Pojawiło się w BIPie
CYTAT
Protokół z posiedzenia Komisji Rozwoju i Promocji Miasta w dniu 20 czerwca 2016
(...)
Radny R. Harańczyk zwrócił się z pytaniem jaki zakres prac będzie w roku bieżącym i w latach następnych zrealizowany i jak to będzie wyglądało w perspektywie czasu?
Naczelnik WIM R. Zwoliński powiedział, że planuje się poprawę placu komunikacyjnego w pobliżu plaży miejskiej oraz wybudowanie przystanku autobusowego, który byłby obsługiwany w sezonie od miesiąca czerwca do września. Pozostały zakres przewidzianych prac w przyszłości to budowa parkingu zlokalizowanego od ulicy Średniej, oraz połączenie z ulicą Robotniczą.Pan Naczelnik powiedział również, że w tym roku plany przebudowy przewidziane są na jesień, kiedy jest mniejsza aktywność mieszkańców. To byłby I etap, czyli poprawa układu komunikacyjnego przy plaży wraz z budową parkingu i budową dwóch rond na wjeździe od ulicy Olszowej. To między innymi poprawi komunikację i życie mieszkańców, którzy tam na co dzień mieszkają. W tym rejonie przewidziano również w planie przebudowę plant, aby drogi rowerowe były przejezdne. Kolejne dwa etapy będą zależeć od środków finansowych, które zostaną przeznaczone na ten cel.
Radny R. Harańczyk poprosił o podanie całkowitego kosztu powyższej inwestycji pytając jednocześnie na ile lat jest ona zakładana i jakie w tym roku przeznacza się środki finansowe na ten cel.
Naczelnik WIM R. Zwoliński odpowiedział, że pierwszy etap to jest koszt ok. 2 mln zł, a cała inwestycja czyli połączenie z Parkiem Zielona, oraz wykonanie parkingu to jest koszt ok. 8 mln zł.
Radny P. Chałuda zwrócił się z pytaniem gdzie docelowo autobus i do jakiego miejsca miałby dojeżdżać.
Naczelnik WIM R. Zwoliński powiedział, że dojazd będzie od ulicy Olszowej i z centrum Dąbrowy będzie można podjechać autobusem na samą plażę. Zakończenie prac w planie przewidziane jest wczesną wiosną przyszłego roku, aby na sezon letni prace się skończyły.
Wypowiadając się radny R. Harańczyk uważa, że jest to bardzo dobre pociągnięcie, gdyż pozwoli rozładować korki komunikacyjne i zwiększyć dostępność mieszkańców do plaży. Uważa również, że jest to bardzo dobra koncepcja i należy jej przyklasnąć.
Radny P. Chałuda zapytał, czy jeżeli to będzie droga jednokierunkowa, to w drodze powrotnej nie trzeba będzie wjeżdżać na Konopnicką, tylko na Robotniczą.
Naczelnik WIM R. Zwoliński powiedział, że docelowo będzie możliwość wjazdu na ulicę Robotniczą, bo ulica Robotnicza to jest trzeci etap prac. W pierwszym etapie będzie tak, że rozbudowane będą ronda łączeniowe, dodatkowo będzie poprawiona nawierzchnia i dodatkowo powstanie przystanek w rejonie plaży.
Radny R. Harańczyk zwrócił się z pytaniem dotyczącym problemu, który istnieje na ścieżce komunikacyjno-rekreacyjnej wokół Pogorii III. Jak wiemy jest tam problem, bo jako, że jest to ścieżka, która służy dla osób pieszych, dla rowerzystów i dla osób, które poruszają się na deskorolkach, na rolkach i tak dalej, w związku z czym istnieją pewne zagrożenia bezpieczeństwa, a w szczególności na wysokości plaży, gdzie dochodzi często do niebezpiecznych sytuacji. Radny zna osobę, która mieszka w tym samym bloku co On, która uległa ciężkiemu wypadkowi 3 lata temu. Jest to starszy człowiek, który jechał na rowerze i w pewnym momencie na ścieżkę wyszło Mu dziecko. Żeby nie zrobić krzywdy dziecku mieszkaniec zjechał na pobocze, poturbował się, czego skutkiem było przebywanie kilka miesięcy w gipsie i mocno połamany obojczyk. Radnemu chodzi o to, czy są w związku z tym problemem plany wykonania drogi objazdowej, żeby ścieżka rowerowa była wyłączona z tej trasy na wysokości plaży. Radny zapytał również, czy są koncepcje i możliwości techniczne, a także organizacyjne, żeby to zrealizować.
Prezydent Miasta Z. Podraza powiedział, że trudno mu na obecną chwilę powiedzieć, gdyż ścieżki są wydzielone i według Niego jest to kwestia odpowiedzialności osobistej. Sam Prezydent wie, że jest tam tłoczno i ma tego świadomość, natomiast na dzień dzisiejszy na pewno nie ma tego w planie, gdyż ludzie chcą jeździć wokół Pogorii, tak samo jak ludzie, którzy chcą spacerować wokół Pogorii. Jest to więc pewne dopracowanie jakiejś wzajemnej relacji dwóch środowisk i że nigdy nie unikniemy takich problemów.
Przewodniczący Komisji K. Dybich powiedział, że do niego też dotarły sygnały ze środowiska rowerowego, włącznie z postulatem całkowitego wyłączenia na sezon letni tego odcinka ścieżki rowerowej. Jeżeli chodzi o ocenę sytuacji, to Przewodniczący uważa, że to nic nie zmieni, bo nikt nie zakaże tam wjazdu rowerem, ludzie i tak będą wjeżdżali. Przewodniczący uważa więc, że to jest tak jak każda kultura użytkowania ciągów komunikacyjnych, czy one będą czterokołowe, czy dwu kołowe, czy piesze, to gdzieś te trzy elementy muszą się zgrać. Przewodniczący uważa, że chodzi przede wszystkim o kulturę zachowania wśród ludzi.
Zwracając się do Pana Prezydenta w tym samym temacie radny R. Harańczyk powiedział, że w jednej z ostatnich interpelacji proponował, żeby w sposób strategiczny wyłączyć ścieżkę rowerową na wysokości plaży i zrobić objazdową trasę. Koncepcją radnego byłoby, aby w sposób doraźny przeanalizować możliwość oraz zasadność wprowadzenia na wysokości plaży biało-czerwonych słupków metalowych zabezpieczających, które byłyby swego rodzaju przestrogą, czy barierą. W rachubę wchodziłaby również jakaś siatka łącząca słupki, ewentualnie przejścia dla pieszych, oznakowanie co być może zwiększyłoby po prostu bezpieczeństwo na plaży.
Prezydent Miasta Z. Podraza powiedział, że mogą dywagować co będzie lepsze czy zamknięcie ścieżki dla pieszych, czy zamknięcie dla rowerzystów. Prezydent uważa, że zawsze będzie spór tych środowisk. Prezydent uważa również, że doraźne wyłączenie ścieżki i to w tej chwili narobiłoby totalnego chaosu, a rowerzyści i tak będą jeździć, piesi i tak będą wkraczać na ścieżki rowerowe. Dzisiaj jest to jasno oddzielone, jest ścieżka rowerowa, być może można by jeszcze domalować jakieś piktogramy. Prezydent uważa, że powinno to być wzajemne uszanowanie się, bo są miejsca i dla pieszych i dla tych poruszających się na rowerach, na rolkach itp.
Kierownik Biura Funduszy i Projektów Unijnych K. Jurczak-Klocek powiedziała, że należy pamiętać o tym, że projekt jest w trakcie trwałości i do roku 2020 i nie można robić żadnej modyfikacji, a na pewno nie można nic wyłączać, gdyż ścieżka tworzy pewny kilometraż i to są wskaźniki produktu. Ona musi być ogólno dostępna i nie ma mowy o wyłączeniu. Oczywiście zdarzają się pewne sytuacje, że należy to wykazać, ale należy to zgłosić do odpowiedniej instytucji, aby wyłączyć taką ścieżkę formalnie.
Przewodniczący Komisji K. Dybich powiedział, że są obowiązujące zasady i wystarczy je tylko przestrzegać, żeby było bezpiecznie. To jest jak z kodeksem drogowym i tego typu rzeczami. Jeżeli nie będzie woli ludzi, by przestrzegać zasady i tak jak na drodze dbać o swoje bezpieczeństwo, to chociażby nie wiadomo, jakie byłyby wprowadzone reguły, to i tak będzie dochodzić do groźnych sytuacji.
Zabierając głos Naczelnik WIM R. Zwoliński uważa, że jest to bardzo atrakcyjne miejsce. Ludzie tam przyjeżdżają i jakby lekarstwem Jego zdaniem jest nie budowanie jakiś dodatkowych, sztucznych barier, tylko inwestycje, które planuje się w przyszłości, żeby zachęcić ludzi do wypoczynku, żeby budować nowe ścieżki rowerowe. Naczelnik powiedział, że na terenie naszego miasta powstaje coraz więcej atrakcyjnych miejsc, co powoduje, że mieszkańcy mają szeroki wybór.
Przewodniczący Komisji K. Dybich powiedział, że dotarła też do niego informacja, że odpowiedzialny rowerzysta w lato nie jeździ po Pogorii. To jest sygnał ze środowiska rowerowego, że jak ktoś chce pojeździć na rowerze, a nie pokazać się na rowerze, bo jeżeli jeździ na rowerze i dociera tym środkiem komunikacji na Pogorię, to rower zostawia i idzie na plażę. Jeżeli w sezonie ktoś chce pojeździć na rowerze to po prostu nie jedzie na Pogorię w rejon plaży, bo tam się nie da jeździć ze względu na panujący tłok.
Prezydenta Miasta Z. Podraza powiedział, że jak miasto wykona projekt z mobilnością, to ścieżek i dróg rowerowych pojawi się o wiele więcej.
Zabierając głos w temacie ścieżek rowerowych radny R. Harańczyk powiedział, że według Jego oceny ścieżka została wykonana wiele lat temu w trybie dość oszczędnościowym. Ona może była funkcjonalna na tamte lata, natomiast na chwilę obecną utraciła swoją funkcjonalność i w związku z tym, powstają pewnego rodzaju zagrożenia związane z jej użytkowaniem przez różne grupy społeczne, osoby piesze i osoby na rowerach, rolkach itd. W związku z tym radny zdaje sobie sprawę, że budżet gminy nie jest z gumy, niemniej jednak uważa, że należy opracować jakąś wstępną koncepcję, niekoniecznie formalną, ażeby tą ścieżkę przebudować i powiększyć w tych miejscach, w których się da to technicznie zrobić, bo są takie miejsca, że można ją znacznie poszerzyć, co zwiększyłoby jej funkcjonalność. Radny uważa, że należałoby obudować ścieżkę krawężnikami, gdyż na chwilę obecną widzi On osobiście, że w wielu miejscach jest popękana, szczególnie w miejscach, w których styka się z gruntem. Radny zdaje sobie sprawę, że im bardziej będzie atrakcyjna, tym bardziej problemy, o których jest mowa będą się generować, bo będzie coraz więcej chętnych. Radny nadmienił, że rzeczą ważną jest to, aby zamontować tam oświetlenie, które byłoby na około ścieżki rowerowej. Radny nie ukrywa, że do niedawna myślał, że takie są plany, a tymczasem plany zakładały doświetlenie tylko ulicy Zakładowej tej głównej.
Naczelnik WIM R. Zwoliński wyjaśnił, że nie ma planów, aby wokół Pogorii wykonać oświetlenie, gdyż wieczorem parę osób tam może biega czy jeździ na rowerze, a ci co biegają mówią, że mają frajdę z nocnych biegów. Mają latareczki czołówki i biegają. Naczelnik powiedział, że gdyby oświetlić ten teren, powstałoby miejsce, z którego korzystaliby, ci, co kradną i mogłoby się okazać, że te lampy były by kradzione i należałoby je co chwilę uzupełniać.
Radny R. Kazimirski zwrócił się z pytaniem do Pana Prezydenta, czy przy budowie parkingu przy Pogorii III jest szansa, żeby dokończyć remont ulicy Granicznej, gdyż jest ona wykonana do połowy. Radny nie ukrywa, że przy tym okresie letnim ruch na tej ulicy jest o wiele większy, niż w okresach jesienno-zimowych.
Prezydent Z. Podraza powiedział, że podda to pod rozwagę.
(...)
Powinni już ogłaszać przetarg na I etap, jeśli chcą zdarzyć z planem. Wzdłuż drogi dojazdowej bardzo przydałby się chodnik, oczywiście tam gdzie to możliwe. Między samochodami pełno pieszych, w tym małych dzieci. Tak samo na Granicznej powinni wyremontować przynajmniej stare chodniki, bo z tych rozsypujących się nie da się korzystać i piesi chodzą ulicą.
Co do ścieżki rowerowej wzdłuż plaży to można trochę poprawić sytuację namalowaniem oznakowania poziomego. Do tego większość rowerzystów nie zauważa, że na wysokości wejścia na plaże nie ma ścieżki, a przejeżdżają z dużą prędkością jeszcze z pretensjami do pieszych. Przydałyby się tam progi zwalniające, w postaci dwóch garbów z kostki.