Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Dworzec PKP i centra przesiadkowe
Forum Mieszkańców Dąbrowy Górniczej > Dąbrowa Górnicza > Nasze Miasto
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61
janusz_kolei
CYTAT(Sebastian22 @ czw, 13 lip 2023 - 21:11) *
ciekawe jak to rozwiążą w Gołonogu - dawniej odgałęzienie było już praktycznie od przejazdu przez Piecucha a perony w stronę HK były dość znacznie oddalone od tych z LK1.
Przy obecnym wiadukcie jakoś tego nie bardzo widzę.

W przebiegu odgałęzienia na Hutę obecnie w Gołonogu, planowane jest parking oraz znajduję się zjaz drogi pod wiadukt kolejowy pod LK1, co uniemożliwia otworzenie przebiegu, moim zdaniem jednym sensownym wyjściem jest budowa grupy rozjazdów za wiaduktem (od strony Ząbkowic) który umożliwi zjazd na linie do Tworznia.
:)
Dobre wieści, że temat odbudowy linii do przodu, ale nie super bo wbrew nazwie zadania okrojono jego zakres i w jego ramach nie odbudują odcinka od Gołonoga do centrum.
takie do oszczędności w PKP, a tu już przy okazji pociągi KŚ na tym odcinku w stronę Zawiercia mogłyby się też poruszać tym torem i zawsze dodatkowa przepustowość, mijanka do wyprzedzania.

Od początku logiczne było, że linia odbije od nr 1 dopiero za zbudowanym nowym wiaduktem, a nie tak jak dawniej. W centrum likwidowano układ, gdzie dworzec znajdował się na międzytorzu, a tu by go mieli przywracać i do tego budować dodatkowy wiadukt i rozwalać to co teraz tam robiono?

Za to przy ostatnich zmianach w Gołonogu nie uwzględniono szybkiej odbudowy tej linii, a więc 3 toru. Może dlatego zmienili zakres tej inwestycji, bo już trzeba by było przerabiać kawałek dopiero co ukończonej inwestycji. Zatem trzeba będzie poczekać na przebudowę Zawiercie - Będzin i wtedy od razu dobudują 2 dodatkowe tory w ramach linii nr 1.
Żeby nie było przeróbek to w Gołonogu zamiast tego przybliżenia torów linii nr 1 do zewnętrznych peronów musiałyby powstać wtedy po 2 rozjazdy na każdym torze i pociągi poruszałyby się wtedy docelowymi torami linii agllomeracyjnej na odcinku przy peronach. Za to pociągi dalekobieżne musiałyby wtedy zwalniać. Teraz dla nich lepiej z takimi łagodnymi przesunięciami torów, ale za to i tak wszystko będzie tu kiedyś do przerobienia.
W sumie i tak trzeba będzie już przy tej inwestycji przerabiać w okolicach wiaduktu i nowy rozjazd.

Szczegóły w dokumentacji snf (51).gif https://platformazakupowa.plk-sa.pl/app/dem...c/25272/details
:)
CYTAT
fb MB

Przebudowa dworca się nie zakończyła, więc nie możemy jeszcze zagospodarować całej przestrzeni wokół budynku, ale zieleń na tym skrawku już zaaranżowaliśmy


zdjęcie snf (51).gif https://scontent.fktw1-1.fna.fbcdn.net/v/t3...amp;oe=64BDC41C

fajnie to robi miasto, ale w tym miejscu miało być to: "ogrody deszczowe suche o powierzchni 256 m kw. złożone z około 2500 roślin, takich jak kosaciec syberyjski, krwawnica pospolita, mięta wodna, tojeść rozesłana czy skrzyp zimowy. Ich głównym zadaniem będzie wstępne filtrowanie wody opadowej, a także stopniowe jej uwalnianie do gleby" - wielokrotnie powtarzane w wielu artykułach i komunikatach. I to miał zrobić wykonawca dworca hmm
:)
W tej zewnętrznej poczekalni zamontowali siedzenia i zrobili przód, tak jak miało być w projekcie.

Cieszy to, ze powoli ale zdecydowanie rozkręca się autobusowe centrum przesiadkowe. Ludzie wsiadają i wysiadają tam z autobusów. Czasami sporo czeka na przystankach. W wiatach brakuje miejsca i stoją obok.
Nie wiem czemu tam nie postawiono wiat o jeden moduł większych, co dodatkowo by też lepiej wyglądało.
:)
Nie było, na budowie tunelu w Strzemieszycach snf (51).gif https://www.dabrowa-gornicza.pl/galerie/pra...trzemieszyce-7/
:)
Coś ostatnio jakby prace przed dworcem zostałem całkiem zatrzymane. Nie wiem jak w środku. Czy wszyscy na urlopach? Oby nie jakieś przepychanki z wykonawcą, gdzie często przed zakończeniem inwestycji wysuwają dodatkowe roszczenia itp
No i do poprawki jest krawężnik na rondzie "DOP". Ten płasko położony klawiszuje, co będzie niebezpieczne np dla motocyklistów. Tym razem to nie wina kierowców ale wykonania.

Dla formalności wytłumaczenie problemów z zalewaniem, którego na forum nie było:

CYTAT
fb MB 08.08

Spotkaliśmy się dziś z przedstawicielami Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Dąbrowie Górniczej oraz Dąbrowskie Wodociągi. Dbamy o wodę dla dąbrowian, by porozmawiać o możliwym łagodzeniu skutków nawalnych deszczów, które z pewnością będą występować coraz częściej.
Przede wszystkim mamy pewność, że w niedzielę nie powinno dojść do zalania drogi pod nowym wiaduktem w centrum. Doszło, bo nie zadziałała żadna z dwóch pomp, które mają odpompowywać wodę do trzech ogromnych zbiorników retencyjnych, które powstały na głębokości 14 m.
Pompy nie zadziałały, bo do kanalizacji przedostały się duże elementy, które zablokowały pracę wirników. Zbiorniki zostały już oczyszczone, a pompy naprawione. Za bieżące utrzymanie pomp będą od teraz odpowiedzialne DW, które zadbają o to, by taka sytuacja już się nie powtórzyła.
Przy okazji warto wspomnieć, że trzy duże zbiorniki i dwie pompy nie znalazły się w tym miejscu przypadkowo. Napływają tutaj bowiem wody z dużej części miasta.
Powtórzę to, co pisałem już w niedzielę. Żadnych problemów z odwodnieniem nie mieliśmy pod nowym wiaduktem w Gołonogu i w tunelu pieszo-rowerowym przy ul. Konopnickiej, gdzie pracują pojedyncze pompy.
Rozmawialiśmy też o sytuacji w alei Majakowskiego, w którą woda napływa z obszaru o powierzchni prawie 200 ha. Wybudowana blisko 10 lat temu nowa kanalizacja deszczowa i sanitarna wraz z dużymi zbiornikami pod plantami, ograniczyła zalewanie piwnic na osiedlu Mickiewicza.
Wciąż mamy jednak problem z zalewiskami, które powstają w alejach przy obfitych deszczach. Przyczyną tego zjawiska jest znajdujący się w pobliżu stacji BP zbieg kanałów deszczowych z kilku stron miasta, który tamuje odpływ wody ze zbiorników na plantach.
Jak temu zaradzić? Zleciłem przeprowadzenie dokładnej analizy i opracowanie projektu i budowę dodatkowego odprowadzenia wody ze zbiorników pod plantami do innego kanału.
Problemem pozostaje stara infrastruktura, która nie przystaje do obecnych zmian klimatycznych. Dlatego tak ważna jest budowa nowej kanalizacji deszczowej i rozbudowa retencji w mieście, co czynimy przy każdych nowych inwestycjach.
Rokko31
Nagłośnienie na dworcu i peronach też ostatnio kiepsko działało, ledwo co było słychać albo w ogóle nie zapowiadano pociągów, do tego co chwilę nie działają wyświetlacze z rozkładem jazdy oraz planowanym pociągiem ale to już wina PKP pewnie, może jeszcze trwają testy i prace cały czas, nie Wiem, długo to trwa jednak.
Sebastian22
Niby było mówione że dworzec zostanie otwarty w wakacje ale raczej na to się nie zanosi choć nie znamy postępów prac w środku bo na zewnątrz to praktycznie został plac przed samym dworcem.
:)
tymczasem o Ząbkowicach:

CYTAT
nasze miasto

Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej - Ząbkowicach czeka na remont. Kluczowe porozumienie blisko. Kiedy początek prac?

Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej – Ząbkowicach ma być kolejnym w tym mieście, który po remoncie znów będzie służył pasażerom. Sprawdziliśmy, na jakim etapie są zapowiadane prace i co aktualnie dzieje się w tej ważnej dla mieszkańców sprawie. Okazało się, że powoli, ale jednak ustalenia w sprawie rozpoczęcia gruntownej modernizacji tego obiektu posuwają się do przodu.
Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej-Ząbkowicach: trwają ostateczne ustalenia

- W tej chwili trwają tam niezbędne prace, polegające na zabezpieczeniu tego budynku, ponieważ jego stan się pogorszył. Prowadzone są jednocześnie rozmowy z pracownikami Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej na temat zagospodarowania tego obiektu i wykorzystania jego wnętrz. Kolejnym etapem będzie bowiem przygotowanie konkretnego projektu pod zagospodarowanie dworcowych przestrzeni. Czekamy na ostateczne uzgodnienia. Jeśli wszystko zostanie ustalone, to w czwartym kwartale 2024 roku rozpoczną się prace związane z modernizacją i przebudową dworca w Ząbkowicach – mówi Robert Warwas, poseł na Sejm RP z Dąbrowy Górniczej.


Jak dodaje budynek został wpisany do Rządowego Programu Inwestycji Dworcowych, co przekłada się na zabezpieczenie funduszy na to przedsięwzięcie. Stało się to dokładnie 17 maja 2022 roku. Na ten cel przeznaczonych ma zostać kilkanaście milionów złotych z bieżącej edycji tego właśnie programu, który opiewa na sumę dwóch miliardów złotych. Na liście budynków do rewitalizacji znalazło się łącznie 191 obiektów.

- Remont elewacji, jako zabytkowego obiektu, będzie prowadzony pod nadzorem konserwatorskim, ale już jego konkretne zagospodarowanie wewnątrz musi zostać najpierw dokładnie zaprojektowane – podkreśla Robert Warwas.
Kluczowe wydają się zatem być uzgodnienia z władzami samorządowymi, co do przyszłego wynajmu pomieszczeń dworcowych przez miasto.

- Potwierdzamy chęć wynajmu tych powierzchni na dworcu w Dąbrowie Górniczej – Ząbkowicach. Nasze propozycje w tej sprawie zostały przekazane w sierpniu do PKP. Kiedy porozumienie zostanie podpisane i zaakceptowane przez obie strony, wtedy będziemy mogli powiedzieć więcej na temat wykorzystania pomieszczeń w tym budynku – tłumaczy Przemysław Kędzior z Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.

Według wstępnych planów na dworcu mogłaby się znaleźć m.in. placówka pocztowa, która dziś funkcjonuje w budynku Domu Kultury przy ulicy Chemicznej.

Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej-Ząbkowicach: po zabezpieczeniu konkretne prace budowlane

Dworzec w Ząbkowicach ma zostać całkowicie wyremontowany i znów służyć pasażerom. By ratować rozpadający się budynek z 1856 roku konieczne były wspomniane prace zabezpieczające. Na początek, jeszcze przed konkretnymi pracami zabezpieczającymi, poprawione zostało tymczasowe zabezpieczenie budynku poprzez ułożenie folii na jego dachu oraz wzmocnienie wymagających tego nadproży okiennych. Zamontowana została też siatka od strony miasta w celu zapewnienia bezpieczeństwa osobom poruszającym się w sąsiedztwie budynku.

- Pierwszy etap prac to zabezpieczenie konstrukcji obecnego dworca do czasu rozpoczęcia właściwych prac budowlanych. Chcielibyśmy, żeby te prace zakończyły się do końca bieżącego roku – tłumaczył wiosną tego roku Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami Biura Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych S.A.

Budynek po zabezpieczeniu czekać będzie na obiecany remont, który ma się rozpocząć pod koniec 2024 roku. - Ustalenia z miastem, co do wynajmu powierzchni w tym budynku mają bezpośrednie przełożenie na zakres inwestycji i inne jej uwarunkowania, w tym techniczne. Ich zakończenie jest kluczowe dla dalszego prowadzenia inwestycji – tłumaczył Bartłomiej Sarna.

Przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej właściwego już remontu dworca i wybór wykonawcy prac budowlanych ma zastać ogłoszony jeszcze w tym roku.

- Postępowanie w tym zakresie planujemy ogłosić jeszcze w tym roku. Na ten moment pewne jest to, że będzie to kompleksowa przebudowa dworca z poszanowaniem dla historycznego charakteru dworca. Przy czym niezwykle istotne będą takie aspekty jak komfort podróżnych, dostępność dworca dla osób z niepełnosprawnościami, bezpieczeństwo oraz wdrożenie na dworcu rozwiązań proekologicznych. Szerzej o zakresie inwestycji opowiemy po zakończeniu prac nad dokumentacją projektową – tłumaczył Bartłomiej Sarna.

Dworzec w Dąbrowie Górniczej – Ząbkowicach to zabytek

Budynek dworca w Ząbkowicach od 4 stycznia 2021 roku jest na stałe wpisany do rejestru zabytków do czego przyczyniła się m.in., akcja „Ratujmy dworzec”, zainicjowana przez stowarzyszenie Dąbrowskie Inicjatywy Społeczne i lokalną społeczność. Dworzec powstawał przez kilka lat, a jego budowa zakończyła się w 1856 roku. Na stacji znajdowała się także m.in. przepompownia wody do parowozów.

Przez dziesięciolecia z powodzeniem służył pasażerom, a przez stację przewijały się codziennie setki podróżnych. Z czasem wszystko się zmieniło, aż na początku XX wieku wiele budynków dworcowych z czasem popadło w ruinę. Nie było pomysłu na to, jak je wykorzystać. Podobny los spotkał ten w Ząbkowicach, gdzie kasa biletowa została zamknięta w 2011 roku.

W 2019 roku przed dworcem powstało centrum przesiadkowe. Pojawiły się miejsca postojowe dla samochodów (łącznie 20), chodnik i droga rowerowa wzdłuż ul. Dworcowej, strefa taxi, parking rowerowy oraz przystanek autobusowy. Inwestycję za nieco ponad 3,2 mln zł zrealizowała Eurovia. Wiosną tego samego roku oddany został mieszkańcom i pasażerom tunel pod torami kolejowymi, który połączył dwie części dzielnicy.

Miasto, po konsultacjach z mieszkańcami, ma w planach zwiększenie miejsc parkingowych wokół dworca. To konieczne, kiedy zakończy się remont i przebudowa budynku dworca kolejowego, co może nastąpić według ostrożnych szacunków w 2025 roku.


zdjęcia snf (51).gif https://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/dwor...731/zd/84097943
Zibar
snf (51).gif do relacji z oględzin wnetrza dworca na FB.
:)
^^^
jest pięknie, na poziomie. Wewnątrz to zupełnie inna jakość przestrzeni niż w bliźniaku z Myszkowa.

Musi być jednak "ale" wink.gif. - z "kasy" zrobiła się "kasa". Czy to oznacza, że KŚ zostaną w kontenerze czy się tu przeniosą, a kasy IC nie będzie? Aby chociaż kasa działała przez cały dzień, a teraz to jakiś żart - "Kasa czynna 7 dni w tygodniu od 7:10 do 14:40 Przerwy: od 10:20 do 10:35"

No i powinny być automaty biletowe KŚ, IC i następcy ŚKUP

A w sprawie połączenia z Pyrzowicami, to podobno ma być 8 par dziennie. W sumie na początek i przy ograniczeniach chyba niczego dużo lepszego się nie spodziewałem.
Dave
Kasy PKP IC, skoro do tej pory nigdy nie było, to i teraz prawie na pewno nie będzie. Jest deficyt ludzi w PKP IC do kas, a skoro kasa KŚ jest w kontenerze od lat, to właśnie ta kasa zostanie przeniesiona do budynku dworca i tam zostanie. Mam nadzieję tylko, że będzie pracowała faktycznie na 2 zmiany i/lub najmniej od 6 do 18.
Rokko31
Słuchajcie a mam jeszcze pytanie co ma się znajdować w budynku przy Kolejowej 2?, jak niżej na fotce. Jest remontowany, ocieplany, schody prosto z drogi prowadzą do niego, ciekawe czy to budynek miasta czy kolei? Zna ktoś plany co tam będzie? Stare zdjęcie ale nie znalazłem nowego tongue.gif
Sebastian22
Jeśli nie sprzedali to jest to budynek PKP.
Kiedyś mieściła się tam przychodnia kolejowa.
:)
Podświetlona elewacja i napisy na budynku dworca zdjęcia snf (51).gif https://www.facebook.com/photo?fbid=8752835...mp;locale=pl_PL

Też widziałem wczoraj wieczorem. Jeszcze nie działa podświetlenie zegara. Uruchomili też oświetlenie na tych niskich słupach przy dworcu i one ratują sytuację przy samym dworcu.
Pisałem dawno temu, że mimo uruchomienia oświetlenia na placu i przystankach przed dworcem jest ciemno. Do tego przestała działać całkiem jakaś lampa i jest jeszcze gorzej.
Czy to jakieś oszczędności i działają na niskiej mocy czy oszczędności na etapie inwestycji i dobrano za słabe lampy?

Widać to też nawet dobrze na tym zdjęciu snf (51).gif https://scontent.fktw1-1.fna.fbcdn.net/v/t3...amp;oe=64FDBD14

A zobaczcie jak tez słabo działa na parkingu na zachód od dworca.
Na przystankach w centrum przesiadkowym po zmroku nie jest przez to przyjemnie, a wiadomo jak będzie e długie zimowe wieczory. To powinno być super doświetlone...


Dalej nic się nie dzieje na placu przed dworcem. Nie wiem czy już naprawili zapowiedzi głosowe bo potwierdzam to co już tu pisano, że jest z nimi coś nie tak. Są ciche, niewyraźne i coś skrzeczy. Na początku było ok.

Nową obwodnicę zaczyna pochłaniać przyroda. Chwasty do pasa wchodzą na jezdnie, drogę rowerową i chodnik. Chyba dobrze, że te chodniki nie były z kostki a z tej masy (chociaż którą przy wjeździe na parking powinni wreszcie naprawić bo dawno temu zniszczona) bo by całe zarosły. Chwasty są nawet między chodnikiem a krawężnikiem.
Sebastian22
No mnie też dziwi ciągle ten surowy pas przed dworcem, posadzili tam drzewka ale nic więcej.
Co do napisu to jest fajny efekt ale parkingi faktycznie nie doświetlone.
Rokko31
Obawiam się, że do wyborów już nikt nie weźmie się za roboty przed dworcem, praca stanęła, jakaś tylko kosmetyka i tyle, dziwne, że nie chcą tego szybko skończyć, tak niewiele zostało huh.gif
:)
Może to coś wyjaśnia:

CYTAT
Rewitalizacja przestrzeni miejskich - budowa nowych miejsc parkingowych wraz z modernizacją ciągów pieszych i komunikacyjnych
Lata realizacji 2015-2025
Rok 2023 zwiększa się poziom finansowania o kwotę 400.000,00 zł.
Wnioskowane zmiany w budżecie wynikają z konieczności zabezpieczenia środków finansowych na rewitalizację placu przed budynkiem nowo budowanego dworca w Dąbrowie Górniczej - Centrum.


To z uchwały na sesję RM

Sytuacja jest dziwna i publicznie nie informują o co chodzi. Otoczenie dworca miało zostać zagospodarowane przez wykonawcę modernizacji dworca. Już wcześniej dziwiło, ze w miejscu planowanych ogrodów deszczowych zamiast wykonawcy to miasto zrobiło to po swojemu i zrezygnowano z tamtego projektu.
Jakieś problemy z PKP np. z budynkiem wyszło drożej a PKP nie chciało dołożyć i postanowili zaoszczędzić na otoczeniu, a miasto ratuje sytuację i bierze na siebie? Dziwne, a z tego co pamiętam to PKP planowało wydać więcej na dworzec, a w przetargu udało się kilka milionów taniej.
:)
CYTAT
Nakolei

W Strzemieszycach budowane są dwa ostatnie segmenty przejścia pod torami

Nowe przejście podziemne w stacji Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce połączy dwie strony miasta, ułatwi komunikację pieszym i rowerzystom. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą zaawansowane prace budowlane w stacji. To wspólna inwestycja PLK i Gminy Dąbrowa Górnicza. Wartość zadania wynosi 9,7 mln zł netto.

Ze stacji pasażerowie mogą wyruszyć w podróż do Katowic, Sosnowca, Sławkowa, Olkusza czy Tunelu na linii do Kielc. Wybudowane zostały boczne segmenty przejścia pod torami. Aktualnie prowadzone są prace przy wykopie ostatnich dwóch, środkowych segmentów przejścia oraz roboty wykończeniowe wewnątrz obiektu. Do zrobienia pozostało dokończenie szybu windowego i dojść do przejścia oraz montaż przepompowni. We wrześniu rozpocznie się budowa konstrukcji zadaszenia i wind. Prace zostały zaplanowane i wpisane do rozkładu jazdy. Planuje się zakończenie prac w IV kwartale 2023 r.

Systematycznie poprawiamy standard na polskich stacjach i przystankach kolejowych. Kolej się zmienia i jest to bezpieczny, komfortowy i przewidywalny środek transportu. Korzystnie zmieni się także standard kolejnej stacji w Dąbrowie Górniczej – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Pasażerowie zyskują coraz lepsze warunki podróżowania na terenie Dąbrowy Górniczej. Polska kolej korzystnie zmienia się dla podróżnych. Staje się dostępniejsza, komfortowa i bezpieczniejsza, dzięki inwestycjom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., realizowanym z Krajowego Programu Kolejowego – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Przejście podziemne będzie zadaszone i wyposażone w pochylnie ułatwiające podróżowanie osobom z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Będzie winda łącząca przejście podziemne z peronem. W przejściu i dojściach będą ścieżki naprowadzające ze specjalną wypukłą fakturą dla osób niewidomych i słabo widzących. Zaplanowano specjalną ścieżkę dla rowerzystów. Zamontowane kamery monitoringu zwiększą poziom bezpieczeństwa. Przejście będzie wyposażone w system informacji pasażerskiej – nagłośnienie, oświetlenie, czytelne tablice z opisem wyjść, kierunków jazdy pociągów.


są też zdjęcia snf (51).gif https://www.nakolei.pl/w-strzemieszycach/
:)
wklejam, bo najpierw na nas wpłyną te utrudnienia, ale potem będziemy mieli z tego korzyści.
Strasznie się to ciągnie, ale coraz bliżej.

CYTAT
DZ

PLK wybrała ostatniego wykonawcę wielkiej przebudowy i modernizacji wezła kolejowego w Katowicach

To będzie zdecydowanie największa inwestycja kolejowa w aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej – mowa o gigantycznej przebudowie i modernizacji katowickiego węzła kolejowego wraz z dobudową dodatkowego toru dla kolei aglomeracyjnej. Nie przegapicie jej, bo gdy się zacznie, ogromne utrudnienia odczują zarówno podróżni, korzystający z połączeń dalekobieżnych jak i pasażerowie aglomeracyjnych składów Kolei Śląskich. PKP PLK wybrała właśnie wykonawcę trzeciego, ostatniego etapu tej inwestycji. Jest nim polsko-chińskie konsorcjum.
Ogromna inwestycja kolejowa na Śląsku i w Zagłębiu spowoduje wielkie utrudnienia

Takiego remontu i przebudowy na śląskich torach i to w samym sercu aglomeracji jeszcze tu nie było. Mowa o przebudowie torowiska wraz dobudową osobnego toru dla kolei aglomeracyjnej między Będzinem, Katowicami, Tychami i Zebrzydowicami.
21 sierpnia PKP PLK poinformowała o wybraniu ostatniego z wykonawców trzyetapowej inwestycji. Zostało nim polsko-chińskie konsorcjum, które tworzą zawierciańska spółka Intercor i Stecol Corporation z Chińskiej Republiki Ludowej. Konsorcjum zajmie się pracami budowlanymi oraz projektem wykonawczym i jego realizacją oraz budową urządzeń sterowania ruchem kolejowym, urządzeń kolejowych sieci telekomunikacyjnych, systemu dynamicznej informacji podróżnych na odcinku Katowice Szopienice południowe – Katowice – Katowice Piotrowice. To, jak wspomnieliśmy, serce aglomeracji śląskiej. Wszystko to konsorcjum polsko-chińskie wykona za 3,109 mld zł netto (3,824 mld zł brutto). To cena, jaką PKP PLK uzyskała podczas aukcji elektronicznej.

Pięciu wykonawców walczyło o trzymiliardowy kontrakt kolejowy

W przetargu, a potem aukcji wzięło udział pięć firm. Oferty dwóch z nich odrzucono z powodu „rażąco niskiej ceny” – oferta firmy Budimex S.A i z powodu nie wyrażenia pisemnej zgody na przedłużenie terminu związania ofertą – to dotyczyło firmy PORR S.A.. Drugą pozycję, jeśli chodzi o najkorzystniejszą ofertę zajęło konsorcjum Torpol S.A. i Intop Warszawa sp. z o.o.

Trzecie było konsorcjum ZUE S.A., Mota Engil Central Europe S.A, Track Tec Construction sp. z o.o.
Jeśli nie wpłyną odwołania do rozstrzygnięcia przetargu, PKP PLK ma już plan działania. Wiadomo, kiedy miałyby się rozpocząć prace. Termin składania odwołań upływa w tym przypadku 31 sierpnia.

- Jeśli procedury, niezbędne przed podpisaniem umowy, przebiegną sprawnie, podpisanie przewidywane jest w czwartym kwartale tego roku. Prace budowlane mogłyby się rozpocząć w I kwartale 2024 roku – powiedziała nam Katarzyna Głowacka, rzeczniczka PKP PLK na Śląsku.
Powstanie dodatkowy tor, którym będą kursować pociągi kolei aglomeracyjnej

Przebudowa trasy Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice to nowe możliwości kolei w aglomeracji. Najważniejszą jest budowa dodatkowego toru, który będzie obsługiwał kolej aglomeracyjną.

- Oddzielenie ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego poprawi przepustowość, dzięki czemu będzie mogło kursować więcej pociągów. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego – podkreśla Katarzyna Głowacka.

Zbudują zupełnie nowe przystanki kolejowe w Katowicach

Planowane nowe przystanki to: Katowice Uniwersytet (rejon ul. Paderewskiego), Katowice Akademia (ul. Damrota / Francuska), Katowice Kokociniec (rejon ul. Szadoka). Przystanek Katowice Brynów zostanie przesunięty w rejon autostrady A4. Inwestycja PLK obejmie modernizację stacji i przystanków: Katowice Szopienice Południowe, Katowice Zawodzie, Katowice oraz Katowice Ligota. Obiekty będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

Na odcinku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice dobudowane zostaną dwa tory i rozdzielony zostanie ruch aglomeracyjny i dalekobieżny. Kompleksowa modernizacja linii to dobudowa około 22 km nowych torów, przebudowa 100 km torów i 140 obiektów inżynieryjnych. Wymienione będzie około 133 km sieci trakcyjnej.

W ramach prac przewiduje się budowę Lokalnego Centrum Sterowania Katowice, z którego dyżurni ruchu będą zarządzali ruchem na linii od Sosnowca do Tychów.

Ogromna inwestycję kolejową na Śląsku podzielono na trzy odcinki

Cała inwestycja składa się z trzech odcinków. Udało się już wybrać wykonawców dwóch pozostałych. Nie podpisano jednak jeszcze umów.

Przypomnijmy. Wybrano wykonawcę prac na odcinku Będzin – Katowice Szopienice Płd i jest nią firma ZUE S.A. Na odcinku Tychy – Goczałkowice-Zdrój wybrano najkorzystniejszą ofertę, którą okazała się oferta firmy Budimex.
W obu przypadkach szacowano, że umowy z wykonawcami zostaną podpisane w drugiej połowie 2023 roku.

- Obecnie jesteśmy jeszcze przed podpisaniem umów – mówi Katarzyna Głowacka.
Prawdopodobnie od razu rozpoczną się także prace budowlane.

Koleje Śląskie już przygotowują pasażerów na przyszłe utrudnienia na torach

Na ten etap już przygotowują się Koleje Śląskie, bo gdy zaczną się prace, niewątpliwie zaczną się także ogromne utrudnienia na kolei, z której na co dzień korzystają mieszkańcy województwa.

Jak mówi Maciej Zaremba, rzecznik prasowy Kolei Śląskich, od 12 października rozpoczną się prace przygotowawcze do modernizacji katowickiego węzła kolejowego.

- Będą budowane tory tymczasowe umożliwiające ruch pociągów w dalszych etapach prac modernizacyjnych. Zaczynamy 12 października i w pierwszej kolejności będzie zamknięty tor na odcinku Będzin – Sosnowiec Główny, co oczywiście będzie wpływało na godziny odjazdu. Wydłuży się czas przejazdu dla pociągów jadących w kierunku Katowic – mówi Maciej Zaremba.
Dwa tygodnie później, od 27 października, ograniczenia będą obowiązywać pomiędzy stacjami Sosnowiec Główny i Katowice Zawodzie. Będą modyfikacje w rozkładzie jazdy. To także wpłynie na czas podróży. Rzecznik Kolei Śląskich radzi, by na bieżąco sprawdzać rozkłady jazdy. By nie było niespodzianek w przypadku konieczności przesiadek lub korzystania z komunikacji zastępczej.

To będzie jednak zaledwie przygrywka do gigantycznej przebudowy i modernizacji katowickiego węzła kolejowego. Prawdziwy armagedon zacznie się prawdopodobnie już w przyszłym roku, kiedy na dobre rozpoczną się prace z tym związane, na wszystkich trzech odcinkach tej ogromnej inwestycji.

Tę gigantyczną inwestycję kolejową dofinansowała Unia Europejska

Prace budowlane dla odcinka Katowice Szopienice Południowe – Katowice - Katowice Piotrowice realizowane będą w ramach zadania „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice”. Wartość inwestycji to 3,1 mld zł netto.

Projekty na odcinkach: Będzin – Katowice Szopienice Płd., Katowice Szopienice Płd. – Katowice Piotrowice oraz Tychy – Goczałkowice Zdrój uzyskały dofinansowanie z Unii Europejskiej z instrumentu CEF „Łącząc Europę” w wysokości 85 procent wartości zadań – czyli łącznie 937 mln euro.
:)
CYTAT
UM

TOROWISKA DO CPK TO ZŁY POMYSŁ. MIESZKAŃCY SĄ PRZECIWNI, WSPIERAJĄ ICH SAMORZĄDOWCY I PARLAMENTARZYŚCI

Trzeba powstrzymać plany budowy torowisk, które poprzecinałyby miasto, doprowadziły do wysiedleń i spowodowały straty przyrodnicze. Tak można podsumować głosy, które padły podczas spotkania poświęconego inwestycjom związanym z Centralnym Portem Komunikacyjnym.

14 września w Dąbrowie Górniczej odbyło się posiedzenie komisji Sejmiku Śląskiego, która zajmuje się m.in. skutkami, które dotkną gminy przy okazji inwestycji w Centralny Port Komunikacyjny.

Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada budowę lotniska pomiędzy Łodzią a Warszawą (w okolicy Baranowa), a także nowych dróg i torów, które mają skomunikować je z pozostałymi częściami kraju. Planowane przebiegi nowych linii kolejowych w wielu miejscowościach przebiegają przez tereny mieszkalne. W Dąbrowie Górniczej projektanci wytyczyli tory przez środek Błędowa i Kuźniczki Nowej. Ich realizacja wiązałaby się z wyburzeniem dziesiątek domów i dewastacją przyrody. Podobnie jest w rejonie Redenu i Staszica, gdzie nowa linia kolejowa została nakreślona wzdłuż plant przy ul. Poniatowskiego (przy targowisku miejskim), dalej plantami wzdłuż ul. Korczaka do ul. Wojska Polskiego i przecinając DK94 oraz ul. Staszica w stronę Sosnowca.

Plany zaprezentowano na początku 2020 r., co spotkało się ze sprzeciwem dąbrowian. 7 tys. mieszkańców podpisało się pod protestem w tej sprawie.

? W 2020 r. uczestniczyłam w spotkaniach z mieszkańcami, dotyczącymi planowanych linii kolejowych 111 i 113, które mają przebiec przez tereny zielone, obszary Natura 2000, Pustynię Błędowską czy centrum miasta. Później, jako radni, chcieliśmy doprowadzić do ?okrągłego stołu? ze spółką Centralny Port Komunikacyjny. Niestety, minister Marcin Horała odmówił, nie był też zainteresowany spotkaniami z nami ? mówiła Katarzyna Stachowicz, radna wojewódzka.

Problem nie ogranicza się do Dąbrowy, ale dotyczy też innych części regionu.

? W związku z planowaną budową linii 170, która ma biec do Ostrawy, przedstawiono jej 11 wariantów. Zrobiono to, żeby skłócić gminy, żeby każdy chciał przerzucać ją do sąsiada. Na szczęście to się nie udało i działamy razem. Linia 170 ma być zbliżona do istniejącej linii E65, a różnica w czasie przejazdu na trasie z Katowic do Ostrawy ma wynieść ok.10-15 minut. Czy warto to robić? Czy warto budować ją na krzywdzie ludzkiej, za cenę wyburzeń domów, przymusowych wyprowadzek? ? pytał Grzegorz Wolnik, radny wojewódzki.

? Realizacje nowych linii będą oznaczać wyburzenia, zniszczenie miejsc cennych przyrodniczo i poszatkowanie dzielnic. Tory miałyby przejść przez domy, wysoką zabudowę, planty. Linie kolejowe weszłyby w otulinę Parki Krajobrazowego Orlich Gniazd. Zrujnowałyby biznesy, cały układ przestrzenny ? podkreślał Damian Rutkowski, wiceprezydent miasta.

Przypomniał, że przebieg oparto na starych koncepcjach z 1960 r., które zupełnie nie przystają do obecnej sytuacji.

? Planowanie odbywa się bez żadnych konsultacji, jest niezgodne ze strategią rozwoju miasta czy miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego. Torowiska kolidowałby z miejskimi inwestycjami, także z tymi, jak np. zmodernizowana DK 94, które zostały dofinansowane przez Unię Europejską ? przypomniał wiceprezydent.
Zaznaczył, że sprzeciwiając się torowiskom prowadzącym do CPK, mamy konstruktywną propozycję.

? Alternatywą jest projekt zgłoszony przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię do programu Kolej Plus. To rozwiązanie sensowne, logiczne, zgodne z potrzebami mieszkańców. Zakłada połączenie Dąbrowy Górniczej z linią 162, która biegnie do Małopolski. Realizacja, bez wyburzeń i rujnowania majątków, pozwoliłaby na dojazd z miasta do Krakowa w 30 minut ? opowiadał Damian Rutkowski.



? W 2020 r. dąbrowianie zgłosili 7 tys. uwag i zastrzeżeń. Nie ustosunkowano się do nich, nie skorygowano przebiegu linii. Nie jesteśmy hamulcowymi rozwoju, ale nie on nie może być w taki kształcie. Nie może być zgody na niszczenie przyrody, domów i dorobku mieszkańców, firm ? apelowała Krystyna Stępień, radna miejska z Dąbrowy Górniczej.

Działać w tej sprawie trzeba zdecydowanie, o czym mówili przedstawiciele innych miast.

? Zachęcam i namawiam do protestów. Działania w tej nierównej walce trzeba prowadzić dwutorowo, muszą to robić samorządy i mieszkańcy. Ten projekt jest nieuzasadniony ekonomicznie i społecznie ? stwierdziła Ewa Chmielorz, radna miejska z Mikołowa.

? To projekt czysto polityczny. Nie ma podstaw gospodarczych, nie przedstawiono wyliczeń, że przyniesie wartość dodaną. Są pilniejsze potrzeby, na które nie ma środków ? np. służba zdrowia, oświata. Społeczeństwo potrzebuje modernizacji kolei i likwidacji wykluczenia komunikacyjnego ? dodawał Tomasz Orłowski, mikołowski działacz społeczny.

Dodał, że w gminach dotkniętych planami CPK, potrzebna jest grupa inicjatywna, która będzie jądrem protestu. Sprzeciw musi być zorganizowany i zmasowany, bo to najlepszy sposób walki.

? Możemy tę walkę wygrać. Kolej Dużych Prędkości i CPK to megalomańskie pomysły. Jesteśmy przeciw tej nietrafionej inwestycji. Mieszkańcy nie potrzebują szybkiej kolei, ale tego, żeby szybko dostać się do pracy, szkoły czy na targ ? stwierdził Wiesław Janiszewski, burmistrz Czerwionki ? Leszczyn

Inwestycja CPK przekłada się bezpośrednio na życie wielu mieszkańców, którzy mogą przez nią poważnie ucierpieć.

? Zagrożenie dotyczy mnie w dwóch miejscach. Przy jednej planowanej linii jest moja firma, a przy drugiej dom. Moi pracownicy, sąsiedzi, rodzina jesteśmy na ?nie? ? powiedziała Daria Wróblewska.

? Jeżeli dojdzie do realizacji inwestycji, zniszczone zostaną tereny wyjątkowe ? Pustynia Błędowska, lasy, miejsca spędzania przez mieszkańców wolnego czasu. Ucierpią zwierzęta ? bobry, sarny, łosie, których tam nie brakuje. Ludzie stracą dorobek życia. Wiele osób zażynało się, żeby kupić upatrzone mieszkanie, a teraz to może przepaść. To także wielki stres, związany z koniecznością wyprowadzki. Za kogo nas mają? Musimy mówić ?nie?! ? apelowała Edyta Maj.


Dąbrowianie mówią, że realizacja kolejowych zamierzeń wywróciłoby ich życie do góry nogami.

? Błędów to atrakcyjne miejsce do życia. Przez planowaną inwestycję mieszkańcy żyją w niepewności i niepokoju. Obawiają się wyburzeń czy tego, że obok ich zabudowań powstaną tory. Musi wyjść od nas jasny sygnał, że tak nie można ? powiedział Kazimierz Woźniczka.

? To, o czym tu się mówi, niestety trąci naiwnością. Zdrowie, ekologia, protesty nie są ważne dla tej ekipy. Jedyna szansa, żeby to powstrzymać nadarzy się 15 października ? podsumowała Małgorzata Lisiak.


Działania mające ograniczyć negatywne skutki inwestycji podejmują parlamentarzyści.

? Senat próbował powstrzymać liberalizację ustawy środowiskowej, która ułatwia prowadzenie takich inwestycji. Niestety nowelizacja przeszła w Sejmie. Cisną ten projekt bez zahamowań. Jednak presja społeczna ma sens. Pokazuje to przykład m.in. Mikołowa, gdzie protesty przynoszą efekty. Ważne, że w Dąbrowie jest wsparcie samorządu, który interesuje się tym tematem. Niestety nie wszędzie tak jest i np. w Ogrodzieńcu burmistrz nie jest zainteresowana wsparciem mieszkańców. Musimy mówić jednym głosem, żeby postawić tamę tym planom ? opowiadała senator Beata Małecka ? Libera.

? Do głównych założeń naszego programu wpisaliśmy kwestię CPK. Zweryfikujemy ten projekt, zatrzymamy bandyckie wywłaszczenia i naprawimy krzywdy już wywłaszczonym. Ta inwestycja jest prowadzona na krzywdzie ludzkiej, na niszczeniu życia i trzymaniu ludzi w niepewności. Trzeba też jasno powiedzieć mieszkańcom: ta kolej nie jest dla was. Te pociągi tylko tu przemkną bez zatrzymywania. Będą jeździć z Ostrawy, z Wrocławia do Baranowa, z lotniska na lotnisko, a nie z Dąbrowy do Katowic czy Krakowa ? tłumaczył poseł Wojciech Saługa.


Samorządowcy zadeklarowali swoje dalsze wsparcie dla działań, które uchronią mieszkańców przed chybionymi pomysłami.

? Stoimy po stronie mieszkańców. Jeśli jest potrzeba, będziemy wspierać społeczności lokalne. Też chcemy poznać konkrety związane z tą inwestycją, ale nie dostajemy informacji, nie otrzymujemy żadnych dokumentów ? powiedział Krzysztof Klimosz, członek zarządu województwa ślaskiego.

Prace przy CPK odbywają się nie tylko poza wiedzą mieszkańców, ale również z pominięciem urzędów. Spółka nie dzieli się swoimi planami i często działa metodą faktów dokonanych.

? Chociaż sami nie mamy świeżych informacji i opieramy się na szczątkowych danych sprzed kilku lat, jesteśmy gotowi do kolejnych spotkań z mieszkańcami, do wspierania ich działań ? podsumował wiceprezydent Rutkowski.


Na wstępie to od razu widać, że termin tego spotkania to polityka przed wyborami. Nic się nie zmieniło, nie ma nowych wieści, a teraz nagle się przebudzili biggrin.gif

Przewijało się to dawno temu na forum. Sama koncepcja tego węzła śląsko-małpolskiego jest beznadziejnie głupia i czegoś takiego nie ma na świecie. Budować główną stację pośrodku niczego, a szybkie pociągi miałyby omijać największą w PL aglomerację, łącznie z Katowicami. I wszyscy mieliby tam dojeżdżać na przesiadki. Idea i zaleta kolei to właśnie dojazd w samo centrum miasta.
Oby się z tym opamiętali i wtedy te problemy dla naszego miasta znikną. Zamiast tego zmodernizować i dobudować osobne tory od CMK w Zawierciu do Katowic, co jest i tak w planach.
My z tej trasy przez Błędów nie mielibyśmy żadnego pożytku, bo niby u nas ale bez zatrzymania. A jeśli jednak już miałoby dojść do realizacji tego teraz sci-fi połączenia tunelem pod Redenem to nie ma co protestować. Takie tunele powstają w Łodzi i nic na powierzchni nie szkodzą.
Najgorsze co się może stać to kolejowa marginalizacja DG, a miasto miało największą gęstość sieci. W pesymistycznym scenariisuzu wszystko może nas omijać i zostaną nam tylko pociągi lokalne. Więc jeśli jakimś cudem miałoby dojść do realizacji tych planów to ten tunel byłby ostatnim ratunkiem, żeby nie zostać całkiem na marginesie.
Rokko31
CPK to wirtualny projekt, nigdy nie powstanie, to tylko dojna krowa naszej kasy, nic więcej ale rozumie ludzi, którzy się boją, żeby ich nie wywłaszczyli albo nie zniszczyli domu rodzinnego ale jest na to bardzo łatwy sposób jak to powstrzymać, wystarczy iść na wybory 15.10.2023.
Sebastian22
Dokladnie smile2.gif obawiam się że znów zadecyduje chołota....
:)
CYTAT
UM

LOKAL NA ODNOWIONYM DWORCU CZEKA NA NAJEMCÓW. PKP PRZYJMUJE OFERTY

Kończy się modernizacja dworca kolejowego w centrum miasta. W odnowionym budynku można wynająć lokal na działalność gospodarczą. PKP S.A. do 27 września przyjmuje oferty w przetargu.

W środku budynku, który dzięki gruntownemu remontowi odzyskał dawny blask, znajdą się kasy biletowe, poczekalnia, toalety i powierzchnie biurowe, które od PKP wynajmować będzie miasto. Przeniesie się tam Dąbrowski Inkubator Przedsiębiorczości. Dworzec do użytku ma zostać oddany jesienią. Kolejowa spółka dysponuje jeszcze wolnym lokalem, który może zostać przeznaczony na działalność komercyjną.

Pomieszczenie o powierzchni 31,14 m2 znajduje się na parterze, w środkowej części budynku. Lokal będzie w stanie deweloperskim, z możliwością własnej aranżacji. Dostępna będzie w nim energia elektryczna, woda, kanalizacja i ogrzewanie. Proponowane przeznaczenie to działalność gastronomiczna albo handlowo-usługowa. Przed budynkiem znajduje się parking, a także stojaki rowerowe.
Wywoławczy czynsz najmu wynosi 6 228,00 zł netto ( 200 zł/m2) za miesiąc. Oferta powinna zawierać kwotę odpowiadającą całości oferowanego czynszu wraz z podaniem kwoty jednostkowej za 1 m2. Do czynszu zostanie doliczony podatek VAT, zgodnie z przepisami obowiązującymi w dniu podpisania umowy. Warunkiem uczestnictwa w przetargu jest wpłata wadium, do 25 września, w kwocie 9 192,52 zł. Szczegółowe informacje o ofercie i przetargu na stronie pkp.pl

Przebudowa budynku dworca w Dąbrowie Górniczej jest jedną z blisko dwustu inwestycji realizowanych przez PKP w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Warte 15,62 mln zł brutto zadanie realizuje spółka Berger Bau Polska. Projekt opracowała GPVT Pracownia Architektoniczna S.C.

(...)


a pociągów na lotnisko od nas jednak nie będzie, tylko z Częstochowy do Tarnowskich Gór.
Sebastian22
żabka? wink.gif
Pieczaraa_
CYTAT(Sebastian22 @ czw, 21 wrz 2023 - 16:41) *
żabka? wink.gif


IMO przydałoby się gdyby tam był jakiś sklep
Sebastian22
Plac przed dworcem chyba na ukończeniu, tak wynika z poniżej fotki

https://www.dabrowa-gornicza.pl/wp-content/...-do-kultury.jpg
szer
Fotki z dzisiaj: klik!

Sebastian22
Dziwna ta kostka, wygląda jak pixele.
Co do tych baraków PKP - one tak zostaną ?
warius
Zniknie kasa, nastawnia zostanie. PKP nie widzalo potrzeby jej przenoszenia do wyremontwanego budynku
:)
Szer - ładne foty ! smile2.gif

Pewnie nigdy się nie dowiemy, dlaczego zmieniono otoczenie dworca i aranżację zieleni, i dlaczego robi to miasto zamiast wykonawcy remontu budynku. Tam chyba miały być 2 duże drzewa. Tego szkoda. Fajnie jakby od razy przywieziono wielkie drzewa, a tu po zmianach pewnie i z tego nic nie będzie.

Nowość - na dachu poczekalni zamontowali panele słoneczne, a o tym nie było mowy.

Z poziomu ulicy ta kostka nie wygląda źle. Ale kostka to tylko betonowa kostka i nigdy nie zastąpi kamienia. Też chyba tak średnio pasuje do tego budynku. Najlepsze duże, równe granitowe płyty.
Dobrze, że niedawno wrócili do pracy i coraz bliżej finiszu.

A taka Żabka to chyba tam idealnie, tak żeby coś kupić na szybko na drogę albo podczas przesiadki. A w wielu Żabkach jest też już bardzo duży wybór fast foodów. To już od dawna nie tylko hot dogi.
Żeby tylko był chętny na ten lokal wink.gif
Zibar
Na obecna chwilę wygala to jak wygląda. Do przejścia podziemnego czynnego od roku dalej jest jakiś żwir po którym nie da się walizki pociągnąć a widna na peron 2 od tygodnia jest uszkodzona. Ciekawe po co tyle betonu. Imho powinno być tam więcej nasadzeni drzew przecież tłumów tam nie będzie a ci co przyjadą komunikacją lub samochodem w większości ominą budynek dworca i pójdą na peron bezpośrednio bo jak nie będzie kas IC to i tak będą mieli bilet kupiony w aplikacji.
Rokko31
Ja powiem tak, jak ogłosili plany inwestycji to spodziewałem się bardziej WOW przynajmniej tak to komunikowane było a wyszło oczywiście jak zwykle, szkoda, że nie potrafiliśmy zrobić fajnego centrum przesiadkowego, którego by wszyscy pokazywali na wzór, dokładnie mniej betonu a bardziej zieleni, przystanki jakoś tak fajnie wkomponowane w wystrój itp, jakiś koncept architektoniczny, choćby taki jak w Pszczynie a wyszła inwestycja po kosztach, budżetowa i taka sobie a jak będzie pustkami świeciła jak teraz to już całkiem kiepsko to będzie wyglądać. Ale może za dużo oczekujemy, jesteśmy tylko Dąbrową Górniczą....
:)
^^^
ogromny zakres inwestycji, właściwie nowa stacja i układ torowy, perony, tunel, wiadukt, obwodnica, parkingi.
Do tego dogadywanie się z PKP w sprawie dworca. Samo centrum przesiadkowe się w tym gdzieś zagubiło i zabrakło na to ekstra uwagi. Właściwie to sam plac z peronami. Nawet o lepszych wiatach myślano później ale w końcu postawiono to co mamy, pewnie ze względu na koszty i czas. Musieliby pewnie robić ekstra przetarg, projekt itp.

Do tej pory nie naprawili chodnika, który zniszczył się w zimę - przy zakręcie przy wjeździe na parking.
Na tym parkingu po południowej stronie torów nie działa ok połowa oświetlenia, a przed dworcem z 1/3 lamp. Przed samym dworcem nie dość, ze taka słaba moc oświetlenia to jeszcze tak duża część od dawna nie świeci.

Poprawili komunikaty głosowe, ale za to teraz są trochę zbyt cicho.
:)
Może nasze władze podrażniły reklamy z naszym dworcem na Youtubie. Przed dworcem stanęła tablica (oby nie na długo w tym miejscu bo szpeci):

snf (51).gif https://www.dabrowa-gornicza.pl/wp-content/.../09/tablica.jpg

CYTAT
UM

MAMY POWODY DO DUMY. KOŃCZY SIĘ MODERNIZACJA DWORCA

Warta ponad 274 mln zł inwestycja odmieniła Dąbrowę Górniczą. Przysłowiową wisienką na torcie jest dworzec kolejowy, którego modernizacja właśnie się kończy.

– Przez ostatnie kilkadziesiąt lat to miejsce nie było powodem do dumy dla dąbrowian – mówi Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej, o dworcu i otoczeniu stacji kolejowej w centrum.

– Zmieniliśmy to dzięki mojej determinacji i ogromnej pracy moich współpracowników. Przekonaliśmy posłów i władze PKP, że to ważna inwestycja dla naszych mieszkańców. Większość kosztów pokryliśmy z budżetu miasta. Pomogliśmy nawet w przebudowie torów. Wisienką na torcie jest dworzec kolejowy. Moja decyzja o wynajmie większości pomieszczeń przyczyniła się do jego remontu. W Dąbrowie Górniczej mamy powody do dumy – podkreśla Marcin Bazylak.
(...)
:)
stało się, otwarto bez zapowiedzi

celb (4).gif anv (2).gif fnd (2).gif

czekaliśmy na to na forum od sierpnia 2003 - wtedy założono ten temat. 20 lat. Nie wszyscy doczekali, a wielu forumowiczów wyjechało tez przez ten czas w świat

krótko:

CYTAT
fb MB

Na pewno ucieszy Was ta wiadomość: możecie już korzystać z dworca w centrum Miasto Dąbrowa Górnicza ????


foty snf (51).gif https://www.facebook.com/photo/?fbid=890398...mp;locale=pl_PL


Aż szkoda psuć ten moment bo spełnił się czarny scenariusz - tylko kasa KS i wdać czynna w godz 7.10-14.40 z przerwą 8:30-8:45. Aż szkoda to komentować. Lepiej jakby tej kasy nie było i o tym nawet więcej nie pisać. A tak się chwalą kasą...

Koniecznie automaty KS i IC, a do tego dla autobusów GZM


CYTAT
UM

MAMY POWODY DO DUMY. DWORZEC KOLEJOWY W CENTRUM ZOSTAŁ OTWARTY

Warta ponad 274 mln zł inwestycja odmieniła Dąbrowę Górniczą. Przysłowiową wisienką na torcie jest zmodernizowany dworzec kolejowy, który został otwarty 4 października.

Modernizacja dworca rozpoczęła się w grudniu 2021 roku. Obiekt odzyskał dawny blask, a w środku znalazły się: kasa biletowa, poczekalnia, toalety i powierzchnie biurowe, które wynajęło miasto. Przeniesie się tam Dąbrowski Inkubator Przedsiębiorczości.

Obok głównego budynku dworca powstała letnia poczekalnia, która od strony stanowisk autobusowych oferuje także zadaszone miejsce na rowery. Przed dworcem zatrzymuje się obecnie jedenaście linii autobusowych (16, 25, 242, 604, 637, 640, 641, 716, 903N, 979 i M103), a wkrótce dojdą kolejne.

? Przez ostatnie kilkadziesiąt lat to miejsce nie było powodem do dumy dla dąbrowian ? mówi Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej, o dworcu i otoczeniu stacji kolejowej w centrum.

? Zmieniliśmy to dzięki mojej determinacji i ogromnej pracy moich współpracowników. Przekonaliśmy posłów i władze PKP, że to ważna inwestycja dla naszych mieszkańców. Większość kosztów pokryliśmy z budżetu miasta. Pomogliśmy nawet w przebudowie torów. Wisienką na torcie jest dworzec kolejowy. Moja decyzja o wynajmie większości pomieszczeń przyczyniła się do jego remontu. W Dąbrowie Górniczej mamy powody do dumy ? podkreśla Marcin Bazylak.
Sebastian22
Super, ale te godziny pracy kasy KŚ to faktycznie żart, powinna być co najmniej do 20.
Mam nadzieję z czasem pojawią się automaty TransportGZM, KŚ, IC chyba niema automatów biletowych.
Rokko31
Byłem dzisiaj przed 17, oczywiście kasa zamknięta, kilku zwiedzających i podróżnych plus Pan poseł Warwas planujący kiedy Morawiecki przyjedzie i otworzy dworzec. Przed dworcem jeszcze nie skończone chodniki i drogi dlatego dworzec otworzony moim zdaniem na siłę przed wyborami. To co bije po oczach o tej godzinie to pustki na dworcu i na peronach. Pytałem się Pani ochraniarz, dworzec całą dobę będzie ochraniany i bardzo dobrze, fajne są ubikacje to może chwile przetrzymają. Życzyłbym sobie, żeby było więcej podróżnych, może jak kiedyś powstanie kolej aglomeracyjna to się spełni....
Sebastian22
CYTAT(Rokko31 @ śro, 04 paź 2023 - 20:13) *
Byłem dzisiaj przed 17, oczywiście kasa zamknięta, kilku zwiedzających i podróżnych plus Pan poseł Warwas planujący kiedy Morawiecki przyjedzie i otworzy dworzec. Przed dworcem jeszcze nie skończone chodniki i drogi dlatego dworzec otworzony moim zdaniem na siłę przed wyborami. To co bije po oczach o tej godzinie to pustki na dworcu i na peronach. Pytałem się Pani ochraniarz, dworzec całą dobę będzie ochraniany i bardzo dobrze, fajne są ubikacje to może chwile przetrzymają. Życzyłbym sobie, żeby było więcej podróżnych, może jak kiedyś powstanie kolej aglomeracyjna to się spełni....

No wiesz, nawet otwarcie dworca nie sprawi że nagle wszyscy się rzucą na pociągi. U nas to głównie kierunki Częstochowa i Gliwice bo do Katowic to raczej większość śmiga M2.
Dodatkowo dochodzą pociągi IC ale to nie są jazdy codzienne, tylko takie planowane, dłuższe więc tłumów nie będzie.
W sobotę się aż przejadę zobaczyć jak to wygląda.
Zibar
Pomieszczenia ładne, na obecną chwilę przy niewielkiej ilości podróżnych wystarczające. Pewno do momentu kiedy będzie wspólny bilet ATP w rozsądnej cenie nie ma się co spodziewać spektakularnych wzrostów. Zobaczymy co będzie jak się zrobi zimno. Ta dziewczynka-ochroniarz może odstraszy ewentualnych wandali/kloszardów ale mam nadzieję, że na nockę dadzą chłopaka smile2.gif Kasa w takim formacie to porażka! Chyba ktoś czyta nasze forum bo zniknął żwirek przed wejściem do przejścia podziemnego, ale tylko te pięć metrów dalej jest jak było. Zapowiedzi przez głośniki w przejściu poziemnym ledwo słyszalne, winda dalej nie działa. Byle do przodu! Naprawdę nie trzeba się już wstydzić jak wyjdzie się po znajomych, którzy przyjadą do nas pociągiem.

Pokój dla matki z dzieckiem celb (20).gif
janusz_kolei
Z tymi kasami to już czasy się trochę zmieniły, większa dostępność kupna biletów przez aplikacje, biletomaty itp. Oczywiście kasa potrzebna ale czasy się zmieniają.
Dworce kiedyś pełniły inne funkcje niż w dzisiejszych czasach, naprawdę będzie trzeba włożyć sporo wysiłku aby dworzec "tętnił" życiem.
Tym bardziej że Dąbrowa nie jest stacją węzłową.
:)
"spokojnie, zaraz się rozkręci" wink.gif

Po 17 to znacznie więcej osób tu wysiada niż wsiada i od razu opuszczają teren. Wczoraj to jeszcze się nie zorientowali, że dworzec otwarty. Zresztą teraz o tej godz nie ma po co wchodzić do dworca, chyba, że do toalety, albo jak się zrobi zimniej żeby poczekać.
Poprawi się wraz otwarciem jakieś punktu, sklepu czy gastronomii. Potencjał jest ogromny, ale wymaga czasu i zmiany przyzwyczajeń. Na pewno wyniki liczby pasażerów będą rosły. Jedyne duże zagrożenie to przebudowa Będzin - Katowice, która nie wiadomo ile lat potrwa i czy za bardzo nie ograniczą przez to liczby połączeń.
Dojdą też następne linie autobusowe co poprawi sytuację i więcej osób zacznie się też tu przesiadać między autobusami. A w przyszłości plany FPŻ.

Na dworcach są też biletomaty IC. Te godziny to dramat. W malutkich miejscowościach o nieporównywalnie mniejszym ruchu są otwarte do wieczora. A u nas skazani na KŚ. Brać urlop, żeby kupić w kasie bilet?
Orientujecie się jak teraz wygląda sytuacja w takim przypadku - czy od 14:41 można wsiadać do pociągów bez biletów i kupować dopiero u konduktora? Biletu IC się nie kupi po tej godzinie, a KŚ podobnie bo i nie ma biletomatu.
Wiadomo, że to nie wina naszego miasta, ale powinni w tej sprawie zabiegać o zmiany godz i dodanie biletomatów.

zdjęcia snf (51).gif https://www.dabrowa-gornicza.pl/galerie/uro...wego-w-centrum/

Nawierzchnia w stronę nastawni jeszcze nie jest skończona, ale pewnie trzeba było najpierw przenieść kasę i zabrać kontener. Szkoda, że na budynku nie ma zegara też od strony centrum przesiadkowego.

Pewnie dojdą jeszcze ławki i kosze. Trochę słabo z zielenią. Liczę na to, że kiedyś postawią jeszcze jakieś wielkie donice. Nawet fajnie wygląda nawet taka jak na przystanku autobusowym przy dworcu w Gołonogu.

szer
Biletomat zapewne będzie, bo na mapce informacyjnej jest zaznaczony
:)
^^^
brawo za spostrzegawczość. Pewnie KŚ i to by częściowo rozwiązało problem z KŚ. Tylko dalej nie byłoby gdzie kupić biletów IC. Niech wydłużą pracę kasy do godzin wieczornych. Tam też da się kupić bilety IC.

relacja z otwarcia w TVS snf (51).gif https://tvs.pl/informacje/zmodernizowany-dw...zej-juz-gotowy/

No i jeszcze jeden temat. Teraz gdy dworzec już otwarty pociągi KŚ w stronę Częstochowy powinny się już zatrzymywać przy peronie 1. Taki był zamysł, miało być wygodniej i bliżej, bez korzystania z tunelu.
Teraz peron pierwszy jest sporadycznie wykorzystywany, może nawet raz dziennie, żeby przepuścić chyba Pendolino.
Dave
Uśmieszku! Peron 1 i dodatkowy tor ku temu nie był (z)robiony po to, żeby ludziom było wygodniej i nie musieli chodzić do przejścia, tylko żeby w razie KONIECZNOŚCI pociągi mogły się "krzyżować" i przepuszczać jeden drugiego bez komplikowania ruchu kolejowego smile2.gif
Zatrzymywanie WSZYSTKICH pociągów w stronę Częstochowy na peronie 1 tylko dlatego, żeby ludziom było wygodniej jest z punktu widzenia kolei nieuzasadnione, bardziej kosztowne i czasochłonne (ustawianie rozjazdów "na krzywo", semaforów na inny tor, wcześniejsze zwalnianie przed wjazdem do stacji i "rozjeżdżanie" zwrotnic na bok). wink.gif
:)
^^^
Peron 1 został stworzony do obsługi w przyszłości ruchu aglomeracyjnego i planowanej SKM.

A z tą wygodą to przecież nie ja to wymyśliłem, więc nie wiem czemu akurat do mnie się z tym zwracasz wink.gif
Trąbili o tym i powtarzali to potem w mediach i artykułach dziesiątki razy. To w czasach przed i na początku inwestycji PKP PLK.
Te pociągi już teraz miały się zatrzymywać przy tym peronie a nie czekać wiele lat na dobudowę dodatkowych torów na Zawiercie - Będzin.
Teraz pociąg, który się tam zatrzymuje jedzie w kierunku Katowic i musi przeskakiwać aż o 2 tory i przecinać tor w przeciwnym kierunku.

Zwrotnice do tego są stworzone, żeby działały i na stacjach pracują cały czas.

PKP teraz zupełnie nie zależało i nie myśleli o żadnym zwiększeniu przepustowości na tej stacji i możliwości przepuszczania. To tak mają przy okazji, dzięki remontowi dworca i zabiegom już teraz o ten peron.
Dlatego też mieli gdzieś, żeby przy okazji tej inwestycji zbudować peron 3.
Zibar
Na razie mnie ma o co kruszyć kopii. Rozkładowo to tam zatrzymuje się tylko pociąg do Częstochowy 7:12 i 18:15 rolleyes.gif Fajniej to wygląda z numeracją torów bo przy peronie 1 jest tor 4, chociaż na razie mamy tylko 3 tory laugh.gif
Dave
^^^

Zibar, numeracja torów nie wynika z - jakby się wydawało - ich liczby i kolejności obok siebie, tylko jest ona ściśle związana z przyjętą regułą i przepisami. Ale to już nie na temat, bo to terminy i wiedza kolejowa (tak samo, jak pociągi które mają prawie zawsze 2 numery - parzysty i nieparzysty i często w rozkładzie jazdy na bilecie jest numer parzysty a na wyświetlaczach dworcowych o 1 mniejszy lub większy nieparzysty).

Tor CZWARTY jest obok toru DRUGIEGO (oba parzyste) po lewej stronie licząc w kierunku wzrostu kilometraża. Tor TRZECI będzie (będzie?) kiedyś po prawej stronie od toru PIERWSZEGO licząc w stronę wzrostu kilometrów (w stronę Katowic) przy przyszłym (oby) peronie nr 3. Tory PIERWSZY I DRUGI to tory GŁÓWNE ZASADNICZE (tor 1-szy od Wawy do Katowic -> od początku linii kolejowej nr 1 w Warszawie do jej końca na południu Polski), tor 2-gi w przeciwną stronę. Tor 4-ty i w przyszłości tor 3-ci (stacyjne) są to tory GŁÓWNE DODATKOWE.
:)
Jeszcze podsumowanie inwestycji:

CYTAT
PKP SA

Dworzec w Dąbrowie Górniczej otwarty dla podróżnych

Ceglana, elegancko prezentująca się elewacja, nowoczesne, ale nawiązujące stylem do historii obiektu wnętrze, a do tego komfortowa przestrzeń obsługi podróżnych – taki właśnie jest, po trwającej nieco ponad półtora roku przebudowie, dworzec w Dąbrowie Górniczej.

Od dziś (4.10) pochodzący z 1888 roku budynek znów obsługuje pasażerów. Modernizacja dawnego dworca kolei warszawsko-wiedeńskiej przywróciła mu dawny blask. Renowację przeszła ceglana elewacja obiektu. Została ona wyczyszczona, a ubytki uzupełniono. Znów w pełnej okazałości prezentują się fryzy umieszczone pomiędzy pierwszą i drugą kondygnacją oraz tuż przy szczycie budynku. Na wzór historycznej odtworzono również stolarkę okienną i drzwiową oraz poszycie dachowe. Dworzec zyskał również iluminację podkreślającą jego walory architektoniczne nocą, a także podświetlany napis i zegar.

Zmieniło się także wnętrze budynku, w którym przywrócono obsługę podróżnych. Odbywa się ona w holu połączonym z klimatyzowaną poczekalnią. Zaaranżowano je w nowoczesny sposób nawiązując poprzez częściowo ceglane wykończenie ścian do wyglądu elewacji dworca. Pozostałe ściany pomalowano na kolory utrzymane w odcieniach bieli i szarości. W podobnej tonacji utrzymano posadzkę wykonaną z płyt granitowych. Aranżację wnętrz uzupełniło nowoczesne oświetlenie, umieszczone w podwieszanym, listwowym suficie. Przestrzeń obsługi podróżnych wyposażono również w nowe ławki, kosze, gabloty z rozkładami jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W pobliżu holu znajduje się kasa biletowa Kolei Śląskich, a w sąsiedztwie poczekalni toalety oraz przestrzeń dla opiekuna z dzieckiem i niewielki lokal na wynajem. Pozostałe powierzchnie na dworcu zajmie miasto, a także pomieszczenia techniczne.

– Rozwijamy polską kolej, która staje się coraz bardziej nowoczesna i komfortowa. Walczymy również z wykluczeniem komunikacyjnym. Namacalnym dowodem jest przywrócenie obsługi podróżnych w budynku dworca Dąbrowa Górnicza, którego przebudowa właśnie się zakończyła. Teraz pasażerowie w komfortowych warunkach mogą oczekiwać na przyjazd pociągu, a miasto zyskało dworzec, który z pewnością stanie się jego wizytówką – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

– Dworzec Dąbrowa Górnicza to jedna z najważniejszych i najtrudniejszych zarazem inwestycji wykonanych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Mieszkańcy Dąbrowy zyskali dzięki tej modernizacji dworzec, który z pewnością będzie jedną z historycznych wizytówek miasta. Mam nadzieję, że przebudowany i dostosowany do potrzeb wszystkich podróżnych budynek ułatwi pasażerom Zagłębia Dąbrowskiego podróże po Śląsku. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznacza prawie 3 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Zakończyliśmy kolejną inwestycję, dzięki której pasażerowie kolei znów mogą korzystać z budynku dworca. Cieszy również to, że pochodzący z 1888 roku historyczny obiekt dawnej kolei warszawsko-wiedeńskiej, odzyskał swój historyczny blask, a do tego stał się dworcem komfortowym, przyjaznym dla osób z niepełnosprawnościami i środowiska. Jestem przekonany, że będzie on dobrze służył podróżnym. To jednak nie koniec inwestycji PKP S.A. w Dąbrowie Górniczej. Jesteśmy w trakcie intensywnych przygotowań do przebudowy dworca Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Dzięki przebudowie dworzec stał się przyjazny osobom z niepełnosprawnościami. Zlikwidowano bariery architektoniczne, a w samym budynku i jego otoczeniu powstały ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących. Poza tym na dworcu pojawiły się oznaczenia w alfabecie Braille’a, plany dotykowe obiektu, a także toalety dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Modernizacja dworca w Dąbrowie Górniczej to również inwestycja w ekologię i bezpieczeństwo. W budynku i jego otoczeniu zamontowano energooszczędne oświetlenie, natomiast pod nawierzchnią zlokalizowano zbiorniki do magazynowania wody deszczowej używanej do spłukiwania toalet. Budynek ocieplono od wewnątrz, wymieniono stolarkę okienną i drzwiową, a do jego ogrzania będą użyte pompy ciepła. Za optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody odpowiada system BMS (Building Management System) nadzorujący pracę urządzeń i instalacji. Bezpieczeństwo w budynku i jego najbliższym otoczeniu zapewniają nowoczesne systemy: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.

Całkowicie zmieniło się otoczenie dworca. Przestrzeń wokół budynku dostosowano do wybudowanego przez miasto centrum przesiadkowego, a także terenu stacji, którą przebudowywała PKP PLK S.A. Po zachodniej stronie dworca powstał niewielki budynek łączący w sobie funkcję wiaty rowerowej i poczekalni letniej, a po wschodniej skwer z zielenią i drzewami.

Koszt przebudowy dworca w Dąbrowie Górniczej, która była dofinansowana z budżetu państwa, wyniósł 18,36 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą robót budowlanych była firma Berger Bau Polska sp. z o.o. z Wrocławia. Projekt przebudowy dworca opracowała GPVT Pracownia Architektoniczna S.C. z Poznania.

Przebudowa dworca w Dąbrowie Górniczej jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, który obejmuje w całej Polsce blisko 200 dworców kolejowych.


:)
jeszcze fajny filmik od PKP snf (51).gif https://www.youtube.com/watch?v=jo0ub7v_B4k

Trochę wpadka z tym Pendolino, który nas omija biggrin.gif

Naprawili oświetlenie na parkingu, za to obok przystanków dalej coś tam nie świeci. W okolicach dworca jest taki półmrok. Nie wiem czy to naprawdę tak dramatycznie słaba moc oświetlenia, czy oszczędności. Na parkingu to jeszcze niech sobie tak będzie, ale w centrum przesiadkowym powinno być jasno. Jest bardzo źle i nieprzyjemnie.
Do tego nie działa oświetlenie elewacji dworca ani te napisy. Od samego początku oszczędności czy co?
A jeszcze gorsze jest to, że nie działa oświetlenie w zewnętrznej poczekalni.
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.