

Metropolia ma nowe logo. Czy to zakaz wjazdu?
Przemysław Jedlecki
2008-12-16, ostatnia aktualizacja 2008-12-16 20:11
Górnośląski Związek Metropolitalny ma już nowe logo, które przygotowali specjaliści z krakowskiej firmy Eskadra.
Na razie to tylko propozycja, którą musi ocenić zarząd GZM-u oraz zgromadzenie metropolii, ale już po pierwszych reakcjach specjalistów widać, że pomysł Eskadry wywołuje skrajne opinie.
Rafałowi Czechowskiemu z firmy Imago Public Relations logo kojarzy się ze znakiem zakazu wjazdu. - Domyślam się, że ten pomarańczowy kolor ma oznaczać słońce, prostokąty pewnie symbolizują miasta, ale gdy patrzę na to logo, najpierw przychodzi mi do głowy znak drogowy - komentuje Czechowski.
Nie dał się też przekonać Grzegorz Dąbrowski, rzecznik sosnowieckiego magistratu. - Szkoda, że nie ogłoszono ogólnopolskiego konkursu - mówi.
Nawet dr Bohdan Dzieciuchowicz, ekspert public relations i wykładowca na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego, który mówi, że logo ma zalety i że odpowiada mu kolor pomarańczowy: aktywności, energii i ciepła, dołącza się do krytyki. - Bo wnętrze znaku jest niezrozumiałe, to puste pola, tak naprawdę nie wiadomo, co jest w środku - precyzuje dr Dzieciuchowicz.
Zastrzeżenia ma też prof. Bogdan Król, kierownik Katedry Projektowania Graficznego w Akademii Sztuk Pięknych, choć przyznaje, że logo mu się podoba. - Jeśli chodzi o elementy w środku koła, to rozpikslowanie ich jest dobrą formą rzutu miejscowości aglomeracji. Nie wiem tylko, czy wpisanie tego symbolu w pomarańczowe koło jest szczęśliwym zabiegiem. Wydaje mi się, że to zbyt duży kontrast. Sam napis "Metropolia Górnośląska" mógł bowiem pełnić formę domyślnego koła. To by wystarczyło - mówi prof. Król.
Co na to Eskadra? Marek Tobolewski, współautor logo, tłumaczy, że pomarańczowy kolor wybrał celowo. - Jest bardzo optymistyczny. Nie jest też agresywny, ale jednocześnie pozostaje odważny. Zachęca do działania. Nastawiamy się też na pełnię życia i chcemy pokazać, że ona powstaje tylko w łączności miast metropolii, gdy można bez przeszkód poruszać się między nimi. Stąd połączone kwadraty i prostokąty w środku, które symbolizują poszczególne miasta - mówi Tobolewski
Nowe logo to nie jedyny pomysł Eskadry. Za jej radą GZM ma się promować hasłami: "Pełnia życia", "Pełnia kultury" lub "Pełnia emocji" oraz nazwą "Metropolia Górnośląska". Sądząc po reakcjach w Sosnowcu i Katowicach, znowu pudło. - Wolimy metropolię śląsko-dąbrowską - deklaruje Dąbrowski, a Waldemar Bojarun, rzecznik katowickiego magistratu, przypomina, że opowiadał się za nazwą "Katowice".