oficjalnie:
CYTAT
naszemiasto
Dąbrowa Górnicza Ząbkowice: takiego tunelu nie ma w całej Polsce. Został właśnie otwarty
We wtorek 19 lutego w Dąbrowie Górniczej - Ząbkowicach oficjalnie otwarty został nowy tunel, który połączył dworcowe perony oraz dwie części tej dzielnicy, oddzielone linią kolejową. To pierwszy taki obiekt w Polsce, z którego pod torami kolejowymi mogą korzystać rowerzyści. To jednocześnie początek zmian komunikacyjnych w tym miejscu, bowiem do końca września br. obok dworca powstanie również pierwsze w mieście centrum przesiadkowe.
Inwestycja zrealizowana została w ramach projektu?Przebudowa infrastruktury do obsługi podróżnych na stacjach i przystankach?To wspólne zadanie, realizowane od 2017 roku przez gminę Dąbrowa Górnicza i PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. w Częstochowie. Budowa kosztowała 6,7 mln zł netto, z czego 3,5 mln zł przeznaczyła na nią kolej, a 3,2 mln zł dołożyło miasto. Wykonawcą prac była firma Banimex.
Na uroczystym otwarciu zjawili się m.in. dąbrowski poseł na sejm Robert Warwas, prezydent Dąbrowy Górniczej Marcin Bazylak oraz Helmut Klabis, dyrektor częstochowskiego zakładu spółki PKP PLK. Jak przystało na inaugurację kolejowej inwestycji wszyscy przyjechali na dworzec w Ząbkowicach pociągami.
- Współpraca miasta i PKP PLK była wzorowa przy tej inwestycji. Prowadzimy z prezydentem miasta rozmowy na temat centrów przesiadkowych, natomiast przebudowa dworców kolejowych w Gołonogu i centrum Dąbrowy Górniczej wpisana jest na rządową listę projektów inwestycyjnych. Jako parlamentarzysta 1,5 roku temu interweniowałem w sprawie nieczynnego od 2011 roku budynku dworca w Ząbkowicach. Wiem, że trwały tu rozmowy z miastem, poszukiwane były możliwości jego zagospodarowania. To obiekt zabytkowy i musimy podjąć kolejne działania, by ten budynek przywrócić mieszkańcom. Na pewno wrócimy do tego tematu. Budynki dworcowe w Dąbrowie Górniczej są złą wizytówką miasta i musimy to wspólnie zmienić ? mówił poseł Robert Warwas.
- Krok po kroku realizujemy w mieście inwestycje, mające podnieść jakość życia mieszkańców. Transport publiczny i mobilność mieszkańców to są te wyzwania, które sobie postawiliśmy. Cieszę się ze współpracy z posłem Robertem Warwasem i spółkami kolejowymi. To jest naprawdę wielka rzecz. Jestem z tego zadowolony. Dzisiejsza inwestycja może się wydawać mała. Tunel, przejście pod torami, ale dzięki temu tunelowi za kilka miesięcy rowerzyści z niego wyjadą i pojadą nowymi trasami bezpośrednio do stacji kolejowej w Gołonogu, do zakładów pracy w strefie ekonomicznej w Tucznawie. Wkrótce rozpocznie się tu także budowa centrum przesiadkowego. Kolejne zadania to centrum, Gołonóg. Wszystko po to, byśmy się sprawnie i bezpiecznie poruszali po mieście. To otwarcie pokazuje, że wspólnie możemy działać na rzecz miasta i mieszkańców. Liczę na więcej i wiem, że to wspólnie osiągniemy ? podkreślił Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.
- Przyznam się, że jeszcze dwa lata temu nie wiedziałem, że da się to zrealizować. Uzgadnialiśmy z miastem, jak to dobrze zrobić. Pojawiła się propozycja, by w tunelu zrobić ścieżkę rowerową pod torami. Dziś to się zmaterializowało i trzeba podkreślić, że jest to rozwiązanie pionierskie, nowatorskie, którego nie ma nigdzie indziej. Ta inwestycja uporządkowała też cały teren. Niedawno była ty szpecącą kładka, która nie zapewniała dogodnego przejścia osobom niepełnosprawnym, a teraz mamy nowoczesne przejście podziemne ze wszystkimi elementami niezbędnymi. Mamy windy, wjazd na perony. Mam nadzieję, że wkrótce pojawią się też wyświetlacze peronowe, które będą pokazywały czas odjazdów i przyjazdów pociągów. Ta inwestycja wcale nie była taka prosta, bowiem mamy tu sześć torów i cały czas jeździły tędy pociągi. Musieliśmy mieć czynne trzy tory, bo tędy jeździ ponad sto pociągów na dobę. Mieszkańcy poruszali się więc w trakcie inwestycji po placu budowy. Musieliśmy zrobić prowizoryczne dojazdy technologiczne dla samochodów z materiałami budowlanymi, a także tymczasowe dojścia na perony dla pasażerów ? mówił Helmut Klabis, dyrektor częstochowskiego zakładu PKP PLK SA.
- Zdobyliśmy kolejne doświadczenie. Budowa tego przejścia faktycznie nie była łatwa, właśnie z racji ruchu pociągów i poruszania się pasażerów. Zderzyliśmy się również z trudnymi warunkami geologicznymi, zalegały piaski silnie nawodnione, do tego okres zimowy. Udało się jednak zbudować nowoczesny, funkcjonalny obiekt, służący i pasażerom, i mieszkańcom całej dzielnicy. Chciałbym też podziękować za dobrą współpracę przy budowie. Jesteśmy szczęśliwi, że mogliśmy przyczynić się do poprawy warunków życia mieszkańców dzielnicy i całego miasta - przyznał Dariusz Tokarczyk, dyrektor ds. technicznych w Banimeksie.
Stacja Dąbrowa Górnicza Ząbkowice została dostosowana do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zniknęła stara, niefunkcjonalna kładka nad torami. Zamiast niej powstało wygodne i bezpieczne przejście podziemne, łączące dwie strony dzielnicy Ząbkowice, od ul. Dworcowej do ul. gen. W. Sikorskiego i M. Dąbrowskiej.
Zadaszone przejście podziemne z pochylniami umożliwia dostęp osobom o ograniczonej mobilności. Pasażerowie na peronach 2 i 3 mają do dyspozycji windy. W przejściu i dojściach są ścieżki naprowadzające ze specjalną wypukłą fakturą dla osób niewidomych i słabo widzących. Na poręczach zostały umieszczone informacje w języku Braille?a. W przejściu wyznaczono specjalną ścieżkę dla rowerzystów. Dla zwiększenie bezpieczeństwa podróżnych zamontowanych zostało 15 kamer, m.in. w windach, które rejestrują to, co dzieje się w przejściu i wokół niego. Przejście wyposażone zostało także w system informacji pasażerskiej, m.in. nagłośnienie, oświetlenie, czytelne tablice z opisem wyjść, kierunków jazdy pociągów.
Przy budowie obiektu zużytych zostało 1,5 tys. metrów sześciennych betonu, czyli tyle, ile pomieści 155 samochodów typu ?gruszka? oraz około 160 tys. kg stali zbrojeniowej.
Już w 2014 roku PKP PLK SA odnowiły perony na stacji w Ząbkowicach. Obiekt zyskał wtedy nową nawierzchnię, wyposażony został w wiaty, ławki i tablice informacyjne. Zamontowane zostało również nowe oświetlenie i nagłośnienie.
Przy ulicy Dworcowej, w bezpośrednim sąsiedztwie ząbkowickiego dworca, powstanie do końca września br. centrum przesiadkowe wraz z przebudowanym tam układem komunikacyjnym. Przed budynkiem dworca pojawią się: podjazd i przystanki dla autobusów komunikacji miejskiej, miejsca postojowe dla podwożonych przez taksówki lub samochody prywatne pasażerów, zadaszone parkingi (stojaki) dla rowerów oraz 22 miejsca parkingowe dla samochodów osobowych. Inwestycja będzie kosztowała 3,5 mln zł. Wykonawcą tego przedsięwzięcia będzie Eurovia.
Do końca czerwca br. ząbkowicki dworzec zostanie natomiast połączony systemem ścieżek rowerowych z terenami inwestycyjnymi w Tucznawie oraz dworcem kolejowym w Gołonogu, gdzie również wkrótce powstanie kolejne centrum przesiadkowe. Cała długość ścieżek dla rowerzystów i pieszych wyniesie około 10 kilometrów, z czego prawie 4 kilometry będzie liczyć trasa do Tucznawy.
Trasa do Gołonoga prowadzić będzie ul. Armii Krajowej, do węzła nad trasą S1, dalej ul. św. Antoniego, Żeglarską koło Pogorii I i do dworca PKP w Gołonogu. Trasa do Tucznawy prowadzić będzie wzdłuż torów kolejowych od dworca PKP w Ząbkowicach, ul. Armii Krajowej, Szosową, Pasieka, do nowej drogi do terenów inwestycyjnych. Wykonawcą tych prac będzie Drogopol. Ta inwestycja będzie kosztowała 16 mln zł.
dużo zdjęć
http://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/arty...al,t,id,tm.htmlCYTAT
UM
NOWE PRZEJŚCIE ZWIASTUJE ZMIANY
Przejście podziemne na stacji kolejowej w Ząbkowicach to wygodne i bezpieczne rozwiązanie dla pasażerów, łącznik dwóch części dzielnicy i zwiastun zmian w rejonie dąbrowskich dworców.
Budowa przejścia jest przedsięwzięciem zrealizowanym wspólnie przez PKP PLK S.A. i Dąbrowę Górniczą. Wpisuje się w działania miasta, dotyczące zmiany układu komunikacyjnego w Dąbrowie oraz wprowadzenia równowagi między ruchem samochodowym, rowerowym, pieszym i transportem zbiorowym.
? Ta wspólna inwestycja pokazuje, że w Dąbrowie Górniczej potrafimy nie tylko rozmawiać, ale również razem działać. Centrum przesiadkowe w Ząbkowicach to pierwsze zadanie, ale przed nami jeszcze centrum miasta i Gołonóg, modernizacja linii tramwajowej oraz zupełnie nowa siatka połączeń autobusowych. Dzisiaj ma ona kształt niemal niezmieniony od 40 lat, a musi być dostosowana do aktualnych potrzeb mieszkańców, umożliwiać sprawny i bezpieczny dojazd do pracy, szkoły czy uczelni ? zarówno w Dąbrowie, jak i w innych miastach aglomeracji ? mówił podczas oficjalnego otwarcia przejścia Marcin Bazylak, prezydent miasta.
Plany wspólnych działań miasta i kolejowych spółek wspiera poseł Robert Warwas.
? Sprawy dąbrowskich dworców są moim priorytetem, dlatego angażuję się w te inicjatywy od samego początku. Bardzo cieszy mnie współpraca pomiędzy miastem i koleją, co pokazuje że razem można skutecznie realizować przedsięwzięcia oczekiwane przez mieszkańców ? stwierdza Robert Warwas, poseł na Sejm RP.
Przejście, o długości 70 m i szerokości 5 m, łączy perony oraz dwie strony dzielnicy oddzielone torami kolejowymi. Zastąpiło wykorzystywaną do tej pory starą kładkę. Służy podróżnym, a także mieszkańcom Ząbkowic. Ma windy i pochylnie, więc mogą z niego korzystać niepełnosprawni, rowerzyści i osoby z wózkami dziecięcymi. Koszt inwestycji opiewa na 8 mln 240 tys. zł, a głównym wykonawcą był Banimex S.A. Kolej wyłożyła na nią ponad 4 mln 300 tys. zł, a wkład miasta wyniósł przeszło 3 mln 930 tys. zł.
? Dla nas była to szczególna inwestycja, ponieważ na etapie ustaleń z miastem ze strony Urzędu Miejskiego padła propozycja rozszerzenia projektu o elementy infrastruktury rowerowej, której do tej pory nie budowaliśmy. Co prawda wymagało to modyfikacji naszego projektu, ale z dzisiejszej perspektywy było warto, ponieważ udało nam się nawiązać współpracę, która bardzo dobrze rokuje na kolejne wspólne inwestycje w centrum i w Gołonogu ? podkreśla Helmut Klabis, dyrektor częstochowskie oddziału PKP PLK S.A.
Zadanie nie było łatwe, ale przy realizacji obeszło się bez komplikacji.
? Dużym wyzwaniem w trakcie budowy było zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom, bo w trakcie prac stacja nieprzerwanie funkcjonowała. Na szczęście wszystko odbyło się sprawnie i dzisiaj można korzystać z nowoczesnego przejścia ? zaznacza Dariusz Tokarczyk, dyrektor Banimex S.A.
Przy stacji w Ząbkowicach wkrótce rozpocznie się budowa centrum przesiadkowego ? po obu stronach torów powstaną miejsca parkingowe, a przed budynek przy ul. Dworcowej dojedzie autobus. Dzielnica będzie również połączona ścieżkami rowerowymi z Gołonogiem oraz terenem inwestycyjnym w Tucznawie.
i
CYTAT
GW
Poznaliśmy plan kolei metropolitalnej. Nowe przystanki i torowiska za co najmniej 9 mld zł
Co najmniej 9 mld zł będzie kosztowała budowa kolei metropolitalnej. Najbardziej śmiały plan jej rozwoju może kosztować niemal dwa razy tyle. Znamy szczegóły tej koncepcji.
Rozpoczęcie starań o budowę kolei metropolitalnej jest najważniejszym zadaniem Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. ? Uznaliśmy to za uzgodnione. Nikt się nie wyłamał. Jeśli się dobrze zastanowić, to nie ma lepszego uzasadnienia dla istnienia metropolii niż stworzenie kolei metropolitalnej. Oczywiście będzie wiele innych spraw, ale one nie będą kluczowe. Będą też mniej widoczne dla mieszkańców. A kolej to konkret, który na długo zmieni jakość życia ? mówił ?Wyborczej? dwa lata temu prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz.
GZM od razu zaczął przygotowania do zamówienia koncepcji kolei metropolitalnej. Opracowanie zlecono specjalistom z Politechniki Śląskiej. Właśnie poznaliśmy szczegóły ich pomysłu. Kolej jest tu przedstawiona w trzech możliwych wariantach.
? Budowa kolei metropolitalnej nie jest kwestią tylko lepszej komunikacji. To kwestia cywilizacyjna. Musimy w to zainwestować, inaczej inne regiony i duże miasta nas wyprzedzą. Stąd starania o budowę kolei metropolitalnej ? wyjaśnia dziś Kazimierz Karolczak, przewodniczący GZM. I dodaje, że koncepcja z Politechniki Śląskiej pokazuje skalę wyzwań. ? Nie możemy sobie jednak pozwolić, by nie myśleć o budowie kolei metropolitalnej ? podkreśla Karolczak.
Kolej metropolitalna ? wariant W0
W tym wariancie za podstawowe elementy układu sieci kolei metropolitalnej przyjęto osie zachód?wschód: Gliwice?Katowice?Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, oraz południe?północ: Tychy?Tarnowskie Góry. Ze względu na liczbę pasażerów, priorytetem ma być obsługa trasy Dąbrowa Górnicza Ząbkowice?Katowice?Gliwice.
Autorzy uważają, że w tym wariancie konieczne będą zakupy nowych pociągów i modyfikacja rozkładu jazdy, tak by w godzinach szczytu pociągi jeździły co kwadrans.
Kolej metropolitalna ? wariant W1
Ten wariant to rozszerzenie poprzedniego wariantu. Zakłada stworzenie dwóch korytarzy komunikacyjnych. Korytarz zachód?wschód to linia Gliwice?Katowice o długości 27 km oraz linia Katowice?Dąbrowa Górnicza Ząbkowice o długości 25 km.
Z kolei korytarz południe?północ to linia Nowy Bieruń?Tychy Lodowisko o długości niemal 15 km, linia Tychy Lodowisko?Katowice o długości 21 km oraz linia Katowice?Tarnowskie Góry o długości 34 km. W sumie cała kolej metropolitalna ma w tej wersji długość 123 km. Tu też pojawia się propozycja stworzenia nowych przystanków. Najwięcej ma ich powstać w Katowicach (dziewięć) oraz Sosnowcu (trzy).
Nowe przystanki to: Dąbrowa Górnicza al. Zagłębia Dąbrowskiego, Sosnowiec Środula, Sosnowiec Sielec, Sosnowiec Osiedle Piastów, Katowice Morawa, Katowice Uniwersytet Ekonomiczny, Katowice Politechnika, Katowice Osiedle Witosa, Katowice Bugla, Katowice Eurocentrum, Katowice Zadole, Katowice ul. Tunelowa, Katowice ul. Niezapominajek, Chorzów Uniwersytet, Świętochłowice Mijanka, Zabrze ul. Armii Krajowej, Gliwice ul. Bema, Gliwice ul. Zabrska, Bytom ul. Chorzowska, Tychy ul. Barona, Bieruń KWK ?Piast?. Dodatkowo proponuje się rewitalizację przystanków Tychy Urbanowice, Bieruń Mleczarnia oraz Bieruń Stary.
Monorail z Katowic do Pyrzowic w wariancie 2
Tutaj proponuje się wydłużenie kolei metropolitalnej na osi wschód?zachód do Pyskowic oraz Dąbrowy Górniczej-Strzemieszyc (z odnogą z Katowic do Mysłowic), a na osi północ?południe pojawiają się stacje krańcowe Nowy Bieruń, Orzesze i lotnisko w Pyrzowicach.
Pociągi miałyby jeździć także z Gliwic do Knurowa, z Gliwic przez Zabrze i Rudę Śląską do Mikołowa oraz z Mikołowa do przystanku Tychy Lodowisko. Pojawia się też kolejowa obwodnica Katowic (z Ligoty przez Ochojec, Murcki, Kostuchnę do Podlesia). Tu kluczowy jest postulat kolei typu monorail. Chodzi o dwa połączenia: Katowice Metropolia?MPL Katowice i Sosnowiec Główny?MPL Katowice. To połączenie miałoby być wizytówką metropolii. Szybki pociąg do Pyrzowic jechałby też m.in. przez Siemianowice Śląskie oraz Czeladź. A to oznaczałoby powstanie pierwszego przystanku kolejowego w tym mieście. W tym ujęciu długość całej kolei metropolitalnej to już 345 km.
W tym wariancie ma powstać szereg nowych przystanków: Dąbrowa Górnicza al. Zagłębia Dąbrowskiego, Sosnowiec Środula, Sosnowiec Sielec, Sosnowiec Osiedle Piastów, Katowice Morawa, Katowice Uniwersytet Ekonomiczny, Katowice Politechnika, Katowice Metropolia, Katowice Metropolia (monorail), Katowice Osiedle Witosa, Świętochłowice Mijanka, Zabrze ul. Armii Krajowej, Gliwice ul. Bema, Gliwice ul. Zabrska, Gliwice ul. Śliwki, Gliwice Osiedle Kopernika, Gliwice Czechowice, Chorzów Uniwersytet, Bytom ul. Chorzowska, MPL Katowice, Katowice Bugla, Katowice Eurocentrum, Katowice Zadole, Katowice ul. Tunelowa, Katowice ul. Niezapominajek, Tychy ul. Barona, Bieruń KWK ?Piast?, Mikołów Kamionka, Mikołów ul. Żwirki i Wigury, Siemianowice Śląskie (monorail), Czeladź (monorail), Sosnowiec Główny (monorail), Ruda Śląska Orzegów, Bytom ul. Zabrzańska, Przyszowice Gierałtowice, Gierałtowice ul. Leśna, Knurów, Ruda Śląska Halemba, Ruda Śląska ul. Kłodnicka, Śmiłowice, Mikołów ul. Krakowska, Mikołów ul. Bielska, Tychy Wilkowyje. Dodatkowo chodzi o rewitalizację stacji Tychy Urbanowice, Bieruń Mleczarnia, Bieruń Stary, Gliwice Sośnica, Zabrze Makoszowy i Ruda Bielszowice.
Kolej metropolitalna ? wariant W3
Układ kolei metropolitalnej na terenie GZM w wariancie W3 tworzą: linie transportowe usytuowane w metropolitalnym korytarzu transportowym zachód?wschód ze stacjami krańcowymi: Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, Pyskowice, Dąbrowa Górnicza Huta Katowice, Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce, Mysłowice, Katowice Szopienice Północne, linie transportowe w korytarzu południe?północ, ograniczone następującymi stacjami krańcowymi: Nowy Bieruń, MPL Katowice, Orzesze.
Ma powstać kolej typu monorail na lotnisko, która ma obsługiwać dwa połączenia na obszarze GZM: Katowice Metropolia?MPL Katowice i Sosnowiec Główny?MPL Katowice.
Pada też pomysł uruchomienia lekkiej kolei miejskiej na trasach Gliwice?Knurów Szczygłowice?Gliwice, Knurów?Orzesze?Knurów, Gliwice?Tychy Lodowisko?Gliwice. Pociągi pasażerskie mają też jeździć po nieużywanych dziś przez nie szlakach. Całkowita długość kolei metropolitalnej w tym wariancie to 426 km.
Ten wariant zakłada budowę kilkudziesięciu nowych przystanków. Są to: Dąbrowa Górnicza al. Zagłębia Dąbrowskiego, Sosnowiec Środula, Sosnowiec Sielec, Sosnowiec Osiedle Piastów, Katowice Morawa, Katowice Uniwersytet Ekonomiczny, Katowice Politechnika, Katowice Metropolia, Katowice Metropolia (monorail), Katowice Osiedle Witosa, Świętochłowice Mijanka, Zabrze ul. Armii Krajowej, Gliwice ul. Bema, Gliwice ul. Zabrska, Gliwice ul. Śliwki, Gliwice Osiedle Kopernika, Gliwice Czechowice, Chorzów Uniwersytet, Bytom ul. Chorzowska, MPL Katowice, MPL Katowice (monorail), Katowice Bugla, Katowice Eurocentrum, Katowice Zadole, Katowice ul. Tunelowa, Katowice ul. Niezapominajek, Tychy ul. Barona, Bieruń KWK ?Piast?, Mikołów Kamionka, Mikołów ul. Żwirki i Wigury, Siemianowice Śląskie (monorail), Czeladź (monorail), Sosnowiec Główny (monorail), Ruda Śląska Orzegów, Bytom ul. Zabrzańska, Dąbrowa Górnicza Huta Katowice, Katowice Szopienice Północne, Katowice Janów, Katowice Giszowiec, Katowice Brynów Pętla, Katowice Stara Ligota, Katowice Panewniki Kokociniec, Gliwice KWK ?Sośnica?, Gliwice Autostrada, Gliwice Bojków, Knurów Osiedle Wojska Polskiego, Knurów Osiedle Tysiąclecia, Knurów, Knurów Szczygłowice, Gierałtowice ul. Leśna, Gierałtowice, Ornontowice ul. Zwycięstwa, Ornontowice Ruda Śląska Halemba, Ruda Śląska ul. Kłodnicka, Śmiłowice, Mikołów ul. Krakowska, Mikołów ul. Bielska, Tychy Wilkowyje, Katowice Stary Tartak (Murcki), Katowice Dąbrowa.
Zrewitalizowane mają być przystanki: Tychy Urbanowice, Bieruń Mleczarnia, Bieruń Stary, Ruda Kochłowice, Ruda Wirek, Ruda Bielszowice, Zabrze Makoszowy, Katowice Ochojec.
Ile to ma kosztować?
Naukowcy z Politechniki Śląskiej obliczyli, że realizacja najskromniejszego wariantu (W1) ma kosztować 8,6 mld zł, wariantu W2 15,6 mld zł, a wariantu W3 aż 16,2 mld zł.
?Wariant W1 jest optymalny pod względem kosztów, natomiast wariant W3 jest wariantem optymalnym pod względem zakresu i jakości obsługi transportowej obszaru GZM, w tym obsługi portu lotniczego nowoczesnym systemem kolei jednoszynowej. Biorąc pod uwagę wyniki analizy kosztów i korzyści, należy jednak wskazać na nieefektywność ekonomiczną wariantu W3 ? zawierającego zadanie obsługi portu lotniczego koleją monorail. Rezygnacja z tego zadania znacznie wpływa na poprawę tych wyników, co wskazuje na potrzebę dokonania analizy kosztów i korzyści dla wariantu W3, również bez kolei monorail? ? czytamy w podsumowaniu.
? Jeśli chodzi o koszty, to wiadomo, że będą spore. Warto jednak pamiętać, że samo wybudowanie dodatkowej pary torów pomiędzy Będzinem a Katowicami, które planuje PKP PLK, to wydatek rzędu 2 mld zł. Jeśli potraktujemy to jako punkt odniesienia, to niecałe 9 mld zł, o których mowa w wariancie pierwszym, nie powinno nas zniechęcać ? ocenia przewodniczący metropolii Kazimierz Karolczak.
mapki wariantów
http://bi.gazeta.pl/im/0/24406/m24406960,0...ZYSTANKI-A3.pdfhttp://bi.gazeta.pl/im/1/24406/m24406961,1...ZYSTANKI-A3.pdfhttp://bi.gazeta.pl/im/2/24406/m24406962,2...ZYSTANKI-A3.pdfehhh kiedy doczekamy
Dobrze, że wraca przystanek DG Al. Zagłębia Dąbrowskiego, planowany wiele lat temu, po wybudowaniu CA miał roboczo nazywać się "DG Ratusz"