Bathurst
Mon, 28 Jan 2013 - 23:39
można inaczej, trochę wyobraźni. Nieduży dworzec też może być wizytówką miasta
W sumie są technologie i na pewno można też pogodzić ekspresy i zabytkowe budynki
http://nowezyciepabianic.pl/wp/wp-content/.../08/dworzec.jpg
signaal
Mon, 28 Jan 2013 - 23:54
Tuż obok jest wyremontowany, całkiem gustowny dworzec w Będzinie. I nie za bardzo wiadomo co z nim zrobić...
Bathurst
Tue, 29 Jan 2013 - 10:12
Tak sobie myślę, że z zabytkami jest trochę jak z przyrodą.
Podejście, że trzeba z zabytkami coś zrobić, żeby tłuc grosiwo a jak się nie da to zaorać jest błędne.
Co oczywiście nie usprawiedliwia braku gospodarności i pomysłu na użytkowanie tych obiektów.
signaal
Tue, 29 Jan 2013 - 12:04
CYTAT(Bathurst @ wto, 29 sty 2013 - 10:12)

Tak sobie myślę, że z zabytkami jest trochę jak z przyrodą.
Podejście, że trzeba z zabytkami coś zrobić, żeby tłuc grosiwo a jak się nie da to zaorać jest błędne.
Co oczywiście nie usprawiedliwia braku gospodarności i pomysłu na użytkowanie tych obiektów.
Sęk w tym, że zabytek ktoś powinien choć chcieć oglądać a dworcowi w DG grozi oglądanie tylko przez zagorzałych miłośników kolei. A dworców do ratowania w mieście mamy kilka i nie jestem przekonany, że ten "główny" zasługuje na to najbardziej.
Bathurst
Tue, 29 Jan 2013 - 13:42
CYTAT(signaal @ wto, 29 sty 2013 - 12:04)

CYTAT(Bathurst @ wto, 29 sty 2013 - 10:12)

Tak sobie myślę, że z zabytkami jest trochę jak z przyrodą.
Podejście, że trzeba z zabytkami coś zrobić, żeby tłuc grosiwo a jak się nie da to zaorać jest błędne.
Co oczywiście nie usprawiedliwia braku gospodarności i pomysłu na użytkowanie tych obiektów.
Sęk w tym, że zabytek ktoś powinien choć chcieć oglądać a dworcowi w DG grozi oglądanie tylko przez zagorzałych miłośników kolei. A dworców do ratowania w mieście mamy kilka i nie jestem przekonany, że ten "główny" zasługuje na to najbardziej.
Zabytek nie ma przynosić kasy, nie ma go ktoś oglądać - on ma przetrwać ponieważ stanowi część naszego dziedzictwa i tożsamości. To jest obowiązek każdego cywilizowanego społeczeństwa. Inaczej będziemy jak te hordy koczownicze które stosują taktykę spalonej ziemi.
PKP natomiast część dworców w Polsce wyremontowała, część odsprzedała samorządom ale większość to chyba jednak olała. Do świadomości przebija się kilka rewitalizacji, kilka dużych inwestycji ( np Katowice) a resztę pies drapał. Ot i cała polityka PKP. Szkoda, że się zachowują jak pies ogrodnika, bo naprawdę nie jeden samorząd w Polsce chętnie odkupiłby te ruiny.
I nie chodzi tutaj akurat o wielkie wzdychania do dworca w Dąbrowie, bo jest pewnie średnio wybitny ale o proces, całościowy proces powolnego nieuniknionego unicestwiania zabytków. Obiekty te pojedynczo nie stanowią jakiejś wielkiej wartości historycznej ale już ocalone razem tworzyłyby o wiele bogatszy krajobraz kulturowy naszego miasta, regionu, kraju - i tutaj brak świadomości, niestety
vacu
Tue, 29 Jan 2013 - 17:45
CYTAT(Bathurst @ wto, 29 sty 2013 - 14:42)

Zabytek nie ma przynosić kasy, nie ma go ktoś oglądać - on ma przetrwać ponieważ stanowi część naszego dziedzictwa i tożsamości. To jest obowiązek każdego cywilizowanego społeczeństwa. Inaczej będziemy jak te hordy koczownicze które stosują taktykę spalonej ziemi.
PKP natomiast część dworców w Polsce wyremontowała, część odsprzedała samorządom ale większość to chyba jednak olała. Do świadomości przebija się kilka rewitalizacji, kilka dużych inwestycji ( np Katowice) a resztę pies drapał. Ot i cała polityka PKP. Szkoda, że się zachowują jak pies ogrodnika, bo naprawdę nie jeden samorząd w Polsce chętnie odkupiłby te ruiny.
I nie chodzi tutaj akurat o wielkie wzdychania do dworca w Dąbrowie, bo jest pewnie średnio wybitny ale o proces, całościowy proces powolnego nieuniknionego unicestwiania zabytków. Obiekty te pojedynczo nie stanowią jakiejś wielkiej wartości historycznej ale już ocalone razem tworzyłyby o wiele bogatszy krajobraz kulturowy naszego miasta, regionu, kraju - i tutaj brak świadomości, niestety
Problem jest taki, że IMHO sens zachowania zabytku za wszelką cenę istnieje jeżeli jest on po prostu ładny (a nasz "dworzec" ładny nie jest na pewno), wiąże się w sposób szczególny z historią miasta np. poprzez jakieś wyjątkowe wydarzenie, ew. z historyczną postacią z miasta/regionu itd. Ale zatrzymywanie zabytków tylko dlatego, że są stare to głupota, co X lat jest nowe pokolenie - jeżeli będziemy trzymać każdy stary budynek to w skończonym czasie miejsca zabraknie... Mam tego pecha, że moja rodzina była w posiadaniu "zabytkowej" ruiny, taniej byłoby wyburzyć i postawić na nowo a z kolei kto ma wyłożyć dwa razy większą gotówkę aby wyremontować wg. wytycznych konserwatora przy użyciu starych, beznadziejnych technologii (paradoks - trzeba wyłożyć większą kasę, żeby mieć budynek gorszej jakości)? Możecie wierzyć lub nie ale odetchnęliśmy z ulgą kiedy udało się znaleźć frajera (nie w sensie, że został oszukany ale że taki naiwny by wierzyć, że wygra z urzędnikami), który to kupił, posiadanie pseudozabytku to więcej kłopotu niż korzyści dzisiaj...
Bathurst
Tue, 29 Jan 2013 - 17:58
Argumenty mi się skończyły a te które przytoczyłem groch o ścianę. Niedługo tylko bloki i markety
PS. Piramidy w Egipcie też są brzydkie. Ciekawostka - Forum Romanum w Rzymie w XIX wieku to było pastwisko
vacu
Tue, 29 Jan 2013 - 18:07
CYTAT(Bathurst @ wto, 29 sty 2013 - 18:58)

Argumenty mi się skończyły a te które przytoczyłem groch o ścianę. Niedługo tylko bloki i markety
PS. Piramidy w Egipcie też są brzydkie. Ciekawostka - Forum Romanum w Rzymie w XIX wieku to było pastwisko
Ty naprawdę wierzysz, że tłumy turystów odwiedzałyby nasz wspaniały dworzec po odrestaurowaniu?
Bathurst
Tue, 29 Jan 2013 - 19:01
Dlaczego miałbym w to wierzyć albo chcieć nawet żeby tam były tłumy turystów?
Przeczytaj Vacu co napisałem wcześniej i sam sobie odpowiedz
vacu
Tue, 29 Jan 2013 - 19:46
CYTAT(Bathurst @ wto, 29 sty 2013 - 20:01)

Dlaczego miałbym w to wierzyć albo chcieć nawet żeby tam były tłumy turystów?
Przeczytaj Vacu co napisałem wcześniej i sam sobie odpowiedz
Bo przywołałeś piramidy i Forum Romanum.
Wiesz, ja rozumiem pamięć itd. tylko nie dochodźmy do paranoi, pojawiali się tacy, którzy chcieli ratować katowickie kielichy dworcowe jako zabytek, no można wszystko co ma więcej niż 5 lat objąć ochroną tylko zapewniam Cię, nie będzie fajnie. Realia są takie, że nie zbywa nam a ratowanie zabytków jest niezwykle kosztowne. Już jeden zabytek (budynek w "małpim gaju") nam ratowano i z jakim skutkiem - każdy widzi. Z dwojga złego wybrałbym więc nowy dworzec, który byłby 100x bardziej funkcjonalny niż starą pobieloną ruinę. Oczywiście mam świadomość, że jeśli nowego dworca ja raczej nie dożyję (o ile ktokolwiek).
Bathurst
Tue, 29 Jan 2013 - 20:39
Nie wpadam w paranoję ( przynajmniej tak mi się wydaje

) tylko zauważam brak dbałości o przestrzeń w mentalności ludzi. Napisałem też, że dworzec nie jest jakiś wybitny ale tak rozumując to tylko Wawel i Sukiennice zostawilibysmy w Polsce a i tak znalazłyby się osoby, które powiedziałyby że Wawel trzeba zburzyć bo nie wszyscy interesują się zamkami. Sukiennice tez zero walorów bo to przecież renesansowy ale jednak supermarket.
Ja się na zabytkach nie znam ale z jakiegoś powodu ktoś nasz dworzec umieścił w rejestrze zabytków.
Wiesz paradoksalnie to nowy dworzec mógłby nie być funkcjonalny i wielce możliwe, że byłby brzydki i generalnie zaraz do remontu ( jak autostrady). Kiedy remontuje się zabytek i nadaje się mu nowe funkcje współgrające z rzeczywistością to i przez to już wykonanie jest staranniejsze a konserwator nie może dać już plamy bo jest na tapecie. Że drogie? W tym dziwnym kraju to jest trochę z kosmosu argument. Generalnie też wolałbym np więcej karetek do naszego pogotowia bo ratują życie tylko, że nikt nam takiego wyboru nie da i nie decydujemy o tym więc rozmawiamy o zabytkach.
bzenek
Tue, 29 Jan 2013 - 21:24
CYTAT(Bathurst @ wto, 29 sty 2013 - 22:39)

Ja się na zabytkach nie znam ale z jakiegoś powodu ktoś nasz dworzec umieścił w rejestrze zabytków.
Ło matko !
Wyjasnijmy sobie raz na zawsze - ta rudera przy torach
NIE jest w rejestrze zabytków .gif)
Nie wiem skąd się bierze to przekonanie.
Generalnie kolej polega na jeżdżących pociągach, a nie na ratowaniu zruinowanych baraków.
Bathurst
Tue, 29 Jan 2013 - 23:05
Bzenek, Ty to chyba w w PKP robisz? Przeciez na tym spór polega że PKP twierdzi że nie jest zabytkiem a konserwator że jest. Grubośc czcionki tego nie zmieni
Leszek
Tue, 29 Jan 2013 - 23:18
Panowie - mówicie o dwóch różnych rzeczach: rejestrze zabytków (w którym dworca nie ma) i ewidencji zabytków.
Bathurst
Wed, 30 Jan 2013 - 08:51
Ok pomyliłem rejestr z ewidencją - nie znam się. Chodziło mi tylko i wyłącznie o to, że konserwator się interesuje tym dworcem i staje w jego obronie.
signaal
Wed, 30 Jan 2013 - 10:11
CYTAT(Bathurst @ wto, 29 sty 2013 - 13:42)

CYTAT(signaal @ wto, 29 sty 2013 - 12:04)

CYTAT(Bathurst @ wto, 29 sty 2013 - 10:12)

Tak sobie myślę, że z zabytkami jest trochę jak z przyrodą.
Podejście, że trzeba z zabytkami coś zrobić, żeby tłuc grosiwo a jak się nie da to zaorać jest błędne.
Co oczywiście nie usprawiedliwia braku gospodarności i pomysłu na użytkowanie tych obiektów.
Sęk w tym, że zabytek ktoś powinien choć chcieć oglądać a dworcowi w DG grozi oglądanie tylko przez zagorzałych miłośników kolei. A dworców do ratowania w mieście mamy kilka i nie jestem przekonany, że ten "główny" zasługuje na to najbardziej.
Zabytek nie ma przynosić kasy, nie ma go ktoś oglądać - on ma przetrwać ponieważ stanowi część naszego dziedzictwa i tożsamości. To jest obowiązek każdego cywilizowanego społeczeństwa. Inaczej będziemy jak te hordy koczownicze które stosują taktykę spalonej ziemi.
PKP natomiast część dworców w Polsce wyremontowała, część odsprzedała samorządom ale większość to chyba jednak olała. Do świadomości przebija się kilka rewitalizacji, kilka dużych inwestycji ( np Katowice) a resztę pies drapał. Ot i cała polityka PKP. Szkoda, że się zachowują jak pies ogrodnika, bo naprawdę nie jeden samorząd w Polsce chętnie odkupiłby te ruiny.
I nie chodzi tutaj akurat o wielkie wzdychania do dworca w Dąbrowie, bo jest pewnie średnio wybitny ale o proces, całościowy proces powolnego nieuniknionego unicestwiania zabytków. Obiekty te pojedynczo nie stanowią jakiejś wielkiej wartości historycznej ale już ocalone razem tworzyłyby o wiele bogatszy krajobraz kulturowy naszego miasta, regionu, kraju - i tutaj brak świadomości, niestety
Częścią naszego dziedzictwa są również ikarusy 260 i 280, tramwaje 105N oraz zespoły trakcyjne EN57. Ile należy ich zostawić jako eksponaty muzealne utrzymywaną przez zbiorowość, której dziedzictwem są?
Skoro uważasz, że najważniejsze dla zabytku jest jego trwanie to w tym wypadku nie przeszkadzałoby Ci podejście jak do wykopalisk - zasypać czy, w tym, wypadku bardziej zalać betonem.
Bathurst
Wed, 30 Jan 2013 - 10:45
Kurdę w końcu mnie z pracy wyrzucą za te dyskusje forumowe
Signaal - zostawiłbym kilka sztuk tych pojazdów i od razu zaznaczam że nie wiem ile trzeba zostawić dworców w Zagłębiu. Kto ma wiedzieć jak nie konserwator?
Przeszkadzałoby mi jednak zasypanie dworca czy też potraktowanie go betonem. Tak na marginesie to nie ma co szaleć z betonem - okna strzeleckiego ( zalane betonem fragmenty piwnic) się kłaniają w podziemnej trasie turystycznej na rzeszowskim rynku. Praktycznie nie do odkucia.
signaal
Wed, 30 Jan 2013 - 11:35
CYTAT(Bathurst @ śro, 30 sty 2013 - 10:45)

Kurdę w końcu mnie z pracy wyrzucą za te dyskusje forumowe
Signaal - zostawiłbym kilka sztuk tych pojazdów i od razu zaznaczam że nie wiem ile trzeba zostawić dworców w Zagłębiu. Kto ma wiedzieć jak nie konserwator?
Przeszkadzałoby mi jednak zasypanie dworca czy też potraktowanie go betonem. Tak na marginesie to nie ma co szaleć z betonem - okna strzeleckiego ( zalane betonem fragmenty piwnic) się kłaniają w podziemnej trasie turystycznej na rzeszowskim rynku. Praktycznie nie do odkucia.
Konserwator wie - jest rejestr zabytków a w nim dworca nie ma.
Bathurst
Wed, 30 Jan 2013 - 13:19
CYTAT
Konserwator wie - jest rejestr zabytków a w nim dworca nie ma
To dlaczego nie zgadza się z PKP które chce go wyburzyć?
bzenek
Wed, 30 Jan 2013 - 15:46
CYTAT(Bathurst @ śro, 30 sty 2013 - 10:51)

Ok pomyliłem rejestr z ewidencją - nie znam się. Chodziło mi tylko i wyłącznie o to, że konserwator się interesuje tym dworcem i staje w jego obronie.
Konserwator wcale się nie interesuje dworcem i nie walczy z PKP.
Konserwator mówi, żeby wysłać mu PKP wysłało wniosek, a on to "skonsultuje".
"Skonsultuje" czyli wyda zgodę na zburzenie tej kolejowej "perełki".
Sebastian22
Wed, 30 Jan 2013 - 15:52
jakby mial powstac nowy dworzec to niech to wyburza i tak wnet samo sie zawali pewnie, jesli niema planow co do remontu to i tak jest stracone
Bathurst
Wed, 30 Jan 2013 - 18:06
Coś mi się obiło o uszy, że w Katowicach jest nowy konserwator zabytków. To by znaczyło, że to całe machanie szabelką przez konserwatora w sprawie dworca to takie "dzień dobry jestem nowy ale mam coś do powiedzenia".
Ale i tak mnie ściska - w Pabianicach się da a u nas nie
Rokko31
Wed, 30 Jan 2013 - 23:28
Ale po co miasto ma wydawać na remont czegoś co i tak się kiedyś zawali samo, gdyż to jest budynek nikomu nie potrzebny, niech lepiej Dąbrowa pomyśli o nowym dworcu a ten pseudo zabytek zburzyć i tyle.
Bathurst
Thu, 31 Jan 2013 - 08:18
CYTAT(Rokko31 @ śro, 30 sty 2013 - 23:28)

Ale po co miasto ma wydawać na remont czegoś co i tak się kiedyś zawali samo, gdyż to jest budynek nikomu nie potrzebny, niech lepiej Dąbrowa pomyśli o nowym dworcu a ten pseudo zabytek zburzyć i tyle.
Ale zaraz zaraz skąd pewność że remont będzie droższy niż budowa nowego? Poproszę jakieś info tutaj odnośnie dworca w Dąbrowie - bo na razie to tylko ogólniki są tutaj powtarzane że drogo itd. Gdyby tak było, to nikt nie remontowałby starych dworców.
Zawiercie na remont swojej ruiny wydało 8 mln zł - wygogluj sobie i zobacz jak wygląda teraz. Ciekawe ile osób chciało go wcześniej wyburzyć
Po drugie kasę na remont dało też PKP.
Po trzecie dlaczego myślisz, że jak ten "pseudo zabytek" zostanie zburzony to wybudują nowy dworzec?
Rokko31
Thu, 31 Jan 2013 - 09:42
CYTAT(Bathurst @ czw, 31 sty 2013 - 08:18)

CYTAT(Rokko31 @ śro, 30 sty 2013 - 23:28)

Ale po co miasto ma wydawać na remont czegoś co i tak się kiedyś zawali samo, gdyż to jest budynek nikomu nie potrzebny, niech lepiej Dąbrowa pomyśli o nowym dworcu a ten pseudo zabytek zburzyć i tyle.
Ale zaraz zaraz skąd pewność że remont będzie droższy niż budowa nowego? Poproszę jakieś info tutaj odnośnie dworca w Dąbrowie - bo na razie to tylko ogólniki są tutaj powtarzane że drogo itd. Gdyby tak było, to nikt nie remontowałby starych dworców.
Zawiercie na remont swojej ruiny wydało 8 mln zł - wygogluj sobie i zobacz jak wygląda teraz. Ciekawe ile osób chciało go wcześniej wyburzyć
Po drugie kasę na remont dało też PKP.
Po trzecie dlaczego myślisz, że jak ten "pseudo zabytek" zostanie zburzony to wybudują nowy dworzec?
Moim zdaniem jak wydawać miliony to tylko na nowy dworzec, skromny ale funkcjonalny bo ten budynek co jest na dworzec się nie nadaje, jest zupełnie nie skomunikowany z peronem ani z dojściem od strony miasta.
Może kiedyś doczekamy się zmian na lepsze...
Bathurst
Thu, 31 Jan 2013 - 09:47
Ile miasto ma w ogóle kasy na dworzec w Dąbrowie? Budynek dworca ten ze sklepem PKP chciało sprzedać miastu za 800 tyś zł. Bartosz Matylewicz z UM uważa, że drugie tyle trzeba dać na remont i uważa, że to za dużo. Pytanie brzmi - jaki dworzec będziemy mieć w ogóle za mniej niż 1,6 mln zł?
http://www.dziennikzachodni.pl/artykul/404...wiony,id,t.html
bzenek
Thu, 31 Jan 2013 - 13:07
CYTAT(Bathurst @ czw, 31 sty 2013 - 10:18)

Zawiercie na remont swojej ruiny wydało 8 mln zł - wygogluj sobie i zobacz jak wygląda teraz. Ciekawe ile osób chciało go wcześniej wyburzyć
Po drugie kasę na remont dało też PKP.
Zawiercie umiera i nigdy by nie wyskrobało 8mln na remont dworca.
Kasa w całości poszła z PKP w ramach zadania modernizacji CMK.
CYTAT(Bathurst @ czw, 31 sty 2013 - 10:18)

Po trzecie dlaczego myślisz, że jak ten "pseudo zabytek" zostanie zburzony to wybudują nowy dworzec?
Dworca kolejowego w centrum DG nie będzie. I trzeba w końcu się z tym pogodzić.
Nie ma ani kasy, ani chęci, ani potrzeby.
Może kiedyś doktor Kulczyk zakocha się w jakiejś dąbrowiance. ?
Machnie jej "stary browar" z dworcem kolejowym oraz lądowiskiem helikopterów.
Czy on bywa w Dąbrowie ? Może grilluje na Pogorii ?
Mały77
Thu, 31 Jan 2013 - 17:06
CYTAT(Bathurst @ czw, 31 sty 2013 - 08:18)

Zawiercie na remont swojej ruiny wydało 8 mln zł - wygogluj sobie i zobacz jak wygląda teraz. Ciekawe ile osób chciało go wcześniej wyburzyć
Szczerze mówiąc to dworzec w Zawierciu może i ładnie wygląda ale funkcjonalności aż tak dużej jak na 8mln nie uzyskał. Mam przyjemność czasami się tam przesiadać i czekać chwilę w bardzo małej poczekalni, w której w porannym szczycie nie mieszczą się wszyscy podróżni i tak trzeba stać na peronach. Większość pomieszczeń wynajęta sklepikarzom, którzy handlują takim samym asortymentem więc nie wróże im długiej kariery. Do tego skandalem są wyremontowane toalety, z których można korzystać tylko w godzinach 8-17.
Bathurst
Thu, 31 Jan 2013 - 17:24
Nie martw się Mały77 my takiego dworca jak w Zawierciu mieć nie będziemy a pociągi w Dąbrowie to niedługo chyba tylko na stopa będziemy łapać
vacu
Thu, 31 Jan 2013 - 20:44
CYTAT(Bathurst @ czw, 31 sty 2013 - 09:18)

Ale zaraz zaraz skąd pewność że remont będzie droższy niż budowa nowego? Poproszę jakieś info tutaj odnośnie dworca w Dąbrowie - bo na razie to tylko ogólniki są tutaj powtarzane że drogo itd.
Nie wiem jak jest w przypadku dworca ale jak już pisałem moja rodzina była w posiadaniu "zabytkowej" kamienicy i liczyliśmy koszty. Remont wychodził drożej niż wyburzenie i postawienie od nowa zgodnie z wytycznymi konserwatora, do tego po remoncie wciąż byłyby stare mury, dach wykonany wg. przestarzałej technologii (tego wymagał konserwator), tak samo stolarka. Podsumowując - remont oznaczał zachowanie wyglądu jednak kosztował więcej przy niższej jakości otrzymanego efektu.
Mały77
Thu, 31 Jan 2013 - 20:49
CYTAT(Bathurst @ czw, 31 sty 2013 - 17:24)

Nie martw się Mały77 my takiego dworca jak w Zawierciu mieć nie będziemy a pociągi w Dąbrowie to niedługo chyba tylko na stopa będziemy łapać
No dla mnie dworca może nie być - jeżeli chodzi o funkcjonalność, bo od dawna jestem za "opcją" wybudowania funkcjonalnego, nowoczesnego peronu spełniającego wszystkie funkcje dworca.
Bathurst
Thu, 31 Jan 2013 - 21:21
Nie ma szans na nowy dworzec - to przecież jest jasne
PKP remontowało stare dworce - 220 dworców w Polsce mieli rewitalizować i tutaj tylko w ten sposób była realna szansa na coś normalnego. PKP olało nas i może spokojnie spać dalej bo tutaj nikt za starym budynkiem optować nie będzie. A i magistrat ma spokój, bo czytając tą naszą dyskusję uznał na pewno, że spokojnie może olać sprawę. Nikt żalu do nich mieć nie będzie..........
Bathurst
Mon, 04 Feb 2013 - 12:00
CYTAT
KŚ: nowe ELF-y wożą już pasażerów
Fot. Marcin Gola
Zgodnie z zapowiedziami przewoźnika, nowoczesne, sześcioczłonowe ELF-y wyjechały w poniedziałek na tory. W sobotę na katowickim dworcu odbyła się ich prezentacja.
- Dwa pierwsze ELF-y kursują na najdłuższej trasie czyli na tzn. średnicy. Jest to relacja Gliwice - Częstochowa. Trzeci pojazd z pasażeram pojedzie we wtorek, czwarty zostanie włączony do ekspolatacji w najbliższych dniach - mówi Maciej Zaremba, rzecznik Kolei Śląskich. - Można powiedzieć, że pojazdy przechodzą chrzest bojowy. Wszytsko jest w porządku. Piersze kursy potwierdziły w 100 proc. sprawnść pociągów - dodaje Zaręba.
Sześcioczłonowy ELF może rozwinąć prędkość do 160 km na godzinę. Jego długość wynosi 114 metrów. Pomieści ponad 500 osób w tym 280 miejsc siedzących. Niestety posiada tylko jedną toaletę.
W sobotę, 2 lutego 2013 r. przez cztery godziny wszyscy chętni mogli zobaczyć nowy nabytek Kolei Śląskich, który zatrzymał się przy peronie 5. Katowickiego dworca.
- Śląski pojazd to najdłuższy wyprodukowany ELF. Przeznaczony jest głownie do obsługi ruchu aglomeracyjnego i regionalnego. Jest bardzo przyjazny dla pasażerów. System dynamicznej informacji pasażerskiej na bieżąco informuje o następnych przystankach. Wnętrze jest klimatyzowane i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz matek z wózkami - wymienia zalety pojazdu w rozmowie z „TVS” Jerzy Berg, dyrektor marketingu Pesa w Bydgoszczy. - Skład wyposażony jest także w system monitoringu, który pozwala pasażerowi czuć się bardziej bezpiecznie, gdyż w przypadku jakichkolwiek aktów wandalizmy obsługa może szybko zareagować – dodaje Berg.
W piątek do Kolei Śląskich z miesięcznym opóźnieniem dotarły cztery składy 27WEb. Kolejne dwa powinny zostać dostarczone do końca lutego. Za sześć pociągów ELF śląski przewoźnik zapłacił producentowi ponad 200 mln zł.
http://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/12388...-pasazerow.html
matidg
Fri, 15 Feb 2013 - 22:34
CYTAT
Zagłębie: Dworce PKP przejęte przez samorządy? Konferencja w Sosnowcu.
2013-02-15, Aktualizacja: dzisiaj 14:56
Współpraca Polskich Kolei Państwowych z samorządem lokalnym jest możliwa? Zarząd PKP twierdzi, że jak najbardziej i przekonuje do tej opinii zagłębiowskie gminy.
Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds. nieruchomości PKP, spotkał się w środę z szefami zagłębiowskich gmin i parlamentarzystami. Do spotkania doszło w Urzędzie Miejskim w Sosnowcu, gdzie Bator przekonywał gminy do przejmowania od PKP… dworców. Mówił, że wiele tych kolejowych obiektów nie jest wykorzystywanych w pełnym zakresie, niektóre z nich w ogóle stoją odłogiem, bowiem zostały całkowicie wyłączone z eksploatacji i warto je zagospodarować.
- Samorządy zainteresowane naszą ofertą mają kilka możliwości. Mogą kupić dworzec lub dostać go na zasadzie przeniesienia własności w zamian za wygaszenie zaległości podatkowych - tłumaczy Bator.
- Jest też możliwość, do czego zachęcamy, nieodpłatnego przekazania dworców samorządom po to, aby głównie wykorzystywały te obiekty na cele infrastrukturalne służące wykonywaniu zadań własnych jednostek samorządowych w dziedzinie transportu, a przy okazji do prowadzenia innych działań, np.na dworcu można założyć bibliotekę - podkreśla.
Chodzi przede wszystkim o małe i średnie obiekty oraz linie kolejowe zbędne z punktu widzenia działalności gospodarczej prowadzonej przez spółki Grupy PKP. Konferencja w Sosnowcu była pierwszym spotkaniem, w którym PKP namawiało samorządowców do skorzystania z nowej propozycji. Teraz zarząd PKP rusza dalej w Polskę, aby namawiać tez innych.
Bathurst
Mon, 18 Feb 2013 - 16:01
Może coś drgnie w jakimkolwiek kierunku
CYTAT
Dworcami będą zarządzać menadżerowie
Fot. Janusz Latos
Menadżerowie na 13 największych dworcach, 20 zmodernizowanych obiektów do końca 2013 roku, docelowo 800 gotowych do przekazania samorządom lub wystawionych na sprzedaż w ramach programu „Dworce na własność” – to założenia nowego planu zarządzania dworcami przygotowanego przez Pion Nieruchomości PKP S.A.
Obecnie PKP S.A. zarządza ponad 2500 dworcami, z czego ok. 600 obsługuje ruch pasażerski pociągów. - Głównym wyzwaniem Pionu Nieruchomości jest zagospodarowanie obiektów dworcowych, a ich utrzymaniu nadanie ekonomicznego sensu poprzez usprawnienie procesów komercjalizacji i modernizowania dworców. Od strony klientów wprowadzamy funkcję menadżera, który będzie dbał o komfort usług na podległym mu dworcu, zarówno dla pasażerów, jak i najemców – mówi Jarosław Bator, dyrektor zarządzający Pionem Nieruchomości.
Wzorem centrów handlowych, PKP S.A. wprowadza menadżerów dworców – pojawią się oni do połowy 2013 roku na 13 kluczowych obiektach. Menadżerowie dworców będą działać w ramach Biur Obsługi Klienta. Pierwsze działa już na dworcu Warszawa Centralna, w ciągu kilku dni będzie uruchomione także na dworcu Wrocław Główny.
Zadaniem menadżerów dworca będzie monitorowanie sytuacji na dworcu i sprawowanie opieki nad obiektem, zapewnienie właściwego poziomu usług wyrażonego poprzez odpowiedni stan czystości oraz szybkie reagowanie na zgłoszone przez klientów uwagi i skargi.
Dworzec na własność
Ze względu na wysokie koszty utrzymania, PKP S.A. planuje zbycie na rzecz samorządów dworców zlokalizowanych głównie w mniejszych miastach. Obecnie prawie 250 dworców jest gotowych do przekazania „od ręki”. W 2012 roku w ten sposób samorządy stały się właścicielami 58 dworców.
- Oprócz przekazywania na rzecz samorządów, w pierwszej połowie tego roku chcemy wystawić na sprzedaż 50 dworców zlokalizowanych w atrakcyjnych miejscach. Ta oferta skierowana jest do każdego, kto ma pomysł na wykorzystanie dworca np. w celach komercyjnych. Mamy bardzo pozytywne przykłady wykorzystania budynków dworcowych jako np. restauracje – mówi Jarosław Bator.
Obecnie trwa proces wyceny nieruchomości z listy 50 dworców, a wiosną pojawią się oferty sprzedaży w prasie ogólnopolskiej i na stronie internetowej PKP.
Dworce nowoczesne i funkcjonalne
W roku 2013 PKP S.A. planuje oddać do użytku 20 zmodernizowanych dworców.
- Pomimo problemów na rynku wykonawców budowlanych nie zwalniamy tempa. W tym roku rozpoczniemy przebudowę dworców w Szczecinie, Bydgoszczy czy Ciechanowie. Oddamy do użytku obiekty w Krakowie, Łęczycy czy Jarocinie, w sumie 20 zmodernizowanych dworców – mówi Szymon Konop, dyrektor departamentu inwestycji w PKP S.A.
PKP S.A. od początku 2013 roku wdrożyła także plan efektywnego wykorzystywania powierzchni komercyjnych na dworcach. Korzystając ze sprawdzonych wzorców rynkowych PKP S.A. zdecydowała się na wynajmowanie firm zewnętrznych w przypadku największych obiektów, co ma dodatkowo usprawnić ten proces.
- To niezwykle ważne, bo sprawna komercjalizacja pozwala na podniesienie komfortu korzystania z dworców, a z drugiej strony daje nam niezbędne środki na ich utrzymanie i modernizację, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Wprowadziliśmy zasadę, w myśl której dworzec powinien być w pełni skomercjalizowany przed oficjalnym otwarciem, tak jak ma to miejsce w przypadku np. centrów handlowych – tłumaczy Jarosław Bator.
http://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/12662...nadzerowie.html
Leszek
Mon, 18 Feb 2013 - 16:16
Czy sklep w budynku dworca jeszcze działa? Jakoś na początku lutego jechałem do Katowic i był zamknięty na głucho...
Slyzaba
Mon, 18 Feb 2013 - 21:35
Leszek
Mon, 18 Feb 2013 - 22:02
Może w takim razie zmienili godziny otwarcia tylko.
Rokko31
Mon, 18 Feb 2013 - 23:21
Już przez kilka dni chyba jest zamknięty.....
muzzy
Tue, 19 Feb 2013 - 00:41
W zeszłym tygodniu, jak tamtędy jechałem to był otwarty...
Rokko31
Thu, 21 Feb 2013 - 08:20
Ostatnio czytałem że PKP ma sprzedawać swoje dworce a inne remontować, mają być jacyś menagerowie którzy będą tym zarządzać, ciekawy jestem jakie są plany co do dąbrowskiego dworca, czy zostanie sprzedany, czy może dojdzie w końcu do jakiegoś remontu i modernizacji, choć boję się aby nie było tak że zostanie zapomniany i będzie dalej tak jak jest.
Grzegorz-dg
Fri, 22 Feb 2013 - 08:14
W miesiącu Lutym było spotkanie w Urzędzie Miasta w Sosnowcu z przedstawicielem PKP i z Prezydentami zagłębiowskich miast dotyczącymi losów dworców z Urzędu Miasta Dąbrowa Górnicza nie było nikogo ani Prezydenta miasta czy wiceprezydenta. To świadczy o tym jak Dąbrowskiej władzy zależy na losie dworców w naszym mieście.
Bathurst
Fri, 22 Feb 2013 - 08:25
ale przecież to było spotkanie UM Sosnowca z PKP. Co miałby robić tam pan Podraza?
kamillll
Fri, 22 Feb 2013 - 09:00
Grzesiu J. przestań bić pianę w każdym temacie.
Wszystko co złe w skali kraju to wina Tuska, a w Zagłębiu Podrazy, tak?
donnadg
Fri, 22 Feb 2013 - 09:32
Kłopot w tym, że to nie było spotkanie ws. sosnowieckiego dworca.
Nie wiem czy przedstawiciele DG byli na spotkaniu, czy nie, bo autor nie wspomina o tym, ale z pewnością wypowiadali się:Tomasz Sadłoń, wójt gminy Psary, który w imieniu mieszkańców pytał o możliwość zmiany działki kolejowej na drogę publiczną oraz Maciej Kaczyński, burmistrz Łaz.
vide:
http://www.esosnowiec.pl/index.php?dane=gl...6534&num=13To było spotkanie organizowane przez posła Piętę. "Gościem specjalnym" był nowy dyr. PKP ds. nieruchomości.
Jedna sprawa to efektywność takich spotkań, a druga sprawa to pytanie: była dąbrowska delegacja czy jej nie było?
Grzegorz-dg
Fri, 22 Feb 2013 - 11:38
W odpowiedzi do kamillo proszę o nieużywanie skrótu Grzegorz.J bo sugerujesz że niby kto to ma być były radny rady miejskiej pan Grzegorz Jaszczura ja nim nie jestem ani nie mam z nim żadnych powiązań rodzinnych zbieżność imion jest tu czysto przypadkowa.A po drugie każdy na tym forum może pisać co ma własnego na myśli niezależnie od preferencji i sympatii politycznych a że moje posty są często nieprzychylne panu Prezydentowi Zbigniewowi Podrazie to efekt czytania różnych publikacji np tego forum internet,prasa i moich własnych przemyśleń i poglądów.
Bathurst
Fri, 22 Feb 2013 - 22:32
CYTAT
Protest SRKGŚ przeciw dyskryminacji koleiFot. Rafał WilgusiakKwota przeznaczona w projekcie budżetu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego 2014-2020 na infrastrukturę kolejową wynosi 0 zł, podczas gdy prawie 3,5 mld zł przeznaczono na infrastrukturę drogową ? zwraca uwagę Stowarzyszenie Rozwoju Kolei Górnego Śląska i protestuje przeciw planom Urzędu Marszałkowskiego.Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego przedstawił do konsultacji społecznych ?Wstępny Projekt Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego (RPO) na lata 2014-2020? w połowie stycznia. ?Analiza tego dokumentu nie pozostawia złudzeń ? polityka województwa została nastawiona wyłącznie na transport samochodowy, a co za tym idzie jest całkowicie sprzeczna z polityką zrównoważonego rozwoju realizowaną przez Unię Europejską. Śląski Urząd Marszałkowski świadomie doprowadzi do marginalizacji transportu szynowego, nie pozostawiając żadnej alternatywy wobec transportu drogowego? ? zaznacza Łukasz Wała, prezes Stowarzyszenia.Inwestycja w infrastrukturę kolejowa ma dużo plusów. Przede wszystkim utrzymuje się bez finansowego udziału samorządu. Dodatkowo rewitalizacje linii wpłyną na skrócenie czasów przejazdu, co przyczyni się do spadku kosztów Kolei Śląskich, a to z kolei przełoży się na stawkę dotacji województwa. Natomiast strategia prosamochodowa sprawi, że kolej regionalna stanie się bardziej deficytowa, więc strata będzie podwójna.W budżecie RPO na infrastrukturę kolejową nie przeznaczono ani złotówki. Jedyne pieniądze na transport kolejowy, zostały przeznaczone na zakup taboru, tj. 273 mln zł. Kwota ta stanowi zaledwie 7 proc. ogólnych środków przeznaczonych na transport. Należy podkreślić, że w przeciwieństwie do inwestycji drogowych, wkład własny do inwestycji w linie kolejowe w ramach RPO gwarantują PKP Polskie Linie Kolejowe. Zadanie samorządu polega wyłącznie na wpisaniu projektów na listę celem pozyskania funduszy UE na linie regionalne.Stowarzyszenie Rozwoju Kolei Górnego Śląska wyszczególniło 6 priorytetów, które powinny zostać sfinansowane z RPO na lata 2014-2020. Są to: Rewitalizacja odcinka Bronów ? Skoczów ? Goleszów ? Wisła Głębce, Rewitalizacja odcinka Rybnik Towarowy ? Rydułtowy ? Sumina, Rewitalizacja odcinka Sosnowiec Południowy ? Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce, Odbudowa stacji (mijanki) Łaziska Górne Brada, Stworzenie połączenia kolejowego z Rybnika do Jastrzębia Zdroju, Budowa nowych przystanków kolejowych.
http://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/12327...acji-kolei.htmlCYTAT(Grzegorz-dg @ pią, 22 lut 2013 - 11:38)

W odpowiedzi do kamillo proszę o nieużywanie skrótu Grzegorz.J bo sugerujesz że niby kto to ma być były radny rady miejskiej pan Grzegorz Jaszczura ja nim nie jestem ani nie mam z nim żadnych powiązań rodzinnych zbieżność imion jest tu czysto przypadkowa.A po drugie każdy na tym forum może pisać co ma własnego na myśli niezależnie od preferencji i sympatii politycznych a że moje posty są często nieprzychylne panu Prezydentowi Zbigniewowi Podrazie to efekt czytania różnych publikacji np tego forum internet,prasa i moich własnych przemyśleń i poglądów.
Wiesz Grzegorz-dg może kamillll czyta blog Pana Grzegorza Jaszczura i zauważył zbieżność w poglądach byłego radnego z Twoją. Zwłaszcza w temacie Prezydenta Podrazy tą zbieżność mógł zauważyć.Może kamilll czytając jutro blog Pana Jaszczury zacznie skrobać się w głowę i pomyśli; jaki dziwny zbieg okoliczności w piątek 22.02 Grzegorz-dg na forum pisze o zaniedbaniach Prezydenta Podrazy w kwestii dąbrowskich dworców tak samo jak Pan Grzegorz Jaszczura na swoim blogu we wpisie z tego samego dnia.
Ale kamilll mógł się mylić tytułując Cię Grzegorzem J. Przecież gdyby Pan Jaszczura zechciał pisać na forum to z pewnością zrobił by to pod swoim nazwiskiem w myśl maksymy którą ma na swoim blogu:
?W co wierzę? ? (...) Że nie należy kłamać ? ja tak sądzę?Juliusz Słowacki ?Beniowski
?Prawda przecież jest naważniejsza dla polityków i tak tylko myślę czasami że z tą prawdą to jest tak jak ks. Tischner napisał:
Są w życiu tylko trzy prawdy:święta prawda, tysz prawda i gówno prawda.
Bathurst
Sat, 23 Feb 2013 - 15:21
CYTAT
Koleje Śląskie - Sikorka, Chruszobród
2013-02-22
Rada Osiedla otrzymała w końcu jest odpowiedz z Urzędu Marszłkowskiego Województwa Śląskiego z wydziału Publicznego Transportu Zbiorowego, pismem z dnia 12 lutego 2013 roku dot. Kolei Śląskich.
"W związku z licznymi protestami mieszkańców województwa śląskiego na temat aktualnego rozkładu jazdy na linii Katowice –Częstochowa tut. Urząd wystąpił do Kolei Śląskich z wnioskiem o rozważenie możliwości uwzględnienia proponowanych rozwiązań dotyczących przywrócenia postojów przystankach osobowych Dąbrow...a Górnicza Sikorka , Chruszczobród oraz Wiesiółka.
Z odpowiedzi przesłanej od przewoźnika w dniu 1 lutego br. wynika, że po zapoznaniu się z postulatami pasażerów spółka wystąpiła do zarządcy infrastruktury o dodanie postojów na ww. przystankach dla pociągów Gliwice-Częstochowa – Gliwice .
Zgodnie z harmonogramem opracowania rocznego rozkładu jazdy pociągów, w przypadku akceptacji wnioskowanych zmian przez zarządcę infrastruktury, postoje zaczną obowiązywać od dnia 9 czerwca br. przesłane prze Państwa wnioski zostaną również uwzględnione podczas konstruowania rozkładu jazdy 2013/2014."
http://www.tucznawa.info/news.php?news=kol...-chruszobrod#st
Bathurst
Fri, 08 Mar 2013 - 11:29
CYTAT
KRÓTKO: Utrudnienia na kolei po kradzieży trakcji w Rudzie Śląskiej. Odwołano pociągi
2013-03-08, Aktualizacja: dzisiaj 08:00
Z powodu kradzieży sieci trakcyjnej między stacjami Zabrze-Ruda Śląska Chebzie odwołano część pociągów osobowych do Katowic, Gliwic i Dąbrowy Górniczej
Masz zdjęcie do tego tematu? Wyślij
Do kradzieży doszło w czwartek wieczorem - ok. godz. 21.38. Złodzieje połasili się na 150 m sieci trakcyjnej na torze pierwszym.
W tej chwili ruch na odcinku Zabrze-Ruda Śląska Chebzie odbywa się po torze nr 2.
Odwołanych zostało sześć pociągów osobowych relacji Gliwice-Katowice i Gliwice-Dąbrowa Górnicza.
Utrudnień można się spodziewać do godz. 18.
http://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/arty...38d764324,1,3,9który skup złomu się odważy skupić towar?
Bathurst
Sat, 09 Mar 2013 - 10:41
CYTAT
Kontynuacja prac na linii Zawiercie - Katowice
Zarządca infrastruktury zamierza przebudować sieć trakcyjną na szlaku Dąbrowa Górnicza – Będzin, urządzenia srk na szlaku Zawiercie - Łazy oraz w stacji Łazy oraz wyremontować wiadukt kolejowy w stacji Sosnowiec Główny w ramach zadania inwestycyjnego pn. „Linia kolejowa nr 1 Zawiercie - Katowice”.
Ogłoszony przetarg składa się z trzech oddzielnych zamówień. Pierwsze dotyczy kompleksowej przebudowy sieci trakcyjnej na szlaku Dąbrowa Górnicza-Będzin, drugie – przebudowy urządzeń sterowania ruchu kolejowym na szlaku Zawiercie-Łazy oraz w stacji Łazy, a trzecie - antykorozyjnego zabezpieczenia wiaduktu w Sosnowcu w km 309,941 linii nr 1 w ciągu ul. Piłsudskiego.
Dla każdego zamówienia należy opracować dokumentację projektową wykonawczą i powykonawczą.
Szacunkowa wartość zamówienia podstawowego wynosi 22 mln 811 tys. zł. Wykonawcy biorący udział w przetargach są zobowiązani do wpłacenia wadium w wysokości: 94 tys. - dla zadania nr 1), 108 tys. - zadanie nr 2, 25 tys. - zadanie nr 3.
Oferty można składać do 15 kwietnia 2013 r. Wszystkie prace mają się zakończyć do 30 listopada 2013 r.
http://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/13021...e-Katowice.html
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę
kliknij tutaj.