Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Dworzec PKP i centra przesiadkowe
Forum Mieszkańców Dąbrowy Górniczej > Dąbrowa Górnicza > Nasze Miasto
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61
Bathurst
CYTAT(Mały77 @ śro, 19 mar 2014 - 06:44) *
A powiedzcie mi jak to jest w tym PKP - wolą zapłacić za rozbiórkę niż przekazać coś za darmo np. dla miasta? To coś z tego przysłowia "zastaw się, a postaw się?"

moim zdaniem PKP nie chodzi o budynki tylko o grunty - nie chcą ich wypuścić z rąk za przysłowiową darmochę. Lepiej doprowadzić budynek do ruiny, wyburzyć i czekać. Ziemia nie generuje wielkich kosztów
Grzegorz-dg
Dworcami w naszym mieści zarządza Odział Gospodarowania Nieruchomościami Wrocław tak wynika z materiałów prasowych?.
:)
foto nddg snf (51).gif http://dabrowa.pl/DG_FOTO_ALBUM/ALBUM/ROK_...20_D/index.html
Leszek
CYTAT
Kolej do Pyrzowic. Dobry wariant dla mieszkańców Zagłębia
pj|31.03.2014 14:09


Ta wiadomość powinna ucieszyć mieszkańców Zagłębia: PKP PLK zerwały umowę z firmą, która miała zaprojektować szybką kolej do Pyrzowic. Nowa trasa ma prowadzić z Katowic przez Sosnowiec do Zawiercia i dalej wyremontowaną linią do Tarnowskich Gór.

Warty ponad miliard złotych projekt zakładał trasę z Katowic przez Chorzów i Bytom do Piekar Śląskich, a stąd już prosto do Pyrzowic.

Ostatecznie pociągi na lotnisko mają kursować z Katowic przez Sosnowiec i dalej wyremontowaną linią Zawiercie - Tarnowskie Góry.

Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK, wyjaśnia, że powodem zerwania umowy na projektowanie linii do lotniska jest prawie 2,5-roczne opóźnienie w realizacja zlecenia.

Prawie tysiąc dni opóźnienia

PKP PLK nie rezygnuje jednak całkowicie z uruchomienia kolejowego połączenia do lotniska. Nowy plan zakłada wykorzystanie istniejących linii oraz remont i elektryfikację już istniejącej linii nr 182.

- Mamy zagwarantowane finansowanie studium wykonalności, natomiast remont i elektryfikacja będą mogły być wykonane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Po wykonaniu projektu prace budowlane mogą ruszyć w roku 2016 i skończyć się rok później. Czas jazdy na lotnisko proponowanym połączeniem wyniesie około 45 minut. Przy założeniu, że pociąg zatrzyma się także w Zawierciu, podróż potrwa 55 minut - informuje Siemieniec. Dodał, że PKP PLK będzie się domagało od konsorcjum zwrotu poniesionych wydatków. Chodzi o ponad 25 mln zł.

Minister: Nowa linia też będzie, ale przez Tarnowskie Góry

Adam Zdziebło, wiceminister infrastruktury i rozwoju regionalnego, w rozmowie z 'Wyborczą'' zapewnia jednak, że docelowo nowe połączenie do Pyrzowic i tak powstanie. - Ta inwestycja jest zapisana w wydatkach unijnych na lata 2014-2020 i nic w tej sprawie się nie zmienia i nie zmieni - zapewnia Zdziebło.

Potwierdza informacje PKP PLK, ale dodaje, że trasa przez Zawiercie będzie tylko jedną z możliwych opcji dotarcia na lotnisko. - Władzom Zawiercia oraz marszałkowi zależało na tym, by pociągi do Pyrzowic obsługiwały również to miasto. To nie oznacza jednak, że docelowo nowa linia nie powstanie - mówi minister Zdziebło.

Wyjaśnia, że kolej do Pyrzowic będzie biegła także przez Bytom, Radzionków, Nakło Śląskie, Tarnowskie Góry oraz Miasteczko Śląskie. To wydłuży podróż z Katowic na lotnisko z 30 do 40 minut, ale z połączenia będą mogli korzystać pasażerowie, którzy na co dzień z Tarnowskich Gór do Katowic podróżują przepełnionymi autobusami KZK GOP.

Ten wariant oznacza, że liczba potencjalnych pasażerów zwiększy się o 450 tys., a budowa tym śladem ma być tańsza o 30 mln euro.


snf (51).gif
Sebastian22
a co to zmienia dla mieszkancow DG? wink.gif
Leszek
To, że jeżeli faktycznie pociągi Katowice-Pyrzowice jeździłyby wspominaną linią 182, jeździłyby przez Dąbrowę?
Bathurst
Każde miasto chce żeby to przez jego terytorium przebiegała ta linia, tak się wszyscy napalili a pewnie przyjdzie poczekać z 50 lat na realizację dry.gif
xMarcinx
CYTAT(Leszek @ pon, 31 mar 2014 - 17:53) *
To, że jeżeli faktycznie pociągi Katowice-Pyrzowice jeździłyby wspominaną linią 182, jeździłyby przez Dąbrowę?


Super zawsze to jakaś atrakcja móc bić brawo widząc przejeżdżający pociąg.
Nie oszukujmy się, nic tu nie będzie stawać.
Master
CYTAT(xMarcinx @ pon, 31 mar 2014 - 20:10) *
CYTAT(Leszek @ pon, 31 mar 2014 - 17:53) *
To, że jeżeli faktycznie pociągi Katowice-Pyrzowice jeździłyby wspominaną linią 182, jeździłyby przez Dąbrowę?


Super zawsze to jakaś atrakcja móc bić brawo widząc przejeżdżający pociąg.
Nie oszukujmy się, nic tu nie będzie stawać.


Nic tu nie bedzie stawac , bo nie bedzie miało gdzie hehehe
signaal
CYTAT
Kolej do Pyrzowic. Dobry wariant dla mieszkańców Zagłębia
Przemysław Jedlecki

Ta wiadomość powinna ucieszyć mieszkańców Zagłębia: PKP PLK zerwały umowę z firmą, która miała zaprojektować szybką kolej do Pyrzowic. Nowa trasa ma prowadzić z Katowic przez Sosnowiec do Zawiercia i dalej wyremontowaną linią do Tarnowskich Gór.

Warty ponad miliard złotych projekt zakładał trasę z Katowic przez Chorzów i Bytom do Piekar Śląskich, a stąd już prosto do Pyrzowic.

Ostatecznie pociągi na lotnisko mają kursować z Katowic przez Sosnowiec i dalej wyremontowaną linią Zawiercie - Tarnowskie Góry.

Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK, wyjaśnia, że powodem zerwania umowy na projektowanie linii do lotniska jest prawie 2,5-roczne opóźnienie w realizacja zlecenia.

Prawie tysiąc dni opóźnienia

PKP PLK nie rezygnuje jednak całkowicie z uruchomienia kolejowego połączenia do lotniska. Nowy plan zakłada wykorzystanie istniejących linii oraz remont i elektryfikację już istniejącej linii nr 182.

- Mamy zagwarantowane finansowanie studium wykonalności, natomiast remont i elektryfikacja będą mogły być wykonane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Po wykonaniu projektu prace budowlane mogą ruszyć w roku 2016 i skończyć się rok później - informuje Siemieniec.

- Czas jazdy na lotnisko proponowanym połączeniem wyniesie około 45 minut. Przy założeniu, że pociąg zatrzyma się także w Zawierciu, podróż potrwa 55 minut - dodaje rzecznik PKP PLK.

Mirosław Siemieniec podkreśla, że PKP PLK będzie się domagały od konsorcjum Pöyry DB International [przez 900 dni nie uzupełniło dokumentacji niezbędnej do wydania decyzji środowiskowej na inwestycję przez Chorzów, Bytom i Piekary] zwrotu poniesionych wydatków. Chodzi o ponad 25 mln zł.

Minister: Nowa linia też będzie, ale przez Tarnowskie Góry

Adam Zdziebło, wiceminister infrastruktury i rozwoju regionalnego, w rozmowie z 'Wyborczą'' zapewnia jednak, że docelowo nowe połączenie do Pyrzowic i tak powstanie. - Ta inwestycja jest zapisana w wydatkach unijnych na lata 2014-2020 i nic w tej sprawie się nie zmienia i nie zmieni - zapewnia Zdziebło.

Potwierdza informacje PKP PLK, ale dodaje, że trasa przez Zawiercie będzie tylko jedną z możliwych opcji dotarcia na lotnisko. - Władzom Zawiercia oraz marszałkowi zależało na tym, by pociągi do Pyrzowic obsługiwały również to miasto. To nie oznacza jednak, że docelowo nowa linia nie powstanie - mówi minister Zdziebło.

Wyjaśnia, że kolej do Pyrzowic będzie biegła także przez Bytom, Radzionków, Nakło Śląskie, Tarnowskie Góry oraz Miasteczko Śląskie. To wydłuży podróż z Katowic na lotnisko z 30 do 40 minut, ale z połączenia będą mogli korzystać pasażerowie, którzy na co dzień z Tarnowskich Gór do Katowic podróżują przepełnionymi autobusami KZK GOP.

Ten wariant oznacza, że liczba potencjalnych pasażerów zwiększy się o 450 tys., a budowa tym śladem ma być tańsza o 30 mln euro.

Cały tekst: http://sosnowiec.gazeta.pl/gazetasosnowiec...l#ixzz2xe4BJjJV

Jakoś nie widzę możliwości żeby podmiejski pociąg nie zatrzymywał się w DG. O ile rzecz jasna będzie miał gdzie się zatrzymywać...
bzenek
CYTAT(Bathurst @ pon, 31 mar 2014 - 20:16) *
Każde miasto chce żeby to przez jego terytorium przebiegała ta linia, tak się wszyscy napalili a pewnie przyjdzie poczekać z 50 lat na realizację dry.gif

Całe szczęście, że się wypalił ten wariacki pomysł kolejki do lotniska. smile.gif

Zróbmy może najpierw normalną kolej do Bielska, Oświęcimia, Tarnowskich Gór czy do Sławkowa.

Przecie z Sosnowca do Sławkowa to pociągi jeżdżą z prędkością rowerzysty.
A to jest wymarzona podmiejska linia na krótkie perony i szynobusy co godzinę. mellow.gif
:)
może taka przyszłość:

CYTAT
gazeta.pl

PKP zbuduje ekodworce. Będą tanie i bardzo innowacyjne

Kolej chce zastąpić część starych dworców nowymi, ekologicznymi i tańszymi w utrzymaniu. Mogą powstać nawet w kilkudziesięciu miejscowościach.
W Polsce jest 2300 dworców kolejowych, ale niecałe 600 jest czynnych. Tylko największe z nich zarabiają, m.in. dzięki wynajmowaniu powierzchni na lokale użytkowe. W 2013 roku czynne dworce łącznie przyniosły ok. 50 mln zł straty.

PKP SA - spółka, która zarządza dworcami - stara się zminimalizować koszty utrzymania dworców. Niektóre przekazuje samorządom, inne sprzedaje na wolnym rynku. Część planuje po prostu wyburzyć, a na ich miejsce zbudować nowe - mniejsze i znacznie tańsze w utrzymaniu.

- Chcemy zainwestować w innowacyjne dworce systemowe. To niewielkie, ekologiczne placówki zrobione w prefabrykowanych wcześniej części. Podobne funkcjonują już we Francji czy w Szwajcarii - mówi "Wyborczej" Piotr Ciżkowicz, wiceprezes PKP SA, odpowiedzialny m.in. za zarządzanie nieruchomościami.

Co to jest innowacyjny dworzec systemowy? To niewielki parterowy budynek zrobiony według standardowego projektu. Ma być ekologiczny: wyposażony m.in. w panele słoneczne, pompę ciepła, odzysk wody deszczowej. Światła na nim mają się zapalać, reagując na ruch.

Nowe dworce na początek zastąpią stare budynki w Ciechanowie, Mławie, Nasielsku i Strzelcach Krajeńskich. Jeśli projekt się spodoba, to możliwe jest od razu zbudowanie ich w kilkunastu lokalizacjach. Docelowo mogą powstać nawet w kilkudziesięciu miejscach w Polsce. Skąd pomysł na zastąpienie starych dworców nowymi? Stare są w tak złym stanie, że trzeba je albo gruntownie zmodernizować, albo całkowicie wyburzyć i zbudować nowe. Dylemat rozstrzygnęły liczby w arkuszu kalkulacyjnym: modernizację czterech wspomnianych dworców kolej wyceniła wstępnie na 18,2 mln zł, ich wyburzenie i budowę nowych - na 13 mln zł.

Mały, czyli niższe koszty

Przykładem może być istniejący dworzec w Nasielsku, który ma ponad 1,6 tys. m kw. powierzchni. To za dużo do obsługi pasażerów. Jego remont pochłonąłby ok. 6,9 mln zł. Jego utrzymanie - nawet po przebudowie - kosztowałoby rocznie 67 tys. zł. PKP na to nie stać. Tymczasem wybudowanie 5 razy mniejszego dworca systemowego kosztowałoby 4,5 mln zł, a jego roczne utrzymanie - 17 tys. zł.

W przypadku Mławy przebudowa obecnego dworca liczącego niemal 1,5 tys. m kw. pochłonęłaby 4,8 mln zł, a jego wyburzenie i zbudowanie dworca systemowego liczącego 223 m kw. - 2,6 mln zł. Utrzymanie go po remoncie kosztowałoby 106 tys. zł rocznie, na nowego dworca - około 12 tys. zł.

Dodatkowe argumenty przemawiają za zastąpieniem dworca w Strzelcach Krajeńskich (woj. lubuskie). Budynek stoi nieużywany od katastrofy kolejowej w lipcu 2011 r. Przejeżdżający pociąg się wykoleił, a wagony uderzyły w budynek dworca, naruszając jego konstrukcję nośną. - Od momentu tamtej katastrofy, w której zginęły trzy osoby, nie mamy innego wyjścia, jak tylko zastąpić stary budynek nowym - przyznaje Eugeniusz Krzyżanowski, wójt pobliskiego Zwierzyna. - Nie wykorzystujemy dziś w ogóle kubatury starego dworca. W nowym gmina będzie miała do dyspozycji połowę jego powierzchni. Chcemy, by był tam posterunek dzielnicowego, punkt informacji turystycznej i może jeszcze niewielki punkt gastronomiczny, który sprawi, że dworzec będzie żył nie tylko w czasie przyjazdu pociągów - przewiduje.

Koncepcja już gotowa

Na razie pracownicy PKP opracowali koncepcję architektoniczną dworców. Lada moment ma ruszyć przetarg na wybór projektantów. Przetarg na wykonawców ma być przeprowadzony we wrześniu. Jeśli uda się go rozstrzygnąć, w listopadzie ruszyłyby prace na dworcach, a w czerwcu - lipcu 2015 roku nastąpiłoby ich otwarcie.

Przygotowanie koncepcji przez PKP oznacza, że autorzy projektu budowlanego nie będą mieli zbyt szerokiego pola do popisu. Mimo to architekci przychylnie oceniają wizualizacje udostępnione przez kolej. - Większość ilustracji pokazuje przyzwoitą architekturę użyteczności publicznej, utrzymaną w jednorodnej stylistyce, wspólnej dla wszystkich miejscowości - zauważa Piotr Lewicki z krakowskiego biura projektów Lewicki Łatak. - Wizualizacje zawsze próbują zaprezentować obiekty w sposób możliwie najbardziej atrakcyjny, ale finalnie jakość architektury, nie tylko w aspekcie estetycznym, zależy od zastosowanych materiałów, wymyślonych detali wykończenia i budowlanej staranności wykonania. Często ze względów ekonomicznych z projektu przed jego realizacją znikają rozwiązania kosztowne w budowie i w czasie eksploatacji. Prywatnie ubolewam, że tak ważny temat - o zasięgu krajowym - jak nowe dworce, nie był przedmiotem otwartego konkursu. Taka metoda doprowadziłaby do wyłonienia lepszych rozwiązań - dodaje.


wizualizacje z naszamlawa.pl :

CYTAT
Wariant I (drewno i kamień): kontekst architektury drewnianej. Dworce w lokalizacjach gdzie występowała lub występuje architektura drewniana, w miejscu lokalizacji dawnych dworców drewnianych.



Wariant II (beton + kamień): kontekst śródmiejski. Dworce w lokalizacjach o charakterze miejskim lub gdzie wskazana jest lokalizacja obiektu na zasadzie kontrastu.



Wariant III (zieleń + kamień): w miejscach o dużej przewadze zieleni, obszarach o wysokich walorach krajobrazowych, objętych ochroną środowiskową.



Wariant IV (corten i cegła): kontekst architektury ceglanej. Lokalizacja w miastach przemysłowych z tradycją architektury ceglanej.



inne:






Mały77
Fajnie wygląda, ale jak dla naszego ruchu kolejowego zdecydowanie za duży ...
Grzegorz-dg
Ciekawe koncepcje i propozycje a jak by taki dworzec w naszym mieście się sprawdził?.
:)
CYTAT(Mały77 @ śro, 09 kwi 2014 - 06:19) *
Fajnie wygląda, ale jak dla naszego ruchu kolejowego zdecydowanie za duży ...


takie powstaną w wielu wioskach na jakiś podrzędnych bocznych liniach kolejowych.

Wygląda na to, że między Ząbkowicami, a DG do 2020 nic się nie zmieni, przynajmniej ze środków unijnych.
Teraz w remoncie odcinek Zawiercie - Ząbkowice (nie licząc oczywiście w tym przypadku odnogi na Jaworzno), a w planach jest Częstochowa - Zawiercie i Będzin - Katowice - Tychy - granica...
Zostanie tu taka dziura. Może odzyskają jakieś kilkudziesięcioletnie płyty chodnikowe z tamtych peronów i u nas kilka sztuk wymienią, chyba tylko na to można mieć nadzieję.

CYTAT
naszemiasto.pl

Remont torów kolejowych na linii Zawiercie-Sosnowiec-Jaworzno postępuje

Prace na tym odcinku trwają od połowy ubiegłego roku i obejmują 4 linie kolejowe tworzące ciąg towarowo-pasażerski pomiędzy Zawierciem, Dąbrową Górniczą i Jaworznem, który z kolei jest częścią najszybszego połączenia z Warszawy do Katowic. To jedna z najważniejszych tras w regionie o łącznej długości 92 kilometrów.

Od początku realizacji inwestycji obejmującej wymianę wszystkich torów wraz z pozostała infrastrukturą: siecią trakcyjną, przejazdami kolejowymi, peronami, mostami, wiaduktami i przepustami oraz systemem sterowania ruchem pociągów, wyremontowano już 32 kilometry torów i 3 przejazdy. Wymieniono również 99 rozjazdów Do użytku został oddany peron przy dworcu Dąbrowa Górnicza-Ząbkowice, a obecnie trwa przebudowa kolejnych 7 peronów. Odnowiono także 14 kilometrów sieci trakcyjnej oraz 40 obiektów inżynieryjnych.

Modernizowana trasa pełni bardzo ważną funkcję komunikacyjną w regionie - pozwala na wjazd do Katowic pociągów regionalnych i pośpiesznych w stronę Częstochowy i Warszawy, a także jest kolejową obwodnicą towarową Zagłębia Dąbrowskiego i Górnego Śląska. Jej remont usprawni połączenie między województwem śląskim a centralną i północną Polską.

Dzięki rewitalizacji możliwe będzie przywrócenie maksymalnych prędkości: 120 km/h dla pociągów pasażerskich i 100 km/h dla pociągów towarowych na liniach. Pasażerowie podróżujący na tej trasie zaoszczędzą sporo czasu, gdyż docelowo podróż z Warszawy do Katowic potrwa niewiele ponad 2 godziny.
Podwyższy się także komfort i bezpieczeństwo podróży.

Cała inwestycja, której wartość wynosi 365,6 milionów złotych, potrwa do połowy przyszłego roku. 31 marca 2014 roku projekt dostał dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.
:)
nowe Zawiercie-DG

signaal
Ktoś wie jaki jest sens wycinki drzew na szlaku dawnej linii kolejowej Dąbrowa Górnicza - Dąbrowa górnicza Strzemieszyce?


Zibar
W Łodzi powstaje zadaszony całkowicie przystanek tramwajowy


Czy coś takiego nie mogłoby powstać nad torowiskiem w Centrum i innymi stacjami w DG?
W zupełności imho wystarczyłoby zamiast dworca. Dodatkowo monitoring, automaty biletowe, elektroniczny rozkład jazdy z rzeczywistym czasem przyjazdu i pewnie więcej osób zaczęło by korzystać z tej formy transportu.
Mały77
No i to jest to!!! Do tego duży parking P&R i gotowe ...
Zibar
Gliwice chyba czytają nasze forum laugh.gif
cały tekst

bo modernizacja dworca ma wyglądać tak



a nasz dworzec dalej będzie żałosny, bo bawet ten temat nie pojawia się przed nadchodzącymi wyborami.
Leszek
Tyle, że nie ma co porównywać dworca w Gliwicach z Dąbrową niestety...
menago
to moze chociaz do remontu peronow w Rudzie S. Chebzie http://katowice.gazeta.pl/katowice/51,3506...388006.html?i=2 ?smile2.gif prawie wszedzie sie cos/cokolwiek da zrobic...
Lazy, Zawiercie, Poraj, Myszkow, Ruda, nie mowiac juz o wiekszych miasta - tylko ciagle w DG sa problemy (pomijajac kwestie jakikolwiek ten dworzec/peron mialby byc...)
Prosty
CYTAT(menago @ wto, 29 lip 2014 - 15:07) *
Lazy, Zawiercie, Poraj, Myszkow, Ruda, nie mowiac juz o wiekszych miasta - tylko ciagle w DG sa problemy (pomijajac kwestie jakikolwiek ten dworzec/peron mialby byc...)

http://www.plk-inwestycje.pl/inwestycje/pr...ko/poiis-71-69/

w ramach inwestycji POIiŚ na tej linii robi sie/zrobiono/bedzie robic sie peron na kazdej stacji w DG, na trasie tej linii

tutaj fotki np 3 zdjecie, chyba mozna link
http://www.skyscrapercity.com/showpost.php...;postcount=3808

a kwestia dworca w centrum - miasto nie przeplaci, a wlasciciel sie nie ugnie - chyba, ze sa jakies nowe informacje o ktorych nie wiem wink.gif
menago
a to przepraszam, spodziewalem sie ze jak zwykle nawet peron DG ominieto smile2.gif

ale moje pytanie brzmi, bo nie znam sie, czy w/w prace beda obejmowac DG 'centrum' i Golonog? czy tylko do Zabkowic od strony Zawiercia?
Prosty
Niestety nie, od strony Sosnowca w naszym miescie pierwsza stacja na remonty peronow to DG Południowa, pozniej HK, ktora juz nie bedzie stacja po skonczeniu remontu z tego co wiem, potem juz tylko Zabkowice, Sikorka
Bathurst
CYTAT(Prosty @ wto, 29 lip 2014 - 22:34) *
Niestety nie, od strony Sosnowca w naszym miescie pierwsza stacja na remonty peronow to DG Południowa, pozniej HK, ktora juz nie bedzie stacja po skonczeniu remontu z tego co wiem, potem juz tylko Zabkowice, Sikorka

Nie ma juz stacji Dg Huta Katowice
signaal
I po co to wszystko? Dla 12 pociągów na dobę (na tych "główniejszych" stacjach) z dramatycznie rosnącą tendencją spadkową...
Prosty
Glownie dla towarowych na odcinku od Zabkowic do Jaworzna, za to Zawiercie - Zabkowice dla wszystkich. No moze na jakis dalekobiezny, na odcinek Krakow - Czestochowa sie to przyczyni do lepszego czasu podrozy, ale bez zatrzyman, ale teraz juz tak chyba nic nie jezdzi.

Przejezdzalem wczoraj nad torami kolo HK, ale nie zwrocilem uwagi czy perony juz rozebrane. Jesli nie ma - moj blad wink.gif
Leszek
Perony na przystanku DGHK zostały rozebrane jesienią zeszłego roku.
matidg
CYTAT
Do Pyrzowic przez Zagłębie – rusza przetarg na rewitalizacją linii kolejowej

Potwierdzają się informacje o nowym przebiegu kolei do Pyrzowic. PKP ogłosiły przetarg na dokumentację potrzebną do rewitalizacji i odbudowy linii kolejowej z Zawiercia do Tarnowskich Gór.

Remont i elektryfikacja linii do lotniska w Pyrzowicach mogą zostać wykonane dzięki finansowaniu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Projekt jest na pierwszym miejscu listy samorządu, ma więc duże szanse na dofinansowanie.

Po wykonaniu projektu, w zależności od przebiegu procedur administracyjnych, prace mogą ruszyć już w 2016 roku. Dojazd do portu lotniczego będzie możliwy zarówno od strony Tarnowskich Gór, jak i Zawiercia.

Orientacyjny czas jazdy na lotnisko proponowanym połączeniem od strony Zawiercia wyniesie ok. 45 minut, a przy założeniu, że pociąg zatrzyma się także w Zawierciu, 55 minut.

Wartość projektu związanego z przygotowaniem dokumentacji wyniesie około 1,7 mln złotych. Wykonawca po podpisaniu umowy będzie miał 380 dni na realizację zadania. Po przygotowaniu dokumentacji, PLK będą mogły ogłosić przetarg na prowadzenie prac budowlanych w formule projektuj i buduj.

Przypomnijmy, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w marcu odstąpiły od umowy z niemiecko – polskim konsorcjum na projektowanie nowej linii do lotniska w Pyrzowicach, prowadzącej od południa przez Piekary Śląskie. Powodem decyzji było blisko 2,5 roczne opóźnienie konsorcjum wykonującego prace projektowe i pozyskującego niezbędne decyzje.

Plan zakłada wykorzystanie istniejących linii oraz remont i elektryfikację linii nr 182. Oznacza to, że pociągi pojechałyby z Katowic przez Sosnowiec do Zawiercia i dalej do Tarnowskich Gór.
Zibar
KOLEJNE miasto gdzie da się "coś" zrobić z dworcem
cały tekst - TVS



Czy Cieszyn można porównać z DG - drugim najbogatszym miastem npp w Polsce i pierwszym w woj. śląskim - jak czytam.
:)
CYTAT
naszemiasto.pl

Dąbrowa Górnicza dworce: nasze dworce niszczeją, a co gorsza nie ma chęci, by to zmienić

Dąbrowa Górnicza dworce. Budynek o pięknej architekturze, do tego funkcjonalny, mógłby z powodzeniem zamienić się w siedzibę świetlicy środowiskowej, lokalnego centrum kultury czy muzeum kolejnictwa. By tak się stało potrzebne jest jednak współdziałanie lokalnych władz, kolei, a także miejscowej społeczności. Jak na razie na to się nie zanosi, a więc wszystko wskazuje na to, że budynek dworca PKP w Strzemieszycach Wielkich nadal będzie niszczał, aż pewnie w końcu się rozpadnie na dobre. Szkoda, wielka szkoda, bo stanowi perełkę architektoniczną w skali całego regionu.

Dworzec ten nie miał jednak tyle szczęścia, co inne tego typu obiekty w kraju. 25 czerwca 2007 roku ktoś go podpalił (sprawcy nie zostali wykryci), w efekcie czego spłonęła spora część zadaszenia, drewniane stropy, okna, drzwi. Już kilka lat temu miejscowy społecznik i organizator strzemieszyckiego finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy Wiesław Olszewski zabiegał o to, by ratować wyjątkowy budynek przy ul. Stacyjnej, który przewidziany jest do umieszczenia w ewidencji zabytków. Proponował m.in. adaptację części pomieszczeń na małe centrum kultury, ale wszystko rozbiło się o procedury i formalności, a w zasadzie brak zaangażowania ze strony tych, którzy mogliby odmienić losy dworca, a więc głównie PKP. Kolej chciała ponoć nawet dworcowe mury rozebrać, ale nie otrzymała na to zgody.

W tym roku swoje propozycje wysunęło także Stowarzyszenie Samorządne Strzemieszyce, apelując nawet o ratowanie zabytku do wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej. ? Proponujemy wyremontowanie budynku wspólnie z miastem i przeznaczenie go na cele kulturalne i społeczne. W Strzemieszycach były kiedyś dwa domy kultury, kino i wszystko zostało zlikwidowane ? podkreślają Jerzy Reszke i Jacek Sobczyk ze Stowarzyszenia Samorządne Strzemieszyce. Inne ich propozycje to między innymi utworzenie muzeum, np. razem z parowozownią, bo jest to unikalny zespół stacyjny, a także powstanie regionalnego Muzeum Techniki lub rozwoju przemysłu.

? W Dąbrowie Górniczej nadal produkuje się obręcze kolejowe. Jest zaplecze naukowe w postaci Wydziału Transportu Politechniki Śląskiej w Katowicach. Jest jedyna w województwie śląskim szkoła o kierunku technika kolejnictwa w Sosnowcu. Są muzea, które nie eksponują swoich wszystkich zbiorów. Są urządzenia, które warto zachować. Tylko nie ma gdzie, więc stworzenie takiego miejsca jest potrzebne ? podkreślają reprezentanci Samorządnych Strzemieszyc.

Dąbrowa Górnicza dworce: wciąż nie ma decyzji, wciąż nic nie wiadomo


A co na to PKP? ? Obecnie nie zapadły jeszcze ostateczne decyzje, co do przyszłości byłego dworca w Dąbrowie Górniczej Strzemieszycach. Jest to spowodowane tym, że nieruchomość, na której jest on położony nie ma uregulowanego stanu prawnego. Postępowanie związane z regulacją stanu prawnego jest w trakcie. W związku z tym, do chwili uregulowania stanu prawnego nieruchomości nie ma możliwości przekazania obiektu na rzecz samorządu lokalnego ? wyjaśniał ostatnio Bartłomiej Sarna, rzecznik prasowy PKP S.A. we Wrocławiu. Problem w tym, że regulowanie owego stanu prawnego trwa już ponad sześć lat i końca nadal nie widać.

Kolej nie ma żadnych pomysłów na pozostałe dworce w mieście. Ten w Gołonogu też czeka na regulacje prawne, w Ząbkowicach miał zostać wystawiony na sprzedaż, podobnie jak ten w centrum miasta przy ul. Kościuszki. Zabytkowy dworzec przy międzytorzu, tuż obok peronu, kolej chciała unicestwić, ale wobec braku pozwolenia na rozbiórkę nadal zastanawia się, co począć z tym budynkiem. I tak upłyną pewnie kolejne lata, a bliźniaczy do tego dąbrowskiego budynek dworca w Myszkowie lśni nowością i wygląda po remoncie naprawdę dobrze.

Dąbrowa Górnicza dworce: dlaczego współpraca w DG nie jest dziś możliwa?


Miasto twierdzi natomiast, że jest bezsilne. ? Pierwsza myśl, która przychodzi do głowy odnośnie budynków i terenów PKP to przede wszystkim złość. Złość o to, że przez lata zaniedbań PKP do ruiny doprowadziło budynki, często zabytkowe, które kiedyś służyły podróżnym i były wizytówkami miast. Dzisiaj wiele mówi się o inwestycjach realizowanych przez kolej, o Pendolino czy modernizacji dworców. Tych ostatnich Dąbrowa ma kilka i niestety dzisiaj żaden z nich priorytetem dla kolei nie jest ? mówi Bartosz Matylewicz, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego. ? Proponowaliśmy współpracę w centrum miasta i partycypowanie w kosztach. Nie chodziło nam o wielki dworzec, ale małą nowoczesną stację, z bezpiecznym dojściem, automatami do sprzedaży biletów i miejscem gdzie będzie można schronić się przed wiatrem czy deszczem lub śniegiem. Niestety PKP jest głuche na głosy miasta i mieszkańców tłumacząc się innymi priorytetami i brakiem środków. A dopóki tereny te są terenami kolejowymi, mając najlepszą wolę, niestety jako miasto ręce mamy związane ? dodaje.


Od lat nic nowego, więc bez komentarza do artykułu (no może poza tym, że jednak PKP nie może wyburzyć, jak myśleli)
Nawet nie wiadomo co dla DG wymyślili w studium modernizacji katowickiego węzła kolejowego, które już powstało. Miało oddzielać ruch towarowy i dalekobieżny od lokalnego, a więc dodatkowe tory, perony itp.

Niektórzy z forumowiczów podważali sens jakiegokolwiek dworca w DG, jedynie remont peronu. Ale jak to jest, że PKP remontuje i czasem buduje nowe dworce (nie tylko remont peronów) w niewielkich miejscowościach, właściwie nawet wsiach do tego na peryferyjnych trasach, gdzie pasażerów jest kilkadziesiąt razy mniej niż np. DG Centrum. Często remontują jakieś stacje w lasach.

Jest jednak coś, czego PKP w DG nie wyburzyła, a wyremontowała (foto z forum SSC):

Sebastian22
to obecnie najladniejszy obiekt pkp w miescie
Prosty
moja dzielnico! rolleyes.gif
xMarcinx
pendolinio tędy będzie jeździć?
Leszek
Nie.
olo
CYTAT(xMarcinx @ nie, 21 wrz 2014 - 20:24) *
pendolinio tędy będzie jeździć?

piekłolino
Zibar
W Rumi też się dało, tu połączono dwie odległe funkcje w jednym budynku


Cały tekst snf (51).gif
:)
Tanim kosztem za kilka mln można zrobić jak na przystanku tramwajowym w Gdańsku, 2 perony po zewnętrznej i dach, który zasłoniłby tę fatalną okolicę.
Oczywiście przejście podziemne i "tunel" dla samochodów swoją drogą.





Mały77
CYTAT(:) @ wto, 23 wrz 2014 - 12:38) *
Tanim kosztem za kilka mln można zrobić jak na przystanku tramwajowym w Gdańsku, 2 perony po zewnętrznej i dach, który zasłoniłby tę fatalną okolicę.
Oczywiście przejście podziemne i "tunel" dla samochodów swoją drogą.

Też tak myślę - najlepiej jakby wszystkie stacje Dąbrowa Górnicza były w takim samym projekcie.
No może przydałoby się na końcu jakieś pomieszczenie wyposażone w biletomat oraz dostęp do internetu - w pełni wystarczy.
Bathurst
CYTAT(Mały77 @ śro, 24 wrz 2014 - 06:41) *
Też tak myślę - najlepiej jakby wszystkie stacje Dąbrowa Górnicza były w takim samym projekcie.

Poniekąd wszystkie stacje w DG są już w takim samym projekcie....
:)
CYTAT
plk-sa.pl

Przetarg na nowy system informacji pasażerskiej ogłoszony

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A ogłosiły przetarg na montaż i rozbudowę systemu informacji pasażerskiej. Wykonawca zaprojektuje, dostarczy i zamontuje elektroniczne wyświetlacze wraz z systemem monitoringu. Nowe urządzenia pojawią się na 763 dworcach, stacjach i przystankach kolejowych w całej Polsce. Dzięki tej inwestycji podwyższy się nie tylko standard obsługi, ale i bezpieczeństwo pasażerów. System ma być gotowy do końca przyszłego roku.

Nowy system informacji ujednolici stosowane obecnie rozwiązania. Będzie go można łatwiej aktualizować, modyfikować i wprowadzać niezbędne zmiany, np. w czasie korekty rozkładu jazdy.

- Wykorzystujemy ogromną szansę, jaką daje nam wsparcie z funduszy UE na lata 2007 – 2013. Montaż systemu na blisko 800 stacjach i przystankach zdecydowanie usprawni podróż koleją. Wyświetlacze i infokioski będą prezentowały zbiorczą informację o kilkunastu najbliższych połączeniach. Inwestycja podniesie nie tylko standard prezentowanych informacji, ale podwyższy też bezpieczeństwo pasażerów, dzięki instalacji monitoringu – mówi Andrzej Pawłowski – wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Na wszystkich dworcach, stacjach i przystankach objętych projektem, zostaną zainstalowane megafony oraz elektroniczne tablice prezentujące aktualne rozkłady jazdy oraz informację o najbliższych połączeniach oraz monitoring.

Dodatkowo, na 288 stacjach o kluczowym znaczeniu dla ruchu pasażerskiego, PLK zainstaluje wyświetlacze peronowe, z wizualną, dynamiczną informacją pasażerską.

Te obiekty zostaną wyposażone w pełny system monitoringu, obejmujący zasięgiem budynki dworców, perony oraz przejścia.



Załapią się 4 stacje z DG: DG, Gołonóg, Ząbkowice i Sikorka.
Np. w centrum pojawi się:
- 10 wyświetlaczy krawędziowych
- 2 tablice info przyjazdy/odjazdy
- 4 tablice info rozkład jazdy
- 4 train sensor
- 2 zegary stacyjne
- 10 megafonów
- 10 kamer peronowych
- plus oczywiście okablowanie i różny sprzęt sieciowy

Pełna dokumentacja, z której można się też przy okazji dowiedzieć do jakich kategorii PKP zalicza nasze stacje no i jak to będzie wyglądało snf (51).gif https://zamowienia.plk-sa.pl/servlet/HomeSe...8&expired=0
Leszek
Długo powiszą, oj długo sad.gif
Sebastian22
CYTAT(Leszek @ pią, 17 paź 2014 - 09:59) *
Długo powiszą, oj długo sad.gif

moze dzieki monitoringowi uda sie to jakoś uchronić przed wandalizmem
:)
Znowu przypomnienie tematu, nic nowego.

CYTAT
naszemiasto.pl

Dąbrowa Górnicza dworzec Gołonóg: kolejny dąbrowski dworzec niszczeje

Dąbrowa Górnicza dworzec Gołonóg. Wszystkie dąbrowskie dworce wyglądają dziś tragicznie i nikt o nie nie dba. PKP ciągle tylko tłumaczy się jakimś tam enigmatycznym regulowaniem stosunków własnościowych i pomiarami, choć nikogo wokół dworców w Strzemieszycach czy Gołonogu nie widać. Tymczasem miasto podkreśla, że ma w takich sytuacjach związane ręce.

Dworzec w Gołonogu to jedna z architektonicznych perełek na szlaku kolejowym kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Powstał w 1859 roku, przez wiele lat stanowiąc ważny punkt na mapie kolejowej naszego kraju. Od 2007 roku nie można już było kupić tutaj biletów, bo zamknięte zostały kasy. Potem budynek z roku na rok niszczał coraz bardziej, a dziś pozostały już tylko mury, które pewnie prędzej czy później się zawalą. Chyba, że ktoś dworzec np. podpali, jak miało to miejsce w Strzemieszycach.

- Pierwsza myśl, która przychodzi do głowy odnośnie budynków i terenów PKP to przede wszystkim złość. Złość o to, że przez lata zaniedbań PKP do ruiny doprowadziło budynki, często zabytkowe, które kiedyś służyły podróżnym i były wizytówkami miast. Dzisiaj wiele mówi się o inwestycjach realizowanych przez kolej, o Pendolino czy modernizacji dworców. Tych ostatnich Dąbrowa ma kilka i niestety dzisiaj żaden z nich priorytetem dla kolei nie jest - mówi Bartosz Matylewicz, rzecznik dąbrowskiego Urzędu Miejskiego. - A dopóki tereny te są terenami kolejowymi, mając najlepszą wolę, niestety jako miasto ręce mamy związane - dodaje.

Aż zal patrzeć więc na to, co dzieje się z dąbrowskimi dworcami. Zwłaszcza, że np. w Myszkowie pięknie wyremontowany został bliźniaczy do dworca w centrum Dąbrowy Górniczej (przy torowisku) tamtejszy dworzec. Dało się, dało! U nas nic się nie da...


zdjęcia snf (51).gif http://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/arty...,id,tm,zid.html

Tylko ponownie jak to jest, że w małych miejscowościach z bardzo małym ruchem (mniejszym niż w Gołonogu) remontują, a u nas nic. Może to jakiś nasz regionalny oddział jest taki słaby, naszym władzom mało zależy i nie naciskają, albo są skłóceni. Powinni uderzyć gdzieś wyżej i nagłośnić temat, bo ciekawe czy w Warszawie zdają sobie sprawę jak to wygląda w tej wielkości mieście przy głównej trasie. A skandalem jest płacenie przez miasto tak dużych pieniędzy dla PKP za to przejście w Strzemieszycach. A właśnie czy tą kładkę rozebrało PKP? Jeśli się do niej nie przyznawali to jakim prawem rozebrali nie swoje?

Na pocieszenie to przynajmniej w Ząbkowicach przy okazji remontu torów, remontują też zadaszenie.
menago
i w ramach kolejnej ciekawostki, Kostrzyn, niecale 10 tys mieszkancow (wiem, wiem, jest bardziej oblegany od DG), koszt przebudowy dworca 7,7mln netto...

taka zwykla informacja ze DA SIE...

http://biznes.onet.pl/kostrzyn-przebudowa-...e-detal-galeria
Leszek
No dobra, ale nie porównujmy wielkości miast, a wielkość stacji - popatrz, ile tam jest pociągów, a ile u nas...
Co nie zmienia faktu, że u nas wystarczyłoby pewnie kilkaset tysięcy na zbudowanie małego, funkcjonalnego dworca.
menago
toz wlasnie pisze ze mam swiadomosc jak tamta stacja jest obciazona i wcale nie wymagam, co pisalem kilka juz razy, zadnego palacu u nas, tylko cokolwiek nowoczesnego (odpowiednio wyposazony peron starcza jak najbardziej)...

a tymczasem ciagle mam wrazenie (choc moze to prawda?!) ze wg rzadzacych to PKP sie uwzielo na DG i nie da sie z nimi dogadac w zaden sposob...

a wczoraj z fb PPP:
CYTAT
"Ja osobiście wolałbym, żeby PKP w końcu konkretnie określiło swoje plany odnośnie któregoś z już istniejących dąbrowskich dworców, bo jak na razie z tym mają największy problem. Trudno kupić czy wyremontować coś, czego PKP ze względu na nieuregulowaną własność nie może sprzedać…"


CYTAT
CYTAT
Ot, kolejowa rzeczywistość i miasto poszatkowane kolejowymi terenami zamkniętymi, o które PKP nie doba, ale i oddać ich nie chce, jak gdyby były to srebra rodowe.



Prosty
szkoda, ze wlasciciel nie chce sie na nic zgodzic
a obudowana wiata chroniaca od wiatru + opadow bylaby juz duzym komfortem
Rokko31
Mnie się wydaje że to wina Miasta, PKP przecież sprzedaje Miastu takie dworce za symboliczne kwoty, ktoś tu na pewno kłamie albo mija się z prawdą co do dworca PKP w Dąbrowie
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.