Fragment Protokołu z posiedzenia Komisji Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, które odbyło się w dniu 23 lutego 2009 roku od godziny 15.00 do godziny 17.45. Całość na BIP.
CYTAT
(...)
Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Ja mam jeszcze takie uwagi Panie Prezydencie, a mianowicie jestem niezadowolona
z odpowiedzi w 4 pkt – dofinansowanie komunikacji zbiorowej – prawie 20 milionów jest zaplanowane na ten rok, na składki do KZK GOP.
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Jest za mało w stosunku do planu finansowego KZK GOP.
Przewodnicząca komisji M. Trzewiczek:
Ale przecież mamy tu napisane, że tyle od nas chcą, to znaczy, że źle był wykonany plan finansowy?
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Oczywiście, plan finansowy jest niedoszacowany, dlatego, że w tej chwili w zasadzie już nie jest 50 na 50, tylko 60 na 40, czyli 60% wpływu pokrywają gminy ze składek, a 40% jest
z biletów. Proszę Państwa, ktoś te pieniądze musi zapłacić, z jednej strony jest parcie na to, żeby rozwijać linie autobusowe, żeby rozwijać komunikację publiczną, żeby była bardziej dostępna, z drugiej strony wpływy z biletów są, jakie są, bo albo są to ulgi, albo nie kasowanie biletów, albo windykacja szwankuje.
Naczelnik WKD S. Muszyński:
Proszę Państwa jest generalny spadek napełnień w związku ze wzrostem, tak jak się to widzi, jest wzrost ilości samochodów.
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Latem jest to jeszcze bardziej dostrzegalne, bo dochodzą jeszcze skuterki.
Przewodnicząca komisji M. Trzewiczek:
Ale trendy są takie, żeby stawiać na komunikację zbiorową i do niej zachęcać.
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Ja proszę Państwa zgadzam się z tą polityką, tylko, że trzeba sobie zdawać sprawę, że ona musi kosztować i albo będą wpływy z biletów, albo z dotacji gmin i podejrzewam, że za dwa lata ( nie chcę przeszacować), ale składka Dąbrowy Górniczej będzie na poziomie 25 milionów, albo nawet więcej i to nie dlatego, że Dąbrowa jest zła, czy dobra. My mamy akurat bardzo rozbudowaną sieć dróg, bo jesteśmy miastem rozległym i napełnienia autobusów nie są duże, nie ma dużej fluktuacji, nie ma wymiany pasażerów. Nasze linie pod względem opłacalności, w porównaniu z liniami katowickimi, gliwickimi, te, które nie są na obrzeżach aglomeracji, tak jak my są nieporównywalnie mniej opłacalne.
Przewodnicząca Komisji M.Trzewiczek:
Rozumiem, ale taka odpowiedź, że wszelkie zmiany kursów autobusowych i tramwajowych wprowadzane są na bieżąco i w dłuższym okresie czasu i nie jest się w stanie przewidzieć jakichkolwiek zmian to tak, z jednej strony my, jako gmina płacimy 20 milionów i w związku
z tym moje pytanie jest takie, czy przewiduje się likwidację jakichś linii, czy ewentualne dołożenie linii, czy jakąś reorganizację linii autobusowych i tramwajowych, a jeżeli tak to,
z jakim wyprzedzeniem miasto jest informowane, bo ja, jako radna i Przewodnicząca tej Komisji, dowiaduję się wielokrotnie o pewnych sprawach od mieszkańców, bo nie ma żadnych informacji z miasta.
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Na to, czy linia jest likwidowana, czy uruchamiana, czy wprowadzane są nowe przystanki, ma wpływ naprawdę wiele czynników. Najważniejszym czynnikiem, to pieniądze, a zaraz za nimi wola. Pan Pasek miał taką interpelację, w sprawie autobusu do Szpitala Górniczego i ja się zgadzam, że on ma rację, tylko ja nie mogę wpłynąć na gminę Będzin, żeby zapłaciła za wozokilometry, bo oni nie są zainteresowani do posiadania takiej linii i nie chcą po prostu płacić. Takich czynników, czy przykładów mógłbym Państwu podać więcej i tak np. Łazy też zostały pozbawione komunikacji, bo myśmy się nie zgodzili, żeby zapłacić za jakąś tam linię.
Radny G. Jaszczura:
Ale tak nie można mówić Panie Prezydencie, to po co w takim razie jest ten związek komunikacyjny, czy po co jesteśmy w związku metropolitalnym, po to, żeby wywierać naciski na te sąsiednie gminy i współpracować.
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Wywieramy takie naciski, ale jest pełna autonomia tych miast w tym zakresie i po prostu nie zmusi Pan, jako radny, ani Prezydenta Będzina, ani Prezydenta Dąbrowy, ani Prezydenta Sosnowca, jeśli nie ma takiej woli.
Radny G. Jaszczura:
To niedobrze, bo traci sens uczestnictwo w takich związkach.
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Nie traci Panie radny, bo to jest tylko jeden z argumentów, które można podnieść. Przecież cała polityka taryfowa, uzgadnianie rozkładów jazdy, wykorzystywanie linii, to przecież jest
w związku i tam są te rzeczy omawiane.
Z-ca Naczelnika WKD. A. Grządziel:
Poza tym nie zapominajmy o tych liniach relacji Katowice – Dąbrowa Górnicza, gdzie gmina, jako udział w kosztach tych linii ma akurat najmniejszy udział dlatego, że trasa przejazdu przez Dąbrowę Górniczą ogranicza się na 2, 3 kilometrach, a całe koszty ponoszą Katowice i Sosnowiec, a częstotliwość tych linii jest o wiele większa, niż linii na terenie miasta.
Radny G. Jaszczura:
Oczywiście, nie zapominam o tym, bo położenie geograficzne jest widoczne i to koreluje takie konsekwencje.
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Natomiast umówmy się, co do jednego, że Będzin akurat jest szczególnym miastem, jeśli chodzi o komunikację publiczną, bo po prostu dla nich nie jest to żaden przywilej, likwidują linie tramwajowe, autobusowe, po prostu wszystko, co się da. Jest natomiast pytanie, czy inne gminy mają wolę zapłacić za gminę Będzin.
Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Panie Prezydencie, a czy są przewidywane w tym roku likwidacje jakiś kursów, ewentualnie dołożenie.
Z-ca Naczelnika WKD A. Grządziel:
Jeżeli chodzi o tramwaje, to mamy tu pozycje trzech linii, ale wiąże się to, jeżeli chodzi o linię tramwajową nr 21 i 22, ograniczeniem częstotliwości kursów z 10 minut, na co 20 minut, natomiast zmiana ograniczenia w kursowaniu dotyczy tramwajowej linii nr 28 i skrócenie nastąpiłoby do pętli Kopalni Paryż. Generalnie to skrócenie nie nastąpiłoby na terenie miasta Dąbrowa Górnicza, ale docelowo, jako całej linii ograniczony byłby zakres obsługi o Będzin.
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Proszę Państwa, jest jeszcze jeden, istotny element, a mianowicie musimy wiedzieć, że do tej pory tramwaje były opłacane ze Skarbu Państwa, a teraz są również opłacane ze składek gminy, więc doszły nam tramwaje, w sensie obciążenia finansowego.
Naczelnik WKD S. Muszyński:
Jeśli chodzi o autobusy, nie ma w tej chwili jakiś konkretnych stwierdzeń o likwidacji,
o dołożeniu tym bardziej w tej chwili, natomiast będą wykonywane znowu pomiary napełnień i jeżeli się okaże, że na jakichś odcinkach końcowych te napełnienia będą bardzo niewielkie, to KZK GOP będzie wnioskował do gminy o skrócenie, ale jakichś generalnych zakusów na poważne zmiany, nie ma.
Radny J. Juroff:
Ja Panie Prezydencie, mam takie wnioski, może prośby osób niepełnosprawnych z Osiedla Morcinka, a chodzi mi o dojazd z tego osiedla do Urzędu Miasta, liniami autobusowymi nr 116 i 690.
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Ten problem był już analizowany kilkakrotnie, ten wniosek nie jest pierwszym wnioskiem tego rodzaju a ul. Graniczna, jakie ma parametry techniczne i jaki ruch może przenieść, to wszyscy doskonale wiemy, a wprowadzanie jeszcze komunikacji zbiorowej na ten odcinek, zważywszy, że do przystanku na ul. Piłsudskiego nie jest daleko, mija się z celem.
Radny J. Juroff:
A czy nie można byłoby wykonać zatoczki i wjazdu na parking Urzędu?
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Proszę Państwa, ja to szanuję, tym bardziej, że jest to wniosek osób niepełnosprawnych, ale proszę wziąć również pod uwagę, jaki jest procent inwalidów do potoku pasażerów,
a straty czasu dla innych są nie akceptowalne. To są proszę Państwa znowu pieniądze
i starty czasu. Jeszcze muszę Panu powiedzieć, że ten parking nie jest terenem drogi publicznej i komunikacja publiczna nie może zostać wpuszczona na ten teren i trzeba byłoby zmienić status parkingu, na teren drogi publicznej.
Radny Marek Cygroń:
Ja może do Pana Prezydenta, jako do człowieka, który jest zorientowany w temacie i ma długoletnią praktykę odnośnie komunikacji, jak by Pan to widział, odnośnie zmieniającej się sytuacji z przewozami ludzi. Z jednej strony ona powinna być w dużej mierze, przez instytucje samorządowe zabezpieczana dla ludzi, ale z drugiej strony, w rachunku ekonomicznym ona staje się kompletnie nieopłacalna i teraz moje pytanie, jakie powinny zaistnieć zmiany wg Pana.
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
To musi mieć znowu charakter zrównoważonego rozwoju, bo sama wymiana taboru „A”, na mniejszy, to nie jest to taka skala znowu, która zmieniałaby zasadniczo oblicze finansowe
w tej dziedzinie. Wszędzie w Europie komunikacja publiczna jest dotowana właśnie
z powodów proekologicznych, z powodów chęci ograniczania ilości samochodów osobowych, wszystko to Państwo wiecie, nie muszę Wam tego powtarzać. Z jednej strony jest nacisk na to, żeby komunikację publiczną rozwijać, żeby ludzie mogli dojechać
w zasadzie w każde miejsce, bez przesiadki, a z drugiej strony zwyciężają walory wygody po prostu i dostępności samochodu, na co dzień, który jest przy domu, w zasadzie bez większego problemu w dowolnym momencie można wsiąść i jechać w dowolnym kierunku
i tu będą się zawsze te interesy ścierać. Nasze miasto jest rozległe i myślę, że do tego trzeba podejść inaczej, system ( zaparkuj i jedź dalej komunikacją publiczną) będzie się sprawdzał w Katowicach, ale w Dąbrowie Górniczej już się nie sprawdzi, ze względu na charakterystykę miasta.
Radny M. Cygroń:
Ja myślę, że Pan w swoim pionie ma jakieś przemyślenia odnośnie tego, jak byłoby lepiej, jakie kierunki powinniśmy przyjąć.
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Ale to, właśnie kolega to powiedział o KZK GOP, że my już dzięki KZK GOP nie patrzymy wyłącznie na miasto, będziemy patrzeć np. na Katowice, na pewien obszar, do którego chcemy mieć komunikację publiczną z możliwością dojechania w jakieś miejsce samochodem osobowym i dalej przejście na komunikację publiczną, to będziemy popierać, najprościej mówiąc będziemy ograniczać dostępność do pewnych obszarów w centrach miast. W Dąbrowie akurat to się nie sprawdzi.
(...)
No ku..
.gif)
ciśnienie odrazu skacze..
.gif)
To z czym Podraza wyskoczy w wyborach?? Już nie dworcem z Park & Ride?, niemożliwe...
No tak w końcu i to i to powstało i możemy się zajebiście cieszyć z cudownej komunikacji miejskiej w naszym mieście oraz nowiutkim dworcem z którego odjedziemy no prawie wszędzie - może oprócz Gąsek Wielkich.. niech nam panuje jak najdłużej za skuteczność i dobór współpracowników..