Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Dworzec PKP i centra przesiadkowe
Forum Mieszkańców Dąbrowy Górniczej > Dąbrowa Górnicza > Nasze Miasto
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61
:)
i uzupelnienie

CYTAT
koleje śląskie

23.09.2011 - Koleje Śląskie na torach od października

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami przewoźnik ogłosił rozkład jazdy oraz ceny biletów, które od 1 października będą obowiązywały w jego pociągach na trasie Gliwice–Częstochowa oraz Częstochowa–Wisła Głębce.


„Wszystko wskazuje na to, że wszystkie kwestie związane z debiutem Kolei Śląskich zostały dopięte na ostatni guzik. Niemniej towarzyszy nam lekka trema.” – mówi Adma Matusiewicz Marszałek Województwa Śląskiego.

Rozkład jazdy będzie obowiązywał od 1 października do 10 grudnia 2011 roku. Od poniedziałku do piątku Koleje Śląskie uruchomią pomiędzy Gliwicami i Częstochową średnio 84 połączenia. W weekendy będzie ich 42. Dodatkowo w soboty i niedzielę będą kursowały dwa przyspieszone pociągi do Wisły Głębce: „Wisełka” (odjazd z Częstochowy o 5:57, przyjazd do Wisły Głębce o 9:24) oraz „Stożek” (odjazd ze stacji Sosnowiec Główny o 14:40, Wisła Głębce 17:40). Dzięki właściwej gospodarce taborowej Koleje Śląskie będą uruchamiały podobną ilość pociągów co Przewozy Regionalne, przy mniejszym zapotrzebowaniu na pojazdy kolejowe. Połączenia będą obsługiwane przez tabor złożony z ośmiu elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) ELF, trzy EZT typu FLIRT, dwa typu EN57KM oraz dwa składy złożone z wagonów przedziałowych drugiej klasy i lokomotywy elektrycznej.

„Naszych pasażerów nie zawsze interesuje, pociągiem której spółki będą się przemieszczać. Dla nich najważniejsze jest po prostu to, by dotrzeć do celu. Na tory województwa śląskiego już za kilka dni wyjadą nowoczesne pociągi. Mamy pełen skład osobowy, mamy bilety, kasy i taryfy, ale i tabor rezerwowy na wypadek ewentualnych problemów. I mimo, że uruchomienie tego typu spółki jest ogromnym wydarzeniem logistycznym, to jesteśmy pewni, że zakończy się sukcesem.” – dodaje marszałek Adam Matusiewicz.

Ceny biletów Kolei Śląskich będą nieco tańsze od proponowanych obecnie przez Przewozy Regionalne. Najtańszy jednorazowy bilet, który pozwoli na odbycie podróży do pięciu kilometrów, kosztował będzie 2,80 zł (w taryfie PR – 3 zł), a jednorazowy normalny bilet Kolei Śląskich z Gliwic do Częstochowy będzie kosztował 19 zł (PR – 19,50 zł). Oprócz tradycyjnej taryfy kilometrowej Koleje Śląskie wprowadziły atrakcyjną cenowo taryfę liniową stanowiącą odpowiednik taryfy strefowej PR. Na 11 wybranych liniach (L11–17, L61–64) będą obowiązywały specjalne ceny biletów. Bilety liniowe jednorazowe w aglomeracji śląskiej (taryfy TL 1–4) są ważne przez 120 minut, natomiast w pociągach kursujących do Wisły (taryfy TL 5–8) przez 240 minut.

W pociągach Kolei Śląskich uznawane będą uprawnienia do wszystkich ulg ustawowych. Przewoźnik ponadto wprowadził własne ulgi handlowe. Bilet „SilesiaWeekend” umożliwi podróżującym w weekendy korzystać z 20% ulgi na zakup biletu KŚ w obie strony (15% w jedną stronę). Bilet „Rodzinny” (dla 2–6 osób, w tym co najwyżej dwóch dorosłych i co najmniej jedno dziecko do 16 r.ż.) daje możliwość zakupu biletu jednorazowego z 30% ulgą na przejazd w jedną lub obie strony. Dzieci i młodzież do 26 roku życia, które nie posiadają prawa do ulgi ustawowej będą mogły skorzystać z ulgi 20% (KŚ 26), natomiast pasażerowie powyżej 65 roku życia będą mogli skorzystać z 30% ulgi w ramach biletu „SENIOR 65+”.

„Z perspektywy pasażera zmieni się przede wszystkim komfort podróży. Oprócz tego nasze bilety będą niewiele, ale jednak zauważalnie tańsze od biletów oferowanych przez Przewozy Regionalne. Na trasie Gliwice-Częstochowa bardzo istotne będzie również taktowanie pociągów, czyli ich regularne kursowanie w odstępach trzydziestominutowych.” – tłumaczy Marek Worach prezes Kolei Śląskich.

Sprzedaż biletów prowadzona będzie przede wszystkim we własnych kasach oraz biletomatach, które zostaną uruchomione w październiku, a także przy pomocy telefonu komórkowego w ramach systemu CallPay. 1 października Koleje Śląskie uruchomią siedem własnych kas biletowych w budynkach dworców (Częstochowa ul. Piłsudskiego, Poraj, Łazy, Będzin Miasto, Sosnowiec Główny, Chorzów Batory, Zabrze), cztery własne kontenery kasowe (Gliwice, Katowice ul. Konopnickiej i pl. Oddziałów Młodzieży Powstańczej oraz Dąbrowa Górnicza) oraz dwa kontenery dzierżawione od innych przewoźników (stacje Myszków i Zawiercie). Biletomaty zainstalowane zostaną na stacjach Częstochowa, Częstochowa Raków, Myszków, Zawiercie, Łazy, Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, Dąbrowa Górnicza, Sosnowiec Główny, Katowice, Chorzów Batory, Ruda Chebzie, Ruda Śląska, Zabrze, Gliwice. Bilet będzie można kupić również w pociągu u konduktora.

Po kilkunastu tygodniach negocjacji z Przewozami Regionalnymi w tym tygodniu zakończono rozmowy na temat wzajemnego honorowania biletów. Ustalono, że odcinku Gliwice – Częstochowa Koleje Śląskie honorować będą następujące rodzaje biletów i kart z oferty PR: REGIOkarnet ważny we wszystkich pociągach, REGIOkarnet ważny w pociągach REGIO, Turystyczny ważny tylko w pociągach REGIO, Turystyczny ważny we wszystkich pociągach, bilet sieciowy, REGIOkarta roczna, REGIOkarta półroczna, REGIOkarta SENIOR. Przewozy Regionalne na odcinku Chorzów Batory–Częstochowa będą natomiast honorować w pociągach REGIO następujące rodzaje biletów sprzedanych zgodnie z taryfą przewozową Kolei Śląskich: bilety okresowe miesięczne, wydane wg taryfy normalnej oraz z ulgami ustawowymi (37%, 49%, 51%, 78%, 93%, 95%) i ulgami handlowymi (20%, 30%), bilet „SilesiaWeekend”, bilet „SENIOR 65+” (wyłącznie bilety okresowe miesięczne z ulgą 30%), KŚ 26 (wyłącznie bilety okresowe miesięczne z ulgą 20%).

Pociągi Kolei Śląskich pojawią się na torach w sobotę 1 października. Pierwszy ELF wyjedzie ze stacji Częstochowa o godz. 3:55.

* * *
Koleje Śląskie Sp. z o. o. to spółka, założona 8 kwietnia 2010 roku, której jedynym wspólnikiem jest Województwo Śląskie, powołana w celu świadczenia usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego. Przedmiotem działalności spółki są przede wszystkim kolejowe regionalne przewozy osób i rzeczy oraz świadczenie usług związanych z przewozem. Uruchomienie połączeń kolejowych planowane jest na 1 października 2011 roku na trasie Gliwice-Katowice-Częstochowa oraz Częstochowa-Wisła Głębce. Koleje Śląskie zamierzają uruchamiać w przyszłości kolejne połączenia kolejowe, jednak konkretne decyzje w tej sprawie nie zostały jeszcze podjęte. Wpływ na to będą miały przede wszystkim uwarunkowania natury ekonomicznej.
Sebastian22
Hmm w sumie to kontener jest dobrą opcją a ten nie jest jakis wyjatkowo brzydki.....no ale jeszcze na peronie ma być biletomat....moze juz jest ?
TeodorMotor
Osoby zainteresowane rozkładem jazdy KŚ (które to rozkłady w "gustownych" tablicach już spotkać można) powinny się zaopatrzyć w:
1. szkło powiększające
2. linijkę minimum 50cm
3. latarkę też dobrze mieć
Osoby starsze powinny się na peron w towarzystwie w miarę qmatego osobnika typu wnuczka/wnuk, któren to osobnik będzie miał szanse odczytania czegoś z płachty rozkładu jazdy KŚ.
Mały77
CYTAT(TeodorMotor @ pon, 26 wrz 2011 - 10:07) *
Osoby zainteresowane rozkładem jazdy KŚ (które to rozkłady w "gustownych" tablicach już spotkać można) powinny się zaopatrzyć w:
1. szkło powiększające
2. linijkę minimum 50cm
3. latarkę też dobrze mieć
Osoby starsze powinny się na peron w towarzystwie w miarę qmatego osobnika typu wnuczka/wnuk, któren to osobnik będzie miał szanse odczytania czegoś z płachty rozkładu jazdy KŚ.

Powiem tak - ktoś gdzieś jadąc korzysta jeszcze z papierowych rozkładów? Przecież wszystko wisi w internecie i ten wnuczek/wnuczka może sprawdzić pociąg, autobus, tramwaj sprawdzić w internecie, gdzie informacja jest "najświeższa" wink.gif
Prosty
Szkoda tylko, że od dzisiaj nie ma pociągu z Katowic pierwszego, koło 4:30. Tzn. w tygodniu jest nadal, niestety w weekendy nie.
Dave
Ano ni ma, tak samo jak przed 22:00 ostatniego pociągu z Czewy do Katowic ni ma w weekendy ino w robocze sad.gif
:)
z DZ:

CYTAT
W najbliższych trzech, czterech latach nie ma natomiast szans na to, by miasto miało swój dworzec, jakikolwiek. - PKP, to państwo w państwie, nie możemy się porozumieć ze spółkami, których jest kilkadziesiąt - stwierdził Zbigniew Podraza. - Remontowane będzie torowisko, niwelowane będą łuki w rejonie dąbrowskiego peronu. Dlatego dopóki prace te się nie zakończą, nie ma szans na decyzje - dodał.


Bardzo wielu innym udalo sie jednak jakos dogadac...

Te luki sa juz opoznione o kilka lat. Byly przyznane konkretne srodki z ministerstwa w ramach programu likwidacji "waskich gardel". Co ciekawe kiedys podawano, ze PKP wycofalo sie z tamtej inwestycji ze wzgledu na wladze DG - nowy dworzec i tunel = przeprojektowanie. A teraz maja najpierw zrobic luki a potem nieszczyc i znowu przebudowywac?

Ostatnio kolo dworca cos sie dzieje, ale to chyba zwiazane z kanalizacja?

dla przypomnienia - realizacja 2007/8:

stacja Dąbrowa Górnicza
przebudowa toru nr 1 i 2 w km 299,2 - 300,1, zmiana geometrii toru, przebudowa przejazdu kolejowego w km 299,522, budowa ssp na przejściu dla pieszych w km 300,020 oraz wymiana 2 szt. semaforów, przebudowa układu rozjazdowego wraz z urządzeniami srk i siecią z wymianą rozjazdu nr 10 i likwidacją rozjazdów nr 11 i 7 6 450 000zl

Pozycja Nr 31
linia Nr 1 Warszawa ? Katowice, stacja Dabrowa Górnicza
Likwidacja ograniczen predkosci v = 40/60 km/godz., podniesienie predkosci rozkładowej
z v = 90/100 km/godz. do v = 110/120 km/godz.

To tlumaczenie naszych wladz identyczne jak w 2005 roku.
kwintosz
Jedno i to samo tłumaczenie PPP dla swojej nieudolności w dziedzinie rozwiązania problemu z dworcem PKP.

W innych miastach się da, tylko w Dąbrowie jakoś nie. Tak tak wiem, inni dostają dworce a u nas chcemy ruinę, więc to zupełnie co innego.
Przyzwyczaiłem się już do myśli, że lepiej mówić że w DG nie ma dworca (a tak śmialiśmy się z Czeladzi.. wink.gif) ale jak usłyszałem tłumaczenia na spotkaniu Prezydenta z mieszkańcami to osłupiałem.

Modernizacja przy łukach cały czas w toku.. od 2005 roku, praca wre normalnie.. laugh.gif Żeby to jeszcze chociaż jakąś jaskółkę było widać..
:)
tego luku to chyba nie ma nawet w planach do 2015...
Mały77
Ale po co Wam ten dworzec? Dąbrowa nie jest stacją przesiadkową. Jak dla mnie olałbym wszystkie budynki PKP a popracował nad peronami. Wcześniej ktoś wrzucał jak świetnie może wyglądać peron wraz z zadaszeniem, ogrzewaną poczekalnią, może infokioskiem powiązanym z kasą - i tyle moim zdaniem by starczyło. I nie wiem czy by nie starczyło czasem tych pieniędzy jaką chcą PKP za te ruiny ...
Sebastian22
Wystarczy dobrze zadaszony i nowy peron z biletomatem ktore ,nota bene, maja stanac lada dzien min. w Dabrowie G. ("centrum") za sprawa KŚ ....
:)
CYTAT(Mały77 @ wto, 22 lis 2011 - 06:27) *
Ale po co Wam ten dworzec?


"dworzec" rozumiany jako zagospodarowanie tego terenu - peron, tunel, przeluzenie Kosciuszki. Sam budynek to juz inna sprawa.
kwintosz
A ja chce dworzec. wink.gif Chce iść do kasy, kupić bilet u Pani czy zapytać o najlepsze połączenia czy dokładne ceny w poszczególnych klasach etc. I nie zawsze było tak, że Panie były niemiłe smile.gif
Chce też, by podróżni mieli możliwość jak ludzie siąść i się ogrzać w porze zimowej w oczekiwaniu na pociąg.

Przerabiałem dojazdy pociągiem na uczelnie przez 5 lat every day. Ktoś kto tego nie doświadczył nie wie co to znaczy. A ludzie dojeżdżają pociągami przez x lat: do pracy, na uczelnie, do rodzin, na wczasy itp. Nikt nie oczekuje budowy nie wiadomo jakiego gmachu. Ba, budynek wielkości nastawni przy peronach nadawałby się do tych celów znakomicie.

Mniejsze pipidówy remontują dworce bo jakoś się da.. Nie idźmy drogą Frankiewicza i likwidujmy odrazu wszystko.
Kolej ma przyszłość przy odpowiednich środkach finansowych w nią zainwestowanych, szczególnie gdy w końcu władze miast w GOP także się zorientują jakie są trendy europejskie i metropolitarne w Polsce (SKR) ( w PL - KDP). Kiedyś to musi nastąpić. A ceny benzyny czy oleju napędowego dodatkowo niektórych do tego przekonują.
Master
Dziwi mnie to wszystko. Przeciez jesli PPP rozwiązałby problem dworca tzn doprowadził do budowy małego funkcjonalnego budynku + jakis parking, zapewniłby sobie bezproblemowo kilka kolejnych kadencji na stanowisku ... cool.gif
vacu
CYTAT(kwintosz @ wto, 22 lis 2011 - 23:37) *
Przerabiałem dojazdy pociągiem na uczelnie przez 5 lat every day. Ktoś kto tego nie doświadczył nie wie co to znaczy. A ludzie dojeżdżają pociągami przez x lat: do pracy, na uczelnie, do rodzin, na wczasy itp. Nikt nie oczekuje budowy nie wiadomo jakiego gmachu. Ba, budynek wielkości nastawni przy peronach nadawałby się do tych celów znakomicie.

Dojeżdżałem jak ty i powiem, że wystarczyłoby połączyć ze sobą 3-4 kontenery takie jak socjalne na budowach, ogarnąć i można mieć solidny "dworzec" jaki by nam wystarczył z kasą i kilkunastoma miejscami w poczekalni. Znajomy ma w ten sposób zrobiony domek "myśliwski" i jeżeli nie powie to nikt nawet nie pomyśli, że to powstało z kontenerów także wiem co piszę (tylko oczywiście trzeba kontenerom zrobić lekki "tuning" po postawieniu). Plus jakiś niewielki parking dla uskuteczniających P&R (pewnie kilka osób się znajdzie). Więcej nie trzeba, za "moich czasów" (4-5 lat temu) i tak - nawet w godzinach "szczytu" więcej oczekujących niż kilkanaście osób nie pamiętam, chyba, że coś wypadło albo było solidnie opóźnione.
Mały77
CYTAT(kwintosz @ wto, 22 lis 2011 - 23:37) *
A ja chce dworzec. wink.gif Chce iść do kasy, kupić bilet u Pani czy zapytać o najlepsze połączenia czy dokładne ceny w poszczególnych klasach etc. I nie zawsze było tak, że Panie były niemiłe smile.gif
Chce też, by podróżni mieli możliwość jak ludzie siąść i się ogrzać w porze zimowej w oczekiwaniu na pociąg.

Ale to wszystko można zrobić na peronie w ładny sposób wink.gif
Sebastian22
co do informacji o "klasach itp" to bez przesady ale u nas zatrzymuja sie tylko KŚ, jakieś 3 TLK i tyleż samo InterREGIO, wiec aby byla tam jakas "pani" trzeba by zatrudnić teoretycznie 3 do kazdej ze spolek (PR, PKP IC i KŚ) a tego to nawet sosnowiec nie ma tongue.gif
Dave
Co najmniej 2 razy więcej TLK w DG jeździ i staje niż wymieniłeś :>
bzenek
CYTAT(kwintosz @ śro, 23 lis 2011 - 01:37) *
Kolej ma przyszłość przy odpowiednich środkach finansowych w nią zainwestowanych, szczególnie gdy w końcu władze miast w GOP także się zorientują jakie są trendy europejskie i metropolitarne w Polsce (SKR) ( w PL - KDP). Kiedyś to musi nastąpić. A ceny benzyny czy oleju napędowego dodatkowo niektórych do tego przekonują.

Eee tam ględzenie o drogiej benzynie jest od zawsze, a nie słyszałem żeby z tego powodu ktoś zrezygnował z auta.

Za to w pierwszym półroczu w Województwie Ślaskim 2011 nastąpił spadek liczby pasażerów kolejowych o ... 20% blink.gif

CYTAT(Master @ śro, 23 lis 2011 - 02:38) *
Dziwi mnie to wszystko. Przeciez jesli PPP rozwiązałby problem dworca tzn doprowadził do budowy małego funkcjonalnego budynku + jakis parking, zapewniłby sobie bezproblemowo kilka kolejnych kadencji na stanowisku ... cool.gif

Albo by go radny Pasek podał do prokuratury za marnowanie publicznych pieniędzy na kolejowe gadżety. smile.gif

CYTAT(:) @ pon, 21 lis 2011 - 22:45) *
tego luku to chyba nie ma nawet w planach do 2015...

W zatwierdzonych ostatnio przez rząd planach kolejowych na 2015 jest tylko "opracowanie koncepcji modernizacji katowickiego węzła kolejowego". Może się tam coś urodzi. Choć od koncepcji do czynu droga daleka. Zwłaszcza w PKP.

Tymczasem nie ma sensu z nimi wchodzić we wspólne przedsięwzięcia. Dobrze, że Podraza tak rozumuje.
sandwich
Tu cytat z artykułu z GW, dlaczego potrzebny jest dworzec.

"Przypomnijmy, że docelowo Szybka Kolej Regionalna ma kursować na trasie Dąbrowa Górnicza - Tychy Miasto. Nie wiadomo jednak, kiedy trasa SKR miałaby zostać wydłużona. Jak nam mówił Witold Trólka z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, jednym z powodów, która sprawy na pewno nie przyspieszy, jest nieczynny dworzec w Dąbrowie Górniczej."
Leszek
Jak dla mnie to zwykłe pieprzenie - co ma dworzec do wydłużenia SKR? Tychy Miasto czy Tychy Zachodnie jakoś dworców nie mają...
matidg
CYTAT
Szybka kolej do Dąbrowy prędko nie dojedzie

W nowym rozkładzie jazdy pociągów, który zacznie obowiązywać od 11 grudnia 2011, znacznie wzrośnie liczba pociągów na trasie Sosnowiec - Tychy Miasto.

- Jesteśmy za tym, by rozwijać Szybką Kolej Regionalną - podkreśla Magdalena Tosza ze Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych, która poinformowała, że w nowym rozkładzie liczba pociągów na trasie Sosnowiec - Tychy Miasto wzrośnie z 34 do 64: w obu kierunkach pociągi mają kursować co pół godziny.

Przedstawiciele Przewozów Regionalnych zapewniają, że wszystkie awizowane pociągi wyjadą na trasy.

To ważne zapewnienie zważywszy, że w zeszłym roku zaraz po wejściu w życie nowego rozkładu 26 pociągów na trasie Tychy Miasto - Sosnowiec zostało zawieszonych. - W tym roku na pewno tak nie będzie, mamy wystarczającą liczbę składów do obsługi tej trasy - zapewnia Magdalena Tosza.

Przypomnijmy, że docelowo Szybka Kolej Regionalna ma kursować na trasie Dąbrowa Górnicza - Tychy Miasto. Nie wiadomo jednak, kiedy trasa SKR miałaby zostać wydłużona. Jak nam mówił Witold Trólka z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, jednym z powodów, która sprawy na pewno nie przyspieszy, jest nieczynny dworzec w Dąbrowie Górniczej.

Na razie o swój odcinek SKR dbają Tychy, gdzie m.in. budowane są właśnie dwa nowe przystanki. Inwestycje w sporej części finansowana jest z unijnej dotacji. Po takie dotacje mają też sięgać po 2014 roku zagłębiowskie miasta, by zmodernizować przystanki i perony na swojej części trasy.

Więcej... http://sosnowiec.gazeta.pl/gazetasosnowiec...l#ixzz1edAS4kbq

Sebastian22
wiekszym problemem jest raczej drugi peron ktory stanowil by koncowke lini niz zamknieta kasa.....
Arkade
Bodajże w najbliższą sobote (tzn jutro) ma być Flash mob "gdzie jest dworzec?" pod PKZ, zna ktoś jakieś szczególy?

EDIT:

3 grudnia
http://wn.com/Flash_Mob-Gdzie_Jest_Dworzec..._3_grudnia_2011
bzenek
CYTAT(matidg @ czw, 24 lis 2011 - 16:52) *
w nowym rozkładzie liczba pociągów na trasie Sosnowiec - Tychy Miasto wzrośnie z 34 do 64: w obu kierunkach pociągi mają kursować co pół godziny.

Ciekawe jaka będzie frekwencja ?
To będzie ważny wskaźnik zapotrzebowania na SKR w regionie.

CYTAT(Sebastian22 @ pią, 25 lis 2011 - 01:29) *
wiekszym problemem jest raczej drugi peron ktory stanowil by koncowke lini niz zamknieta kasa.....

Naturalnym jest uruchomienie pociągów do Ząbkowic. Peronów i (co ważniejsze) potencjalnych pasażerów jest tam dużo.

Dla optymistów smile.gif

PKP PLK ogłosiło, że next year ogłosi przetarg na "modernizację układu torowego wraz z urządzeniami srk w stacji Dąbrowa Górnicza".

Trudno powiedzieć co to znaczy ale poczekamy co z tego wyjdzie (albo nie wyjdzie).
Sebastian22
z tymi Zabkowicami to i racja...w koncu to najwieksza stacja w DG.
Pawell
Prezydent z radnymi wystosowali pismo do marszałka województwa, przeciwko planom Przewozów Regionalnych. Według nich, Szybka Kolej Regionalna nadal będzie dojeżdżała jedynie do Sosnowca. www.idabrowa.pl
bobik
Podsyłam link do artykułu, o którym mowa była powyżej:

http://dabrowa-gornicza.pl/aktualnosc-1495..._slaskiego.html

CYTAT
Apel do Marszałka Województwa Śląskiego
Redakcja: Anna Zubko

Podczas wczorajszej sesji Rady Miejskiej, Prezydent Zbigniew Podraza zwrócił się do Radnych z prośbą o wspólne poparcie Apelu do Marszałka Województwa Śląskiego w sprawie skrócenia trasy Szybkiej Kolei Regionalnej do Sosnowca z wykluczeniem Dąbrowy Górniczej.

Poza Zbigniewem Podrazą pod apelem podpisała się Przewodnicząca Rady Miejskiej Agnieszka Pasternak oraz Radni: Kazimierz Woźniczka, Józef Juroff, Krzysztof Tamborek, Artur Borowicz, Edward Bober, Tomasz Pasek, Ireneusz Zugaj, Krystyna Chrobot, Krystyna Szaniawska, Szymon Widera oraz Wiesław Wiekiera.

Apel został wysłany dzisiaj do Marszałka Adama Matusiewicza.


Treść apelu publikujemy poniżej.


Apel do Marszałka Województwa Śląskiego
w sprawie skrócenia trasy Szybkiej Kolei Regionalnej do Sosnowca,
z wykluczeniem Dąbrowy Górniczej

W ostatnim czasie pojawiają się w mediach, niepokojące informacje dotyczące Szybkiej Kolei Regionalnej. Jednym z przykładów może być tekst autorstwa Piotra Purzyńskiego, zatytułowany ?Szybka kolej do Dąbrowy prędko nie dojedzie?, opublikowany 24 listopada w portalu internetowym www.sosnowiec.gazeta.pl.

W świetle faktów przytoczonych w artykule, jako mieszkańcy Dąbrowy Górniczej, czujemy się marginalizowani i wykluczeni z Górnośląsko - Zagłębiowskiej Aglomeracji. Od samego początku pojawienia się projektu Szybkiej Kolei Regionalnej Dąbrowa Górnicza była żywo zainteresowana uczestniczeniem w nim. Dzisiaj okazuje się, że Dąbrowa zostaje z projektu ?po cichu? wyłączona, a linia ma się kończyć w Sosnowcu.

Dlaczego Szybka Kolej Regionalna ma dojeżdżać tylko do Sosnowca, skoro jej wprowadzenie ma na celu poprawę dostępu do stolicy regionu oraz poprawić komunikację w całym województwie?

W informacjach prasowych przytaczana jest wypowiedź pracownika Urzędu Marszałkowskiego, który za jeden z powodów skrócenia trasy Szybkiej Kolei Regionalnej do Sosnowca, z wykluczeniem Dąbrowy Górniczej, podaje nieczynny dworzec w Dąbrowie, co w naszej ocenie jest argumentem absurdalnym, zwłaszcza że po likwidacji kas, zakup biletu możliwy jest w pociągu, bez dodatkowych opłat bezpośrednio u konduktorów.

Warto przypomnieć, że to władze PKP w zeszłym roku podjęły decyzję o zamknięciu dworca i likwidacji kas biletowych w Dąbrowie Górniczej Centrum, a także o zlikwidowaniu w październiku tego roku, ostatniej działającej kasy biletowej na dworcu w Dąbrowie Górniczej Ząbkowicach.

Protestujemy przeciwko takiemu traktowaniu społeczności Dąbrowy Górniczej i apelujemy do Pana Marszałka o zajęcie stanowiska w tej sprawie i podjęcie działań, aby jednak Dąbrowa Górnicza jak najszybciej znalazła się na trasie Szybkiej Kolei Regionalnej, a mieszkańcy Dąbrowy nie czuli się w województwie mieszkańcami gorszej kategorii.
bzenek
CYTAT(Pawell @ wto, 29 lis 2011 - 16:57) *
Prezydent z radnymi wystosowali pismo do marszałka województwa, przeciwko planom Przewozów Regionalnych. Według nich, Szybka Kolej Regionalna nadal będzie dojeżdżała jedynie do Sosnowca. www.idabrowa.pl

Odrobina propagandowej histerii w tej sprawie nie zaszkodzi. wink.gif

A to lista radnych, którzy nie podpisali się pod wyżej wymienionym pismem smile.gif
Tadeusz Orpych - SLD
Bogusława Ciaś - PO
Ryszard Harańczyk - Blok Przyjaciół Dąbrowy/TPDG
Zbigniew Łukasik - Blok Przyjaciół Dąbrowy/TPDG
Krzysztof Stachowicz - PO
Marek Węgrzynowicz - PO
Grzegorz Kuśpiel - PO
Tomasz Osuszek - SLD
Ewa Kmiecik-Kawecka - PiS
Piotr Bobrowski - TPDG
Andrzej Sojka - PO
Katarzyna Zagajska - BPDG
kwintosz
Ciekawe, prawie cały przekrój rady.
Spodziewałem się innego podziału..
:)
Naturalne jest konczenie w Zabkowicach. I koncowe perony gotowe, i dodatkowa obsluga tak waznych dzielnic.
Dawno temu byl argument, ze miedzy Sosnowcem i DG centrum sa 2 tory i bedzie problem z duza czestotliwoscia, co najmniej trezba bedzie dobudowac mijanki na stacjach (dodatkowe perony) i przepuszczac inne. Ile w tym prawdy. Od DG do Zabkowic jeszcze niedawno byl 3 tor i to zelektryfikowany. Teraz zostaly same slupy i szyny juz nie na calej dlugosci, ale tu poza kasa nie ma problemow z jego dobudowaniem.

Zapowiedzi byly na forum:

CYTAT
Gdzie jest dworzec?
(aga)/sosnowiec.info.pl


„Gdzie jest dworzec”? – pod takim hasłem kilkunastoosobowa grupa członków i sympatyków dąbrowskiego stowarzyszenia Dąbrowiak 2011 spotkała się na flashmobie przed Pałacem Kultury Zagłębia. Uczestnicy wydarzenia przebrani za kolejarzy uformowali pociąg i w takim szyku ruszyli pod budynek dworca.

- To nasza pierwsza akcja. Postanowiliśmy upomnieć się o przywrócenie dworca w naszym mieście na początek w oryginalnej, wesołej formie. Jeśli jednak nie będzie żadnej reakcji władz Dąbrowy Górniczej ani PKP, zaczniemy po prostu zbierać podpisy zainteresowanych pasażerów. Przy okazji pokażemy, że konieczność przywrócenia dworca to nie wymysł garstki ludzi. Zamierzamy działać do skutku – podkreśla Robert Warwas, jeden z inicjatorów sobotniego flashmoba.

Impulsem do oryginalnego protestu były słowa prezydenta Zbigniewa Podrazy o braku szans w najbliższych kilku latach na wyremontowanie i otwarcie budynku dworca kolejowego, które padły podczas ostatniej debaty z mieszkańcami w Wyższej Szkole Biznesu.

Jeszcze do niedawna sprawa zmian na dąbrowskiej stacji wydawała się zmierzać do szczęśliwego końca. Gdy władze miasta chciały już finalizować rozmowy z PKP okazało się, że zmienia się kolejowa spółka, która będzie zarządzała dworcowymi terenami.

Ostatnio wyszło na jaw, że planowana trasa Szybkiej Kolei Śląskiej nie dotrze do Dąbrowy Górniczej. Jednym z argumentów, którym posłużyli się kolejarze, był właśnie brak dworca w Dąbrowie Górniczej i brak technicznej możliwości zawracania pociągów. – Jeśli już faktycznie maszynista nie będzie mógł zmienić kierunku jazdy przechodząc tradycyjnie na drugi koniec pociągu, to dwie stacje dalej – w Ząbkowicach - jest pełna infrastruktura umożliwiająca zawracanie składom kolejowym. Może warto sobie także przypomnieć kto ten dworzec zamknął? – mówią nieoficjalnie dąbrowscy urzędnicy. W ubiegłym tygodniu prezydent Dąbrowy Górniczej wraz z grupa radnych wystosowali apel do marszałka województwa śląskiego w sprawie marginalizowania i praktycznego wykluczenia mieszkańców Dąbrowy Górniczej z Górnośląsko – Zagłębiowskiej Aglomeracji.


i z nasze miasto:

CYTAT
To co się stało z dworcami kolejowymi w Dąbrowie Górniczej irytuje chyba każdego mieszkańca!

od. redakcji

Ostatnią czynną kasę biletową na dworcu w Dąbrowie Górniczej-Ząbkowicach zamknięto w tym roku w październiku. Dworca też nie ma, nawet w centrum miasta. Na budynku przy ul. Kościuszki widnieje co prawda napis, który informuje, że jest to stacja PKP Dąbrowa Górnicza. I tyle. Dworzec jest zamknięty, nie ma tam kas, poczekalni, toalet. Jak informował nas Bartosz Matylewicz z Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej, PKP skłonne jest sprzedać miastu budynek przy ul. Kościuszki, ale cena 800 tys. zł jest zbyt wygórowana .

- Nie ma tam wody, kanalizacji, jego remont kosztowałby pewnie tyle samo, ile musielibyśmy wyłożyć na jego zakup - mówił Matylewicz.


Leszek
Trzeci tor szedł ze stacji Dąbrowa Górnicza do Gołonoga i dalej przez Tworzeń i Jamki do Strzemieszyc (tylko ten fragment jest jeszcze czynny), a nie do Ząbkowic.
Jako ciekawostka - ta linia (nr 162, Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce - Dąbrowa Górnicza) to końcówka dawnej kolei iwangorodzko-dąbrowskiej.
georgeb
Panie Podraza nie da to się wiemy czego, skoro prezydent miasta mówi publicznie takie rzeczy to się nie nadaje na prezydenta ,sprawa dworca powinna być sprawą priorytetową rozwiązaną dawno temu, wszędzie się da, u nas się nigdy nie da. K**** nie taka kasa w mieście idzie w błoto a koleś wyjeżdża ze cena jest wygórowana, obrońca uciśnionych się znalazł. Popieram inicjatywę z tym flashmobem może sie w końcu ruszy ten beton, i wezmą się do roboty darmozjady. Dwa razy głosowałem na Podrazę nigdy więcej nie popełnię tego błędu
Mały77
Pisałem już wielokrotnie - a na co nam dworzec? Jeżeli sam budynek - przepraszam - ta ruina ma kosztować 800 tyś. i drugie tyle trzeba by włożyć w jego remont to zdecydowanie lepszym pomysłem było by zrobienie full wypasionego peronu z kasami, poczekalnią i monitoringiem - pewnie wyszłoby dużo taniej niż remontowanie tej ruiny.
Poza tym kasa na stacji Dąbrowa Górnicza istnieje - tylko, że KŚ wink.gif
dżoplin
i jeszcze w temacie flashmoba

http://dg.pl/news/show/group/1/id/3153/D%C...zdj%C4%99cia%29

co by nie mówić, to odzew mieszkańców miasta ŻADEN
Dave
Kurde, patrząc na zdjęcia z tego flash moba i parę osób w "kolejowych strojach", a głównie w czapkach ICCC zastanawiam się - czemu ja tam nie byłem? Ja - "porządny kolejarz"! sad.gif Nawet stroju nie trza by pożyczać! tongue.gif
rouse
Dąbrowianie mogą tylko pomarzyć o szybkiej kolei i większej liczbie pociągów podmiejskich.

Mimo szumnych zapowiedzi szybka kolej nie dojedzie do ich miasta.

Przewozy Regionalne uznały, że w Dąbrowie Górniczej nie ma dworca kolejowego i torowisk, dlatego nie opłaca im się wydłużać trasy do Dąbrowy.

Urząd marszałkowski też nie ma pieniędzy i każe dąbrowianom czekać do 2020 roku. Może wtedy się znajdą...

http://www.fakt.pl/Szybka-kolej-nie-dojedz...y,139585,1.html
Leszek
Macie z tym Faktem refleks, nie ma co...
Za dwa tygodnie artykuł o zamknięciu kasy w Gołonogu?
rouse
CYTAT(Leszek @ wto, 13 gru 2011 - 10:58) *
Macie z tym Faktem refleks, nie ma co...
Za dwa tygodnie artykuł o zamknięciu kasy w Gołonogu?


Władze miasta dopiero kilka dni temu ( po artykule „Szybka kolej do Dąbrowy prędko nie dojedzie”, opublikowany 24 listopada w portalu internetowym www.sosnowiec.gazeta.pl.)
przypomniały sobie o projekcie Szybkiej Kolei Regionalnej

Jak się obudzili z ręką w nocniku to zaczęli apelować ...

Leszek jaki wniosek z tego płynie ?

Trzeba w tym temacie dużo pisać, bo informacje medialne to jest jedyne źródło wiedzy dla urzędników w Dąbrowie Górniczej.

Pozdrawiam
Leszek
Z tezą, że warto pisać polemizować nie będę, natomiast po pierwsze: Fakt? To już chyba Pudelek czy inny Plotek byłby wiarygodniejszy od tego szmatławca. Po drugie - nie mogę się pozbyć wrażenia, że głównym powodem tego artykułu jest lans w mediach.
rouse
CYTAT(Leszek @ wto, 13 gru 2011 - 12:11) *
Z tezą, że warto pisać polemizować nie będę, natomiast po pierwsze: Fakt? To już chyba Pudelek czy inny Plotek byłby wiarygodniejszy od tego szmatławca. Po drugie - nie mogę się pozbyć wrażenia, że głównym powodem tego artykułu jest lans w mediach.


Powiem tak od jakiegoś już czasu grzebiemy w temacie dworca i przebudowy terenów kolejowych w Dąbrowie Górniczej.

Naprawdę biała rozpacz – nic się na tej kolei nie klei, PKP widzi, że Urząd Miasta nic nie robi ( tak negocjują, aby nić nie załatwić) – to tym bardzie PKP sprawy olewa.

Kto jak to, ale to władza w Dąbrowie powinna w imieniu mieszkańców zabiegać o te inwestycje z pełnym przekonaniem a nie tak - jak do tej pory, że tylko pozoruje się pewne działania, wszystko odwleka w czasie i potem się publicznie narzeka „dogadać się nie możemy. To jest państwo w państwie - itd. i tym podobne a gdzie konkrety - trzeba mięć jakiś plan działania jak skutecznie rozmawiać z PKP, koncepcie może jakieś pieniądze ….
W Sosnowcu, Będzinie, Zawierciu z dworcem się udało a w Dąbrowie jedna wielka ruina

Tak ktoś powie, że się na siłę czepiam, bo miastu nic do tego

No właśnie takie myślenie powoduje ze mamy to, co mamy- czytaj: http://www.fakt.pl/Szybka-kolej-nie-dojedz...y,139585,1.html

A tak poza tym korzyść z tego artykułu płynie jeszcze dodatkowa – dobra rada dla urzędników

Witold Trólka z urzędu marszałkowskiego – „Radzi, by miasto postarało się o unijną dotację”.

A Stowarzyszenie Dąbrowiak rozpocznie już wkrótce nową akcję – będzie głośno, – co możemy jeszcze zrobić?
vacu
CYTAT(rouse @ wto, 13 gru 2011 - 16:00) *
A Stowarzyszenie Dąbrowiak rozpocznie już wkrótce nową akcję – będzie głośno, – co możemy jeszcze zrobić?

Idea jak najbardziej słuszna tylko dlaczego fuckt? Dla zobrazowania o czym mówię "okładka" portalu z przed momentu:
Leszek
To jest lepsze: http://www.kominek.tv/2011/08/jak-sie-pisze-teksty-w-fakcie/
Zibar
W aktualnym PD jest jak zwykle trochę fantastyki na temat dworca PKP w DG

Koncepcja architektoniczna Dworca Głównego w Dąbrowie Górniczej; autor Tomasz Pytel.

Tym razem z tunelem, tylko, że ta wizja jednak kosztowała podatników konkretne pieniądze bo prace były nagrodzone (która to już z rzędu koncepcja przebudowy?) i tylko rodzi mi się w głowie pytanie po co to wszystko jeśli sam PPP ostatnio na spotkaniu z mieszkańcami powiedział, że z terenami PKP i spółkami nimi zarządzającymi nic się nie da zrobić blink.gif
signaal
Wiadukt się rozpada, więc uszczelnili go... pianką do okien

Mieszkańcy Ząbkowic od lat walczyli o naprawę wiaduktu kolejowego nad ul. Armii Krajowej. Wreszcie przyjechała ekipa budowlana i... załatała most pianką do okien.

Mieszkańcy interweniowali w dąbrowskim magistracie i u zarządcy wiaduktu - w częstochowskim oddziale Polskich Linii Kolejowych. - Próbowaliśmy zainteresować kogoś faktem, że most nad ulicą Armii Krajowej jest w fatalnym stanie, zagraża bezpieczeństwu pieszych i kierowców - mówi Piotr Bobrowski, mieszkaniec Ząbkowic i dąbrowski radny.

Ale pisma, e-maile i telefony nie przynosiły żadnych efektów. Tymczasem most popadał w coraz większą ruinę. Mocniej przeciekał po deszczu, pojawiały się nowe pęknięcia, a spadające kawałki gruzu odsłaniały kolejne połacie zbrojenia. Latem kawałki odpadającego betonu uszkodziły kilka przejeżdżających pod mostem samochodów, ale dopiero gdy odłamek spadł na głowę przechodzącej pod mostem pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, Polskie Linie Kolejowe wysłały na miejsce swoich pracowników. - Ale robotnicy tylko pomalowali minią druty wystające z podszycia mostu - mówi Bobrowski, który dalej pisał listy z prośbą o naprawę wiaduktu.

- W pobliżu jest szkoła, boimy się, że prędzej czy później dojdzie do poważniejszego wypadku - wtórowali mu mieszkańcy.

Helmut Klabis, dyrektor ds. technicznych częstochowskiego oddziału PKP PKL, zapowiadał, że gruntowna naprawa wiaduktu zostanie wpisana w plany budżetowe kolei dopiero na lata 2012-2015, ale obiecał doraźny remont. Pod koniec listopada do Ząbkowic przyjechała wynajęta przez PLK firma budowlana. - Cieszyliśmy się, że nasze prośby wreszcie zostały wysłuchane - wspomina Bobrowski.

Ale radość okazała się przedwczesna. Zbrojenia zostały pokryte kolejną warstwą farby, między przęsłami pojawiły się plastikowe pomarańczowe rury, które przyklejono do betonu pianką montażową. Taką samą ja ta, którą uszczelnia się okna. - Takiej fuszerki dawno nie widziałem! Końce rur, które mają chyba zbierać wodę, robotnicy wypuścili na chodniki! Wystarczy przymrozek, żeby zamieniły się w lodowiska - denerwuje się przechodzący pod mostem pan Wojciech. Około 60-letni mężczyzna w obawie przez upadkiem mocno trzyma się metalowych barierek. Nad jego głową, na piance montażowej, wisi rząd blisko 30-centymetrowych sopli.

- Mówiliśmy, że remont będzie doraźny - przypomina Klabis i dodaje, że chodnikami zajmuje się miasto, a nie koleje. Dziwi się natomiast, że z podszycia mostu sterczą ostre sople. - Wykonawca po to robił izolację, żeby woda się nie zbierała. Mamy na to gwarancję, dlatego trzeba będzie złożyć reklamację. W tej chwili mogę tylko wysłać na miejsce kogoś, kto usunie sople - mówi dyrektor ds. technicznych.

Ale sprawa wciąż pozostaje bez rozstrzygnięcia. Bobrowski poprosił o kontrolę dąbrowskiego inspektora nadzoru budowlanego. W kieszeni ma już interpelację do władz miasta.

Bobrowski: - Będę domagał się zamknięcia mostu. Wiem, że spowoduje to utrudnienia komunikacyjne, ale być może uratuje komuś życie.


http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,1...____pianka.html
Leszek
Zgłosić zagrożenie bezpieczeństwa do UTK, tak jak to zrobił Sosnowiec nie mogąc skłonić pekapu do remontu kładki w Maczkach - po złożeniu skargi nagle cudownie dało się dogadać...
rouse
dzisiaj w Teleexpressie pokazali reportaż pt. „Most z pianką”

http://tvp.info/teleexpress/reportaze/most-z-pianka/6038965
rouse
Któż z nas nie chciałby, by tak właśnie wyglądał nowoczesny dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej

http://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/arty...c986aa73e,1,3,6
yaku
rewelacja...ehhh marzenie. I ten bezkolizyjny przejazd na drugą stronę torów. Bez stania na przejeździe kolejowym.

a macie może wizualizacje tego kompleksu nad Pogorią?
Master
CYTAT(rouse @ czw, 29 gru 2011 - 15:57) *
Któż z nas nie chciałby, by tak właśnie wyglądał nowoczesny dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej

http://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/arty...c986aa73e,1,3,6


Jak dla mnie rewelacja !!! Własnie o to wszystkim chodzi. Pare niewielkich poprawek i projekt jst gotowy do realizacji. rolleyes.gif Postaram sie pozniej wkleic artykuł o Tychach gdzie remontują 5 dworców naraz wink.gif
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.