Tak sobie ostatnio przeglądałem zdjęcia na Dawnej Dąbrowie i trafiłem na zdjęcia mostku na Sulnie/Staszicu.
Dla przypomnienia - chodzi o ten:

Zdjęcia, o których piszę, to te dwa:
http://dawnadabrowa.pl/dzielnice/staszic/s...ica/20415/20415
http://dawnadabrowa.pl/dzielnice/staszic/20429/20415-4
Zwróciłem uwagę, że tuż za widocznym na zdjęciach i istniejącym do dziś kamienno-ceglanym wiaduktem widać przyczółki innego, rozebranego wiaduktu.
Do tej pory uważałem, że dołem przebiegała najpierw kolejka linowa do szybu Albert, a po jej zlikwidowaniu - droga do kolonii Albert. Zaś górą szły tory łącznicy wiedenki ze stacją na Staszicu, a po jej likwidacji droga łącząca Staszica z drogą Gołonóg-Kazimierz.
Co do pierwszego - nadal tak sądzę, jednak wspominane zdjęcia spowodowały, że zmieniłem zdanie co do torów. Skoro tuż obok siebie były dwa wiadukty - spójrzmy na mapy.
Wigówka Zagłębia Dąbrowskiego z 1925 roku - widać na niej wiadukt kolejowy, od północy, równolegle do torów biegnie ścieżka (od strony drogi) i droga gruntowa (od strony Staszica), która w niewiadomy sposób krzyżuje się z kolejką linową (być może jest to jakiś rodzaj kładki):

Zaś na messtischblacie (opartym na wigówce z lat 30. XX wieku) widać, że nasyp kolejowy urywa się dochodząc do kolejki linowej, zaś droga od Staszica do drogi na Kazimierz przekracza kolejkę wiaduktem.

Sądzę więc, że zachowany do dziś obiekt od razu był wiaduktem drogowym, zaś wiadukt kolejowy rozebrano po likwidacji torów i zostały z niego widoczne na zdjęciach przyczółki. Które zapewne rozebrano budując dzisiejszą S1.