Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Dworzec PKP i centra przesiadkowe
Forum Mieszkańców Dąbrowy Górniczej > Dąbrowa Górnicza > Nasze Miasto
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61
warius
Gołonóg został jednak celowo okrojony.

CYTAT
Szanowni mieszkańcy na dzisiejszej sesji rady miasta nastąpiło sprostowanie zakresu inwestycji centrum przesiadkowe w DG GOŁONÓG, wykonane zostaną tunel, rondo, drogi dojazdowe.
Z uwagi na nie uregulowanie spraw własnościowych terenów na których znajduje się budynek dworca oraz parkingi te widoczne na planie inwestycje nie zostaną zrealizowane. Wykonanie tunelu i ronda i dróg dojazdowych daje możliwość sprawnego przejazdu z części zamieszkałej przy zbiornikach Pogoria a pozostała częścią miasta.
Ewentualne pytania proszę kierować do Pana prezydenta na spotkaniach i planowanym czacie z Panem prezydentem.


FB Piotr Zieliński
:)
Tyle lat planowania i nie udało się tego uregulować. Zawsze można kiedyś dobudować. A może to wygodne, żeby teraz zaoszczędzić.

A w centrum też nie wiemy, dlaczego ciągle pokazywali na wizualizacjach, mówili i powielali wielokrotnie w artykułach, że będzie nowa droga do nowego ronda Korzeniec/Robotnicza, a w przetargu nie widzieliśmy.

Na tej działce przy Kolejowej naprawdę chyba będzie baza, przybywa kontenerów
warius
Pan Piotr odpisał mi, że inwestycje w zakresie kolejowym zostaną zrealizowane, czyli wypadł wyłącznie parking i infrastruktura mu towarzysząca z Gołonoga, jeśli dobrze rozumiem.
:)
Prezydent w "wywiadzie" powiedział, że przejazd na Konopnickiej w trakcie robót będzie zamknięty, więc szykuje się dramat. Miał być obok tymczasowy, a będzie tylko dla pieszych. Idealnie byłoby, gdyby najpierw powstał tunel koło dworca i wtedy zamykać. No ale pewnie minimalizują utrudnienia kolejowe (tak wszystko za jednym razem) zrzucając je na mieszkańców. Kolej górą. Tyle lat problemów na przejeździe i na koniec dodatkowo dowalą mieszkańcom.
Wywiad (Silesia24) trochę śmieszny. Dobrze, że czegoś się można dowiedzieć, ale to prezydent sam może publikować. Tu wszystko przygotowane pod rozwinięcie myśli, zero swoich pytań, nie mówiąc o jakichś trudniejszych. Dziwny układ, nie wiem czy na tamtym portalu wszystko tak wygląda. Może gdyby mieli swoje pytania, to nikt by do nich nie przyszedł...
warius
Dla mnie najciekawszą informacją z wywiadu była ta, że w październiku ruszy kolejny przetarg Tramwajów Slaskich na odcinek Reden - Gołonóg
kolek
Przed chwilą przejeżdżałem prze ul. kolejową. Na przeciwko starego magazynu PKP (aktualnie znajduje się tam m.in. warsztat motocyklowy) stoi już kilka kontenerów i kilka koparek/sprzętu budowlanego. Dodatkowo opuszczony budynek, który znajduje się za przystankiem dostał nowe okna.
:)
Pisaliśmy o tych kontenerach, ale coś mało się tam dzieje.
Ale tych okien sam nie zauważyłem i potwierdzam. Tam chyba dawno temu była przychodnia. Nie wiem czy to należy do PKP, ale chyba przynajmniej kiedyś tak. Albo ktoś kupił bo będzie bardziej atrakcyjne miejsce albo to PKP. Nieczynny dworzec przy Kolejowej jeszcze wykorzystywali i widać czasami tam było pracowników PKP, i chyba tam trzymali narzędzia. Myślałem, że to pójdzie do wyburzenia. Przestanie straszyć.

Za to za dworcem pojawił się sprzęt - koparka, spychacz i samochody. Ruszą?

Co do inwestycji drogowych, to jeśli podwykonawcą będzie Drogopol to może dopiero bardziej ruszą, gdy skończą Roździeńskiego
warius
Nie wrzucam całości, warto wejść na stronę są mapki i opisy tego co się będzie działo.

Transportowa równowaga

Zapowiedziano pierwsze utrudnienia:

"Na 12 października planowane jest zamknięcie jezdni ul. Sobieskiego w kierunku Będzina – na odcinku od ul. Chopina do przewiązki na wysokości stacji paliw. Ruch w obu kierunkach będzie odbywał się jezdnią w stronę centrum. Wjazd w ul. Moniuszki zostanie zamknięty, a dojazd do usytuowanych w tym rejonie firm i garaży będzie się odbywał ul. Koszelew i Perla. Zmiany mają związek z rozpoczęciem budowy ronda na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego i Moniuszki, z którym połączona zostanie nowa droga biegnąca za hutą Bankową do ul. Kolejowej. W listopadzie zmiany zostaną wprowadzone na ul. Kolejowej i w rejonie jej skrzyżowania z ul. Kościuszki."

warius
Odp z miasta na dwie nurtujące kwestie:

"Panie Adamie, plany inwestycyjne zakładają przebudowę tunelu pod torami w ciągu ulicy Granicznej, jednak nie zawierają się one w obecnie rozpoczynanych pracach budowlanych. Pozdrawiamy! "

"Panie Przemku, w projekcie związanym z budową centrum przesiadkowego wykonana zostanie m.in. droga rowerowa łącząca rejon skrzyżowania ul. Sobieskiego z ulicą Moniuszki oraz ulicę Kościuszki z rejonem skrzyżowania ulicy Korzeniec i Robotnicza. Dodatkowo w miejscu istniejącego przejazdu przez tory kolejowe powstanie bezkolizyjny tunel pieszo-rowerowy. Pozdrawiamy!"

Wychodzi na to, że rondo i droga przy Robotniczej powstanie.
:)
^^^
a jeszcze drugi, całkiem nowy tunel w planach na wysokości Podłęknickiej.
To chyba niestety odległa przyszłość. Sami tak chcą uniknąć utrudnień i robić wszystko jednocześnie a to pomijają.
Ja sobie nie wyobrażam jeśli naprawdę zamkną przejazd kolejowy na Konopnickiej zanim otworzą tunel drogowy przy dworcu. To byłby skandal i nieporadność władz. Jak się z PKP nie dało tego ustalić to trzeba było zostawić ten przejazd kolejowy. Na nim ruch się zmniejszy i nie będzie takich problemów po otwarciu tunelu. Chociaż zawsze byłoby blokowanie Kolejowej i Poniatowskiego.Wcześniej czy później PKP samo by się za to zabrało, a przejazd zostałby sobie na kilka lat.
Kolejową też powinno się remontować po otwarciu tunelu, a wcześniej utrzymywać przejezdność podczas prac, w ostateczności zostawić same autobusy z ruchem wahadłowym, a ruch dla samochodów na Poniatowskiego i Konopnickiej w stronę Centrum. A oni chyba szykują 2-letni objazd przez wiadukt i Graniczną. Zero myślenia, odcięcie szkoły i przedszkola przy Konopnickiej od komunikacji miejskiej na taki czas, nie mówiąc o mieszkańcach. Nawet zapomnieli, że w przyszłym roku na Granicznej Adatex ma budować rondo.
Jak tego nie ogarną to niepotrzebnie się za to wszystko brali, zanim zyskać w kolejnych wyborach to mieszkańcy będą na nich wkurzeni i przeklinali.

A na tym placu przy Kolejowej nic się nie dzieje od kilku dni i nikogo już nie ma. Za to PKP wykorzystuje zamknięcie toru i prowadzi jakieś naprawy za przejazdem w stronę wiaduktu. Są nowe podkłady - drewniane jak do tej pory, bez zmiany technologii.
warius


będzie dokładnie tutaj



będą tymczasowe przejazdy, było to w dokumentacji dla Gołonoga, w Centrum też będzie tymczasowy przejazd.
:)
^
operam się na ostatnim wywiadzie z prezydentem i dotyczy Konopnickiej. Tam tymczasowe chyba tylko dla pieszych
warius


Przyzwoita wizualizacja, z najnowszego przeglądu dg.



Potwierdzenie zamknięcia kolejowej i przejazdu.

EDIT:

Tak patrząc na tą wizualizację, to wygląda, że peron wyspowy nie będzie ruszany, przez co jeden z torów będzie zaraz przy budynku dworca i peron do wysiadania z Katowic będzie przez to przesunięty za budynek dworcowy na wprost parkingu. Trochę słabo, no ale może to detal i nie ma co wybrzydzać.

Wg wizki podłużny budynek gdzie mamy ubezpieczenie, warsztat motocyklowy i szklarza straci miejsca parkingowe i bezpośredni dostęp do drogi. Teraz tam jest asfalt do styku z jezdnią, a zastąpi to trawnik i ścieżka rowerowa. Albo to będzie non stop rozjeżdżone albo przedsiębiorcy wyniosą się stamtąd, bo stracą klientów.
:)
Wizualizacja trochę lepsza, ale nie wiem czy powinniśmy się do wszystkiego na niej przywiązywać, szczególnie do części kolejowej. Główny peron wyspowy ma być przebudowany, a wykonawca dopiero ma wykonać projekt, którego pewnie jeszcze nie ma i zostawili obecny stan - poczekalnia, która będzie rozebrana i stare wiaty. Ma być zadaszenie nad całą szerokością na długim jego odcinku, z poczekalniami. Stary jest zbyt wąski.

Ten długi budynek przy Kolejowej też ma być zburzony, chyba że jednak zostawią.

Za to jest jedna inna wielka zmiana - rondo na Kolejowej / Kościuszki jest tylko lekko obniżone, a wcześniej miało być znacznie niżej, na takim samym poziomie jak jezdnia w "tunelu". Trochę mnie dziwiło takie rozwiązanie i marnie to wyglądało. Sytuację zupełnie zmieniała okrągła kładka na wizualizacjach Fabryki (byłoby to coś ciekawego i charakterystycznego), która pewnie jest planowana w przyszłości:



Do tego oby dobrze było zaplanowane odprowadzenie wody podczas ulew, a zjawisk ekstremalnych coraz więcej. Tak zaleje nie tylko tunel ale i to rondo. W każdym razie, jeśli kładka powstanie to ok i będzie fajnie, a jeśli nie to lepiej żeby rondo było wyżej.
A może wizualizacja nie do końca udana? Dziwne, żeby zmieniali projekt teraz w trakcie realizacji.

No i co z przystankami? Nie pamiętam, co było o zadaszeniu. Oby nie postawili zwykłych wiat.

A z objazdami to fatalne planowanie. Tak bardzo idą na rękę wykonawcy? Kolejowa i zamknięcie przejazdu powinno być na koniec, gdy udostępnią tunel. Jeśli już się upierają na zamknięcie Kolejowej to autobusy powinny jeździć przez przejazd i w Poniatowskiego. Mniejszy objazd i bez omijania przystanków poza dworcem.
:)
CYTAT
nasze miasto

Dworzec kolejowy w Ząbkowicach uratowany. Nie wyburzą go, jak XIX-wieczny, unikatowy dworzec w Strzemieszycach

Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej – Ząbkowicach nie zostanie wyburzony, a być może zyska w przyszłości drugie życie. To wszystko za sprawą wielkiej akcji Stowarzyszenia Dąbrowskie Inicjatywy Społeczne, które zabiegało o to, by ten unikatowy budynek znalazł się w rejestrze zabytków nieruchomych województwa śląskiego. I dziś stało się to faktem, a obiekt ten znalazł się w rejestrze pod numerem A/706/2020.
- Ideą powstania stowarzyszenia Dąbrowskie Inicjatywy Społeczne była pomoc innym, ale i dbałość o tradycję, kulturę oraz tożsamość regionu. To właśnie te kierunki spowodowały, że podjęliśmy się próby ocalenia zabytkowego budynku dworca kolejowego na stacji Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, nieczynnego od jesieni 2011 roku i popadającego powoli w ruinę, a należącego do przedsiębiorstwa PKP S.A. - mówi Tatiana Duraj-Fert, prezes stowarzyszenia Dąbrowskie Inicjatywy Społeczne.

ŚWIADEK HISTORII MIASTA ZASŁUGUJE NA LEPSZE CZASY

Stacja Ząbkowice jest najstarszą stacją w Zagłębiu Dąbrowskim, a pierwszy rozkładowy pociąg z Częstochowy przybył na nią 1 grudnia 1847 roku. Pierwszy ząbkowicki dworzec kolejowy Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej zbudowany został w 1847 roku, albo ok. 1856 r. Budynek ten – nieuznany oficjalnie za zabytek – przetrwał do naszych czasów, lecz został wyburzony w 2017 roku w związku z budową przejścia podziemnego. Drugi, zachowany do dziś dworzec – przedmiot starań stowarzyszenia – wzniesiono dwuetapowo, w latach 1867-1868 oraz 1892-1893. Obiekt jest dziełem architektury i budownictwa XIX w., jak również miejscem upamiętniającym wydarzenia historyczne oraz działalność wybitnych osobistości, w tym Oskara Kolberga, Józefa Piłsudskiego, Tomasza Arciszewskiego, gen. Tadeusza Rozwadowskiego i gen. Józefa Hallera.

- Dlatego 30 czerwca 2020 roku wystąpiliśmy do Śląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z wnioskiem o wszczęcie z urzędu postępowania w sprawie wpisu obiektu do rejestru zabytków nieruchomych województwa śląskiego. Ponadto wystosowaliśmy kilkanaście pism, m.in. do posła na Sejm RP Roberta Warwasa, prezydenta Dąbrowy Górniczej Marcina Bazylaka, przewodniczącej Rady Miasta Agnieszki Pasternak oraz prezesa zarządu PKP S.A. Krzysztofa Mamińskiego – mówi Tatiana Duraj-Fert. - Przez całą drogę postępowania dało się odczuć przychylność do naszej inicjatywy, zarówno ze strony przedstawicieli Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków, jak również zarządu PKP S.A. - dodaje.

Jak podkreśla, szereg działań, które zostały podjęte, aby pozostawić przyszłym pokoleniom dziedzictwo kulturowe ma przed sobą jeszcze długą drogę.

- Pierwszy sukces, który uważam za tak zwany siedmiomilowy krok w sprawie, to wpis naszego zabytkowego dworca do Rejestru Zabytków Nieruchomych Województwa Śląskiego. Kiedy dowiedziałam się, że dokument jest przygotowany i czeka na odbiór, poczułam ogromną radość i dumę. Dlatego też chciałabym wszystkim uświadomić, że sprawy, które nie rokują pozytywnym zakończeniem, mają jednak czasem swój happy end. Na obecnym etapie sprawy chciałabym podziękować wspaniałym i zaangażowanym mieszkańcom Dąbrowy Górniczej, a przede wszystkim Ząbkowic – podkreśla Tatiana Duraj-Fert.

DWORZEC NIE MOŻE TYLKO STAĆ I DALEJ NISZCZEĆ

Kolejnym elementem akcji stowarzyszenia będą starania o rewitalizację dworca. Jak informują Dąbrowskie Inicjatywy Społeczne spółka przedstawiła gminie dwie opcje. Pierwsza z nich to zawarcie pomiędzy PKP SA i gminą Dąbrowa Górnicza długoletniej umowy w sprawie wspólnego zagospodarowania dworca. Umowa ta byłaby podstawą do ujęcia obiektu w rządowym Programie Inwestycji Dworcowych (PID) a w perspektywie kilku lat możliwości rewitalizacji obiektu. Druga zaś to nieodpłatne przejęcie dworca przez gminę i jego rewitalizacja we własnym zakresie.

Ta opcja byłaby zdaniem stowarzyszenia najlepszym rozwiązaniem dla obiektu. Dlaczego? Między innymi ze względu na trwałe zachowanie cząstki dziedzictwa narodowego, a zarazem najstarszego i najbardziej wartościowego historycznie zabytku Ząbkowic, zapewnienie funkcjonalności ząbkowickiego centrum przesiadkowego (toalety, poczekalnia, kasa biletowa, „kiosk RUCHu”, punkt gastronomiczny itp.), a także pokazanie mieszkańcom dzielnicy, że miastu zależy na rozwoju Ząbkowic.

Możliwości zagospodarowania dworca PKP w Ząbkowicach zdaniem członków Dąbrowskich Inicjatyw Społecznych jest wiele. Jak podkreślają:

w obiekcie powinny mieścić się niezbędne elementy centrum przesiadkowego: toalety, poczekalnia, kasa biletowa

część budynku może być przeznaczona – tak jak to było do 2004 r. – na cele mieszkaniowe (np. lokale komunalne)

część pomieszczeń można wykorzystać na potrzeby instytucji miejskich – np. ząbkowickiej filii Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej lub Filii nr 2 Miejskiej Biblioteki Publicznej, które mieszczą się obecnie w Domu Kultury. Dworzec może być także siedzibą mającej wkrótce powstać Rady Dzielnicy oraz stowarzyszeń i fundacji

pozostałe pomieszczenia obiektu można przeznaczyć na wynajem dla podmiotów zewnętrznych, np. dla Poczty Polskiej, która korzysta w Ząbkowicach z dwóch placówek w wynajmowanych pomieszczeniach – ciasnych i mało funkcjonalnych, a także na działalność „kiosku RUCHu”, punktu gastronomicznego itp.” .

- Jako optymistka wierzę, że uda mi się przekonać prezydenta miasta do tego, że w przypadku ząbkowickiego dworca, można połączyć dziedzictwo narodowe z potrzebami mieszkańców i efektywnie zachęcić inwestorów do lokowania kapitału w zabytkowy budynek – podkreśla Tatiana Duraj-Fert.

MIASTO OTWARTE NA WSPÓŁPRACĘ, ALE DWORCA NIE PRZEJMIE

Miasto jest otwarte na współpracę z PKP, ale nie bierze obecnie pod uwagę możliwości przejęcia zniszczonego i zaniedbanego budynku, bowiem jego odrestaurowanie kosztowałoby ok. kilkunastu milionów złotych, a takich funduszy dziś lokalny samorząd na ten cel nie posiada.

- Jesteśmy zainteresowani rozmową o ewentualnej dzierżawie pomieszczeń w budynku dworca kolejowego w Dąbrowie Górniczej Ząbkowicach, ale na tych samych warunkach jak będzie to miało miejsce w przypadku dworca kolejowego w centrum Dąbrowy Górniczej, czyli po przeprowadzeniu generalnego remontu budynku. Biorąc pod uwagę obecny stan techniczny budynku dworca w Dąbrowie Górniczej Ząbkowicach jest to jedyny wariant akceptowalny przez miasto – mówi Bartosz Matylewicz, naczelnik Wydziału Marki Miasta w dąbrowskim Urzędzie Miejskim.

W styczniu 2016 roku w PKP wyburzyło już w Dąbrowie Górniczej piękny, XIX-wieczny dworzec Strzemieszyce Północne. Jak wyjaśniał wówczas wyjaśnia Maciej Bułtowicz, główny specjalista w biurze prasowym PKP S.A, w toku postępowania WINB ustalił, że budynek nie jest wpisany do rejestru zabytków, ani nie został objęty ochroną konserwatorską (na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Dąbrowa Górnicza dla terenów położonych w Strzemieszycach).


zdjęcia snf (51).gif https://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/dwor...211/zd/56691491
warius
Z BIPu:

CYTAT
Informacja o wyborze oferty najkorzystniejszej

Nazwa (firma), siedziba i adres Wykonawcy, którego ofertę wybrano:
NOWAK –MOSTY Sp. z o.o.
ul. Srokowskiego 27,
41-300 Dabrowa Górnicza


CYTAT
Dąbrowa Górnicza rozstrzygnęła prowadzony wspólnie z PKP PLK przetarg na przebudowę stacji Gołonóg wraz z układem drogowym i budową węzła przesiadkowego. W ramach inwestycji powstaną tunel drogowy oraz przejście podziemne.

Zakres prac kolejowych na rzecz PKP PLK obejmuje kompleksową przebudowę stacji Dąbrowa Górnicza – Gołonóg, likwidację przejazdu kolejowo-drogowego w ciągu Parkowej, budowę wiaduktu kolejowego (tunelu drogowego) na wysokości Parkowej, a także budowę przejścia podziemnego pod torami budowę przejścia podziemnego pod torami, łączącego budynek dworca z parkingiem przesiadkowym i ciągiem komunikacji pieszej w ul. Parkowej. Inwestycja jest realizowana w formule projektuj i buduj.

Zakres prac miejskich, realizowanych w formule buduj, obejmuje budowę układu komunikacyjnego w rejonie dworca, budowę drogi wraz z ruchem pieszym i rowerowym (pod wiaduktem) w ciągu ul. Piecucha i ul. Parkowej. Powstaną miejsca parkingowe, a także ronda na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i Uklańskiego, a także Parkowej i Wczasowej.

Termin składania ofert minął w lipcu. W międzyczasie odbyła się też aukcja elektroniczna. Za najkorzystniejszą uznano ofertę lokalnej firmy Nowak-Mosty, z którą miasto chce podpisać umowę jeszcze w październiku.


https://www.transport-publiczny.pl/wiadomos...onog-66048.html
bzenek
CYTAT
Wymiana pasażerska na stacjach w Polsce w 2018

Zawiercie - 3700
Łazy - 1500
Dąbrowa Górnicza Sikorka - 150
Dąbrowa Górnicza Ząbkowice - 700
Dąbrowa Górnicza Gołonóg - 500
Dąbrowa Górnicza - 1600
Będzin Ksawera - 200
Będzin Miasto - 1000
Będzin - 150
Sosnowiec Główny - 3200


Hmm... optymista by powiedział, że jest potencjał do wzrostów wink.gif

Źle nastawiony pesymista by się zdziwił, że dla tych 1600 osób wydajemy 200mln biggrin.gif
:)
^^^
skromnie, ale wszędzie obok też podobnie. Poprawi się, gdy kiedyś powstanie SKM. Do tego teraz Sosnowiec ma zawyżane, a my w dół przez to, że część pociągów się w DG nie zatrzymuje i musimy korzystać z Sosnowca, a to się zmieni. Do tego gdy będzie dworzec (za który zapłaci PKP SA) to też nie trzeba będzie kupować biletów w Sosnowcu. Teraz tez średnio wsiadać bez biletu i szukać kierownika co zniechęca i niejeden już woli normalnie z Sosnowca. Gdy będzie lepszy standard to też więcej osób się zdecyduje. Co to za przyjemność teraz parkować po kostki w błocie.
Te 200 mln to też nie dla nich, a w większości dla innych mieszkańców DG, którzy teraz tracą czas i nerwy na przejazdach kolejowych, a w szczycie w mega korkach. Do tego karetki, straż, czy policja też muszą czekać.
Infrakstryktura to PKP, my parkingi, drogi i tunele, w tym ta długa nowa droga od Sobieskiego. Także większość kasy pójdzie na połączenia drogowe dla wszystkich a tylko mniejsza część na te parkingi. I tak ich brakuje, problem jest ze studentami WSB, a pewnie będą teraz też z nich korzystać. To też dla rozwoju miasta, przyliżą się do siebie obie części rozdzielone torami, wzrośnie atrakcyjność terenów a niektóre się otworzą (droga do Sobieskiego). Miasto na tym skorzysta i coś wróci w podatkach.
Nie jestem aż takim pesymistą., że to tylko dla tych 1600 osób.

Dzisiaj mają przekładać ruch na odcinku od Chopina. Już w większości przygotowane ale jeszcze coś kopali. Od kilku dni przygotowywali i korygowali geometrię bo nie dało się łatwo skręcać.
Od jakiegoś czasu są ludzie i jakieś maszyny przy tych bocznych torach między dworcami. Nie wiem czy już je usuwają.
Między przejazdem a dworcem na 1 torze od weekendu stoi pociąg, który przywiózł betonowe podkłady. Nie wiem czy są nowe, wyglądają na szybko z daleka jakby z odzysku, albo gdzieś poleżały. Kiedyś pisałem, że po drugiej stronie przejazdu, od strony wiaduktu i zakrętu wymieniają podkłady ale tam na drewniane, z tym że coś tam stanęło. Te wymiany to niekoniecznie w zakresie inwestycji, a może PKP wykorzystuje na remonty.
Do tego Telekomunikacja Kolejowa coś tam się pojawia przy tych kablach przy przejeździe ale słabo idzie.
warius



wizualizacja powyższych informacji.

ps. podkłady zdecydowanie używane ale wyglądają na całkiem dobre, może to nie kłopot.
:)
dopełniliśmy się biggrin.gif
zdjęcia więcej warte niż słowa

no to chwila nadeszła, teraz byle COVID nic nie napsuł
:)
CYTAT
PLK

WIĘCEJ TORÓW DLA LEPSZYCH PODRÓŻY MIĘDZY KATOWICAMI A ZAWIERCIEM

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują budowę dodatkowych torów między Katowicami a Zawierciem. Spółka podpisała umowę na opracowanie studium wykonalności. Projekt ma duże znaczenie dla rozwoju kolei aglomeracyjnej na Śląsku. Możliwe będzie zwiększenie przepustowości linii, a tym samym uruchamianie większej liczby połączeń w ruchu regionalnym. Będzie też sprawniejszy transport towarów po torach.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach studium wykonalności przeanalizują możliwości modernizacji oraz dobudowy dodatkowych torów pomiędzy stacjami Zawiercie i Będzin, dzięki czemu rozdzielony zostanie ruch aglomeracyjny i dalekobieżny na trasie Katowice ? Będzin ? Zawiercie. Dodatkowe para torów umożliwi także separację ruchu pasażerskiego i towarowego na odcinku Dąbrowa Górnicza Ząbkowice ? Łazy ? Zawiercie. Oddzielenie ruchu aglomeracyjnego, dalekobieżnego i towarowego usprawni przejazdy pociągów i przewóz towarów. Na tory będzie mogło wyjechać więcej pociągów. Składy, szczególnie te dalekobieżne, będą mogły jeździć z większą prędkością. Opracowanie dokumentacji przedprojektowej pozwoli na wybór najbardziej korzystnego wariantu modernizacji linii kolejowej.

- Konsekwentnie zapewniamy mieszkańcom województwa śląskiego coraz lepsze połączenia kolejowe. Widząc ogromny potencjał kolei w regionie, oprócz realizowanych inwestycji w ramach Krajowego Programu Kolejowego, patrzymy także w przyszłość i planujemy sprawny oraz efektywny jej rozwój w aglomeracji śląskiej. Wszystko to służy celowi, jakim jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej ? mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. sukcesywnie zwiększają dostęp do kolei i podnoszą standard podróży. Głównym celem tej inwestycji jest rozwój połączeń aglomeracyjnych w województwie śląskim, a co za tym idzie, usprawnienie dojazdów mieszkańców regionu do pracy i szkół. Skorzystają także pasażerowie wyruszający w dalszą drogę wybierający połączenia dalekobieżne ? mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Celem planowanej inwestycji jest skrócenie czasu przejazdu, usprawnienie podróży i przewozu towarów poprzez poprawę przepustowości linii kolejowej na odcinku pomiędzy Katowicami i Zawierciem. Prowadzenie prac studialnych określi możliwości techniczne oraz szczegółowe rozwiązania i zakres prac, a także szacowane koszty inwestycji.

PLK podpisały 8.10.2020 r. umowę z firmą Databout Sp. z o.o. na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla projektu ?Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Zawiercie ? Będzin - Etap IV? w ramach zadania pn. ?Prace przygotowawcze dla wybranych projektów?. Wartość umowy to ponad 2 mln zł ze środków budżetowych. Termin realizacji prac studialnych planowany jest na lata 2020-2022. Po opracowaniu studium wykonalności możliwe będzie rozpoczęcie prac projektowych, a następnie prac budowlanych w nowej perspektywie finansowej.


Dlatego też podkłady mogą być teraz używane
Rokko31
CYTAT(bzenek @ pon, 12 paź 2020 - 08:58) *
CYTAT
Wymiana pasażerska na stacjach w Polsce w 2018

Zawiercie - 3700
Łazy - 1500
Dąbrowa Górnicza Sikorka - 150
Dąbrowa Górnicza Ząbkowice - 700
Dąbrowa Górnicza Gołonóg - 500
Dąbrowa Górnicza - 1600
Będzin Ksawera - 200
Będzin Miasto - 1000
Będzin - 150
Sosnowiec Główny - 3200


Hmm... optymista by powiedział, że jest potencjał do wzrostów wink.gif

Źle nastawiony pesymista by się zdziwił, że dla tych 1600 osób wydajemy 200mln biggrin.gif

Jeśli ktoś chce się dostać do Katowic to najlepszy jest pociąg, 20 minut i jest w centrum, mnóstwo osób choćby z Dąbrowy rezygnuje z pracy w Katowicach gdyż do 8 godzin płatnych pracy trzeba doliczyć co najmniej jeszcze 2 godziny bezpłatne na podróż autem lub komunikacją w obie strony i robi się 10-11 godzin w pracy, nie pisząc już o wypadkach, korkach itp. Sam dojeżdżałem kiedyś do pracy w Chorzowie Batorym, jeździłem autobusami i tramwajem, kończąc pracę o 15 w DG byłem około 17 a potem Mnie olśniło że przecież jest pociąg i w Dąbrowie bywałem o 16 nie mówiąc o komforcie jazdy w Elfikach jak Moja córka mówi smile2.gif. Także kolej ma u Nas potencjał tylko muszą być połączenia co chwile, wygodne pociągi, centra przesiadkowe, infrastruktura itp i myślę że ludzie przesiądą się do pociągów, nie będzie to od razu bo jesteśmy upartym narodem ale w końcu się przekonamy.
:)
jedyny nowy fragment z dg.pl:

CYTAT
(...)W kolejnym etapie prac, po przywróceniu ruchu na jezdni w kierunku Będzina, jezdnia w stronę centrum zostanie zawężona do jednego pasa. Utrudnienia w rejonie budowanego ronda mogą potrwać ok.6-8 miesięcy.(...)
:)
CYTAT
dg.pl

W GOŁONOGU POWSTANĄ TUNELE I RONDA

20 października podpisano umowę na przebudowę układu drogowego w rejonie dworca w Gołonogu. Z nowych, wygodnych i bezpiecznych rozwiązań będzie można korzystać w 2023 roku.

Wykonawcą inwestycji, której wartość opiewa na 67,5 mln zł, będzie dąbrowska spółka Nowak-Mosty. Zadanie obejmuje budowę: tunelu drogowego pod torami, który zastąpi dotychczasowy przejazd kolejowy; ronda na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i Uklańskiego, a także Parkowej i Wczasowej; tunelu pieszego prowadzącego do peronów. Przebudowane i zmodernizowane zostaną również perony oraz układ torowy.

W Gołonogu m.in. zlikwidowany zostanie przejazd kolejowy. Na drugą stronę torów prowadzić będą tunele podziemne, dzięki czemu ruch będzie płynny, bezpieczniejszy i znikną korki.

– W Dąbrowie Górniczej dokonują się wielkie zmiany. Mają znaczenie nie tylko dla miasta, ale wkomponowują się też w rozwój regionu. Połączyliśmy siły z PKP PLK, które są przychylne tej inwestycji, pozyskaliśmy unijne wsparcie, dzięki pomocy posła Roberta Warwasa i ministra Andrzeja Bittela możemy realizować ten projekt. Wierzę, że oprócz infrastruktury drogowej i kolejowej, wkrótce dołączą też modernizacje budynków dworcowych – mówi Marcin Bazylak, prezydent miasta.
– O tym projekcie rozmawialiśmy od 3 lat. Wpisuje się w nasze działania dotyczące poprawy jakości podróży dla pasażerów. Z trudem szukaliśmy środków, ale dziś już jesteśmy na zaawansowanym etapie i będziemy przystępować do realizacji zadania. Cieszę się, że w efekcie inwestycji zmieni się nie tylko układ torowy, ale powstanie również bezkolizyjny przejazd pod torami – dodaje Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK S.A.

Na wagę współpracy przy tym przedsięwzięciu uwagę zwrócił Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Najlepiej smakują owoce, które są zbierane w trudzie. O tych zdobytych łatwo, szybko się zapomina. W Dąbrowie Górniczej mamy do czynienia z modelową inicjatywą, którą możemy wykorzystywać jako dobry przykład. Wypracowana została w dialogu między samorządem, zarządcą infrastruktury, z pomocą posła i z moim niewielkim udziałem. Efekty będą dobre dla wszystkich – poprawi się dostępność do transportu publicznego i bezpieczeństwo. Dzięki temu osiągamy nasz cel, czyli przyciąganie pasażerów do kolei – stwierdził Andrzej Bittel.

– Jako poseł z Dąbrowy Górniczej od lat zabiegam o sprawy związane z transportem publicznym, które są jednym z moich priorytetów. Dlatego też bardzo mnie cieszy, że wspólnie z prezydentem Marcinem Bazylakiem, Ministerstwem Infrastruktury i zarządem PKP PLK krok po kroku realizujemy zadania, których efektem są kolejowe inwestycje w mieście – podkreśla Robert Warwas, poseł na Sejm RP.

Ze względu na nieuregulowane kwestie własnościowe terenów wokół gołonoskiego dworca, część inwestycji związana z budową nowych miejsc parkingowych będzie zrealizowana w kolejnym etapie.

– Pracujemy nad tym, żeby załatwić tę sprawę i poszerzyć zakres inwestycji o te elementy. Jesteśmy w kontakcie z wojewodą, jako reprezentantem Skarbu Państwa, żeby uregulować stan prawny tych nieruchomości – wyjaśnia prezydent Bazylak.

Firma Nowak-Mosty, wykonawca inwestycji, przygotowuje się już do rozpoczęcia robót.

– Przed nami duże wyzwanie, ale mamy doświadczenie w realizacji podobnych kontraktów. Liczę, że z wszystkim sobie sprawnie poradzimy. Po dopełnieniu formalności, zatwierdzeniu harmonogramu prac, będziemy chcieli niezwłocznie rozpocząć roboty – mówi Małgorzata Nowak z zarządu Nowak-Mosty Sp. z o. o.

Będzie to kolejne wspólne przedsięwzięcie miasta i PKP PLK, obejmujące zmiany układu komunikacyjnego, rozbudowę infrastruktury, usprawnienie ruchu drogowego i funkcjonowanie transportu publicznego.



A w okolicach przejazdu przy Konoponckiej, na łuku zdemontowano nie tylko jeden tor, ale i sieć trakcyjną łącznie ze słupami, w tym nowymi. Chyba będzie znowu zmiana geometrii.
Takie to planowanie w PL. Z 10 lat opóźniał się temat okolic dworca tłumaczony właśnie przez tyle lat planowaną przebudową łuku. Potem po tylu latach zmieniono tylko nachylenie i nowe słupy. Teraz to wszystko rozebrali.
warius
W Gołonogu w sobotę pracował już Drogopol przy oczyszczaniu terenu pod drogę do nowego ronda.
:)
a na łuku zerwali nawet podbudowę, czyli jednak nie są to doraźne remonty a grubsza sprawa. A może to jednak w ramach tej inwestycji.
warius
^^

:)
^^^
znowu masz gotowe wink.gif
Czyżby mieli przesunąć tor na drugą stronę tego semafora? Na tym zdjęciu widać jakby kolejny łuk pod tor po lewej, albo złudzenie i to tylko teren rozjeżdżony przez sprzęt
warius
CYTAT(:) @ pon, 26 paź 2020 - 12:59) *
^^^
znowu masz gotowe ;)


Chodzę często z psiakiem na Zieloną/Pogorię, więc mam budowę na oku ;)
warius
ZMIANY NA KOLEJOWEJ I KOŚCIUSZKI
2 listopada z ruchu wyłączona zostanie ul. Kolejowa i fragment ul. Kościuszki. W tym miejscu prowadzone będą prace, związane z budową centrum przesiadkowego i przebudową układu drogowego.

Ul. Kościuszki zamknięta będzie od zjazdu do Fabryki Pełnej Życia do skrzyżowania z ul. Kolejową, która z ruchu wyłączona zostanie na całej długości. Dojazd dla mieszkańców i do punktów usługowych będzie możliwy ul. Kościuszki.
:)
zdjęcia snf (51).gif https://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/trwa...k/ar/c1-7972061

Wolno to wszytko na razie, ale skoro gdy mają ponad 2 lata to się nie spieszą. Ten wykonawca i tak powinien być solidny i może nie będzie tak jak z wieloma innymi, gdy sprężają się dopiero w ostatnich miesiącach.

I inna sprawa to kolejny wypadek, tym razem 2 osoby. Zawsze podają, że potrącenia co w przypadku pociągów słabo pasuje. Na odcinku między Gołonogiem a Centrum w ostatnich latach często dochodzi. Większość to pewnie samobójstwa, ale są też i wypadki.
Nie ma żadnego zabezpieczenia.Powinno być ogrodzenie (wiadomo, że w przypadku zdesperowanych samobójców rzadko kiedy pomoże) a najlepsze byłyby ekrany dźwiękochłonne. Na tym odcinku domy są bardzo blisko torów. Nawet w Strzemieszycach przy okazji modernizacji zostały zbudowane, a tam ruch nieporównywalnie mniejszy. Kiedyś będzie ta planowana rozbudowa o dodatkowe tory i wtedy miasto musi na to zwracać uwagę. Wcześniej to pewnie nierealne.
No i te przejścia podziemne - modernizacja przy Granicznej. Nie wiadomo co z tym planowanym na wysokości Podłęknickiej. Nie wiem jak teraz wygląda też Średnia - Folwarczna, tam dawniej wielu korzystało i było niebezpiecznie. Ludzie przechodzą też przy Zapolskiej. Jak najwięcej bezpiecznych przejść i dzielenia miasta torami. Jeśli nie ma kasy na tunel to chociaż automatyczne przejścia, takie jak teraz w centrum
szer
Ul. Kolejowa przy przejeździe przed południem już była zerwana więc może coś się w końcu zacznie dziać.
:)
wycinają drzewa przy dworcu (tym przy ulicy) i pewnie niedługo wyburzą budynek

zdjęcia nddb snf (51).gif http://www.dabrowa.pl/DG_FOTO_ALBUM/ALBUM/...1102/index.html
Dave
CYTAT(:) @ pon, 02 lis 2020 - 12:09) *
zdjęcia snf (51).gif https://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/trwa...k/ar/c1-7972061


I inna sprawa to kolejny wypadek, tym razem 2 osoby. (...)
Nie ma żadnego zabezpieczenia. Powinno być ogrodzenie (wiadomo, że w przypadku zdesperowanych samobójców rzadko kiedy pomoże) a najlepsze byłyby ekrany dźwiękochłonne. Na tym odcinku domy są bardzo blisko torów.



Broń Boże żadne ekrany dźwiękochłonne! Już dość mamy ekranozy na modernizowanych liniach! blink.gif No i ekrany nie są od zapobiegania wypadkom i samobóstwom. unsure.gif
:)
^^^
to powiedz to ludziom, których domy na tym odcinku są 15-20 m od torów, a gdy z boku dobudują dodatkowe to będą jeszcze dużo bliżej.
A z tymi wypadkami, to chodziło o to, że powinno być ogrodzenie, a jeśli i tak powstaną ekrany to będzie zbędne, a będzie nawet lepiej spełniało dodatkową rolę (przy okazji).

Co innego gdy ekrany buduje się "w polach", też tego nie lubię
Paulus77
CYTAT(:) @ pią, 06 lis 2020 - 12:24) *
^^^
to powiedz to ludziom, których domy na tym odcinku są 15-20 m od torów, a gdy z boku dobudują dodatkowe to będą jeszcze dużo bliżej.
A z tymi wypadkami, to chodziło o to, że powinno być ogrodzenie, a jeśli i tak powstaną ekrany to będzie zbędne, a będzie nawet lepiej spełniało dodatkową rolę (przy okazji).

Co innego gdy ekrany buduje się "w polach", też tego nie lubię


W idealnym układzie tory kolejowe w centrach miast idą pod ziemią jak w Warszawie, była swego czasu opcja ukrycia torów w Katowicach gdy projektowano nowy dworzec ale zabrakło kasy. Tunel dźwiękoszczelny w postaci ścianek na odcinku centrum-gołonóg jest oczywisty i mam nadzieję, że ktoś widzi te pociągi jadące ludziom pod oknami osiedli domów jednorodzinnych ale także słyszy syreny lokomotyw całą dobę, które niosą się po centrum.
warius
https://youtu.be/4JN-IYqbcJE

Film z terenu od wykonawcy
:)
i fajne zdjęcia snf (51).gif https://www.dabrowa-gornicza.pl/galerie/pie...ego-dg-centrum/

na drodze inwestycji jakaś hałda
:)
Ruszyło się bardziej w okolicach przejazdu przy Kolejowej. Gęsto od sprzętu, kurz, dzieje się
warius
CYTAT(:) @ czw, 19 lis 2020 - 10:28) *
Ruszyło się bardziej w okolicach przejazdu przy Kolejowej. Gęsto od sprzętu, kurz, dzieje się


Peron wzdłuż przedzielony i w połowie rozebrany od strony nieczynnego toru. Dzieje się na całej budowie.
Dave
Ale tunelu dalej nie kopią :/
Skoro dopiero niedawno zdjęli stary tor i sieć trakcyjną, to spokojnie mogło zamknięcie toru nastąpić od 7 listopada dopiero (ostatnia korekta rocznego rozkładu jazdy) a nie już od 1go września, gdy przez 2 miesiące nie działo się nic a tylko pociągi poograniczali!
muzzy
CYTAT(warius @ czw, 19 lis 2020 - 10:52) *
CYTAT(:) @ czw, 19 lis 2020 - 10:28) *
Ruszyło się bardziej w okolicach przejazdu przy Kolejowej. Gęsto od sprzętu, kurz, dzieje się


Peron wzdłuż przedzielony i w połowie rozebrany od strony nieczynnego toru. Dzieje się na całej budowie.


Chyba szykują się do budowy podziemnego wejścia na peron.
Paulus77
Kopią już od strony limanowskiego ten nowy kawałek drogi-łącznika z robotniczą.
warius
CYTAT
Świadczenie usługi inżyniera kontraktu pełniącego funkcję inspektora nadzoru inwestorskiego nad robotami budowlanymi w ramach zadania inwest. pn.: „Przebudowa dworca kolejowego Dąbrowa Górnicza"

Official name: Prokom Construction sp. z o.o.
Postal address: ul. Władysława Reymonta 30 lok. 1
Town: Sosnowiec


Przebudowa budynku dworca coraz bliżej smile2.gif
warius
Nie znalazłem lepszego tematu, wrzucam info tutaj wink.gif



Projekt zakwalifikował się do II etapu programu Kolej+
:)
^
jak najbardziej dobry temat. Pisałem tu kiedyś gdy składali wnioski, że jakaś szansa jest bo samo PKP ma to w planach i nie jest trudne w realizacji. Oby się udało i przy okazji jakby dobudować przystanek przy CA dla SKM ahh...

Ciekawe z tym inżynierem kontraktu dla dworca. Bardzo dobre info. Znaczy, że wszystko na dobrej drodze i projekt może już gotowy albo kończą. Czekać potem na przetarg budowlany
:)
część drogowa inwestycji w Centrum jest już w całości udostępniona na OpenStreetMap snf (51).gif https://www.openstreetmap.org/#map=16/50.3273/19.1788

Jeszcze nie widać wszystkiego z "oddalenia" a po zbliżeniu ale wszystkie warstwy zaktualizują się w kilka dni
:)
i info z UM o tej "rewitalizacji". Oby nie zawalić z tym dodatkowym przystankiem przy UM. Na takie nowe przystanki jest też ten właśnie program. A jeśli nie zrobią to zostawić rezerwę, żeby potem się nie okazało, że się nie da, bo nie można niszczyć czegoś nowego z dofinansowania.

CYTAT
dg.pl

METROPOLITALNE PROJEKTY W DRUGIM ETAPIE ?KOLEI PLUS?
Wszystkie projekty z terenu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, które zostały zgłoszone do programu ?Kolej Plus?, znalazły się w jego drugim etapie. Wśród nich jest zadanie z Dąbrowy Górniczej.

Celem ogólnopolskiego programu ?Kolej Plus? jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia miejscowości zamieszkiwanych przez ponad 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi, a także takich, które posiadają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia.
Z terenu Metropolii zgłoszono 15 projektów i wszystkie zakwalifikowały się do II etapu. To efekt intensywnych prac i uzgodnień prowadzonych przez Metropolię z miastami i gminami, które ją tworzą oraz z Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego, z którym został zgłoszony wspólny wniosek, wykraczający poza granice GZM i dojeżdżający do Orzesza.

? To nasz wspólny sukces. Cieszy nas bardzo, że wszystkie projekty, w których uczestniczymy znalazły się w drugim etapie Programu ?Kolej Plus?. To dowód, że zostały one odpowiednio wyselekcjonowane i profesjonalnie przygotowane ? tłumaczy Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM.

Program jest skierowany przede wszystkim do jednostek samorządu terytorialnego i związków metropolitalnych. Zakłada modernizacje istniejących lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycje punktowe, czyli budowy nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych. Zgodnie z założeniami programu, przedsięwzięcia mogą zostać dofinansowane z budżetu państwa nawet w 85%. Pozostałe 15% kosztów muszą pokryć jednostki samorządu terytorialnego. GZM jest gotowa wspomóc finansowo gminy i miasta w tym zakresie.

Przedsięwzięcia zgłoszono do programu znajdują się w różnych częściach aglomeracji. Zadanie z naszego miasta obejmuj rejon m.in. Strzemieszyc i Gołonoga i nosi nazwę ?Rewitalizacja linii kolejowej nr 162 na odcinku Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce ? Dąbrowa Górnicza Huta Katowice (posterunek odgałęźny) oraz jej odbudowa na dalszym odcinku do stacji Dąbrowa Górnicza, wraz z odbudową przystanku osobowego Dąbrowa Górnicza Tworzeń i rozbudową przystanku osobowego Dąbrowa Górnicza Gołonóg?.
Informacje o wszystkich projektach na stronie metropoliagzm.pl

W drugim etapie do każdego wniosku konieczne jest opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego lub dokumentu równoważnego. Ponadto niezbędne jest m.in. złożenie deklaracji, że po zakończeniu inwestycji przez minimum pięć lat na odcinkach objętych inwestycjami będą kursować co najmniej cztery pary pociągów. Oprócz tego wnioskodawcy muszą złożyć dokumenty potwierdzające zabezpieczenie finansowe na wkład własny.

? Jesteśmy w pełni gotowi do drugiego etapu, mamy zabezpieczone na ten cel fundusze. Wymagane wstępne studium planistyczno-prognostyczne planujemy zrealizować w ramach opracowywanego obecnie Wstępnego Studium Wykonalności Kolei Metropolitalnej. Zatem gminy nie będą musiały ponosić żadnych dodatkowych kosztów na opracowanie tego dokumentu. Ponadto Metropolia sfinansuje także wymagany w programie 15-procentowy wkład własny kosztów kwalifikowalnych każdego z projektów ? mówi Grzegorz Kwitek.

Program ?Kolej Plus? jest szansą na szybszą realizację kluczowych inwestycji pod kątem budowy Kolei Metropolitalnej, która w przyszłości ma być kręgosłupem systemu transportowego dla mieszkańców Metropolii.
? Od początku jesteśmy mocno zaangażowani w program ?Kolej Plus?. Nasze działania rozpoczęliśmy w czerwcu od spotkania z przedstawicielami gmin. Później przez dwa kolejne miesiące intensywnie pracowaliśmy nad przygotowaniem wniosków od strony merytorycznej i formalno-prawnej. Wszystkie z nich znalazły się w drugim etapie, co potwierdza, że nasza praca okazała się skuteczna ? podkreśla Lucjan Dec, Dyrektor Departamentu Komunikacji i Transportu GZM.

Do drugiego etapu, który potrwa 12 miesięcy, zakwalifikowano łącznie 79 projektów, z czego 18 z województwa śląskiego, w tym 15 z terenu Metropolii. Po przygotowaniu niezbędnej dokumentacji, projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do Programu ?Kolej Plus?. Realizacja inwestycji potrwa do 2028 roku. Całkowita kwota dofinansowania wyniesie 5,6 mld zł. Łącznie z wkładem własnym jednostek samorządu terytorialnego wartość to 6,5 mld zł.

Działania związane z rozwojem transportu publicznego to jeden z priorytetów dąbrowskiego samorządu. Przykładem tego rodzaju przedsięwzięć na terenie miasta jest m.in. powstające centrum przesiadkowe w śródmieściu i przebudowa układu drogowego. Więcej informacji o tej inwestycji na stronie www.dabrowa-gornicza.pl/aktualnosci/komunikacyjna-metamorfoza-w-toku/


CYTAT
nasze miasto

Przebudowa dworca w Dąbrowie Górniczej: już po wycince drzew, przed wyburzeniem starego dworca


Przebudowa okolic dworca kolejowego i samego dworca w centrum Dąbrowy Górniczej to jedna z najbardziej wyczekiwanych przez mieszkańców miasta inwestycji. Po tym, jak kilka tygodni temu podpisano umowę na te prace, w rejonie dworca można obserwować postęp prac.
W rejonie dworca kolejowego w centrum Dąbrowy Górniczej, jak również na zamkniętym odcinku ulicy Kościuszki, w rejonie hali dawnych zakładów Defum wycięto drzewa, które kolidowały z nową planowaną organizacją dróg na tym odcinku. Przypomnijmy, że ulicę Kościuszki z ulicą Limanowskiego połączyć ma tunel pod torami, który zastąpi często korkujący się tradycyjny przejazd przez tory w ciągu ulicy Konopnickiej.

Od kilku miesięcy pomiędzy stacjami Dąbrowa Górnicza a Dąbrowa Górnicza Ząbkowice pociągi jeżdżą tylko po jednym torze, tym w kierunku Częstochowy. Tor w kierunku Katowic został rozebrany mniej więcej od połowy drogi między przejazdem na ul. Konopnickiej a wiaduktem na ul. Granicznej aż do peronu na dąbrowskiej stacji. Rozebrano także jeden z torów na części towarowej. Dla pasażerów czynna jest tylko jedna krawędź peronowa. Przy drugiej, zagrodzonej, widać już maszyny i duże wiertło. Zagrodzony jest też teren wokół dawnego dworca Kolei Iwanogrodzko-Dąbrowskiej (żółtego), w którym jeszcze kilka lat temu mieściły się kasy biletowe i poczekalnia. Funkcje dworcowe w ramach przebudowy odzyskać ma za to dworzec Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, położony tuż przy torach. Powstaną też przy nim parkingi i przystanki dla komunikacji miejskiej.

Prace potrwają do końca 2022 roku.


zdjęcia snf (51).gif https://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/prze...033/zd/58227299

po wycince jeszcze gorzej, normalnie Trzeci Świat. Jeszcze ta pora roku to potęguje. Trudno się będzie doczekać. Tam przy peronie to pewnie wzmocnienia pod budowę przejścia podziemnego i od tego zaczną.


W sprawie budynku dworca z przetargu na inżyniera:

CYTAT
Brak/ wojewódzki
[1] 300,125 km, [162] 9,936 km
98
Międzymiastowe, regionalne
osobowe, ekspresy, towarowe Przewozy Regionalne, Intercity, Koleje Śląskie

Projekty powiązane.
?Wykonanie dokumentacji projektowej dla budowy Centrum Przesiadkowego w rejonie dworca kolejowego PKP Centrum w Dąbrowie Górniczej wraz z budową układu komunikacyjnego?- realizowane na zlecenie PKP PLK SA oraz Gminy Dąbrowa Górnicza w ramach realizacji zadań inwestycyjnych:
? Projekt Gminy Dąbrowa Górnicza: pn."Promowanie zielonej mobilności na terenie Gminy Dąbrowa Górnicza- Etap I i Etap II" w szczególności część dotycząca zadania pn. ?Wykonanie dokumentacji projektowej dla budowy Centrum Przesiadkowego w rejonie dworca kolejowego PKP Centrum w Dąbrowie Górniczej wraz z budową układu komunikacyjnego?
? Projekt PKP PLK S.A. pn.: ?Przebudowa infrastruktury kolejowej i drogowej w obszarze stacji Dąbrowa Górnicza Centrum?
W ramach realizacji niniejszego zadania należy dowiązać się do założeń funkcjonalno- użytkowych oraz uwarunkowań przestrzennych wynikających z ww. dokumentacji projektowej. Projekt PKP SA ma stanowić spójną i integralną całość w przestrzeni miejskiej.
17 K/14/21-04-2020/KII/v2 RU/2020/2076778
Istotnym elementem inwestycji jest powiązanie przebudowy istniejącego budynku dworca kolejowego Dąbrowa Górnicza ze zrealizowanymi i planowanymi działaniami dotyczącymi modernizacji infrastruktury kolejowej podejmowanymi przez zarządcę infrastruktury kolejowej ? Spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
? Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa ? Zawiercie;
? Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowych nr 1, 133, 160, 186 na odcinku Zawiercie - Dąbrowa Górnicza Ząbkowice -
Jaworzno Szczakowa
Opis stanu istniejącego.
Dworzec zlokalizowany jest przy czynnych liniach kolejowych [1] 300,125 km, [162] 9,936 km,[Dąbrowa Górnicza - Sosnowiec Zagórze] i znajduje się na międzytorzu.
Dworzec Dąbrowa Górnicza nie pełni obecnie funkcji obsługi pasażerów.
Obszar objęty projektem zlokalizowany jest przy ul. Kościuszki, 41-300 Dąbrowa Górnicza na następujących działkach obrębu ewidencyjnego 1/26 obr. Dąbrowa Górnicza. Powierzchnia terenu objętego inwestycją wynosi 2974,00 m2.
Obiekt został wybudowany w połowie XIX wieku jako dworzec kolejowy. Budynek o wymiarach ok. 15 x 55m został zaprojektowany i wykonany jako trójbryłowy ze środkową częścią reprezentacyjną mieszczącą poczekalnię bufet i kasę biletową oraz część wschodnią i zachodnią mieszczące pomieszczenia techniczne i obsługi. Budynek jest w całości podpiwniczony, a w częściach wschodniej i zachodniej posiada klatki schodowe. Bryły obiektu wschodnia i zachodnia posiadają drugą kondygnację mieszkalną zwieńczone dachem czterospadkowym górują nad częścią reprezentacyjną stanowiącą łącznik z dachem dwuspadkowym. Na poziomie konstrukcji dachu znajdują się pomieszczenia strychowe.
Ściany murowane z cegły, stropy drewniane, dach ? konstrukcja drewniana kryta papą. Stolarka okienna i drzwiowa - drewniana.
Budynek wyposażony w instalacje wodno-kanalizacyjną (stan techniczny zły) , instalację elektryczną, instalację odgromową. Piwnice budynku zawilgocone, brak izolacji pionowej i poziomej na posadzkach piwnic.
Budynek nie spełnia wymagań TSI PRM i nie jest przystosowany dla osób niepełnosprawnych zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami.
574 920,8
5641 1888 r. 2
1
0
nie
budynek dworca jest wpisany do ewidencji zabytków
murowana drewniana
wodociągowa i kanalizacji sanitarnej, odgromowa, elektroenergetyczna


Wariant ? Przebudowa dworca

Min. 20 m.p. w tym min. 2 m.p. PRM
Na placu postojowym


Wariant ten zakłada kompleksową przebudowę istniejącego budynku dworca kolejowego, wraz z częściowym wyłączeniem z użytkowania/zasypaniem poziomu piwnic istniejącego obiektu oraz z uwzględnieniem wykonania nowej wiaty rowerowej/ poczekalni otwartej oraz wiaty śmietnikowej.
Dworzec po przebudowie ma być dostosowany do realnego zapotrzebowania zarówno na obsługę pasażera jak i komercyjnego.
Modernizacja obecnego dworca będzie się wpisywać w obowiązujące trendy projektowania z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju, minimalizowania kosztów eksploatacji i efektywności wykorzystania budynku. Planowana inwestycja zakłada stworzenie wysokiej jakości przestrzeni obsługi podróżnych spełniającej obowiązujące standardy międzynarodowe oraz w pełni dostosowanej do korzystania z obiektu przez osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się (PRM).

Wariant obejmuje swoim zakresem następujące zadania:
a. Kompleksową przebudowę budynku dworca wraz z zasypaniem/wyłączeniem z użytkowania części piwnic istniejącego budynku dworca
b. Zmiany w zakresie zagospodarowania działki.
c. Wykonanie wiaty rowerowej/poczekalni zewnętrznej oraz śmietnikowej
d. Dostosowanie budynku oraz zagospodarowania terenu dla osób niepełnosprawnych,
w tym zgodnie z wytycznymi TSI-PRM oraz Audytora Dostępności.

Nazwa przedsięwzięcia
Opis ogólnych założeń przebudowy
Przebudowa dworca będzie się wpisywać w obowiązujące
trendy projektowania z
zrównoważonego rozwoju,
eksploatacji i efektywności
Planowana inwestycja zakłada stworzenie wysokiej jakości przestrzeni obsługi podróżnych spełniającej obowiązujące standardy międzynarodowe oraz w pełni dostosowanej do korzystania z obiektu przez osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się (PRM).
Inwestycja nie przewiduje zmiany funkcji budynku. W obiekcie zostanie zachowana główna funkcja dworcowa.
wykorzystaniem minimalizowania
zasad kosztów budynku.
wykorzystania

Szczególne wymagania
i uwarunkowania
w zakresie przebudowy dworca
PIWNICE:
? Zakłada się zasypanie/ wyłączenie z użytkowania części
istniejących piwnic dworca, PARTER:
? w części centralnej budynku w holu - należy utrzymać funkcję dworcową z wyposażeniem oraz kompleks pomieszczeń higieniczno ? sanitarnych dla pasażerów;
? obok holu należy przewidzieć kasy biletowe (pomieszczenie komercyjne)
? w bezpośrednim sąsiedztwie holu należy przewidzieć pomieszczenia komercyjne ze sprzedażą gazet i gotowych do spożycia produktów spożywczych
? wykonanie pochylni zewnętrznych ? jeśli konieczne do zapewnienia dostępności
? w jednym ze skrzydeł należy przewidzieć montaż 1 dźwigu osobowego ? dostęp do wyższych kondygnacji budynku,
? wykonanie pomieszczeń na składowanie odpadów lub wykonanie wiaty śmietnikowej na na terenie przydworcowym
? należy przewidzieć pomieszczenia pod wynajem dla lokalnego samorządu w jednym ze skrzydeł budynku
? należy przewidzieć ulokowanie pomieszczeń technicznych w drugim skrzydle budynku
PIĘTRO:
? należy przewidzieć pomieszczenia pod wynajem dla
lokalnego samorządu w jednym ze skrzydeł budynku
(parter, piętro)
? należy przewidzieć ulokowanie pomieszczeń technicznych
w drugim skrzydle budynku (parter, piętro) oraz pomieszczeń na potrzeby OGN Katowice (biurowa, magazynowa)

Główne założenia funkcjonalne
? hol dworcowy/ poczekalnia, ogrzewana przestrzeń ogólnodostępna wyposażona w miejsca do siedzenia w centralnej części budynku;
? jeśli nie zapewnione w obrębie działki - należy zapewnić miejsce na składowanie odpadów,
? wyznaczone miejsca na biletomaty, vending oraz informację wizualną;
Zagospodarowanie działki? zgodnie z zapisami OPZ
Opis ogólnych założeń zagospodarowania działki
? Celem przebudowy jest poprawienie dostępności budynku dla osób niepełnosprawnych przez niwelację różnic terenu podniesienia poziomu chodników ze spadkiem do poziomu parteru,
? Wsparcie ruchu rowerowego poprzez organizację nowych zadaszonych miejsc do parkowania rowerów.
Szczególne wymagania
i uwarunkowania
w zakresie zagospodarowania terenu i wyburzenia zewnętrzne
? różnica wysokości miedzy dojazdem do dworca a parterem, konieczność wykonania chodników ze spadkiem, i/lub pochylni,
? wykonanie miejsc parkingowych w tym dla PRM oraz na cele ładowania samochodów elektrycznych,
? jeśli nie jest możliwe wydzielenie miejsca na składowanie odpadów w obrębie budynku należy wykonać odpowiednią wiatę śmietnikową (zadaszenie, 4 ściany, zamykana) na kontenery do segregacji,
? Wykonanie zadaszonych stanowisk rowerowych oraz poczekalni zewnętrznej dla pasażerów

Dostosowanie budynku dla osób niepełnosprawnych, w tym zgodnie z wytycznymi TSI-PRM
? zgodnie z zapisami OPZ
Zasadnicze wytyczne przestrzenne
? wytyczenie trasy wolnej od przeszkód;
? brak barier architektonicznych;
? niwelację różnic terenowych występujących w otoczeniu
budynku;
Zasadnicze wytyczne funkcjonalne
? wdrożenie optymalnego układu funkcjonalnego;
? toaleta dla PRM
Zasadnicze wytyczne wyposażenia
? specjalne elementy nawierzchniowe;
? systemy podawania komunikatów i sygnalizacji;
? wyposażenie w nawierzchnie dotykowe;
? wyposażenie w pętlę indukcyjną zapewniając dobry odbiór
treści komunikatów osobom z zaburzeniami słuchu;
? wyposażenie dotykową/wizualną mapę kompleksu,
ze wskazaniem lokalizacji parkingu z miejscami dla PRM.


z pdfa, więc się rozjeżdża. Ciekawe co z nastawnią, czy przeniosą kiedyś czy zostanie w kontenerze..

i są deklarowane do wykorzystania powierzchni ale tego się nie da tutaj skopiować

i zdjęcia z prac torowych koło przejazdu snf (51).gif https://www.facebook.com/Drocomplex-Stabili...689771654537716
szer
Przez "należy przewidzieć ulokowanie pomieszczeń technicznych" można by wnioskować, że przeniosą nastawnię. Ale że żyjemy w państwie z kartonu to wszystko jest możliwe.
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.