CYTAT
Protokół nr 19/08
z posiedzenia Komisji Rozwoju i Promocji Miasta w dniu 22 luty 2008 roku
Osoby zaproszone na posiedzenie:
Zbigniew Podraza – Prezydent Miasta
Henryk Zaguła – I Z-ca Prezydenta Miasta
Wojciech Sobczyk – Naczelnik Wydziału Urbanistyki i Architektury
Posiedzeniu przewodniczył Ireneusz Zugaj – Przewodniczący Komisji.
Przewodniczący powitał zgromadzonych i przedstawił porządek posiedzenia.
Tematyka posiedzenia:
1. Przebudowa dworca kolejowego w Dąbrowie Górniczej
(...)
Przewodniczący Komisji – I. Zugaj:
Otrzymaliśmy skrótowy materiał najważniejszych spraw, które aktualnie są w dyskusji, realizacji. Cieszymy się, że temat ruszył z miejsca, bo przez ostatnie 10 lat praktycznie nie było żadnego postępu, dlatego Pan Prezydent przybliży nam ten temat, a następnie przejdziemy do dyskusji.
I Z-ca Prezydenta Miasta – H. Zaguła:
Nie działo się, ponieważ to nie od nas zależy, to Kolej musi wymusić działanie inwestycyjne w tamtym rejonie. Jeżeli mówimy o przebudowie dworca kolejowego w Centrum Dąbrowy Górniczej, to na razie mówimy o obszarze, koncepcji wyobrażeń i fazie przygotowawczej. To są pracę, które będą trwały jeszcze dość długo. Będą w dużej mierze uzależnione od tego, w którym momencie nastąpi końcowa decyzja inwestycyjna PKP, a z drugiej strony na ile my jako miasto będziemy dysponować środkami finansowymi. To są dwa takie uzależnienia brzegowe, które będą mieć w tym zadaniu zdecydowane ograniczenia. Bodajże na 27 lutego jest umówione spotkanie z przedstawicielami PKP S.A. i PKP PLK S.A., na którym powinno dojść do ostatecznego uzgodnienia formy porozumienia listu intencyjnego w sprawie współpracy w tym zakresie. Ta współpraca w pierwszym etapie będzie opisywać prace będzie rozstrzygać, kto będzie liderem, kto będzie prowadzącym prace nad koncepcją organizacyjno - przestrzenną. Zakres przebudowy będzie dość spory, czyli ingerencja w aktualną tkankę miejską będzie duża. Wynik tej inwestycji może mieć w przyszłości bardzo duże oddziaływanie na układ komunikacyjny miasta. Chcemy wspólnie z PKP S.A. i PKP PLK S.A. uzgodnić koncepcje programowo – przestrzenną, która by obejmowała nowy przebieg torowiska z jednej strony to znaczy łuk pozwalający na osiągnięcie prędkości ponad 160 km/h, z drugiej strony chcielibyśmy uzgodnić lokalizację miejsca w którym nastąpi przejazd podziemny – tunel, miejsca w których będą perony jak również budynek dworca kolejowego, bo być może będzie potrzeba rozbiórka dotychczasowego. Następne działania to połączenie układu drogowego z Drogową Trasą Średnicową – DTŚ, pojawia się w dość wąskim obszarze, ale jest dość istotny. Następny element to będzie nawiązanie do całego układu, powiem tak: „sprzed torów, za tory”. Ostatnim elementem, który chcemy włączyć do działań porozumienia to jest budowa w przyszłości Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM), która jest bardzo ważna. To są rzeczy, które chcemy przy tym porozumieniu zawrzeć jako wytyczne do koncepcji programowo – przestrzennej, z drugiej strony chcemy przystąpić natychmiast do „Studium wykonalności” całego projektu. Prognozy czasowe na taki zakres: „Wariantowej koncepcji programowo – przestrzennej” oraz „Studium wykonalności” to się mówi od 18 do 24 miesięcy. Część tego projektu jest już dzisiaj możliwa do sfinansowania przez Unię Europejską. Będziemy również mówić o przedsięwzięciu publiczno – prywatnym w tym rejonie, jeżeli część parkingów również podziemnych ogólnie dostępnych będzie to koszt inwestycji miasta może tam być również część parkingów chronionych, monitorowanych. W tamtym rejonie przy takim układzie przemieszczania się pasażerów i przy takiej ilości ludzi przewidujemy, że powstaną centra handlowo-usługowe, które w tym przypadku na pewno będą budowane, realizowane przez inwestorów prywatnych.
Przewodniczący komisji – I. Zugaj:
Czy są jakieś pytania?
Radny – M. Cygroń:
Jakie są perspektywy czasowe? Jak długo to będzie powstawać 10 – 20 lat?
I Z-ca Prezydenta Miasta – H. Zaguła:
Jeżeli się pojawia taka okazja, to może być jedna na wiele lat, która dotyczy bezkolizyjnego rozstrzygnięcia w sprawie przejazdu komunikacji na drugą stronę to musi zostać zrobione natychmiast, co do tego nie ma wątpliwości. Natomiast jak będzie, w jakim tempie będzie realizowana dalsza część to bardzo dużo będzie zależeć od tego, jak na przykład: na jakim poziomie finansowania będzie realizowana na ten moment gospodarka wodno-ściekowa. Jeżeli miałbym powiedzieć o rozsądnym czasie, o którym musimy mówić to na pewno rozwiązania podstawowe pod koniec następnej kadencji, oczekuję, że wówczas będą już bardziej precyzyjnie przedstawione horyzonty czasowe zakończenia tej inwestycji.
Radny – K. Woźniczka:
Czy kolej na ten moment wie do końca, co chce na naszym terenie?
I Z-ca Prezydenta Miasta – H. Zaguła:
Do końca wie, precyzyjnie ma to wszystko opisane.
Radny – K. Woźniczka:
To jest kwestia z jednej strony obszarów, które bądź będą zajęte bądź będą zwolnione, to w zasadzie skutkuje i w jedną i w drugą stronę, jest kwestia DTŚ, która gdzieś tam między czasie również równolegle leci, tu faktycznie może być taka podwójna okazja - jedyna, bo do tego się to sprowadza tylko, żeby do końca każdy wiedział co chce. Jeżeli Kolej wie i my wiemy, co chcemy (kwestia ułożenia w odpowiedni sposób, jeśli chodzi o DTŚ), wtedy może wyjść z tego coś mądrego.
I Z-ca Prezydenta Miasta – H. Zaguła:
Ten cały temat można w bardzo wielu kategoriach rozpatrywać. Jedną z kategorii, którą przy tym temacie musimy rozpatrywać to jest nasz obowiązek wobec przyszłych pokoleń. Kolej jest zdecydowanie na tak, zdecydowanie godzi się na to żeby miasto było liderem, bo to my proponujemy w tej koncepcji żeby miasto było liderem, prowadzącym i Kolej chętnie oddaje do dyspozycji wszystko to, co ma plus swoją współpracę, dlatego wypada mieć nadzieję, że ten projekt będzie udany.
Radny – K. Woźniczka:
Różnie się słyszy na temat modernizacji Kolei przed terminem Euro, czy te tematy jakoś zbiegają się w czasie?
I Z-ca Prezydenta Miasta – H. Zaguła:
To my się różnymi sposobami dowiedzieliśmy, że Kolej interesuje się naszym łukiem i to my byliśmy inicjatorami spotkań. Ze względu na to, że są to fundusze unijne, a wymogi stawiane przez Unię Europejską w zakresie własności terenu, sposobu realizacji inwestycji są okrutne, i po raz pierwszy ta instytucja stanęła tak naprawdę przed dylematem, że należy po raz pierwszy w działalności Polskich Kolei Państwowych w Polsce zrobić porządnie inwestycje, czyli zacząć od własnościówki zacząć od porządnej koncepcji w Studium wykonalności, dokumentacji i zrobić szybko inwestycje. W tym momencie instytucja ta jakby została zmuszona do podjęcia współpracy ze wszystkimi również z nami. Abstrahując od tematu pewne nowe mechanizmy, które pojawiły się w naszej Ojczyźnie spowodowały to, że władze Kolei musiały radykalnie zmienić swoje postępowanie i to jest jedna z prognoz, która każe być optymistą, jeżeli chodzi o to zadanie. Przebudowę tego łuku planuje się, na 2008-2009, dlatego w sposób oficjalny nie będę się wypowiadał.
Radny – K. Woźniczka:
Ja to rozumowałem w ten sposób, obojętnie jakby nie było, jeżeli Kolej przystąpi do zasadniczej modernizacji wytypowanej części to przynajmniej w dowodzie jest jasność.
I Z-ca Prezydenta Miasta – H. Zaguła:
Koncepcja, mówię tak tylko na podstawie tego, co usłyszałem od przedstawicieli kolejarzy, nie widziałem żadnego dokumentu, sama koncepcja, czyli ten etap przed projektowy miał być do końca 2007 roku, na naszą prośbę przełożono go na 2008 rok. To jest nasza prośba spowodowana tym, że to my musimy się najpierw dogadać.
Radny – M. Cygroń:
Odbiegam od koncepcji dworca, ale również jest problem z parkingiem w Centrum miasta właśnie od strony Kolei. Czy są jakieś koncepcje na ten temat czy to Pogoria załatwi czy my się mamy tym zająć, bo to jest poważny problem?
I Z-ca Prezydenta Miasta – H. Zaguła:
To zależy, o jakim charakterze parkingu rozmawiamy? Jeżeli mówimy o parkingach stałych i tych, które mają towarzyszyć tej części rekreacyjno-sportowo-parkowo-wodnej, to będzie rozwiązane.
Radny – M. Cygroń:
Ja mam głównie na myśli teren wokół WSB, gdzie skomasowanie samochodów jest tak duże, że problemy z parkowaniem mają mieszkańcy, nie możemy tego problemu ignorować.
I Z-ca Prezydenta Miasta – H. Zaguła:
W tamtym fragmencie Rada Miasta na ostatniej sesji, ustaliła granice realizacji planu przestrzennego zagospodarowania, to jest taki bieżący i uciążliwy temat z wielu względów. On też będzie rozstrzygany na poziomie formułowania założeń, a w konsekwencji propozycji planu zagospodarowania przestrzennego, i tu proszę Państwa, a w szczególności osoby, które to dotyczy, w sposób szczególny interesuje o inicjatywę przy planie zagospodarowania przestrzennego, bo wówczas na tym etapie, kiedy są pytania, kiedy są konsultacje, kiedy jest dyskusja publiczna, żeby się zapoznać, bo jeszcze wtedy można coś zmienić. Okazuje się, że ilość zmian, ilość uwzględnionych wniosków, i w konsekwencji zmian w pierwszej wersji planu jest duża.
Radny – M. Cygroń:
A dla tego fragmentu, kiedy będzie realizowany plan?
Naczelnik Wydziału Urbanistyki i Architektury – W. Sobczyk:
Teraz mamy przygotowaną specyfikację istotnych warunków zamówienia, zobaczymy po rozstrzygnięciu przetargu.
I Z-ca Prezydenta Miasta – H. Zaguła:
Czyli tak w okolicach końcówki trzeciego kwartału powinien się pojawić pierwszy dokument formalny, pierwszy dokument do obróbki i to będzie czas żebyśmy rozmawiali na ten temat. Ostatnio zapadła decyzja o układzie komunikacyjnym, który pozwoliłby skomunikować przede wszystkim Pogorie III i Pogorie IV, dyskusja trwała ponad rok, zaczęła się od samego początku kadencji Pana Prezydenta Podrazy. Podjęto decyzję i przystąpiliśmy do opracowania takiej koncepcji, w przyszłości będziemy mieć przejazd w rejonie dworca – Konopnickiej (Konopnicka będzie zamknięta), czyli będziemy mieć przejazd w kierunku parku Zielona, i tam za rondem jest taka ślepa uliczka w prawo, to tym śladem chcemy poprowadzić drogę do Pogorii IV. Ta decyzja sprowadza się również do tego, że droga będzie posiadać dwa pasy komunikacyjne. Jednak w stronę Pogorii, jeden pas będzie pasem parkingowym, natomiast w drugą stronę na miejscu pasa powstanie porządna ścieżka rowerowa.
Radny – K. Woźniczka:
Jeżeli chodzi o tereny obrzeży i chodników (dyskusji na ten temat jest wiele), to jestem za tym, aby skopiować na przykład z terenów Niemiec wygląd takich miejsc.
I Z-ca Prezydenta Miasta – H. Zaguła:
Dzisiaj na terenach o niskiej intensywności zabudowy, to szersza droga z szerszym poboczem oddzielona jest tymi „kocimi ślepiami” albo innym kolorem jaskrawym, który z jednej strony może służyć jako awaryjny pas do zatrzymania się samochodu, z drugiej strony jest idealnym miejscem żeby piesi i rowerzyści mogli się przemieszczać bezpiecznie, podkreślam bezpiecznie. Trzeci argument, który przemawia za takim rozwiązaniem, to - w okresie zimowym pług udrożni pobocze.
Radny – J. Talkowski:
Mam kilka uwag, mianowicie my z Koleją w mojej ostatniej kadencji chyba 5 czy 6 razy rozmawialiśmy i zawsze było na nie. Cokolwiek chcieliśmy zrobić czy nawet uporządkować tzw. główny dworzec – nie było możliwości. Jeżeli teraz się wyłania możliwość uporządkowania, korygowania łuków, jak najbardziej trzeba iść w tym kierunku. Mamy cały szereg problemów, które nie wiadomo jak się rozwiąże. Na dzień dzisiejszy możemy sobie przypomnieć pewne tematy, ale one i tak do niczego konkretnego nie dojdą.
Prezydent Miasta – Z. Podraza:
Przepraszam, że wejdę w słowo, ale chyba jestem w dyspozycji takiego pisma, że w sierpniu chyba 2005 roku Kolej zwracała się z chęcią przekazania obiektów miastu i nie otrzymała żadnej odpowiedzi.
Radny – J. Talkowski:
Na pewno dostała. Jeśli chodzi o główne problemy, które nas interesują to jest przede wszystkim usytuowanie i zabezpieczenie terenów pod przyszły dworzec. Wydaję mi się, że możemy powrócić do koncepcji zlokalizowania dworca. Bardzo istotna jest sprawa zabezpieczenia terenów w sposób celowy i prawidłowy z punktu widzenia funkcjonującego miasta, dlatego musimy zastanowić się gdzie te tereny ustalić, wydaję mi się, że stary teren dworca trzeba odpuścić i gdzieś indziej zlokalizować. Nie może być taka sytuacja, żeby mieszkańcy Dąbrowy jechali do Katowic i stamtąd dopiero usytuowali się do odpowiedniego pociągu, musimy doprowadzić do tego żeby było to możliwe w Dąbrowie.
I Z-ca Prezydenta Miasta – H. Zaguła:
My opieramy się w tej koncepcji o przyszłości uwzględniając wszystkie warunki. Nie mamy żadnych koncepcji, które są oderwane od rzeczywistości, tu proszę być spokojnym, wszystkie rzeczy będą wyjaśnione.
Przewodniczący komisji – I. Zugaj:
Uważam, że mamy konkretne założenia, które musimy spełnić: musimy połączyć się z dworcem, po drugie musimy skomunikować część Dąbrowy.
Prezydent Miasta – Z. Podraza:
Centrum handlowe, które powstaje powoduje, że stworzenie centrum przesiadkowego w Dąbrowie jest bardzo ważnym czynnikiem.
Przewodniczący komisji – I. Zugaj:
Czy są jeszcze jakieś pytania do tego tematu?
Przynajmniej tunel bedzie szybko. A dworzec jest kluczowa sprawa i psuje wizerunek. Powinien byc finansowany tez z obligacji i jesli sie uda srodkow UE.
Ciekawa sprawa, ze najpierw niby miasto czekalo na PKP z tym lukiem, a teraz PKP musi czekac na miasto i kolejne opoznienie. O tej sprawie pisalem nie raz, a teraz sie potwierdzilo, ze tak bedzie. A w 2005 roku na budynku na luku napisano "przeznaczony do likwidacji w 2006" i oczywiscie stoi dalej, bo mial byc wyburzany przy przesuwaniu torow.
I po drugiej stronie torow bedzie jednak 2+2, co prawda nie dla samochodow ale esktra. Szeroka asfaltowa sciezka rowerowa. Miala miec po dwa pasy ale wladze ustapily komus tam protestujacemu.