Protokół nr 22/08 z posiedzenia Komisji Rozwoju i Promocji Miasta w dniu 23 kwietnia 2008
CYTAT
Ad. 1
Przewodniczący Komisji – I. Zugaj:
Proszę bardzo Panie Prezydencie powiedzieć nam o zmianach w Wieloletnim Programie Inwestycyjnym.
I Z-ca Prezydenta Miasta – H. Zaguła:
Zmiana jest jedna, taka poważna. Chodzi o przystanki, na to zadanie, które musimy w ramach współfinansowania ze środków europejskich dokończyć do końca kwietnia. Zakres wartości obejmuje dodatkowo 28 przystanków. 28 przystanków ponieważ po podpisaniu umowy, stwierdziliśmy, że przy tym zleceniu nie było uwzględnionych 8 przystanków. Chodzi tu o Kuźnicę Błędowską, ul. Majewskiego, Rudy, Wypaleniska, Konstytucji itd. i to zostało zrobione, ale nie zostało jeszcze zapłacone. W końcowej fazie realizacji tego zadania, po ponownej inwentaryzacji okazało się, że jeszcze nie jest uwzględnionych 20 przystanków, to jest Błędów, Okradzionów, Aleja Róż, Wybickiego, Strzemieszycka, Fabryczna itd. Te 20 przystanków również musi być zrobione do końca kwietnia, aby zadanie zostało przyjęte jako zrealizowane w ramach środków pomocowych. Po uzgodnieniach z firmami stwierdziliśmy, że na to jest potrzebne w sumie około 1.400.000zł, dziękuję.
Przewodniczący Komisji – I. Zugaj:
Dziękuję, czy są jakieś pytania?
Radny – J. Talkowski:
Tak są. Dlaczego dopiero teraz próbujemy pieniądze załatwiać, robimy przystanki ponownie tam gdzie nawierzchnie były dobre, przykładem jest przystanek koło Pałacu, z jednej i z drugiej strony? To jest karygodne.
Prezydent Miasta – Z. Podraza:
Panie Prezydencie, powiem tak: źle Pan obliczył te przystanki.
Radny – J. Talkowski:
Ja źle obliczyłem?
Prezydent Miasta – Z. Podraza:
Źle Pan w taki sposób podpisał porozumienie, bo w porozumieniu przystanki mają określony standard, i Pan podpisał tylko 160, a okazuje się, że tych przystanków do zrobienia na tych liniach zgodnie z porozumieniem jest 300.
Radny – J. Talkowski:
Jest to duża nieprawidłowość.
I Z-ca Prezydenta Miasta – H. Zaguła:
Chciałbym się odnieść do tego. Proszę Państwa, te przystanki, które były ostatnio robione nie były zgodne z przepisami, z umową zawartą na dofinansowanie i to jest pierwszy temat, który powoduje, że przystanki nowe trzeba było rozbierać. Drugi problem dotyczy w szczególności przystanku koło Pałacu Kultury Zagłębia, po zrobieniu tego przystanku zgodnie z przepisami trzeba wyjechać dalej żeby dać odpowiedni spad, bo by musiały być stopnie niestety zakres tej roboty nie został uwzględniony i o tyle jest poszerzony, tam trzeba rozebrać praktycznie cały ten ciąg do kostki równo z przystankiem. Trzeci zakres, który wykonujemy na nowo wykonanych przystankach, to przykładem są przystanki wzdłuż Alei Piłsduskiego i Sobieskiego – nowo wykonane przystanki wszystkie się zawalają. Jest źle oszacowana podbudowa, ciężar autobusów powoduje dewastację tych przystanków. Dla mnie są to fakty, które zostały stwierdzone i muszą być zrobione, aby program został rozliczony i zatwierdzony przez instytucję zarządzającą. Chciałbym Państwu teraz odpowiedzieć, dlaczego tak późno robimy weryfikacje. Otóż poprosiłem Pana Prezydenta Podrazę żeby miał możliwość trzymania do ostatniej chwili wykonawców, mieć gwarancje przynajmniej jakąś teoretyczną, że zostanie zadanie zakończone i będziemy mogli zapłacić. Stąd nie robiliśmy tego na sesji poprzedniej, robimy teraz. Po przeglądzie wszystkich przystanków, w dużej części te przystanki są już poodbierane już są papiery formalne załatwione. Dzisiaj mam pewność, że zdążymy do 30 kwietnia, ale żeby zdążyć do tego czasu muszę mieć zabezpieczony poziom finansowania, bo do 30 kwietnia musimy rozliczyć ostatnią fakturę, dziękuję.
Radny – J. Talkowski: ad vocem
A dlaczego Będzin mógł doskonale w krótkim czasie i prawidłowo zrobić, dlaczego Sosnowiec i zamknąć w cyklu 2007 roku, a my się dopiero teraz ocknęliśmy się, tak późno i dopiero teraz próbujemy znaleźć źródła finansowania? To jest moja uwaga, dziękuję bardzo.
I Z-ca Prezydenta Miasta – H. Zaguła:
Nie próbujemy tylko wykonujemy zgodnie z harmonogramem, nikt nic nie próbuje.
Radna – H. Koziak:
Niepokoi mnie fakt, iż na Alei Zwycięstwa są trzy podwójne przystanki i do tej pory jeszcze żadna firma tam nie weszła. Czy te przystanki nie będą tam robione?
I Z-ca Prezydenta Miasta – H. Zaguła:
Nie mogę w tej chwili powiedzieć nic na temat konkretnych przystanków.
Radna – H. Koziak:
Aleja Zwycięstwa, w jedną stronę w kierunku dojazdu do Antoniowa jest robiony przystanek z jednej strony natomiast z drugiej strony w stronę Ujejsca, nie jest robiony przystanek powyżej za szkołą też nie ma i Osiedle Gdańskie również, to są trzy przystanki.
I Z-ca Prezydenta Miasta – H. Zaguła:
Sprawdzę na planie i odpowiem.
Radny – K. Woźniczka:
Chciałem powiedzieć, że nigdy jeszcze nie widziałem tak źle przygotowanej dokumentacji, jaka została wcześniej sporządzona. Dokumentacja dotycząca przystanków to jest jakiś paradoks. I dziwię się Panu, Panie Prezydencie Talkowski, że zadaje Pan takie pytania.
I Z-ca Prezydenta Miasta – H. Zaguła:
Chciałbym jedną rzecz wyjaśnić. W pierwotnych zapisach programu były wytypowane linie, po których będą jeździć te niskopodłogowe autobusy i to zostało wysłane jako projekt z tym wykazem przystanków. W między czasie jak zakupiono pierwszą transze autobusów okazało się, że PKM nie jest w stanie zabezpieczyć logistycznie tak, żeby te autobusy chodziły tylko po tych liniach. W związku z tym zapadło wspólne ustalenie pomiędzy Prezydentami Miast Sosnowca, Będzina i Dąbrowy Górniczej o rozszerzeniu tego zadania na wszystkie przystanki i stąd jakby wziął się kłopot. Dąbrowa Górnicza przygotowała (jak przygotowała tak przygotowała) przystanki z wykazu podstawowego tego pierwszego zapisu, dopiero jak się później okazało na początku ubiegłego roku, że zadanie zostało rozszerzone, lider kontraktu Sosnowiec zapytał wprost: kiedy będą wszystkie przystanki zrobione? Trzeba było pouzupełniać te wszystkie przystanki. Na dzień podpisywania kontraktu podstawowego był wykaz linii, po których będą jeździć te autobusy, ale na dzień 30 listopada 2006 roku wiadomo było doskonale, że trzeba robić wszystkie przystanki, dziękuję.
Radny – K. Woźniczka:
Dodatkowa informacja, to też trzeba powiedzieć jasno i przejrzyście, że na liniach, które były wyznaczone policzono przystanki tylko tam gdzie stały budki, a po drugiej stronie gdzie był słupek, po prostu nie było uwzględniane jako przystanek.
Radny – M. Cygroń:
Panie Prezydencie prosiłbym o sprecyzowanie tego uzasadnienia tak w dwóch słowach.
I Z-ca Prezydenta Miasta – H. Zaguła:
Te środki dodatkowe potrzebne są na: wykonane roboty dodatkowe konieczne na przystankach ujętych w dwóch umowach i na 28 przystanków, które nie zostały uwzględnione w kosztorysach do umów podstawowych. Większa część tej kwoty jest na zapłatę na dodatkowe przystanki i część na roboty dodatkowe typu zmiana podbudowy, bo nie była uwzględniana w dokumentacji.
Radny – R. Majewski:
Dziwi mnie to, że nadal może być ryzyko, że są jakieś przystanki pominięte.
Przewodniczący Komisji – I. Zugaj:
Dziękuję bardzo za wszystkie opinie i pytania. Przystąpimy teraz do głosowania, kto z Państwa jest za pozytywną opinią projektu uchwały dotyczącego: zmian w budżecie miasta Dąbrowy Górniczej na 2008 rok – Wieloletni Program Inwestycyjny - Druk nr 43?
Wynik głosowania: za – 5, przeciw – 3, wstrzym. - 3
(...)
Jakies to wszystko dziwne. Mialo byc do konca kwietnia zrobione, a 23 kwietnia dopiero obradowala nad tym komisja. A gdzie uchwalenie na sesji, a gdzie wykonanie i odebranie. Jak wiadomo przystanki do tej pory sa robione. Nie mowiac juz o tym, ze glowne przystanki zostaly zrobione dopiero niedawno, jak Golonog Osiedle, gdzie od poczatku bylo wiadomo, ze tamtedy beda jezdzily "unijne" i to nie jest nic dodatkowego. Ja od poczatku realizacji tego zadania nic nie rozumiem. Zaczelo sie od niezgodnosci z projektami.