i info z UM o tej "rewitalizacji". Oby nie zawalić z tym dodatkowym przystankiem przy UM. Na takie nowe przystanki jest też ten właśnie program. A jeśli nie zrobią to zostawić rezerwę, żeby potem się nie okazało, że się nie da, bo nie można niszczyć czegoś nowego z dofinansowania.
CYTAT
dg.pl
METROPOLITALNE PROJEKTY W DRUGIM ETAPIE ?KOLEI PLUS?
Wszystkie projekty z terenu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, które zostały zgłoszone do programu ?Kolej Plus?, znalazły się w jego drugim etapie. Wśród nich jest zadanie z Dąbrowy Górniczej.
Celem ogólnopolskiego programu ?Kolej Plus? jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia miejscowości zamieszkiwanych przez ponad 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi, a także takich, które posiadają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia.
Z terenu Metropolii zgłoszono 15 projektów i wszystkie zakwalifikowały się do II etapu. To efekt intensywnych prac i uzgodnień prowadzonych przez Metropolię z miastami i gminami, które ją tworzą oraz z Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego, z którym został zgłoszony wspólny wniosek, wykraczający poza granice GZM i dojeżdżający do Orzesza.
? To nasz wspólny sukces. Cieszy nas bardzo, że wszystkie projekty, w których uczestniczymy znalazły się w drugim etapie Programu ?Kolej Plus?. To dowód, że zostały one odpowiednio wyselekcjonowane i profesjonalnie przygotowane ? tłumaczy Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM.
Program jest skierowany przede wszystkim do jednostek samorządu terytorialnego i związków metropolitalnych. Zakłada modernizacje istniejących lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycje punktowe, czyli budowy nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych. Zgodnie z założeniami programu, przedsięwzięcia mogą zostać dofinansowane z budżetu państwa nawet w 85%. Pozostałe 15% kosztów muszą pokryć jednostki samorządu terytorialnego. GZM jest gotowa wspomóc finansowo gminy i miasta w tym zakresie.
Przedsięwzięcia zgłoszono do programu znajdują się w różnych częściach aglomeracji. Zadanie z naszego miasta obejmuj rejon m.in. Strzemieszyc i Gołonoga i nosi nazwę ?Rewitalizacja linii kolejowej nr 162 na odcinku Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce ? Dąbrowa Górnicza Huta Katowice (posterunek odgałęźny) oraz jej odbudowa na dalszym odcinku do stacji Dąbrowa Górnicza, wraz z odbudową przystanku osobowego Dąbrowa Górnicza Tworzeń i rozbudową przystanku osobowego Dąbrowa Górnicza Gołonóg?.
Informacje o wszystkich projektach na stronie metropoliagzm.pl
W drugim etapie do każdego wniosku konieczne jest opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego lub dokumentu równoważnego. Ponadto niezbędne jest m.in. złożenie deklaracji, że po zakończeniu inwestycji przez minimum pięć lat na odcinkach objętych inwestycjami będą kursować co najmniej cztery pary pociągów. Oprócz tego wnioskodawcy muszą złożyć dokumenty potwierdzające zabezpieczenie finansowe na wkład własny.
? Jesteśmy w pełni gotowi do drugiego etapu, mamy zabezpieczone na ten cel fundusze. Wymagane wstępne studium planistyczno-prognostyczne planujemy zrealizować w ramach opracowywanego obecnie Wstępnego Studium Wykonalności Kolei Metropolitalnej. Zatem gminy nie będą musiały ponosić żadnych dodatkowych kosztów na opracowanie tego dokumentu. Ponadto Metropolia sfinansuje także wymagany w programie 15-procentowy wkład własny kosztów kwalifikowalnych każdego z projektów ? mówi Grzegorz Kwitek.
Program ?Kolej Plus? jest szansą na szybszą realizację kluczowych inwestycji pod kątem budowy Kolei Metropolitalnej, która w przyszłości ma być kręgosłupem systemu transportowego dla mieszkańców Metropolii.
? Od początku jesteśmy mocno zaangażowani w program ?Kolej Plus?. Nasze działania rozpoczęliśmy w czerwcu od spotkania z przedstawicielami gmin. Później przez dwa kolejne miesiące intensywnie pracowaliśmy nad przygotowaniem wniosków od strony merytorycznej i formalno-prawnej. Wszystkie z nich znalazły się w drugim etapie, co potwierdza, że nasza praca okazała się skuteczna ? podkreśla Lucjan Dec, Dyrektor Departamentu Komunikacji i Transportu GZM.
Do drugiego etapu, który potrwa 12 miesięcy, zakwalifikowano łącznie 79 projektów, z czego 18 z województwa śląskiego, w tym 15 z terenu Metropolii. Po przygotowaniu niezbędnej dokumentacji, projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do Programu ?Kolej Plus?. Realizacja inwestycji potrwa do 2028 roku. Całkowita kwota dofinansowania wyniesie 5,6 mld zł. Łącznie z wkładem własnym jednostek samorządu terytorialnego wartość to 6,5 mld zł.
Działania związane z rozwojem transportu publicznego to jeden z priorytetów dąbrowskiego samorządu. Przykładem tego rodzaju przedsięwzięć na terenie miasta jest m.in. powstające centrum przesiadkowe w śródmieściu i przebudowa układu drogowego. Więcej informacji o tej inwestycji na stronie www.dabrowa-gornicza.pl/aktualnosci/komunikacyjna-metamorfoza-w-toku/
CYTAT
nasze miasto
Przebudowa dworca w Dąbrowie Górniczej: już po wycince drzew, przed wyburzeniem starego dworca
Przebudowa okolic dworca kolejowego i samego dworca w centrum Dąbrowy Górniczej to jedna z najbardziej wyczekiwanych przez mieszkańców miasta inwestycji. Po tym, jak kilka tygodni temu podpisano umowę na te prace, w rejonie dworca można obserwować postęp prac.
W rejonie dworca kolejowego w centrum Dąbrowy Górniczej, jak również na zamkniętym odcinku ulicy Kościuszki, w rejonie hali dawnych zakładów Defum wycięto drzewa, które kolidowały z nową planowaną organizacją dróg na tym odcinku. Przypomnijmy, że ulicę Kościuszki z ulicą Limanowskiego połączyć ma tunel pod torami, który zastąpi często korkujący się tradycyjny przejazd przez tory w ciągu ulicy Konopnickiej.
Od kilku miesięcy pomiędzy stacjami Dąbrowa Górnicza a Dąbrowa Górnicza Ząbkowice pociągi jeżdżą tylko po jednym torze, tym w kierunku Częstochowy. Tor w kierunku Katowic został rozebrany mniej więcej od połowy drogi między przejazdem na ul. Konopnickiej a wiaduktem na ul. Granicznej aż do peronu na dąbrowskiej stacji. Rozebrano także jeden z torów na części towarowej. Dla pasażerów czynna jest tylko jedna krawędź peronowa. Przy drugiej, zagrodzonej, widać już maszyny i duże wiertło. Zagrodzony jest też teren wokół dawnego dworca Kolei Iwanogrodzko-Dąbrowskiej (żółtego), w którym jeszcze kilka lat temu mieściły się kasy biletowe i poczekalnia. Funkcje dworcowe w ramach przebudowy odzyskać ma za to dworzec Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, położony tuż przy torach. Powstaną też przy nim parkingi i przystanki dla komunikacji miejskiej.
Prace potrwają do końca 2022 roku.
zdjęcia
https://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/prze...033/zd/58227299po wycince jeszcze gorzej, normalnie Trzeci Świat. Jeszcze ta pora roku to potęguje. Trudno się będzie doczekać. Tam przy peronie to pewnie wzmocnienia pod budowę przejścia podziemnego i od tego zaczną.
W sprawie budynku dworca z przetargu na inżyniera:
CYTAT
Brak/ wojewódzki
[1] 300,125 km, [162] 9,936 km
98
Międzymiastowe, regionalne
osobowe, ekspresy, towarowe Przewozy Regionalne, Intercity, Koleje Śląskie
Projekty powiązane.
?Wykonanie dokumentacji projektowej dla budowy Centrum Przesiadkowego w rejonie dworca kolejowego PKP Centrum w Dąbrowie Górniczej wraz z budową układu komunikacyjnego?- realizowane na zlecenie PKP PLK SA oraz Gminy Dąbrowa Górnicza w ramach realizacji zadań inwestycyjnych:
? Projekt Gminy Dąbrowa Górnicza: pn."Promowanie zielonej mobilności na terenie Gminy Dąbrowa Górnicza- Etap I i Etap II" w szczególności część dotycząca zadania pn. ?Wykonanie dokumentacji projektowej dla budowy Centrum Przesiadkowego w rejonie dworca kolejowego PKP Centrum w Dąbrowie Górniczej wraz z budową układu komunikacyjnego?
? Projekt PKP PLK S.A. pn.: ?Przebudowa infrastruktury kolejowej i drogowej w obszarze stacji Dąbrowa Górnicza Centrum?
W ramach realizacji niniejszego zadania należy dowiązać się do założeń funkcjonalno- użytkowych oraz uwarunkowań przestrzennych wynikających z ww. dokumentacji projektowej. Projekt PKP SA ma stanowić spójną i integralną całość w przestrzeni miejskiej.
17 K/14/21-04-2020/KII/v2 RU/2020/2076778
Istotnym elementem inwestycji jest powiązanie przebudowy istniejącego budynku dworca kolejowego Dąbrowa Górnicza ze zrealizowanymi i planowanymi działaniami dotyczącymi modernizacji infrastruktury kolejowej podejmowanymi przez zarządcę infrastruktury kolejowej ? Spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
? Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa ? Zawiercie;
? Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowych nr 1, 133, 160, 186 na odcinku Zawiercie - Dąbrowa Górnicza Ząbkowice -
Jaworzno Szczakowa
Opis stanu istniejącego.
Dworzec zlokalizowany jest przy czynnych liniach kolejowych [1] 300,125 km, [162] 9,936 km,[Dąbrowa Górnicza - Sosnowiec Zagórze] i znajduje się na międzytorzu.
Dworzec Dąbrowa Górnicza nie pełni obecnie funkcji obsługi pasażerów.
Obszar objęty projektem zlokalizowany jest przy ul. Kościuszki, 41-300 Dąbrowa Górnicza na następujących działkach obrębu ewidencyjnego 1/26 obr. Dąbrowa Górnicza. Powierzchnia terenu objętego inwestycją wynosi 2974,00 m2.
Obiekt został wybudowany w połowie XIX wieku jako dworzec kolejowy. Budynek o wymiarach ok. 15 x 55m został zaprojektowany i wykonany jako trójbryłowy ze środkową częścią reprezentacyjną mieszczącą poczekalnię bufet i kasę biletową oraz część wschodnią i zachodnią mieszczące pomieszczenia techniczne i obsługi. Budynek jest w całości podpiwniczony, a w częściach wschodniej i zachodniej posiada klatki schodowe. Bryły obiektu wschodnia i zachodnia posiadają drugą kondygnację mieszkalną zwieńczone dachem czterospadkowym górują nad częścią reprezentacyjną stanowiącą łącznik z dachem dwuspadkowym. Na poziomie konstrukcji dachu znajdują się pomieszczenia strychowe.
Ściany murowane z cegły, stropy drewniane, dach ? konstrukcja drewniana kryta papą. Stolarka okienna i drzwiowa - drewniana.
Budynek wyposażony w instalacje wodno-kanalizacyjną (stan techniczny zły) , instalację elektryczną, instalację odgromową. Piwnice budynku zawilgocone, brak izolacji pionowej i poziomej na posadzkach piwnic.
Budynek nie spełnia wymagań TSI PRM i nie jest przystosowany dla osób niepełnosprawnych zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami.
574 920,8
5641 1888 r. 2
1
0
nie
budynek dworca jest wpisany do ewidencji zabytków
murowana drewniana
wodociągowa i kanalizacji sanitarnej, odgromowa, elektroenergetyczna
Wariant ? Przebudowa dworca
Min. 20 m.p. w tym min. 2 m.p. PRM
Na placu postojowym
Wariant ten zakłada kompleksową przebudowę istniejącego budynku dworca kolejowego, wraz z częściowym wyłączeniem z użytkowania/zasypaniem poziomu piwnic istniejącego obiektu oraz z uwzględnieniem wykonania nowej wiaty rowerowej/ poczekalni otwartej oraz wiaty śmietnikowej.
Dworzec po przebudowie ma być dostosowany do realnego zapotrzebowania zarówno na obsługę pasażera jak i komercyjnego.
Modernizacja obecnego dworca będzie się wpisywać w obowiązujące trendy projektowania z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju, minimalizowania kosztów eksploatacji i efektywności wykorzystania budynku. Planowana inwestycja zakłada stworzenie wysokiej jakości przestrzeni obsługi podróżnych spełniającej obowiązujące standardy międzynarodowe oraz w pełni dostosowanej do korzystania z obiektu przez osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się (PRM).
Wariant obejmuje swoim zakresem następujące zadania:
a. Kompleksową przebudowę budynku dworca wraz z zasypaniem/wyłączeniem z użytkowania części piwnic istniejącego budynku dworca
b. Zmiany w zakresie zagospodarowania działki.
c. Wykonanie wiaty rowerowej/poczekalni zewnętrznej oraz śmietnikowej
d. Dostosowanie budynku oraz zagospodarowania terenu dla osób niepełnosprawnych,
w tym zgodnie z wytycznymi TSI-PRM oraz Audytora Dostępności.
Nazwa przedsięwzięcia
Opis ogólnych założeń przebudowy
Przebudowa dworca będzie się wpisywać w obowiązujące
trendy projektowania z
zrównoważonego rozwoju,
eksploatacji i efektywności
Planowana inwestycja zakłada stworzenie wysokiej jakości przestrzeni obsługi podróżnych spełniającej obowiązujące standardy międzynarodowe oraz w pełni dostosowanej do korzystania z obiektu przez osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się (PRM).
Inwestycja nie przewiduje zmiany funkcji budynku. W obiekcie zostanie zachowana główna funkcja dworcowa.
wykorzystaniem minimalizowania
zasad kosztów budynku.
wykorzystania
Szczególne wymagania
i uwarunkowania
w zakresie przebudowy dworca
PIWNICE:
? Zakłada się zasypanie/ wyłączenie z użytkowania części
istniejących piwnic dworca, PARTER:
? w części centralnej budynku w holu - należy utrzymać funkcję dworcową z wyposażeniem oraz kompleks pomieszczeń higieniczno ? sanitarnych dla pasażerów;
? obok holu należy przewidzieć kasy biletowe (pomieszczenie komercyjne)
? w bezpośrednim sąsiedztwie holu należy przewidzieć pomieszczenia komercyjne ze sprzedażą gazet i gotowych do spożycia produktów spożywczych
? wykonanie pochylni zewnętrznych ? jeśli konieczne do zapewnienia dostępności
? w jednym ze skrzydeł należy przewidzieć montaż 1 dźwigu osobowego ? dostęp do wyższych kondygnacji budynku,
? wykonanie pomieszczeń na składowanie odpadów lub wykonanie wiaty śmietnikowej na na terenie przydworcowym
? należy przewidzieć pomieszczenia pod wynajem dla lokalnego samorządu w jednym ze skrzydeł budynku
? należy przewidzieć ulokowanie pomieszczeń technicznych w drugim skrzydle budynku
PIĘTRO:
? należy przewidzieć pomieszczenia pod wynajem dla
lokalnego samorządu w jednym ze skrzydeł budynku
(parter, piętro)
? należy przewidzieć ulokowanie pomieszczeń technicznych
w drugim skrzydle budynku (parter, piętro) oraz pomieszczeń na potrzeby OGN Katowice (biurowa, magazynowa)
Główne założenia funkcjonalne
? hol dworcowy/ poczekalnia, ogrzewana przestrzeń ogólnodostępna wyposażona w miejsca do siedzenia w centralnej części budynku;
? jeśli nie zapewnione w obrębie działki - należy zapewnić miejsce na składowanie odpadów,
? wyznaczone miejsca na biletomaty, vending oraz informację wizualną;
Zagospodarowanie działki? zgodnie z zapisami OPZ
Opis ogólnych założeń zagospodarowania działki
? Celem przebudowy jest poprawienie dostępności budynku dla osób niepełnosprawnych przez niwelację różnic terenu podniesienia poziomu chodników ze spadkiem do poziomu parteru,
? Wsparcie ruchu rowerowego poprzez organizację nowych zadaszonych miejsc do parkowania rowerów.
Szczególne wymagania
i uwarunkowania
w zakresie zagospodarowania terenu i wyburzenia zewnętrzne
? różnica wysokości miedzy dojazdem do dworca a parterem, konieczność wykonania chodników ze spadkiem, i/lub pochylni,
? wykonanie miejsc parkingowych w tym dla PRM oraz na cele ładowania samochodów elektrycznych,
? jeśli nie jest możliwe wydzielenie miejsca na składowanie odpadów w obrębie budynku należy wykonać odpowiednią wiatę śmietnikową (zadaszenie, 4 ściany, zamykana) na kontenery do segregacji,
? Wykonanie zadaszonych stanowisk rowerowych oraz poczekalni zewnętrznej dla pasażerów
Dostosowanie budynku dla osób niepełnosprawnych, w tym zgodnie z wytycznymi TSI-PRM
? zgodnie z zapisami OPZ
Zasadnicze wytyczne przestrzenne
? wytyczenie trasy wolnej od przeszkód;
? brak barier architektonicznych;
? niwelację różnic terenowych występujących w otoczeniu
budynku;
Zasadnicze wytyczne funkcjonalne
? wdrożenie optymalnego układu funkcjonalnego;
? toaleta dla PRM
Zasadnicze wytyczne wyposażenia
? specjalne elementy nawierzchniowe;
? systemy podawania komunikatów i sygnalizacji;
? wyposażenie w nawierzchnie dotykowe;
? wyposażenie w pętlę indukcyjną zapewniając dobry odbiór
treści komunikatów osobom z zaburzeniami słuchu;
? wyposażenie dotykową/wizualną mapę kompleksu,
ze wskazaniem lokalizacji parkingu z miejscami dla PRM.
z pdfa, więc się rozjeżdża. Ciekawe co z nastawnią, czy przeniosą kiedyś czy zostanie w kontenerze..
i są deklarowane do wykorzystania powierzchni ale tego się nie da tutaj skopiować
i zdjęcia z prac torowych koło przejazdu
https://www.facebook.com/Drocomplex-Stabili...689771654537716