Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Dworzec PKP i centra przesiadkowe
Forum Mieszkańców Dąbrowy Górniczej > Dąbrowa Górnicza > Nasze Miasto
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61
:)
CYTAT
fb MB

W godzinach porannych można było dziś natrafić na sensacyjną wiadomość ??, że pod wiaduktem w Gołonogu pojawiła się woda ??. A że sensacja lubi być dokarmiana, zaraz zaczęło się obrażanie wszystkich, którzy pracują nad nowym układem drogowo-torowym przy stacji w Gołonogu.
Tymczasem w całym zdarzeniu żadnej sensacji nie było, przejazd pod wiaduktem ani na chwilę nie został zamknięty, a wody ? jak zmierzyli ?? wykonawcy prac ? zebrało się 6 cm. A dlaczego w ogóle się zebrało?
Gdy otwieraliśmy przejazd pod wiaduktem informowałem, że to wciąż ?? plac budowy. Z tego powodu na miejscu pracuje jeszcze tymczasowa pompa (na zdjęciu z prawej). A że do zbiornika poza wodą zasysa także kamienie z budowy oraz ziemię z nieutwardzonych jeszcze i nieustabilizowanych nasypów, co jakiś czas planowane są prace serwisowe: zatrzymanie pompy i czyszczenie zbiornika. I taki też serwis odbywał się w niedzielę. Ponieważ okazało się iż uszkodzony jest wirnik, na szybko został zamówiony nowy i nad ranem wymieniony. Woda spod wiaduktu zniknęła. Ot, cała sensacyjna historia 6 cm


czyli tak jak się pisałem i się spodziewałem, że pompa tymczasowa. Tak jak w centrum, długo minęło zanim ruszyły docelowe i z raz czy dwa było mocno zalane. O Konopnickiej już nie piszę.
Jeśli prognozy się sprawdzą to tymczasowe rozwiązanie zostanie przetestowane z wtorku na środę.

A w centrum przy parkingu od Limanowskiego też niedawno pojawiły się stojaki rowerowe i chyba szykowali się do malowania poziomego oznakowania miejsc dla niepełnosprawnych. Czyli to czego brakowało.
pulsatilla1214
"Warunki na drodze mieliśmy bardzo dobre. Wszystko to zasługa naszego Prezesa i nie jest prawdą, że dach przeciekał, szczególnie że prawie nie padało!" rolleyes.gif wink.gif
warius
Stanie na szlabanie, źle.
Napada wody na udostępnionym przejeździe przed zakończeniem budowy, źle.
Skończą roboty, będzie narzekanie, że po jednym pasie to za mało, za nisko, w złym miejscu, że inny zrobiłby lepiej. laugh.gif
janusz_kolei
Niestety jest grupa społeczna, która wszędzie widzi swoje "odbicie w lustrze" a to przekłada się że wszystkich i wszystko określają mianem partactwa xd.
Mnie martwi inna kwestia, w dalszym ciągu nie ma wyjaśnionych tematu zabudowy parkingów oraz przebudowy dworca. Niestety bez budowy parkingów przebudowa stacji w Gołonogu nie będzie w pełni funkcjonalna.
Grzegorz-dg
W kwesti dworca i parkingu przy stacji Gołonóg sprawy uwłaszczeniowe gruntów są problematyczne i dlatego zapewne inwestycja dalej jest wstrzymana do czasu wyjaśnienia.
:)
A na parkingach w centrum przybywa samochodów.
Niestety rozpada się chodnik zrobiony z tej masy - na zakręcie na wjazd na ten większy parking od południowej strony torów. Odchodzą całkowicie całe płaty. A więc do poprawki
Sootter
z fb MB:

CYTAT
Rozpoczniemy w przyszłym tygodniu aranżację zieleni w centrum przesiadkowym, a także na czterech nowych rondach oraz w rejonie jednego z nich przy skrzyżowaniu ulicy Robotniczej z ulicą Korzeniec.
Po wszystkich stronach dworca 🚉, którego przebudowa dobiega końca, posadzimy piękne i smukłe lipy drobnolistne 🌳, po drugiej stronie torów zaplanowaliśmy lasek brzozowy. Kilkuletnie drzewa – 24 brzozy pożyteczne i 79 lip – już do nas dojechały. Drzewa pięknie się prezentują i mają do 4 m wysokości.
W aranżacjach zieleni poza drzewami będzie wykorzystywać także ostrokrzew i ozdobne trawy, które na pewno dodadzą tej nowej przestrzeni uroku


Zobaczymy czy uda się ukryć tony betonu i dać trochę cienia
Sebastian22
Na fb dostałem odpowiedź że w czerwcu przed dworcem PKP póki co będą zainstalowane wiaty metropolitalne, ale wiadomo jak to u nas jest z tymi czasowymi rozwiązaniami. Trochę szkoda.

:)
^^^
wyraźnie z tym jest jakiś kłopot. Było info o planowanym przetargu, a potem cisza. Może zmieniały się koncepcje i kiedyś nas zaskoczą czymś większym - np kompletnym zadaszeniem całości?

Gdy ostatnio jechałem od strony Będzina to dalej przed rondem drogowskazy na nową obwodnicę były przekreślone. Nie zachęca to do korzystania.
:)
Obok wjazdu na parking od strony Limanowskiego zasadzono pierwsze brzózki.
Na Limanowskiego dalej bez zmian. Mieszkańcy zrobili sobie z ulicy parking podczas gdy była ślepa w czasie budowy i tak już zostało. Przy tym wjeździe na parking też parkują i do jazdy w obie strony jest dostępny jeden pas na skrzyżowaniu. W stronę Konopnickiej tak jak było - blokują ulicę z obu stron oraz chodniki. Na równoległej Kolejowej jest zakaz parkowania, a po tej stronie gdzie jeździ komunikacja miejska to już go nie ma.Gdzie tu logika?

W budynku dworca zamontowano brakujące drzwi.
Odmalowano ściany przy wejściach do tunelu przy schodach. Dalej schody i podłoga brudna.
:)
Z komunikatu ZTM widać, że na rondzie w Gołonogu będą pewnie kładki asfalt i biorą się za wykończenie:

CYTAT
Dąbrowa Górnicza – wyłączenie ronda w Gołonogu

Data obowiązywania od: 04.06.2023 do: 05.06.2023

Dotyczy linii autobusowej 604, 637, 638, 640, 645, 656, 903N i M2
W związku z pracami remontowymi występować będą niezależne od ZTM utrudnienia w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Zachęcamy pasażerów do zapoznania się z opisywanymi zmianami oraz sprawdzania rozkładów jazdy w Internecie przed wyjściem z domu na przystanek.

W nocy z 4 na 5 czerwca 2023 r. w godz. 23:45 – 05:00 wprowadzone zostaną zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej
:)
i jest komunikat w sprawie powyższego:

CYTAT
UM

NOCNE UKŁADANIE NAWIERZCHNI NA RONDZIE I ULICY DO STACJI PKP W GOŁONOGU

Trwają prace wykończeniowe przy nowym układzie drogowym w Gołonogu. By do minimum ograniczyć utrudnienia, ostatnie warstwy nawierzchni na rondzie i prowadzącej do niego ulicy Uklańskiego (dawna Piecucha) zostaną ułożone w nocy.

Ponieważ maszyny układać będą asfalt na całej szerokości jezdni, od godz. 23.50 w niedzielę do 5.00 w poniedziałek rondo i ulica Uklańskiego zostaną zamknięte. Z tego powodu kursująca nocą linia M2 pojedzie objazdem z pominięciem przystanku Gołonóg Dworzec PKP, podobnie jak i w pojedynczych porannych kursach linie 604, 637, 638, 640, 645, 656 i 716.

Szczegółowe informacje o objazdach dla wymienionych linii można znaleźć na stronie internetowej ZTM-u.

? Sprzątanie i prace wykończeniowe potrwają do końca czerwca. W ostatnim tygodniu na ulicach wymalowane zostanie oznakowanie poziome. Wcześniej, bo po 12 czerwca, wykonawca ułoży nawierzchnię na drodze rowerowej ? zapowiada Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Przejazd pod wiaduktem zastąpił przejazd ze szlabanem

Nowy układ torowo-drogowy przy stacji Dąbrowa Górnicza Gołonóg to inwestycja warta 67,5 mln zł. Częścią nowego układu są ronda na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Uklańskiego oraz Parkowej i Wczasowej.

Dla mieszkańców największym zyskiem z kończącej się inwestycji jest zastąpienie przejazdu przez tory przejazdem pod wiaduktem kolejowym, gdzie ? poza jezdnią ? powstał także chodnik i droga rowerowa.

W ramach inwestycji na stacji w Gołonogu powstały dwa zewnętrzne perony z torami kolei metropolitalnej oraz przejście podziemne pod torami. W miejscu starego peronu została natomiast zachowana rezerwa pod nowe tory kolei dalekobieżnej, co w przyszłości pozwoli oddzielić ruch lokalny od dalekobieżnego i zwiększyć częstotliwości kursowania połączeń metropolitalnych.


i kilka zdjęć z profilu prezydenta MB na fb snf (51).gif https://www.facebook.com/photo/?fbid=824133...mp;locale=pl_PL

Żeby było kompleksowo to przydałoby się też w od razu wymienić warstwę ścieralną na pozostałym odcinku Uklańskiego, gdzie jest pełno dziur. To chyba jest ten sam podwykonawca, który będzie kładł asfalt na rondzie i zajmuje się bieżącym utrzymaniem. Ja bym zlecił od razu wymianę z bieżącego utrzymania. A jak nie to i tak trzeba łatać bo tam zrobiło się strasznie.
:)
No i na Uklańskiego był sfrezowany asfalt, a więc pewnie jest już nowa ścieralna na tym zniszczonym starym odcinku.
Inwestycja zmierza do końca. Wykończenia i porządkowanie terenu.

A tak na budowie przejścia podziemnego w Strzemieszycach snf (51).gif https://www.dabrowa-gornicza.pl/galerie/pra...trzemieszyce-5/

A na Sobieskiego od strony Będzina dalej są przekreślone drogowskazy kierujące na nową obwodnicę...
:)
Filmik kolejowy - świt na stacji w centrum snf (51).gif https://www.youtube.com/watch?v=BSMsYI5IzWs
Sebastian22
Nowe relacje z Gołonoga i Centrum na nddg i oficjalnej stronie miasta. Robi to wrazenie juz teraz.

snf (51).gif https://www.dabrowa-gornicza.pl/galerie/bud...-dg-golonog-18/

snf (51).gif https://www.dabrowa-gornicza.pl/galerie/rem...o-dg-centrum-9/

snf (51).gif https://www.dabrowa-gornicza.pl/galerie/cen...ojaki-rowerowe/
Sebastian22
z profilu FB Prezydenta Marcina Bazylaka:
- kontynuowane jest zazielenienie terenu,
- w poniedziałek 12.06 będą instalowane wiaty, zapewne te metropolitalne o którym było już wspominane.
:)
No coraz lepiej to wygląda. Żeby nie zawalić wykończenia. Takie drobne detale, aranżacja zieleni, mała architektura decydują jak to będzie odbierane.
Z zielenią chyba będzie inaczej niż na projekcie dworca. Ciekawe czy pojawią się te planowane duże drzewa. No i czy zdążą z dworcem, tak jak planowali - chyba miało być do końca czerwca.
Na koniec jeszcze powinny być automaty biletowe - ZTM (następca tego ŚKUP), KŚ i IC.
W przyszłości chyba planują też zadaszenie parkingu rowerowego.
A z wiatami to ciekawe co oznacza to metropolitalne, czy standardowe czy inne specjalne ale zamówione przez Metropolię, której to przystanki zostały w DG przekazane. Dziwna była u nas ta długa cisza w tym temacie i dziwne by było, żeby po takim długim czasie w końcu postawili te zwykłe. Jeśli są jakieś plany innego np pełnego zadaszenia, to musiałyby być odległe, żeby teraz zdecydować się na tymczasowe. A wiadomo jak z tymczasowymi i ile jest potrzeb w mieście. Nie wiadomo kiedy ewentualnie wróci się do tematu, jeśli są takie plany.


A w Gołonogu wiadomo, że teraz nie udało się parkingów, ale gdzieś powinno być kilka miejsc, tak żeby kogoś podwieźć czy odebrać. Od strony Parkowej będzie teraz taki zaślepiony odcinek z miejscem do zawracania, ale wygląda na bardzo wąski, beż możliwości minięcia. Jeśli nie tu to chyba do stacji trzeba będzie się pchać gdzieś od garaży od strony Al. ZD hmm
:)
Wczoraj jednak nie zaczęli montażu wiat.
Za to są postępy w budynku dworca. Widać jak już wykańczają, montują wyposażenie a i nawet w części już sprzątają i myją okna. Nad wejściem od strony peronu pod zegarem zamontowali niewielki (pewnie podświetlany) napis "PKP Dąbrowa Górnicza". Pewnie podobnie będzie od strony przystanków autobusowych.

Podczas ostatniej ulewy chyba zdały egzamin obecne rozwiązania pod wiaduktem w centrum i nie było problemu. Nie wiem jak na Konopnickiej i w Gołonogu, gdzie jest tymczasowe rozwiązania ale nie widziałem nigdzie info o problemach. Na Konopnickiej będzie i tak jeszcze dodatkowo poprawione wraz z nowym łącznikiem do wiaduktu. Teraz coś tam się dzieje, nawet gdy od 2 tyg nie padało to robiło się lekko mokro przed wejściem od strony Poniatowskiego.
Ulewa intensywna ale ta na ok 30 l/m2 a wiadomo, że esktermalne mogą być z 3 trzy większe.

Przejrzałem nowy rozkład PKP z centrum DG. Przybyło kilka połączeń. sprawdziłem co nas omija, a zatrzymuje się w Sosnowcu. Jest to teraz 16 połączeń. DG - 105, Sosnowiec - 121 (i mają jeszcze dodatkowe połączenia z Sosnowiec Południowy).

W nowym rozkładzie przybyły nam 2 połączenia do Warszawy (w tym pierwszy EIC Ondraszek) i teraz jest ich w sumie 10. Nie wiem nawet kiedy zwiększyło się na 8 bo na pewno było wcześniej gorzej. Do Wawy już nie jest tak źle.

Jeśli dobrze sprawdziłem to omijają nas EIP czyli Pendolino - w obie strony 10 + 4 IC do/z Wiednia i jeszcze jakieś 2 połączenia. Z Pendolino chyba najbardziej brakuje tych do Gdyni. Z tym Wiedniem ciekawe czemu się nie da, skoro do Budapesztu i Pragi już tak.

No i dojdą nam w przyszłości połączenia do Pyrzowic, ciekawe czy trochę nie kosztem jakichś obecnych KŚ i czy będą mieli na to tabor.
janusz_kolei
CYTAT(:) @ pon, 12 cze 2023 - 12:01) *
No coraz lepiej to wygląda. Żeby nie zawalić wykończenia. Takie drobne detale, aranżacja zieleni, mała architektura decydują jak to będzie odbierane.
Z zielenią chyba będzie inaczej niż na projekcie dworca. Ciekawe czy pojawią się te planowane duże drzewa. No i czy zdążą z dworcem, tak jak planowali - chyba miało być do końca czerwca.
Na koniec jeszcze powinny być automaty biletowe - ZTM (następca tego ŚKUP), KŚ i IC.
W przyszłości chyba planują też zadaszenie parkingu rowerowego.
A z wiatami to ciekawe co oznacza to metropolitalne, czy standardowe czy inne specjalne ale zamówione przez Metropolię, której to przystanki zostały w DG przekazane. Dziwna była u nas ta długa cisza w tym temacie i dziwne by było, żeby po takim długim czasie w końcu postawili te zwykłe. Jeśli są jakieś plany innego np pełnego zadaszenia, to musiałyby być odległe, żeby teraz zdecydować się na tymczasowe. A wiadomo jak z tymczasowymi i ile jest potrzeb w mieście. Nie wiadomo kiedy ewentualnie wróci się do tematu, jeśli są takie plany.


A w Gołonogu wiadomo, że teraz nie udało się parkingów, ale gdzieś powinno być kilka miejsc, tak żeby kogoś podwieźć czy odebrać. Od strony Parkowej będzie teraz taki zaślepiony odcinek z miejscem do zawracania, ale wygląda na bardzo wąski, beż możliwości minięcia. Jeśli nie tu to chyba do stacji trzeba będzie się pchać gdzieś od garaży od strony Al. ZD hmm


Niestety, obecny brak parkingów na stacji w Gołonogu, powoduje że budowa węzła przesiadkowego jest tylko z nazwy. Przed przebudową w rejonie stacji parkowało kilkadziesiąt aut na dzikich parkingach, głównie w rejonie garaży. Obecnie po przebudowie będzie z tym duży problem. Niestety przystanek autobusowy w pierwotnych założeniach miał być bezpośrednio koło budynku stacji. Mnie dziwi jedno, dla czego budynek stacji ma nie uregulowany stan prawny dotyczący gruntów, jak teren należy do kolei od czasu Cara xd

Zibar
CYTAT(:) @ wto, 13 cze 2023 - 11:25) *
Przejrzałem nowy rozkład PKP z centrum DG. Przybyło kilka połączeń. sprawdziłem co nas omija, a zatrzymuje się w Sosnowcu. Jest to teraz 16 połączeń. DG - 105, Sosnowiec - 121 (i mają jeszcze dodatkowe połączenia z Sosnowiec Południowy).

W nowym rozkładzie przybyły nam 2 połączenia do Warszawy (w tym pierwszy EIC Ondraszek) i teraz jest ich w sumie 10. Nie wiem nawet kiedy zwiększyło się na 8 bo na pewno było wcześniej gorzej. Do Wawy już nie jest tak źle.

Jeśli dobrze sprawdziłem to omijają nas EIP czyli Pendolino - w obie strony 10 + 4 IC do/z Wiednia i jeszcze jakieś 2 połączenia. Z Pendolino chyba najbardziej brakuje tych do Gdyni. Z tym Wiedniem ciekawe czemu się nie da, skoro do Budapesztu i Pragi już tak.

No i dojdą nam w przyszłości połączenia do Pyrzowic, ciekawe czy trochę nie kosztem jakichś obecnych KŚ i czy będą mieli na to tabor.


O tak, połączeń dalekobieżnych jest już prawie ilość optymalna. IMHO jakby dodali jeszcze ze dwie pary EIP bezpośrednio do Sopotu byłoby super. Po zwiększeniu prędkości dla tych pociągów, które planują w w 2025 r. dojechałoby się do Trójmiasta w czasie poniżej 5 godzin.
Sebastian22
A ja zwracam uwagę na pewien szczegół odnośnie stanowisk autobusowych - dlaczego nie dało się zebrać autobusów jadących w stronę Gołonoga na jednym stanowisku tylko takie rozstrzelenie:
Stanowisko 1:
https://rj.metropoliaztm.pl/rozklady/przystanek/158167/c/
Stanowisko 2:
https://rj.metropoliaztm.pl/rozklady/przystanek/158168/c/
Stanowisko 3:
https://rj.metropoliaztm.pl/rozklady/przystanek/184968/c/
Stanowisko 4:
https://rj.metropoliaztm.pl/rozklady/przystanek/184929/c/
szer
CYTAT(:) @ wto, 13 cze 2023 - 11:25) *
Wczoraj jednak nie zaczęli montażu wiat.

Pogoda nie zachęca do niczego, ale aktualnie trwa montaż wiat na przystankach. Ciężko powiedzieć jakie, bo tylko pionowe słupki wystają póki co, kolor grafitowy jednak czarny jak dobrze zauważyłem. Nie wiem czy nie metropolitarne, ale to na szybko przejazdem było podejrzane.
:)
CYTAT(Zibar @ wto, 13 cze 2023 - 13:52) *
O tak, połączeń dalekobieżnych jest już prawie ilość optymalna. IMHO jakby dodali jeszcze ze dwie pary EIP bezpośrednio do Sopotu byłoby super. Po zwiększeniu prędkości dla tych pociągów, które planują w w 2025 r. dojechałoby się do Trójmiasta w czasie poniżej 5 godzin.


"You forgot" wink.gif Kraków. Tego bardzo, ale to bardzo nam brakuje, ale pewnie miałeś na myśli obecne możliwości. Dlatego nadzieja w odbudowie linii z centrum do Strzemieszyc. Czasowo będzie marnie ale teraz nie ma nic.

Do Wawy już jest dużo lepiej. Nie opłaca się cofać do Sosnowca na Pendolino, ze względu na wygodę i to co się zyska to starci się na dojeździe.
No i właśnie brakuje szybkiego połączenia z Trójmiastem. I właśnie tych "wydłużonych" Pendolino brakuje najbardziej. Mamy 3 połączenia. Pierwsze przez Iławę krajoznawcze - 9 h 14 min do Gdańska dla miłośników kolei. Przez Łódź, Toruń i Bydgoszcz (zmiana kierunku jazdy) jest Flisak - 8 h (chyba lekko się pogorszyło) i Hutnik (jako IC a chyba był TLK), który znacznie się poprawił i już wygląda przyzwoicie - 7 h 15 min, ale startuje o mało atrakcyjnej godzinie - 5:51. To trasa już w dużej części jest wyremontowana, kiedyś tez najgorszy odcinek w okolicy Zgierza, gdzie to nie wyglądało na trasę dalekobieżną. Nie wiem czy czasem teraz nie przyspieszyli wreszcie w rozkładach Zawiercie - Częstochowa na 160 km/h. W przyszłości jeszcze się poprawi np w Łodzi gdy zbudują tunel. I nie wiem tez czemu od zawsze te pociągu dalekobieżne w Bydgoszczy zatrzymują się aż na 3 stacjach, w tym na Leśnej. A przecież już i tak stoją długo na głównej przez zmianę kierunku.
Trzeba korzystac z tego co mamy i nabijać statystyki. wtedy też większe szanse na Pendolino. Chociaż według kiedyś planowanej kategorii dworca powinno się zatrzymywać wszystko. Zobaczymy przy następnym rozkładzie po jego otwarciu.


CYTAT(Sebastian22 @ wto, 13 cze 2023 - 19:09) *
A ja zwracam uwagę na pewien szczegół odnośnie stanowisk autobusowych - dlaczego nie dało się zebrać autobusów jadących w stronę Gołonoga na jednym stanowisku tylko takie rozstrzelenie:


Według mnie jest ok, a jeszcze przybędzie wiele linii pewnie gdzieś od września.
Przystanki są w zależności w którym kierunku dalej jadą. Inaczej byłoby mega zamieszanie np w na jednym stanowisku są te które jadą pod "tunelem" i dalej w kierunku Łęknic i Pogorii III itp. Najważniejszy jest kierunek w który wyjeżdżają z centrum przesiadkowego a nie miejsce docelowe. Inaczej byłby totalny chaos. Chcesz jechać do Gołonoga przez Łęknice, a nie przez Reden, to ustawiasz się na innym.

CYTAT
nasze miasto

Dworzec kolejowy w centrum Dąbrowy Górniczej otwarty zostanie latem. Remont na finiszu. Co jeszcze zostało do zrobienia?

Dworzec kolejowy w śródmieściu Dąbrowy Górniczej wygląda coraz lepiej i już tego lata ponownie przyjmie pierwszych pasażerów. Całkowita przebudowa i remont zabytkowego budynku z 1888 roku dobiegają końca. Sprawdziliśmy, jak przebiegają końcowe prace i co jeszcze zostało do zrobienia.

Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej: remont na finiszu

Efekty gruntownej przebudowy i remontu dworca kolejowego w centrum Dąbrowy Górniczej cieszą mieszkańców, którzy od lat czekali na to, by móc znów korzystać z kas czy poczekalni w dworcowym obiekcie. Konstrukcja nowego dachu ze świetlikami od razu przypomina dawne lata świetności tego budynku, dokładnie odtworzone zostały też wszystkie architektoniczne detale zewnętrznej elewacji. Wcześniej ekipy budowlane wzmocniły fundamenty budynku i wykonały nowe stropy oraz więźbę dachową. Później większość prac przeniosła się do wnętrza budynku, gdzie trwają prace wykończeniowe.

Co aktualnie dzieje się w środku dworcowego budynku i wokół niego?

- Przebudowa dworca w Dąbrowie Górniczej zmierza do końca. Obecnie kontynuowane są prace wykończeniowe w przestrzeniach ogólnodostępnych wewnątrz budynku. Na zewnątrz dworca układana jest nawierzchnia, a także finalizowane są prace przy budowie tak zwanej poczekalni letniej, połączonej z wiatą rowerową. Montowana jest również iluminacja elewacji dworca, a także elementy systemów bezpieczeństwa, w tym monitoringu ? mówi Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami w Biurze Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych S.A.
W najbliższym czasie rozpoczną się prace związane z montażem elementów małej architektury w otoczeniu dworca oraz prace przy nasadzeniu roślin. A kiedy w takim razie po raz pierwszy będziemy mogli zobaczyć wnętrze odnowionego dworca?

- Planujemy, że zakończenie inwestycji i otwarcie dworca nastąpi latem bieżącego roku. Konkretną datę będziemy w stanie podać po zakończeniu odbiorów inwestycji ? wyjaśnia Bartłomiej Sarna.

Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej: system informacyjny i stojaki rowerowe

Na terenie stacji kolejowej w centrum Dąbrowy Górniczej, też przebudowanej w ramach osobnej inwestycji, działa już system informacji pasażerskiej. Zamontowany został zegar oraz podświetlany napis: PKP Dąbrowa Górnicza. Widoczne są też rozkłady jazdy. Przy zachodnim skrzydle dworca powstaje wspomniany, dodatkowy obiekt. To letnia poczekalnia, gdzie w komfortowych warunkach będzie można poczekać na swój pociąg. Nie zabraknie tam siedzisk w zacienionej części.

To jednak nie wszystko. W środku będzie się mieścić wiata rowerowa, pod którą znajdą się 32 miejsca dla jednośladów. W pobliżu wiaty rowerowej znajdzie się również stacja naprawy rowerów.

Już teraz stojaki dla rowerów zamontowane zostały także na parkingach po obu stronach torów: 52 po południowej stronie dworca i 52 po północnej stronie. W sumie do dyspozycji będzie 240 miejsc na rowery i około 370 miejsc do parkowania samochodów.

Wokół dworca już teraz pojawia się coraz więcej zieleni. - Przy wjeździe na parking od strony ulicy Limanowskiego ładnie prezentują się smukłe brzózki, po drugiej stronie na tle dworca zielenią się lipy drobnolistne. Drzewa to nie jedyny zielony element w tej przestrzeni. Do centrum dotarła także dostawa ostrokrzewu. Ponieważ przy dworcu planowane są jeszcze prace wykończeniowe, czekamy z ustawianiem ławek, które pojawią się między drzewami ? przekazał Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Wcześniej, w kwietniu tego roku, otwarte zostało również centrum przesiadkowe przy dworcu PKP. Zatrzymuje się tutaj kilkanaście linii autobusowych, jest po obu stronach dworca 375 miejsc parkingowych, a obok znalazł się nowy wiadukt kolejowy, pod którym bezpiecznie kierowcy mogą poruszać się pomiędzy dwiema częściami Dąbrowy Górniczej, podzielonymi torowiskiem kolejowym.

Remont dworca w Dąbrowie Górniczej: wiele rozwiązań przyjaznych środowisku

Przebudowa budynku dworca w Dąbrowie Górniczej jest jedną z blisko dwustu inwestycji, realizowanych przez PKP S.A. w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Zakłada ona kompleksową przebudowę historycznego dworca wraz z jego najbliższym otoczeniem. Dzięki niej dawny dworzec dawnej Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej odzyska swój historyczny blask. Będzie też, tak jak kiedyś, obsługiwał podróżnych. Podobną metamorfozę przeszedł wcześniej dworzec w Myszkowie, który jest bliźniaczym obiektem dąbrowskiego dworca. Jego remont, który kosztował wówczas ok. 4 mln zł, zakończył się w 2014 roku.

Na dworcu miasto wynajęło powierzchnie biurowe, w których mieścić się będzie Dąbrowski Inkubator Przedsiębiorczości, przeniesiony z budynku przy ulicy 3 Maja. Jest też miejsce na dwa punkty komercyjne.

Dąbrowski dworzec po zakończeniu całej inwestycji będzie spełniał współczesne standardy w zakresie komfortu podróżnych, bezpieczeństwa czy dostępności. Pojawi się tutaj wiele rozwiązań przyjaznych środowisku. W budynku i jego otoczeniu zaprojektowane zostało bowiem energooszczędne oświetlenie, natomiast pod ziemią zbiorniki do magazynowania wody deszczowej używanej do spłukiwania toalet. Budynek ocieplony został od wewnątrz, ogrzewany będzie z pomocą pomp ciepła. Zamontowane zostały okna i drzwi o niskim współczynniku przenikalności cieplnej.

Remont dworca kolejowego w centrum Dąbrowy Górniczej zmierza do końca

- Ciekawostką będą ogrody deszczowe suche, które powstaną w sąsiedztwie budynku. Na powierzchni 256 m kw. zostanie zasadzonych około 2500 roślin, takich jak kosaciec syberyjski, krwawnica pospolita, mięta wodna, tojeść rozesłana czy skrzyp zimowy. Ich głównym zadaniem będzie wstępne filtrowanie wody opadowej, a także stopniowe jej uwalnianie do gleby ? wyjaśnia Bartłomiej Sarna.

Wartą 15,62 mln zł brutto inwestycję PKP SA zleciły wrocławskiej spółce Berger Bau Polska. Projekt przebudowy dworca opracowała GPVT Pracownia Architektoniczna S.C. z Poznania.


zdjęcia snf (51).gif https://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/dwor...371/zd/82706199
:)
fajnie zrealizowany filmik od Nowak-Mosty podsumowujący ich część inwestycji snf (51).gif https://www.youtube.com/watch?v=A9jKMrATmwQ
warius
Widziałem zaczątek konstrukcji wiat autobusowych i wyglądały z daleka na te które stawia ZTM.
Sebastian22
^^ bo takie też zapowiadał Prezydent, przynajmniej narazie takie będą a wiadomo jak to jest z tymi rozwiązaniami tymczasowymi u nas.
:)
też widziałem z daleka przejeżdżając. Widać, że będą standardowe i do tego małe, chyba 3-modułowe. W Gołonogu ustawiono po dwie obok siebie 4-modułowe.
Będzie z tym bardziej niż skromnie. Do tego pewnie nie zadbano, żeby doprowadzić zasilanie. Te metropolitalne są przystosowane do podłączenia prądu i wtedy byłaby podświetlana gablota reklamowa i rozkłady jazdy. To gdzie takie mają być jak nie tam? To podświetlenie powinno być też na całym głównym remontowanym teraz ciągu na przystankach tramwajowych i autobusowych od UP do Gołonoga.

Poszukałem trochę w necie i nigdzie nie spotkałem się, żeby były gdzieś takie małe zwykłe wiaty. A centrów przesiadkowych teraz jest masa, w różnych małych gminach i dzielnicach małych miasteczek.
Jedynie jakieś pozostałości po starych rozwiązaniach z czasów PRL np przed dworcem Gdańsk Wrzeszcz przed przebudową snf (51).gif https://bi.im-g.pl/im/a9/a4/1b/z28984489IHR.jpg
U nas zakres prac był bardzo duży ale już na etapie projektowania pominięto indwydualnie zaprojektowane duże wiaty czy zadaszenie. Teraz czegoś takiego się już nie stawia. Nadrabiamy ale to rozwiązania sprzed kilkudziesięciu lat, które teraz się już zastępuje.

A na budynku dworca od strony przystanków jest już inny napis niż od strony torów - "PKP dworzec kolejowy" i to ma sens. Z tej strony jakoś bardziej czytelnie, może większy.
muzzy
Widziałem dzisiaj rano te konstrukcje, szkoda, że dali takie - tam aż prosi się o duże zadaszenia całych przystanków...
georgeb
Myślę że nalezą sie mieszkańcom wyjaśnienia odnośnie postawionych wiat, powinien ktoś rozwiać nasze wątpliwości i potwierdzić że ,zostaje to badziewie i nie ma co liczyć na nic lepszego, chyba że nie mają odwagi, Panie Bazylak do dzieła. Remont za 210 baniek czy ile to tam kosztowało , a wiaty jak na wsi za 3000 zł.
Rokko31
Średnio to wygląda, żeby nie powiedzieć kiepsko, taka prowizorka "centrum przesiadkowego" Spodziewałem się czegoś innego, bardziej wow blink.gif
Sebastian22
No słabe to jest po prostu i niema co dyskutować.
Jak wygląda z pasażerami tam? Jest jakiś ruch większy po dodaniu nowych linii ?
Rokko31
Pasażerów jak na lekarstwo, pojedyncze osoby korzystają z tych autobusów, 90% spokojnie sobie robi spacerek do centrum, parkingi zapełnione samochodami nawet nawet także to na plus. Zobaczymy jak się to rozwinie....
Sebastian22
^^ to moze faktycznie jakies wielkie wiaty nie mają tam sensu, póki co. Tam jest takie troche miejsce pośrodku niczego, a do centrum jest blisko i tylko jak nie pada to aż miło się przejść pare metrów.
Zibar
CYTAT(:) @ śro, 14 cze 2023 - 23:34) *
Poszukałem trochę w necie i nigdzie nie spotkałem się, żeby były gdzieś takie małe zwykłe wiaty. A centrów przesiadkowych teraz jest masa, w różnych małych gminach i dzielnicach małych miasteczek.


Choćby takie: snf (51).gif


CYTAT(:) @ śro, 14 cze 2023 - 23:34) *
A na budynku dworca od strony przystanków jest już inny napis niż od strony torów - "PKP dworzec kolejowy" i to ma sens. Z tej strony jakoś bardziej czytelnie, może większy.


Fajnie to będzie wyglądać, ale mam nadzieje, że będzie podświetlone bo na tle dachu w ogóle go nie widać. Jakbym tu nie przeczytał, że jest to bym go nie zauważył.

CYTAT(:) @ śro, 14 cze 2023 - 11:38) *
"You forgot" ;) Kraków. Tego bardzo, ale to bardzo nam brakuje, ale pewnie miałeś na myśli obecne możliwości. Dlatego nadzieja w odbudowie linii z centrum do Strzemieszyc. Czasowo będzie marnie ale teraz nie ma nic.


Bez odbudowy tego połączenie, lub choć przystanku Tworzeń - Centrum i Gołonóg nie ma żadnych możliwości. W wczoraj czytałem potwierdzenie, że najpóźniej do końca 2024 Kraków Wa-wa 250 km/h a Katowice najpóźniej do 2025. Do tego zakupują kolejne 23 składów Pendolino lub polskiego odpowiednika z taką prędkością rozkładową. To tym bardziej władze DG powinny naciskać, żeby choć część tych pociągów zatrzymywała się w centrum.
:)
no delikatnie mówiąc to d*** nie urywa biggrin.gif

CYTAT(georgeb @ czw, 15 cze 2023 - 15:42) *
Myślę że nalezą sie mieszkańcom wyjaśnienia odnośnie postawionych wiat, powinien ktoś rozwiać nasze wątpliwości i potwierdzić że ,zostaje to badziewie i nie ma co liczyć na nic lepszego, chyba że nie mają odwagi, Panie Bazylak do dzieła. Remont za 210 baniek czy ile to tam kosztowało , a wiaty jak na wsi za 3000 zł.


Te metropolitalne są trochę lepsze i na pewno droższe niż wcześniej stawiane przez miasto, a do tego inflacja. Kiedyś tamte "miejskie" były po ok 4 tys.
Montują po dwie gabloty na rozkłady, żeby się zmieściły. Ciekawe jak z oznaczeniami na wiatach, czy od razu zrobią na przyszłe linie i tylko je zakryją, czy zrobią dla istniejących a potem wymienią tablice.

No temat jakoś przemilczany. Takie zwykłe to można było postawić już dawno temu, a najpóźniej w chwili gdy montowano obok PUP i w Gołonogu. Pojawiło się info, że mają być jakieś specjalne. A teraz po takim długim czasie jednak postawiono to. Już wiadomo, że nic innego nie będzie przez długi czas, a jeśli coś planują to w następnych latach. A wiadomo jak może być i ile jest innych potrzeb w mieście.
A może zmienili zdanie i myślą o czymś lepszym, o pełnym zadaszeniu, a to trzeba środki, przetargi, projekty itp. Dziwne, że nie myślano o tym w chwili projektowania, a przecież to jest intgralna część a tu zaprojektowano i zbudowano sam plac z pustymi peronami.
Tu chyba nikt nie oczekiwał jakichś wielkich zadaszeń jak w Gliwicach czy Katowicach, a bardziej jak np w Pszczynie - nad peronem autobusowym snf (51).gif https://smartcitydisplays.com/pl/portfolio-...m-przesiadkowe/


CYTAT(Rokko31 @ czw, 15 cze 2023 - 21:59) *
Pasażerów jak na lekarstwo, pojedyncze osoby korzystają z tych autobusów, 90% spokojnie sobie robi spacerek do centrum, parkingi zapełnione samochodami nawet nawet także to na plus. Zobaczymy jak się to rozwinie....



Ale przybywa. Właściwie dopiero od 2 tygodni są połączenia miasta z dworcem, a wcześniej to tylko ta metrolinia minibusowa, Korzeniec, Zielona, Marianki i Łagisza.
Do tego nie było do tej pory gdzie usiąść ani gdzie się schronić, a ludzie przyzwyczajeni do chodzenia do centrum. Będzie się poprawiało, a wraz z docelowymi liniami to też tutaj będzie się można też przesiadać między autobusami. Nawet "stare" linie obsługujące dawniej dworzec omijały go.

CYTAT(Zibar @ pią, 16 cze 2023 - 09:19) *
CYTAT(:) @ śro, 14 cze 2023 - 23:34) *
Poszukałem trochę w necie i nigdzie nie spotkałem się, żeby były gdzieś takie małe zwykłe wiaty. A centrów przesiadkowych teraz jest masa, w różnych małych gminach i dzielnicach małych miasteczek.


Choćby takie: snf (51).gif


no to potwierdza jak teraz robią w małych miasteczkach. Lepsze robi nawet się gdzieś w lokalnych dzielnicowych punktach przesiadkowych albo na krańcach linii i pętlach tramwajowych.
Sebastian22
Moje fotki z dziś:
https://www.skyscrapercity.com/threads/d%C4.../post-184127506
:)
fb MB:

CYTAT
Zainstalowaliśmy w centrum przesiadkowym cztery wiaty przystankowe ?? Dzięki temu z peronów autobusowych ?? wkrótce znikną tymczasowe słupki, a rozkłady jazdy zostaną rozwieszone w gablotach.
Wczoraj dotarły też do nas nowe kosze na śmieci ??, które przed końcem tygodnia zostaną ustawione przy każdej wiacie.
Jak już wcześniej pisałem, w centrum przesiadkowym nadal trwają nasadzenia zieleni ??????, czekamy jeszcze na koniec prac wykończeniowych w rejonie przebudowanego dworca. Będziemy mogli ustawić wtedy w tej przestrzeni ławki i kosze


zdjęcia snf (51).gif https://www.facebook.com/photo/?fbid=834526...mp;locale=pl_PL

i komentarz MB:
CYTAT
Bardziej wyrafinowane, za milion złotych, odłożyliśmy na później. To nie czas na "fajerwerki"


chyba nikt tu nie oczekiwał fajerwerków, ale małomiasteczkowy / gminny standard we współczesnych realizacjach. Widać, że w fazie planowania zupełnie to pominięto. Zakres inwestycji był bardzo duży i to jakoś tłumaczy ale nie do końca. Tyle kasy wydanej a na to już zabrakło tego miliona. A wiadomo jak to jest gdy od razu nie zrobi się kompleksowo. Już wiele inwestycji w mieście zakończyło się na 1 etapie. A potrzeby wszędzie są wielkie. W DG jest tyle braków i tyle potencjału, że sam w kilka chwil mógłbym tu stworzyć listę inwestycji na kilka mld zł wink.gif W sumie chyba fajnie jest rządzić takim miastem z potencjałem. Trudniej o pomysły w takim dobrze rozwiniętym i zadbanym. A tu można było skopiować dobre rozwiązanie od innych.

i wczoraj:

CYTAT
Dziś rozpoczęło się układanie nawierzchni na nowych drogach rowerowych ?? wokół stacji kolejowej w Gołonogu ?? To znak, że nasza wspólna inwestycja z PKP Polskie Linie Kolejowe SA jest na finiszu ??
Jak już niedawno wspominałem, sprzątanie i prace wykończeniowe przy nowym układzie komunikacyjnym w Gołonogu potrwają do końca czerwca. Wtedy oznakowanie poziome zostanie wymalowane na drodze, przejazdach rowerowych i przejściach dla pieszych ?? ??


i zdjęcia snf (51).gif https://www.facebook.com/photo/?fbid=834226...mp;locale=pl_PL
Sebastian22
^^ to ja podniosłem tą kwestie na FB biggrin.gif
:)
CYTAT(Sebastian22 @ wto, 20 cze 2023 - 16:27) *
^^ to ja podniosłem tą kwestie na FB biggrin.gif


thumbup1.gif fnd (8).gif


filmik z centrum snf (51).gif https://www.youtube.com/watch?v=boC4FGQqIHU

Z zielenią powolutku do przodu (mimo, że nawet ktoś działał w niedzielę) i otoczenie wygląda coraz lepiej.

Zobaczymy jak wykonawca dworca wykończy otoczenie budynku i jak z tamtą zielenią z projektu. Chyba miały tam się pojawić też 2 duże drzewa. Kiedyś w tym temacie wymieniałem co się tam miało pojawić.
:)
Aranżacja zieleni, będzie inna niż w projekcie dworca. W miejscu zapowiadanych ogrodów deszczowych kładą trawę z rolek. Taka trawa zresztą pojawia się w wielu miejscach. Biorą się też za ronda i otoczenie.
I właśnie takie elementy wpływają na odbiór całości i jak się tam czujemy. Z każdą chwilą lepiej.
Obok poczekalni (zewnętrznej - "letniej") jest już jakaś mała chyba betonowa kostka.

Widzę, że coraz więcej ludzi korzysta z nowego wejścia do FPŻ od strony ronda Kolejowa/Kościuszki. Zresztą niedawno pojawiła się tam tablica z ofertą strefy smaku. Idąc od dworca w okolice PKZ lepiej przejść przez teren FPŻ niż wąskim chodnikiem wzdłuż ruchliwej Kościuszki.
szer
Kilka fotek z niedzieli KLIK!



Co do przystanków to lepiej by chyba wyglądały te wiaty, gdyby były dłuższe. Plus jakieś dodatkowe ławki między tymi wiatami
Sebastian22
^^ Świetne foty - wygląda to jak makieta.
Mam jedno spostrzeżenie - dlaczego wiata rowerowo - peronowa przy Peronie 1 od strony krawędzi peronu jest zasłonięta a to rozkładami elektronicznymi a to drugą wiatą....nie można by tego dać ciut w stronę zachodnią? Trochę to dziwne.
Druga sprawa to zieleń - widać nasadzenia i zapewne to nie koniec ale czy ten żwirek między tymi kępkami to taki potrzebny? Mam nadzieję te kępki się rozrosną i będzie więcej zielonego niż żwiru smile2.gif
Poza tym obszar przeszedł ogromną zmianę i każdy może czuć się zaskoczony widząc jak to teraz wygląda.
Z tego co pamiętam to Prezydent mówił że jeszcze przybędą kosze, ławki - ale to zapewne jak skończą cały teren przed dworcem no i rozkłady wylądują w gablotach pod wiatami.
:)
CYTAT(Sebastian22 @ wto, 04 lip 2023 - 20:15) *
Mam jedno spostrzeżenie - dlaczego wiata rowerowo - peronowa przy Peronie 1 od strony krawędzi peronu jest zasłonięta a to rozkładami elektronicznymi a to drugą wiatą....nie można by tego dać ciut w stronę zachodnią? Trochę to dziwne.


Bo tam dojdą jeszcze siedzenia m.in rząd tyłem do peronu. Tak było w projekcie i ta wiata nie miała mieć wyjścia przodem na peron. Zresztą z przodu miała mieć jeszcze jakieś pionowe belki. Może zamontują tam jakieś panele jak w projekcie


CYTAT(szer @ wto, 04 lip 2023 - 19:24) *
Co do przystanków to lepiej by chyba wyglądały te wiaty, gdyby były dłuższe. Plus jakieś dodatkowe ławki między tymi wiatami


no właśnie, mogły mieć o moduł więcej tak jak w Gołonogu. Chyba 4 x 1 dodatkowy moduł dużo nie zaoszczędzili.



a na budowie tunelu w Strzemieszycach snf (51).gif https://www.dabrowa-gornicza.pl/galerie/pra...trzemieszyce-6/
:)
CYTAT
nasze miasto

Inwestycje w Dąbrowie Górniczej. Nowe ronda, wiadukt, perony na stacji w Gołonogu gotowe. A co z dworcem?

Inwestycje w Dąbrowie Górniczej trwają w wielu częściach miasta, ale też kilka z nich ostatnio miało swój finał. Wraz z nadejściem lipca formalnie zakończyła się budowa wiaduktu, nowego układu komunikacyjnego oraz gruntowna przebudowa stacji kolejowej w dzielnicy Gołonóg. Pojawiło się oznakowanie poziome jezdni, ale prowadzone są ostatnie prace porządkowe, trzeba też oddać w pełni pasażerom przejście podziemne pod torowiskiem kolejowym.

Inwestycje w Dąbrowie Górniczej: nowe drogi, ronda i wiadukt

Kluczowe z punktu widzenia kierowców oraz pasażerów było bezpieczne poruszanie się w tej części miasta. By tak się stało w ramach tej ogromnej inwestycji powstał całkiem nowy układ drogowy wraz z wiaduktem kolejowym, który zastąpił kolizyjny przejazd przez tory z rogatkami. Jeszcze kilka miesięcy temu, by dostać się na drugą stronę Dąbrowy Górniczej trzeba było odstać w długim korku swoje. Zwłaszcza, kiedy trzeba było przepuścić dwa, a czasem nawet trzy pociągi, bo przecież prowadzi tędy szlak do Katowic oraz Warszawy, więc ruch kolejowy jest ogromny.

Teraz cały teren wokół dworca kolejowego w Gołonogu, niestety niszczejącego, stał się bardziej przyjazny dla mieszkańców i pasażerów. Już od 28 kwietnia kierowcy korzystają z bezpiecznego przejazdu na drugą stronę miasta pod nowym wiaduktem. Cały czas trwały jednak prace przy budowie nowych dróg, rond, chodników i dróg rowerowych. Teraz to wszystko jest już gotowe.

Prace w rejonie przejazdu kolejowego rozpoczęły się na początku września 2021 roku od przebudowy odwodnienia poza pasem drogowym. Jednocześnie ekipy budowlane zaczęły przygotowania do budowy tymczasowego przejścia i przejazdu przez tory. Zamknięcie przejazdu umożliwiło rozpoczęcie budowy tunelu drogowego pod torami. Wybudowane zostały m.in. ronda na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Uklańskiego oraz Parkowej i Wczasowej. Potem powstały asfaltobetonowe nawierzchnie na drogach rowerowych. Trwają jeszcze wspomniane prace porządkowe.

Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej: kolej zadbała o nowe perony na stacji

Inwestycja w Gołonogu oraz nowy układ torowo-drogowy to wspólne przedsięwzięcie miasta oraz PKP PLK SA. Prace kosztowały 67,5 mln zł i realizowane były przez dąbrowską spółkę Nowak – Mosty.

W ramach inwestycji na stacji w Gołonogu powstały dwa zewnętrzne perony z torami kolei metropolitalnej oraz przejście podziemne pod torowiskiem. Są też nowe dojścia na perony, również od strony ulicy Parkowej. Pojawiły się na peronach wiaty oraz ławki. Na razie nie działają jeszcze zegary, ale za to słychać bieżące komunikaty, płynące z systemu informacji pasażerskiej. Zapowiadane są kolejne składy albo też nadawane ostrzeżenia o przejeździe pociągów, które mkną tędy z dużą prędkością i nie zatrzymują się na tej stacji.

– Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się będą mogły skorzystać z wind – podkreśla Katarzyna Głowacka z biura prasowego PKP PLK.

W miejscu starego peronu została zachowana rezerwa dla torów kolei dalekobieżnej, co w przyszłości pozwoli oddzielić ruch lokalny od dalekobieżnego i zwiększyć częstotliwości kursowania połączeń metropolitalnych.

W dalszej kolejności ma tu powstać centrum przesiadkowe z prawdziwego zdarzenia wraz z nowymi miejscami parkingowymi. By tak się stało konieczne jest uregulowanie spraw własnościowych gruntów, co trwa bardzo długo.

Miasto cały czas zabiega, by PKP przebudowały także dworzec w Gołonogu. Lokalne władze, podobnie jak miało to miejsce w przypadku remontowanego dworca w centrum, zadeklarowały chęć wynajmu części pomieszczeń w zmodernizowanym budynku dworcowym.

Budynek dworca faktycznie wygląda bardzo źle. Odrapany, z zamurowanymi wejściami, kontrastuje z odnowioną infrastrukturą na stacji. Pozostaje mieć nadzieję, że i ten obiekt zostanie jednak uratowany, a nie zburzony, jak dworzec kolejowy w dzielnicy Strzemieszyce.


Jak widać nawet na zdjęciach to w Gołonogu jeszcze nie skończyli. Jeszcze jakieś drobne prace i nie jest dokończone oznakowanie poziome.



czy ja dobrze widzę na tym zdjęciu? Od strony Parkowej w ramach inwestycji zbudowali mały parking? Sam pisałem, że na razie potrzebny jest chociaż malutki parking, żeby było się gdzie zatrzymać, choćby kogoś podwieźć czy odebrać.
A już tam widać, że jest zajęty być może samochody pozostawione na wiele godzin.

Numerację peronów zostawili. Zgodnie ze zwyczajem peron 1 powinien być od strony dworca. Tylko, że pewnie w papierach dworca przecież nie ma i tego nieczynnego budynku za to nie uznają. Kiedyś po remoncie odwrócą numerację peronów?

zdjęcia snf (51).gif https://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/inwe...415/zd/83311517

i o centrum:

CYTAT
nasze miasto

Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej i jego otoczenie całkiem inne. Układają trawę, sadzą drzewa, są nowe wiaty przystankowe

Dworzec kolejowy w śródmieściu Dąbrowy Górniczej zostanie otwarty w wakacje. Obecnie trwają prace wykończeniowe w środku budynku, zmienia się także otoczenie budynku. Ostatnio pojawiły się tam drzewa, krzewy, rozkładana jest trawa z rolek. A do tego miasto postawiło też w nowym centrum przesiadkowym wiaty przystankowe.

Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej: zmienia się otoczenie budynku

Mieszkańcy czekają na otwarcie dworca kolejowego po generalnej przebudowie, co nastąpi za kilka tygodni. Korzystają już z odnowionych peronów i całej infrastruktury, a ostatnio wokół budynku pojawiła się nowa roślinność. Miasto zdecydowało się – w ramach osobnej inwestycji – posadzić przy centrum przesiadkowym nowe drzewa, są też krzewy, a ostatnio na części niezagospodarowanego terenu rozwijana była trawa z rolek.

Amatorzy jazdy na dwóch kółkach mogą też zostawić swoje jednoślady na przygotowanych parkingach rowerowych ze stojakami. Dodatkowe takie miejsce zostanie im udostępnione wraz z otwarciem dworca, tuż obok letniej poczekalni. W środku będzie się mieścić wiata rowerowa, pod którą znajdą się 32 miejsca dla jednośladów. W pobliżu wiaty rowerowej znajdzie się również stacja naprawy rowerów.

Stojaki dla rowerów zamontowane zostały na parkingach po obu stronach torów: 52 po południowej stronie dworca i 52 po północnej stronie. W sumie do dyspozycji będzie 240 miejsc na rowery i około 370 miejsc do parkowania samochodów.

Pasażerowie komunikacji miejskiej czekali natomiast na nowe wiaty przystankowe, których montaż był zapowiadany w nowym centrum przesiadkowym, które powstało tuż obok dworca kolejowego. I takie właśnie cztery wiaty ostatnio w tym miejscu się pojawiły.

- Faktycznie ich brakowało, bo przy upalnej pogodzie nie było się gdzie schować. Zwłaszcza, że dworzec jeszcze nie został otwarty. Teraz oczekiwanie na transport jest znacznie mniej męczące – podkreśla Marta Konaszewicz, którą spotkaliśmy w centrum przesiadkowym.

Wokół dworca pojawią się jeszcze ławki i kosze na śmieci, ale miasto ustawi je wtedy, kiedy znikną pozostałości zaplecza budowlanego wokół budynku dworca.

Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej: otwarcie coraz bliżej

Efekty gruntownej przebudowy i remontu dworca kolejowego w centrum Dąbrowy Górniczej cieszą mieszkańców, którzy od lat czekali na to, by móc znów korzystać z kas czy poczekalni w dworcowym obiekcie. Konstrukcja nowego dachu ze świetlikami od razu przypomina dawne lata świetności tego budynku, dokładnie odtworzone zostały też wszystkie architektoniczne detale zewnętrznej elewacji. Wcześniej ekipy budowlane wzmocniły fundamenty budynku i wykonały nowe stropy oraz więźbę dachową. Później większość prac przeniosła się do wnętrza budynku, gdzie trwają prace wykończeniowe.

- Przebudowa dworca w Dąbrowie Górniczej zmierza do końca. Obecnie kontynuowane są prace wykończeniowe w przestrzeniach ogólnodostępnych wewnątrz budynku. Na zewnątrz dworca układana jest nawierzchnia, a także finalizowane są prace przy budowie tak zwanej poczekalni letniej, połączonej z wiatą rowerową. Montowana jest również iluminacja elewacji dworca, a także elementy systemów bezpieczeństwa, w tym monitoringu – mówił ostatnio Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami w Biurze Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych S.A.

W najbliższym czasie rozpoczną się prace związane z montażem elementów małej architektury w otoczeniu dworca oraz prace przy nasadzeniu roślin.

- Planujemy, że zakończenie inwestycji i otwarcie dworca nastąpi latem bieżącego roku. Konkretną datę będziemy w stanie podać po zakończeniu odbiorów inwestycji – wyjaśnił Bartłomiej Sarna.
Na terenie stacji kolejowej w centrum Dąbrowy Górniczej, też przebudowanej w ramach osobnej inwestycji, działa już system informacji pasażerskiej. Zamontowany został zegar oraz podświetlany napis: PKP Dąbrowa Górnicza. Widoczne są też rozkłady jazdy. Przy zachodnim skrzydle dworca powstaje wspomniany, dodatkowy obiekt. To letnia poczekalnia, gdzie w komfortowych warunkach będzie można poczekać na swój pociąg. Nie zabraknie tam siedzisk w zacienionej części.

Teren będzie monitorowany, tak więc pozostawienie roweru pod wiatą czy też na stojakach i przesiadka na pociąg, nie powinny wiązać się z dużym ryzykiem.

Wartą 15,62 mln zł brutto inwestycję PKP SA zleciły wrocławskiej spółce Berger Bau Polska. Projekt przebudowy dworca opracowała GPVT Pracownia Architektoniczna S.C. z Poznania.

Wcześniej, w kwietniu tego roku, otwarte zostało również centrum przesiadkowe przy dworcu PKP. Zatrzymuje się tutaj kilkanaście linii autobusowych, jest po obu stronach dworca 375 miejsc parkingowych, a obok znalazł się nowy wiadukt kolejowy, pod którym bezpiecznie kierowcy mogą poruszać się pomiędzy dwiema częściami Dąbrowy Górniczej, podzielonymi torowiskiem kolejowym.


zdjęcia snf (51).gif https://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/dwor...357/zd/83339343
:)
na poprawę nastroju po info o kładce przy CH Pogoria

CYTAT
UM

WYGODNIE I BEZPIECZNIE W GOŁONOGU

Zakończyła się przebudowa układu drogowego w rejonie stacji kolejowej w Gołonogu. Wprowadzone rozwiązania – z możliwością przejazdu pod wiaduktem, który zastąpił przejazd z rogatkami – upłynniają ruch i podnoszą bezpieczeństwo.

We wtorek 11 lipca rozpoczęły się odbiory nowego układu torowo-drogowego przy stacji Dąbrowa Górnicza Gołonóg. Wartą 67,5 mln zł inwestycję zrealizowała dąbrowska spółka Nowak – Mosty na zlecenie miasta i PKP PLK. W jej ramach wybudowano m.in. ronda na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Uklańskiego oraz Parkowej i Wczasowej.

Koniec z wystawaniem przed rogatkami

Już wcześniej, bo 28 kwietnia otwarta została otwarta najważniejsza część inwestycji, czyli droga pod nowym wiaduktem, który zastąpił dotychczasowy przejazd kolejowy z rogatkami. Pod wiaduktem znalazł się jeszcze chodnik i droga rowerowa.

W ramach inwestycji na stacji w Gołonogu powstały dwa zewnętrzne perony z torami kolei metropolitalnej oraz przejście podziemne pod torami. W miejscu starego peronu została zachowana rezerwa dla torów kolei dalekobieżnej, co w przyszłości pozwoli oddzielić ruch lokalny od dalekobieżnego i zwiększyć częstotliwości kursowania połączeń metropolitalnych.

Parkingi w drugim etapie

Ze względu na nieuregulowane kwestie własnościowe terenów wokół gołonoskiego dworca, część inwestycji związana z budową nowych miejsc parkingowych – zarówno dla rowerów jak i samochodów – będzie realizowana w kolejnym etapie.

– Podobnie ma się sprawa z dworcem kolejowym w Gołonogu. Jeśli uregulowane zostaną sprawy własnościowe i kolej zdecyduje się na modernizację budynku, gotowi jesteśmy do wynajęcia powierzchni, tak jak to zrobiliśmy w przebudowanym dworcu w centrum miasta – mówi prezydent Marcin Bazylak.
Radny Robert Kazimirski: Dzięki tej inwestycji wyjazd z Łęknic – czy to w stronę huty Katowice, czy DK94 i S1 – poprawił się diametralnie. Wcześniej bywało, że mieszkańcy tracili na przejeździe nawet i po 10 czy 15 min, czekając na przejazd pociągu. Bywało i tak, że ktoś mimo iż wyjechał z domu wcześniej, przez stanie przed rogatkami spóźniał się na pociąg. Teraz ruch jest płynny, znacząco poprawiło się także bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i kierowców.


duża fota snf (51).gif https://www.dabrowa-gornicza.pl/wp-content/...olonog-dron.jpg

fnd (8).gif fnd (2).gif
:)
i zdjęcia z Gołonoga snf (51).gif https://www.dabrowa-gornicza.pl/galerie/kon...ego-w-golonogu/
szer
Nie było, a w poniedziałek PKP PLK ogłosiło przetarg:

CYTAT
Dąbrowa Górnicza: kolej odbuduje przystanek kolejowy na Tworzniu. Przetarg został ogłoszony

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na zaprojektowanie zadania, realizowanego dzięki Rządowemu Programowi Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r. Realizacja inwestycji zwiększy atrakcyjność kolei w województwie śląskim, a skorzystają mieszkańcy Dąbrowy Górniczej.

Mieszkańcy Dąbrowy Górniczej będą mieć jeszcze lepszy dostęp do pociągów. Po latach zostanie odbudowany przystanek Dąbrowa Górnicza Tworzeń. Przystanek będzie połączony z istniejącą kładką na al. Piłsudskiego i dostosowany do obsługi podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się.

Komunikację ułatwią windy. Linia zostanie przedłużona do przystanku Dąbrowa Górnicza Gołonóg. Projekt obejmie modernizację 3 km torów od Strzemieszyc do Huty Katowice oraz odbudowę 3 km torów i sieci trakcyjnej na odcinku od Huty Katowice do Gołonoga.

Przystanek kolejowy na Tworzniu powstał w 1974 roku, kiedy budowana była Huta Katowice. Można było stąd dojechać nawet do Krakowa. Pasażerowie korzystali z tego przystanku do 2009 roku, a w 2013 roku został całkowicie zlikwidowany.

Dla zadania „Rewitalizacja linii kolejowej nr 162 na odcinku Dąbrowa Górn. Strzemieszyce – Dąbrowa Górn. Huta Katowice (p.odg.) oraz jej odbudowa na dalszym odcinku do stacji Dąbrowa Górnicza, wraz z odbudową przystanku osobowego D.G. Tworzeń i rozbudową przystanku osobowego D.G. Gołonóg” przewidziano prace projektowe w latach 2024 – 2026, a budowę w latach 2027 – 2029. Szacowana wartość całego zadania (prace projektowe i budowlane) to 116 mln zł. Przetarg jest ważnym krokiem do realizacji zadań z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.

Na liście podstawowej Programu w województwie śląskim jest osiem projektów o szacowanej wartości ponad 2 mld zł.

Program Kolej+ zaplanowano do realizacji do 2029 r. Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart ok. 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego – kolei.

NaszeMiasto
Sebastian22
ciekawe jak to rozwiążą w Gołonogu - dawniej odgałęzienie było już praktycznie od przejazdu przez Piecucha a perony w stronę HK były dość znacznie oddalone od tych z LK1.
Przy obecnym wiadukcie jakoś tego nie bardzo widzę.
szer
Z przetargu:

CYTAT
Projekt swoim zakresem obejmuje:
− przebudowę linii kolejowej nr 162 na odcinku Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce –
p.odg. Dąbrowa Górnicza Huta Katowice;
− budowę toru łącznikowego linii nr 162 na odcinku od p.odg. Dąbrowa Górnicza Huta
Katowice do włączenia do linii kolejowej nr 1 przed wiaduktem na ulicy Parkowej
w Dąbrowie Górniczej Gołonogu (od strony Dąbrowy Górniczej Ząbkowice).
Sebastian22
Logicznie tak by to było - czyli tym razem sama stacja DG Gołonóg byłaby bez zmian.
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.