Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Dworzec PKP i centra przesiadkowe
Forum Mieszkańców Dąbrowy Górniczej > Dąbrowa Górnicza > Nasze Miasto
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61
:)
^^^
jak napisali, tak robią. Wczoraj w deszczu lali ten beton, a dzisiaj od rana wielki dźwig i kolejka ciężarówek z gotowymi segmentami. Widać, że się spieszą, że taka technologia. To ostatnia przeszkoda, żeby ułożyć drugi tor, a od dworca trwają już prace torowe.
Ciekawe kiedy zrobią zadaszenie na peronie. Chyba wygodniej byłoby zanim powieszą nową trakcję. Może od nowego grudniowego rozkładu upchną więcej pociągów i jeden tor będzie na krótszym odcinku od nowych rozjazdów między tym przejazdem i wiaduktem do Ząbkowic.
:)
CYTAT
naszemiasto

Tunel pod linią kolejową dla pieszych i rowerzystów w Dąbrowie Górniczej powstaje w szybkim tempie. Montują ogromne elementy konstrukcji

Budowa tunelu dla pieszych i rowerzystów pod linią kolejową postępuję w ekspresowym tempie. Dziś (piątek 8 października) układane będą ostatnie ogromne elementy żelbetonowej konstrukcji, która robi wrażenie. Nowym tunelem w ulicy Konopnickiej będzie można przejść i przejechać na rowerze na początku 2022 roku.

Od połowy września tego roku, kiedy przez tory przy ul. Konopnickiej przejechał ostatni samochód, prace na dawnym przejeździe nabrały tempa. Najpierw przy pomocy wibromłota wykop został zabezpieczony ściankami Larsena, potem wybrana została z niego ziemia.

W środę 6 października budowniczy lali już beton pod ławę fundamentową, na czwartek 7 października i piątek 8 października zaplanowali natomiast montaż drugiego segmentu przejścia. Wszystko zgodnie z harmonogramem, który firma Nowak-Mosty przedstawiła w zeszłym tygodniu miastu.
(...)















Gołonóg przed rozpoczęciem prac snf (51).gif https://www.youtube.com/watch?v=DhzLXqn8I_U
warius
CYTAT
W Dąbrowie Górniczej powstanie kolejny tunel pieszo-rowerowy pod torami


Tym razem wspólna inwestycja PKP PLK i miasta połączy obie części Strzemieszyc. Według planu wszystko ma być gotowe jesienią 2023 roku.

Dąbrowa Górnicza zarezerwowała na tunel 4,65 mln zł

Tunel pieszo-rowerowy powstanie w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. To oznacza, że w przetargu, który PKP PLK ogłosiły w środę 13 października, kolejowa spółka wybierze firmę, które najpierw zaprojektuje przejście pod torami, a potem je wybuduje.

Przejście pieszo-rowerowe ma mieć około 50 m długości. Zadaszone pochylnie, które powstaną po północnej i południowej części, mają mieć odpowiednio 72 i 47 m długości oraz 5,7 m szerokości.

Według szacunków inwestycja w Strzemieszycach ma kosztować około 9,25 mln zł i powinna być gotowa jesienią 2023 roku.

W porozumieniu z PKP PLK, pod którym we wrześniu podpisali się prezydent Marcin Bazylak i wiceprezydent Damian Rutkowski, określono, że miasto i kolejowa spółka podziela się kosztami inwestycji po połowie. Z tego powodu już w maju radni zdecydowali, że miasto przekaże PKP PLK 4,65 mln zł: 500 tys. zł w 2021 roku, 4 mln zł w 2022 i 125 tys. zł.

Tężnia solankowa i tunel pod torami początkiem zmian

Powstanie przejścia pod torami w Strzemieszycach wpisuje się w koncepcję powstania w rejonie ulicy Stacyjnej pełnej zieleni przestrzeni o charakterze rekreacyjnym. W efekcie park w pobliżu stacji ma się stać główną i reprezentacyjną częścią Strzemieszyc. Ogólne założenia i koncepcję wypracowano podczas konsultacji społecznych z mieszkańcami.

– Tunel, który powstanie na przedłużeniu ulicy Astrów, zapewni mieszkańcom wygodne połączenie zarówno ze stacją, jak i z obiema częściami dzielnicy. Sprawi też, że planowana przestrzeń rekreacyjna stanie się ogólnodostępna – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Częścią wspomnianej koncepcji jest także tężnia solankowa, która powstanie na tzw. placu Krasnala. W najbliższych miesiącach za 512 tys. zł wybuduje ją firma Trzecia Przestrzeń z Masłowa.

To będzie kolejny tunel-pieszo-rowerowy pod torami przy stacji w Dąbrowie Górniczej. Pierwszy powstał jesienią 2018 roku na stacji Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Inwestycja kosztowała ponad 8 mln zł, z czego 3,2 mln zł dołożyło miasto.


Nie ma żadnej wizualizacji w dokumentacji, ale coś tam widać:

:)
^^^
super ale nie można PKP zapomnieć tego jak się nie przyznawało do kładki, na której był wypadek oraz to co potem - jeszcze miasto musiało płacić za istnienie tymczasowego przejście przez tory.

zdjęcia z Gołonoga snf (51).gif https://www.dabrowa-gornicza.pl/galerie/pra...ego-dg-golonog/
warius


Te szare "placki" odhumusowanej ziemi to powstający tymczasowy przejazd
:)
postępy z 15.10 snf (51).gif https://www.youtube.com/watch?v=s8bLelm5KKc&t=873s

ostatnio dużo się dzieje na budowie tunelu przy Konopnickiej i w części kolejowej dotyczącej ułożenia drugiego toru.
Poza tym w części drogowej spowolniło albo nic się nie dzieje.
warius
^ Na BIPie pojawiło się ogłoszenie:

"Obwieszczenie o kontynuacji prowadzonego postępowania w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn.: ”Budowa drogi od skrzyżowania ulic Sobieskiego – Perla do skrzyżowania nowobudowanej drogi z ulicami Kościuszki – Kolejowa oraz od skrzyżowania ulic Kościuszki – Kolejowa, skrzyżowanie z ul. Limanowskiego do skrzyżowania ulic Robotnicza – Korzeniec wraz z budową dróg wokół Centrum Przesiadkowego w rejonie dworca kolejowego PKP Centrum oraz rozbudowie ulicy Kolejowej wraz z przebudową przejazdu kolejowego” "

Są tam też nowe mapki, m.in z mniejszą liczbą garaży do wyburzenia, o ile się nie mylę to teraz wojewoda musi wydać nową decyzje ZRID i prace ruszą ponownie.

MB napisał na fejsie, że zgodnie z nowym harmonogramem prace drogowe powinny zostać wznowione do końca tego roku.
warius
CYTAT
PKP WYBRAŁY FIRMĘ, KTÓRA PRZEBUDUJE DWORZEC W CENTRUM DĄBROWY GÓRNICZEJ

PKP SA za najkorzystniejszą uznały ofertę spółki Berger Bau Polska, która przebudowę zabytkowego dworca wyceniła na prawie 15 mln zł.

Ponieważ jedynym kryterium, którym PKP kierowały się przy wyborze wykonawcy, była cena, wybór wydawał się oczywisty. Propozycja Berger Bau Polska była bowiem najtańsza spośród siedmiu ofert złożonych w prowadzonym przez PKP SA postępowaniu. Firma z siedzibą we Wrocławiu zadeklarowała, że zmodernizuje dąbrowski dworzec za 14 974 782,21 zł brutto. To mniej niż kolejowa spółka planowała wydać na inwestycję (16 383 418,66 zł brutto).

Na przebudowę dworca Berger Bau będzie miał 455 dni od momentu podpisania umowy. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, stanie się to jeszcze w tym roku.



Dąbrowski samorząd od wielu lat zabiegał o przebudowę zabytkowego dworca. Prezydentowi Marcinowi Bazylakowi zależało, aby inwestycja towarzyszyła zaplanowanej przez miasto i PKP PLK budowie centrum przesiadkowego oraz przebudowie układów komunikacyjnego i torowego.

Udało się i inwestycja zostanie zrealizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, w ramach którego na terenie całego kraju zostanie wybudowanych lub przebudowanych prawie 200 dworców kolejowych.

Jak zmieni się dworzec PKP w Dąbrowie Górniczej po przebudowie

Projekt przebudowy – przygotowany za ponad 356 tys. zł przez GPVT Pracownię Architektoniczną z Poznania – przewiduje m.in. dostosowanie budynku do potrzeb osób z niepełnosprawnościami: w projekcie przewidziano m.in. windę osobową. Przy głównym wejściu zostanie wybudowana pochylnia, w budynku i w jego bezpośrednim otoczeniu powstaną ścieżki dla osób niewidomych i niedowidzących

Znajdująca się elewacji dworca cegła zostanie wyczyszczona i uzupełniona, podobnie jak fryzy oraz inne detale architektoniczne. Zabytkowy charakter dworca podkreślą odtworzone na wzór historycznych stolarka okienna i drzwiowa oraz poszycie dachowe. Uzyskany efekt podkreśli nowa iluminacja budynku.



W parterowej części, obok kasy, poczekalni, toalet i dwóch punktów komercyjnych planowane są także powierzchnie biurowe, które od PKP wynajmować będzie miasto. Porozumienie w tej sprawie z przedstawicielami kolejowej spółki podpisał już prezydent Marcin Bazylak, który chciałby, aby na dworcu działało m.in. biuro paszportowe oraz biuro obsługi cudzoziemców. Władze miasta zabiegają o to w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach.

Na dworcu zamontowane zostaną nowoczesne systemy bezpieczeństwa (monitoring, kontrola dostępu, system włamania i napadu oraz system detekcji pożaru), dynamicznej informacji podróżnych (elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów) oraz informacji głosowej.

Jak informowały PKP przy okazji ogłoszenia przetargu na przebudowę, w sąsiedztwie parkingu powstaną ogrody deszczowe suche o powierzchni 256 m kw. złożone z około 2500 roślin, takich jak: kosaciec syberyjski, krwawnica pospolita, mięta wodna, tojeść rozesłana czy skrzyp zimowy. Ich głównym zadaniem będzie wstępne filtrowanie wody opadowej, a także stopniowe jej uwalnianie do gleby
:)
Byle z dworcem bez odwołań. Realne prace i tak pewnie nie ruszą wcześniej niż w okolicach przedwiośnia.

A jeśli pójdzie po myśli MB to i tak ruszyliby akurat w zimę. Jak będzie ostra to może być tak, że najwyżej podczas niej odkopią tunel drogowy i dojazdy. To z otwarciem tunelu chyba nie ma się co szykować wcześniej niż wiosną, ale naprawdę późną.
A utrudnienia potrwają długo. Na objeździe wiadomo, że najgorzej w szczycie i wtedy korki w obie strony często w okolicach wiaduktu na całej długości od Łączącej do ronda z Al. Zagłębia Dąbrowskiego i trochę dalej z obu kierunków. Powinien być zbudowany tymczasowy przejazd jak w Gołonogu.
A Limanowskiego całkiem bez sensu została zamknięta już tak bardzo dawno temu. Zdarto tylko asfalt a nic na niej nie robili. Kopali tylko po bokach, gdzie od miesięcy powstały stawy i nic się nie dzieje.

Ale mimo wszystko cieszmy się, ze z dworcem powoli do przodu smile2.gif Na razie to wykonawca będzie miał kłopot z dojazdem do niego.
Rokko31
Obyśmy zdążyli ze wszystkimi pracami bo jak wyjdziemy z UE albo będziemy bez kasy to zostaniemy ręką w nocniku i z burdelem w mieście.
https://www.newsweek.pl/biznes/krajowy-prog...brakuje/p89cqlf
:)
CYTAT
nasze miasto

Będzie kolejne centrum przesiadkowe w Dąbrowie Górniczej, w dzielnicy Gołonóg. Powstanie tunel pod torami kolejowymi i nowe parkingi

Wraz z końcem września, rozpoczęły się pierwsze prace przy budowie drugiego w Dąbrowie Górniczej centrum przesiadkowego. Tym razem tunel pod torowiskiem kolejowym oraz w dalszym etapie nowe parkingi i przystanki autobusowe powstaną w rejonie dworca PKP w dzielnicy Gołonóg. Kierowcy będą mogli tędy jeździć podczas trwania tej inwestycji, ale nie obędzie się bez dodatkowych utrudnień i zmian w organizacji ruchu. Obecnie trwa odwadnianie terenu oraz przygotowywanie tymczasowego przejazdu.

W pierwszych tygodniach nowej inwestycji miejskiej ekipy budowlane zajęły się odwodnieniem gruntów po drugiej stronie torów kolejowych, w pobliżu ulicy Parkowej i Wczasowej. To ważne, bo te tereny, zwłaszcza po ulewach i burzach, co podkreślają dąbrowianie, stawały się dotychczas jednym wielkim bajorem. Dlatego teraz trzeba dokładnie przygotować całość, by móc rozpocząć prace ziemne.

- Przebudowa układu komunikacyjnego w rejonie dworca w Gołonogu nabiera tempa. Obecnie trwają prace związane z odwodnieniem terenu i przygotowaniem tymczasowego przejazdu przez tory. Pozwoli ono na utrzymanie ruchu w tym miejscu podczas budowy tunelu pod torami - przekazał prezydent miasta Marcin Bazylak.
Przejazd będzie możliwy, ale skierowany nieco dalej w stronę dworca, tak by możliwe było przystąpienie do budowy tunelu – mówi Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika wydziału inwestycji drogowych w dąbrowskim Urzędzie Miejskim.

Pod koniec września rozpoczęły się pierwsze prace przy budowie drugiego w Dąbrowie Górniczej centrum przesiadkowego. Tym razem tunel pod torowiskiem kolejowym oraz w dalszym etapie nowe parkingi i przystanki autobusowe powstaną w rejonie dworca PKP w dzielnicy Gołonóg. Kierowcy będą mogli tędy jeździć cały czas podczas trwania tej inwestycji, ale nie obędzie się bez dodatkowych utrudnień i zmian w organizacji ruchu. Obecnie trwa odwadnianie terenu oraz przygotowywanie tymczasowego przejazdu.

W pierwszych tygodniach nowej inwestycji miejskiej ekipy budowlane zajęły się odwodnieniem gruntów po drugiej stronie torów kolejowych, w pobliżu ulicy Parkowej i Wczasowej. To ważne, bo te tereny, zwłaszcza po ulewach i burzach, co podkreślają dąbrowianie, stawały się dotychczas jednym wielkim bajorem. Dlatego teraz trzeba dokładnie przygotować całość, by móc rozpocząć prace ziemne.

- Przebudowa układu komunikacyjnego w rejonie dworca w Gołonogu nabiera tempa. Obecnie trwają prace związane z odwodnieniem terenu i przygotowaniem tymczasowego przejazdu przez tory. Pozwoli ono na utrzymanie ruchu w tym miejscu podczas budowy tunelu pod torami - przekazał prezydent miasta Marcin Bazylak.

- Przejazd będzie możliwy, ale skierowany nieco dalej w stronę dworca, tak by możliwe było przystąpienie do budowy tunelu – dodaje Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika wydziału inwestycji drogowych w dąbrowskim Urzędzie Miejskim.

Nie można już parkować w rejonie dworca PKP

Od początku tego tygodnia nie można już parkować na terenie w rejonie dworca PKP w Gołonogu. To właśnie tam zostawiali swoje samochody m.in. ci mieszkańcy, którzy właśnie tu przesiadali się na pociągi Kolei Śląskich. Nie był to jednak oficjalny parking, a miejsce zwyczajowo za taki uznane. Co nie zmienia faktu, że zmiany wywołały zaskoczenie wśród kierowców.

Konieczność takiego posunięcia wyjaśnił w mediach społecznościowych prezydent miasta.

- Miejsca parkingowe mamy zaprojektowane. Obecnie jesteśmy w trakcie regulacji stanu prawnego gruntów wokół budynku dworca i kiedy sprawa zostanie rozstrzygnięta po naszej myśli inwestycja zostanie rozszerzona o parkingi. Chcąc utrzymać możliwość przejazdu przez tory w trakcie trwania prac zmuszeni byliśmy zająć teren, na którym do tej pory parkowały samochody. Powstaje na nim wspomniany w moim wpisie tymczasowy przejazd kolejowy. Celem, do którego dążymy, jest umożliwienie jak najszybszej i możliwie najwygodniejszej przesiadki, ale zanim go osiągniemy musimy się liczyć z pewnymi utrudnieniami – tłumaczy Marcin Bazylak.

Wkrótce większe zmiany w organizacji ruchu

Jednocześnie kierowcy będą musieli przygotować się na pierwsze zmiany w ruchu drogowym. W alei Zagłębia Dąbrowskiego prace rozpoczną się od budowy kanalizacji na głębokości około 7 metrów, co będzie wiązało się z koniecznością wykonania dużych wykopów.
- Najprawdopodobniej będzie się to wiązało z zamknięciem tego odcinka alei Zagłębia Dąbrowskiego pomiędzy ulicą Wybickiego a Uklańskiego, Parkową. Będą wtedy wyznaczone objazdy ulicami Wybickiego i Piłsudskiego. Ruch pieszy i rowerowy będzie natomiast możliwy. Kolejny etap, to budowa ronda na skrzyżowaniu ul. Uklańskiego I al. Zagłębia Dąbrowskiego. Wtedy konieczne będzie wyłączenie z ruchu ul. Uklańskiego. I wtedy taki sam jak wcześniej objazd zostanie wytyczony ul. Piłsudskiego, Wybickiego do Parkowej. Przy czym cały czas możliwy będzie przejazd przez tory kolejowe w stronę Pogorii – tłumaczy Krzysztof Serafiński.
Po drugiej stronie torów prace planowane są w większości poza istniejącymi drogami. Tam utrudnienia dla kierowców mają być niewielkie.

Drugie centrum przesiadkowe, na początek tunel, potem parkingi

Centrum przesiadkowe w Gołonogu, podobnie jak to w centrum miasta, buduje dąbrowska spółka Nowak-Mosty. W przypadku prac w śródmieściu wspierana jest przez dąbrowską spółkę Complex. Najkorzystniejszą ofertę na budowę centrum przesiadkowego w Gołonogu podczas elektronicznej aukcji w sierpniu 2020 roku, opiewającą na 67,5 mln zł, złożyła wspomniana dąbrowska spółka Nowak – Mosty. Umowa na prace w Gołonogu, w rejonie dworca kolejowego przy ul. Parkowej oraz Uklańskiego, została podpisana we wtorek 20 października 2020 roku.

W ramach tej inwestycji przebudowany zostanie układ drogowy w rejonie dworca – powstaną miejsca parkingowe; tunel drogowy pod torami, który zastąpi przewidziany do likwidacji przejazd kolejowy; ronda na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i Uklańskiego, a także Parkowej i Wczasowej; tunel pieszy prowadzący do peronów. Przebudowane i zmodernizowane zostaną również perony oraz układ torowy. Termin zakończenia robót zaplanowany został na 31 grudnia 2022 r.

Tunel kolejowy ma zwiększyć bezpieczeństwo na skrzyżowaniu torów i drogi w Dąbrowie Górniczej, dzielnicy Gołonóg. To drugi w Dąbrowie Górniczej tunel kolejowy, który usprawni komunikację w mieście. Nowy tunel kolejowy zapewni bezpieczeństwo kierowcom i mieszkańcom Dąbrowy Górniczej obok przystanku Gołonóg, w miejscu przejazdu kolejowo-drogowego. Pod wiaduktem będzie droga, ścieżka rowerowa i chodnik.

Większy komfort i bezpieczeństwo dla pasażerów kolei

Na przystanku Dąbrowa Górnicza Gołonóg zwiększy się dostępność do kolei. Będą dwa wyższe perony, które ułatwią wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Zostaną zamontowane wiaty, ławki i oświetlenie. Oznakowanie oraz nagłośnienie usprawnią podróże. PLK zbuduje przejście podziemne łączące perony z budynkiem dworca i planowanym centrum przesiadkowym. Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się będą mogły skorzystać z pochylni. Przebudowane zostaną tory i sieć trakcyjna. Zostanie również zabezpieczony teren pod dodatkowe tory dla kolei aglomeracyjnej.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. konsekwentnie zwiększają liczbę bezkolizyjnych skrzyżowań kolejowo-drogowych. Inwestycja w Dąbrowie Górniczej Gołonogu, to drugi nowy tunel kolejowy w mieście. Wykorzystujemy każdą możliwość, by na sieci kolejowej było jak najwięcej rozwiązań dogodnych dla kolei oraz miejscowości obok linii kolejowych – mówi Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Inwestycja powstaje w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”. Wartość inwestycji to ok. 55 mln zł netto (67,5 mln brutto), w tym udział PKP PLK to ponad 26 mln zł netto. Projekt ubiega się o dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Będzie to kolejne wspólne przedsięwzięcie miasta i PKP PLK, związane ze zmianą układu komunikacyjnego, rozbudową infrastruktury, usprawnieniem ruchu drogowego i funkcjonowania transportu publicznego.
:)
CYTAT
nasze miasto

Dąbrowianie mają problemy z dojściem na perony, bo trwa budowa centrum przesiadkowego. Kiedy będzie lepiej?

W śródmieściu Dąbrowy Górniczej zamknięta jest całkowicie ulica Kościuszki. Nie ma też normalnego dojścia na perony dworcowe, by móc wsiąść do pociągu. Trzeba skorzystać z tymczasowego przejścia, którego pokonanie zadaniem części dąbrowian nie należy do łatwych. A już z pewnością od strony centrum miasta do pociągu nie dostanie się osoba poruszająca się na wózku. Skąd takie kłopoty? Jak długo potrwają?

Od roku trwa w mieście ogromna inwestycja. Przy dworcu PKP w śródmieściu, którego remont ma się wkrótce rozpocząć, powstaje centrum przesiadkowe, tunel samochodowy pod torami kolejowymi, nowe perony, a także całkiem nowa droga, będąca obwodnicą śródmieścia. Przedsięwzięcie jest na takim etapie, że ulica Kościuszki, normalnie prowadząca na perony, nagle się urywa. Za zerwanym asfaltem czeka wielka dziura, nie da się również iść chodnikiem. Co gorsza, na razie prace zostały wstrzymane, co związane jest z koniecznością uzyskania przez miasto nowego, aktualnego pozwolenia na kontynuację inwestycji w ramach ZRID. Dąbrowianie pociągami jednak podróżują często, bo Kolejami Śląskimi szybko dojeżdżają m.in. do pracy, szkoły, na zajęcia uczelniane.

Na perony dotrzeć nie jest łatwo

Tak więc na perony jakość dojść trzeba. Wyznaczona została nowa, tymczasowa ścieżka, wzdłuż hali fabrycznej przy ul. Kościuszki. Potem nagle obniża się ona w dół, czeka na nas zakręt, by kontynuować naszą drogę wąskim skrawkiem gruntu po stronie ulicy Kolejowej, a potem w kierunku przeniesionego kontenera, w którym można kupić bilety kolejowe. Nie jest to jednak zdaniem dąbrowian droga odpowiednio przygotowana do tego, by bezpiecznie się nią poruszać. Zwracają uwagę np. na słabe oświetlenie. Niektórzy mają zastrzeżenia do odpowiedniego oznakowania tego tymczasowego dojścia na perony.

- Należałoby coś z tym zrobić, bo idzie się tędy po prostu źle. Najpierw po krzywych płytkach chodnikowych, potem nagle spada się w dół. Są dziury, podejścia, błoto – mówi pan Stanisław, mieszkaniec Redenu.

- Dziś wieczorami strach tędy chodzić, a przecież za chwilę zmiana czasu, więc o godzinie 17 już będzie ciemno. Wiem, że to budowa, że pracy jest mnóstwo, ale od dłuższego czasu nic się tu nie dzieje. Spadnie śnieg, będzie ślisko, po prostu coraz bardziej niebezpiecznie – dodaje Jadwiga Kosowska, która z Łaz do Dąbrowy Górniczej przyjeżdża pociągiem do rodziny.

Pracownicy Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej zdają sobie sprawę z tego, że tymczasowe dojście na perony obok dworca faktycznie dalekie jest od ideału. Dlatego zapowiadają zmiany.

- Przy kolejnych etapach realizacji dojście będzie przebudowywane zgodnie z postępem prac oraz odbywało się będzie po utwardzonych nawierzchniach. Etapy te będą realizowane po uzyskaniu nowej decyzji ZRID, której wydanie planowane jest w listopadzie. Jednocześnie dopuszczone do użytkowana zostały windy przy przejściu podziemnym pod torami kolejowymi, co umożliwia dogodną komunikację osób niepełnosprawnych od strony ulicy Limanowskiego – tłumaczy Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika Wydziału Inwestycji Drogowych w dąbrowskim Urzędzie Miejskim.

Ostatnio poprawione zostało natomiast oświetlenie przy dojściu do pociągów.

- Oświetlenie dojścia pieszych do dworca kolejowego zostało w ostatnim czasie przebudowane. Funkcjonujące wcześniej oświetlenie "solarne", przy coraz krótszym dniu, okazało się nie wystarczające. Dlatego zamontowane zostało oświetlenie zasilane z sieci energetycznej, które pokrywa swoim działaniem całą trasę dojścia – wyjaśnia Krzysztof Serafiński.

Tak więc nie pozostaje nic innego, jak mieć nadzieję, że miasto uzyska nową decyzję ZRID jak najszybciej, co pozwoli z kolei na lepsze przygotowanie dojścia na perony.


zdjęcia snf (51).gif https://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/dabr...117/zd/66456153
warius
Wczoraj od strony dworca zostało już usypane dojście do nowych schodów prowadzących do tunelu, a od strony Limanowskiego wygrodzono już wstępnie dojście do windy, kwestia dni jak przeniosą ruch pieszy do wybudowanego tunelu i będzie można też korzystać z wind.
szer
Ruch pieszych już jest przeniesiony do tunelu. Dodatkowo zaczęli montować elementy zadaszenia na peronie.
:)
^^^
dobre wieści, szczególnie z tym zadaszeniem, bo teraz pasażerowie nie mają się gdzie schować, no i bez tego nie ukończy się peronów, instalacji, systemów informacji, oświetlenia.

Z tunelem to już nie mogli za długo czekać. Układają już tory nad tunelem przy Konopnickiej, a to chyba ostatni brakujący odcinek i zaraz będzie mogła wjechać podbijarka, a potem prace przy nowej trakcji.

No to mamy pierwszy tunel otwarty anv (2).gif fnd (7).gif , ale jeszcze daleko do jego ukończenia. Teraz czekamy na kolejne 4. A potem kiedyś przebudowa przy Granicznej i dobudowa brakującego przy Podłęknickiej / Wróblewskiego

CYTAT
fb Nowak-Mosty

Intensyfikujemy prace w rejonie przejścia podziemnego pieszo-rowerowego w ciągu ulicy Marii Konopnickiej ????Jednocześnie trwają prace związane z układaniem torowiska jak i kolejnych segmentów żelbetowych samego przejścia. Prace są prowadzone zgodnie z harmonogramem, by jak najszybciej udostępnić przejście dla mieszkańców - relacjonuje dyrektor kontraktu Pan Arkadiusz Stolarz


zdjęcia

snf (51).gif https://scontent.fktw4-1.fna.fbcdn.net/v/t1...amp;oe=61A19E03

snf (51).gif https://scontent.fktw1-1.fna.fbcdn.net/v/t1...amp;oe=61A233F9

Dawniej na łuku tory były blisko siebie. Teraz dobrze widać na ostatnim zdjęciu jak bardzo je oddalili. A jeszcze po bokach w przyszłości 2 tory, które muszą się zmieścić
Sebastian22
CYTAT(:) @ pią, 29 paź 2021 - 11:54) *
^^^
dobre wieści, szczególnie z tym zadaszeniem, bo teraz pasażerowie nie mają się gdzie schować, no i bez tego nie ukończy się peronów, instalacji, systemów informacji, oświetlenia.

Z tunelem to już nie mogli za długo czekać. Układają już tory nad tunelem przy Konopnickiej, a to chyba ostatni brakujący odcinek i zaraz będzie mogła wjechać podbijarka, a potem prace przy nowej trakcji.

No to mamy pierwszy tunel otwarty anv (2).gif fnd (7).gif , ale jeszcze daleko do jego ukończenia. Teraz czekamy na kolejne 4. A potem kiedyś przebudowa przy Granicznej i dobudowa brakującego przy Podłęknickiej / Wróblewskiego

CYTAT
fb Nowak-Mosty

Intensyfikujemy prace w rejonie przejścia podziemnego pieszo-rowerowego w ciągu ulicy Marii Konopnickiej ????Jednocześnie trwają prace związane z układaniem torowiska jak i kolejnych segmentów żelbetowych samego przejścia. Prace są prowadzone zgodnie z harmonogramem, by jak najszybciej udostępnić przejście dla mieszkańców - relacjonuje dyrektor kontraktu Pan Arkadiusz Stolarz


zdjęcia

snf (51).gif https://scontent.fktw4-1.fna.fbcdn.net/v/t1...amp;oe=61A19E03

snf (51).gif https://scontent.fktw1-1.fna.fbcdn.net/v/t1...amp;oe=61A233F9

Dawniej na łuku tory były blisko siebie. Teraz dobrze widać na ostatnim zdjęciu jak bardzo je oddalili. A jeszcze po bokach w przyszłości 2 tory, które muszą się zmieścić


Filmik z przejścia i kratownic zadaszenia - super ze będzie duże a nie takie jak były smile2.gif

https://www.youtube.com/watch?v=IIwXFMDP1e0
:)
^^^
dopiero było info, że zaczęli konstrukcję zadaszenia a tu już widać, że sporo stoi smile2.gif Wygląda jak na projekcie. Zobaczymy co z poczekalniami, bo chyba miały być pod tym zadaszaniem jakieś dwie zabudowane, z tym, że już bez klimatyzacji tak jak było w starej.
Wiadomo, że na peronie przy dworcu takiego zadaszenie nie dało się za bardzo zrobić i zasłaniałby budynek. Tam będą jakieś wiaty plus poczekalnia zewnętrzna zbudowana obok dworca (przez wykonawcę remontu dworca).
W przyszłości, gdy zostanie dobudowany 3 peron (w stronę Katowic), to też powinien być zadaszony jak 2. Na pociągi KŚ i w przyszłości na SKM będzie oczekiwało pewnie więcej osób niż na dalekobieżne.

Mam inne nowe info: rano widziałem znowu ruch na końcu Kościuszki i przyszłym rondzie - pojawiło się znowu dużo sprzętu i ludzie. Czyżby wznowienie albo jakieś "prace zabezpieczjace" ?

Oby jak najszybciej był dojazd. To nie tylko bieżące utrudnienia dla mieszkańców, ale i przyzwyczajenia. Przy dworcu i od strony Limanowskiego pozostawiano samochody. Tam już brakowało często miejsca na tych błotach. Teraz bez dojazdu musiało się to zmienić i po otwarciu parkingów od nowa będą się musiały zmienić przyzwyczajenia.

Gdyby zrobić przekop do tunelu, to do dworca w tej chwili nie byłoby z żadnej strony dojazdu, a tam wkrótce miejmy nadzieję, że podpiszą umowę z wyłonionym wykonawca dworca
:)
i filmik z Gołonoga snf (51).gif https://www.youtube.com/watch?v=G6Ix_VauzzA
warius
:)
^^^
oby dołożyli, bo pewnie taniej nie będzie w przyszłości. Drogo, ale tunel długi. Widać też kolejne propozycje i jakie różnice. Chyba, że tam jeszcze planowana ostatecznie aukcja hmm

Tymczasem w centrum świeże fotki z postępami od nddg snf (51).gif https://www.dabrowa.pl/DG_FOTO_ALBUM/ALBUM/...1103/index.html

Potwierdzenie powrotu robót w tamte okolice

Po ilu latach doczekaliśmy się tego przejścia podziemnego ?????
Kładka kolejowa została rozebrana w okolicach 2003 roku. Tyle lat ma nasze forum. A nie pamiętam już ile lat wcześniej była zamknięta... Minęło pokolenie, szkoda gadać
:)
CYTAT
naszemiasto

Nowy tunel w Dąbrowie Górniczej coraz bliżej! Budują perony, wymieniają tory, działają już dwie windy

Trwa budowa nowych peronów i wymiana torów kolejowych w rejonie dworca PKP w śródmieściu Dąbrowy Górniczej. Powstaje też nowe przejście pieszo-rowerowe pod torami na ulicy Konopnickiej, które zastąpi obecny przejazd kolejowy. Ma być gotowe jeszcze w listopadzie. Kierowcy pojadą natomiast nowym tunelem, który powstaje w ciągu ulicy Kościuszki.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zwiększy poziom bezpieczeństwa, dostęp do kolei i usprawni komunikację drogową w mieście. Podróżni w stacji Dąbrowa Górnicza korzystają już z dwóch wind, którymi wygodnie i bezpiecznie mogą dostać się na nowy peron od strony ul. Limanowskiego. Docelowo stacja będzie wyposażona w trzy windy i pochylnie. Prace są kontynuowane.

- Powstaje przejście podziemne, prowadzące na perony w stacji. Po zakończeniu prac przejście połączy perony z projektowanym centrum przesiadkowym oraz parkingami przy ul. Kościuszki i ul. Limanowskiego. Budowany jest także nowy peron i tor od strony ul. Kolejowej ? informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym zapewni też nowy tunel kolejowy. Pociągi jeżdżą już po nowym torze. Wykonawca, Nowak Mosty oraz dąbrowski Complex, prowadzi roboty przy drugim torze na nowym obiekcie. W tunelu będzie ulica, chodnik i ścieżka rowerowa. Ten etap prac jest zaplanowany do końca marca 2022 roku.

Kontynuowane są też roboty przy budowie przejścia pieszo-rowerowego przy ul. Konopnickiej, które powstaje w miejscu przejazdu w poziomie szyn. Nowy obiekt zostanie udostępniony mieszkańcom z końcem listopada.

- Intensyfikujemy prace w rejonie przejścia podziemnego pieszo-rowerowego w ciągu ulicy Marii Konopnickiej. Jednocześnie trwają prace związane z układaniem torowiska jak i kolejnych segmentów żelbetowych samego przejścia. Prace są prowadzone zgodnie z harmonogramem, by jak najszybciej udostępnić przejście dla mieszkańców ? przekazał ostatnio dyrektor kontraktu Arkadiusz Stolarz.

(...)


mamy dokładniejsze terminy.
Na Konopnickiej już na koniec tego miesiąca? Miał być na początku roku. Chyba, że nie ma w tym sprzeczności. Udostępnią przejście w takim surowym nieukończonym stanie jak przy dworcu, a do wykończenia daleko.
Mam taką myśl, że być może do tego czasu chcą zlikwidować całkowicie przejazd. A może chcą skończyć z utrudnieniami kolejowymi przed nowym grudniowym rozkładem? Może też udostępnią całą stację i oba perony? Wtedy stacja będzie mogła jednocześnie obsługiwać więcej niż 1 pociąg, a odcinek jednotorowy trochę krótszy (prace w Gołonogu), bo nowe rozjazdy między przejazdem a wiaduktem. Wtedy może upchają więcej pociągów i nie będą musiały omijać DG przez Sosnowiec Południowy...

Otwarcie w centrum do końca marca? To muszą ostro ruszyć.
:)
Trochę mam wątpliwości do aktualności tamtego artykułu, który sam cytowałem tzn jest nowy, ale czy całe info w nim zawarte jest aktualne.
Jeśli chodzi o tunel na Konopnickiej to data to nowość, więc chyba mają dobre dane, ale data obok dworca - marzec to nie wiem czy już dawno temu nie padła, jeszcze przed wstrzymaniem prac.
I info o czynnych 2 windach przy tunelu obok dworca. Tej trzeciej jeszcze nie uruchomili? To chyba dziwne, bo chyba nie zrobiliby takiego utrudnienia.
warius
W środę jeszcze trwały prace w szybie windowym więc może jakaś techniczna obsuwa.
:)
^^^
skoro z tym jest ok, to może i tamte terminy mają aktualne. Oby. Często piszą kilka nowych zdań, a resztę kopiują, często staroci.
Rokko31
Byłem dzisiaj na przejeździe Konopnickiej pracę są w lesie z tym tunelem wątpię żeby przez 2-3 tygodnie tak szybko zrobili i oddali do użytku tunel.
warius
Odnośnie 3 windy

CYTAT
Budowniczy centrum przesiadkowego przy stacji w centrum Dąbrowy Górniczej otrzymali w piątek zgodę na uruchomienie trzeciej windy. Ułatwia ona podróżnym dostanie się na peron od strony ul. Kolejowej.

Dwie windy, które umożliwiają dotarcie na peron nr 2 od strony ul. Limanowskiego, zostały oddane do użytku pod koniec października. W piątek 5 listopada Urząd Dozoru Technicznego wydał natomiast zgodę na uruchomienie trzeciej windy, która ułatwia dotarcie na peron od strony ul. Kolejowej. Postawił jednak warunek.

– Warunkiem uruchomienia windy jest wybrukowanie dojścia do niej, co stanie się na początku tego tygodnia – zapewnia Arkadiusz Stolarz, dyrektor kontraktu z firmy Nowak-Mosty.
:)
^^^ i dalej było info jak z tunelem na Konopnickiej - "najbliższe tygodnie"

CYTAT
UM
(...)
Wygodną i bezpieczną podróż z jednej strony miasta na drugą ? bez konieczności zatrzymywania się przed przejazdem kolejowym ? zapewni kierowcom, rowerzystom i pieszym tunel budowany pod torami na przedłużeniu ul. Kościuszki. Będzie on częścią nowego układu drogowego łączącego ulice Sobieskiego i Limanowskiego z ulicą Kolejową i Robotniczą.

Tunel pieszo-rowerowy pod torami już wkrótce będzie gotowy

Jednym z pierwszych efektów budowy nowego układu komunikacyjnego w śródmieściu Dąbrowy Górniczej będzie otwarcie nowego tunelu przy ul. Konopnickiej. Powinno to stać się faktem w najbliższych tygodniach. Nowa przeprawa będzie służyć wyłącznie pieszym i rowerzystom.

Zgodnie z harmonogramem, w październiku budowniczy pieszo-rowerowego przejścia zainstalowali pod dawnym przejazdem drugi segment tunelu. Obie części zostały zespolone, zaizolowane i zasypane od góry oraz przekazane torowcom, którzy ułożyli na górze drugi tor.

? W tej chwili jesteśmy na etapie zbrojenia, szalowania i betonowania elementów żelbetowych wykonywanych techniką na mokro ? mówi Arkadiusz Stolarz. Chodzi o strefy wyjść i wejść do tunelu.
W kolejnym etapie planowane jest wykonanie zjazdu i wyjazdu z tunelu.
(...)



nie wiem od kiedy się to zmieniło, ale została podmieniona wizualizacja, którą posługuje się UM. Układ przystanków przed dworcem jest inny niż dawniej i w projektach. Tak samo część sąsiadującego z nimi parkingu. Nie wiadomo teraz co jest aktualne.
Dawniej część peronów była pod kątem, a teraz prostopadle i nie ma zatoczek.

Słabo widać, ale dawniej chyba wszystkie autobusy miały podjeżdżać od tej samej strony, a teraz być może z z różnych stron, w zależności od kierunku i może osobne przystanki, też w zależności od kierunku kursu

PS. Na Kościuszki zaczęli układać krawężniki
warius
CYTAT
Rozpoczęła się przebudowa przystanku Dąbrowa Górnicza Gołonóg. Wiadukt kolejowy zwiększy bezpieczeństwo na skrzyżowaniu torów i drogi. Już przy torach rozpoczęła się budowa nowych słupów sieci trakcyjnej. Wartość inwestycji to 55 mln zł netto przy planowanym wsparciu funduszy unijnych. Prace realizują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Miasto.

Rozpoczęła się przebudowa przystanku, poprzedzona wykonaniem dokumentacji projektowej. Ruch kolejowy i drogowy będą utrzymane. Prace będą prowadzone pod jednym torem. Pierwsze roboty obejmują wykonanie fundamentów pod nowe słupy sieci trakcyjnej. Budowany jest tymczasowy przejazd kolejowo–drogowy.

Nowy wiadukt kolejowy zapewni bezpieczeństwo kierowcom i mieszkańcom Dąbrowy Górniczej obok przystanku Gołonóg, w miejscu przejazdu kolejowo-drogowego. Pod wiaduktem będzie droga, ścieżka rowerowa i chodnik. Nowe rozwiązanie usprawni komunikację drogową w mieście.

Na przystanku Dąbrowa Górnicza Gołonóg zwiększy się dostępność do kolei. Zbudowane zostaną nowe perony zewnętrzne – przy budynku dworca oraz od strony ul. Parkowej. Będą wyższe, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Zostaną zamontowane wiaty, ławki i oświetlenie. Oznakowanie oraz nagłośnienie usprawnią podróże. PLK zbudują przejście podziemne łączące perony z budynkiem dworca i projektowanym centrum przesiadkowym. Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się będą mogły skorzystać z wind.

Przebudowa obejmie tory i sieć trakcyjną. Zostanie zabezpieczony teren pod dodatkowe tory dla kolei aglomeracyjnej.

Zadanie jest realizowane we współpracy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i Gminy Dąbrowa Górnicza w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”. Wartość inwestycji to ok. 55 mln zł netto, w tym udział PLK to ponad 26 mln zł netto. Projekt ubiega się o dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prace są przewidziane do końca 2022 roku.

PLK budują wiadukt kolejowy i przejścia podziemne także na stacji Dąbrowa Górnicza. W przyszłym roku rozpoczną się roboty budowlane na obiektach w Myszkowie i Żorach.

Wiadukty w woj. śląskim są budowane w ramach ogólnopolskiego projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”. Zadanie ma wartość ponad 300 mln zł i obejmuje budowę 25 wiaduktów w całej Polsce, w tym 12 wiaduktów kolejowych, 10 wiaduktów drogowych, 2 przejść dla pieszych pod torami i 1 wiaduktu pieszo-rowerowego.


źródło
:)
^^^
czegoś tu nie rozumiem. Przecież zewnętrzne tory będą dla SKM, a wewnętrzne dla dalekobieżnych. Nie wiem co teraz tam właściwie zbudują. Czy przesuną obecne 2 tory do tych zewnętrznych peronów (dziwne by to było), czy na przystanku dobudują dodatkowe i będą tam od razu 4 tzn, że przed peronami lokalne pociągi będą zmieniały tor do tych zewnętrznych peronów, a dalekobieżne będą jechały dotychczasowymi tylko bliżej siebie na środku.
Nie wiadomo czy dla dalekobieżnych w przyszłości powstanie kiedyś peron czy nigdy, bo i tak się nie będą zatrzymywać.
No i jeszcze jest możliwość, że obecne tory zbliżą do siebie, po zewnętrznych stronach dobudują jednokrawędziowe perony, a w przyszłości staną się one wyspowe, gdy dobudują dopiero wtedy właściwe zewnętrzne tory aglomeracyjne.

A w centrum nad drugim torem wisi już trakcja. Nie wiem jak przed samym dworcem, bo tam dźwig budował zadaszenie
warius
CYTAT(:) @ śro, 10 lis 2021 - 12:17) *
będą tam od razu 4 tzn, że przed peronami lokalne pociągi będą zmieniały tor do tych zewnętrznych peronów, a dalekobieżne będą jechały dotychczasowymi tylko bliżej siebie na środku.


To rozwiązanie wydaje mi się aktualne.
Dave
CYTAT(:) @ śro, 10 lis 2021 - 12:17) *
^^^
czegoś tu nie rozumiem. Przecież zewnętrzne tory będą dla SKM, a wewnętrzne dla dalekobieżnych. Nie wiem co teraz tam właściwie zbudują. Czy przesuną obecne 2 tory do tych zewnętrznych peronów (dziwne by to było), czy na przystanku dobudują dodatkowe i będą tam od razu 4 tzn, że przed peronami lokalne pociągi będą zmieniały tor do tych zewnętrznych peronów, a dalekobieżne będą jechały dotychczasowymi tylko bliżej siebie na środku.



Dokładnie to samo sobie pomyślałem Uśmieszku! Ale media to wiadomo, że głupoty często piszą. A dodatkowe tory "aglomeracyjne" w Gołonogu to chyba daleeeekaaaa przyszłość. I póki co tylko rezerwa pod nie (jest gdzie).

PS. Nie wisi TRAKCJA tylko SIEĆ trakcyjna ;)
Sebastian22
https://www.youtube.com/watch?v=BO-IRX-dqTU

Tak wygląda wiata - dobrze że zdecydowali się na taką a nie coś co było przedtem, ale też i peron jest teraz szerszy.
Rokko31
Cały czas żałuje że remontujemy ruinę a nie postawimy nowego, małego, nowoczesnego dworca ze szkła żeby była wizytówka DG. Ta stara ruina nie będzie pasować do nowych peronów, ehh Polacy nie potrafią iść z duchem czasu
Sebastian22
CYTAT(Rokko31 @ sob, 13 lis 2021 - 11:03) *
Cały czas żałuje że remontujemy ruinę a nie postawimy nowego, małego, nowoczesnego dworca ze szkła żeby była wizytówka DG. Ta stara ruina nie będzie pasować do nowych peronów, ehh Polacy nie potrafią iść z duchem czasu

Czy ja wiem czy nie pasuje....zobacz jak to wygląda w Myszkowie - dworzec jest praktycznie taki sam.
DG niema wielu zabytków bo miasto jest młode więc każdy budynek powinien być zachowany w miare możliwości. Dziś żaden dworzec już nie będzie tym czym był kiedyś - teraz wystarczą kasy, mała poczekalnia i tyle.
:)
No właśnie w DG jest niewiele tak starych budynków i byłoby szkoda. Można było dobudować nowoczesną szklaną część np poczekalnię, ale to trudna sprawa żeby dobrze wyszło. Musiałby być naprawdę dobry projekt, a czy udałoby się to z PKP, który stara się wszystko raczej jak najmniejszym kosztem. Zobaczymy jak wyjdzie ta poczekalnia, którą zbudują obok dworca, która ma mieć ceglaną ewlewację nawiązującą do niego.
:)
zdjęcia z Gołonoga snf (51).gif https://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/budu...301/zd/66921749
:)
kolejne z Gołonoga snf (51).gif https://www.dabrowa-gornicza.pl/galerie/pra...o-dg-golonog-2/

A według OpenStreetMap w centrum jest już 3 winda. Tam ktoś bardzo pilnuje tej inwestycji i na bieżąco aktualizuje. Nawet tymczasowe dojścia, postępy wykopów itp.

Fajnie by było jakby jeszcze w tym roku otworzyli "relację" Kościuszki - Kolejowa. Chyba na to jest jakaś szansa. Oby też były te pozwolenia, a to trudno przyspieszyć, gdzie wymagane terminy decyzji, na odwołania itp
warius
CYTAT
Robert Warwas - Poseł na Sejm RP jest w miejscowości Dąbrowa Górnicza.

Przebudowa dworca kolejowego #Centrum #DąbrowaGórnicza staje się faktem❗️ Umowa na przebudowę dworca #PKP w centrum Dąbrowy Górniczej została podpisana 15 listopada br., a już we wtorek nastąpi przekazanie placu budowy👷🏻‍♂️🧱
:)
^^^
fnd (2).gif

nie widziałem źródła tego info i nie widzę, może usunięte i np ogłoszą wspólnie w momencie przekazania placu budowy

no i kiedy został zamknięty dla pasażerów- czasem nie gdzieś na przełomie 80/90? Potem przeniesiony do drugiego dworca przy Kościuszki, który został zamknięty z 10 lat temu.
W tym pierwszym działała jeszcze nastawnia do czasu budowy kontenera. Cicho o planach jej powrotu do budynku, a dawno temu pojawiały się takie info
warius
^^
wczoraj ten post został udostępniony na jeden z Dąbrowskich grup FB, a jak wszedłem na profil RW to rzeczywiście nie mogłem go znaleźć, pewnie jest tak jak piszesz, jakiś wspólny sukces trzeba ogłosić wink.gif

Wykonawca Berger Bau już to wrzucił do swoich aktualnych realizacji więc raczej jest dobrze smile2.gif

:)
Na Kościuszki zaczęli układać pierwszą warstwę asfaltu
warius
CYTAT
Zamknięcie przejazdu przy ul. Parkowej pozwoli na rozpoczęcie budowy tunelu drogowego pod torami. W tym czasie mieszkańcy będą mogli korzystać z wybudowanego obok tymczasowego przejścia i przejazdu.

Przebudowę peronów oraz układu torowego i drogowego przy stacji Dąbrowa Górnicza Gołonóg, PKP PLK i miasto zleciły w zeszłym roku firmie Nowak-Mosty. Ponieważ wartą 67,5 mln zł inwestycję zaplanowano w systemie „zaprojektuj i wybuduj”, wejście w teren poprzedziły prace projektowe.

By-pass ułatwi przejazd w czasie budowy tunelu

Prace w rejonie przejazdu rozpoczęły się na początku września od przebudowy odwodnienia poza pasem drogowym. Jednocześnie ekipy budowlane zaczęły przygotowania do budowy tymczasowego przejścia i przejazdu przez tory.

W ostatnich tygodniach prace nabrały tempa. Na przejeździe zainstalowano właśnie urządzenia sterowania ruchem, do wyasfaltowania pozostał dojazd po obu stronach torów. Gotowe jest już także tymczasowe wejście na peron oraz przejście przez tory.

– Przejazd zostanie zamknięty po południu w środę 24 listopada i wtedy też ruch zostanie przekierowany na specjalnie wybudowany by-pass – zapowiada Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika Wydziału Inwestycji Drogowych.

Zamknięcie przejazdu umożliwi rozpoczęcie budowy tunelu drogowego pod torami. Mieszkańcy – pieszo, na rowerze i samochodami – zyskają bezpieczną przeprawę na drugą stronę, bez konieczności stania przed szlabanami.

To nie jedyne ułatwienia na stacji Gołonóg, gdzie powstaną nowe zewnętrzne perony: przy budynku dworca oraz od strony ul. Parkowej. Komunikację między nimi oraz przejście z jednej strony miasta na drugą ułatwi bowiem podziemne przejście. – Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się będą mogły skorzystać z wind – podkreśla Katarzyna Głowacka z biura prasowego PKP PLK.

Przebudowa obejmie również tory i sieć trakcyjną. Zostanie zabezpieczony teren pod dodatkowe tory dla kolei aglomeracyjnej.

Po obu stronach torów powstaną ronda

Projekt przebudowy układu drogowego przy stacji w Gołonogu przewiduje także budowę rond na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Uklańskiego (dawniej Piecucha) oraz Parkowej i Wczasowej.

Termin zakończenia prac zaplanowano na 31 grudnia 2022 roku.

Ze względu na nieuregulowane kwestie własnościowe terenów wokół dworca w Gołonogu, część inwestycji związana z budową nowych miejsc parkingowych będzie zrealizowana w kolejnym etapie.

– Pracujemy nad tym, żeby załatwić tę sprawę i poszerzyć zakres inwestycji o te elementy. Jesteśmy w kontakcie z wojewodą, jako reprezentantem Skarbu Państwa, żeby uregulować stan prawny tych nieruchomości – przypomina Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Prezydent podkreśla, że miasto nadal będzie zabiegać, by PKP przebudowały także dworzec w Gołonogu. – Jesteśmy gotowi – tak jak w przypadku centrum – zobowiązać się do wynajmu powierzchni na przebudowanym dworcu – dodaje Marcin Bazylak.

:)
^^^
i tak też powinno być na Konopnickiej do czasu otwarcia tunelu drogowego.

Szkoda innej sprawy. W centrum został zdemontowany przejazd na przejściu obok peronów. Można było z PKP ustalić, żeby go przenieść na miejsce niedoszłego tunelu pieszego w okolicach Podłęknickiej i Wróblewskiego, w miejscu dzikiego przejścia i służyłoby do czasu budowy tunelu, na który nie wiadomo ile lat przyjdzie poczekać. A jeśli nie tam to np przy ul. Średniej albo przy przystanku Pogoria.
:)
Można już dojechać do usług przy Kolejowej od strony Kościuszki.
Są już słupy oświetleniowe. Pewnie szybko powstaną chodniki, żeby można było normalniej dojść do dworca i zmienić obecną trasę. Bez tego nie można odkopywać wjazdu do tunelu.

Oby wreszcie zrobili chodniki i drogi rowerowe przy Kolejowej oraz warstwę ścieralną (+ na Kościuszki) i otworzyli. Bez pozwolenia pewnie nie mogą całkowicie otworzyć, ale z tego co zapowiadali to już niedługo powinno być nowe. Zawsze byłyby trochę mniejsze utrudnienia do czasu otwarcia tunelu.

i filmik z Gołonoga snf (51).gif https://www.youtube.com/watch?v=DcK-PQn3d_Y
warius
CYTAT
dabrowa-gornicza.pl

Berger Bau wkrótce rozpocznie przebudowę dworca w centrum Dąbrowy Górniczej


Mieszkańcy Dąbrowy Górniczej mogą już rozpocząć odliczanie. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w lutym 2023 będący dziś ruiną dworzec w centrum stanie się wizytówką miasta.

Najpierw sprawy organizacyjne, żeby nie było chaosu

Przebudowę dawnego dworca Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej Polskie Koleje Państwowe SA zleciły firmie Berger Bau Polska. Warta prawie 15 mln zł umowa została podpisana 15 listopada i od tego dnia liczony jest termin realizacji prac. To 65 tygodni.

We wtorek do Dąbrowy Górniczej przyjechali przedstawiciele PKP SA, by rozpocząć proces przekazywania wykonawcy placu budowy. W spotkaniu w Fabryce Pełnej Życia uczestniczyli również przedstawiciele miasta i PKP PLK, a także firm Nowak-Mosty i Complex Dąbrowa Górnicza. Budują one centrum przesiadkowe przy dworcu oraz nowy układ drogowo-torowy wokół.

– Dworzec jest centralną wyspą pośrodku naszego placu budowy. Bez dobrej koordynacji prac, ustalenia dojazdu i lokalizacji zaplecza dojdzie do potężnego chaosu – mówił Krzysztof Klimosz, inżynier kontraktu budowy centrum przesiadkowego.

Damian Rutkowski, wiceprezydent Dąbrowy Górniczej: – Szczegółowe i kompromisowe porozumienie mają wypracować w najbliższych dniach kierownicy budowy ze strony wykonawców inwestycji. Potem przedstawią nam wyniki uzgodnień.

Berger Bau Polska przebuduje dworzec według projektu przygotowanego przez GPVT Pracownię Architektoniczną z Poznania. Opuszczony i niszczejący od wielu lat budynek zostanie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W środku przewidziano m.in. windę osobową, przy głównym wejściu zostanie wybudowana pochylnia, a w budynku i w jego bezpośrednim otoczeniu powstaną ścieżki dla osób niewidomych i niedowidzących.

Miasto wynajmie na dworcu ponad 280 m kw. powierzchni

W parterowej części zaplanowano kasy, poczekalnię, toalety i dwa punkty komercyjne. Projekt przewiduje także wydzielenie powierzchni biurowych na parterze i pierwszym piętrze. Porozumienie z PKP SA, pod którym w lutym podpisali się wiceprezydent Damian Rutkowski i sekretarz miasta Iwona Bednarska zakłada, że kolej wynajmie miastu na preferencyjnych warunkach ponad 280 m kw.

W trakcie prac wypięknieje oczywiście elewacja ze wszystkimi architektonicznymi detalami. Zabytkowy charakter obiektu podkreślą odtworzone na wzór historycznych stolarka okienna i drzwiowa oraz poszycie dachowe. Uzyskany efekt podkreśli nowa iluminacja budynku.

Projekt przewiduje także zagospodarowanie terenu wokół dworca. W sąsiedztwie parkingu powstaną suche ogrody deszczowe o powierzchni 256 m kw. złożone z około 2500 roślin. Ich głównym zadaniem będzie wstępne filtrowanie wody opadowej, a także stopniowe uwalnianie jej do gleby.


Potwierdzenie smile2.gif super news.
warius
Tymczasowy przejazd w Gołonogu już działa



cała galeria

https://www.dabrowa-gornicza.pl/galerie/cen...dl-do-historii/

CYTAT
Przejazd kolejowy w Gołonogu przeszedł do historii. Rozpoczyna się budowa tunelu pod torami -

Zgodnie z zapowiedziami, w środę po południu przejazd kolejowy w Gołonogu został zamknięty. W tym miejscu rozpocznie się teraz budowa tunelu. Nim powstanie, mieszkańcy będą korzystać z tymczasowego przejścia i przejazdu wybudowanego obok.

W pierwszej kolejności prace rozpoczną się pod torem w kierunku Ząbkowic

Przejazd został zamknięty punktualnie o godz. 17.30. Przedstawiciele firmy Nowak-Mosty zaczęli kierować wtedy mieszkańców na nową przeprawę. W tym czasie z obu stron starego przejazdu ustawiono betonowe zapory.

Zamknięcie przejazdu umożliwi rozpoczęcie w tym miejscu budowy tunelu. W pierwszej kolejności prace rozpoczną się pod torem w kierunku Ząbkowic. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem na przełomie marca i kwietnia przeniosą się pod tor w kierunku Sosnowca.

Mieszkańcom tunel pod torami ma zostać udostępniony na koniec 2022 roku. Będzie nim można przejść pieszo, przejechać na rowerze i samochodem. Nim do tego dojdzie po obu stronach torów ? na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Uklańskiego (dawniej Piecucha) oraz Parkowej i Wczasowej ? powstaną ronda.

Na stacji w Gołonogu powstaną nowe perony i przejścia podziemne

Wraz z pracami przy budowie tunelu i nowego układu drogowego trwać będą prace przy infrastrukturze kolejowej. Przy budynku dworca i od strony ul. Parkowej powstaną nowe zewnętrzne perony. Komunikację między nimi ułatwi podziemne przejście. ? Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się będą mogły korzystać z wind ? zapowiada Katarzyna Głowacka z biura prasowego PKP PLK.
:)
z tamtego tekstu o dworcu wynika, że jeszcze placu nie przekazali, tylko dopiero będą się dogadywać. Oby to kwestia dni, ważne że na dobrej drodze smile2.gif
Na szczęście dojazd od Kościuszki już jest, bo tak gdyby zaczynali wykop do tunelu, a nie było tego dojazdu to dworzec rzeczywiście byłby odcięty.
Wykonawca dworca będzie musiał pewnie rozebrać kawałek nowego peronu przed dworcem. Na pewno przecież trzeba będzie odkopać fundamenty i zrobić izolację.

nowe foty - dworzec i okolice snf (51).gif https://www.dabrowa-gornicza.pl/galerie/cen...przed-remontem/

no to niedługo chyba znikną te drzewka z budynku. Do tej pory można było po nich rozpoznać porę roku zdjęć dworca heh biggrin.gif
Pewnie byłby w lepszym stanie, gdyby PKP go kiedyś zabezpieczyło. Nawet gdy załatano dziurę w dachu to samymi deskami i niczym ich nie przykryli, choćby jakaś plandeką. Ach szkoda gadać...
Rokko31
Taką ruinę remontować aż szkoda tych mln, a można byłoby super funkcjonalny i nowoczesny dworzec zbudować za to lac.gif
Czy cały peron będzie zadaszony czy tylko ten kawałek a reszta bez dachu? Czy wyjście-wejście ze/do schodów będzie też miało zadaszenie, czy tak zostanie ten kawałek bez dachu??
:)
^^^

Tylko ten kawałek. Nie pamiętam projektu, ale wydaje mi się, że pewnie zadaszą wszędzie schody, bo taki standard chyba w PKP i wszędzie gdzie budują przejścia to zejścia są zadaszone ( i też ochrona przez zalewaniem w czasie ulew). I pewnie ten kawałek będzie bez dachu. Szkoda, bo lepiej byłoby zaprojektować zadaszenie, które ogarnęłaoby też od razu schody. Lepiej by to też wyglądało.
Ja sam obawiam się wykończenia przejścia podziemnego. Czy będzie dobre oświetlenie, i co z podłogą i schodami. Mam nadzieję, że nie zostawią tam gołego betonu, a będą jakieś kamienne płyty (na podłodze). Teraz powstają dziesiątki takich przejść w przeróżnych wiochach na bocznych trasach i widziałem gdzieś, że marnie zostawili bo goły beton. Nasz dworzec i stacja miała spełniać wyższe standardy, kiedyś to opisywałem, jak z kategoriami. Dobrze, że chociaż będzie dynamiczna informacja.


I chyba za optymistycznie pisałem o tym możliwym otwarciu wcześniej Kolejowej. Po ostatnich zdjęciach widać, że kawałek ominęli przy kładzenia asfaltu i chyba budują tam dopiero jakieś mury oporowe.
I widać chyba też budowę nowego dojścia do peronów

i jeszcze:

CYTAT
dg.pl

DRUGI ETAP PROGRAMU KOLEJ PLUS. PROJEKT Z DĄBROWY MA SZANSĘ NA DOFINANSOWANIE

13 projektów kolejowych z regionu ubiega się o dofinansowanie w ramach rządowego programu Kolej Plus. Wśród z nich jest przedsięwzięcie z Dąbrowy Górniczej. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia złożyła dokumenty do drugiego etapu naboru.

Projekty zgłoszone przez GZM dotyczą zarówno budowy nowych torów lub ich modernizację, jak również budowę nowych przystanków kolejowych. Łączna wartość tych inwestycji to ponad 1,5 mld zł. Przyznanie tej dotacji będzie krokiem przybliżającym do powstania Kolei Metropolitalnej w GZM, a odbudowa znaczenia transportu szynowego usprawni codzienne podróże mieszkańców.
Przedsięwzięcia zgłoszono do programu znajdują się w różnych częściach aglomeracji. Zadanie z naszego miasta obejmuj rejon m.in. Strzemieszyc i Gołonoga i nosi nazwę ?Rewitalizacja linii kolejowej nr 162 na odcinku Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce ? Dąbrowa Górnicza Huta Katowice (posterunek odgałęźny) oraz jej odbudowa na dalszym odcinku do stacji Dąbrowa Górnicza, wraz z odbudową przystanku osobowego Dąbrowa Górnicza Tworzeń i rozbudową przystanku osobowego Dąbrowa Górnicza Gołonóg?.

Wszystkie zgłoszone projekty wpisują się w koncepcję Kolei Metropolitalnej. Dlatego też GZM sfinansuje wymagany wkład własny dla wszystkich projektów, które otrzymają dotację na realizację. Szacunkowo ten wkład może wynieść ponad 220 mln zł.

? Budżet całego programu to 6,5 mld zł, podczas gdy z całego kraju deklarowanych jest łącznie ponad 40 wniosków o sumarycznej wartości ok. 16,5 mld zł. Oznacza to, że z terenu Metropolii oraz pozostałej części województwa śląskiego, zgłaszanych jest ok. 1/3 wszystkich wniosków w Polsce ? zauważa Wojciech Dinges, zastępca dyrektora Departamentu Komunikacji i Transportu GZM.

? Wyniki oceny i pozycje w ogólnopolskim rankingu poznamy pod koniec I kwartału 2022 r. Musimy pamiętać, że zgłaszane w ramach GZM projekty, będą porównywane z innymi, które np. przewidują budowę zupełnie nowych linii kolejowych (np. Kraków-Olkusz), dlatego też uwzględniając te czynniki, dla części naszych projektów zadeklarowaliśmy wyższy poziom wkładu własnego, aby nasze projekty miały jak najwięcej szans w konkursie ? dodaje.

Przygotowania dokumentacji do drugiego etapu naboru trwały pół roku. W tym czasie przeprowadzona została inwentaryzacja wszystkich wnioskowanych linii i obiektów; wykonane zostały analizy: ruchu, przepustowości, wpływu na otoczenie, analizy środowiskowe, wodne, rozkładów jazdy. Opracowania te zostały również skonsultowane z mieszkańcami, a w badaniach tych wypełnionych zostało ponad 1400 ankiet.

Celem ogólnopolskiego programu Kolej Plus jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia miejscowości zamieszkiwanych przez ponad 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi, a także takich, które posiadają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia. Program jest skierowany przede wszystkim do jednostek samorządu terytorialnego i związków metropolitalnych. Zakłada modernizacje istniejących lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycje punktowe, czyli budowy nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych. Zgodnie z założeniami programu, przedsięwzięcia mogą zostać dofinansowane z budżetu państwa nawet w 85%. Pozostałe 15% kosztów muszą pokryć jednostki samorządu terytorialnego.

W ostatnim czasie infrastruktura kolejowa w Dąbrowie Górniczej pozytywnie się zmienia. Modernizowane są torowiska, trakcje i perony. Remonty przechodzą fragmenty linii pasażerskich i towarowych. Działania związane z rozwojem transportu publicznego to jeden z priorytetów dąbrowskiego samorządu. Przykładem tego rodzaju przedsięwzięć jest m.in. powstające centrum przesiadkowe w śródmieściu, przebudowa układu drogowego w jego rejonie, a także w Gołonogu. Tor obsługujący Kolej Metropolitalną powstaje w centrum, zachowana jest też rezerwa terenowa na wykonanie drugiego. Miejsce pod tory dla pociągów aglomeracyjnych zostanie też przy stacji w Gołonogu. Więcej informacji o drogowych, tramwajowych i kolejowych inwestycjach na terenie miasta na stronie zieloneswiatlo.dg.pl

Inwestycje zgłoszone przez GZM

Projekty liniowe:

Prace na linii kolejowej nr 189 i 132 oraz budowa nowych łącznic Kuźnica ? Bytom w celu stworzenia nowego połączenia Ruda Chebzie/Zabrze ? Bytom, w tym budowa nowych p.o. Ruda Orzegów i Bytom ul. Zabrzańska
Odbudowa linii kolejowej nr 198 Pyskowice ? Pyskowice Miasto dla przywrócenia połączeń: Katowice ? Gliwice ? Pyskowice Miasto
Zwiększenie zdolności przepustowej linii kolejowej nr 140 na odc. Katowice Ligota ? Orzesze Jaśkowice poprzez budowę 2. toru i dod. przystanków osobowych w Mikołowie.
Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy ? Katowice Murcki ? Katowice Ligota linii kolejowej nr 142
Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice ? Ruda Kochłowice ? Katowice linii kolejowej nr 141 na odcinku Gliwice ? Ruda Kochłowice, 164 na odcinku Ruda Kochłowice ? Hajduki i 651 Hajduki ? Gottwald
Rewitalizacja linii kolejowej nr 162 na odc. Dąbrowa Górn. Strzemieszyce ? Dąbrowa Górn. Huta Katowice (p. odg.) do stacji Dąbrowa Górnicza, wraz z odbudową przystanku osobowego D.G. Tworzeń i rozbudową p.o. D.G. Gołonóg
Projekty punktowe

Budowa nowego przystanku osobowego Świętochłowice Mijanka na linii kolejowej nr 137, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na głównej trasie średnicowej Katowice ? Gliwice
Budowa nowego przystanku osobowego Zabrze Zaborze Północ na linii kolejowej nr 137, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na głównej trasie średnicowej Katowice ? Gliwice
Budowa nowego przystanku osobowego Zabrze ul. Armii Krajowej na linii kolejowej nr 137, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na głównej trasie średnicowej Katowice ? Gliwice
Budowa nowego przystanku osobowego Gliwice ul. Bema na linii kolejowej nr 137, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na głównej trasie średnicowej Katowice ? Gliwice
Budowa nowego przystanku osobowego Bytom Os. Arki Bożka na linii kolejowej nr 131, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na trasie Katowice ? Bytom ? Tarnowskie Góry
Budowa nowego przystanku osobowego Bytom Rozbark na linii kolejowej nr 131, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na trasie Katowice ? Bytom ? Tarnowskie Góry
Modernizacja infrastruktury pasażerskiej na stacji Tychy Miasto na linii kolejowej nr 179, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego relacji Katowice ? Tychy Lodowisko



Już nie raz pisałem, że z tego projektu powinno być przebudowane przejście przy Granicznej i nowy przystanek kolejowy obok. A ten program właśnie ma służyć budowie takich dodatkowych przystanków
warius
^ Nowe dojście do dworca funkcjonuje już od wczoraj. Idzie się wzdłuż Kościuszki, nowego ronda i planowanego wjazdu autobusów pod dworzec, Wszystko ładnie wygrodzone i całość po asfalcie, więc komfort dojścia wzrósł względem tego co było do tej pory.
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.