Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Komunikacja KZK GOP
Forum Mieszkańców Dąbrowy Górniczej > Dąbrowa Górnicza > Nasze Miasto
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67
signaal
Na wczorajszym zgromadzeniu KZK GOP najmądrzejszego z Romanów wybrano na kolejną kadencje przewodniczącego zarządu KZK GOP.
Miłej komunikacji publiczne w regionie szanownemu społeczeństwu życzę.
signaal
http://bip.kzkgop.pl/pdf/uchwaly/2014/47_2014.pdf

Przewodniczący najlepszego z organizatorów za swoją okrutnie ciężką robotę otrzymywać będzie 12 040 złotych miesięcznie.
:)
Jakość torowiska:

snf (51).gif https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hpho...e508b3d59c3fc9c
Grzegorz-dg
Dzisiaj w tym samym miejscu na przeciwnym torze doszło do wykolejenia tramwaju .
olo
CYTAT(Grzegorz-dg @ pon, 29 gru 2014 - 16:30) *
Dzisiaj w tym samym miejscu na przeciwnym torze doszło do wykolejenia tramwaju .

Cóż, motorniczy nie dostosował prędkości jazdy do warunków na dro.. tfu torowisku...
bzenek
CYTAT(signaal @ śro, 17 gru 2014 - 13:10) *
Na wczorajszym zgromadzeniu KZK GOP najmądrzejszego z Romanów wybrano na kolejną kadencje przewodniczącego zarządu KZK GOP.

Po prostu interesy wybierających są inne niż pasażerów.
Dla wybierających ma być tanio. wink.gif

Co by tu jednak nie powiedzieć jakość naszej komunikacji wyraźnie się poprawiła.

Chyba wszystkie autobusy są niskopodłogowe. Tramwaje są odświeżone.

I co ważne zimą grzeją.
Do ideału daleko ale podróże ciemnym i zamarzniętym ikarusem są już tylko wspomnieniem. smile.gif

marcin.p
CYTAT(bzenek @ wto, 30 gru 2014 - 13:20) *
Do ideału daleko ale podróże ciemnym i zamarzniętym ikarusem są już tylko wspomnieniem. smile.gif


Z wyjątkiem Katowic i okolic. Ale tam stare heble idealnie pasują - w końcu najbrzydsza stolica województwa w Polsce
Sebastian22
w Częstochowie też jeszcze sporo Ikarusów, sprowadzili nawet kilka z Warszawy...
signaal
CYTAT(bzenek @ wto, 30 gru 2014 - 13:20) *
CYTAT(signaal @ śro, 17 gru 2014 - 13:10) *
Na wczorajszym zgromadzeniu KZK GOP najmądrzejszego z Romanów wybrano na kolejną kadencje przewodniczącego zarządu KZK GOP.

Po prostu interesy wybierających są inne niż pasażerów.
Dla wybierających ma być tanio. wink.gif

Co by tu jednak nie powiedzieć jakość naszej komunikacji wyraźnie się poprawiła.

Chyba wszystkie autobusy są niskopodłogowe. Tramwaje są odświeżone.

I co ważne zimą grzeją.
Do ideału daleko ale podróże ciemnym i zamarzniętym ikarusem są już tylko wspomnieniem. smile.gif

Kiedy Roman wcale nie jest tani w utrzymaniu. :-)
Niestety (na szczęście?) jakość komunikacji w "konkurencyjnych" ośrodkach też się poprawiła i dystans raczej się zwiększył...
Ale ruszy ŚKUP i od razu wszystkim będzie lepiej.
matidg
CYTAT
Niskopodłogowe tramwaje wjadą też do Dąbrowy Górniczej.

Tramwaje Śląskie przygotowały program modernizacji torowisk na lata 2014-2020 i znów liczą na setki milionów złotych unijnego dofinansowania. Nowy program uwzględnia także Dąbrowę Górniczą.

Rozpoczęty kilka lat temu projekt „Modernizacji infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą”, w Zagłębiu objął tylko i wyłącznie Sosnowiec, gdzie przebudowywana była m.in. linia "piętnastki".

- Ten program przygotowano kilka lat temu głównie z myślą o Euro 2012 w Chorzowie - przypomina Zbigniew Podraza, prezydent Dąbrowy Górniczej. Jak wyjaśnia, m.in. dlatego nie uwzględniono w nim Dąbrowy Górniczej. W nowym, przygotowanym na lata 2014-2020, dąbrowskie torowiska zostaną już uwzględnione.

Jak mówi prezydent Podraza, w tej chwili Tramwaje Śląskie zleciły przygotowanie dokumentacji projektowej na modernizację trzech odcinków:

1) W ulicy Królowej Jadwigi na odcinku od Pałacu Kultury Zagłębia do skrzyżowania z aleją Róż;

2) W ciągu ul. Sobieskiego od ul. Chopina do ul. Paryskiej w Dąbrowie Górniczej;

3) W ulicy Piłsudskiego i Kasprzaka na odcinku od ul. Granicznej do skrzyżowania ul. Kasprzaka z ul. Zaplecze”

Prace w Dąbrowie Górniczej miałyby się rozpocząć w 2016 roku i potrwałyby do 2018 roku.

Tak jak w pierwszym programie modernizacji torowisk [10 z 30 twistów z bydgoskiej Pesy trafiło do zajezdni w Będzinie i obsługują trasę Katowice - Sosnowiec], tak i w drugim Tramwaje Śląskie planują zakup niskopodłogowych wagonów.

- Chcielibyśmy, by torowisko w mieście zostało przystosowane do kursowania niskopodłogowych tramwajów - podkreśla prezydent Zbigniew Podraza, dając do zrozumienia, że nowoczesne tramwaje kursowałyby także po Dąbrowie Górniczej.

Jak już pisaliśmy, władze miasta i tramwajowej spółki porozumiały się już w sprawie modernizacji przejazdu drogowo-tramwajowego przy rondzie Budowniczych Huty Katowice. Miałby on zostać zmodernizowany w tym roku przy okazji remontu 2-kilomentrowego odcinka ul. Piłsudskiego.

Cały tekst: http://sosnowiec.gazeta.pl/gazetasosnowiec...l#ixzz3Nfg9H2XV
sandwich
CYTAT(matidg @ pią, 02 sty 2015 - 16:39) *
CYTAT
Niskopodłogowe tramwaje wjadą też do Dąbrowy Górniczej.

Tramwaje Śląskie przygotowały program modernizacji torowisk na lata 2014-2020 i znów liczą na setki milionów złotych unijnego dofinansowania. Nowy program uwzględnia także Dąbrowę Górniczą.

Rozpoczęty kilka lat temu projekt „Modernizacji infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą”, w Zagłębiu objął tylko i wyłącznie Sosnowiec, gdzie przebudowywana była m.in. linia "piętnastki".

- Ten program przygotowano kilka lat temu głównie z myślą o Euro 2012 w Chorzowie - przypomina Zbigniew Podraza, prezydent Dąbrowy Górniczej. Jak wyjaśnia, m.in. dlatego nie uwzględniono w nim Dąbrowy Górniczej. W nowym, przygotowanym na lata 2014-2020, dąbrowskie torowiska zostaną już uwzględnione.

Jak mówi prezydent Podraza, w tej chwili Tramwaje Śląskie zleciły przygotowanie dokumentacji projektowej na modernizację trzech odcinków:

1) W ulicy Królowej Jadwigi na odcinku od Pałacu Kultury Zagłębia do skrzyżowania z aleją Róż;

2) W ciągu ul. Sobieskiego od ul. Chopina do ul. Paryskiej w Dąbrowie Górniczej;

3) W ulicy Piłsudskiego i Kasprzaka na odcinku od ul. Granicznej do skrzyżowania ul. Kasprzaka z ul. Zaplecze”

Prace w Dąbrowie Górniczej miałyby się rozpocząć w 2016 roku i potrwałyby do 2018 roku.

Tak jak w pierwszym programie modernizacji torowisk [10 z 30 twistów z bydgoskiej Pesy trafiło do zajezdni w Będzinie i obsługują trasę Katowice - Sosnowiec], tak i w drugim Tramwaje Śląskie planują zakup niskopodłogowych wagonów.

- Chcielibyśmy, by torowisko w mieście zostało przystosowane do kursowania niskopodłogowych tramwajów - podkreśla prezydent Zbigniew Podraza, dając do zrozumienia, że nowoczesne tramwaje kursowałyby także po Dąbrowie Górniczej.

Jak już pisaliśmy, władze miasta i tramwajowej spółki porozumiały się już w sprawie modernizacji przejazdu drogowo-tramwajowego przy rondzie Budowniczych Huty Katowice. Miałby on zostać zmodernizowany w tym roku przy okazji remontu 2-kilomentrowego odcinka ul. Piłsudskiego.

Cały tekst: http://sosnowiec.gazeta.pl/gazetasosnowiec...l#ixzz3Nfg9H2XV


Nie wierzę.
olo
Może jednak dożyję czasów początku tej linii, kiedy to znałem na pamięć jedno czy dwa miejsca na trasie Merkury - Gołonóg, że trzeba było (choć niekoniecznie) złapać się uchwytu, bo torowisko lekko było zapadnięte... laugh.gif
Bathurst
CYTAT(sandwich @ nie, 04 sty 2015 - 12:17) *
CYTAT(matidg @ pią, 02 sty 2015 - 16:39) *
CYTAT
Niskopodłogowe tramwaje wjadą też do Dąbrowy Górniczej.

Tramwaje Śląskie przygotowały program modernizacji torowisk na lata 2014-2020 i znów liczą na setki milionów złotych unijnego dofinansowania. Nowy program uwzględnia także Dąbrowę Górniczą.

Rozpoczęty kilka lat temu projekt „Modernizacji infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą”, w Zagłębiu objął tylko i wyłącznie Sosnowiec, gdzie przebudowywana była m.in. linia "piętnastki".

- Ten program przygotowano kilka lat temu głównie z myślą o Euro 2012 w Chorzowie - przypomina Zbigniew Podraza, prezydent Dąbrowy Górniczej. Jak wyjaśnia, m.in. dlatego nie uwzględniono w nim Dąbrowy Górniczej. W nowym, przygotowanym na lata 2014-2020, dąbrowskie torowiska zostaną już uwzględnione.

Jak mówi prezydent Podraza, w tej chwili Tramwaje Śląskie zleciły przygotowanie dokumentacji projektowej na modernizację trzech odcinków:

1) W ulicy Królowej Jadwigi na odcinku od Pałacu Kultury Zagłębia do skrzyżowania z aleją Róż;

2) W ciągu ul. Sobieskiego od ul. Chopina do ul. Paryskiej w Dąbrowie Górniczej;

3) W ulicy Piłsudskiego i Kasprzaka na odcinku od ul. Granicznej do skrzyżowania ul. Kasprzaka z ul. Zaplecze”

Prace w Dąbrowie Górniczej miałyby się rozpocząć w 2016 roku i potrwałyby do 2018 roku.

Tak jak w pierwszym programie modernizacji torowisk [10 z 30 twistów z bydgoskiej Pesy trafiło do zajezdni w Będzinie i obsługują trasę Katowice - Sosnowiec], tak i w drugim Tramwaje Śląskie planują zakup niskopodłogowych wagonów.

- Chcielibyśmy, by torowisko w mieście zostało przystosowane do kursowania niskopodłogowych tramwajów - podkreśla prezydent Zbigniew Podraza, dając do zrozumienia, że nowoczesne tramwaje kursowałyby także po Dąbrowie Górniczej.

Jak już pisaliśmy, władze miasta i tramwajowej spółki porozumiały się już w sprawie modernizacji przejazdu drogowo-tramwajowego przy rondzie Budowniczych Huty Katowice. Miałby on zostać zmodernizowany w tym roku przy okazji remontu 2-kilomentrowego odcinka ul. Piłsudskiego.

Cały tekst: http://sosnowiec.gazeta.pl/gazetasosnowiec...l#ixzz3Nfg9H2XV


Nie wierzę.

ja też
:)
Spokojnie, tym razem powinno się udać bo TŚ dostaną na ten cel kasę z UE.
Przetargi na projekty dla dwóch pierwszych odcinków były ogłoszone kilka lat temu.
Tylko czemu się tak rozdrabniają. Tamte projekty miały zrealizowane dawno temu, a teraz z UE mają zrobić całą linię 21.

Leszek
Dziś z przyjemnym nie ukrywam zdziwieniem zobaczyłem podwójny skład na 21 - ciekawe, czy to chwilowa zmiana, czy wracamy do lepszych czasów?
:)
Cały czas zapominam tu napisać, że od niedawna w dni robocze w godzinach popołudniowego szczytu dodano dodatkowe kursy na 21.
Zmniejszenie pojemności na 21 i zabranie drugiego wagonu wynikało dawno temu z problemów z taborem w TŚ. Brakowało po prostu sprawnych wagonów... i tak już zostało.
Ciekawe, że w innych miastach na liniach TŚ jeżdżą puste składy, a u nas pojedyncze zatłoczone wagony.
A w Polsce jakoś gdzie indziej tramwaje mają po 2-3 wagony tego typu i nie ma problemu ze znalezieniem miejsc siedzących. U nas, żeby coś się zmieniło to chyba pasażerowie musieliby zostawać na przystankach.

Druga sprawa to częstotliwość kursów. To w przypadku tramwajów jest podstawą. Gdy się je ogranicza to powoduje to dalsze zmniejszenie i ucieczkę pasażerów.
W DG nawet nikt nie myśli, żeby chociaz troszkę zmniejszyć dublowanie z autobusami i przenieść je na zmodyfikowane trasy, na których komunikacji miejskiej nie ma wcale.

Czytałem gdzieś na innym forum, że jest jakaś szansa na to, że TŚ zaczną remont tamtych odcinków przy Królowej Jadwigi i Sobieskiego jeszcze w tym roku. Trochę trudno w to uwierzyć. Dofinansowania jeszcze nie dostali, chociaż jest pewne.
savalas
tramwaje to powinny co 10 minut dzień w dzień jeździć. Ostatnio znajoma chciała żebym sprawdził jej jak jeździ autobus 55. Byłem w lekkim szoku jak się okazało, że ostatni kurs tego autobusu jest w dni powszednie o 18 !!!!! a w weekendy jeździ zaledwie 8 razy !!!!! Komunikacja Zagłębia Dąbrowskiego to dno i kilometr mułu a stawki już prawie jak za taxi
danielmdc
Organizacja komunikacji zbiorowej w naszym województwie to jest jakiś żart. No ale jak KZKGOP zarządzają nieudacznicy i ludzie pamiętający Gierka to jest jak jest. Wystarczy chwilę postać w centrum i zobaczyć jak jeżdżą autobusy albo jadą 3 naraz albo jeden po drugim w tym samym kierunku laugh.gif Jedyną receptą dla cwaniaków ze związku na odpływ pasażerów są podwyżki cen biletów.
vodun
CYTAT(danielmdc @ czw, 08 sty 2015 - 15:57) *
Organizacja komunikacji zbiorowej w naszym województwie to jest jakiś żart.


Czy ja wiem smile.gif Prawie codziennie kończę pracę o 16:00. Dojście na przestanek 10 minut i ..... czekanie pół godziny na autobusy, niby nic, ale zawsze ta niepewność który pierwszy przyjedzie, 605 który jest o 16:41 czy 603 który jest o .... 16:41. W sumie chyba się czepiam bo przecież ten kurs 603 jedzie 6 przestanków dalej rolleyes.gif Poprostu szlag mnie trafia, że jadąc 605 wielokrotnie jadę SAM aż pod Merkury ohmy.gif Więc gdyby nie ja woziłby powietrze?
Leszek
Tak z innej beczki - czas jazdy na bilecie jest liczony według rozkładu jazdy czy według faktycznego czasu przejazdu?
Prosty
Rozkladowo jesli juz jestes w srodku
Tak samo jest na torach z KŚ oraz IC
marcin.p
CYTAT(vodun @ czw, 08 sty 2015 - 20:59) *
(...) 603 jedzie 6 przestanków dalej (...) Więc gdyby nie ja woziłby powietrze?


6 przystanków!


KZK GOP autobus specjalnie dla Ciebie zrobił i jeszcze Ci źle? wink.gif
vodun
kurde faktycznie, ale strzeliłem gafę blush.gif tylko wydaje mi się że troszkę za małymi literami mnie poprawiłeś wink.gif
Chociaż wydaje mi się że słowo przestanek też pasuje w przypadku komunikacji miejskiej; wg SJP przestanek to przestarzałe: chwilowe zaprzestanie robienia czegoś, przerwa. W moim wypadku to znacząca przerwa w powrocie do domu tongue.gif
signaal
CYTAT(vodun @ czw, 08 sty 2015 - 20:59) *
CYTAT(danielmdc @ czw, 08 sty 2015 - 15:57) *
Organizacja komunikacji zbiorowej w naszym województwie to jest jakiś żart.


Czy ja wiem smile.gif Prawie codziennie kończę pracę o 16:00. Dojście na przestanek 10 minut i ..... czekanie pół godziny na autobusy, niby nic, ale zawsze ta niepewność który pierwszy przyjedzie, 605 który jest o 16:41 czy 603 który jest o .... 16:41. W sumie chyba się czepiam bo przecież ten kurs 603 jedzie 6 przestanków dalej rolleyes.gif Poprostu szlag mnie trafia, że jadąc 605 wielokrotnie jadę SAM aż pod Merkury ohmy.gif Więc gdyby nie ja woziłby powietrze?

Już chyba sam tutaj pisałem, że układem komunikacyjnym w zatrudniającym grubo ponad 200 osób KZK GOP zajmuje się coś koło 5 osób...
Poza tym niedawno były wybory władz odpowiedzialnych za zbiorkom w regionie. Zmian w nich nie odnotowano czyli wszystkim odpowiada tak jak jest.
savalas
jakieś rok temu pracownicy firm z ul. Jedności w Sosnowcu pisali petycje o to, by 18 stka jeździła tą ulicą przez nowo powstały przystanek i by puszczono jedną o 22:20, do tej pory cisza. I tak jest przy każdym zakładzie pracy na zagłębiu, za mało, za rzadko i nie tam gdzie trzeba
signaal
Niesamowite. Okazało się, że KZK GOP to jednak kolejny kurwi dołek.

CYTAT
NIK skrupulatnie prześwietlił działalność KZK GOP w ostatnich latach. Ocena działalności związku jest negatywna, a lista zarzutów bardzo długa.

Kontrolerzy przyjrzeli się m.in. czterem przetargom KZK GOP na obsługę linii autobusowych. Ich wartość przekraczała 3 mld zł. Uznano, że zostały one przeprowadzone z naruszeniem zasad uczciwej konkurencji.

- Warunki przetargu były tak sformułowane, że mogły wygrać je tylko spółki miast, które tworzą KZK GOP - wynika z raportu z kontroli. W efekcie "ten mechanizm nie dawał możliwości uzyskania efektu wynikającego z konkurencji pomiędzy wykonawcami, czyli optymalizacji kosztów i jakości kupowanych przez KZK GOP świadczeń".

Związek zgodził się, by mieszkańców wozić ikarusami

Jak do tego doszło? Na przykład w 2013 roku ogłoszono przetarg na obsługę 181 linii. Nie można było składać ofert częściowych, a więc przyszły wykonawca musiał dysponować ponad 600 autobusami. To z góry wykluczało mniejszych przewoźników.

- KZK GOP przedkładał interes spółek komunalnych nad prawem pasażerów do odpowiedniego standardu świadczonych usług - podkreśla NIK. I zwraca uwagę, że związek zgodził się, by mieszkańców regionu wozić ikarusami, a te pojazdy miały tylko miejskie firmy.

1,3 mln zł niezapłaconego podatku, problem ze ŚKUP-em

Na tym jednak nie koniec. KZK GOP zarzuca się też, że nie zapłacił podatku od diet, które przez długi czas dostawali zasiadający w jego władzach samorządowcy. Chodzi o podatek od 1,345 mln zł.

Wreszcie na koniec NIK twierdzi, że specyfikacje przetargowe dotyczące Śląskiej Karty Usług Publicznych oraz Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej przygotowano nierzetelnie, czego efektem są opóźnienia w realizacji tych projektów.

KZK GOP chce oceny pozytywnej

KZK GOP na zarzuty kontrolerów odpowiedział grubym na niemal pięćdziesiąt stron pismem. Domagał się zmiany oceny swojej działalności z negatywnej na "pozytywną mimo stwierdzonych nieprawidłowości".

Związek zaprzecza, że przetargi naruszały zasady uczciwej konkurencji. - W przetargu mogły brać udział firmy z całej UE, warunki spełniało też kilka firm działających w Polskich miastach. To np. Arriva, Mobilis, czy Veolia - przekonuje KZK GOP.

Związek przekonuje też, że i inne zarzuty są chybione. - Jeśli zaś chodzi o diety i podatek od nich, to nie możemy ponosić odpowiedzialności za zmianę wykładni prawa - wynika z pisma.

Cały tekst: http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,72739...l#ixzz3QICQQhS0


Link do wystąpienia pokontrolnego http://www.nik.gov.pl/kontrole/wyniki-kont...role,13583.html
signaal
CYTAT
Najwyższa Izba Kontroli wytknęła KZK GOP, że wielu pasażerów musiało kupować u kierowców drogie bilety, choć jeździli na krótkich odcinkach. Związek zapowiada zmiany.
Artykuł otwarty
Kierowcy sprzedają pasażerom bilety, ale tylko te najdroższe, czyli po 4,8 zł za sztukę. To najdroższy jednorazowy bilet KZK GOP, który pozwala podróżować po trzech miastach i dalej. Pasażerowie, którzy chcą podróżować po jednym mieście i nie mają kupionego w kiosku za biletu 3,2 zł, przepłacają więc 1,6 zł.

Najwyższa Izba Kontroli, która w tych dniach opublikowała raport po kontroli w związku, mocno skrytykowała te praktyki.

- Sprzedaż biletów przez kierowców nie może być traktowana jedynie jako uzupełnienie sprzedaży stacjonarnej. Stosując taką formę sprzedaży biletów, KZK GOP ograniczył możliwość dokonania przez pasażerów wyboru nominału kupowanego biletu, w cenie adekwatnej do ich potrzeb - wytyka NIK i wprost dodaje, że w ten sposób rosły dochody KZK GOP, ponieważ część pasażerów z pewnością jechała na krótszych odcinkach, niż pozwala na to bilet.

17 milionów najdroższych biletów

Okazało się też, że w latach 2010-2013 kierowcy i motorniczy sprzedali 17 351 130 takich biletów. To oznacza, że w ostatnich czterech latach kierowcy sprzedali niemal połowę biletów za 4,8 zł, które trafiły na rynek.

KZK GOP próbował się bronić, że nikt przecież pasażerów do kupowania biletów u kierowcy nie zmusza. Przekonywano, że na każdy przystanek przypada 1,5 punktu sprzedaży biletów, a w dodatku można je kasować również przy pomocy aplikacji na smartfony.

- Kierowcy nie sprzedają tańszych biletów, ponieważ ich podstawowym obowiązkiem jest prowadzenie pojazdu. Gdyby mieli mieć wszystkie bilety, to musieliby mieć ich pod ręką aż osiem - mówi Anna Koteras, rzeczniczka związku.

Teraz kupisz w autobusie każdy bilet

KZK GOP do pompowania swoich dochodów kosztem krótkich podróży też się nie przyznaje. Ale zapowiada, że gdy w tym roku zacznie działać Śląska Karta Usług Publicznych, kierowcy będą sprzedawać już wszystkie rodzaje biletów.

Skąd ta zmiana? Okazuje się, że wraz ze ŚKUP w autobusach i tramwajach są montowane niewielkie drukarki. Kierowca będzie więc mógł za jednym naciśnięciem guzika wydrukować bilet o dowolnym nominale.

Dlaczego przez tyle lat KZK GOP nie wprowadziło tego udogodnienia? Związek wymawia się kosztami. - W każdym pojeździe musiałby się pojawić mały komputer. Teraz potrzebny sprzęt pojawi się w ramach dofinansowanego przez Unię Europejską projektu ŚKUP - dodaje Anna Koteras.

Cały tekst: http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,72739...l#ixzz3QzEmUzUL
matidg
CYTAT
Dąbrowa Górnicza tramwaje: będzie remont, ale nowych tramwajów i tak u nas nie zobaczymy

Dąbrowa Górnicza tramwaje. Trzy pętle, siedemnaście przystanków i prawie dwadzieścia kilometrów pojedynczego toru - to właśnie dąbrowska linia tramwajowa. W odróżnieniu od sąsiedniego Sosnowca, gdzie inwestycje Tramwajów Śląskich w modernizację torowiska linii nr 15 idą pełną parą, w Dąbrowie Górniczej spora część torów pamięta jeszcze czasy Edwarda Gierka. W najbliższych latach ta sytuacja ma się zmienić, na czym skorzystają właśnie dąbrowianie podróżujący tym środkiem transportu. To dobre wiadomości. Te nieco gorsze są natomiast takie, że nawet po wymianie i modernizacji części torowiska na terenie naszego miasta nie mamy co liczyć na to, ze zobaczymy u nas nowoczesne składy, jakie kursują po torach aglomeracji, choćby za miedzą w Sosnowcu.


Dąbrowa Górnicza tramwaje: będzie remont, ale nowych tramwajów i tak u nas nie zobaczymy

To właśnie w drugiej połowie lat 70., powstawała linia do największej w Polsce Huty Katowice. Efekt jest taki, że krzywe tory, szczególnie w dzielnicy Gołonóg, dają się dziś mocno we znaki i motorniczym, i pasażerom. A w grudniu po raz kolejny już tramwaj po prostu wypadł na tym odcinku z szyn. Działo się to właśnie w Gołonogu, blisko przystanku Dąbrowa Górnicza Manhattan. To nie pierwsze takie zdarzenie w tym mieście, tak więc najwyższy już czas na generalny remont i przebudowę całej infrastruktury. Dotychczas nie było tego w planach Tramwajów Śląskich, ale w najbliższych latach ma się wszystko zmienić na lepsze i tramwaje linii 21,22 i 28 pojadą po zmodernizowanym torowisku.

Czego zatem możemy się dokładnie spodziewać po planowanych remontach Tramwajów Śląskich w Dąbrowie Górniczej. – Obecnie, na zlecenie spółki Tramwaje Śląskie S.A. opracowywana jest dokumentacja projektowa modernizacji torowiska tramwajowego w naszym mieście. Obejmie kilka odcinków: w ulicy Królowej Jadwigi, na odcinku od Pałacu Kultury Zagłębia do skrzyżowania z aleją Róż, w ciągu ul. Sobieskiego, od ul. Chopina do ul. Paryskiej oraz w ulicy Piłsudskiego – Kasprzaka, na odcinku od ul. Granicznej do skrzyżowania ul. Kasprzaka z ul. Zaplecze – informuje Krzysztof Serafiński z Wydziału Komunikacji i Drogownictwa UM w Dąbrowie Górniczej. – Inwestor zakłada współfinansowanie inwestycji z funduszy europejskich. W tym roku zostanie wykonane studium wykonalności tej inwestycji – dodaje.

Na razie wiadomo tyle. Same Tramwaje Śląskie plany potwierdzają, ale podchodzą do wszystkiego bardzo ostrożnie.

Planowany termin rozpoczęcia prac budowlanych to lata 2016/2017, a ich zakończenie w 2018 roku. – Czy i kiedy będą realizowane te inwestycje na razie nie możemy zadeklarować – mówi Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich. – Proponowane do modernizacji odcinki wybierane są przede wszystkim pod kątem ich aktualnego stanu technicznego. Pierwszeństwo mają odcinki o najgorszych parametrach. Ostateczna decyzja o tym, które odcinki znajdą się w projekcie modernizacji infrastruktury należy do władz miasta. Trudno w tej chwili powiedzieć także, ile może to kosztować. Wszystko zależy od tego, co będziemy mogli realizować i jakie wartości osiągniemy w procedurze przetargowej – dodaje.

Marzeniem wielu mieszkańców Zagłębia byłoby także połączenie torowiska tramwajowego z Redenu w kierunku Zagórza. To znacznie skróciło i ułatwiłoby dojazd tramwajami do Sosnowca. Niestety, to na razie rzeczywiście tylko marzenie.

– W perspektywie do 2020 roku nie ma takich planów. Zaczynamy w tej chwili prace nad przygotowaniem wstępnego planu rozwoju sieci tramwajowej po 2020 roku. Jeśli takie połączenie będzie możliwe do realizacji i uzasadnione ekonomicznie, nie można wykluczyć tego kierunku rozwoju – podkreśla Andrzej Zowada.

W Dąbrowie Górniczej nie zobaczymy także najnowszych wagonów, bo… nie pozwala na to właśnie stan torowisk. – Na razie nie ma możliwości wprowadzenia nowoczesnych wagonów na tym szlaku – mówi rzecznik Tramwajów Śląskich.
Leszek
CYTAT
prawie dwadzieścia kilometrów pojedynczego toru


Taa, zwinęli drugi tor w nocy? Dżizas, czy tak trudno napisać coś rzetelnie albo chociaż poprosić kogoś zorientowanego w temacie o przeczytanie przez publikacją?
olo
CYTAT(Leszek @ wto, 10 lut 2015 - 16:24) *
CYTAT
prawie dwadzieścia kilometrów pojedynczego toru


Taa, zwinęli drugi tor w nocy? Dżizas, czy tak trudno napisać coś rzetelnie albo chociaż poprosić kogoś zorientowanego w temacie o przeczytanie przez publikacją?

Leszek, zapewne w dokumentacjach technicznych używa się pojęcia pojedynczego toru. I to by się zgadzało, bo podwójnego będzie z 10 km. Idzie o to, tak mi się wydaje, że jeżeli zostanie ogłoszony przetarg na modernizację 3,5 km torowiska to nie znaczy, że wyremontują od Paryża do Gołonoga podwójnego 3,5 km, tylko 1 km pojedynczego w Centrum, 1 km w Gołonogu i dwa razy po 500 na Laskach.
Leszek
CYTAT(olo @ wto, 10 lut 2015 - 20:10) *
Leszek, zapewne w dokumentacjach technicznych używa się pojęcia pojedynczego toru. I to by się zgadzało, bo podwójnego będzie z 10 km.

Ja się domyślam, ze właśnie o to chodzi, ale sformułowanie "pojedynczy tor" sugeruje, że w całej DG jest tak jak np. między nerką a Czeladzią czy na Niwce. Jakby tak napisali "20 km torowisk" byłoby prawidłowo i nie wprowadzało w błąd.
CYTAT(olo @ wto, 10 lut 2015 - 20:10) *
Idzie o to, tak mi się wydaje, że jeżeli zostanie ogłoszony przetarg na modernizację 3,5 km torowiska to nie znaczy, że wyremontują od Paryża do Gołonoga podwójnego 3,5 km, tylko 1 km pojedynczego w Centrum, 1 km w Gołonogu i dwa razy po 500 na Laskach.


Dokładnie tak, przerabialiśmy to ZTCP przy okazji remontu kawałeczka przed rondem w centrum.
Sebastian22
Okreslenie remontu ileśtam metrów "pojedynczego toru" wcale nie oznacza że mamy linię jednotorową, to po prostu "metr bieżący" szlaku do remontu.....
:)
CYTAT
gazeta.pl

Siedem nowych solarisów po weekendzie zjedzie do Sosnowca

Siedem z czternastu autobusów, które sosnowiecki PKM zamówił w fabryce w Bolechowie zaraz po weekendzie zamelduje się w zajezdni w Zagórzu.

Za około 17 mln zł [11,8 mln zł to unijne dofinansowanie] PKM Sosnowiec zamówił sześć 12-metrowych i osiem 18-metrowych autobusów. Wszystkie wyposażone będą w klimatyzację, alkolocki, wewnętrzny i zewnętrzny system informacji pasażerskiej, a także gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych.

- W krótkim autobusach gniazd będzie po 5, w przegubowych po 10 - precyzuje Piotr Drabek, dyrektor ds. technicznych w PKM Sosnowiec, który wyruszył właśnie do Bolechowa po odbiór pierwszej partii nowych autobusów.

Na tym nie koniec nowinek, bo PKM-owi w ramach ceny udało się wynegocjować kilka dodatkowych opcji. - Autobusy będą energooszczędne: całe wnętrze podświetlać będą LED-y. LED-owe będą także światła drogowe i mijania - mówi dyrektor Drabek. Dodaje, że w autobusach działać też będzie Wi-Fi.

Siedem pierwszych solarisów, które po weekendzie zjawią się w Sosnowcu, na trasy wyjedzie najprawdopodobniej 20 marca. Partia kolejnych siedmiu w tym czasie powinna już być w Sosnowcu. Wiadomo, że wszystkie zaczną wozić pasażerów przed końcem marca.

- Umowa na unijne dofinansowanie zakłada, że 1 marca wszystkie będą już obsługiwać wskazane linie - mówi dyrektor Drabek.

Jak poinformował wydawany przez sosnowiecki magistrat „Kurier Miejski”, nowe solarisy będą obsługiwać linie 811, 723 i 815, zobaczymy je także na liniach 35, 106, 235, 221, 902N, 635 i 808.


Pewnie chodzi o 1 kwietnia, a nie marca. I oczywiście część trafi do Gołonoga.
:)
Pisałem dawno temu o takich plotkach

CYTAT
gazeta.pl

PKM Sosnowiec planuje zakup 54 hybrydowych autobusów

PKM Sosnowiec szykuje się do zakupu ponad sześćdziesięciu nowych autobusów. W najbliższych miesiącach wyjaśni się, jakie dokładnie będą to pojazdy.

Zarząd Związku Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego zatwierdził niedawno listę projektów transportowych Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, które dostaną unijne dotacje.

Wśród ośmiu "pewniaków" nie znalazł się przygotowywany projekt zakupu kilkudziesięciu autobusów przez PKM Sosnowiec. - 100 mln zł na ten cel jest niezagrożone - zapewnił niedawno dziennikarzy prezydent Arkadiusz Chęciński.

Projekt związany jest z preferowaną przez Unię Europejską niskoemisyjnością. Z tego powodu PKM Sosnowiec zamierza zakupić 54 autobusy hybrydowe i 9 autobusów elektrycznych. W ostatnim czasie pojawiły się jednak informacje, że być może do projektu wpisać będzie można nieco tańsze autobusy wyposażone w silniki spełniające europejski standard emisji spalin Euro 6. Takie pojazdy zakupiło niedawno krakowskie MPK i inne firmy ciekawe są doświadczeń firmy spod Wawelu.

- Póki co jednak trzymamy się tego, co założyliśmy na początku, czyli 54 autobusów o napędzie hybrydowym i 9 elektrycznych. Moim zdaniem, jeżeli poziom dofinansowania będzie wysoki, warto powalczyć o te wysokie też technologie - mówi Piotr Drabek, dyrektor ds. technicznych w PKM Sosnowiec.

Przypomnijmy, że projektowi zakupu nowych autobusów w Sosnowcu towarzyszą jeszcze projekty budowy małych centrów przesiadkowych połączonych drogami rowerowymi. Jak mówi prezydent Arkadiusz Chęciński, o tym czy ostatecznie powstaną będzie wiadomo być może w czerwcu, gdy Śląski Urząd Marszałkowski rozpocznie procedurę weryfikacji projektów.


W DG to pewnie same autobusy, bo nic nie planują. W Sosnowcu starają się podciągać pod projekty unijne np. remonty przejść podziemnych.
:)
CYTAT
naszemiasto.pl

Nowe Solarisy od dziś w sosnowieckim PKM

10 marca wcześnie rano do sosnowieckiego PKM dostarczono siedem nowych autobusów. To cztery 18-metrowe solarisy przegubowe oraz trzy 12-metrowe. Nowoczesne pojazdy jeszcze w marcu wyjada na regularne trasy. Niewykluczone także, że do miasta trafią także kolejne - elektryczne lub hybrydowe autobusy.

Sosnowieckie solarisy mają całopojazdową automatyczną klimatyzację, zapowiedzi przystanków wewnętrzne i zewnętrzne, bezpieczny dostęp do internetu oraz gniazda USB. Całość oświetlenia wykonana jest w technologii LED. Dla bezpieczeństwa pasażerów wprowadzona jest również autoblokada dla kierowców, którzy każdorazowo przed włączeniem silnika muszą przejść kontrolę trzeźwości.

Co więcej wprowadzono wiele udogodnień dla osób niepełnosprawnych. Wszystkie przyciski w autobusach opisane są alfabetem Braille'a, dla osób poruszających się na wózkach dostępna jest platforma najazdowa i specjalne miejsca wyposażone w pas do transportu. Dziś w nocy odbędą się jazdy próbne.

-Na razie wszystko idzie zgodnie z planem. Czekamy jeszcze na siedem autobusów. Po ich wprowadzeniu, wszystkie linie, których łącznie jest 67 obsługiwane będą autobusami niskopodłogowymi - przekonuje Piotr Drabek, dyrektor ds. technicznych w PKM Sosnowiec.

Nowe autobusy mają silniki diesla, które są zgodne z normą emisji spalin EURO 6.
To prawdopodobnie nie będą jedyne nowe autobusy, które zasilą sosnowiecki tabor. W Sosnowcu rozważany jest bowiem także zakup ponad pięćdziesięciu nowych ekologicznych autobusów. Jednak dopiero w ciągu najbliższych tygodni wyjaśni się ile ich dokładnie ma być i jakie będą.

W ramach projektów transportowych Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, które mają dostać dotacje unijne rozważany jest zakup ponad 50 autobusów. W Sosnowcu na ich zakup planowane jest przeznaczenie 100 mln zł. Nie ma jednak dokładnych informacji, jakie będą to autobusy.

- Mogą to być autobusy hybrydowe lub elektryczne. Ostatnio zastanawiamy się również nad autobusami wyposażonymi w silniki diesla spełniające europejski standard emisji spalin Euro 6 – mówi Rafał Łysy z sosnowieckiego biura prasowego.

Informację tę potwierdza Piotra Drabek dyrektor ds. technicznych w PKM Sosnowiec.
-Mamy w planach zakup ponad 50 autobusów hybrydowych, jednak czekamy na oficjalne rozdania konkursu. Prowadzone są dyskusje między Zarządem Województwa Śląskiego, a Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju, jak ma wyglądać przeprowadzenie konkursy. Możliwe, że procedura konkursowa rozstrzygana będzie przez gminę Sosnowiec – wyjaśnia Piotr Drabek, dyrektor ds. technicznych w PKM Sosnowiec.


zdjęcia snf (51).gif http://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/arty...,id,tm,zid.html
signaal
Wpływ dostawy nowych autobusów jest widoczny - dawno tyle hebli na 801/831 nie jeździło.
xMarcinx
jakie one maja skrzynie biegow? dalej tak szarpie przy ruszaniu?
signaal
CYTAT(xMarcinx @ czw, 12 mar 2015 - 20:17) *
jakie one maja skrzynie biegow? dalej tak szarpie przy ruszaniu?

Automatyczną, jak to miejskie autobusy dzisiaj. Chyba, że chodzi Ci o konkretny model.
xMarcinx
Model lub chociaz producenta, czy to ZF czy Voith
Leszek
Automaty właśnie szarpią smile2.gif Przynajmniej tak było w DAF-ach z gliwickiego PKM-u jeżdżących po Zabrzu.
:)
TŚ ogłosiły przetarg:

CYTAT
II/212/2015

Wykonanie dokumentacji projektowej dla zadania pn.: ?Przebudowa torowiska tramwajowego wydzielonego w ciągu ul. Piłsudskiego i Kasprzaka w Dąbrowie Górniczej, od skrzyżowania ul. Piłsudskiego i ul. Granicznej do skrzyżowania ul. Kasprzaka i ul. Zaplecze?.


fragment
CYTAT
Stan oczekiwany:
1/
Torowisko wydzielone na strunobetonowych podkładach z przytwierdzeniem sprężystym szyn typu SB.
2/
Przejazdy w technologii bezpodsypkowej na prefabrykowanych płytach torowych. Na skrzyżowaniu z ul. Piłsudskiego należy rozważyć zabudowę systemu smarowania główki szyny.
3/
Sieć trakcyjna wielokrotna skompensowana, o ile to możliwe preferuje się słupy trakcyjne zabudowane w międzytorzu.
4/
W ramach prac projektowych należy przeliczyć oraz na tej podstawie zaprojektować sekcje zasilania oraz zaprojektować nowe kable zasilające i powrotne z podstacji nr03 ?Szopena? oraz nr04 ?Gołonóg?.
5/
Wszystkie rozłącznik i powinny być wyposażone w siłowniki oraz system zdalnego sterowania poprzez kable sterownicze.
6/
W ramach układu zasilania należy również wprowadzić zmiany programowe na podstacjach trakcyjnych oraz w Centrum Dyspozycji Mocy w Chorzowie w celu umożliwienia sterowania rozłącznikami.
7/
W ramach prac projektowych należy również przewidzieć przebudowę peronów
przystankowych


snf (51).gif http://www.tram-silesia.pl/www/index.php/22587/ii2122014/

Projekty na Sobieskiego i Królowej Jadwigi są już gotowe od lat.

Pisaliśmy już dawno temu o składach 2 wagonów na 21. Ostatnio to nie widziałem na 21 pojedynczego. Czy linia jest już obsługiwana w całości przez składy?
Sebastian22
CYTAT(:) @ pią, 13 mar 2015 - 14:06) *
TŚ ogłosiły przetarg:

CYTAT
II/212/2015

Wykonanie dokumentacji projektowej dla zadania pn.: ?Przebudowa torowiska tramwajowego wydzielonego w ciągu ul. Piłsudskiego i Kasprzaka w Dąbrowie Górniczej, od skrzyżowania ul. Piłsudskiego i ul. Granicznej do skrzyżowania ul. Kasprzaka i ul. Zaplecze?.


fragment
CYTAT
Stan oczekiwany:
1/
Torowisko wydzielone na strunobetonowych podkładach z przytwierdzeniem sprężystym szyn typu SB.
2/
Przejazdy w technologii bezpodsypkowej na prefabrykowanych płytach torowych. Na skrzyżowaniu z ul. Piłsudskiego należy rozważyć zabudowę systemu smarowania główki szyny.
3/
Sieć trakcyjna wielokrotna skompensowana, o ile to możliwe preferuje się słupy trakcyjne zabudowane w międzytorzu.
4/
W ramach prac projektowych należy przeliczyć oraz na tej podstawie zaprojektować sekcje zasilania oraz zaprojektować nowe kable zasilające i powrotne z podstacji nr03 ?Szopena? oraz nr04 ?Gołonóg?.
5/
Wszystkie rozłącznik i powinny być wyposażone w siłowniki oraz system zdalnego sterowania poprzez kable sterownicze.
6/
W ramach układu zasilania należy również wprowadzić zmiany programowe na podstacjach trakcyjnych oraz w Centrum Dyspozycji Mocy w Chorzowie w celu umożliwienia sterowania rozłącznikami.
7/
W ramach prac projektowych należy również przewidzieć przebudowę peronów
przystankowych


snf (51).gif http://www.tram-silesia.pl/www/index.php/22587/ii2122014/

Projekty na Sobieskiego i Królowej Jadwigi są już gotowe od lat.

Pisaliśmy już dawno temu o składach 2 wagonów na 21. Ostatnio to nie widziałem na 21 pojedynczego. Czy linia jest już obsługiwana w całości przez składy?


W calości na pewno nie, dziś widziałem solówkę.

O ile się orientuję to na 8 brygad na lini 21 jezdzą 4 składy no i 4 solówki.
signaal
CYTAT(xMarcinx @ pią, 13 mar 2015 - 11:18) *
Model lub chociaz producenta, czy to ZF czy Voith

U12 - Voith D854.6, U18 - Voith D864.6.

DAB-y a nie DAF-y jeśli chodzi o gliwickie autobusy.
Leszek
Całkiem możliwe, sporo lat minęło smile2.gif
signaal
CYTAT(Leszek @ pią, 13 mar 2015 - 22:28) *
Całkiem możliwe, sporo lat minęło smile2.gif

Dalej jeżdżą. Na liniach do Katowic jeździły jeszcze w ubiegłym roku.
juar_78
CYTAT(signaal @ pią, 13 mar 2015 - 21:22) *
CYTAT(Leszek @ pią, 13 mar 2015 - 22:28) *
Całkiem możliwe, sporo lat minęło smile2.gif

Dalej jeżdżą. Na liniach do Katowic jeździły jeszcze w ubiegłym roku.


Potwierdzam. Nadal w ruchu i całkiem przyzwoicie utrzymane. W ogóle wrażenie jest, że PKM Gliwice porównując do katowickiego a o sosnowieckim już nie mówiąc - ma nowszy i lepiej utrzymany tabor.

O tych DAB-ach czytałem kiedyś, że to mega trwałe i bardzo lubiane przez kierowców autobusy. Przez pasażerów myślę, że w gruncie rzeczy także (choć podłoga wysoka). Miały różne ciekawe rozwiązania. Np. taka drobnostka, autobus jadący na światłach, po otwarciu drzwi - światła automatycznie przełączały się na postojowe.

marcin.p
PKM Katowice to ogólnie rzecz ujmując syf, gnój i ogólny smród. A do tego jeszcze ta paskudna żółć, pędzlem malowana. O "serwisie" nawet nie wspomiminam, gdyż wieść gminna niesie, że im jesteś głupszy i czym mniej się znasz na mechanice samochodowej, tym większa szansa, że zostaniesz mechanikiem w PKM Katowice.

Więc stawiając PKM Sosnowiec w tym zestawieniu na końcu świadczy, że juar mało korzysta z KM, szczególnie w relacjach dalszych niż DG-Katowice Centrum. Natomiast zgadzam się, że PKM Gliwice ma bardzo dobry tabor. Ale Sosnowiec w niczym mu nie odstaje!
xMarcinx
Niemniej ten tabor mogli by w środku czasem umyć jakimś karcherem, zwłaszcza te siedziska. Sąsiadki córka w minionym roku złapała w autobusie świerzb.
juar_78
CYTAT(marcin.p @ sob, 14 mar 2015 - 16:53) *
PKM Katowice to ogólnie rzecz ujmując syf, gnój i ogólny smród. A do tego jeszcze ta paskudna żółć, pędzlem malowana. O "serwisie" nawet nie wspomiminam, gdyż wieść gminna niesie, że im jesteś głupszy i czym mniej się znasz na mechanice samochodowej, tym większa szansa, że zostaniesz mechanikiem w PKM Katowice.

Więc stawiając PKM Sosnowiec w tym zestawieniu na końcu świadczy, że juar mało korzysta z KM, szczególnie w relacjach dalszych niż DG-Katowice Centrum. Natomiast zgadzam się, że PKM Gliwice ma bardzo dobry tabor. Ale Sosnowiec w niczym mu nie odstaje!


Faktycznie teraz jeżdżę komunikacją miejską mniej, więc nie będę sobie ręki za temat dawał odcinać. Nie zmienia to faktu, że nadal tabor poszczególnych PKM-ów mam okazję codziennie na ulicy obserwować.

Zresztą istotą mojej wypowiedzi miało być to, że PKM Gliwice daleko wyprzedził tak Katowice, jak i Sosnowiec. Miarą nowoczesności Gliwic były kiedyś wspomniane DAB-y, w czasie gdy w innych zajezdniach nie było nic poza jelczami i ikarusami. Już parę lat wstecz przegubowy tabor Gliwic zasiliły m.in. (nowe) MAN-y lion's city i Scanie. Tymczasem w Sosnowcu jako przeguby jaszcze niedawno były tylko ikarusy i wielkie halo pt. zachodnie używki (chyba MAN-y). Był okres, że w PKM Sosnowiec przegubowych soalrisów nie kupowali, bo na rozliczenie z KZK GOP wystarczały 3 osiowe solówki. Do tego PKM Gliwice jako pierwszy wycofał ze swojego taboru ikarusy. Więc twierdzenie, że Sosnowiec niewiele odstaje jest lekko naginane.

P.S.
Z tymi Gliwicami to w ogóle jest ciekawe. Bo też taka obserwacja, że prawie wszystkie PKS-y w okolicy poszły do piachu z będzińskim na czele, któremu nie pomogły nawet przewozy na zlecenie KZK GOP w peryferiach pow. będzińskiego. Tymczasem PKS Gliwice ma się dobrze. Realizuje w ok. Gliwic i Zabrza kursy także dla KZK GOP i też całkiem fajnym taborem: najczęściej solbusy i irisbus
marcin.p
"wycofanie" ikarusów w Gliwicach odbyło się jedynie w mediach. Jeździły jeszcze długo "po wycofaniu".

CYTAT
Sąsiadki córka w minionym roku złapała w autobusie świerzb.

"Mąż sąsiadki" też się "wyprysków na plecach"* doigrał w autobusie smile2.gif

*"Daleko od szosy" odc.2
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.