Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Komunikacja KZK GOP
Forum Mieszkańców Dąbrowy Górniczej > Dąbrowa Górnicza > Nasze Miasto
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67
Sebastian22
CYTAT(mydliczek @ śro, 30 sty 2008 - 17:49) *
Na przystanku Gołonóg Osiedle zrobili ten symbol niepełnosprawnego. Czemu nie robią na wszystkich jak w Sosnowcu? dry.gif Noi po co remontowali tamten przystanek skoro zrobili tak samo, tą samą kostką, tylko ułożyli ją pod innym kątem.


Jutro az zobacze...jakos nie widzialem tego symbolu. Ale rozkladu juz nie pofatygowali sie przestawic blizej wiaty....tak jak byl wczesniej.
:)
No to ciekawe od czego to zalezy, w specyfikacji przetargu nie widzialem rozroznienia przystankow
Padziu

ciekawe czy w niedługiej przyszłości będą coś robili w infrastrukturze przystankowej
:)
CYTAT




Tramwaje po liftingu wyjadą w piątek na tory
jm
2008-01-31, ostatnia aktualizacja 2008-01-31 19:15

W piątek na torowiska w Będzinie, Bytomiu, Gliwicach i Katowicach wyjadą zupełnie odnowione tramwaje. Na początek tylko cztery, ale do końca roku może ich być 20.

Po modernizacji wagony zmieniły się nie tylko z zewnątrz, a pasażerów z pewnością ucieszy schludniejsze i bardziej estetyczne wnętrze. Do wymiany poszły również drzwi, mechanizm ich otwierania oraz napęd.

Wysłużone, kilkudziesięcioletnie pojazdy typu 105Na przeszły gruntowny remont w zakładach w Poznaniu i Łodzi. Koszt modernizacji jednego wagonu waha się od 450 do 850 tys. zł. Pieniądze na remont pochodzą z programu kompleksowej przebudowy infrastruktury technicznej finansowanego przez władze województwa śląskiego.

Do końca roku Tramwaje Śląskie planują remont 20 tramwajów.

Źródło: Gazeta Wyborcza Katowice


Tu chyba wprowadzaja w blad albo zmienily sie plany. W tym roku tyle remontow rzeczywiscie mialo byc ale podawali wczesniej ze to juz nie takie kompleksowe jak te, a znacznie drobniejsze i byc moze przeprowadzone przez same TŚ. A tych lacznie - 2 w Poznaniu i 5 w Łodzi. Łacznie do Bedzina 3 (w tym 1 z Poznania)
kwintosz
Dobra to kto stoi dziś w centrum i łapie nowy wóz by zrobić fotki laugh.gif ? Ja się tylko zastanawiam ile one po tych remontach wytrzymają przy takim stanie torowisk i czy ta cała modernizacja nie pójdzie przez to na marne. wink.gif
szer
A ja się tylko zastanawiam jak długo te wyremontowane pociągi wytrzymają przy dotychczasowej młodzieży... Kiedy będą już popisane siedzenia, porysowane szyby, naklejki itd... :|...

Nie no ja nie stoję w centrum z aparatem ;p. Nie ma mowy ^^
filip13
ja mam z okna widok na tramwaje, więc mogę powiedzieć jak jakiś zauważe ale aparatu niestety nie moge wziąść wink.gif
Sebastian22
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-219781.html
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-219771.html
http://www.tramwaje.cp6.win.pl/forum/album...e.php?pic_id=71

Póki co niema fotki modernizacji z Będzina, być może że dziś jeszcze nie wyjechały....
:)
Ludzie sie dziwia sml (3).gif
marcin.p
Nawet spoko te tramwaje! Mam nadzieję, że w DG je zobaczymy. Powinien jeździć na 21, byłoby najsprawiedliwiej biggrin.gif
Sebastian22
CYTAT(siara @ pią, 01 lut 2008 - 21:39) *
Nawet spoko te tramwaje! Mam nadzieję, że w DG je zobaczymy. Powinien jeździć na 21, byłoby najsprawiedliwiej biggrin.gif


Tak jest planowany ale dziś wóz 779 chyba nie wyjechał jeszcze na trasę...
Bartek
CYTAT
Planowane remonty torowisk tramwajowych

Spółka Tramwaje Śląskie S.A. ogłosiła przetarg na "opracowanie studium wykonalności dla przedsięwzięcia >Program inwestycyjny rozwoju trakcji szynowej w latach 2008-2013< oraz przygotowanie wniosku o dofinansowanie realizacji programu".


Program obejmuje remonty i modernizacje (a także budowę nowych odcinków) ponad 175 km toru pojedynczego, a wraz z zakupem taboru ma to kosztować ponad 1 mld zł. Podzielono go na 9 ciągów (tras) obejmujących poszczególne odcinki sieci. Poszczególne zakresy obejmują trzy rodzaje zadań (nazwy za treścią specyfikacji):
- "usuwanie barier technicznych i zagrożeń w ciągłości usług w trakcji",
- "modernizację kluczowych odcinków sieci",
- "nowe odcinki dla poszerzenia zasięgu trakcji tramwajowej oraz poprawy elastyczności systemu".

Poszczególne ciągi obejmują:
1 - od Brynowa przez Chorzów i Bytom do Miechowic po trasie linii 6/41,
2 - od Zagórza przez centrum Katowic po trasie linii 15 i dalej przez Chorzów Batory i Świętochłowice do Bytomia trasą linii 7 oraz do zajezdni Stroszek po trasie linii 19,
3 - od ul. Metalowców w Chorzowie przez Piaśniki do Chebzia po trasie linii 11 i dalej przez Zabrze i Gliwice do Wójtowej Wsi po trasie linii 1,
4 - od ul. Żeromskiego w Sosnowcu przez Będzin i Dąbrowę Górniczą do Huty Katowice po trasie linii 21,
5 - odcinki od Milowic przez Sosnowiec i Niwkę do Mysłowic po trasie linii 26 i 14,
6 - od centrum Katowic do Siemianowic Śląskich po trasie linii 13,
7 - cała trasa linii 9 z Chorzowa przez Wirek do Bytomia,
8 - odcinki w Zabrzu na trasie linii 3 oraz z Zabrza do Bytomia po trasie linii 5,
9 - nowa linia tramwajowa w Gliwicach z Osiedla Kopernika przez centrum do Trynku i projektowanej hali sportowej Podium.

Do programu inwestycyjnego, oprócz modernizacji infrastruktury (torowisk, sieci trakcyjnej i zasilania) dopisany jest zakup taboru:
- 25 sztuk "klasycznego wagonu tramwajowego" za 50 mln zł,
- 25 sztuk "nowego środka transportowego" za 200 mln zł,
- 3 pogotowi sieciowych i 3 pogotowi torowych za 5 mln zł.

Szczegółowe informacje, a także mapkę z zaznaczonymi odcinkami przeznaczonymi do remontu można znaleźć w Biuletynie Informacji Publicznej Tramwajów Śląskich S.A.

http://www.wpk.katowice.pl/index.php?itemid=698


Widać że przejęcie TŚ przez gminy zaczyna pozytywnie wpływać na nasze "kochane" tramwaje tongue.gif
marcin.p
A gdzie DG? To po co DG została udziałowcem TŚ? Trzeba było postąpić jak Będzin! Przynajmniej byśmy wiedzieli dlaczego u nas się nic nie robi
szer
eeeee

CYTAT
4 - od ul. Żeromskiego w Sosnowcu przez Będzin i Dąbrowę Górniczą do Huty Katowice po trasie linii 21,
Bartek
CYTAT(siara @ sob, 02 lut 2008 - 14:28) *
A gdzie DG? To po co DG została udziałowcem TŚ? Trzeba było postąpić jak Będzin! Przynajmniej byśmy wiedzieli dlaczego u nas się nic nie robi


Punkt 4 jeśli chodzi Ci o to że nie ma wymienionego naszego miasta wink.gif

Szer mnie wyprzedził biggrin.gif
kwintosz
Nie podniecajcie się jeszcze to dopiero studium wykonalności.. do fizycznych prac upłynie jeszcze dużo wody w Przemszy.. wink.gif aczkolwiek dobrze że cały odcinek do wymiany.
marcin.p
To nie doczytałem!

:)
Wiekopomna chwila, az sobie trzeba gdzies zachowac te dokumenty

Na szczescie w DG wszystko do wymiany smile2.gif Ciekawe jak z finansowaniem, pewnie beda chcieli zdobyc dofinansowanie, a na wlasnym terenie miasta doloza same. Oby u nas nie robiono na samym koncu. W obecnej chwili jedynie odcinek od ronda z Al Roz, gdzies do Damelu czy Morcinka jest ok (nie liczac przejazdow przez tory).

Od lewej - koszt w mln zl, dlugosc trasy, dlugosc toru






szer
U nas wymienią wszystko to fakt, koszt ponad 50mln zł... Ciekawe czy będą z dofinansowań jechać... Bo wątpię by miasto znalazło chociaż 10mln ;p. Wg tego planu jesteśmy na 4 miejscu w modernizacji... Więc na samym końcu chyba nie będziemy :-)
:)
W DG koszt tylko ponad 27 mln zl
Bartek
Jak to tylko 27mln zł to przecież nawet jeśli z UE dostaniemy 40% to niech nikt nie mówi że nas nie stać na wyłożenie ok. 15mln zł. Szczególnie że ta inwestycja rozpocznie się za ok 2/3 lata więc na rok 2009 zapisać w budżecie 1/2 kwoty i na 2010 drugą część i z głowy.
Bartek
Co do zakupu nowych tramwajów "25 sztuk "klasycznego wagonu tramwajowego" za 50 mln zł" czyli pewnie nie jest to niskopodłogowy sprzęt, więc fajnie by wyglądał tramwaj 205 Wras



Natomiast "25 sztuk "nowego środka transportowego" za 200 mln zł" to chyba chodzi o niskopodłogowe prawda?

Ciekawe jakie to będą, obecnie popularne to:

Pesa 120N



Bombardier Cityrunner



Skoda



Wszystkie ładne tongue.gif
bzenek
CYTAT(Bartek @ sob, 02 lut 2008 - 17:22) *
Jak to tylko 27mln zł to przecież nawet jeśli z UE dostaniemy 40% to niech nikt nie mówi że nas nie stać na wyłożenie ok. 15mln zł. Szczególnie że ta inwestycja rozpocznie się za ok 2/3 lata więc na rok 2009 zapisać w budżecie 1/2 kwoty i na 2010 drugą część i z głowy.

Hmm... a jak nie dostaniemy dofinansowania ? Na razie zanosi się, że nie da rady złożyć jakiegokolwiek wniosku w budżecie do 2013roku. mellow.gif

A 25 mln to połowa rocznych wydatków na inwestycje w mieście. I powstaje pytanie komu zabrać. Kanalizacji, stadionom, drogom czy szpitalowi. Może nie być tak z głowy smile.gif
kwintosz
CYTAT(bzenek @ nie, 03 lut 2008 - 19:45) *
Hmm... a jak nie dostaniemy dofinansowania ? Na razie zanosi się, że nie da rady złożyć jakiegokolwiek wniosku w budżecie do 2013roku. mellow.gif

A 25 mln to połowa rocznych wydatków na inwestycje w mieście. I powstaje pytanie komu zabrać. Kanalizacji, stadionom, drogom czy szpitalowi. Może nie być tak z głowy smile.gif


No właśnie aby starać się o kasę z UE trzeba mieć zabezpieczenie jakiejś kwoty w budżecie a obecnie jeśli chodziłoby o tak poważne inwestycje to fiu fiu sad.gif nie wiem czy by się coś znalazło. sad.gif

Poza tym, czy to nie jest tak, skoro właścicielem wszystkiego jest KZK GOP to nie on by musiał starać się o dofinansowanie? tongue.gif Ktoś się orientuje jakby to musiało być rozegrane?

No i druga sprawa, czy aby w bieżącym roku na inwestycje ma nie być ok 80 mln zł? a nie 50 wink.gif
Aż z ciekawości poszukam w temacie o budżecie bo nie pamiętam..
:)
Solaris tez bedzie produkowal tramwaje:



A wogole na swiecie sa naprawde fajne, mzoe potem wkleje jakies zdjecia

Co do inwestycji DG to w tym roku 208,5 mln zl a na szczescie nie 50 czy 80. Zobaczymy jak bedzie z realizacja bo zawsze z tym tragedia.

PS. Co do remontow przystankow - porozkladali te palety z kostkami i leza tygodniami. Sa rozkradane
:)
CYTAT
Protokół Nr 13/2007 r.
z posiedzenia Komisji Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, które odbyło się w dniu 29 października 2007 roku od godziny 15.00 do godziny 18.10

Obecni na posiedzeniu wg załączonej listy obecności.

Nieobecni na posiedzeniu radni: Bogusława Ciaś, Józef Juroff, Halina Koziak oraz Zbigniew Wróblewski.
W posiedzeniu uczestniczyli:
Zbigniew Podraza Prezydent Miasta
Paweł Gocyła Z-ca Prezydenta Miasta
Piotr Jędrusik Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej
Arkadiusz Grządziel Z-ca Naczelnika Wydziału Komunikacji i Drogownictwa
Mieczysław Bladowski KZK GOP
Krzysztof Drewniok KZK GOP
Halina Głowacka Radna Rady Miejskiej

Posiedzeniu przewodniczyła Mariola Trzewiczek – Przewodnicząca Komisji Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska. Po przywitaniu zaproszonych gości i radnych – członków Komisji, oraz stwierdzeniu quorum Przewodnicząca odczytała porządek posiedzenia, który Komisja przyjęła bez uwag.
Wynik glosowania: za – 11, przeciw – 0, wstrzym. – 0.

Tematyka posiedzenia:

1. Przyjęcie protokołu z posiedzenia w dniu 24 września 2007 roku.
2. Działalność KZK GOP i funkcjonowanie komunikacji w gminie.
3. Wdrożenie kompleksowego systemu utrzymania czystości na terenie miasta.
4. Opiniowanie projektów uchwał skierowanych do Komisji.
5. Sprawy wniesione.

Ad. pkt 1.
Protokół Nr 12 z posiedzenia w dniu 24 września 2007 roku Komisja przyjęła bez uwag.
Wynik glosowania: za – 11, przeciw – 0, wstrzym. – 0.

Ad. pkt 2.
Przewodnicząca Komisji M.Trzewiczek:
Otrzymaliśmy materiały, powiedziałabym, że są dość skromne i wynika z nich, że prawie wszystko jest w porządku.

Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Przekazaliśmy Państwu materiał. Myślę, że ten materiał jest w sumie czytelny. Rozumiem również, że na jego podstawie mogą się pojawić jakieś szczegółowe pytania, na które myślę, że przedstawiciele KZK GOP, którzy zaspokoją państwa ciekawość. Jaki to jest wymiar finansowy, wszystko z materiałów wynika- jest to dość obszerny materiał.

Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Najbardziej konkretna bym powiedziała jest ostatnia strona, tam gdzie są kwoty dotacji i tutaj mamy przedstawione od 2004 roku do 2008 roku, jakie były wydatki i jakie wydatki są planowane na przyszły rok, na dotacje do KZK GOP. Może ja na początek przypomnę to jest tak: rok 2004 – było to 9 milionów 125 tyś. 318 zł., rok 2005 – było to 10 milionów 106 tysięcy 957 zł., rok 2006 – było to 11 milionów 468 tyś. 660 zł., rok 2007 – było to 12 milionów 54 tyś. 243 zł. i na następny rok planowane jest 14 milionów 30 tyś .zł.
wy z tych biletów Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Te wielkości dofinansowania biorą się z określonego wzoru, jaki funkcjonuje w Statucie KZK GOP. W tym roku wzór ten został zmieniony i w każdej gminie, między innymi i w Dąbrowie Górniczej Uchwała rady Miejskiej Statut został przyjęty. Od czego zależy wysokość dotacji? Wynika to głównie z wzoru, czyli ze zmian we wzorach, które obowiązywały, więc głównie
w wielkości pracy przewozowej, ale nie tylko.

Przedstawiciel KZK GOP:
Wielkość tej dotacji wynika ze wzoru przyjętego w Statucie i do końca tego roku obowiązuje stary wzór, gdzie dotacja jest wyliczona jako różnica między kosztami komunikacji, jako całości, a wpływami z biletów odniesione do wielkości pracy przewozowej realizowanej na terenie każdej gminy, zarówno pracy przewozowej autobusowej, jak i tramwajowej. Od 2008 roku wchodzi nowy wzór, który uzależnia wielkość dotacji od wpływów z poszczególnych linii. Wielkość tej dotacji będzie liczona jako różnica kosztu obsługi danej linii, a wyliczonymi przychodami z tej linii. Ten system wchodzi stopniowo tzn. w roku 2008 ź wysokości dotacji jest liczona jakby nowym wzorem, pozostałe ž według starego wzoru, w 2009 roku 50%,
w 2010 75% i w roku 2011, cała kwota i wielkość dotacji będzie liczona dokładnie jako różnica poniesionego kosztu a wpływów z biletów. Okaże się w tym momencie, jak rentowne są poszczególne linie.

Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Tutaj Pan, przez skromność nie wspomniał, że ta rentowność będzie liczona bardzo precyzyjnie i liczenie pasażerów na każdej linii i wpływy z tego tytułu, będą od razu
i natychmiast wyniki. To może skutkować takim efektem, ponieważ my mamy specyficzne położenie, szczególnie mówię o terenach zielonych, które są właściwie realizowane bez dużej wymiany pasażerów po drodze. Pasażerowi wsiadają w Centrum Miasta i dojeżdżają do miejsca docelowego. W większości miast aglomeracji śląskiej wymiana pasażerów po drodze, zapewnia wysoką, czy dużo wyższą rentowność, niż na tych liniach, które są wewnątrz aglomeracji, niż w przypadku, takim jakim jest nasz, czyli jesteśmy na końcu aglomeracji, a te tereny też muszą być w jakiś sposób obsługiwane.

Przedstawiciel KZK GOP:
Należy jeszcze dodać, że w tym roku w okresie kwiecień – maj i trochę czerwca przebadano dokładnie i sprawdzono rentowność 140 linii i na bazie tych wyników przeprowadzono oszacowanie pozostałych linii, w sensie rentowności. Na tą wielkość dotacji mają również wpływ koszty płacone przewoźnikowi, a o tej specyfice miasta, jest ona taka, jaka jest, gmina jest największą gminą w KZK GOP pod względem obszarowym, natomiast co do ludności, zaludnienie nie jest tak proporcjonalne, jak w pozostałych gminach w centrum aglomeracji, czyli Katowice, Chorzów, nie wspomnę już o Świętochłowicach, które są zagęszczone, to jest taki wyjątek, ale poza tym tą gminę obsługuje mało firm przewozowych. Praktycznie monopol to jest komunikacja autobusowa PKM Sosnowiec, którego koszty są bardzo wysokie, a komunikację tramwajową obsługuje w ogóle wszędzie jedna firma- Tramwaje Śląskie, stąd koszty i wpływy dają nam taką, a nie inną wielkość tej różnicy, która bezpośrednio przekłada się na wielkość dotacji jeszcze tu w odniesieniu do wielkości pracy przewozowej i tak ten obraz się kształtuje.

Radny R. Majewski:
Największym miernikiem w tym wszystkim jest przewoźnik prywatny. Ja mam takie pytanie, jak będą się kształtowały ceny biletów w przyszłym roku i jak będzie na czym będzie polegał bilet elektroniczny.

Przedstawiciel KZK GOP:
Nie wiemy w tej chwili o tym, żeby ceny biletów miały wzrosnąć, gdyż wg nas ceny biletów osiągnęły już barierę i próg zakładany przez nas i nie da się wyżej przepchnąć, bo jeżeli podwyższymy cenę, to spadek liczby pasażerów będzie tak oddziaływał, że w zasadzie nie będziemy mieli żadnych korzyści z tego posunięcia. Jeżeli chodzi o bilet elektroniczny, to rzeczywiście jest to część takiego pierwszego projektu, to ma być karta usług miejskich, na której ma być docelowo zakodowanych kilka usług np. usługi miejskie: teatry, kina, baseny, biblioteki, czy muzea i oprócz tego będzie zakodowany też bilet komunikacji miejskiej. Polegać to będzie na tym, że po wejściu do autobusu należy ją zbliżyć do kasownika, do czytnika i pasażer zostanie zidentyfikowany, bo ta karta będzie imienna, i jest to bardzo ważne, więc od razu wszystkie przypisane do tego pasażera ulgi będą naliczane przez komputer. W tej chwili mamy tylko liczbę pasażerów, którzy poruszają się naszą komunikacją, natomiast nie wiemy jakie są faktyczne wpływy z tych biletów. Może być pełen autobus, ale wszyscy pasażerowie są po 70 roku życia i nie będziemy mieć żadnego wpływu.

Radny R. Majewski:
Wnioskuję z tego, że po wprowadzeniu tego biletu elektronicznego, będziemy mieli dokładne rozeznanie, gdzie mieszkańcy w danym miesiącu jeździli i jakie były wpływy z tego tytułu.

Z-ca Prezydenta Miasta:
Mogę państwu powiedzieć, że są różne rozwiązania, łącznie z tym, że płaci się kaucję za kartę, ale można ją zwrócić i otrzymać zwrot tej kaucji.

Radna K. Szaniawska:
Panie Prezydencie to znaczy, że ja mogę ją zwrócić i dostanę pieniądze bez odsetek.

Przedstawiciel KZK GOP:
Zrobiliśmy już przetarg na taką wstępna koncepcję, gdzie nakreślono pewne ramy, jak to sobie wyobrażamy jak ta karta będzie działać i związane z tym usługi będą wyglądały, natomiast mogę powiedzieć, że pierwszy przetarg został unieważniony, więc przygotowujemy drugi na ten temat. My po prostu przygotowujemy to tak, jak powinno to
w zasadzie wyglądać, bo my sobie nie uzurpujemy monopolu na wiedzę, żeby powiedzieć, że wszystkie aspekty tej sprawy znamy, czy potrafimy przewidzieć, ale są firmy, które takie rozwiązania wprowadzały i nie tylko w Polsce, ale również na całym świecie i pewnie nam coś podpowiedzą, więc sprawa, czy będziemy mieć tą kaucję, czy nie będziemy jej mieć, to rzeczywiście jest jeszcze nie rozstrzygnięta. Poza tym ta kaucja może być tylko, i tak ja sobie to wyobrażam, że to powinno być coś, czego nie dostaje się za darmo, bo jak się dostaje za darmo, to się tego nie szanuje.

Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
A co w przypadku gdy ktoś nie kupi takiej karty?

Przedstawiciel KZK GOP:
Będą bilety.

Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Na pewno w okresie przejściowym, jakimś tam, będą bilety.

Przedstawiciel KZK GOP:
Zasada takich kart, które są wprowadzane w świecie jest taka, że ludzie którzy korzystają
z takiej karty, po prostu jeżdżą taniej, bo firmy, które organizują taką kartę już wtedy nie muszą drukować biletów, nie ma dystrybucji (w tej chwili jest kilka tysięcy dystrybucji biletów), ta karta nie będzie na pewno tak dostępna, bo ktoś ją weźmie i będzie mógł ją nawet przez internet naładować.

Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Ja myślę, że na temat tej karty, to zaspokoiliśmy swoja ciekawość i proponuję przejść dalej.

Radna K. Szaniawska:
Czy Państwo macie zamiar likwidować, czy ograniczać te linie, które są wg waszych obliczeń rentowne, czy będą jakieś gruntowne zmiany, bo Pan Prezydent mówił, że Dąbrowa Górnicza jest specyficznym miastem.

Przedstawiciel KZK GOP:
Proszę państwa, my nie jesteśmy władni decydować o tym, bez wiedzy miasta. My możemy miastu zaproponować, że np. z naszych wyliczeń wynika, że dana linia nie jest rentowna
i zapytamy, czy ją likwidować, czy nie.

Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
Tu chodzi o to, żeby w sposób świadomy miasto wybierało te linie, które są rentowne.

Przedstawiciel KZK GOP:
Z tych przebadanych linii, które akurat dotyczą Dąbrowy, Sosnowca i Będzina, to nie ma żadnej linii, która jest rentowna.

Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Czy ja dobrze usłyszałam, że żadna linia w Dąbrowie Górniczej jest nierentowna? Mówię to, ponieważ miałam dzisiaj okazję poruszać się 3 autobusami i wszystkie były przepełnione, że nie jestem w stanie tego zrozumieć, że linie mogą być nierentowne. Proszę mi jeszcze raz wytłumaczyć, z czego wynika (ja rozumiem te zmiany) naliczanie i tak dalej, ale aż
o 2 miliony jest skutek dla Dąbrowy, że trzeba więcej płacić, czyli podwyżka (nie wiem, czy tu jest dobrze policzone) jest 16,17%? i czy za tym pójdzie waloryzacja cen za paliwo dla przewoźników np. dla PKM?, bo tam jest średnio zapisane w umowie 2% prawda, na podwyżkę cen za paliwo, a tutaj wynika z dotacji, że gmina będzie płaciła 2 miliony więcej.

Przedstawiciel KZK GOP:
Proszę Państwa, średnia podwyżka dla gminy jest w granicach 11,7%, mówię średnio. To wynika z wielu przyczyn np. przetargi, które KZK GOP organizuje. Pani Mówi o cenie paliwa.

Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Paliwa jest średnio 2% a np. w 2005 r. waloryzacja jest dla przewoźników była 1,07%,
w 2005-2006r. była 1,06%, tylko tyle, że w latach 2003 – 2004 r. było 3,7%. Wiadomo, że cena paliwa wzrasta o 16 %, ja nie mogę tego zrozumieć, że w ciągu 1 roku mamy podwyżkę dotacji o 2 miliony, a np. przedsiębiorstwa przewozowe w których miasto ma udziały (mówię tu np. o PKM) jest minus 31% do tyłu, jest różnica niekorzyść spółki, bo jak mieliśmy średnio za te 3 lata % wzrost cen paliwa był o 37%, % wzrost stawki płacowej
w KZK GOP dla PKM był 5, 83%, no to różnica na niekorzyść akurat PKM była 31,56%
i z drugiej strony tutaj mamy wzrost stawki dla KZK GOP o 2 miliony, czyli 16,17% plus. Jeszcze słyszę od pana, że wszystkie linie są nierentowne, to chyba znaczy, że będziemy jeszcze więcej płacić.

Przedstawiciel KZK GOP:
Jeżeli linie są nierentowne, w tej chwili tylko ź dotacji jest wyliczana nowym sposobem, przy czym za rok to już będzie połowa.

Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Czyli jeszcze większy będzie wzrost, tak?

Przedstawiciel KZK GOP:
To będzie systematycznie rosło, lecz w każdym mieście inaczej. Koszty się zwiększają, organizujemy przecież przetargi. Warunki, które stawiamy przewoźnikowi są coraz większe. Przewoźnik musi dać lepszy autobus, oczywiście to kosztuje i stawka jest wyższa, przewoźnik ma świadomość, że rosną ceny paliw, to kosztuje i stawka wzrasta i generalnie te koszty funkcjonowania wzrosną.

Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
No tak, ale umowy z przewoźnikiem były zawarte np. na 8 lat i do 2011 roku akurat z PKM, to w zasadzie nic się nie zmieni.

Przedstawiciel KZK GOP:
Pani się skupiła tylko na jednym przewoźniku.

Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Bo mają 70 % usług w zaspakajaniu potrzeb komunikacyjnych na Dąbrowę akurat.

Przedstawiciel KZK GOP:
To znaczy się tak, PKM Sosnowiec jest jakby monopolistą w tym rejonie, gmina ma udziały, koszty rosną i ta różnica się rozszerza, poza tym na obsługę linii są prowadzone normalne postępowania zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych i w tym roku zakończyło się jedno z postępowań, które wygrał właśnie PKM Sosnowiec i tam stawka wzrosła o ponad 20% na część linii, tak że są różne skutki, różne są aspekty całego zagadnienia a generalnie wszystkie umowy, które KZK GOP zawiera z przewoźnikami, zawierają zasady zmiany ceny tzn. waloryzację i ta waloryzacja jest zależna od inflacji np. 16% paliwo, ale to jest o 16% podniosły się, tylko że te paliwa stanowią, z tego co w PKM podają około 30% kosztów, czyli 1/3.

Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Jeżeli jesteśmy jeszcze przy tych właśnie waloryzacjach dla przewoźników, to nic tutaj nie da się zrobić już, oprócz tego, co jest zapisane w tych umowach do 2011 roku.

Przedstawiciel KZK GOP:
Nie może być żadnej zmiany, która by działała na niekorzyść zamawiającego, bo waloryzację moglibyśmy może obniżyć ewentualnie, natomiast gmina też stosuje ustawę prawo zamówień publicznych tu wystarczy przeczytać art. 144, który zakazuje jakichkolwiek zmian w umowach.

Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Czy były robione analizy na temat rentowności poszczególnych linii, czy to, że są nierentowne, to wynika z tego, że po prostu pasażerowie jeżdżą, a nie kasują biletów.

Przedstawiciel KZK GOP:
Jest część tzw. gapowiczów (ok. 10%), natomiast ściągalność tzw. mandatowa, to nie potrafię tutaj w tej chwili z głowy powiedzieć, po prostu nie pamiętam a na strukturę wpływa: nie płacący pasażerowie, pasażerowie z ulgami, pasażerowie z biletami miesięcznymi
a najmniejszy jest udział jest tych, którzy jeżdżą na biletach jednorazowych.

Radny Z. Łukasik:
Czy Państwo analizowaliście kiedyś, bo cały czas rozmawiamy o kosztach tych, które są wynikowe, ale czy Państwo rozmawialiście również o zmniejszeniu kosztów, bo wg mojego rozeznania 7 zł., czy 6 zł. bilet bez dopłaty to jest bardzo dużo.

Przedstawiciel KZK GOP:
Trzema mieć też na uwadze społeczną funkcję komunikacji miejskiej, Państwo porównują prywatnych przewoźników a przecież prywatny przewoźnik nie pojedzie tam, gdzie nie ma pasażerów lub jest paru pasażerów w związku z tym, jak trzeba wcześnie rano gdzieś dojechać, to prywatnego przewoźnika niestety nie ma, a autobusy KZK GOP wyjeżdżają już o 4 rano i dowożą ludzi z różnych rejonów do zakładów pracy, poza tym kursują również
w soboty, w niedzielę i każdego dnia.

Radny Z. Łukasik:
Ja mam takie pytanie, czy analiza kosztów w KZK GOP prowadzona jest w kierunku ich zmniejszenia, bo wg mnie ona coraz bardziej wzrasta. Mówiliście Państwo tutaj, że ceny biletów nie będą drożeć, ale dotacja gminna drożeje i to tak wygląda, jakby bilet zdrożał.
O ile wzrosną ceny przejazdów, gdyby były bez dopłaty gminnej, np. w przeciągu 2,3, lat? Czy była pod tym kątem robiona analiza, czy jeżeli bilet, dzisiaj z tego wyliczenia 58 +42 nasze, średnio 3.20 zł., to wychodzi 6 zł., czy rok temu bilet kosztował, 5, czy 6 zł. i jakie są wskaźniki, o które najwięcej wzrasta cena biletu. Tak jak tu koleżanka powiedziała prawie na 8 lat zamrożone są koszty przewoźnika, ma Pan tylko tą możliwość wzrostu ceny, jeżeli wzrasta np. paliwo. Ile w takim razie kosztuje usługa w cenie biletu.

Przedstawiciel KZK GOP:
2% Panowie

Radny Z. Łukasik:
Analizowaliśmy PKM Sosnowiec i analizując ta kwotę, to chyba oni nie biorą za 1 km. przeliczając na jeden bilet więcej niż dwa złote. Bilet z dotacją kosztuje 5 zł., gdzie te koszty są? Proszę zobaczyć, bilet normalny z dotacją gminy kosztuje w granicach 5, ponad 5 zł. Tyle kosztuje bilet.

Z-ca Prezydenta Miasta:
Panie Przewodniczący, Panowie tu nie mówią, ale jest tu pewna oczywistość. O pewnej kwestii już powiedzieli, komunikacja publiczna spełnia funkcję społeczną i za to po prostu trzeba zapłacić.

Radny Z. Łukasik:
Ja się pytam komu?

Z-ca Prezydenta Miasta:
Przewoźnikowi. Największy udział w kosztach KZK GOP to są przewoźnicy.

Radny Z. Łukasik:
Czyli z tego wynika, że 98% kosztów biletów z dotacją gminy, to jest koszt przewoźnika?

Z-ca Prezydenta Miasta:
Nie, bo jeszcze chciałem wskazać na jeden element, o którym Panowie tu nie mówią
a mianowicie: tramwaje śląskie przejęliśmy, co też stanowi określony koszt, a właściwie przejął je KZK GOP i w naszym imieniu, między innymi w imieniu Dąbrowy Górniczej, chciałbym jeszcze powiedzieć to zdanie, tu jest pewien dualizm, że z jednej strony jest do tego, żeby poprawić byt np. spółce PKM, z drugiej strony jest nacisk na to żeby ograniczać koszty przewoźnika, a wiadomo że przewoźnicy prywatni nie maja takich kosztów ogólnych, jak przewoźnicy zorganizowani np. w spółce PKM, przeciwko której ja nie mam nic, tyko mówię, że co najwyżej kwestia skarg jest do dyskusji.

Radny Z. Łukasik:
Ja znam takich przewoźników prywatnych, którzy przez ten okres czasu kupili więcej autobusów, niż cały PKM. Panie Prezydencie, niedawno zastanawialiśmy się nad PKM, że
w PKM nie będzie kierowców, bo maja takie małe zarobki i nie chcą w PKM pracować.

Radny G. Jaszczura:
Czyli wniosek jest jeden, przekazywać linie prywatnym.

Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Ale my przecież mamy udziały w PKM, prawie 25 %.

Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła:
To nie jest tak, że Panowie sobie siedzą w KZK GOP i mówią sobie tak, a to zlecimy temu, bo mi się podoba, a temu nie, bo mi się nie podoba, przecież na tej zasadzie są wynegocjowane stawki, PKM gdyby był monopolistą rzeczywiście takim, jakim się go określa, to wypowiedziałby wszystkie umowy, musieliby w związku z tym ogłosić nowy przetarg i prawdopodobnie, gdyby był takim silnym monopolistą, wygrałby na innych stawkach i temat by się sam rozwiązał , ale widocznie nie jest tak do końca, bo są możliwe jakieś przełożenia, czy przejazdy przewoźników prywatnych z innych gmin i wyeliminowanie na części linii, PKM Sosnowiec, a mimo wszystko jest para i taka gra zbliżona do gry rynkowej, przy czym PKM ma za sobą nas, a przewoźnicy prywatni nie.

Przedstawiciel PKM:
Z drugiej strony można powiedzieć jeszcze tak, że akurat to, co mówiliśmy w rejonie wschodnim jest jakby monopol PKM Sosnowiec, mimo tego, że na rynku funkcjonuje dużo przewoźników prywatnych. W centralnych częściach, czy na zachodzie też funkcjonują
i PKM i przewoźnicy prywatni i ci prywatni przystępują do przetargów, a niestety z tego rejonu nie jest to dla nich kalkulacja, że nie przystępują do przetargów i nie uczestniczą
w tych postępowaniach.

Radny R. Majewski:
Ja mam takie pytanie, bo padło tutaj takie stwierdzenie, że PKM Sosnowiec jest najdroższy.

Przedstawiciel KZK GOP:
Nie, nie padło takie stwierdzenie.

Radny Z. Łukasik:
Tez była taka dyskusja, w tamtej kadencji a w szczególności chodziło o inwestycje
w tramwajach, czy KZK GOP coś pomaga? Czy przejmując tramwaje, czy KZK GOP przejmuje z torami, czy przejmuje się tylko wagony, czy będą inwestycje.

Przedstawiciel KZK GOP:
Przejęte zostało wszystko.

Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Przejęło miasto, czy tak?

Przedstawiciel KZK GOP:
Nie, przejęło KZK GOP.

Radny Z. Łukasik:
Żeby w miarę rentowny był ruch tramwajowy, to jakie pieniądze trzeba zainwestować? Myślę, że mówimy tu o dużych pieniądzach.

Przedstawiciel KZK GOP:
I dalej o takich mówimy.

Radny Z. Łukasik:
Tam była taka sprawa, że miasta miały przejmować tramwaje, mieć swój udział
i dofinansowywać tabor szynowy. Czy Państwo proponujecie takie rozwiązanie?


Przedstawiciel KZK GOP:
W tej chwili przygotowywany jest taki program inwestycja na najbliższe lata, chyba do roku 2013 z udziałem gminy oczywiście. Problem jeszcze nie jest do końca rozwiązany, dlatego że np. inwestycje torowiska, najpierw trzeba, szczególnie jeżeli będzie to za pomocą funduszy unijnych, to ktoś musi złożyć wniosek. Najprawdopodobniej przed całym tym zamieszaniem będzie przekazanie przynajmniej infrastruktury, żeby każdy wiedział za jaki odcinek jest odpowiedzialny i ile tych torów na jego terenie się znajduje.

Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Kto w tej chwili jest odpowiedzialny za pas torów wzdłuż linii tramwajowej?

Przedstawiciel KZK GOP:
Tramwaje.

Z-ca Prezydenta Miasta:
Są to tramwaje, których już właścicielem jest KZK GOP w imieniu gminy.

Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Chodzi mi o taką sprawę, kto jest odpowiedzialny za to, żeby naprawić drogę na przejeździe tramwajowym?

Przedstawiciel KZK GOP:
Tramwaje. Tramwaje to jest spółka, to jest taka sama spółka, jak np. Bank Śląski, Spółka Akcyjna i tych akcjonariuszy rozsianych po kraju jest wiele milionów, a tu się tylko tak złożyło, że KZK GOP jest jedynym akcjonariuszem. Nikt z państwa, robiąc transakcję
z Bankiem Śląskim, nie pyta się każdego akcjonariusza po kolei, co o tym sądzi, to jest firma, ona ma swój Zarząd, ma swoją Radę Nadzorczą i ta forma funkcjonuje, ona jest samodzielna. Tramwaje Śląskie to jest samodzielna firma, która działa na zasadach nie do końca rynkowych, bo jest monopolistą, ale porusza się w warunkach rynku i gmina dopłaca w cenie kilometra, co się przekłada na cenę biletów.

Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Czyli informacji na temat, jakie będą wykonywane inwestycje udzieli nam Spółka Tramwaje Śląskie.

Przedstawiciel KZK GOP:
Nie, ja mam jasność o co chodzi. Na najbliższy okres czasu przewidujemy ok. 7-8 milionów zł. i jeżeli to będzie tak, jeżeli to będą środki unijne, to ile będzie wynosił wkład własny, nie wiemy tego jeszcze, to może być 50%, czy to będzie mniej. Jeżeli chodzi o Dąbrowę Górniczą, to w zasadzie są takie trzy elementy, które w tym czasie są przewidywane do zrobienia.

Radny R. Majewski:
Ja Pani Przewodnicząca zaproponowałbym, abyśmy już podziękowali Panom.

Radny Z. Łukasik:
Ja mam tylko taką sprawę, zgłosili mi mieszkańcy sprawę dot. chamstwa w autobusach, szczególnie chamstwa ze strony młodzieży dojeżdżającej do szkół. Chciałby zapytać, czy prowadzicie Państwo jakieś akcje, żeby temu zapobiec? Wg mnie z roku na rok narasta ten problem i uważam, że trzeba z tym coś zrobić.

Przedstawiciel KZK GOP:
W związku funkcjonują jakby dwie służby kontroli. Jedna służba dotyczy kontroli biletów, druga do kontroli przewoźników. KZK GOP jako całość współpracuje zarówno z Policją, jak
i ze Strażą Miejską poszczególnych miast i takie wspólne kontrole są przeprowadzane. Ponadto umowa przewiduje, że kierowca ma prawo, w każdym momencie, w takiej sytuacji, o której tutaj mowa, ma możliwość podjechania pod Komendę Policji, za co KZK GOP mu płaci. To zagadnienie jest nam znane.

Radny Z. Łukasik:
Proszę Państwa, jeżeli ja kupuję od Państwa usługę, to chcę jechać bezpiecznie i spokojnie. Ja uważam, że to jest bardzo duży problem. Ja będę nawet prosił na sesji Rady Miejskiej, żeby Straż Miejska w naszym mieście, przez jakiś okres czasu monitorowała przystanki
i autobusy.

Przedstawiciel KZK GOP:
Jednym z ostatnich projektów jest program „ bezpieczniej ze sznurkiem do szkoły”, jest to program pod kątem dowozu, przewozu dzieci do szkoły, korzystania z komunikacji. Tych co się zachowują, jak się zachowują, to raczej nie da się już wyedukować.

Radny Z. Łukasik:
To nie jest tak, bo jeżeli się takim pobłaża, to nie da się ich wyedukować.

Przedstawiciel KZK GOP:
Tak, ale sankcje mogą wyciągnąć tylko służby, które mają takie uprawnienia, bo przecież kierowca nie może podejść do pasażera i go wyrzucić, bo przede wszystkim pasażer nie pozwoli się wyrzucić, a dwa to jakby się coś stało to kierowca jest za to odpowiedzialny. Satysfakcjonującym rozwiązaniem, może nie do końca, ale bardzo pomocnym jest monitorowanie autobusu. KZK GOP przewiduje takie monitorowanie właśnie w projekcie tej karty śląskiej. Będziemy chcieli, żeby autobusy były właśnie monitorowane. Chciałbym
również powiedzieć, że śladowe ilości autobusów już posiadają taki system monitorowania. Posiadają zamontowane kamery, które posiadają obraz z 3 lub z 4 kamer.

Radny T. Pasek:
Chciałem zapytać, jaki jest problem uruchomienia linii, albo poszerzenia przejazdu danego autobusu z Dąbrowy Górniczej z centrum z jakiegokolwiek miejsca, ale zakładam, że jest to centrum, przez Szpital Górniczy. Chodzi mi tutaj o połączenie, żeby umożliwić mieszkańcom Dąbrowy Górniczej dojazd pod właśnie ten szpital.

Przedstawiciel KZK GOP:
Każde przedłużenie linii są to dodatkowe koszty, które KZK GOP musi pokryć.

Radny G. Jaszczura:
Ja akurat reprezentuję wyborców, nie są znowu aż tak za tym, żeby gmina dopłacała tyle pieniędzy, tym bardziej, że np. ja już z 10 lat nie jeżdżę autobusami, a z moich podatków są dotowane te linie. Tutaj właśnie chodzi mi o to, żeby ci, którzy nie jeżdżą autobusami, nie musieli dopłacać, chodzi mi również o zmniejszenie dotacji przez miasto.

Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Panie radny, ale to przecież jest zadanie własne gminy, jeżeli chodzi o zaspokojenie potrzeb komunikacji zbiorowej.

Radny Z. Łukasik:
Zabezpieczenie transportu, to jest tylko jedna rzecz, ale tu mówimy o cenie biletu.

Przewodnicząca Komisji:
Szanowni Państwo, może ja powiem tak, ja też rzadko jeżdżę, ale dobrze, że są te autobusy. My jako radni z jednej to tak: z jednej strony musimy się martwić o to, żeby były zaspokojone potrzeby komunikacyjne mieszkańców naszego miasta, o tym jeszcze nie rozmawialiśmy dzisiaj, rozmawialiśmy tylko o tym, jak zrobić, żeby nie wydać za dużo pieniędzy na zorganizowania tej komunikacji i tamten temat myślę, że mamy już omówiony w całości, natomiast nas bardziej interesuje i tutaj mam do Pana prezydenta i Pana Naczelnika pytanie, czy są w 100% zabezpieczone potrzeby naszych mieszkańców, czy dużo jest wniosków, czy ludzie wnioskują o dołożenie linii, przystanków albo zmian rozkładu jazdy, jak to wygląda
z tej drugiej strony jeżeli chodzi o funkcjonowanie komunikacji w mieście, bo właśnie to jest drugim tematem naszego posiedzenia.

Z-ca Prezydenta Miasta:
To wygląda tak, że takich wniosków na bieżąco nie unikniemy, nie jest ich może jakaś zastraszająca ilość, a w miarę upływu czasu ich ilość spada, ale to jest wynik tego, co znowu jest na ostatniej stronie, czy ileś pieniędzy gmina gotowa była wydać w ostatnich latach i jest gotowa wydać w roku przyszłym na tą funkcję społeczną komunikacji publicznej. Te wnioski bardzo często są wnioskami indywidualnymi, w ślad za którymi idzie indywidualny pogląd na sposób funkcjonowania określonej linii, czy przystanku. To nie zawsze ma odzwierciedlenie w rachunku ekonomicznym, to już nie mówię, ale nawet w logice postępowania, bo proszę zwrócić uwagę, że np. między Błędowem, Rudami a Wypaleniskami cały czas trwa taka niepisana rywalizacja, bo ci co mieszkają w Błędowie chcą jechać jak najkrócej. Z kolei tak, powinno się pieniądze wykorzystać dla możliwie dużej liczby mieszkańców, ale ci co mieszkają na końcu przez to mają pewien dyskomfort długości i czasu przejazdu. Czasami te wnioski, bardzo indywidualne, coraz bardziej indywidualne, bo te które są zbiorowe
i wynikają z np. z otwarcia nowych dzielnic, czy miejsc do mieszkania, czy zakładów pracy, są zupełnie inaczej traktowane, ja mówię o tych wnioskach.

Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Czy dużo jest takich wniosków, dołożenia linii np., czy przedłużenia linii.

Naczelnik A. Grządziel:
Mając skalę porównawczą z ubiegłego roku, to jest to około 40%, są to głównie wnioski dotyczące wydłużenia linii, zmiany rozkładu jazdy ewentualnie uruchomienia dodatkowego przystanku na żądanie.

Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Z jaką częstotliwością odbywa się uzupełnianie rozkładów jazdy, bo praktycznie bardzo często można spotkać przystanki bez rozkładów jazdy.

Przedstawiciel KZK GOP:
W pierwszej kolejności jest informacja w terenie tam, gdzie są zmiany rozkładu jazdy, natomiast w drugiej kolejności jest likwidowany wandalizm, a muszę też Państwu powiedzieć, że z premedytacją nie są one uzupełniane, bo w ten sposób ich uczymy. Każdy wniosek o uzupełnienie rozkładu jazdy, który został uwzględniony, to jest wymiana wielu tabliczek, w wielu rejonach miasta i jest to kilka razy w roku, bo są to niesamowite pieniądze. Jeżeli jeszcze do tego dołożymy pieniądze na odnawianie tych zniszczonych, to budżet na te rzeczy robi się bardzo duży.

Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Jedynym wyjściem, to dobrze że jest internet i można sprawdzić rozkład jazdy, ale niestety nie każdy ma taką możliwość.

Prezydent Z. Podraza:
Rozumiem, że Państwo rozmawiacie o kosztach związanych z komunikacją, ja rozumiem kwestię tablic, to też nie da się tego robić tam, gdzie są niszczone raz za razem, bo to autentycznie, co do czasu odjazdu to, ja myślę, że ci mieszkańcy, którzy jeżdżą mają doskonale zakodowane jak te autobusy jeżdżą. Można pomyśleć o takiej formie informacyjnej, typu jakiegoś biuletynu, czy książeczek, to można rozprowadzić też w formie kalendarzyka dla radnych na danych terenach i to jest forma, jak najbardziej uważam dobra. Można co miesiąc drukować i rozprowadzać. Chciałbym przypomnieć o jednej rzeczy co do sposobu rozliczania udziałów w KZK GOP. Otóż o bieżącego roku obowiązuje rozliczanie wg statutu, który został przyjęty, to jest 2 miliony zł., ale chcę zaznaczyć, że to jest tylko brane 25% opłacalności linii, a sukcesywnie, co roku będzie to wdrażane, czyli to może za chwilę kosztować ok. 20 milionów, bo statut mówi o 100% rozliczaniu, jeśli chodzi o opłacalność linii. Ja się nie dziwię miastom, które w tym uczestniczą, że nie chcą dopłacać tam, gdzie są linie wożące powietrze, być może kiedyś będzie można myśleć o zmianie taboru,
o mniejszych autobusach, ale tego też się jednoznacznie i szybko nie rozwiąże, natomiast to też nam daje dużo do myślenia żeby podchodzić do tego w sposób taki racjonalny, że tam gdzie jest pewna nieopłacalność linii, albo też te linie są słabo wykorzystywane, to myśleć
o posunięciach z naszej strony, natomiast też w sposób ograniczony reagować na pojedynczych mieszkańców. Kwestia Okradzionowa, przystanku na żądanie, będzie załatwiona, w Błędowie również, to co wynika jakby z takich społecznych aspektów, będziemy to robić. Bardzo bym prosił o rozwagę przy pojedynczych kwestiach, tym bardziej że autentycznie, na tych terenach zielonych większa ilość ludzi jest jednak zmotoryzowanych, jest natomiast problem ludzi starszych i młodzieży.

Radna H. Głowacka:
Ja chciałam zapytać o sprawę dotyczącą spóźnień autobusów, a szczególnie na trasie od Sławkowa. Czy to jest prawda, że jest zmniejszona ilość kursów? Chodzi mi o czas między 8.00 a 10.00.

Przedstawiciel KZK GOP:
Na kierunku Sławków nie było zmniejszenia kursów a częstotliwość kursowania autobusów od lat jest taka sama.

Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek:
Ja myślę, że to wymaga analizy.
(...)


Ale obluda KZKGOP. Ostatni przetarg na dabrowskie linie 237 i 275 wygral Irex (+926), ktory nie spelnial wymagan przetargowych. Zgloszone do przetargu autobusy nie mialy wyswietlaczy, co wymagala specyfikacja. Ale najgorsze jest to ze na linii jezdzi autobus o 4 lata starszy niz wymagany w tym przetargu. Najpierw nie odrzucili oferty a potem nie sprawdzaja tez wykonywania. Skandal i bardzo zastanwiajace
bzenek
CYTAT(kwintosz @ nie, 03 lut 2008 - 23:48) *
No i druga sprawa, czy aby w bieżącym roku na inwestycje ma nie być ok 80 mln zł? a nie 50

W budżecie to sobie można wpisac i 500mln ale jak wskazuje wieloletnie doświadczenie to osiągnięcie wykonania na pozomie choćby 50mln jest w DG raczej nierealne. smile.gif

Ma to tą swoją dobra stronę, że zadłużenie miasta nie rośnie tak szybko jakby się to władzom marzyło smile.gif
:)
"nowy" 21 snf (51).gif http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-220448.html
KAMAZ
CYTAT(:) @ wto, 05 lut 2008 - 10:52) *
"nowy" 21


Żenada. To jakby zaporożcowi "przeczczepić" maskę od Renault Laguny.
Sebastian22
Moze i to nie jest Krakowski Bombardier ale zawsze cos nowego w naszych stronach. Niema co wybrzydzać, choć faktycznie żelazka czy tam chopperki są ładniejsze....te wyjazdą na przełomie lutego i marca, najpierw będą testy i kurs dla motorowych (mają ręczny nadajnik jazdy a nie jak w klasycznych 105 - nożny).
marcin.p
A mnie się podoba! Może to nie jest szcyt naszych marzeń ale nie od razu Kraków zbudowano!

I choć - jak wszyscy wiecie - jestem ostrym krytykiem komunikacji "pod dowództwem" KZK GOP, w tym przypadku musze to powiedzieć...BRAWO!
Bartek84
Heh, tramwaj na miarę naszych możliwości biggrin.gif Ja tam się ciesze, w końcu kroczek w dobrą stronę.
szer
A ja powiem, że on tak lekko nie pasuje mi z wyglądu do naszego regionu. Przyzwyczaiłem się do rozwalających się starych tramwajów smile2.gif.
Ale na serio to ważne, że coś się dzieje w końcu smile2.gif. Oby wyremontowanych było jak najwięcej. Ktoś już jechał "nówką"? Jak wrażenia? Trzęsie jak w roller coasterze?
:)
CYTAT


Śląskie dostanie 100 mln euro na tramwaje?
pj
2008-02-05, ostatnia aktualizacja 2008-02-05 18:35

Górnośląski Związek Metropolitalny musi przedstawić rządowi do połowy lutego projekt modernizacji komunikacji tramwajowej.
Pismo w tej sprawie przesłało kilka dni temu Ministerstwo Infrastruktury. Chodzi o to, że w ramach przygotowań do piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 r., resort chce rozdzielić 600 mln euro na inwestycje. Podstawowy warunek - ułatwienie komunikacji publicznej w miastach, które będą gospodarzami mistrzostw. Jeśli dotacja będzie rozdzielona równo między sześć miast, w których odbywać się mają mecze, mamy szansę na 100 mln euro.

Krzysztof Krzemiński, rzecznik GZM, jest przekonany, że nie powinno być z tym kłopotów.

- Musimy ustalić, co można zrobić za te pieniądze, bo rzeczywiste potrzeby związane z tramwajami to miliard złotych. Trzeba będzie wybrać taką inwestycję, która na pewno ułatwi kibicom szybkie dotarcie na Stadion Śląski w Chorzowie - mówi Krzemiński.


czyli nie u nas, ale wlasciwie kto wie skoro w Zabrzu maja budowac nowy dworzec na Euro heh wink.gif
:)
CYTAT


Konkurencja na torach? Ale na razie podwyżka
Tomasz Głogowski
2008-02-08, ostatnia aktualizacja 2008-02-08 23:00

Co dalej z Tramwajami Śląskimi? Samorządowcy zastanawiają się nad stworzeniem spółki, która przejęłaby same tory tramwajowe. W przyszłości ma to umożliwić pojawienie się na nich... prywatnej konkurencji.

Zanim na tych torach pojawi się konkurencja dla TŚ, trzeba je wyremontować
W maju zeszłego roku Tramwaje Śląskie po 15 latach starań trafiły wreszcie w ręce naszych samorządów. Choć od tamtego czasu minęło dziewięć miesięcy, wciąż nie wiadomo, jaka będzie przyszłość spółki, z usług której korzystają setki tysięcy mieszkańców aglomeracji.

Początkowo planowano, że po przejęciu Tramwajów od Skarbu Państwa akcje firmy zostaną za darmo rozdzielone pomiędzy 12 śląskich i zagłębiowskich miast. "Gazeta" dowiedziała się jednak, że ten plan jest już nieaktualny. Na razie formalnym właścicielem Tramwajów Śląskich nadal ma pozostać stworzony przez gminy Komunikacyjny Związek Komunalny GOP. Decyzja jeszcze nie zapadła, ale jest już przesądzona.

Marek Kopel, prezydent Chorzowa, tłumaczy, że rozdzielenie akcji niczego by nie zmieniło. - Nadzór nad Tramwajami byłby taki sam jak teraz, a cała operacja wprowadziłaby niepotrzebne zamieszanie - mówi prezydent Kopel.

Dowiedzieliśmy się, że właściciela mogą za to zmienić tory tramwajowe. Samorządowcy zastanawiają się nad powołaniem nowej spółki: Tramwaje-Infrastruktura. Miałaby się zająć administrowaniem, remontem i budową nowych torowisk. Co ciekawe, nie chodzi o ułatwienia w zdobywaniu unijnych dotacji. Stworzenie spółki ma w przyszłości ułatwić dopuszczenie na śląskie tory tramwajowe... prywatnej konkurencji.

- Nie mówimy, że stanie się to za rok, dwa albo trzy. Ale chcemy stworzyć warunki, by było to w ogóle możliwe - tłumaczy prezydent Kopel i powołuje się na przykład Polskich Kolei Państwowych, którym w woj. zachodnio-pomorskim wyrosła już prywatna konkurencja.

Pierwszy krok do zmian w Tramwajach Śląskich zostanie zrobiony już w przyszłym tygodniu. Spółka przekaże do Górnośląskiego Związku Metropolitalnego gotowy projekt zmian w komunikacji. Zakłada on kupno w najbliższych latach kilkudziesięciu nowych tramwajów oraz modernizację większości starych pojazdów. Wyremontowane mają zostać też tory w Katowicach, Chorzowie, Bytomiu, Sosnowcu i Zabrzu. Projekt za pośrednictwem GZM-u zostanie przekazany rządowi. Razem z sześcioma innymi miastami - w ramach przygotowań do piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 r. - mamy szansę na 100 mln euro dotacji (w sumie rząd chce rozdzielić 600 mln euro).

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że z tej kwoty coś dla siebie mogą uszczknąć też tyskie trolejbusy. Na ich modernizację GZM zamierza przeznaczyć 50 mln zł.

Są też i złe wiadomości. Od 1 kwietnia zdrożeją bilety KZK GOP. O 10 gr, czyli do 3 zł, zdrożeje bilet uprawniający do jazdy przez dwie gminy, a o 50 gr, czyli do 4 zł, bilet uprawniający do przejazdu przez trzy i więcej miejscowości. Bez zmian, czyli 2,40 zł, będzie kosztował bilet do jazdy na obszarze jednej strefy.


O DG nie ma slowa...
Albo tradycyjny blad dziennikarza albo remontow w DG nie bedzie
Sebastian22
Wg mnie to pomyłka i brak żetelności redakcji DZ - przeciez jest wymienione w SIWZ ze odcinek linii 21 jest przeznaczony do remontu - od pętli przy Hucie do ronda w Bedzinie czyli cała infrastruktura DG.
syzio
Tylko ten artykuł jest z GW a nie DZ tongue.gif
Dave
Ja jechałem Moderusem w pierwszy dzień jego kursowania (w poniedziałek 4 lutego) o 7 rano i fajnie się jechało, ale jechał 7 minut po czasie (wlókł się jak cholera!) i przez to nie zdążyłem na PKS! >:[
Maryhna
ups, no i lipnie wypadł Ci pierwszy kurs, jednak zewnętrzny lifting czy jak to sie pisze, nie pomaga :/
Sebastian22
CYTAT(Maryhna @ nie, 10 lut 2008 - 22:23) *
ups, no i lipnie wypadł Ci pierwszy kurs, jednak zewnętrzny lifting czy jak to sie pisze, nie pomaga :/


Ale lifting ten wóz przeszedł również wenątrz - w sumie dostaliśmy całkiem inne pudło z jakiegoś poznańskiego wozu....co prawda żelazka maja juz nowoczesniejszy rozruch ale moderus rowniez jest odnowiony od strony techniczno-ruchowej.
Maryhna
toż to jeszcze większy wstyd huh.gif
:)
Taka mala modernizacja ale w DG bardzo rzadko spotykane - wymieniaja szyny na petli obok bylej kopalni
bzenek
CYTAT(:) @ pon, 11 lut 2008 - 17:01) *
Taka mala modernizacja ale w DG bardzo rzadko spotykane - wymieniaja szyny na petli obok bylej kopalni

Coś tam drgęło w tych tramwajach. Nocami wymieniają całe rozjazdy na rondzie w Będzinie smile.gif
marcin.p
Znowu muszę skrytykować KZK GOP!Dzisiaj rano chciałem kupić bilet dwudniowy i... I dostałem go dopiero w Będzinie! W żadnym kiosku na Gołonogu nie posiadają takich biletów, choć nazywają się wszyscy "kolekurą". Zadzwoniłem na infolinie by spytać gdzie mogę dostać taki bilet i gość powiedział, że w automatach oraz "kolekturach". Podjechałem więc na Manhatan by kupić sobie ten bilet w automacie. I jakież było moje zdziwienie, że takowego w automatach nie ma! Zadzwoniłem znowu do informacji a gość mi mówi, że "to on nie wie". No paranoja. Normalnie paranoja. To po co te bilety są w taryfie podawane skoro ich nigdzie dostać nie idzie.Wysłąłem w tej sprawie pismo do KZK oraz maila z zapytaniem. Zobacze co odpowiedzą. Napewno nie zapomnę napisać co mi odpowiedzieli
mydliczek
A wracając do przystanków to robią małą parodie. Wrócili dziś na oba przystanki Dąbskiego I. W stronę Będzina dobudowują do wcześniej zrobionego odcinka, z 5m by było zejście na przejście dla pieszych z niskim krawężnikiem. W stronę Dąbrowy też dobudowują jakieś 4m i dodatkowo dopiero teraz zrobili oznaczenie "niepełnosprawny" wg wzoru podanego przez ":)". Bo w Gołonogu gdzieś widziałem że, zrobili same te żółte kwadraciki, ale bez znaczka inwalidy. Ciekawy mają plan robót wink.gif
marcin.p
Szkoda, że na Redenie w kierunku Centrum nie robia zatoczki. Co prawda za dużo miejsca tam nie ma, ale trochę by się znalazało. Szkoda...
Sebastian22
CYTAT(marcin.p @ śro, 13 lut 2008 - 19:36) *
Szkoda, że na Redenie w kierunku Centrum nie robia zatoczki. Co prawda za dużo miejsca tam nie ma, ale trochę by się znalazało. Szkoda...


Ogolnie jak sie patrzy na te remonty to żal sie robi....czemu nie zrobili nic na przystanku w gołonogu kier. Ząbkowice/huta? Tam jest stary beton....
mały
A kto właściwie jest za to odpowiedzialny, władze miasta? Nawet u mnie w Ujejscu pozrywali kostkę, mimo że rok temu ją kładli. Obawiam się, że takie roboty w pośpiechu mogą więcej zaszkodzić niż pomóc. Kostka ułożona na "szybkensa" zacznie się zapadać i tyle będzie z tego pseudoremontu.
Sebastian22
CYTAT(mały @ śro, 13 lut 2008 - 20:27) *
A kto właściwie jest za to odpowiedzialny, władze miasta? Nawet u mnie w Ujejscu pozrywali kostkę, mimo że rok temu ją kładli. Obawiam się, że takie roboty w pośpiechu mogą więcej zaszkodzić niż pomóc. Kostka ułożona na "szybkensa" zacznie się zapadać i tyle będzie z tego pseudoremontu.


Zgłosić to do TVNu smile2.gif Jak wydawane sa pieniadze z UE u nas w mieście tongue.gif
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.