Fragment za "Protokół Nr 39/09
z posiedzenia Komisji Rozwoju i Promocji Miasta w dniu 15 czerwca 2009 roku
od godz. 1500 do godz. 1640 w sali nr 418 na IV piętrze w Urzędzie Miejskim
w Dąbrowie Górniczej przy ul. Granicznej 21"
troche przydługie ale myślę że warto przeczytać całość.
CYTAT
1. Omówienie koncepcji zagospodarowania terenów wokół dworca kolejowego
w Dąbrowie Górniczej.
(..)
Ad. 1
Przewodniczący Komisji – I. Zugaj:
Proszę bardzo Panie Naczelniku o przedstawienie tematu.
Naczelnik Wydziału Urbanistyki i Architektury – W. Sobczyk:
Została zlecona wstępna koncepcja programowo – przestrzenna zagospodarowania centrum miasta w pasie terenów przylegających do linii kolejowej Katowice – Dąbrowa Górnicza – Warszawa. Termin zakończenia opracowania koncepcji mija
30 czerwca 2009 roku. W tej chwili robiliśmy cykl spotkań z właścicielami terenów, na których koncepcja jest opracowywana, żeby wypracować pewien kompromis, aby układ komunikacyjny, który jest alternatywą dla ciągu Królowej Jadwigi i Sobieskiego został jak najlepiej dopracowany, żeby nie przeszkadzał w rozwoju firm znajdujących się w tym terenie, czyli chodzi o Hutę Bankową i o Zakład Przerobu Węgla Dąbrowa – dwie największe firmy, które korzystają z bocznicy kolejowej. PKP niestety nie miało środków na zlecenie koncepcji na przebudowę układu torowego w tym rejonie, środki te miały być przeznaczone na ten rok, niestety się nie udało. Została zlecona przez Warszawę wstępna koncepcja i studium wykonalności dla przebudowy i modernizacji węzła katowickiego, która między innymi obejmuje nasze miasto. W związku z tym zleciliśmy opracowanie wstępnej koncepcji programowo – przestrzennej, aby przedstawiony w tej koncepcji został między innymi układ torowy – maksymalna prędkość przejazdowa na terenach zurbanizowanych pociągów pośpiesznych i ekspresowych to 120km/h. W koncepcji trzeba było uwzględnić bezkolizyjny przejazd, połączenie miasta „północ – południe” pod linią kolejową z osi ul. Kościuszki, musi to być opracowane równolegle z kolejarzami. Jest to precyzyjna budowla i głębokość usadowienia drogi pod tunel, wysokość tunelu itp. muszą być szczegółowo pokazane, żeby to dobrze rozwiązać. W tym opracowaniu uwzględniamy również przebieg Drogowej Trasy Średnicowej (DTŚ), następnie punkt przy dworcu, jako centrum przesiadkowe z miejscami parkingowymi, czyli zadanie „parkuj – jedź” – wymaga to niezbędnej rezerwy terenowej. Trzeba rozwiązać problem bocznic kolejowych, które w tej chwili obsługują Hutę Bankową i Zakład Przerobu Węgla Dąbrowa i również w tej sprawie muszą się wypowiedzieć kolejarze, bo od ich koncepcji zależy ile my terenu będziemy mieli wolnego. W tej chwili nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć, co do SKR, jednakże w koncepcji zostaną uwzględnione dwa tory dla Szybkiej Kolei Regionalnej, która ma być alternatywą obsługi komunikacyjnej dla linii autobusowych od Ząbkowic do Katowic.
Przewodniczący Komisji – I. Zugaj:
Panie Naczelniku, czego możemy się spodziewać w tym i przyszłym roku, jeżeli chodzi o porządkowanie tych terenów?
Naczelnik Wydziału Urbanistyki i Architektury – W. Sobczyk:
Po przedstawieniu koncepcji wszczynamy prace nad opracowaniem miejscowego planu, nie będziemy czekać na Kolej. Jak Państwo wiecie tereny zamknięte nie są objęte miejscowymi planami, ale teren wokół będzie objęty. Na podstawie tej koncepcji będziemy mieli pewne dane, to, co my chcemy zrobić, żeby zostało uwzględnione w miejscowym planie. Po spotkaniach, które prowadzimy w trakcie opracowania koncepcji będą kontynuowane przy miejscowym planie, będzie opracowany plan i wyłożony do publicznego wglądu.
Przewodniczący Komisji – I. Zugaj:
Czyli będzie aktualizacja, bo tam mamy chyba miejscowy plan?
Naczelnik Wydziału Urbanistyki i Architektury – W. Sobczyk:
Tak aktualizacja, ale oprócz tego będziemy obejmować większą przestrzeń, bo cały teren do granicy wzdłuż ul. Sobieskiego do granicy z miastem Będzin i z linią kolejową. Drugi plan jest już na etapie uzgodnień – po drugiej stronie na terenie naszej Zagłębianki, gdzie mamy dużo gruntu gminnego do granicy z miastem Będzinem i tu doprowadzimy do sytuacji takiej, że będziemy mieli teren od
ul. Sobieskiego do Parku Zielona pokryty w 100% miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Przewodniczący Komisji – I. Zugaj:
A czy jakieś prace w przyszłym roku się zaczną, nie myślę o projektowaniu przestrzennym tylko mam na myśli prace wykonawcze?
Naczelnik Wydziału Urbanistyki i Architektury – W. Sobczyk:
Panie Przewodniczący, tutaj zależy wszystko od PLK, kiedy oni zrobią projekt i jak Warszawa zadecyduje, bo mieliśmy w tym roku zgodnie z podpisanym listem intencyjnym już projektować, niestety jest to opóźnione o rok czasu, co najmniej.
Przewodniczący Komisji – I. Zugaj:
Dziękuję bardzo, czy są pytania?
Radny – J. Talkowski:
Ja rozumiem, że chcemy w koncepcji zastosować bardzo nowoczesną możliwość rozwiązania, czyli w tunelu od ronda koło Poczty, tak?
Naczelnik Wydziału Urbanistyki i Architektury – W. Sobczyk:
Nie, tunel będzie pod torami, a rondo będzie na poziomie tunelu na osi ul. Kolejowej
i Kościuszki.
Radny – J. Talkowski:
To w takim razie robimy bardzo staroświeckie rozwiązanie. Uważam, że powinno się puścić w tunelu od Poczty, trzeba tak zrobić tunel, żeby przerzucić na drugą stronę
w kierunku ul. Limanowskiego i w tunelu puścić przejście na peron, bo to jest najnowocześniejsze rozwiązanie, a nie żebyśmy jakieś żelastwa robili, przykładem może być ta kładka przy ul. 3-go Maja. Jaki to będzie koszt? Kiedy będzie końcowy etap? Kiedy mieszkańcy będą mieli możność osiągnięcia pewnych korzyści z tego zakresu?
I Z-ca Prezydenta Miasta – H. Zaguła:
Jeżeli chodzi o rozwiązanie komunikacyjne – ono zostało już wcześniej przyjęte, jako konsekwencja przebiegu rezerwy terenowej pod przebieg DTŚ i to rondo pojawiło się kilka lat temu w tym miejscu, to jest konsekwencja kolejnych ruchów. Co do tunelu to oczywiście, że przechodzimy tunelem pod torami na osi ul. Kościuszki, dlatego tak ważne jest dla zaprojektowania, zaplanowania i podjęcia decyzji, wiedza, co z koleją? Konsekwencja 120km/h, jako szybkości przejazdu w terenie zabudowanym powoduje, że łuki nie będą musiały być tak drastycznie zmieniane jak przy 150 czy 170km/h. Nie będzie dużego przebudowania w rejonie dworca, oczywiście budynek dworca zniknie. Bocznice kolejowe muszą być obsługiwane przez PKP – te uzgodnienia trwają. Konsekwencją tej szybkości komunikacyjnej 120km/h to jest to, że muszą być dwa perony, trzeci peron będzie dla dwóch kierunków Szybkiej Kolei Miejskiej czy Szybkiej Kolei Regionalnej, to jest z jednej strony. Po drugiej stronie trafiamy w ul. Konopnicką – w obszar zabudowany to też pewne konsekwencje tej decyzji będą nawet, gdyby miało dojść do wykupu istniejących tam budynków. Co do pytania, kiedy będziemy tam budować – chcielibyśmy najpóźniej zacząć wtedy, kiedy zostanie podjęta decyzja o przebudowie torowiska w rejonie tunelu. Na bieżąco będziecie Państwo informowani, o tym, jakie są postępy. Ile to będzie kosztować? – nie wiem, dzisiaj trudno mi jest powiedzieć, jaka będzie wartość tego tunelu, trudno powiedzieć ilu partnerów znajdziemy do współpracy, trudno mi jest powiedzieć, jaka będzie funkcja dworca w Dąbrowie – czy to będzie dworzec przelotowy czy też będzie to przystanek, do którego będą się zjeżdżać pasażerowie.
Radny – G. Jaszczura:
Co z przejazdem na Konopnickiej?
I Z-ca Prezydenta Miasta – H. Zaguła:
Nie tylko na Konopnickiej, ale również na Łęknicach. W momencie, kiedy zostanie wybudowana kolej pod potrzeby 120km/h nie może być żadnego przejazdu kolizyjnego. Wszystkie przejazdy kolejowe będą bezkolizyjne.
Radny – T. Skóra:
Uważam, że my nie powinniśmy nic zaczynać dopóki kolej tego nie zdefiniuje całkowicie, więc nawet i ten plan zagospodarowania przestrzennego. My nawet nie wiemy, jaka będzie kategoria dworca, czyli jakie pociągi tam „zechcą” się zatrzymać, a jakie nie. Projektanci nawet nie będą w stanie policzyć strumienia pasażerów, które będą docierały i będą chciały wsiąść na tym dworcu, więc nawet projektowanie tego dworca jest niemożliwe, zresztą myślę, że będzie to należeć do kolei, bo to nie będzie zadanie miasta. Naszym zadaniem jest tylko komunikacja, czyli tunel pod torami i powiązanie się w jakiś sposób z DTŚ bądź drogą, która tam powstanie. Moja uwaga jest taka, być może nie trzeba się teraz śpieszyć z budowaniem koncepcji na siłę i uchwalaniem planu zagospodarowania przestrzennego, który jest jeszcze krokiem dalej w tą stronę, tylko trzeba poczekać na tego „mamuta” pozostałego po gospodarce PRL, czyli PKP.
I Z-ca Prezydenta Miasta – H. Zaguła:
To nie jest tak, że za wszelką cenę, ale jest konieczne pokazanie pewnych śladów
w planie. My jak najszybciej chcemy to skrzyżowanie ustalić, pokazać konsekwencje tego skrzyżowania i zablokować planem możliwości różnych realizacji. My nie rozstrzygamy o wszystkim, my rozstrzygniemy gdzie będzie skrzyżowanie, gdzie będzie ślad komunikacyjny, gdzie będą usługi, handel, produkcja itd. i do tego potrzebny nam jest plan żebyśmy mogli do czasu rozpoczęcia tejże inwestycji, chronić te tereny. Co do kolei to 120km/h to jest ostateczna decyzja, mieścimy się
w korytarzu, nie wiemy, w którym miejscu będzie skręt i jak on będzie wykańczany, czyli ile zostanie wolnego miejsca od strony PKP. Oczywiście, że ma Pan rację, to wszystko będzie uzależnione od tego czy będzie główny przystanek, które pociągi się będą zatrzymywać, a przede wszystkim będzie uzależnione od tego jak szybko powstanie SKR czy SKM, bo tak naprawdę główny ruch na tym dworcu powstanie wtedy, jak będzie bardzo szybkie i skuteczne połączenie z Sosnowcem,
z Katowicami, z Gliwicami czy też tym śladem. Nie dopuszczamy do tego, żeby pośpiech powodował jakieś niepotrzebne, zbędne sytuacje, dzisiaj koncepcję musimy mieć, żeby zakończyć planem i chronić te tereny, dziękuję.
Przewodniczący Komisji – I. Zugaj:
Dziękuję, rozumiem, że na tym zakończymy ten temat? Przejdziemy do następnego punktu, bardzo proszę może o krótkie wprowadzenie ze względu na to, że materiał dostaliśmy krótko przed Komisją.
Znalazłem także coś ciekawego (przetarg) na BIP z lipca tego roku:
"Postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego zgodnie z wewnętrzną Procedurą Spółki dot. wyboru Wykonawców/ Dostawców/ Usługodawców na zadanie pn.: „Przejście kanałem pod torami kolejowymi DN600 (175 mb) w ul. Limanowskiego – projekt”"
jeśli chodzi o szczegóły polecam lektrę na BIP :
---->KLIK<-----