Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Komunikacja KZK GOP
Forum Mieszkańców Dąbrowy Górniczej > Dąbrowa Górnicza > Nasze Miasto
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67
vacu
Heh ekstremalnie rzadko jeżdżę komunikacją miejską i może dobrze, bo robiłbym masę fotek różnych bubli i kto by to potem obrabiał wink.gif Taki kwiatek smile2.gif



Swoją drogą przyszła mi jedna rzecz do głowy. O tej karcie SKUP pieprzą od dawna a nikomu nie przyszło do głowy aby zamawiać autobusy przystosowane do jej obsługi. Pomontowali czytniki obok kasowników i znów będą płakać, że ludzie jeżdżą na gapę. Pamiętam z Paryża, że autobusy miały szersze wejście z taką bramką, kto miał kartę Navigo albo bilet wchodził sam tylko przednim wejściem, kto nie miał kupował u kierowcy ale nie tamując ruchu bo tak to było pomyślane. Dzięki temu mimo wpuszczania tylko przednimi drzwiami nie tworzyły się zatory. Przy tylu zakupionych u nas busach w ostatnich latach można było pomyśleć o jakimś tego typu rozwiązaniu.
Leszek
Oprócz dennego wyświetlacza znak przystanku cały uj..any jakimiś wlepkami, jeśli dobrze widzę.
U mnie w windzie też jakieś matoły ponaklejały ten szajs, jeszcze w dodatku (sądząc z tego, że większość teraz jest w postaci mocno wystrzępiono-podartej) nie da się tego w całości odkleić.
IMHO za usuwanie czegoś takiego powinni płacić "bohaterowie" wlepek.
Bathurst
Wyświetlacz z Manhattanu to jest majstersztyk. Wyślij Vacu na Demotywatory albo do Teleexpresu, może jakąś nagrodę dostaniesz za sfotografowanie absurdu roku rolleyes.gif
xMarcinx
Lepsze obklejone wlepkami niż na..fajdane przez ptaki (patrz centrum)
vacu
CYTAT(Bathurst @ pon, 07 paź 2013 - 20:07) *
Wyświetlacz z Manhattanu to jest majstersztyk. Wyślij Vacu na Demotywatory albo do Teleexpresu, może jakąś nagrodę dostaniesz za sfotografowanie absurdu roku rolleyes.gif

Taa, żeby się potem ze mnie śmiali w Polsce jak z Sosnowca (który uchodzi obecnie w kraju za miasto cudów gdzie nic nie dziwi) wink.gif
Tym bardziej nie ma co się ośmieszać, że to w sumie nie wina naszego UM a bardziej KZK GOP.

CYTAT
Lepsze obklejone wlepkami niż na..fajdane przez ptaki (patrz centrum)

Nie zgadzam się, jedno i drugie wygląda jak kupa. Różnica jest taka tylko, że tu srają ptaki a tam bydło. Czyżby IQ obu srających ekip było podobne? Ja od dawna mam takie zdanie na ten temat, że kluby piłkarskie powinny płacić za wybryki swoich fanów. Podobnie jak za inne rzeczy np. eskortę swoich kibiców przez policję, zniszczone środki komunikacji itp. Ja nikomu nie bronię zniszczyć przystanek czy spalić autobus byle za to ktoś zapłacił i bylebym to nie był ja wink.gif Wiem, wiem, będą głosy oburzenia ale to nie miejsce na taką dyskusję, to moja prywatna opinia i zdania nie zmienię wink.gif
Leszek
CYTAT(vacu @ pon, 07 paź 2013 - 20:18) *
Ja od dawna mam takie zdanie na ten temat, że kluby piłkarskie powinny płacić za wybryki swoich fanów. Podobnie jak za inne rzeczy np. eskortę swoich kibiców przez policję, zniszczone środki komunikacji itp. Ja nikomu nie bronię zniszczyć przystanek czy spalić autobus byle za to ktoś zapłacił i bylebym to nie był ja wink.gif


Zgadzam się, to samo powyżej pisałem smile2.gif
kwintosz
Te przystanki coś nie mają szczęścia w DG.
Albo je remontują, po czym ze 3 razy zrywają kostkę by ją poprawić laugh.gif , no a potem jeszcze ze 3 lata montują na nich w ten sposób super hiper wyświetlacze..
Grzegorz-dg
A co do czystości na przystankach to w godzinach wieczornych widuję panów opróżniających kosze na śmieci,zamiatających zatoki autobusowe także pod tym względem jest chyba ok Ale wiecie z czym jest gorzej że na wszystkich przystankach autobusowych nie wiem jak wy ale ja zauważyłem ponaklejane sterty reklam różnego typu i nie jest to regularnie czyszczone plus na słupach oświetleniowych w pobliżu tych przystanków to samo nielegalne reklamy bo chyba tablic ogłoszeniowych na reklamy niema tak mało.
signaal
CYTAT(vacu @ pon, 07 paź 2013 - 17:29) *
Heh ekstremalnie rzadko jeżdżę komunikacją miejską i może dobrze, bo robiłbym masę fotek różnych bubli i kto by to potem obrabiał wink.gif Taki kwiatek smile2.gif



Swoją drogą przyszła mi jedna rzecz do głowy. O tej karcie SKUP pieprzą od dawna a nikomu nie przyszło do głowy aby zamawiać autobusy przystosowane do jej obsługi. Pomontowali czytniki obok kasowników i znów będą płakać, że ludzie jeżdżą na gapę. Pamiętam z Paryża, że autobusy miały szersze wejście z taką bramką, kto miał kartę Navigo albo bilet wchodził sam tylko przednim wejściem, kto nie miał kupował u kierowcy ale nie tamując ruchu bo tak to było pomyślane. Dzięki temu mimo wpuszczania tylko przednimi drzwiami nie tworzyły się zatory. Przy tylu zakupionych u nas busach w ostatnich latach można było pomyśleć o jakimś tego typu rozwiązaniu.

Prezentujesz takie zdjęcia i się dziwisz, że nikomu nie przyszło do głowy. wink.gif KZK GOP po trzech miesiącach prób nie umie doprowadzić do sytuacji w której wszystkie zainstalowane instalacje ŚKUP są włączone (nie sprawne ale włączone!).
vacu
CYTAT(signaal @ pon, 07 paź 2013 - 23:32) *
Prezentujesz takie zdjęcia i się dziwisz, że nikomu nie przyszło do głowy. wink.gif KZK GOP po trzech miesiącach prób nie umie doprowadzić do sytuacji w której wszystkie zainstalowane instalacje ŚKUP są włączone (nie sprawne ale włączone!).

No tak, onet, pudelek i kozaczek same się nie przeczytają a kawa się sama nie wypije, na pierdoły nie ma czasu. A lada chwila koniec roku, trzeba będzie premie podzielić, panie, autobusy jakoś same jeżdżą i nic im się nie dzieje, po co im przeszkadzać jak tyle ciekawszych rzeczy do roboty.
signaal
CYTAT(vacu @ wto, 08 paź 2013 - 17:32) *
CYTAT(signaal @ pon, 07 paź 2013 - 23:32) *
Prezentujesz takie zdjęcia i się dziwisz, że nikomu nie przyszło do głowy. wink.gif KZK GOP po trzech miesiącach prób nie umie doprowadzić do sytuacji w której wszystkie zainstalowane instalacje ŚKUP są włączone (nie sprawne ale włączone!).

No tak, onet, pudelek i kozaczek same się nie przeczytają a kawa się sama nie wypije, na pierdoły nie ma czasu. A lada chwila koniec roku, trzeba będzie premie podzielić, panie, autobusy jakoś same jeżdżą i nic im się nie dzieje, po co im przeszkadzać jak tyle ciekawszych rzeczy do roboty.

Gdyby nie to, że gdzieś pisałeś, że Twoja firma jest jedną z najbardziej etycznych na świecie to pomyślałbym, że pracujesz w KZK. wink.gif
:)
CYTAT
gazeta.pl

W wieku 26 lat ostatni Ikarus przeszedł na emeryturę

W wieku 26 lat i z ponad dwoma milionami kilometrów na liczniku ostatni Ikarus 280 z Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu oficjalnie zakończył w czwartek służbę.
Jeszcze dwa lata temu PKM Sosnowiec, największa tego typu firma w woj. śląskim, miał na stanie 90 sztuk takich przegubowych autobusów. - Z dzisiejszej perspektywy można powiedzieć, że ich największą wadą była wysoka podłoga, dziś już nie do zaakceptowania - mówi Marek Pikuła, prezes PKM Sosnowiec, pytany o minusy Ikarusów.

To właśnie dwa lata temu w Sosnowcu zapadła decyzja, że Ikarusy nie będą już remontowane. To oznaczało, że chwila, w której wysłużone przegubowce znikną z sosnowieckiej i dąbrowskiej zajezdni PKM-u, jest nieunikniona. - Wyznaczyliśmy sobie taką datę: marzec 2014 roku - mówi Piotr Drabek, dyrektor ds. technicznych w przedsiębiorstwie, odpowiedzialny za wycofywanie tych pojazdów.

Jak się okazuje, ten rozdział historii PKM-u Sosnowiec zamyka się kilka miesięcy wcześniej. W będzińskim oddziale firmy zjawił się w czwartek pojazd z rocznika 1987 z ponad 2 mln km na liczniku. Gdy na przednim wyświetlaczu pojawił się napis ''Pożegnanie Ikarusa'', w górę uniosło się kilkadziesiąt aparatów, by uwiecznić tę chwilę. - To ostatni zarejestrowany Ikarus (SO 99027) w naszej firmie. Ostatni kurs, na linii 635, wykonał 30 sierpnia - przyznał dyrektor Drabek.

Do byłej zajezdni PKM-u Sosnowiec w Będzinie przy ul. Promyka 30, przekwalifikowanej już oficjalnie na Izbę Tradycji Komunikacji Miejskiej, na stałe trafi inny Ikarus, z rocznika 1986 (numer boczny 142). Nie można go było w czwartek zobaczyć, bo w zaciszu warsztatu przerabiany jest na ideał, czyli egzemplarz bliski oryginałowi. Po przemianie dołączy do stojących już w izbie zabytkowych: Jelcza 043 RTO, Ikarusa 260.04, Jelcza M11 i pojazdu pogotowia technicznego na podwoziu Ikarusa.

Nie tylko zabytkowe autobusy są ozdobą izby, którą teraz będzie mógł zwiedzić każdy chętny. Zgromadzono tu także m.in. umundurowanie kierowców, stare dokumenty i bilety, i - co warte podkreślenia - kabinę kierowcy Ikarusa, na której oglądać można multimedialną prezentację o historii firmy, taborze i zgromadzonych na miejscy zabytkowych pojazdach.

Po wycofaniu Ikarusów sosnowiecka spółka dołączyła m.in. do PKM-ów Tychy, Jaworzno i Świerklaniec, które wcześniej pożegnały się z tymi autobusami. Jak podawał pod koniec wakacji portal wpk.katowice.pl, PKM Gliwice i PKM Katowice miały w sumie jeszcze kilkadziesiąt takich pojazdów.


galeria snf (51).gif http://sosnowiec.gazeta.pl/gazetasosnowiec...754421.html?i=0
signaal
CYTAT
Mamy dowody, że Biedronka jest lepsza od KZK GOP
Przemysław Jedlecki

Roman Urbańczyk, szef KZK GOP ma prawo być niezadowolony: karta, którą związek zaproponuje w 2014 roku już teraz jest mocno archaiczna.
Warty około 190 mln zł projekt Śląskiej Karty Usług Publicznych, przynajmniej teoretycznie, ma zrewolucjonizować korzystanie z komunikacji miejskiej w aglomeracji. Niestety, gdy z bliska przyjrzymy się temu, co zamierza nam zaoferować KZK GOP, wychodzi na to, że będzie to propozycja dość archaiczna.
Do niedawna można było mieć nadzieję, że wraz z pojawieniem się elektronicznej karty KZK GOP obniży ceny za przejazdy. Gdy w zeszłym tygodniu poznaliśmy nowy cennik biletów (wejdzie w życie najpewniej 1 kwietnia 2014), nadzieje prysły.

Tańsze będą tylko podróże na naprawdę krótkich odcinkach, choć od razu zaznaczmy, że 2,40 zł to żadna łaska dla pasażera. Dla porównania: w Rybniku najtańszy bilet ważny w całym mieście ma niedługo kosztować 84 gr. W Jaworznie też jest taniej - po mieście można jeździć już za 1,70 zł, a bilet miesięczny kupimy za 60 zł (w KZK GOP za 110 zł). Zarówno w Jaworznie, jak i Rybniku już dawno wprowadzono elektroniczne karty.

Nazwijmy więc rzecz po imieniu: Śląska Karta Usług Publicznych nie będzie już żadną rewolucją. To projekt nie tylko o wiele miesięcy opóźniony w realizacji, ale przede wszystkim spóźniony o kilka lat w sferze proponowanych rozwiązań. W dobie gwałtownie rozwijających się technologii mobilnych, konieczność sięgania po kartę przy każdym wejściu i wyjściu z tramwaju czy autobusu to tylko utrudnienie dla pasażera.

Już dziś za jazdę autobusem możemy płacić przy pomocy prostej aplikacji w telefonie. Na smartfony postawił niedawno jeden z największych z banków detalicznych w Polsce, telefonem za zakupy będą mogli jeszcze w tym roku płacić klienci sieci sklepów Biedronka. Co ważne, nie chodzi o znane nam ze ŚKUP rozwiązanie "wirtualnej portmonetki", którą najpierw trzeba zasilić gotówką, by opłacić z niej przejazd.

Jak się na tym tle prezentuje ŚKUP? Podam jeszcze jedną informację: na partnera, u którego będziemy mogli wyrobić sobie imienną kartę ze zdjęciem, wdrażające na zlecenie KZK GOP projekt konsorcjum Asseco i BRE Banku wybrało SK Bank, który - jak wynika z jego strony internetowej - najwięcej oddziałów ma w... Wołominie. Ze świecą w ręku, w Katowicach, Gliwicach, Bytomiu, Sosnowcu i Dąbrowie Górniczej, znajdziemy po jednej. Ot, rozmach projektu.

Cały tekst: http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,72739...t#ixzz2hphK45Ta


Swoją drogą KZK GOP staje się (już jest?) kierownikiem szatni z "Misia" - "Nie mamy pańskiego płaszcza i co nam pan zrobi?".
matidg
CYTAT
PKM Sosnowiec planuje wielkie zakupy. ''Z klimatyzacją''

Sosnowiecka firma zamierza w przyszłym roku wnioskować o unijne dofinansowanie na zakup kilkudziesięciu nowych autobusów.

To ma być powtórka z przeszłości. W latach 2006-2008 przedsiębiorstwo z Sosnowca zakupiło 72 nowe niskopodłogowe autobusy, w ramach projektu m.in. modernizowane były także przystanki autobusowe w Będzinie, Dąbrowie Górniczej i Sosnowca oraz dworzec komunikacji miejskiej w Sosnowcu. Projekt opiewał na 72 mln zł, a unijne dofinansowanie wyniosło blisko 50 proc.

Teraz PKM Sosnowiec chce skorzystać z unijnej dotacji z programów przygotowywanych na lata 2014-2020. Wniosek ma zostać złożony już na początku 2014 roku.

- To będzie kopia wcześniejszego projektu - przyznał Piotr Drabek, dyrektor ds. technicznych w PKM-ie Sosnowiec.

- Czy tak jak PKM pożegnał się z Ikarusami, tak kiedyś pożegna się z autobusami bez klimatyzacji - zapytaliśmy dyrektora Drabka przy okazji uroczystego pożegnania ostatniego Ikarusa.

- Temat klimatyzacji jest dla nas bardzo ważny. To kierunek, z którego nie można już zrezygnować. To będzie kryterium wypuszczania nowych autobusów na trasy - powiedział nam dyrektor Drabek.

Cały tekst: http://sosnowiec.gazeta.pl/gazetasosnowiec...l#ixzz2iLPrS6bx

marcin.p
Oby tylko te Nasze piękne, nowe, niskopodłogowe, klimatyzowane autobusy nie pojechały do równie pięknych Katowic, bo tak zarządzi prowadzący konsorcjum pkm katowice. A do Nas przyjadą piękne, stare, wysokopodłogowe ikarusy. No ale ja się nie znam. Mamy w mieście dwóch przedstawicieli zgromadzenia KZK GOP, do tewgo syn jednego z owych speców jest równie ogromnym specjalistą w KZK GOP-ie, więc oni napewno nie dadzą DG zrobić krzywdy...Ochhh ja naiwny!
sandwich
CYTAT(marcin.p @ pon, 21 paź 2013 - 17:43) *
Oby tylko te Nasze piękne, nowe, niskopodłogowe, klimatyzowane autobusy nie pojechały do równie pięknych Katowic, bo tak zarządzi prowadzący konsorcjum pkm katowice. A do Nas przyjadą piękne, stare, wysokopodłogowe ikarusy. No ale ja się nie znam. Mamy w mieście dwóch przedstawicieli zgromadzenia KZK GOP, do tewgo syn jednego z owych speców jest równie ogromnym specjalistą w KZK GOP-ie, więc oni napewno nie dadzą DG zrobić krzywdy...Ochhh ja naiwny!



Liderem jest bodajże PKM Sosnowiec.
Poza tym konsorcjum jest związkiem trzech niezależnych podmiotów gospodarczych i nie wyobrażam sobie przesuwania majątku spółek między nimi.

No i wczoraj pokazało się ostatecznie ogłoszenie o rostrzygnięciu przetargu.

http://bip.kzkgop.pl/siwz/2013/181_linii/wno.pdf
Leszek
Rozstrzygnięcie przetargu to istna niespodzianka laugh.gif
Bathurst
Po co te przetargi? Sztuka dla sztuki - pewnie rozstrzygnął się już na poziomie specyfikacji.....
Leszek
Oczywiście, że tak - już chociażby wielkość przedmiotu zamówienia na to wskazuje.
signaal
http://bip.kzkgop.pl/pdf/uchwaly_zarzadu/2013/72_2013.pdf
Projekt prawdopodobnie ostatniej taryfy w historii KZK GOP. wink.gif
vacu
CYTAT(signaal @ nie, 27 paź 2013 - 12:23) *
http://bip.kzkgop.pl/pdf/uchwaly_zarzadu/2013/72_2013.pdf
Projekt prawdopodobnie ostatniej taryfy w historii KZK GOP. wink.gif

Mam auto w warsztacie więc byłem zmuszony kilka razy skorzystać z usług KZK GOP i przypomnieć sobie ceny. Zdałem sobie sprawę, że w tym kraju jest ogromna rzesza ludzi, którzy pracują... godzinę każdego dnia aby dojechać i wrócić z pracy... A są i tacy, którzy marzą o 10 zł netto za godzinę... Spodobał mi się jeden komentarz na FB, wulgarny ale trudno, ktoś napisał, że władze oglądają TVN i chyba myślą, że ot tego dobrobytu to nam się w głowach pier... i brakuje nam pomysłów na wydawanie...
Rokko31
A jeśli wykupie bilet okresowy elektroniczny bez limitów przejazdu i przy wyjściu z autobusu go nie odbije to co jakaś kara będzie mnie czekać, jakoś tego nie rozumie?
szer
Jeżeli nie odbijesz to powinien chyba automatem naliczyć najwyższą cenę przejazdu (czyli tutaj by zaznaczył, że przejechałeś 3 lub więcej miast) ale to i tak nie będzie miało znaczenia jak jest okresowy bez limitów. To prędzej do celów statystycznych by było.
Sebastian22
pewno bedzie jak w innych miastach - akrywujesz bilet za pierwszym razem a potem juz nie odbijasz - chyba ze celem sprawdzenia terminu (zostaje wyswietlony gdy zblizymy karte).
bzenek
CYTAT(signaal @ nie, 27 paź 2013 - 12:23) *
http://bip.kzkgop.pl/pdf/uchwaly_zarzadu/2013/72_2013.pdf
Projekt prawdopodobnie ostatniej taryfy w historii KZK GOP. wink.gif

O KZK to Ty się nie martw. Przeżyje mnie, a może nawet i Ciebie. smile.gif

Nowa taryfa ma jeden plus - zlikwidowano ten kretyński bilet na bagaż. Pisaliśmy sobie o nim całkiem niedawno.

Reszta to dramat.
Za darmo odstąpiłbym pomysł najtańszego biletu "na parę przystanków" za złotówkę. Ale KZK GOP uważa, że najtaniej może być za 2,40 pod warunkiem wyrobienia jakiejś debilnej karty.

Zarąbiste jest to, że wyboru taryfy dokonujemy nie przy wsiadaniu ale miesiąc wcześniej przy doładowaniu karty. Jak chcę ten "tani" bilet za 2,40zł na jeden przystanek to do centrum 8km już będę jeździł za 4zł zamiast za 3,20 wacko.gif

Jazda autobusem była prosta jak konstrukcja cepa - kupuję papierkowy bilet, kasuję i jadę.

Teraz będzie liczenie kilometrów, minut, przesiadek, przystanków, odbijanie i ciągła niewiedza ile mam biletów na koncie. fight (2).gif

Liczba gapowiczów sięgnie zenitu. Nikt tego nie pojmie.
Rokko31
@bzenek ma racje KZK wprowadzi w życie kolejnego bubla, już to widzę jakie będą opóźnienia w kursowaniu autobusów jak każdy będzie chciał odbić kartę przy wysiadaniu paranoja jakich mało. Ciekawe jak z tym biletem elektronicznym mają sobie poradzić starsze osoby, o nich nikt nie pamięta. Projekt tak debilny i kosztowny że szkoda słów, zamiast nowych autobusów będziemy mieć kolejny plastik który tylko skomplikuje podróżowanie autobusami
xMarcinx
Największy bubel to ta cała portmonetka, kogo stać na zamrażanie pieniędzy kiedy mogą pracować?
Jak sobie wyobrażają wydawanie bezpłatnych biletów i odbijanie biletu przez osoby niepełnosprawne? Pomysł dobry, ale jak zwykle wykonanie beznadziejne..
Grzegorz-dg
Dokładnie z tymi kartami projekt debilny ktoś na miesiąc przed zakupem będzie musiał pomyśleć jaka taryfa mu się opłaca bardziej,odbijanie karty ja nie wiem jak jest w innych miastach ale KZKgop zafundował dość skomplikowany system z tymi kartami.I jawny szantaż chcesz podróżować taniej wyrób kartę a chcesz bilety papierowe płać drożej.Dodatkowo będzie trzeba co roku wydawać duże sumy na utrzymanie tego systemu awarie ,konserwacje,dewastacje tablic elektronicznych które mogą być u nas spore,utrzymanie kasowników na karty.
marcin.p
spokojnie. Jak narazie to co zainstalowano w pojazdach w wielu przypadkach nawet się nie włącza! I wątpię by by się kiedykolwiek włączyło.
signaal
CYTAT(marcin.p @ pon, 28 paź 2013 - 19:38) *
spokojnie. Jak narazie to co zainstalowano w pojazdach w wielu przypadkach nawet się nie włącza! I wątpię by by się kiedykolwiek włączyło.

I mimo kilku miesięcy testów nie udało się wprowadzić polskiego tekstu do sterowników, kasowników, gdziekolwiek.
System wyłącza się na dworcu w Katowicach.
System nie obejmuje wcale rzadkich linii organizowanych przez MZKP (czyli i tak i tak musi być papierowy bilet) i wjeżdżających na teren KZK GOP.
System nie obejmuje linii KZK GOP wjeżdżających na teren MZKP.
System z zasady nie obejmuje dużej (i procentowo rosnącej) grupy pasażerów korzystających z bezpłatnych przejazdów więc cała idea odbijanie na wejściu, wyjściu, w trakcie w celu badania potoków pasażerskich jest o kant tyłka potłuc.
Za samą kartę będzie pobierana kaucja (czego jakoś nikt nie uwzględnia w cenach tych super duper elektronicznych biletów).

O KZK GOP się nie martwię - raczej gorąco kibicuję jego upadkowi. Czy przeżyje mnie... Raczej nie. wink.gif Choć przykład GZM który nigdy nic nie zrobił a dalej istnieje pokazuje, że spadek liczby pasażerów komunikacji miejskiej w regionie do zera nie musi oznaczać końca KZK GOP.
szer
Ale przecież w Jaworznie to działa praktycznie tak samo i jakoś tam się ludzie nie skarżą.
Plusem Jaworzna jest to, że jak się odbije wyjście to ceny biletów są niższe (bez odbicia pobiera maksymalną cenę biletu z portmonetki).

CYTAT(marcin.p @ pon, 28 paź 2013 - 20:38) *
Jak narazie to co zainstalowano w pojazdach w wielu przypadkach nawet się nie włącza!


Często jeżdżę autobusami i w wielu przypadkach system jest włączony. Nawet w tramwajach zamontowali.
Co do języka to się nie zgodzę. Na początku było po włosku, teraz idzie znaleźć po angielsku tongue.gif.
savalas
5 zł z DG do Kato ? ! hahahahahahahahahhahahahhahahahahahahahahhahaa

sory nie mogłem się powstrzymać
signaal
CYTAT(szer @ pon, 28 paź 2013 - 23:36) *
Ale przecież w Jaworznie to działa praktycznie tak samo i jakoś tam się ludzie nie skarżą.
Plusem Jaworzna jest to, że jak się odbije wyjście to ceny biletów są niższe (bez odbicia pobiera maksymalną cenę biletu z portmonetki).

CYTAT(marcin.p @ pon, 28 paź 2013 - 20:38) *
Jak narazie to co zainstalowano w pojazdach w wielu przypadkach nawet się nie włącza!


Często jeżdżę autobusami i w wielu przypadkach system jest włączony. Nawet w tramwajach zamontowali.
Co do języka to się nie zgodzę. Na początku było po włosku, teraz idzie znaleźć po angielsku tongue.gif.

Do dzisiaj jest miks włosko-angielski (polskiego nie widziałem).
Co do tego czy się włącza, włącza w całości itp. to musielibyśmy porównać jak często oboje jeździmy na liniach organizowanych przez KZK GOP i na jakim obszarze. wink.gif Acz nie da się ukryć, że idzie ku lepszemu i do startu w kwietniu może będzie działał we wszystkich pojazdach. rolleyes.gif
Byłbym zapomniał - całe mnóstwo taboru w ogóle jeszcze nie ma zainstalowanych urządzeń ŚKUP.
Rokko31
Właśnie dostałem informację od KZK co będzie jak nie odbiję tej przyszłej karty elektronicznej przy wyjściu z autobusu:
"Dzień dobry,
Pasażer za brak rejestracji wyjścia z pojazdu nie będzie ponosił żadnych konsekwencji. Nie będzie miał natomiast możliwości skorzystania ze zniżki przy zakupie kolejnego biletu.
Wartość projektu ŚKUP, wynosząca 189,6 mln zł, obejmuje również koszty utrzymania systemu w okresie 5 lat. Projekt obejmuje nie tylko bilet elektroniczny, ale także pozwoli na korzystanie z usług kulturalnych, sportowo-rekreacyjnych, bibliotecznych i parkowania. Dzięki Śląskiej Karcie Usług Publicznych zwiększy się zakres oraz dostępność usług świadczonych przez instytucje publiczne drogą elektroniczną. Karta stanowić będzie także identyfikator mieszkańca oraz nośnik certyfikatu podpisu elektronicznego.
Pozdrawiam!

Emil Markowiak
Wydział Prasowy
KZK GOP
32 74 38 414
marcin.p
ble, ble, ble... Najpierw musi zacząć działać a to takie pewne nie jest. A po drugie u Nas wprowadzają kartę, a cały cywilizowany wprowadza to w komórce. Ehhh kzk
Bartek
CYTAT(marcin.p @ czw, 31 paź 2013 - 15:28) *
ble, ble, ble... Najpierw musi zacząć działać a to takie pewne nie jest. A po drugie u Nas wprowadzają kartę, a cały cywilizowany wprowadza to w komórce. Ehhh kzk


"Cywilizowany wprowadza to w komórce" czyli kto? Zresztą jest mobiliet z którego często korzystam i sobie chwale.
marcin.p
zobaczysz ja za 3-5 lat Karków czy Warszawa będą mieć kartę miejską w komórce. I jestem w stanie postawić wszystkie pieniądze, że tak będzie. Zresztą gdzieś czytałem o takim pomyśle tylko nie pamiętam gdzie i o kogo chodziło (po prostu nie moja działka i tak nie chłonę takich informacji)
xMarcinx
Warszawa już od dawna odchodzi od kart ze wzgledu na oszustwa. Mnie tam cieszy wprowadzenie karty w starym wydaniu, jesli wiecie co mam na myśli wink.gif A tak serio mobiliet jest ok, ale to dalej portmonetka wymagajaca doladowania, a nie podpiecia karty kredytowej to raz. Brakuje biletów czasowych to dwa. Brakuje NFC / BT (nie każdy ma w telefonie NFC wiec kompatybilność z BT mile widziana). Potrzebny internet - a internet w autobusach nie specjalnie działa w innych aplikacjach niż przegladarka internetowa (port 80) - testowane na WP8 i Pierniczku.
signaal
CYTAT(xMarcinx @ czw, 31 paź 2013 - 22:52) *
Warszawa już od dawna odchodzi od kart ze wzgledu na oszustwa. Mnie tam cieszy wprowadzenie karty w starym wydaniu, jesli wiecie co mam na myśli wink.gif A tak serio mobiliet jest ok, ale to dalej portmonetka wymagajaca doladowania, a nie podpiecia karty kredytowej to raz. Brakuje biletów czasowych to dwa. Brakuje NFC / BT (nie każdy ma w telefonie NFC wiec kompatybilność z BT mile widziana). Potrzebny internet - a internet w autobusach nie specjalnie działa w innych aplikacjach niż przegladarka internetowa (port 80) - testowane na WP8 i Pierniczku.

W Callpay możesz podpiąć kartę płatniczą bezpośrednio, do tego płatność realizowana w ogóle bez użycia internetu.
xMarcinx
Właśnie callpay pod tym względem jest dużo fajniejszy. Niemniej i w nim brakuje choćby biletów czasowych.
Niemniej callpay faktycznie jest najbliżej ideału.
bzenek
CYTAT(szer @ wto, 29 paź 2013 - 00:36) *
Ale przecież w Jaworznie to działa praktycznie tak samo i jakoś tam się ludzie nie skarżą.

A wytłumaczcie mi staremu co to jest ta "portmonetka" na karcie blink.gif

Jak doładuję kartę w automacie czy przelewem to kasa sobie leży w tej portmonetce ?

I jak zbliże kartę do kasownika to mi weźmie za bilet z tej portmonetki ?
Leszek
Dokładnie tak.
Bartek
CYTAT(xMarcinx @ czw, 31 paź 2013 - 22:52) *
Warszawa już od dawna odchodzi od kart ze wzgledu na oszustwa. Mnie tam cieszy wprowadzenie karty w starym wydaniu, jesli wiecie co mam na myśli wink.gif


Warszawa nie odchodzi od karty miejskiej, nie wiem skąd takie bzdury. Zresztą dwa miesiące temu zamówiona została nowa ilość kart, coś ok 300 tys. Teraz stała się również kartą dzięki której osoba zameldowana w Warszawie dostanie różnego rodzaju zniżki.

Natomiast co do moBilet to przelanie hmm 25 zł na konto to aż taki duży wydatek i problem z zamrożeniem gotówki? Narzekacie i szukacie tylko tematu żeby sobie ponarzekać, no ale taka mentalność co niektórych na forum rolleyes.gif
:)
CYTAT
wpk katowice

Projekt taryfy po wprowadzeniu Śląskiej Karty Usług Publicznych

Zarząd KZK GOP przyjął projekt taryfy jaka będzie obowiązywać po uruchomieniu Śląskiej Karty Usług Publicznych. Zakłada on trochę promocji, trochę podwyżek, a przede wszystkim nowe obowiązki dla wszystkich pasażerów.

KZK GOP szykuje się do uruchomienia systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych. Choć projekt ma spore opóźnienie najprawdopodobniej prędzej czy później zostanie jednak uruchomiony. W ramach przygotowań do jego wdrożenia Zarząd KZK GOP przyjął projekt zmian w taryfie przewozowej wprowadzając nowe ceny biletów i szereg uregulowań związanych z biletem elektronicznym. Wprowadzono pewne promocje dla tych, którzy zdecydują się korzystać z karty ŚKUP, ale dla większości pasażerów nowa taryfa oznacza jednak podwyżkę cen biletów. Wszyscy powinni za to spodziewać się nowych obowiązków. Dlaczego? O tym poniżej.

Podstawową zasadą jaka przyświeca nowej taryfie jest wprowadzenie obowiązku rejestracji wejścia do pojazdu niezależnie od posiadanego rodzaju biletu. Wyjście z pojazdu również powinno być rejestrowane, można dzięki temu nie przepłacić lub czasem odrobinę zaoszczędzić. Rejestracja to przyłożenie karty do czytnika (kasownika). Obowiązek dotyczyć będzie nie tylko płacących za przejazdy jednorazowe (za pomocą tzw. elektronicznej portmonetki), ale także posiadaczy biletów okresowych wieloprzejazdowych, a nawet korzystających z przejazdów bezpłatnych. Jeżeli nie zarejestrujemy wyjścia z pojazdu to pobrana zostanie opłata tak jakbyśmy jechali do końca danego kursu. Nie będziemy również mogli kontynuować podróży po przesiadce na tym samym bilecie.

Posiadanie karty ŚKUP nie będzie oczywiście obowiązkowe ? pasażerowie, którzy nie będą jej posiadać będą mogli zakupić bilet papierowy w automatach lub u kierującego, pozostaną także bilety kupowane za pośrednictwem telefonów komórkowych.


Taryfa zawiera wiele szczegółowych uregulowań, skupmy się na najważniejszych.

Obecnie w KZK GOP obowiązuje taryfa strefowo-czasowa, tzn. cena biletu uzależniona jest od liczby przekraczanych granic stref i/lub od czasu podróży. To pozostanie bez zmian. Nowością będzie taryfa kilometrowa, gdzie wysokość opłaty za przejazd jednorazowy zależeć będzie od liczby kilometrów przejechanych danym pojazdem. Przewidziano opłaty od 2,40 zł za przejazd do 1 km aż do 5 zł za przejazd powyżej 20 km. W taryfie nie ma mowy o możliwych przesiadkach, więc jeśli zmienimy środek transportu kilometry zaczną się nam liczyć od nowa. Wyboru taryfy (strefowo-czasowa lub kilometrowa) będziemy mogli dokonać tylko przy okazji wydania karty, zakupu biletu w punkcie obsługi lub za pomocą portalu klienta w internecie. Nie będzie możliwości wyboru taryfy w chwili opłacania przejazdu.

Dotychczasowe rodzaje biletów pozostaną właściwie bez zmian. Istniejące obecnie bilety miesięczne (ważne na miesiąc kalendarzowy) w wersji zapisanej na karcie ŚKUP będą miały postać biletów 30-dniowych, ważnych od dowolnego dnia miesiąca (analogicznie kwartalne jako 90-dniowe). To bardzo długo oczekiwane przez pasażerów udogodnienie (w wersji papierowej pozostaną w dotychczasowej wersji). Jednak na tym kończą się plusy. KZK GOP przygotował bowiem dla swoich stałych klientów przykrą niespodziankę. Wszystkie bilety okresowe (za wyjątkiem szkolnego) występować będą w dwóch wariantach. Tańsze (w cenach nieco niższych niż obecne) będą miały ustawiony limit przejazdów jakie będziemy mogli wykonać korzystając z danego biletu. Po przekroczeniu tego limitu zapłacimy jak za przejazd jednorazowy. Jeśli będziemy chcieli wersję bez limitów będziemy musieli zapłacić więcej za bilet. A limity w tej tańszej wersji będą bardzo niskie: zaledwie 66 przejazdów dla biletu na jedną gminę oraz 80 przejazdów dla biletu na dwie lub więcej gmin. Dla biletu kwartalnego przewidziano 220 lub 266 przejazdów. Co więcej, limity dotkną też bilety krótkookresowe ? np. bilet 24-godzinny będzie miał limit zaledwie 5 przejazdów, a 48-godzinny: 9 przejazdów. Nawet bilet 30-dniowy na okaziciela będzie miał limit przejazdów ? i to taki sam jak bilet imienny (80 przejazdów).

Ceny biletów dla przejazdów jednorazowych będą takie same jak obecnie pod warunkiem, że skorzystamy z karty ŚKUP. Kupują bilet papierowy zapłacimy tyle samo przy bilecie na 1 gminę (3,20 zł) oraz nieco więcej za bilet na 2 gminy (4 zł zamiast 3,80 zł) i na 3 lub więcej gmin (5 zł zamiast 4,80 zł). Zlikwidowany zostaje bilet bagażowy ? przewóz ponadwymiarowego bagażu będzie nieodpłatny.



Bilety okresowe występować będą w trzech grupach cenowych: najtańsze ? w wersji elektronicznej imiennej i z limitem przejazdów, nieco droższe ? elektroniczne imienne bez limitu (wysokość cen taka jak dzisiejsze) oraz najdroższe ? tradycyjne papierowe imienne bez limitu. Przykładowo bilet 30-dniowy (miesięczny) autobusowo-tramwajowy na 1 gminę kosztować będzie odpowiednio: 118 zł, 126 zł i 132 zł. Utrzymano podział na bilety autobusowo-tramwajowe i osobne bilety tylko na jedną trakcję.

Pasażerowie korzystający z przejazdów ulgowych (50%) będą mogli zakodować na karcie ŚKUP swoje uprawnienie dzięki czemu nie będą musieli pokazywać przy kontroli żadnych dodatkowych dokumentów. Wzorem innych miast studenci mający Elektroniczną Legitymację Studencką będą mogli na niej zapisać bilety KZK GOP ? o ile ich uczelnia podpisze ze związkiem stosowną umowę.

Osoby korzystające z przejazdów bezpłatnych również będą mogły otrzymać spersonalizowaną kartę ŚKUP na której zapisane będzie to uprawnienie. Zgodnie z taryfą będą mieli również obowiązek rejestracji wejścia i wyjścia z pojazdu. Jeśli natomiast osoba mająca uprawnienie do przejazdu bezpłatnego zechce skorzystać z komunikacji KZK GOP nie posiadając karty ŚKUP będzie zobowiązana do poinformowania o tym fakcie kierującego i pobrania bezpłatnego biletu.



Kierujący będą nadal sprzedawali bilety. Będą to wszystkie trzy rodzaje biletów jednorazowych, a nie tylko jeden jak do tej pory. Z taryfy nie wynika, żeby kierujący mieli sprzedawać też inne bilety (np. 24-godzinne). Wynika z niej natomiast, że bilety sprzedawane przez kierującego będą wyłączone z kasowania ? będą to więc najpewniej wydruki z kasy (bileterki). Mimo to pozostał w taryfie kontrowersyjny zapis, że ?brak możliwości nabycia biletu u kierującego pojazdem nie zwalnia pasażera z odpowiedzialności za przejazd bez ważnego biletu?.

Jako podróżny bez ważnego biletu ma być traktowany pasażer, który nie zarejestrował przejazdu przy wejściu do pojazdu ? nawet jeśli posiada ważny bilet okresowy lub uprawnienie do przejazdów bezpłatnych. Rodzi się pytanie czy kontrolerzy biletów będą egzekwować rejestrację wejścia do pojazdu i czy ewentualnie nałożenie opłaty dodatkowej na osobę mającą uprawnienie do przejazdu bezpłatnego w sytuacji braku zarejestrowania wejścia będzie w ogóle zgodne z prawem.

W taryfie uwzględniono też bilet specjalny R-1. To tzw. bilet wolnej jazdy. Przeznaczony jest dla pracowników, członków rodzin oraz emerytów i rencistów przedsiębiorstw przewozowych świadczących usługi na rzecz KZK GOP. To bilet roczny, imienny, sieciowy autobusowo-tramwajowy i będzie dostępny tylko na spersonalizowanej karcie ŚKUP. Ma kosztować 206,25 zł i umożliwiać wykonanie 750 przejazdów. Ten bilet tak naprawdę istnieje od 1993 roku, jednak dotychczas nigdy nie był uwzględniony w taryfie. Dotychczas kosztował ok. 206 zł (1/8 biletu SC/AT x 11), choć w przedsiębiorstwach komunalnych koszt ten ponosił pracodawca (przynajmniej w odniesieniu do pracowników).

KZK GOP przewidział dodatkowe promocje dla pasażerów korzystających z karty ŚKUP. Osoby, które kupią bilety okresowe w podanym okresie (na razie nie wiadomo w jakim, bo nie jest znana data uruchomienia systemu) mają otrzymać przedłużony o 1-3 dni okres ważności oraz 4-10 przejazdów więcej. Aby zachęcić do rejestrowania wejścia i wyjścia z pojazdu na biletach okresowych przewidziano, że najbardziej aktywni pod tym względem pasażerowie będą mogli liczyć na 5% zniżki przy zakupie kolejnego biletu okresowego. Nie jest jednak podany próg liczby rejestracji przejazdów.

W tekście taryfy jest mowa o tym, że na karcie ŚKUP można zapisać także pakiety kilometrów. Nie ma ich jednak w cenniku, choć były we wcześniejszych projektach taryfy (np. pakiet 500 km miał kosztować 300 zł). Taryfa nie wprowadza żadnych biletów zintegrowanych z innymi organizatorami komunikacji miejskiej, ani z kolejami.



Zalety i wady systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych każdy może ocenić we własnym zakresie. Warto jedynie zaznaczyć, że ta ?rewolucja? kosztuje blisko 190 mln zł, z czego mniej więcej połowę wykładają samorządy zrzeszone w KZK GOP. Patrząc bardziej systemowo widać wyraźnie, że nowe rozwiązania taryfowe w jeszcze większym stopniu niż dotychczas będą preferować przejazdy bezpośrednie ? wynika to z wprowadzenia limitów przejazdów na biletach okresowych (każda przesiadka to następny przejazd), a także braku możliwości przesiadania się przy korzystaniu z taryfy kilometrowej. Oznacza to jeszcze większe trudności w optymalizacji układu komunikacyjnego i skazuje pasażerów na ofertę składającą się z niezliczonej ilości rzadko kursujących linii z nieskoordynowanymi rozkładami jazdy.

Nowa taryfa to także szereg trudności czysto organizacyjnych ? już są odnotowane przypadki dewastacji sprzętu (głównie kasowników w pojazdach), który jest mało odporny na wandali. Z nowej ?rewolucyjnej? taryfy kilometrowej trudno skorzystać nie mając wiedzy o odległościach jakie pokonujemy (informacja przystankowa nie zawiera nawet czasów przejazdów, trudno sobie wyobrazić, że nagle pojawią się tam odległości ? wszak tabliczki tworzone są ręcznie).

Taryfa KZK GOP staje się coraz bardziej skomplikowana. W uchwale treść cennika zajmuje 7 stron - kiedyś mieścił się na jednej. Niestety za mnogością ofert nie idzie w parze ich przydatność dla pasażerów.

Na koniec uwaga formalna. Nowa taryfa uwzględniająca ŚKUP to na razie tak naprawdę projekt. Zarząd KZK GOP przyjął uchwałę, która ten projekt taryfy kieruje do konsultacji. Bynajmniej nie społecznych, ale tylko z innymi organizatorami komunikacji miejskiej, związkami zawodowymi i organizacjami osób niepełnosprawnych. Dopiero po przeprowadzeniu tych zupełnie niepotrzebnych i nic niewnoszących pseudokonsultacji taryfa zostanie uchwalona jako obowiązująca. Wtedy też powinniśmy poznać datę jej wejścia w życie. Z tekstu projektu wynika, że może to nastąpić od 1 kwietnia 2014 r.
vacu
CYTAT(Bartek @ nie, 03 lis 2013 - 18:30) *
Natomiast co do moBilet to przelanie hmm 25 zł na konto to aż taki duży wydatek i problem z zamrożeniem gotówki? Narzekacie i szukacie tylko tematu żeby sobie ponarzekać, no ale taka mentalność co niektórych na forum rolleyes.gif

Musze powiedzieć, że jestem pozytywnie zaskoczony, nie wiedziałem, że taka opcja jest a dzisiaj wypróbowałem i działa bardzo dobrze smile2.gif W tym momencie już zupełnie nie rozumiem idei (i sensu ponoszenia kosztów) tej karty skup skoro są rozwiązania mobilne (co ważne dostępne nie tylko dla posiadaczy smartfonów!). Jedyny minus to brak biletów okresowych ale to myślę dałoby się ekspresem zmienić.
Natomiast duży minus za coś co zauważyłem, wcześniej nie zwróciłem uwagi ale ostatnio pojeździłem nieznanymi liniami i rzuciło mi się w oczy - brak rozpiski linii w autobusach, kompletna porażka. Jak ktoś zna linię to mu to niepotrzebne ale jeśli nie to skąd ma wiedzieć gdzie wysiąść? Na obcym terenie zwykle sobię liczę przystanki na wszelki wypadek, wyłapuję charakterystyczne a u nas nie ma jak. Do tego wyświetlacze służą tylko jako kosztowne zegarki (po co to komu?) zamiast podawać info o kolejnym przystanku sad.gif
Leszek
Dzięki planowanej nowej taryfie sprzedawcy samochodów (zwłaszcza używanych) chyba oszaleją ze szczęścia.
Rokko31
Mam wrażenie że KZK robi wszystko żeby tylko zniechęcić pasażerów do korzystanie z ich komunikacji, ciekawe kto będzie liczył ilość przejazdów, km to jest dla mnie paranoja, podejrzewam że w pierwszym okresie większość będzie i tak kupować bilety papierowe mimo że będą droższe. Ponadto moim zdaniem jeśli Ja kupie bilet okresowy, przeleje kasę na kartę i będzie On ważny to mimo nie odbicie karty nikt nie będzie miał prawa wlepić mi kary. I znów miasta pozbędą się ładnej kasy która moim zdaniem jest wyrzucana w błoto.
vacu
Przy okazji, pojawiło się na Wykopie ale może nie każdy wchodzi - dyskutowaliśmy o tym jakiś czas temu a ja pozostawię to bez komentarza.

CYTAT
Skutek niedziałających bramek od metra gdzieś w Kanadzie

Nie było nikogo kto by naprawił usterkę a bramki były cały czas otwarte

Leszek
A u nas nawet gdyby ktoś tak zostawił, zaraz znalazłby się inny, co śmiejąc się z frajera zgarnąłby kasę do kieszeni...
signaal
CYTAT(vacu @ pon, 04 lis 2013 - 16:27) *
CYTAT(Bartek @ nie, 03 lis 2013 - 18:30) *
Natomiast co do moBilet to przelanie hmm 25 zł na konto to aż taki duży wydatek i problem z zamrożeniem gotówki? Narzekacie i szukacie tylko tematu żeby sobie ponarzekać, no ale taka mentalność co niektórych na forum rolleyes.gif

Musze powiedzieć, że jestem pozytywnie zaskoczony, nie wiedziałem, że taka opcja jest a dzisiaj wypróbowałem i działa bardzo dobrze smile2.gif W tym momencie już zupełnie nie rozumiem idei (i sensu ponoszenia kosztów) tej karty skup skoro są rozwiązania mobilne (co ważne dostępne nie tylko dla posiadaczy smartfonów!). Jedyny minus to brak biletów okresowych ale to myślę dałoby się ekspresem zmienić.
Natomiast duży minus za coś co zauważyłem, wcześniej nie zwróciłem uwagi ale ostatnio pojeździłem nieznanymi liniami i rzuciło mi się w oczy - brak rozpiski linii w autobusach, kompletna porażka. Jak ktoś zna linię to mu to niepotrzebne ale jeśli nie to skąd ma wiedzieć gdzie wysiąść? Na obcym terenie zwykle sobię liczę przystanki na wszelki wypadek, wyłapuję charakterystyczne a u nas nie ma jak. Do tego wyświetlacze służą tylko jako kosztowne zegarki (po co to komu?) zamiast podawać info o kolejnym przystanku sad.gif

Po co jest ten Miś. tfu ŚKUP - http://www.youtube.com/watch?v=uPZj1p_smCA
Rozpiska przystanków w autobusie... Mówimy o organizatorze, który nie jest w stanie nazw przystanków umieścić w widoczny sposób na większości przystanków. O organizatorze, który ten sam przystanek różnie nazywa w internecie, różnie "na słupkach" a zapowiedzi w autobusach używają jeszcze innej nazwy. Gdzie kierunek na rozkładzie a kierunek na autobusie bywa różny... Gdzie na słupkach nadal widoczne są nazwy przystanków nieużywane od kilkunastu lat...
Generalnie vacu podchodzisz do organizacji komunikacji rzeczowo. KZK GOP nie podchodzi do niej w ogóle. Jakość usług czy wręcz to czy ktokolwiek gdziekolwiek jeździ korzystając z jego usług jest mu obojętne. Jak to ładnie parę razy ujął dyrektor biura KZK GOP - ważne, że prezydenci i burmistrzowie są zadowoleni.
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.