Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Komunikacja KZK GOP
Forum Mieszkańców Dąbrowy Górniczej > Dąbrowa Górnicza > Nasze Miasto
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67
szer
Swoją drogą pracownicy stwierdzili pewnie, że jest nowy właściciel to mogą strajkować, bo może coś tam dostaną podwyżek... Jak było państwowe to nikt nie raczył strajkować... Ale tak zawsze będzie :|

No zobaczymy... Jakieś podwyżki chcą dać, ale oczywiście związkowcy nie chcą tego przyjąć... Ale tak zawsze będzie... Ciekawe ile TŚ wydają na związki... :\...
:)
CYTAT
Protokół nr 16/2007 r.
z posiedzenia Komisji Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, które odbyło się w dniu 17 grudnia 2007 roku


W posiedzeniu uczestniczyli:

1. Zbigniew Podraza - Prezydent Miasta,
2. Henryk Zaguła - I Z-ca Prezydneta Miasta
3. Paweł Gocyła - Z-ca Prezydenta Miasta,
4. Janina Bronikowska – Radosz - Skarbnik Miasta,
5. Robert Koćma - Pełnomocnik Prezydenta Miasta,
6. Iwona Dallach - Z-ca Naczelnika WGKiM,
7. Teresa Żyła - Przewodnicząca NSZZ „ Solidarność”,
8. Piotr Drabek - Dyrektor ds. Technicznych PKM,
9. Jarosław Grządziel - Związki Zawodowe PKM.


Posiedzeniu przewodniczyła Mariola Trzewiczek – Przewodnicząca Komisji Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska. Po przywitaniu zaproszonych gości
i radnych, oraz stwierdzeniu quorum, Przewodnicząca przedstawiła porządek posiedzenia.
Przedstawiony porządek Komisja przyjęła bez uwag.
Wynik głosowania: za 12, przeciw 0, wstrzym. 0.

1. Przyjęcie protokołu z dnia 12 listopada 2007 roku.
2. PKM.
3. Wizualna prezentacja na temat remontów dróg na terenie gminy Dąbrowa Górnicza.
4. Opiniowanie projektu budżetu miasta Dąbrowa Górnicza na 2008 rok.
5. Przyjęcie planu pracy Komisji na I półrocze 2008 roku.
6. Opiniowanie projektów uchwał.
7. Sprawy wniesione.

Ad. 1.

Protokół z dnia 12 listopada Komisja przyjęła bez uwag.
Wynik głosowania: za 12, przeciw 0, wstrzym.0.

Ad.2. PKM

Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek
Proszę przedstawicieli PKM o krótkie przedstawienie swego stanowiska. Sprawa rozbija się
o to, że PKM Sosnowiec boryka się z problemami taboru autobusowego. Co prawda zakupiono w ramach środków unijnych 72 nowe autobusy, ale zlikwidowane zostały 62, najbardziej wyeksploatowane, no i kółko się zamyka, stan taboru jest w stanie fatalnym. Przeszło 46% taboru autobusowego, te autobusy, które mają przebieg powyżej miliona do dwóch milionów kilometrów, a 36 z tych autobusów posiada więcej niż 20 lat i Państwu leży na sercu, to żeby nasza gmina wsparła zakup nowych autobusów.

Dyrektor PKM:
Bardzo dokładnie pani te problemy nam przybliżyła. Pomimo wprowadzenia z końcem miesiąca września 72 łącznie nowych autobusów, problem rozbudowy taboru nadal jest bardzo poważny. Praktycznie 117 autobusów, na chwilę obecną jest zakwalifikowanych do wymiany. Zarząd Spółki przyjął taki minimum, w zakresie odbudowy taboru autobusowego
i kształtuje się on następująco: aby w roku przyszłym kupić 13 autobusów, w roku 2009 kupić autobusów 17, czyli na dwa lata jest to takie minimum. To minimum jest przyjęte tak, a nie inaczej, że jest to taki plan, który nie będzie powodował dalszych opóźnień w odbudowie taboru, czyli jego realizacja spowoduje to, że nie będzie konieczności, w przyszłości tak dużych zakupów, jak to było w ramach programu ZPORR. W ramach tego projektu powstał również plan finansowy realizacji tego zadania, natomiast bieżąca sytuacja finansowa spółki związana rozpoczęciem zapłaty za zakupione autobusy w ramach ZPORR, a także bardzo niekorzystna sytuacji paliw na rynku powoduje, że z własnych środków przedsiębiorstwo na ten zakup nie stać. Przyszliśmy tutaj do Państwa z taka propozycją i prośbą, aby rozważyli Państwo możliwość dokapitalizowania w zakresie takim, jakby się odbywało przez trzy ostatnie lata, z przeznaczeniem tych pieniędzy w 100% właśnie na ten program. Nie będę tutaj już w żaden sposób dalej argumentował, bo potrzeba jest pilna i my wszelkimi sposobami i środkami będziemy się starali ten program zrealizować. Podobne rozmowy przeprowadziliśmy również na analogicznej komisji w Sosnowcu, i tam akurat komisja naszą propozycję przegłosowała, natomiast pieniądze w budżecie się nie znalazły, to znaczy przegłosowano wniosek na kwotę 5 milionów zł., natomiast pieniądze w budżecie miasta nie zostały zabukowane, natomiast w deklaracji medialnej i z wypowiedzi medialnych władz, akurat mówię tutaj o gminie Sosnowiec, potwierdzonych przez skarbnika miasta, obiecali nam, że 2 miliony zł. gmina nam przekaże. W sumie tyle mam do powiedzenia, żeby Państwu czasu nie zabierać to cały nasz problem jest to problem dwóch składników, konieczności dalszej odbudowy taboru i niestety na tyle niekorzystnej sytuacji, przede wszystkim paliwa stymulują taką, a nie inną pozycję naszej firmy, brak odpowiednich zapisów w umowach, za które realizujemy usługi przewozowe, że do paradoksów dochodzi, że paliwo drożeje 40% to nam stawka przewozowa maleje, bo inflacja maleje, takie są umowy z KZK GOP i po prostu z tych umów się więcej nie wyciśnie, choć próbujemy również do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z takim wnioskiem wystąpić, czy jest możliwość zmiany tych umów. To są jakby te dwa główne składniki, czyli widzimy tą konieczność i ona jest bardzo realna, konieczność dalszego zakupu autobusów ale niestety obecna sytuacja finansowa nie pozwala na w miarę klarowne źródła finansowania tego przedsięwzięcia.

Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Proszę tylko jeszcze powiedzieć, ile kosztuje 1 autobus?

Dyrektor PKM:
Proszę Państwa, a więc odpowiedni autobus 12 metrowy, kosztuje w granicach 800 tyś. brutto, tu mam dokładny plan finansowy, natomiast autobus 15 metrowy lub przegubowy, bo to nie jest jeszcze kwestia przesądzona jest to w granicach miliona stu tysięcy zł. brutto. To są Proszę Państwa ceny pół rynkowe, pół katalogowe, czyli można je określić jako przetargowe i to są realne ceny, jakie my płacimy, no akurat w tym dużym przetargu płaciliśmy mniej, ale zakup był potężny i te ceny były też odpowiednio bardziej atrakcyjne.

Przedstawiciel Związków Zawodowych:
Jeżeli Pani Przewodnicząca pozwoli, to powiem dwa zdania. Dziękujemy bardzo, że Państwo przychyliliście się do naszego wniosku i gościmy tutaj u Państwa, ale Pan Dyrektor był uprzejmy powiedzieć, że gościliśmy również na komisji Gospodarki Komunalnej
i Komunikacji w Sosnowcu, tam co prawda wniosek został przegłosowany, ale niestety
w budżecie przepadł, jednakże z rozmów z Panem Prezydentem Górskim wynika, że
w trakcie roku budżetowego 2008 te środki się znajdą, co prawda nie ma już mowy o kwocie 5 milionów, tylko o kwocie 2 miliony, ale to, co Pan Dyrektor był uprzejmy zaznaczyć, dzięki współpracy 3 gmin Dąbrowy Górniczej, Sosnowca i Będzina te dopkapitalizowania pozwoliły na spektakularny sukces, czyli realizacja projektu zporowskiego, który doświadczamy
i widzimy już w tej chwili nowe autobusy na ulicach, jednakże należy sobie powiedzieć, że to jest narzędzie pracy, a tych narzędzi pracy, na chwilę obecną jest 251 w PKM Sosnowiec. 72 jednostki taborowe realizują zadania w tak zwanym systemie ZPORR w tej chwili na 22 liniach, to jest 1/3 naszych linii przewozowych. Tak jak Pan Dyrektor powiedział, 117 autobusów, na dzień dzisiejszy jest powyżej miliona i więcej kilometrów. Oddział Dąbrowa Górnicza wykonuje rocznie 5 milionów kilometrów, tak że to świadczy o tym, że odbudowywać tabor należy i pozwoli to utrzymać dobrą przewozową, większy komfort jazdy a społeczność lokalna przemieszcza się i będzie się przemieszczać, a jedno jeszcze należy dodać, że wszystkie gminy, a przede wszystkim gminy śląskie, dokapitalizowują i łożą fizycznie kwoty na zakup nowego taboru i nie będę gołosłowny, jeżeli powiem, że w tej chwili realizowany jest zakup w gminie Katowice na ponad 7,5 miliona zł., na 6 szt. 18 metrowych tzw. jamników. Dodać należy, że nasz spektakularny sukces był również dzięki udziałowi Państwa, czyli radnych z poprzedniej kadencji. Większość z Państwa jesteście teraz radnymi i wiecie, że te pieniądze w postaci dokapitalizowań z ostatnich 3 lat zostały spożytkowane dobrze, i gorącą prośba do Państwa, żebyście Państwo rozważyli możliwość dokapitalizowania PKM Sosnowiec, oczywiście w proporcji właściwej dla Państwa, tak żebyśmy mieli coraz więcej nowych autobusów i rozwiali firmę.

Prezydent Miasta Z. Podraza:
Proszę Państwa, na tym etapie, kiedy projekt jest zrównoważony, kiedy mamy zobowiązania wynikające z projektu budżetu 60 milionów obligacji, 56 po stronie kredytów, czyli ponad 120 milionów, to ja nie należę do obiecywaczy i nić obiecać nie mogę. Sytuację naszego miasta Państwo doskonale znacie, rozmawialiśmy również z panem Przewodniczącym, bo ja bym nie życzył firmie takiej sytuacji, jaką ja zastałem rok temu, że przyszedłem i dostałem kwit na 30 milionów.

Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Tutaj jest jeszcze istotna kwestia, że w każdym razie ten program zporowski trwa
i finansowanie równoległe, bo to jest program łączony a mianowicie zakupu taboru
z infrastrukturą drogową, a pieniędzy ściśle na ten cel nie dostaniemy, bo nie ma takich funduszy, ani w funduszach strukturalnych, ani regionalnych, ani żadnych. Te pieniądze muszą być stricte z budżetu gminy, ale oczywiście nie będę oryginalny jak powiem, że spółka, po to została powołana, żeby przynosić zysk, a nie po to, żeby nieustannie podnosić jej kapitał zakładowy, bo to wiemy wszyscy. Jakkolwiek zgadzam się, że w dalszej perspektywie powiększanie i modernizacja taboru jest naturalnym przedsięwzięciem, które musi trwać cyklicznie i tu zwracam uwagę na dwa elementy, na konieczność amortyzowania zakupów nowych środków, może inaczej powiem na ostrożność w inwestowaniu, tak żeby nie przeinwestować firmy. Bo jest tu kwestia oczywiście skali przedsiębiorstwa do realizacji usług. Dzisiaj PKM Sosnowiec obsługuje linie bardziej dochodowe i mniej dochodowe, tak że należałoby się zastanowić, czy potrzebna nam jest taka skala działalności, bo chciałem zwrócić uwagę, że przynajmniej za 10 miesięcy, z rachunków zysków i strat wynika, że strat jest 250 tysięcy. Może przy tej okazji jeszcze warto dodać tyle, że istotnym z elementów po stronie kosztów tam wymiar amortyzacji, amortyzacji ustawionej na poziomie 20%, czyli możliwie wysokiej. Szczególnie problem przeinwestowania w tym świetle jest taki istotny.

Dyrektor PKM:
Panie Prezydencie, z całym szacunkiem, ale pomimo to, że jest to spółka prawa handlowego, nigdzie na świecie komunikacyjne spółki prawa handlowego, nie przynoszą zysku, one są nonprofit.

Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Wy nie działacie na zasadzie nonprofit, tylko działacie na zasadzie dodatkowych pieniędzy, oczywiście to nie jest dotacja, bo tego się nie da nazwać dotacją, ale podniesienie kapitału zakładowego.




Dyrektor PKM:
Ale przecież podnosicie kapitał zakładowy swojej spółki i wkładacie pieniądze nie nam, tylko sobie i myślę, że przez te ostatnie 4 lata oddaliśmy sobie jedna rzecz, że współpracując idziemy do przodu.
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Gminy się solidarnie wokół programu zjednoczyły i wspólnie przedsiębiorstwo z gminami są właścicielem wykorzystuje środki unijne, a teraz nie mówimy o środkach unijnych, tylko
o środkach budżetowych więc jesteśmy w takiej sytuacji, że raz płacimy składkę do KZK GOP, a drugi raz dajemy pieniądze bezpośrednio do firmy, czyli dotujemy podwójnie transport.

Prezydent Miasta Z. Podraza:
Ja chciałbym jeszcze dodać, że ponad 7 milionów jest zabezpieczone na ten program związany z infrastrukturą przystanków autobusowych, ponad 7 milionów gmina w tym roku wydaje. Ja powiem krótko, to co powiedziałem, ja nie jestem obiecywaczem i nic Państwu obiecać nie mogę, a budżet miasta jest zrównoważony i tu żadnych zmian do budżetu wprowadzić się nie da. Nie wiem, co pokaże przyszłość, bo nikt z nas nie wie, na dzień dzisiejszy tak to wygląda, to tak jak mówię, ja dostałem w plecy 30 milionów, to tak jakbyście Państwo również na biurku, pan Dyrektor zastał kwit na taka kwotę. To jest olbrzymie obciążenie dla gminy, natomiast nie do końca się panie Dyrektorze zgodzę z pewnymi działaniami, jeśli chodzi o umowy, bo tam kierunek w kierunku poprawy umów poszedł, również między innymi ze wskaźnikami jeśli chodzi o paliwo, więc zmiany nastąpiły, bo tak nie do końca jest tak, że w ciągu roku nic się nie zmieniło, bo tak było. Ja rozumiem, że nie do końca jest to satysfakcjonujące i też to rozumiem i z tego, co wiem to też jest pewien problem kadrowy, ale dzisiaj słyszę, że kierowcy wracają, bo te prywatne przedsiębiorstwa niestety padają, bo tam wozo kilometr jest dużo tańszy i zaczynają znów rezygnować , więc jest też szansa na przystąpienie do nowych kontraktów i być może też poprawienie sytuacji spółki. Nie wiem, Państwo będziecie analizować swój budżet, my będziemy analizować swój, ale jestem daleki od tego, żeby coś Państwu obiecywać, bo ja mam nóż na gardle, jeśli chodzi o finanse gminy. Jak to będzie wyglądało, Państwo, jest komisja, która będzie dyskutować zapewne ten problem, ale ja powiedziałem swoje i musicie to Państwo przyjąć.

Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Ja nie jestem wcale przeciwnikiem tego, albo przeciwnikiem inwestowania w odbudowę taboru. Ja chciałem tylko powiedzieć, że ten pierwszy oddech, który był niezbędny dla PKM, bo naprawdę jeździ trupami, został zaczerpnięty, teraz może czas na to, żeby gminy trochę zaczerpnęły oddech i może w przyszłych latach jest to bardziej realne, w tym roku z różnych powodów, jest to trudne, dla nas trudne, a dla Państwa nie kwestionuję, że zasadne, ale akceptowalne myślę.

Przedstawiciel Związków Zawodowych:
Jeżeli można, dwa zdania jeszcze, ja rozumiem, że Pan Prezydent ma całą gminę, doskonale zdaję sobie z tego sprawę, ja rozumiem, ale my jesteśmy takim wycinkiem, języczkiem zainteresowania i myślę, że dla nas jest to cały świat, tak bym powiedział i ja się z panem Prezydentem doskonale zgadzam, bo był Pan w Radzie, czyniliśmy wszystko, żeby tą firmę rozwijać i rozwijamy, myślę, że Pana mamy po naszej stronie, tylko zdajmy sobie sprawę, że Pan mówi ten pierwszy oddech, duży oddech 72 autobusy, Panie Prezydencie, to co powiedziałem, myślę, że wszyscy państwo słuchaliście mnie, te 72 autobusy i te 22 linie, to jest 1/3 taboru, 1/3 pracy przewozowej i dzięki realizacji tego wspólnego projektu, to my będziemy przez 5 lat realizować na tych 22 liniach zadania tymi 72 autobusami, nie możemy przez 5 lat na jakichkolwiek innych liniach, dysponować tym taborem, więc dlatego tu jest po prostu ten balast, który pozostał dalej, czyli te 117 autobusów, na dzień dzisiejszy, na których jest ponad milion kilometrów idzie dalej, a skala pracy przewozowej Panie Prezydencie, z całym szacunkiem, państwo jesteście włodarzami tego miasta, ale macie legitymację społeczeństwa. My to społeczeństwo wozimy i jeżeli to społeczeństwo ma zamiar się przemieszczać, chce się przemieszczać, to musimy coś zrobić, żeby godnie się przemieszczało. Przede wszystkim, mam gorącą prośbę, żebyśmy rozdzielili jedną rzecz, składkę na KZK GOP, a składka na swoją firmę przewozową, bo to, co już zaznaczyłem, gmina Katowice już to dostrzegła, po prostu są to dwa inne klimaty. My praktycznie z KZK GOP, spłaszczając trochę temat, wyciągamy to, co mamy z umowy przewozowej. Zgadzam się z Panem Prezydentem, pierwsza jaskółka dzięki Panu, już jako Przewodniczącemu Zgromadzenia, chociaż nie narzekaliśmy, jak Pan Prezydent Zaguła był Przewodniczącym Zgromadzenia, pierwsza jaskółka to jest zmiana tej umowy będzińskiej, wytargana po przetargu, wreszcie właściwie zrobiono, z rękami na stole, nie pod stołem, ale tamte dwie umowy, które są na 8 lat, czyli dąbrowska właśnie i sosnowiecka nie może ewoluować,a ja uważam, że jeżeli spotykają się dwie strony i chcą coś zrobić, to można to zrobić. My naprawdę kulejemy, jeżeli chodzi wskaźnik waloryzacji paliwa, ceny szaleją, doskonale to Państwo doświadczacie jeżdżąc swoimi samochodami i to co pan Dyrektor powiedział średnio ceny paliw wzrosły o 40 %, a nam, o dziwo, dzięki właśnie wskaźnikowi inflacji, która spadała, spadła stawka średnio 0 3 grosze, na umowach właśnie sosnowieckich
i dąbrowskich, tak że należy to wszystko wypośrodkować, zawsze są dwie strony medalu. My wszystko rozumiemy, my apelujemy do Państwa gorąco, żeby powtórzyć ten schemat dokapitalizowania, myślę, że ta inwestycja nie będzie przeszacowana, Państwo macie pełne prawo, jako drugi co do wielkości współwłaściciel, kontrolować nas, ale skutek przy tym wszystkim jest jeden, inwestycja w komunikację publiczną to jest proszę Państwa, to jest inwestycja, a nie koszt, co prawda koszt też, ale inwestycja.

Prezydent Miasta Z. Podraza:
Ja Państwa rozumiem i rozumiem pana Dyrektora i działaczy związkowych, tylko ja dzisiaj mogę powiedzieć o tym, że z jakiś takich, czy innych względów, może być ograniczenie komunikacyjne, ale za chwilę, za godzinę mam się spotkać i powiedzieć Dyrekcji Szpitala, czy Szpital i miasto będzie miało opiekę od stycznia tego roku, czy nie będzie miało tej opieki, więc mówię, to są pewne uwarunkowania, które nam się jeszcze wytworzą pewnie
w ciągu najbliższych miesięcy i podkreślam jeszcze raz, nic nie będę obiecywał, jak nie będę znał sytuacji za 3,4, czy 5 miesięcy.

Przedstawiciel Związków Zawodowych:
Panie Prezydencie, jeszcze tylko jedno zdanie, ja się absolutnie z tym zgadzam, tylko prośba do pana Prezydenta, żeby w tych roszadach brać pod uwagę naszą firmę.

Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Ja Panie Prezydencie uważam, że to jest podstawowe zadanie jeżeli chodzi o transport publiczny i jest to nasza spółka, bo mamy tam prawie 25 % udziałów i uważam, że stać nas na to, jako bogatą gminę, z budżetem 500 milionów, stać nas na to, żeby chociaż ten jeden autobus kupić w ciągu tego roku. Budżetu jeszcze nie uchwaliliśmy, jeszcze do środy jest kilka dni i zwracam się z prośbą, żeby jednak przeanalizować, bo nie chcę tutaj wymieniać, ale na pewno powiem to w dalszej części spotkania, na co mamy pieniądze, które
z powodzeniem moglibyśmy przeznaczyć na zakup tych autobusów, tak że zwracam się również tutaj może do radnych, żeby poprzeć, żebyśmy zredagowali taki wniosek i żebyście Państwo poparli ten wniosek do Prezydenta, może jeszcze w formie, czy poprawki komisji, czy auto poprawki Prezydenta, może Pan Prezydent pozwoli się namówić jeszcze.

Prezydent Miasta Z. Podraza:
Powiem tylko tyle, budżet jest przygotowany.

Radny Z. Wróblewski:
Panie Prezydencie, czy budżet był opiniowany przez RIO? Jak RIO ocenia nasz budżet pod względem dochodów, wydatków, czy jest zrównoważony i czy możemy robić ruchy, czy nie, bo RIO jeżeli przejrzało nasz budżet i zaakceptowało go, to chyba są też jakieś wymogi. Bardzo bym prosił, żeby Pan Prezydent nam o tym powiedział.

Prezydent Miasta Z. Podraza:
Tak, był przez RIO opiniowany. Oficjalnie nie mamy żadnego druku, natomiast z przekazu telefonicznego, projekt budżetu jest zaakceptowany pozytywnie, bez uwag.
Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Czyli zmiany można robić jeszcze, autopoprawki zresztą będą i ja uważam, że na pewno Panie Prezydencie, gdyby Pan tak dokładnie, strona, po stronie, będziemy o tym w kolejnym punkcie rozmawiać i być może wtedy uznamy, że niektóre wydatki są niezasadne i być może jeszcze wtedy znajdziemy takie środki. Proszę nie zamykać od razu tej drogi.

Prezydent Miasta Z. Podraza:
Pani Przewodnicząca, ja naprawdę ten budżet strona, po stronie przygotowywałem, uczestniczyli również w tym moi pracownicy i strona, po stronie ten budżet jest zrównoważony i to, co ja powiedziałem, że na dzień dzisiejszy nie widzę takiej możliwości, to jest moje zdanie.

Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Dziękuję bardzo.

Przedstawiciel Związków Zawodowych:
Ja bym się bardzo cieszył, żeby Pan Prezydent pozostał przy tym, co powiedział, że na chwilę obecną nie widzi takiej możliwości, ale myślę, że przyszłość przed nami.

Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
To ja w takim razie dziękuję przedstawicielom PKM za udział w posiedzeniu komisji, będziemy w dalszej części posiedzenia rozmawiać na temat budżetu, ja jednak mam nadzieję, że może znajdą się jakieś środki 800 tyś. zł, czy milion na jeden autobus, to uważam, że byłby to jakiś ślad, po tym, co rzeczywiście jest, mielibyśmy się okazję pochwalić, bo niektóre środki rzeczywiście są przekazywane tak, że nie ma śladu.

Prezydent Miasta Z. Podraza:
Proszę państwa, ja mam jedna prośbę, żebyśmy nie mówili tak, że każdy sobie myśli, jak uważa, my musimy obracać się w jakiejś sprawie.

Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Panie Prezydencie, na dopłaty do wody w tym roku wydano 5 milionów, to mielibyśmy tych autobusów 5 i byłby ślad, a dopłaciliśmy PWiK, pieniądze poszły, mieszkańcy nie odczuli
i śladu nie ma. Jeżeli chodzi o PKM, to mamy nowych 72 autobusy, zlikwidowano 62, jeszcze trochę i autobusy, które mają 2 miliony kilometrów przestaną być dopuszczane do ruchu i problem dopiero się zacznie, może nie widzimy tego problemu dzisiaj, ale będzie za parę miesięcy i będzie narastał, dlatego uważam, że stać nas jest na to, żeby akurat na ten cel środki przekazać, bo nie są to środki zmarnowane, tak jak podałam w przykładzie PWiK. Podam jeszcze jeden przykład – hala do piłki plażowej, za którą daliśmy 800 tysięcy zł., 3, czy 4 lata temu, leży w pokrzywach i pożytku z niej żadnego. O to jakoś się Państwo radni nie martwili, że zmarnujemy pieniądze, a bardzo się dzisiaj martwią, że jak kupimy autobus, to będą zmarnowane. Widzę proszę Państwa, że nie mam poparcia w tym zakresie.

Radny M. Cygroń:
Pani Przewodnicząca, może z niewiedzy pytam, że 5 milionów przekazaliśmy wodociągom?

Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Tak, na dopłaty do wody. W tym roku było 5 milionów dopłaty.

Prezydent Miasta Z. Podraza:
Przepraszam bardzo, nie wodociągom a mieszkańcom.

Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Oczywiście mieszkańcom, tylko, że to jest 5 milionów, które po prostu popłynęły i nie ma śladu. Byłoby 5 autobusów i funkcjonowałyby przez następne 20 lat.
Radny Z. Łukasik:
Ja chciałbym, żeby tu było parę konkretów. Konkretem było to, co powiedział Pan Przewodniczący Związków i konkretem było odpowiadając Panu Prezydentowi, że cieszy się z tego, że pan Prezydent powiedział te słowa, że na dzisiejszy dzień nie jest zakończone myślenie na temat dopłat do odtworzenia taboru autobusowego i to jest właśnie konkret.

Prezydent Miasta Z. Podraza:
Powtarzałem trzy razy, natomiast ja mam jedna prośbę jak Pani Przewodnicząca mówi tak, że za chwilę będziemy mieć kilka takich przedsiębiorstw, które przyjdą i powiedzą, że im trzeba kupić to, bo to jest najważniejsze.

Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Mamy przecież przedstawicieli na zgromadzenie wspólników, którzy doskonale znają ten temat, widzę proszę Państwa, że nie ma szans powodzenia wniosek na zabezpieczenie środków na komunikację, przy głosach przeciwnych ze strony Prezydenta Miasta i radnych, chociaż pan Prezydent powiedział, że nie będzie obiecywał, ale rozważy.

Prezydent Miasta Z. Podraza:
W tym budżecie, który będziemy głosować, takiej możliwości na dzień dzisiejszy nie ma.
(...)
mydliczek
Przystanek Dąbskiego II. Przecież to wygląda żałośnie:




Nie dość, że nierówno to jeszcze inna kostka i nawet różne kolory. Poprawki robiono tutaj 3 razy - znaczek inwalidy, przedłużenie wraz z obniżonym krawężnikiem i teraz poszerzenie całości. Również przystanek Mydlice Szpital w stronę Katowic jest beznadziejnie zrobiony. Nie wiem jak takie gówno można zrobić. Dzieci by równiej ułożyły. Oby ta firma robiła jak najmniej. Nie mówiąc już, że nie ma znaczka tak samo zresztą jak na przystanku Szkoła Górnicza, który właśnie kończą.
kwintosz
To jest jeszcze nic. wink.gif Na Redenie fachowcy przy remoncie przesuwali tymczasowo przystanki. W stronę Gołonoga panowie tak też zrobili, ustawiając przystanek obok Fiata. Przystanek cycusiowato, elegancko zrobili, tylko jakoś zapomnieli o przeniesieniu rozkładu jazdy na stare miejsce. No normalnie Meksyk, przystanek normalnie już funkcjonuje a rozkład jazdy postawiony jest 20 m dalej.. laugh.gif

Druga sprawa to kostke zatoczki na Merkurym (w strone Gołonoga) wymienili, a najlepsze jest to że w centrum (też kierunek Gołonóg - nie wiem jak ten drugi) zatoczka jest pozapadana i z wieeeelkimi koleinami no ale kto by się tam tym przejmował.. wink.gif
Bartek
CYTAT(vacu @ nie, 09 mar 2008 - 17:52) *
Kurcze obrzydliwe te nowe tramwaje u nas - i jedne i drugie, a jak jeszcze porównam je z nówką-sztuką PESA 122N, którą widuję codziennie w Bydgoszczy (tam chwilowo pracuję), do tego nowiutkie perony, ehhh... No i jeszcze wszędzie mają prawie ścieżki rowerowe, to już OT ale jak tak patrzę to żyjemy chyba w Polsce B albo i C...



Dokładnie jest tak jak mówisz. Można to stwierdzić nie tylko po tramwajach, przystankach, ale również można się o tym przekonać bo jakby nie było błahej sprawie jaką jest czystość na ulicach.

Mimo że pod względem gospodarczym nasze miasta źle nie mają, to już z dbałością o wygląd miasta jesteśmy w Polsce C. Cały GOP tak samo wygląda.
syzio
CYTAT(mydliczek @ czw, 20 mar 2008 - 22:50) *
Nie dość, że nierówno to jeszcze inna kostka i nawet różne kolory.

Przecież mówili, że wykorzystają starą kostkę tongue.gif A na Dąbskiego II (z drugiej strony) były też powyrywane.
Sebastian22
Ja nie rozumiem jak można było nie poprzestawiać słupków z rozkładami spowrotem na stare miejsce! W Gołonogu w strone Centrum słupek stoi na samym końcu zamiast blisko wiaty. Trzeba to gdzieś zgłosić!
syzio
Oni wymieniają te słupki na nowe, więc trzeba troszkę poczekać. Po co mają przenosić jak zaraz będą nowe?
:)
Na wielu jest wykorzystana zaraz obok stara kostka. Wiele przystankow jeszcze wogole nie ruszonych.
Na Łączącej w kierunku Łęknic zrobili chyba z 1,5 miesiąca, ale zapomnieli o piktogramie i zostawili dziure.
Najgorsza jest jeszcze jedna sprawa. Widzieliscie, zeby gdzies robili nowa nawierzchnie? Beda sie musieli z tym niezle spieszyc. W projekcie na kazdym przystanku ma byc wymieniona nawierzchnia. Dotyczy to co najmniej kilkudziesieciu centymetrow od kraweznika wzdluz calego przystanku. Jak wiadomo na wiekszosci jest koleina. Tam gdzie asfalt, podloze ma byc wzmocnione a na nim nowy asfalt. Tam gdzie zatoczka z kostki, wzmocnione podloze i przelozona od nowa kostka. Ja jeszcze nie widzialem, zeby gdzies to robili.
I ta cala modernizacja ma sie nijak do projektu. Po co wogole byl ten projekt to juz nie wiem. I jak bedzie rozliczany wykonawca tym bardziej nie wiem.
Sebastian22
CYTAT(syzio @ pią, 21 mar 2008 - 14:59) *
Oni wymieniają te słupki na nowe, więc trzeba troszkę poczekać. Po co mają przenosić jak zaraz będą nowe?


Wymieniają? To słupkami nie zajmuje sie jakas firma wynajeta przez KZKGOP? W Gołonogu akurat był nowiuśki słupek, stał może kilka tygodni, na czas remontu został przestawiony na koniec i tak pozostał...
marcin.p
To skoro nie zrobili tego co było w projekcie to chyba kasa z UE przepadnie!! ALE CYRK!!

Jeśli tak się stanie to po 30 kwietnia czekam na dymisje Panie Podraza! A i jeszcze niech Pan nie zapomni pociągnąć do odpowiedzialnych ludzi, którzy w UM odpowiadali za nadzór, organizacje itd. itp. tego coście spieprzyli!
:)
Utrzymywaniem slupkow i rozkladow zajmuje sie kto inny i nie z tym nic wspolnego.

Konkurs, ocen modernizacje wagonow tramwajowych snf (51).gif http://www.tram-silesia.pl/konkurs/form.php
Sebastian22
Mnie najbardziej podoba się 105Na taki jaki jest wiec co do wyglądu wygrywa u mnie modernizacja klasyczna ZURu, najlepszy komfort zapewnia jednak mod. MPK Łódź. Nowoczesny rozruch i względna cisza podczas jazdy.
nieznajomy
CYTAT(Dave @ sob, 01 mar 2008 - 21:17) *
A po pierona mają jechać nawet ten 1 km do zajezdni, skoro tam juz jeździ tyle linii a pasażerów od Gołonóg osiedle prawie wcale?! Moim zdaniem pod tzw. "Uniwersalem" w Gołonogu powinna być porządna pętla autobusowa - dworzec i tam winny kończyć niemal wszystkie 800-tki z Katowic a tylko wariantowo jechać do huty Katowice i do zajezdni! To samo z linią 55, która kiedyś dojeżdżała tylko do osiedla (Uniwersala) i było dobrze, to zmienili, robiąc przy tym milion różnych wariantów!



na szczescie ty nie bedziesz o tym decydowal co i gdzie bedzie jechalo
marcin.p
Ale prawdą jest, że w okolicy dworca PKP DG Gołonóg powinna powstać pętla autobusowa z prawdziego zdarzenia. Nie oszukujmy sie, po za godzinami szczytu nie ma potrzeby by wszystkie autobusy jechały do huty bądź do zajezdni. A Piaski i tak pozostaną dość dobrze skomunikowane. Ot chocby przez wszystkie linie w kierunku ząbkowic albo łośnia
nieznajomy
ale aktualnie to nie ma nic i 801 i 831 musza w czasie postuju stac na ulicy i tak juz zostaly skrocone godziny odjazdow wiec nie chcialbym kolejnych ciec
Dave
CYTAT(nieznajomy @ sob, 22 mar 2008 - 09:58) *
na szczescie ty nie bedziesz o tym decydowal co i gdzie bedzie jechalo


Czy mógłbyś się merytorycznie odnosić do dyskusji i podawać argumenty a nie luźne i nic nie wnoszące stwierdzenie powyżej, które niejako "poniża" mnie?! angry2.gif
nieznajomy
CYTAT(Dave @ nie, 23 mar 2008 - 16:33) *
Czy mógłbyś się merytorycznie odnosić do dyskusji i podawać argumenty a nie luźne i nic nie wnoszące stwierdzenie powyżej, które niejako "poniża" mnie?! angry2.gif



jesli stwierdzasz ze powinna byc zrobiona jakas zatoczka na golonogu i ze linie pospieszne powinny sie tam w wiekszosci zatrzymywac to ci odpowiadam ze raczej tak nie bedzie bo nie masz na to wplywu smile2.gif
Dave
A gdzie ja napisałem, że powinna być zrobiona "jakaś" zatoczka? Dworzec autobusowy to zatoczka? :| Druga sprawa - skąd wiesz, że nie mam wpływu na to, czy - jak to piszesz - "będzie czy nie będzie", znasz mnie?! Może jestem radnym? Może pracuję w UM w wydziale komunikacji lub innym? Może jako obywatel miasta zgłoszę z grupą osób potrzebę takiego dworca (nie zatoczki) i postoju tam większości linii, które teraz jeżdżą do zajezdni przeważnie puste od Gołonóg osiedle i mój projekt czy petycja zyska poparcie wśród radnym i odpowiednich osób?! Nie mów HOP chłopie i nie wychylaj się ponad miarę!

U mnie EOT.
nieznajomy
CYTAT(Dave @ nie, 23 mar 2008 - 20:07) *
A gdzie ja napisałem, że powinna być zrobiona "jakaś" zatoczka? Dworzec autobusowy to zatoczka? :| Druga sprawa - skąd wiesz, że nie mam wpływu na to, czy - jak to piszesz - "będzie czy nie będzie", znasz mnie?! Może jestem radnym? Może pracuję w UM w wydziale komunikacji lub innym? Może jako obywatel miasta zgłoszę z grupą osób potrzebę takiego dworca (nie zatoczki) i postoju tam większości linii, które teraz jeżdżą do zajezdni przeważnie puste od Gołonóg osiedle i mój projekt czy petycja zyska poparcie wśród radnym i odpowiednich osób?! Nie mów HOP chłopie i nie wychylaj się ponad miarę!

U mnie EOT.



Wtedy druga grupa osob zainteresowanych napisze petycje zeby nie likwidowac a co kazdy moze , ja Cię nie znam i ty mnie tez wiec nie wiesz kim ja jestem smile2.gif

P.S po co komu dworzec jesli kilometr dalej jest zajezdnia smile2.gif
marcin.p
CYTAT
Może jako obywatel miasta zgłoszę z grupą osób potrzebę takiego dworca (nie zatoczki)


Ja się pod petycją podpisuje!


CYTAT
Wtedy druga grupa osob zainteresowanych napisze petycje zeby nie likwidowac


Tylko kto ta grupę zgłosi? Gapowicze z łącznej. Na tej trasie 80-90% to osoby jadące do domu na łączną, nie płacące za bilet, bezrobotne a więc "nieściągalne". Dave popraw mnie jeśli się mylę!

Mieszkańcy Piasków nie stracą! Przypuszczam, że i tak co jakiś kurs każda linia będzie robiła na hutę bądź do zajezdni. Nie mówiąc już o godzinach szczytu! Jak dla mnie 801 i 18 powinna cały czas jeździć na hutę. Reszta co jakiś czas oraz w godzinach szczytu
nieznajomy
Nie zabieram juz glosu w tej sprawie nie mieszkacie tu gdzie ja wiec nie bedziecie popierali zostawienia lini , mieszkalibyscie to byscie to robili , pozdrawiam smile2.gif
marcin.p
nieznajomy ale moja propozycja wydaje mi się zrównoważona. Budowa pętli przy zachowaniu kursów do zajezdni oraz huty. Po za tym linia 275 powinna jechac w kierunku gołonoga. Docelowo - wraz z 237 - mogłyby dojeżdżać do UM!
nieznajomy
wlasnie juz duzo bylo dyskutowene na temat lini dojezdzajacej do UM i nadal jej nie ma a szkoda bo kawalek trzeba dojsc z Damelu ja tam nie mam nic za tym zeby niektore linie zostawaly na gołonogu ale to nie wiadomo gdzie miala by powstac takie miejsce do postoju i czy by aby napewno powodowalo duze oszczednosci
bzenek
To ja tak generalnie odnosząc się do całego tematu Gołonóg-PKP-Tworzeń.

Jak dla mnie to głównym problemem komunikacji Reden-Gołonóg-Tworzeń w godzinach szczytu jest właśnie spore przewymiarowanie oferty autobusowej. Właśnie w godzinach szczytu widuje się na Wybickiego stada autobusów wożących nielicznych pasażerów. Wyraźnie ujawnia się to też to na przystankach autobusowych na Redenie gdzie nagminnie tworzą się autobusowe zatory skutecznie wydłużające czas przejazdu. Wbrew temu co pisze marcin.p poza godzinami szczytu jest całkiem OK, a problem ujawnia się właśnie w szczycie.

Dlatego jak najwcześniejsze zawracanie części linii autobusowych w Gołonóg Osiedle czy Gołonóg PKP wydaje sie całkiem sensowne. Dalszą część skutecznie obsługują autobusy "ząbkowickie", "trójmiejskie" i tramwaj.

Na razie nie ma co marzyć o dworcu autobusowym przy PKP Gołonóg. Kasy do 2013 na to nie będzie. Nikt nie wie czy i jak pójdzie tam DTS. Tereny w tamtym rejonie są pozostałościami po zapleczu boomu inwestycyjnego lat 70-tych i podejrzewam, że sprawa ich własności może być słabo udokumentowana.

W przyszłości (po 2013) można by sobie wyobrazić tam Intermodalny Węzeł Komunkacyjny (to modne teraz sformułowanie). Pociąg, tramwaj, autobus razem. Zaryzykuje stwierdzenie, że może byłoby to nawet sensowniejsze miejsce niż centrum miasta.

Powoli pojawiają się pierwsze jaskółki nowego myślenia w ślaskiej komunikacji, więc może doczekamy ATP, KRR oraz wyremontowanych torowisk tramwajowych i kolejowych. Wtedy zupełnie zmieni się sytuacja - np. nikomu już niepotrzebne katowickie osiemsetki pójdą do piachu. smile.gif

Tymczasem, jeśli jest taka potrzeba to wystarczy wysypać za stanowiskiem postojowym 814 paręnaście metrów żwiru aby zrobić miejsce dla innych linii. Ewentualnie, jak mówił Dave, zwracać osiemsetki za Universalem z możliwością wymiany pasażerów tamże.

Abstrahując od betonowej postawy władz miasta, 275 i 273 raczej nie pojadą do Centrum Administracyjnego gdyż to kolejne wozokilometry, za które ktoś musi zapłacić. A na dodatek co już wspomniałem dołączyłyby tylko do stad wożących powietrze po Gołonogu.

PS. Dave, pamiętaj, że to co zrobiono z 55 w dni wolne było spowodowane wnioskami pasażerów. Widocznie sporo ludzi żądało wycięcia 1/3 kursów i skrócenia połowy pozostałych. wink.gif

PS2.
CYTAT(nieznajomy @ sob, 22 mar 2008 - 11:58) *
na szczescie ty nie bedziesz o tym decydowal co i gdzie bedzie jechalo

A ja , a ja, a ja mogę decydować o Panie i Władco Wszechmogący ? blink.gif
marcin.p
CYTAT
275 i 273 raczej nie pojadą do Centrum Administracyjnego

Te linie to wogóle porażka! Ktoś dobrze myślał by one powstały, ale... Ale własnie wystarczyło pomyśleć! Zamiast 275 mógłby np.140 jechać do ząbkowic przez tworzeń. A jak chciano zwiększać komunikacje między gołonogiem i ząbkowicami to wystarczyłoby 84 puścić przez gołonóg, a następnie ul.kasprzaka na hute. Wyszłoby na to samo. A i z gołonoga możnaby bezpośrednio dojechać do strzemieszyc.
nieznajomy
A ja , a ja, a ja mogę decydować o Panie i Władco Wszechmogący ? blink.gif



słaba prowokacja
bzenek
CYTAT(marcin.p @ pon, 24 mar 2008 - 19:25) *
A jak chciano zwiększać komunikacje między gołonogiem i ząbkowicami to wystarczyłoby 84 puścić przez gołonóg, a następnie ul.kasprzaka na hute.

Wozokilometry, wozokilometry chłopie smile.gif

CYTAT(marcin.p @ pon, 24 mar 2008 - 19:25) *
A i z gołonoga możnaby bezpośrednio dojechać do strzemieszyc.

Taa... przez Ząbkowice, Łosień itd. smile.gif
Stawiam, że szybciej będzie jednak z przesiadką na Redenie. nie mówiąc już o 933, który chyba jeździ o tych samych porach.

PS. OT
CYTAT(nieznajomy @ wto, 25 mar 2008 - 12:21) *
słaba prowokacja

Doskonała i 100% skuteczna - dałeś się sprowokować smile.gif
marcin.p
CYTAT
Taa... przez Ząbkowice, Łosień itd.
Stawiam, że szybciej będzie jednak z przesiadką na Redenie. nie mówiąc już o 933, który chyba jeździ o tych samych porach.


Z Wojska Polskiego do Strzemieszyc Małych jedzie się ok. 30 minut. Tyle samo z zajezdni. Doliczając dojazd + czekanie z WP wychodzi ok.45 minut do godziny. Bezpośrednio byłoby ok 35-40 minut. To skąd szybciej?

933? Tylko, że on chyba po 15 juz nie jeździ, nie mówiąc o sobotach i niedzielach.

Po za tym jak mam jechac z przesiadkami to wole taksówke wziąźć. Cena podobna co te wszystkie bilety. I szybciej i pod dom!
bzenek
CYTAT(marcin.p @ wto, 25 mar 2008 - 21:17) *
Z Wojska Polskiego do Strzemieszyc Małych jedzie się ok. 30 minut. Tyle samo z zajezdni. Doliczając dojazd + czekanie z WP wychodzi ok.45 minut do godziny. Bezpośrednio byłoby ok 35-40 minut. To skąd szybciej?

933? Tylko, że on chyba po 15 juz nie jeździ, nie mówiąc o sobotach i niedzielach.

Po za tym jak mam jechac z przesiadkami to wole taksówke wziąźć. Cena podobna co te wszystkie bilety.

Nie zmieniaj w warunków w trakcie gry smile.gif
Pisałeś o Gołonogu, a nie o zajezdni.
Pisałeś o Strzemieszycach, a nie o Strzemieszycach Małych.
933 jeździ w przybliżeniu w tych samych porach co te 275 i 273.
273 i 275 nie jeżdżą w soboty i niedziele, a ich tyczyła się ta dyskusja.

Nie weźmiesz taxi z Gołonoga do Strzemieszyc za 4zł, a tyle ma wkrótce kosztować bilet przesiadkowy. No chyba, że pojedziecie w czterech to się opłaci. smile.gif

marcin.p
Ale do konca marca połączenie jest za drogie! A znając pukntualność KZK GOP to ten godzinny bilet wystarczy wystarczy by z Gołonoga do "mikrohuty" dojechać.

P.S. Przykłady punktualności według KZK GOP.
1) 803. 6.22 powinien być w gołonogu wg rozkładu, przyjeżdża nie wcześniej jak 6.26-6.28, w Będzinie na kościuszki powinien być 6.44, przyjeżdża nie wześniej jak 6.50
2) Wielkanocna niedziela, autobusem 175 o 20.28 chciałem jechać do ząbkowic. A utobus przyjechał o 20.47. "Tylko" 19 minut na deszczu. Ciekawe co by moja "ulubienica" Alodia na to odpowiedziała.
Dave
CYTAT(bzenek @ pon, 24 mar 2008 - 16:43) *
PS. Dave, pamiętaj, że to co zrobiono z 55 w dni wolne było spowodowane wnioskami pasażerów. Widocznie sporo ludzi żądało wycięcia 1/3 kursów i skrócenia połowy pozostałych. wink.gif


Oj, Bzenku! Dalece nie chodziło tu o wnioski pasażerów! Tym bardziej, że w sprawie dojazdu pod UM w DG. czy do szpitala wojewódzkiego bezpośrednio z DG było już tyle wniosków i tyle artykułów w prasie i dla KZK GOP czy dla miasta jest to "problem" a o skargach, że 55 nie jedzie do zajezdni w Gołonogu nic nie było, a tu CYK! I już jedzie - choćby kosztem rozwalenia taktu i rozrzedzenia częstotliwości!

Tu przyczyna była jedna - PKM Sosnowiec! I jego widzimisię!
:)
dla przypomnienia

CYTAT


KZK GOP wprowadza kolejne zmiany w rozkładach i cennikach
dziś

Od jutra drożeją bilety w autobusach i tramwajach obsługiwanych przez Komunikacyjny Związek Komunalny GOP. Z rozkładów jazdy wypadają też trzy linie.

Bez zmian pozostanie cena biletu za przejazd po terenie jednego miasta (2,40 zł). Jazda między dwoma gminami ma kosztować 3 zł (o 10 gr więcej niż do tej pory). Razem z ceną (z 3,50 do 4 zł) zmieni się charakter najdroższego, jednorazowego biletu w taryfie przewozowej KZK GOP.

- Po skasowaniu takiego biletu będzie można na przykład podróżować przez godzinę i wielokrotnie się przesiadać - mówi Alodia Ostroch, rzeczniczka KZK GOP. I dodaje, że ostatnią podwyżkę cen biletów KZK GOP na terenie 23 śląskich gmin wprowadził trzy lata temu.

Podrożeją też bilety miesięczne. Najmniej, tylko o 2 zł, uczniowski bilet za 30 zł, który upoważnia do przejazdu z miejsca zamieszkania do szkoły. Cena wszystkich pozostałych będzie wyższa o 8 zł, a biletów kwartalnych o 24 zł.

Więcej niż do tej pory zapłacą też przyłapani na jeździe na gapę. Opłacony u kontrolera mandat ma kosztować 60, a nie 50 zł (z 60 do 80 zł wzrośnie opłata za przejazd bez ważnego biletu uiszczona w ciągu tygodnia, a z 90 do 120 zł wpłacona po tym okresie).

Bilety drożeją, ale z rozkładów jazdy znikają trzy linie, tramwaje nr 34 (trzy kursy nocne z Katowic przez Mysłowice do Sosnowca) i 37 (Katowice plac Wolności - Szopienice Pętla) oraz autobus 888 (poranna linia wahadłowa Piaski Zajezdnia - Katowice Wita Stwosza).

- Kursy linii 34 trafią do rozkładów jazdy wozy nr 14, 15 i 26. Stwierdziliśmy, że nie ma potrzeby kontynuowania specjalnej nocnej linii. Dążymy do tego, by układ był bardziej przejrzysty - mówi Krzysztof Sobański z KZK GOP.

W praktyce oznacza to jednak, że "nocnych" pasażerów, którzy będą jutro ok. godz. 2 chcieli przejechać trasą linii 34 od początku do końca, czekają przesiadki.


Tramwaje do korekty

Likwidacja tramwajowych linii spowoduje kolejne zmiany w rozkładach jazdy.

Kursy linii 37 przejmą tramwaje numer 23, które będą jeździły częściej, bo co ok. 14 minut (także dla lepszej obsługi pasażerów odwiedzających Silesia City Center).

W sumie korekty godzin jazdy oraz tzw. pojemności taboru (zwiększenie liczby miejsc) będą obowiązywać na siedmiu liniach tramwajowych (nr 12, 13, 14, 15, 20, 23 i 26) i dziesięciu autobusowych (linie nr 30, 32, 43, 133, 140, 170, 200, 222, 624, 637). W KZK GOP tłumaczą, że pozostałe wprowadzone zmiany to także efekt wniosków pasażerów, np. nowo powstających zakładów pracy w Siemianowicach Śląskich i Gliwicach.

Na linii nr 30 z Katowice do Siemianowic Śl. wreszcie zaczną kursować przegubowe autobusy dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, o co wnioskowano od dawna.

Krzysztof P. Bąk, Marta Żabińska



CYTAT
Dodatkowo przez dwa pierwsze tygodnie kwietnia (do poniedziałku, 14.04) ważne będą bilety jednorazowe o starych nominałach. Od 15.04 ważne one będę jedynie z dopłatą - wg cennika.

Nie trzeba będzie robić dopłat do biletów okresowych (kwartalnych i 14-dniowych) - jeśli termin ich użytkowania rozpoczął się przed 1 kwietnia - pasażer do końca terminu ich użytkowania może je wykorzystywać bez dodatkowej dopłaty. Ceny biletów 7- i 5-dniowych pozostają bez zmian), natomiast 1- i 2-dniowe zastąpione zostaną 24- i 48-godzinnymi.
bzenek
CYTAT(Dave @ sob, 29 mar 2008 - 16:56) *
Oj, Bzenku! Dalece nie chodziło tu o wnioski pasażerów!

Oj, Dave, czyżbyś nie odczytał w mej wypowiedzi odrobiny sarkazmu ? smile.gif

CYTAT(Dave @ sob, 29 mar 2008 - 16:56) *
a tu CYK! I już jedzie - choćby kosztem rozwalenia taktu i rozrzedzenia częstotliwości!

Nie od dziś wiadomo, że PKM posiada niezwykle obrotnych lobbystów wink.gif

Generalnie to rozprucie 55 w dni wolne i spierniczenie koordynacji tramwajów 27-22 na rondzie będzińskim miało na mnie ogromny wpływ. Skłoniło mnie do natychmiastowego zakupu malutkiego autka. I tak KZK straciło kolejnego klienta smile.gif
szer
CYTAT
Bez zatok, wiat i bez sensu


Do zakończenia modernizacji 256 przystanków autobusowych w Dąbrowie Górniczej, dotowanej ponad 1,1 mln zł przez Unię Europejską, pozostały jeszcze 24 dni. By pieniądze nie przepadły, wszystko musi być wykonane, zgodnie z projektem, do 30 kwietnia. Tymczasem już dziś widać przy tej inwestycji spore niedociągnięcia.

Na osiedlu Mydlice przy ulicy Dąbskiego robotnicy cztery razy poprawiali ułożenie kostki brukowej. Musieli też wydłużyć jej nawierzchnię, bo zapomnieli, że pasażerowie powinni schodzić na przejście dla pieszych, a nie obok, wprost w błoto.

Podobnie jest w innych dzielnicach. Koleiny i zapadliska w zatoczkach są w ponad 30 miejscach po zakończonym już remoncie (m.in. przy ul. Królowej Jadwigi, w centrum miasta i w Gołonogu). Wiadomo też, że nie powstanie długo wyczekiwana przez mieszkańców zatoczka autobusowa na Redenie, w kierunku centrum miasta, gdzie codziennie przewijają się setki pasażerów. Za to od ponad dwóch tygodni pracownicy remontują od podstaw zatokę na przystanku Józefów Piekarnia, z którego prawie nikt nie korzysta, bo jeździ tamtędy i to rzadko tylko linia nr 116. Gdzie tu logika?

- Cała ta modernizacja jest bez sensu. Nie zaplanowano w niej nowych wiat, więc co mi z tego, że będę miał nową kostkę pod nogami, jak nie ma się gdzie schować przed deszczem? W centrum Gołonoga i na całej długości Piłsudskiego i Królowej Jadwigi kiedy popada trzeba stać parę metrów za przystankiem, by nie zostać ochlapanym. Wszystko przez koleiny i dziury, które porobiły się w jezdni - podkreśla Jarosław Żmudzki z Gołonoga.

Dotacja z Unii Europejskiej wystarczy na odnowienie 168 przystanków, remonty kolejnych 88 trzeba pokryć z budżetu gminy. Wartość całego projektu to 3 miliony 177 tysięcy złotych. Do remontu zostało wytypowanych jednak zaledwie 12 zatok. Przy ul. Armii Krajowej i alei Zwycięstwa w Ząbkowicach oraz dwie przy ul. Piłsudskiego są już ponoć gotowe. W trzy tygodnie trzeba będzie zdążyć z kolejnymi ośmioma (m.in. przy ul. Legionów Polskich, Górniczej, Ludowej). Czy nie dało się tego zrobić wcześniej?

- Nie można utwardzać i zagęszczać nawierzchni bez ustabilizowanego krawężnika i przy minusowych temperaturach, a takie do niedawna jeszcze występowały. Położenie nawierzchni w zatoczce następuje zwykle po około tygodniu od ustabilizowania się krawężnika - tłumaczy budowlańców Henryk Zaguła, wiceprezydent Dąbrowy Górniczej.

Władze tłumaczą, że więcej zatok nie będzie na razie remontowanych, bo nie wszystkie przystanki objęte są projektem.

- Przewidujemy jeszcze porządkowanie gospodarki wodno-ściekowej. Przy okazji tych prac trzeba będzie zrywać nawierzchnię jezdni. Zatoczki pojawią się więc tam później - przekonują urzędnicy.
:)
Czasami bez sensu, ale jednak w zdecydowanej wiekszosci jest duza poprawa.
Niedocagniec nie bede znowu wymienial. Roznica miedzy tym co robia, a projektem tez nie.
Tylko kiedy wkoncu zaczna robic nawierzchnie przed kazdym przystankiem. Widzieliscie juz gdzies?
pozdrawiam
Ostatnio miejsce ma kila ciekawych wydarzeń dotyczących komunikacji w naszym mieście a jakoś nie znalazłem ich na naszym forum. Więc przechodzę do rzeczy:

Pup Czeladź zrezygnował z obsługi linii 637, 634, 140, 809. Powodem jest oczywiście zbyt mała stawka za wozokilometr i co za tym Pup po prostu „nie ma czym ani kim jeździć” na tych liniach. W związku z tym KZK GOP ogłosił osobny przetarg na (637,140,809) i 634. W przetargu na 637,140,809 jest wymagane 6 autobusów 12-metrowych niskopodłogowych nie starszych niż z 1996 roku. A w przetargu na 634 wymagane są 2 wozy 12-metrowe niskopodłogowe nie starsze niż z 2006 roku i ( tutaj rewolucja) 2 wozy przegubowe niskopodłogowe nie starsze niż z 1996 roku.

Ponad to właśnie rozpoczęła się kolejna tura przekazywania wycofanych tramwajów z MPK Kraków do TŚ. Tym razem najprawdopodobniej trafi do nas 21 wagonów typu 105Na
:)
Tego przetargu KZK nie widzialem. Ale wow z ta 634, krotkie nie starsze niz 2006, i jeszcze przegubowe niskopodlogowe do Slawkowa. To stawki beda znacznie wyzsze. Ciekawe czy PUP znowu wystartuje. Przynajmniej moze przewoznicy skoncza proponowac takie nierealnie niskie stawki.

Co do tramwajow to wszystko bardzo nieoficjalne, na razie 12 wagonow (6 skladow), w tym chyba jeden do Bedzina. 9 kolejnych pozniej. Ten "morderca" jeszcze calkiem fajny tongue.gif
Prosty
bardzo sie ciesze ze zmiany na 634 smile2.gif kierowcy "pupowcy" sa okropni... keidys wywalili z autobusu kolesia mimo, ze mial bilet, ale stal kolo drzwi i nie mogly sie one zamknac, gosc uderzyl glowa w rozklad ... skonczylo sie na karetce.

kursy ranne i popoludniowe sa okropne, cale autobusy zaladowane, wreszcie moze cos sie zmieni smile2.gif
szer
Chyba kiedyś jakieś przeguby widziałem na tej linii ;p
Sebastian22
Dziwne bo nie widziałem nigdzie żadnej nawet plotki o tym że PUP zrezygnowało z tych linii....nawet wpk.katowice.pl i kzgop.pl nic nie napisaly. Co do tramwajów to znów dostaniemy coś z Krakowa i będą to raczej wozy dobre ("morderca" miał NG w 2005 roku ale nikt ponoć nie chce nim jezdzic - heh). Z Bedzina w tym roku zostana skasowane ostatnie 105N (nie mylic ze 105Na) wiec cos nowego sie przyda. Poki co ma trafic 1 skład z tej dostawy. Co do przegubów i przetargów na linie to jest tak że PUP zawsze wysyłał to co miał a nie to co było w umowie z KZK wiec przegub na 634 czasem sie pojawiał, a czasem jakiś złom wysoko podłogowy mimo iż umowa tego zabrania - samo życie.

Wybiera sie ktoś na pożegnanie "stodwójek" ??
Leszek
CYTAT(Sebastian22 @ pon, 07 kwi 2008 - 18:11) *
Wybiera sie ktoś na pożegnanie "stodwójek" ??


A one nie mają do jesieni jeździć? Wcześniej je skasują? Ja na razie chcę w końcu się N-ką przejechać, więc się do Bytomia wybieram smile2.gif
Sebastian22
CYTAT(Leszek @ pon, 07 kwi 2008 - 19:19) *
A one nie mają do jesieni jeździć? Wcześniej je skasują? Ja na razie chcę w końcu się N-ką przejechać, więc się do Bytomia wybieram smile2.gif


Liniowo 102Na nie są już od 1.04 obsadzane - teraz tylko jako rezerwy etc. Wiem że są dwie czynne (sprawne) i jedna ma przegląd do końca maja a druga do czerwca jakoś tak...napewno będzie jedna zostawiona jako tabor muzealny, a Nką jechałem za czasów będzińskiej linii muzealnej, choć ta bytomska ponoć ma niesamowity klimat, ze względu na tabor ale i trasę.

10.05 jest organizowana impreza pozegnalna przez MKKM Chorzów i TŚ SA ja raczej sie wybiore chyba że będzie pogoda jak dziś to raczej nie bo ani nie po focę a wtedy to cała impreza MKM traci sens...
Leszek
CYTAT(Sebastian22 @ pon, 07 kwi 2008 - 19:47) *
Liniowo 102Na nie są już od 1.04 obsadzane - teraz tylko jako rezerwy etc. Wiem że są dwie czynne (sprawne) i jedna ma przegląd do końca maja a druga do czerwca jakoś tak


Czyli co - będziesz polował na okazję czy masz jakigoś tajnego informatora w TŚ? laugh.gif
Sebastian22
CYTAT(Leszek @ pon, 07 kwi 2008 - 20:01) *
Czyli co - będziesz polował na okazję czy masz jakigoś tajnego informatora w TŚ? laugh.gif


Czemu mam polować? 10.05 jest oficjalna impreza organizowana przez klub miłośników transportu - a 102Na widać na 15...
Leszek
CYTAT(Sebastian22 @ pon, 07 kwi 2008 - 20:21) *
Czemu mam polować? 10.05 jest oficjalna impreza organizowana przez klub miłośników transportu - a 102Na widać na 15...

O imprezie nie słyszałem, a skoro pisałeś, że są w rezerwie - nie myślałem, że często można je spotkać na trasie.
Sebastian22
CYTAT(Leszek @ pon, 07 kwi 2008 - 20:23) *
O imprezie nie słyszałem, a skoro pisałeś, że są w rezerwie - nie myślałem, że często można je spotkać na trasie.

Można dość często - wkońcu nasze 105Na są dość awaryjne i po prostu brakuje taboru, ale nie mają już stałych obsad na liniach więc daja co sie kula...
Padziu
CYTAT(szer @ pon, 07 kwi 2008 - 16:51) *
Chyba kiedyś jakieś przeguby widziałem na tej linii ;p




ja nawet dziś około 16-17 w centrum (oczywiście wysoko podłogowego tongue.gif)
pozdrawiam
CYTAT(Prosty @ pon, 07 kwi 2008 - 15:04) *
bardzo sie ciesze ze zmiany na 634 smile2.gif kierowcy "pupowcy" sa okropni... keidys wywalili z autobusu kolesia mimo, ze mial bilet, ale stal kolo drzwi i nie mogly sie one zamknac, gosc uderzyl glowa w rozklad ... skonczylo sie na karetce. kursy ranne i popoludniowe sa okropne, cale autobusy zaladowane, wreszcie moze cos sie zmieni smile2.gif
Spoko spoko i tak PUP na 99% wróci na te linie bo nikt w okolicy poza PUP nie ma wymaganego taboru. No chyba że powstanie jakieś kosmiczne konsorcjum typu Nowak, Powichrowski & Ireks ale to tylko na razie moje "gdybanie".
CYTAT(Sebastian22 @ pon, 07 kwi 2008 - 17:11) *
Dziwne bo nie widziałem nigdzie żadnej nawet plotki o tym że PUP zrezygnowało z tych linii....nawet wpk.katowice.pl i kzgop.pl nic nie napisaly. Co do tramwajów to znów dostaniemy coś z Krakowa i będą to raczej wozy dobre ("morderca" miał NG w 2005 roku ale nikt ponoć nie chce nim jezdzic - heh). Z Bedzina w tym roku zostana skasowane ostatnie 105N (nie mylic ze 105Na) wiec cos nowego sie przyda. Poki co ma trafic 1 skład z tej dostawy. Co do przegubów i przetargów na linie to jest tak że PUP zawsze wysyłał to co miał a nie to co było w umowie z KZK wiec przegub na 634 czasem sie pojawiał, a czasem jakiś złom wysoko podłogowy mimo iż umowa tego zabrania - samo życie.Wybiera sie ktoś na pożegnanie "stodwójek" ??
No niestety czasy w których wspomniane przez ciebie serwisy pisały ciekawie i profesjonalnie chyba już mineły. Teraz widze, że raczej mamy "wklejanke" z DZ. W ramach przypomnienia tylko napisze na pakiecie po PKS nie było żadnych wymagań taborowych więc PUP zawsze mógł wysyłać co chciał dlatego były różne autobusy. A to że w rozkładzie niektóre kursy 634 były oznaczone jako niskopodłogowe wynikało z mniej formalny ustaleń miedzy PUP a KZK GOP a ich przestrzeganie było powiedzmy przysłowiowe.
kwintosz
CYTAT

Do zakończenia remontów przystanków pozostały tylko nieco ponad dwa tygodnie

Z coraz większym pośpiechem modernizowane są kolejne z 265 przystanków autobusowych, w ramach wspólnego projektu z sąsiednimi gminami Będzin i Sosnowiec. Tam remonty zakończyły się już ponad dwa miesiące temu, a w Dąbrowie jeszcze trwają. Tymczasem jak informują nas Czytelnicy wiele prac wykonywanych jest niedokładnie, a pracownicy po kilka razy wracają w to sami miejsce, by wykonać poprawki.

- Nie wszędzie są ułożone piktogramy z wizerunkiem osoby niepełnosprawnej, a jak już są to nie wiadomo po co. Ponieważ asfalt przy nowych obniżonych krawężnikach jest tak podziurawiony, że nijak nie podjedzie tak blisko autobus, by mogła z niego wysiąść osoba niepełnosprawna na wózku - mówi pan Andrzej, mieszkaniec Osiedla Mydlice.

Dodatkowe problemy to różne rodzaje kostki brukowej układane na przystankach, a bardzo często zdarza się, że słupki z rozkładami jazdy przesuwane na czas remontów po zakończeniu robót nadal stoją 20, 30 metrów za przystankami. Lokalne władze tłumaczą jednak, że wszystkie prace będą dokładnie sprawdzone, a usterki usunięte w ramach zawartej umowy.

- W wielu miejscach przy okazji inwestycji porządkowania gospodarki wodno-ściekowej trzeba będzie zrywać nawierzchnię jezdni. Wtedy też pojawią się nowe zatoczki i dokładnie wyremontowana zostanie nawierzchnia na przystankach - informuje Anna Zubko z dąbrowskiego UM.
(PAS) - POLSKA Dziennik Zachodni

www.dabrowa.naszemiasto.pl

Tak się zastanawiam, ile razy jeszcze powtórzą o tej gospodarce wodno-ściekowej, próbując ratować się przed swoją kompromitacją. Ta modernizacja to jedna wielka kpina z ludzi i tyle. Jeśli w taki sposób będą wydatkowane pieniądze unijne, to w następnych wyborach nie bardzo widzę szansę obecnej władzy.
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.