Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Komunikacja - drogi, ulice, chodniki, ścieżki rowerowe cz.2
Forum Mieszkańców Dąbrowy Górniczej > Dąbrowa Górnicza > Nasze Miasto
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72
:)
o zle ustawionej sygnalizacji pisalismy juz zaraz na poczatku po wlaczeniu.
Pisalem na forum o tym dodatkowym pasie do skretu w prawo jeszcze przed rozpoczeciem budowy a potem dziwilem sie ze tego nie zbudowali :!: Jakis totalny amator sie tym u nas zajmuje

QUOTE([img)
http://img.naszemiasto.pl/grafika/lgDZ.gif[/img]]
Zła synchronizacja sygnalizacji jest przyczyną korków
dziś

Godziny popołudniowego szczytu komunikacyjnego stały się ostatnio prawdziwą zmorą wszystkich kierowców, którzy jadą z dzielnicy Reden i centrum miasta w kierunku sosnowieckiego Zagórza. Wszystko za sprawą zielonego światła na skrzyżowaniu ulicy Legionów Polskich i alei Róż, które, jak twierdzą mieszkańcy, po kilkunastu sekundach zamienia się błyskawicznie na czerwone. Efekt? Sznur samochodów i niekończące się korki.

Zabrakło wyobraźni?

To skrzyżowanie jest jednym z najbardziej obciążonych ruchem w całym mieście. Codziennie przejeżdżają tędy tysiące samochodów osobowych, dostawczych, tirów i autobusów PKM. O ile w pozostałych kierunkach ruch odbywa się w miarę szybko i sprawnie, minięcie sygnalizacji od strony alei Róż to prawdziwy koszmar. Często trzeba odstać trzy albo cztery zmiany świateł, zanim wreszcie można minąć skrzyżowanie.

- Synchronizacja sygnalizacji to prawdziwy dramat. Czerwone światło zapala się tak szybko, że zanim samochody ruszą pod górkę, zdążą przejechać raptem trzy, cztery auta. Kiedy w kolejce stoją ciężkie tiry i autobusy, jest jeszcze gorzej. Ktoś powinien o tym pomyśleć i wydłużyć czas dla zielonego światła, bo miasto nadal będzie zakorkowane - podkreśla Grzegorz Wawrzyniak, handlowiec z Sosnowca.

Popołudniami raz za razem przechodnie słyszą tu przekleństwa, jakie zdenerwowani kierowcy rzucają pod adresem projektantów sygnalizacji

- To jest złe rozwiązanie i należy go jak najszybciej zmienić. Albo wydłużyć zielone światło, albo wybudować oddzielny pas do skrętu w ulicę Legionów Polskich, bo blokowany jest niepotrzebnie pas dla jadących do Sosnowca - proponuje Piotr Fornalczyk z Dąbrowy Górniczej.

Musi wystarczyć

Do magistratu napłynęło już wiele skarg na funkcjonowanie tej sygnalizacji, a sprawa była także poruszana na sesji Rady Miejskiej. Jednak niewiele da się w tej sprawie zrobić.

- Nie ma możliwości wydłużenia zielonego światła. Dla sygnalizatorów czas jego trwania wynosi tam maksymalnie 61 sekund. Wydłużenie spowodowałoby konieczność skrócenia czasu zielonego światła na wlocie od ulicy Legionów Polskich, które dziś wynosi maksymalnie 25 sekund dla lewoskrętu i 15 sekund dla prawoskrętu. Światło zielone na wlocie w kierunku Zagórza i Legionów Polskich trwa ponad 50 procent cyklu sygnalizacji świetlnej, który nie może przekroczyć 120 sekund - wyjaśnia Waldemar Baranowski, zastępca naczelnika Wydziału Gospodarki Komunalnej UM.

Przebudowa niekompletna

Idealnym rozwiązaniem byłaby dobudowa dodatkowego pasa ruchu, na którym mogliby się ustawiać kierowcy, skręcający w kierunku dąbrowskiego szpitala, osiedla Mydlice i Będzina. Pas powinien już powstać kilka miesięcy temu, kiedy skrzyżowanie było gruntownie modernizowane i podobne zjazdy powstały w innych kierunkach. Dziś okazuje się, że dobudowa jednego tylko pasa byłaby bardzo kosztowna i na razie nic nie wskazuje na to, by powstał w najbliższym czasie.

- Jest koncepcja wykonania dodatkowego pasa do skrętu w ulicę Legionów Polskich, ale konieczna byłaby przebudowa i przeniesienie istniejącego uzbrojenia podziemnego, a także elektrycznej sieci napowietrznej - informuje Waldemar Baranowski.
Piotr Sobierajski - Dziennik Zachodni
:)
w DZ ukazal sie jakis belkot o remoncie wiaduktu nad Jamki. Znowu jakies czarne wizje, z belkotu dowiemy sie ze przez miasto przebiega autostrada a do Olkusza i Krakowa jezdzi sie droga 790 przez Pilice laugh.gif
pozdrawiam
QUOTE
Remont wiaduktu w Strzemieszycach może zakorkować autostradę i dzielnicę
dziś
Już za dwa, trzy tygodnie rozpocznie się od dawna zapowiadany remont wiaduktu nad ulicą Jamki w Strzemieszycach. Ogromne utrudnienia w ruchu drogowym czekać będą wszystkich, którzy jeżdżą drogą nr 790 do Olkusza i Krakowa, bądź w przeciwnym kierunku.

Remont tak, ale...

Dąbrowianie nie mają wątpliwości, że wiadukt trzeba zburzyć i wybudować na nowo, bo sypie się im na głowy.

- Dość często przechodzę pod wiaduktem i już z daleka nie wygląda najlepiej, choć na szczęście na razie udaje mi się jakoś uniknąć spadających kamieni i odłamków betonu - mówi Krzysztof Kolbus, mieszkaniec Dąbrowy Górniczej.

- Za każdym razem, kiedy tędy przejeżdżam, patrzę w górę, żeby coś na mnie nie spadło. Nie czuję się bezpiecznie, więc generalny remont jest jak najbardziej wskazany - dodaje Alina Bąchór, mieszkanka jednej z posesji przy ul. Jamki.

Mieszkańcy obawiają się jednak, że większość kierowców, chcąc ominąć korki, skieruje się w ulice Majewskiego i Strzemieszycką. Tym samym będą jechali przez całą dzielnicę, a ruch zwiększy tam kilkakrotnie.

- Już teraz mamy tu kłopoty z nadmiarem tirów i innych ciężkich samochodów, więc kiedy kierowcy się zorientują, że można ominąć remontowany wiadukt, będą jeździć pod naszymi oknami w dzień i noc. Dobrze byłoby tak prowadzić prace, by dało się jakoś przejechać górą - podkreśla Marian Wawoczy ze Strzemieszyc.

Objazdu nie będzie

Władze Dąbrowy Górnicze zapewniają tymczasem, że ruch będzie odbywał się autostradą, choć rzeczywiście może być znacznie utrudniony.

- Prace będą prowadzone w taki sposób, by były jak najmniej uciążliwe dla użytkowników trasy przez wiadukt. Mieszkańcy Strzemieszyc nie muszą się obawiać, że przez ich dzielnicę będzie biegł objazd - wyjaśnia Ewa Fudali z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego.

Zgodnie z projektami remntu wiaduktu jedna część mostu ma zostać wyłączona z ruchu. Od niej właśnie rozpocznie się remont. Natomiast druga połowa wiaduktu zostanie radykalnie wzmocniona. A to dlatego, że w czasie budowy ruch będzie odbywał się po niej w dwóch kierunkach.

- Na kilkuset metrach trasy w kierunku Krakowa wprowadzony zostanie również ruch dwukierunkowy. Jednocześnie wprowadzone zostanie ograniczenie szybkości do 40 kilometrów na godzinę. Nad przestrzeganiem tego ograniczenia czuwać będzie policja. Funkcjonariusze już zapowiadają częste kontrole radarowe - zapowiadają lokalne władze.



Drogi wiadukt

Na razie nie wiadomo jeszcze, która firma otrzyma zlecenie na wybudowanie nowego wiaduktu nad ulicą Jamki. Ma być znana za kilka dni. Z powodu fatalnego stanu mostu nie trzeba bowiem przeprowadzać przetargu, a wykonawca prac zostanie wyłoniony w w trybie tzw. zamówienia z wolnej ręki. Informacja o decyzji trafi potem do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

Zlecenie ma niebagatelną wartość, bo opiewa na około 10 milionów złotych. Inwestycja finansowana będzie z funduszy własnych gminy, z kredytu oraz z dotacji (4,6 mln zł) z resortu infrastruktury.

- Firma rozpocznie remont po podpisaniu umowy. W tym roku musi wykonać prace równe wartością dotacji z ministerstwa, bo takie są warunki. Modernizacja i przebudowa wiaduktu ostatecznie ma zostać zakończona pod koniec przyszłego roku. Do tego czasu należy spodziewać się utrudnień w ruchu. Niestety, przy takim zakresie robót nie sposób ich uniknąć - informuje Ewa Fudali.


No ja nie mam pytań. Dwa tygodnie temu mogliśmy przeczytać, że remont będzie kosztował 70 – 80 mln a teraz 10. Oczywiście straszono nas objazdami. Do tego wreszcie zamieszczono zdjęcie tego właściwego wiaduktu, bo wcześniej DZ chyba nawet nie wiedział, o którym wiadukcie pisze. Normalnie masakra.
:)
DZ niedlugo wyprzedi Fakt :twisted:
kwintosz
QUOTE
Ulica Toruńska w Dąbrowie
Uchwałą nr LIX/1104/06 Rady Miejskiej w Dąbrowie Górniczej z 10 lipca istniejąca już ulica, przyległa do ul. Walentego Roździeńskiego otrzymała nazwę Toruńska. Uporządkowano w ten sposób nazewnictwo ponieważ wcześniej działki położone przy tej ulicy o numerach ewidencyjnych 2/22 i 1/26 miały adres ul. Roździeńskiego, co utrudniało znalezienie znajdujących się tam obiektów.


Podobno o taką nazwę ulicy zabiegała firma mająca filię przy tej ulicy a główną siedzibę posiada właśnie w.. Toruniu. tongue.gif
pozdrawiam
Na BIP pojawił się przetarg na remont Parku Hallera – część B. Podobno nawet mają wyremontować sławne schody w parku.

A co do złej synchronizacji świateł to chyba coś kombinują albo jakiś cud. Mianowicie byłem kilka dni temu na opisanym skrzyżowaniu i sytuacja wyglądała odwrotnie do opisanej. Wszystkie inne kierunki były zakorkowane, a z feralnego kierunku przejeżdżały wszystkie samochody bez problemów
Hator
no tez zauwazylem ze nawet w okolicach 11-12 zrobilo sie mniej tloczno.
..szkoda tylko ze na godzine roboty przy zmianie swiatel trzeba bylo czekac rok - a wladze dobrze wiedzialy o tym problemie (sam do rzecznika pisalem o tym pol roku temu)
:)
QUOTE(pozdrawiam @ Sep 29 2006, 01:08 AM) *
Na BIP pojawił się przetarg na remont Parku Hallera – część B. Podobno nawet mają wyremontować sławne schody w parku.


a tych schodach to kiedys pisali w DZ i to chyba nic z tym nie ma wspolnego a ta czesc B to chyba po drugiej stronie Al.Róż
:)
kolejny powazny wypadek w tym miejscu i dalej nic sie na nim zmienilo! nawet linii stop nie pomaluja :[

QUOTE

Wypadek drogowy: cztery osoby ranne
dziś

Do wypadku doszło około 7.00 w Dąbrowie Górniczej na skrzyżowaniu DW-790 z ulicą Koksowniczą.

Kierujący samochodem osobowym marki Skoda Febia nie ustąpił pierwszeństwa przejazdu i doprowadził do zderzenia z samochodem ciężarowym Scania z naczepą. W wyniku zderzenia z poważnymi obrażeniami ciała 23-letnią pasażerkę skody śmigłowcem pogotowia ratunkowego przetransportowano do szpitala. Jak określają lekarze kobieta kobieta walczy o życie.

Do szpitala trafili także: 30-letni kierowca skody i pasażerowie tego pojazdu 24-letnia kobieta oraz 28-letni mężczyzna.
Hator
ehhh... rece sie zalamuja...

a wladze robia sobie swiatla na granicznej - zamiast m in na krzyzowce pilsudskiego z 1000lecia, ktora ma o WIELEEEEEEE WIEKSZE natezenie ruchu, juz nie mowiac o wiekszym pozytku dla bezpieczenstwa pieszych i kierujacych pojazdem.
kwintosz
Co do skrzyżowania ul. Piłsudskiego z 1000lecia to faktycznie jest to chyba najniebezpiecznejsze skrzyżowanie w mieście. Zawsze je omijam jak tylko mogę to zrobić. Mam nadzieję tylko, że po wyborach ktoś ten problem rozwiąże raz na zawsze.

Ale ja chciałbym poruszyć temat chodników. A raczej jednego.. Kto i jak decyduje o tym które chodniki zostaną wyremontowane w mieście? Pytam z tego względu iż pół Aleji Majakowskiego ma nowy chodnik (do przystanków autobusowych), a pół nie. Myślałem że po wakacjach może skończą to, tak aby na całej długości były chodniki ale jakoś nie widze by się coś w tym kierunku działo. Czy idzie się gdzieś dowiedzieć dlaczego tak to zostało przeprowadzone oraz czy jest w planach dalsza faza tego przedsięwzięcia, bo chyba nie zostawią połowy nie zrobionej? Paranoja..
A tak przy okazji, na Majakowskiego powstała Apteka 24h (dobrze że przybywa takowych bo w nocy różnie może być).
pozdrawiam
Co do remontu parku niestety zasugerowałem, że schody mają coś wspólnego z przetargiem na remont alejek. Oczywiście nie było to zamierzone i te dwie rzeczy najprawdopodobniej nie mają nic ze sobą wspólnego. Co do samego remontu to jest on oczywiście potrzebny ale ja widzę większe potrzeby. Na pewno bardziej zaniedbana i bardziej uczęszczana od części B parku jest ulica Okrzei. A ta ulica to już bieda i nędza. Tam chyba czas zatrzymał się 20 lat temu.

Co do świateł to są potrzebne i na Granicznej i na 1000lecia. Dlatego ja w odróżnieniu od Hatora nie twierdze, że władze sobie budują światła, bo wtedy musiałbym posądzić władze o jakiekolwiek świadome działanie. A to jest raczej przypadek. Kiedyś Lipczyk zanim otwarto CA wymyślił, że tam będą potrzebne światła, nawet przetarg ogłosił. Ale później była zmiana ekipy i pomysły Lipczyka poszły do szuflady. No i zostały pospiesznie odświeżone jak pojawiły się fundusze z UE.

A co DW 790 i Koksowniczej to tam trzeba zbudować rondo, bo ulice te zachęcają do rozwijania dużych prędkości, no i jadący ze wszystkich kierunków mają wrażenie, że jadą drogą z pierwszeństwem przejazdu. Do tego o ile się nie mylę to jest specjalny fundusz UE na przebudowe niebezpiecznych skrzyżowań na drogach krajowych i wojewódzkich.
Hator
no ok - moze i wladza dla siebie nie buduje
ale powiedz po kiego walka plany i budowa swiatel dotycza granicznej a nie 1000lecia. dla mnie budowa na granicznej jest bezsensu - ruch tam nie jest taki duzy. a poza tym zastanowmy sie:
gdyby swiatla powstaly na 1000lecia zamiast obok ekonomika to i tak wyjazd od strony granicznej bylby poprawiony gdyz ruch od strony golonoga jak i redenu regulowalyby wczesniejsze swiatla, a piesi i tak maja swoje przejscie podziemne.
a teraz to swiatla predzej czy pozniej beda musialy powstac na1000lecia - przez co te na granicznej beda tylko niepotrzebnie blokowac ruch.

PS sens budowania swiatel jest wtedy uzasadniony, gdy jest zbyt duzy ruch, utrudniony dojazd i wyjazd, zagrozone bezpieczenstwo pieszych i kierowcow itp sprawy - gdy takie "warunki" nie sa spelnione to swiatla mozna uznac tylko za UTRUDNIENIA DLA SPRAWNEGO RUCHU,
:)
@ Hator
chyba nie masz pojecia jak potrzebne sa swiatla na Granicznej. Widac nie widziales do jakich tam dochodzi sytuacji (czesto przez kobiety jadace do CA albo tam pracujace wink.gif)i nie widziales stluczek ani wypadkow. Swiatla pozwola takze na skierowanie linii autobusowych do CA (powinny byc z 2 w tym moze 690 przeniesc na Graniczna z Morcinka. Wystarczy zbudowac przystanki przed CA - od strony komendy to nawet przed CA bylaby zatoczka w miejscu parkingu. Wogole nie byloby wiekszego problemu (zdobyc tylko pieniadze wink.gif) zeby odcinek Granicznej od Pilsudskiego do Al.Zaglebia (przyszlej) DTŚ poszerzyc do szerokosci podobnej jak 11Listopada czy Legionow - zawsze miejsce na srodku na pasy do skretu w lewo.

O tym ze swiatla na Pilsudskiego/Tysiaclecia sa chyba jeszcze bardziej potrzebne to piszemy juz chyba od 2 lat.
W nastepnej kolejnosci powinny takze powstac swiatla na 11Listopada/Majakowskiego ale to juz mniej wazne od Tysiaclecia.

a i jeszcze 790/Koksownicza - tam samo jak pozdrawiam jestem za tym zeby zbudowac tam male rondo. Obecnie od strony koksowni gdyby nie znaki to wogole nie widac ze wjezdza sie na skrzyzowanie a tym bardziej ze nie ma sie na nim pierwszenstwa
Hator
no zgadzam sie, ze wypadki sa - ale jeszcze wieksze niebezpieczenstwo jest na 1000 i pilsudskiego - kazdy to z nas zauwaza.
budowa na 1000 lecia pozwolilaby wyregulowac ruch na granicznej z obu kierunkow - co wplyneloby korzystnie na bezpieczenstwo na tym skrzyzowaniu.
Dopiero, gdy swiatla wczesniejsze (1000lecia i reden) nie starczalyby, to wtedy nalezaloby sie wziasc za budowe swiatel na graniczej.
i taka jest prawidlowa kolejnosc dzialan.
Niestety jedno z gorszych skrzyzowan w dalszym okresie pozostanie "nieoswietlone" mad.gif

PS co do komunikacji autobusowej przy CA - nie liczylbym na to. Gdzies juz czytalem (artykul w DZ bodajze-trzeba by poszukac w ich archiwum), ze tam nie jest mozliwe puszczenie autobusow. bylo wspominane ze
1) ze droga za waska
2) dojazd/wyjazd zly na granicznej
3) w poblizu i tak sa przystanki tramw. i autobusowe na damelu
... oczywiscie "na chama" by sie tam dalo - ale my o tym nei decydujemy.

PS 2 co do pomyslu ronda przy koksowniczej - to ja jestem za - przyklady zamiany skrzyzowan na ronda w centrum/redenie/na 11 listopada/przy wjezdzie na wsch. obw gopu za zajezdnia-przemawiaja jak najbardziej na +
pozdr
:)
QUOTE(Hator @ Oct 3 2006, 12:10 PM) *
no zgadzam sie, ze wypadki sa - ale jeszcze wieksze niebezpieczenstwo jest na 1000 i pilsudskiego - kazdy to z nas zauwaza.

no przeciez piszemy o tym od 2 lat ale to nie rozwiaze problemu skrzyzowania z Graniczna bo dalej beda wyscigi od swiatel do swiatel i na tym skrzyzowaniu dalej niektorzy beda jezdzic po 100km/h.
Sugerujesz ze jestem milosnikiem czerwonej fali? U nas stojac na switalach to nawet nei ma co podziwiac wink.gif
Ruch na Granicznej bedzie sie na pewno zwiekszal a w przyszlosci okoloica sie sporo rozbuduje bo jest wiele miejsca.

QUOTE
PS co do komunikacji autobusowej przy CA - nie liczylbym na to. Gdzies juz czytalem (artykul w DZ bodajze-trzeba by poszukac w ich archiwum), ze tam nie jest mozliwe puszczenie autobusow. bylo wspominane ze
1) ze droga za waska
2) dojazd/wyjazd zly na granicznej
3) w poblizu i tak sa przystanki tramw. i autobusowe na damelu
... oczywiscie "na chama" by sie tam dalo - ale my o tym nei decydujemy.


myslalem ze juz nikt tego debilizmu na forum nie zacytuje. Tak sie wypowiedzial kiedys jakis osiol z urzedu.

1) bzdura! w ten sposob trzeba by zlikwidowac prawie wszystkie linie autobusowe w miescie.
2) wlasnie bedzie sygnalizacja i korekta
3) nie dla kazdego w poblizu - sa jeszcze osoby starsze i niepelnosprawni!
i bylo jeszcze:
4) to najzabewniejsze - zbyt ostry zakret i za malo miejsca na skrzyzowaniu Graniczna/ Al.Zaglebia - ja to przeczytalem to wybuchlem smiechem laugh.gif jacy debilni ludzie odpowiadaja u nas za takie sprawy ale niastety to jest rozpaczliwe. Naprawde w miescie niewiele jest szerszych skrzyzowan od tego.

a co powiedza na cos takiego - jezdzi tedy od zawsze 16 i 79 a na czas objazdu przez wiele miesiecy jezdza przegubowe Ikarusy i dlugie Solarisy - jeden z nowych mial w tym miejscu spotkanie z "L"ka. Tego nie widza.
Nie chce im sie po prostu ruszyc d** i zrobic cos dla mieszkancow!!


http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-56605.html

http://republika.pl/nddg/DG_FOTO/20030603_...robotnicza+.jpg
Hator
ja pisze o prawidlowej kolejnosci - wg mnie. wpierw 1000 lecia a pozniej ewentualnie graniczna.
piratow drogowych swiatla nie wylapia. powinny tam stanac fotoradary - ktore co pewien czas powinny byc ustawiane wlasnie w takich newralgicznych puntkach - taki fotoradar stoi na malachowskiego w bedzinie i tam skutecznie pilnuje by kierowcy jechali 50 na godzine.
no ale coz... swiatla i tak juz buduja wiec nie bede sie rozpisywac nad rozlanym mlekiem - mam tylko nadzieje ze na 1000lecia swiatla szybko powstana - nie chcialbym by musialo dojsc do jakiejs tragedii az wkoncu urzednicy przejrzeliby na oczy!

co do busow na granicznej - tez bym chcial by rzucono tam jakas linie - nie kosztem 690 (gdyz ten powinien jechac stara trasa obslugujac przystanek morcinka), ale np linii 140 i/lub 637, ktore moglyby wjezdzac na graniczna, jechac przez zaglebia dabrowskiego, a nastepnie wrocic przez 1000 lecia i wjechac na stary golonog od strony osiedla morcinka(taka mala petla). Bezposrednio polepszyloby to sytuacje pasazerow dojezdzajacych do i z okolic aleji zd (np czesc morcinka, osiedla domkow jednorodzinnych - dziewiaty, trzydziesty-jakos tak) a posrednio mieszkancy dalszych dzielnic mieliby latwiejszy dojazd do CA (nie wspominajac o tym ze przy takiej petli blisko jest dla uczniow ekonomika, tzn i szenwalda, ktorzy tez dojezdzaja z daleka np tucznawy).

mam nadz ze nowe wladze, w przeciwienstwie do dotychczasowych, podchwyca pomysl.

PS mowiac o nowych trasach - ciagle mi sie marzy linia jadaca przez cala ul. 1000lecia
(obslugujaca m in przystanek przy szemwaldzie, stary przystanek na manhattanie w poblizu plastyka, -> az do krzyzowki na podlesiu; nastepnie ulica podlesia z przystankami dla kasprzaka-przy krzyzowce i przy sciezce na ulice jamki, na koncu ulicy podlesia w prawo w kierunku strzemieszyc (tak jak linia 933) - ot co nowe polaczenie dla strzemieszyc....
kwintosz
Hmm.. myślę że po części Hator ma rację. Także uważam że ważniejsze było przebudowanie skrzyżowania lub dodanie sygnalizacji świetlnej na Piłsudskiego z 100lecia aczkolwiek nie uważam że na skrzyżowaniu z Graniczną nie powinny się także one pojawić..tylko pytanie czy w takiej kolejności? wink.gif

Dlaczego uważam że tamto jest ważniejsze.. sam @:) napisałeś
QUOTE
chyba nie masz pojecia jak potrzebne sa swiatla na Granicznej. Widac nie widziales do jakich tam dochodzi sytuacji (czesto przez kobiety jadace do CA albo tam pracujace wink.gif)i nie widziales stluczek ani wypadkow. Swiatla pozwola takze na skierowanie linii autobusowych do CA (powinny byc z 2 w tym moze 690 przeniesc na Graniczna z Morcinka.

A dzieje sie tak dlatego że: nie tyle że samochody tam jeżdzą dość szybko ale głównie chodzi tu o natężenie ruchu. Ciężko jest się "wstrzelić" w lukę w której akurat nikt nie jedzie, stąd wyżej wymienione problemy. Ludzie uważają na tramwaj w dodatku muszą wybrać odpowiedni moment przejazdu, nie raz kończy się to wymuszeniem pierszeństwa. sad.gif Zainstalowanie świateł na skrzyżowaniu z 1000lecia stworzyłoby tak zwane fale, a więc byłyby okresy w których samochody by nie jechały, a te które chciałyby skręcić w stronę ul Granicznej jadąc od strony centrum miałyby ku temu okazję. Przez jakiś czas i tak byłoby lepiej niż do tej pory a najniebezpieczniejsze skrzyżowanie byłoby usprawnione. A tak, będzie zrobione to z Graniczną (zapewne i tak autobusów nie puszczą bo wąskie ulice, paranoja) a z 1000lecia doczekamy się jak ktoś w końcu to dostrzeże z władz lub zdarzy się naprawde tragiczny w skutkach wypadek.

Oczywiście, najlepiej żeby obydwa były zrobione jednocześnie, ale jeśli już się zdecydowano na pozyskiwanie pieniędzy na taki cel ja osobiście wybrałbym skrzyżowanie z 1000lecia. tongue.gif

Co do tego skrzyżowania do którego także @:) podał linki ze zdjęciami to jest największa paranoja komunikacyjna w mieście. W głowie się nie mieści co tam się dzieje.. Tamtędy bardzo dużo jeździ ciężarówek, nie raz nieźle rozpędzonych. Autobus skręcając, jak spotyka się z samochodem osobowym nie ma szans na to a co dopiero autobus + ciężarówka tam to już jest totalna kaplica, nie raz widziałem jak jeden w drugiego by wjechał i w ostatniej chwili któryś wyhamował. Normalną rzeczą jest tam to ze któryś z uczestników ruchu musi się wycofać bo inaczej nie da rady skręcić. Chciałbym także zauważyć że lepiej się tam nie znaleźć w tym momencie jako pieszy, tam jest tak szeroki chodnik że masakra.. laugh.gif
Hator
no wlasnie o taka "falowosc" mi chodzi caly czas - jadacy z granicznej beda mieli okresy czasu gdy nie bedzie nic jechac od strony golonoga (swiatla na 1000lecia) i od redenu (swiatla przy targu) co znacznie poprawiloby bezpieczenstwo i komfort na skrzyzowaniu.

moim zdaniem na pewien czas to by rozwiazalo sprawe, a o swiatla na granicznej mozna by sie pokusic w pozniejszym czasie.

PS chcialbym zauwazyc ze krzyzowka 1000lecia to najchetniej odwiedzane miejsce przez eLki - z OSK i WORDu - kolejny argument za swiatlami!!
mucha
A ja się ciągle zastanawiam dlaczego nie powstała do dziś droga rowerowa wzdłuż ul. Piłsudskiego i Królowej Jadwigi. Naprawdę mało miast ma tak dobrą sytuację wyjściową do budowy. Miejsca jest dość, żadnych punktów koliczyjnych. Ot po prostu zabrać kawałeczek chodnika i trawnika przy ulicy. Taka ścieżka cholernie by się przydała - rowerzyści zniknęliby z jezdni a używając roweru można by dojechać do Huty Katowice, do CA, do ścisłego centrum, taka ścieżka byłaby wręcz arterią łączącą niemal wsyzstkie części miasta. Ile ludzi przesiadło by się na rowery gdyby taka droga powstała. A gdyby dodać jeszcze odgałęzienia np. do dworca, do aquaparku, na 3 majai przedłużyć całość do Będzina. Marzenia... ale naprawdę nie rozumiem dlaczego. Nie rozumiem...
Hator
@mucha

i tak nie jest zle bo oznakowano trasy przy pogoriach, zielonej i na pustynie.
choc fakt faktem - masz dobry pomysl z ta sciezka - chodniki mamy spore - na poczatek wystarczyloby chocby zwykle oznakowanie - a w dalszje przyszlosci np przy okazji kladzenia kostki brukowej - prace bardziej zaawansowane
pozdr
mydliczek
ciekawe i godne realizacji rolleyes.gif
:)
nareszcie na Pilsudskiego pojawili sie pomaranczowi. Troszke to dziwne ze latanie dziur dotarlo tutaj w ostatniej kolejnosci
Dejmon
QUOTE(:) @ Oct 5 2006, 05:31 PM) *
nareszcie na Pilsudskiego pojawili sie pomaranczowi. Troszke to dziwne ze latanie dziur dotarlo tutaj w ostatniej kolejnosci


Machają kilofami i łopatami aż miło biggrin.gif Wybory idą, to władze malują oznakowania poziome na jezdniach, modernizują skrzyżowania, malują barierki wzdłuż torowisk tramwajowych. Czy nie dałoby się tak przez całą kadencję? Żyłoby się nam spokojniej i przyjemniej.
Hator
bo wybory powinny byc co rok! :)
Kwasny
Nie wiem czy ktos juz poruszyl tutaj ten temat,ale jak to mialo miejsce na pasazu na mydlicach,zamiast wywalic kapuchy na kosteczke latarnie itp ( BYLOBY NORMALNIE JAK W CENTRUM ) to panowie pomaranczowi powymieniali coniektore bardzo zluzyte plyty na pasazu i sa zadowoleni,ze to starczy na nastepne 10 lat. Kazdy pewnie wie,ze pasaz na mydlicach ciagnie sie praktycznie od ulicy Struga do ulicy Ludowej i miloby bylo gdyby ktos sie wreszcie za niego zabral na powaznie,tymbardziej ,ze na ulicy ludowej juz lezy kosteczka.
pozdrawiam
To wcale nie takie nieprzemyślane. Właściwie to są efekty zapoczątkowanej przez Talka koncepcji odzysku starych płyt chodnikowych. Nie pamiętacie już tego wspaniałego pomysłu racjonalizatorskiego. Marnowanie starych płyt chodnikowych było przecież koronnym przykładem niegospodarności poprzednich władz. Więc pozbierali trochę płyt ze starych chodników i było trzeba coś z nimi zrobić. A cały pomysł pamiętam miał poważne poparcie społeczne – nawet artykuł w DZ dali. Do tego pamiętam, że zdania w ogóle były podzielone. Jak napisałem na forum DZ że to głupota to wszyscy na mnie „jechali”.

PS. Na BIP jest przetarg na remont schodów przy ul. Legionów Polskich (tych obok poczty)
mydliczek
Te płyty z żółtymi kropkami są "nowe", więc tak wygląda odświeżony pasaż


To jest ta część wyremontowana generalnie


Lecz proszę mi powiedzieć dlaczego zostawili wzdłuż sklepów (tych z lewej strony, patrząc na powyższe zdjęcie) stary płyty! blink.gif
Jeśli leżało to w gesti właścicieli sklepów to nie mogli się do cholery porozumieć?!


A tu remontują chodnik przy pasażu. Zbierają płyty bo pewnie sie jeszcze przydadzą tongue.gif
Ciekawi mnie czy będą robić też w drugą stronę, wzdłuż szkoły, bo tamta cześc wygląda o wiele tragiczniej
niż to co zaczęli!
:)
na Pilsudskiego/Granicznej wreszcie od ok 2 tyg przyspieszyli i teraz pracuja nawet i o 19 ( przy wymianie torow to wiadomo ze w nocy). Jesli dobrze pamietam to zeby nie stracic srodkow inewstycja musi byc skonczona do konca pazdziernika. najpierw bardzo pozno ogloszono przetarg, potem trzeba bylo uchwalic dodatkowe koszty a potem bardzo dlugo wykonawca zwlekal z rozpoczeciem. Teraz musza sie spieszyc ale nie powinni miec problemow. Ostatnio przy okazji frezowania i kladzenia asfaltu robi sie male zamieszanie
pozdrawiam
Właśnie rozstrzygnięto przetarg na remont schodów na ul. Legionów Polskich. Może zdążą jeszcze coś zrobić w tym roku. A sprawa remontu tzw. części B parku nie wygląda zbyt ciekawie. Wszystkie złożone oferty były zbyt drogie i przetarg anulowano.
kursor
Witam!

Uważam, że w DG ilość sygnalizacji świetlnych jest za duża, no ale cóż może chodzi tu o rozświetlenie naszych ulic. Tak na serio to jeśli już ustawiamy kolejne światła to czemu nie towarzyszy temu system tzw."fali", czyli informacji na wyswietlaczach dla kierowców z jaką powinni jechać prędkością aby płynnie przejachac przez pozostałe skrzyzowania.
Na takie pytanie zadane Jerzemu Talkowskiemu dlaczego nie ma "fali" prezydent odpowiedział "no to trzeba by kabel kopać, a to przeciaż drogie jest".
Sorki ale choćby nawet to warto bo nie można sobie pozwolić na zakorkowanie jednej z ważniejszych ulic naszego miasta, a tak na prawdę to także występują systemy które przekazują między sobą informację drogą falową.

Schody na Mydlicach to symbol inwestycji w Naszym Mieście. Dopiero jak ma się w tym miejscu pojawić Zbigniew Podraza na przedwyborczym spotkaniu to okazało się ze w UM znalazło się 120.000zł na remont choć przez 4 lata liczne wnioski, podpisy inerpelacje radnych nie skutkował.

pozdro
Bartek
QUOTE(kursor @ Oct 21 2006, 10:03 AM) *
Witam!

Uważam, że w DG ilość sygnalizacji świetlnych jest za duża, no ale cóż może chodzi tu o rozświetlenie naszych ulic. Tak na serio to jeśli już ustawiamy kolejne światła to czemu nie towarzyszy temu system tzw."fali", czyli informacji na wyswietlaczach dla kierowców z jaką powinni jechać prędkością aby płynnie przejachac przez pozostałe skrzyzowania.
Na takie pytanie zadane Jerzemu Talkowskiemu dlaczego nie ma "fali" prezydent odpowiedział "no to trzeba by kabel kopać, a to przeciaż drogie jest".
Sorki ale choćby nawet to warto bo nie można sobie pozwolić na zakorkowanie jednej z ważniejszych ulic naszego miasta, a tak na prawdę to także występują systemy które przekazują między sobą informację drogą falową.


Mysle ze z takim zintegrowaniem wszystkich sygnalizacji na ulicy Pilsudskiego trzeba poczekac az wybuduja tą co teraz buduja, a także tą ktora jest planowania na skrzyzowaniu ul. Pilsudskiego - Tysiaclecia (kolo apteki Świt tej na rogu). Wowczas mozna pomyslec o takiej inwestycji ktora wcale nie musi sie opierac o umieszczanie kabala w ziemi (gratuluje Panu Talkowskiego trzezwosci do pytan mieszkancow miasta) a o system radiowy z przekaznikami i wszystko bedzie b. dobrze dzialac. Ale trzeba chciec! Mysle ze koszt takiej inwestycji bylby na poziomie karmnika w centrum za ok 10tys zl wink.gif
:)
QUOTE(kursor @ Oct 21 2006, 10:03 AM) *
Uważam, że w DG ilość sygnalizacji świetlnych jest za duża, no ale cóż może chodzi tu o rozświetlenie naszych ulic. Tak na serio to jeśli już ustawiamy kolejne światła to czemu nie towarzyszy temu system tzw."fali"


sygnalizacji jest za malo. Brakuje na Pilsudskiego/Tysciaclecia i 11listopada/Majakowskiego

a gdzie niby miala by byc ta "fala"??
do tej pory w bliskiej odleglosci to byly tylko 2 sygnalizacje na Pilsudskiego laugh.gif
Teraz troche zmieni sie sytuacja w zwiazku z budowa na Granicznej ale to i tak za malo aby robic jakies fale. Wtedy trzeba by bylo budowac staloczasowe a nie zmiennoczasowe (akomodacyjne) czy acykliczne i wzbudzane.

na Granicznej powstanie akomodacyjna.

troche teorii moze kogos zaciekawi tongue.gif

QUOTE
Sygnalizacja świetlna jest stosowana w celu segregacji w czasie kolizyjnych potoków zarówno pojazdów, jak i pieszych. Nie jest ona tak skuteczna, jak segregacja w przestrzeni (węzły wielopoziomowe, przejścia nad- i podziemne), jest natomiast wielokrotnie tańsza i zajmuje mniej terenu. Dlatego też sygnalizacja świetlna jest najpowszechniej stosowanym środkiem organizacji ruchu w miastach.
Głównym zadaniem sygnalizacji świetlnej jest kierowanie ruchem pojazdów i pieszych. Zadanie to jest realizowane przez podawanie użytkowników odpowiednich sygnałów, informujących o prawie bądź zakazie przejazdu lub przejścia.
Historia rozwoju urządzeń sygnalizacji świetlnej rozpoczęła się od zainstalowania w 1868 roku w Londynie, na skrzyżowaniu Bridge Street i New Palace Yard pierwszych sygnałów świetlnych. Było to ręcznie sterowane urządzenie semaforowe z gazową lampą wysyłającą sygnały zielone i czerwone. Niestety, już po kilku dniach nastąpił wybuch gazu, co zniechęciło Brytyjczyków do stosowania tego typu urządzeń przez najbliższe 50 lat.
Właściwy rozwój sterowania ruchem rozpoczął się w 1914 roku w USA, po zainstalowaniu w Cleveland pierwszej elektrycznej sygnalizacji świetlnej (przypominającej wersję londyńską – tzn. semaforowe ramiona z latarnią). Następnym krokiem było zastosowanie sygnałów trójkolorowych (w 1918 roku, w Nowym Jorku). W 1922 roku zastosowano pierwszą koordynację sygnałów na sąsiednich skrzyżowaniach (Salt Lake City), w 1928 pierwszą sygnalizację uzależnioną od sytuacji w ruchu – akomodacyjną, reagującą na sygnał klaksonu samochodu (New Heaven – Baltimore), w 1932 – w Anglii pierwsza sygnalizacja akomodacyjna w europie z czujnikiem przyciskowym (zamienionym później na pneumatyczny), w 1933 – sygnalizację wzbudzaną przez pieszych, a w 1959 roku podjęto pierwsze próby sterowania komputerowego (Toronto).
W Polsce, pierwsza sygnalizacja świetlna pojawiła się w 1926 roku w Warszawie na skrzyżowaniu Alei Jerozolimskich i Marszałkowskiej. Po drugiej wojnie światowej nieomal równocześnie z odbudową miast i ich układów komunikacyjnych instalowano sygnalizacje świetlne. Pierwsza w Polsce sygnalizacja wzbudzana przez pieszych pojawiła się w 1967 roku w Warszawie przy ul. Grójeckiej, a rok później pojawił się pierwszy system skoordynowanego sterowania na ciągu Alej Jerozolimskich i ulicy Marszałkowskiej. Pierwsza w pełni akomodacyjna sygnalizacja wielofazowa została uruchomiona w 1974 roku.

Podział sygnalizacji

Sygnalizacje możemy podzielić wg różnych kryteriów:
A. Realizacja programu i powtarzalność
1) Cykliczne
a) stałoczasowe
- jednoprogramowe
- wieloprogramowe
cool.gif zmiennoczasowe (akomodacyjne)
2) acykliczne
3) wzbudzane
B. współdziałanie z innymi sygnalizacjami
1) odosobnione
2) sprzężone
3) skoordynowane na ciągu lub w sieci
4) centralne sterowanie
C. Cel zastosowania:
1) ostrzegawcze (sygnał żółty, pulsujący: miejsca niebezpieczne, godziny nocne, wyjazdy pogotowia, straży itp.)
2) zabezpieczanie przejazdów kolejowych, mostów zwodzonych
3) sterowanie ruchem wahadłowym
4) sterowanie ruchem na pasach o zmiennym kierunku ruchu

Ad. A.
Sygnalizacje stałoczasowe są najpopularniejszą formą sterowania. Stosuje się je na skrzyżowaniach o dużym ruchu podlegającym regularnym wahaniom w ciągu doby.
Sygnalizacja cykliczna stałoczasowa jednoprogramowa: ma stałą sekwencję następujących faz, ze sztywno ustaloną długością cyklu i poszczególnych sygnałów.
Sygnalizacja stałoczasowa wieloprogramowa różni się wykorzystaniem w pracy kilku wcześniej ustawionych programów o różnych, ustalonych długościach cyklów i poszczególnych sygnałów. Wybór tych programów może odbywać się czasowo, zgodnie z wcześniej ułożonym harmonogramem przełączania, lub w zależności od aktualnych parametrów ruchu.

Sygnalizacja akomodacyjna (cykliczna, zmiennoczasowa): ustalona jest w niej pewna sekwencja faz, zaś czasy trwania tych faz są zmienne i zależne od chwilowych charakterystyk ruchu przesyłanych z detektorów. Istnieje też możliwość pomijania niektórych, zbędnych faz.
- częściowo akomodacyjna: zazwyczaj stosowana na skrzyżowaniach ulic o dużym zróżnicowaniu klas i znaczenia w układzie komunikacyjnym; zapewnia zdecydowanie lepsze warunki ruchu na wybranym kierunku – kierunek określony jako główny otrzymuje zielone światło zawsze, kierunek podporządkowany – po wzbudzeniu. Detektory instaluje się tylko na wlotach podporządkowanych
- sygnalizacja w pełni akomodacyjna: detektory instaluje się na wszystkich wlotach i wartość światła zielonego waha się w granicach od Gmin do Gmax w zależności od bieżących potrzeb ruchowych. W przypadku braku wzbudzeń na wszystkich detektorach, możliwe są warianty pracy sygnalizacji:
· sygnał zielony wyświetlany jest na kierunku głównym jako nadrzędny
· sygnał zielony wyświetlany jest na kierunku, na którym zanotowano ostatnie wzbudzenie
· sygnalizacja pracuje cyklicznie, wyświetlając kolejno minimalne wartości świateł zielonych

- sygnalizacja akomodacyjna wyższego rzędu: podobna do poprzedniej, detektory muszą być umieszczone na wszystkich wlotach (na ogół jednak w większej odległości od linii zatrzymania); zmiany polegają głównie na tym, że sterownik porównuje parametry charakteryzujące gęstość ruchu na kierunku na którym ruch jest otwarty z liczbą i czasem oczekiwania pojazdów na kierunku poprzecznym
- sygnalizacja akomodacyjna wielofazowa: eliminuje niewykorzystane okresy światła zielonego oraz niewykorzystanych faz lub łączenie faz niekolizyjnych w układy odpowiadające rozkładowi ruchu na skrzyżowaniu; są szczególnie polecane na skrzyżowaniach o bardzo różnej strukturze kierunkowej w różnych godzinach dnia i różnych dniach tygodnia

Sygnalizacja acykliczna charakteryzuje się zmienną, zależną od potrzeb ruchu sekwencją faz. Jest w pełni zależna od ruchu, fazy i czasy ich trwania są tworzone na bieżąco w zależności od potrzeb.

Sygnalizacja wzbudzana charakteryzuje się pracą w układzie stan wyjściowy – wzbudzenie – powrót do stanu pierwotnego. Można je podzielić na wzbudzane przez: pieszych, pociągi, tramwaje itd. Może ona być realizowana na wiele sposobów:
- jako fragment programu o stałych wartościach czasów trwania poszczególnych sygnałów
- jako fragment programu w którym czas potrzebny na przejazd pojazdu wzbudzającego jest zmienny (tramwaj i pociąg)
Przy wzbudzaniu przez pieszych sygnalizacja może być rozwiązana na dwa sposoby:
- sterownik pracuje cyklicznie, w sposób utajniony i po wzbudzeniu zaczyna realizację programu „na zewnątrz” na początku następnego cyklu
- sterownik rozpoczyna pracę cykliczną natychmiast po wzbudzeniu

Ad. B.
Sygnalizacje odosobnione – działające niezależnie od innych sygnalizacji
Sygnalizacje sprzężone – sterowanie na sąsiadujących ze sobą skrzyżowaniach (i przejściach) jest prowadzone z jednego sterownika
Sygnalizacje skoordynowane na ciągu lub w sieci: (liniowo i sieciowo)
- sterowanie z jednego sterownika – pod względem instalacyjnym, jest to jedna, rozbudowana sygnalizacja; program jest w zasadzie ten sam dla wszystkich skrzyżowań, różniący się offsetem (przesunięciem) sygnału zielonego
- sterowanie skoordynowane ze sterownikiem nadrzędnym – jest podstawowym sposobem koordynacji sygnalizacji świetlnej; możliwe są dwa warianty: gdy instalowany jest oddzielny sterownik nadrzędny, koordynujący pracę wszystkich sterowników lokalnych, lub gdy funkcję sterownika nadrzędnego pełni dodatkowo jeden ze sterowników lokalnych. Zmiana planu sygnalizacji następuje na podstawie wskazań zegara lub na podstawie informacji o warunkach ruchowych z detektorów;
Centralne sterowanie: najwyższy technicznie poziom sterowania skoordynowanego; dwa podstawowe rozwiązania techniczne to:
- system hierarchiczny
- system sterowania bezpośredniego
Obecnie istnieją 3 generacje systemów centralnego sterowania:
- selekcja planów, której dokonuje komputer na podstawie danych z detektorów
- tworzenie planów w czasie rzeczywistym, jako najbardziej optymalnych dla warunków ruchu, dla których dane zostały przekazane z detektorów
- obliczanie metodą mikrosymulacji komputerowej programów sygnalizacji dla każdego skrzyżowania oraz planów poszczególnych połączeń

Zalety i wady sygnalizacji świetlnej
Zalety:
- porządkowanie ruchu i ułatwienie jazdy kierowcom
- zwiększenie przepustowości wlotów przez grupowanie pojazdów
- zmniejszenie liczby wypadków niektórych rodzajów (zwłaszcza czołowych oraz z udziałem pieszych)
- umożliwienie przejazdu pojazdom z kierunków podporządkowanych w poprzek ulic o dużym natężeniu ruchu
- zmniejszenie strat czasu pojazdów na wlotach podporządkowanych
- wysoka efektywność ekonomiczna ze względu na stosunkowo niskie koszty instalacji i eksploatacji

Wady:
- wzrost strat czasu w pozaszczytowych okresach doby, zwłaszcza na kierunku z pierwszeństwem przejazdu
- wzrost liczby niektórych wypadków (np. najechań z tyłu)
- niepotrzebne straty czasu, prowokowanie do łamania przepisów powodowane niedostosowanym programem
Kryteria stosowania sygnalizacji świetlnej

Sygnalizacja świetlna tylko wówczas może spełniać swoją rolę, gdy zostanie zastosowana w sytuacji uzasadnionej i w sposób właściwy.
Zainstalowanie sygnalizacji na skrzyżowaniu mogą uzasadniać:
a) natężenia ruchu kołowego na drodze głównej i podporządkowanej
cool.gif natężenia ruchu pieszego
c) wypadki drogowe oraz ich skutki
d) sterowanie ruchem na sąsiednich skrzyżowaniach
e) zła widoczność na wlotach i złożoność skrzyżowań
f) znaczenie arterii
g) konieczność ręcznej regulacji

Kryteria stosowania sygnalizacji świetlnej:
1. wg wytycznych projektowania ulic: gdy na skrzyżowaniu w godzinach szczytu pojawia się 1500-2000 E/h; kryteria pomocnicze to: gdy czas oczekiwania przekracza 3 min, lub długość kolejki jest większa od 10 pojazdów
2. kryterium wypadków: gdy na skrzyżowaniu zdarza się spora liczba wypadków charakterystycznych dla braku sygnalizacji (zderzenia boczne i skośne, najechania na pieszego); do analizy należy wziąć okres min 12 miesięcy (zalecane 36 mies.)
3. kryterium wielkości (obciążenia skrzyżowania): po analizie

a. funkcji trasy głównej i charakter ruchu
b. funkcji ulicy podporządkowanej
c. stosunek natężenia ruchu na trasie podporządkowanej do ruchu na trasie głównej
d. możliwość przejazdu przez skrzyżowanie w lukach wytworzonych przez sąsiednią sygnalizację
e. struktura rodzajowa ruchu na ulicy podporządkowanej (zwłaszcza odsetek pojazdów komunikacji publicznej)

4. kryterium strat czasu: najbardziej wymierne, pozwalające precyzyjnie określić skutki budowy sygnalizacji
Oceny konieczności zastosowania sygnalizacji należy dokonać analizując następujące dane:
- istniejące i przewidywane natężenie ruchu pojazdów w charakterystycznych okresach doby i tygodnia
- natężenie i charakter ruchu pieszego
- liczba i rodzaj zdarzeń drogowych w ostatnich 12 (36-zalecane) miesiącach
- ocena warunków ruchu
- ocena widoczności na wlotach
- wielkość kolejek na wlotach podporządkowanych
- możliwości dokonania zmian w geometrii skrzyżowania

Zastosowanie sygnalizacji dla tramwajów mogą uzasadniać:
- niedostateczna widoczność nadjeżdżającego tramwaju
- duży iloczyn natężeń strumieni kolizyjnych
- duża liczba zdarzeń drogowych między pojazdami a tramwajami

Czynniki uzasadniające zastosowanie sygnalizacji dla pieszych i rowerów:
- duże natężenie ruchu pojazdów, znacznie wydłużające czas oczekiwania pieszych na możliwość bezpiecznego przejścia/przejazdu
- znaczna liczba wypadków z pieszymi/rowerzystami
- duży udział osób niepełnosprawnych i dzieci (zwłaszcza na drodze o podwyższonej prędkości)
- znaczne natężenie ruchu rowerowego
Urządzenia sygnalizacji świetlnej

Możemy je podzielić na:
1) podstawowe:
· sygnalizatory
· sterowniki
2) uzupełniające
· detektory
· sygnały dźwiękowe
· wyświetlacze prędkości

Sygnalizatory
W Polsce stosuje się sygnały:
· dla pojazdów: zielony, żółty, czerwony oraz czerwony z żółtym
· dla pieszych: zielony, zielony pulsujący i czerwony – wszystkie z sylwetką pieszego
· specjalne (dla pojazdów komunikacji miejskiej) – białe, wyraźnie różniące się od sygnałów ogólnych
Do przekazywania sygnałów uczestnikom ruchu służą sygnalizatory. Sygnalizatory dla pojazdów składają się z trzech komór sygnałowych (oprócz sygnalizatorów kierunkowych), wyposażonych w soczewki. Średnica komory sygnałowej może wynosić 10, 20 lub 30 cm.
Soczewkami „standardowymi” są soczewki o średnicy 20 cm. Na sygnalizatorach kierunkowych, przy prędkościach powyżej 60 km/h, na pierwszym skrzyżowaniu w ciągu, na sygnalizatorach wiszących zaleca się stosowanie soczewek o średnicy 30 cm. Soczewki o średnicy 10 (lub 9) cm są stosowane na sygnalizatorach pomocniczych, umieszczanych na wysokości 110 cm nad ziemią, dla poprawy widoczności sygnału przez kierujących pierwszymi w kolejce samochodami.
Komora sygnałowa powinna posiadać następujące cechy:
- duży kontrast ułatwiający spostrzeżenie i rozróżnienie sygnału
- konstrukcję antyfantomową (przeciwdziałającą powstawaniu zjawiska emisji światła z komory pod wpływem oświetlenia słonecznego)
- zbliżoną intensywność światła dla wszystkich kolorów i różnych kątów patrzenia
- pewne i niezawodne źródło światła (podwójne źródło, żarówki dwuwłóknowe, diody LED)
- osłony, osłaniające soczewki od słońca i zapobiegające „podglądaniu” sygnału

Sygnalizatory powinny być umieszczone w sposób zapewniający dobrą widoczność i czytelność sygnałów dla tych uczestników ruchu, dla których są przeznaczone. Nie mogą ograniczać skrajni jezdni, torowiska lub chodnika.
Sygnalizatory mocuje się na odpowiednich konstrukcjach wsporczych. Mogą one być umieszczone obok lub nad jezdnią. Do mocowania sygnalizatorów wykorzystuje się zarówno ustawione specjalnie do tego celu konstrukcje, jak i istniejące już elementy wsporcze, jak słupy, maszty oświetleniowe, ściany budynków itp. Sygnalizatory nad jezdnią mocuje się do wysięgników, przewieszek, konstrukcji bramowych, jak również można wykorzystać w tym celu istniejące kładki dla pieszych, wiadukty itp.
Położenie sygnalizatorów (ogólne zasady):
- nie powinny ograniczać skrajni drogi (torowiska, chodnika)
- sygnalizatory obok jezdni powinny być odchylone o kąt 5-10° w stronę jezdni
- sygnalizatory podwieszone nad jezdnią powinny być pochylone 5-10° w stos. do płaszczyzny drogi

Sygnalizatory powinny być lokalizowane w taki sposób, by uczestnicy ruchu byli zatrzymywani w bezpiecznej odległości przed pkt. kolizji z innymi strumieniami, jednak tak blisko skrzyżowania, jak jest to możliwe.
Podstawową zasadą lokalizacji sygnalizatorów, jest umieszczenie ich na wszystkich wlotach po prawej stronie. Obecnie wymagane jest, aby z każdego pasa ruchu widoczne były min. 2 sygnalizatory. Na skrzyżowaniach rozległych (np. z wyspą centralną) można stosować wewnątrz skrzyżowania lub na wylotach dodatkowe sygnalizatory. Sygnalizatory umieszczone obok jezdni obowiązują wszystkich kierujących na tym wlocie (chyba że są to sygnalizatory kierunkowe). Sygnalizatory umieszczone nad poszczególnymi pasami ruchu, obowiązują wyłącznie kierujących poruszających się tym pasem.

Detektory:
Można wyróżnić kilka rodzajów detektorów: akustyczne (historia), pneumatyczne, radarowe, czy też optyczne.
Obecnie, najczęściej stosowanym typem detektorów, są detektory indukcyjne. Czujnikiem w takim detektorze jest pętla indukcyjna, wykonana z kilku zwojów drutu, zagłębiona w nawierzchni jezdni. W zależności od konstrukcji i ustawień, detektor może reagować na pojazdy w danym zakresie prędkości, na pojazdy stojące nad czujnikiem, tylko przejeżdżające lub zarówno przejeżdżające jak i stojące nad czujnikiem. Czujniki te posiadają również możliwość detekcji prędkości, z jaką porusza się pojazd. Mogą być też sprzęgnięte z np. aparatem fotograficznym, który fotografuje pojazdy przejeżdżające skrzyżowanie w chwili zapalenia czerwonego światła, lub z nadmierną prędkością.
Dla pieszych stosuje się proste w konstrukcji detektory przyciskowe. Są to instalowane na słupach, oznakowane przyciski.
Dla pojazdów komunikacji miejskiej nie poruszających się po wydzielonych pasach, a mających być uwzględnione w programie sygnalizacji, stosuje się specjalne nadajniki sygnałów.
Podstawowe zasady tworzenia programu sygnalizacji

- program sygnalizacji powinien spełniać odpowiednie wymagania dotyczące długości i kolejności sygnałów
- długości poszczególnych sygnałów powinny wynosić:
· żółty: 3 s
· czerwony z żółtym: 2 s
· zielony migający 4 s
· zielony min. 2 s
· zielony dla pieszych: minimalnie 100% czasu potrzebnego na przejście pieszego z prędkością 1,4 m/s
- w sygnalizacji cyklicznej każdy strumień ruchu, powinien co najmniej raz na cykl otrzymać sygnał zezwalający na ruch lub sygnał jazdy warunkowej
- przy sygnalizacji acyklicznej, strumienie ruchu nie poddane detekcji muszą otrzymać sygnał zezwalający na jazdę co najmniej raz na 120 s
Przejście z sygnału ostrzegawczego (żółty migający) do programu trójbarwnego powinno następować wg następującej sekwencji:
- sygnał żółty migający dla pojazdów, brak sygnałów dla pozostałych uczestników ruchu
- sygnał żółty ciągły przez 5s dla pojazdów, sygnały czerwone dla pozostałych uczestników ruchu
- sygnały zabraniające wejścia i wjazdu dla wszystkich uczestników ruchu
- sygnał trójbarwny o założonym programie
kursor
Uważam za rozsądne jedynie swiatła na alejach około cmentarza.
Reszta tzw. nowych swiateł jest raczej bezsensu jak np. koło Lidl'a na Manhatanie. Fala może dla 2 skrzyzowań nie jest potrzeba ale skoro powstają trzecie a mowi się o następnych w tym ciągu no to kolego :) jak nie dostrzegasz problemu to raczej nie masz wyobraźni.
Teoria mnie nie rajcuje szczególnie rozwiązania z zakresu automatyki raczej sensowność wydawanych pieniędzy w zamian za udogodnienia dla ludności.
pozdrawiam
QUOTE(Bartek @ Oct 21 2006, 09:07 AM) *
Mysle ze z takim zintegrowaniem wszystkich sygnalizacji na ulicy Pilsudskiego trzeba poczekac az wybuduja tą co teraz buduja, a także tą ktora jest planowania na skrzyzowaniu ul. Pilsudskiego - Tysiaclecia (kolo apteki Świt tej na rogu). Wowczas mozna pomyslec o takiej inwestycji ktora wcale nie musi sie opierac o umieszczanie kabala w ziemi (gratuluje Panu Talkowskiego trzezwosci do pytan mieszkancow miasta) a o system radiowy z przekaznikami i wszystko bedzie b. dobrze dzialac. Ale trzeba chciec! Mysle ze koszt takiej inwestycji bylby na poziomie karmnika w centrum za ok 10tys zl wink.gif



Generalnie to dobry pomysł, ale na pewno nie będzie kosztował 10 tys. Ja myślę, że minimum potrzebne jest kilkaset tysięcy. A skąd nasza rozbieżność. Po prostu poza kosztami samych urządzeń trzeba zrobić całą dokumentacje, projekt, badania natężenia ruchu i udzielić gwarancji. A do tego wszyscy muszą na tym zarobić.
Bartek
QUOTE(kursor @ Oct 21 2006, 12:42 PM) *
Reszta tzw. nowych swiateł jest raczej bezsensu jak np. koło Lidl'a na Manhatanie.


To sobie wyjedz z tego skrzyzowania np. z Lidla czy od strony Alberta pomiedzy godz. 14 a 16 w tygodniu wink.gif Zycze powodzenia. Swiatla te rowniez przyczynily sie do latwiejszego przechodzenia pieszych przes przejscia ktore sa kolo swiatel jak i tego przejscia ktore jest na wprost kas Enioniu.

Faktem jest to ze swieca sie one 24h wink.gif i czasem smiesznie wyglada jak ktos jedzie szybko o 3 w nocy i pusto na drogach jak czasem w kieszeni tongue.gif swiatla nie zdarza sie zmienic na zielone (bo standardowo w nocy swieci sie czerwone! biggrin.gif) i samochod stoi, stoi i stoi czekajac na zielone. Juz pare razy widzialem jak samochody w nocy przejezdzaja na czerwonym m.in policja ;-) Teraz jak tam zbuduja stacje benzynowa to bedzie wiekszy meksyk i sie okaze ze sa dobra inwestycja, ale i tak obecnie spelniaja swoja role.

QUOTE(pozdrawiam @ Oct 21 2006, 01:03 PM) *
Generalnie to dobry pomysł, ale na pewno nie będzie kosztował 10 tys. Ja myślę, że minimum potrzebne jest kilkaset tysięcy. A skąd nasza rozbieżność. Po prostu poza kosztami samych urządzeń trzeba zrobić całą dokumentacje, projekt, badania natężenia ruchu i udzielić gwarancji. A do tego wszyscy muszą na tym zarobić.


No tak, ale w przeciwnym przypadku ul. Pilsudskiego bedzie cos jak Francuska w Katowicach wink.gif
:)
QUOTE(kursor @ Oct 21 2006, 12:42 PM) *
Uważam za rozsądne jedynie swiatła na alejach około cmentarza.
Reszta tzw. nowych swiateł jest raczej bezsensu jak np. koło Lidl'a na Manhatanie. Fala może dla 2 skrzyzowań nie jest potrzeba ale skoro powstają trzecie a mowi się o następnych w tym ciągu no to kolego :) jak nie dostrzegasz problemu to raczej nie masz wyobraźni.


to widac ze jezdzisz Pilsudskiego tylko na wprost albo wlaczasz sie tylko z Aleji. Kwestia bezpieczenstwa tez nie ma dla Ciebie zadnego znaczenia. Pogodz sie z tym ze zyjesz w miescie! W gestej zabudowie jedynym rozwiazaniem jest sygnalizacja. Bezkolizyjne wezly beda w przyszlosci na rownoleglej DTŚ i trzeba sie skupic nad tym zeby jak najszybciej powstala. Wtedy Ci, ktorzy beda chcieli sie szybko przedostac beda z niej korzystali, a Pilsudskiego przejmie ruch lokalny.

mamy najmniejsza liczbe sygnalizacji wsrod porownywalnych wielkosciowo miast. A jakie inne rozwiazania? Ronda jak w Rybniku (tam sa glownie ulice jednopasmowe) ? Na 3 pasmowa Pilsudskiego sie nie nadaja - takie wielkie ronda zajmowalyby mase przestrzeni i bylyby niebezpieczne. Ronda buduje sie na skrzyzowaniach, na ktorych wielka ilosc pojazdow skreca w lewo. tak zrobiono w centrum i korkow nie ma. Inna sprawa ze tam sa tylko 2 pasy ale obecne niby rondo do konca sie nie sprawdza bo jest za male i mozna na nie wjechac z max predkoscia - tak robia kierowcy z Sobieskiego/ Krolowej Jadwigi i nie wiadomo dlaczego uwazaja ze maja pierwszenstwo przed tymi z Kosciszuki. Bardzo czesto na Kosciuszki mimo ze ma sie takie samo pierwszenstwo jak na Sobieskiego i znalazlo by sie na nim szybciej trzeba sie zatrzymac bo tamci nie widzac nikogo na rondzie wcale nie zwalniaja. Zreszta dlatego na tym niby rondzie tyle stluczek.

Wielka szkoda tylko ze budujac nowe sygnalizacje na Pilsudskiego zabiera sie lewy pas tylko do skretu w lewo, zamiast dobudowac dodatkowy, przez co zmniejsza sie przepustowosc. Wiadomo ze to spore koszty (tramwaj, przystanki itp) ale kto wie czy za 10 lat nie bedzie trzeba tego zrobic na calej dlugosci.
kursor
QUOTE(:) @ Oct 21 2006, 12:53 PM)
to widac ze jezdzisz Pilsudskiego tylko na wprost albo wlaczasz sie tylko z Aleji. Kwestia bezpieczenstwa tez nie ma dla Ciebie zadnego znaczenia. Pogodz sie z tym ze zyjesz w miescie! W gestej zabudowie jedynym rozwiazaniem jest sygnalizacja.


Nie wiem może nie czytałeś co pisałem ale chodziło mi o płynne poruszanie się samochodów od skrzyzowania do skrzyzowania w fazie budowy kolejnych sygnalizatorów "twoje jedynie słuszne rozwiązanie jakie są sygnalizacje świetlne na skrzyzowaniach" będą zakała naszego miasta jeśli nie będzie synchronizacji pomiędzy nimi i tyle.

I proszę unikaj moralizatorstwa.
ok?!
pozdro
mydliczek
mydliczek
Konopnickiej od strony Pogorii i przejazdu kolejowego

szer
Dawno w obu miejscach nie byłem więc trzeba by się tam wybrać. Konopnickiej jest już przejezdna czy dalej nie?
:)
wiwcie w jakim rozdziale sa pieniadze na budowana sygnalizacje swietlna i przebudowe skrzyzowania??

–" Oświetlenie ulic, placów i dróg" biggrin.gif laugh.gif
:)
dzis na tym skrzyzowaniu jest kladziona ostatnia - scieralna warstwa asfaltu. Brakuje jej jeszcze na kawaleczku 2 pasow Granicznej i malych kawalkow przy torach. W zwiazku z tymi pracami bylo tam dzisiaj zamieszanie (z 3 pasow+1 z Granicznej w jednym punkcie robil sie 1 i do tego przystanek autobusowy) i korek zaczynal sie jeszcze przed Jetem wink.gif). Bedzie wreszcie fajny przejazd przez tory - taki jaki pownien byc wszedzie - nawet kostka granitowa jest :) No moze lepszy jest przejazd kolejowy przy Konopnickiej - tam na betonie jest jeszcze antyposlizgowa guma).
Pod warstwe scieralna polozono takze specjalne maty rozwijane z rolek. Na Konopnckiej rowniez sa maty ale zupelnie inne i z malych kawalkow.
Widac ze Drogopol Katowice ma sie dobrze po nowkach ciezarowkach.

W miescie pojawily sie takze drogowskazy do bazyliki i kosciola w Golonogu - i to takie jakie powinny byc - brazowe (to samo do PKZ)
Hator
przy okazji - zauwazyliscie, ze pojawilo sie troche nowych malowan m in na krzyzowkach na pilsudskiego (np przy jet'cie, czy na skrzyzowaniu pilsudskiego z droga na dworzec w golonogu)
mala rzecz a cieszy :)
:)
ale to wszystko robione na styk na ostatnia chwile. Wystarczylyby jakies male komplikacje i bylby problem. Nawet dzis i jutro lalby deszcz i juz nie mogliby pomalowac oznakowania poziomego. Nie mowiac o innych nieprzewidzianych sprawach. Wtedy nie mozna byloby odebrac prac a kasa z unii by przepadla - wykonawca mialby problem

QUOTE


Będzie nowa sygnalizacja
dziś

Jutro ma się zakończyć przebudowa przejazdu przez torowisko tramwajowe w ciągu ulicy Piłsudskiego, gdzie przy zjeździe w ulicę Graniczną pojawi się także nowa sygnalizacja świetlna. Całość inwestycji kosztowała 453 tysiące euro.

Jadąc najbardziej obciążoną w mieście ruchem ul. Piłsudskiego kierowcy mieli ogromne trudności, by skręcić w ul. Graniczną i dojechać bezpiecznie do Urzędu Miejskiego. Tworzyły się tam korki i dochodziło do częstych kolizji, a dodatkowym utrudnieniem była przebiegająca przez środek linia tramwajowa. Teraz kłopotom tym ma zaradzić sygnalizacja świetlna. Będą to już co prawda trzecie "światła" na krótkim odcinku głównej arterii komunikacyjnej miasta, ale w magistracie zapewniono nas, że nie spowoduje to zakłóceń w płynności ruchu.

- Sygnalizacja ułatwi dojazd do magistratu, a kierowcy powinni mieć pożytek z całkowicie zmodernizowanego przejazdu przez torowisko tramwajowe oraz nowej nawierzchni asfaltowej- informuje Marian Nierychły, naczelnik Wydziału Przedsięwzięć Publicznych Urzędu Miejskiego.

Przy okazji powstała także nowa zatoczka autobusowa.
(pas) - Dziennik Zachodni
pozdrawiam
Trwa remont schodów przy ul. Legionów Polskich (obok poczty)
mydliczek
to niesamowita wiadomość laugh.gif hura hura hura
szer
Hmmmm dziwne bo nie widziałem. Kiedy zaczęli?
mydliczek
widzę, że duża społeczność Mydlic jest tutaj obecna tongue.gif Mydliczki wy jedne laugh.gif hehe
:)
QUOTE


Nowe światła i wodociągi
dziś

Przez kilka tygodni na kierowców przejeżdżających przez miasto czekało sporo drogowych niespodzianek. Ekipy remontowe skutecznie blokowały ruch na ul. 11 Listopada, w pobliżu cmentarza i Reala. Trudno było się także dostać do dąbrowskiego magistratu, bo skręt z ul. Piłsudskiego w Graniczną uniemożliwiał montaż nowej sygnalizacji świetlnej. Na szczęście wszystkie inwestycje zakończyły się lub dobiegają końca.

Największe korki tworzyły się na ul. 11 Listopada, gdzie zerwano część nawierzchni, a jezdnia została rozkopana do połowy. Jak się okazało w tym miejscu prace prowadziło Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów, które wymieniało stare części wodociągów na nowe.

- Utrudnienia w ruchu drogowym już znikają, bo roboty zostały zakończone zgodnie z terminem, 25 października. Nałożona została jedna nakładka asfaltowa, a wkrótce droga zostanie wyrównana na całej długości - informuje Marek Ostapińko z Wydziału Gospodarki Komunalnej UM.

W ramach tego zadania podobne prace przebiegały także przy ul. Starocmentarnej, Nowocmentarnej i Staszica.

Gotowa jest także nowa kanalizacja, która pojawiła się przy ul. Cieplaka w centrum miasta. Pieniądze na tę inwestycję w 75 procentach (1 mln zł) udało się pozyskać z funduszu PHARE (na łagodzenie społecznych skutków restrukturyzacji hutnictwa).

- Inwestycja miała wyeliminować odprowadzanie ścieków z centrum do wód rzeki Pogoria. Dzięki temu dostęp do kanalizacji uzyskało 1,6 tysiąca mieszkańców tamtego rejonu miasta - wyjaśnia Katarzyna Jurczak, kierowniczka referatu funduszy unijnych w dąbrowskim magistracie.

Z końcem października zakończyły się także kilkutygodniowe prace u zbiegu ulic Piłsudskiego i Granicznej. Przebudowano tam przejazd przez torowisko tramwajowe, wyasfaltowano kilkaset metrów jezdni i pojawiła się nowa sygnalizacja świetlna. Ma ona ułatwić szybszy i bezkolizyjny dojazd do Urzędu Miejskiego. Przy okazji powstała też nowa zatoczka dla autobusów.
(pas) - Dziennik Zachodni


i mamy wyjasnienie co robili na 11 Listopada i Staszica.

a na skrzyzowaniu Pilsudsiego/Graniczna wcale nie zdazyli do 31 pazdzirnika i dalej walcza z chodnikami! Musieli zrobic cos dziwnego z odbiorem zeby kasa nie przepadla.
PS. oczywiscie zatoczki a nie zatoczka jak napisal DZ

QUOTE


W końcu remont wiaduktu w Strzemieszycach
dziś

Odnowa wiaduktu nad ulicą Jamki w Strzemieszycach była zapowiadana już od kilku tygodni. Lada moment miały się tam pojawić pierwsze ekipy, które na początek muszą wzmocnić starą konstrukcję. Jak się jednak okazuje umowa jest dopiero podpisywana, a wyłonionemu bez przetargu konsorcjum firm (Mostostal Puławy SA oraz Karya sp. z o. o.) będzie musiało wystarczyć kilka tygodni na wykonanie prac wartych... 4,6 mln zł. Dotację z resortu transportu trzeba bowiem wydać w całości do końca tego roku.

Strach jechać

Zmiany w organizacji ruchu i ograniczenie prędkości na wiadukcie obowiązują już od dłuższego czasu. Decyzja Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego nie pozostawiała żadnych wątpliwości. Ekspertyzy pokazały, że konieczne jest jak najszybsze rozpoczęcie prac. Zresztą widać: konstrukcja wiaduktu pęka, a odłamki betonu spadają na samochody. To m.in. efekt ostrej zimy i posypywania nawierzchni DK nr 94 z Katowic w kierunku Krakowa solanką.

- Słyszałem, że remont miał się już rozpocząć, ale na razie nic się nie dzieje. Idzie zima i strach będzie jechać, jeśli konstrukcja nadal będzie w tak fatalnym stanie. A codziennie musi wytrzymać obciążenie setek pojazdów, w tym ogromnych tirów - podkreśla Marek Walotek z Sosnowca.

Dotrzymają terminu

Władze miasta zapewniają, że remont rozpocznie się jeszcze w listopadzie i nie będzie zbyt uciążliwy dla kierowców i mieszkańców Strzemieszyc. Wszyscy obawiają się, że kierowcy chcąc ominąć korki, zdecydują się na jazdę wąskimi uliczkami dzielnicy.

- Prace będą prowadzone tak, żeby były jak najmniej uciążliwe dla użytkowników trasy przez wiadukt. Mieszkańcy Strzemieszyc nie muszą się obawiać. Objazdu nie będzie - mówi Andrzej Bęben, rzecznik prasowy Urzędu Miasta.

Firma Mostostal Puławy SA potwierdza, że rozpocznie remont wiaduktu w przyszłym tygodniu i nie obawia się niedotrzymania warunków umowy.

- Chcemy jak najwięcej prac zrealizować jeszcze w tym roku i mam nadzieję, że aura będzie dla nas łaskawa. Zdaję sobie sprawę z tego, że nie ma za wiele czasu, dlatego od razu musimy zamontować stalowe wsporniki pod jedną częścią wiaduktu. Potem będzie można przystąpić do modernizacji i budowy drugiej strony konstrukcji - mówi Andrzej Łucjanek, wicedyrektor Mostostalu Puławy SA.


Bez przetargu

Wykonawca inwestycji o wartości 10 mln złotych wybrany został bez przetargu, co także wzbudziło nieco kontrowersji. Jak zapewnia rzecznik magistratu, wszystko jest jednak zgodne z przepisami.

- Most jest w fatalnym stanie, dlatego Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał postanowienie o konieczności natychmiastowego rozpoczęcia remontu. Były także ekspertyzy. Ze względu na stan techniczny nie trzeba przeprowadzać przetargu. Wykonawca został wyłoniony w trybie tak zwanego zamówienia z wolnej reki, o czym poinformowany został prezes Urzędu Zamówień Publicznych - wyjaśnia Andrzej Bęben.


Plan prac

Jedna część mostu zostanie wyłączona z ruchu i od niej rozpoczną się prace. Druga połowa wiaduktu zostanie wzmocniona. W czasie budowy ruch będzie odbywał się po niej w dwóch kierunkach. Na kilkuset metrach odcinka trasy w kierunku Krakowa wprowadzony zostanie również ruch dwukierunkowy. Będzie też ograniczenie szybkości do 40 kilometrów na godzinę. Nad przestrzeganiem tego ograniczenia czuwać będzie policja.

I etap - wiadukt południowy, termin zakończenia do 30 kwietnia 2007 r.

II etap -wiadukt północny, termin zakończenia do 30 listopada 2007 r.

Zakończenie prac planuje się na 30 grudnia 2007 r.
Piotr Sobierajski - Dziennik Zachodni


ooo chyba 2 z rzedu artykul DZ i ta sama kwota 10 mln - brawo! :)

te 4,6 mln do konca roku to wydadza ale na papierze
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.