Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Dworzec PKP i centra przesiadkowe
Forum Mieszkańców Dąbrowy Górniczej > Dąbrowa Górnicza > Nasze Miasto
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61
prezes
dziś zauważyłem ze na naszym dworcu powieszono dużą tablice "antykwariat dworcowy" czy jakoś tak wink.gif wątpie żeby w tym miejscu ta inwestycja przyniosła zyski.
kwintosz
Wczoraj zauważyłem że robotnicy już uwijali się na początku peronu od strony Katowic. Ale co dziwne nie wiem co dokładnie robili ale pociąg jechał normalnie, tym torem przy którym pracowali. Niestety jak wracałem było już późno i nic ani nikogo tam już nie widziałem.
:)
CYTAT
Protokół nr 18/08
z posiedzenia Komisji Rozwoju i Promocji Miasta w dniu 25 stycznia 2008

(...)
Przewodniczący Komisji – I. Zugaj:
Mamy jeszcze jeden projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia „Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w rejonie linii kolejowej PKP Katowice – Warszawa, ulic: Limanowskiego – Konopnickiej – Górników Redenu – Królowej Jadwigi – Sobieskiego do granicy administracyjnej. Druk nr 352

Naczelnik Wydziału Urbanistyki i Architektury - W. Sobczyk:

Podjęliśmy uchwałę poprzednio, gdzie obszar ten był zmniejszony, bo dochodził do ulicy Kościuszki od granicy z Będzinem, terenem kolejowym do ulicy Kościuszki. W związku z zamiarem przebudowy terenu wokół Dworca, musi objąć teren, obejmujący Pałac Kultury do ulicy Górników Redenu. Przy ulicy Konopnickiej mamy tereny gminne po Zakładzie DEFUM gdzie w chwili obecnej nie ma możliwości realizacji zabudowy mieszkaniowej tylko usługi i wytwórców. W związku z tym chcemy umożliwić, żeby na tym terenie powstała zabudowa mieszkaniowa – to jest cel zmiany poprzedniej uchwały, zmiany jej granic, a także dopisaliśmy również ulicę Limanowskiego, Konopnickiej. Jednym z elementów tego planu, który będzie opracowywany jest przebudowa układu komunikacyjnego w rejonie ulic: Sobieskiego, Przybylaka, Kościuszki, powiązanie z Drogową Trasą Średnicową oraz połączenie Centrum z Korzeńcem poprzez tą drogę, którą przegłosowaliśmy; w związku z tym mamy oś komunikacyjną północ-południe bezkolizyjną, bo przejazd przy ulicy Konopnickiej będzie zlikwidowany przy modernizacji linii kolejowej nazwanej E65.
Następny problem to: przebudowa lub budowa nowego budynku dworca - centrum przesiadkowego. Mam nadzieję, że uda nam się załatwić zmianę terenów zamkniętych granic, że będzie to można bez problemu zrealizować. Prowadzimy pertraktacje z Zarządem Kolei, widać wyraźne postępy.

Prezydent Miasta - Z. Podraza:

Rozmawiałem z Konsorcjum Amerykańskim, prawdopodobnie będziemy z nimi rozmawiać w sprawie: centrum przesiadkowego. Zmiana planu potrzebna jest, aby to wszystko kompleksowo potraktować.

Naczelnik Wydziału Urbanistyki i Architektury - W. Sobczyk:

Lokalizacja w tym terenie hipermarketów powyżej 2 tyś m2, to jest też ważny element.
(...)


Co do przejazdu przy Konopnickiej to najblizsza przebudowa, czyli zlagodzenie luku obejmuje budowe nowego przejazdu.
Naczelnik powiedzial o likwidacji tego przejazdu, a nic w zamian? Znaczy ze bedzie trzeba jezdzic naokolo az do nowego tunelu obok dworca? Czy beda 2 tunele?
Ale przynajmniej dla pieszych na Konopnickiej musi powstac tunel lub kladka. Przeciez nikt nie bedzie chodzil taki kawal do dworca, a to jest najktotsza droga do centrum i tedy przez caly dzien chodzi duzo ludzi. Jesli zlikwiduja to wszyscy beda chodzili przez tory, dopiero bedzie niebezpieczne. Mam nadzieje ze o tym ktos pomyslal albo pomysli.
Peterek
Nie wiem czy dobrze zrozumiałem, ale czy oni chcą wyburzyć budynki po defum i stworzyć tam jakieś osiedle mieszkaniowe ?
A jeszcze niedawno mieliśmy nadzieję na coś ciekawego w tym miejscu :/
kwintosz
Dziś na długim odcinku pomiędzy Szopienicami a Sosnowcem znowu wymieniali szyny (kier. Katowice). Szczerze powiem że nie rozumiem tego harmonogramu prac. raz tu raz tu.. wink.gif
Pociągi do Gliwic nie które nie jeżdżą przez centrum DG, gdyż jadą drogą okrężną. Są zmiany, więc radze śledzić albo na dworcu albo na stronie PKP Przewozy Regionalne zakładka "W regionach" i "Czasowe zmiany w kursowaniu pociągów" smile.gif
Trwają intensywne prace przy dworcu PKP w Będzinie, zaczyna to wyglądać już po ludzku.. tam się dało a w DG nadal syf..
:)
CYTAT
Protokół Nr XXIII/08
z sesji Rady Miejskiej w Dąbrowie Górniczej
z dnia 30 stycznia 2008

(...)
Z-ca Prezydenta Miasta H. Zaguła:
Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia „Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Dąbrowy Górniczej dla terenów położonych w rejonie linii kolejowej PKP Katowice – Warszawa, ulic: Limanowskiego – Konopnickiej – Górników Redenu – Królowej Redenu – Królowej Jadwigi – Sobieskiego do granicy administracyjnej z Będzinem”. W dużej części na tym obszarze jest obowiązujący plan zagospodarowania przestrzennego, ale ze względu na to, że przygotowujemy już praktycznie w końcowej fazie są uzgodnienia co do porozumienia się z PKP, miasto co do realizowania zadania – dotyczące dostosowanie torów na tym odcinku do szybkości chyba 170km/h. W związku z tym będzie konieczność przebudowy łuku i przy okazji chcemy wspólnie z tymi dwoma instytucjami PKP przebudować tamten obszar miasta. Stąd chcemy, proponujemy przystąpić do zmiany planu, do sporządzenia tutaj miejscowego planu zagospodarowania w tym rejonie, tak żeby uwzględnić wszystkie konsekwencje wynikające z tej przebudowy

(...)


Jakie 170km/h

Dla przypomnienie ponownie:
CYTAT
2007/8
Pozycja Nr 29
linia Nr 1 Warszawa – Katowice, stacja Dabrowa Górnicza Zabkowice
Likwidacja ograniczen predkosci v = 70 km/godz., podniesienie predkosci rozkładowej
z v = 100 km/godz. do v = 130/140 km/godz.

Pozycja Nr 30
linia Nr 1 Warszawa – Katowice, stacja Dabrowa Górnicza –Katowice
Likwidacja ograniczen predkosci v = 70/50 km/godz., podniesienie predkosci rozkładowej
z v = 90/70 km/godz. do v = 110/70 km/godz.

Pozycja Nr 31
linia Nr 1 Warszawa – Katowice, stacja Dabrowa Górnicza
Likwidacja ograniczen predkosci v = 40/60 km/godz., podniesienie predkosci rozkładowej
z v = 90/100 km/godz. do v = 110/120 km/godz.


Pozycja Nr 32
linia Nr 1 Warszawa – Katowice, stacja Bedzin
Podniesienie predkosci rozkładowej z v = 90 km/godz. do v = 100 km/godz.

Pozycja Nr 33
linia Nr 1 Warszawa – Katowice, stacja Sosnowiec
Likwidacja ograniczen predkosci v = 70 km/godz., podniesienie predkosci rozkładowej
z v = 90 km/godz. do v = 100/110 km/godz.

Pozycja Nr 34
linia Nr 1 Warszawa – Katowice, stacja Zawiercie
Podniesienie predkosci rozkładowej z v = 120 km/godz. do v = 140 km/godz.

Pozycja Nr 35
linia Nr 1 Warszawa – Katowice, stacja Łazy
Podniesienie predkosci rozkładowej z v = 120 km/godz. do v = 140 km/godz.
zizi
Na dworcu brakowało czegoś,gdzie można zabić czas i w sumie dobrze że ten antykwariat powstał. Powinni go bardziej rozreklamować.
:)
Przeglad Dabrowski marzec:
CYTAT
W rejonie budowanego centrum
handlowego znajduje się dworzec
kolejowy, którego wygląd odstrasza
podróżnych. Od lat mówi
się o rozwiązaniu tego trudnego
problemu. Zapowiadali to również
Pana poprzednicy. Czy teraz są realne
szanse na wyjście z niemocy
i modernizację wiekowego i tak
bardzo zaniedbanego dworca?

- Tak. Kończymy właśnie negocjacje
z koleją. Z naszej strony podpisaliśmy
już stosowną umowę,
a teraz czekamy tylko na dopełnienie
formalności ze strony PKP.
Dotyczy
ona m.in. planów wspólnego
zagospodarowania okolic stacji, lokalizacji
nowoczesnego dworca oraz
umożliwienia bezkolizyjnego ruchu
pomiędzy częściami miasta oddzielonymi
torami. Kolej posiada na terenie
Dąbrowy Górniczej również
inne nieruchomości. Gmina chciałaby
przejąć także takie tereny kolejowe
jak: okolice ulicy Dworcowej
w Ząbkowicach, plac w Strzemie-
szycach i grunty po byłej linii kolejowej
do Huty Katowice w rejonie
ulic – Sadowej i Swobodnej. Gmina
zyskałaby atrakcyjne tereny pod budownictwo
jednorodzinne. Tym
problemom poświęcamy wiele uwagi.
Niebawem ruszy bowiem modernizacja
linii kolejowych biegnących
przez Dąbrowę Górniczą.
Zwiększy się prędkość podróżowania.
Samorząd województwa zapowiada
także zakup nowoczesnego
taboru kolejowego obsługującego
ruch regionalny. Nie możemy stać
z boku tych zmian. Żeby w pełni
wykorzystać nową ofertę dla podróżnych
musimy mieć nowoczesny
dworzec. W przeciwnym razie trudno
będzie namówić mieszkańców
Dąbrowy Górniczej do korzystania
z nowej ofert PKP.
szer
Czytałem to już :-). Ciekawi mnie to co będzie po podpisaniu umowy.... Co w swoje ręce dostanie Urząd Miasta, a co za to PKP... No i jak będzie wyglądała sprawa budowy nowego dworca... Tyle niewiadomych jeszcze....
kwintosz
Zabrali się w końcu za wymianę szyn w DG. Robią przy peronie akurat.




Swoją drogą ciekawi mnie jedna rzecz. Zrobią to, a potem i tak jak przyjdzie przebudowywać cały ten teren wszystko będzie robione od nowa.. no ale cóż podobnie jak z przystankami skoro UE dała kasę to trzeba wykorzystać a że mało to racjonalne..

OT: a propo przystanków, to właśnie zaczęli robić te przy dworcu..
:)
Ciekawe kiedy dugi tor. Ci nie zajma sie lukiem, a tylko odcinkiem od poczatku peronu w strone Katowic. Jak wiemy to jest dlugi odcinek, a ten krotki wzdluz peronu to przy calej inwestycji bardzo niewiele, prawie nic. A kto wie czy go beda potem ruszac. Ta inwestycja i osobno luk, byly ujete w programie na poczatku tej dekady, nie wiem czy nie 2001
Za to te przystanki autobusowe beda zniszczone wink.gif

Na drugim zdjeciu brakuje fragmentu ogrodzenia. Ktos sie w nie wpakowal samochodem dosc niedawno
kwintosz
CYTAT(:) @ śro, 26 mar 2008 - 20:18) *
Ciekawe kiedy dugi tor. Ci nie zajma sie lukiem, a tylko odcinkiem od poczatku peronu w strone Katowic. Jak wiemy to jest dlugi odcinek, a ten krotki wzdluz peronu to przy calej inwestycji bardzo niewiele, prawie nic. A kto wie czy go beda potem ruszac.
Za to te przystanki autobusowe beda zniszczone ;)

Na drugim zdjeciu brakuje fragmentu ogrodzenia. Ktos sie w nie wpakowal samochodem dosc niedawno


Ale problem w tym, zauważ na zdjęciu 3 że jednak maszyny i robole robili też szyny już poza peronem w stronę przejazdu, stąd moje zdziwienie. ;) Całkiem sprawnie im to idzie, bo mają fajne urządzonka. Zdjęcia tego nie oddają ale widziałem na własne oczy, że podciągnęli w tamtą stronę nowe szyny i zdejmowali stare. smile.gif

Co do tego zakrętu, to tam ciężarówka z autobusem ma ciężko się minąć, dla mnie paranoja. Ogrodzenie tam jeszcze jak stało, nie raz było walnięte i trzymało się na słowo honoru.
:)
Zobaczylem dlaczego tak.

Obecne prace to:
Dąbrowa Górnicza - Katowice
modernizacja nawierzchni poprzez wymianę szyn typu S49 bezstykowych oraz wzmocnienie nawierzchni torów nr 1 i 2 w km 300,1 - 314,8 poprzez wymianę podkładów 5 500 szt., oczyszczenie podsypki, podbicie toru i regulacja osi toru w każdym torze

przyszly luk:
przebudowa toru nr 1 i 2 w km 299,2 - 300,1, zmiana geometrii toru, przebudowa przejazdu kolejowego w km 299,522, budowa ssp na przejściu dla pieszych w km 300,020 oraz wymiana 2 szt. semaforów, przebudowa układu rozjazdowego wraz z urządzeniami srk i siecią z wymianą rozjazdu nr 10 i likwidacją rozjazdów nr 11 i 7

Tak bylo w projekcie, a w przetargu lekko zmienili. Punkt 300,020 to poczatek peronu w okolicach przejscia przez tory.
A w przetargu bylo juz:
tor nr 1 km od 299,818 do km 314,800; tor nr 2 od km 299,767 do km 314,800. A wiec wymienia ok 300 m wiecej w strone przejazdu.

Przez to bedzie jednak krotszy odcinek na zlagodzenie luku. Nie wiem czemu nie oglosili jeszcze przetargu, skoro realizacja miala byc w 2007-8, a jeszcze wykonawca bedzie musial zrobic projekt. Przetarg na obecnie prowadzone prace odbyl sie w kwietniu 2007. I czy zrobia luk zgodnie z planem, czy wszystko przedluzy sie w zwiazku z nowym dworcem...

A pociagi objezdzaja przez Myslowice i Sosnowiec Płd http://www.pr.pkp.pl/w-regionach,slaskie,z...u-pociagow.html

PS. Nie wiem na jakim etapie jest (przetarg w zeszlym roku, powinni robic albo juz zrobili):
Zaprojektowanie i wykonanie wymiany nawierzchni na linii kolejowej Nr 154 Łazy - Dąbrowa Górnicza Towarowa w stacji Dąbrowa Górnicza Towarowa : tor główny nr 1H od km 17,250 do km 20,050, tory stacyjne w łukach nr 618,619,620,621 i 516 i wymiana rozjazdów nr 555 i nr 702
kwintosz
No to mamy swoje światełko w tunelu.. smile.gif

CYTAT


Będzie nowy dworzec

Dąbrowski dworzec nie ma nic wspólnego z nowoczesnością - uważa Marzena Działach

Dąbrowa górnicza Władze miasta i PKP porozumiały się w sprawie zagospodarowania terenów kolejowych wokół głównego dworca Dąbrowy Górniczej. Postanowiono, że do połowy września zostanie opracowana koncepcja programowo-przestrzenna.

Zgodnie z listem intencyjnym, zaakceptowanym już przez samorząd Dąbrowy Górniczej i Oddział Zakładu Gospodarowania Nieruchomościami PKP SA w Katowicach, priorytetowe inwestycje kolejowe to: modernizacja torowiska, pozwalająca rozwijać pociągom prędkość 160 kilometrów na godzinę, budowa tunelu pod torami oraz centrum przesiadkowego i parkingów. Wiele wskazuje na to, że powstanie też nowy budynek dworca (przesunięty w rejon ul. Kolejowej), bo obecny i tak będzie rozebrany. Na jego miejscu będzie węzeł komunikacyjny planowanej Drogowej Trasy Średnicowej.

- Modernizacja trasy E-65 i zwiększenie prędkości jazdy pociągów wymusi likwidację obecnego przejazdu kolejowego w rejonie ulic Kolejowej i Konopnickiej, dlatego tak ważna jest budowa tunelu, łączącego dwie części miasta oraz centrum przesiadkowego. Zapłacimy za opracowanie koncepcji tych wszystkich inwestycji, natomiast dalsze jej finansowanie uzgodnimy jeszcze z PKP, bo nie możemy wydawać na to tylko gminnych pieniędzy. Liczymy także na pomoc PKP przy wyłonieniu firmy, która zajmie się przygotowaniem projektów, bo kolej ma lepsze rozeznanie, jakie rozwiązania będą optymalne - mówi Marcin Bazylak, naczelnik Wydziału Strategii, Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego.


Kolej liczy zaś na pozyskanie sporych funduszy z Regionalnego Programu Operacyjnego z przeznaczeniem na przystosowanie linii E-65 do standardów międzynarodowych.

- Nie widzimy przeszkód, by propozycje zawarte w liście intencyjnym nie zostały zrealizowane. Teraz będziemy szukać źródeł ich finansowania - mówi Tomasz Liszaj, rzecznik prasowy PKP SA Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami w Katowicach.

Wieloletnie zaniedbania dają się we znaki mieszkańcom, którzy mają już dość czekania.

- W budynku dworca jest brud, smród i tyle. Nawet nie można poczekać na pociąg w normalnych warunkach. Najlepiej zburzyć to wszystko i postawić nowy dworzec bliżej torów - mówi Stanisław Jaworski, emeryt z Dąbrowy Górniczej.

Ludzie porównują kolejową wizytówkę miasta do innych dworców.

- Po likwidacji kładki nad torami nie można bezpiecznie przejść na peron, a jak już się tam dotrze, to nie ma się gdzie schować przed deszczem, bo wiaty są dziurawe. Jeżdżę często do Częstochowy. Tamtejszy dworzec w porównaniu z naszym to prawdziwe cudo - podkreśla Marzena Działach.

Dąbrowski dworzec ma się zmienić, a studium wykonalności inwestycji kolejowych z analizą finansową planowanych inwestycji ma powstać do 31 sierpnia przyszłego roku.

Koleje zaczynają inwestować w remonty dworców. W ciągu ostatnich pięciu lat PKP wyremontowała ich kilkanaście. Średnio na modernizację każdego z nich wydano 16 milionów złotych (łącznie około 90 milionów), ale spośród 70 dworców, będących właśnością katowickiego oddziału ZGN PKP, pilnego remontu wymagają 33 budynki.

Koszty utrzymania dworców pokrywają wynajmujący tam pomieszczenia handlowcy. Płacone przez nich czynsze trafiają do kasy Oddziału Dworce Kolejowe PKP SA (w przypadku największych dworców) lub do Oddziałów Gospodarowania Nieruchomościami.

Inni też chcą

W Zawierciu władze miasta podpisały umowę, w której PKP zobowiązały się do ścisłej współpracy.

M.in. przy modernizacji dworca, przebudowie węzła komunikacyjnego i budowie tunelu pod torami. W Czechowicach-Dziedzicach samorząd miał przejąć zabytkowy dworzec. Do transakcji nie doszło, bo nowym zarządcą kolejowych nieruchomości została spółka Dworce Kolejowe w Warszawie. Przejęcie budynków trzeba załatwiać od nowa. Gdyby dworzec miał być sprzedany, to można było całość sfinalizować zgodnie z dotychczasowymi ustaleniami.
Piotr Sobierajski - POLSKA Dziennik Zachodni
www.dabrowa.naszemiasto.pl
szer
O kwintosz mnie uprzedził ^^

Dobra wiadomość, zobaczymy co z tego będzie ;p
:)
Arykul nie pisze wprost ale moze zle sugerowac niezorientowanym :/

PKP dabrowskich dworcow nie chce. Jest to od dawna na pismie. Nie chca dac grosza i chca przekazac miastu. Wiadomo, ze nowy budynek i dworzec musi zrobic miasto, ktore stara sie o prywatnego inwestora.
Samo PKP przebuduje tylko torowisko. Jest na to przyznana kasa ale na luk, ktory nie obejmuje nowego dworca i tunelu. Ciekawe czy miasto bedzie sie musialo dolozyc do samego tunelu.
Jesli PKP bedzie poszukiwalo zrodel finansowania to mozemy czekac i 10 lat. Oni nie potrafia wykorzystac przyznanych srodkow. Priorytetowe inwestycje ida im w slimaczym tempie jak przebudowa linii Gdynia-Wawa. Nie maja na przebudowe dworcow w Warszawie i innych najwiekszych miastach. Najwiekszy ich sukces to niedawne pierwsze mycie dworca centralnego.
Oby przeznaczyli na to juz przyznana kase z luku. Zawsze cos i latwiej bedzie im dolozyc.

I jak rozumiec likwidacje przejazdu przy Kolejowej? Znaczy, ze bedzie tu drugi tunel przynajmniej dla pieszych lub kladka?
To jest glowny ciag komunikacyjny dzielnicy z centrum, ze sporym ruchem pieszym. Takze po obu stronach sa sklepy itp. Czy w tym artykule brakuje precyzji, czy tworcy pomyslu sa ignorantami i maja naiwna nadzieje, ze ludzie beda isc naookolo do tunelu kolo dworca ok 600 metrow i druga strona kolejne, czyli razem 1,2 km.
Jesli to ogrodza, to bankowo pewne, ze kazde ogrodzenie zostanie zniszczone pierwszego dnia, a pociagi beda tamtedy jezdzily znacznie szybciej niz obecnie. Ci obecni ignoranci beda za to odpowiedzialni i beda mieli ludzi na wlasnym sumieniu.
bzenek
CYTAT(:) @ sob, 29 mar 2008 - 15:24) *
PKP dabrowskich dworcow nie chce. Jest to od dawna na pismie. Nie chca dac grosza i chca przekazac miastu. Wiadomo, ze nowy budynek i dworzec musi zrobic miasto, ktore stara sie o prywatnego inwestora.

Trudno się dziwić, że PKP nie potrzebuje w DG żadnego DWORZCA KOLEJOWEGO. Przecie to jest zwykły przystanek gdzie wystarczy jedna kasa biletowa i poczekalnia 10x10m. To można zmieścić w jakichś przewoźnych kontenerach. W obecnym stanie dworzec to raczej marzenie miasta. smile.gif

CYTAT(:) @ sob, 29 mar 2008 - 15:24) *
Ciekawe czy miasto bedzie sie musialo dolozyc do samego tunelu.

To jest chyba oczywiste, że tunel w całości sfinansuje miasto. PKP nie jest ten tunel do niczego potrzebny.

CYTAT(:) @ sob, 29 mar 2008 - 15:24) *
Czy w tym artykule brakuje precyzji, czy tworcy pomyslu sa ignorantami i maja naiwna nadzieje, ze ludzie beda isc naookolo do tunelu kolo dworca ok 600 metrow i druga strona kolejne, czyli razem 1,2 km.

Jak się wyśni ta cała DTS to będziesz miał wzdłuż linii kolejowej całymi kilometrami nieprzerwane bariery, płoty i ekrany.

CYTAT(:) @ sob, 29 mar 2008 - 15:24) *
Jesli to ogrodza, to bankowo pewne, ze kazde ogrodzenie zostanie zniszczone pierwszego dnia, a pociagi beda tamtedy jezdzily znacznie szybciej niz obecnie. Ci obecni ignoranci beda za to odpowiedzialni i beda mieli ludzi na wlasnym sumieniu.

Już ty się nie martw o ludzi. Codziennie setki ludzi przechodzą przez różne torowiska w całej Dabrowie i jakoś wypadków nie ma. smile.gif
:)
Jesli bedzie nowy przyjemny dworzec to zacznie z niego korzystac wiecej mieszkancow. Do tego w nastepnych latach dojda nowe pociagi i zostana wyremontowane stare. Wkoncu kiedys powstanie jakas SKM. To nia powinno sie podrozowac do Katowic, a nie autobusami. Wladze powinny sie dogadac z PKP, aby na nowym dworcu zatrzymywaly sie ekspresy i IC.

A wlasnie, ze tunel rowniez jest w interesie PKP. Tam gdzie maja byc wysokie predkosci nie bedzie przejazdow, a wiadukty, a w miastach tez tunele.
Teraz z Wawy do Gdyni PKP zlikwiduje mase przejazdow, ktore zastapi wiaduktami. Dlatego tez te modernizacje linii sa tak drogie.
kwintosz
Zgadzam się, skoro ma ulec likwidacji przejazd przy Konopnickiej PKP musi zapewnić jakąś inną formę przejazdu na drugą stronę torów. mellow.gif Kwestia jest tylko tego że na 100% PKP będzie chciało to zrobić jak najmniejszym kosztem. wink.gif Dlatego też pytanie brzmi czy miasto może po prostu aby zrobić wg. swojej koncepcji sfinansować część tej inwestycji o ile to nie przeszkadza (jeśli kasa na modernizacje linii była by z UE) i czy jest w ogóle zgodne z prawem? rolleyes.gif

Ja bym chciał poznać całą koncepcję rewitalizacji tego terenu. Co, gdzie, jak duże itp.. Bo póki co to gadamy ot tak sobie.. smile.gif
michu
taka mała rozbieżność:
Zgodnie z listem intencyjnym, zaakceptowanym już przez samorząd Dąbrowy Górniczej i Oddział Zakładu Gospodarowania Nieruchomościami PKP SA w Katowicach


chociaż wcześniej była wypowiedź Prezydenta o umowie.....

chyba, że chodzi o dwie zupełnie różne sprawy

Ogólnie to dobrze, że się coś zaczyna dziać, byle by Dąbrowa i mieszkańcy na tym skorzystali cool.gif
Zibar
Jak przeczytałem tytuł to już myślałem, że... no właśnie pewnie tak jak wszyscy "wreszcie" ale jak doszedłem do
CYTAT
Dąbrowski dworzec ma się zmienić, a studium wykonalności inwestycji kolejowych z analizą finansową planowanych inwestycji ma powstać do 31 sierpnia przyszłego roku.

to mój entuzjazm/nadzieja przygasła, bo to oznacza, że znowu chyba nici (obym się mylił), ale ja jest taki termin studium uwarunkowania, to zanim dojdzie do projektowania, ogłaszania przetargów (patrz. co sie działo z innymi prztargami w DG i ile to trwało) do realizcji to jeszcze sporo wody w Przemszy upłynie unsure.gif
Leszek
CYTAT(Zibar @ czw, 03 kwi 2008 - 09:56) *
Jak przeczytałem tytuł to już myślałem, że... no właśnie pewnie tak jak wszyscy "wreszcie" ale jak doszedłem do

to mój entuzjazm/nadzieja przygasła, bo to oznacza, że znowu chyba nici (obym się mylił), ale ja jest taki termin studium uwarunkowania, to zanim dojdzie do projektowania, ogłaszania przetargów (patrz. co sie działo z innymi prztargami w DG i ile to trwało) do realizcji to jeszcze sporo wody w Przemszy upłynie unsure.gif


Ależ to bardzo dobra wiadomość jest - do tego czasu stare budynki ulegną do końca biodegradacji i koszt będzie niższy wink.gif
A najlepiej powiesić tablice - "Złomiarzy i ceglarzy zapraszamy serdecznie", "Tyle złomu ile możesz wynieść za 4,99 zł" itp. laugh.gif
Leszek
Przejeżdżając dzisiaj koło dworca zauważyłem, że wisi na nim tablica "Antykwariat na dworcu" - miło, że coś się tam otwiera
Sebastian22
CYTAT(Leszek @ czw, 03 kwi 2008 - 20:58) *
Przejeżdżając dzisiaj koło dworca zauważyłem, że wisi na nim tablica "Antykwariat na dworcu" - miło, że coś się tam otwiera


Mam nadzieje jednak że nie na długo i "wkrótce" będzie nowy dworzec.....patrząc na postępy to jakoś do 31 sierpnia 2009 ma być zrobiona cała koncepcja i wtedy (na jesień) mogłyby rozpocząć się prace prawda?
:)
Ten antykwariat jest juz od lutego, wspominalismy juz o tym
Leszek
CYTAT(:) @ sob, 05 kwi 2008 - 15:26) *
Ten antykwariat jest juz od lutego, wspominalismy juz o tym


No tak, ostatni raz byłem na dworcu na początku lutego - choć wydawało mi się, że później. A na forum przegapiłem (przez jakiś czas gmail wywalał powiadomienia do spamu - ktoś musiał zrobić głupi kawał).
szer
CYTAT
Chcą postawić od nowa dąbrowski dworzec PKP

2008-04-06, ostatnia aktualizacja 2008-04-06 19:47

Przez lata odkładana przebudowa terenów kolejowych wokół głównego dworca w Dąbrowie Górniczej wreszcie się ziści. Po miesiącach negocjacji dąbrowski magistrat podpisał porozumienie z PKP.

Władze Dąbrowy Górniczej od kilku lat rozmawiały z PKP o przebudowie terenów wokół głównego dworca. Zapowiadany remont wciąż był jednak odkładany: najpierw w miejskim budżecie brakowało pieniędzy, a później rozmowy dąbrowskich urzędników z PKP nie przynosiły efektów. Ale w końcu udało się - jest już list intencyjny o współpracy. Czeka tylko na podpis przedstawicieli Polskich Kolei.

- Sprawa została przesądzona - zapewnia Marcin Bazylak z dąbrowskiego magistratu i dodaje, że niedługo tereny kolejowe wokół głównego dworca zmienią się nie do poznania. Koncepcja ich zagospodarowania zakłada m.in. modernizację torowiska, dzięki czemu pociągi mogłyby rozwijać prędkość nawet do 160 km/godz., przebudowę dróg, parkingów, a także budowę tunelu pod torowiskiem. Wcześniej mieszkańcy korzystali z drewnianej kładki nad torami, ale ze względu na zły stan techniczny trzeba było ją rozebrać. Mieszkańcom zostało niebezpieczne przejście po torach, które wyznaczają biało-czerwone sztachetki, dlatego tunel pod torowiskiem oraz centrum przesiadkowe będą budowane w pierwszej kolejności.

Zlikwidowany zostanie przejazd kolejowy w rejonie ulic Kolejowej i Konopnickiej. Gruntownego remontu wymaga również dworcowy budynek. Tynk odpada tu ze ścian, w środku jest zimno, nie ma miejsc do siedzenia, a toalety mocno odbiegają od standardów.

- Przy dobrej pogodzie wolę stać przed dworcem. Budynek od dawna nie był remontowany, a jest jedną z wizytówek miasta - mówi Waldemar Łysek, mieszkaniec Dąbrowy Górniczej.

Jeszcze nie wiadomo dokładnie, co stanie się ze starym, mocno zaniedbanym budynkiem dworca. Przemysław Kędzior z biura prasowego dąbrowskiego magistratu zapewnia, że zostanie wpisany w studium prac modernizacyjnych. - Budynek odnowimy albo wyburzymy i postawimy nowy - dodaje Kędzior.

Szczegółowa koncepcja przebudowy terenów kolejowych będzie gotowa w połowie września tego roku, pierwsze prace ruszą pod koniec 2009 roku. Dąbrowski Urząd Miasta i PKP mają partycypować w kosztach projektu i jego realizacji.

Źródło: Gazeta Wyborcza Katowice
:)
To PKP nawet jeszcze nie podpisaly listu intencyjnego.
Dziwne rzeczy tu pisza, bo wczesniej wladze miejskie z PKP na serio nie rozmawialy. Kasy tez nie ma zagwarantowanej, na razie tylko jakies grosze, nawet na projekty pewnie nie starczy.

A kladka nad torami byla zelazna (swoja droga zabytkowa i calkiem fajna). Napisali jakby byla cala konstrukcja z drewna. Rozebrali dlatego, ze PKP nie stac bylo nawet na jej remont.

Po raz pierwszy poznalismy za to date startu, a wlasciwie zyczenie
Sebastian22
Pobożne zyczenie - choć oby się spełniło.....
bzenek
CYTAT
Budynek odnowimy albo wyburzymy i postawimy nowy - dodaje Kędzior.

Taaa... będzie padać albo zaświeci słońce. Jak dla mnie cytat roku biggrin.gif

Zwłaszcza, że po tym budynku przejedzie się DTS z całym swoim majestatem. celb (1).gif


Podsumowując dotychczasowe efekty to obie strony mają swoje mgliste marzenia. A także mają nadzieję, że kiedyś spotkają się w przyjaznej atmosferze i opowiedzą sobie o tych marzeniach. smile.gif

Sprawę bym umieścił w szufladzie razem z DTS. Jak na razie kasy ni ma i nie będzie. Co nas czeka po 2013 tego nikt nie wie. Tymczasem ograniczamy się więc do pisania patykiem po wodzie.

Stawiam pierwsze wbicie łopaty na 2014 rok. W miesiąc przed albo po DTS. Akurat będzie rok wyborów samorządowych i dwa lata do parlamentrnych - przecinających wstęgi będzie całe mnóstwo wink.gif


Swoją drogą to ciekawe jak skrajnie różnie tą samą wiadomość oceniają gazety należące do dwóch wydawałoby się profesjonalnych koncernów. rolleyes.gif

I mam jeszcze pytanie do kolegów bardziej obeznanych z realiami kolejowymi. Czy dworce i linie kolejowe podlegają tym samym spółkom z grupy PKP ?

Bo jesli dworzec należy do PKP Nieruchomości (czy jak im tam), a samo torowisko wraz z otoczką inżynieryjną do Polskich Linii Kolejowych to może takich porozumień należałoby podpisac przynajmniej dwa razy więcej ?
Leszek
CYTAT(bzenek @ pon, 07 kwi 2008 - 23:38) *
Bo jesli dworzec należy do PKP Nieruchomości (czy jak im tam), a samo torowisko wraz z otoczką inżynieryjną do Polskich Linii Kolejowych to może takich porozumień należałoby podpisac przynajmniej dwa razy więcej ?

Tak właśnie jest (z tego, co kojarzę, za perony również odpowiada PLK), ale myślę, że niepotrzebne podwójne porozumienie - w sumie torowisko niespecjalnie powinno interesować UM.
:)
odp Pana Prezydenta:

CYTAT
Przy najbliższej modernizacji linii kolejowej mającej na celu złagodzenie łuku, PKP planuje likwidacje przejazdu kolejowego przy ul. Konopnickiej. Byłoby to wielkim utrudnieniem dla mieszkańców dzielnic położonych po północnej stronie torów, którzy musieliby wracając do swoich posesji samochodami nakładać drogi, jadąc nowym planowanym tunelem przy dworcu. Jednak dla pieszych byłoby to już zdecydowanie zbyt daleko, a przejazd przy Konopnickiej jest głównym ciągiem pieszym łączącym dzielnicę z centrum. Czy w przypadku likwidacji planuje się tunel lub kładkę dla pieszych? Prasa donosiła o porozumieniu miasta z PKP w sprawie terenów w okolicy dworca i jego samego. Czy są już znane nieco bliższe szczegóły (co dokładnie ma powstać, gdzie oraz źródła i wysokość finansowania)?

Do 15 września tego roku ma powstać "Wariantowa koncepcja programowo - przestrzenna" dotycząca:

- modernizacji torowiska pozwalająca rozwijać przez pociągi prędkości 160 km/h,

- skrzyżowania dwupoziomowego w ciągu ulicy Kościuszki jako połączenia miasta północ - południe,

- adaptacji istniejącego lub realizacji nowego budynku dworca oraz centrum przesiadkowego,

- adaptacji bocznic kolejowych,

Po wyborze wariantu koncepcji ma powstać "Studium wykonalności" (do 31.8.2009r.) uwzględniające analizę techniczną, finansową, ekonomiczną oraz oddziaływanie na środowisko.



W DG wymienili szyny na jednym torze czy juz od razu na dwoch?
kwintosz
Poza nielicznymi wyjątkami w okolicach Sosnowca (w kierunku Szopienic) szyny zostały wymienione tylko na torze w kierunku Katowic i to jeszcze nie na wszystkich fragmentach.
Ciekawostką jest że na dworcu w Będzinie trwa kompleksowy remont, nie tylko samego budynku, który wydzierżawiło miasto ale także torów. Uporządkowano tą stacje ładnie ściągając zupełnie wszystko, całe tory, murując i stosując jakieś dziwne metody o których nie mam pojęcia fragmenty pod torami, kładąc nowe szyny wraz z podkładami, wymieniając podsypkę etc. Przez ostatnie kilka dni nie jechałem, więc jutro jak wybiorę się na uczelnie postaram się zaobserwować co jest zrobione.
:)
ogloszono przetarg smile2.gif
i trybu dialogu jeszcze w DG nie pamietam

CYTAT
Postępowanie prowadzone w trybie dialogu konkurencyjnego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2007 Nr 223, poz. 1655) na zadanie pn. Koncepcja programowo-przestrzenna wraz z analizą finansową i ekonomiczną wykonalności dla zadania: Kompleksowe rozwiązanie układu drogowego i funkcjonalne połączenie z nowym układem torowym modernizowanej linii E65 w stacji kolejowej Dąbrowa Górnicza w rejonie ul Kościuszki - Kolejowej.


Termin skladania wnioskow 23.04 a wiec tylko tydzien. Termin wykonania 30.09.2008

CYTAT
Przedmiot zamówienia obejmuje sporządzenie koncepcji programowoprzestrzennej
wraz z analizą finansową i ekonomiczną wykonalności dla
zadania: Kompleksowe rozwiązanie układu drogowego i funkcjonalne
połączenie z nowym układem torowym modernizowanej linii E65 w stacji
kolejowej Dąbrowa Górnicza w rejonie ul. Kościuszki - Kolejowej dla
realizacji inwestycji w celu wykreowania przestrzeni około dworcowej, będącej
obszarem strategicznym Dąbrowy Górniczej. 2. Ww opracowanie obejmować
będzie część komunikacyjną (drogową i torową) oraz kubaturową na terenach
naleŜącym zarówno do gminy Dąbrowa Górnicza, jak i do PKP S.A. i PLK
PKP S.A. 3. Postępowanie prowadzone jest w trybie dialogu konkurencyjnego
zgodnie z przepisami od art. 60a do art. 60e Ustawy Pzp o wartości poniŜej
równowartości kwot określonych na podstawie art.11 ust.8 Ustawy Pzp.


CYTAT
Opis potrzeb i wymagań zamawiającego umoŜliwiających przygotowanie się
wykonawców do udziału w dialogu konkurencyjnym: Opracowanie składać się
będzie z następujących części:
1. koncepcji programowo-przestrzennej z uwzględnieniem 2 niezaleŜnych od siebie rozwiązań wraz z 2. analizą finansową i ekonomiczną wykonalności zadania dla kaŜdego rozwiązania
3. Przebudowa i rozbudowa infrastruktury miasta w obszarze stacji kolejowej
Dąbrowa Górnicza ma na celu wypełnienie funkcji publicznych i
marketingowych dla rozwoju funkcji zespołu miejskiego przy wykorzystaniu
włączenia miasta i gminy do systemu kolei konwencjonalnych
objętych
wymaganiami umów AGC i AGTC oraz ustaleniami dokumentów
Przedakcesyjne Partnerstwo, Narodowy Plan Akcesyjny, Plan Rozwoju
Infrastruktury w Polsce do roku 2015, jak równieŜ Narodowej Strategii
Rozwoju Regionalnego, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa
Śląskiego na lata 2007-2013, Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego na
lata 2000 - 2020 oraz Strategii Rozwoju Miasta: Dąbrowa Górnicza 2020, co
przyczyni się równieŜ do osiągnięcia celów Strategii Lizbońskiej jak i celów
Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia od których zaleŜy sukces działań
nakierowanych na rozwój zasobów ludzkich oraz zwiększenie innowacyjności
gospodarki. Powierzchnia obszaru opracowania 95, 0 ha II. Dalsze wymagania
dotyczące przedmiotu zamówienia: Opracowanie składać się będzie z części
graficznej i opisowej oraz wizualizacji z uwzględnieniem następujących
elementów: a) modernizacji ciągu torowego w stacji Dąbrowa Górnicza w
rejonie ul. Kościuszki - Kolejowej do osiągnięcia prędkości 160 km/h; cool.gif
realizacji Drogowej Trasy Średnicowej w układzie zachód - wschód; c)
realizacji skrzyŜowania dwupoziomowego w ciągu ulicy Kościuszki jako
połączenia miasta północ - południe; d) adaptacji istniejącego lub realizacji
nowego budynku dworca kolejowego oraz centrum przesiadkowego; e)
adaptacji istniejących bocznic kolejowych; f) realizacji parkingów do obsługi
programu parkuj - jedź; g) docelowego uruchomienia SKR do Dąbrowy
Górniczej;
III. Zamawiający dysponuje następującymi materiałami i
opracowaniami : 1. Materiały geodezyjne t.j wyrysy z mapy zasadniczej i
ewidencyjnej w skali 1:2000. 2. Wypisy z ewidencji gruntów. 3. Ocena
aktualności oraz zmian w zagospodarowaniu przestrzennym miasta Dąbrowa
Górnicza w kontekście przyjętej polityki przestrzennej w Studium
uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Dąbrowa
Górnicza z 1998 roku. 4. Studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego miasta Dąbrowa Górnicza - II edycja
zatwierdzona Uchwałą Nr XXIII/374/08 Rady Miejskiej w Dąbrowie Górniczej
z dnia 30 stycznia 2008r roku. 5. Wytyczne programowo-przestrzenne z w/w
Studium uwarunkowań...... 6. Pomiar ruchu samochodowego na terenie miasta
Dąbrowa Górnicza ze szczególnym uwzględnieniem ruchu tranzytowego, 7.
Studium uciąŜliwości akustycznej od źródeł przemysłowych i komunikacji
drogowej na terenie miasta Dąbrowa Górnicza, 8. Mapa geologiczno -
inŜynierska miasta Dąbrowa Górnicza, 9. Ocena Przydatności terenów do
zabudowy w kontekście zaniechanej eksploatacji górniczej węgla kamiennego
w mieście Dąbrowa Górnicza, 10. Ekspertyza hydrotechniczna dla miasta
Dąbrowa Górnicza, 11. Studium historyczne dla miasta Dąbrowa Górnicza, 12.
Waloryzacja przyrodnicza dla miasta Dąbrowa Górnicza, 13. Opracowanie
ekofizjograficzne dla miasta Dąbrowa Górnicza, 14. Program ochrony
środowiska, 15. Ocena aktualności oraz zmian w zagospodarowaniu
przestrzennym miasta Dąbrowa Górnicza w kontekście przyjętej polityki
przestrzennej w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania
przestrzennego miasta Dąbrowa Górnicza z 1998 roku. 16. Uchwała Nr
XXIII/373/08 Rady Miejskiej w Dąbrowie Górniczej z dnia 30 stycznia 2008r
w sprawie: przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu
zagospodarowania miasta Dąbrowa Górnicza dla terenów połoŜonych w rejonie
linii kolejowej PKP Katowice- Warszawa, ulic: Limanowskiego -Konopnickiej
- Górników Edenu - Kościuszki - Sobieskiego do granicy administracyjnej z
Będzinem 17. Uchwała Nr XVIII/256/07 Rady Miejskiej w Dąbrowie
Górniczej z dnia 28 września 2007r w sprawie: przystąpienia do sporządzenia
miejscowego planu zagospodarowania miasta Dąbrowa Górnicza dla terenów
połoŜonych w rejonie linii kolejowej PKP Katowice- Warszawa ,ulic:
Powstańców, Parku Zielona do granicy administracyjnej z Będzinem.


CYTAT
Kryteria oceny ofert
1. Cena - 50.00
2. Termin wykonania - 50.00


To mozna chyba liczyc od razu na dodatkowy peron dla SKR.
Trzymajy kciuki za dobry projekt i miejmy nadzieje ze pozniej dostaniemy te plany do podziwiania
Peterek
Hmm... Co oznacza termin wykonania bo za bardzo się nie orientuję :] To jest termin rozpoczęcia prac ?
Mam nadzieję, że zgłosi się sporo firm, które na prawdę postarają się z projektami, i że miasto wybierze ten najlepszy. Mam nadzieję, że cały teren zostanie świetnie zagospodarowany i doczekamy się ładnych budynków w tamtej okolicy. I przede wszystkim ładnego dworca ^^ Liczę też na jakieś wizualizacje biggrin.gif
Chociaż boję się, że mój optymizm zderzy się z okrutną rzeczywistością sad.gif

Mam nadzieję, że te kryteria to raczej cena/jakość i termin wykonania, a nie sama cena i termin jak jest napisane tongue.gif
:)
Wykonanie to wykonanie. Chodzi o wykonanie planow, a gdzie tam jeszcze do prac budowlanych. Cale szczescie ze dialog konkurecyjny, jesli zglosi sie sporo firm moze byc dobrze i z jakoscia, a wladze beda mialy nieporownywalnie wiekszy wplyw na efekt, niz w normalnym przetargu
:)
CYTAT
Protokół nr 19/08
z posiedzenia Komisji Rozwoju i Promocji Miasta w dniu 22 luty 2008 roku

Osoby zaproszone na posiedzenie:
Zbigniew Podraza – Prezydent Miasta
Henryk Zaguła – I Z-ca Prezydenta Miasta
Wojciech Sobczyk – Naczelnik Wydziału Urbanistyki i Architektury


Posiedzeniu przewodniczył Ireneusz Zugaj – Przewodniczący Komisji.
Przewodniczący powitał zgromadzonych i przedstawił porządek posiedzenia.

Tematyka posiedzenia:
1. Przebudowa dworca kolejowego w Dąbrowie Górniczej
(...)

Przewodniczący Komisji – I. Zugaj:
Otrzymaliśmy skrótowy materiał najważniejszych spraw, które aktualnie są w dyskusji, realizacji. Cieszymy się, że temat ruszył z miejsca, bo przez ostatnie 10 lat praktycznie nie było żadnego postępu, dlatego Pan Prezydent przybliży nam ten temat, a następnie przejdziemy do dyskusji.

I Z-ca Prezydenta Miasta – H. Zaguła:
Nie działo się, ponieważ to nie od nas zależy, to Kolej musi wymusić działanie inwestycyjne w tamtym rejonie. Jeżeli mówimy o przebudowie dworca kolejowego w Centrum Dąbrowy Górniczej, to na razie mówimy o obszarze, koncepcji wyobrażeń i fazie przygotowawczej. To są pracę, które będą trwały jeszcze dość długo. Będą w dużej mierze uzależnione od tego, w którym momencie nastąpi końcowa decyzja inwestycyjna PKP, a z drugiej strony na ile my jako miasto będziemy dysponować środkami finansowymi. To są dwa takie uzależnienia brzegowe, które będą mieć w tym zadaniu zdecydowane ograniczenia. Bodajże na 27 lutego jest umówione spotkanie z przedstawicielami PKP S.A. i PKP PLK S.A., na którym powinno dojść do ostatecznego uzgodnienia formy porozumienia listu intencyjnego w sprawie współpracy w tym zakresie. Ta współpraca w pierwszym etapie będzie opisywać prace będzie rozstrzygać, kto będzie liderem, kto będzie prowadzącym prace nad koncepcją organizacyjno - przestrzenną. Zakres przebudowy będzie dość spory, czyli ingerencja w aktualną tkankę miejską będzie duża. Wynik tej inwestycji może mieć w przyszłości bardzo duże oddziaływanie na układ komunikacyjny miasta. Chcemy wspólnie z PKP S.A. i PKP PLK S.A. uzgodnić koncepcje programowo – przestrzenną, która by obejmowała nowy przebieg torowiska z jednej strony to znaczy łuk pozwalający na osiągnięcie prędkości ponad 160 km/h, z drugiej strony chcielibyśmy uzgodnić lokalizację miejsca w którym nastąpi przejazd podziemny – tunel, miejsca w których będą perony jak również budynek dworca kolejowego, bo być może będzie potrzeba rozbiórka dotychczasowego. Następne działania to połączenie układu drogowego z Drogową Trasą Średnicową – DTŚ, pojawia się w dość wąskim obszarze, ale jest dość istotny. Następny element to będzie nawiązanie do całego układu, powiem tak: „sprzed torów, za tory”. Ostatnim elementem, który chcemy włączyć do działań porozumienia to jest budowa w przyszłości Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM), która jest bardzo ważna. To są rzeczy, które chcemy przy tym porozumieniu zawrzeć jako wytyczne do koncepcji programowo – przestrzennej, z drugiej strony chcemy przystąpić natychmiast do „Studium wykonalności” całego projektu. Prognozy czasowe na taki zakres: „Wariantowej koncepcji programowo – przestrzennej” oraz „Studium wykonalności” to się mówi od 18 do 24 miesięcy. Część tego projektu jest już dzisiaj możliwa do sfinansowania przez Unię Europejską. Będziemy również mówić o przedsięwzięciu publiczno – prywatnym w tym rejonie, jeżeli część parkingów również podziemnych ogólnie dostępnych będzie to koszt inwestycji miasta może tam być również część parkingów chronionych, monitorowanych. W tamtym rejonie przy takim układzie przemieszczania się pasażerów i przy takiej ilości ludzi przewidujemy, że powstaną centra handlowo-usługowe, które w tym przypadku na pewno będą budowane, realizowane przez inwestorów prywatnych.

Przewodniczący komisji – I. Zugaj:
Czy są jakieś pytania?

Radny – M. Cygroń:
Jakie są perspektywy czasowe? Jak długo to będzie powstawać 10 – 20 lat?

I Z-ca Prezydenta Miasta – H. Zaguła:
Jeżeli się pojawia taka okazja, to może być jedna na wiele lat, która dotyczy bezkolizyjnego rozstrzygnięcia w sprawie przejazdu komunikacji na drugą stronę to musi zostać zrobione natychmiast, co do tego nie ma wątpliwości. Natomiast jak będzie, w jakim tempie będzie realizowana dalsza część to bardzo dużo będzie zależeć od tego, jak na przykład: na jakim poziomie finansowania będzie realizowana na ten moment gospodarka wodno-ściekowa. Jeżeli miałbym powiedzieć o rozsądnym czasie, o którym musimy mówić to na pewno rozwiązania podstawowe pod koniec następnej kadencji, oczekuję, że wówczas będą już bardziej precyzyjnie przedstawione horyzonty czasowe zakończenia tej inwestycji.

Radny – K. Woźniczka:
Czy kolej na ten moment wie do końca, co chce na naszym terenie?

I Z-ca Prezydenta Miasta – H. Zaguła:
Do końca wie, precyzyjnie ma to wszystko opisane.

Radny – K. Woźniczka:
To jest kwestia z jednej strony obszarów, które bądź będą zajęte bądź będą zwolnione, to w zasadzie skutkuje i w jedną i w drugą stronę, jest kwestia DTŚ, która gdzieś tam między czasie również równolegle leci, tu faktycznie może być taka podwójna okazja - jedyna, bo do tego się to sprowadza tylko, żeby do końca każdy wiedział co chce. Jeżeli Kolej wie i my wiemy, co chcemy (kwestia ułożenia w odpowiedni sposób, jeśli chodzi o DTŚ), wtedy może wyjść z tego coś mądrego.

I Z-ca Prezydenta Miasta – H. Zaguła:
Ten cały temat można w bardzo wielu kategoriach rozpatrywać. Jedną z kategorii, którą przy tym temacie musimy rozpatrywać to jest nasz obowiązek wobec przyszłych pokoleń. Kolej jest zdecydowanie na tak, zdecydowanie godzi się na to żeby miasto było liderem, bo to my proponujemy w tej koncepcji żeby miasto było liderem, prowadzącym i Kolej chętnie oddaje do dyspozycji wszystko to, co ma plus swoją współpracę, dlatego wypada mieć nadzieję, że ten projekt będzie udany.

Radny – K. Woźniczka:
Różnie się słyszy na temat modernizacji Kolei przed terminem Euro, czy te tematy jakoś zbiegają się w czasie?

I Z-ca Prezydenta Miasta – H. Zaguła:
To my się różnymi sposobami dowiedzieliśmy, że Kolej interesuje się naszym łukiem i to my byliśmy inicjatorami spotkań. Ze względu na to, że są to fundusze unijne, a wymogi stawiane przez Unię Europejską w zakresie własności terenu, sposobu realizacji inwestycji są okrutne, i po raz pierwszy ta instytucja stanęła tak naprawdę przed dylematem, że należy po raz pierwszy w działalności Polskich Kolei Państwowych w Polsce zrobić porządnie inwestycje, czyli zacząć od własnościówki zacząć od porządnej koncepcji w Studium wykonalności, dokumentacji i zrobić szybko inwestycje. W tym momencie instytucja ta jakby została zmuszona do podjęcia współpracy ze wszystkimi również z nami. Abstrahując od tematu pewne nowe mechanizmy, które pojawiły się w naszej Ojczyźnie spowodowały to, że władze Kolei musiały radykalnie zmienić swoje postępowanie i to jest jedna z prognoz, która każe być optymistą, jeżeli chodzi o to zadanie. Przebudowę tego łuku planuje się, na 2008-2009, dlatego w sposób oficjalny nie będę się wypowiadał.

Radny – K. Woźniczka:
Ja to rozumowałem w ten sposób, obojętnie jakby nie było, jeżeli Kolej przystąpi do zasadniczej modernizacji wytypowanej części to przynajmniej w dowodzie jest jasność.

I Z-ca Prezydenta Miasta – H. Zaguła:
Koncepcja, mówię tak tylko na podstawie tego, co usłyszałem od przedstawicieli kolejarzy, nie widziałem żadnego dokumentu, sama koncepcja, czyli ten etap przed projektowy miał być do końca 2007 roku, na naszą prośbę przełożono go na 2008 rok. To jest nasza prośba spowodowana tym, że to my musimy się najpierw dogadać.

Radny – M. Cygroń:
Odbiegam od koncepcji dworca, ale również jest problem z parkingiem w Centrum miasta właśnie od strony Kolei. Czy są jakieś koncepcje na ten temat czy to Pogoria załatwi czy my się mamy tym zająć, bo to jest poważny problem?

I Z-ca Prezydenta Miasta – H. Zaguła:
To zależy, o jakim charakterze parkingu rozmawiamy? Jeżeli mówimy o parkingach stałych i tych, które mają towarzyszyć tej części rekreacyjno-sportowo-parkowo-wodnej, to będzie rozwiązane.
Radny – M. Cygroń:
Ja mam głównie na myśli teren wokół WSB, gdzie skomasowanie samochodów jest tak duże, że problemy z parkowaniem mają mieszkańcy, nie możemy tego problemu ignorować.

I Z-ca Prezydenta Miasta – H. Zaguła:
W tamtym fragmencie Rada Miasta na ostatniej sesji, ustaliła granice realizacji planu przestrzennego zagospodarowania, to jest taki bieżący i uciążliwy temat z wielu względów. On też będzie rozstrzygany na poziomie formułowania założeń, a w konsekwencji propozycji planu zagospodarowania przestrzennego, i tu proszę Państwa, a w szczególności osoby, które to dotyczy, w sposób szczególny interesuje o inicjatywę przy planie zagospodarowania przestrzennego, bo wówczas na tym etapie, kiedy są pytania, kiedy są konsultacje, kiedy jest dyskusja publiczna, żeby się zapoznać, bo jeszcze wtedy można coś zmienić. Okazuje się, że ilość zmian, ilość uwzględnionych wniosków, i w konsekwencji zmian w pierwszej wersji planu jest duża.

Radny – M. Cygroń:
A dla tego fragmentu, kiedy będzie realizowany plan?

Naczelnik Wydziału Urbanistyki i Architektury – W. Sobczyk:
Teraz mamy przygotowaną specyfikację istotnych warunków zamówienia, zobaczymy po rozstrzygnięciu przetargu.

I Z-ca Prezydenta Miasta – H. Zaguła:
Czyli tak w okolicach końcówki trzeciego kwartału powinien się pojawić pierwszy dokument formalny, pierwszy dokument do obróbki i to będzie czas żebyśmy rozmawiali na ten temat. Ostatnio zapadła decyzja o układzie komunikacyjnym, który pozwoliłby skomunikować przede wszystkim Pogorie III i Pogorie IV, dyskusja trwała ponad rok, zaczęła się od samego początku kadencji Pana Prezydenta Podrazy. Podjęto decyzję i przystąpiliśmy do opracowania takiej koncepcji, w przyszłości będziemy mieć przejazd w rejonie dworca – Konopnickiej (Konopnicka będzie zamknięta), czyli będziemy mieć przejazd w kierunku parku Zielona, i tam za rondem jest taka ślepa uliczka w prawo, to tym śladem chcemy poprowadzić drogę do Pogorii IV. Ta decyzja sprowadza się również do tego, że droga będzie posiadać dwa pasy komunikacyjne. Jednak w stronę Pogorii, jeden pas będzie pasem parkingowym, natomiast w drugą stronę na miejscu pasa powstanie porządna ścieżka rowerowa.

Radny – K. Woźniczka:
Jeżeli chodzi o tereny obrzeży i chodników (dyskusji na ten temat jest wiele), to jestem za tym, aby skopiować na przykład z terenów Niemiec wygląd takich miejsc.

I Z-ca Prezydenta Miasta – H. Zaguła:
Dzisiaj na terenach o niskiej intensywności zabudowy, to szersza droga z szerszym poboczem oddzielona jest tymi „kocimi ślepiami” albo innym kolorem jaskrawym, który z jednej strony może służyć jako awaryjny pas do zatrzymania się samochodu, z drugiej strony jest idealnym miejscem żeby piesi i rowerzyści mogli się przemieszczać bezpiecznie, podkreślam bezpiecznie. Trzeci argument, który przemawia za takim rozwiązaniem, to - w okresie zimowym pług udrożni pobocze.

Radny – J. Talkowski:
Mam kilka uwag, mianowicie my z Koleją w mojej ostatniej kadencji chyba 5 czy 6 razy rozmawialiśmy i zawsze było na nie. Cokolwiek chcieliśmy zrobić czy nawet uporządkować tzw. główny dworzec – nie było możliwości. Jeżeli teraz się wyłania możliwość uporządkowania, korygowania łuków, jak najbardziej trzeba iść w tym kierunku. Mamy cały szereg problemów, które nie wiadomo jak się rozwiąże. Na dzień dzisiejszy możemy sobie przypomnieć pewne tematy, ale one i tak do niczego konkretnego nie dojdą.

Prezydent Miasta – Z. Podraza:
Przepraszam, że wejdę w słowo, ale chyba jestem w dyspozycji takiego pisma, że w sierpniu chyba 2005 roku Kolej zwracała się z chęcią przekazania obiektów miastu i nie otrzymała żadnej odpowiedzi.

Radny – J. Talkowski:
Na pewno dostała. Jeśli chodzi o główne problemy, które nas interesują to jest przede wszystkim usytuowanie i zabezpieczenie terenów pod przyszły dworzec. Wydaję mi się, że możemy powrócić do koncepcji zlokalizowania dworca. Bardzo istotna jest sprawa zabezpieczenia terenów w sposób celowy i prawidłowy z punktu widzenia funkcjonującego miasta, dlatego musimy zastanowić się gdzie te tereny ustalić, wydaję mi się, że stary teren dworca trzeba odpuścić i gdzieś indziej zlokalizować. Nie może być taka sytuacja, żeby mieszkańcy Dąbrowy jechali do Katowic i stamtąd dopiero usytuowali się do odpowiedniego pociągu, musimy doprowadzić do tego żeby było to możliwe w Dąbrowie.

I Z-ca Prezydenta Miasta – H. Zaguła:
My opieramy się w tej koncepcji o przyszłości uwzględniając wszystkie warunki. Nie mamy żadnych koncepcji, które są oderwane od rzeczywistości, tu proszę być spokojnym, wszystkie rzeczy będą wyjaśnione.

Przewodniczący komisji – I. Zugaj:
Uważam, że mamy konkretne założenia, które musimy spełnić: musimy połączyć się z dworcem, po drugie musimy skomunikować część Dąbrowy.

Prezydent Miasta – Z. Podraza:
Centrum handlowe, które powstaje powoduje, że stworzenie centrum przesiadkowego w Dąbrowie jest bardzo ważnym czynnikiem.

Przewodniczący komisji – I. Zugaj:
Czy są jeszcze jakieś pytania do tego tematu?


Przynajmniej tunel bedzie szybko. A dworzec jest kluczowa sprawa i psuje wizerunek. Powinien byc finansowany tez z obligacji i jesli sie uda srodkow UE.

Ciekawa sprawa, ze najpierw niby miasto czekalo na PKP z tym lukiem, a teraz PKP musi czekac na miasto i kolejne opoznienie. O tej sprawie pisalem nie raz, a teraz sie potwierdzilo, ze tak bedzie. A w 2005 roku na budynku na luku napisano "przeznaczony do likwidacji w 2006" i oczywiscie stoi dalej, bo mial byc wyburzany przy przesuwaniu torow.

I po drugiej stronie torow bedzie jednak 2+2, co prawda nie dla samochodow ale esktra. Szeroka asfaltowa sciezka rowerowa. Miala miec po dwa pasy ale wladze ustapily komus tam protestujacemu.
bzenek
No proszę to moja prognoza wbicia pierwszej łopaty na 2014 znalazła potwierdzenie w ustach samego pana prezydenta. Ciekawe czy doczekamy się już wtedy niezależnego torowiska KRR czy też przyjdze jeszcze na to poczekać ? smile.gif

Swoją drogą to po co kolejarzom 160km/h na trasie średnicowej ? Od Gołonoga do Zawiercia to rozumiem. Ale z DG do Katowic jest ledwo 20km po trasie trudnej do adaptacji i z licznymi przystankami. Jadąc 100km/h pojedziemy dłużej o całe 5 minut, a koszty przygotowania torowiska i zużytej energii pewnie dużo mniejsze. Warto ? Czy te 160 to nie jest taki kolejarski fetysz ?

CYTAT(:) @ wto, 15 kwi 2008 - 19:39) *
Ta decyzja sprowadza się również do tego, że droga będzie posiadać dwa pasy komunikacyjne. Jednak w stronę Pogorii, jeden pas będzie pasem parkingowym, natomiast w drugą stronę na miejscu pasa powstanie porządna ścieżka rowerowa.

Mógłby mi to ktoś wytłumaczć ? Bo nie potrafię sobie tego wyobrazić mellow.gif
:)
Ja sobie to wyobrazam tak, ze w jedna strone bedzie podobnie jak na Majakowskiego, czyli po lewej jedziemy, a po prawej parking. W druga strone jednym jedziemy, a na drugim sciezka rowerowa. Z tym, ze przeciez sciezka dwukierunkowa i bedzie trzeba ja porzadnie odgrodzic od jezdni. Ale w Europie sa bardzo ciekawe rozwiazania, kiedys znalazlem fajna strone i link do niej jest gdzeis na ostatnich stronach watku o komunikacji.
Nie wiemy czy dotyczy to odcinka juz od torow, czy dopiero za Korzencem tzn od Zielonej.

Ja z ta droga nie rozumiem innej sprawy. Miala byc droga 2+2, a w zeszlorocznym nowym planie zagospodarowania jest na mapie jednojezdniowa, mimo ze wszystkie skargi co do dwujezdniowej zostaly odrzucone. Dlaczego wiec na tym planie od razu nie ma tej KDZ 2/2?
Zostalo odrzuconych kilkanascie skarg i miedzy innymi z tego uzasadnienia widac ze jednak bedzie dwujezdniowa:
"(...) sprzeciwiającemu się połączeniu ul.Śliwińskiego z projektowaną ulicą KDZ 2/2, obecnie KDL1/2 ponieważ połączenie to ułatwi płynność ruchu oraz dostęp samochodów policji, straży pożarnej i karetek.(...)"

a w planie:
CYTAT
1. Wyznacza się nową drogę publiczną klasy ulicy lokalnej, oznaczoną symbolem KDL1/2
1) szerokość ulicy w liniach rozgraniczających min. 12,0m,
2) szerokość jezdni min. 6,0m,
3) obustronny chodnik.


I nie wiemy w takim razie czy tunel bedzie dwujezdniowy.

Mozna warto zapytac w kolejnych pytaniach do UM

iahu
Witam
Czy ktoś orientuje się co jest w planach na takim starym magazynie po hurtowni budowlanej obok dworca ul. Kolejowa 1. Czy tam ma kiedyś przebiegać DTŚ czy coś innego, W którym miejscu ma przebiegać ten tunel?
:)
Niepotrzebnie tak spamujesz, jakbys chcial na tym zrobic jakis szybki interes wink.gif Wystarczy, zebys zapytal w jednym miejscu, a dostalbys odowiedz. A tak w 2 tematach i jeszcze zalozyles kolejny + na PW

Nie ma jeszcze dokladnych planow. Ale pewne, ze go zburza. Wraz z nowym dworcem, tunelem i DTŚ nie bedzie dla niego miejsca.
Post wyzej masz mape z DTŚ i droga bedaca przedluzeniem Kosciuszki, wraz z tunelem. We wrzesniu powinnismy sie dowiedziec wiecej. Mamy nadzieje, ze koncepcje zostana upublicznione.
iahu
Przepraszam za zamieszczenie tego pytania w kilku miejscach, nie mam doświadczenia w poruszaniu się po forum.
Co do tego magazynu to planuje uruchomić w nim sklep i dlatego jest dla mnie ważne jakie są faktyczne plany z tym budynkiem.

Pozdrawiam
kot_mruczyslaw
a czy oriętujecie sie czy będzie można jeszcze kiedyś pojechać z dworca głównego w DG do Krakowa bez przesiadki?... wiem, że kiedyś można było... teraz jest w prawdzi opcja przesiadki w Ząbkowicach ale czy jest plan przebudowy torów bezpośrednio prowadzących w stronę Małopolski?...
Leszek
CYTAT(kot_mruczyslaw @ czw, 08 maj 2008 - 11:12) *
a czy oriętujecie sie czy będzie można jeszcze kiedyś pojechać z dworca głównego w DG do Krakowa bez przesiadki?... wiem, że kiedyś można było... teraz jest w prawdzi opcja przesiadki w Ząbkowicach ale czy jest plan przebudowy torów bezpośrednio prowadzących w stronę Małopolski?...

Nie sądzę, prawdę mówiąc, od dawna nie powstała w Polsce żadna nowa linia kolejowa (a w tym przypadku tak by de facto musiało być, tory na odcinku DG - Gołonóg - DGHK - DG Południowa w zasadzie nie istnieją, wszystkie maszty semaforów są wycięte, mostki do odbudowy...)
picaro
CYTAT
a czy oriętujecie sie czy będzie można jeszcze kiedyś pojechać z dworca głównego w DG do Krakowa bez przesiadki?... wiem, że kiedyś można było... teraz jest w prawdzi opcja przesiadki w Ząbkowicach ale czy jest plan przebudowy torów bezpośrednio prowadzących w stronę Małopolski?...


Kurcze nie pamiętam takich czasów, żeby kiedyś można było jechać z DG centrum bezpośrednio. To chyba nie możliwe. Bo jeśli tak było to i tak chyba pociąg musiał jechać do Ząbkowic i tam zmieniać kierunek jazdy. Albo inna opcja to pociąg przez Kato - takie połączenie mogło być - tylko w jakim celu?
Kiedyś się jeździło z DG Huta Katowice.
Ponad to z DG jest całkiem dobre połączenie PKSem, busem - szybciej a ceny podobne. Osobiście bardziej lubię pociągi, ale takie połączenie nie było by chyba atrakcyjne. Chociaż ja często korzystam z pociągu przyśpieszonego w relacji Kraków-Częstochowa przez Ząbkowice i jest OK.
Leszek
CYTAT(picaro @ czw, 08 maj 2008 - 13:10) *
Kurcze nie pamiętam takich czasów, żeby kiedyś można było jechać z DG centrum bezpośrednio. To chyba nie możliwe. Bo jeśli tak było to i tak chyba pociąg musiał jechać do Ząbkowic i tam zmieniać kierunek jazdy. Albo inna opcja to pociąg przez Kato - takie połączenie mogło być - tylko w jakim celu?
Kiedyś się jeździło z DG Huta Katowice.


Picaro, przecież napisałem jaką trasą mógł jeździć taki pociąg - z Gołonoga była dawniej łącznica do DG HK (i oddzielny peron, w tej chwili już niemal zarośnięty z rozkradzionymi płytkami i szczątkami torów).
picaro
w sumie racja, napisałeś smile.gif
ale jakoś nie kojarzę w którym miejscu była taka łącznica: DG - Gołonóg - DGHK - DG Południowa. Chodzi mi o ten odcinek z Gołonoga do DG HK.
Leszek
CYTAT(picaro @ czw, 08 maj 2008 - 15:37) *
w sumie racja, napisałeś smile.gif
ale jakoś nie kojarzę w którym miejscu była taka łącznica: DG - Gołonóg - DGHK - DG Południowa. Chodzi mi o ten odcinek z Gołonoga do DG HK.


W Gołonogu jadąc od Zagłębia Dąbrowskiego do przejazdu zaraz za garażami (po lewej) i drogą w stronę Sadowej/Spisaka (po prawej) mijasz najpierw stary tor (za nim po lewej jest 'park' przed dworcem i tory do Katowic/Warszawy), kilka lat temu miał oddzielne zapory, teraz zostały tylko podstawy. Po lewej w krzakach widać jeszcze resztkę drugiego toru (pozostałość po ładowni przy stacji w Gołonogu), po prawej jest stary peron (był niski i wykładany płytkami chodnikowymi, w odróżnieniu od jedynego obecnie czynnego peronu). Wzdłuż niego jest jeszcze tor, który najpierw idzie w zasadzie równolegle do czynnych torów, potem zostaje z niego sam tłuczeń (tzw. starotorze) i odchodzi łukiem w prawo (jeśli idziesz od Gołonoga), by dojść do ul. Gwardii Ludowej. Tuż przed nią z lewej strony dochodzi nasyp, po którym biegła kiedyś łącznica od Piekła, obydwa tory łączyły się tuż przed ulicą, był to posterunek odgałęźny Babia Ława (przejazd na Gwardii Ludowej został zlikwidowany około 5 lat temu, trochę wcześniej zburzono budynek, w którym były urządzenia do obsługi posterunku/zwrotnicy). Dalej jeden tor biegł w stronę DGHK, rozdzielając się na dwa niedaleko od przystanku (za ulicą Zaplecze) - do dzisiaj jeszcze są dwa nieużywane perony na zachód od tych przy linii z Ząbkowic, wiaty już na nich zlikwidowano. Ładnie to widać na przykład na zumi.

Ciąg dalszy (może) nastąpi smile2.gif
picaro
a no racja, teraz sobie przypominam wink.gif
Faktycznie kiedyś jak się jeździło na starą Pogorie to były dwa przejazdy smile.gif
iahu
A kto pamięta pociąg do Tarnowskich Gór jak jeżdziła taka parowa lokomotywa.
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.