CYTAT
Protokół Nr 19/2008 r.
z posiedzenia Komisji Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, które odbyło się w dniu 25 lutego 2008 roku
(...)
Ad.2.
Komisja otrzymała od I Z-cy Prezydenta Miasta Pana H. Zaguły materiał dot. harmonogramu remontów dróg i chodników, parkingów oraz inwestycji w tym zakresie w Dąbrowie Górniczej.
Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
W poruszanym temacie otrzymaliśmy bardzo skromny materiał. Uważam, że należało więcej informacji napisać. Wydaje mi się, że w budżecie mamy więcej zaplanowanych środków na ten cel, a w informacji nie wiem dlaczego jest ich mniej, nie wiem może Prezydent Zaguła rozmyślił się i nie będzie nic realizowane. W tej chwili wydaje mi się, że nie będziemy tego omawiać, ponieważ napisano nam dosłownie kilka zdań. Mimo tego, że prosiłam osobiście Prezydenta Podrazę i Zastępców, i mówiłam, że te odpowiedzi nas nie zadawalają to jednak nie wpłynął szerszy materiał. Odpowiedź jest taka, w sprawie harmonogramu remontów dróg i chodników, parkingów i inwestycji w tym zakresie, że w WPI jest przyjęta budowa nowych miejsc parkingowych wraz z modernizacją ciągów pieszych i komunikacyjnych, a planowane finansowanie tego zadania w 2008 roku z budżetu wynosi 2.387.218 PLN. Napisano tu również, że w trakcie wykonywania jest dokumentacja projektowa dla budowy parkingów przy ul. Kopernika, Kosmonautów 3, Konopnickiej i zadania te w pierwszej kolejności będą realizowane w bieżącym roku. Wykonany jest również projekt koncepcji lokalizacji miejsc postojowych w Osiedlu Sikorskiego. Jednocześnie w piśmie tym poinformowano nas, że jeśli zabezpieczone środki budżetowe na to pozwolą, to w roku bieżącym zlecane będą kolejne opracowania projektowe. Z pisma tego wynika, że oprócz wymienionych ulic nic innego w mieście nie będzie się robiło i tutaj chciałam zapytać, czy to jest prawda. Może Pan Naczelnik Mizerski nam odpowie.
Naczelnik W. Mizerski:
Na dzień dzisiejszy proszę Państwa to jest obraz, jeżeli chodzi jakby o tą pozycję w WPI, gdyż spłynął jak do tej pory projekt na parking na ul. Konopnicką i ul. Kosmonautów. W przypadku ul. Kosmonautów przewidywanych jest 30 miejsc parkingowych, natomiast w przypadku ul. Konopnickiej 20 miejsc parkingowych. Wartość zadania jeżeli chodzi o ul. Kosmonautów wg kosztorysu inwestorskiego wynosi około 250 tys. zł., natomiast wartość zadania jeżeli chodzi o ul. Konopnickiej wynosi około 60 tys. zł.
Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Proszę państwa, skończmy z parkingami, bo mnie interesuje, czy jeszcze cośkolwiek będzie robione w mieście, a chodzi mi konkretnie o drogi i chodniki.
Naczelnik W. Mizerski:
Dokumentacja dot. ul. Kopernika spłynie nam do końca miesiąca.
Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Ja mam takie pytanie Panie Naczelniku, dlaczego nie mamy odpowiedzi w sprawie inwestycji dot. dróg i chodników, w piśmie wyszczególnione są tylko parkingi.
Naczelnik W. Mizerski:
Chciałbym Państwu powiedzieć tak, sprawa tych trzech projektów plus tej koncepcji trwała bardzo długo, po prostu nie ma projektantów i na takie kwoty i tu przytoczę ul. Konopnickiej, gdzie projekt kosztował 12 tys. zł., na ul. Kosmonautów 12.600 zł. a na ul. Kopernika 28 tys. zł, po prostu nie ma projektantów, nie ma kto po prostu projektować. Są to drobne rzeczy, żeby ktokolwiek chciał w to wchodzić.
Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Inne miasta sobie jakoś radzą.
Radny M. Majewski:
Pani Przewodnicząca, inne miasta radzą sobie dokładnie w taki sam sposób, nawet ciężko jest znaleźć biuro projektowe dla firmy prywatnej, do której inaczej podchodzą biura projektowe. Tak niestety jest i nic się nie zmieni. Ja jestem świeżo po budowie, jeśli mogę we wrześniu zakończonej inwestycji i wygląda to w ten sposób, że jeżeli rozmawia się z biurem projektowym i ono słyszy temat tego typu, że ma do wyboru albo zrobić dwa projekty prywatne nawet za mniejszą kwotę, niż jeden duży dla jakiejkolwiek gminy, to z reguły wybiera te dwa mniejsze projekty, bo nie musi się bawić w żadne odwołania pod rygorem ustawy o zamówieniach publicznych i jest to dla biur projektowych dużo wygodniejsza sytuacja.
Radny Z. Łukasik:
W ubiegłej kadencji były przeznaczone pieniądze na koncepcję miejsc parkingowych, które osiedla są z tymi miejscami parkingowymi zrobione?
Naczelnik W. Mizerski:
To znaczy, z tego co pamiętam koncepcje będą pod koniec marca i mają obejmować całe miasto Dąbrowę Górniczą.
Radny Z. Łukasik:
Panie Naczelniku, jest Pan przekonany, że nie ma koncepcji przygotowanej i zapłaconej na poszczególne osiedla, czy np. na osiedle Sikorskiego.
Naczelnik W. Mizerski:
Być może są częściowe, ja robię w tych miejscach, gdzie została zlecona koncepcja, lub tam gdzie jej nie było, lub się zdezaktualizowała się.
Radny Z. Łukasik:
Ale proszę Pana, ja chodziłem za tym, chodziłem do Pana Zbyszka, bo on wtedy to prowadził i te koncepcje są porobione i są również zapłacone wg mojej wiedzy. Na pewno jest wykonana koncepcja na osiedle Morcinka, koncepcja była na stary Gołonóg, na Łęknice, są one, czy ich nie ma?
Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Tak samo był projekt na parking w Łośniu przed tym budynkiem przy ul. Przedziałowej, tam gdzie jest świetlica, przychodnia i biblioteka i też projekt był i do tej pory nic się nie dzieje i nic tam nie ma, nie tylko parkingu, ale żadnego dojścia do przychodni zdrowia.
(...)
Radny Z. Łukasik:
Proszę Państwa wróćmy do parkingów, ja chciałbym zadać takie pytanie, Panie Prezydencie, czy w gminie Dąbrowa Górnicza planowane są tereny pod budownictwo parkingów piętrowych, lub jakiś innych i oprócz tego te tereny, które dzisiaj są parkingami płatnymi. Czy one będą dalej płatnymi?
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
A gdzie w Dąbrowie są płatne parkingi poza Poniatowskiego?
Radny Z. Łukasik:
A przy ul. 1000 lecia 2 duże parkingi?
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Są to parkingi strzeżone. O czym teraz mówimy, bo jeżeli mówimy o miejscach parkingowych niepłatnych, to jest zupełnie inny temat, niż miejsca na parkingach strzeżonych płatnych. Miejsca pod zabudowę parkingów piętrowych, to jest kolejne zagadnienie. Są przynajmniej dwie propozycje jedna jest w rejonie Mydlic południe przy ul. Dabskiego.
Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Ja bym bardzo prosiła, żeby temat parkingów już zakończyć.
Ad.3.
Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Ja mam pytanie do pana Prezydenta, co będzie robione w ramach bieżącego utrzymania infrastruktury drogowej. Mamy tutaj taka odpowiedź, że są dwie umowy w mieście.
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Sytuacja na tyle jest dynamiczna w mieście, że jest jedna, dlatego, że firma Rog-bud splajtowała.
Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
No właśnie, w związku z tym ta umowa druga, która do 27 kwietnia była zawarta, kto realizuje to zadanie z zakresu dróg?
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
To zadanie jest zlecone doraźnie MZUiM.
Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Ile jest środków na to zadanie do końca kwietnia ?
Naczelnik S. Muszyński:
Na bieżące utrzymanie dróg mamy 5 milionów i to jest na drogi gminne i 800 tys. zł. na drogi powiatowe. W przedstawionej informacji mamy podany wykaz zadań do tej umowy bieżącego utrzymania przez firmę Boszko – Kozubski, której ważność jest do końca tego roku i tu są określone zadania i to jest ta umowa, która dotyczy Centrum A, czyli centrum miasta. Do tej umowy będzie podpisywany aneks na wartość robót jakie będą wykonywane po wyszacowaniu tych wartości z zadań, które w piśmie są podane.
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Firma Rog-bud nie potknęła się nie o nasze miasto tylko o Częstochowę i Płock.
Radny R. Majewski:
Panie Naczelnika ja mam takie pytanie, czy z tych zadań, które są w piśmie wyszczególnione w części A, które są realizowane przez firmę Boszko – Kozubski, jaką kwotę z tych 5 milionów 875 tys. zł. gmina wyda?
Naczelnik S. Muszyński:
Szacujemy, że wyjdzie to około, w ogóle założenie było takie, że na umowę A i na umowę B mniej więcej po połowie, natomiast te zadania są szacowane i ich wartość będzie wynosiła około 2 miliony 700 tys. zł.
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Odpowiem może inaczej, gdzie są te zadania, czy one są w części A, czy w części B tak zwanej, to można się zorientować po nazwach ulic.
Radny R. Majewski:
To jest wszystko w części A, do części B nie mamy żadnych informacji.
Naczelnik S. Muszyński:
Na część B nie mamy jeszcze wytypowanych konkretnych zadań, poza bieżącym utrzymaniem, natomiast wartość tych tutaj jest w szacowaniu i wyniesie około 2 milionów zł.
Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
To znaczy, ja chciałam powiedzieć tak, bo tutaj mamy podana kwotę ogólną, mamy podane, że umowa na tą część A obowiązuje do końca roku i wypisane są poszczególne zadania.
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Proszę Państwa, to dzieje się kiedy jakaś firma splajtuje, do nas dochodziły jakieś sygnały, że mają jakieś tam trudności, ale od trudności do poddania się, że tak powiem to jest różnie.
Radny R. Majewski.
Co dalej będzie z częścią B, bo wiem, że teraz robi to MZUM.
8
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Teraz jest przetarg proszę Państwa i myślę, że przetarg będzie przeprowadzony w miesiącu marcu, lub na początku miesiąca kwietnia. Jest w tej chwili kończona obróbka specyfikacji w zamówieniach publicznych. Będzie to przetarg ograniczony i myślę, że ma większą pewność rozstrzygnięcia, dlatego że jest zaadresowany do wykonawców, do których my wiemy, że mają jakiś potencjał i mogą stanąć do walki. Planujemy do Boszko Kozubski, do SKR i do firmy w Sosnowcu. Przetarg ograniczony polega na tym, że składa się zaproszenie, gdzie specyfikuje się jakieś warunki przystąpienia do zamówienia i ten pierwszy etap jest długi i oferent musi się zdeklarować, że po pierwsze spełnia wszystkie warunki i że chce uczestniczyć w tym przetargu. Drugi etap za to jest banalnie prosty, bo podaje tylko ofertę finansową.
Radny R. Majewski:
Do kiedy ta oferta ma obowiązywać?
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
3 lata.
Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
A jakie będą środki na tą umowę?
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Ta umowa będzie umową, która będzie tylko ograniczona górnym pułapem, trwają jeszcze tylko negocjacje w tym zakresie, moja propozycja jest to 15 milionów w ciągu 3 lat. To wg mnie jest propozycja najbardziej wyważona, bo są też propozycje od 10 milionów do 25 milionów, ale myślę, że nie ma powodów, bo to im więcej windujemy w górę.
Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
My w ciągu roku wydalibyśmy, do końca roku wydalibyśmy te pieniądze.
Radny R.Majewski:
Ale ich nie mamy, to jak mamy je wydać?
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Proszę Państwa, ja chciałbym sukcesu i jak znajdziemy te pieniądze to ja postępowanie zorganizuję, ale z drugiej strony twardo stąpam po ziemi i widzę jaki jest poziom wydatków. W zeszłym roku w sumie na część A i B wydaliśmy około 7 milionów 200 tysięcy zł. i nie sądzę żebyśmy wydali więcej.
Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
I nie widać.
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Nie kwestionuję, że zakres nie jest satysfakcjonujący, ale ze zdaniem, że nie widać, też bym się nie zgodził. Mimo wszystko stan dróg w większości, poza Wiosenną, bo ul. Wakacyjna będzie w gospodarce wodno-ściekowej.
Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Ale kiedy realne jest, że wykonawca wyłoniony w tym przetargu ograniczonym wejdzie na tereny zielone?
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Jak podpisze umowę i będzie to w końcu marca lub na początku kwietnia.
Radna H. Koziak:
Ja chciałam wobec tego zapytać, jeżeli teraz bieżąco utrzymuje i łata dziury MZUM, bo jakoś nie widać go na drogach, to proszę mi powiedzieć, gdzie się to dzieje?
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Są bardzo ograniczone środki, teraz dopiero dostali.
Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Ile jest jeszcze środków do końca kwietnia, ile nie zostało zrealizowanych, bo umowa kończyła się?
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Teraz poszło zlecenie na dziury na Rudach i na dziury w Strzemieszycach i muszę powiedzieć proszę Państwa, że ja nie mogę przekroczyć dyscypliny finansowej i zlecić więcej, niż przewiduje ustawa o zamówieniach publicznych, oczywiście w trybie awaryjnym.
Radny R. Majewski:
Ja mam pytanie w tej kwestii, czy teraz jest potrzeba może, czy jest sens ponawiania tych samych ulic, które zostały w ubiegłym roku uwzględnione, albo te, które rzutem na taśmę, tylko dzięki temu, że śnieg stopniał, zostały skończone? Jedna była skończona, ale są takie były zgłaszane i nie zostały uwzględnione, a poza tym tak poważnie mówiąc Panie Prezydencie był u mnie mieszkaniec Przełajki, właśnie odnośnie ul. Wiosennej i chciałbym wiedzieć, co tak naprawdę gmina chce zrobić z tą ulicą ?
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Ul. Wiosenna prawdopodobnie w najbliższych latach będzie tylko obsługiwała i to w bardzo ograniczonym zakresie jeszcze, mówię o komforcie w tej chwili, tylko mieszkańców miasta, nie będzie dojazdu tam, nie będzie, nie będzie połączenia z ul. Rodzinną, czy też Rudną, czy dojazdu do Euroterminalu, będzie tylko od tej strony Szałasowizny.
Radny R. Majewski:
To znaczy co, z drugiej strony zamkniemy ta drogę?
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Tak, bo ona utraciła przejezdność. Pod tą drogą przebiega rurociąg ∅1000, albo ∅600, który przesiąka, gdzie notabene notorycznie przemaka podłoże i podbudowa drogi, która jest 20 cm. a jeżdżą po niej samochody ciężarowe.
Radny R. Majewski:
Czyli rozumie, że generalnie tylko będzie dojazd do Przełajki i nigdy nie będzie, przez kilka lat nie będzie robiony żaden remont tej drogi.
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Jeżeli zwolni się na tyle dużo środków, żebym mógł to zrobić, to zrobię to.
Radna K. Szaniawska:
To znaczy Panie Prezydencie, że mieszkańcy Strzemieszyc są narażeni na zwiększony ruch bo do Euroterminalu, droga która jest szeroka i przejrzysta, będzie po niej wszystko jeździć.
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Ta droga wymaga generalnego remontu, łącznie z podbudową i koszt takiego remontu jest około 4 milionów zł. Ja nie wydam tych pieniędzy na tą drogę.
Radna K. Szaniawska:
A mogę zapytać o coś jeszcze? A jaki jest koszt zdrowia mieszkańców panie Prezydencie, którzy będą po prostu mieli i tu nie mam pretensji do Pana, że tak się stało, że stało się inaczej, że zostali oszukani, a teraz co ludzie mają mieć wszystko zniszczone, a w szczególności życie, zabudowania przy tym całym transporcie do Euroterminalu ?
Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Panie Prezydencie, ja chciałam jeszcze zapytać, kiedy będziemy mieć taki harmonogram do tej umowy na tereny zielone, jak przedstawione do części A? Kiedy będzie taki harmonogram prac, bo rozumiem, że przetarg może być rozstrzygnięty w miesiącu marcu, natomiast mnie chodzi o to, żeby ta firma miała co robić. Kiedy Komisja otrzyma taki harmonogram?
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Po zawarciu umowy.
Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
A jeszcze, jakie są możliwości, żeby pozyskać więcej środków finansowych na te drogi i chodniki? Czy były już robione jakieś analizy, czy są może gdzieś jakieś nie wykorzystane środki.
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Analizy robione są na bieżąco. Problemem jest fakt, że braki są pokazywane nie tylko w zakresie bieżącego utrzymywania dróg i te pieniądze, które są w cudzysłowiu znajdywane, rozdzielają się, czy też są dzielone więcej niż na jedno zadanie i dlatego stąd wynika niedobór, szczególnie tu jest celująca oświata i zdrowie.
Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Ja uprzedzam, że będziemy robić dwa razy w miesiącu spotkania z mieszkańcami i Prezydentem i Prezydent będzie się tłumaczył, bo to jest nie do pomyślenia, olbrzymi budżet i praktycznie nie ma środków na drogi i chodniki.
Parking przy Konopnickiej bardzo sie przyda. To pewnie obok szkoly, tam gdzie teraz takie bloto. W poblizu tez kosciol. Ale wazne tez dla kibicow, bo to obok stadionu, a miejsc prawie wcale tam nie ma