CYTAT
nasze miasto
Inwestycje w Dąbrowie Górniczej. Nowe ronda, wiadukt, perony na stacji w Gołonogu gotowe. A co z dworcem?
Inwestycje w Dąbrowie Górniczej trwają w wielu częściach miasta, ale też kilka z nich ostatnio miało swój finał. Wraz z nadejściem lipca formalnie zakończyła się budowa wiaduktu, nowego układu komunikacyjnego oraz gruntowna przebudowa stacji kolejowej w dzielnicy Gołonóg. Pojawiło się oznakowanie poziome jezdni, ale prowadzone są ostatnie prace porządkowe, trzeba też oddać w pełni pasażerom przejście podziemne pod torowiskiem kolejowym.
Inwestycje w Dąbrowie Górniczej: nowe drogi, ronda i wiadukt
Kluczowe z punktu widzenia kierowców oraz pasażerów było bezpieczne poruszanie się w tej części miasta. By tak się stało w ramach tej ogromnej inwestycji powstał całkiem nowy układ drogowy wraz z wiaduktem kolejowym, który zastąpił kolizyjny przejazd przez tory z rogatkami. Jeszcze kilka miesięcy temu, by dostać się na drugą stronę Dąbrowy Górniczej trzeba było odstać w długim korku swoje. Zwłaszcza, kiedy trzeba było przepuścić dwa, a czasem nawet trzy pociągi, bo przecież prowadzi tędy szlak do Katowic oraz Warszawy, więc ruch kolejowy jest ogromny.
Teraz cały teren wokół dworca kolejowego w Gołonogu, niestety niszczejącego, stał się bardziej przyjazny dla mieszkańców i pasażerów. Już od 28 kwietnia kierowcy korzystają z bezpiecznego przejazdu na drugą stronę miasta pod nowym wiaduktem. Cały czas trwały jednak prace przy budowie nowych dróg, rond, chodników i dróg rowerowych. Teraz to wszystko jest już gotowe.
Prace w rejonie przejazdu kolejowego rozpoczęły się na początku września 2021 roku od przebudowy odwodnienia poza pasem drogowym. Jednocześnie ekipy budowlane zaczęły przygotowania do budowy tymczasowego przejścia i przejazdu przez tory. Zamknięcie przejazdu umożliwiło rozpoczęcie budowy tunelu drogowego pod torami. Wybudowane zostały m.in. ronda na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Uklańskiego oraz Parkowej i Wczasowej. Potem powstały asfaltobetonowe nawierzchnie na drogach rowerowych. Trwają jeszcze wspomniane prace porządkowe.
Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej: kolej zadbała o nowe perony na stacji
Inwestycja w Gołonogu oraz nowy układ torowo-drogowy to wspólne przedsięwzięcie miasta oraz PKP PLK SA. Prace kosztowały 67,5 mln zł i realizowane były przez dąbrowską spółkę Nowak – Mosty.
W ramach inwestycji na stacji w Gołonogu powstały dwa zewnętrzne perony z torami kolei metropolitalnej oraz przejście podziemne pod torowiskiem. Są też nowe dojścia na perony, również od strony ulicy Parkowej. Pojawiły się na peronach wiaty oraz ławki. Na razie nie działają jeszcze zegary, ale za to słychać bieżące komunikaty, płynące z systemu informacji pasażerskiej. Zapowiadane są kolejne składy albo też nadawane ostrzeżenia o przejeździe pociągów, które mkną tędy z dużą prędkością i nie zatrzymują się na tej stacji.
– Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się będą mogły skorzystać z wind – podkreśla Katarzyna Głowacka z biura prasowego PKP PLK.
W miejscu starego peronu została zachowana rezerwa dla torów kolei dalekobieżnej, co w przyszłości pozwoli oddzielić ruch lokalny od dalekobieżnego i zwiększyć częstotliwości kursowania połączeń metropolitalnych.
W dalszej kolejności ma tu powstać centrum przesiadkowe z prawdziwego zdarzenia wraz z nowymi miejscami parkingowymi. By tak się stało konieczne jest uregulowanie spraw własnościowych gruntów, co trwa bardzo długo.
Miasto cały czas zabiega, by PKP przebudowały także dworzec w Gołonogu. Lokalne władze, podobnie jak miało to miejsce w przypadku remontowanego dworca w centrum, zadeklarowały chęć wynajmu części pomieszczeń w zmodernizowanym budynku dworcowym.
Budynek dworca faktycznie wygląda bardzo źle. Odrapany, z zamurowanymi wejściami, kontrastuje z odnowioną infrastrukturą na stacji. Pozostaje mieć nadzieję, że i ten obiekt zostanie jednak uratowany, a nie zburzony, jak dworzec kolejowy w dzielnicy Strzemieszyce.
Jak widać nawet na zdjęciach to w Gołonogu jeszcze nie skończyli. Jeszcze jakieś drobne prace i nie jest dokończone oznakowanie poziome.

czy ja dobrze widzę na tym zdjęciu? Od strony Parkowej w ramach inwestycji zbudowali mały parking? Sam pisałem, że na razie potrzebny jest chociaż malutki parking, żeby było się gdzie zatrzymać, choćby kogoś podwieźć czy odebrać.
A już tam widać, że jest zajęty być może samochody pozostawione na wiele godzin.
Numerację peronów zostawili. Zgodnie ze zwyczajem peron 1 powinien być od strony dworca. Tylko, że pewnie w papierach dworca przecież nie ma i tego nieczynnego budynku za to nie uznają. Kiedyś po remoncie odwrócą numerację peronów?
zdjęcia
https://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/inwe...415/zd/83311517i o centrum:
CYTAT
nasze miasto
Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej i jego otoczenie całkiem inne. Układają trawę, sadzą drzewa, są nowe wiaty przystankowe
Dworzec kolejowy w śródmieściu Dąbrowy Górniczej zostanie otwarty w wakacje. Obecnie trwają prace wykończeniowe w środku budynku, zmienia się także otoczenie budynku. Ostatnio pojawiły się tam drzewa, krzewy, rozkładana jest trawa z rolek. A do tego miasto postawiło też w nowym centrum przesiadkowym wiaty przystankowe.
Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej: zmienia się otoczenie budynku
Mieszkańcy czekają na otwarcie dworca kolejowego po generalnej przebudowie, co nastąpi za kilka tygodni. Korzystają już z odnowionych peronów i całej infrastruktury, a ostatnio wokół budynku pojawiła się nowa roślinność. Miasto zdecydowało się – w ramach osobnej inwestycji – posadzić przy centrum przesiadkowym nowe drzewa, są też krzewy, a ostatnio na części niezagospodarowanego terenu rozwijana była trawa z rolek.
Amatorzy jazdy na dwóch kółkach mogą też zostawić swoje jednoślady na przygotowanych parkingach rowerowych ze stojakami. Dodatkowe takie miejsce zostanie im udostępnione wraz z otwarciem dworca, tuż obok letniej poczekalni. W środku będzie się mieścić wiata rowerowa, pod którą znajdą się 32 miejsca dla jednośladów. W pobliżu wiaty rowerowej znajdzie się również stacja naprawy rowerów.
Stojaki dla rowerów zamontowane zostały na parkingach po obu stronach torów: 52 po południowej stronie dworca i 52 po północnej stronie. W sumie do dyspozycji będzie 240 miejsc na rowery i około 370 miejsc do parkowania samochodów.
Pasażerowie komunikacji miejskiej czekali natomiast na nowe wiaty przystankowe, których montaż był zapowiadany w nowym centrum przesiadkowym, które powstało tuż obok dworca kolejowego. I takie właśnie cztery wiaty ostatnio w tym miejscu się pojawiły.
- Faktycznie ich brakowało, bo przy upalnej pogodzie nie było się gdzie schować. Zwłaszcza, że dworzec jeszcze nie został otwarty. Teraz oczekiwanie na transport jest znacznie mniej męczące – podkreśla Marta Konaszewicz, którą spotkaliśmy w centrum przesiadkowym.
Wokół dworca pojawią się jeszcze ławki i kosze na śmieci, ale miasto ustawi je wtedy, kiedy znikną pozostałości zaplecza budowlanego wokół budynku dworca.
Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej: otwarcie coraz bliżej
Efekty gruntownej przebudowy i remontu dworca kolejowego w centrum Dąbrowy Górniczej cieszą mieszkańców, którzy od lat czekali na to, by móc znów korzystać z kas czy poczekalni w dworcowym obiekcie. Konstrukcja nowego dachu ze świetlikami od razu przypomina dawne lata świetności tego budynku, dokładnie odtworzone zostały też wszystkie architektoniczne detale zewnętrznej elewacji. Wcześniej ekipy budowlane wzmocniły fundamenty budynku i wykonały nowe stropy oraz więźbę dachową. Później większość prac przeniosła się do wnętrza budynku, gdzie trwają prace wykończeniowe.
- Przebudowa dworca w Dąbrowie Górniczej zmierza do końca. Obecnie kontynuowane są prace wykończeniowe w przestrzeniach ogólnodostępnych wewnątrz budynku. Na zewnątrz dworca układana jest nawierzchnia, a także finalizowane są prace przy budowie tak zwanej poczekalni letniej, połączonej z wiatą rowerową. Montowana jest również iluminacja elewacji dworca, a także elementy systemów bezpieczeństwa, w tym monitoringu – mówił ostatnio Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami w Biurze Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych S.A.
W najbliższym czasie rozpoczną się prace związane z montażem elementów małej architektury w otoczeniu dworca oraz prace przy nasadzeniu roślin.
- Planujemy, że zakończenie inwestycji i otwarcie dworca nastąpi latem bieżącego roku. Konkretną datę będziemy w stanie podać po zakończeniu odbiorów inwestycji – wyjaśnił Bartłomiej Sarna.
Na terenie stacji kolejowej w centrum Dąbrowy Górniczej, też przebudowanej w ramach osobnej inwestycji, działa już system informacji pasażerskiej. Zamontowany został zegar oraz podświetlany napis: PKP Dąbrowa Górnicza. Widoczne są też rozkłady jazdy. Przy zachodnim skrzydle dworca powstaje wspomniany, dodatkowy obiekt. To letnia poczekalnia, gdzie w komfortowych warunkach będzie można poczekać na swój pociąg. Nie zabraknie tam siedzisk w zacienionej części.
Teren będzie monitorowany, tak więc pozostawienie roweru pod wiatą czy też na stojakach i przesiadka na pociąg, nie powinny wiązać się z dużym ryzykiem.
Wartą 15,62 mln zł brutto inwestycję PKP SA zleciły wrocławskiej spółce Berger Bau Polska. Projekt przebudowy dworca opracowała GPVT Pracownia Architektoniczna S.C. z Poznania.
Wcześniej, w kwietniu tego roku, otwarte zostało również centrum przesiadkowe przy dworcu PKP. Zatrzymuje się tutaj kilkanaście linii autobusowych, jest po obu stronach dworca 375 miejsc parkingowych, a obok znalazł się nowy wiadukt kolejowy, pod którym bezpiecznie kierowcy mogą poruszać się pomiędzy dwiema częściami Dąbrowy Górniczej, podzielonymi torowiskiem kolejowym.
zdjęcia
https://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/dwor...357/zd/83339343