Widać, że pod koniec roku coś pokombinowali, może z zakresem zadania tak, żeby można było je rozliczyć i w ostatnich dniach roku tempo jakby siadło, no a potem to wiem, przyszedł atak zimy.
Nie było tu tego tekstu z początku roku i zdjęć:
CYTAT
NaszeMiasto
Dąbrowie Górnicza: To już finał przebudowy głównych dróg w mieście! Nowe drogi rowerowe, miejsca parkingowe, ronda i chodniki
INWESTYCJE. W Dąbrowie Górniczej do końca 2023 roku miały się zakończyć wszystkie prace drogowe na głównych, remontowanych drogach, prowadzących przez całe miasto. Udało się ułożyć ostatnie warstwy ścieralne asfaltu, co nie oznacza jednak, że utrudnień dla kierowców już nie ma. We wtorek 2 stycznia nadal drogowcy pracowali intensywnie przy nowym rondzie u zbiegu al. Majakowskiego, Poniatowskiego i Królowej Jadwigi. Ciężki sprzęt blokował też płynny przejazd przez rondo w centrum miasta.
Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej: układają jeszcze chodniki, wylewają asfalt na drogach rowerowych
Jedna z największych drogowych inwestycji w historii Dąbrowy Górniczej faktycznie zmierza do końca, ale kierowcy nadal muszą jeździć ostrożnie. Dlatego, że wciąż ekipy drogowców pojawiają się na różnych odcinkach ulic Piłsudskiego, Królowej Jadwigi i Piłsudskiego, by wykonać pozostałe jeszcze do wykonania roboty.
We wtorek 2 stycznia ekipy drogowców pracowały m.in. wokół nowego ronda u zbiegu al. Majkowskiego, Poniatowskiego, Królowej Jadwigi i Piłsudskiego. Układane były m.in. asfaltowe warstwy drogi rowerowej, przecinającej jezdnię, a także trwały prace przy przejściach dla pieszych. Do tego trzeba jeszcze wyregulować studzienki, a także sprawdzić, czy w razie obfitych opadów deszczy system odprowadzania wody faktycznie zadziała prawidłowo. Nieco dalej przy ul. Królowej Jadwigi, w stronę alei Róż, nadal układane są chodniki, wyrównywane pobocza. Pojawiło się już tymczasowe, poziome oznakowanie jezdni, które w ostatecznej wersji raz jeszcze będzie malowane po zakończeniu okresu zimowego.
- Ostatnio autobusy się spóźniały, bo tych prac drogowych było sporo, ale teraz jest już lepiej. To doprze, że wszystko zmierza już do końca. Czekam na powrót tramwajów, bo nimi jeździ mi się szybciej, a mam nadzieję, że dzięki nowym torom pojedzie się też wygodniej – przyznała Halina Abramska, którą spotkaliśmy na przystanku autobusowym przy ul. Królowej Jadwigi.
W centrum miasta, na rondzie w śródmieściu, 2 stycznia także trwały prace związane z kanalizacją. Ekipy remontowe wylewały także asfalt na wjeździe do postoju dla taksówek przy ul. Królowej Jadwigi. Chodnik dla pieszych wzdłuż ulicy Sobieskiego jest w większości gotowy, choć pozostają do wykonania jeszcze prace wykończeniowe. Warto także – w trakcie odbioru wykonanych prac – zwrócić uwagę na stan wykonanego z kostki chodnika, bo dziś wiele kostek wystaje i można się o nie po prostu potknąć.
Pod koniec grudnia ubiegłego roku wiążące warstwy nawierzchni zostały ułożone na rondzie przy skrzyżowaniu al. Piłsudskiego z ul. Wojska Polskiego. Potem prace przeniosły się na rondo u zbiegu alei Majakowskiego i Poniatowskiego. W piątek 22 grudnia prace na tym skrzyżowaniu były kontynuowane.
Po świętach, a więc od środy 27 grudnia do soboty 30 grudnia, drogowcy ułożyli ostatnią ścieralną warstwę nawierzchni na czterech rondach. Maszyny i ciężki sprzęt pojawiły się wówczas w centrum miasta (skrzyżowanie ul. Sobieskiego, Kościuszki i Królowej Jadwigi), przy al. Róż oraz przy ul. Wojska Polskiego i przy alejach Majakowskiego, gdzie nowe rondo kierować będzie dalej ul. Piłsudskiego do Gołonoga, a ul. Poniatowskiego w stronę targowiska miejskiego oraz śródmieścia i centrum przesiadkowego przy dworcu kolejowym.
Między świętami Bożego Narodzenia a sylwestrem prace wykończeniowe trwały także na chodnikach i drogach rowerowych, które w dużej części powstały całkowicie od nowa wzdłuż głównych miejskich ulic.
Wiosną 2024 roku wykonane zostanie natomiast wspomniane grubowarstwowe poziome oznakowanie ulic. Do tego czasu drogi zostaną tymczasową oznakowane malowaniem cienkowarstwowym.
Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej: ponad trzy lata robót i remontów
Pierwsze roboty drogowe w Dąbrowie Górniczej, zwiastujące przebudowę całego układu komunikacyjnego, rozpoczęły się w październiku 2020 roku. Wówczas zwężona została część ul. Sobieskiego od wjazdu od strony Będzina. Drogowcy rozpoczęli tam budowę nowego ronda, które wyprowadziło potem ruch poza centrum nową drogą, jaka powstała za Hutą Bankową do centrum przesiadkowego pod dworcem kolejowym i dalej w kierunku innych miejskich dzielnic.
Jednocześnie przez ponad trzy lata trwała przebudowa głównych ulic prowadzących przez miasto: Sobieskiego, Piłsudskiego i Królowej Jadwigi, na których pojawił się nowy asfalt, powstały nowe chodniki, drogi rowerowe, dodatkowe miejsca parkingowe wzdłuż tych ulic. Pojawiło się też osiem nowych rond, które zastąpiły dotychczasowe skrzyżowania, co ma sprawić, by ruch w mieście był bardziej płynny.
Tramwaje Śląskie, w ramach osobnej inwestycji, wymieniły natomiast na odcinku prawie 5 km (w dwóch kierunkach) całe torowisko tramwajowe, pojawiła się też cała niezbędna infrastruktura, mająca pozwolić na kursowanie po mieście niskopodłogowych wagonów. Są też dwa nowe wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe. Jeden przy rondzie przy alei Róż a drugi na wysokości osiedla Manhattan.
Koszt całej inwestycji po stronie miasta (osobne koszty związane z przebudową torowiska tramwajowego ponoszą Tramwaje Śląskie) to 116 mln 414 tysięcy 746,37 zł, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi 87 mln 833 tys. 468,20 zł.
zdjęcia
https://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/ogro...471/zd/87025587oczywiście błąd w tekście, bo nawet z asfaltem się nie udało, jak i wieloma innymi elementami. Nie pisząc już o uporządkowaniu terenu. Zanim przykrył to śnieg wyglądało to wszystko fatalnie. Wiadomo, że gdy uporządkują, a na wiosną trawniki się zazielenią to będzie inny odbiór.
No ale nie poprawią przecież wszystkiego. Chodniki w wielu miejscach powinno się rozebrać i ułożyć od nowa. Zrywać asfalt z niedbale ułożonych dróg rowerowych, poprawić studzienki itp. Pewnie będą tylko drobne poprawki np jakieś pochylone krawężniki, słupy itp. A tu też warstwa ścieralna na jezdniach miejscami tez jest położona gorzej i jest mniej równo niż przed remontem. Sobieskiego i Królowej Jadwigi do Al Róż przed remontem nie były w złym stanie, no ale chcieli robić kompleksowo z wymianą sieci podziemnej.
Koncepcje i zakres prac ciągle ewoluował w ich trakcie. Niedawno wyremontowano odcinek od Granicznej do Poniatowskiego, a tu musiano go zniszczyć itp. Czasami podczas prac musiano rozbierać to co już zostało wybudowane bo np zmieniła dopiero się koncepcja i zamiast skrzyżowania zrobili rondo itp. Przez zmianę geometrii ze względu na ronda i pasy coś w wielu miejscach nie zagrało i np włazy studzienek wylądowały w dziwnych miejscach i np na środku krawężniki - pół włazu na jezdni, a pół na trawniku.
To co się stało też z przejściami podziemnymi to już osobna historia jak i wiele innych. A to tylko to co widzimy, a pewnie o większości problemów to nawet nie wiemy. Przez te kombinacje zapomniano, że tramwaj miał mieć priorytet, a w wyniku budowy rond go stracił i nie ogarniają organizacji ruchu i przepisów.
Cieszy część tramwajowa i brakuje tych tramwajów w mieście. Bez nich naprawdę pusto i mniej miejsko. I ta część ogólnie na plus. Wreszcie tramwaje na prostych torach i koniec z pomazanymi, paskudnymi, starymi słupami. Nowe perony i barierki, ale żeby nie było za dobrze, to ich nawierzchnia to takie minimum bardziej na peryferia + te biedne wiaty.
CYTAT(warius @ wto, 16 sty 2024 - 19:34)

W jednym ze starych "kioskow" przed PKZem powstaje sklep mięsny xD
To idealne miejsce na Punkt Obsługi Pasażera ZTM, którego tez nie zrobili na nowym dworcu. Dalej w całym Zagłębiu jest tylko jeden i trzeba jeździć do Sosnowca. Albo naszym władzom na tym nie zależy, albo nie mają skuteczności i siły przebicia.
CYTAT(luket @ pią, 12 sty 2024 - 14:16)

W ogóle z przejściami jest lekka niekonsekwencja
Z tymi wyniesionymi przejściami to pewnie w okolicach rond nie podnosili, bo uważają, że tam samochody jadą wolno. Na razie niektórzy to przelatują przez te ronda bez zwalniania i przecinając pasy bez kierunkowskazu, jakby nie istniały.
CYTAT(Rokko31 @ pią, 12 sty 2024 - 22:35)

A pamiętacie jak na początku chwalili się, że będą centra przesiadkowe a teraz po remontach nie ma ani jednego, w Centrum przystanek autobusowy i tramwajowy miały być w jednym miejscu, miał być tunel dla rowerów w miejsce przejścia podziemnego a zostało wszystko po staremu, mnóstwo rzeczy pozmieniali, ucięli z kosztów remontu bardzo dużo-szkoda
Prawda, ale akurat w centrum taki wspólny przystanek by się nie sprawdził. Byłby do niego korek autobusowo-tramwajowy. A oprócz komunikacji miejskiej zatrzymują się tam przewozy pracownicze, różne busiki i dalekobieżne "PKSy" Czasami wyjmują bagaże z bagażników... A swoją drogą - czy dalej tam stoi ten pochylony słupek PKS? Warto zrobić mu zdjęcie, takie podsumowanie upadku po PRL i przez tyle lat nikt go nawet nie poprawił do pionu.
CYTAT(Pieczaraa_ @ nie, 14 sty 2024 - 15:57)

Dziwi mnie, że nikt nie zwraca uwagi na jakoś kostki brukowej i sposób jej ułożenia na tej inwestycji.
a ja

np tu
http://www.dabrowa-gornicza.org/index.php?...ost&p=94180