No jasne maryhna, jeszcze walczmy o ich prawa. Pijanych kierowców trzeba napiętnować. I mam nadzieję, że KWP poda jego dane do publicznej wiadomości.
A sprawę zeznań wyjaśniłem. I będę robił tak jak nakazuje mi sumienie! I nie będę się publicznie na forum tłumaczył.
A kamieniowanie może i nie byłoby takie złe

Dobar, zmieńmy nieco temat. Już jakiś czas temu na BIP-ie pojawiła się analiza stanu bezpieczeństwa. Oto ona:
CYTAT
Informacja
o stanie porządku na terenie miasta
Dąbrowa Górnicza
Jednym z zadań Straży Miejskiej jest rozpoznawanie zagrożeń w oparciu o analizy zdarzeń na danym terenie w wyniku otrzymywanych zgłoszeń od mieszkańców, informowanie o nich, aktywizowanie i wzbudzanie zainteresowania innych podmiotów problemami bezpieczeństwa społecznego i inicjowanie programów profilaktycznych. Każdego dnia na stanowisko dyżurnego Straży Miejskiej wpływa wiele zgłoszeń od mieszkańców z prośbą o interwencje. Są to prośby bardzo różne – od skargi, że: „pies sąsiadki zanieczyścił klatkę schodową” po dramatyczne wołanie o pomoc pobitej właśnie na jednej z ulic osoby.
Zaufanie mieszkańców
• W 2005 roku służba dyżurna straży miejskiej otrzymała 6633 zgłoszenia, w roku 2006 było tych zgłoszeń 7964 w minionym 2007 8342 zgłoszeń co daje nam dziennie średnio 23 zgłoszone interwencje. Jak widać z roku na rok ilość zgłoszeń rośnie. Co może świadczyć o dużym zaufaniu do naszej służby wśród mieszkańców.
• Wspomniana ilość zgłoszeń rozbita na ilość rodzin naszego miasta ukazuje że co 3 rodzina zgłosiła w minionym roku interwencję w straży miejskiej, w roku 2006 co 4 rodzina, a w 2005 roku co 5 rodzina zgłaszała problem do straży miejskiej.
• Nadto podczas patrolowania strażnicy przyjęli bardzo dużo interwencji dotyczących drobnych incydentów, które były załatwiane natychmiast i ostatecznie. Były to interwencje od mieszkańców, skarżących się najczęściej na nieprawidłowe parkowanie pojazdów, spożywanie alkoholu w miejscach publicznych objętych zakazem.
Zebrane przez nas dane ujawniają społeczne oczekiwania działań zapewniających bezpieczeństwo i wzmacniających jego poczucie. Należy jednak pamiętać, że Straż Miejska nie została powołana ani też wyposażona do walki z przestępczością.
Jej podstawowe zadania to przede wszystkim zadania porządkowe i profilaktyczne, dzięki czemu to Policja ma możliwość skoncentrowania sił na walce z przestępczością.
Kontrole porządku i czystości
• Mając powyższe na uwadze najważniejszym obszarem zainteresowania Straży Miejskiej staje się przestrzeganie przepisów Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach jak również przepisów zawartych w Uchwale Rady Miasta Dąbrowa Górnicza w sprawie utrzymania czystości i porządku.
W minionym roku Straż Miejska dokonała 414 kontroli właścicieli i zarządców nieruchomości odpowiedzialnych za:
• wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do gromadzenia odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym;
• utrzymanie nieruchomości w należytym stanie sanitarnym i estetycznym;
• wywiązywanie się osób posiadających psy z obowiązku wyprowadzania psów na smyczy i w kagańcu;
• estetyczny wygląd obiektów budowlanych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na stan elewacji i urządzeń zewnętrznych;
• pouczono 398 osób, 6 osób ukarano mandatami karnymi i skierowano 10 wniosków o ukaranie do Sądu Grodzkiego.
Posesje prywatne i dzikie wysypiska śmieci
• Kontrola wykonywania przez właścicieli obowiązku w zakresie utrzymania czystości i porządku w obrębie nieruchomości odbywała się w różnych formach. Jedną z form najczęściej stosowaną przez strażników jest kontrola przeprowadzana w obecności właściciela, niejednokrotnie kończąca się wystawieniem polecenia uporządkowania posesji w określonym terminie, następnie sprawdzenie wykonania polecenia, a w przypadku zaniechania przez właściciela swoich obowiązków ukaraniem go grzywną w postępowaniu mandatowym bądź też skierowaniem wniosku o ukaranie do Sądu. W większości przypadków wystarczały środki wychowawcze w postaci pouczeń czy rozmów profilaktycznych.
• Ważnym zadaniem jest także lokalizowanie dzikich wysypisk i doprowadzanie do ich usuwania. W wielu przypadkach strażnicy prowadzą obserwację nagminnie zaśmiecanego terenu, by ująć na gorącym uczynku osobę, która zamiast wywieźć odpady na wysypisko śmieci wybiera pozornie tańsze wyrzucenie ich w ustronnym miejscu
Osiedla i tereny komunalne
• Miasto wolne od śmieci, szpecących plakatów i ogłoszeń, wulgarnych napisów na murach budynków - zdaniem mieszkańców taka właśnie powinna być Dąbrowa Górnicza. Dlatego strażnicy dokładają starań, by wykroczeń przeciwko czystości na naszych ulicach było jak najmniej i stanowczo reagują na przypadki zanieczyszczania miasta. Kontrola czystości ulic, chodników i posesji jest stałym elementem codziennej służby.
• W zimie straż zwraca uwagę, czy właściciele nieruchomości wywiązują się z obowiązku usuwania śniegu i lodu z chodników. Strażnicy kontrolują, czy budynków nie szpecą ogłoszenia, plakaty, napisy. Straż Miejska postawiła sobie za cel przekonanie mieszkańców że, warto reagować na przypadki niszczenia elewacji budynków i innych obiektów oraz natychmiast zawiadamiać o zauważonych przypadkach wandalizmu funkcjonariuszy straży.
Przeciwdziałanie alkoholizmowi
• Coraz mniejszym przyzwoleniem społecznym cieszy się spożywanie alkoholu w miejscach publicznych. Osoby nietrzeźwe na ulicach miasta, niezależnie od swojego zachowania wzbudzają w przechodniach niesmak, a często strach. Dlatego też przeciwdziałanie alkoholizmowi i zagrożeniom ze strony osób nietrzeźwych jest jednym z priorytetowych zadań Straży Miejskiej. Strażnicy miejscy interweniują w przypadkach spożywania alkoholu w miejscach, gdzie jest to zabronione. Jeżeli osoba nietrzeźwa swoim zachowaniem daje powód do zgorszenia, znajduje się w okolicznościach zagrażających jej życiu, zdrowiu lub stanowi takie zagrożenie dla innych, strażnicy miejscy doprowadzają taka osobę do miejsca zamieszkania lub izby wytrzeźwień. Przeciwdziałanie alkoholizmowi jest skuteczne i pełne jedynie wtedy, gdy kontrolą objęte są też placówki prowadzące obrót napojami alkoholowymi. Strażnicy sprawdzają przede wszystkim, czy placówki mają zezwolenie na sprzedaż alkoholu i czy sprzedają go zgodnie z warunkami zawartymi w zezwoleniu. Jak widać ze statystyk podjętych interwencji z roku na rok ubywa, co może świadczyć, że interwencje straży przynoszą oczekiwane efekty
Liczba interwencji w związku z Ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
Interwencje wobec osób bezdomnych
• W toku prowadzonych działań kontrolnych patrole nasze wielokrotnie podejmowały interwencje wobec osób bezdomnych. Na podstawie prowadzonych obserwacji, zgłoszeń mieszkańców miasta jak również innych służb miejskich, przeprowadzono szereg kontroli takich miejsc jak: tereny ogródków działkowych, dworce PKP, pustostany, hale a także klatki schodowe, strychy i piwnice budynków mieszkalnych. Kontrole prowadzone są zarówno w godzinach przed- popołudniowych jak i nocnych.
• Ogółem w okresie 01.01–31.12.2007r. funkcjonariusze Straży Miejskiej interweniowali 345 wobec osób bezdomnych, z czego 13 osób przewieziono do schronisk i noclegowni; 1 osobę przekazano o Pogotowia Ratunkowego; 24 osób przewieziono do Izby Wytrzeźwień; 8 osób przekazano do Policji; natomiast pozostałe osoby odmówiły skorzystania z jakiejkolwiek pomocy. W I kwartale 2008 roku podjęto już 83 interwencje w stosunku do osób bezdomnych. 8 osób odwieziono do Izby Wytrzeźwień 3 osoby do noclegowni. Większość z tych osób odmawia pomocy i nie korzysta z niej pomimo propozycji strażników.
Bezpańskie psy
Przez cały rok nasilała się liczba zgłoszeń dotyczących bezpańskich psów i psów bez zabezpieczeń, które biegają luzem w miejscach uczęszczanych przez ludzi. Mieszkańcy reagują bardzo zdecydowanie i liczba interwencji ukazuje, że problem bezpańskich psów w naszym mieście istnieje i z roku na rok rośnie. Służba dyżurna odebrała 510 zgłoszeń dot. bezpańskich psów oraz 345 zgłoszeń dot. psów bez zabezpieczeń. W 213 przypadkach zgłaszano sprawę do rakarza a w 168 przypadkach do właściwego Wydziału Urzędu Miejskiego. Ukarano mandatami karnymi 36 osób i sporządzono 22 wnioski o ukaranie do Sądu Grodzkiego.
Straż Miejska jako jednostka organizacyjna gminy
Działalność Straży Miejskiej stała się istotnym czynnikiem wpływającym na stan porządku publicznego oraz przestrzeganie przepisów prawa w codziennym życiu społeczności lokalnej a zatem wpływała bezpośrednio na stan bezpieczeństwa i porządek w mieście Dąbrowa Górnicza.
W dniu 30 października 2007r. Rada Miejska w Dąbrowie Górniczej Uchwałą nr XIX/274/07 zmieniła strukturę Urzędu Miejskiego i wyłączyła z niego Straż Miejską tworząc jednostkę budżetową. Kolejnymi aktami Rada nadała Statut i Regulamin Straży Miejskiej. Od 1 stycznia 2008r. straż zaczęła działać jako jednostka organizacyjna
• Dzięki szeroko zaawansowanej współpracy i pomocy Komisji Bezpieczeństwa Miasta udało się nam zreformować Straż Miejską, tak aby poprawić efektywność naszego działania. Zmieniliśmy priorytety naszych zadań.
To efekt między innymi szerokiej konsultacji społecznej oraz rozmów z doświadczonymi strażnikami miejskimi. Dzięki ankietom poznaliśmy oczekiwania mieszkańców Dąbrowy Górniczej wobec strażników miejskich. W ankietach przeważał pogląd, że dąbrowscy strażnicy mają przede wszystkim współpracować i pomagać mieszkańcom gminy w rozwiązywaniu zarówno tych dużych, jak i codziennych problemów.
• Reorganizacja straży polega na rozdzieleniu funkcji strażników na dwa działy – bezpieczeństwa i porządkowy. Z pracowników pełniących służby w terenie stworzono dwa podstawowe ogniwa:
OGNIWO DZIELNICOWYCH
OGNIWO PATROLOWO- INTERWENCYJNE
Ogniwo dzielnicowych
• Na całokształt pracy Straży Miejskiej ma wpływ suma dokonań poszczególnych strażników wykonujących, na co dzień zadania wynikające z ustaw i aktów prawa miejscowego. Od ich zaangażowania i prawidłowej realizacji zadań zależy opinia o straży miejskiej, do czego przywiązujemy bardzo dużą wagę.
• Dąbrowa Górnicza została podzielona na rejony, w których za porządek odpowiada konkretny dzielnicowy. Są to osoby doskonale znające teren i otwarte na współpracę z lokalną społecznością. Ich zadaniem jest przede wszystkim rozwiązywanie długotrwałych, uciążliwych problemów porządkowych danego osiedla. Strażnik dzielnicowy jest osobą, która kontaktuje się z mieszkańcami, zna ich problemy, potrafi doradzić lub osobiście problem rozwiązać.
• Dzielnicowi spełniają funkcję prewencyjną, a nie represyjną – stąd też rzadko sięgają po bloczek mandatowy. Dzielnicowy tylko wtedy będzie skuteczny, gdy będzie miał bieżący kontakt z mieszkańcami swojego rejonu, gdy będzie znany i… lubiany. By ułatwić kontakt z dzielnicowym, strażnicy regularnie przychodzą na dyżury do rad dzielnic. Są także obecni w czasie zebrań w spółdzielniach mieszkaniowych, odwiedzają szkoły i przedszkola w swoim rejonie, by porozmawiać z pedagogami i rodzicami.
• W stosunku do lat ubiegłych możemy się pochwalić skutecznością ich działania i twierdzeniem że, znakomitym pomysłem było powołanie takiego właśnie referatu. Na pozytywne efekty nie trzeba było długo czekać. W ciągu kwartału strażnicy dzielnicowi udowodnili, że wiele spraw, które wcześniej były uciążliwe dla mieszkańców, spraw i interwencji, które powtarzały się można załatwić do końca z dobrym skutkiem. Przede wszystkim dzielnicowi zajęli się czystością i estetyką osiedli mieszkaniowych i naszych ulic.
• Zdecydowanie udało się poprawić estetykę osiedli. Podczas ostatnio zakończonej akcji na osiedlach mieszkaniowych dzielnicowi podjęli działania w celu usuwania odpadów wielkogabarytowych i zalegające nieczystości w pobliżu osłon śmietnikowych. Po zdecydowanej interwencji odpady zostały uprzątnięte.
• Strażnicy dzielnicowi udowodnili, że potrafią szybko i skutecznie współpracować z innymi instytucjami. Tak było w przypadku, gdy w tym roku przez okres dwóch miesięcy, dwóch strażników dzielnicowych wraz z pracownikiem Wydziału Gospodarki Komunalnej przeprowadziło szczegółową kontrolę dzielnicy Łęka, gdzie skontrolowali 152 posesji. Kontrolę dotyczyły zbiorników bezodpływowych ich opróżniania i nielegalnych odpływów, oraz posiadania udokumentowanego wywozu odpadów. W wyniku ujawnionych nieprawidłowości pozostawili 18 upomnień pisemnych, skierowali 39 pism do PINB w związku z ujawnieniem nieszczelności szamb, 37 pism do Wydziału Ekologii i Rolnictwa w związku z ujawnieniem wylewania szamba na pole, ukarano 10 osób, sporządzono dwa wnioski o ukaranie do Sądu Grodzkiego. Kontrola nadal jest realizowana.
• Jak widać w całym roku 2007 straż miejska dokonała 414 kontroli nieruchomości natomiast dwóch strażników dzielnicowych przez okres kwartału dokonało 152 kontroli. Jest to sygnał, że warto powiększać grono strażników dzielnicowych tak, by w przyszłości każde osiedle miało swojego „opiekuna”.
Ogniwo patrolowo – interwencyjne
• Strażnicy z ogniwa patrolowo-interwencyjnego odpowiadają za ochronę bezpieczeństwa i porządku publicznego w mieście. Pełnią służbę w systemie trzy zmianowym i do ich zadań należy ochrona obiektów komunalnych, reagowanie na wykroczenia ujawnione za pomocą monitoringu wizyjnego miasta, wykonywanie interwencji zlecanych na odprawach i przez dyżurnego, napływających od mieszkańców w trakcie służby.
Systemy monitoringu szkolnego
• W miesiącu grudniu 2007r. przyznano naszej gminie fundusze z Ministerstwa Edukacji Narodowej na monitoring wizyjny w kolejnych 9 placówkach oświatowych. Wraz z uruchomionymi wcześniej systemami stawia to nasze miasto w czołówce gmin w Polsce wykorzystujących zdobycze technologiczne do podwyższenia bezpieczeństwa dzieci i młodzieży przebywających w szkołach i korzystających z ich infrastruktury. Chodzi o to by zapewnić bezpieczne warunki wychowania nauki i opieki w tych placówkach. Rozwijać świadomość i umiejętność podejmowania działań na rzecz porządku i bezpieczeństwa.
• Bardzo istotne jest również zminimalizowanie ilość prób włamań a tym samym unikniecie kosztów związanych z „odbudowa” sprzętu placówki. W tym wypadku nie ma niestety możliwości wykazania wymiernych korzyści z działania monitoringu. Należy również zaznaczyć, iż montaż systemów alarmowych w budynkach komunalnych wpłynął na znaczne obniżenie kosztów finansowych ponoszonych przez Gminę poprzez ograniczenie zatrudnienia personelu pomocniczego placówek (ochrona fizyczna).
Monitoring radiowo- telefoniczny
• Systemem alarmowym działającym na zasadzie przekazu sygnału zdarzenia drogą radiową oraz telefoniczną chronionych jest całodobowo przez Straż Miejską 112 obiektów komunalnych Gminy. Są to przede wszystkim: szkoły, przedszkola, biblioteki, przychodnie zdrowia, muzea, obiekty sportowe.
• Budowa tego monitoringu rozłożona była na 4 etapy. W latach 1996- 2000 w ramach 3 etapów objęto systemem 93 obiekty. Wdrożenie systemu monitoringu spowodowało rezygnacje średnio z dwóch dozorców w obiekcie.
• Skutki finansowe dla Gminy z tej inwestycji przyniosły ok. 72 tys. zł. miesięcznie co w skali roku daje ok. 865 tys. zł.
Przykład:
Szkoła Podstawowa nr 20
Koszt założenia --- 15.274 zł. + dozbrojenie – 2.342 = 17.615 zł.
Zrezygnowano z 1,33 etatu na sumę 1918 zł.
Roczne oszczędności wyniosły 23. 016 zł.
Inwestycja zwróciła się po 7 miesiącach.
Przyjmując obecnie najniższe wynagrodzenie na poziomie 1126 zł. A także średnio 2 etaty na obiekt dodatnie skutki finansowe dla Gminy wynoszą miesięcznie 252 tys. zł. co w skali roku ze wszystkich 112 obiektów zamyka się kwotą dla Gminy 3 027.000zł.
Zintegrowany Ośrodek Interwencji
• Dzięki pomocy i współpracy Komisji Bezpieczeństwa Miasta w Urzędzie Miejskim powstał Zintegrowany Ośrodek Interwencji.
• W skład Zintegrowanego Ośrodka Interwencji wchodzą Całodobowa Służba Centrum Zarządzania Kryzysowego i Służba Dyżurna Straży Miejskiej w Dąbrowie Górniczej.
• Obsada etatowa celem zapewnienia ciągłości pracy, składa się na każdej zmianie z jednego pracownika CZK i jednego funkcjonariusza Straży Miejskiej pełniącego obowiązki dyżurnego.
• Ilość zgłoszeń oraz ich różnorodność zmusiła służbę dyżurną do identyfikacji zasad, które powinny być podstawą działania w tych wypadkach. Opracowano i wdrożono plany oraz procedury:
– kategoryzacji zagrożeń,
– zasad hierarchizacji zgłoszeń,
• Na zdarzenie reaguje zawsze najniższy kompetentny poziom zazwyczaj jest to patrol Straży Miejskiej. Scentralizowany jest kierunek działania, koordynacja i współdziałanie, natomiast zdecentralizowane jest reagowanie na zagrożenia. Obiegu informacji zapewniony pozostaje poprzez wymianę informacji między współdziałającymi – Strażą Miejską i Centrum Zarządzania Kryzysowego.