CYTAT
Ogromne pieniądze na połączenie Dąbrowy Górniczej z aglomeracją. Miliard na budowę 12 kilometrów torów. Projekt w przyszłym roku
Zmiany w Dąbrowie Górniczej. Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej w programie Protokół rozbieżności red. Marcina Zasady, 17 grudnia, odpowiadał na kwestie związane z szybszą budową do Dąbrowy Górniczej dwóch dodatkowych torów aglomeracyjnych w ramach wielkiej przebudowy węzła katowickiego. Dodatkowe 12 km, o które apeluje miasto, ma kosztować nawet miliard złotych
CO SIĘ WYDARZYŁO? Marcin Bazylak został zapytany na antenie TVP 3 Katowice czy w PKP PLK posłuchano apelu prezydenta Dąbrowy Górniczej, aby o 12 km przedłużyć wielki remont węzła kolejowego. Dąbrowa Górnicza wystosowała apel do PKP PLK S.A., który został wsparty przez Sejmik i Metropolię o szybsze ujęcie miasta w tej inwestycji.
DLACZEGO TO WAŻNE? Dąbrowa Górnicza chce w pierwszym etapie inwestycji wielkiej przebudowy węzła katowickiego dołączyć do budowy spójnej infrastruktury pod kolej metropolitalną. Miasto było ujęte w ogólnej wizji inwestycji, ale w ramach jej kolejnego etapu na trasie od Zawiercia do Będzina.
CO DO TEJ PORY WIEMY? Odcinek Zawiercie-Będzin został podzielony na dwa etapy. Pierwszy etap to odcinek Dąbrowa Górnicza Ząbkowice - Będzin. Projekt ma być zlecony już w przyszłym roku. Szacunkowy koszt inwestycji wyliczony przez PKP to mld zł bez projektu. Projektowanie ma zająć rok, później dochodzi kwestia pozyskania środków, aby dołączyć Dąbrowę Górniczą do odcinka Katowice-Będzin w ramach kolei metropolitalnej.
CO Z TEGO WYNIKA? Dąbrowa Górnicza szybciej dołączyłaby do wielkiej inwestycji przebudowy połączenia kolejowego przez Będzin, Sosnowiec, Katowice, Tychy do Zebrzydowic i granicy z Czechami, wartej ponad 4 mld zł. Ma odmienić ona całkowicie transport kolejowy w woj. śląskim, ponieważ na linii zostaną dobudowane dwa dodatkowe tory, pod kątem oddzielenia ruchu aglomeracyjnego. W wyniku prac pociągi będą miały do dyspozycji w sumie cztery tory.
O CO POWINNIŚMY PYTAĆ? Czemu tak duże miasto jak Dąbrowa Górnicza nie zostało ujęte w początkowym etapie inwestycji? Czy inwestycja nie powinna od początku jej realizacji przebiegać od samego Zawiercia?
Ta sytuacja pokazuje gdzie DG maja władze GZM.
DTŚ - Gliwice - Katowice - może kiedyś Mysłowice
KŚ - 4 tory do Będzina - może kiedyś Ząbkowice
oraz brak bezpośredniego połączenia kolejowego z lotniskiem, dlatego
AP - autobusy do Pyrzowic z Katowic, Sosnowca i Będzina tylko nie z DG.
Kwota robi wrażenie i będzie pretekstem, żeby tego nie robić z powodu braku finansów. Zwłaszcza, że pewnie to co zaczęli będzie jak w przypadku przebudowy węzła warszawskiego robione znacznie dłużej niż planowali i kosztować również więcej.
Do tego dochodzi koordynacja z innym projektem kolejowym na terenie naszego miasta, czyli:
CYTAT
W latach 2025-2028 planowane są też pieniądze z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na realizację projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 162 na odcinku Dąbrowa Górn. Strzemieszyce – Dąbrowa Górn. Huta Katowice (p.odg.) oraz jej odbudowa na dalszym odcinku do stacji Dąbrowa Górnicza, wraz z odbudową przystanku osobowego D.G. Tworzeń i rozbudową przystanku osobowego D.G. Gołonóg”. Planowana do pozyskania kwota w roku 2025 wynosi 132 tys. 976 zł, a w latach 2026-2028 16 mln 353 tys. 108 zł
Ciekawe jak połączone zostaną te dwie linie kolejowe.
+ taka ciekawostka:
CYTAT
Co ciekawe miasto ujęło w planach finansowych konieczność zapłaty za wynajem pomieszczeń od PKP. Najem pomieszczeń w budynkach dworców PKP przy ul. Kolejowej 3 w Dąbrowie Górniczej oraz przy ul. Dworcowej 11 w Ząbkowicach ma w 2025 roku kosztować 305 tys. 800zł, w 2026 roku - 329 tysięcy, zaś 248 tys. zł w 2027 roku. Finanse na ten wydatek zabezpieczone mają być także w kolejnych latach.