Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Dworzec PKP i centra przesiadkowe
Forum Mieszkańców Dąbrowy Górniczej > Dąbrowa Górnicza > Nasze Miasto
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61
:)
Coś ta poczekalnia opóźniona. Chyba są tylko fundamenty.

Podobno PKP planuje rozbudowę z 2 torów na 5 na odcinku Katowice - Sosnowiec, z 2 na 4 na odcinku Sosnowiec - Będzin i dalej z 2 na 3. Tylko nie wiadomo, czy już na całym odcinku do Ząbkowic będą 3, czy tylko w Będzinie, a później znowu 4. I tak na razie zajmą się tylko Katowice - Będzin.

Na wyremontowanym przejeździe Folwarczna - Urbańskiego może pozbędą się dróżnika, zmienią na automatyczny i obniżą jego kategorię z A na B.
Zibar
Nowe nabytki PKP IC również na naszej stacji od tego tygodnia smile2.gif

CYTAT
Warto zaznaczyć, że wszystkie Darty na odcinku Warszawa - Katowice zatrzymują się w Żyrardowie, Skierniewicach, Koluszkach, Piotrkowie Trybunalskim, Radomsku, Częstochowie, Myszkowie, Zawierciu, Dąbrowie Górniczej, Będzinie oraz Sosnowcu. ....
czytaj więcej...


Ciekawostką jest, że zgodnie z nowym rozkładem maja jeździć dłużej (sic!) niż stare wagony inna trasą. Ciekawe jaki to będzie miało wpływ na frekwencję?
:)
Tak było planowane, gdy starali się o fundusze z UE. To są opóźnione Darty z Pesy. Widziałem jakiś przejazd techniczny przez DG.
Od grudniowego rozkładu w DG zatrzymują się nowe Flirty z PKP IC.
To wszystko stare połączenia TLK przemianowane na IC z nowymi składami. Wcześniej tak samo się zatrzymywały.
Dave
Uśmieszku : ):

1) Jesteś pewny, że w DG kiedykolwiek zatrzymywały się ekspresy? Bo jak odkąd żyję i pamiętam (grubo ponad 20 lat na pewno) to nie jestem pewny, że NIE! I jakiekolwiek stare rozkłady jazdy, jakie widziałem czy przeglądałem milczą na ten temat. Niedawno zatrzymywały się faktycznie ekspresy. RegioExpresy tongue.gif

2) Dawniej byłem maniakiem zatrzymywania w DG wszystkiego, a co najmniej WSZYSTKICH pospiesznych (mam na myśli te międzynarodowe: Chopin, kiedyś też Batory i Silesia/Vltava) i ekspresów (bez InterCity). Od paru lat mi to przeszło i jestem przeciwny. Wystarczy dobra kolej podmiejska, która dowiezie z DG/Gołonoga/Ząbkowic na większy dworzec do Sosnowca lub Zawiercia na przesiadkę i będzie dobrze.

3) Pendolino gdyby się miały zatrzymywać, konieczna musiała by być CZYNNA kasa biletowa sprzedająca bilety na pociągi PKP IC (w godzinach odjazdu pociągów Pendolino), a do tego daaaleeekooo.

4) Też zauważyłem to info na końcu peronu, że "w lewo ul. Limanowskiego i autobus". Taaa...autobus! A zwykłego prostego słowa "CENTRUM" i "TAXI" i strzałka w prawo niet!

@ Vacu:

Ominąć postój w DG i jechać do Katowic i wracać potem specjalnie TAXI za min, 50-70 zł? ohmy.gif Bogaaatyyyś! tongue.gif
Leszek
CYTAT(vacu @ śro, 23 gru 2015 - 21:44) *
Wczoraj wracałem z Łodzi IC "Stoczniowiec", kupiłem bilet do Katowic a tu ku mojemu zdziwieniu okazało się, że staje także w DG. Stwierdziłem jednak, że z tym dworcem nie ma sensu i pojechałem i tak do Kato. Przykład - byłem głodny po całodziennej podróży - gdzie ja zjem w okolicy w DG o późnej porze?


O której ten Stoczniowiec przyjeżdża? Około 21? No to jednak trochę miejsc, gdzie o tej porze dobrze karmią jest. Blisko dworca nawet.
vacu
CYTAT(Dave @ śro, 06 sty 2016 - 13:47) *
@ Vacu:

Ominąć postój w DG i jechać do Katowic i wracać potem specjalnie TAXI za min, 50-70 zł? ohmy.gif Bogaaatyyyś! tongue.gif

Firma płaci tongue.gif

Do tego wracałem ze spotkania "na elegancko" (garniak itp.), z komputerem i walizką no i tak jak wspomniałem, nie czuję się w takim zestawieniu komfortowo w okolicy dworca. Oczywiście kiedyś wracając z uczelni chodziłem piechotą i nic mi się przez 5 lat nie stało no ale jednak...
Leszek
Było taksówkę pod dworzec zamówić tongue.gif
:)
CYTAT(Dave @ śro, 06 sty 2016 - 12:47) *
Uśmieszku : ):

1) Jesteś pewny, że w DG kiedykolwiek zatrzymywały się ekspresy? Bo jak odkąd żyję i pamiętam (grubo ponad 20 lat na pewno) to nie jestem pewny, że NIE! I jakiekolwiek stare rozkłady jazdy, jakie widziałem czy przeglądałem milczą na ten temat. Niedawno zatrzymywały się faktycznie ekspresy. RegioExpresy tongue.gif

2) Dawniej byłem maniakiem zatrzymywania w DG wszystkiego, a co najmniej WSZYSTKICH pospiesznych (mam na myśli te międzynarodowe: Chopin, kiedyś też Batory i Silesia/Vltava) i ekspresów (bez InterCity). Od paru lat mi to przeszło i jestem przeciwny. Wystarczy dobra kolej podmiejska, która dowiezie z DG/Gołonoga/Ząbkowic na większy dworzec do Sosnowca lub Zawiercia na przesiadkę i będzie dobrze.

3) Pendolino gdyby się miały zatrzymywać, konieczna musiała by być CZYNNA kasa biletowa sprzedająca bilety na pociągi PKP IC (w godzinach odjazdu pociągów Pendolino), a do tego daaaleeekooo.


Jestem pewny. Można było jechać takim ekspresem z DG do Warszawy przez CMK. Nie pamiętam czy wszystkie się zatrzymywały ale było ich na pewno sporo. Przestały pewnie w latach 90-tych, ale kiedy to nie pamiętam. Wtedy chyba jeszcze nie było marek IC i EIC.

To z dużo mniejszego Zawiercia powinni dojeżdżać na przesiadki do DG, a nie odwrotnie.
Chyba nie ma zależności między czynną kasą, a Pendolino. Pociągi IC zatrzymują się w DG. Włoszczowa Północ nie ma kasy.

PS. Powstaje konstrukcja poczekalni.
Zibar
CYTAT(:) @ czw, 07 sty 2016 - 02:14) *
PS. Powstaje konstrukcja poczekalni.


Dziwna to konstrukcja, zobaczymy jaki będzie efekt finalny

motonita2002
W kwestii - czy w Dąbrowie Górniczej - zatrzymywał/y się pociągli klasy "Ekspres" - zainteresowanych odsyłam tutaj:
snf (51).gif Archiwalne SRJP do pobrania . Jako podpowiedź podam, że chodzi o tabelę nr 101.

W kwestii dworca w Strzemieszycach - niestety, ale dziś ruszyła rozbiórka obiektu...
snf (51).gif ROZBIÓRKA angry2.gif
:)
Szkielet poczekalni już chyba na całej planowanej długości.

A o Strzemieszycach jest i artykuł


CYTAT
gazeta.pl



Piękny przed laty dworzec w Dąbrowie Górniczej Strzemieszycach właśnie równany jest z ziemią

Firmy wynajęte przez PKP kontynuują rozbiórkę nieczynnych i zdewastowanych obiektów w woj. śląskim. Wyburzaniu dworca w Dąbrowie Górniczej Strzemieszycach ze smutkiem przyglądali się w czwartek mieszkańcy.

Współczesna historia Strzemieszyc zaczęła się od kolei. Wokół starej stacyjki powstały piękne kolonie domków i rozwinęła się ulica Warszawska, która było "strzemieszyckim city" z początków XX wieku.

W materiałach PKP przygotowanych w zeszłym roku z okazji planowanych wyburzeń, przy dworcu w Strzemieszycach zamieszczono krótki opis: budynek po kilku pożarach, murowane stropy, drewniany dach spalony, rozbiórkę należy uzgodnić z konserwatorem zabytków?.

Piękny przed laty budynek niszczał od 2007 roku, gdy został zamknięty po pożarze poddasza. Kilka lat temu wydawało się, że obiekt ocaleje, bo mieszkańcy dzielnicy chcieli w nim urządzić dom kultury. Ostatecznie jednak do tego nie doszło.

- Żal było patrzeć zwłaszcza na starszych ludzi, którzy przyszli pod dworzec i opowiadali, co w nim kiedyś było, kto pracował... Żal i smutek - mówi sosnowiczanin Marcin Macha, który był na miejscu, obserwował rozbiórkę i przekazał nam zdjęcia z wyburzania dworca. - Rozbiórka potrwa jeszcze 2-3 dni, później pozostanie wywiezienie gruzu i zostanie puste miejsce - dodaje Marcin Macha.

Nieczynny i niszczejący od wielu lat dworzec w Strzemieszycach znalazł się na liście około 500 obiektów, który PKP przeznaczyła w województwie śląskim do likwidacji.

- Wszystkie są w złym stanie technicznym i zbędne z punktu widzenia PKP - przekazała nam na początku grudnia Aleksandra Dąbek z biura prasowego PKP, gdy pisaliśmy o rozbiórce wiaduktu nad ul. Orląt Lwowskich w Sosnowcu.

Wszystkie wytypowane obiekty, wśród których są jeszcze m.in. dworzec na stacji Sosnowiec Dańdówka i wybudowany w 1885 roku dworzec na stacji Kazimierz Górniczy.



snf (51).gif http://sosnowiec.wyborcza.pl/sosnowiec/1,9...l#BoxLokSosnImg
:)
CYTAT
gazeta.pl

Montaż poczekalni dobiega końca. Dąbrowski peron przeszedł metamorfozę

Gdy w Strzemieszycach trwa wyburzanie XIX-wiecznego dworca, na stacji w centrum Dąbrowy Górniczej dobiega końca modernizacja peronu.

Prace zaczęły się w październiku od wyrównania nawierzchni kolejowej platformy. W miejsce starych płyt chodnikowych położono kostkę betonową, a także płyty peronowe z częścią dotykową dla osób niewidomych. Przed zbliżaniem się do krawędzi peronu przestrzega żółty pas bezpieczeństwa.

Oczekujący na pociąg pasażerowie już teraz mogą schronić się pod lekkimi, nowoczesnymi zadaszeniami z drewnianymi siedziskami. Dodatkowo zamontowano dwie ławki. Utrzymywanie porządku mają ułatwić nowe kosze na śmieci i monitoring.

Zakres prac obejmował także wymianę opraw świetlnych i uszczelnienie poręczy na podjeździe prowadzącym na peron.

Niemal gotowa jest stalowa, wąska konstrukcja poczekalni. Jej montaż powoli dobiega końca. Jak oszacował częstochowski Zakład Linii Kolejowych PKP PLK projekt, wykonanie oraz ustawienie poczekalni kosztowało blisko 480 tys. zł. Wartość pozostałych robót prowadzonych na głównym dąbrowskim peronie wyniosła ponad 216 tys. zł.













Autor trochę przesadził, że montaż dobiega końca. Zaczął się z 3 dni temu. Wcześniej powoli fundamenty i pewnie czekali na elementy konstrukcji. Z dachem i szybami pewnie też szybko pójdzie, ale dłużej z wykończeniem i instalacjami.
No i teraz widzę potwierdzenie z naszemiasto

CYTAT
naszemiasto

DG: na peronie kolejowym powstaje poczekalnia

DG. Sprawdziliśmy, co dzieje się z remontem peronu kolejowego w centrum Dąbrowy Górniczej, który miał się zakończyć do końca 2015 roku. Okazuje się jednak, że prace nadal trwają. Są opóźnienia w budowie poczekalni na peronie.

DG: na peronie kolejowym powstaje poczekalnia [ZDJĘCIA]



Zwieńczeniem miała być właśnie nowa kontenerowa poczekalnia, która wobec braku dworca PKP da wreszcie schronienie przed deszczem, wiatrem i śniegiem. Na razie widać jednak dopiero szkielet całej konstrukcji, a prace wyraźnie się opóźniły. Dlaczego?

Jak się dowiedzieliśmy od pracowników firmy, która montuje poczekalnię problemem był spory mróz, który niedawno dawał się wszystkim we znaki, ale nie tylko. Okazało się, że firma z Raciborza, która miała dostarczyć elementy zewnętrzne, montowane na szkielecie poczekalni, zrobiła sobie w pracy miesięczną przerwę. No i dopiero w poniedziałek będzie można liczyć na to, że ktoś zajmie się tam wysyłką brakujących elementów. Pracownicy zapowiadają, że postarają się wyrobić z całością prac do końca przyszłego tygodnia, a więc do 15 stycznia. Sprawdzimy.

Poczekalnia będzie wyposażona w ławki, klimatyzację oraz system nagłośnienia, dzięki czemu będzie wiadomo, kiedy przyjeżdżają na stację pociągi.

W ramach inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na dąbrowskim dworcu pojawiły się już m.in. nowe płyty krawędziowe oraz pas dotykowy dla osób niewidomych i słabo widzących, dwa nowe zadaszenia, ławki, tablice informacyjne. Przewidziano także montaż instalacji nagłośnieniowej do zapowiedzi megafonowych i remont instalacji oświetleniowej. Na peronie pojawią się także kamery monitoringu. Inwestycję tę wykonują firmy PB Invest sp. z o.o. z Krakowa i Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych z Katowic.

zdjęcia snf (51).gif http://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/arty...,id,tm,zid.html

CYTAT
twojezaglebie

Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej Strzemieszycach znika z powierzchni ziemi

Mający ponad 100 lat budynek dworca w Strzemieszycach własnie przechodzi do historii. W czwartek rozpoczęło się wyburzanie.

Pod koniec maja 2015 roku PKP S.A. ogłosiły przetarg na “roboty budowlane polegające na likwidacji obiektów budowlanych”. Lista jest naprawdę długa i dotyczy ponad. 2 tysięcy budynków, w tym nastawni, wież ciśnień, a także dworców na terenie całego kraju. Wśród wymienionych obiektów był m.in. dworzec PKP w Strzemieszycach.

Stacja w Strzemieszycach powstała w 1885 roku, kiedy to do tej samodzielnej wówczas miejscowości, dotarła Kolej Iwanogrodzko-Dąbrowska. Wcześniej istniał przystanek na Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej (dzisiejsza Dąbrowa Górnicza Południowa).

W czerwcu 2007 roku w budynku wybuchł pożar i od tego czasu pozostaje nieczynny. Ogień poraz kolejny pojawił się w 2013 roku.

Co ciekawe, w sierpniu wojewódzki konserwator zabytków poinformował nas, że zgody na rozbiórkę nie ma, ponieważ budynek jest przewidziany do włączenia do gminnej i wojewódzkiej ewidencji zabytków.

Pomysły mieli m.in. członkowie stowarzyszenia Samorządne Strzemieszyce, ale ostatecznie rozbiórka rozpoczęła się w czwartek. W ciągu kilku dni po dworcu zostaną tylko zdjęcia i stare pocztówki.


CYTAT
naszemiasto

Strzemieszyce: PKP wyburza zabytkowy dworzec! Historia idzie w zapomnienie!

Strzemieszyce: Kolej zamiast ratować albo przekazać np. miastu XIX-wieczny budynek dworca Strzemieszyce Północne właśnie go niszczy na dobre.

To sytuacja absurdalna, bowiem wielokrotnie pytaliśmy PKP, co zamierza zrobić z tym budynkiem, a odpowiedź zawsze była taka sama. Trwa ustalanie podziałów geodezyjnych gruntów zanim będzie można podjąć decyzje o ewentualnym przekazaniu budynku. Nikt jednak nigdy nie wspominał o wyburzeniu dworca!

Tymczasem właśnie trwa wyburzanie tego jednego z najbardziej charakterystycznych dla miasta obiektów, który był świadkiem historii rozwoji kolei na terenie współczesnej Dąbrowy Górniczej i ziemiach zaborców.

Jak się dowiedzieliśmy na miejscu firma, która ma wyburzyć dworzec, ma na to czas do 31 stycznia br.

Co zadecydowało o takim rozstrzygnięciu? - Likwidacja budynku jest podyktowana Decyzją Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, która to nakazuje PKP S.A. wykonanie rozbiórki przedmiotowego obiektu. W toku postepowania WINB ustalił, że budynek nie jest wpisany do rejestru zabytków, ani nie został objęty ochroną konserwatorską (na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Dąbrowa Górnicza dla terenów położonych w Strzemieszycach). Jeśli chodzi o grunt, to aktualnie ma on nieuregulowany stan prawny. W 2012 roku wydana została decyzja komunalizacja, od której obie strony złożyły odwołanie, a następnie skargi do WSA i NSA. Zatem decyzja nadal nie jest prawomocna. Natomiast jeżeli chodzi o podział geodezyjny nieruchomości, to dokonuje się go na wniosek i koszt uprawnionego podmiotu. W tym wypadku oznacza to, że wnioskodawcy musi przysługiwać określone prawo do danej nieruchomości (np. prawo własności lub prawo użytkowania wieczystego). Z uwagi na nieuregulowany stan gruntów, PKP S.A. nie może przystąpić do podziału geodezyjnego - wyjaśnia Maciej Bułtowicz, główny specjalista w biurze prasowym
PKP S.A.

W środku funkcjonowała kiedyś poczekalnia i kasa biletowa, między torami przy peronie 1 i 2 był jeszcze płotek, a na dworcu panował względny porządek. Niestety, ten wspaniały XIX-wieczny budynek obracał się w coraz to większą ruinę.

Dzisiejsza stacja Dąbrowa Górnicza-Strzemieszyce powstała w 1885 roku, kiedy to do tej samodzielnej wówczas miejscowości dotarła Kolej Iwanogrodzko-Dąbrowska. Wcześniej istniał już przystanek na Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej (dzisiejsza Dąbrowa Górnicza Południowa).

Obok stacji, pierwotnie zwanej Strzemieszycami Radomskimi, powstała też istniejąca do dziś parowozownia.

Lokomotywy ze Strzemieszyc obsługiwały wówczas całą linię z Dęblina do Zagłębia. Obecnie budynkami parowozowni zarządza spółka PKP Energetyka. Pociągi pasażerskie w kierunku Kielc i Katowic zawsze cieszyły się popularnością wśród mieszkańców.

Jeszcze w latach 80. przez Strzemieszyce kursowały wakacyjne pociągi Gliwice – Suwałki oraz Lublin – Kudowa-Zdrój.

Do 1993 roku strzemieszyczanie mieli także możliwość dojazdu koleją do Huty Katowice i centrum miasta. Obecnie zatrzymują się tutaj jedynie pociągi osobowe z Katowic do Olkusza, Tunelu, Sędziszowa i Kielc.

Sam dworzec i jego otoczenie znajdowały się w opłakanym stanie. Budynek był nieczynny po pożarze z 2007 roku. Biura ekspedycji towarowej przeniosły się do jednego z domów w pobliżu stacji. Na części budynku nie było dachu, podróżnych straszył kikut spalonej wieży. Wejście do dworca było zamurowane, do wewnątrz można było za to zajrzeć przez jedno z okien od strony peronu.

Jeśli taki jest pomysł PKP na dąbrowskie dworce, to teraz tylko czekać aż zacznie się wyburzanie dworców w Gołonogu, Ząbkowicach i centrum miasta.

Leszek
CYTAT
Nie do wiary! PKP zamierza przebudować dworzec w centrum Dąbrowy Górniczej
Piotr Purzyński|11.01.2016 12:54


Wygląda na to, że ponad 120-tysięczna Dąbrowa Górnicza jednak będzie miała dworzec kolejowy. PKP wpisały do planów inwestycyjnych na 2016 rok przebudowę nieczynnego od wielu lat zabytkowego dworca kolei warszawsko-wiedeńskiej w centrum.


Już ponad dwa lata temu wydawało się, że wybudowany w XIX wieku i stojący w tzw. międzytorzu dworzec czeka wyburzenie. Ostatecznie PKP odstąpiły od tego pomysłu, choć nieczynny od wielu lat budynek dalej niszczał.

- Budynek jest w złym stanie technicznym, mimo to będziemy dążyć do jego przebudowy - powiedział nam w poniedziałek Jeremiasz Świerzawski, dyrektor projektów inwestycyjnych w centrali PKP, który 18 stycznia zamierza w tej sprawie spotkać się ze Zbigniewem Podrazą, prezydentem Dąbrowy Górniczej.

Przedstawiciele kolei podkreślają, że to będzie inwestycja finansowana przez PKP, chcą jednak poznać zdanie i oczekiwania władz miasta oraz rozmawiać o współpracy.

PKP dysponuje już analizą stanu technicznego zabytkowego dworca, z której wynika, że w najgorszym stanie jest dach budynku. Dlatego wkrótce rozpoczną się prace zabezpieczające, które poprzedzą przebudowę budynku.

- Wszystkie prace będą prowadzone z uwzględnieniem uwag konserwatora zabytków - mówi dyrektor Świerzawski.


snf (51).gif
luket
To byłaby świetna wiadomość, ale nie uwierzę, dopóki nie zobaczę prac przy dworcu.

Inna sprawa, że oddając ten dworzec do użytku trzeba by odbudować peron przy budynku dworca, i najlepiej stworzyć przejście podziemne między peronami...
Zibar
Tez nie uwierzę zanim... Ale jesli dojdzie do realizacji juz w tym roku, to rodzi sie pytanie, czy w tym budynku nie bedzie poczekalni? Jesli tak to po co wydali 480 tys. na wiatę?
Sebastian22
CYTAT(Zibar @ pon, 11 sty 2016 - 16:58) *
Tez nie uwierzę zanim... Ale jesli dojdzie do realizacji juz w tym roku, to rodzi sie pytanie, czy w tym budynku nie bedzie poczekalni? Jesli tak to po co wydali 480 tys. na wiatę?

No, może nie będzie, poza tym poczekalnia na samym peronie by się przydała, nawet jak będzie jakiś hol na dworcu to jednak dojście do peronu to kawałek, a w przejście podziemne czy naziemnie nie wierzę ...
Dave
@ : ) Kasa należące do "PKP Intercity" w stacji Włoszczowa Północ istnieje od ponad roku (1 grudnia 2014 r. bodajże) właśnie po to, by można było kupić bilet na Pendolino. I obecnie w KAŻDEJ miejscowości, gdzie zatrzymuje się Pendolino, taka kasa biletowa (sprzedająca bilety z rezerwacją miejsc) musi być czynna w godzinach przyjazdu/odjazdu Pendolino. Od grudnia ub.r. tak samo przywrócono kasy PKP IC w stacji Pszczyna i Czechowice-Dziedzice.

@ motonita 2012:

Linki podane przez Ciebie nt. starych rozkładów jazdy są dostępne po podania hasła sad.gif

Nowe wiaty na peronie bardzo ładne i funkcjonalne na lato. Ale czemu znowu do cholery postawiono je tak blisko siebie blisko wyjścia z/na peron, a potem 2/3 peronu jest taka goła i pusta? Owszem, sam peron jest dość długi a pociągi teraz krótkie i zatrzymują się zwykle na wysokości tych wiat i ławek, ale jednak niektóre (zwłaszcza sezonowe) pociągi mają po kilkanaście wagonów i zatrzymują się dużo dalej i wtedy trzeba gnać do przodu/tyłu!

@ luket:

Nie trzeba dobudowywać peronu przy samym budnku starego dworca (choć całościowo fajnie, jakby w ogóle powstał 2 peron z drugiej strony dworca np. dla pociągów lokalnych), tylko ogrodzić barierką istniejący tor 2 (w stronę Zawiercia) od wyremontowanego budynku, i zrobić przejście w stronę wyjścia na peron (coś podobnie jak jest w Zawierciu przy peronie 1).
:)
Szok. Normalnie jakby artykuł z 01.04 wink.gif

Co to się stało? Czyżby wreszcie jakaś osoba decyzyjna w PKP zobaczyła jak to wygląda? Czy jakieś analizy? PKP miało zrobić nową kategoryzację dworców, ale publicznie jej nie znalazłem.
I to już w tym roku. Ale to pewnie początek, bo wątpliwe żeby skończyć, gdy trzeba jeszcze projekt.

No i czy przebudowa ma dotyczyć wnętrza. Najlepiej byłoby sam budynek zrobić z zewnątrz tak jak w Myszkowie, a dobudować do niego jakiś dopasowany, ale nowoczesny przeszklony hol (tak jak można dobudować do biblioteki w Strzemieszycach). Do tego otoczenia i dojścia na dworzec i peron. Oczywiście nastawnia z kontenera z powrotem na dworzec, jak i kasa KŚ.
Może też sprawa teraz szybciej wypłynęła, po krytyce wyburzenia w Strzemieszycach.

Ogólnie to jest jeszcze największy problem:

CYTAT
Przedstawiciele kolei podkreślają, że to będzie inwestycja finansowana przez PKP, chcą jednak poznać zdanie i oczekiwania władz miasta oraz rozmawiać o współpracy.


Przecież jeśli będzie ten Pan z komisji rozwoju miasta to może przekonywać, że to niepotrzebne i żeby jednak wydali pieniądze w innym mieście.
Oby władze nie przespały szansy i od razu ustaliły lokalizacje parkingów P&R, ewentualne przejęcie terenów, no i PRZEBIEG TUNELU.

@Dave
To może i w DG będzie to Pendolino.

O tych wiatach kiedyś pisałem, że jak na PKP to są naprawdę ok, tylko szkoda że jest ich tak mało. Jakby były jeszcze 2 w stronę Katowic (razem 4) to wyglądałoby dużo fajniej i dawało lepsze schronienie.

Jeszcze inny artykuł
CYTAT
twojezaglebie

Dąbrowa Górnicza wreszcie będzie miała dworzec. PKP chce wyremontować zabytkowy budynek

Ostatnio przyzwyczailiśmy się do negatywnych informacji dotyczących dworców w Dąbrowie Górniczej. Okazuje się jednak, że PKP chcą tchnąć nowe życie w zabytkowy budynek, który od lat stoi zamknięty.

Budynek dworca w Dąbrowie Górniczej to kawał historii. Powstał w XIX wieku wraz z rozwojem kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Obiekt od lat nie jest użytkowany i popada w ruinę. Jeszcze do 2010 roku czynne w nim były kasy biletowe.

Pożar w dąbrowskim dworcu w Gołonogu oraz rozbiórka budynku w Strzemieszycach nie napawały optymizmem.

Jak udało nam się ustalić, budynek ma zostać odbudowany! Informacje te potwierdza Jeremiasz Świerzawski, dyrektor projektów inwestycyjnych w centrali PKP. ? Jesteśmy już po analizie technicznej budynku, a 18 stycznia spotkam się w tej sprawie z prezydentem Dąbrowy Górniczej ? mówi nam. Spółka zakończyła też etap podziałów geodezyjnych.

Budynek jest w złym stanie technicznym, a jednym z pierwszych zadań PKP jest zabezpieczenie go przed zalewaniem. ? Chcemy przywrócić w nim funkcje pasażerskie, chcemy też współpracować z miastem ? dodaje Świerzawski i przyznaje, że w obiekcie będzie również miejsce na działalność komercyjną

Jak udało nam się ustalić, inwestycja może ruszyć już w 2016 roku ? na razie jest to wstępny termin, a wszystkie prace mają być przeprowadzone z zaleceniami konserwatora zabytków. Po rozmowach z miastem, PKP rozpoczną etap projektowy.

Na razie nie wiadomo jakie będą źródła finansowania inwestycji, ale należy się domyślać, że najprawdopodobniej będą to środki własne PKP.

Inwestycja będzie się idealnie zgrywała z Fabryką Pełną Życia, a więc adaptacją fabryki Defum.


Z kasami biletowymi to pomylili z dworcem przy Kolejowej, którego dewastacja tez już postępuje. Ktoś zniszczył okna nad wejściem i urządza sobie tam spacery.


i DZ:

CYTAT
Dworzec w Dąbrowie Górniczej będzie remontowany! PKP ma koncepcję

Kolej chce wreszcie wyremontować dworzec PKP w Dąbrowie Górniczej. Jest koncepcja, aby dworzec stojący przy peronach przebudować, aby ponownie służył pasażerom.

Kasa biletowa Kolei Śląskich na stacji w Dąbrowie Górniczej w tej chwili mieści się w kontenerze. Niezagospodarowane są za to dwa stojące tu dworce - jeden z czasów Kolei Iwanogrodzko-Dąbrowskiej, drugi - starszy - z czasów Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Dość niespodziewanie okazuje się, że PKP SA ma koncepcję przebudowy tego drugiego na obiekt pełniący funkcję... obsługi podróżnych. Kolej do Dąbrowy Górniczej dotarła w 1859 roku, gdy oddano do użytku odnogę Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej. Powstał wówczas dworzec stojący tuż przy torach linii Katowice - Warszawa i peronie. Potem, gdy do miasta dotarła też Kolej Iwanogrodzko-Dąbrowska, zbudowano dworzec przy ul. Kościuszki, w którym jeszcze niedawno mieściły się kasy biletowe. Stary dworzec niedawno kolej chciała wyburzyć. Teraz koncepcja PKP SA mówi o jego przebudowie na potrzeby obsługi pasażerów. Inwestycja mogłaby się rozpocząć jeszcze w 2016 roku.

- Jesteśmy w posiadaniu ekspertyzy konstrukcyjnej budynku i wykonanej inwentaryzacji architektoniczno-budowlanej. Stan istniejący nie jest zadowalający - mówi Jeremiasz Świerzawski z PKP SA.

18 stycznia w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej ma się odbyć spotkanie przedstawicieli kolei z prezydentem Zbigniewem Podrazą. Poruszone mają tam zostać kwestie m.in. pozostałych dąbrowskich dworców w Gołonogu i Ząbkowicach. Ten w Strzemieszycach jest właśnie wyburzany. W budynku przy torach - który architekturą przypomina wyremontowany kilka lat temu dworzec w Myszkowie - miałaby się znajdować m.in. kasa biletowa i poczekalnia. Inwestycja ma się rozpocząć jeszcze w tym roku, chociaż nie powstał jeszcze projekt modernizacji. Niewykluczone, że uda się stworzyć drogę dojazdową pod ten budynek. Od ulicy Kościuszki oddzielają go jednak tory towarowe prowadzące do huty Bankowej i dawnej kopalni Paryż. Wciąż nie jest znana przyszłość przebudowy dworca w Sosnowcu-Maczkach na cele Politechniki Śląskiej. Być może decyzja w tej sprawie zapadnie pod koniec stycznia.
danielmdc
Jak zobaczę koparki to dopiero uwierzę w te sensacyjne wiadomości wink.gif
Rokko31
PKP ma sporo kasy Unijnej i musi ją wykorzystać inaczej przepadnie, dlatego budują co się da nawet po dwa razy to samo.
Dave
@ : )

Nie jestem za zatrzymywanie się "Pendraków" w DG i wątpię, że to rychło nastąpi, ale gdyby kolej na to przystała, oponował nie będę że względu na to, że tu mieszkam wink.gif

A co do remontu dworca - ja też póki nie zobaczę robót to nie uwierzę! smile2.gif
:)
CYTAT
Facebook - Formacja Dąbrowska

Dąbrowianie! Pomożecie?

Czekamy na REALNE propozycje! Prosimy o udostępnianie, aby sprawa stała się jak najbardziej nagłośniona. Musimy pokazać że to dla nas ważne!

Mamy dla Was wspaniałe wieści. Udało się nam skontaktować z PKP i poruszyć temat dworca. Koleje są bardzo zainteresowane opinią mieszkańców - reakcja z ich strony była naprawdę bardzo przyzwoita i wręcz natychmiastowa. Przede wszystkim zaproponowaliśmy nasze pomysły na odnowienie zrujnowanego budynku i zadbaliśmy o to, by wnętrze nie ucierpiało na stylu (elementy zostaną odnowione). Oczywiście wszystko zostanie skonsultowane z Panem Prezydentem Podrazą a także Konserwatorem Zabytków. Wasza opinia jest dla nas bardzo ważna, dlatego prosimy o racjonalne podejście do tematu i ustosunkowanie się do naszych propozycji. Ostatecznie wyślemy je do PKP jako nasz plan, wszystkich mieszkańców, projekt który mamy nadzieje zaakceptują.

Oto nasze propozycje:

ZEWNĄTRZ:
- proponujemy asfaltowy dojazd pod sam dworzec otoczony SKWEREM wzorowanym na tym z dawnych lat.
- Na pewno trzeba zapewnić mieszkańcom odpowiedni parking, który pomieści samochody dotychczas parkujące na błocie.

Aczkolwiek trzeba pamiętać, że wszelkie kwestie związane z infrastrukturą od południa dworca, zależą od tego jak
PKP porozumie się z Hutą Bankową (ponieważ są tam tory które najprawdopodobniej do nich należą).

PERONY:
- Jeśli chodzi o północną stronę, proponujemy "dodatkowy peron" przed wejściem od strony torów. Ułatwi to korzystanie z pociągów, pasażerowie będą mogli bezpośrednio wsiadać do nich jeśli będą jechać w kierunku Częstochowy i wracać z Katowic.
- Przydałby się także dodatkowy peron (Drugi peron na pewno zainteresuje się tematem
Emotikon wink
) w kierunku Katowic.
- Na samym peronie, chcielibyśmy by pojawiło się zadaszenie, aczkolwiek może to być problemem ze względu na aktualnie trwający remont. Jednakże, byłoby to świetne rozwiązanie.

DWORZEC:
- Na samym budynku dworca chcielibyśmy aby pojawił się napis Dąbrowa Górnicza oraz herb miasta.

WNĘTRZE:
Jeśli chodzi o wnętrze, najważniejszym elementem jest poczekalnia, która powinna zostać zachowana w starym stylu. Udało się nam zapewnić zachowanie wiatrołapu, drzwi i dekoracji.
W prawej części budynku najlepiej jeśli znalazłyby się pomieszczenia PKP (pamiętajmy że cała budka kolei musi znaleźć swoje miejsce w budynku), dlatego na parterze proponujemy kasy biletowe i kiosk po prawej (patrząc od strony centrum) Tak samo toalety powinny być, jak w oryginale w prawej części. Po prawej także jedno z trzech wejść głównych do budynku.

WNĘTRZE - LEWA STRONA:
Po lewej proponujemy restaurację (pomieszczenia do wynajęcia najprawdopodobniej, chyba że PKP sobie z tym inaczej poradzi), która mogłaby znajdować się na dwóch piętrach.
W środku pozostają oczywiście drewniane obicia, oryginalne drzwi i tak dalej, dzięki temu zachowa się styl z tamtych lat. Wejście do restauracji proponujemy także z zewnątrz.

STRYCH, PIWNICA:
Pozostaje nam także do zagospodarowania strych oraz piwnicę. Na strychu proponujemy zrobić mini muzeum/izbę pamięci. Miejsce w którym znajdzie się historia dworca i kolei w mieście wraz ze zdjęciami.
W piwnicy proponujemy zrobić również pomieszczenie do wynajęcia w rodzaju klubu muzycznego (małego, aczkolwiek piwnica jest praktycznie wielkości budynku. Jedynym problemem,
są filary podpierające konstrukcję).

Skomplikowane? Postaramy się przygotować materiały filmowe i zdjęciowe by pomóc Wam zrozumieć naszą koncepcję. Czekamy na Wasze propozycje, mamy szansę wreszcie odzyskać to co utraciliśmy!

snf (51).gif https://www.facebook.com/formacjadabrowska/...462230080654676


Dzięki za podesłanie dla jednego z użytkowników naszego forum wink.gif

savalas
W starym stylu, STARYM stylu, w STARYM. CO ?? XXI wiek jest przestańmy w końcu żyć przeszłością. Dworzec i perony powinny wyglądać nowocześnie !
Rokko31
CYTAT(savalas @ czw, 14 sty 2016 - 19:02) *
W starym stylu, STARYM stylu, w STARYM. CO ?? XXI wiek jest przestańmy w końcu żyć przeszłością. Dworzec i perony powinny wyglądać nowocześnie !

Zgadzam się w 100%, mały dworzec ale funkcjonalny i nowoczesny.
Bathurst
Stary budynek też może być nowoczesny i funkcjonalny.....byle faktycznie coś się zaczęło dziać.
Sam budynek nowoczesny czy stary to połowa a nawet ćwierć sukcesu. Kluczowe jest zagospodarowanie przestrzeni wokół dworca - jakiś dojazd, parking, skwer z ławkami przed dworcem, pawilony handlowe. No i bez kładki na perony dalej jesteśmy w XIX wieku a bez tunelu na Konopnickiej wkrótce będziemy jak w azjatyckiej metropolii...raczej Dhaka niż Shanghaj
Sebastian22
Ja bym jednak widział bardziej tam nowoczesny dworzec modułowy, z poczekalnią, kasami i parkingiem dla samochodów niż ładowanie pieniędzy w tą ruderę która i tak znając nasze władze nie dogada się z PKP i nie będzie zainteresowana zagospodarowaniem powierzchni, jak i nikt prywatnie również nie zaryzykuje otwarciem czegokolwiek w niezbyt atrakcyjnym miejscu. Dworzec w DG nigdy nie będzie tętnił życiem ze względu na usytuowanie. Nie znajduje się w ścisłej zabudowie centrum i służy tylko jako stricte dworzec, dlatego uważam że powinien być mniejszy - na tyle ile potrzeba do jego funkcjonowania wraz z parkingiem na samochody celem dogodnego dojazdu - obecnie chcąc zostawić auto w okol. dworca trzeba by chyba zdecydować się na parking CH Pogoria lub ALDI co jednak jest średnio wygodne, chyba że ktoś nie boi się zostawić auta w okolicznych "krzakach".
Jednakże jeśli dojdzie do remontu obecnego budynku - to będzie to również ogromny krok naprzód dla miasta i na pewno poprawi jego wizerunek jak i zwiększy komfort podróży pociągiem.
:)
W DG mamy niewiele zabytków. Ja bym wyremontował, ale dobudował przyległy nowoczesny hol dla pasażerów. Do starego budynku przenieść pracowników nastawni z kontenera.
W tej inicjatywie z Facebooka nie myślą nic o tunelu dla samochodów i dojściach na perony.

Zdjęcia nddg:

dworzec przy torach snf (51).gif http://dabrowa.pl/DG_FOTO_ALBUM/ALBUM/ROK_...13_B/index.html

dworzec przy Kolejowej snf (51).gif http://dabrowa.pl/DG_FOTO_ALBUM/ALBUM/ROK_...13_A/index.html

peron i poczekalnia snf (51).gif http://dabrowa.pl/DG_FOTO_ALBUM/ALBUM/ROK_...13_C/index.html

Cały czas jest problem z tymi starymi torami między dworcami, które zajmują dużą powierzchnię. najlepiej byłoby je przesunąć. ale to oczywiście koszty.

Ogólnie to jest się gdzie wykazać, tyle przestrzeni wokół.



Piękne te błota, tak samo przed dworcem dojazd do kamienic.





Od czasu zrobienia zdjęć nad poczekalnią pojawił się dach

Sebastian22
Dziś większość ram była już oszklona, pracownicy byli obecni na budowie (niedziela), jedni kończyli montować szyby, drudzy montowali elementy łączące poszycie dachu z konstrukcją. Z obserwacji wnioskuję że będą dwa pomieszczenia.
Sebastian22
Wiadomo coś co ustalono dziś na rzekomym spotkaniu PKP oraz władz miasta co do dworca ?
:)
Jak coś będzie do przekazania to pewnie pojawią się artykuły, bo chyba nie odpuszczą takiego tematu.

Kilka dni temu był jeszcze inny artykuł, gdzie sprawę potwierdza również biuro prasowe PKP.

CYTAT
Rynek Kolejowy

Będzie modernizacja dworca w Dąbrowie Górniczej

Jeszcze przed dwoma laty PKP SA planowało wyburzenie starego dworca w Dąbrowie Góniczej. Teraz zamiary się odwróciły - kolejarze chcą dworzec zmodernizować i przywrócić pasażerom.



O planach wyburzenia dworca informowano w 2013 roku. Jednak już rok później PKP SA zaczęła się wahać. Wprawdzie lokalne gazety informowały, że dworzec ze względu na zły stan techniczny został zakwalifikowany do rozbiórki, ale spółka tego nie potwierdzała. - Obiekt znajduje się na międzytorzu i jest objęty ochroną konserwatorską, przez co znalezienie mu nowej funkcji i jego zagospodarowanie jest niezwykle trudne. Przyszłość tego budynku musi zostać poddana głębszej analizie - mówił portalowi "Rynek Kolejowy" Bartłomiej Sarna, rzecznik prasowy PKP SA we Wrocławiu.

Analizy jeszcze się nie zakończyły, ale spółka PKP SA już zmieniła plany względem dworca. Jak udało się potwierdzić "Rynkowi Kolejowemu", ma on być przywrócony pasażerom. - Planujemy modernizację dworca w Dąbrowie Górniczej - zapowiada Paulina Jankowska z biura prasowego PKP SA.

W budynku zmienione zostanie przeznaczenie części pomieszczeń. - Planujemy przywrócenie obsługi podróżnych, pojawią się także funkcje usługowe. Obecnie trwają jeszcze analizy, które wskażą terminy realizacji tej inwestycji oraz pozwolą oszacować jej koszt - dodaje przedstawicielka spółki. Projekt ma być finansowany ze środków własnych PKP SA oraz środków budżetu państwa.

Dworzec w Dąbrowie Górniczej został wybudowany w tym samym czasie, co dworzec w Myszkowie. Budynki są niemal identyczne. Obiekt w Myszkowie przed dwoma laty przeszedł generalny remont. Tamte prace kosztowały 4 miliony zł. Przed samym zamknięciem budynek dworca w Dąbrowie Górniczej mieścił nastawnię, a kasy i poczekalnia były w dawnym dworcu Kolei Iwangorodzko-Dąbrowskiej, położonym bliżej ulicy.


snf (51).gif http://www.rynek-kolejowy.pl/61084/bedzie_...e_gorniczej.htm
Zibar
Za PKP nie nadążysz.

CYTAT
Pracownicy zapowiadają, że postarają się wyrobić z całością prac do końca przyszłego tygodnia, a więc do 15 stycznia br. Sprawdzimy.

Poczekalnia będzie wyposażona w ławki, klimatyzację oraz system nagłośnienia, dzięki czemu będzie wiadomo, kiedy przyjeżdżają na stację pociągi.


Jeszcze kilka miesięcy temu


foto z fanpage Drugi Peron


a teraz jeszcze odbudowa dworca, który całkiem niedawno chcieli wyburzyć.

PS.
W Sosnowcu spotkanie się odbyło i jest szeroko opisywane, a co z rozmowami PPP z PKP? Cisza jakaś złowroga ;(
Leszek
Ewentualny koszt remontu będzie na pewno sporo większy niż w Myszkowie - tamten dworzec cały czas był użytkowany i nie doprowadzono go do stanu ruiny.
:)
Spotkanie odbyło się dopiero dzisiaj

CYTAT
naszemiasto

DG: PKP S.A. chce współpracować z miastem. To szansa dla dąbrowskich dworców

DG. Wiele wskazuje na to, że idą nareszcie dobre czasy dla dworców kolejowych i całej infrastruktury kolejowej w Dąbrowie Górniczej. Co prawda pamiętającego XIX wiek dworca kolejowego w dzielnicy Strzemieszyce Wielkie nie udało się niestety uratować, ale istnieje realna szansa, że lepszy los czeka dworce w Gołonogu, Ząbkowicach, a przede wszystkim dworzec dawnej Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej na międzytorzu w centrum miasta, który ma zostać wkrótce wyremontowany. Skąd taki optymizm? To efekt czwartkowego spotkania władz Dąbrowy Górniczej z przedstawicielami PKP S.A. w dąbrowskim Urzędzie Miejskim.

Okazuje się, że to spotkanie, w odróżnieniu od tych z minionych lat, było rzeczowe, konkretne, a przedstawiciele PKP S.A. są otwarci na współpracę z miastem. Przede wszystkim była mowa o współpracy przy zagospodarowaniu terenów po Dąbrowskiej Fabryce Obrabiarek ?Defum?, gdzie w ramach projektu ?Fabryka pełna życia? ma powstać coś na kształt nowego śródmieścia. Tereny te od strony ul. Kolejowej i Kościuszki sąsiadują bezpośrednio gruntami kolejowymi, więc otwiera się tutaj pole do realizacji wspólnych przedsięwzięć, np. parkingu, czy punktu informacyjnego z bieżącym rozkładem jazdy na terenie nowego śródmieścia za Pałacem Kultury Zagłębia. PKP S.A. zainteresowana jest także planami miasta w ramach projektu tzw. ?Zielonej mobilności?, który ma zrewolucjonizować komunikację miejską m.in. poprzez uruchomienie wspólnych przystanków autobusowo-tramwajowych i wprowadzenie buspasów na ul. Piłsudskiego oraz spowolnienie ruchu na ul. Piłsudskiego, Królowej Jadwigi i Sobieskiego do 50 km na godzinę. Projekt zakłada także budowę ogromnego centrum przesiadkowego w rejonie nieczynnego dziś dworca kolejowego w Gołonogu. I to właśnie ten budynek być może mógłby zostać wykorzystany jako zaplecze dla obsługi ruchu pasażerskiego czy też stać się jednym z miejsc, gdzie powstaną tak zwane garaże dla rowerzystów.

? Po spotkaniu jesteśmy pełni optymizmu, bowiem widać, że PKP S.A. jest chętna i otwarta na współpracę z naszym miastem. Przymierzamy się do przygotowania i podpisania wspólnego listu intencyjnego, który pozwoliłby na doprecyzowanie celów i kierunków tej właśnie współpracy ? informuje Bartosz Matylewicz, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej. ? Kolej zamierza podejść kompleksowo do zagospodarowania całego terenu w centrum miasta, a także terenów wraz z dworcem w Gołonogu. Przekażemy PKP S.A. szczegóły naszych projektów, a więc ?Fabryki pełnej życia? oraz ?Zielonej mobilności?, co z pewnością przyczyni się do zbliżenia stanowisk, a w perspektywie wypracowania pól wzajemnego działania. Cały projekt remontu dworca w centrum miasta, przygotowania go do obsługi ruchu pasażerskiego oraz zagospodarowania terenu wokół, to wstępnie koszt około 20 mln złotych. Dużym atutem naszego miasta jest także fakt, że mamy zapewnione finansowanie obu wcześniej wspomnianych projektów, a co za tym idzie ułatwi to konkretne planowanie wspólnych przedsięwzięć - dodaje.

Na spotkaniu była także mowa o tym, że PKP S.A. nie za bardzo może czekać aż do 2021 roku, kiedy to miałaby się rozwiązać ostatecznie kwestia ewentualnej budowy drugiego toru wzdłuż biegnącej obecnie przez Dąbrowę Górniczą linii kolejowej. To zbyt długa perspektywa czasowa, a w tym czasie budynek dworca Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej mógłby się już rozlecieć na dobre. Już dziś wymaga bowiem natychmiastowego remontu, by mogła się tam znaleźć m.in. kasa biletowa i poczekalnia dla podróżnych.

Kasa biletowa Kolei Śląskich na stacji w Dąbrowie Górniczej w tej chwili mieści się w kontenerze. Niezagospodarowane są za to dwa stojące tu dworce - jeden z czasów Kolei Iwanogrodzko-Dąbrowskiej, drugi - starszy ? z czasów Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Dość niespodziewanie okazało się niedawno, że PKP SA ma koncepcję przebudowy tego drugiego na obiekt pełniący funkcję obsługi podróżnych. Stary dworzec jeszcze niedawno kolej chciała wyburzyć. Teraz koncepcja PKP SA mówi o jego przebudowie na potrzeby obsługi pasażerów. Inwestycja mogłaby się rozpocząć jeszcze w 2016 roku.

- Jesteśmy w posiadaniu ekspertyzy konstrukcyjnej budynku i wykonanej inwentaryzacji architektoniczno-budowlanej. Stan istniejący nie jest zadowalający - mówi Jeremiasz Świerzawski z PKP SA.

W budynku przy torach - który architekturą przypomina wyremontowany kilka lat temu dworzec w Myszkowie - miałaby się znajdować m.in. kasa biletowa i poczekalnia. Inwestycja ma się rozpocząć jeszcze w tym roku, chociaż nie powstał jeszcze projekt modernizacji. Niewykluczone, że uda się stworzyć drogę dojazdową pod ten budynek.

Na razie najpilniejszą sprawą będzie remont dachu. Trzeba go wykonać w najbliższych tygodniach, by ograniczyć wpływ warunków atmosferycznych na budynek dworca.


Gdzie temat tunelu?
:)
CYTAT
gazeta.pl

PKP przedstawiły plan przebudowy dąbrowskiego dworca. "Doskonałe uzupełnienie Fabryki Pełnej Życia"

- Inwestycja planowana przez PKP ma szansę nie tylko odmienić wizerunek dąbrowskiego dworca, ale może też być doskonałym uzupełnieniem przygotowywanego przez miasto projektu Fabryka Pełna Życia - tak czwartkowe spotkanie prezydenta z przedstawicielami PKP ocenia Bartosz Matylewicz, rzecznik Urzędu Miasta w Dąbrowie Górniczej.

O tym, że PKP wpisały na listę inwestycji wybudowany w XIX wieku i nieczynny od wielu lat dworzec, pisaliśmy przed dziesięcioma dniami. Zapowiadane już wtedy spotkanie z prezydentem Dąbrowy Górniczej ostatecznie przesunięto z 18 na 21 stycznia, bo w poniedziałek przedstawiciele kolei pojechali do Maczek na sesję poświęconą tamtejszemu dworcowi.

Plany przebudowy zabytkowego dworca przedstawili w czwartek Zbigniewowi Podrazie dyrektor Jeremiasz Świerzawski z Departamentu Inwestycji PKP i Mariusz Kmera, dyrektor oddziału gospodarowania nieruchomościami PKP w Katowicach.

Dworzec kolei aglomeracyjnej z podziemnym przejściem na peron

Wiadomo, że stojący w tzw. międzytorzu dworzec Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej [przy samej ul. Kościuszki stoi dworzec Kolei Iwanogrodzko-Dąbrowskiej] miałby się po przebudowie zamienić w dworzec kolei aglomeracyjnej.

- W naszej terminologii mamy różne kategorie dworców, za którymi kryją się określone usługi związane z obsługą pasażerów. W przypadku dworca kolei aglomeracyjnej mówimy o poczekalni, kasach, węźle sanitarnym oraz punkcie obsługi rodzica z dzieckiem. Całość musi być dostosowana do obsługi osób niepełnosprawnych - wyjaśnia Jeremiasz Świerzawski.

Wiadomo już, że przy okazji przebudowy PKP planuje budowę przejścia podziemnego, które połączy dworzec z istniejącym peronem.

Atrakcyjne dojście na dworzec

Drugi poruszany temat to dojście i dojazd do dworca od strony ul. Kolejowej i Kościuszki. - Tu otwiera się pole do współpracy z miastem, które w ramach projektu Fabryka Pełna Życia planuje od strony dawnej fabryki Defum utworzyć w stronę dworca ciągi piesze. Podpiszemy w najbliższym czasie list intencyjny o współpracy. Określimy między innymi, jak w sposób ciekawy, wygodny i funkcjonalny te ciągi zaplanować i wykonać - dodaje dyrektor Świerzawski.

Po spotkaniu z PKP bardzo zadowoleni byli także przedstawiciele miasta. - Inwestycja planowana przez PKP ma szansę nie tylko odmienić wizerunek dąbrowskiego dworca, ale może też być doskonałym uzupełnieniem przygotowywanego przez miasto projektu Fabryka Pełna Życia. Liczymy, że dzięki współpracy uda nam się wspólne zrewitalizować sąsiadujące ze sobą tereny i stworzyć nowoczesną i przyjazną przestrzeń publiczną - podkreślał po spotkaniu Bartosz Matylewicz, rzecznik Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.

Przypomnijmy, że Fabryka Pełna Życia to projekt, który ma zamienić w prawdziwe centrum Dąbrowy Górniczej 4-hektarowy teren po Dąbrowskiej Fabryce Obrabiarek Defum, który pod koniec zeszłego roku miasto odkupiło od państwa za 827 tys. zł.

Wstępne szacunki mówią o 20 mln zł

- W czwartek okazało się, że ma planujemy budowę parkingu, planuje ją także miasto. Teraz, współpracując, kompleksowo potraktujemy cały teren między Defum a dworcem. Wykonamy analizy ruchu i zapotrzebowania, by wiedzieć, jaki parking mamy zbudować, ile ma mieć kondygnacji i miejsc - dodaje Jeremiasz Świerzawski.

Przedstawiciele PKP wstępnie szacują, że koszt przebudowy dworca może sięgnąć 20 mln zł. - To obiekt podobny do tego, który został wcześniej przebudowany w Myszkowie. W tamtym przypadku przebudowa była tańsza, ale dworzec w Dąbrowie Górniczej jest w dużo gorszym stanie - przyznaje dyrektor Świerzawski.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, PKP chcą w tym roku zamówić projekt przebudowy dworca oraz wybrać wykonawcę prac. W bardzo optymistycznym scenariuszu roboty budowlane mogłyby się rozpocząć pod koniec roku.


Czyli jednak możliwe to co kiedyś pisałem - według nowego podziału dworzec trafił do innej kategorii

z wiki

CYTAT
Premium (16) - obsługujące ruch międzynarodowy, międzywojewódzki i regionalny. Stanowić mają ważny węzeł komunikacyjny na poziomie krajowym i oferować podróżnym szereg usług komercyjnych - m.in. Warszawa Centralna, Zachodnia i Wschodnia, Kraków Główny, Katowice, Gdańsk Główny, Szczecin Główny, Poznań Główny, Wrocław Główny, Lublin, Opole Główne.

Wojewódzkie (15) - obsługujące ruch międzynarodowy, międzywojewódzki i regionalny, oferujące podróżnym podstawowe usługi - m.in. Olsztyn Główny, Słupsk.

Aglomeracyjne (105) - obsługujące codzienny ruch lokalny, oddalony od centrum dużego miasta o nie więcej niż 50 km. Nie przewidziano tam żadnych funkcji komercyjnych - m.in. Warszawa Śródmieście, Olsztyn Zachodni, Mińsk Mazowiecki, Pruszków, Rybnik.

Regionalne (95) - w małym mieście, obsługujące głównie ruch regionalny i lokalny. Stanowią węzeł komunikacyjny na poziomie gminy i województwa - m.in Suwałki, Puławy.

Lokalne (336) - o niewielkim potencjale rozwoju ruchu kolejowego, z którego korzystają osoby dojeżdżające systematycznie do większych miast. Zapewnia minimalny standard usług, zlokalizowany na peronie stacji.

Turystyczne (15) - położone w małych miastach lub poza miastami, stanowiące ważny węzeł w sezonie turystycznym i obsługujące wówczas ruch międzynarodowy, międzywojewódzki, regionalny i lokalny - m.in. Szklarska Poręba Górna czy Ustka.



Super, że tunel dla pasażerów i rozumiem, że będzie też łączył Kolejową z Limanowskiego. Tylko co z tunelem dla samochodów.
Tak naprawdę to można już tez zbudować drugi peron dla pociągów KŚ. Przecież mogłyby sie tu przynajmniej mijać i przepuszczać. Zawsze jakieś usprawnienie zanim dobudują nowe tory na całym odcinku od Będzina do Ząbkowic.
:)
Poczekalnia już prawie gotowa, chociaż jeszcze coś tam robili. Wydawało mi się z daleka, że już chyba była otwarta i w środku byli pasażerowie.
Jest dobrze oświetlona i w nocy znacznie zmienia wizerunek peronu. Wreszcie troszkę przyjaźniej.
nddg
Budka dróżnika przejazdu kolejowego na Zającu przeszła do historii. Dzisiaj jej resztki załadowano na wywrotkę i pojechała w siną dal. Od teraz to przejazd kolejowy z automatycznymi rogatkami. ;-D
:)
^^^
Pisałem kiedyś, że się na to zanosiło. Po remoncie, nowych rogatkach, oznakowaniu dla pociągów wraz z nową sygnalizacją.

Tymczasem:

CYTAT
gazeta.pl

Nowa poczekalnia na peronie w centrum Dąbrowy Górniczej została otwarta

Pasażerowie odjeżdżający ze stacji kolejowej w centrum Dąbrowy Górniczej mogą już korzystać z nowej poczekalni, która powstała na peronie.

Montaż poczekalni poprzedził remont peronu. Na zlecenie Zakładu Linii Kolejowych w Częstochowie stare chodnikowe płyty zastąpiła betonowa kostka, wymieniono oświetlenie oraz zainstalowano nowoczesne wiaty z drewnianymi siedziskami. Ta część prac kosztowała ponad 216 tys. zł.

Przy samym wejściu na peron ustawiono wspomnianą poczekalnią. Za ej projekt, wykonanie oraz ustawienie ZLK PKP w Częstochowie zapłacił prawie 480 tys. zł.

Wąska konstrukcja poczekalnia jest dwumodułowa: między dwoma wejściami od wewnętrznej strony także można schronić się pod daszkiem. W zamykanej części zamontowano siedziska.

We wtorek, mimo że szyby pokrywała jeszcze folia, z poczekalni można już było korzystać.









Ciekawe czy działa ogrzewanie i czy jest ta planowana i zapowiadana klimatyzacja, bo na tych zdjęciach od tej strony nie widać. Bez tego w lato będzie jak w szklarni, a do tego szyby będą parowały
:)
Zibar
Zaraz narzuca się pytanie, - czy ten peron już dawno tak nie powinien wyglądać? Żaden cud a od razu przyjemniej. Zobaczymy jak dalej się potoczą losy budynki i samej poczekalni na peronie (klimatyzacja). Na razie jeden mankament rzuca mi się w oczy. Ławki na peronie i w poczekalni mimo drewnianego siedziska kończą się metalowym profilem. Zimą i w poranki jesienno/wiosenne będą zimne. Projektując je pewnie mieli na uwadze trwałość i odporność na wandali i wygoda trochę ucierpiała.

PS
Dlaczego Dart jedzie z "otwartą paszczą":0?
Na prezentacji maił pełny "nosek" imho wyglądał znacznie lepiej.
:)
Edycja: Pomyłka, nie widać klimatyzacji, w 3:46 wystaje semafor wink.gif

Ten profil na ławkach jest właśnie po to, żeby było niewygodnie położyć się bezdomnym.


A na youtubie jakiś Rumun jest zachwycony (komentarz):

CYTAT
Super clip! Awesome images with trains and wonderful station and landscapes! Good job, Chris! 10*** Greetings from Romania


biggrin.gif
Zibar
Nie mam na myśli poręczy, tylko te które będą pod kolanami.

PS

Jakieś rurki wiszą w poczekalni, więc tam może będzie podłączenie klimy.
:)
W przyszłości będzie też lepiej, gdy PKP uda się w końcu przetarg na ogólnopolski system dynamicznej informacji pasażerskiej i na peronie pojawią się elektroniczne wyświetlacze.
No i szkoda, że tak mało wiat. Gdyby były jeszcze 2-3 na dalszej części peronu byłoby też o wiele lepiej
Prosty
Oby była ta zapowiadana klimatyzacja i będzie to wielki przeskok w porównaniu z poprzednim stanem. Takie rozwiązania IMO są bardzo bardzo komfortowe, zdarzyło mi się już być przewianym (to prawie zawsze) lub zmoczonym przez zacinający deszcz w Sosnowcu/Katowicach.
vacu
CYTAT(Zibar @ pią, 29 sty 2016 - 12:00) *
PS
Dlaczego Dart jedzie z "otwartą paszczą":0?
Na prezentacji maił pełny "nosek" imho wyglądał znacznie lepiej.

Czytałem, że został kiepsko zaprojektowany - aby się podczepić należało zdjąć "nos" i schować gdzieś w wagonie (nie było przewidzianego miejsca). Dlatego na testach był ale ostatecznie PKP kupiło bez niego. Dla porównania - pindolino zdaje się ma nos odchulany czyli nie wymaga demontażu za każdym razem, pewnie w darcie też kiedyś zmienią to.
xMarcinx
Jw. dodam, ze były wersje z nosem, z ramka (kupilo je PKP) i z odsłoniętym całym sprzęgiem.
:)
Na dachu są już klimatyzatory
:)
CYTAT
gazeta.pl







Po dworcu w Strzemieszycach nie ma już śladu. Rozbiórka oficjalnie zakończona

W poniedziałek oficjalnie zakończyła się rozbiórka dworca kolejowego w Dąbrowie Górniczej Strzemieszycach. Po budynku, od którego zaczęła się współczesna historia Strzemieszyc, nie ma już śladu.

Rozpoczęte na początku stycznia wyburzenia oficjalnie zakończyły się 1 lutego: w poniedziałek przedstawiciele PKP odebrali teren od firmy, której zlecili rozbiórkę. Po pięknym przed laty budynku, który niszczał od 2007 roku, gdy został zamknięty po pożarze poddasza, nie ma już śladu. Ciężarówki wywiozły cały gruz, została tylko rozjeżdżona ziemia.

Jak już wcześniej informowaliśmy, ta sama firma, która rozebrała dworzec w Strzemieszycach, wyburzy także nieczynne budynki na stacjach Sosnowiec Dańdówka i Kazimierz Górniczy. Zanim tu jednak wróci tu na przełomie lutego i marca, wyburzy jeszcze dworzec w Zebrzydowicach.
:)
Są nowe zdjęcia snf (51).gif http://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/arty...,id,tm,zid.html

CYTAT
naszemiasto

DG: nowa poczekalnia z klimatyzacją na peronie w centrum prawie gotowa

DG. Nowa poczekalnia na peronie w centrum miasta jest prawie gotowa. Co prawda miała działać już wcześniej, ale prace wyraźnie się opóźniły. Najważniejsze, że dopóki PKP S.A. nie wyremontuje zabytkowego dworca Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, gdzie będzie się mieściła porządna poczekalnia, teraz będzie się gdzie schować przed śniegiem i deszczem.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wykonały właśnie przebudowę peronu stacji w centrum Dąbrowy Górniczej. Zakres remontu objął: wymianę nawierzchni peronu wraz z zabudową nowych płyt krawędziowych oraz pasa dotykowego dla osób niewidomych i słabo widzących, zabudowę nowych zadaszeń peronowych oraz montaż elementów małej architektury (kosze, ławki, tablice informacyjne ). Pojawiła się też instalacja nagłośnieniowa do zapowiedzi megafonowych, wyremontowana została instalacja oświetleniowa.

W miniony piątek były montowane w nowej poczekalni kamery monitoringu. Oprócz tego montowana była także klimatyzacja. Kontenerowa poczekalnia ma powierzchnię około 65 metrów kwadratowych.













Kiedyś na stacji było 21 torów snf (51).gif http://www.straznicyczasu.pl/download/file.php?id=31028

Ciekawa strona ze zdjęciami opuszczonych wnętrz dąbrowskich dworców snf (51).gif http://www.straznicyczasu.pl/viewforum.php?f=183
Dave
CYTAT(:) @ pon, 01 lut 2016 - 00:07) *
Na dachu są już klimatyzatory


I nawet fajnie działają smile2.gif Parę dni temu osobiście w środku sprawdziłem miłe ciepełko z nawiewów klimatyzatorowych smile2.gif

Wkurza mnie trochę ten kawałek "wciętej" krawędzi perony za poczekalnią od strony toru drugiego (w stronę Zawiercia). Jak robili peron to myślałem, że to tymczasowe. Z czasem uświadamiałem sobie, że jednak to element całości peronu - zapewne aby zmniejszyć wolne miejsce z tyłu poczekalni w celu nieprzechodzenia tamtędy. Wygląda mi na to, że powstanie tam też jakaś "barykada", aby tamtędy nie chodzić (wąskie przejście). No i KONIECZNIE jeszcze co najmniej 1 wiata, a najlepiej dwie. Bo tak ten peron z boku wygląda dziwnie - jakby druga połowa niepotrzebne i zapomniana, taka pusta - bez ławek, wiat i ludzi.
:)
CYTAT
Przegląd Dąbrowski

Drugie życie dworca

Dąbrowski dworzec kolejowy zostanie odbudowany i gruntownie zmodernizowany. Zabytkowa
ruina, jaką jest dzisiaj pozbawiony okien i drzwi budynek, przestanie straszyć podróżnych. Odzyska
dawny blask i stanie się częścią nowej strefy urbanistycznej obejmującej stację w Dąbrowie Górniczej
i poprzemysłowe tereny przylegające do gruntów PKP.

Trzeba przyznać, że na tę informację mieszkańcy
Dąbrowy Górniczej czekali od lat, a wielu z nich dawno
straciło nadzieję na to, że budynek kiedykolwiek
odzyska pierwotny wygląd. Pogrążona w kryzysie
kolej nie miała środków na rewitalizację dworca, a zawiłe
procedury prawne praktycznie uniemożliwiały
modernizację budynku ze środków samorządowych.
Teraz wszystko wygląda inaczej. PKP dysponuje dużym,
unijnym budżetem przeznaczonym na modernizacje
linii kolejowych i infrastruktury dworcowej.
Chętnie współpracuje również z władzami Dąbrowy
Górniczej, aby odnawiany dworzec wpisał się w miejską
koncepcję zagospodarowania terenów sąsiadujących
ze stacją.
Jestem przekonany, że zaplanowane prace będą
postępować sprawnie, zgodnie z przyjętym harmonogramem.
Do marca tego roku mamy zamiar zakończyć
kwestie formalne związane z przygotowaniem i ogłoszeniem
przetargu na dokumentację projektową. Spodziewamy
się, że już w trzecim kwartale 2016 roku będziemy
mieli gotowy projekt odbudowy i modernizacji
dworca. Wówczas przyjdzie czas na wybór wykonawcy
i rozpoczęcie robót. Myślę, że będzie to przełom 2016
i 2017 roku
– wyjaśnia Jeremiasz Świerzawski z departamentu
inwestycji PKP SA.
Pewnym problemem jest lokalizacja dąbrowskiego
dworca. Znajduje się on pomiędzy torami, co sprawia,
że dojście do niego jest utrudnione. Dlatego
inwestor planuje budowę tunelu, który bezpośrednio
połączy dworzec z miejskimi chodnikami i peronem.

– Budynek ma być funkcjonalny i pełnić rolę dworca
aglomeracyjnego. Znajdą się w nim estetyczne poczekalnie
i strefa bezpośredniej obsługi podróżnych z kasami
biletowymi. Planujemy także uruchomienie punktu
obsługi dla osób niepełnosprawnych i specjalnego
miejsca dla podróżujących z małymi dziećmi – mówi
Jeremiasz Świerzawski.
Kolej zapewnia, że uszanuje zabytkowy charakter budynku.
– Mamy pełną świadomość, że dąbrowski dworzec
to zabytek. Zależy nam na zachowaniu jego wszystkich
cennych walorów. Ceglana bryła zostanie wyczyszczona,
a ubytki uzupełnione zgodnie z zasadami renowacji
zabytków. Zachowamy ozdobne ornamenty, a zniszczone
części elewacji zrekonstruujemy – zapewnia Jeremiasz
Świerzawski.
Modernizacja dworca doskonale wpisuje się w miejskie
plany rewitalizacji i zagospodarowania terenów po
fabryce DEFUM.
– Jeszcze w latach 90-tych zrodził się pomysł stworzenia
na pofabrycznych terenach nowego centrum miasta.
W 2007 roku został on zapisany w postaci szerokiego
projektu do strategii rozwoju. Liczę, że teraz, dzięki
współpracy z PKP uda nam się nie tylko trwale zrewitalizować
poprzemysłowe tereny, ale także stworzyć przyjazną
dla mieszkańców przestrzeń publiczną – mówi
Zbigniew Podraza, prezydent Dąbrowy Górniczej.
Warto przypomnieć, że modernizacja dąbrowskiego
dworca to kolejna inwestycja PKP w ostatnim
czasie. Niedawno kolej gruntownie zmodernizowała
peron główny. Teraz spełnia on wszystkie standardy
bezpieczeństwa. Został wyłożony antypoślizgowymi
płytami. Zamontowano nowe wiaty dla podróżnych,
przygotowano punkty informacyjne dla pasażerów,
a peron oświetlają nowe, energooszczędne lampy.
Wcześniej znacznie większą modernizację przeszedł
dworzec w Ząbkowicach (bez budynku stacyjnego).
Odnowiono między innymi zabytkowe zadaszenie
i podwyższono płytę peronową. Dzięki rewitalizacji
przywrócono już maksymalne prędkości na tej linii:
120 km/h dla pociągów pasażerskich i 100 km/h dla
pociągów towarowych.
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.