QUOTE
WPK Katowice
Dziś w południe w Katowicach podpisana została umowa przekazująca akcje spółki Tramwaje Śląskie S.A. w ręce KZK GOP.
Uroczystość odbyła się w galerii "Rondo Sztuki" na katowickim Rondzie im. gen. Ziętka. Uczestniczyli w niej m.in. Minister Skarbu Państwa Wojciech Jasiński, Wojewoda Śląski Tomasz Pietrzykowski, Przewodniczący Zarządu KZK GOP Roman Urbańczyk, Z-ca Przewodniczącego Zarządu KZK GOP i Prezydent Katowic Piotr Uszok, Członek Zarządu KZK GOP i Prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz, Przewodniczący Zgromadzenia KZK GOP i Prezydent Dąbrowy Górniczej Zbigniew Podraza, przedstawiciele Zarządu Województwa Śląskiego, władz gmin oraz Zarządu Tramwajów Śląskich S.A. i Biura KZK GOP.
Na miejsce goście i gospodarze przyjechali dwoma specjalnymi tramwajami - zabytkowym wagonem N 1100 i niskopodłogowym 116Nd 810. Trasa wiodła z Rynku do Ronda, po drodze pasażerowie otrzymali pamiątkowe bilety. Wagony kursowały później jeszcze przez chwilę po centrum Katowic, przejazd nimi był bezpłatny dla pasażerów.
Umowę nieodpłatnego przeniesienia własności 100% akcji Skarbu Państwa w spółce "Tramwaje Śląskie" S.A. w Katowicach na rzecz Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego w Katowicach podpisał ze strony Skarbu Państwa Wojciech Jasiński, a ze strony KZK GOP Roman Urbańczyk i Piotr Uszok. Tym samym KZK GOP stał się właścicielem przedsiębiorstwa tramwajowego. Minister Skarbu Państwa uwzględnił wniosek KZK GOP, złożony w trybie art. 4a ust. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz.U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 z późn. zm.). Umowa dotyczy 100% z 9,5 mln akcji o wartości nominalnej 10 zł każda (czyli o łącznej wartości nominalnej 95 mln zł).
Po podpisaniu umowy oficjele przeszli na przystanek tramwajowy na Rondzie, gdzie zawiązali pamiątkowe wstążki na lusterkach pierwszego tramwaju jaki nadjechał - był to poc. 131 obsługiwany wagonem 105Na 688. Takie same wstążki (z logo KZK GOP i napisem "TRAMWAJE Śląskie są ŚLĄSKIE") motorowi wszystkich pociągów kursujących po Katowicach przywiesili na wagonach ok. godz. 13. Na płycie Ronda grała również orkiestra zakładowa Tramwajów Śląskich.
Po powrocie do wnętrza kopuły odbyła się konferencja prasowa. Wszyscy uczestnicy uroczystości zgodnie stwierdzili, że to długo oczekiwany krok, ale dopiero teraz rozpoczyna się wielka praca związana z doprowadzeniem komunikacji tramwajowej w regionie do odpowiedniego stanu. Władze KZK GOP zamierzają przygotować program naprawy infrastruktury oraz modernizacji taboru. Zamierzają również występować o środki unijne. Koszt niezbędnych remontów i innych działań zmierzających do poprawy stanu komunikacji tramwajowej wyceniono wstępnie na ok. 3 mld zł w perspektywie kilku-kilkunastu najbliższych lat.
Przewodniczący KZK GOP Roman Urbańczyk, zapytany przez dziennikarzy kiedy pasażerowie będą mogli odczuć jakąkolwiek poprawę odpowiedział, że nie tak prędko. Stwierdził, że ciężar finansowy niezbędnych modernizacji jest tak duży, że możliwe będzie kupno maksymalnie 15-20 nowych wagonów rocznie oraz remonty kilku kilometrów torowisk.
Urbańczyk zapowiedział, że już jutro odbędzie się zgromadzenie akcjonariuszy (w praktyce zapewne posiedzenie Zarządu KZK GOP) na którym będzie rozpatrywany jeden punkt - zmiany w radzie nadzorczej. Spośród pięciu jej członków trzech powołuje właściciel, a pozostałych dwóch wybiera spośród siebie załoga.
Dziś Tramwaje Śląskie S.A. wykonują (na zlecenie KZK GOP) prawie 19,5 mln wozokilometrów w skali roku, za co otrzymują zapłatę wysokości ponad 135 mln zł. Środki te jednak z ledwością wystarczają na bieżące funkcjonowanie. Pracownicy służby ruchu oraz służb technicznych są najgorzej opłacani w Polsce. Firma posiada 356 wagonów liniowych (oprócz wagonów typu N eksploatowanych na linii 38 w Bytomiu, najstarsze, czyli 102Na, wyprodukowano w 1970 roku). Kursują one obecnie po sieci tramwajowej długości 361 km toru pojedynczego.
Spojrzenie w historię
Tramwaje na Górnym Śląsku rozpoczęły kursowanie 27 maja 1894 r. - wówczas uruchomiono linię z Gliwic do Piekar Śląskich, obsługiwaną trakcją parową. W 1898 roku rozpoczęto elektryfikację linii - ten rok uznawany jest za początek historii przedsiębiorstwa tramwajowego (choć było ich na przestrzeni tych 110 lat wiele). Od 1951 roku tramwaje funkcjonowały w ramach Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Rozbicie WPK na kilkanaście niezależnych przedsiębiorstw autobusowych i odrębne, podległe wojewodzie, Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej, nastąpiło z dniem 1 października 1991 r. PKT przez wiele lat samodzielnie prowadziło przewozy tramwajami, emitowało bilety i wspierane dotacjami z budżetu państwa prowadziło nawet sporo inwestycji. Od 1998 roku system ten załamał się. 4 lutego 2000 r. podpisano umowę między KZK GOP, a PKT na mocy której tramwaje rozpoczęły kursowanie na zlecenie KZK GOP, a bilety emitowane przez PKT przestały obowiązywać z końcem lutego 2000 r. 1 stycznia 2003 r. dokonano komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego jakim było PKT i utworzona została jednoosobowa spółka Skarbu Państwa pod nazwą Tramwaje Śląskie S.A. Dopiero teraz, 30 maja 2007 r. spółka ta została skomunalizowana.

Dziś w południe w Katowicach podpisana została umowa przekazująca akcje spółki Tramwaje Śląskie S.A. w ręce KZK GOP.
Uroczystość odbyła się w galerii "Rondo Sztuki" na katowickim Rondzie im. gen. Ziętka. Uczestniczyli w niej m.in. Minister Skarbu Państwa Wojciech Jasiński, Wojewoda Śląski Tomasz Pietrzykowski, Przewodniczący Zarządu KZK GOP Roman Urbańczyk, Z-ca Przewodniczącego Zarządu KZK GOP i Prezydent Katowic Piotr Uszok, Członek Zarządu KZK GOP i Prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz, Przewodniczący Zgromadzenia KZK GOP i Prezydent Dąbrowy Górniczej Zbigniew Podraza, przedstawiciele Zarządu Województwa Śląskiego, władz gmin oraz Zarządu Tramwajów Śląskich S.A. i Biura KZK GOP.
Na miejsce goście i gospodarze przyjechali dwoma specjalnymi tramwajami - zabytkowym wagonem N 1100 i niskopodłogowym 116Nd 810. Trasa wiodła z Rynku do Ronda, po drodze pasażerowie otrzymali pamiątkowe bilety. Wagony kursowały później jeszcze przez chwilę po centrum Katowic, przejazd nimi był bezpłatny dla pasażerów.
Umowę nieodpłatnego przeniesienia własności 100% akcji Skarbu Państwa w spółce "Tramwaje Śląskie" S.A. w Katowicach na rzecz Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego w Katowicach podpisał ze strony Skarbu Państwa Wojciech Jasiński, a ze strony KZK GOP Roman Urbańczyk i Piotr Uszok. Tym samym KZK GOP stał się właścicielem przedsiębiorstwa tramwajowego. Minister Skarbu Państwa uwzględnił wniosek KZK GOP, złożony w trybie art. 4a ust. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz.U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 z późn. zm.). Umowa dotyczy 100% z 9,5 mln akcji o wartości nominalnej 10 zł każda (czyli o łącznej wartości nominalnej 95 mln zł).
Po podpisaniu umowy oficjele przeszli na przystanek tramwajowy na Rondzie, gdzie zawiązali pamiątkowe wstążki na lusterkach pierwszego tramwaju jaki nadjechał - był to poc. 131 obsługiwany wagonem 105Na 688. Takie same wstążki (z logo KZK GOP i napisem "TRAMWAJE Śląskie są ŚLĄSKIE") motorowi wszystkich pociągów kursujących po Katowicach przywiesili na wagonach ok. godz. 13. Na płycie Ronda grała również orkiestra zakładowa Tramwajów Śląskich.
Po powrocie do wnętrza kopuły odbyła się konferencja prasowa. Wszyscy uczestnicy uroczystości zgodnie stwierdzili, że to długo oczekiwany krok, ale dopiero teraz rozpoczyna się wielka praca związana z doprowadzeniem komunikacji tramwajowej w regionie do odpowiedniego stanu. Władze KZK GOP zamierzają przygotować program naprawy infrastruktury oraz modernizacji taboru. Zamierzają również występować o środki unijne. Koszt niezbędnych remontów i innych działań zmierzających do poprawy stanu komunikacji tramwajowej wyceniono wstępnie na ok. 3 mld zł w perspektywie kilku-kilkunastu najbliższych lat.
Przewodniczący KZK GOP Roman Urbańczyk, zapytany przez dziennikarzy kiedy pasażerowie będą mogli odczuć jakąkolwiek poprawę odpowiedział, że nie tak prędko. Stwierdził, że ciężar finansowy niezbędnych modernizacji jest tak duży, że możliwe będzie kupno maksymalnie 15-20 nowych wagonów rocznie oraz remonty kilku kilometrów torowisk.
Urbańczyk zapowiedział, że już jutro odbędzie się zgromadzenie akcjonariuszy (w praktyce zapewne posiedzenie Zarządu KZK GOP) na którym będzie rozpatrywany jeden punkt - zmiany w radzie nadzorczej. Spośród pięciu jej członków trzech powołuje właściciel, a pozostałych dwóch wybiera spośród siebie załoga.
Dziś Tramwaje Śląskie S.A. wykonują (na zlecenie KZK GOP) prawie 19,5 mln wozokilometrów w skali roku, za co otrzymują zapłatę wysokości ponad 135 mln zł. Środki te jednak z ledwością wystarczają na bieżące funkcjonowanie. Pracownicy służby ruchu oraz służb technicznych są najgorzej opłacani w Polsce. Firma posiada 356 wagonów liniowych (oprócz wagonów typu N eksploatowanych na linii 38 w Bytomiu, najstarsze, czyli 102Na, wyprodukowano w 1970 roku). Kursują one obecnie po sieci tramwajowej długości 361 km toru pojedynczego.
Spojrzenie w historię
Tramwaje na Górnym Śląsku rozpoczęły kursowanie 27 maja 1894 r. - wówczas uruchomiono linię z Gliwic do Piekar Śląskich, obsługiwaną trakcją parową. W 1898 roku rozpoczęto elektryfikację linii - ten rok uznawany jest za początek historii przedsiębiorstwa tramwajowego (choć było ich na przestrzeni tych 110 lat wiele). Od 1951 roku tramwaje funkcjonowały w ramach Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Rozbicie WPK na kilkanaście niezależnych przedsiębiorstw autobusowych i odrębne, podległe wojewodzie, Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej, nastąpiło z dniem 1 października 1991 r. PKT przez wiele lat samodzielnie prowadziło przewozy tramwajami, emitowało bilety i wspierane dotacjami z budżetu państwa prowadziło nawet sporo inwestycji. Od 1998 roku system ten załamał się. 4 lutego 2000 r. podpisano umowę między KZK GOP, a PKT na mocy której tramwaje rozpoczęły kursowanie na zlecenie KZK GOP, a bilety emitowane przez PKT przestały obowiązywać z końcem lutego 2000 r. 1 stycznia 2003 r. dokonano komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego jakim było PKT i utworzona została jednoosobowa spółka Skarbu Państwa pod nazwą Tramwaje Śląskie S.A. Dopiero teraz, 30 maja 2007 r. spółka ta została skomunalizowana.

13 o 13-tej

QUOTE
um.katowice.pl
30.05.2007
W środę 30 maja 2007 roku w obecności Ministra Skarbu Państwa Wojciecha Jasińskiego, Wojewody Śląskiego i przedstawicieli władz Samorządu Województwa Śląskiego podpisano umowę nieodpłatnego przeniesienia własności 100 % akcji Skarbu Państwa w spółce "Tramwaje Śląskie" S.A. w Katowicach na rzecz Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.
Przekazanie pakietu akcji ma kluczowe znaczenie dla zachowania oraz rozwoju komunikacji tramwajowej na terenie aglomeracji katowickiej i pozwoli na podjęcie działań restrukturyzacyjnych i odtworzeniowych, zwłaszcza w zakresie infrastruktury liniowej.
Minister Skarbu Państwa uwzględnił wniosek KZK GOP, złożony w trybie art. 4a ust. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 roku o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz.U. z 2002r., nr 171, poz. 1397 ze zm.). Powyższe pozwoli również na podjęcie niezbędnych działań inwestycyjnych i modernizacyjnych przy wykorzystaniu funduszy Unii Europejskiej przewidzianych na lata 2007-2013.
Umowa dotyczy 9.500.000 akcji o wartości nominalnej 10,00 zł każda łącznej wartości nominalnej 95.000.000 zł, co stanowi 100% ogółu akcji.
* * *
W ten sposób zakończyły się powodzeniem wieloletnie starania Prezydentów i Burmistrzów miast górnośląskich, oraz władz KZK GOP o komunalizację transportu tramwajowego.
Tramwaje wykonują ogromną i wciąż rosnącą pracę w codziennym przewożeniu pasażerów w granicach największych miast aglomeracji katowickiej i pomiędzy nimi. W całej Europie ten rodzaj komunikacji, sprawny, szybki i przyjazny środowisku, od dawna znajduje się pod zarządem komunalnym, bo to właśnie gminy najlepiej znają potrzeby mieszkańców, bo to one mają możliwość otrzymywania dotacji na transport szynowy z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Dzięki staraniom gmin, wspartych przez działania KZK GOP pojawia się szansa, że także u nas, w Województwie Śląskim, w największej aglomeracji w Polsce, podróżowanie tramwajem stanie się nie tylko koniecznością, ale i przyjemnością.
Historia starań o komunalizację majątku Tramwajów Śląskich liczy sobie już 15 lat. Od początku istnienia Komunikacyjnego Związku Komunalnego GOP było oczywiste, że firma tramwajowa, która realizowała wówczas 22% zadań przewozowych na terenie aglomeracji powinna być zarządzana przez specjalnie powołany w celu koordynowania komunikacji miejskiej związek komunalny. W lipcu 1992 roku z Biurze KZK GOP zawarto porozumienie, którego sygnatariuszami byli przedstawiciele gmin korzystających z transportu tramwajowego. Strony Porozumienia upoważniły w nim KZK GOP do podjęcia w ich imieniu czynności zmierzających do komunalizacji mienia ówczesnego Przedsiębiorstwa Komunikacji Tramwajowej, uznając tę czynność za niezbędną do wykonywania zadania własnego, to jest zapewnienia komunikacji tramwajowej na terenie objętym działaniem PKT. Było to konsekwencją zapisu ustawy o samorządzie terytorialnym z 1990 roku, która spowodowała scedowanie na gminy odpowiedzialności za zapewnienie lokalnego transportu zbiorowego. Aby umożliwić realizację tego zadania przedsiębiorstwa tramwajowe i autobusowe w polskich miastach były w tamtym czasie przekazywane gminom, zazwyczaj w drodze komunalizacji. Jednak Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej w Katowicach potraktowano odmiennie. Wychodząc z założenia że jest ono "podmiotem wielozakładowym świadczącym usługi na rzecz 15 gmin aglomeracji katowickiej" przekształcono je w styczniu 2003 roku w spółkę skarbu państwa pod nazwą Tramwaje Śląskie S.A. Nie przyniosły rezultatu wieloletnie starania o przekazanie akcji spółki gminom, mimo że jej działalność była w dużym stopniu finansowana przez KZK GOP poprzez umowę zawartą na świadczenie usług. Od 1 stycznia 2000 roku zaczął obowiązywać wspólny bilet tramwajowo-autobusowy KZK GOP. Jednak wciąż postępowała dekapitalizacja majątku tramwajów, które, jako spółka akcyjna nie miały możliwości korzystania z gminnych programów restrukturyzacyjnych współfinansowanych przez Unię Europejską w ramach polityki strukturalnej.
14 grudnia 2004 roku 14 miast aglomeracji zawarło z Samorządem Województwa Śląskiego "Porozumienie w sprawie podjęcia działań dla przeniesienia własności akcji Tramwaje Śląskie S.A. na rzecz miast aglomeracji katowickiej". Ustalono, że miasta miały podjąć uchwały o zgodzie na nieodpłatne przejęcie akcji Tramwajów Śląskich S.A., a Samorząd Województwa zobowiązał się do wystąpienia w tej sprawie do Ministra Skarbu. Państwa. Pośrednictwo Samorządu Województwa było konieczne, gdyż w myśl obowiązującego wówczas prawa gminy nie mogły otrzymać akcji Skarbu Państwa bezpośrednio od ministerstwa. Niestety Samorząd Województwa nie podjął odpowiednich kroków, mimo monitów wysyłanych przez KZK GOP i gminy.
Dopiero rok 2006 przyniósł korzystną dla aglomeracji nowelizację prawa. Od lipca o przejęcie akcji spółek działających na rzecz gmin mogą się ubiegać bezpośrednio zainteresowane miasta lub związki gmin. Natychmiast więc podjęto odpowiednie działania zmierzające w tym kierunku. W dniu 20 lipca 2006 roku zostało zawarte porozumienie pomiędzy KZK GOP a 12 gminami członkowskimi w sprawie wystąpienia KZK GOP o nieodpłatne przejęcie od Ministra Skarbu Państwa akcji spółki Skarbu Państwa Tramwaje Śląskie. Na mocy tego porozumienia KZK GOP po podjęciu uchwał przez organy stanowiące wszystkich stron porozumienia miało wystąpić do Ministra Skarbu ze stosownym wnioskiem o nieodpłatne zbycie na rzecz KZK GOP akcji Tramwajów Śląskich. Kolejnym krokiem miało być przeniesienie ich własności na poszczególne miasta, które podpisały porozumienie. O tym fakcie został poinformowany pismem z dnia 31 lipca 2006 roku Sekretarz Stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa - Pan Paweł Szałamacha.
W związku z przekazywanymi informacjami dotyczącymi rezerwowania przez Ministra Skarbu części akcji dla pracowników, w dniu 11 września 2006 roku KZK GOP wysłało do Ministra Skarbu - Pana Wojciecha Jasińskiego, opinię prawną nt. uprawnień pracowników spółki Tramwaje Śląskie do nieodpłatnego nabycia do 15% akcji (art. 36 ust1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji mówi, że: uprawnionym pracownikom przysługuje prawo do nieodpłatnego nabycia do 15% akcji objętych przez Skarb Państwa w dniu wpisania spółki do rejestru). Z opinii tej wynikało, że prawo takie mają pracownicy spółki w przypadku jej prywatyzacji, natomiast zbycie akcji na rzecz związku komunalnego lub gmin jest komunalizacją, a tym samym nie powoduje powstania prawa pracowników spółki do nieodpłatnego nabycia do 15% akcji spółki, chociaż swoje uprawnienie nadal oni zachowują.
14 września 2006 roku Zgromadzenie KZK GOP podjęło Uchwałę nr LXXVIII/16/2006 o wystąpieniu do Ministra Skarbu Państwa w sprawie nieodpłatnego przekazania na rzecz KZK GOP akcji Tramwajów Śląskich S.A. Wykonanie uchwały powierzono Zarządowi.
W dniu 12 października 2006 roku, Zarząd KZK GOP przyjął treść wystąpienia do Ministra Skarbu i zdecydował wystąpić o nieodpłatne przekazanie na rzecz KZK GOP 100% akcji spółki Tramwaje Śląskie S.A. W związku z tym w dniu 19 października 2006 roku przesłano Ministrowi Skarbu Państwa stosowny wniosek . 30 października do KZK GOP wpłynęła odpowiedź na pismo z dnia 11 września w sprawie uprawnień pracowników spółki Tramwaje Śląskie do nieodpłatnego objęcia do 15 % akcji spółki. W piśmie tym Departament Prawny Ministerstwa Skarbu stwierdził, że ma odmienny pogląd, niż przedstawiony przez KZK GOP, dlatego rozważa realizację prawa pracowników Tramwajów Śląskich S.A. do otrzymania do 15% akcji spółki w momencie komunalizacji.
W listopadzie 2006 r. podczas wizyty w Katowicach Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa - Pan Michał Krupiński oraz Wojewoda Śląski - Pan Tomasz Pietrzykowski poinformowali dziennikarzy, ze w najbliższym czasie podjęta zostanie decyzja o przekazaniu akcji na rzecz KZK GOP.
1 grudnia 2006 roku Przewodniczący Zarządu KZK GOP odbył spotkanie w Ministerstwie Skarbu w Warszawie w sprawie przekazania akcji spółki Tramwaje Śląskie. W dniu 9 stycznia 2007 roku w Ministerstwie Skarbu Państwa w Warszawie odbyło się spotkanie podsekretarza stanu, Sławomira Urbaniaka z Prezydentami - Katowic, Piotrem Uszokiem i Chorzowa, Markiem Koplem, oraz Przewodniczącym Zarządu KZK GOP, Romanem Urbańczykiem, poświęcone perspektywom przekazania akcji spółki Tramwaje Śląskie S.A. samorządom. Podczas spotkania minister Urbaniak zapewnił, że akcje spółki zostaną niezwłocznie przekazane Komunikacyjnemu Związkowi Komunalnemu GOP.
Wciąż jednak trwała sytuacja, która została opisana wcześniej: Tramwaje Śląskie S.A. nadal były jedynym przedsiębiorstwem komunikacji tramwajowej, którego nie przekazano gminom nieodpłatnie w ramach komercjalizacji, lecz utworzono z niego spółkę akcyjną Skarbu Państwa. Taki sposób przekształceń prowadził do sytuacji, w której spółka Tramwaje Śląskie S.A. jest samodzielnym podmiotem i ani gminy, na terenie których działa, ani Komunikacyjny Związek Komunalny GOP nie mają wpływu na bieżące zarządzanie, czy decyzje strategiczne spółki. Tymczasem kłopoty finansowe Tramwajów Śląskich istotnie oddziałują na jakość usług świadczonych na rzecz KZK GOP, a tym samym dla mieszkańców Śląska. Dlatego, dbając o dobro pasażerów Zarząd KZK GOP oraz miasta należące do Związku, od lat czyniły starania o przekazanie akcji Tramwajów Śląskich S.A. gminom, ponieważ tylko samorząd terytorialny jest w stanie usprawnić proces restrukturyzacji spółki.
22 stycznia 2007 roku do KZK GOP wpłynął projekt umowy pomiędzy Skarbem Państwa i KZK GOP w sprawie nieodpłatnego przeniesienia własności akcji Spółki. Projekt ten obejmował przejęcie jedynie 85% akcji o wartości nominalnej 80.750.000 zł i przewidywał między innymi zachowanie przez KZK GOP 51% sumy głosów przez 5 lat od dnia przekazania akcji (z możliwością skrócenia tego terminu na wniosek KZK GOP) oraz prawo do powoływania większości członków zarządu i rady nadzorczej (kopia pisma z Ministerstwa Skarbu wraz z projektem umowy w załączeniu). W odpowiedzi Zarząd KZK GOP w dniu 25 stycznia 2007 roku wystosował pismo do Ministra Skarbu Państwa - Pana Wojciecha Jasińskiego. W piśmie tym zwrócono uwagę, że przesłany wniosek dotyczył przekazania 100% akcji Spółki. 2 lutego 2007 roku otrzymano kolejne pismo z Ministerstwa Skarbu, w którym przedstawiono argumentację Ministerstwa uzasadniającą przekazanie 85% akcji . KZK GOP wskazał w piśmie z dnia 9 lutego 2007 roku szczegółowe uzasadnienie, poparte między innymi wskazaniami zapisów z orzecznictwa sądowego. W piśmie tym zaprezentowano również uwagi do przesłanego projektu umowy.
Ze względu na upływający czas, Zarząd KZK GOP w dniu 1 marca 2007 roku wystosował pismo do Prezesa Rady Ministrów - Pana Jarosława Kaczyńskiego z prośbą o podjęcie interwencji w tej sprawie.
Temat przekształceń własnościowych przedsiębiorstwa tramwajowego pojawił się raz jeszcze na posiedzeniu Wojewódzkiej Komisji Dialogu Społecznego 26 marca 2007 roku. Obradujący pod przewodnictwem wojewody śląskiego Tomasza Pietrzykowskiego zgodnie stwierdzili, że trwający od kilku miesięcy stan zawieszenia powinien zostać zakończony, gdyż obecna sytuacja fatalnie odbija się na kondycji firmy. Podczas spotkania w Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach 12 kwietnia 2007 r. Minister Wojciech Jasiński zadeklarował gotowość przekazania przez Skarb Państwa 100% akcji Tramwajów Śląskich S.A. organizującemu komunikację miejską w aglomeracji katowickiej KZK GOP. Podczas konferencji przypomniano, że sytuacja będących własnością państwa Tramwajów jest trudna, firma wymaga dużych nakładów finansowych oraz inwestycji. Każdy rok spółka zamyka stratą rzędu kilkunastu milionów złotych. Komunalizacja ma być pierwszym krokiem w kierunku uzdrowienia firmy.
Minister Skarbu, Wojciech Jasiński dotrzymał słowa. Już niebawem, bo 25 kwietnia 2007 roku, na ręce Przewodniczącego Zarządu KZK GOP Romana Urbańczyka wpłynęło pismo Ministra Skarbu Państwa z załącznikiem w postaci projektu nowej umowy, przewidującej nieodpłatne przeniesienie własności 100% akcji spółki Tramwaje Śląskie S.A., tak, jak zainteresowane gminy wnioskowały od początku. Podczas najbliższego tej dacie posiedzenia Zgromadzenia KZK GOP, w dniu 24 maja, podjęto Uchwałę akceptującą zapisy projektowanej umowy. Ustalono, że uroczyste jej podpisanie nastąpi w środę 30 maja w Katowicach.
Informacja prasowa dostarczona przez Urząd Marszałkowski
30.05.2007
W środę 30 maja 2007 roku w obecności Ministra Skarbu Państwa Wojciecha Jasińskiego, Wojewody Śląskiego i przedstawicieli władz Samorządu Województwa Śląskiego podpisano umowę nieodpłatnego przeniesienia własności 100 % akcji Skarbu Państwa w spółce "Tramwaje Śląskie" S.A. w Katowicach na rzecz Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.
Przekazanie pakietu akcji ma kluczowe znaczenie dla zachowania oraz rozwoju komunikacji tramwajowej na terenie aglomeracji katowickiej i pozwoli na podjęcie działań restrukturyzacyjnych i odtworzeniowych, zwłaszcza w zakresie infrastruktury liniowej.
Minister Skarbu Państwa uwzględnił wniosek KZK GOP, złożony w trybie art. 4a ust. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 roku o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz.U. z 2002r., nr 171, poz. 1397 ze zm.). Powyższe pozwoli również na podjęcie niezbędnych działań inwestycyjnych i modernizacyjnych przy wykorzystaniu funduszy Unii Europejskiej przewidzianych na lata 2007-2013.
Umowa dotyczy 9.500.000 akcji o wartości nominalnej 10,00 zł każda łącznej wartości nominalnej 95.000.000 zł, co stanowi 100% ogółu akcji.
* * *
W ten sposób zakończyły się powodzeniem wieloletnie starania Prezydentów i Burmistrzów miast górnośląskich, oraz władz KZK GOP o komunalizację transportu tramwajowego.
Tramwaje wykonują ogromną i wciąż rosnącą pracę w codziennym przewożeniu pasażerów w granicach największych miast aglomeracji katowickiej i pomiędzy nimi. W całej Europie ten rodzaj komunikacji, sprawny, szybki i przyjazny środowisku, od dawna znajduje się pod zarządem komunalnym, bo to właśnie gminy najlepiej znają potrzeby mieszkańców, bo to one mają możliwość otrzymywania dotacji na transport szynowy z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Dzięki staraniom gmin, wspartych przez działania KZK GOP pojawia się szansa, że także u nas, w Województwie Śląskim, w największej aglomeracji w Polsce, podróżowanie tramwajem stanie się nie tylko koniecznością, ale i przyjemnością.
Historia starań o komunalizację majątku Tramwajów Śląskich liczy sobie już 15 lat. Od początku istnienia Komunikacyjnego Związku Komunalnego GOP było oczywiste, że firma tramwajowa, która realizowała wówczas 22% zadań przewozowych na terenie aglomeracji powinna być zarządzana przez specjalnie powołany w celu koordynowania komunikacji miejskiej związek komunalny. W lipcu 1992 roku z Biurze KZK GOP zawarto porozumienie, którego sygnatariuszami byli przedstawiciele gmin korzystających z transportu tramwajowego. Strony Porozumienia upoważniły w nim KZK GOP do podjęcia w ich imieniu czynności zmierzających do komunalizacji mienia ówczesnego Przedsiębiorstwa Komunikacji Tramwajowej, uznając tę czynność za niezbędną do wykonywania zadania własnego, to jest zapewnienia komunikacji tramwajowej na terenie objętym działaniem PKT. Było to konsekwencją zapisu ustawy o samorządzie terytorialnym z 1990 roku, która spowodowała scedowanie na gminy odpowiedzialności za zapewnienie lokalnego transportu zbiorowego. Aby umożliwić realizację tego zadania przedsiębiorstwa tramwajowe i autobusowe w polskich miastach były w tamtym czasie przekazywane gminom, zazwyczaj w drodze komunalizacji. Jednak Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej w Katowicach potraktowano odmiennie. Wychodząc z założenia że jest ono "podmiotem wielozakładowym świadczącym usługi na rzecz 15 gmin aglomeracji katowickiej" przekształcono je w styczniu 2003 roku w spółkę skarbu państwa pod nazwą Tramwaje Śląskie S.A. Nie przyniosły rezultatu wieloletnie starania o przekazanie akcji spółki gminom, mimo że jej działalność była w dużym stopniu finansowana przez KZK GOP poprzez umowę zawartą na świadczenie usług. Od 1 stycznia 2000 roku zaczął obowiązywać wspólny bilet tramwajowo-autobusowy KZK GOP. Jednak wciąż postępowała dekapitalizacja majątku tramwajów, które, jako spółka akcyjna nie miały możliwości korzystania z gminnych programów restrukturyzacyjnych współfinansowanych przez Unię Europejską w ramach polityki strukturalnej.
14 grudnia 2004 roku 14 miast aglomeracji zawarło z Samorządem Województwa Śląskiego "Porozumienie w sprawie podjęcia działań dla przeniesienia własności akcji Tramwaje Śląskie S.A. na rzecz miast aglomeracji katowickiej". Ustalono, że miasta miały podjąć uchwały o zgodzie na nieodpłatne przejęcie akcji Tramwajów Śląskich S.A., a Samorząd Województwa zobowiązał się do wystąpienia w tej sprawie do Ministra Skarbu. Państwa. Pośrednictwo Samorządu Województwa było konieczne, gdyż w myśl obowiązującego wówczas prawa gminy nie mogły otrzymać akcji Skarbu Państwa bezpośrednio od ministerstwa. Niestety Samorząd Województwa nie podjął odpowiednich kroków, mimo monitów wysyłanych przez KZK GOP i gminy.
Dopiero rok 2006 przyniósł korzystną dla aglomeracji nowelizację prawa. Od lipca o przejęcie akcji spółek działających na rzecz gmin mogą się ubiegać bezpośrednio zainteresowane miasta lub związki gmin. Natychmiast więc podjęto odpowiednie działania zmierzające w tym kierunku. W dniu 20 lipca 2006 roku zostało zawarte porozumienie pomiędzy KZK GOP a 12 gminami członkowskimi w sprawie wystąpienia KZK GOP o nieodpłatne przejęcie od Ministra Skarbu Państwa akcji spółki Skarbu Państwa Tramwaje Śląskie. Na mocy tego porozumienia KZK GOP po podjęciu uchwał przez organy stanowiące wszystkich stron porozumienia miało wystąpić do Ministra Skarbu ze stosownym wnioskiem o nieodpłatne zbycie na rzecz KZK GOP akcji Tramwajów Śląskich. Kolejnym krokiem miało być przeniesienie ich własności na poszczególne miasta, które podpisały porozumienie. O tym fakcie został poinformowany pismem z dnia 31 lipca 2006 roku Sekretarz Stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa - Pan Paweł Szałamacha.
W związku z przekazywanymi informacjami dotyczącymi rezerwowania przez Ministra Skarbu części akcji dla pracowników, w dniu 11 września 2006 roku KZK GOP wysłało do Ministra Skarbu - Pana Wojciecha Jasińskiego, opinię prawną nt. uprawnień pracowników spółki Tramwaje Śląskie do nieodpłatnego nabycia do 15% akcji (art. 36 ust1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji mówi, że: uprawnionym pracownikom przysługuje prawo do nieodpłatnego nabycia do 15% akcji objętych przez Skarb Państwa w dniu wpisania spółki do rejestru). Z opinii tej wynikało, że prawo takie mają pracownicy spółki w przypadku jej prywatyzacji, natomiast zbycie akcji na rzecz związku komunalnego lub gmin jest komunalizacją, a tym samym nie powoduje powstania prawa pracowników spółki do nieodpłatnego nabycia do 15% akcji spółki, chociaż swoje uprawnienie nadal oni zachowują.
14 września 2006 roku Zgromadzenie KZK GOP podjęło Uchwałę nr LXXVIII/16/2006 o wystąpieniu do Ministra Skarbu Państwa w sprawie nieodpłatnego przekazania na rzecz KZK GOP akcji Tramwajów Śląskich S.A. Wykonanie uchwały powierzono Zarządowi.
W dniu 12 października 2006 roku, Zarząd KZK GOP przyjął treść wystąpienia do Ministra Skarbu i zdecydował wystąpić o nieodpłatne przekazanie na rzecz KZK GOP 100% akcji spółki Tramwaje Śląskie S.A. W związku z tym w dniu 19 października 2006 roku przesłano Ministrowi Skarbu Państwa stosowny wniosek . 30 października do KZK GOP wpłynęła odpowiedź na pismo z dnia 11 września w sprawie uprawnień pracowników spółki Tramwaje Śląskie do nieodpłatnego objęcia do 15 % akcji spółki. W piśmie tym Departament Prawny Ministerstwa Skarbu stwierdził, że ma odmienny pogląd, niż przedstawiony przez KZK GOP, dlatego rozważa realizację prawa pracowników Tramwajów Śląskich S.A. do otrzymania do 15% akcji spółki w momencie komunalizacji.
W listopadzie 2006 r. podczas wizyty w Katowicach Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa - Pan Michał Krupiński oraz Wojewoda Śląski - Pan Tomasz Pietrzykowski poinformowali dziennikarzy, ze w najbliższym czasie podjęta zostanie decyzja o przekazaniu akcji na rzecz KZK GOP.
1 grudnia 2006 roku Przewodniczący Zarządu KZK GOP odbył spotkanie w Ministerstwie Skarbu w Warszawie w sprawie przekazania akcji spółki Tramwaje Śląskie. W dniu 9 stycznia 2007 roku w Ministerstwie Skarbu Państwa w Warszawie odbyło się spotkanie podsekretarza stanu, Sławomira Urbaniaka z Prezydentami - Katowic, Piotrem Uszokiem i Chorzowa, Markiem Koplem, oraz Przewodniczącym Zarządu KZK GOP, Romanem Urbańczykiem, poświęcone perspektywom przekazania akcji spółki Tramwaje Śląskie S.A. samorządom. Podczas spotkania minister Urbaniak zapewnił, że akcje spółki zostaną niezwłocznie przekazane Komunikacyjnemu Związkowi Komunalnemu GOP.
Wciąż jednak trwała sytuacja, która została opisana wcześniej: Tramwaje Śląskie S.A. nadal były jedynym przedsiębiorstwem komunikacji tramwajowej, którego nie przekazano gminom nieodpłatnie w ramach komercjalizacji, lecz utworzono z niego spółkę akcyjną Skarbu Państwa. Taki sposób przekształceń prowadził do sytuacji, w której spółka Tramwaje Śląskie S.A. jest samodzielnym podmiotem i ani gminy, na terenie których działa, ani Komunikacyjny Związek Komunalny GOP nie mają wpływu na bieżące zarządzanie, czy decyzje strategiczne spółki. Tymczasem kłopoty finansowe Tramwajów Śląskich istotnie oddziałują na jakość usług świadczonych na rzecz KZK GOP, a tym samym dla mieszkańców Śląska. Dlatego, dbając o dobro pasażerów Zarząd KZK GOP oraz miasta należące do Związku, od lat czyniły starania o przekazanie akcji Tramwajów Śląskich S.A. gminom, ponieważ tylko samorząd terytorialny jest w stanie usprawnić proces restrukturyzacji spółki.
22 stycznia 2007 roku do KZK GOP wpłynął projekt umowy pomiędzy Skarbem Państwa i KZK GOP w sprawie nieodpłatnego przeniesienia własności akcji Spółki. Projekt ten obejmował przejęcie jedynie 85% akcji o wartości nominalnej 80.750.000 zł i przewidywał między innymi zachowanie przez KZK GOP 51% sumy głosów przez 5 lat od dnia przekazania akcji (z możliwością skrócenia tego terminu na wniosek KZK GOP) oraz prawo do powoływania większości członków zarządu i rady nadzorczej (kopia pisma z Ministerstwa Skarbu wraz z projektem umowy w załączeniu). W odpowiedzi Zarząd KZK GOP w dniu 25 stycznia 2007 roku wystosował pismo do Ministra Skarbu Państwa - Pana Wojciecha Jasińskiego. W piśmie tym zwrócono uwagę, że przesłany wniosek dotyczył przekazania 100% akcji Spółki. 2 lutego 2007 roku otrzymano kolejne pismo z Ministerstwa Skarbu, w którym przedstawiono argumentację Ministerstwa uzasadniającą przekazanie 85% akcji . KZK GOP wskazał w piśmie z dnia 9 lutego 2007 roku szczegółowe uzasadnienie, poparte między innymi wskazaniami zapisów z orzecznictwa sądowego. W piśmie tym zaprezentowano również uwagi do przesłanego projektu umowy.
Ze względu na upływający czas, Zarząd KZK GOP w dniu 1 marca 2007 roku wystosował pismo do Prezesa Rady Ministrów - Pana Jarosława Kaczyńskiego z prośbą o podjęcie interwencji w tej sprawie.
Temat przekształceń własnościowych przedsiębiorstwa tramwajowego pojawił się raz jeszcze na posiedzeniu Wojewódzkiej Komisji Dialogu Społecznego 26 marca 2007 roku. Obradujący pod przewodnictwem wojewody śląskiego Tomasza Pietrzykowskiego zgodnie stwierdzili, że trwający od kilku miesięcy stan zawieszenia powinien zostać zakończony, gdyż obecna sytuacja fatalnie odbija się na kondycji firmy. Podczas spotkania w Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach 12 kwietnia 2007 r. Minister Wojciech Jasiński zadeklarował gotowość przekazania przez Skarb Państwa 100% akcji Tramwajów Śląskich S.A. organizującemu komunikację miejską w aglomeracji katowickiej KZK GOP. Podczas konferencji przypomniano, że sytuacja będących własnością państwa Tramwajów jest trudna, firma wymaga dużych nakładów finansowych oraz inwestycji. Każdy rok spółka zamyka stratą rzędu kilkunastu milionów złotych. Komunalizacja ma być pierwszym krokiem w kierunku uzdrowienia firmy.
Minister Skarbu, Wojciech Jasiński dotrzymał słowa. Już niebawem, bo 25 kwietnia 2007 roku, na ręce Przewodniczącego Zarządu KZK GOP Romana Urbańczyka wpłynęło pismo Ministra Skarbu Państwa z załącznikiem w postaci projektu nowej umowy, przewidującej nieodpłatne przeniesienie własności 100% akcji spółki Tramwaje Śląskie S.A., tak, jak zainteresowane gminy wnioskowały od początku. Podczas najbliższego tej dacie posiedzenia Zgromadzenia KZK GOP, w dniu 24 maja, podjęto Uchwałę akceptującą zapisy projektowanej umowy. Ustalono, że uroczyste jej podpisanie nastąpi w środę 30 maja w Katowicach.
Informacja prasowa dostarczona przez Urząd Marszałkowski
QUOTE
PAP, wiadomosci.wp.pl
30.05.2007
Wydatki rzędu 2,5 mld zł w ciągu 25 lat na rozwój komunikacji tramwajowej w aglomeracji katowickiej przewiduje strategia rozwoju transportu miejskiego, przygotowywana na zlecenie nowego właściciela Tramwajów Śląskich (TŚ).
Od środy jest nim Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP) - organizator komunikacji publicznej w regionie.
O skali wydatków zakładanych w strategii, która ma być gotowa w najbliższych tygodniach, poinformował PAP w środę dyrektor wykonawczy Tramwajów Śląskich Bolesław Knapik. Tego dnia minister skarbu Wojciech Jasiński przekazał w Katowicach na rzecz KZK GOP 100 proc. akcji TŚ o łącznej wartości nominalnej 95 mln zł. Komunalizacja spółki ma otworzyć drogę do naprawy zdegradowanej komunikacji tramwajowej na Śląsku.
Podpisana w środę umowa przekazania akcji TŚ śląskim samorządom - jako pierwsza w Polsce - opiera się na znowelizowanej w 2006 r. ustawie o komercjalizacji i prywatyzacji. Przejęte przez KZK GOP od Skarbu Państwa akcje tramwajowej spółki mają być rozdzielone między zainteresowane gminy.
Władze TŚ, nie czekając na zmianę właściciela, w ub.r. przygotowały program restrukturyzacji, zakładający m.in. uzyskanie z Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP) pomocy publicznej. W czerwcu 2006 r. Komisja Europejska zgodziła się, by ARP udzieliła spółce "ratunkowej" pożyczki w wysokości ok. 2,4 mln zł. Według Knapika, rozmowy z KE w sprawie 30 mln zł dalszej pomocy na restrukturyzację są finalizowane.
Knapik podkreślił, że restrukturyzacja obejmuje organizację firmy, strukturę jej zatrudnienia oraz finanse. W ramach reorganizacji połączone zostaną m.in. dotychczasowe zakłady TŚ w Gliwicach i Bytomiu. Spółka nie planuje większych zwolnień pracowników, lecz - w miarę możliwości - przekwalifikowanie tych, którzy spełniają warunki zdrowotne, na stanowisko motorniczego.
Istotną częścią programu restrukturyzacji firmy jest jej oddłużenie. Na rozliczenie wynoszącego ok. 22 mln zł długu wobec firmy Alstom, z którą TŚ podpisały umowę na niedokończoną dotąd modernizację jednej z głównych linii - 6/41 z Katowic do Bytomia - a także innych zobowiązań, przeznaczona ma zostać część pieniędzy z pomocy publicznej.
Program restrukturyzacji zakłada też m.in. wyremontowanie w ciągu 5 lat 90 wozów, czyli ok. 25 proc. taboru, a także inwestycje w sprzęt do odśnieżania torowisk.
Na zlecenie TŚ przygotowano opracowanie dotyczące najpilniejszych spraw związanych z infrastrukturą. Program rewitalizacji Tramwajów do roku 2013 przewiduje m.in. kosztem ok. 100 mln zł likwidację barier uniemożliwiających poprawę funkcjonowania komunikacji tramwajowej - przebudowę odcinków jednotorowych w dwutorowe czy modernizację części najmocniej zniszczonych torowisk.
W dalszej przyszłości - zgodnie z planami TŚ - przedłużone miałyby zostać również istniejące linie w Bytomiu - nr 41 od pętli przy ul. Wrocławskiej do dzielnicy Miechowice oraz w Sosnowcu - nr 15 od pętli do osiedla Zagórze. Każda z tych inwestycji kosztowałaby ok. 60-70 mln zł.
Według informacji Knapika, budowa kilometra pojedynczego torowiska w jezdni, przy użyciu proekologicznej technologii tzw. szyny pływającej zalanej masami żywicznymi - to ok. 10 mln zł. Koszt kilometra torowiska wydzielonego to z kolei ok. 2 mln zł.
Jak podał Knapik, nowoczesny, przegubowy 24-m tramwaj kosztuje ok. 8 mln zł, a modernizacja jednego popularnego wagonu typu 105 N kosztuje ok. 1,2 mln. Nie wiadomo, która koncepcja będzie realizowana w TŚ; będzie to zależało od samorządów.
Sytuacja spółki jest trudna. Jej skumulowana strata - od chwili powstania z początkiem 2003 r. - wynosi kilkadziesiąt mln zł. 2004 rok spółka zakończyła stratą ok. 16 mln zł, 2005 r. - ok. 13 mln zł, a w zeszłym roku roczna strata wyniosła ok. 3,2 mln zł; wartość akcji TŚ to niecałe 95 mln zł.
Tramwaje Śląskie świadczą dla KZK GOP usługi na 34 liniach w 13 miastach - ich sieć tramwajowa jest najdłuższa w Polsce. Właścicielem spółki ostatecznie stanie się 12 górnośląskich i zagłębiowskich gmin: Bytom, Chorzów, Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Katowice, Mysłowice, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Świętochłowice i Zabrze.
30.05.2007
Wydatki rzędu 2,5 mld zł w ciągu 25 lat na rozwój komunikacji tramwajowej w aglomeracji katowickiej przewiduje strategia rozwoju transportu miejskiego, przygotowywana na zlecenie nowego właściciela Tramwajów Śląskich (TŚ).
Od środy jest nim Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP) - organizator komunikacji publicznej w regionie.
O skali wydatków zakładanych w strategii, która ma być gotowa w najbliższych tygodniach, poinformował PAP w środę dyrektor wykonawczy Tramwajów Śląskich Bolesław Knapik. Tego dnia minister skarbu Wojciech Jasiński przekazał w Katowicach na rzecz KZK GOP 100 proc. akcji TŚ o łącznej wartości nominalnej 95 mln zł. Komunalizacja spółki ma otworzyć drogę do naprawy zdegradowanej komunikacji tramwajowej na Śląsku.
Podpisana w środę umowa przekazania akcji TŚ śląskim samorządom - jako pierwsza w Polsce - opiera się na znowelizowanej w 2006 r. ustawie o komercjalizacji i prywatyzacji. Przejęte przez KZK GOP od Skarbu Państwa akcje tramwajowej spółki mają być rozdzielone między zainteresowane gminy.
Władze TŚ, nie czekając na zmianę właściciela, w ub.r. przygotowały program restrukturyzacji, zakładający m.in. uzyskanie z Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP) pomocy publicznej. W czerwcu 2006 r. Komisja Europejska zgodziła się, by ARP udzieliła spółce "ratunkowej" pożyczki w wysokości ok. 2,4 mln zł. Według Knapika, rozmowy z KE w sprawie 30 mln zł dalszej pomocy na restrukturyzację są finalizowane.
Knapik podkreślił, że restrukturyzacja obejmuje organizację firmy, strukturę jej zatrudnienia oraz finanse. W ramach reorganizacji połączone zostaną m.in. dotychczasowe zakłady TŚ w Gliwicach i Bytomiu. Spółka nie planuje większych zwolnień pracowników, lecz - w miarę możliwości - przekwalifikowanie tych, którzy spełniają warunki zdrowotne, na stanowisko motorniczego.
Istotną częścią programu restrukturyzacji firmy jest jej oddłużenie. Na rozliczenie wynoszącego ok. 22 mln zł długu wobec firmy Alstom, z którą TŚ podpisały umowę na niedokończoną dotąd modernizację jednej z głównych linii - 6/41 z Katowic do Bytomia - a także innych zobowiązań, przeznaczona ma zostać część pieniędzy z pomocy publicznej.
Program restrukturyzacji zakłada też m.in. wyremontowanie w ciągu 5 lat 90 wozów, czyli ok. 25 proc. taboru, a także inwestycje w sprzęt do odśnieżania torowisk.
Na zlecenie TŚ przygotowano opracowanie dotyczące najpilniejszych spraw związanych z infrastrukturą. Program rewitalizacji Tramwajów do roku 2013 przewiduje m.in. kosztem ok. 100 mln zł likwidację barier uniemożliwiających poprawę funkcjonowania komunikacji tramwajowej - przebudowę odcinków jednotorowych w dwutorowe czy modernizację części najmocniej zniszczonych torowisk.
W dalszej przyszłości - zgodnie z planami TŚ - przedłużone miałyby zostać również istniejące linie w Bytomiu - nr 41 od pętli przy ul. Wrocławskiej do dzielnicy Miechowice oraz w Sosnowcu - nr 15 od pętli do osiedla Zagórze. Każda z tych inwestycji kosztowałaby ok. 60-70 mln zł.
Według informacji Knapika, budowa kilometra pojedynczego torowiska w jezdni, przy użyciu proekologicznej technologii tzw. szyny pływającej zalanej masami żywicznymi - to ok. 10 mln zł. Koszt kilometra torowiska wydzielonego to z kolei ok. 2 mln zł.
Jak podał Knapik, nowoczesny, przegubowy 24-m tramwaj kosztuje ok. 8 mln zł, a modernizacja jednego popularnego wagonu typu 105 N kosztuje ok. 1,2 mln. Nie wiadomo, która koncepcja będzie realizowana w TŚ; będzie to zależało od samorządów.
Sytuacja spółki jest trudna. Jej skumulowana strata - od chwili powstania z początkiem 2003 r. - wynosi kilkadziesiąt mln zł. 2004 rok spółka zakończyła stratą ok. 16 mln zł, 2005 r. - ok. 13 mln zł, a w zeszłym roku roczna strata wyniosła ok. 3,2 mln zł; wartość akcji TŚ to niecałe 95 mln zł.
Tramwaje Śląskie świadczą dla KZK GOP usługi na 34 liniach w 13 miastach - ich sieć tramwajowa jest najdłuższa w Polsce. Właścicielem spółki ostatecznie stanie się 12 górnośląskich i zagłębiowskich gmin: Bytom, Chorzów, Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Katowice, Mysłowice, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Świętochłowice i Zabrze.