CYTAT
Protokół nr 16/2007 r.
z posiedzenia Komisji Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, które odbyło się w dniu 17 grudnia 2007 roku
W posiedzeniu uczestniczyli:
1. Zbigniew Podraza - Prezydent Miasta,
2. Henryk Zaguła - I Z-ca Prezydneta Miasta
3. Paweł Gocyła - Z-ca Prezydenta Miasta,
4. Janina Bronikowska – Radosz - Skarbnik Miasta,
5. Robert Koćma - Pełnomocnik Prezydenta Miasta,
6. Iwona Dallach - Z-ca Naczelnika WGKiM,
7. Teresa Żyła - Przewodnicząca NSZZ „ Solidarność”,
8. Piotr Drabek - Dyrektor ds. Technicznych PKM,
9. Jarosław Grządziel - Związki Zawodowe PKM.
Posiedzeniu przewodniczyła Mariola Trzewiczek – Przewodnicząca Komisji Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska. Po przywitaniu zaproszonych gości
i radnych, oraz stwierdzeniu quorum, Przewodnicząca przedstawiła porządek posiedzenia.
Przedstawiony porządek Komisja przyjęła bez uwag.
Wynik głosowania: za 12, przeciw 0, wstrzym. 0.
1. Przyjęcie protokołu z dnia 12 listopada 2007 roku.
2. PKM.
3. Wizualna prezentacja na temat remontów dróg na terenie gminy Dąbrowa Górnicza.
4. Opiniowanie projektu budżetu miasta Dąbrowa Górnicza na 2008 rok.
5. Przyjęcie planu pracy Komisji na I półrocze 2008 roku.
6. Opiniowanie projektów uchwał.
7. Sprawy wniesione.
Ad. 1.
Protokół z dnia 12 listopada Komisja przyjęła bez uwag.
Wynik głosowania: za 12, przeciw 0, wstrzym.0.
Ad.2. PKM
Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek
Proszę przedstawicieli PKM o krótkie przedstawienie swego stanowiska. Sprawa rozbija się
o to, że PKM Sosnowiec boryka się z problemami taboru autobusowego. Co prawda zakupiono w ramach środków unijnych 72 nowe autobusy, ale zlikwidowane zostały 62, najbardziej wyeksploatowane, no i kółko się zamyka, stan taboru jest w stanie fatalnym. Przeszło 46% taboru autobusowego, te autobusy, które mają przebieg powyżej miliona do dwóch milionów kilometrów, a 36 z tych autobusów posiada więcej niż 20 lat i Państwu leży na sercu, to żeby nasza gmina wsparła zakup nowych autobusów.
Dyrektor PKM:
Bardzo dokładnie pani te problemy nam przybliżyła. Pomimo wprowadzenia z końcem miesiąca września 72 łącznie nowych autobusów, problem rozbudowy taboru nadal jest bardzo poważny. Praktycznie 117 autobusów, na chwilę obecną jest zakwalifikowanych do wymiany. Zarząd Spółki przyjął taki minimum, w zakresie odbudowy taboru autobusowego
i kształtuje się on następująco: aby w roku przyszłym kupić 13 autobusów, w roku 2009 kupić autobusów 17, czyli na dwa lata jest to takie minimum. To minimum jest przyjęte tak, a nie inaczej, że jest to taki plan, który nie będzie powodował dalszych opóźnień w odbudowie taboru, czyli jego realizacja spowoduje to, że nie będzie konieczności, w przyszłości tak dużych zakupów, jak to było w ramach programu ZPORR. W ramach tego projektu powstał również plan finansowy realizacji tego zadania, natomiast bieżąca sytuacja finansowa spółki związana rozpoczęciem zapłaty za zakupione autobusy w ramach ZPORR, a także bardzo niekorzystna sytuacji paliw na rynku powoduje, że z własnych środków przedsiębiorstwo na ten zakup nie stać. Przyszliśmy tutaj do Państwa z taka propozycją i prośbą, aby rozważyli Państwo możliwość dokapitalizowania w zakresie takim, jakby się odbywało przez trzy ostatnie lata, z przeznaczeniem tych pieniędzy w 100% właśnie na ten program. Nie będę tutaj już w żaden sposób dalej argumentował, bo potrzeba jest pilna i my wszelkimi sposobami i środkami będziemy się starali ten program zrealizować. Podobne rozmowy przeprowadziliśmy również na analogicznej komisji w Sosnowcu, i tam akurat komisja naszą propozycję przegłosowała, natomiast pieniądze w budżecie się nie znalazły, to znaczy przegłosowano wniosek na kwotę 5 milionów zł., natomiast pieniądze w budżecie miasta nie zostały zabukowane, natomiast w deklaracji medialnej i z wypowiedzi medialnych władz, akurat mówię tutaj o gminie Sosnowiec, potwierdzonych przez skarbnika miasta, obiecali nam, że 2 miliony zł. gmina nam przekaże. W sumie tyle mam do powiedzenia, żeby Państwu czasu nie zabierać to cały nasz problem jest to problem dwóch składników, konieczności dalszej odbudowy taboru i niestety na tyle niekorzystnej sytuacji, przede wszystkim paliwa stymulują taką, a nie inną pozycję naszej firmy, brak odpowiednich zapisów w umowach, za które realizujemy usługi przewozowe, że do paradoksów dochodzi, że paliwo drożeje 40% to nam stawka przewozowa maleje, bo inflacja maleje, takie są umowy z KZK GOP i po prostu z tych umów się więcej nie wyciśnie, choć próbujemy również do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z takim wnioskiem wystąpić, czy jest możliwość zmiany tych umów. To są jakby te dwa główne składniki, czyli widzimy tą konieczność i ona jest bardzo realna, konieczność dalszego zakupu autobusów ale niestety obecna sytuacja finansowa nie pozwala na w miarę klarowne źródła finansowania tego przedsięwzięcia.
Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Proszę tylko jeszcze powiedzieć, ile kosztuje 1 autobus?
Dyrektor PKM:
Proszę Państwa, a więc odpowiedni autobus 12 metrowy, kosztuje w granicach 800 tyś. brutto, tu mam dokładny plan finansowy, natomiast autobus 15 metrowy lub przegubowy, bo to nie jest jeszcze kwestia przesądzona jest to w granicach miliona stu tysięcy zł. brutto. To są Proszę Państwa ceny pół rynkowe, pół katalogowe, czyli można je określić jako przetargowe i to są realne ceny, jakie my płacimy, no akurat w tym dużym przetargu płaciliśmy mniej, ale zakup był potężny i te ceny były też odpowiednio bardziej atrakcyjne.
Przedstawiciel Związków Zawodowych:
Jeżeli Pani Przewodnicząca pozwoli, to powiem dwa zdania. Dziękujemy bardzo, że Państwo przychyliliście się do naszego wniosku i gościmy tutaj u Państwa, ale Pan Dyrektor był uprzejmy powiedzieć, że gościliśmy również na komisji Gospodarki Komunalnej
i Komunikacji w Sosnowcu, tam co prawda wniosek został przegłosowany, ale niestety
w budżecie przepadł, jednakże z rozmów z Panem Prezydentem Górskim wynika, że
w trakcie roku budżetowego 2008 te środki się znajdą, co prawda nie ma już mowy o kwocie 5 milionów, tylko o kwocie 2 miliony, ale to, co Pan Dyrektor był uprzejmy zaznaczyć, dzięki współpracy 3 gmin Dąbrowy Górniczej, Sosnowca i Będzina te dopkapitalizowania pozwoliły na spektakularny sukces, czyli realizacja projektu zporowskiego, który doświadczamy
i widzimy już w tej chwili nowe autobusy na ulicach, jednakże należy sobie powiedzieć, że to jest narzędzie pracy, a tych narzędzi pracy, na chwilę obecną jest 251 w PKM Sosnowiec. 72 jednostki taborowe realizują zadania w tak zwanym systemie ZPORR w tej chwili na 22 liniach, to jest 1/3 naszych linii przewozowych. Tak jak Pan Dyrektor powiedział, 117 autobusów, na dzień dzisiejszy jest powyżej miliona i więcej kilometrów. Oddział Dąbrowa Górnicza wykonuje rocznie 5 milionów kilometrów, tak że to świadczy o tym, że odbudowywać tabor należy i pozwoli to utrzymać dobrą przewozową, większy komfort jazdy a społeczność lokalna przemieszcza się i będzie się przemieszczać, a jedno jeszcze należy dodać, że wszystkie gminy, a przede wszystkim gminy śląskie, dokapitalizowują i łożą fizycznie kwoty na zakup nowego taboru i nie będę gołosłowny, jeżeli powiem, że w tej chwili realizowany jest zakup w gminie Katowice na ponad 7,5 miliona zł., na 6 szt. 18 metrowych tzw. jamników. Dodać należy, że nasz spektakularny sukces był również dzięki udziałowi Państwa, czyli radnych z poprzedniej kadencji. Większość z Państwa jesteście teraz radnymi i wiecie, że te pieniądze w postaci dokapitalizowań z ostatnich 3 lat zostały spożytkowane dobrze, i gorącą prośba do Państwa, żebyście Państwo rozważyli możliwość dokapitalizowania PKM Sosnowiec, oczywiście w proporcji właściwej dla Państwa, tak żebyśmy mieli coraz więcej nowych autobusów i rozwiali firmę.
Prezydent Miasta Z. Podraza:
Proszę Państwa, na tym etapie, kiedy projekt jest zrównoważony, kiedy mamy zobowiązania wynikające z projektu budżetu 60 milionów obligacji, 56 po stronie kredytów, czyli ponad 120 milionów, to ja nie należę do obiecywaczy i nić obiecać nie mogę. Sytuację naszego miasta Państwo doskonale znacie, rozmawialiśmy również z panem Przewodniczącym, bo ja bym nie życzył firmie takiej sytuacji, jaką ja zastałem rok temu, że przyszedłem i dostałem kwit na 30 milionów.
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Tutaj jest jeszcze istotna kwestia, że w każdym razie ten program zporowski trwa
i finansowanie równoległe, bo to jest program łączony a mianowicie zakupu taboru
z infrastrukturą drogową, a pieniędzy ściśle na ten cel nie dostaniemy, bo nie ma takich funduszy, ani w funduszach strukturalnych, ani regionalnych, ani żadnych. Te pieniądze muszą być stricte z budżetu gminy, ale oczywiście nie będę oryginalny jak powiem, że spółka, po to została powołana, żeby przynosić zysk, a nie po to, żeby nieustannie podnosić jej kapitał zakładowy, bo to wiemy wszyscy. Jakkolwiek zgadzam się, że w dalszej perspektywie powiększanie i modernizacja taboru jest naturalnym przedsięwzięciem, które musi trwać cyklicznie i tu zwracam uwagę na dwa elementy, na konieczność amortyzowania zakupów nowych środków, może inaczej powiem na ostrożność w inwestowaniu, tak żeby nie przeinwestować firmy. Bo jest tu kwestia oczywiście skali przedsiębiorstwa do realizacji usług. Dzisiaj PKM Sosnowiec obsługuje linie bardziej dochodowe i mniej dochodowe, tak że należałoby się zastanowić, czy potrzebna nam jest taka skala działalności, bo chciałem zwrócić uwagę, że przynajmniej za 10 miesięcy, z rachunków zysków i strat wynika, że strat jest 250 tysięcy. Może przy tej okazji jeszcze warto dodać tyle, że istotnym z elementów po stronie kosztów tam wymiar amortyzacji, amortyzacji ustawionej na poziomie 20%, czyli możliwie wysokiej. Szczególnie problem przeinwestowania w tym świetle jest taki istotny.
Dyrektor PKM:
Panie Prezydencie, z całym szacunkiem, ale pomimo to, że jest to spółka prawa handlowego, nigdzie na świecie komunikacyjne spółki prawa handlowego, nie przynoszą zysku, one są nonprofit.
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Wy nie działacie na zasadzie nonprofit, tylko działacie na zasadzie dodatkowych pieniędzy, oczywiście to nie jest dotacja, bo tego się nie da nazwać dotacją, ale podniesienie kapitału zakładowego.
Dyrektor PKM:
Ale przecież podnosicie kapitał zakładowy swojej spółki i wkładacie pieniądze nie nam, tylko sobie i myślę, że przez te ostatnie 4 lata oddaliśmy sobie jedna rzecz, że współpracując idziemy do przodu.
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Gminy się solidarnie wokół programu zjednoczyły i wspólnie przedsiębiorstwo z gminami są właścicielem wykorzystuje środki unijne, a teraz nie mówimy o środkach unijnych, tylko
o środkach budżetowych więc jesteśmy w takiej sytuacji, że raz płacimy składkę do KZK GOP, a drugi raz dajemy pieniądze bezpośrednio do firmy, czyli dotujemy podwójnie transport.
Prezydent Miasta Z. Podraza:
Ja chciałbym jeszcze dodać, że ponad 7 milionów jest zabezpieczone na ten program związany z infrastrukturą przystanków autobusowych, ponad 7 milionów gmina w tym roku wydaje. Ja powiem krótko, to co powiedziałem, ja nie jestem obiecywaczem i nic Państwu obiecać nie mogę, a budżet miasta jest zrównoważony i tu żadnych zmian do budżetu wprowadzić się nie da. Nie wiem, co pokaże przyszłość, bo nikt z nas nie wie, na dzień dzisiejszy tak to wygląda, to tak jak mówię, ja dostałem w plecy 30 milionów, to tak jakbyście Państwo również na biurku, pan Dyrektor zastał kwit na taka kwotę. To jest olbrzymie obciążenie dla gminy, natomiast nie do końca się panie Dyrektorze zgodzę z pewnymi działaniami, jeśli chodzi o umowy, bo tam kierunek w kierunku poprawy umów poszedł, również między innymi ze wskaźnikami jeśli chodzi o paliwo, więc zmiany nastąpiły, bo tak nie do końca jest tak, że w ciągu roku nic się nie zmieniło, bo tak było. Ja rozumiem, że nie do końca jest to satysfakcjonujące i też to rozumiem i z tego, co wiem to też jest pewien problem kadrowy, ale dzisiaj słyszę, że kierowcy wracają, bo te prywatne przedsiębiorstwa niestety padają, bo tam wozo kilometr jest dużo tańszy i zaczynają znów rezygnować , więc jest też szansa na przystąpienie do nowych kontraktów i być może też poprawienie sytuacji spółki. Nie wiem, Państwo będziecie analizować swój budżet, my będziemy analizować swój, ale jestem daleki od tego, żeby coś Państwu obiecywać, bo ja mam nóż na gardle, jeśli chodzi o finanse gminy. Jak to będzie wyglądało, Państwo, jest komisja, która będzie dyskutować zapewne ten problem, ale ja powiedziałem swoje i musicie to Państwo przyjąć.
Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Ja nie jestem wcale przeciwnikiem tego, albo przeciwnikiem inwestowania w odbudowę taboru. Ja chciałem tylko powiedzieć, że ten pierwszy oddech, który był niezbędny dla PKM, bo naprawdę jeździ trupami, został zaczerpnięty, teraz może czas na to, żeby gminy trochę zaczerpnęły oddech i może w przyszłych latach jest to bardziej realne, w tym roku z różnych powodów, jest to trudne, dla nas trudne, a dla Państwa nie kwestionuję, że zasadne, ale akceptowalne myślę.
Przedstawiciel Związków Zawodowych:
Jeżeli można, dwa zdania jeszcze, ja rozumiem, że Pan Prezydent ma całą gminę, doskonale zdaję sobie z tego sprawę, ja rozumiem, ale my jesteśmy takim wycinkiem, języczkiem zainteresowania i myślę, że dla nas jest to cały świat, tak bym powiedział i ja się z panem Prezydentem doskonale zgadzam, bo był Pan w Radzie, czyniliśmy wszystko, żeby tą firmę rozwijać i rozwijamy, myślę, że Pana mamy po naszej stronie, tylko zdajmy sobie sprawę, że Pan mówi ten pierwszy oddech, duży oddech 72 autobusy, Panie Prezydencie, to co powiedziałem, myślę, że wszyscy państwo słuchaliście mnie, te 72 autobusy i te 22 linie, to jest 1/3 taboru, 1/3 pracy przewozowej i dzięki realizacji tego wspólnego projektu, to my będziemy przez 5 lat realizować na tych 22 liniach zadania tymi 72 autobusami, nie możemy przez 5 lat na jakichkolwiek innych liniach, dysponować tym taborem, więc dlatego tu jest po prostu ten balast, który pozostał dalej, czyli te 117 autobusów, na dzień dzisiejszy, na których jest ponad milion kilometrów idzie dalej, a skala pracy przewozowej Panie Prezydencie, z całym szacunkiem, państwo jesteście włodarzami tego miasta, ale macie legitymację społeczeństwa. My to społeczeństwo wozimy i jeżeli to społeczeństwo ma zamiar się przemieszczać, chce się przemieszczać, to musimy coś zrobić, żeby godnie się przemieszczało. Przede wszystkim, mam gorącą prośbę, żebyśmy rozdzielili jedną rzecz, składkę na KZK GOP, a składka na swoją firmę przewozową, bo to, co już zaznaczyłem, gmina Katowice już to dostrzegła, po prostu są to dwa inne klimaty. My praktycznie z KZK GOP, spłaszczając trochę temat, wyciągamy to, co mamy z umowy przewozowej. Zgadzam się z Panem Prezydentem, pierwsza jaskółka dzięki Panu, już jako Przewodniczącemu Zgromadzenia, chociaż nie narzekaliśmy, jak Pan Prezydent Zaguła był Przewodniczącym Zgromadzenia, pierwsza jaskółka to jest zmiana tej umowy będzińskiej, wytargana po przetargu, wreszcie właściwie zrobiono, z rękami na stole, nie pod stołem, ale tamte dwie umowy, które są na 8 lat, czyli dąbrowska właśnie i sosnowiecka nie może ewoluować,a ja uważam, że jeżeli spotykają się dwie strony i chcą coś zrobić, to można to zrobić. My naprawdę kulejemy, jeżeli chodzi wskaźnik waloryzacji paliwa, ceny szaleją, doskonale to Państwo doświadczacie jeżdżąc swoimi samochodami i to co pan Dyrektor powiedział średnio ceny paliw wzrosły o 40 %, a nam, o dziwo, dzięki właśnie wskaźnikowi inflacji, która spadała, spadła stawka średnio 0 3 grosze, na umowach właśnie sosnowieckich
i dąbrowskich, tak że należy to wszystko wypośrodkować, zawsze są dwie strony medalu. My wszystko rozumiemy, my apelujemy do Państwa gorąco, żeby powtórzyć ten schemat dokapitalizowania, myślę, że ta inwestycja nie będzie przeszacowana, Państwo macie pełne prawo, jako drugi co do wielkości współwłaściciel, kontrolować nas, ale skutek przy tym wszystkim jest jeden, inwestycja w komunikację publiczną to jest proszę Państwa, to jest inwestycja, a nie koszt, co prawda koszt też, ale inwestycja.
Prezydent Miasta Z. Podraza:
Ja Państwa rozumiem i rozumiem pana Dyrektora i działaczy związkowych, tylko ja dzisiaj mogę powiedzieć o tym, że z jakiś takich, czy innych względów, może być ograniczenie komunikacyjne, ale za chwilę, za godzinę mam się spotkać i powiedzieć Dyrekcji Szpitala, czy Szpital i miasto będzie miało opiekę od stycznia tego roku, czy nie będzie miało tej opieki, więc mówię, to są pewne uwarunkowania, które nam się jeszcze wytworzą pewnie
w ciągu najbliższych miesięcy i podkreślam jeszcze raz, nic nie będę obiecywał, jak nie będę znał sytuacji za 3,4, czy 5 miesięcy.
Przedstawiciel Związków Zawodowych:
Panie Prezydencie, jeszcze tylko jedno zdanie, ja się absolutnie z tym zgadzam, tylko prośba do pana Prezydenta, żeby w tych roszadach brać pod uwagę naszą firmę.
Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Ja Panie Prezydencie uważam, że to jest podstawowe zadanie jeżeli chodzi o transport publiczny i jest to nasza spółka, bo mamy tam prawie 25 % udziałów i uważam, że stać nas na to, jako bogatą gminę, z budżetem 500 milionów, stać nas na to, żeby chociaż ten jeden autobus kupić w ciągu tego roku. Budżetu jeszcze nie uchwaliliśmy, jeszcze do środy jest kilka dni i zwracam się z prośbą, żeby jednak przeanalizować, bo nie chcę tutaj wymieniać, ale na pewno powiem to w dalszej części spotkania, na co mamy pieniądze, które
z powodzeniem moglibyśmy przeznaczyć na zakup tych autobusów, tak że zwracam się również tutaj może do radnych, żeby poprzeć, żebyśmy zredagowali taki wniosek i żebyście Państwo poparli ten wniosek do Prezydenta, może jeszcze w formie, czy poprawki komisji, czy auto poprawki Prezydenta, może Pan Prezydent pozwoli się namówić jeszcze.
Prezydent Miasta Z. Podraza:
Powiem tylko tyle, budżet jest przygotowany.
Radny Z. Wróblewski:
Panie Prezydencie, czy budżet był opiniowany przez RIO? Jak RIO ocenia nasz budżet pod względem dochodów, wydatków, czy jest zrównoważony i czy możemy robić ruchy, czy nie, bo RIO jeżeli przejrzało nasz budżet i zaakceptowało go, to chyba są też jakieś wymogi. Bardzo bym prosił, żeby Pan Prezydent nam o tym powiedział.
Prezydent Miasta Z. Podraza:
Tak, był przez RIO opiniowany. Oficjalnie nie mamy żadnego druku, natomiast z przekazu telefonicznego, projekt budżetu jest zaakceptowany pozytywnie, bez uwag.
Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Czyli zmiany można robić jeszcze, autopoprawki zresztą będą i ja uważam, że na pewno Panie Prezydencie, gdyby Pan tak dokładnie, strona, po stronie, będziemy o tym w kolejnym punkcie rozmawiać i być może wtedy uznamy, że niektóre wydatki są niezasadne i być może jeszcze wtedy znajdziemy takie środki. Proszę nie zamykać od razu tej drogi.
Prezydent Miasta Z. Podraza:
Pani Przewodnicząca, ja naprawdę ten budżet strona, po stronie przygotowywałem, uczestniczyli również w tym moi pracownicy i strona, po stronie ten budżet jest zrównoważony i to, co ja powiedziałem, że na dzień dzisiejszy nie widzę takiej możliwości, to jest moje zdanie.
Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Dziękuję bardzo.
Przedstawiciel Związków Zawodowych:
Ja bym się bardzo cieszył, żeby Pan Prezydent pozostał przy tym, co powiedział, że na chwilę obecną nie widzi takiej możliwości, ale myślę, że przyszłość przed nami.
Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
To ja w takim razie dziękuję przedstawicielom PKM za udział w posiedzeniu komisji, będziemy w dalszej części posiedzenia rozmawiać na temat budżetu, ja jednak mam nadzieję, że może znajdą się jakieś środki 800 tyś. zł, czy milion na jeden autobus, to uważam, że byłby to jakiś ślad, po tym, co rzeczywiście jest, mielibyśmy się okazję pochwalić, bo niektóre środki rzeczywiście są przekazywane tak, że nie ma śladu.
Prezydent Miasta Z. Podraza:
Proszę państwa, ja mam jedna prośbę, żebyśmy nie mówili tak, że każdy sobie myśli, jak uważa, my musimy obracać się w jakiejś sprawie.
Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Panie Prezydencie, na dopłaty do wody w tym roku wydano 5 milionów, to mielibyśmy tych autobusów 5 i byłby ślad, a dopłaciliśmy PWiK, pieniądze poszły, mieszkańcy nie odczuli
i śladu nie ma. Jeżeli chodzi o PKM, to mamy nowych 72 autobusy, zlikwidowano 62, jeszcze trochę i autobusy, które mają 2 miliony kilometrów przestaną być dopuszczane do ruchu i problem dopiero się zacznie, może nie widzimy tego problemu dzisiaj, ale będzie za parę miesięcy i będzie narastał, dlatego uważam, że stać nas jest na to, żeby akurat na ten cel środki przekazać, bo nie są to środki zmarnowane, tak jak podałam w przykładzie PWiK. Podam jeszcze jeden przykład – hala do piłki plażowej, za którą daliśmy 800 tysięcy zł., 3, czy 4 lata temu, leży w pokrzywach i pożytku z niej żadnego. O to jakoś się Państwo radni nie martwili, że zmarnujemy pieniądze, a bardzo się dzisiaj martwią, że jak kupimy autobus, to będą zmarnowane. Widzę proszę Państwa, że nie mam poparcia w tym zakresie.
Radny M. Cygroń:
Pani Przewodnicząca, może z niewiedzy pytam, że 5 milionów przekazaliśmy wodociągom?
Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Tak, na dopłaty do wody. W tym roku było 5 milionów dopłaty.
Prezydent Miasta Z. Podraza:
Przepraszam bardzo, nie wodociągom a mieszkańcom.
Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Oczywiście mieszkańcom, tylko, że to jest 5 milionów, które po prostu popłynęły i nie ma śladu. Byłoby 5 autobusów i funkcjonowałyby przez następne 20 lat.
Radny Z. Łukasik:
Ja chciałbym, żeby tu było parę konkretów. Konkretem było to, co powiedział Pan Przewodniczący Związków i konkretem było odpowiadając Panu Prezydentowi, że cieszy się z tego, że pan Prezydent powiedział te słowa, że na dzisiejszy dzień nie jest zakończone myślenie na temat dopłat do odtworzenia taboru autobusowego i to jest właśnie konkret.
Prezydent Miasta Z. Podraza:
Powtarzałem trzy razy, natomiast ja mam jedna prośbę jak Pani Przewodnicząca mówi tak, że za chwilę będziemy mieć kilka takich przedsiębiorstw, które przyjdą i powiedzą, że im trzeba kupić to, bo to jest najważniejsze.
Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Mamy przecież przedstawicieli na zgromadzenie wspólników, którzy doskonale znają ten temat, widzę proszę Państwa, że nie ma szans powodzenia wniosek na zabezpieczenie środków na komunikację, przy głosach przeciwnych ze strony Prezydenta Miasta i radnych, chociaż pan Prezydent powiedział, że nie będzie obiecywał, ale rozważy.
Prezydent Miasta Z. Podraza:
W tym budżecie, który będziemy głosować, takiej możliwości na dzień dzisiejszy nie ma.
(...)