Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Dworzec PKP i centra przesiadkowe
Forum Mieszkańców Dąbrowy Górniczej > Dąbrowa Górnicza > Nasze Miasto
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61
warius


Z FB prezydenta
:)
CYTAT
dg.pl

CENTRUM PRZESIADKOWE, TUNEL I PARKINGI CORAZ BLIŻEJ
Zmiany w rejonie dworca w centrum nabierają realnych kształtów. We wtorek odbyła się licytacja elektroniczna, w której wykonawcy zaoferowali ostateczną cenę, za jaką mogą podjąć się tego ważnego zadania. Postępowanie przetargowe dotyczyło budowy centrum przesiadkowego, tunelu i przejść pod torami kolejowymi w centrum, nowej drogi łączącej ul. Kolejową i Kościuszki z ul. Sobieskiego, a także remontu ul. Kolejowej. Zadanie obejmuje też przebudowę torowisk i peronów.

? Oferty złożone w licytacji internetowej pozwalają nam wspólnie z PKP PLK przystąpić do realizacji tego zadania. Wierzę, że dzisiejszy obraz okolic dworca wkrótce przejdzie do historii i zastąpi go nowa, funkcjonalna przestrzeń ? mówi Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.


Najkorzystniejsza oferta, opiewająca na 229 mln zł, została złożona przez konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex. Przedsięwzięcie ma być realizowane wspólnie przez miasto i PKP PLK S.A. W jego ramach powstaną: parkingi po obu stronach torów ? przy ul. Kościuszki i Limanowskiego(łącznie na 375 miejsc), tunel drogowy łączący te ulice, przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów, centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy, droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową, przejście podziemne w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej i Kolejowej, który zostanie zlikwidowany. W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont czeka ul. Kolejową, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie.

Było to drugie podejście do wyłonienia wykonawcy tej inwestycji. W pierwszym przetargu oferty przewyższyły 250 mln zł, czyli kwotę, którą zamawiający zamierzali przeznaczyć na jej sfinansowanie. Po dopełnieniu wszystkich formalności związanych ze sfinalizowaniem aktualnego przetargu, za kilka tygodni będą mogły ruszyć prace. Mają potrwać do końca 2022 r. Pojawiła się również szansa na remont dworcowego budynku, znajdującego się przy torach. W swoich planach inwestycyjnych uwzględniły go Polskie Koleje Państwowe S.A. W przyszłym roku ma być gotowy projekt przebudowy i spółka zamierza wyłonić jej wykonawcę.

Inwestycja w śródmieściu i metamorfoza układu drogowego to kolejne elementy działań, zmierzających do wprowadzenia w mieście równowagi między ruchem samochodowym, rowerowym, pieszym i transportem zbiorowym.

? Komunikację publiczną trzeba dostosowywać do potrzeb mieszkańców, rozwijać ją i ułatwiać korzystanie z niej. Chodzi nam o takie rozwiązania, które pozwolą sprawnie przemieszczać się, dojechać do pracy, szkoły czy uczelni ? zarówno w Dąbrowie, jak i w innych miastach aglomeracji. Mówiąc krótko: pociąg, autobus, tramwaj czy rower muszą być łatwo dostępne, wygodne, docierać na czas w jak najwięcej miejsc, a przez to stanowić alternatywę dla samochodu. Zmiany w śródmieściu będą kolejnym krokiem w tym kierunku ? podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.
Do tej pory powstał m.in. tunel pieszo-rowerowy pod linią kolejową w Ząbkowicach. Na zlecenie Tramwajów Śląskich trwa generalna przebudowa torowiska wzdłuż ul. Kasprzaka. Spółka ma w planach modernizację całego dąbrowskiego odcinka torów, aż do granicy z Będzinem. Przykładem jest też oddane do użytku pod koniec 2017 roku rondo na skrzyżowaniu ul. Kolejowej i Konopnickiej oraz dobudowane połączenie z nim ul. Poniatowskiego. W Dąbrowie powstaje sieć dróg rowerowych, która obejmie miasto od granicy z Będzinem, przez centrum, Reden, Gołonóg aż do huty ?Katowice?, Ząbkowic i strefy inwestycyjnej w Tucznawie. Jej duża część już istnieje i można z niej korzystać.

***
Dynamiczna licytacja

O przebiegu aukcji i o procedurach, które należy dopełnić przed przystąpieniem do realizacji prac budowlanych, opowiada Jarosław Rokicki, naczelnik Wydziału Zamówień Publicznych w dąbrowskim Urzędzie Miejskim.

? Sytuacja była bardzo dynamiczna. Cała aukcja elektroniczna trwała blisko dwie i pół godziny, odnotowaliśmy aż 59 postąpień w dół, co zadecydowało o ostatecznym wyniku aukcji ? mówi Jarosław Rokicki.

? Teraz, po zakończeniu aukcji, mamy obowiązek przeliczenia kosztorysu całej inwestycji. Zwycięskie w postępowaniu konsorcjum firm powinno natomiast w ciągu dziesięciu dni przekazać nam wymagane dokumenty. To m.in. dokumenty poświadczające doświadczenie w wykonywaniu tego typu inwestycji. Można powiedzieć, że osiągnięta cena jest korzystna w stosunku do naszych planów i założeń. Trzeba będzie jednak poczekać również na to, czy nie wpłyną w najbliższym czasie do Krajowej Izby Odwoławczej jakieś odwołania i protesty ze strony dwóch pozostałych uczestników aukcji elektronicznej. Jeśli nic takiego się nie stanie, to w wersji optymistycznej przekazanie placu budowy wykonawcy prac mogłoby się odbyć najwcześniej za cztery, pięć tygodni ? dodaje.


wszystkie oferty blisko siebie. Kosztorys inwestorski był chyba na 230 mln. Także jeśli coś się nie uda z jednym, to można z innymi. Byle nie szarpali się z odwołaniami.
No i oby tak bardzo schodząc nie liczyli, że podczas realizacji będą się powoływać na COVID i wymuszać podnoszenie, albo będą odkrywać jakieś nieprzewidziane dodatkowe prace, o co chyba nie trudno w tak złożonym projekcie
danielmdc
230 mln to nie 200 mln. Trzeba dołożyć. 230 mln to nie pierwotne 250 mln. Ciekawy jestem o ile lat została zaorana gwarancja. Bo na jakości materiałów i trwałości to zostanie przyoszczędzone bankowo. Najważniejsze że w końcu coś się ruszy.
:)
^
to taka gra, miasto miało kosztorys. Po pierwszym przetargu trzeba by było więcej dołożyć po stronie PKP. Przed drugim przetargiem PKP ograniczyło swój zakres prac. Nie wiem na czym zaoszczędzili, trudno to wszystko przejrzeć i porównać.

galeria jak to teraz wygląda snf (51).gif https://www.dabrowa-gornicza.pl/galerie/tu-...rnicza-centrum/

No i ciekawe jak to teraz wygląda, czy nie ma odwołań. Prezydent zapowiadał też szybki start przetargu na Gołonóg, ale coś cisza
warius
CYTAT
Informacja o wyborze oferty najkorzystniejszej

Budowa centrum przesiadkowego w rejonie dworca PKP Centrum wraz z budową obsługującego układu komunikacyjnego w ramach zadania inwestycyjnego „ Promowanie zielonej mobilności na terenie gminy Dąbrowa Górnicza” Etap I i Etap II oraz przebudową infrastruktury kolejowej i drogowej w obszarze stacji Dąbrowa Górnicza, w tym likwidacji przejazdu kolejowo-drogowego kat. A w km 299,522 linii kolejowej nr 1 w ciągu ul. Konopnickiej, budowie wiaduktu kolejowego/tunelu drogowego na wysokości ul. Kościuszki i ul. Limanowskiego oraz budowie przejścia podziemnego pod torami łączącego perony z budynkiem dworca i Centrum Przesiadkowym, w ramach projektu pn: „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – etap III”

Nazwa (firma), siedziba i adres Wykonawcy, którego ofertę wybrano:

Konsorcjum Firm:
Lider – NOWAK –MOSTY Sp. z o.o.
ul. Srokowskiego 27,
41-300 Dabrowa Górnicza
Partner: COMPLEX Dąbrowa Górnicza sp. z o.o.,
ul. Tysiąclecia 39, 41-303 Dąbrowa Górnicza

:)
hmm czy dopiero od teraz jest czas na ewentualne odwołania?

CYTAT
gazeta.pl

Dąbrowa Górnicza wybrała wykonawców centrum przesiadkowego i tunelu drogowego przy dworcu PKP

Zgodnie przewidywaniami wykonawcami tunelu drogowego, centrum przesiadkowego i nowego układu komunikacyjnego w centrum Dąbrowy Górniczej będą miejscowe spółki Nowak-Mosty i Complex. Warta 229 mln zł inwestycja najprawdopodobniej rozpocznie się jeszcze w wakacje.

O tym, że to najprawdopodobniej konsorcjum dąbrowskich spółek przebuduje układ komunikacyjny w rejonie dworca kolejowego w centrum Dąbrowy Górniczej, informowaliśmy po pierwszej w historii miasta elektronicznej aukcji. Nowak-Mosty i Complex obniżyły wtedy cenę aż o 80 mln zł.

W piątek Urząd Miejski w Dąbrowie Górniczej oficjalnie poinformował o wyborze oferty dąbrowskich spółek. Ich oferta otrzymała maksymalną liczbę 100 punktów, wyprzedzając nieznacznie Budimex (99,35 pkt) i konsorcjum z Bielskim Przedsiębiorstwem Budownictwa Przemysłowego na czele (98,43 pkt).

Umowa z wykonawcami najpewniej zostanie podpisana do końca lipca 2020. Wcześniej zwyczajową kontrolę dokumentacji przetargowej musi jeszcze przeprowadzić Urząd Zamówień Publicznych. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, prace rozpoczną się w sierpniu.

Na realizację inwestycji Nowak-Mosty i Complex będą miały czas do końca 2022 r. Przypomnijmy, że do końca 2023 roku spółka PKP obiecuje zmodernizować nieczynny obecnie dworzec Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej.
Dworzec Kolei Iwanogrodzko-Dąbrowskiej zostanie wyburzony pod nową drogę


Na potrzeby nowego układu komunikacyjnego, przy okazji budowy centrum przesiadkowego i przedłużenia ulicy Kolejowej do ulicy Sobieskiego w rejonie ulicy Perla, wyburzony natomiast zostanie dworzec Kolei Iwanogrodzko-Dąbrowskiej.

Projekt przygotowany przez Mosty Katowic przewiduje także likwidację przejazdu kolejowego w rejonie ul. Konopnickiej: zastąpi go w tym miejscu tunel pieszo-rowerowy. Natomiast kierowcy będą mogli korzystać z nowego tunelu drogowego pod torami, który powstanie na przedłużeniu ulicy Kościuszki do ul. Limanowskiego. Na styku tych dwóch ulic powstanie rondo, kolejne planowane są u zbiegu ul. Kolejowej i Kościuszki oraz na przedłużeniu nowej drogi do skrzyżowania ul. Robotniczej z ul. Korzeniec.

Centrum przesiadkowe przy dworcu ? z zadaszonymi i oświetlonymi peronami umożliwiającymi obsługę pięciu linii autobusowych ? zostanie skomunikowane z dworcem i peronami przez nowe przejście podziemne pod torami. Przejściem można się będzie również dostać na parkingi, które powstaną od strony ul. Kościuszki i Limanowskiego. W sumie mają one pomieścić około 375 samochodów.

Projekt uwzględnia także przy dworcu powstanie wypożyczalni miejskich rowerów oraz zadaszonych parkingów rowerowych. Uzupełnieniem infrastruktury będą automaty biletowe, elektroniczne tablice informacyjne i monitoring.


Ja ciągle nie wiem czy ten przetarg wkońcu objął też od razu nową drogę od Limanowskiego do nowego ronda Korzeniec/Robotnicza
warius
CYTAT(:) @ śro, 24 cze 2020 - 23:38) *
hmm czy dopiero od teraz jest czas na ewentualne odwołania?


Tak teraz czas na odwołania.

CYTAT(:) @ śro, 24 cze 2020 - 23:38) *
Ja ciągle nie wiem czy ten przetarg wkońcu objął też od razu nową drogę od Limanowskiego do nowego ronda Korzeniec/Robotnicza


Ta droga jest na wizualizacjach i w dokumentacji ale nie jest uwzględniona w zakresie robót więc raczej nic z tego. Może pójdzie jako "zamówienie podobne" po realizacji tej części zamówienia. Od jakiegoś czasu jest to u nas praktykowane, ostatnio trwający remont fragmentu ul. Piłsudskiego.

CYTAT
§ 3 Zakres rzeczowy zadania realizowany na rzecz Gminy

1. Zakres rzeczowy realizowany na rzecz Gminy Dąbrowa Górnicza w systemie realizacji inwestycji ?buduj?:

zakres robot drogowych:
- budowa drogi łączącej ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową wraz z budową Centrum Przesiadkowego oraz parkingu park&ride,
- budowa drogi wraz z ruchem pieszym i rowerowym w ciągu ul. Kościuszki do ul. Limanowskiego (pod Wiaduktem),
- powiązanie Wiaduktu z istniejącym układem dróg,
- przebudowa drogi wraz z odwodnieniem, oświetleniem, chodnikiem oraz trasą rowerową w ciągu ul. Kolejowej, na odcinku od skrzyżowania z ul. Kościuszki do skrzyżowania z ul. Konopnickiej,
- budowa przejścia w ciągu ul. Konopnickiej w miejscu likwidowanego przejazdu kolejowo-drogowego kat. A w km 299,522 linii kolejowej nr 1,
- inne niezbędne prace wynikające z projektu budowlanego.
warius
CYTAT
Duża inwestycja w Gołonogu

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, w piątek ogłoszenie przetargu na budowę centrum przesiadkowego przy dworcu w Gołonogu zostało przekazane do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE. Termin składania ofert został wyznaczony na 13 lipca.

W ramach zadania, przebudowany zostanie układ drogowy w rejonie dworca – powstaną miejsca parkingowe; tunel drogowy pod torami, który zastąpi przewidziany do likwidacji przejazd kolejowy; ronda na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i Uklańskiego, a także Parkowej i Wczasowej; tunel pieszy prowadzący do peronów. Przebudowane i zmodernizowane zostaną również perony oraz układ torowy.

– Budowa centrów przesiadkowych wspólnie z koleją, to jedno z najważniejszych zadań na najbliższe lata. Uważam, że zrewolucjonizują sposób przemieszczania się w naszym mieście. Po centrum miasta przyszedł czas na centrum przesiadkowe w Gołonogu – mówi Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Będzie to kolejne wspólne przedsięwzięcie miasta i PKP PLK, związane ze zmianą układu komunikacyjnego, rozbudową infrastruktury, usprawnieniem ruchu drogowego i funkcjonowania transportu publicznego. Termin zakończenia robót zaplanowano na 31 grudnia 2022 r.

Za kilka tygodni rozpocznie się budowa centrum przesiadkowego w śródmieściu. W ramach tej wspólnej inwestycji miasta i kolei powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego (łącznie na 375 miejsc); tunel drogowy łączący te ulice; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy; droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową; przejście podziemne w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej i Kolejowej, który zostanie zlikwidowany. W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont czeka ul. Kolejową, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie. Wykonawcą prac wartych 229 mln zł będzie konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex. Roboty mają potrwać do końca 2022 r.

– Wykonawcy inwestycji przedstawią do akceptacji szczegółowy plan organizacji ruchu. Przy tak dużym przedsięwzięciu nieuniknione będą zmiany i utrudnienia. Wiemy jednak, że w trakcie prac, do momentu otwarcia tunelów pod torami, zachowana będzie przejezdność przez torowiska. Działające dziś przejazdy mogą być czasowo wyłączane z ruchu, ale wtedy w ich rejonie działać będą przejazdy tymczasowe – informuje Zbigniew Kubik, naczelnik Wydziału Inwestycji Drogowych.

Zsynchronizowanie prac obu inwestycji będzie dużym ułatwieniem w realizacji zadania. Nie będzie konieczności zamykania dwa razy odcinków torów, ograniczania prędkości jazdy pociągów, co pozwoli na zmniejszenie liczby utrudnień dla mieszkańców.


https://www.dabrowa-gornicza.pl/aktualnosci...cja-w-golonogu/
:)
^i to są dobre wieści.
Czekamy, aż pojawi się też w naszym BIPie. To przetarg powinien chyba objąć odcinek od tunelu na Granicznej, bo miał być przebudowany, potem jeszcze jeden zupełnie nowy pieszo-rowerowy po drodze no i do stacji Gołonóg. Ciekawe czy w Gołonogu będą tylko wiaty czy zadaszenie peronu. Z tego co pamiętam z fotografii, to w Gołonogu kiedyś było całkowite zadaszenie.
Co z tamtym dworcem to nie wiadomo, ahh jakby go odbudować do stanu nowości z tą wieżą, tak jak na starych fotografiach... Tu jakaś cisza, co z inwestycja PKP SA. a miała tam się przenieść Straż Miejska.

No i na ten czas inwestycji pewnie ruch z DG do Ząbkowic będzie po jednym torze. Przez to nie poczekają na otwarcie nowego tunelu w centrum i wcześniej wezmą się za przejazd na Konopnickiej. Będzie tam jakiś tymczasowy obok, czego sobie nie wyobrażam, bo znowu nie będzie wtedy dochodził do ronda. Wczoraj korek od przejazdu na Konopnickiej aż do parkingu przy Pogorii III...
Będziemy cierpieć, ale wreszcie po tym taka zmiana
bzenek
CYTAT(warius @ czw, 25 cze 2020 - 08:33) *
CYTAT(:) @ śro, 24 cze 2020 - 23:38) *
Ja ciągle nie wiem czy ten przetarg wkońcu objął też od razu nową drogę od Limanowskiego do nowego ronda Korzeniec/Robotnicza

Ta droga jest na wizualizacjach i w dokumentacji ale nie jest uwzględniona w zakresie robót więc raczej nic z tego.


Rozumiem, że łącznika Sobieskiego-Legionów też nie będzie ?

CYTAT(warius @ pią, 26 cze 2020 - 22:49) *
– Budowa centrów przesiadkowych wspólnie z koleją, to jedno z najważniejszych zadań na najbliższe lata.
Uważam, że zrewolucjonizują sposób przemieszczania się w naszym mieście. – mówi Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej


No ale do czego my się będziemy przesiadać w tych ślicznych centrach ??

Bo samo przepalenie setek milionów zł nie gwarantuje, że ludzie pokochają Zieloną Mobilność.

Na razie projekty pokazują, że bardzo poprawi się mobilność indywidualno-samochodowa.
Nowe wiadukty, ronda, parkingi.

A pociągów będzie więcej ?
A autobusów będzie więcej ?

Najwyższa pora żeby miasto pokazało jakieś konkretne propozycje zmiany w komunikacji zbiorowej.



warius
Wg mojej wiedzy łącznik Sobieskiego teraz nie powstanie.

Pociągów będzie więcej chociażby z tego faktu, że po remoncie dworca powstanie kasa pkp, a to jest warunek aby ekspresy się zatrzymywały na stacji. Co do połączeń Kolei Śląskich to dobre pytanie ale na to miasto ma mały wpływ,.w dłuższej perspektywie do powstania koleii metropolitalnej potrzebne są dodatkowe tory i perony więc my infrastrukturę będziemy już mieli gotową.

Co do autobusów to projekt uwzględnia 5 zatok przystankowych, miejmy nadzieję że nie przypadkowo.
:)
nie wiem jak będzie w Gołonogu ale centrum przesiadkowe w centrum robi się już od dawna naturalnie. Samochody parkują w błocie.
Są zapowiedzi przebudowy siatki linii autobusowych. które mają się mniej dublować z tramwajami
:)
i jest przetarg snf (51).gif https://www.bip.dabrowa-gornicza.pl/5897/dokument/140371

CYTAT
Budowa centrum przesiadkowego w rejonie dworca PKP Gołonóg wraz z budową obsługującego układu komunikacyjnego w ramach zadania inwestycyjnego ? Promowanie zielonej mobilności na terenie gminy Dąbrowa Górnicza? - Etap I, Etap II, Etap III oraz przebudową infrastruktury kolejowej i drogowej w obszarze stacji Dąbrowa Górnicza, w tym likwidacji przejazdu kolejowo-drogowego kat. A w km 296,592 linii kolejowej nr 1 w ciągu ul. Parkowej, budowie wiaduktu kolejowego/tunelu drogowego na wysokości ul. Piecucha i ul. Parkowej oraz budowie przejścia podziemnego pod torami łączącego perony z budynkiem dworca i ciągiem komunikacji pieszej w ul. Parkowej, w ramach projektu pn: ?Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami ? etap III?


CYTAT
Przedmiotem zamówienia jest:
1.Zakres rzeczowy realizowany na rzecz PKP PLK S.A. w systemie realizacji inwestycji ?projektuj i buduj?:
? sporządzenie projektów wykonawczych w oparciu o projekty budowlane opracowane i dostarczone Wykonawcy przez Zamawiającego z uwzględnieniem PFU stanowiącym załącznik nr 12,
? sporządzenie projektów technologicznych i montażowych, innych wymaganych prawem,
? uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych niezbędnych do wykonania robót budowlanych w
tym w przypadku braku możliwości dostosowania całości przedmiotu zamówienia do zapisów decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach o środowiskowych uwarunkowaniach znak: WOOŚ.420.148.2018.MP1.10 z dnia 21 lutego 2019 r., zadaniem Wykonawcy będzie opracowanie dokumentów niezbędnych do uzyskania kolejnej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub/i decyzji zmieniającej, o których mowa w ustawie z dnia 3 października o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jedn. Dz. U. 2020 poz. 283 z późn. zm.) oraz uzyskanie ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub/i decyzji zmieniającej,
? uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych niezbędnych do wykonania robót budowlanych w tym m.in. uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, o której mowa w ustawie z dnia 3 października
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jedn. Dz. U. 2020 poz. 283 z późn. zm.),
? kompleksowa przebudowa stacji Dąbrowa Górnicza - Gołonóg, zgodnie z opracowanym projektem budowlanym i uzyskaną decyzją o pozwoleniu na budowę, w zakresie: przebudowy sieci trakcyjnej, linii oświetleniowych, elektrycznego ogrzewania rozjazdów, systemu sterowania ruchem kolejowym (srk) i systemów telekomunikacji kolejowej, energetyki nietrakcyjnej, energetycznego zasilania systemów i urządzeń, systemów monitoringu wizyjnego w obrębie stacji Dąbrowa Górnicza,
? likwidacja przejazdu kolejowo-drogowego kat. A w km 296,592 linii kolejowej nr 1 Warszawa Zachodnia ? Katowice,
? budowa wiaduktu kolejowe (tunelu drogowego) na wysokości ul. Parkowej, w tym instalacji związanych z odwodnieniem obiektu (wiadukt),
? prace wynikające z projektu budowlanego, związane z budową przejścia podziemnego dla pieszych pod linią kolejową,
? usuwaniem kolizji na terenie PKP w związku z realizacją robót,
? przeprowadzenie oceny zgodności podsystemów strukturalnych objętych zakresem zamówienia na każdym etapie (projektowania, budowy i końcowych prób podsystemu),
? uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych umożliwiających użytkowanie obiektów.


2.Zakres rzeczowy realizowany na rzecz Gminy Dąbrowa Górnicza w systemie realizacji inwestycji ?buduj?:
? budowa układu komunikacyjnego dla obsługi Centrum Przesiadkowego w rejonie dworca Dąbrowa Górnicza Gołonóg umożliwiającego połączenie Centrum Przesiadkowego z istniejącym układem komunikacyjnym,
? budowa drogi wraz z ruchem pieszym i rowerowym (pod Wiaduktem) w ciągu ul. Piecucha i ul. Parkowej,
? powiązanie Wiaduktu z istniejącym układem dróg,
? inne niezbędne prace wynikające z projektu budowlanego, wykonawczego oraz STWiOR,
? uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych umożliwiających użytkowanie obiektów.
Szczegółowy zakres robót drogowych określają projekty budowlane i wykonawcze, przedmiar robót, STWiOR ? dokumentacja techniczna, która stanowi załącznik nr 11 do SIWZ.


tak na szybko to nie widzę parkingu.
Nie ma też nowego tunelu pieszo-rowerowego od Podłęknickiej/Wróbleskiego oraz przebudowy tunelu na Granicznej.
Będą 2 perony, z tym, że w najniższym podstawowym standardzie, z wiatami
warius
Ten przetarg wygląda na zejście maksymalnie z kosztów. Jedyna nadzieja na wykonanie parkingu i tych dwóch tuneli to zapis w dokumentacji o możliwości udzielenia zamówień podobnych i zależnie od cen i kasy podejście do tego w późniejszym terminie.

Poza tym chyba jest duże parcie ze strony PKP na realizację Centrum i Gołonoga w tym samym czasie, ruch po jednym torze będzie odbywał się przez blisko 1,5 roku w takim przypadku. Może ograniczyli zadania w Gołonogu aby nie było problemów z szybkim wyłonieniem wykonawcy.
warius
CYTAT
Szykuje się duża inwestycja

Do 16 lipca wykonawcy mogą składać oferty na budowę centrum przesiadkowego przy dworcu w Gołonogu.

W ramach zadania, przebudowany zostanie układ drogowy w rejonie dworca – powstaną miejsca parkingowe; tunel drogowy pod torami, który zastąpi przewidziany do likwidacji przejazd kolejowy; ronda na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i Uklańskiego, a także Parkowej i Wczasowej; tunel pieszy prowadzący do peronów. Przebudowane i zmodernizowane zostaną również perony oraz układ torowy.

– Budowa centrów przesiadkowych wspólnie z koleją, to jedno z najważniejszych zadań na najbliższe lata. Uważam, że zrewolucjonizują sposób przemieszczania się w naszym mieście. Po centrum miasta przyszedł czas na centrum przesiadkowe w Gołonogu – mówi Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Będzie to kolejne wspólne przedsięwzięcie miasta i PKP PLK, związane ze zmianą układu komunikacyjnego, rozbudową infrastruktury, usprawnieniem ruchu drogowego i funkcjonowania transportu publicznego. Termin zakończenia robót zaplanowano na 31 grudnia 2022 r.

Za kilka tygodni powinna rozpocząć się budowa centrum przesiadkowego w śródmieściu. W ramach tej wspólnej inwestycji miasta i kolei powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego (łącznie na 375 miejsc); tunel drogowy łączący te ulice; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy; droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową; przejście podziemne w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej i Kolejowej, który zostanie zlikwidowany. W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont czeka ul. Kolejową, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie. Wykonawcą prac wartych 229 mln zł będzie konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex. Roboty mają potrwać do końca 2022 r.

– Wykonawcy inwestycji przedstawią do akceptacji szczegółowy plan organizacji ruchu. Przy tak dużym przedsięwzięciu nieuniknione będą zmiany i utrudnienia. Wiemy jednak, że w trakcie prac, do momentu otwarcia tunelów pod torami, zachowana będzie przejezdność przez torowiska. Działające dziś przejazdy mogą być czasowo wyłączane z ruchu, ale wtedy w ich rejonie uruchamiane będą przejazdy tymczasowe – informuje Zbigniew Kubik, naczelnik Wydziału Inwestycji Drogowych.

Zsynchronizowanie prac obu inwestycji będzie dużym ułatwieniem w realizacji zadania. Nie będzie konieczności zamykania dwa razy odcinków torów, ograniczania prędkości jazdy pociągów, co pozwoli na zmniejszenie liczby utrudnień dla mieszkańców.


źródło

Wczoraj też gdzieś było przeczytałem, że nie było odwołań w sprawie przetargu w Centrum, teraz tylko kontrola dokumentów i do boju smile2.gif
:)
^^^
oby to była prawda
bzenek
CYTAT(:) @ czw, 02 lip 2020 - 23:07) *
tak na szybko to nie widzę parkingu.
Nie ma też nowego tunelu pieszo-rowerowego od Podłęknickiej/Wróbleskiego oraz przebudowy tunelu na Granicznej.
Będą 2 perony, z tym, że w najniższym podstawowym standardzie, z wiatami


No i tak z Zielonej Mobilności została nam ino mobilność indywidualno-samochodowa. laugh.gif

Dopiero co krakałem kilka dni temu ohmy.gif

Może nie ma porozumienia z kolejarzami w sprawie budynku stacyjnego ?
Zibar
Za UMDG

CYTAT
METROPOLIA STAWIA NA KOLEJ

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia dofinansuje powstanie centrum przesiadkowego w śródmieściu Dąbrowy Górniczej. Metropolia, razem z gminami i miastami, zamierza też zgłosić projekty do programu „Kolej+”.

Dąbrowska inwestycja dotyczy budowy centrum przesiadkowego, tunelu i przejść pod torami kolejowymi w centrum, nowej drogi łączącej ul. Kolejową i Kościuszki z ul. Sobieskiego, a także remontu ul. Kolejowej. Zadanie obejmuje też przebudowę torowisk i peronów.

Metropolia w tym roku wesprze realizację tej inwestycji kwotą 10 mln zł. W Wieloletnim Planie Finansowym na przyszły rok dofinansowania przewiduje kolejne 16 mln zł.

– Komunikację publiczną trzeba dostosowywać do potrzeb mieszkańców, rozwijać ją i ułatwiać korzystanie z niej. Chodzi nam o takie rozwiązania, które pozwolą sprawnie przemieszczać się, dojechać do pracy, szkoły czy uczelni – zarówno w Dąbrowie, jak i w innych miastach aglomeracji. Mówiąc krótko: pociąg, autobus, tramwaj czy rower muszą być łatwo dostępne, wygodne, docierać na czas w jak najwięcej miejsc, a przez to stanowić alternatywę dla samochodu. Zmiany w śródmieściu będą kolejnym krokiem w tym kierunku – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Budowa centrum przesiadkowego powinna rozpocząć się za kilka tygodni. W ramach tej wspólnej inwestycji miasta i PKP PLK S.A. powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego (łącznie na 375 miejsc); tunel drogowy łączący te ulice; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy; droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową; przejście podziemne w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej i Kolejowej, który zostanie zlikwidowany. W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont czeka ul. Kolejową, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie. Inwestycja uwzględnia powstanie Kolei Metropolitalnej i budowy dodatkowej pary torów, tylko dla pociągów aglomeracyjnych. Wykonawcą prac wartych 229 mln zł będzie konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex. Roboty mają potrwać do końca 2022 r. Oprócz śródmieścia, w Dąbrowie Górniczej trwają przygotowania do budowy centrum przesiadkowego w Gołonogu.

PKP S.A. planuje również wykonać długo zapowiadany remont budynku dworcowego przy stacji w centrum. Aktualnie trwają prace projektowe, które mają zakończyć się do końca pierwszej połowy przyszłego roku. Następnie kolejowa spółka zamierza ogłosić przetarg na roboty budowlane. Modernizacja ma zakończyć się do końca 2022 r. i wtedy też z dworca będą mogli korzystać podróżni. Inwestycja jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych, realizowanego przez PKP S.A. W jego ramach, do 2023 r. wyremontowanych ma zostać ok. 200 dworców.

Metropolia wraz z tworzącą ją gminami i miastami zamierza również zgłosić kilka projektów inwestycyjnych w ramach programu „Kolej+”. Zgodnie z jego założeniami, przedsięwzięcia mogą zostać dofinansowane z budżetu państwa nawet w 85%. Pozostałe 15% kosztów muszą pokryć jednostki samorządu terytorialnego. GZM jest gotowa wspomóc finansowo gminy i miasta w tym zakresie

– Jesteśmy po spotkaniu informacyjnym z gminami. Opracowaliśmy razem z ekspertami wstępny harmonogram wspólnych działań z gminami i miastami Metropolii. Przed nami kolejne spotkania, na których będzie rozmawiać o wybranych projektach – tłumaczy Grzegorz Kwitek, członek Zarządu GZM.

– Mam nadzieję, że finalnie do spółki PKP PLK S.A., która prowadzi nabór wniosków trafi kilka projektów inwestycyjnych, wpisujących się w plany budowy Kolei Metropolitalnej – dodaje.

Celem programu „Kolej+” jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia miejscowości zamieszkiwanych przez ponad 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi, a także takich, które posiadają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia.

Program jest skierowany przede wszystkim do jednostek samorządu terytorialnego i związków metropolitalnych. Zakłada modernizacje istniejących lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycje punktowe, czyli budowy nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych. Projekty muszą zostać przesłane do PKP PLK S.A. do 26 sierpnia. Następnie zostaną ocenione pod względem merytorycznym przez zarządcę infrastruktury. W II etapie wnioskodawcy projektów, które zostaną pozytywnie zaopiniowane przez PKP PLK S.A., opracują wstępne studia planistyczno-prognostyczne. Do lutego 2022 r. mają być wyłonione te, które otrzymają dofinansowanie. Ich realizacja ma zakończyć się do grudnia 2028 r.

PK
:)
a w Myszkowie wyremontowano też perony. Oczami wyobraźni wink.gif u nas będzie dość podobnie. Dworzec najbardziej podobny do naszego i układ torów. Peron po lewej będzie węższy bo budynek bliżej toru, a na głównym krytym będą poczekalnie i dynamiczna informacja pasażerska. Ehh tak podobnie, a mały Myszków to trochę jednak inna liga miast

warius
Pierwsze przesunięcie otwarcia ofert na Gołonóg z 16 na 27 lipca, związane z pytaniami wykonawców.
Dave
CYTAT(warius @ pon, 29 cze 2020 - 22:00) *
Pociągów będzie więcej chociażby z tego faktu, że po remoncie dworca powstanie kasa pkp, a to jest warunek aby ekspresy się zatrzymywały na stacji.


Nie, nie jest to żaden warunek, że żeby pociąg ekspresowy zatrzymywał się w danym mieście, musi być czynna kasa biletowa (wyjątek - o ile jeszcze - pociągu kat. EIP "pendolino").
Do niedawna zatrzymywały się u nas ekspresy "eurocity" Sobieski i Polonia, przed zmianą kategorii na IC także Praha i Varsovia i Comenius a także Ondraszek (ten zatrzymuję się jako jedyny ekspres także w tym rozkładzie).
warius


Czekamy na aukcję elektroniczną.
warius
CYTAT
Warta 229 mln zł umowa podpisana. Nowy układ komunikacyjny odmieni centrum Dąbrowy Górniczej


https://sosnowiec.wyborcza.pl/sosnowiec/7,9...p;s=BoxLoSoImg1

szer
Dobra wiadomość. Brakuje tylko szacunkowych terminów realizacji konkretnych robót. We wrześniu mają startować, ale nasuwa się pytanie co i kiedy będzie zamykane dla ruchu.
Zibar
Nareszcie, ciekaw jestem efektu końcowego. Bo potrzeba zmian jest ogromna w tej części miasta.

Paulus77
CYTAT(Zibar @ wto, 11 sie 2020 - 08:45) *
Nareszcie, ciekaw jestem efektu końcowego. Bo potrzeba zmian jest ogromna w tej części miasta.



Dobrze, że nie sprawdziły się doniesienia, że niższa cena oznacza cięcia projektu, między innymi o zaniechanie budowy tunelu pieszo-rowerowego w miejscu likwidowanego przejazdu.
Jak na Dąbrowę jest to mega inwestycja !!!
kolek
Elegancko, że powstanie też łącznik ul. Kolejowej z ul. Sobieskiego. Na wizualizacji widać, że nowa droga przejdzie wschodnią stroną przez zdegradowane tereny po kopalni Paryż (hałdy). Ciekawe, czy w pobliżu nowej drogi teren chociaż trochę się polepszy? Czy w niedalekiej przyszłości powstaną nowe zabudowania mieszkaniowe lub handlowe.
:)
CYTAT(szer @ pon, 10 sie 2020 - 21:04) *
Dobra wiadomość. Brakuje tylko szacunkowych terminów realizacji konkretnych robót. We wrześniu mają startować, ale nasuwa się pytanie co i kiedy będzie zamykane dla ruchu.


tu trochę na ten temat:

CYTAT
nasze miasto

Za 229 mln zł wybudują centrum przesiadkowe w Dąbrowie Górniczej. Jest umowa. A w nowym budynku dworca ma być biuro paszportowe

Jeszcze w tym miesiącu lub najpóźniej na początku września br. ma rozpocząć się jedna z największych inwestycji w historii Dąbrowy Górniczej – budowa centrum przesiadkowego wraz z tunelem pod torami kolejowymi w śródmieściu, u zbiegu ulic Kościuszki, Kolejowej i Limanowskiego. Dziś (poniedziałek 10 sierpnia) w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej władze tego miasta oraz przedstawiciele PKP PLK podpisały umowę na wykonanie tego przedsięwzięcia z konsorcjum firm z Dąbrowy Górniczej – Nowak Mosty oraz Complex.
Całość prac ma kosztować 229 mln zł, z czego 23 mln zł to kwota dofinansowania z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, 80 mln zł to pozyskane fundusze z Unii Europejskiej, 46 mln zł to pieniądze przeznaczone przez PKP PLK SA, a resztę (80 mln zł) wyłoży miasto.
Najważniejsze elementy tej inwestycji to m.in. budowa bezkolizyjnego tunelu pod torami kolejowymi, jako przedłużenie ulicy Kościuszki do ulicy Limanowskiego, zamknięcie dla kierowców przejazdu kolejowego w ciągu ulicy Konopnickiej, gdzie pozostanie tylko podziemne przejście pieszo-rowerowe, budowa parkingu od strony ul. Kościuszki oraz ul. Limanowskiego (łącznie 375 miejsc) oraz infrastruktury dla zatrzymujących się tutaj autobusów, a także budowa całkiem nowej drogi, która za Hutą Bankową połączy ulicę Sobieskiego z nowym centrum przesiadkowym i dalej ul. Kościuszki i Kolejową. Remont czeka również ul. Kolejową, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie. W tzw. części kolejowej tego przedsięwzięcia mowa jest o budowie trzech nowych peronów, w tym jednego, który pozwoli na zatrzymywanie się w Dąbrowie Górniczej na stałe także pociągów międzynarodowych, jadących np. do Wiednia, Pragi, oprócz pociągów regionalnych.
- To jest bardzo oczekiwany przez mieszkańców projekt. Było mnóstwo wiary i zaangażowania w to, że zostanie zrealizowany i dziś mamy tego pierwszy akcent, czyli podpisanie umowy na realizację tego przedsięwzięcia – podkreślił w poniedziałek 10 sierpnia Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.
- Do tego dochodzi także kwestia dworca kolejowego w Dąbrowie Górniczej, który także będzie jednocześnie modernizowany. To właśnie miejsce, gdzie koncentruje się ruch, gdzie z samochodu, roweru, można się przesiąść na transport kolejowy. Wierzę, że te nowe zmiany zostaną pozytywnie przyjęte przez dąbrowian, a całość będzie im dobrze służyła przez kolejne dziesięciolecia. To centrum przesiadkowe, ale też możliwość bezpiecznego przejścia na perony, na dworzec kolejowy. A PKP rozpoczęło już przygotowywanie projektu nowego budynku dworcowego – dodał.
Co ciekawe prezydent Dąbrowy Górniczej zdradził też, że na bardzo zaawansowanym etapie są rozmowy w sprawie tego, by w nowym budynku dworca kolejowego w śródmieściu znalazły swoje miejsce Biuro Paszportowe oraz Biuro Obsługi Cudzoziemców.
Jak przyznał Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK SA, w ramach tego projektu diametralnie zostanie zmieniona stacja kolejowa w Dąbrowie Górniczej.
- Korzyścią dla naszej spółki będzie nowa infrastruktura, która będzie pozwalała prowadzenie ruchu pociągów. Zbudujemy dwa nowe perony, trzeci peron będzie realizowany przez PKP SA przy budynku dworca. Te nowe perony będą wyposażone w windy, bezpieczne dojścia, także dla osób niepełnosprawnych. Też cieszymy się z tego, że udało się połączyć różne źródła finansowania tego przedsięwzięcia, które dały 200 mln zł na budowę nowej infrastruktury w centrum Dąbrowy Górniczej. Budowa wiaduktów, likwidacja przejazdów przez torowisko to jest to, co chcielibyśmy robić w całej Polsce, a tu się to właśnie uda. Takich miejsc w kraju, gdzie współpraca wielu podmiotów zakończyła się podpisaniem umowy, nie jest zbyt wiele. Tak więc to naprawdę cieszy, a za dwa lata będziemy cieszyć się całkowicie nową infrastrukturą drogowo-kolejową – podkreślił Arnold Bresch.

Swoją cegiełkę do udanego początku inwestycji dołożył dąbrowski poseł na Sejm RP Robert Warwas, który także obecny był podczas podpisania umowy.
- Dąbrowa Górnicza była dotychczas miastem zaniedbanym, jeśli chodzi o inwestycje kolejowe, a mamy tu duży potencjał. Tak więc jednym z wyzwań dla mnie było to, by połączyć wszystkie siły w dążeniu do celu, jakim są pozytywne zmiany w Dąbrowie Górniczej. Przypadła mi rola koordynatora, który zbudował dobre relacje w Ministerstwie Infrastruktury. I te relacje są dziś bardzo dobre, dlatego mam nadzieję, że będą też realizowane w mieście kolejne inwestycje, jak centrum przesiadkowe w Gołonogu. Dzięki temu, że udało się nam ten montaż finansowy, to przedsięwzięcie może być realizowane. Tą umową dziś pokazujemy, że ta współpraca, z samorządem, spółkami kolejowymi, Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią i władzami krajowymi przynosi dobre efekty – stwierdził Robert Warwas.
Wykonawcą wszystkich praca będzie wspomniane konsorcjum firm Nowak Mosty i Complex. Władysław Nowak, prezes zarządu Nowak Mosty, przyznał, że największym wyzwaniem będzie podczas prac utrzymanie ruchu kolejowego i drogowego. - Jesteśmy profesjonalną firmą i mam nadzieję, że zrealizujemy to zadanie z najmniejszymi utrudnieniami dla kierowców i mieszkańców. Choć to faktycznie dość skomplikowane zadanie, bo wszystko będzie się działo w samym centrum miasta, a mamy tu duży ruch pieszych i samochodów. Musimy wszystkim zapewnić bezpieczeństwo. Inwestycja zacznie się od części miejskiej, bo dla części kolejowej czekamy jeszcze na projekty wykonawcze. Na placu budowy jednocześnie powinno przebywać około 100 pracowników – poinformował Władysław Nowak.
Prace mają potrwać do końca 2022 roku.
Pod koniec sierpnia br. zaplanowana została tymczasem aukcja elektroniczna, która ma wyłonić wykonawcę drugiego w mieście centrum przesiadkowego. Tym razem nieco mniejszego, które powstanie obok dworca kolejowego w dzielnicy Gołonóg. Tam do przetargu zgłosiło się sześć konsorcjów oraz firm, zainteresowanych wykonaniem tego przedsięwzięcia.


to dla części miejskiej można jedynie zacząć budować drogę od strony Sobieskiego, może parking od Limanowskiego. Reszta to już uzależniona od likwidacji torów. Mogą jeszcze wyburzyć dworzec przy Kolejowej.
Mam nadzieję, że przebudowa Kolejowej na końcu, gdy otworzą już tunel...

Trochę dziwne to co powiedział Pan z PKP: "Zbudujemy dwa nowe perony, trzeci peron będzie realizowany przez PKP SA przy budynku dworca."
Ten peron przy dworcu był już w przetargu i to na nim będą wiaty. Główny wyspowy będzie w dużej części zadaszony. PKP miało zmniejszyć zakres drugiego przetargu, ale nie zauważyłem co. Za dużo wszystko przeglądać dokładnie kolejny raz. Czyżby zrezygnowali z tego peronu i będzie dopiero przy okazji budynku dworca? Jakie 2 inne perony zbudują? Ten peron 3 w kierunku Katowic nie był objęty przetargiem. Zrezygnowano teraz z niego, ale zachowana rezerwa. Coś tu namieszane.
warius
Jeśli to zdanie o peronach jest prawdziwe to musieliby robić peron wyspowy i 3 który miał być w rezerwie, a PKP S.A wyremontuje peron przy dworcu przy okazji remontu samego budynku dworcowego? Miałoby to sens, jak jest na prawdę dowiemy się za jakiś czas smile.gif
:)
^
tak by wychodziło, ale raczej chyba namieszane. Niby koszty pewnie podobne, zamiast tamtego przy dworcu, gdyby nie układ torowy, bo przecież o ile można sobie wyobrazić, że PKP SA (nie PLK) może położyć kostkę i peron, to już prac torowych nie.
Do tego na tej wizualizacji dalej jest droga do ronda na Korzeńcu. A może będą potem "zamówienia podobne", z których miasto tak ostatnio lubi korzystać

tymczasem

CYTAT
naszemiasto

Monorailem na lotnisko w Pyrzowicach? Studium wykonalności Kolei Metropolitalnej odpowie na pytanie, czy to możliwe

Monorailem na lotnisko w Pyrzowicach? W środę, 12 sierpnia, podpisano umowę na wykonanie studium wykonalności Kolei Metropolitarnej. Opracowanie całego dokumentu potrwa aż cztery lata, ale odpowiedzi na najważniejsze pytania będą znane za 18 miesięcy.
Gdzie powinny powstać nowe przystanki kolejowe? Ile dodatkowych pociągów jest potrzebnych, aby kolej stała się środkiem transportu pierwszego wyboru? Czy pociągi zmieszczą się na już istniejących torach, a jeśli nie, to gdzie w pierwszej kolejności powinny zostać wybudowane nowe?
To najważniejsze pytania, na które odpowiedź poznamy za 18 miesięcy. Zostaną one zawarte w tzw. koncepcji krótkoterminowej, która będzie jedną z części studium wykonalności dla Kolei Metropolitalnej. Całość będzie gotowa za 4 lata. Umowa na opracowanie tego dokumentu właśnie została podpisana.

- Podpisaniem umowy na opracowanie studium wykonalności Kolei Metropolitalnej, wchodzimy już w zaawansowany etap przygotowujący nas do rozpoczęcia budowy tej priorytetowej dla nas inwestycji – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
- Oczywiście mówiąc, że cały dokument będzie gotowy za cztery lata, może wydawać się, że to bardzo długi okres, który dzieli nas od realnego wbicia pierwszej łopaty w ziemię. Niemniej należy pamiętać, że w inwestycjach finansowanych z pieniędzy publicznych, opracowanie tego rodzaju studium, to jeden z obowiązkowych etapów, po którego zrealizowaniu można przejść już do kolejnych działań. Prace nad dokumentem podzieliliśmy na etapy, aby w ich trakcie otrzymywać analizy częściowe, które pozwolą nam rozpocząć prace w miejscach, które są kluczowe dla dalszego rozwoju transportu szynowego w Metropolii. Już teraz wiemy, że wzmocnienia wymagają szlaki na trasie Gliwice – Katowice – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice oraz Tychy Lodowisko – Katowice – Tarnowskie Góry – wyjaśnia.

Po co przygotowane zostanie studium wykonalności?

Studium wykonalności to dokument, który uszczegółowi założenia, które zostały zawarte w koncepcji Kolei Metropolitalnej. Oceni również ich zasadność, techniczne możliwości ich zastosowania oraz oszacuje koszty związane z ich realizacją. Celem jest to, aby w Metropolii to właśnie kolej była środkiem transportu pierwszego wyboru i stała się tym samym kręgosłupem systemu transportu publicznego. Podróżując pociągiem można znacznie szybciej dotrzeć do celu niż korzystając m.in. z prywatnego samochodu.
- Przykładem mogą być tutaj funkcjonujące już dzisiaj połączenia na trasach pomiędzy Tychami, Katowicami, Gliwicami i Dąbrową Górniczą – wylicza Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM, który odpowiada za tematy związane z transportem publicznym.
- Czas przejazdu pociągiem jest bezkonkurencyjny w porównaniu do podróży samochodem. Podmycie wiaduktu na DK86 i utrudnienia drogowe z tym związane, pokazują, jak ważnym jest stworzenie sprawnie działającego systemu kolejowego na naszym obszarze, gdzie ruch aglomeracyjny byłby odseparowany od dalekobieżnego – podkreśla.
Grzegorz Kwitek zaznacza również, że opracowanie studium będzie również pomocne w realizacji inwestycji w ramach rządowego programu Kolej+, z którego o dofinansowanie będzie się starać Metropolia wraz z gminami członkowskimi.
Kolej Metropolitalna to 400 km torów i 130 nowych przystanków
Koncepcja Kolei Metropolitalnej oraz uzupełniający ją suplement, zawiera kilka wariantów rozbudowy infrastruktury torowej na terenie GZM – od najbardziej podstawowego, jakim jest zwiększenie częstotliwości kursowania na już istniejących trasach, po najbardziej zaawansowany, który zakłada m.in. budowę torów przeznaczonych dla lekkiej kolei miejskiej.
Taka kolej ma przejeżdżać przez Gliwice, Tychy, Rudę Śląską, Mikołów, Gliwice i Knurów. Koncepcja zakłada też budowę kolei jednoszynowej (monorail), która miałaby połączyć miasta Śląska i Zagłębia z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach.
W przypadku tej ostatniej - już w koncepcji zaznaczono, że jej powstanie uzależnione będzie od rozwoju Katowice Airport, które powinno obsługiwać rocznie 10 mln pasażerów. Z szacunków portu lotniczego wynika, że mogłoby się to stać w okolicach 2030 roku.

Ponadto koncepcja Kolei Metropolitalnej zakłada, że cała sieć kolejowa będzie miała długość niemal 400 km i połączyłaby m.in. Pyskowice z Dąbrową Górniczą, Nowy Bieruń z Tarnowskimi Górami.
To również nowe przystanki, których miałoby być prawie 130. Najwięcej nowych lokalizacji ma być w Katowicach, m.in. przy Politechnice Śląskiej i na osiedlu Witosa. Trzy przystanki są planowane w Sosnowcu, m.in. na Środuli. Pojawią się także w Gliwicach (m.in. osiedle Kopernika) czy Mikołowie (m.in. ul. Krakowska).
Model ruchu Kolei Metropolitalnej obejmie 100 linii

- Model ruchu kolejowego, jaki docelowo powstanie w ramach opracowania studium, będzie największym modelem w Polsce obejmującym ponad 100 linii kolejowych – mówi Joanna Sarbiewska, dyrektor Departamentu Planowania Transportu w spółce Databout, która przetarg na opracowanie studium wygrała.

- W obszarze węzła kolejowego poruszają się dziennie tysiące pociągów nie tylko pasażerskich, ale również towarowych. Odwzorowanie i analityka wszystkich występujących zależności na tak dużym obszarze będą wyzwaniem, biorąc pod uwagę cel – uzyskanie jak najbardziej optymalnego rozkładu jazdy, przy jednoczesnym zachowaniu cykliczności i dużej częstotliwości kursowania pociągów. Rozwiązań w tym przypadku będzie wiele, jednakże w poszukiwaniu najlepszego założyliśmy wsparcie w tym projekcie databout.tools, naszych autorskich narzędzi stworzonych do wielowariantowych analiz. Na obszarze zamieszkałym przez ponad 2 mln osób, o gęstej zabudowie i występujących szkodach górniczych, rozwój kolej jest szczególnie ważny, gdyż nie ma możliwości rozbudowy infrastruktury drogowej do takich parametrów, aby zapewnić swobodne przemieszczanie. Dodatkowo, obszar ten jest bogaty w istniejącą infrastrukturę kolejową – warto to wykorzystać. W trakcie realizacji studium zamierzamy ją krytycznie przeanalizować i wskazać nowe kierunki rozwoju - dodaje.
Metrobilet, dodatkowe połączenia i dofinansowanie inwestycji kolejowych

Metropolia już teraz podejmuje liczne działania, których celem jest usprawnienie transportu szynowego na swoim obszarze. Realizuje tym samym wariant podstawowy koncepcji Kolei Metropolitalnej, którego celem jest to, by w godzinach szczytu pociągi kursowały co 15 minut.
Od 2019 roku uruchomiony został Metrobilet, czyli wspólna oferta Zarządu Transportu Metropolitalnego i Kolei Śląskich. Metrobilet dostępny jest w wersji miesięcznej oraz 6-godzinnej.
W ciągu dwóch lat GZM przekazała 7,2 mln zł dofinansowania na uruchomienie dodatkowych połączeń Kolei Śląskich. W ubiegłym roku dzięki temu na torach pojawiło się więcej o 15 kursów, w tym 40.
Dąbrowa Górnicza otrzyma łącznie 26 mln zł wsparcia na realizację projektu przebudowy infrastruktury kolejowej w obszarze stacji w centrum miasta. Pieniądze mają zostać przeznaczone na realizację inwestycji w części kolejowej związanej z budową peronów i torów. Zadanie to ma sprzyjać rozwojowi ruchu aglomeracyjnego i wpisuje się w rozwój Kolei Metropolitalnej. 10 mln zł zostanie przekazane w tym roku, a umowa na wykonanie tej inwestycji została podpisana przez władze miasta w miniony poniedziałek (10 sierpnia).


Oby nie zapomnieli o przystanku kiedyś roboczo zwanym "DG Ratusz" na wysokości CA (Al Zagłębia Dąbrowskiego / Graniczna)
warius
W aukcji elektronicznej Nowak Mosty zszedł najniżej z ceną ze wszystkich do 67 mln i będzie wykonawcą centrum przesiadkowego w Golonogu.
:)
więcej

CYTAT
dg.pl

CENTRUM PRZESIADKOWE W GOŁONOGU CORAZ BLIŻEJ
W piątek odbyła się licytacja elektroniczna, w której wykonawcy zaoferowali ostateczną cenę, za jaką mogą podjąć się budowy centrum przesiadkowego w Gołonogu. Tym samym przybliżyła się perspektywa realizacji kolejnej wspólnej inwestycji miasta i PKP PLK S.A.

Podczas licytacji elektronicznej, wykonawcy stopniowo obniżali swoją propozycję wyjściową. Ich początkowe oferty wahały się od ponad 98 mln zł do przeszło 150,5 mln zł. Najkorzystniejszą ofertę, opiewającą na 67,5 mln zł, złożyła dąbrowska spółka Nowak – Mosty.
– Aukcja trwała prawie cztery godziny. W pierwszej rundzie, trwającej 30 minut, sześć firm i konsorcjów miało możliwość zaktualizowania pierwotnej propozycji. W drugiej części obniżano oferty o 500 tys. zł albo wielokrotność tej kwoty. Takich dogrywek, czyli zejść z ceną w dół, było 72. Ostateczna, najniższa oferta złożona przez Nowak-Mosty opiewa na 67,5 mln zł – opowiada Damian Rutkowski, wiceprezydent Dąbrowy Górniczej.

Kolejnym krokiem będzie szczegółowa weryfikacja oferty i analiza dokumentacji. Przy braku odwołań czy protestów pozostałych uczestników aukcji, które mogą złożyć do Krajowej Izby Odwoławczej, a także po akceptacji rozstrzygnięcia przez Urząd Zamówień Publicznych, będzie można podpisać umowę z wykonawcą. Po dopełnieniu wszystkich formalności, prace powinny ruszyć jesienią.

W ramach inwestycji, przebudowany zostanie układ drogowy w rejonie dworca – powstaną miejsca parkingowe; tunel drogowy pod torami, który zastąpi przewidziany do likwidacji przejazd kolejowy; ronda na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i Uklańskiego, a także Parkowej i Wczasowej; tunel pieszy prowadzący do peronów. Przebudowane i zmodernizowane zostaną również perony oraz układ torowy. Termin zakończenia robót zaplanowano na 31 grudnia 2022 r.

Będzie to kolejne wspólne przedsięwzięcie miasta i PKP PLK, związane ze zmianą układu komunikacyjnego, rozbudową infrastruktury, usprawnieniem ruchu drogowego i funkcjonowania transportu publicznego.

Wkrótce rozpocznie się budowa centrum przesiadkowego w śródmieściu. Przekazanie placu budowy wykonawcy odbędzie się w czwartek. W ramach tej wspólnej inwestycji miasta i kolei powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego (łącznie na 375 miejsc); tunel drogowy łączący te ulice; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy; droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową; przejście podziemne w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej i Kolejowej, który zostanie zlikwidowany. W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont czeka ul. Kolejową, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie. Wykonawcą prac wartych 229 mln zł będzie konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex. Roboty mają potrwać do końca 2022 r.
warius
CYTAT
Zmiany w rozkładzie jazdy

S1 (Gliwice – Częstochowa)

30 sierpnia rozpocznie się inwestycja związana z modernizacją stacji Dąbrowa Górnicza i Dąbrowa Górnicza Gołonóg oraz układu komunikacyjnego wokół nich, co będzie powodować największe trudności dla utrzymania ruchu na linii do wiosny przyszłego roku. Niektóre pociągi zostaną skierowane drogą okrężną przez Sosnowiec Południowy lub Mysłowice, pojadą jako pociągi przyspieszone lub skrócone do stacji Sosnowiec Główny lub Dąbrowa Górnicza. Uruchomimy dodatkowe postoje w Sosnowcu Południowym oraz w Sosnowcu Dańdówce. Obsługa pominiętych stacji będzie realizowana przez autobusy komunikacji zastępczej.

Informujemy, że w związku z pracami związanymi z modernizacją stacji Dąbrowa Górnicza i Dąbrowa Górnicza Gołonóg od dnia 30 sierpnia do 7 listopada 2020 r. następujące pociągi KŚ będą kursowały drogą okrężną przez stacje Sosnowiec Południowy i Sosnowiec Dańdówka z pominięciem stacji na odcinku Sosnowiec Główny – Dąbrowa Górnicza Gołonóg:

nr 40706 Gliwice 9:22 – Zawiercie 11:11,
nr 40720 Gliwice 16:38 – Zawiercie 18:16,
nr 40822 Gliwice 17:52 – Zawiercie 19:18,
nr 40102/3 Częstochowa 6:07 – Gliwice 8:10,
nr 40963 Zawiercie 13:49 – Tychy Lodowisko 15:21,
nr 40967 Zawiercie 15:01 – Tychy Lodowisko 16:19,
nr 40769 Zawiercie 16:08 – Gliwice 17:35.

W związku z powyższym w pociągach KŚ kursujących drogą okrężną zachowują ważność wszystkie bilety jednorazowe i okresowe wydane w relacjach normalnego kursowania tych pociągów.

Bilety POLREGIO wystawione od/do stacji Sosnowiec Południowy lub Sosnowiec Dańdówka będą honowane w pociągach KŚ kursujących drogą okrężną.

Jednocześnie bilety KŚ wydane w kasach biletowych, biletomatach oraz w pociągach ważne na przejazd od/do stacji znajdujących się na pominiętym odcinku, tj.: Sosnowiec Główny, Będzin, Będzin Miasto, Będzin Ksawera, Dąbrowa Górnicza, Dąbrowa Górnicza Gołonóg, Dąbrowa Górnicza Pogoria będą honorowane na odcinku Katowice Szopienice Południowe – Sosnowiec Dańdówka w pociągach REGIO uruchamianych przez spółkę POLREGIO.

UWAGA! Bilety zakupione w sprzedaży internetowej lub poprzez aplikacje mobilne nie podlegają niniejszym zasadom wzajemnego honorowania.



Ponadto w następujących pociągach spółki PKP Intercity na odcinku Zawiercie – Katowice – Zawiercie od poniedziałku do piątku będą honorowane bilety ważne na przejazd pociągami Kolei Śląskich:



TLK „Górnik” nr 41100 Katowice 17:09 – Zawiercie 17:49 (rel. Katowice – Łódź Kaliska)
IC „Sztygar” nr 26101/0 Zawiercie 14:04 – Katowice


https://www.kolejeslaskie.com/106483-2/

:)
^^
a niedawno był artykuł, że część kolejowa ruszy później, bo nie mają projektów wykonawczych

No to nadchodzi wiekopomna chwila wink.gif Ten temat na forum ma 17 lat!
Kto pierwszy zauważy jakieś pierwsze ruchy niech da znać
Rokko31
CYTAT(:) @ nie, 30 sie 2020 - 11:47) *
^^
a niedawno był artykuł, że część kolejowa ruszy później, bo nie mają projektów wykonawczych

No to nadchodzi wiekopomna chwila ;) Ten temat na forum ma 17 lat!
Kto pierwszy zauważy jakieś pierwsze ruchy niech da znać

Na FB jak na razie ludzie narzekają że będzie budowa i inwestycja i po co komu to potrzebne i że to żenada laugh.gif
:)
^^
może najemcy wink.gif z budynków przeznaczonych do likwidacji, w tym chyba te zapiekanki, z tego co pamiętam z planów

Nie wiem kto normalny może bronić stanu istniejącego. Co innego krytykować takie a nie inne rozwiązania
szer
CYTAT(:) @ nie, 30 sie 2020 - 13:07) *
^^
może najemcy ;) z budynków przeznaczonych do likwidacji, w tym chyba te zapiekanki, z tego co pamiętam z planów

Nie wiem kto normalny może bronić stanu istniejącego. Co innego krytykować takie a nie inne rozwiązania

Z tego co widzę w plikach zamówienia to do wyburzenia w okolicach dworca idą:
- dworzec,
- kasa biletowa KŚ
- budynek dróżnika przy przejeździe,
- ten długi budynek z warsztatami przy Kolejowej,
- brama do defum,
- zapiekanki,- zamknięty pawilon obok zapiekanek
- i kilka garaży.

Co ciekawe te kontenery PKP PLK mają zostać. Być może usuną je jak zrobią dworzec.

A przy okazji budowy drogi do ul. Grynia to do wyburzenia idą:
- kolejne garaże,
- jakieś budynki na terenie KWK Paryż,
- przystanki autobusowe i tramwajowe przy Sobieskiego,
- i ta zamknięta buda przy pętli.

Łącznie 30 obiektów.
warius
CYTAT(:) @ nie, 30 sie 2020 - 11:47) *
^^
a niedawno był artykuł, że część kolejowa ruszy później, bo nie mają projektów wykonawczych


W najnowszym przeglądzie Dąbrowskim znowu budujemy peron wyspowy i ten przy dworcu, pod peron nr 3 zostaje rezerwa. To tak odnośnie rzetelności i wiedzy co gdzie i kiedy się zacznie dziać ;)
bzenek
CYTAT
dg.pl
CENTRUM PRZESIADKOWE W GOŁONOGU CORAZ BLIŻEJ
W piątek odbyła się licytacja elektroniczna, w której wykonawcy zaoferowali ostateczną cenę, za jaką mogą podjąć się budowy centrum przesiadkowego w Gołonogu.


Jakie centrum przesiadkowe ???

Przecie przetarg był tylko na budowę wiaduktu i peronów z przejściem podziemnym.

Nie było tam mowy o miejscach parkingowych dla aut i rowerów.
Ani przystanków autobusowych.

Baa... chyba nawet nie było tam chodnika aby dojść do tego nowego przejścia podziemnego od strony południowej blink.gif


warius
CYTAT(bzenek @ nie, 30 sie 2020 - 21:26) *
CYTAT
dg.pl
CENTRUM PRZESIADKOWE W GOŁONOGU CORAZ BLIŻEJ
W piątek odbyła się licytacja elektroniczna, w której wykonawcy zaoferowali ostateczną cenę, za jaką mogą podjąć się budowy centrum przesiadkowego w Gołonogu.


Jakie centrum przesiadkowe ???

Przecie przetarg był tylko na budowę wiaduktu i peronów z przejściem podziemnym.

Nie było tam mowy o miejscach parkingowych dla aut i rowerów.
Ani przystanków autobusowych.

Baa... chyba nawet nie było tam chodnika aby dojść do tego nowego przejścia podziemnego od strony południowej blink.gif


Odniosłem wrażenie, że po nieudanym I przetargu i przeciągającym się II przetargu na centrum w centrum, przy Gołonogu ograniczono przetarg maksymalnie po to aby ten przetarg był szybki i zakończył się w tym roku. Utrudnienia kolejowe będą bardzo duże i PKP na pewno naciskało na to aby prace odbywały się w tym samym czasie na jednej z z najmocniej obleganych linii kolejowych w kraju. Znając podejście naszych urzędników brakujące parkingi, przystanki itp. pójdą jako "zamówienia podobne", bo to ostatnio standard.
Dave
A tymczasem od korekty rozkładu jazdy PKP (30.08.) zamknięty jest już tor nr 1 od Dąbrowy Górniczej do Dąbrowy Górniczej Ząbkowice i związane z tym utrudnienia i objazdy na kolei.
Mam nadzieję, że nie zamknięto toru przedwcześnie a nic się nie będzie działo. Bo skoro już jest tylko jeden tor czynny, to należy to wykorzystać maksymalnie!

PS. W ogóle to przy takiej inwestycji i zamknięciu na przemian poszczególnych torów przez zapewne prawie cały okres przebudowy, mogli pomyśleć o wymianie torów już na całej długości szlaku od Ząbkowic do DG (modernizacja lub przynajmniej rewitalizacja) - bo niedługo po skończeniu DG znowu będzie trzeba zamknięcia robić na modernizację torów :/
:)
no i na okładce nowego PD jest info, że ruszają "jesienią"...

Nie wiem jak jest z PKP, ale teraz były jakieś korekty rozkładów jazdy w całym kraju. Może nie można tak sobie zmieniać w jednym miejscu kiedy się chce. Potem nowe rozkłady zawsze w grudniu, i może dopiero wtedy byłaby kolejna okazja na zmiany.

@Dave
Będzie modernizacja odcinka - Zawiercie - Będzin. Było w tym temacie gdzieś na poprzednich stronach. Jest to na jakimś wstępnym etapie projektowania i koncepcji. Będą dodatkowe tory. chociaż nie wszędzie się da aż 4, może między DG a Będzinem będą 3. Oby powstał dodatkowy przystanek na wysokości Centrum Administracyjnego. Do tego planowana odbudowa linii Gołonóg - HK. Nie wspominając o CPK i tamtych planach.
Dave
Uśmieszku, nie! Nie będzie rychło modernizacji Będzin-Katowice (a nie DG-Będzin) bo ta się odwlekła w niewiadomą przyszłość.
A ja miałem na myśli, że TERAZ przy jednym zamknięciu by można było ZREWITALIZOWAĆ tory od Ząbkowic do DG, żeby potem za te 2-3 lata czy później zaś nie zamykać torów na zmianę na kolejne lata i znowu utrudnienia.
Rokko31
W Dąbrowie tor w kierunku Katowic jest już nieczynny, ale nie widać żeby były jakieś pracę prowadzone w pobliżu
:)
CYTAT(Dave @ śro, 02 wrz 2020 - 16:24) *
Uśmieszku, nie! Nie będzie rychło modernizacji Będzin-Katowice (a nie DG-Będzin) bo ta się odwlekła w niewiadomą przyszłość.
A ja miałem na myśli, że TERAZ przy jednym zamknięciu by można było ZREWITALIZOWAĆ tory od Ząbkowic do DG, żeby potem za te 2-3 lata czy później zaś nie zamykać torów na zmianę na kolejne lata i znowu utrudnienia.


nie pisałem, że rychło. Jak dobrze pójdzie to za kilka lat i pewnie będą ponowne utrudnienia tak jak napisałeś.
Będzin - Katowice to inne zadanie, które już miało być teraz realizowane, ale zabrano finansowanie. Tam też miała być dodatkowa para torów i podzielenie ruchu dalekobieżnego i aglomeracyjnego. Nie będą rewitalizować bo szykuje się gruba przebudowa, ale to jeszcze lata.

Pisałem o Zawiercie - Będzin dla którego w lutym był przetarg na dokumentację przedprojektową snf (51).gif https://platformazakupowa.plk-sa.pl/app/dem...ic/1121/details
Krótkie ciekawsze fragmenty wkleiłem wtedy w tym poście: http://www.dabrowa-gornicza.org/index.php?...ost&p=90933
:)
Tymczasem Metropolia:

CYTAT
inforail

15 projektów od GZM do programu Kolej+

Odbudowa linii kolejowej w Pyskowicach, stworzenie nowego połączenia z Bytomia do Rudy Śląskiej, połączenie Gliwic z Katowicami przez Rudę Śląską Kochłowice i Chorzów Hajduki, zwiększenie przepustowości na trasie Katowice-Orzesze Jaśkowice, a także budowa dziewięciu przystanków w sześciu miastach – to kilka przykładów projektów, które zostały zgłoszone do otrzymania rządowego dofinansowania w ramach programu "Kolej Plus".

Lista propozycji to efekt intensywnej współpracy Metropolii oraz gmin członkowskich, by składane wnioski wpisywały się w koncepcję Kolei Metropolitalnej. Otrzymanie dofinansowania na realizację tych inwestycji przyspieszy proces jej budowy i usprawni funkcjonowanie transportu szynowego na terenie GZM. Łączny koszt wszystkich zgłoszonych projektów to ok. 1,7 mld zł, a szacowany wkład własny, który sfinansuje Metropolia to ponad 200 mln zł.

Łącznie z terenu Metropolii zgłoszonych zostało 15 projektów. Wśród nich znalazło się sześć projektów liniowych, których zadaniem jest usprawnienie połączeń na trasie kilku gmin z miastem wojewódzkim, czyli Katowicami oraz dziewięć punktowych, które mają poprawić funkcjonowanie kolei w ramach jednej gminy.

Lista zgłoszonych projektów, to efekt intensywnych prac i uzgodnień prowadzonych przez Metropolię z miastami i gminami, które ją tworzą oraz z Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego, z którym został zgłoszony wspólny wniosek, wykraczający poza granice GZM i dojeżdżający do Orzesza.

Chcąc jak najlepiej wykorzystać szanse jakie daje Program “Kolej Plus", zainicjowaliśmy wspólne prace w naszych strukturach, aby zgłaszane projekty wpisywały się w koncepcję Kolei Metropolitalnej. Wszystkie zgłoszone projekty były konsultowane z gminami, a Metropolia zapewniła wsad merytoryczny do wniosków. Otrzymanie dofinansowania pozwoli nam płynnie przechodzić z fazy planowania do realizacji inwestycji – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, odpowiedzialny za transport. Co najważniejsze – Metropolia sfinansuje 15-procentowy wkład własny, natomiast dokumenty planistyczne, które będą wymagane po zakwalifikowaniu do drugiego etapu naboru, będą już opracowane w zleconym przez nas studium wykonalności dla Kolei Metropolitalnej – podkreśla.

Najpierw sześć projektów liniowych. Tu GZM chce, by powstały nowe tory

W pierwszej kolejności w Programie "Kolej Plus" realizowane będą projekty liniowe, czyli takie, w których rewitalizowane, odbudowywane lub budowane są linie kolejowe pomiędzy poszczególnymi gminami i Katowicami.

Wśród takich projektów jest "Zwiększenie zdolności przepustowej linii kolejowej nr 140 na odc. Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice poprzez budowę drugiego toru i dodatkowych przystanków osobowych". Liderem tego projektu jest miasto Mikołów. Partnerami obok GZM są Katowice, Łaziska Górne, Orzesze i Województwo Śląskie. Realizacja tego przedsięwzięcia wychodzi poza granice Metropolii. Jego realizacja będzie możliwa dzięki współpracy z Województwem Śląskim.

Bezpośrednie połączenie z Katowicami mogą uzyskać mieszkańcy Pyskowic. Będzie to możliwe po realizacji projektu "Odbudowa rozebranej linii kolejowej nr 198 Pyskowice – Pyskowice Miasto dla przywrócenia połączenia na trasie: Katowice – Gliwice – Pyskowice Miasto".

Alternatywne połączenie ze stolicą województwa mogą uzyskać także tyszanie. Trzeci liniowy projekt to "Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy – Katowice Murcki – Katowice Ligota linią kolejową nr 142".

Kolejne liniowe inwestycje, które zostały zgłoszone do programu "Kolej Plus", to "prace na liniach kolejowych nr 189 i 132 oraz budowa nowej łącznicy Kuźnica – Bytom Bobrek Wschodni w celu stworzenia nowego połączenia Ruda Chebzie – Bytom, w tym budowa nowych przystanków osobowych Ruda Orzegów i Bytom ul. Zabrzańska" oraz łącznicy Ruda Śląska – Ruda Śląska Orzegów, która umożliwi uruchomienie połączeń Bytom – Ruda Śląska Orzegów – Ruda Śląska – Zabrze – Gliwice; "Rewitalizacja linii kolejowej nr 162 na odcinku Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza Huta Katowice (posterunek odgałęźny) oraz jej odbudowa na dalszym odcinku do stacji Dąbrowa Górnicza, wraz z odbudową przystanku osobowego Dąbrowa Górnicza Tworzeń i rozbudową przystanku osobowego Dąbrowa Górnicza Gołonóg", a także "Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice – Ruda Kochłowice – Katowice liniami kolejowymi nr 141 na odcinku Gliwice – Ruda Kochłowice, 165 na odcinku Ruda Kochłowice – Hajduki i 651 Hajduki – Gottwald".

Dziewięć nowych przystanków powstanie w sześciu miastach

Pozostałe wnioski dotyczą punktowych inwestycji. W przypadku GZM to głównie budowa nowych przystanków kolejowych. Zgodnie z przesłanymi projektami nowe przystanki mogą powstać w Świętochłowicach (Mijanka), Zabrzu (Zaborze Północ i ul. Armii Krajowej), Gliwicach (Gliwice Czechowice i ul. Bema), Bytomiu (Os. Arki Bożka i Bytom Rozbark), a także w Mysłowicach (Mysłowice Północ). Ponadto jeden z wniosków dotyczy modernizacji infrastruktury pasażerskiej na stacji Tychy Miasto.

Każdy ze zgłoszonych projektów został szczegółowo przeanalizowany i omówiony z gminami, miastami GZM, a także z PKP PLK. Wybraliśmy inwestycje, które wpisują się w projekt Kolei Metropolitalnej i mają realne szanse na dofinansowanie – tłumaczy Lucjan Dec, dyrektor Departamentu Komunikacji i Transportu Urzędu Metropolitalnego.

Kolej Plus to dwa etapy naboru wniosków. Pierwsze wyniki planowane w grudniu Złożenie wniosków to dopiero pierwszy etap. Teraz zostaną one ocenione przez PKP PLK i najpóźniej w grudniu poznamy wnioski, które zakwalifikowały się do II etapu, gdzie wnioskodawcy będą mieli 12 miesięcy na przygotowanie niezbędnych dokumentów aplikacyjnych, w tym opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Tutaj również miasta i gminy nie będą musiały takich dokumentów przygotowywać i ponosić dodatkowych kosztów. Metropolia podpisała już umowę na przygotowanie studium wykonalności Kolei Metropolitalnej, w którym – w koncepcji krótkoterminowej – zostaną poddane analizie projekty, który zakwalifikują się do II etapu naboru wniosków. Po II etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do programu "Kolej Plus". Realizacja inwestycji potrwa do 2028 roku. Całkowita kwota dofinansowania wyniesie 5,6 mld zł. Łącznie z wkładem własnym jednostek samorządu terytorialnego wartość programu to 6,5 mld zł. (GZM)


To u nas PKP samo ma w planach, więc jest szansa, a jeśli nie z tego to z innego programu.
Szkoda, że nie zgłosili przystanku w DG na wysokości CA. Można łatwo tanim kosztem i jest akurat w środku miasta. Obok na Granicznej jest tunel przewidziany do modernizacji (nie wiem czemu nie było go w przetargach i co z jego realizacją), który naturalnie byłby wykorzystywany i nie trzeba budować przejścia
bzenek
CYTAT(Rokko31 @ nie, 30 sie 2020 - 13:02) *
Na FB jak na razie ludzie narzekają że będzie budowa i inwestycja i po co komu to potrzebne i że to żenada laugh.gif

No bo poziom transportu publicznego w GOP spadł do takiego poziomu, że coraz trudniej znaleźć osoby z niego korzystające.

CYTAT(Dave @ wto, 01 wrz 2020 - 10:34) *
mogli pomyśleć o wymianie torów już na całej długości szlaku od Ząbkowic do DG (modernizacja lub przynajmniej rewitalizacja) - bo niedługo po skończeniu DG znowu będzie trzeba zamknięcia robić na modernizację torów :/

Długotrwałe zamknięcia to doskonały sposób na wygaszenie popytu.

Odkąd pamiętam to pasażer jest tylko kłopotem smile.gif

CYTAT(:) @ czw, 03 wrz 2020 - 14:15) *
Tymczasem Metropolia:

CYTAT
inforail

15 projektów od GZM do programu Kolej+

"Rewitalizacja linii kolejowej nr 162 na odcinku Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza Huta Katowice (posterunek odgałęźny) oraz jej odbudowa na dalszym odcinku do stacji Dąbrowa Górnicza, wraz z odbudową przystanku osobowego Dąbrowa Górnicza Tworzeń i rozbudową przystanku osobowego Dąbrowa Górnicza Gołonóg"

To niby nie jest droga inwestycja - ale czy to ma sens ?

Tam nawet 20 lat temu nie było pasażerów w pociągach i samych pociągów było kilka dziennie.

CYTAT(:) @ czw, 03 wrz 2020 - 14:15) *
Szkoda, że nie zgłosili przystanku w DG na wysokości CA. Można łatwo tanim kosztem i jest akurat w środku miasta. Obok na Granicznej jest tunel przewidziany do modernizacji (nie wiem czemu nie było go w przetargach i co z jego realizacją), który naturalnie byłby wykorzystywany i nie trzeba budować przejścia

Ten przystanek jest dużo bardziej potrzebny niż powyższa łącznica na Tworzeń.

Tylko, że ja bym go przesunął z Granicznej do przejazdu na Urbańskiego. Na wysokości byłej gazowni przy Folwarcznej.

Stamtąd będzie w zasięgu osiedla Morcinka - i to są potencjalni klienci kolejowi.
W domkach jednorodzinnych każdy już ma po trzy auta w rodzinie i kolej im jest obojetna.
warius


Zaobserwowałem dziś małą samotną kopareczkę. Niby nic ale chyba można uznać to za start prac w terenie laugh.gif
:)
CYTAT(warius @ wto, 08 wrz 2020 - 21:56) *
Zaobserwowałem dziś małą samotną kopareczkę. Niby nic ale chyba można uznać to za start prac w terenie laugh.gif


no nie wiem czy już można ogłosić, że "nadejszla wiekopomna chwila", no niezbyt okazale smile2.gif
Ewentualnie może to być jeszcze związane z inną inwestycją - od zeszłego roku ciągną jakieś kable wzdłuż torów, ale coś utknęło i przy przejeździe przy Konopnickiej od wielu miesięcy leżą sobie jakieś zwoje tych kabli. Może to związane z budową systemu GSM-R, gdzie powstały już dawno maszty w Ząbkowicach i przy przejeździe obok Pogorii I.

Za to od wczoraj na ogrodzonej działce przy Kolejwej coś się zaczęło. Czyżby budowali bazę - zaplecze budowy? Są już jakieś kontenery, a teren wyrównuje Drogopol. Gdyby to była budowa jakiegoś budynku, to chyba ta firma by się tym nie zajmowała, a tu jakby mieli utwardzać teren, kopia i mają walec.

Wczoraj też przez większą część dnia przy dworcu stał samochód PKP z Częstochowy.


CYTAT(bzenek @ nie, 06 wrz 2020 - 16:26) *
To niby nie jest droga inwestycja - ale czy to ma sens ?

Tam nawet 20 lat temu nie było pasażerów w pociągach i samych pociągów było kilka dziennie.


Może to być ewentualne połączenie z tym węzłem CPK, zamiast przez Poniatowskiego heh wink.gif

CYTAT(bzenek @ nie, 06 wrz 2020 - 16:26) *
Ten przystanek jest dużo bardziej potrzebny niż powyższa łącznica na Tworzeń.

Tylko, że ja bym go przesunął z Granicznej do przejazdu na Urbańskiego. Na wysokości byłej gazowni przy Folwarcznej.

Stamtąd będzie w zasięgu osiedla Morcinka - i to są potencjalni klienci kolejowi.
W domkach jednorodzinnych każdy już ma po trzy auta w rodzinie i kolej im jest obojetna.


Też dobre, tylko że tam bliżej stacji w Gołonogu, a bliżej Granicznej jest pośrodku (między Centrum) i jest przejście pod torami, które ma być modernizowane (nie wiem czemu nie było w przetargach) i można je wykorzystać. Dawniej nowa główna stacja miała być obok wiaduktu. Powstał kawałek tunelu i nastał kryzys.
To wystarczy podstawowy standard, dwa krawędziowe perony i wiaty.
Przeszkodą mogą być plany przebudowy - ta wspomniana linia - 3 tor, w planach - 4. Może dopiero wtedy, tylko żeby projektant o tym pomyślał. Władze powinny zabiegać.
Między Graniczną a Morcinka teraz największy plac budowy w DG. Przybędą setki mieszkań. Adatex zbudował 3 bloki, buduje 2 duże, kolejne 2 w następnym etapie. Inni budują dwa inne. Plwnowany hostel, hotel, inwestycje biurowe a jeszcze sporo wolnego terenu. Tam się zmieni w pzryszłości nie do poznania i przybędzie też mieszkańców.
warius
CYTAT(:) @ śro, 09 wrz 2020 - 14:44) *
no nie wiem czy już można ogłosić, że "nadejszla wiekopomna chwila", no niezbyt okazale smile2.gif


Zgadza się, to nie ich kopareczka, nie przyznają się do niej ;)

Drogopol wczoraj widziałem na tej działce obok ul. Kolejowej i pomyślałem o tym samym, że sobie bazę robią.
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.