Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Stare zdjęcia i ciekawostki historyczne
Forum Mieszkańców Dąbrowy Górniczej > Dąbrowa Górnicza > Historia
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
Bathurst
Może chociaż to zdjęcie z oddali trochę zmniejszy moje przewinienie biggrin.gif
Kółek chodnikowych nie widać. smile.gif


Uploaded with ImageShack.us

Mnie te zmiany też cieszą zwłaszcza, że uporządkowali też zieleniec tuż przy wejściu do ośrodka zdrowia - tam było jedno wielkie grzęzawisko.
bzenek
CYTAT(Bathurst @ nie, 04 maj 2014 - 18:20) *
Ten mostek który jest na zdjęciu był przy starej ścieżce dydaktycznej - tej która zaczyna się w okolicach Eurokampingu - jakiś kilometr od niego w kierunku SW.
- gdzie on jest dokładnie?


Na tej mapie z Wiosennego KORNO znajduje się dokładnie w punkcie 6 i ma się dobrze. smile.gif



CYTAT(Bathurst @ nie, 04 maj 2014 - 18:20) *
Co do zdjęcia na Dawnej Dąbrowie to brałem tą samą lokalizację pod uwagę co Bzenek z tym, że za bardzo nie umiem sobie dopasować tego prostopadłego bloku na drugim planie

Złudzenie. To jest blok równoległy z następnego szeregu budynków przy ul. Krasickiego.

CYTAT(Bathurst @ nie, 04 maj 2014 - 18:20) *
no i nie widzę słupa wysokiego napięcia huh.gif

EDYCJA

PS. To po lewej stronie to ramię słupa? Bo tak teraz patrzę...

Tak dokładnie. I widać kawałek przewodu na tle nieba.

Ten słup wyznacza nam miejsce bo jest typowy dla linii 220kV.
Taka linia przechodzi tylko wzdłuż ulicy Tysiąclecia.
Innych linii 220kV w miejskiej części Dąbrowy już nie ma.
Slyzaba
Bzenek - to ten słup?
https://www.google.pl/maps/place/Marii+Szul...f37c25e84fa5ad4
Bathurst
http://www.dawnadabrowa.pl/fotografia/czy,...kiego_2839.html

To jest ulica III Powstania Śląskiego, tuż przy skrzyżowaniu z ul. Kosmonautów. Dzieci stoją mniej więcej między Plastykiem a lecznicą weterynaryjną.
Slyzaba
Rzeczywiście! smile2.gif
olo też mi wskazał mailem tą lokalizację - dziękuję Wam.

Zabieram się za zmianę opisu na stronie.
bzenek
CYTAT(Slyzaba @ nie, 04 maj 2014 - 23:54) *


To ten słup
Slyzaba
Pomożecie?
Która to część Mydlic? Obstawiałem szkołę sportową ale nie pasuje mi jednak... smile2.gif

http://dawnadabrowa.pl/fotografia/szkola,s...dlice_2923.html
sandwich
CYTAT(Slyzaba @ sob, 14 cze 2014 - 00:37) *
Pomożecie?
Która to część Mydlic? Obstawiałem szkołę sportową ale nie pasuje mi jednak... smile2.gif

http://dawnadabrowa.pl/fotografia/szkola,s...dlice_2923.html



To jest obecny Zespół Szkół Muzycznych przy Dąbskiego.
Grzegorz-dg
Jest to obecny zespół szkół muzycznych na Dąbskiego .Szkoła sportowa przy ulicy Chopina była od początku zbudowania nazwana szkoła podstawowa nr33 ,dopiero od nie tak dawna zmieniła nazwę na zespół szkół sportowych .
szer
Jak już wyżej napisano: zespół szkół muzycznych na Mydlicach. Z lewej strony widać kawałek przedszkola nr 34, a daleko w tle bloki na Środuli.
sandwich
CYTAT(szer @ sob, 14 cze 2014 - 14:10) *
Jak już wyżej napisano: zespół szkół muzycznych na Mydlicach. Z lewej strony widać kawałek przedszkola nr 34, a daleko w tle bloki na Środuli.



A ja to wiem, bo tu muszę się pochwalić, mam córkę absolwentkę i dwóch synów, którzy dzielnie się tam kształcą. rolleyes.gif
Slyzaba
Dziękuję !
Człowiek
Obecna Szkoła Muzyczna kiedyś była szkołą podstawową nr 32 a nie 33 !
Grzegorz-dg
Na czerwcowej sesji rady miasta została podjęta uchwała intencyjna mająca na celu odbudowanie pomnika Synów Zagłębia Dąbrowskiego ,który to pomnik stał koło pomnika Staszica w parku przed muzeum miejskim.
Slyzaba
Tutaj kilka zdjęć pomnika: http://dawnadabrowa.pl/?phrase=Pomnik,legi...cat=typ_obiektu

CYTAT
PAMIĘCI
SYNÓW ZAGŁĘBIA
DĄBROWSKIEGO
KTÓRZY W 1914 R.
NA ROZKAZ KOMENDANTA
JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO
DROGĄ LEGJONÓW
POSZLI W BÓJ
PO ZWYCIĘSTWO I WOLNOŚĆ
1914-1929


BogorJan
Piękna fotka,
ma ktoś jakieś informacje co się stało z tamtą tablicą?
Leszek
Została zniszczona przez Niemców w czasie II WŚ.
Leszek
Takie zdjęcie znalazłem dziś przypadkiem na gazeta.pl smile2.gif
W sumie to i do wątku o Arsie powinienem wkleić.

Leszek
Czasopismo "Siedem Groszy" (nr 117 z 1932 roku) - nie wiem, Sylwek czy już to wstawiałeś tu lub u siebie?

Slyzaba
Jeszcze tego nie mam u siebie - dziękuję! Ostatnio wrzuciłem kilka artykułów z "Siedmiu groszy" - prawie w każdym numerze jest coś o DG smile2.gif
Leszek
Właśnie od niedawna przeglądam w SBC smile2.gif

No to kolejny wycinek - nr 129 z 1932 roku smile2.gif
Slyzaba
Ale gratka :-)

ps. w odniesieniu do poprzedniego artykułu, to prezydent odsłaniał tą tabliczkę
http://dawnadabrowa.pl/fotografia/plac,lot...zwirki_754.html
Leszek
To jeszcze kilka smile2.gif

Nr 123 z 1932 roku



Nr 124 z 1932 roku



Nr 127 z 1932 roku



Nr 138 z 1932 roku



Nr 142 z 1932 roku



Nr 144 z 1932 roku



Nr 157 z 1932 roku

Slyzaba
Leszku - dziękuję! Zabieram się za ich 'obróbkę'.
ps. jeśli dałbyś radę dorzucić jeszcze datę wydania to miałbym (nazywając rzecz po imieniu) podane wszystko na tacy smile2.gif
Leszek
Ech, ta dzisiejsza leniwa młodzież laugh.gif

Nr 123 z 1932 roku - 21.09.1932
Nr 124 z 1932 roku - 22.09.1932
Nr 127 z 1932 roku - 25.09.1932
Nr 138 z 1932 roku - 06.10.1932
Nr 142 z 1932 roku - 10.10.1932
Nr 144 z 1932 roku - 12.10.1932
Nr 157 z 1932 roku - 25.10.1932
Slyzaba
Wszystkie wyszukałem wcześniej na śbc - miałem na myśli kolejne znaleziska smile2.gif

ps. toż to optymalizacja a nie lenistwo ;-)
Leszek
OK, będę optymalizował smile2.gif
Ale następna porcja pewnie nie wcześniej niż we środę.
Slyzaba
Dzięki - akurat przed sekundą skończyłem uzupełniać teksty do "Twoich" artykułów na www.dawnadabrowa.pl .
Leszek
Kolejna porcja - część notek z kolejnych dni dotyczy tych samych wydarzeń. Wszystkie numery z 1932 roku.

Przy okazji - nie kojarzę huty szkła Teps, spotkaliście się z taką nazwą? Chyba muszę znowu monografię przejrzeć.

Nr 162 (30.10.1932)



Nr 163 (31.10.1932)



Nr 166 (03.11.1932)



Nr 168 (05.11.1932)



Nr 169 (06.11.1932)



Nr 172 (09.11.1932)



Nr 173 (10.11.1932)



Nr 174 (11.11.1932) - 2 notki





Nr 176 (13.11.1932)



Nr 178 (15.11.1932)



Nr 179 (16.11.1932)



Nr 180 (17.11.1932)



Nr 182 (19.11.1932) - dwie notki





Nr 184 (21.11.1932)



Nr 187 (24.11.1932)



Nr 188 (25.11.1932)



Nr 189 (26.11.1932)



Nr 193 (30.11.1932)

Leszek
Ponieważ jak się okazało jest limit obrazków w jednym poście - końcówka, musiałem poczekać smile2.gif



Nr 194 (01.12.1932) - 2 notki





Nr 195 (02.12.1932) - 2 notki



Prosty
świetne materiały smile2.gif
Leszek
A to dopiero pierwszy rocznik laugh.gif
Slyzaba
Dzięki Leszku - ale ogrom tego! Chyba w tym tygodniu nie dam rady wrzucić - spróbuję w przyszłym.

Huta TEPS - też się nigdzie z nią nie spotkałem. W google wyjątkowo pusto ;-)
Leszek
CYTAT(eszogo1970 @ pon, 19 mar 2012 - 18:41) *
Z tego co pamiętam Leszku to nasyp garaży i górka na sanki przy ul. Kopernika to efekt inżynierii lat 80-tych ub. wieku. Natomiast z tyłu domków przy Krasińskiego zachowała się ruina wiadukciku, górą biegły tory kolei dęblińskiej a dołem było przejście lub też biegły jakieś tory ( być może kolejki górniczej).


Odkopuję fragment dawnej dyskusji - na mapie ORSIP (lata 1958-61) widać pozostałości dawnego nasypu dokładnie w miejscach górki i garaży: http://mapy.orsip.pl/imap/?locale=pl&g...sessionID=42293
muzzy
w poniedziałek popatrzę w pracy na stare mapy, tor był zaznaczony chyba na kilku z nich.
Leszek
Był, był - choćby na mapie Hattowskiego i Łempickiego albo na KDR:





To był pierwotny przebieg końcowego odcinka DŻID (do dworca na dzisiejszym Placu Wolności).
lucky76
Fota Morcinka z Piłsudskiego bez Mc Donalda i stacji benzynowej rok 92-93.
Slyzaba
lucky76 - mógłbym ją udostępnić na www.dawnadabrowa.pl ?
Sabina
CYTAT(Dami7 @ śro, 24 sie 2011 - 06:30) *
CYTAT(Slyzaba @ wto, 23 sie 2011 - 22:49) *
Dami7 - wielkie targowisko? Możesz napisać jakie to mogły być lata?
Skoro - jak jest napisane w artykule - likwidacja kolejki i zakładanie parku datuje się na rok 1969, musiały to być lata wcześniejsze. Zakładam, że moja świadoma pamięć sięga gdzieś do roku 1965. A że pamiętam to miejsce i jego atmosferę (chodziłem tam z moim Dziadkiem) - możemy z grubsza przyjąć, że targowisko było w tym miejscu około połowy lat 60-tych.
CYTAT(KJS @ wto, 23 sie 2011 - 22:56) *
są jeszcze jakieś ślady po tej kolejce wąskotorowej?
Być może są jeszcze jakieś szczątkowe ślady na terenie Huty Bankowej, ale nie sądzę. Kolejka wywoziła na tereny pokopalniane żużel wielkopiecowy, jej tory biegły przez miejsca, gdzie dziś są OBI, Pogoria, DH Centrum...Ślady zostały więc tylko w pamięci i na starych zdjęciach.

czy na to targowsko wchodzilo sie od ul Kosciuszki ? Moja Mama mowi,ze od czasow II WS tag przenoszono dwukrotnie, W latach 50 i 60 na targ wchodzilo sie od ul Kosciuszki przez duza, drewanian brame (mze kiedys znajdzie sie jakies jej zdjecie) za ktora byly kamienice u dalej juz targ
lucky76
CYTAT(Slyzaba @ śro, 02 lis 2016 - 01:17) *
lucky76 - mógłbym ją udostępnić na www.dawnadabrowa.pl ?

Jasne że tak.
olo
CYTAT(Sabina @ śro, 28 gru 2016 - 18:43) *
CYTAT(Dami7 @ śro, 24 sie 2011 - 06:30) *
CYTAT(Slyzaba @ wto, 23 sie 2011 - 22:49) *
Dami7 - wielkie targowisko? Możesz napisać jakie to mogły być lata?
Skoro - jak jest napisane w artykule - likwidacja kolejki i zakładanie parku datuje się na rok 1969, musiały to być lata wcześniejsze. Zakładam, że moja świadoma pamięć sięga gdzieś do roku 1965. A że pamiętam to miejsce i jego atmosferę (chodziłem tam z moim Dziadkiem) - możemy z grubsza przyjąć, że targowisko było w tym miejscu około połowy lat 60-tych.
CYTAT(KJS @ wto, 23 sie 2011 - 22:56) *
są jeszcze jakieś ślady po tej kolejce wąskotorowej?
Być może są jeszcze jakieś szczątkowe ślady na terenie Huty Bankowej, ale nie sądzę. Kolejka wywoziła na tereny pokopalniane żużel wielkopiecowy, jej tory biegły przez miejsca, gdzie dziś są OBI, Pogoria, DH Centrum...Ślady zostały więc tylko w pamięci i na starych zdjęciach.

czy na to targowsko wchodzilo sie od ul Kosciuszki ? Moja Mama mowi,ze od czasow II WS tag przenoszono dwukrotnie, W latach 50 i 60 na targ wchodzilo sie od ul Kosciuszki przez duza, drewanian brame (mze kiedys znajdzie sie jakies jej zdjecie) za ktora byly kamienice u dalej juz targ

Ten tor, o którym wyżej istnieje do dziś na terenie HB. Widać go dobrze na google map. Kończy się oporem przy wyjeździe z Pogorii. Dalej biegł dokładnie po śladzie dzisiejszego chodnika przy jezdni.
:)
Fajne zdjęcia z budowy PKZ snf (51).gif http://www.dziennikzachodni.pl/wiadomosci/...jecia,12839238/

ciekawe makiety planów centrum z ratuszem:





Leszek
Tak sobie ostatnio przeglądałem zdjęcia na Dawnej Dąbrowie i trafiłem na zdjęcia mostku na Sulnie/Staszicu.
Dla przypomnienia - chodzi o ten:



Zdjęcia, o których piszę, to te dwa:
http://dawnadabrowa.pl/dzielnice/staszic/s...ica/20415/20415


http://dawnadabrowa.pl/dzielnice/staszic/20429/20415-4


Zwróciłem uwagę, że tuż za widocznym na zdjęciach i istniejącym do dziś kamienno-ceglanym wiaduktem widać przyczółki innego, rozebranego wiaduktu.

Do tej pory uważałem, że dołem przebiegała najpierw kolejka linowa do szybu Albert, a po jej zlikwidowaniu - droga do kolonii Albert. Zaś górą szły tory łącznicy wiedenki ze stacją na Staszicu, a po jej likwidacji droga łącząca Staszica z drogą Gołonóg-Kazimierz.
Co do pierwszego - nadal tak sądzę, jednak wspominane zdjęcia spowodowały, że zmieniłem zdanie co do torów. Skoro tuż obok siebie były dwa wiadukty - spójrzmy na mapy.
Wigówka Zagłębia Dąbrowskiego z 1925 roku - widać na niej wiadukt kolejowy, od północy, równolegle do torów biegnie ścieżka (od strony drogi) i droga gruntowa (od strony Staszica), która w niewiadomy sposób krzyżuje się z kolejką linową (być może jest to jakiś rodzaj kładki):



Zaś na messtischblacie (opartym na wigówce z lat 30. XX wieku) widać, że nasyp kolejowy urywa się dochodząc do kolejki linowej, zaś droga od Staszica do drogi na Kazimierz przekracza kolejkę wiaduktem.



Sądzę więc, że zachowany do dziś obiekt od razu był wiaduktem drogowym, zaś wiadukt kolejowy rozebrano po likwidacji torów i zostały z niego widoczne na zdjęciach przyczółki. Które zapewne rozebrano budując dzisiejszą S1.
Płatek
A te resztki to nie przypadkiem ten który został wysadzony?
Leszek
Myslisz o tym zdjęciu?
http://dawnadabrowa.pl/dzielnice/golonog/7...owa-vi-i-albert



Bardzo możliwe. Pytanie tylko, czy po tym wysadzeniu w ogóle jeszcze odbudowywano tą łącznicę? Jeśli tak - czy przesuwaliby całą linię o te kilka metrów, sypiąc nowe nasypy i budując nowy kamienny wiadukt czy po prostu odtworzyliby stary?
No i na tym zdjęciu po wysadzeniu przyczółki wydają się być bardziej zniszczone niż na zdjęciach z poprzedniego postu - czy gdyby budowano całkiem nowy wiadukt w nowym śladzie, starych przyczółków nie rozebrano by po prostu, odzyskując kamienne płyty z okładziny?
Ciekawe czy tego typu rzeczy zachowały się w jakimś archiwum - powinny być jakieś plany budowy lub odbudowy, chyba, że było to robione przez wojsko i utajnione.
Płatek
Tak,myślałem o tym zdjęciu.
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.