Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Dworzec PKP i centra przesiadkowe
Forum Mieszkańców Dąbrowy Górniczej > Dąbrowa Górnicza > Nasze Miasto
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61
warius
Oni wykopywali coś przy tym murku, później wszystko zakopano i teraz wykopywany jest na poważnie. Do końca czerwca to musieli by robić chyba 24/7 aby oddać tunel, może w lipcu się uda biggrin.gif
:)
CYTAT
nasze miasto

Dąbrowa Górnicza. Dworzec kolejowy będzie jak nowy. Sprawdź, co już udało się zrobić - ZDJĘCIA

Dąbrowa Górnicza. Ostatnie lata dla pasażerów kolei w naszym mieście nie należą do łatwych. Wszystkie dworce w mieście zamknięte są na cztery spusty, perony lata świetności dawno już mają za sobą. Teraz, na szczęście, wszystko zaczyna się zmieniać powoli na lepsze. Wiosną rozpoczęła się generalna przebudowa zabytkowego dworca kolejowego w śródmieściu, a kilka dni temu oficjalnie dowiedzieliśmy się, że budynek dworca w dzielnicy Ząbkowice także ma szanse na odzyskanie dawnego blasku. Został bowiem wpisany na listę obecnej edycji Programu Inwestycji Dworcowych. To wszystko cieszy dąbrowian. A jak dziś przebiegają prace w centrum miasta?
W śródmieściu Dąbrowy Górniczej, w ramach budowy centrum przesiadkowego oraz nowego układu komunikacyjnego, odnowione zostały już na stacji kolejowej perony. Pojawiły się m.in. nowe przejścia podziemne, windy, będzie system komunikacji pasażerskiej. Jednocześnie na dobre rozpoczęła się przebudowa dworca PKP w śródmieściu, którą zajmuje się firma Berger Bau z Wrocławia. Warta prawie 15 mln zł umowa została podpisana 15 listopada 2021 roku i od tego dnia liczony jest termin realizacji prac. To 65 tygodni. Wszystko ma być gotowe w pierwszej połowie 2023 roku. Miasto po zakończeniu tej inwestycji wynajmie na dworcu ponad 280 m kw. powierzchni.

Pochodzący z 1888 roku dworzec, na dawnym szlaku kolei warszawsko-wiedeńskiej, przejdzie prawdziwą metamorfozę z poszanowaniem dla jego historycznego charakteru, a co najważniejsze zostanie na nim przywrócona obsługa podróżnych. Projekt przebudowy został przygotowany za ponad 356 tys. zł przez GPVT Pracownię Architektoniczną z Poznania.

Podczas inwestycji renowację przejdzie elewacja dworca. Znajdująca się na niej cegła zostanie wyczyszczona i uzupełniona, podobnie jak znajdujące się pomiędzy pierwszą i drugą kondygnacją oraz tuż przy szczycie budynku fryzy oraz inne detale architektoniczne. Zmieni się także wnętrze budynku. Przywrócona zostanie obsługa podróżnych, która będzie odbywać się w holu pełniącym jednocześnie funkcję ogrzewanej i klimatyzowanej poczekalni. W jej sąsiedztwie zaprojektowano pomieszczenia kas biletowych, dwa lokale na wynajem, a w zachodnim skrzydle na dwóch kondygnacjach będą się mieścić powierzchnie przeznaczone dla samorządu. Resztę powierzchni zajmą pomieszczenia techniczne oraz biura.

Co udało się zatem zrobić dotychczas?

- Do tej pory zostało wykonanych szereg prac, w tym prac rozbiórkowe. Obecnie trwają prace konstrukcyjne, związane z wykonaniem nowych stropów żelbetowych nad piwnicą i parterem. Po ich zakończeniu wykonawca rozpocznie prace nad wykonaniem nowej konstrukcji zadaszenia budynku – informuje Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami Biura Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych S.A.
- Równolegle do robót konstrukcyjnych prowadzone są prace związane z renowacją elewacji, polegające na uzupełnianiu cegieł i renowacji detali architektonicznych. W otoczeniu dworca trwają również prace ziemne związane z posadowieniu zbiorników do magazynowania wód opadowych - dodaje.


Mieszkańcy już teraz są zadowoleni ze zmian, czekają jednak na ponowne otwarcie dworca. - Do Sosnowca czy Katowic najszybciej jedzie się Kolejami Śląskimi, więc ruch na peronach i nowym dworcu będzie pewnie coraz większy. Jak powstaną tu miejsca do parkowania, w ramach centrum przesiadkowego, łatwiej będzie zostawić auto i jechać dalej koleją. Faktycznie, było wcześniej dziwnie, bilety kupowane w budce, stary peron, ale mam nadzieję, że wszystko się faktycznie wkrótce zmieni – mówi Rafał Głowacki, który pociągiem dojeżdża z Dąbrowy Górniczej do pracy w Katowicach.


zdjęcia snf (51).gif https://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/dabr...997/zd/72229615

dzisiaj chyba się więcej dzieje - kurz i kursują ciężarówki
warius
CYTAT
Marcin Bazylak - Prezydent Dąbrowy Górniczej

Byliście ostatnio ?po drugiej stronie? dworca w centrum Miasto Dąbrowa Górnicza? Sporo się tam teraz dzieje:
?? Perony z tunelem pieszym i windami zrobione już niemal ?na gotowo? ????
?? Parking od strony ul. Limanowskiego z pierwszą warstwą asfaltu i lada dzień zacznie się brukowanie miejsc postojowych ???
?? Kształtów nabiera nowy układ drogowy na wyjeździe z tunelu i połączeniu ul. Limanowskiego z ul. Korzeniec ????

CYTAT
Marcin Bazylak - Prezydent Dąbrowy Górniczej
Panie Pawle, termin zakończenia prac aktualny, choć zgodnie z zapisami umowy wykonawca ma czas do końca marca 2023 roku. Jeśli zaś chodzi o otwarcie tunelu, to planowane jest ono w wakacje.



:)
nic nie warte te harmonogramy, a wszystko niby z nimi wciąż zgodne biggrin.gif Ciekawe, czy żałują, że podawali te terminy.
Pamiętamy podawane terminy otwarcia tego tunelu - wrzesień, potem wiosna, potem przed wakacjami, a teraz w wakacje...
I wszystko byłoby nawet ok i nie aż tak istotne, gdyby tak jak w Gołonogu na Konopnickiej powstał tymczasowy przejazd kolejowy, który cały czas by działał, a komunikacja miejska tędy jeździła. Kolejową można było zrobić szybko, a wcześniej ruch autobusów mógł być prowadzony w jedna stronę jednokierunkowym odcinkiem Konopnickiej,a w drugą przez Augustynika. Już tak bywało w czasach prac i objazdów, w czasach 182 obsługującego Łęknice.
A tu widać, że mieszkańców tych okolic zlekceważono i ich kosztem. Do tego 644/604 teraz co godzinę. Ehhh szkoda nawet dalej pisać, lepiej się szybko wyloguję żeby ochłonąć i nie zacząć obrażać... biggrin.gif
janusz_kolei
CYTAT(:) @ śro, 08 cze 2022 - 21:30) *
nic nie warte te harmonogramy, a wszystko niby z nimi wciąż zgodne biggrin.gif Ciekawe, czy żałują, że podawali te terminy.
Pamiętamy podawane terminy otwarcia tego tunelu - wrzesień, potem wiosna, potem przed wakacjami, a teraz w wakacje...
I wszystko byłoby nawet ok i nie aż tak istotne, gdyby tak jak w Gołonogu na Konopnickiej powstał tymczasowy przejazd kolejowy, który cały czas by działał, a komunikacja miejska tędy jeździła. Kolejową można było zrobić szybko, a wcześniej ruch autobusów mógł być prowadzony w jedna stronę jednokierunkowym odcinkiem Konopnickiej,a w drugą przez Augustynika. Już tak bywało w czasach prac i objazdów, w czasach 182 obsługującego Łęknice.
A tu widać, że mieszkańców tych okolic zlekceważono i ich kosztem. Do tego 644/604 teraz co godzinę. Ehhh szkoda nawet dalej pisać, lepiej się szybko wyloguję żeby ochłonąć i nie zacząć obrażać... biggrin.gif


Wykonawca w 99% inwestycji, ma obowiązek składania harmonogramu Zamawiającemu przed rozpoczęciem budowy. Jeżeli chodzi o opóźnienia to niestety Wykonawcy nigdy nie powiedzą prawdy aż do momentu kiedu oficjalnie nie wystąpią o zmianę terminów.
Zibar
Cóż... przeszedłem się na Zieloną przez budowę kilka razy w ostatnich tygodniach i nie wydaje mi się realna data którą podaje UM i wykonawca. Pracowników ok. godz. 14 tylko kilku, pojedyncze koparki i ciężarówki. Ogólnie cicho i spokojnie. Mogli skupić się na tym przejeździe pod torami zamiast wykańczać parking od strony Limanowskiego do którego i tak nie będzie jak dojechać. Za to jak ludzie ruszą w ciepłe dni na Pogorię to będzie "sajgon". Postoją w korku to drugi raz zrezygnują i stracą na tym punkty gastronomiczne przy plaży. Wszystko rozgrzebane, nic nawet w najmniejszym fragmencie nie zakończone a szykują się na rozkopanie kolejnych odcinków w centrum. unsure.gif
warius
Dzisiaj wznowiono prace przy drugiej połówce ronda na Robotniczej, no i znowu sporo się działo na Limanowskiego. Na Kościuszki równali teren pod chodnik od strony ZREMB-u i coś tam też kopali.
muzzy
Codziennie rano w okolicy 7 jest spory ruch na Limanowskiego w miejscu, gdzie ma powstać nowe rondo, pracuje tam sporo ciężkiego sprzętu.
luket
Właśnie obróciła się w gruzy budka tramwajów śląskich przy pętli tramwajowej koło UP, czyli być może zaczną budować ostatni fragment ronda...
:)
zdjęcia z Gołonoga snf (51).gif https://www.dabrowa-gornicza.pl/galerie/bud...o-dg-golonog-7/

pierwszy raz się zdarzyło, że nie było relacji z centrum, jak zawsze na początku każdego miesiąca
warius
Lejom w dziurę beton ale nie widać po co rolleyes.gif



Powstaje dalsza część muru oporowego przy rondzie.



Rzut oka na dworzec, miejscami można podejrzeć już efekty prac przy naprawie zewnętrznej elewacji. Po prostu wow, zaczynam wierzyć, że budynek naprawdę wypięknieje.



:)
^^^
jeszcze raz dzięki cha (2).gif

i dużo nowych

dworzec snf (51).gif https://www.dabrowa-gornicza.pl/galerie/rem...ego-dg-centrum/

"reszta" snf (51).gif https://www.dabrowa-gornicza.pl/galerie/na-...-dg-centrum-14/

snf (51).gif https://www.dabrowa.pl/DG_FOTO_ALBUM/ALBUM/...12_A/index.html

w między czasie na Konopnkciej nad tunelem pojawiły się barierki (takie jak nad tunelem w centrum), niedawno wcześniej brakujący słup itp.

Grzebią w wielu miejscach po trochu i znikają. Siły rozrzucone i przez to ogólnie wrażenie żółwiego tempa. Nie skupili się na tunelu i widać, że nie mają zamiaru sad.gif
:)
wprowadzone do WPF:
CYTAT
Rewitalizacja linii kolejowej nr 162 na odcinku Dąbrowa Górn. Strzemieszyce – Dąbrowa Górn. Huta Katowice (p.odg.) oraz jej odbudowa na dalszym odcinku do stacji Dąbrowa Górnicza, wraz z odbudową przystanku osobowego D.G. Tworzeń i rozbudową przystanku osobowego D.G. Gołonóg. Limity w: 2026 - 457.089,00 zł, 2027 - 7.969.527,00 zł, 2028 - 7.926.492,00 zł


lata 23-28 łącznie ponad 17 mln zł. To chyba na wkład własny i miasto dostanie taką dotację z GZM
:)
filmiki postępy w Gołonogu. Zaczynają z drugim peronem

snf (51).gif https://www.youtube.com/watch?v=yryrxLMeqpo

snf (51).gif https://www.youtube.com/watch?v=l5XGG58iS0E

oba filmy dzieli kilka dni a sporo się w tym czasie zmieniło

:)
i przejazd DG - DG Pogoria snf (51).gif https://www.youtube.com/watch?v=KHSJa_sq6XA&t=367s
warius
Pomiędzy przejazdem rowerowym w ciągu Konopnickiej, a barakiem PKP na Kolejowej rozebrano cały nowy krawężnik oddzielający drogę rowerową i coś tam dlubią na nowo. Dziwne.
:)
^^^
no coś nie tak, albo zmiany projektu hmm na nowych zdjęciach tego nie widać.
Od strony Limanowskiego wreszcie krawężniki. Myślicie, że przejedziemy jeszcze w wakacje? Jeśli nie to byłby chyba rok opóźnienia w stosunku do pierwszych harmonogramów.

nowe zdjęcia centrum snf (51).gif https://www.dabrowa-gornicza.pl/galerie/na-...-dg-centrum-15/

zdjęcia dworca snf (51).gif https://www.dabrowa-gornicza.pl/galerie/rem...ego-dg-centrum/

zdjęcia Gołonóg snf (51).gif https://www.dabrowa-gornicza.pl/galerie/bud...o-dg-golonog-8/

i więcej konkretów o Ząbkowicach:

CYTAT
DZ / naszemaisto

Dworzec kolejowy w Ząbkowicach uratowany. Dąbrowa Górnicza zyska odremontowany XIX-wieczy obiekt. Inwestycję pokryje PKP SA

Dworzec w Dąbrowie Górniczej-Ząbkowicach zostanie odrestaurowany. Zapewnił o tym minister Michał Wójcik, obecny na dzisiejszym spotkaniu Stowarzyszenia Dąbrowskie Inicjatywy Społeczne. Na ten cel przeznaczone zostanie kilkanaście milionów złotych z bieżącej edycji Programu Inwestycji Dworcowych. Prace rozpoczną się przed końcem 2023 roku.

Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej-Ząbkowicach to jeden z najstarszych, a jednocześnie najbardziej zaniedbanych tego typu budynków w mieście. Wysiadającym na peronie ukazuje się pociągnięty tanią farbą front zabytkowego budynku, z zastawionymi bądź powybijanymi oknami. Na drzwiach prowadzących do wnętrza wiszą tabliczki ostrzegające przed wejściem do grożącym zawaleniem budynku. Jeszcze gorzej wygląda przestrzeń od strony parkingu. Z murów wyrastają kępy traw, na dachu korzenie zapuszcza małe drzewko. Ten widok niedługo odejdzie jednak w zapomnienie. Dzięki akcji ?Ratujmy Dworzec? prowadzonej przez Stowarzyszenie Dąbrowskich Inicjatyw Społecznych zabytkowy budynek zostanie odrestaurowany.

Remont dworca już pewny. Prace rozpoczną się przed końcem 2023 roku

Stowarzyszenie zakończoną sukcesem akcje ogłosiło właśnie na dworcu w Ząbkowicach, przed głównym wejściem zabytkowego obiektu. Miejsce to zostało wybrano z dwóch powodów: po pierwsze, by zainteresować zebranych losami dworca; po drugie, by zwrócić uwagę na działania - bądź ich brak - władz samorządowych w ochronie lokalnego dziedzictwa historycznego i rewitalizacji dzielnicy Ząbkowice.

- Stoimy przy dworcu w Dąbrowie Górniczej--Ząbkowicach, symbolu niemocy Platformy Obywatelskiej, Polskiego Stronnictwa Ludowego i Lewicy, przez których lata rządów tych ugrupowań popadał w ruinę. Społeczność lokalna od wielu lat zabiegała o to, by budynek odrestaurować. I tutaj w Ząbkowicach udało przeprowadzić się akcję obywatelską, za którą stoi Stowarzyszenie kierowane przez panią Tatianę Duraj-Fert, którzy spotykali się z mieszkańcami Ząbkowic i Dąbrowy Górniczej i zbierali setki podpisów pod dokumentem, w którym zwracali się z prośbą do PKP o sfinansowanie modernizacji tego dworca. To, co było niemocą, czego nie udawało się zrobić przez całe lata uda się dokonać teraz, dzięki programowi Inwestycji Dworcowych. To zadanie zostało już wprowadzona do programu i udało się ją wprowadzić na listę celów do zrealizowania przed końcem 2023 - oświadczył na konferencji minister Michał Wójcik.
Całość Programu Inwestycji Dworcowych opiewa na sumę dwóch miliardów złotych. Na liście budynków do rewitalizacji znalazło się 191 obiektów, w tym zabytkowy dworzec w Ząbkowicach. Zrealizowany zostanie w ciągu kilkunastu następnych miesięcy.

- Mam nadzieję, że już za kilkanaście miesięcy spotkamy się przy pięknym dworcu, który budził będzie ogromne wrażenie. Bo ten budynek ma własną historię. O takie miejsca trzeba dbać, trzeba dbać o społeczności lokalne, takie jak ta tutaj w Dąbrowie Górniczej - kontynuował minister Wójcik.
Stowarzyszenie Dąbrowskie Inicjatywy Społeczne ma wątpliwości do stanowiska miasta w programie rewitalizacji

Tatiana Duraj-Fert, przedstawicielka Stowarzyszenia Dąbrowskie Inicjatywy Społeczne, podziękowała za uwzględnienie dworca w Ząbkowicach w programie. Jednocześnie wyraziła swoje obawy co do niejednoznaczne stanowisko miasta w procesie rewitalizacji obiektu. Przypomnijmy, że miasto deklarowało chęć wynajęcia powierzchni w odnowionym budynku, jednak dopiero po najęciu powierzchni w dworcu w Gołonogu. Problemem jest fakt, że PKP SA na chwilę obecną nie planuje prac renowacyjnych w tamtej dzielnicy ze względu na nieuregulowany stan prawny tamtej nieruchomości. Dodatkowo, liczne próby spotkania przedstawicieli Stowarzyszenia z włodarzami miasta zostały całkowicie zignorowane. W kolejnych wypowiedziach prezydent miasta Marcin Bazylak nie odnosił się do tematu dworca w Gołonogu, deklarował za to chęć wynajęcia lub dzierżawy całości powierzchni dworca od spółki PKP.

- 22 czerwca bieżącego roku rada miejska po raz drugi podjęła uchwałę o nieuwzględnianiu petycję o współpracę pomiędzy miastem a PKP w rewitalizacji dworca razem z wnioskiem o umieszczenie znaku informującego, że ten budynek stanowi zabytek i z racji tego podlega ochronie. Nie wiadomo, jakie jest ostateczne stanowisko miasta w tej sprawie. Dowiemy się tego z pisemnej odpowiedzi na prośbę o udostępnienie informacji publicznej. Ale czy tak powinny wyglądać rozmowy przedstawicieli miasta z obywatelami? - pyta Tatiana Duraj-Fert, przedstawicielka Stowarzyszena Dąbrowskie Inicjatywy Społeczne.

Miasto podjęło za to konsultacje społeczne podjęte w Ząbkowicach. Gmina rozmawia z obywatelami za pośrednictwem komercyjnej firmy z Gdańska, do której mieszkający tam ludzie mogą składać swoje pomysły co do zagospodarowania dworca. Te same pomysły, które zostały zebrane dwa lata wcześniej przez członków Stowarzyszenia w trakcie akcji ?Ratujmy Dworzec?.

- Oczywiście nie zaszkodzi ich ponowne zebranie i rozważenie. Problemem jest to, że wykorzystanie w tym celu gdańskiej firmy będzie kosztowało podatników dokładnie 36 900 złotych. Jednocześnie jeden z urzędników poinformował w mediach społecznościowych, że trwają rozmowy z PKP w sprawie wykorzystania zagospodarowanych pomieszczeń. Jeżeli to prawda, oznacza to, że podjęte zostały już decyzje co w budynku będzie się mieściło. A jeżeli tak, to po co zachęca się obywateli o zgłaszania własnych projektów, jeżeli wszystko zostało już odgórnie ustalone? Ktoś może pomyśleć, że jesteśmy przewrażliwieni, ale mamy podstawy by nie do końca wierzyć w słowa włodarzy miasta. Niespełna trzy lata temu zapytany o przyszłość dworców w Gołonogu i Ząbkowicach stwierdzał wtedy, że obiekty te stanowią własność PKP SA z którymi od lat prowadzone są rozmowy dotyczące zagospodarowania przez miasto odnowionych powierzchni dla dobra obywateli. W odpowiedzi na analogiczne pytanie przedstawicielka Polskich Kolei Państwowych stwierdziła, że rozmowy owszem, były przeprowadzane, jednak zostały zakończone ze względu na to, że miasto nie wyraziło zgody na zagospodarowanie budynków, powołując się na brak uzasadnienia ekonomicznego i technicznego. Tak było trzy lata temu. Czy teraz miasto znalazło takie uzasadnienie? - kontynuowała Tatiana Duraj-Fert.
Dworzec w Ząbkowicach - półtora wieku historii

Dworzec PKP w Ząbkowicach to najstarszy budynek w dzielnicy i jeden z trzech obiektów wpisanych do rejestru zabytków nieruchomych województwa śląskiego.

Prace budowlane nad dworcem w Ząbkowicach zostały zakończone w 1856 roku. Wybudowany został jako przystanek na trasie Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Położenie niedaleko historycznej granicy ówczesnych mocarstw gwarantowało stały ruch pociągów. Na stacji znajdowała się przepompownia dla parowozów.

Sytuacja zmieniła się na początku XX wieku. Po I Wojnie Światowej, zmianie granic i popularyzacji innych niż kolej środków transportu wiele dworców popadało w zapomnienie. Ta sama sytuacja spotkała budynek w Ząbkowicach. Utrzymywany przez całe stulecie swoją działalność oficjalnie zakończył w 2011 roku, kiedy to zamknięto znajdującą się tam kasę biletową. Była to najdłużej utrzymywana stacja w mieście.

Właścicielem budynku jest firma PKP SA. Od momentu wyłączenia dworca z użytku ani właściciel, ani miasto - któremu PKP chciało bezpłatnie przekazać obiekt ? nie znaleźli dla niego zastosowania. Nie udało się również znaleźć najemcy, który mógłby wykorzystać zabytek do celów komercyjnych. Mimo bardzo niskiej ceny najmu ? 7800 zł za całość budynku ? potencjalnych najemców odstraszał stan techniczny obiektu. Pojawiło się ryzyko, że dworzec zostanie wyburzony pod koniec roku 2020.

Z troski o historyczny budynek zrodziła się inicjatywa ?Ratujmy Dworzec?. Zapoczątkowana przez Stowarzyszenie Dąbrowskie Inicjatywy Społeczne akcja zaowocowała wpisaniem obiektu do Śląskiego Rejestru Zabytków. Właściciel odwołał się od tej decyzji, na szczęście minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego oddalił apelację. Od 4 stycznia 2021 roku dworzec jest na stałe wpisany do rejestru zabytków. Dzięki interwencji ministra Michała Wójcika, w maju tego roku PKP podjęło decyzję o renowacji historycznego miejsca poprzez włączenie go do bieżącej edycji Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Pozwala to mieć nadzieję na remont dworca przed końcem 2025 roku.

Jeszcze przed działaniami Stowarzyszenia Dąbrowskie Inicjatywy Społeczne tereny dookoła dworca poddane zostały rewitalizacji. W 2019 roku w okolicy budynku powstało centrum przesiadkowe: parking na 20 miejsc, strefa taxi, przystanek autobusowy i stacja rowerowa. Inwestycję miasta zrealizowała firma Eurovia, całość zadania kosztowała około 3,2 miliona złotych. Tego samego roku do użytku oddany został tunel pod torami kolejowymi, łączący dwie części dzielnicy.


z tym dworcem ząbkowickim trochę dużo polityki, ale dobrze, że będzie efekt dla wszystkich. Tamto stowarzyszenie zajmuje się bardziej cały czas lansowaniem wiadomo kogo (często totalne bzdury mijające się z prawdą albo ignorancja), ale coś im wreszcie się uda przy okazji pożytecznego.
:)
CYTAT
fb MB

Wczoraj jeden z ministrów wspólnie z lokalnymi sympatykami Solidarnej Polski, spotkali się z dziennikarzami i stwierdzili, że Miasto Dąbrowa Górnicza nie podjęło się remontu budynku dworca w Ząbkowicach.
Panie Ministrze, budynek ząbkowickiego dworca ma swojego właściciela. Jest nim spółka PKP S.A. należąca do skarbu państwa.
Dobrze, że PKP S.A. po latach zdecydowała się na remont swojego budynku. To słuszna decyzja i niewątpliwie w jej podjęciu pomogła moja deklaracja wynajęcia wyremontowanych pomieszczeń przez miasto.
Ta metoda sprawdziła się w przypadku dworca w Centrum Dąbrowy Górniczej.
Jako samorząd inwestujemy w komunikację publiczną m.in. rozwijając infrastrukturę. Przyjeżdżając na wczorajsze spotkanie z dziennikarzami zapewne zaparkował Pan auto na parkingu przed budynkiem dworca. Powstał on w 2019 roku za pieniądze pochodzące z budżetu miasta Dąbrowa Górnicza. Wtedy też uporządkowaliśmy otoczenie dworca, powstał nowy przystanek autobusowy, zadaszony parking dla rowerów oraz drogi rowerowe, które łączą Ząbkowice z Gołonogiem i śródmieściem, a także strefą ekonomiczną.
W publikacjach prasowych widać, że staliście Państwo na tle przejścia podziemnego obsługującego perony. Ono też powstało dzięki temu, że miasto Dąbrowa Górnicza dofinansowało kwotą 4 mln zł inwestycję PKP Polskie Linie Kolejowe.
PS. Panie Ministrze, zarzucił mi Pan również, że nigdy się z Panem nie kontaktowałem w sprawie remontu ząbkowickiego dworca. Ma Pan rację – nie kontaktowałem się z Panem, bo nie wiedziałem, że w sprawach remontu dworców i inwestycji kolejowych należy zwracać się do Kancelarii Premiera.
W tym czasie, wspólnie z posłem Robert Warwas „wycierałem klamki” w Ministerstwie Infrastruktury i spółkach kolejowych, gdzie zabiegaliśmy o realizacje wspólnych projektów miasta z PKP. Jak widać skutecznie, bo do realizowanych obecnie centrów przesiadkowych Centrum, Gołonóg czy tunelu pieszo-rowerowego w Strzemieszycach dołączy dworzec w Ząbkowicach.
Pooch
Wiadomo coś z terminem otwarcia tunelu w centrum?
warius
CYTAT(Pooch @ czw, 07 lip 2022 - 10:24) *
Wiadomo coś z terminem otwarcia tunelu w centrum?


Aktualne obiecanki, to "wakacje" smile2.gif
muzzy
Codziennie rano widzę spory ruch na miejscu, układają krawężniki, chyba na dniach powinni kłaść asfalt.
pulsatilla1214
Dla mnie pierwszyzna, a zapewne i nieczęsty widok na stacji Dąbrowa Górnicza, znając rozkłady - Pendolino Wawa-Bielsko zatrzymało się tu w piątek 8 VII o 22.15. Rozwoziło pasażerów (w tym mnie wink.gif ) Ostrawy, której lokomotywa zapaliła się w Opocznie (czyli ta nie bez powodu startując ze Wschodniej - w Zachodniej miała już 70 min opóźnienia... rolleyes.gif ). Szkoda tylko, że już wielce szacowne Koleje Śląskie niespecjalnie czekały na przesiadkę zagłębiowskich pasażerów, tylko pomknęły na zwolniony jedyny tor... wink.gif
Dave
Zdarzają się zatrzymania EIP w DG ;)Osobiście sam ze 3 lata temu zatrzymałem pendolino w DG na polecenie zwierzchników, żeby zabierać ludzi z innego pociągu ;)EOTZdarzają się zatrzymania EIP w DG ;)Osobiście sam ze 3 lata temu zatrzymałem pendolino w DG na polecenie zwierzchników, żeby zabierać ludzi z innego pociągu ;)EOT
:)
jeśli dobrze widzę na relacji prezydenta MB z fb to w tle zaczynają układać asfalt na Limanowskiego
:)
po zachodniej stronie budynku dworca zaczynają chyba budować poczekalnię
luket
Wygląda na to że zabrali się za wykończenie obwodnicy, bo przez ostatnie trzy miesiące z wyjątkiem montażu paru metrów barierek nie działo się nic.
W ciągu ostatniego tygodnia zaczęli przygotowania do układania jezdni na wiadukcie nad bocznicą Huty, przy garażach lada moment podbudowa też będzie już na całym odcinku. Tunel pod torami też zyskuje ciągłość „dna”. Jeśli rzucą większą ekipę na obwodnicę, to w ciągu paru tygodni będą w stanie ją skończyć.
Z ostatnich nowości działa też już docelowa pochylnia przy tunelu pieszo rowerowym.
:)
niedawno czytałem chyba na fb miasta - odp z profilu miasta, że tunel ma być otwarty nie w wakacje a we wrześniu...

filmik z Gołonoga - powstaje już nawierzchnia 2 peronu snf (51).gif https://www.youtube.com/watch?v=hMW-Y3BWCnI

CYTAT
UM

1 sierpnia 2022
OTWORZYLIŚMY DLA RUCHU ALEJĘ ZAGŁĘBIA DĄBROWSKIEGO

Przebudowywana od stycznia aleja Zagłębia Dąbrowskiego 1 sierpnia została otwarta dla ruchu. Przy tej okazji na stałą trasę wróciły linie autobusowe 604 i 644.

Przebudowa alei Zagłębia Dąbrowskiego w rejonie stacji PKP w Gołonogu rozpoczęła się w styczniu od budowy kanalizacji deszczowej. W kolejnych miesiącach kanalizacja powstała także pod nowym rondem na skrzyżowaniu alei z ulicą Parkową.

Przez cały ten czas przez aleję kursowały autobusy, wykorzystując wahadłową sygnalizację świetlną i obsługując tymczasowe przystanki Gołonóg Dworzec PKP. Z początkiem czerwca ? by dokończyć prace na całej szerokości alei ? przejazd został zamknięty także dla autobusów.

Linie nr 604 i 644 wracają na stałe trasy

Teraz aleja została otwarta nie tylko dla autobusów, ale i samochodów osobowych. Większość linii autobusowych pozostanie jednak jeszcze na objeździe ? m.in. ze względu na planowane zamknięcia na ul. Uklańskiego. Na stałe trasy 1 sierpnia wróciły tylko linie 604 i 644, które obsługują tymczasowe przystanki Gołonóg Dworzec PKP. Przy okazji na linii 644 uruchomiony został dodatkowy poranny kurs (4.06) z przystanku Gołonóg Wczasowa do pętli na osiedlu Mydlice (4.29).

Na przebudowywanym odcinku ? poza kanalizacją ? aleja zyskała nowa podbudowę. Przed zaplanowanym na 1 sierpnia drogowcy ułożyli też nową nawierzchnię.

? Na razie ułożona została tylko warstwa wiążącą. Warstwę ścieralną będziemy układać na zakończenie całej inwestycji ? mówi Maciej Woźniak, kierownik robót z firmy Nowak-Mosty.
Nowe będą także zatoki autobusowe oraz chodniki i droga rowerowa. Ich budowa ma potrwać do końca sierpnia.

W trakcie przebudowy zmieniła się geometria jezdni, które zostały zawężone do jednego pasa. Ma to uspokoić ruch, a jednocześnie zwiększyć bezpieczeństwo pieszych: na przejściach przy rondzie będą mieć do pokonania w sumie dwa pasy zamiast czterech.
(...)


^^^ stałe trasy w tym miejscu, a dalej objazdy z Konopnickiej. O częstotliwości obciętej o połowę to już szkoda wspominać
:)
nowe zdjęcia z Gołonoga snf (51).gif https://www.dabrowa-gornicza.pl/galerie/bud...o-dg-golonog-9/
Sebastian22
^^
te same + kilka innych ujęć (30 vs. 50) jak zwykle na stronie Pana Darka:
https://dabrowa.pl/DG_FOTO_ALBUM/ALBUM/ROK_...01_A/index.html
Rokko31
W Centrum niestety cisza, od kilku miesięcy postępy prac jak na lekarstwo, taka piękna pogoda, lato a po 16 na budowie praktycznie hula wiatr albo jeden pracownik coś tam robi, szkoda, że tyle czasu marnują, ciekawe albo brak kasy albo brak ludzi, inaczej sobie to wyobrażałem:angry:
Sebastian22
Nie no w Centrum tez sie dzieje - wlasnie zamkneli nitke w strone Będzina, i widze na kamerce cos tam grzebia przy torowisku. Co do okolic dworca to nie wiem, dawno nikt nie dawal relacji czy zdjec.
warius
Centrum czyli tramwajowe torowisko, to inna budowa, więc się dzieje. Tempo dookoła dworca jest słabe i o ile wcześniej można była zrzucać, to na odwołanie względem pozwolenia na budowę, tak od pół roku jest niemrawo, a najbardziej rzuca się w oczy marnotrawstwo. Granitowe krawężniki ułożone kilkanaście miesięcy temu w wielu miejscach są już pokruszone/ubite przez ciężki sprzęt z budowy, jeden wielki burdel. Wszędzie jakieś placki asfaltu, nic nie dokończone, nie widać w tym ładu. Ulica Kolejowa, to mogła być już otwarta od momentu wykonania ronda prowadzącego do tunelu, kiedy to było zimą? W sumie, z 18 miesięcy jest już zamknięty fragment drogi na którym po położeniu asfaltu nic się nie działo. Rondo na Korzeńcu to samo, rozebrali skrzyżowanie, zrobili objazd i tak się wszyscy bujają tam od roku, teraz dopiero idzie to ku końcowi. O rondzie na Sobieskiego nawet nie wspominam. Zaraz ZUE zacznie robić drugie rondo z ul. Chopina, na drugim końcu pętli i śmiech będzie jak wykonają je szybciej niż Nowak-Mosty, robiący to przy UP biggrin.gif

luket
No niestety, wygląda to tak, jakby pracowała tam jedna mała ekipa którą rzucają z miejsca na miejsce. Aktualnie panowie montują krawężnik na wiadukcie. Przełożenie kabla zasilającego garaże koło UP trwało miesiąc, i prawie nic się tam nie dzieje.
Dla tak dużej firmy całość robót od urzędu pracy do Konopnickiej to jest max kilka tygodni roboty, a od wiosny prawie nic się tam nie zmieniło.
:)
Z rondem na Sobieskiego to realizowali prace drogowe, a tory i przejazdy przez torowiska na tym przyszłym rondzie to już inny wykonawca - ten który przebudowuje Sobieskiego i wymienia tory.

Co do realizacji to napisaliście już jak jest i sam już nie będę dokładał.
A co do samego tunelu w centrum to Nowak-Mosty już swoje chyba skończył na tyle, że można brać się za część drogową, którą chyba realizuje podwykonawca - Drogopol. Wreszcie wyrównano w miarę teren pod jezdnię i w samym tunelu, zabezpieczono płytami betonowymi skarpy przy samym tunelu. Zostało samo wykończenie - malowanie, oświetlenie (bo mam nadzieję, że tam będzie) i nie wiem do czego zostały po bokach takie długie wnęki.
Na fb prezydent MB odpowiada pytającym, że wykonawca zobowiązał się skończyć w wakacje, ale otwarcie już we wrześniu. Jeszcze odbiory itp. Na Limanowksiego brakuje jeszcze słupów oświetleniowych, ale już chyba podprowadzone są instalacje. Tempo żółwie ale do przodu.
warius
Na osłodę od wykonawcy:

CYTAT
🚅🏗🚏 Na budowie centrum przesiadkowego Miasto Dąbrowa Górnicza prace idą pełną parą! 🔥 Zaawansowanie branży inżynieryjnej szacujemy na 91% 📈 Na obiekcie WK-PKP wykonano ścianę osłonową palisady oraz obrukowanie i schody skarpowe. Trwają prace związane z montażem wyposażenia obiektu. Na obiekcie WD1 wykonano płyty najazdowe i trwają prace związane z montażem krawężników na obiekcie oraz hydroizolacją na ustroju nośnym w części jezdni. Prace na obiekcie WD2 w części konstrukcyjnej zostały zakończone – trwa humusowanie skarp. Na peronie nr 2 zakończono montaż małej architektury. Natomiast na obiekcie PP-01 trwają prace związane z wykonaniem zabezpieczenia antykorozyjnego - relacjonuje dla Was inżynier budowy Pan Konrad Wrona 💪 Budowę realizujemy w Konsorcjum z Complex Dąbrowa Górnicza 🤝 Drogopol, Krak-Inż 📸 [Fot. P.Majchrzak]



Sebastian22
Budowa centrum przesiadkowego w rejonie dworca PKP Gołonóg

źródło: kanał YT Nowak-Mosty.
:)
nowe zdjęcia z centrum snf (51).gif https://www.dabrowa-gornicza.pl/galerie/na-...-dg-centrum-16/

i dworzec snf (51).gif https://www.dabrowa-gornicza.pl/galerie/rem...o-dg-centrum-2/

widać odnawiane detale elewacji:



wiadomo w jakim jest stanie i wciąż przy samej elewacji ogrom prac do wykonania. To najbardziej czasochłonne, ale czy nie będzie opóźnień

a takie wąskie chodniki mnie drażnią:




Powtarzanie, że pieszy jest najważniejszy, likwidacja przejśc podziemnych, kładek, a chodniki wąskie, że trzeba będzie chodzić jeden za drugim gęsiego, a żeby się wyminąć to i tak trzeba będzie wchodzić na drogę rowerową fight (3).gif Na takich wąskich chodnikach to przydałyby się co jakiś czas zatoczki - mijanki dla pieszych heh biggrin.gif
Sebastian22
a to nie docelowo to co wyasfaltowane będzie chodnikiem a droga rowerowa po prawej stronie ?
:)
^^^
niestety nie, a takie teraz podobne standardy będą w wielu miejscach w mieście sad.gif
Wymyślono minimalne szerokości dróg rowerowych ale kosztem chodników, gdzie już nie ma norm. Nawet z dzieckiem za rękę się nie pójdzie obok siebie.



CYTAT
nasze miasto

Nowym tunelem w Dąbrowie Górniczej pojedziemy później. Jak postępują prace w centrum? Powstają ronda, obwodnica śródmieścia...

Budowa centrum przesiadkowego i nowego układu komunikacyjnego w śródmieściu Dąbrowy Górniczej zmierza powoli do finału. Mieszkańcy i kierowcy najbardziej zainteresowani są postępami przy budowie tunelu na przedłużeniu ulicy Kościuszki, który pozwoli przejechać na drugą stronę miasta bezkolizyjnie, pod torami kolejowymi. Jego otwarcie zapowiadane było w wakacje, ale dziś wiemy, że tak się nie stanie.

Dzięki rondom i tunelom szybciej do terenów rekreacyjnych

Sprawdziliśmy więc, na jakim obecnie etapie są prace przy budowie centrum przesiadkowego w śródmieściu, w rejonie ulic Kościuszki, Limanowskiego i Kolejowej oraz budowie całego nowego układu drogowego wraz z tunelem.

- Wraz z otwarciem drogi pod wiaduktem planujemy jednocześnie dopuścić do ruchu także nowy układ drogowy, obejmujący skrzyżowanie typu rondo przy ulicy Korzeniec i Robotniczej, skrzyżowanie typu rondo przy ulicy Limanowskiego oraz rondo przy ulicy Kościuszki z połączeniem do centrum Dąbrowy Górniczej ? informuje Arkadiusz Grządziel, naczelnik Wydziału Infrastruktury Miejskiej w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej.

To ma ułatwić szybki i bezpieczny dojazd m.in. do Parku Zielona, terenów rekreacyjnych nad Pogorią III, będzińskiej Łagiszy, a także dzielnic Trzydziesty, Dziewiąty oraz dalej, w kierunku Łęknic. Obecnie wszyscy muszą korzystać z wytyczonych objazdów, a te są dość odległe.

Ostatnio wykonana została płyta denna wiaduktu kolejowego, zasypane zostały skrzydła oraz wyprofilowana skarpa od ulicy Limanowskiego. Wykonane zostały także oba dolne elementy ściany osłonowej palisady oraz pierścienie rond z mieszanki betonowej przy ulicy Korzeniec i Limanowskiego.

- Obecnie dobiegają końca prace związane z zasypaniem płyty dennej oraz zabudową i regulacją wysokościową urządzeń odwadniających, po czym rozpoczną się roboty związane z budową konstrukcją drogi pod wiaduktem kolejowym. Obecnie trwają także prace brukarskie w rejonie ronda Korzeniec, regulacja wysokościowa studni oraz porządkowanie terenu budowy w rejonie ul. Kościuszki ? wylicza Arkadiusz Grządziel.

Aktualnie trwają także prace związane z ułożeniem reszty krawężników w tym nowym układzie drogowym, co umożliwi ułożenie pozostałych warstw asfaltobetonowych nawierzchni drogi.

A kiedy w takim razie po raz pierwszy pojedziemy kluczowym dla płynnego ruchu w centrum miasta tunelem?

- Zgodnie z deklaracją wykonawcy kluczowe roboty drogowe, umożliwiające przejazd tunelem powinny zakończyć się jeszcze w wakacje. Jednak ze względu na fakt, że dopuszczenie do ruchu możliwe będzie po akceptacji nadzoru budowlanego nie wykluczamy możliwości, że pierwsze pojazdy przejadą pod tunelem początkiem września ? informuje Bartosz Matylewicz, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.

Gotowy jest prawie w całości także drugi tunel, tym razem pieszo-rowerowy, który zastąpił samochodowy przejazd przez tory kolejowe w ciągu ulicy Konopnickiej. Stamtąd kierowcy zostaną skierowani teraz właśnie do powstającego kilkaset metrów dalej tunelu.

A co z obwodnicą centrum, od urzędu pracy do ul. Kolejowej?

Jak dowiadujemy się w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej budowa obwodnicy od ul. Sobieskiego jest ściśle związana z koordynacją robót wykonywanych w ramach odrębnego kontraktu a mianowicie ułożeniem płyt betonowych i wykonaniem torów tramwajowych w rejonie skrzyżowania ulicy Sobieskiego z projektowaną drogą. Wykonawca torowiska tramwajowego, firma ZUE, zakończył prace w niezbędnym zakresie, po czym odpowiedzialna za roboty drogowe firma Nowak-Mosty układa pozostałe odcinki jezdni ronda na styku z torowiskiem tramwajowym.

- Istotnym etapem robót było także wyburzenie budynków garaży, których właściciele odwoływali się od wydanej decyzji ZRiD. Ostatecznie decyzja zezwalająca na realizację inwestycji drogowej została utrzymana w mocy przez organ II instancji a prace na wysokości garaży w rejonie ulicy Perla są kontynuowane. Po wyburzeniu budynków przebudowana została infrastruktura podziemna, w szczególności wodociągu, kanalizacji deszczowej i sieci energetycznych oraz ułożone zostały warstwy konstrukcyjne drogi ? mówi Arkadiusz Grządziel.

Od 4 sierpnia trwają tutaj prace związane z układaniem krawężników drogowych a następnie we wrześniu ułożone zostaną warstwy bitumiczne. Na odcinku budowanej obwodnicy trwały także prace konstrukcyjne związane z budową dwóch wiaduktów. Ostatnio wykonane zostały prace związane z połączeniem wiaduktów z nasypami drogowymi a obecnie trwa w tym miejscu budowa konstrukcji jezdni.

Finał w pierwszym kwartale 2023 roku

W ramach całej inwestycji powstaną też m.in.: parkingi po obu stronach torów ? przy ul. Kościuszki i Limanowskiego ? łącznie 375 miejsc; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą od strony ul. Poniatowskiego autobusy; droga łącząca ul. Limanowskiego i ul. Robotniczą. W ramach prac przebudowane zostały także perony i tory przy stacji. Remont przeszła ul. Kolejowa, gdzie powstało uzbrojenie i kanalizacja, położona została nowa nawierzchnia, będzie droga rowerowa, odnowione zostały chodniki i oświetlenie. Wszystko ma być gotowe w pierwszym kwartale 2023 roku.

Za 229 mln zł całe przedsięwzięcie wykonuje konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex Dąbrowa Górnicza. Inwestycję realizuje wspólnie miasto i PKP PLK S.A. Jego realizację zasilają unijne fundusze, w wysokości przeszło 56 mln 566 tys. zł, pochodzące z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Do tego dofinansowanie pozyskane z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, wynoszące 26 mln zł ? 10 mln zł w 2020 r. i 16 mln w tym roku. Zewnętrzne wsparcie sięgnie łącznie ponad 82,5 mln zł.

Jednocześnie na dobre rozpoczęła się przebudowa dworca PKP w śródmieściu, którą zajmuje się firma Berger Bau z Wrocławia. Warta prawie 15 mln zł umowa została podpisana 15 listopada i od tego dnia liczony jest termin realizacji prac. To 65 tygodni. Wszystko ma być gotowe w pierwszej połowie 2023 roku. Miasto po zakończeniu tej inwestycji wynajmie na dworcu ponad 280 m kw. powierzchni.


zdjęcia snf (51).gif https://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/nowy...569/zd/74194459

Jeśli chcą dotrzymać tego terminu to już nie ma czasu na przestoje i takie skakanie. Do tego sezon urlopowy. W ostatnie dni to chyba będzie walka jak w Gołonogu podczas chwilowego zamknięcia przejazdu.

Jak myślicie - pojedziemy tunelem za miesiąc?

Chyba Kolejową też wtedy otworzą, bo dziwne by było jakby nie. Obownicą trochę później - we wrześniu asfalt.

A na Korzeńcu tu też jakiś problem z chodnikiem i drogą rowerową, bo trzeba zająć jeszcze kawałek prywatnej działki:



Ciekawe czy docelowo będzie zmieniona organizacja ruchu na odcinku Robotniczej od Limanowskiego do ul. Korzeniec. Jakoś wąski ten łącznik z rondem, może będzie jednokierunkowa. Dalej i tak stara ulica jest bardzo wąska i chyba byłoby to ok
warius
^ Wg projektu od Robotniczej do Limanowskiego ma być jednokierunkowa.

muzzy
Mam nadzieję, że w tym momencie zmienią organizację ruchu i na Robotniczej postawią znak Stop - teraz jadąc od Limanowskiego trzeba się zatrzymywać.
Sebastian22
To można tak komuś zająć kawałek działki ?
:)
CYTAT(muzzy @ śro, 10 sie 2022 - 16:12) *
Mam nadzieję, że w tym momencie zmienią organizację ruchu i na Robotniczej postawią znak Stop - teraz jadąc od Limanowskiego trzeba się zatrzymywać.


Z kształtu ronda wygląda jakby jednokierunkowa miała być w przeciwną stronę- od Limanowskiego do ronda

CYTAT(Sebastian22 @ śro, 10 sie 2022 - 23:03) *
To można tak komuś zająć kawałek działki ?


można i całą
szer
Znając życie pewnie ten kawałek pozostanie taki przez następnych x lat huh.gif

A na peronach zamontowano wyświetlacze oraz sporo wyświetlaczy
:)
^^^
no nareszcie, ale ciekawe kiedy uruchomią system. Już myślałem, że poczekają z tym na koniec inwestycji (m.in przez przebudowę dworca), ale to też osobne rozliczenia z PKP i może chcą wreszcie zamknąć tą część inwestycji. To nie tylko praktyczne ale i zmieni wizerunek stacji i znacznie podniesie standard. Na razie zgaszone czy już coś wyświetlają?
Po ostatnich zdjęciach widać było, że już chyba tylko tego brakuje. Doszedł monitoring i ostateczne nagłośnienie. Szkoda, że na środku peronu tyle wszystkiego nawalone. Trzeba poruszać się krawędziami. Poza poczekaniami, tablice z rozkładami, poczekalnie, jakieś skrzynki. Wiadomo, że tablice muszą być ale np napis "Dabrowa Górnicza" mógłby być podwieszany do sufitu, a nie na kolejnych nogach itp.

CYTAT
UM

ROZPOCZYNAMY BUDOWĘ DROGI DO TUNELU POD TORAMI W GOŁONOGU

We wtorek 16 sierpnia ulica Uklańskiego zostanie zamknięta tuż za wjazdem do Intermarche. W tym samym czasie rozpocznie się budowa docelowej jezdni od nowego ronda do tunelu pod torami.

Zamknięcie ma związek z przebudowę układu drogowego przy stacji w Gołonogu. Po przebudowie i otwarciu alei Zagłębia Dąbrowskiego, teraz przyszła pora na ulicę Uklańskiego (dawna ulica Piecucha).

– Na wyłączonym z ruchu odcinku między wjazdem do Intermarche a nowym rondem drogowcy zaplanowali przekładkę gazociągu i budowę kanalizacji oraz ułożenie warstw konstrukcyjnych jezdni na docelowej już wysokości – mówi Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika Wydziału Inwestycji Drogowych.
W tym samym czasie zmieni się nieco przebieg by-passa, którym kierowcy przejeżdżają obecnie na drugą stronę torów.

– Dzięki przełożeniu ruchu na zmienioną nieco w przebiegu drogę tymczasową będziemy mogli wybudować docelową drogę od ronda do tunelu pod torami – mówi Maciej Woźniak, kierownik robót z firmy Nowak-Mosty.
W czasie zaplanowanego na cztery tygodnie zamknięcia części ulicy Uklańskiego ruch na drugą stronę torów będzie się odbywał przez ulicę Wybickiego, aleję Zagłębia Dąbrowskiego i dalej przez wspomniany by-pass. Z tego powodu na objeździe nadal pozostają też linie autobusowe, które obsługują tymczasowy przystanek przy SP nr 18.

Dwa ronda i tunel pod torami

Przebudowa ulicy Uklańskiego jest częścią budowy nowego układu komunikacyjnego przy stacji PKP w Gołonogu. Współtworzą go dwa ronda na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego z ul. Uklańskiego oraz ul. Parkowej z Wczasową. Bezkolizyjny i bezpieczny przejazd oraz przejście z jednej strony miasta na drugą zapewni budowany jednocześnie tunel pod torami. Przy okazji powstanie także droga rowerowa.

Nowy będzie także układ torowy: od kwietnia pasażerowie korzystają już z nowego peronu przy budynku dworcowym, drugi peron powstał od strony ul. Parkowej. W budowie jest jeszcze przejście dla pieszych między peronami.

Warte 67,5 mln zł prace w Gołonogu – zlecone przez miasto i spółkę PKP PLK firmie Nowak-Mosty – mają się zakończyć w pierwszym kwartale 2023 roku.
:)
Na stronie UTK opublikowano ciekawe dane m.in o średniej dziennej wymianie pasażerskiej snf (51).gif https://dane.utk.gov.pl/sts/przewozy-pasaze...skie.html#PLIKI

Dane z 2021 snf (51).gif https://dane.utk.gov.pl/download/7/73942/Wy...zerska2021.xlsx

Można zobaczyć jak to wygląda na stacjach w naszym mieście i mieć porównanie do innych.

DG Centrum: 2021 - 1200, 2020 - 1300, 2019 - 2000.

Na całym kraju odbił się spadek przez COVID.

A u nas wiadomo jak było przed remontem i jaka przyjemność korzystania. Potem brak dojazdu i przede wszystkim ograniczenie przepustowości linii do 1 toru, gdzie wiele pociągów skierowano na objazdy np przez Sosnowiec Południowy, albo cięcia częstotliwości lokalnych.

Zobaczymy, gdy skończą się inwestycje, jak szybko nastąpi powrót i oby spory wzrost. Problem to ponowna zmiana przyzwyczajeń. No i kluczowe - ile pociągów będzie się zatrzymywać. Według planowanej kategorii dworca to powinny właściwie wszystkie, ale wiadomo jak z PKP. Tu miasto powinno nad tym czuwać. Jeśli ktoś u nich będzie planował według takich statystyk to nie będzie dobrze. A pewnie nie będzie miał pojęcia o dworcu i centrum przesiadkowym i jakie były przejściowe problemy. A teraz zmuszają nas wsiadać/wysiadać w Sosnowcu i tam nabijamy statystyki.

Ostatnio zwiększył się ruch przez Ząbkowice do Krakowa, ale u nas się nie zatrzymują. Nie zapoznawałem się z powodem, czy czasem nie jakieś objazdy, bo chyba miały być jakieś modernizacje na łączniku Krakowa z CMK. Jeśli to przez to, to byłoby niestety tymczasowe i daremne starania o zatrzymania w Ząbkowicach.
Rokko31
Nowe wyświetlacze na dworcu w Centrum, jeszcze nie działają niestety, poza tym mało co się zmieniło jak na razie, bardzo powoli to idzie...
Sebastian22
Co jak co ale nie ma wstydu co do wyświetlaczy - jest ich odpowiednia ilość czy dość sporo aby było z każdego miejsca wiadome co przyjedzie. Idzie wolno ale do przodu - ja tam się cieszę ale na efekt końcowy to pewno poczekamy do końca 2023.
:)
Super, oby nowy system działał sprawnie. Ciekawe czy zostaną też gabloty na papierowe rozkłady.
Nie wiem czy mi się wydawało, ale jeszcze w dokumentach przetargowycoh chyba miały być też wyświetlacze w przejściu podziemnym. Montuje się np. pod sufitem przy wyjściach na peron. Albo mi się coś pomieszało, albo zmienili projekt. Tamte też najbardziej narażone na dewastacje. Od dawna przy realizacji tunelu widać było, że ich tam raczej jednak nie będzie.

Efekt końcowy tunelu pieszego i peronów to już będzie gdy odpalą ten system. Może nie będą za bardzo z tym zwlekać, bo wtedy rozliczą się już z części inwestycji z PKP.

Oby z budynkiem dworca nie było opóźnień, ale tam i tak mają najdalszy termin zakończenia. Żeby się udało to powinni chyba przed zimą zbudować nowy dach, zamontować okna i drzwi, a w sezonie zimowym zajmować się wnętrzem.

No i co z parkingiem od Limanowskiego? Gdyby go uruchomiono razem z tunelem drogowym, to już by było jako tako, a z ostatnich info to mają otworzyć tunel i drogę do nowego ronda na Korzeńcu. Nic nie wspominali ani o Kolejowej, ani o tamtym parkingu.

Gdy otworzą tunel to trzeba będzie zorganizować dalej jakieś tymczasowe przystanki dla autobusów, bo przed dworcem prace drogowe jeszcze nawet nie ruszyły i pewnie zajmą się tym po otwarciu parkingu od strony Limanowskiego.

A tak chyba będzie wyglądał ten system u nas. To jest chyba aktualna wersja obecnie montowana w PKP i przypomina te "nasze":

:)
Od strony Limanowskiego pojawiły się 2 pierwsze słupy oświetleniowe, w tym jeden na razie krzywo. Od strony Konopnickiej układają krawężniki dla chodnika i ścieżki rowerowej. Cały czas pompują wodę. Przynajmniej w dwóch miejscach bardzo im przecieka, chyba uszkodzone węże, przez co podmyło skarpę. Pewnie będą tam musiały działać cały czas jakieś podziemne pompy, a nie są jeszcze uruchomione.
Na północ od ronda na Limanowskiego też układają krawężniki i budują zatoczki, jakby autobusowe. Ciekawe dla jakich linii miałoby to być. Na Limanowskiego kończyła linia 79. Po otwarciu centrum przesiadkowego powinna kończyć po drugiej stronie przed dworcem. Do tej pory obsługiwała ul. Konopnickiej, w tym dojazdy do szkoły np z Marianek. Inne linie wrócą na swoje trasy, tylko zamiast Kolejową, będą poruszały się równoległą Limanowskiego (644, 604, 242, 716) no i nie wiem jak z 79 - do tej pory była to taka pętla Robotnicza - Limanowskiego - Konopnickiej - Korzeniec - Robotnicza.
Planowane jest niedługo uruchomienie linii metropolitalnej M103 (DG - Psary - Bobrowniki), nie wiadomo czy z centrum czy od dworca i ona z mapek miałaby jechać prosto, przecinając Limanowskiego, więc czy to zatoki dla niej hmm. Nie wiemy jakie są plany zmian i nowej siatki połączeń.
Z jedna linia powinna wykorzystywać obecny wiadukt. Widać, przy objazdach, że dzięki temu jest więcej ludzi w 716 bo obsługuje też Reden.
Słabo bardzo z 604/644 bo to jest jedyna linia na Dziewiątym, Trzydziestym, szybkie i najkrótsze połączenie z centrum, szkołą i przedszkolem na Konopnickiej, CSiR. Tak długo te objazdy a do tego częstotliwość okrojona o połowę. Ogromne utrudnienie. Oby wróciła szybko na swoje miejsce, gdy tylko otworzą tunel. No i częstotliwość! Już dawno temu zabrano 182, a teraz okrojone te 644/604 i nic nie zostało.
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.