OPRACOWANIE DOKUMENTACJI PRZEDPROJEKTOWEJ DLA PROJEKTU PN.: ?PRACE NA LINII KOLEJOWEJ NR 1 NA ODCINKU ZAWIERCIE ? BĘDZIN - ETAP IV? W RAMACH PROJEKTU PN. ?PRACE PRZYGOTOWAWCZE DLA WYBRANYCH PROJEKTÓW? ? OPRACOWANIE STUDIUM WYKONALNOŚCI"
Przedmiotem analiz studialnych jest następujący zakres inwestycji:
? Linia kolejowa nr 1 Warszawa Zachodnia- Katowice odcinek Zawiercie - Będzin od km 273,261 do km 304,700 z infrastrukturą towarzyszącą oraz w ramach rozpatrywanych wariantów połączenia z liniami nr 154, 160, 186, 182, 133, znajdującymi się w korytarzu E-65. Linia nr 1 znajduje się w sieci TEN-T Bałtyk- Adriatyk od km 274,227 do km 318,378, objęta jest Umową AGC od km 273,268 do km 318,686 i AGTC od km 273,246 do km 318,378. Linia kolejowa nr 1 jest linią znaczenia państwowego, magistralną, dwutorową, zelektryfikowaną, wyposażoną w samoczynną blokadę liniową dwukierunkową. Prędkość konstrukcyjna wynosi 160 km/h. Prędkość rozkładowa na przedmiotowym odcinku wynosi:
tor nr 1 tor nr 2 - od km 273,268 do km 299,200 120 km/h dla pociągów pasażerskich i 80 km/h dla pociągów towarowych, od km 299,200 do km 300,700 100 km/h dla pociągów pasażerskich i 80 km/h dla pociągów towarowych, od km 300,700 do km 304,700, 90 km/h dla pociągów pasażerskich i towarowych.
tor nr 2 od km ? od km 273,268 do km 299,200 120 km/h dla pociągów pasażerskich i 80 km/h dla pociągów towarowych, od km 299,200 do km 304,700 90 km/h dla pociągów pasażerskich i 70 km/h dla pociągów towarowych.
Na przedmiotowym odcinku linii kolejowej nr 1 znajdują się następujące stacje i przystanki osobowe:
Stacja Zawiercie
Stacja Łazy
Po. Wiesiółka
Po. Chruszczobród
Po. Dąbrowa Górnicza Sikorka
Stacja Dąbrowa Górnicza Ząbkowice
Po. Dąbrowa Górnicza Pogoria
Po. Dąbrowa Górnicza Gołonóg
Stacja Dąbrowa Górnicza
Po. Będzin Ksawera
Po. Będzin Miasto
Stacja Będzin
Wszystkie stacje i przystanki osobowe na przedmiotowym odcinku linii kolejowej, których dotyczy to studium, są zarządzane przez PKP Polskie Linie Kolejowe Zakład Linii Kolejowych w Częstochowie.
? Linia kolejowa nr 154 Łazy Dąbrowa Górnicza Towarowa odcinek Zawiercie ? Łazy od km 0,000 do km 22,150. Linia kolejowa nr 154 jest linią znaczenia państwowego,
pierwszorzędną, dwutorową, zelektryfikowaną na odcinku od km -3,176 do km 21,382. Prędkość konstrukcyjna wynosi 100 km/h. Linia nie wchodzi w skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, i nie jest objęta Umową AGC i AGTC.
? Linia kolejowa nr 160 (Zawiercie ZW ? Dąbrowa Górnicza Ząbkowice ZA T3), na odcinku Zawiercie ? Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, od km 275,030 do km 291,680. Linia kolejowa 160 jest linią znaczenia państwowego, pierwszorzędną, jednotorową, zelktryfikowaną, wchodzi w skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T Bałtyk- Adriatyk. Prędkość konstrukcyjna wynosi 120 km/h. Linia wchodzi w skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, nie jest objęta Umową AGC i AGTC.
? Linia kolejowa nr 186 (Zawiercie ? Dąbrowa Górnicza Ząbkowice T4), na odcinku Zawiercie ? Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, od km 274,855 do km 291,722. Linia kolejowa 186 jest linią znaczenia państwowego, pierwszorzędną, jednotorową, zelektryfikowaną, na całej długości wchodzi w skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, nie jest objęta Umową AGC i AGTC. Prędkość konstrukcyjna wynosi 120 km/h.
? Linia kolejowa nr 182 Tarnowskie Góry ? Zawiercie od km -0,571 do km 45,502, znaczenia miejscowego, jednotorowa, zelektryfikowana na odcinku od km -0,571 do km 4,820 i od km 44,319 do km 45,502. Linia nie wchodzi w skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, i nie jest objęta Umowami AGC i AGTC. Prędkość konstrukcyjna wynosi 120 km/h. Na odcinku od km 4,820 do km 29,200 linia jest wyłączona z eksploatacji.
? Linia kolejowa nr 133 Dąbrowa Górnicza Ząbkowice ? Kraków Główny od km -1,224 do km 70,890 jest linią znaczenia państwowego, magistralną, zelektryfikowaną, jednotorową na odcinku od km 13,639 do km 15,466 oraz od km 70,850 do km 700,890, dwutorową od km -1,224 do km 13,639 oraz od km 15,466 do km 70,850. Linia nr 1 znajduje się w sieci TEN-T od km 15,536 do km 62,817, objęta jest Umową AGC od km 15,536 do km 70,890, i AGTC od km -1,224 do km 10,700 oraz od km 15,536 do km 62,817. Prędkość konstrukcyjna wynosi 160 km/h.
Ogólneceleprojektu
1) W toku eksploatacji linii kolejowej objętej projektem Zamawiający zidentyfikował następujące niedogodności:
a) niezadowalająca prędkość jazdy na odcinku Zawiercie - Będzin spowodowana ograniczeniami wynikającymi z geometrii linii.

niezadowalająca prędkość jazdy na odcinku Zawiercie - Będzin spowodowana złym stanem technicznym; stacja Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, odcinek Dąbrowa Górnicza Ząbkowice- Będzin, szyny i podkłady miejscowo z lat 90.
c) niewystarczająca przepustowość odcinka Dąbrowa Górnicza Ząbkowice ? Będzin, spowodowana: czasem jazdy wydłużonym ze względu na niskie prędkości / zbyt długimi odstępami (szlakami); brakiem możliwości wyprzedzania; dwa tory linii nr 1 brak możliwości separowania ruchu,
d) niewystarczająca przepustowość węzła kolejowego Łazy i Dąbrowa Górnicza Ząbkowice spowodowana: niedostosowaniem układu torowego węzła do obecnych potrzeb, istniejące rozjazdy krzyżowe, rozjazdy R190 w torach głównych zasadniczych
e) niedostosowanie rozmieszczenia obiektów obsługi podróżnych do lokalizacji siedzib ludzkich i celów podróży;
f) niewystarczająca infrastruktura w obszarach nadania/odbioru ładunków;
g) zły stan obiektów obsługi podróżnych, utrudniający wygodne korzystanie z nich przez
podróżnych, w tym osoby o ograniczonej możliwości poruszania się;
h) obniżenie parametrów technicznych infrastruktury nawierzchniowej, powodujące
zagrożenie wprowadzania kolejnych obostrzeń w ruchu pociągów
i) obniżenie poziomu bezpieczeństwa w obrębie skrzyżowań linii kolejowej z drogami publicznymi z powodu zmiany warunków ruchowych kolejowo-drogowych,
wymagające przeklasyfikowania przejazdów do wyższej kategorii
j) pogarszający się stan techniczny obiektów inżynieryjnych
k) niezadowalający stan techniczny sieci trakcyjnej, elektrycznego ogrzewania rozjazdów,
oświetlenia przejazdów i stacyjnego
2) Realizacja projektu musi pozwolić na usunięcie tych niedogodności, a także na osiągnięcie następujących celów ogólnych:
a) Skrócenie czasu jazdy.

Poprawa przepustowości linii, częstotliwości, skomunikowania oraz punktualności
realizowanych połączeń.
c) Zwiększenie dostępności transportu kolejowego.
d) Usprawnienie statycznej i dynamicznej informacji pasażerskiej oraz informacji dla
przewoźników.
e) Poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego, podróżnych, przewożonych ładunków
oraz ruchu drogowego na przejazdach kolejowych.
f) Racjonalizacja kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury oraz
ograniczenie dewastacji infrastruktury kolejowej na przedmiotowej linii
g) Zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie niedyskryminującego dostępu
do polskiej infrastruktury kolejowej operatorom z innych krajów,
h) Zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko;
3) Cele te mogą zostaną osiągnięte w szczególności poprzez:
Dostosowanie przepustowości linii do spodziewanego obciążenia ruchem pasażerskim (w tym aglomeracyjnym) i towarowym przy zapewnieniu wymaganej rezerwy przepustowości,
Podniesienie prędkości w ruchu pasażerskim (szczególnie dalekobieżnym) dla odcinka Będzin ? Zawiercie,
Osiągnięcie parametrów technicznych wymaganych (mającymi zastosowanie w danym przypadku) regulacjami: T echnicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności, Wytycznymi sieci TEN-T, innymi przepisami UE, przepisami krajowymi, stosowanymi normami oraz przepisami wewnętrznymi PKP PLK S.A., (z zastrzeżeniem możliwości uzyskania odstępstw od wymagań, w przypadkach uzasadnionych uwarunkowaniami technicznymi i ekonomicznymi).
Zastosowanie elementów o wysokiej niezawodności i trwałości.
Zastosowanie elementów wandaloodpornych.
Zwiększenie efektywności systemu sterowania ruchem kolejowym na długości całej linii objętej SW.
Zwiększenie efektywności systemów zasilania i sieci trakcyjnej, w tym umożliwienie realizowania oferty przewozowej z użyciem nowoczesnych lokomotyw elektrycznych o mocy ok. 6 MW.
Wyposażenie przejazdów kolejowych w nowoczesne urządzenia zabezpieczenia ruchu.
przypadku niektórych wariantów inwestycyjnych, cele ogólne będą również realizowane poprzez:

Separację ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego na odcinku (Katowice) ? Będzin ? Zawiercie, a także towarowego i pasażerskiego na odcinku Dąbrowa Górnicza Ząbkowice ? Łazy - Zawiercie,
c) Zwiększenie przepustowości dla ruchu towarowego poprzez zapewnienie możliwości przyjęcia pociągów towarowych o długości min. 750 m na tory główne dodatkowe,
d) Ułatwienie strefowania pociągów aglomeracyjnych w sposób minimalizujący kolizje ruchowe,
e) Rozwiązanie kolizyjności ruchu w rejonie stacji Zawiercie i Łazy (układ torów z kierunku Katowic jest taki, że ruch podmiejski jest na torach zewnętrznych, a dalekobieżny na torach wewnętrznych, natomiast wlot linii 1 i 4 w Zawierciu jest taki, że ruch dalekobieżny z CMK jest wyprowadzony na zewnątrz),
f) Zapewnienie możliwości realizacji cyklicznego, symetrycznego i zintegrowanego rozkładu jazdy dla pociągów aglomeracyjnych, regionalnych i dalekobieżnych,
g) Dostosowanie odcinka do potrzeb wynikających z koncepcji rozwojowych dla kolei
metropolitalnej Górnośląskiego Związku Metropolitajnego,
h) Zwiększenie dostępności transportu kolejowego w ruchu aglomeracyjnym
iregionalnym poprzez budowę nowych przystanków lub korektę położenia
istniejących.
i) Zabudowę urządzeń detekcji stanów awaryjnych taboru (DSAT).
j) Zmniejszenie liczby skrzyżowań linii kolejowej z drogami kołowymi w poziomie
szyn, w tym poprzez budowę skrzyżowań dwupoziomowych i dróg dojazdowych.
k) Zabudowę monitoringu wizyjnego ? np. terenu stacji.
W ramach wariantu modernizacji lub budowy nowej infrastruktury należy rozważać następujące założenia inwestycyjne:
a) Dobudowę dwóch dodatkowych torów co najmniej na odcinku Będzin ? Dąbrowa Górnicza Ząbkowice,

Na odc. Dąbrowa Górnicza Ząbkowice ? Zawiercie należy w SW przeanalizować w jaki sposób kontynuować separację ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego przy uwzględnieniu konieczności:
? zachowania płynności ruchu towarowego na odc. Dąbrowa Górnicza Ząbkowice ? Łazy ? Zawiercie (linie 160, 186 oraz 154),
? strefowania ruchu aglomeracyjnego w stacji Zawiercie bez kolizji z ruchem dalekobieżnym,
? bezkolizyjnego powiązania pary torów aglomeracyjnych z linią 182 (obsługa MPL Katowice-Pyrzowice),
c) odbudowy połączenia pomiędzy st. Dąbrowa Górnicza Huta Katowice a podg. Dąbrowa Górnicza Piekło, która ma na celu ułatwienie przejazdu dla pociągów obsługujących Elektrownię Łagisza poprzez wyeliminowanie kolizji z ruchem pasażerskim w stacji Dąbrowa Górnicza Ząbkowice ? linia 662 i 162, atakże budowę łącznicy pomiędzy linią 133 a linią 662/162 w celu umożliwienia wjazdu na grupę DZB st. Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, rozbudowę stacji Dąbrowa Górnicza Południowa w celu zmiany trakcji elektrycznej na spalinową (w wariantach 4-torowych linii nr 1),
d) dostosowania układu torowego st. Dąbrowa Górnicza Ząbkowice w rejonach DZA i DZB, w tym elektryfikacja torów głównych,
e) dostosowanie układu torowego stacji Łazy i Zawiercie do współczesnych wymagań i natężenia ruchu towarowego, w tym parametrów TEN-T,
f) budowy nowych przystanków lub korektę położenia istniejących w celu zwiększenia dostępności miejsc obsługi pasażerów w miejscach wynikających z analiz,
W ramach podwariantu należy przeanalizować możliwość:
? budowy nowej linii kolejowej skracającej trasę oraz umożliwiającej podniesienie prędkości maksymalnej dla pociągów dalekobieżnych od linii nr 1 w kierunku CMK. Nowa linia kolejowa stanowiłaby alternatywę dla dobudowy dodatkowej pary torów wzdłuż linii nr 1.
? powiązanie z projektem odbudowy połączenia Dąbrowa Górnicza ? Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce dla ruchu aglomeracyjnego, który będzie analizowany w przyszłości ramach odrębnego studium wykonalności w dwóch wariantach: po częściowo zlikwidowanej linii 184 (przez Sosnowiec Zagórze) lub po częściowo zlikwidowanej linii 162 (przez Dąbrowę Górniczą Gołonóg). Należy określić niezbędną rezerwę terenową wraz z docelowym układem torowym w infrastrukturze linii nr 1. Ponadto Wykonawca opracuje wstępną koncepcję trasowania połączenia w planie i profilu wraz z obiektami inżynieryjnymi w dwóch wariantach bez wykonywania pełnych analiz środowiskowych i geologicznych,
W zakresie prędkości uzyskanie prędkości maksymalnej:
? dla linii nr 1: rozwiązanie inwestycyjne 1. wynikającej z optymalizacji geometrii linii w planie bez wychodzenia poza teren kolejowy, rozwiązanie inwestycyjne 2. uzyskanie ciągłej prędkości min. 160 km/h (możliwość wychodzenia poza teren kolejowy), opcja 3. uzyskanie ciągłej prędkości 200 km/h (możliwość wychodzenia poza teren kolejowy).
? Dla podwariantu zakładającego budowę nowego odcinka linii kolejowej: założenie inwestycyjne 1. uzyskanie ciągłej prędkości do 200 km/h, założenie inwestycyjne 2. uzyskanie ciągłej prędkości 250 km/h.
? Dla linii towarowych: wynikającej z optymalizacji geometrii linii w planie bez wychodzenia poza teren kolejowy.
i powyżej jest też info o węźle CPK i obok koncepcji przez Reden również wersja przez Gołonóg.
Oby zaplanowali przystanek na wysokości Centrum Administracyjnego (dawniej znany w planach jako DG Ratusz).