CYTAT
NaszeMiasto
Nowoczesny tunel pieszo-rowerowy w Dąbrowie Górniczej-Strzemieszycach gotowy. Pasażerowie i mieszkańcy skorzystają, będzie bezpieczniej
Tunel pieszo-rowerowy w Dąbrowie Górniczej-Strzemieszycach pod torowiskiem kolejowym jest gotowy. To jeden z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Śląskiem. Na razie dąbrowianie i pasażerowie nie mogą jeszcze z niego korzystać, ale ma być to możliwe za kilka dni.
Nowoczesny tunel w Dąbrowie Górniczej gotowy
- Czekamy na oficjalne dopuszczenie tunelu do użytkowania. Otwarcie planowane jest jeszcze w tym tygodniu. Z naszej strony to jeszcze nie koniec. Mamy także w planach stworzenie punktu przesiadkowego w rejonie ulicy Transportowej. Poza przystankiem autobusowym będzie tam także parking – informuje Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.
Na stacji Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce powstało wygodne i bezpieczne przejście podziemne, łączące perony z dwiema stronami miasta. Ze stacji pasażerowie mogą wyruszyć w podróż do Katowic, Sosnowca, Sławkowa, Olkusza czy Tunelu na linii do Kielc.
Nowe przejście podziemne w stacji Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce zwiększy poziom bezpieczeństwa, połączy dwie strony miasta, od strony ulicy Stacyjnej oraz Astrów i Towarowej. Ułatwi także dostęp do peronów i komunikację pieszym, osobom o ograniczonej możliwości poruszania się i rowerzystom.
– Systematycznie poprawiamy standard na polskich stacjach i przystankach kolejowych. Kolej się zmienia i jest to bezpieczny, komfortowy i przewidywalny środek transportu. Korzystnie zmieni się także standard kolejnej stacji w Dąbrowie Górniczej – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– Pasażerowie zyskują coraz lepsze warunki podróżowania na terenie Dąbrowy Górniczej. Polska kolej korzystnie zmienia się dla podróżnych. Staje się dostępniejsza, komfortowa i bezpieczniejsza, dzięki inwestycjom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., realizowanym z Krajowego Programu Kolejowego – podkreśla Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Przejście podziemne jest zadaszone i wyposażone w pochylnie ułatwiające podróżowanie osobom z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Udogodnieniem jest winda, łącząca przejście podziemne z peronem. W przejściu i dojściach pojawiły się ścieżki naprowadzające ze specjalną wypukłą fakturą dla osób niewidomych i słabo widzących. Jest tez specjalna ścieżka dla rowerzystów. Zamontowane kamery monitoringu zwiększą poziom bezpieczeństwa. Przejście zostało wyposażone w system informacji pasażerskiej - nagłośnienie, oświetlenie, czytelne tablice z opisem wyjść, kierunków jazdy pociągów.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zrealizowały inwestycję „Budowa przejścia podziemnego dla ruchu pieszo-rowerowego w stacji Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce” w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej” we współpracy z Urzędem Miejskim w Dąbrowie Górniczej. Wartość zadania to 9,7 mln zł netto, w tym udział PLK SA to ok. 4,9 mln zł. Inwestycją w Dąbrowie Górniczej - Strzemieszycach zajmowała się dąbrowska firma Nowak-Mosty.
Zmiany także w Gołonogu, Ząbkowicach i śródmieściu Dąbrowy Górniczej
PLK SA wspólnie z miastem Dąbrowa Górnicza wybudowały też w 2019 roku bezpieczne przejście pod torami w stacji Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Budowa kosztowała 6,7 mln zł netto, z czego 3,5 mln zł przeznaczyła na nią kolej, a 3,2 mln zł dołożyło miasto. Wykonawcą prac była firma Banimex.
W Dąbrowie Górniczej pociągi jeżdżą także od wiosny tego roku po nowym wiadukcie, który zastąpił w śródmieściu skrzyżowanie w poziomie szyn i zapewnił sprawne przejazdy kolejowe oraz bezpieczną komunikację drogową. Mieszkańcy Dąbrowy Górniczej korzystają też z przejścia podziemnego, które umożliwia dostęp do peronu w stacji. Dzięki wybudowanemu przejściu pieszo-rowerowemu pod torami przy ul. Konopnickiej przekraczanie torów jest bezpieczniejsze i wygodniejsze.
W Gołonogu wybudowany został natomiast w tym roku nowy wiadukt kolejowy, pod którym jest droga, ścieżka rowerowa i chodnik. Dojście do peronów ułatwiło nowe, bezpieczne przejście podziemne.
zdjęcia
https://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/nowo...255/zd/86690871i
CYTAT
NaszeMiasto
Dworzec kolejowy Dąbrowa Górnicza-Ząbkowice czeka na remont. Budynek wymaga zabezpieczenia. Kiedy pierwsze prace?
Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej – Ząbkowicach czeka na ratunek. To najwyższy czas na konkretne działania, bowiem budynek grozi zawaleniem, o czym informują tabliczki na jego ścianach i drzwiach. Jak ustaliliśmy PKP S.A. właśnie otrzymały pozwolenie na budowę i wkrótce mają się rozpocząć konkretne prace zabezpieczające budynek. W listopadzie br. miasto podpisało też porozumienie z PKP S.A., potwierdzające po remoncie dworca wynajem części tamtejszych pomieszczeń.
Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej – Ząbkowicach: jest porozumienia miasta i PKP S.A.
W listopadzie br. prezydent Dąbrowy Górniczej podpisał stosowne porozumienie z PKP S.A., gwarantujące, że miasto wynajmie po remoncie dworcowe powierzchnie. Także w listopadzie Rada Miejska w Dąbrowie Górniczej jednogłośnie poparła uchwałę zabezpieczającą fundusze na wynajem przez miasto powierzchni na dworcu w Ząbkowicach. Jego właściciel, PKP S.A., zyskał tym samym gwarancję, że po kompleksowym remoncie budynek zostanie zagospodarowany i ponownie będzie służył mieszkańcom.
- Porozumienie podpisane przez miasto i PKP określa zasady współpracy stron przy przebudowie dworca w Ząbkowicach. W oparciu o te zasady PKP rozpocznie prace przygotowawcze, koncepcyjne oraz projektowe. Powierzchnie najmu określi przyszła umowa zawarta w następstwie porozumienia. Przed rozpoczęciem prac projektowych nie można mówić o dokładnym metrażu. Dopiero wykonany projekt określi konkretne powierzchnie przewidziane do najmu, pod gminne usługi – wyjaśnia Piotr Purzyński, p.o. rzecznika prasowego Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.
Miasto planuje ulokować na wynajmowanej powierzchni miejsce pod usługi publiczne, społeczne, zgodnie z oczekiwaniem mieszkańców, wyrażonym w trakcie konsultacji społecznych.
- Wśród propozycji zgłaszanych przez mieszkańców był też m.in. punkt gastronomiczny, miejsce poświęcone historii Ząbkowic oraz placówka pocztowa i MOPS. Mamy nadzieję, że uda się pogodzić w budynku wszystkie funkcje. Jesteśmy w stałym kontakcie z przedstawicielem Poczty Polskiej, który podtrzymuje chęć ulokowania tam placówki - podkreśla Paweł Zygmunt, kierownik Referatu Rozwoju i Obsługi Inwestora w dąbrowskim Urzędzie Miejskim.
Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej – Ząbkowicach: kiedy prace zabezpieczające, a kiedy remont?
Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej – Ząbkowicach został zamknięty w 2011 roku. W ostatnich miesiącach. PKP S.A. interwencyjnie, wstępnie zabezpieczyło dworzec, co pochłonęło ok. 100 tysięcy złotych, ale cały budynek wymaga teraz solidnych prac zabezpieczających. Elewacja się bowiem sypie, a dach ledwo trzyma. Kiedy pojawią się tu ekipy remontowe?
- Właśnie otrzymaliśmy decyzję o pozwoleniu na budowę. Kolejnym etapem będzie ogłoszenie postępowania na wybór wykonawcy, który wykona niezbędne do zabezpieczenia budynku prace. Moment ich rozpoczęcie zależy od przebiegu postępowania przetargowego, ale przewidujemy, że rozpoczną się one w pierwszej połowie przyszłego roku. Obejmą one m.in. wymianę elementów podkonstrukcji dachu wraz z jego pokryciem, przemurowania niektórych ścian oraz podparcie stropów w budynku. Koszt prac i dokładne terminy ich wykonania poznamy po zakończeniu procedury przetargowej – mówi Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami Biura Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji PKP S.A.
Planuje się także wykonanie nowego systemu odwodnienia budynku oraz montaż rynien.
Kiedy rozpocznie się zatem właściwy remont dworca kolejowego w Dąbrowie Górniczej – Ząbkowicach?
- Rozpoczęcie kompleksowej przebudowy budynku dworca będzie możliwe po zakończeniu prac zabezpieczających, a także wykonaniu dokumentacji projektowej dla kompleksowej przebudowy dworca. Postępowanie na dokumentację projektową planujemy ogłosić na przełomie tego i przyszłego roku, tak żeby prace przy zabezpieczeniu dworca i opracowaniu docelowego projektu przebudowy dworca przebiegały równolegle. Naszym celem jest kompleksowa przebudowa budynku dworca, w tym przywrócenie w nim obsługi pasażerów, a także stworzenie nowoczesnej przestrzeni obsługi podróżnych przy uwzględnieniu historycznego charakteru obiektu. Chcemy, żeby po modernizacji dworzec stał się również przestrzenią dla mieszkańców miasta, stąd porozumienie z miastem, w sprawie wynajęcia powierzchni na jego rzecz – podkreśla Bartłomiej Sarna.
Całkowity remont ma rozpocząć się według szacunków najdalej za dwa, trzy lata. Dworzec ma być wyremontowany w ramach programu PKP na lata 2024-2030. W jego ramach 300 dworców w Polsce ma zostać odnowionych lub w danych miejscach mają powstać nowe budynki. Obiekt w Dąbrowie Górniczej - Ząbkowicach jest pierwszym, na który wydano pieniądze w ramach prac.
Porozumienie zawarte pomiędzy miastem a PKP S.A. zobowiązuje spółkę do modernizacji dworca Dąbrowa Górnicza - Ząbkowice, a miasto do wynajęcia powierzchni na dworcu po jego przebudowie.
- Szczegóły dotyczące metrażu powierzchni, którą zajmie miasto, będą ustalone w późniejszym terminie, jest rozważanych kilka wariantów. Wiele będzie zależało od docelowej dokumentacji projektowej na przebudowę dworca. To w niej będzie określona funkcja poszczególnych pomieszczeń na dworcu po modernizacji obiektu – tłumaczy Bartłomiej Sarna.
Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej – Ząbkowicach: nowe przejście podziemne i centrum przesiadkowe
W lutym 2019 roku w Dąbrowie Górniczej - Ząbkowicach oficjalnie otwarte zostało obok dworcowego budynku nowe przejście podziemne, które połączyło dworcowe perony oraz dwie części tej dzielnicy, oddzielone linią kolejową. Inwestycja powstała w ramach projektu „Przebudowa infrastruktury do obsługi podróżnych na stacjach i przystankach”.
To wspólne zadanie, realizowane od 2017 roku przez gminę Dąbrowa Górnicza i PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. w Częstochowie. Budowa kosztowała 6,7 mln zł netto, z czego 3,5 mln zł przeznaczyła na nią kolej, a 3,2 mln zł dołożyło miasto. Wykonawcą prac była firma Banimex. Przy ulicy Dworcowej, w bezpośrednim sąsiedztwie ząbkowickiego dworca, powstało też centrum przesiadkowe wraz z przebudowanym tam układem komunikacyjnym. Dziś wiadomo już, że miejsc parkingowych jest tam za mało.
Miasto stara się więc o pozyskanie dodatkowych gruntów od PKP, co pozwoliłoby rozbudować strefę parkingową i centrum przesiadkowe. Wcześniej, w w 2014 roku PKP PLK SA odnowiły perony na stacji w Ząbkowicach. Obiekt zyskał wtedy nową nawierzchnię, wyposażony został w wiaty, ławki i tablice informacyjne. Zamontowane zostało również nowe oświetlenie i nagłośnienie.
Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej – Ząbkowicach: zabytek trzeba uratować, inny cenny dworzec z XIX wieku został już zburzony
Stacja Ząbkowice jest najstarszą stacją w Zagłębiu Dąbrowskim, a pierwszy rozkładowy pociąg z Częstochowy przybył na nią 1 grudnia 1847 roku. Pierwszy ząbkowicki dworzec kolejowy Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej zbudowany został w 1847 roku, albo ok. 1856 r. Budynek ten – nieuznany oficjalnie za zabytek – przetrwał do naszych czasów, lecz został wyburzony w 2017 roku w związku z budową wspomnianego przejścia podziemnego pod torowiskiem. Drugi, zachowany do dziś dworzec, o którego przetrwanie toczy się dziś cała batalia, wzniesiony został dwuetapowo, w latach 1867-1868 oraz 1892-1893. Obiekt jest dziełem architektury i budownictwa XIX wieku.
Budynek niszczał w ostatnich latach i być może tak byłoby nadal. Miejscowi społecznicy, zrzeszeni m.in. w stowarzyszeniu Dąbrowskie Inicjatywy Społeczne, zorganizowali akcję ratowania ząbkowickiego dworca. W jej efekcie w 2020 roku budynek został wpisany do rejestru zabytków nieruchomych województwa śląskiego. Obiekt ten znalazł się w rejestrze pod numerem A/706/2020, co pewnie uchroniło go także przed zakusami, by dworzec po prostu rozebrać.
W styczniu 2016 roku w PKP wyburzyło już bowiem w Dąbrowie Górniczej piękny, XIX-wieczny dworzec Strzemieszyce Północne. Jak wyjaśniał wówczas wyjaśnia Maciej Bułtowicz, główny specjalista w biurze prasowym PKP S.A, w toku postępowania WINB ustalił, że budynek nie był wpisany do rejestru zabytków, ani nie został objęty ochroną konserwatorską (na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Dąbrowa Górnicza dla terenów położonych w Strzemieszycach).
zdjęcia
https://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/dwor...583/zd/86667013