dramat - pomieszanie z poplataniem! Co ma do tego DTŚ? Co ma przebudowa DK1 na S1 do DTŚ? Gdzie te ogromne korki w Zabkowicach?
Jak mozna na drodze wojewodzkiej zakazac ruchu ciezarowek? Ludzie nie widzieli chyba prawdziwego ruchu...

Od wstrząsów pękają domy
dziś
Chcąc dostać się najkrótszą drogą z Dąbrowy do Zawiercia, Szczekocin i dalej w kierunku Kielc, kierowcy tirów muszą przejechać przez główną ulicę w dzielnicy Ząbkowice.
Mieszkańcy domów i bloków przy Armii Krajowej mają już dość uciążliwego hałasu, spalin, a przede wszystkim niszczenia nowego asfaltu, który po generalnym remoncie został położony na drodze zaledwie trzy lata temu. Dziś spękania i koleiny po wielotonowych ciężarówkach widać przede wszystkim przy kratkach ściekowych i krawężnikach.
- Nie da się normalnie żyć w takich warunkach. Nie możemy otworzyć okien, bo cały czas mamy jeden wielki huk, a jak ciężarówki ustawią się w rządku na czerwonym świetle, to już koniec. Nie wspominając już o tym, że w wielu domostwach po prostu pękają mury i ściany. A samochody jadą dzień i noc. I tak przez cały rok - podkreśla Anna Szafarska z Ząbkowic.
- Wolą jechać tędy, by ominąć posterunki celne, które są rozstawiane na drogach szybkiego ruchu. Jakieś ograniczenia jednak powinny być wprowadzone. Od lat mówi się też o obwodnicy, która miała powstać w rejonie Strzemieszyc, ale z tych planów nic nie wynika. A tymczasem my po prostu przez ten ruch nie możemy często wjechać samochodem na własne podwórka, bo tworzą się ogromne korki - dodaje Mirosława Wywiał.
Mieszkańców bulwersuje też stan nawierzchni, rozjeżdżonej przez ciężkie auta.
- Podobno już przy remoncie było wiadomo, że podkład pod drogę nie jest taki, jaki powinien być, ale mówiono nam wtedy, że wszystko będzie dobrze. Dziś asfalt się kruszy, zapada, więc coś chyba faktycznie jest nie tak - mówią ząbkowiczanie.
Lokalne władze znają problem, ale nikt nie jest w stanie powiedzieć, kiedy mogłyby ruszyć jakiekolwiek prace przy budowie Drogowej Trasy Średnicowej.
- Powiatowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapoznała się ze studium komunikacyjnym uwarunkowań i kierunków zagospodarowania gminy Dąbrowa Górnicza, pozytywnie opiniując kilka propozycji zmian. Mają się one przyczynić od poprawy organizacji ruchu, w tym także wyprowadzenia go poza tereny zabudowane. Ustalony i zaakceptowany został przebieg DTŚ, pod kilkoma warunkami. Dla mieszkańców Ząbkowic najistotniejsze jest to, że ma zostać przebudowany węzeł DK-1 z ul. Ujejską, powstanie obwodnica sąsiedniej dzielnicy Tucznawa, a także połączenie Drogi Wojewódzkiej nr 796 ze skrzyżowaniem ulicy Roździeńskiego oraz ulicami Związku Orła Białego i Ząbkowicką - informuje Barbara Strózik z wydziału komunikacji i drogownictwa UM.
Urzędnicy zapowiadają też, że skontrolują stan nawierzchni ul. Armii Ludowej.
- Kontrole podczas bieżących objazdów dróg oraz przeglądy gwarancyjne dwa razy w roku nie stwierdziły tam uszkodzeń asfaltu. Skontrolujemy jednak wszystko raz jeszcze i w przypadku uchybień wykonawca zostanie zobowiązany do ich usunięcia - tłumaczy Barbara Strózik.
Remont po remoncie?
Ulica Armii Krajowej w Ząbkowicach doczekała się generalnego remontu. Trwał w latach 2001 - 2004. Zakres prac obejmował niemal całkowitą wymianę nawierzchni na odcinku do ul. Szosowej i wymianę sieci wodociągowej. Wykonawcą robót było Przedsiębiorstwo Inżynieryjno-Budowlane Boszko-Kozubski z Dąbrowy Górniczej, a całkowity koszt inwestycji na tym odcinku wyniósł 2 miliony 420 tys. zł. Zadanie podzielone było na cztery etapy i obejmowało prace drogowe, sanitarne oraz elektryczne. Droga została w kilku miejscach poszerzona (m. in. przy bardzo wąskim zjeździe w kierunku alei Zwycięstwa). Pojawiły się także nowe zatoczki dla autobusów.
To wszystko sprawiło, że mieszkańcy znacznie bezpieczniej i wygodniej poruszają się po swojej dzielnicy. Jeśli jednak kilkutonowe samochody nadal zamiast autostradami jeździć będą przez środek dzielnicy wkrótce potrzebny będzie kolejny remont.
Piotr Sobierajski - Dziennik Zachodni