Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Dworzec PKP i centra przesiadkowe
Forum Mieszkańców Dąbrowy Górniczej > Dąbrowa Górnicza > Nasze Miasto
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61
Leszek
CYTAT(iahu @ pią, 09 maj 2008 - 15:57) *
A kto pamięta pociąg do Tarnowskich Gór jak jeżdziła taka parowa lokomotywa.

Do Brzezin Śląskich (czyli części Piekar obecnie), nie do TG. To znam niestety tylko z opowieści sad.gif
Pociąg (osobowy) do Piekła już nie jeździ niestety. Dzisiaj właśnie fotografowałem to, co zostało w Ząbkowicach z peronu, z którego odjeżdżały te pociągi...
Sebastian22
CYTAT(Leszek @ pią, 09 maj 2008 - 16:53) *
Do Brzezin Śląskich (czyli części Piekar obecnie), nie do TG. To znam niestety tylko z opowieści sad.gif
Pociąg (osobowy) do Piekła już nie jeździ niestety. Dzisiaj właśnie fotografowałem to, co zostało w Ząbkowicach z peronu, z którego odjeżdżały te pociągi...


To pochwal się fotkami jak możesz smile.gif
Leszek
CYTAT(Sebastian22 @ pią, 09 maj 2008 - 18:09) *
To pochwal się fotkami jak możesz smile.gif

Wrzucę potem, ale to głównie trawa laugh.gif
Leszek
Pozostałości peronu w Ząbkowicach, z którego odjeżdżały kiedyś pociągi do Piekła wink.gif W odróżnieniu od prawdziwego można było jechać dalej smile2.gif
Ale jak pisałem, głównie trawa cool.gif





I jeszcze kładka:




Fajne reggae loki trafiłem, ale to już chyba mało interesujące dla forumowiczów...
Leszek
CYTAT(Leszek @ czw, 08 maj 2008 - 23:03) *
W Gołonogu jadąc od Zagłębia Dąbrowskiego do przejazdu zaraz za garażami (po lewej) i drogą w stronę Sadowej/Spisaka (po prawej) mijasz najpierw stary tor (za nim po lewej jest 'park' przed dworcem i tory do Katowic/Warszawy), kilka lat temu miał oddzielne zapory, teraz zostały tylko podstawy. Po lewej w krzakach widać jeszcze resztkę drugiego toru (pozostałość po ładowni przy stacji w Gołonogu), po prawej jest stary peron (był niski i wykładany płytkami chodnikowymi, w odróżnieniu od jedynego obecnie czynnego peronu).


A tak to wygląda:
Z ulicy:

Kawałek w głąb dżungli wink.gif Tor jest w krzakach po prawej

Tu wreszcie widać, że to peron:

:)
@iahu

to Ty sie zdecydowales i to twoja ekipa walczy z tym magazynem? smile2.gif

Na krotki czas dobrze jakby ktos tam cokolwiek zadbal, ale zbyt duza inwestowac to juz chyba nie warto
Zibar

@Leszek
Przybywa takich miejsc, a tory odchodzące w tym miejscu w strone Tworznia, częsciowo chyba opisane są na tej stronie snf (51).gif
Leszek
CYTAT(Zibar @ śro, 14 maj 2008 - 08:28) *
@Leszek
Przybywa takich miejsc, a tory odchodzące w tym miejscu w strone Tworznia, częsciowo chyba opisane są na tej stronie snf (51).gif

Tak, na tej stronie jest sporo informacji również o innych liniach i przystankach w Dąbrowie (Piekło, Tworzeń, Staszic). Zresztą autor to mój znajomy i dał mi błogosławieństwo na ewentualne wykorzystanie swoich zdjęć na forach.
Zaś co do przybywania - mam nadzieję, że przynajmniej w Dąbrowie już nie przybędzie, co mogli zniszczyć już zostało zniszczone sad.gif
Arbas
Jeśli mówisz o tej koszmarnej ruderze przy dworcu PKP, w której znajdował się przez dłuuuuugie lata skład budowlany żony Pana Radnego, to nadziei na zburzenie paskudztwa raczej nie ma.
Właśnie murarze krzątają się poprawiając schody. Nie wierzę by inwestowało PKP, pozostaje więc prywatny właściciel lub dzierżawca - oby lepszy niż dotychczasowy, który wycisnął z obiektu wszystkie soki i doprowadził do całkowitej ruiny. A może tenże właśnie kupił teraz za przysłowiowy grosik?
Obym się mylił! Poprawcie mnie, jeśli macie o tym "obiekcie" inne dobre wieści!
iahu
CYTAT(:) @ wto, 13 maj 2008 - 17:59) *
@iahuto Ty sie zdecydowales i to twoja ekipa walczy z tym magazynem? :)Na krotki czas dobrze jakby ktos tam cokolwiek zadbal, ale zbyt duza inwestowac to juz chyba nie warto
Witam.Sam osobiście walcze z tym magazynem smile2.gif jeśli ktoś ma ochotę to zapraszam do pomocy smile2.gif))Faktycznie jest ciężko, ostatnie dni to walka:- z naprawą rampy od ulicy.- naprawa cieknącego dachu- układanie płytek w pierwszym sklepie.Ostatnio mój kolega zapytał mnie czy ja jadę na jakimś dopalaczu :)Czy ten okres będzie krótki to jeszcze zobaczymy umowę mam na kilka lat.Moim skromnym zdaniem powinno się wyremontować piękny stary zabytkowy dworzec a za nim lub obok niego dobudować nowoczesne centrum przesiadkowe a stary magazyn powinien zostać tam gdzie jest.Po co pchać się w stronę ulicy Kolejowej????Po cu niszczyć magazyny, kamienice zabierać ludzią mieszkania, miejsce pracy, jak za tym zabytkowym budynkiem jest dużo miejsca no chyba że na tamtej działce już trzyma ktoś łapę ???Kiedy dowiadywałem się o ten magazyn był w planach DTŚ więć spokojnie kilka lat spokoju no chyba że teraz plany znowu się zmienią?????Pozdrawiam serdecznie
CYTAT(Arbas @ śro, 14 maj 2008 - 21:31) *
Jeśli mówisz o tej koszmarnej ruderze przy dworcu PKP, w której znajdował się przez dłuuuuugie lata skład budowlany żony Pana Radnego, to nadziei na zburzenie paskudztwa raczej nie ma. Właśnie murarze krzątają się poprawiając schody. Nie wierzę by inwestowało PKP, pozostaje więc prywatny właściciel lub dzierżawca - oby lepszy niż dotychczasowy, który wycisnął z obiektu wszystkie soki i doprowadził do całkowitej ruiny. A może tenże właśnie kupił teraz za przysłowiowy grosik? Obym się mylił! Poprawcie mnie, jeśli macie o tym "obiekcie" inne dobre wieści!
Witam :)Małe sprostowanie nie jestem murarzem smile2.gif i nie krzątają się... Sam osobiści walcze z tym magazynem jeśli ktoś ma ochotę to zapraszam do pomocy ))Faktycznie jest ciężko, ostatnie dni to walka:- z naprawą rampy od ulicy.- naprawa cieknącego dachu- układanie płytek w pierwszym sklepie.Ostatnio mój kolega zapytał mnie czy ja jadę na jakimś dopalaczu Umowę mamy na kilka lat więc może uda się zrealizować kilka pomysłów.Moim skromnym zdaniem powinno się wyremontować piękny stary zabytkowy dworzec a za nim lub obok niego dobudować nowoczesne centrum przesiadkowe a stary magazyn powinien zostać tam gdzie jest chętnie bym wyremontował taki obiekt.Po co pchać się w stronę ulicy Kolejowej????Po cu niszczyć magazyny, kamienice zabierać ludzią mieszkania, miejsce pracy, jak za tym zabytkowym budynkiem jest dużo miejsca no chyba że na tamtej działce już trzyma ktoś łapę ???Kiedy dowiadywałem się o ten magazyn był w planach DTŚ więć spokojnie kilka lat spokoju no chyba że teraz plany znowu się zmienią?????Pozdrawiam serdecznie
Sebastian22
a co tam będzie? Znam dobrze okolice, kiedyś mieszkałem tam w podwórku obok dworca PKP...miło wspominam bo było gdzie sie bawić i dużo zieleni:P Pamiętam też ruchliwą bocznicę no i łącznik do Defum gdzie spalinówka SM42 jeździła kilka razy na tydzień.... Dziś juz niema takiego uroku ta okolica....Defum zdycha eeh...
iahu
CYTAT(Sebastian22 @ czw, 15 maj 2008 - 18:14) *
a co tam będzie? Znam dobrze okolice, kiedyś mieszkałem tam w podwórku obok dworca PKP...miło wspominam bo było gdzie sie bawić i dużo zieleni:P Pamiętam też ruchliwą bocznicę no i łącznik do Defum gdzie spalinówka SM42 jeździła kilka razy na tydzień.... Dziś juz niema takiego uroku ta okolica....Defum zdycha eeh...



Będzie siedziba radia z Torunia smile2.gif

Tak im się spodobała wylana rampa smile2.gif
kwintosz
CYTAT(iahu @ czw, 15 maj 2008 - 23:14) *
Będzie siedziba radia z Torunia smile2.gif

Tak im się spodobała wylana rampa smile2.gif


Widziałem Cię dziś (jeśli sam to robisz) jak się dziś z tym wszystkim męczyłeś hehe,.. to że ludzie się przyglądają to normalka, więc nie musiałeś na mnie krzywo patrzeć laugh.gif Ładnie cegiełki poustawiane, na parkingu też tongue.gif Codziennie prawie przechodzę, to widzę postępy.
Pytanie podstawowe brzmi, czy jest sens wkładać pieniądze akurat w tą miejscówkę. Na pewno to przemyślałeś? Czy na swoją działalność nie znalazłeś innego lokalu w DG i wybór padł na tą, czy to był wybór świadomy?


A co by nie robić zupełnego off top-a, przy torach w DG dalej jakieś ruchy. Jakiś czas temu przywieźli jakieś rury, rów o długości kilkuset metrów też wykopany dalej jest. Swoją drogą ostatnio we wt. robotnicy w pobliżu torów "leżakowali" sobie, prawie jak sjesta..
Leszek
CYTAT(kwintosz @ czw, 15 maj 2008 - 23:37) *
A co by nie robić zupełnego off top-a, przy torach w DG dalej jakieś ruchy. Jakiś czas temu przywieźli jakieś rury, rów o długości kilkuset metrów też wykopany dalej jest. Swoją drogą ostatnio we wt. robotnicy w pobliżu torów "leżakowali" sobie, prawie jak sjesta..


Wymieniają kanalizację (odwodnienie torów?). No i rozwalali kominki wentylacyjne schronu, bo im były cegły potrzebne wink.gif
iahu
CYTAT(kwintosz @ czw, 15 maj 2008 - 23:37) *
Widziałem Cię dziś (jeśli sam to robisz) jak się dziś z tym wszystkim męczyłeś hehe,.. to że ludzie się przyglądają to normalka, więc nie musiałeś na mnie krzywo patrzeć laugh.gif Ładnie cegiełki poustawiane, na parkingu też tongue.gif Codziennie prawie przechodzę, to widzę postępy.
Pytanie podstawowe brzmi, czy jest sens wkładać pieniądze akurat w tą miejscówkę. Na pewno to przemyślałeś? Czy na swoją działalność nie znalazłeś innego lokalu w DG i wybór padł na tą, czy to był wybór świadomy?
A co by nie robić zupełnego off top-a, przy torach w DG dalej jakieś ruchy. Jakiś czas temu przywieźli jakieś rury, rów o długości kilkuset metrów też wykopany dalej jest. Swoją drogą ostatnio we wt. robotnicy w pobliżu torów "leżakowali" sobie, prawie jak sjesta..



Ja z natury jestem pogodnym człowiekiem więc skrzywienie na mojej twarzy to mogło być zmęczenie lub słońce, które daje popalić ostatnimi dniami.
Musiałem zatarasować parking gdyz czekałem na gruszkę z betonem no i się w końcu doczekałem smile2.gif

Co do tego miejsca hmm... akurat to był jeden z nielicznych sklepików startujących od 500m2.
Tylko tak jak już pisałem wcześniej tam były plany z DTŚ a troszkę mnie martwi gdzie oni chcą przekopać ten tunel.
No ale pożyjemy zobaczymy nie ma co się załamywac tylko trzeba jutro troszkę odpocząć i pouszczelniać dach.
Ogólnie to ja mam sentyment do starych budynków:) przynajmniej w środku jest jak z klimą.

kwintosz
CYTAT(Leszek @ czw, 15 maj 2008 - 23:50) *
Wymieniają kanalizację (odwodnienie torów?). No i rozwalali kominki wentylacyjne schronu, bo im były cegły potrzebne wink.gif

Szczerze powiedziawszy nie wiem po co te rury i po co ten rów, zresztą nie zaglądałem do niego i co w nim jest. wink.gif Ogólnie na trasie do Katowic już spokój. Szyny wymienione chyba aż po Zawodzie na tym jednym torze. Gdzieniegdzie widać panów w pomarańczowych kamizelkach ale nic poważnego nie robią.. Ciekawe co z drugim torem..
iahu
CYTAT(Leszek @ czw, 15 maj 2008 - 23:50) *
Wymieniają kanalizację (odwodnienie torów?). No i rozwalali kominki wentylacyjne schronu, bo im były cegły potrzebne wink.gif


Po cegły mogli podejść do mnie smile2.gif
kwintosz
CYTAT(iahu @ pią, 16 maj 2008 - 00:01) *
Ja z natury jestem pogodnym człowiekiem więc skrzywienie na mojej twarzy to mogło być zmęczenie lub słońce, które daje popalić ostatnimi dniami.
Musiałem zatarasować parking gdyz czekałem na gruszkę z betonem no i się w końcu doczekałem smile2.gif
Co do tego miejsca hmm... akurat to był jeden z nielicznych sklepików startujących od 500m2.
Tylko tak jak już pisałem wcześniej tam były plany z DTŚ a troszkę mnie martwi gdzie oni chcą przekopać ten tunel.
No ale pożyjemy zobaczymy nie ma co się załamywac tylko trzeba jutro troszkę odpocząć i pouszczelniać dach.
Ogólnie to ja mam sentyment do starych budynków:) przynajmniej w środku jest jak z klimą.


Spoko, następnym razem jak będę miał chwilę podejdę. Sam jestem ciekaw jak to wygląda ze stanem technicznym itp.
No właśnie, głównie chodzi o DTŚ. Myślę że z tunelem nie będzie problemów, gorzej za kilka lat (oby) jeśli się doczekamy DTŚki. A w UM byłeś, pytałeś co i jak planują w tamtym rejonie? Podejrzewam że doprowadzenie tego budynku do stanu używalności sporo kasy pochłonie, to też na Twoim miejscu wolałbym mieć tą pewność, przynajmniej na okres kilku lat w przód.

Ogólnie te tereny po powstaniu CH Pogoria i współpracy miasta z PKP, mogą się całkowicie zmienić. Pytanie w jakim kierunku i co dokładnie miałoby zostać zrealizowane. Przyznam, że dla mnie ten budynek jest do wyburzenia. Zresztą, nadmienię tylko że zdziwiłem się, że ktoś chciał to ruszać.
Leszek
CYTAT(iahu @ pią, 16 maj 2008 - 00:04) *
Po cegły mogli podejść do mnie smile2.gif


E, chciałoby się im fatygować kilkaset metrów, jak pod ręką (a właściwie pod szpadlem) mieli surowiec smile.gif
Dave
CYTAT(kwintosz @ pią, 16 maj 2008 - 00:02) *
Ogólnie na trasie do Katowic już spokój. Szyny wymienione chyba aż po Zawodzie na tym jednym torze. Gdzieniegdzie widać panów w pomarańczowych kamizelkach ale nic poważnego nie robią.. Ciekawe co z drugim torem..


... i pociągi od DG do Katowic jeźdżą od ponad miesiąca średnio 20-30 km/h i na tym "wyremontowanym" odcinku pociągi Ex/IC generują 10-15 minut spóźnienia! angry.gif
Ja nie wiem, czemu po remoncie i to tyle czasu obowiązuje takie ograniczenie prędkości? Pierw było od DG do granicy Będzina z Sosnowcem, teraz u nas jest lepiej, to znowu od granicy z Sosnowcem do Katowic Zawodzie się wloką pociągi!
Arbas
Witaj iahu!
To, że robisz schody do koszmaru-magazynu - Twoja sprawa, ale zanim zaapelujesz aby "wyremontować stary zabytkowy dworzec" pofatyguj się do jego wnętrza i na własne oczy zobacz, że tam już nie ma co remontować! On się SYPIE w dosłownym słowa znaczeniu, a grzyb sięga od piwnic po sufity.
To Polskie Koleje Państwowe doprowadziły do takiego stanu i brak nadziei na jakiekolwiek pozytywne działanie z ich strony. Pewnie czekają na cud Tuska.
A może miasto weźmie sprawę w swoje ręce i sprawi mieszkańcom przynajmniej porządny peron z zadaszeniem?
:)
CYTAT(kwintosz @ pią, 16 maj 2008 - 00:02) *
Ciekawe co z drugim torem..
Termin wykonania minal w zeszlym roku...
CYTAT(Arbas @ pią, 16 maj 2008 - 23:16) *
A może miasto weźmie sprawę w swoje ręce i sprawi mieszkańcom przynajmniej porządny peron z zadaszeniem?
No robia te koncepcje, ktore maja byc gotowe we wrzesniu. Trzeba zrobic porzadnie i nowy, a nie prowizorki. Oczywiscie perony powinny byc w calosci zadaszone. Na zachodzie to maja hale dworcowe, w naszym kraju tylko kilka, oczywiscie na zachodzie. Pod zaborem rosyjskim model azjatycki. Hala jest tez we Lwowie (Galicja).
:)
CYTAT
Echo Miasta, 26.05.2008 r.

Pierwszy z nowych pociągów trafi na śląskie tory już 15 czerwca. Za trzy tygodnie powinny już wozić pasażerów.

Mogą osiągać prędkość 160 km/h, każdy ma 74 m długości i waży 117 ton. Są pomalowane w barwy naszego regionu (żółty i błękitny) oraz ozdobione herbem województwa śląskiego. Tak wyglądają cztery pociągi Flirt, z których pierwszy 15 czerwca wyruszy na śląskie tory. Ma za sobą testy techniczne i sprawdzian bezpieczeństwa. Już dziś jest gotowy do drogi. Podobne pociągi jeżdżą po torach Szwajcarii, Niemiec, Włoch i Węgier.

Tydzień dla maszynistów
- Kilka dni po przyjeździe pociągu poświęcimy jeszcze na szkolenie maszynistów, bo Flirty są zupełnie nowymi maszynami i ich obsługa różni się od prowadzenia pociągów, które już mamy. Tydzień, dwa powinny wystarczyć żeby mogli nim podróżować pasażerowie - mówi Barbara Szczerek z katowickiego oddziału PKP Przewozy Regionalne.

Kolejne Flirty, które urząd marszałkowski zamówił dwa lata temu, w siedleckiej fabryce szwajcarskiej firmy Stadler, będą sukcesywnie dojeżdżać na Śląsk do jesieni. Ostatni powinien być u nas 15 października.

Docelowo Tychy
Docelową trasą, którą będą obsługiwać jest odcinek Tychy - Katowice - Sosnowiec (ewentualnie do Gliwic). Na tej trasie ma funkcjonować tzw. szybka kolej, a podróż ma tu trwać około pół godziny.
- W związku z tym, że stacja Tychy Miasto zostanie otwarta 1 września, na razie będą obsługiwać inne odcinki - dodaje Szczerek.

Jako pierwsi z nowej jakości podróżowania będą się mogli nacieszyć pasażerowie na liniach Częstochowa - Katowice - Bielsko-Biała oraz Gliwice - Katowice - Częstochowa. Tam właśnie będzie kursować pierwszy Flirt.

Co to jest Flirt
Flirt to szwajcarski, nowoczesny, niskopodłogowy pociąg długości około 74 m, mogący się poruszać z prędkością do 160 km/h. Może przewieźć około 500 pasażerów. (180 miejsc siedzących, 290 miejsc stojących). Jest wyposażony w klimatyzację, kamery, podjazdy dla niepełnosprawnych oraz nowoczesne wyciszenie. Cztery pociągi Flirt, jakie zamówił w 2006 r. samorząd województwa śląskiego, kosztowały 90 mln zł, a do 2013 roku ma się pojawić kolejnych 16 maszyn, które mają kursować m.in. pomiędzy Gliwicami a Częstochową i Bielskiem-Białą a Katowicami.
:)
wlasciwie nic nowego, PD:

CYTAT
Światełko w tunelu

Już niedługo dworzec kolejowy
w centrum miasta nie będzie straszył
przyjezdnych i mieszkańców swoim
wyglądem. Po kilku latach rozmów,
negocjacji ze spółkami PKP przyszedł
czas na konkrety. Konieczność „ucywilizowania”
tego rejonu Dąbrowy wymusiła
także pobliska budowa Centrum
Handlowego „Pogoria”, a także
ewentualna lokalizacja w tym miejscu
centrum przesiadkowego.
Pierwszym, podstawowym krokiem
rozpoczynającym działania w tym zakresie
było przystąpienie we wrześniu 2007
roku do sporządzenia miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego dla
terenów położonych w rejonie linii kolejowej
PKP Katowice – Warszawa oraz
ulic: Kościuszki i Sobieskiego do granicy
administracyjnej z Będzinem. Podjęcie
przez dąbrowskich radnych stosownej
uchwały wynikało z braku miejscowego
planu na przeważającej części tego obszaru,
na którym zgodnie z obowiązującym
„Studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego
miasta Dąbrowa Górnicza”, teren ten
przeznaczony był pod usługi, produkcję
i budowę drogi. Dzisiaj są to tereny kolejowe
zamknięte, tereny po byłej KWK
„Paryż”, tereny Huty Bankowej, tereny
Galii oraz Mayland Real Estate sp. z o.o.
Na terenach poprzemysłowych Huty
Bankowej w chwili obecnej buduje się
Centrum Handlowo-Usługowe „Pogoria”.
Podpisanie w marcu 2008 roku listu
intencyjnego między gminą a PKP S.A
i PKP PLK S. A. to kolejny krok naprzód.
Strony wyraziły gotowość do
współpracy przy realizacji projektu polegającego
na kompleksowym rozwiązaniu
układu drogowego i połączeniu go
z nowym układem torowym. PKP oraz
miasto podjęły wspólne działania dot.
zmodernizowania infrastruktury kolejowej,
stworzenia zintegrowanego systemu
komunikacji oraz wykreowania
przestrzeni publicznej okołodworcowej,
co zapewne pozytywnie wpłynie na wizerunek
miasta i spółek PKP.
- Jesienią br mieszkańcy miasta będą
mogli zapoznać się z wariantową koncepcją
programowo – przestrzenną dla
tego rejonu. W chwili obecnej trwa postępowanie
przetargowe w tym zakresie.
Dokument odniesie się do modernizacji
torowiska, co ma pozwolić pociągom
rozwijać prędkość 160 km/h, dotyczyć
będzie skrzyżowania dwupoziomowego
w ciągu ulicy Kościuszki jako połączenia
południowej z północną częścią miasta,
adaptacji istniejącego lub realizacji nowego
budynku dworca oraz centrum
przesiadkowego, adaptacji bocznic kolejowych,
parkingów typu PARK & RIDE.
Opracowany dokument pozwoli określić
nie tylko zakres prac, ale i czas realizacji
zadania – wyjaśnia Henryk Zaguła,
I z-ca prezydenta miasta.
Po wyborze wariantu spełniającego
możliwie wszystkie oczekiwania powstanie
„Studium wykonalności”
uwzględniające analizę techniczną, finansową,
ekonomiczną oraz oddziaływanie
na środowisko. Jak wszystko pójdzie
zgodnie z planem, można mieć nadzieję,
że w 2010 roku inwestycja wyjdzie
z dokumentów i zacznie pojawiać
się w rzeczywistości. (ste)
:)
Kilka dni temu zauwazylem, ze nie ma juz tego budynku za przejazdem w strone dworca, "przeznaczonego do likwidacji w 2006"

CYTAT


Flirt już szykuje się do wjazdu w Śląskie
Tomasz Głogowski
2008-06-01, ostatnia aktualizacja 2008-06-02 08:24

Pierwszy z czterech pociągów Flirt 15 czerwca trafi na Śląsk. Właśnie rozpoczęło się szkolenie maszynistów, którzy poprowadzą te nowoczesne składy.

Pierwszy z czterech takich pociągów pojawi się u nas w czerwcu, ostatni we wrześniu
Trzy pozostałe maszyny zamówione przez władze województwa śląskiego w siedleckiej fabryce Stadlera będą do nas docierać w następnych miesiącach. Ostatni z pociągów, które kosztowały 90 mln zł, dojedzie we wrześniu.

PKP Przewozy Regionalne zaczęły już szkolenie maszynistów, którzy będą prowadzić Flirty. Nie jest to takie proste, bo pociągi różnią się od tych, do których przyzwyczaili się pracownicy kolei. - Są naszpikowane elektroniką - przyznaje Jarosław Kołodziejczyk, zastępca dyrektora Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Katowicach, i dodaje, że oprócz zwykłych maszynistów trzeba będzie też wyszkolić instruktorów, którzy będą uczyli jazdy Flirtami swoich kolegów.

Flirty, każdy o długości 74 m, zostały m.in. wyposażone w klimatyzację, podjazdy dla niepełnosprawnych oraz nowoczesne wyciszenie. Każdy przystosowany jest do przewozu ok. 500 pasażerów (180 miejsc siedzących). Wewnątrz pociągu, który może osiągnąć prędkość do 160 km/godz., zamontowane zostaną też kamery. - To będzie całkiem inny komfort jazdy niż ten, który teraz kojarzy się nam z państwową koleją - zapewnia Kołodziejczyk i przypomina, że takie same maszyny jeżdżą po torach m.in. Włoch, Austrii i Niemiec.

Pierwszy Flirt, który w czerwcu pojawi się na torach, nie będzie kursował tylko po jednej. Kolej chce, aby pociąg pojawiał się w co najmniej kilku miastach, tak by pasażerowie mogli się do niego przekonać. Później Flirty mają jeździć m.in. między Gliwicami i Częstochową oraz Bielskiem-Białą i Katowicami.

W piątek sejmik zgodził się na ogłoszenie przetargu na osiem kolejnych nowoczesnych pociągów. Mają kosztować 160 mln zł i trafią do nas za dwa lata.
Adasmos
http://www.mmsilesia.pl/1859/2008/6/5/mm-u...ory=interwencje

CYTAT


MM ujawnia: Uratują dworzec w Strzemieszycach?



Uszkodzony w zeszłym roku przez pożar dworzec kolejowy w Strzemieszycach, stoi i niszczeje. Swoją pomoc w jego ożywieniu oferuje lokalna społeczność: Wiesław Olszewski oraz zespół „Kruk”.


Dworzec wraz z przyległymi terenami należy do PKP. – Miasto wyraziło chęć przejęcia obiektu, prowadzone są rozmowy na ten temat – mówi Tomasz Liszaj, rzecznik prasowy PKP. – Trzeba najpierw dokonać podziału geodezyjnego terenu – dodaje.
O sprawie oszczędnie wypowiadają się urzędnicy dąbrowskiego magistratu: - Kluczową kwestią dla całej sprawy jest wyjaśnienie wszelkich spraw własnościowych między spółkami PKP i Skarbem Państwa – mówi Anna Zubko z Wydziału Strategii, Promocji i Komunikacji Społecznej UM. – Obecnie rola miasta w tym temacie jest ograniczona i trudno przesądzać o losach tego obiektu – dodaje Zubko.

Budynek dworca może zostać przejęty przez miasto między innymi za długi kolei. Jak się dowiedzieliśmy, taka sytuacja może mieć miejsce w tym przypadku.

Stary dworzec jako centrum kultury?

- Trzeba to pociągnąć, coś z tym zrobić. Jesteśmy gotowi na współpracę, możemy tego przypilnować – mówi dla MM Piotr Brzychcy, muzyk zespołu „Kruk” i dziennikarz „Hardrockera”. – Moglibyśmy całość zorganizować na wzór Miejskiego Domu Kultury „Kazimierz” (prężnie ostatnio działający w sąsiednim Kazimierzu Górniczym ośrodek kultury – przyp. red.) – dodaje Brzychcy.

Chcemy założyć fundację, która by się zajęła ożywieniem tego miejsca, szukamy poparcia – mówi natomiast Wiesław Olszewski, miłośnik obiektu. Pokazuje korespondencję, którą prowadził w sprawie dworca z Urzędem Miejskim w Dąbrowie Górniczej. Prosił między innymi o uporządkowanie placu przed obiektem, proponując czynny udział w przedsięwzięciu. – Niestety, władze samorządowe zmieniły się i pomysł nie został zrealizowany. Boimy się, żeby po ewentualnym przejęciu przez miasto obiektu nie powstał w jego miejscu jakiś supermarket – kwituje Olszewski.
:)
w budzecie ma sie pojawic:

CYTAT
- 600.000,00 na opracowanie koncepcji programowo – przestrzennej wraz z analizą finansową
i ekonomiczną wykonalności dla zadania „ Kompleksowe rozwiązanie układu drogowego i funkcjonalne połączenie z nowym układem torowym modernizowanej linii E65 w stacji kolejowej Dąbrowa Górnicza
w rejonie ul. Kościuszki – Kolejowej”


Za to dworzec zniknal z WPI, co jest dziwne. Nie zauwazylem kiedy, ani wyjasnienia
wojck
Witam.
Obiło mi się kiedyś o uszy coś o powstaniu na terenach DG SKM. Czy ktoś coś o tym słyszał?
Pozdrawiam
marcin.p
Kiedyś coś takiego słyszałem. Ale "SKM" miała biec od Tychów do Sosnowca. W przyszłości miałaby być przedłużona do Huty Katowice.

Ale ile w tym wszystkim było prawdy, ile "kaczki dziennikarskiej" a ile "kiełbasy wyborczej" to nie wiem. Bo jak szybko się ta informacja ukazała, tak szybko przestano o niej mówić/pisać.
:)
Rozmawialismy o tym na forum kilka razy. Szukaj glownie w temacie o dworcu PKP. Ten temat zostanie potem przeniesiony i polaczony wlasnie z tematem o dworcu.
Tychy - Sosnowiec pojawia sie dopiero od niedawna, najczesciej piszac o nowych pociagach Stadlera. Z SKM to nie ma nic wspolnego. Ze 2-3 lata temu byla jakas wstepne koncepcja SKM, nawet kilka wizualek, ale nie wiadomo na ile to bylo powazne. To bylo wiele linii, czesc potzrebne i realne, a czesc jakies marzenia.
A sam temat SKM w GOPie pojawia sie od wielu, wielu lat. Pewnie od kilkudziesieciu biggrin.gif
W DG SKM ma siegac do Zabkowic lub ex HK. Maja powstac dodatkowe stacje, jak na wysokosci CA - "DG Ratusz".
kwintosz
Coś niedobrego się dzieje z nowo położonymi torami na odcinku DG-Katowice. mellow.gif Z tego co do mnie doszło, ponoć samoistnie odkręcają się śruby mocujące szyny. Dziś przyjrzałem się faktycznie z bliska i część śrub jest odkręcona. Albo tak to wygląda z poziomu peronu. wink.gif
Pociągi znów jeżdżą różnie (czyt. niektóre okrężną drogą), a kilka dni temu widziałem na odcinku Zawodzie-Szopienice jak wszystkie śruby wymieniali. wink.gif Tak więc nie ciekawie.. i chyba to prawda. Ktoś coś słyszał?
:)
Slyszalem, ze grzebia znowu ten sam tor. Wogole widac, ze wykonawca chcial zaoszczedzic w przetagu. PKP mialo przeznaczone na ten remont o wiele wiecej pieniedzy niz zaproponowal zwyciezca.

A co z drugim torem? Wogole to jest skandal, ze tyle czasu to trwa i tyle utrudnien na tak waznej linii. Mialo byc skonczone do konca zeszlego roku.
kwintosz
Drugi tor jest prawie w ogóle nie ruszony. Ja podejrzewam że skoro miasto DG chciało przesunąć termin realizacji inwestycji związanej z przebudową łuku i jego złagodzeniem, to termin zakończenia inwestycji na całym tym kawałku też mógł się przesunąć. Chyba że na to były osobne przetargi itp.

W ciągu 5 lat jeżdżenia na studia dzień w dzień, może 12-15 miesięcy by się zebrało że pociągi jeżdżą normalnie. Zawsze jakieś prace: najpierw długo męczyli się z głównym wiaduktem w Sosnowcu, potem dwoma mostkami nieco wcześniej a teraz ta wymiana szyn i podkładów. Ogólnie mówiąc paranoja.

Mam tylko nadzieje że na obronę dojadę na czas.. Bo samochodem nie ma co jechać (%) tongue.gif
:)
Przebudowa luku to zupelnie inna inwestycja, z ta nie zwiazana. Maja tyle wspolnego, ze znajduja sie w tym samym programie i luk jest jak gdyby konynuacja tamtego odcinka. Przetargu na luk nie bylo, mimo ze mial byc realizowany od zeszlego roku.
Poza tym o czym juz bylo na forum, wykopali row na luku, az do dworca. Obok leza rury, ale nic sie nie dzieje. Ciekawe czy to cos nowego, czy przesuwaja inftrastrukture.
Mick
Tak a propos - był w kwietniu przetarg na "Koncepcję programowo-przestrzenną wraz z analizą finansową i ekonomiczną wykonalności dla zadania: Kompleksowe rozwiązanie układu drogowego i funkcjonalne połączenie z nowym układem torowym modernizowanej linii E65 w stacji kolejowej Dąbrowa Górnicza w rejonie ul Kościuszki - Kolejowej".
Właśnie został unieważniony. Trochę się chyba sprawa opóźni.
kwintosz
No i niestety mamy potwierdzenie słów Mick-a

CYTAT

Nowy dworzec z poślizgiem

Mieszkańcy miasta nie mają co marzyć o tym, że w ciągu dwóch lat powstanie nowy dworzec PKP. (W miejscu starego planowany węzeł komunikacyjny DTŚ). Nie ma już bowiem szans na to, by do 15 września powstała koncepcja zagospodarowania terenów wokół dworca, potrzebna m.in. do tego, by ustalić, gdzie będzie powstanie jego nowa siedziba.

Termin przepadł, bo nie udało się rozstrzygnąć pierwszego przetargu, a na drugi miasto czekało dwa miesiące. Ma zostać ogłoszony za kilka dni. By nadrobić stracony czas gmina chce teraz zwiększyć zakres opracowania i kwotę oferty.

Pod koniec maja ten strategiczny dla negocjacji z koleją dokument chciały przygotować dwie firmy. Postępowanie ofertowe na 549 tysięcy złotych zostało jednak unieważnione.

- Obie propozycje przewyższały kwoty, jakie zarezerwowaliśmy na opracowanie koncepcji, a jedna z nich miała uchybienia formalne - tłumaczy Marcin Bazylak, naczelnik Wydziału Strategii i Promocji w dąbrowskim magistracie.

Tymczasem całe studium wykonalności wraz z analizą finansową planowanych inwestycji (nowy dworzec, nowoczesne centrum przesiadkowe oraz tunel pod torami, łączący centrum m.in. z dzielnicami Zielona i Łęknice) miało powstać do 31 sierpnia przyszłego roku. Ten termin także nie jest już realny. Chcąc uniknąć kolejnych poślizgów gmina wpadła więc na pomysł zmiany warunków przetargu. Kwota na wykonanie dokumentacji zwiększy się o kilkaset tysięcy, ale wykonawca będzie musiał m.in. przedstawić wstępne koszty realizacji inwestycji.

- To będzie szczegółowa koncepcja, obejmująca analizę finansową, a także wizualizację obiektów i terenów wokół dworca PKP. Trzeba także uwzględnić przebieg Drogowej Trasy Średnicowej. Takie opracowanie pozwoli nam ubiegać się o fundusze zewnętrzne na inwestycję. Chcemy, by wszystko zostało wykonane jak najszybciej - zapewnia Marcin Bazylak.

Według założeń gminy zwycięzca drugiego przetargu będzie miał około czterech miesięcy na przygotowanie dokumentacji. Ma być gotowa do listopada tego roku. Na jej podstawie ustalone zostaną z PKP szczegóły dalszych działań.

Kolej liczy na pozyskanie sporych funduszy z Regionalnego Programu Operacyjnego. Pieniądze przeznaczonebyć mają na przystosowanie linii do standardów międzynarodowych. Zgadza się także z propozycjami miasta, czyli m.in. budową tunelu i nowego dworca.

- Będziemy wspólnie poszukiwać źródeł finansowania oraz planować konkrety tego przedsięwzięcia - zapewnia Tomasz Liszaj, rzecznik prasowy PKP SA Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami w Katowicach.
Piotr Sobierajski - POLSKA Dziennik Zachodni
www.dabrowa.naszemiasto.pl
bzenek
CYTAT
Według założeń gminy zwycięzca drugiego przetargu będzie miał około czterech miesięcy na przygotowanie dokumentacji. Ma być gotowa do listopada tego roku. Na jej podstawie ustalone zostaną z PKP szczegóły dalszych działań

Taaa... nie udało się wyłonić chętnego na zrobienie koncepcji w ciągu póltora roku to z pewnością uda się znaleźć jelenia który za podobne pieniądze zrobi więcej w 4 miesiące. rolleyes.gif

Życze powodzenia władzom miasta tongue.gif

CYTAT
Kolej liczy na pozyskanie sporych funduszy z Regionalnego Programu Operacyjnego.

Taaa... z RPO. Kompletnie się kulejorzom pokręciło w głowie od tej Unii Europejskiej. rolleyes.gif

Niech oni może najpierw skończą to co zaczęli na Warszawa-Gdańsk i Kraków-Wrocław, a potem dopiero piszą bajki o Katowice-Warszawa.
pulsatilla1214
W dodatku do "Rzeczpospolitej" z 22.VII, w serii zeszytów "Żydzi Polscy", pod artykułem o Blochu na str. 10 - "Król kolei żelaznych" - można podziwiać miniaturę podpisaną "Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej". Uważni forowicze dostrzegą, że przedstawia dworzec w Gołonogu (od wschodu), który, jak już na forum kiedyś pisałem, przez wiele lat obsługiwał ruch pasażerski Dąbrowy (w Centrum towarowy). Zwraca uwagę pierwotna ażurowość wieżyczki (do dziś łuki zamurowanych arkad widoczne).
Na sąsiednich stronach co nieco także o rywalizacji między Blochem i Kronenbergiem, krezusami Królestwa, w związku z budową linii Dąbrowa Górnicza - Dęblin, a także wiele innych ciekawych informacji, niezwiązanych jednakże z Dąbrową i niniejszym tematem disdain (14).gif

http://www.rp.pl/galeria/120621,3,165836.html
Piotrekdg
Z dworcem w Dg jest cyrk od wielu lat!Pamiętam jeszcze za łebka ze były planowane remonty!, obok wiaduktu nawet były postawione fundamenty!Teraz niby cos robia ,planuja, ale co z tego wychodzi wiedza wszyscy!Mam nadzieje ze do Euro 2012 moze cos sie zmieni ,wkoncu Dabrowa to wazny szlak kolejowy i wstyd by bylo prezentowac sie z taka stacja i zapleczem w 2012 roku
Dave
Dziś przy dworcu (tzn. przy przejściu i peronie właściwie) jakieś "kopary" coś kopały i równały. Nie wiem co tam robią - miejsce pod nowy tor, żeby ten łuk złagodzić? Ale po co w takim razie wymieniali tor prawie pod przejazd?
Leszek
CYTAT(Dave @ pią, 25 lip 2008 - 14:32) *
Dziś przy dworcu (tzn. przy przejściu i peronie właściwie) jakieś "kopary" coś kopały i równały. Nie wiem co tam robią - miejsce pod nowy tor, żeby ten łuk złagodzić? Ale po co w takim razie wymieniali tor prawie pod przejazd?


Jakiś czas temu (w czerwcu chyba) robili kanalizację czy też odwodnienie po północnej stronie torów, może teraz robią po południowej?
:)
Skoro sie przetarg nie udal 2 miesiace temu, to czemu tyle czasu czekaja na ogloszenie drugiego? Wiadomo, ze sytuacje z przekroczeniem budzetu sie zdarzaja, ale u nas mamy jakies wyjatkowe problemy z przetargami, zacznajac od ogloszania. Do tego mozna chyba uchwalic dodatkowe pieniadze juz po przetargu. Takie sytuacje dawniej sie zdarzaly. Juz nie pamietam jak wyglada budzet na ten rok i WPI. Ta kasa na dworzec zostala zabrana, potem chyba przeniesiona, ale nie pamietam czy czasem nie bylo wczesniej 700 tys zl, a po tym przesuwwaniu i zabieraniu wkoncu zabraklo.

A z tym kopaniem wzdluz torow to nie wiem co robia od tylu meisiecy. Row juz zasypany, ale jakies rury wciaz leza obok przejazdu. Kopali wzdluz torow, az do Golonoga albo i dalej. Wygladalo to raczej na row pod kable bo tak dziwnie zmienial poziomy i zakrecal omijajac przeszkody.
Leszek
CYTAT(pulsatilla1214 @ pią, 25 lip 2008 - 01:01) *
dworzec w Gołonogu (od wschodu), który, jak już na forum kiedyś pisałem, przez wiele lat obsługiwał ruch pasażerski Dąbrowy (w Centrum towarowy).


Hm, a mogę spytać, skąd ta informacja? Bo o ile w przypadku DŻID jest to bardzo prawdopodobne, o tyle w przypadku wiedenki już prawie wcale.
W dodatku w Gołonogu również była duża rampa przeładunkowa (prawdopodobnie z powodu styku dwóch linii, które w owym czasie w centrum nie przebiegały tak blisko siebie, jak teraz).
pulsatilla1214
Skąd info..? Kojarzę książeczkę Dikappy "Dąbrowa Górnicza 1916", ale pewności nie mam smile.gif Coś tam nawet było o regularnie kursujących z miasta do Gołonoga bryczkach wink.gif A moze z archiwalnych numerów "Ekspresu Zagłębiowskiego".. rolleyes.gif ?

CYTAT
o tyle w przypadku wiedenki już prawie wcale


kolej warszawsko-wiedeńska z 1848 nie biegnie przez Dąbrowę (ani przez Gołonóg). Jedynie jej odgałęzienie do Sosnowca z 1857. Stąd też to w Ząbkowicach kompleks dworcowy większy od Gołonoga i Dąbrowy razem wziętych. DŻID z 1889 była zbudowana jako strategiczna, szerokotorowa, towarowa linia kolejowa (Zagłębie - Moskwa laugh.gif ), o ile pamiętam do końca I wojny światowej powstało aż 13 bocznic. Jednakże po odzyskaniu niepodległości szczególnie rozwinął się na niej ruch pasażerski, z apogeum w latach trzydziestych. Stąd też i przesiadki, i niegdyś dwie restauracje dworcowe w Gołonogu wink.gif

małe ożywienie ruchu towarowego w Gołonogu było związane z budową huty i pobliskiego osiedla wink.gif

a ponieważ kierunek Moskwa stracił na znaczeniu, przez Ostrowiec Świętokrzyski (z przemysłem podobnej daty co zagłębiowski) dziś prawie nic nie jeździ, nie tylko z Gołonoga wink.gif
Leszek
CYTAT(pulsatilla1214 @ wto, 29 lip 2008 - 13:37) *
Skąd info..? Coś kojarzę książeczkę Dikappy "Dąbrowa Górnicza 1916", ale pewności nie mam smile.gif Coś tam nawet było o kursujących z miasta do Gołonoga bryczkach wink.gif
A to muszę zajrzeć, gdzieś leży...A jest, jest - o dworcu wiedeńskim w centrum tongue.gif I o podjeżdżaniu pod niego dorożkami.
CYTAT
kolej warszawsko-wiedeńska z 1848 nie biegnie przez Dąbrowę (ani przez Gołonóg). Jedynie jej odgałęzienie do Sosnowca z 1857.
Owszem, ale to nadal wiedenka. W dodatku początkowo w Gołonogu nie było na niej przystanku.
CYTAT
Stąd też to w Ząbkowicach kompleks dworcowy większy od Gołonoga i Dąbrowy razem wziętych. DŻID z 1889 była zbudowana jako strategiczna, szerokotorowa, towarowa linia kolejowa (Zagłębie - Moskwa laugh.gif ), o ile pamiętam do końca I wojny światowej powstało aż 13 bocznic. Jednakże po odzyskaniu niepodległości szczególnie rozwinął się na niej ruch pasażerski, z apogeum w latach trzydziestych. Stąd też i przesiadki, i niegdyś dwie restauracje dworcowe w Gołonogu wink.gif
No i to mi trochę nie pasuje - bo na DŻID obecny dworzec w centrum był zbudowany ok. 1911 roku (wcześniejszy stał, jak zapewne wiesz, mniej więcej na obecnym Pl.Wolności. W 'Ukłonach z Dąbrowy' jest zdjęcie obecnego dworca z 1916 roku - i tego starszego też), więc dlaczego pasażerowie mieliby wysiadać w Gołonogu?
CYTAT(pulsatilla1214 @ wto, 29 lip 2008 - 13:37) *
małe ożywienie ruchu towarowego w Gołonogu było związane z budową huty i pobliskiego osiedla wink.gif
Uuu, pane, ale to nie ten okres mam na myśli :)Chodziło mi o fragment z snf (51).gif tej strony
CYTAT
Przed pierwszą wojną światową Gołonóg był wielką stacją przeładunkową. Tutaj kończyły bieg pociągi szerokotorowej kolei iwangrodzkiej i następował przeładunek towarów na normalnotorową kolej warszawsko-wiedeńską i odwrotnie. Na stacji, w/g opowiadań starszych ludzi, było 16 torów i wiele ramp z magazynami. Ślady ramp były widoczne jeszcze w latach 30-tych. Duży budynek stacyjny, który dotrwał do naszych czasów, posiadał restauracje I-szej i II-jej klasy, w których bogatsi pasażerowie spędzali czas w oczekiwaniu na połączenia kolejowe. Perony po obu stronach dworca były zadaszone.
Wtedy dworce w centrum były oddalone od siebie, więc sens miał przeładunek w Gołonogu.
pulsatilla1214
CYTAT
więc dlaczego pasażerowie mieliby wysiadać w Gołonogu?


ano dlatego, że owe ekspresy lat trzydziestych zdaje się kończyły bieg w Gołonogu, nie w Dąbrowie. Skoro w cytowanym przez Ciebie fragmencie "bogatsi pasażerowie spędzali czas w oczekiwaniu na połączenie kolejowe" można się zastanawiać, skąd się w Gołonogu wzięli - z Księżyca przecież nie spadli tongue.gif

pozdrawiam miłośnika dąbrowskich kolei smile2.gif

Edit: a jednak nie tongue.gif

Rozklad jazdy luxtorpedy Radom - Katowice z 1939, odcinek Tunel-Katowice:

Tunel o. 11.24
Charsznica o. 11.30
Olkusz o. 11.57
Strzemieszyce Pln. p./o. 12.14/12.15
Golonóg o. 12.22
Dabrowa Górn. o. 12.27
Bedzin Miasto o. 12.32
Sosnowiec Pln. p./o. 12.39/12.40
Katowice p. 12.45

a wyglądała tak:

http://ioh.pl/forum/download.php?id=6698

P.S.

W 1939 szybciej niż dziś koleją z Gołonoga do Katowic biggrin.gif
Leszek
CYTAT(pulsatilla1214 @ wto, 29 lip 2008 - 17:11) *
pozdrawiam miłośnika dąbrowskich kolei smile2.gif


I wzajemnie smile2.gif Może sobie oddzielny wątek zrobimy?

A co do oczekiwania - przychodzi mi do głowy przesiadka na przykład kogoś jadącego z Olkusza do Warszawy.

Zaś co do czasu przejazdu wtedy i dziś - to i tak mała różnica, fajnie różni się czas przejazdu Katowice-Berlin przed wojną i dziś laugh.gif
Master
jesli mozesz to podaj czasy ;] pamietam ze byla strona o dabrowskich dworcach i liniach opuszczonych w dg, zwlasza pogoria 1 pieklo, okolice tworznia, pamieta ktos link??
Leszek
CYTAT(Master @ śro, 30 lip 2008 - 00:19) *
jesli mozesz to podaj czasy ;]


Według snf (51).gif tego bloga - z małą różnicą, przed wojną był to przejazd Bytom - Berlin (ale odległość w sumie zbliżona): przed wojną 4,5 godziny, obecnie 8 blink.gif

snf (51).gif Trochę moich kolejowych zdjęć z Dąbrowy
snf (51).gif Wątek o dąbrowskich kolejach popełniony przeze mnie na innym forum (niedokończony jeszcze)
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.