Ta informacja z PAP rozeszła się po kraju.
Trochę inne info z GW, którego tu nie było:
CYTAT
gazeta.pl
Trójstronne porozumienie w sprawie modernizacji dąbrowskich dworców
Przedstawiciele PKP, PKP PLK i Dąbrowy Górniczej podpisali porozumienie w sprawie rewitalizacji nieczynnych dąbrowskich dworców kolejowych, zagospodarowania przyległych do nich terenów oraz przebudowy układu torowo-peronowego - poinformowały Polskie Koleje Państwowe w piątkowym komunikacie.
Porozumienie – efekt ponadrocznych rozmów między zainteresowanymi stronami – pozwoli na ogłoszenie w tym roku przetargu na prace projektowe, roboty budowlane miałyby się rozpocząć w 2018 roku.
Będzie analiza możliwości budowy tuneli pod torami
W porozumieniu przedstawiciele Dąbrowy Górniczej podtrzymali wcześniejsze deklaracje, że większość powierzchni w modernizowanych dworcach w centrum [dworzec Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej stojący w tzw. międzytorzu – przy. red.] i Gołonogu zagospodaruje miasto. Mają się tam mieścić m.in. siedziby straży miejskiej i posterunek policji. Część przestrzeni zostanie przeznaczona pod handel i usługi.
Marek Michalski z zarządu PKP podkreślił, że modernizacja nieczynnych dworców wpisuje się w planowaną przez miasto budowę centrów przesiadkowych na przyległych do nich terenach.
Poza rewitalizacją dworców planowana jest również budowa przejść podziemnych pod torami oraz częściowa przebudowa układu torowo-peronowego.
Kolejowe spółki przeanalizują także możliwość budowy tuneli drogowych pod torami, co pozwoliłyby na likwidację przejazdów kolejowych. – Ostateczna decyzja w tym zakresie zapadnie po przeprowadzeniu analiz ruchu – podkreślono w komunikacie.
Jeden dworzec ma zostać wyburzony pod dojazd pod drugi
Miasto ma odpowiadać m.in. za budowę m.in. dojazdów i parkingów. Pisaliśmy już, że z tego powodu planowane jest wyburzenie dworca Kolei Iwanogrodzko-Dąbrowskiej, co umożliwi samochodom i autobusom bezpośrednio dojazd pod zabytkowy dworzec. Tam też powstaną miejsca parkingowe i rowerowe wraz z wypożyczalnią rowerów.
– Zależy nam na jak najszybszym rozpoczęciu projektowania, ponieważ przebudowy dworców i ich najbliższego otoczenia będą bardzo ważnym elementem planowanej przez nas rewitalizacji śródmieścia. Wspólna inwestycja pozwoli też na dostosowanie miejskiego układu komunikacyjnego do potrzeb pasażerów kolei, kierowców poruszających się własnymi samochodami, osób korzystających z autobusów oraz rowerzystów i pieszych – mówi Marcin Bazylak, wiceprezydent Dąbrowy Górniczej.
Trójstronne porozumienie w sprawie modernizacji dąbrowskich dworców
Przedstawiciele PKP, PKP PLK i Dąbrowy Górniczej podpisali porozumienie w sprawie rewitalizacji nieczynnych dąbrowskich dworców kolejowych, zagospodarowania przyległych do nich terenów oraz przebudowy układu torowo-peronowego - poinformowały Polskie Koleje Państwowe w piątkowym komunikacie.
Porozumienie – efekt ponadrocznych rozmów między zainteresowanymi stronami – pozwoli na ogłoszenie w tym roku przetargu na prace projektowe, roboty budowlane miałyby się rozpocząć w 2018 roku.
Będzie analiza możliwości budowy tuneli pod torami
W porozumieniu przedstawiciele Dąbrowy Górniczej podtrzymali wcześniejsze deklaracje, że większość powierzchni w modernizowanych dworcach w centrum [dworzec Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej stojący w tzw. międzytorzu – przy. red.] i Gołonogu zagospodaruje miasto. Mają się tam mieścić m.in. siedziby straży miejskiej i posterunek policji. Część przestrzeni zostanie przeznaczona pod handel i usługi.
Marek Michalski z zarządu PKP podkreślił, że modernizacja nieczynnych dworców wpisuje się w planowaną przez miasto budowę centrów przesiadkowych na przyległych do nich terenach.
Poza rewitalizacją dworców planowana jest również budowa przejść podziemnych pod torami oraz częściowa przebudowa układu torowo-peronowego.
Kolejowe spółki przeanalizują także możliwość budowy tuneli drogowych pod torami, co pozwoliłyby na likwidację przejazdów kolejowych. – Ostateczna decyzja w tym zakresie zapadnie po przeprowadzeniu analiz ruchu – podkreślono w komunikacie.
Jeden dworzec ma zostać wyburzony pod dojazd pod drugi
Miasto ma odpowiadać m.in. za budowę m.in. dojazdów i parkingów. Pisaliśmy już, że z tego powodu planowane jest wyburzenie dworca Kolei Iwanogrodzko-Dąbrowskiej, co umożliwi samochodom i autobusom bezpośrednio dojazd pod zabytkowy dworzec. Tam też powstaną miejsca parkingowe i rowerowe wraz z wypożyczalnią rowerów.
– Zależy nam na jak najszybszym rozpoczęciu projektowania, ponieważ przebudowy dworców i ich najbliższego otoczenia będą bardzo ważnym elementem planowanej przez nas rewitalizacji śródmieścia. Wspólna inwestycja pozwoli też na dostosowanie miejskiego układu komunikacyjnego do potrzeb pasażerów kolei, kierowców poruszających się własnymi samochodami, osób korzystających z autobusów oraz rowerzystów i pieszych – mówi Marcin Bazylak, wiceprezydent Dąbrowy Górniczej.
W stosunku do pierwotnych planów będzie rok opóźnienia.
Jeśli te analizy ruchu będą rzetelne, to nie ma co się martwić o tunel, przynajmniej w centrum. Korki w szczycie na całej długości Kolejowej, a od drugiej strony na Konopnickiej od szkoły albo i od kościoła. A gdy zrobi się cieplej i zwiększy się ruch na Pogorie i Zieloną to jeszcze gorzej.
Trzeba też pamiętać o problemach z dojazdem służb ratunkowych i opóźnienia komunikacji miejskiej. Sama linia kolejowa jest też prawie maksymalnie obciążona (KŚ od dawna chciały więcej pociągów, ale się już podobno nie da), co też powoduje bardzo częste opuszczanie szlabanów.
A przejazd na Konopnickiej i tak powinien zostać, tak jak już pisaliśmy. albo przynajmniej zostawić dla pieszych i rowerów.