^
od 1.04 prezydent informował i czekałem, aż pojawi się też w naszym BIPie, co stało się dzisiaj
http://www.bip.dabrowa-gornicza.pl/5897/dokument/137959no ciekawe ile teraz firm i jakie będą kwoty, do tego w wiadomej niepewnej sytuacji. Finansowanie jest chyba zapewnione. Jeśli teraz zostałoby odłożone to pewnie już na wiele lat. Byłaby katastrofa i znowu pech, jak zaczynali budowę w innym miejscu w latach 80-tych.
W czasie kryzysu centralne inwestycje w infrastrukturę pewnie będą utrzymane, bo bez tego byłoby jeszcze gorzej, dlatego takie S1 u nas mam nadzieję że będą też realizowali zgodnie z planem. Lepiej wydać pieniądze, żeby coś zostało zbudowane niż bezpośrednie zasiłki. Żeby tylko nasz samorząd miał na inwestycje, na pewno coś trzeba będzie ciąć, bo wpływy spadną.
Co do przetargu jeszcze nie zaglądałem. Ciekawe czy zmieniło się coś w zakresie. Pewnie te wszystkie odpowiedzi z poprzedniego zostały już zawarte i będzie to łatwiej ogarnąć.
CYTAT
UM
3 kwietnia 2020
CENTRUM PRZESIADKOWE, TUNEL I PARKINGI
Ogłoszono ponowny przetarg na budowę centrum przesiadkowego, tunelu i przejść pod torami kolejowymi w centrum, nowej drogi łączącej ul. Kolejową i Kościuszki z ul. Sobieskiego, a także remont ul. Kolejowej. Zadanie obejmuje też przebudowę torowisk i peronów. Do 17 kwietnia wykonawcy mają czas na składanie ofert.
? Komunikację publiczną trzeba dostosowywać do potrzeb mieszkańców, rozwijać ją i ułatwiać korzystanie z niej. Chodzi nam o takie rozwiązania, które pozwolą sprawnie przemieszczać się, dojechać do pracy, szkoły czy uczelni ? zarówno w Dąbrowie, jak i w innych miastach aglomeracji. Mówiąc krótko: pociąg, autobus czy tramwaj muszą być łatwo dostępne, wygodne, docierać na czas w jak najwięcej miejsc, a przez to stanowić alternatywę dla samochodu. Zmiany w śródmieściu będą kolejnym krokiem w tym kierunku ? podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.
Przedsięwzięcie ma być realizowane wspólnie przez miasto i PKP PLK S.A. W jego ramach powstaną: parkingi po obu stronach torów ? przy ul. Kościuszki i Limanowskiego(łącznie na 375 miejsc), tunel drogowy łączący te ulice, przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów, centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy, droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową, przejście podziemne w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej i Kolejowej, który zostanie zlikwidowany. W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont czeka ul. Kolejową, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie.
Pierwszy przetarg nie wyłonił wykonawcy, ponieważ oferty przewyższyły 250 mln zł, czyli kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie inwestycji. Po pozytywnym rozstrzygnięciu aktualnego przetargu, planowany termin zakończenia robót to druga połowa 2023 r.
Inwestycja w śródmieściu jest kolejnym elementem działań, zmierzających do wprowadzenia w mieście równowagi między ruchem samochodowym, rowerowym, pieszym i transportem zbiorowym. Do tej pory powstał m.in. tunel pieszo-rowerowy pod linią kolejową w Ząbkowicach. Na zlecenie Tramwajów Śląskich trwa generalna przebudowa torowiska wzdłuż ul. Kasprzaka. Spółka ma w planach modernizację całego dąbrowskiego odcinka torów, aż do granicy z Będzinem. Przykładem jest też oddane do użytku pod koniec 2017 roku rondo na skrzyżowaniu ul. Kolejowej i Konopnickiej oraz dobudowane połączenie z nim ul. Poniatowskiego. W Dąbrowie powstaje sieć dróg rowerowych, która obejmie miasto od granicy z Będzinem, przez centrum, Reden, Gołonóg aż do huty ?Katowice?, Ząbkowic i strefy inwestycyjnej w Tucznawie.
CYTAT
nasze miasto
Dąbrowa Górnicza ogłosiła drugi przetarg na centrum przesiadkowe i tunel pod torami kolejowymi
To nie jest Prima Aprilis. Władze Dąbrowy Górniczej ogłosiły we wtorek 1 kwietnia drugi przetrag na budowę tunelu pod torami przy ulicy Kościuszki i centrum przesiadkowego przy dworcu w centrum Dąbrowy Górniczej. To jedna z najważniejszych inwestycji w historii tego zagłębiowskiego miasta.
- Tym razem przetarg został ogłoszony w formule dopuszczającej zastosowanie aukcji elektronicznej. Otwarcie ofert zaplanowane zostało na 17 kwietnia, trzymajcie kciuki! Jednocześnie dziękuję Robertowi Warwasowi, posłowi na sejm RP, za wsparcie na szczeblu ministerialnym i centrali PKP PLK ? przekazał w środę 1 kwietnia 2020 roku Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.
W pierwszym przetargu dwie firmy chciały się zająć się przebudową układu komunikacyjnego wokół dąbrowskiego dworca PKP w centrum miasta oraz budową tunelu pod torowiskiem, który bezkolizyjną drogą ma połączyć dwie części Dąbrowy Górniczej.
Miasto 15 listopada 2019 roku ogłosiło przetarg na budowę nowego centrum przesiadkowego koło dworca kolejowego, parkingów oraz tunelu podziemnego. Czekało na oferty, licząc na duże zainteresowanie firm. I takie było, bowiem do specyfikacji zamówienia pojawiło się mnóstwo pytań, na które trzeba było odpowiedzieć. Ostatecznie jednak na złożenie konkretnej oferty zdecydowały się dwa konsorcja.
Tańszą ofertę, opiewającą na 269 mln 543 tys. 540,30 zł, złożyło konsorcjum firm Budimex SA z Warszawy (lider) oraz Przedsiębiorstwo Budowlano-Remontowe TOR z Mysłowic. Druga, droższa oferta ? 317 mln 623 tys. 119,70 zł ? stała się udziałem spółki Nowak Mosty z Dąbrowy Górniczej (lider) oraz Przedsiębiorstwa Wielobranżowego Greta Sport. Ostatecznie miasto zdecydowało się unieważnić pierwszy przetarg, licząc, że oferty w kolejnym będą jednak jeszcze tańsze. W sumie chce przeznaczyć na to przedsięwzięcie 250 mln zł.
Projekt nowego centrum przesiadkowego i drogowej infrastruktury wokół dworca PKP w centrum Dąbrowy Górniczej (ma zostać wyremontowany do końca 2023 roku) przygotowała spółka Mosty Katowice. Co zatem ma się zmienić w najbliższych latach w śródmieściu Dąbrowy Górniczej?
W ramach budowy centrum przesiadkowego przy dworcu kolejowym w centrum trzeba było zaprojektować m.in. parking na minimum 180 miejsc od strony ul. Kościuszki oraz na 180 miejsc od strony ul. Limanowskiego. Rozwiązanie powinno również uwzględniać miejsce na lokalizację wypożyczalni rowerów jak również zadaszonego parkingu dla rowerów, zarówno od strony ul. Kościuszki jak i od strony ul. Limanowskiego. Po obu stronach torów kolejowych ma się zmieścić minimum 50 rowerów. Centrum przesiadkowe miało być tak zaprojektowane, aby jednocześnie mogło być obsługiwane przez minimum pięć autobusów komunikacji zbiorowej.
Centrum przesiadkowe będzie wyposażone w monitoring, małą architekturę tj. ławki , automaty biletowe, kosze na śmieci oraz elektroniczne tablice informacyjne umożliwiające podawanie bieżących informacji dla korzystających z obiektów. Centrum przesiadkowe będzie bezpośrednio połączone z budynkiem dworca PKP oraz przejściem podziemnym, które połączy dworzec z peronami oraz ulicą Limanowskiego. Układ drogowy zostanie w sposób bezkolizyjny połączony tunelem po torami PKP, który łączyć będzie ulicę Kościuszki z ulicą Limanowskiego. Projektant w realizowanym zadaniu wykonał opracowanie połączenia drogowego od skrzyżowania wylotu z tunelu pod dworcem PKP i ulicy Limanowskiego do skrzyżowania ulicy Robotniczej z ulicą Korzeniec.
Podobne rozwiązania komunikacyjne mają się też pojawić przy dworcu kolejowym w Gołonogu. Tam parking będzie miał 200 miejsc i ma się pojawić od strony ul. Piecucha. Tutaj tunel dla pieszych i rowerzystów będzie nie tylko w ciągu ul. Podłęknickiej, ale również Granicznej.
Dąbrowianie czekają też na remont obu dworców (w centrum i Gołonogu), który przez ostatnie lata pozostawał tylko w sferze marzeń, ale tym razem ma być inaczej. Dlatego, że miasto porozumiało się konkretnie z PKP, współpracując ściśle w projektowaniu wszystkich zmian komunikacyjnych. PKP ma natomiast ujęte w swoich planach remonty obu dąbrowskich dworców.