Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Zielona mobilność
Forum Mieszkańców Dąbrowy Górniczej > Dąbrowa Górnicza > Nasze Miasto
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
bzenek
Katastrofa !

Tak twierdzę jako sympatyk rowerów, tramwajów, spacerów i innej zielonej mobilności.

Samochodom zwężamy drogę - więc trochę postoją.

Autobusom nie robimy bus-pasa, więc postoją z ww. autami.

Tramwaje zakorkujemy autobusami na wspólnych przystankach.

Pieszym nie poprawiamy w niczym szczególnym.

Rowerom ewidentnie robimy maksymalnie na złość.

Usługodawcom likwidujemy miejsca parkingowe.

No więc po co to wszystko ? blink.gif
szer
Jak rozumiem siatka połączeń autobusowych w centrum zostanie okrojona, bo inaczej nie wyobrażam sobie całego ruchu autobusowego na skróconych przystankach o połowę blink.gif . No chyba, że planują zbanować ruch samochodowy w centrum.
warius
CYTAT(szer @ pon, 21 gru 2020 - 23:00) *
Jak rozumiem siatka połączeń autobusowych w centrum zostanie okrojona, bo inaczej nie wyobrażam sobie całego ruchu autobusowego na skróconych przystankach o połowę blink.gif . No chyba, że planują zbanować ruch samochodowy w centrum.


Zatoka ma liczyć standardowe 20 metrów, czyli jeden autobus na raz. blink.gif
Fremlin
Proszę o odpowiedź na kilka pytań:

1. Kto z nazwiska jest odpowiedzialny za wprowadzanie Zielonej Mobilności?
2. Z jakich pieniędzy to przedsięwzięcie jest/będzie finansowane?
3. Czy entuzjaści projektu zdają sobie sprawę, że osoby dojeżdżające z odleglejszych dzielnic jak Błędów nie przesiądą się nagle na komunikację miejską?
4. Czy jest to li tylko jakieś ideologicznie motywowane wyciąganie pieniądzy na inwestycje publiczne, których nikt nie chce?
warius
CYTAT(Fremlin @ pon, 18 sty 2021 - 12:09) *
Proszę o odpowiedź na kilka pytań:

1. Kto z nazwiska jest odpowiedzialny za wprowadzanie Zielonej Mobilności?
2. Z jakich pieniędzy to przedsięwzięcie jest/będzie finansowane?
3. Czy entuzjaści projektu zdają sobie sprawę, że osoby dojeżdżające z odleglejszych dzielnic jak Błędów nie przesiądą się nagle na komunikację miejską?
4. Czy jest to li tylko jakieś ideologicznie motywowane wyciąganie pieniądzy na inwestycje publiczne, których nikt nie chce?


ad.1 Marcin Bazylak
ad.2 Publicznych
ad.3 Logika podpowiada, że inwestycje w centrum miasta nie zmienią przyzwyczajeń komunikacyjnych mieszkańców Błędowa.
ad.4 Chyba nie rozumiem, sugeruje Pan, że nikt nie chce inwestycji w infrastrukturę? Ja bardzo chcę, równych ulic, chodników i ścieżek rowerowych.
:)
CYTAT
naszemiasto

Wiele firm chce walczyć o kontrakt na przebudowę Dąbrowy Górniczej. Kto zrobi drogowo-transportową rewolucję dowiemy się jednak później

Dziś (wtorek 19 stycznia) mieliśmy poznać firmy chętne do przebudowy całego układu komunikacyjnego na głównych drogach w Dąbrowie Górniczej. Termin składania ofert został jednak przedłużony.
Chodzi o wspólne przedsięwzięcie Tramwajów Śląskich oraz miasta Dąbrowa Górnicza. Ogromne przedsięwzięcie, po zakończeniu którego przebudowane i odnowione zostanie całkowicie torowisko tramwajowe o długości 5 kilometrów, biegnące przez Dąbrowę Górniczą. A do tego pojawią się m.in. nowe ścieżki rowerowe oraz ronda.

- Rzeczywiście pierwotny termin otwarcia ofert na to przedsięwzięcie, podzielone na dwa odrębne zamówienia, został wyznaczony na 19 stycznia. Okazało się, że zainteresowanie tym przetargiem jest spore, a w międzyczasie skierowanych zostało wiele pytań dodatkowych, związanych ze szczegółowymi zagadnieniami planowanych zmian. Dlatego zapadła decyzja, by termin składania ofert został przedłużony do 2 lutego – mówi Bartosz Matylewicz, naczelnik Wydziału Marki Miasta w dąbrowskim Urzędzie Miejskim.

Całkiem nowy układ drogowy i ścieżka rowerowa

Cała inwestycja faktycznie ma odmienić cały układ komunikacyjny w mieście, w połączeniu z już trwającymi zmianami, czyli budową centrum przesiadkowego w centrum (potem też w Gołonogu), tunelem pod torami kolejowymi oraz budową nowej, alternatywnej drogi dojazdowej do śródmieścia, która powstaje za Hutą Bankową. W ramach planowanych zmian (dwóch osobnych postępowań przetargowych) Tramwaje Śląskie m.in. wymienią 10 kilometrów toru pojedynczego na odcinku od pętli tramwajowej przy ul. Sobieskiego aż do ulicy Kasprzaka. Powstanie nowy przystanek tramwajowy w rejonie Centrum Handlowego Pogoria, a dwa inne przystanki staną się wspólnymi, zintegrowanymi autobusowo-tramwajowymi. Będą to przystanki na Redenie (aleja Róż) oraz Manhattanie. Projekt zakłada również m.in. budowę rond na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego z Chopina oraz Piłsudskiego i Morcinka. Większość pozostałych rond zostanie natomiast przebudowana.

Zlikwidowane zostaną też kładki dla pieszych w rejonie Huty Bankowej oraz Centrum Handlowego Pogoria a także przejścia podziemne przy ul. Chopina, Granicznej oraz Kasprzaka. Zastąpią je przejścia przez jezdnię. Cztery inne przejścia podziemne zostaną przebudowane (Kościuszki, al. Róż, Reymonta, Manhattan). Wzdłuż linii tramwajowej wymienione zostanie oświetlenie. Powstanie też na całym odcinku torowiska tramwajowego nowa ścieżka rowerowa.


Tymczasem nareszcie uruchomiono sygnalizację przed przejazdami tramwajowymi na Piłsudskiego/Kasprzaka. Być może uruchomili też inne wzdłuż Kasprzaka ale tamtędy nie jechałem
warius
^^

Wstyd się przyznać ale za nim się zorientowałem, że to światełko działo to przeleciałem na czerwonym. Dobrze, że nie jechał żaden tramwaj smile2.gif
warius
CYTAT
Od 25 stycznia ruch na ul. Sobieskiego będzie odbywał się obiema jezdniami. Ze względu na wciąż trwające roboty drogowe, na odcinku od skrzyżowania z ul. Chopina do budowanego ronda na wysokości Urzędu Pracy, na każdej jezdni – w stronę centrum i w kierunku Będzina – będzie zwężenie i dostępny tylko jeden pas.
:)
Dobre wieści w sprawie postępów na Sobieskiego.
Są nowe wizualizacje:





Mnie trochę drażni zaburzona hierarchia uczestników ruchu. Co innego się mówi, a co innego robi. Nie tylko w DG.
To piesi powinni być na pierwszym miejscu, a nie rowerzyści. Chodniki robi się zbyt wąskie, kosztem miejsca na drogi rowerowe. Często są dużo od nich węższe. To skandal. A mówią, że piesi najważniejsi. PIeszych jest najwięcej a będą się cisnąć. Nie można iść obok siebie, a już nie da się wyminąć na chodniku z kimś idącym z przeciwka, jeśli idzie się obok siebie.


CYTAT(warius @ śro, 20 sty 2021 - 10:21) *
^^

Wstyd się przyznać ale za nim się zorientowałem, że to światełko działo to przeleciałem na czerwonym. Dobrze, że nie jechał żaden tramwaj smile2.gif


smile2.gif to dopiero co musiał przejechać tramwaj albo coś zepsute.

Dziwią mnie ludzie, a można przeczytać w necie narzekania, że "kolejne światła" itp. Nie odróżniają zwykłej sygnalizacji na skrzyżowaniach od takiej wzbudzanej przez tramwaj, gdzie też i tak często tramwaj ma i tak pierwszeństwo i to tylko poprawa bezpieczeństwa, i możliwe przyszpieszenie tramwajów.
Do tego bardzo marnie z kierowcami, gubią się, w DG nie odróżniają skrzyżowań od rond. Dzięi takiej sygnalizacji pierwszeństwo tramwaju będzie wymuszane, a teraz nie wiedzą kiedy tramwaj ma pierwszeństwo i czasami albo wymuszają albo niepotrzebnie się zatrzymują, żeby przepuszczać.
Są tacy, że gdy na takiej sygnalizacji zgaśnie czerwone, to stoją dalej i czekają na zielone biggrin.gif
Normalne jest, że na rondach nie potrafią używać kierunkowskazów, a jak jest więcej niż jeden pas to całkiem się gubią i nie wiedzą gdzie z którego pasa.
Ludzie już tak głupieją, że niektórzy na skrzyżowaniu Piłsudskiego/Morcinka - jadący od Damelu zatrzymują się przez Morcinka i przepuszczają tyć z lewej stojących za torowiskiem. Naprawdę już takie rzeczy widziałem. Dobrze, że tam będzie rondo, ale na pewno kierowcy będą robili inne cuda.
szer
^^
Ciekawe czy ta wizualizacja jest tylko poglądowa czy peron pierwszy faktycznie będzie tak przesunięty? Bo cały czas mi się wydawało, że miał być przed budynkiem dworcowym
warius
CYTAT(szer @ pią, 22 sty 2021 - 15:23) *
^^
Ciekawe czy ta wizualizacja jest tylko poglądowa czy peron pierwszy faktycznie będzie tak przesunięty? Bo cały czas mi się wydawało, że miał być przed budynkiem dworcowym


Zgodnie z projektem będzie przed budynkiem.
luket
Szkoda, że nie pomyślano o połączeniu ul. Moniuszki, która teraz będzie zakończona ślepo z wjazdem na stację benzynową. Przed remontem dało się wyjechać ze stacji w lewo bezpośrednio w stronę Dąbrowy, teraz trzeba będzie zawracać przez Będzin.
bzenek
CYTAT(luket @ pią, 22 sty 2021 - 20:30) *
Szkoda, że nie pomyślano o połączeniu ul. Moniuszki, która teraz będzie zakończona ślepo z wjazdem na stację benzynową. Przed remontem dało się wyjechać ze stacji w lewo bezpośrednio w stronę Dąbrowy, teraz trzeba będzie zawracać przez Będzin.

Ale będzie wyjazd z Moniuszki przez Perla na budowaną obwodnicę i nią na nowe rondo.
luket
CYTAT(bzenek @ pią, 29 sty 2021 - 20:50) *
CYTAT(luket @ pią, 22 sty 2021 - 20:30) *
Szkoda, że nie pomyślano o połączeniu ul. Moniuszki, która teraz będzie zakończona ślepo z wjazdem na stację benzynową. Przed remontem dało się wyjechać ze stacji w lewo bezpośrednio w stronę Dąbrowy, teraz trzeba będzie zawracać przez Będzin.

Ale będzie wyjazd z Moniuszki przez Perla na budowaną obwodnicę i nią na nowe rondo.


Ale jeśli chodzi o stację Moya, Alphabet i firmy które się znajdują za nią to nic nie zmienia. Żeby wrócić ze stacji w stronę Dąbrowy będzie trzeba albo objeżdżać przez ul. Koszelew, albo półlegalnie zawracać przed światłami w Będzinie w lewo (po zmianie organizacji ruchu ten przejazd przez tory miał być tylko w przeciwnym kierunku). Do tej pory ze stacji benzynowej dało się wyjechać bezpośrednio w stronę DG. Z takim łącznikiem stacja - Moniuszki byłoby prawie kilometr krócej.
:)
CYTAT(:) @ pon, 21 gru 2020 - 14:21) *
Nie doszedłem jeszcze do tego co z wiatami, szczególnie jakie rozwiązanie będzie w centrum. Mała architektura tu decydująca, to główna oś miasta


Sam siebie cytuję, ale ktoś przy przetargu zadał pytanie o wiaty i mają być takie jak ostatnio w mieście - te najtańsze i najbrzydsze :/

CYTAT
nasze miasto

W Dąbrowie Górniczej nowa sygnalizacja świetlna ostrzega przed tramwajami. Ma być bezpieczniej i wygodniej

W mieście pojawiła się nowa sygnalizacja świetlna, ostrzegająca o przejeżdżających tramwajach. Kierowcy natrafią na nią w dąbrowskiej dzielnicy Gołonóg, więc warto zachować dodatkową ostrożność na drodze.
Sygnalizacja świetlna działa już na skrzyżowaniu ul. Piłsudskiego, Kasprzaka i Wiśniowej, na tak zwanym rondzie Budowniczych Huty Katowice, które rondem w rozumieniu prawa drogowego nie jest. Tym bardziej przydadzą się faktycznie nowe sygnalizatory, zmieniające przed wjazdem tramwaju na jezdnię migające światło pomarańczowe na czerwone.

- Zmieniające się światło daje faktycznie podczas przejazdu priorytet tramwajom. Ta sygnalizacja i wszystkie inne, które pojawiły się wzdłuż nowego torowiska tramwajowego na ulicy Kasprzaka zostały zamontowane na wniosek miasta. I docelowo to właśnie miasto zajmie się utrzymaniem tej infrastruktury ? mówi Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich SA.
W sumie wzdłuż ul. Kasprzaka pojawiło się dziewięć urządzeń ostrzegających o nadjeżdżających tramwajach. - Działa już sygnalizacja na rondzie Budowniczych Huty Katowice oraz od strony ulicy Zaplecze. Wkrótce włączonych zostanie pięć sygnalizatorów ostrzegających pieszych, umieszczonych wzdłuż linii tramwajowej, a jako ostatnie będą działać dwa urządzenia na przejazdach przez torowisko, prowadzące do usytuowanych w pobliżu firm ? informuje Andrzej Zowada.

W Dąbrowie Górniczej wymienione i zmodernizowane zostało w 2019 oraz 2020 roku właśnie całe torowisko tramwajowe wzdłuż ul. Kasprzaka. To pierwsze zadanie inwestycyjne z unijnym dofinansowaniem, realizowane na terenie tego miasta. Inwestycję, wartą ponad 51 mln zł netto, zrealizowało Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych TOR-KRAK Sp. z o.o. wybrane w drodze postępowania przetargowego.

Zadanie obejmowało przebudowę infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Kasprzaka, od ronda Budowniczych Huty Katowice do skrzyżowania z ul. Zaplecze wraz z częścią pętli Gołonóg. Łącznie przebudowanych zostało 5800 metrów toru pojedynczego, a długość modernizowanego odcinka linii dwutorowej to ok. 2800 metrów.

Zadanie ?Przebudowa torowiska tramwajowego wydzielonego w ciągu ul. Kasprzaka w Dąbrowie Górniczej od skrzyżowania ul. Piłsudskiego i ul. Kasprzaka do skrzyżowania ul. Kasprzaka i ul. Zaplecze? było elementem ?Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko ? Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego ? etap I? współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie UE 2014-2020.


w tych nowych przetargach już chyba nie ma takich rozwiązań, a to dziwne, że tam gdzie większy ruch to nie będzie
:)
Dobrze, że już niedługo remont. Między Tysiąclecia, a Kaprzaka w ostatnich dniach były co najmniej 3 wykolejenia

Ja nie mogę odżałować likwidacji kładki przy CH Pogoria. To jest fajny element w tym smutnym centrum miasta. Wpisuje się w architekturę CH. Nie zgadzam się z opinią naszego Prezydenta, który na fb porównywał ją z tym snf (51).gif https://scontent.fktw1-1.fna.fbcdn.net/v/t1...amp;oe=604C7F94

To porównanie nie jest trafione. Przecież u nas trzeba wchodzić tylko z jednej strony, a trafia się od razu na 2 poziom CH, gdzie są windy i ruchome schody. Gdy ktoś chce od razu wejść na piętro to i tak będzie to musiał zrobić po drugiej strony ulicy. Jeśli musi być przejście dla pieszych, a w projekcie widać, że nawet będzie obok kładki, a nie w jej miejscu to można zostawić też kładkę. Kto chce to po kładce, kto na parter to może przez ulicę i między tramwajami. Mając małe dzieci, którędy wolelibyście żeby chodziły?
szer
Mnie się z całości tego remontu nie podoba likwidacja kładki i znaczące zmniejszenie przystanków w centrum.
Przecież bez tej kładki nad Sobieskiego ten okrąg przed CH nie ma żadnego sensu.
Daniel
CYTAT(szer @ czw, 11 lut 2021 - 16:34) *
Mnie się z całości tego remontu nie podoba likwidacja kładki i znaczące zmniejszenie przystanków w centrum.
Przecież bez tej kładki nad Sobieskiego ten okrąg przed CH nie ma żadnego sensu.


Będziemy mieć wierzę widokową na centrum biggrin.gif

Budowanie tej kładki miało taki sens jak jej likwidacja.
Rokko31
CYTAT(Daniel @ pią, 12 lut 2021 - 16:32) *
CYTAT(szer @ czw, 11 lut 2021 - 16:34) *
Mnie się z całości tego remontu nie podoba likwidacja kładki i znaczące zmniejszenie przystanków w centrum.
Przecież bez tej kładki nad Sobieskiego ten okrąg przed CH nie ma żadnego sensu.


Będziemy mieć wierzę widokową na centrum biggrin.gif

Budowanie tej kładki miało taki sens jak jej likwidacja.

Pogoria budowała kładkę i to jedna z lepszych inwestycji bardzo fajnie wkomponowała się w krajobraz CH.
Daniel
CYTAT(Rokko31 @ pią, 12 lut 2021 - 21:50) *
CYTAT(Daniel @ pią, 12 lut 2021 - 16:32) *
CYTAT(szer @ czw, 11 lut 2021 - 16:34) *
Mnie się z całości tego remontu nie podoba likwidacja kładki i znaczące zmniejszenie przystanków w centrum.
Przecież bez tej kładki nad Sobieskiego ten okrąg przed CH nie ma żadnego sensu.


Będziemy mieć wierzę widokową na centrum biggrin.gif

Budowanie tej kładki miało taki sens jak jej likwidacja.

Pogoria budowała kładkę i to jedna z lepszych inwestycji bardzo fajnie wkomponowała się w krajobraz CH.


Od strony CH wygląda fajnie, ale już od strony 3-go maja nie do końca.
Idealnym rozwiązaniem w centrum było by przejście wraz z pochylnią/zjazdem dla wózków/rowerów. W stylu takiego jakie np. jest przy Spodku w Katowicach (miejsce na to po obu stronach jest...
Ew. schowanie drogi niżej/w tunel i zrobienie przejścia nad jezdnią, ale w to raczej nikt nie zainwestuje.
Podobnie zresztą mogło by być to zrobione np. na oś. Manhattan, gdzie od strony Morcinka już to mamy.
szer
CYTAT(Daniel @ sob, 13 lut 2021 - 17:54) *
Od strony CH wygląda fajnie, ale już od strony 3-go maja nie do końca.
Idealnym rozwiązaniem w centrum było by przejście wraz z pochylnią/zjazdem dla wózków/rowerów. W stylu takiego jakie np. jest przy Spodku w Katowicach (miejsce na to po obu stronach jest...
Ew. schowanie drogi niżej/w tunel i zrobienie przejścia nad jezdnią, ale w to raczej nikt nie zainwestuje.
Podobnie zresztą mogło by być to zrobione np. na oś. Manhattan, gdzie od strony Morcinka już to mamy.

Żeby tam zrobić pochylnię dla rowerów czy nawet wózków to nie wiem jak długa musiałaby ona być, ale obstawiam, że bardzo długa. Plus po co wjazd dla rowerów na pierwsze piętro centrum, handlowego? Oczywiście nie twierdzę, że aktualne rozwiązania są idealne, ale mimo wszystko Pogoria jest otwarta na 3-go maja.
Po zmianach też będzie, ale wyjście z CH na piętrze straci jakikolwiek sens. Plus mam wrażenie, że miasto usilnie chce wyrzucić ruch samochodowy z centrum, aczkolwiek jak powstanie obwodnica to kto wie czy ruch nie przeniesie się na nią.
Daniel
CYTAT(szer @ sob, 13 lut 2021 - 21:05) *
CYTAT(Daniel @ sob, 13 lut 2021 - 17:54) *
Od strony CH wygląda fajnie, ale już od strony 3-go maja nie do końca.
Idealnym rozwiązaniem w centrum było by przejście wraz z pochylnią/zjazdem dla wózków/rowerów. W stylu takiego jakie np. jest przy Spodku w Katowicach (miejsce na to po obu stronach jest...
Ew. schowanie drogi niżej/w tunel i zrobienie przejścia nad jezdnią, ale w to raczej nikt nie zainwestuje.
Podobnie zresztą mogło by być to zrobione np. na oś. Manhattan, gdzie od strony Morcinka już to mamy.

Żeby tam zrobić pochylnię dla rowerów czy nawet wózków to nie wiem jak długa musiałaby ona być, ale obstawiam, że bardzo długa. Plus po co wjazd dla rowerów na pierwsze piętro centrum, handlowego? Oczywiście nie twierdzę, że aktualne rozwiązania są idealne, ale mimo wszystko Pogoria jest otwarta na 3-go maja.
Po zmianach też będzie, ale wyjście z CH na piętrze straci jakikolwiek sens. Plus mam wrażenie, że miasto usilnie chce wyrzucić ruch samochodowy z centrum, aczkolwiek jak powstanie obwodnica to kto wie czy ruch nie przeniesie się na nią.


Miałem na myśli przejście w centrum przy PKZ.
Co do ruchu samochodowego to część siłą rzeczy się przeniesie na "obwodnicę". Szczególnie, że dojazd do CH Pogoria od strony Będzina nie będzie miał już sensu przez centrum. Podobnie od Korzeńca czy Augustnika.
Może się okazać, że rondo przy tunelu, podobnie jak do tej pory rondo w stronę Konopnickiej, będzie wąskim gardłem na tej "obwodnicy".
:)
Przy kładce jest problem z windą i wystarczyło ją zlikwidować, a kładkę zostawić. Przejście będzie i tak obok na zachód, a nie na wprost przy kładce. Wejście na kładkę w niczym nie przeszkadza.

Te zwężenia i przejścia spodowuja korki, ale taki jest pewnie zamysł, żeby wypchnąć ruch. Na nowej obwodnicy i Kolejowej należy się spodziewać ruchu co najmniej jak na Legionów, ale pewnie większego.

No i jeszcze w planowanej ustawie nasze miasto będzie musiało stworzyć strefę czystego transportu. Zobaczymy, co wymyślą, bo przez centrum przebiega droga wojewódzka. Czy będą duże strefy czy tylko jakaś taka fikcyjna, żeby spełnić wymóg np. wewnątrz FPŻ.

No i co z autobusami w Centrum. Widzieliśmy jak krótkie będą zatoczki. Czy planują taką rewolucję, że np większość autobusów będzie koło dworca?

Terminy składania ofert obecnie przesunięte na 22.02. Ciekawe czy ostateczne, i czy nie będzie potem i tak aukcji.
:)
i znowu przesunięcie na 01.03
danielmdc
Jeżeli zwężki, bus pasy i przejścia dla pieszych mają wygonić ruch z centrum to ja się pytam niegrzecznie k.rwa gdzie ? Na tą śmieszną niby obwodnice co to ruch ma się odbywać po jednym pasie ? Na Legionów gdzie korki to już jest normalność ? Super strategia laugh.gif
Zibar
Ciekawe ile będzie opóźnienia lub zmiany planów?

CYTAT
Drogie oferty na przebudowę głównej arterii Dąbrowy Górniczej

Po sześć ofert otrzymały samorząd Dąbrowy Górniczej oraz spółka Tramwaje Śląskie w dwóch przetargach na przebudowę głównej śródmiejskiej arterii tego miasta. Wszystkie oferty znacznie przekraczają przewidziane łączne budżety; najtańsze – łącznie o ponad 60 mln zł.

- Plany dąbrowskiego samorządu zakładają m.in. budowę dróg rowerowych i częściową przebudowę infrastruktury drogowej w ciągu tworzących główną oś komunikacyjną miasta ulic: Sobieskiego, Królowej Jadwigi oraz Piłsudskiego.
- Tramwaje Śląskie chcą przebudować tam ok. 5 km trasy tramwajowej.
- Inwestycja jest głównym elementem zapoczątkowanego kilka lat temu wspólnego przedsięwzięcia magistratu i operatora tramwajów, przygotowywanego pod kątem wykorzystania funduszy unijnych obecnej perspektywy finansowej.

W poprzednich latach wykonano skoordynowane prace projektowe - pod kątem prac zamawianych obecnie wspólnie przez miasto i Tramwaje Śląskie. Prace te podzielono w dwóch przetargach na dwa odcinki przecinające ścisłe centrum miasta: od pętli na ul. Sobieskiego przy dawnej kopalni Paryż do Alei Róż (wraz z pętlą) oraz od Alei Róż do ul. Kasprzaka (wzdłuż której kolejny odcinek został już wyremontowany). Termin wykonania prac założono do końca marca 2023 r.

Przetargi ruszyły w połowie grudnia ub. roku. Po kilkakrotnych przesunięciach terminów oferty otwarto w poniedziałek: w obu postępowaniach oferty złożyli ci sami wykonawcy. W pierwszym, przy założonym budżecie 55,7 mln zł brutto, najtańszą ofertę złożyła spółka ZUE - za 85 mln zł; w drugim - przy budżecie 51,1 mln zł najtańszy okazał się ten sam wykonawca; z ceną 84,3 mln zł brutto.

Najdroższe oferty w obu przetargach opiewają odpowiednio na 172 mln zł i 160,3 mln zł brutto. Zgodnie z wcześniejszymi informacjami zamawiających, planowane są jeszcze aukcje elektroniczne.

Jak wynika z dokumentacji zamieszczonych na platformie zamówień publicznych Tramwajów Śląskich, spółka ta w obu przetargach zaplanowała modernizację łącznie ok. 5 km torowiska (10 km toru pojedynczego) - z wyłączeniem już zmodernizowanych przejazdów drogowo-tramwajowych.

Samorząd Dąbrowy Górniczej zmierza do budowy i przebudowy infrastruktury pieszo-rowerowej oraz częściowej zmiany geometrii istniejącego układu drogowego, szczególnie przebiegu jezdni i pasów dzielących, pod kątem optymalnego wykorzystania istniejącego pasa drogowego dla nowej infrastruktury pieszej, rowerowej i zbiorowej.

Miasto chce przebudować istniejące skrzyżowania (niektóre zmienić na ronda) oraz przystanki (powstać mają m.in. dwa zintegrowane przystanki tramwajowo-autobusowe), zmienić układ przejść (zaplanowano m.in. rozbiórkę części istniejących przejść podziemnych; inne przejścia podziemne mają zostać przebudowane) i zmodernizować oświetlenie.

Miasto zgłosiło swoje przedsięwzięcie - jako część zadania "Promowanie zielonej mobilności na terenie Gminy Dąbrowa Górnicza" - do dofinansowania środkami Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020. W ramach "Promowania zielonej mobilności…" lokalny samorząd m.in. buduje już nowe węzły przesiadkowe przy głównych stacjach i przystankach kolejowych i realizuje nowe połączenia rowerowe.

Tramwaje Śląskie chcą wykonać modernizację torowisk w Dąbrowie Górniczej w drugim etapie "Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego" o wartości ponad miliarda złotych - dofinansowanego środkami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.


źródło: portalsamorzadowy.pl
warius
CYTAT
Podczas licytacji elektronicznej wykonawcy zaoferują ostateczną cenę, za jaką mogą podjąć się tego zadania ? będą stopniowo obniżać swoją propozycję wyjściową. Teraz ich oferty wahają się od ponad 84 mln zł do przeszło 160 mln zł (odcinek od Kasprzaka do al. Róż) i od 85 mln zł do prawie 172 zł (odcinek od al. Róż do pętli przy Urzędzie Pracy). Oprócz ceny, przy wyborze pod uwagę brane będzie także doświadczenie kierownika budowy, kierownika robót mostowych i elektrycznych.


https://www.dabrowa-gornicza.pl/aktualnosci...nej-osi-miasta/
:)
CYTAT
naszemiasto

W Dąbrowie Górniczej przebudują 5-kilometrowe torowisko tramwajowe, będą wspólne przystanki z autobusami. Kiedy początek prac?

Sześć firm chce przebudować cały główny układ drogowy w Dąbrowie Górniczej, od granicy z Będzinem aż do osiedla Kasprzaka. Tyle właśnie ofert wpłynęło w przetargu na przebudowę dróg i torowisk tramwajowych na odcinku 5 kilometrów. Okazuje się jednak, że wyłonienie ostatecznego wykonawcy prac, a potem przygotowanie całej inwestycji do rozpoczęcia potrwa jeszcze co najmniej kilka, kilkanaście tygodni. Ekip remontowych w terenie w maju i czerwcu więc jeszcze nie zobaczymy.
Zadanie podzielone jest na dwie części – od ul. Kasprzaka do al. Róź i od al. Róż do pętli przy dąbrowskim Powiatowym Urzędzie Pracy. Chęć realizacji obu fragmentów zgłosiło sześciu tych samych wykonawców.

Są to: konsorcjum firm: Estavel Sp. z o.o. Sp.k. z Imielina oraz Universal Energy Sp. z o.o. z Mysłowic, Silesia Invest z Gliwic, konsorcjum firm Spec Bruk z Libiąża oraz Progreg Budownictwo z Krakowa, konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg "DROGOPOL-ZW" z Katowic oraz Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych TOR-KRAK z Krakowa, ZUE S.A. z Krakowa, konsorcjum firm: NDI S.A. z Sopotu oraz NDI SOPOT S.A. z Sopotu.

Licytacja zaplanowana jeszcze w kwietniu

Podczas licytacji elektronicznej wykonawcy zaoferują ostateczną cenę, za jaką mogą podjąć się tego zadania – będą stopniowo obniżać swoją propozycję wyjściową.

- Dokładna data dzienna aukcji nie została jeszcze określona. Planujemy przeprowadzić aukcję pod koniec kwietnia, o czym poinformowani zostaną oferenci. Prawdopodobnie aukcje dla każdego z zadań odbędą się w różnych terminach – mówi Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich, które przygotowują całą inwestycję wspólnie z miastem.
- Firmy, które złożyły oferty w przetargu, przystępując do licytacji będą licytować w dół od kwoty oferty, jaką złożyły. Postąpienie zgodnie z zapisami SIWZ będzie co 150 tysięcy złotych brutto – dodaje Andrzej Zowada.

Teraz oferty wahają się od ponad 84 mln zł do przeszło 160 mln zł (odcinek od Kasprzaka do al. Róż) i od 85 mln zł do prawie 172 zł (odcinek od al. Róż do pętli przy Urzędzie Pracy). Oprócz ceny, przy wyborze pod uwagę brane będzie także doświadczenie kierownika budowy, kierownika robót mostowych i elektrycznych.

Co zatem obecnie dzieje się z ofertami I kiedy realnie będą się mogły rozpocząć pierwsze prace w terenie?

- Aktualnie trwają prace komisji przetargowej. Po publikacji informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty, w tym wypadku po przeprowadzonej aukcji, oferentom przysługuje potem prawo odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej – tłumaczy rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.

Jak się okazuje po uprawomocnieniu decyzji o wyborze wykonawcy kilka tygodni trwa zwykle dopełnienie wszystkich formalności, niezbędnych do podpisania umowy.

- Po podpisaniu umowy z reguły kilka tygodni zajmują prace przygotowawcze, w tym uzgodnienie tymczasowej organizacji ruchu, po których następuje przekazanie placu budowy i rozpoczęcie prac. Nie ma tu jednej konkretnej odpowiedzi o termin rozpoczęcia robót po wyłonieniu wykonawcy, a w dobie pandemii takie szacunki są jeszcze trudniejsze, bo wiele uzgodnień trwa dłużej niż zwykle – podkreśla Andrzej Zowada.

Tak więc wiele wskazuje na to, że pierwsze prace w Dąbrowie Górniczej rozpoczną się w wakacje, w lipcu lub sierpniu.

Rewolucyjna zmiana, to będzie zupełnie inny układ drogowy w całym mieście

Wspólne przedsięwzięcie miasta i Tramwajów Śląskich ma odmienić cały układ komunikacyjny w mieście, w połączeniu z już trwającymi zmianami, czyli budową centrum przesiadkowego w centrum (potem też w Gołonogu), tunelem pod torami kolejowymi oraz budową nowej, alternatywnej drogi dojazdowej do śródmieścia, która powstaje za Hutą Bankową.

W ramach planowanych zmian (dwóch osobnych postępowań przetargowych) Tramwaje Śląskie m.in. wymienią 10 kilometrów toru pojedynczego na odcinku od pętli tramwajowej przy ul. Sobieskiego aż do ulicy Kasprzaka. Powstanie nowy przystanek tramwajowy w rejonie Centrum Handlowego Pogoria, a dwa inne przystanki staną się wspólnymi, zintegrowanymi autobusowo-tramwajowymi. Będą to przystanki na Redenie (aleja Róż) oraz Manhattanie. Projekt zakłada również m.in. budowę rond na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego z Chopina oraz Piłsudskiego i Morcinka. Większość pozostałych rond zostanie natomiast przebudowana.

Zlikwidowane zostaną też kładki dla pieszych w rejonie Huty Bankowej oraz Centrum Handlowego Pogoria a także przejścia podziemne przy ul. Chopina, Granicznej oraz Kasprzaka. Zastąpią je przejścia przez jezdnię. Cztery inne przejścia podziemne zostaną przebudowane (Kościuszki, al. Róż, Reymonta, Manhattan). Wzdłuż linii tramwajowej wymienione zostanie oświetlenie. Powstanie też na całym odcinku torowiska tramwajowego nowa ścieżka rowerowa.

Co zrobią Tramwaje Śląskie, a co miasto?

Na odcinku Kasprzaka – al. Róż (Piłsudskiego, Królowej Jadwigi) po stronie Tramwajów Śląskich zadanie obejmuje przebudowę torowiska o długości ok. 2,6 km, przejazdów (poza skrzyżowaniami z ul. Majakowskiego i Tysiąclecia) i sieci trakcyjnej.

Po stronie miasta zadanie obejmuje:

budowę i przebudowę infrastruktury pieszo-rowerowej (chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, drogi dla rowerów oraz zieleńce);
częściowe zmiany geometrii istniejącego układu drogowego, szczególnie przebiegu jezdni i pasów dzielących;
przebudowę oświetlenia drogowego;
przebudowę skrzyżowania ul. Piłsudskiego z ul. Morcinka na rondo turbinowe;
przebudowę pozostałych skrzyżowań;
przebudowę istniejących zjazdów;
budowę zintegrowanego przystanku tramwajowo-autobusowego w miejscu istniejącego przystanku „Gołonóg Manhattan”;
budowę przystanków „Reden”, „Gołonóg Damel” oraz „Gołonóg Centrum”;
przebudowę przejścia podziemnego na Redenie
rozbiórkę przejścia podziemnego przy przystanku „Gołonóg Damel”;
rozbiórkę przejścia podziemnego pomiędzy przystankiem „Gołonóg Centrum” a skrzyżowaniem ul. Piłsudskiego z ul. Kasprzaka.
Na odcinku al. Róż – pętla przy Urzędzie Pracy (Królowej Jadwigi, Sobieskiego), po stronie Tramwajów Śląskich zadanie obejmuje przebudowę torowiska, pętli i sieci trakcyjnej.

Po stronie miasta zadanie obejmuje:

budowę i przebudowę infrastruktury pieszo-rowerowej (chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, drogi dla rowerów oraz zieleńce);
częściowe zmiany geometrii istniejącego układu drogowego, szczególnie przebiegu jezdni i pasów dzielących;
przebudowę oświetlenia drogowego,
przebudowę skrzyżowania ul. Sobieskiego z ul. Chopina na rondo turbinowe;
przebudowę ronda na skrzyżowaniu Sobieskiego/Kościuszki;
przebudowę ronda Merkury;
przebudowę pozostałych skrzyżowań;
przebudowę istniejących zjazdów;
budowę przystanków „Dąbrowa Górnicza Huta Bankowa”, „Dąbrowa Górnicza Centrum” oraz nowego przy CH Pogoria;
budowę wyniesionego przejścia dla pieszych w rejonie CH Pogoria oraz przystanku „Dąbrowa Górnicza Centrum”;
rozbiórkę konstrukcji przejścia podziemnego przy przystanku „Dąbrowa Górnicza Huta Bankowa”;
rozbiórkę kładki przy przystanku „Dąbrowa Górnicza Sienkiewicza”;
rozbiórkę przy kładki przy CH Pogoria;
przebudowę przejścia podziemnego w centrum;
przebudowę przejścia podziemnego pod rondem Merkury;
budowę zintegrowanego przystanku tramwajowo – autobusowego w miejscu przystanku „Dąbrowa Górnicza Aleja Róż”.
Planowana inwestycja to część szerszych działań w Dąbrowie Górniczej, nastawionych na rozwój transportu publicznego i rozbudowę sieci dróg rowerowych. Dzięki temu autobus, tramwaj i rower przy poruszaniu się po mieście mają stać się alternatywą dla samochodu.
:)
CYTAT
GW

Wielkie inwestycje w Dąbrowie Górniczej. Kusi określenie "rewolucja", ale tak naprawdę chodzi o coś innego

Stawiam ryzykowną tezę, że prezydent Dąbrowy Górniczej oraz jego współpracownicy najchętniej zbudowaliby miasto od nowa. To jednak niemożliwe. Robią zatem coś innego. Chcą przywrócić miastu ludzką skalę w każdym przejawie codziennego funkcjonowania. Czy się uda?

Parę miesięcy temu wybrałem się do Dąbrowy Górniczej. W chłodny styczniowy poranek stanąłem pod Urzędem Miasta przy ul. Granicznej. – To idziemy – rzucił do mnie prezydent Marcin Bazylak, który po chwili wyszedł z budynku.

Przez kolejne trzy, może cztery godziny spacerowaliśmy po Dąbrowie Górniczej. Najpierw poszliśmy nad Pogorię, stąd wybraliśmy się do Parku Zielona, obeszliśmy też okolice dworca kolejowego, Fabryki Pełnej Życia, zajrzeliśmy na przebudowywane ulice. Na koniec pojechaliśmy jeszcze samochodem na tereny przemysłowe, a w drodze powrotnej obejrzeliśmy al. Józefa Piłsudskiego i kilka innych głównych szlaków komunikacyjnych miasta.

Marcin Bazylak przez ten cały czas opowiadał, co się tu dzieje i jak ma się zmienić. Gdyby streścić jego wizję Dąbrowy Górniczej w kilku prostych zdaniach, to najłatwiej byłoby powiedzieć, że chce rewolucji. Śmiała publicystyczna teza nie wytrzymałaby jednak konfrontacji z rzeczywistością.

Prezydent o żadnej rewolucji przecież nie wspomniał. Mówił o przebudowie, budowie, remoncie, zmianie, o inwestycjach, projektach i terminach. Było też o pieniądzach. Ale o rewolucji? Ani słowa.

Nie, w Dąbrowie Górniczej nie ma mowy o rewolucji
W czym takim razie rzecz? Stawiam ryzykowną tezę, że Marcin Bazylak oraz jego współpracownicy z Urzędu Miasta w Dąbrowie Górniczej najchętniej zbudowaliby ją od nowa. To jednak niemożliwe. Nie da się zburzyć z dnia na dzień miasta, ponieważ ktoś ma na nie inny pomysł. Dlatego słowo rewolucja jest tu źle dobrane.

W Dąbrowie Górniczej dzieje się coś innego. Trwa budowa miasta. Takiego prawdziwego, które nie są doklejką do wielkiego zakładu przemysłowego z prostą myślą: tu blok, tu droga, a obok park, szkoła i przedszkole. Trwa tu budowa nowoczesnego miasta w najlepszym tego słowa rozumieniu. I dla jasności dodam, że nie dotyczy tylko infrastruktury. Dąbrowa Górnicza już dziś słynie z modelowego budżetu partycypacyjnego, wspólnego z mieszkańcami projektowania przestrzeni publicznych. W tym przypadku nie chodzi tylko o duże przestrzenie, ale też o te mniejsze, choć równie ważne dla dąbrowian.

Stworzyć nowe prawo do miasta
A jeśli mowa o infrastrukturze, czyli drogach, kanalizacji, torowiskach, to dąbrowska normalność polega na próbie zaplanowania miasta przyjaznego dla wszystkich jego użytkowników. Inwestycje mają pomóc zmienić sposób poruszania się po Dąbrowie Górniczej. Układ komunikacyjny, który tu powstał w czasie PRL-u, był podporządkowany szybkiemu przemieszczaniu się samochodem przez Śródmieście (główne drogi mają po dwa pasy ruchu w każdą stronę), a ten, kto auta nie miał, mógł wybrać autobus i tramwaj. Dziś efekt jest taki, że obszar przeznaczony dla samochodów jest w niektórych miejscach przeskalowany (niektóre miejskie szlaki już zawężono), są też miejsca, gdzie piesi muszą chodzić pod ulicami tunelami. W odziedziczonym układzie urbanistycznym pojedynczy człowiek gdzieś znika. Trudno tu o ludzką skalę. Mieszkańcy instynktownie to czują i być może stąd ich większa niż w wielu innych miastach aktywność społeczna, np. w ramach budżetu obywatelskiego.

Ale skoro Dąbrowa Górnicza nie chce rewolucji, to czego pragnie? Gra toczy się o przywrócenie właściwych proporcji. Cała sztuka polega tu na zadaniu, by na nowo opisać prawo do przestrzeni miasta oraz zmienić sposób poruszania się po nim, a przy okazji w niektórych miejscach mocno zmienić ich funkcję.

Co się dzieje w Dąbrowie Górniczej?
Miasta nie da się zmienić bez inwestycji. Także tych twardych. W Dąbrowie Górniczej trwa budowa centrum przesiadkowego przy kolejowej stacji w centrum i przebudowa układu drogowego w okolicy. Wszystko ma być gotowe do końca marca 2023 roku. Urzędnicy podkreślają, że nowe rozwiązania zmienią i ułatwią poruszanie się po mieście. Mają dać jednocześnie korzyści kierowcom, pasażerom transportu publicznego, pieszym i rowerzystom.

Prace rozpoczęły się w październiku minionego roku od budowy ronda na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego i Moniuszki. Do ronda będzie można dojechać np. nową drogą biegnącą za hutą Bankową do ul. Kolejowej.

Robotnicy zabrali się też za ul. Kościuszki (na odcinku od zjazdu do Fabryki Pełnej Życia do skrzyżowania z ul. Kolejową), gdzie też zaprojektowano rondo. Modernizowane jest także torowisko w rejonie stacji kolejowej, a pod nim będzie tunel drogowy, który połączy ul. Kościuszki z ul. Limanowskiego. Zamknięto też dla samochodów przejazd kolejowy na ul. Konopnickiej. Prace w tym rejonie mają trwać do połowy maja. Po ich zakończeniu przywrócony zostanie normalny ruch. Zamknięty jest też fragment ul. Limanowskiego – od ul. Robotniczej. Trwa uzbrajanie terenu, budowa zbiorników retencyjnych i ronda na skrzyżowaniu ul. Limanowskiego, nowej drogi i wjazdu do tunelu pod torowiskiem kolejowym.

To wszystko po to, by zapewnić szybki przejazd tunelem pod torami oraz ominięcie centrum nową drogą, co da łatwy dostęp do autobusów i pociągów z centrum przesiadkowego, które powstanie przy dworcu kolejowym.

Dwa parkingi przy dworcu kolejowym w Dąbrowie Górniczej
Tutaj powstaną dwa parkingi po obu stronach torów. W sumie przy ul. Kościuszki i Limanowskiego ma być 375 miejsc dla samochodów, a tunel drogowy połączy te ulice. Całość uzupełni przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów i tunel pieszo-rowerowy w miejscu starego przejazdu przy ul. Konopnickiej.

Na tym jednak nie koniec. Wreszcie przestanie straszyć budynek dworca. – Największa antywizytówka miasta przejdzie do historii. Niedawno podpisaliśmy z PKP SA porozumienie na wynajmem pomieszczeń w budynku dworca w centrum miasta. Umowa ta daje gwarancję, że PKP wyremontuje dworzec – mówi Marcin Bazylak, prezydent miasta.

Przypomina, że miasto już wcześniej zadeklarowało chęć wynajęcia części pomieszczeń, dzięki czemu odnowiony budynek przy torach nie stałby pusty, a właściciel mógłby na nim zarabiać. Jedną z możliwości zagospodarowania jest np. ulokowanie w nim biura paszportowego, ale nie tylko. Przebudowa dworcowego budynku, ma według planów, zakończyć się do końca 2022 roku i wtedy też z dworca będą mogli korzystać podróżni.

Główna oś komunikacyjna Dąbrowy Górniczej do zmiany
Przebudowa układu drogowego czeka też okolicę dworca w Gołonogu, gdzie powstaną m.in. tunele i ronda usprawniające ruch. Zadanie obejmuje budowę: tunelu drogowego pod torami, który zastąpi dotychczasowy przejazd kolejowy; ronda na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i Uklańskiego, a także Parkowej i Wczasowej; tunelu pieszego prowadzącego do peronów. Przebudowane i zmodernizowane zostaną również perony oraz układ torowy.

Modernizację przejdzie również główna oś miasta – ul. Piłsudskiego, Królowej i Sobieskiego – na odcinku od ul. Kasprzaka do granicy Dąbrowy Górniczej z Będzinem. To wspólne przedsięwzięcie miasta i Tramwajów Śląskich. Chodzi m.in. o modernizację torów i trakcji elektrycznej, przebudowę jezdni, chodników i budowę dróg rowerowych. W efekcie inwestycji, część skrzyżowań będzie przebudowana na ronda, skorygowana zostanie lokalizacja przystanków, a niektóre z nich będą wspólne dla tramwajów i autobusów. Zlikwidowane zostaną kładki nad ul. Sobieskiego i wyznaczone będą przejścia przez jezdnię.

Wiadomo już, że w przetargu na przebudowę dróg i torowisk tramwajowych na odcinku od ul. Kasprzaka do granicy Dąbrowy Górniczej z Będzinem wpłynęło sześć ofert. Zostaną ocenione pod kątem formalnym, a po tym wykonawcy których propozycje będą bez uchybień, przystąpią do aukcji elektronicznej.

Zadanie podzielone jest na dwie części – od ul. Kasprzaka do al. Róż i od al. Róż do pętli przy Urzędzie Pracy. Podczas licytacji elektronicznej wykonawcy zaoferują ostateczną cenę, za jaką mogą podjąć się tego zadania – będą stopniowo obniżać swoją propozycję wyjściową. Teraz ich oferty wahają się od ponad 84 mln zł do przeszło 160 mln zł (odcinek od Kasprzaka do al. Róż) i od 85 mln zł do prawie 172 mln zł (odcinek od al. Róż do pętli przy Urzędzie Pracy). Oprócz ceny, przy wyborze pod uwagę brane będzie także doświadczenie kierownika budowy, kierownika robót mostowych i elektrycznych. Wyniki aukcji powinniśmy poznać w najbliższych dniach.

Miasta Idei w Dąbrowie Górniczej
Mija pół roku od chwili, gdy w Dąbrowie Górniczej rozpoczęła się jedna z największych inwestycji komunikacyjnych w mieście. Budowa to jedno, ale jak zmienić nawyki w poruszaniu się po mieście?

O tym będziemy mówić podczas kolejnego spotkania z cyklu Miasta Idei. 28 kwietnia przeniesiemy się wirtualnie do Dąbrowy Górniczej.

To właśnie tu trwa budowa centrum przesiadkowego oraz nowego układu drogowego w Śródmieściu. Wszystko to dzieje się po to, by łatwiej można było korzystać z komunikacji publicznej, wygodnie się po Dąbrowie Górniczej chodziło i jeździło na rowerze. Kierowcy samochodów zyskają nowe połączenia, które nie powinny generować korków, a raczej ruch uspokajać.

Wszystko to po to, by Dąbrowa Górnicza, a szczególnie jej Śródmieście było wygodniejsze dla wszystkich. Same inwestycje to jednak za mało. Muszą pójść za nimi zmiany w układzie linii komunikacji miejskiej, ale też nawyki mobilnościowe mieszkańców, którzy mają często bardzo różne potrzeby i oczekiwania.

O tym, chcemy rozmawiać podczas Miast Idei 28 kwietnia.

Najpierw o godz. 16 odbędą się internetowe warsztaty dla mieszkańców (konieczne są zapisy na adres przemyslaw.jedlecki@agora.pl), natomiast o godz. 17.45 na naszej stronie internetowej oraz na Fb katowickiej „Wyborczej” będziemy rozmawiać o przemianach w Dąbrowie Górniczej i nawykach mobilnościowych. Naszymi gośćmi będą: Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej, Tomasz Tosza, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Jaworznie, Aleksander Uszok, miejski aktywista, Piotr Drygała, piechur, aktywista i urzędnik zajmujący się partycypacją społeczną oraz Marcin Domański z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.


Trochę jakby materiał reklamowy albo jakby się czytało dąbrowski PD
warius
Wysyp wiadomości o budowie centrum w ostatnim tygodniu jest tak duży jakby jakieś wybory miały się odbywać w najbliższym czasie laugh.gif
szer
Bo wczoraj konferencja prasowa była to wszyscy o tym piszą tongue.gif
:)
CYTAT
nasze miasto

Kiedy poznamy ostatecznie firmy, które przebudują całą linię tramwajową w Dąbrowie Górniczej?

W Dąbrowie Górniczej jedna drogowa i komunikacyjna inwestycja goni kolejną. Pod koniec kwietnia br. mieliśmy poznać wykonawców następnego, ważnego dla miasta i mieszkańców projektu, a więc przebudowy całego torowiska tramwajowego w mieście, od granicy z Będzinem aż do ul. Kasprzaka. Jak na razie finalny przetarg jeszcze się nie odbył.
Sześć firm chce przebudować cały główny układ drogowy w Dąbrowie Górniczej, od granicy z Będzinem aż do osiedla Kasprzaka. Tyle właśnie ofert wpłynęło w przetargu na przebudowę dróg i torowisk tramwajowych na odcinku 5 kilometrów. Okazuje się jednak, że wyłonienie ostatecznego wykonawcy prac, a potem przygotowanie całej inwestycji do rozpoczęcia trwa dłużej niż można było pierwotnie zakładać.

Zadanie podzielone jest na dwie części ? od ul. Kasprzaka do al. Róź i od al. Róż do pętli przy dąbrowskim Powiatowym Urzędzie Pracy. Chęć realizacji obu fragmentów zgłosiło sześciu tych samych wykonawców.

Są to: konsorcjum firm: Estavel Sp. z o.o. Sp.k. z Imielina oraz Universal Energy Sp. z o.o. z Mysłowic, Silesia Invest z Gliwic, konsorcjum firm Spec Bruk z Libiąża oraz Progreg Budownictwo z Krakowa, konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg "DROGOPOL-ZW" z Katowic oraz Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych TOR-KRAK z Krakowa, ZUE S.A. z Krakowa, konsorcjum firm: NDI S.A. z Sopotu oraz NDI SOPOT S.A. z Sopotu.

Licytacja zaplanowana była w kwietniu, ale będzie w maju

Podczas licytacji elektronicznej wykonawcy zaoferują ostateczną cenę, za jaką mogą podjąć się tego zadania ? będą stopniowo obniżać swoją propozycję wyjściową.

- Planujemy przeprowadzić aukcję pod koniec kwietnia, o czym poinformowani zostaną oferenci. Prawdopodobnie aukcje dla każdego z zadań odbędą się w różnych terminach ? mówił w kwietniu Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich, które przygotowują całą inwestycję wspólnie z miastem.

Teraz okazało się, że cały proces przygotowania aukcji elektronicznej jeszcze się wydłużył. - Minął właśnie czas na uzupełnianie dokumentacji, wszystkie zapytania. Aukcja elektroniczna zaplanowana została w przyszłym tygodniu, po weekendzie. Wykonawcę prac poznamy więc w połowie przyszłego tygodnia ? deklaruje Andrzej Zowada.

Firmy, które złożyły oferty w przetargu, przystępując do licytacji będą licytować w dół od kwoty oferty, jaką złożyły. Postąpienie zgodnie z zapisami SIWZ będzie co 150 tysięcy złotych brutto.

Teraz oferty wahają się od ponad 84 mln zł do przeszło 160 mln zł (odcinek od Kasprzaka do al. Róż) i od 85 mln zł do prawie 172 zł (odcinek od al. Róż do pętli przy Urzędzie Pracy). Oprócz ceny, przy wyborze pod uwagę brane będzie także doświadczenie kierownika budowy, kierownika robót mostowych i elektrycznych.

Kiedy zatem realnie będą się mogły rozpocząć pierwsze prace w terenie?

- Aktualnie trwają prace komisji przetargowej. Po publikacji informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty, w tym wypadku po przeprowadzonej aukcji, oferentom przysługuje potem prawo odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej ? tłumaczy rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.

Jak się okazuje po uprawomocnieniu decyzji o wyborze wykonawcy kilka tygodni trwa zwykle dopełnienie wszystkich formalności, niezbędnych do podpisania umowy.

- Po podpisaniu umowy z reguły kilka tygodni zajmują prace przygotowawcze, w tym uzgodnienie tymczasowej organizacji ruchu, po których następuje przekazanie placu budowy i rozpoczęcie prac. Nie ma tu jednej konkretnej odpowiedzi o termin rozpoczęcia robót po wyłonieniu wykonawcy, a w dobie pandemii takie szacunki są jeszcze trudniejsze, bo wiele uzgodnień trwa dłużej niż zwykle ? podkreśla Andrzej Zowada.

Tak więc wiele wskazuje na to, że pierwsze prace w Dąbrowie Górniczej rozpoczną się w wakacje, a być może nawet jesienią.

Rewolucyjna zmiana, to będzie zupełnie inny układ drogowy w całym mieście

Wspólne przedsięwzięcie miasta i Tramwajów Śląskich ma odmienić cały układ komunikacyjny w mieście, w połączeniu z już trwającymi zmianami, czyli budową centrum przesiadkowego w centrum (potem też w Gołonogu), tunelem pod torami kolejowymi oraz budową nowej, alternatywnej drogi dojazdowej do śródmieścia, która powstaje za Hutą Bankową.

W ramach planowanych zmian (dwóch osobnych postępowań przetargowych) Tramwaje Śląskie m.in. wymienią 10 kilometrów toru pojedynczego na odcinku od pętli tramwajowej przy ul. Sobieskiego aż do ulicy Kasprzaka. Powstanie nowy przystanek tramwajowy w rejonie Centrum Handlowego Pogoria, a dwa inne przystanki staną się wspólnymi, zintegrowanymi autobusowo-tramwajowymi. Będą to przystanki na Redenie (aleja Róż) oraz Manhattanie. Projekt zakłada również m.in. budowę rond na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego z Chopina oraz Piłsudskiego i Morcinka. Większość pozostałych rond zostanie natomiast przebudowana.

Zlikwidowane zostaną też kładki dla pieszych w rejonie Huty Bankowej oraz Centrum Handlowego Pogoria a także przejścia podziemne przy ul. Chopina, Granicznej oraz Kasprzaka. Zastąpią je przejścia przez jezdnię. Cztery inne przejścia podziemne zostaną przebudowane (Kościuszki, al. Róż, Reymonta, Manhattan). Wzdłuż linii tramwajowej wymienione zostanie oświetlenie. Powstanie też na całym odcinku torowiska tramwajowego nowa ścieżka rowerowa.


w tym tygodniu ma być ta aukcja

CYTAT
nasze miasto

Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej, mówi o projektach komunikacyjnych, dalszych losach FPŻ i imprezach w plenerze

Z prezydentem Dąbrowy Górniczej ? Marcinem Bazylakiem ? rozmawiamy o sprawach ważnych dla miasta i mieszkańców. Zmianach komunikacyjnych, inwestycjach w gospodarkę wodno-ściekową, dalszych losach Fabryki Pełnej Życia. Jest i coś o imprezach plenerowych, które Dąbrowa Górnicza zawsze chętnie organizowała dla dąbrowian i mieszkańców całego regionu.

Generalnie mieszkańcy są zadowoleni z ogromnych zmian komunikacyjnych, jakie zachodzą w mieście. Część z nich, zwłaszcza mieszkających w śródmieściu i przyległych dzielnicach ma jednak wątpliwości, czy likwidacja kładek nad ul. Sobieskiego i przejść podziemnych oraz skierowanie ruchu pieszych bezpośrednio na ul. Sobieskiego, Królowej Jadwigi i Piłsudskiego to dobry pomysł? Codziennie dojeżdżają bowiem tędy z domów do pracy, sklepów. Nie każdy może korzystać z budowanej obwodnicy i powstających dróg. Jak przekonać dąbrowian, że nowe rozwiązania komunikacyjne, w tym likwidacja kładek, przyniosą wszystkim korzyści?

Przede wszystkim, dla uporządkowania informacji, warto podkreślić, że obecnie mamy siedem przejść podziemnych, a zamierzamy zlikwidować trzy spośród nich, w tym dwa od lat praktycznie nieistniejące. Mam na myśli przejście przy Hucie Bankowej oraz przejście pod ul. Piłsudskiego w Gołonogu, w rejonie ul. Kasprzaka. Z pewnością od kilkunastu lat, a być może i kilkudziesięciu, przejścia te nie są używane, a mieszkańcy przez jezdnie przechodzą górą. Zlikwidowane zostanie też przejście przy Damelu, które zastąpimy przejściem w jednym poziomie z wykorzystaniem i tak już istniejącej sygnalizacji świetlnej. Dlatego w mojej ocenie likwidacja tych przejść nie powinna wywoływać obaw wśród mieszkańców. Rozumiem, że obawy takie może rodzić chęć usunięcia dwóch kładek. Chodzi o kładkę przy centrum handlowym Pogoria oraz dawną kładkę pracowniczą przy Hucie Bankowej, które zostaną zastąpione wyniesionym przejściem dla pieszych na przedłużeniu ul. 3 Maja. W rejon ten zostanie także przesunięty przystanek tramwajowy, który dzisiaj zlokalizowany jest pomiędzy obiema kładkami. Przyjęcie takiego rozwiązania to efekt konsultacji społecznych, prowadzonych m.in. w ramach projektu Fabryka Pełna Życia i rewitalizacji śródmieścia czy projektu ?Żywa ulica? ? realizowanego na ul. 3 Maja. Rozwiązanie to ułatwi mieszkańcom przemieszczenie się pomiędzy przedzieloną drogą częściami śródmieścia, które dziś dla osób niemogących skorzystać z kładki czy przejścia podziemnego jest bardzo utrudnione.

Mieszkańcy obawiają się, że będą musieli przebiegać przed samochodami przejeżdżającymi przez centrum miasta.

Dlatego właśnie budujmy zupełnie nową drogę, która przebiega za Hutą Bankową oraz po terenach byłej kopalni Paryż i połączy ul. Kolejową z ul. Sobieskiego w rejonie Urzędu Pracy. Dziś rzeczywiście główny tranzyt przez miasto odbywa się przez jego centrum ? każdy, kto jedzie z Będzina do Gołonoga, na Dziewiąty czy Trzydziesty, musi przejechać przez rondo w centrum Dąbrowy. Budując nową drogę, chcemy ten ruch ograniczyć. To dopiero pierwszy etap uspakajania ruchu w centrum. Kolejnym etapem, do którego przymierzamy się w kolejnych perspektywach unijnych dotacji, jest połączenie ul. Kolejowej z Aleją Zagłębia Dąbrowskiego. Realizacja obu etapów pozwoli na stworzenie alternatywnego połączenia biegnącego od Gołonoga, przez Reden, śródmieście, centrum do granicy z Będzinem, a tym samym uspokojenia ruchu na dzisiejszej, głównej osi komunikacyjnej miasta.

Z czego wynika taka koncepcja? To analizy ekspertów? Wasze obserwacje?

Wynika ona ze Studium Komunikacyjnego, które powstało w 2017 roku. Praktycznie wszystkie nowe rozwiązania komunikacyjne, które obecnie wprowadzamy na terenie miasta oparte są o Studium. Zawiera ono analizy oraz prognozy, m.in. ruchu indywidualnego czy transportu publicznego. Nie moglibyśmy sobie pozwolić, aby wprowadzać tego typu zmiany, nie znając takich prognoz i wynikających z nich wytycznych.

Wkrótce rozpocznie się także przebudowa całej linii tramwajowej, prowadzącej przez Dąbrowę Górniczą, od ulicy Sobieskiego aż do Gołonoga, a jesienią budowa kolejnych tuneli pod linią kolejową w rejonie dworca PKP w Gołonogu. Mieszkańcy mają powody do obaw, miasto stanie w korkach, czy wszystko uda się raczej przeprowadzić sprawnie?

Wszystkie te projekty nakładają się na siebie z przyczyn od nas niezależnych, czyli z perspektywy finansowej Unii Europejskiej. Oba projekty, zarówno kolejowy jak i tramwajowy, są projektami współfinansowanymi ze środków UE i oba muszą być zakończone oraz rozliczone w 2023 roku.

A nie boi się pan, że kiedy te wszystkie prace się zaczną, to miasto stanie?

Właśnie dlatego, aby uniknąć takiej sytuacji, budowę centrów przesiadkowych zaczęliśmy od centrum i budowy nowej drogi. Staramy się tak koordynować prace, aby obie te inwestycje sprawnie się minęły. Zakładamy, że w momencie, kiedy dojdzie do przebudowy linii tramwajowej w centrum, alternatywna droga prowadząca w kierunku Będzina powinna być już gotowa. Musimy mieć jednak też świadomość, że uciążliwości nie da się wyeliminować całkowicie.


W Dąbrowie Górniczej udało się zrealizować kilka lat temu duży projekt związany z gospodarką wodno-ściekową, m.in. w dzielnicy Strzemieszyce. Nowa kanalizacja, a przy okazji chodniki i drogi miały się także pojawić przy okazji kontynuacji tego przedsięwzięcia w kolejnych dzielnicach, takich jak Tucznawa, Trzebiesławice, Ujejsce. W takim razie, co dalej z miejskim projektem gospodarki wodno-ściekowej? Kiedy rozpoczną się prace i w jakich dzielnicach?

Jeśli chodzi o Ujejsce, to część gospodarki wodnościekowej uda nam się uporządkować przy okazji prac związanych z przebudową trasy DK1 i podniesieniem jej parametrów drogi ekspresowej. Z głosów, jakie docierają do mnie od mieszkańców wszystkich dzielnic to tym, na czym najbardziej im zależy, jest poprawa stanu dróg i chodników w dzielnicach. Przeliczamy też tzw. RLM-y, czyli współczynniki efektu ekologicznego. Przyglądamy się pod tym kątem, ponieważ tego typu inwestycje mogą zostać dofinansowane z funduszy zewnętrznych pod warunkiem uzyskania określonego efektu ekologicznego. Dlatego też analizujemy, czy modernizacje dróg i chodników, wykonywać w ramach uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej, czy lepiej wykonać je bez inwestycji w sieci i uruchomić środki na indywidualne dotacje dla mieszkańców, np. na przydomowe oczyszczalnie ścieków.

Pandemia pokrzyżowała zdecydowanie wszystkie plany związane z budową nowego śródmieścia na terenie Fabryki Pełnej Życia. Trzeba było ostro zaciągnąć hamulec, a czas niestety się nie zatrzymuje. Co w takim razie dalej z tym projektem? Rozpocznie się wkrótce realizacja choćby części projektowych zamierzeń?

Pandemia spowodowała, że nie tylko my musieliśmy zrezygnować z wielu rzeczy, ale nie rezygnujemy z projektów. Dotyczy to również projektu Fabryka Pełna Życia. Na majowej sesji rady miejskiej będzie głosowany miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla terenu Fabryki. To efekt przeszło rocznej pracy projektantów i przełożenie projektu urbanistycznego w dokument planistyczny. Fabryka przygotowuje się też do nowej perspektywy unijnej oraz pozyskania prywatnych inwestorów. Część społeczną projektu chcemy sfinansować przy udziale funduszy unijnych bądź rządowych, z kolei na budowę biurowca, browaru i części mieszkalnej mamy w planach pozyskanie inwestorów prywatnych ? liczę, że jeszcze w tym roku.

W maju rozpoczęło się w kraju ograniczanie obostrzeń związanych z pandemią. Czy, jeśli oczywiście pozwoli na to aktualna sytuacja związana z obecnością COVID-19, jest szansa na to, by miasto zorganizowało jesienią większą imprezę plenerową? Coś na kształt odłożonych w czasie Dni Dąbrowy Górniczej. Czy są takie plany, czy w tym roku raczej nie rozważacie już takich pomysłów?

Na pewno chcemy zapewnić mieszkańcom ciekawą ofertę spędzania czasu wolnego. Podobnie jak w zeszłym roku, celujemy w mniejsze, bardziej kameralne wydarzenia kulturalne czy sportowe. W moim odczuciu w obecnej sytuacji jest to dobre podejście, i jeśli tylko obostrzenia na to pozwolą, to takie kameralne formy w różnych częściach miasta będą wprowadzane.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał: Piotr Sobierajski
warius
CYTAT(warius @ wto, 02 mar 2021 - 15:08) *
CYTAT
Podczas licytacji elektronicznej wykonawcy zaoferują ostateczną cenę, za jaką mogą podjąć się tego zadania ? będą stopniowo obniżać swoją propozycję wyjściową. Teraz ich oferty wahają się od ponad 84 mln zł do przeszło 160 mln zł (odcinek od Kasprzaka do al. Róż) i od 85 mln zł do prawie 172 zł (odcinek od al. Róż do pętli przy Urzędzie Pracy). Oprócz ceny, przy wyborze pod uwagę brane będzie także doświadczenie kierownika budowy, kierownika robót mostowych i elektrycznych.



Aukcja odbyła się wczoraj, niestety Tramwaje nie podają o ile firmy zeszły z ceną. Są tylko informacje, że firma x wygrała. Natomiast P. Bazylak zapewniał wczoraj w swoim materiale na FB, że podpisanie umów nastąpi w przeciągu kilku tygodni więc chyba osiągnięto zadowalający kompromis.

Odcinek w centrum ma robić firma Silesia Invest Sp z o.o., a Reden/Gołonóg ZUE S.A.
:)
CYTAT
dg.pl

GŁÓWNA OŚ MIASTA PRZEJDZIE MODERNIZACJĘ

Zmodernizowane drogi, chodniki i torowiska tramwajowe. Udogodnienia dla pieszych i rowerzystów, łatwiejszy dostęp do autobusów i tramwajów. Taki ma być efekt wspólnego przedsięwzięcia miasta i Tramwajów Śląskich.

– Efekt tej inwestycji przyniesie ważną zmianę, którą planowaliśmy i zapowiadaliśmy od kilku lat. Modernizacja linii tramwajowej to uzupełnienie działań związanych z budową centrów przesiadkowych przy dworach i przebudową układu drogowego. Te rozwiązania sprawią, że będzie można łatwiej i wygodniej przemieszczać się po mieście, a samo miasto stanie się dla wszystkich bardziej przyjazne i dostępne – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.
Wspólne przedsięwzięcie miasta i Tramwajów Śląskich obejmuje m.in. modernizację torów i trakcji elektrycznej, przebudowę jezdni, chodników i budowę dróg rowerowych. W efekcie inwestycji, część skrzyżowań będzie przebudowana na ronda, skorygowana zostanie lokalizacja przystanków, a niektóre z nich będą wspólne dla tramwajów i autobusów. Zlikwidowane zostaną kładki nad ul. Sobieskiego i wyznaczone będą przejścia przez jezdnię. Prace powinny ruszyć w najbliższych miesiącach, a ich efekt ma być widoczny do końca czerwca 2023 r. W części dotyczącej infrastruktury tramwajowe, inwestycja będzie współfinansowana ze środków unijnych.

– Dlaczego zdecydowaliśmy się na tę inwestycję? Bo chcemy zachęcać mieszkańców do korzystania z transportu publicznego. Zachęcić możemy ich poprzez podnoszenie jakości komunikacji tramwajowej. Przebudowane torowiska umożliwią wprowadzenie do miasta nowoczesnego, niskopodłogowego taboru, który będzie poruszał się z większą prędkością. Jeżeli tramwaje będą jeździć szybciej, częściej, będą wygodniejsze i klimatyzowane, to pasażerowie chętniej z nich skorzystają. Zmodernizowane torowiska dadzą też korzyści otoczeniu, bo zmniejszą hałas i wibracje podczas przejazdu tramwajów – wyjaśnia Bolesław Knapik, prezes zarządu Tramwajów Śląskich S.A.
Kompleksowa przebudowa obejmie odcinek od ul. Kasprzaka do granicy Dąbrowy Górniczej z Będzinem. Firmy, które podejmą się tego przedsięwzięcia, zostały wyłonione podczas aukcji elektronicznej. Do przetargu wpłynęły zgłoszenia od sześciu wykonawców, zainteresowanych przeprowadzeniem prac na obu odcinkach. Ich oferty wahały się od ponad 84 mln zł do przeszło 160 mln zł (odcinek od Kasprzaka do al. Róż) i od 85 mln zł do prawie 172 mln zł (odcinek od al. Róż do pętli przy Urzędzie Pracy). Podczas licytacji elektronicznej, stopniowo obniżając swoje propozycje wyjściowe, zaoferowali ostateczne ceny, za jakie mogą podjąć się tego zadania.

Zadanie podzielone jest na dwie części – od ul. Kasprzaka do al. Róź i od al. Róż do pętli przy Urzędzie Pracy. Pierwszą, za 76,2 mln zł, zrealizuje Silesia Invest sp. z o. o. z Gliwic; drugą, o wartości 75,9 mln zł ZUE S.A. z Krakowa. Inwestycje sfinansuje miasto, które wyłoży 96,3 mln zł, i Tramwaje Śląskie, które przeznaczą 55,8 mln zł. Podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej radni podjęli uchwałę, która zabezpiecza środki na realizację tego zadania po stronie gminy.

Na odcinku Kasprzaka – al. Róż (Piłsudskiego, Królowej Jadwigi) po stronie Tramwajów Śląskich zadanie obejmuje przebudowę torowiska o długości ok. 2,6 km, przejazdów (poza skrzyżowaniami z ul. Majakowskiego i Tysiąclecia) i sieci trakcyjnej.

Po stronie miasta zadanie obejmuje:

budowę i przebudowę infrastruktury pieszo-rowerowej (chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, drogi dla rowerów oraz zieleńce);
częściowe zmiany geometrii istniejącego układu drogowego, szczególnie przebiegu jezdni i pasów dzielących;
przebudowę oświetlenia drogowego;
przebudowę skrzyżowania ul. Piłsudskiego z ul. Morcinka na rondo turbinowe;
przebudowę pozostałych skrzyżowań;
przebudowę istniejących zjazdów;
budowę zintegrowanego przystanku tramwajowo-autobusowego w miejscu istniejącego przystanku „Gołonóg Manhattan”;
budowę przystanków „Reden”, „Gołonóg Damel” oraz „Gołonóg Centrum”;
przebudowę przejścia podziemnego na Redenie
rozbiórkę konstrukcji przejścia podziemnego przy przystanku „Gołonóg Damel”;
rozbiórkę konstrukcji przejścia podziemnego pomiędzy przystankiem „Gołonóg Centrum” a skrzyżowaniem ul. Piłsudskiego z ul. Kasprzaka.
Na odcinku al. Róż – pętla przy Urzędzie Pracy (Królowej Jadwigi, Sobieskiego), po stronie Tramwajów Śląskich zadanie obejmuje przebudowę torowiska, pętli i sieci trakcyjnej.

Po stronie miasta zadanie obejmuje:

budowę i przebudowę infrastruktury pieszo-rowerowej (chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, drogi dla rowerów oraz zieleńce);
częściowe zmiany geometrii istniejącego układu drogowego, szczególnie przebiegu jezdni i pasów dzielących;
przebudowę oświetlenia drogowego,
przebudowę skrzyżowania ul. Sobieskiego z ul. Chopina na rondo turbinowe;
przebudowę ronda na skrzyżowaniu Sobieskiego/Kościuszki;
przebudowę ronda Merkury;
przebudowę pozostałych skrzyżowań;
przebudowę istniejących zjazdów;
budowę przystanków „Dąbrowa Górnicza Huta Bankowa”, „Dąbrowa Górnicza Centrum” oraz nowoprojektowanego przy CH Pogoria;
budowę wyniesionego przejścia dla pieszych w rejonie CH Pogoria oraz przystanku „Dąbrowa Górnicza Centrum”;
rozbiórkę konstrukcji przejścia podziemnego przy przystanku „Dąbrowa Górnicza Huta Bankowa”;
rozbiórkę kładki przy przystanku „Dąbrowa Górnicza Sienkiewicza”;
rozbiórkę przy kładki przy CH Pogoria;
przebudowę przejścia podziemnego w centrum;
przebudowę przejścia podziemnego pod rondem Merkury;
budowę zintegrowanego przystanku tramwajowo – autobusowego w miejscu istniejącego przystanku „Dąbrowa Górnicza Aleja Róż”.

Przebudowa głównej arterii miasta, budowa centrum przesiadkowego i nowego układu drogowego w śródmieściu to przedsięwzięcia, które mają przynieść korzyści użytkownikom dróg, pieszym i pasażerom komunikacji publicznej. Dzięki nim ma poprawić się sposób poruszania się po mieście. Prace przy stacji kolejowej i na drogach w centrum już trwają.

W zamyśle autobus, tramwaj czy pociąg mają być łatwo dostępne, wygodne, docierać na czas w jak najwięcej miejsc, a przez to stanowić alternatywę dla samochodu. Równoprawnym środkiem transportu, do użytku na co dzień, ma być również rower. Do tego konieczna będzie również nowa siatka połączeń autobusowych, która lepiej skomunikuje dzielnice z centrum, a stamtąd ułatwi dotarcie do innych miast.





Nie wiem czy ukazanie tego tekstu oznacza podpisanie umów.
Znowu o tej granicy z Będznem, a przecież modernizacja ma być do pętli. Będzie problem z nowoczesnymi tramwajami, bo zostanie odcinek od pętli do nerki w Będzinie, który nie będzie remontowany z programów unijnych. Tam kiedyś TŚ miały robić tylko jakieś mniejsze poprawki we własnym zakresie i może po nich dałoby się.

No i ponownie żal tej kładki przy CH Pogoria. Jakby nie mogło być jednocześnie i przejście, i kładka.

warius
Wychodzi z tego, że aukcje pozwoliły obniżyć ceny o +-8 mln (10%) w obu przypadkach względem ofert z przetargu.
Daniel
Szkoda, że nie ma planu pociągnięcia ścieżki rowerowej z prawdziwego zdarzenia po prawej stronie (patrząc w stronę Centrum) ulicy Piłsudskiego pomiędzy skrzyżowaniem z Tysiąclecia i Morcinka. Szczególnie, że z tego co widzę nie planuje robić przejazdu rowerowego przy przejściu na Manhattanie!?
Straszne marnotrawstwo tego przejścia.

Ciekawy też jestem co planują zrobić z istniejącym fragmentem ścieżki od stacji BP w stronę Gołonoga.

Nie po to chyba robili tam ścieżkę, żeby teraz zrobić chodnik szeroki na 3 metry? biggrin.gif

PS. Również nie widać w planach "ucywilizowania" tunelu pod torami w ciągu ulicy Granicznej jak i wspominanego kiedyś pomysłu na zrobienie tunelu pod torami w okolicach ulicy Kilińskiego albo Podłęknickiej (nie pamiętam już).
warius
CYTAT(:) @ czw, 24 cze 2021 - 10:20) *
Nie wiem czy ukazanie tego tekstu oznacza podpisanie umów.


Miasto czeka na zatwierdzenie wyników aukcji przez Urząd Zamówień Publicznych, po zatwierdzeniu nastąpi podpisanie umów.
Wczoraj na radzie miejskiej uchwałą zabezpieczono środki na realizację tych inwestycji stąd wysyp newsów.
Grzegorz-dg
Na Sesji Rady Miasta był obecny prezes spółki Tramwaje Śląskie i mówił że odcinek torów w Będzinie wyremontują sami w własnym zakresie .
warius



Za kilka-kilkanaście tygodni ilość utrudnień na mieście zwiększy się smile2.gif
Rokko31
CYTAT(warius @ czw, 01 lip 2021 - 08:10) *



Za kilka-kilkanaście tygodni ilość utrudnień na mieście zwiększy się smile2.gif

I znowu ludzie będą narzekać jaka ta DG be i jaki ten Prezydent do kitu bo remontuje drogi i tory i są utrudnienia a przecież można remontować bez utrudnień. Połowa Dąbrowy stanie się ekspertami i inżynierami drogownictwa i budownictwa laugh.gif
warius
^^ Pod postem na FB informującym o remoncie torowiska przez Tramwaje śląskie byli tacy którzy narzekali na to, że w centrum będzie ten remont a nie w Błędowie.

Mnie już żadne opinie nie dziwią laugh.gif
mydliczek
Remontują odcinek Będzin Koszelew - Będzin Paryska. Tor w stronę Dąbrowy całkiem rozebrano.
:)
^^
i to świetna wiadomość, nie spodziewałem się już tak nagle zaczną. Bez remontu w Będzinie nowoczesne tramwaje nie wjadą do DG. Widziałem kiedyś, że coś tam zaczynali, myślałem, że będą wymieniali tylko niektóre podkłady. Ciekawe jaki zakres - pewnie minimalny i dotyczy tylko samych torów i to pewnie bez głębszej podbudowy. Zobaczymy czy podkłady drewniane czy betonowe. Może jeszcze perony bo na przystanku Koszelew też fatalne i tam chyba z tymi ułożonymi płytami. Strasznie wyglądał ten bieda patent TŚ. Jeszcze zostanie do nerki i Koszelew - pętla przy urzędzie pracy.
:)
CYTAT
nasze miasto

Wymienią całe torowisko tramwajowe w Dąbrowie Górniczej. Wykonawcy wybrani. Kiedy początek prac w terenie?

Mieszkańcy Dąbrowy Górniczej czekają na rozpoczęcie największej w historii miasta “tramwajowej” inwestycji, po zakończeniu której wymienione zostanie torowisko niemal w całym mieście. Pierwsze sygnały mówiły o tym, że może się zacząć już w wakacje. Teraz wiadomo, że stanie się to nieco później.

Jest to wspólna inwestycja spółki Tramwaje Śląskie i miasta Dąbrowa Górnicza. We wspólnym przetargu na wyłonienie wykonawców tych zadań wyłonieni zostali generalni wykonawcy. Odcinki od pętli KWK Paryż do alei Róż i od alei Róż do ul. Kasprzaka są bowiem traktowane jako dwa odrębne zadania.

Początkowo aż sześć firm chciało przebudować cały główny układ drogowy w Dąbrowie Górniczej, od granicy z Będzinem aż do wspomnianego osiedla Kasprzaka. Tyle właśnie ofert wpłynęło w przetargu na przebudowę dróg i torowisk tramwajowych na odcinku 5 kilometrów (10 km toru pojedynczego). Podczas licytacji elektronicznej wykonawcy zaoferowali ostateczną cenę, za jaką mogą podjąć się tego zadania – stopniowo obniżali swoją propozycję wyjściową. Firmy, które złożyły oferty w przetargu, przystępując do licytacji, licytowały w dół od kwoty oferty, jaką złożyły. Postąpienie zgodnie z zapisami SIWZ miało miejsce co 150 tysięcy złotych brutto.

Dwa zadania, dwóch różnych wykonawców

Ostatecznie w trakcie aukcji elektronicznej zwycięzcą w ramach zadania „Przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ul. Sobieskiego i ul. Królowej Jadwigi w Dąbrowie Górniczej, od Pętli KWK Paryż do Al. Róż” - zadanie nr 2.5 została spółka Silesia Invest z Gliwic. Cena oferty brutto wyniosła 75 mln 900 tys. zł. Gwarancja obejmuje 84 miesiące.

Przedsięwzięcie pod nazwą: „Przebudowa torowiska wydzielonego w ciągu ul. Królowej Jadwigi i ul. Piłsudskiego w Dąbrowie Górniczej, na odcinku od Al. Róż do ul. Kasprzaka" - zadanie nr 2.6 zyskało natomiast najlepszą ofertę w postaci tej, którą zaoferowała spółka ZUE z Krakowa. Cena oferty brutto wyniosła 76 mln 243 tys. zł Gwarancja tutaj także określona została na 84 miesiące.

Kiedy pierwsze prace i wymiana torowiska?

Kiedy zatem można się spodziewać pierwszych prac w terenie?

- Aktualnie trwa kontrola prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w zakresie tych przetargów. Jeśli kontrola zakończy się pomyślnie, będziemy mogli przystąpić do podpisania umów z wykonawcami. Termin rozpoczęcia prac oraz szczegóły ich realizacji, w tym ramowy harmonogram, wykonawcy przedstawią po podpisaniu umów – wyjaśnia Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie
.

Nieoficjalnie mówi się, że inwestycja może się rozpocząć pod koniec września. Do rozstrzygnięcia pozostaje także to, gdzie będzie jej początek. W śródmieściu trwają prace przy budowie centrum przesiadkowego oraz nowej drogi za Hutą Bankową, tak więc, by nie komplikować jeszcze bardziej sytuacji kierowców, mówi się, że najpierw wymieniony zostanie odcinek torowiskak od strony Gołonoga. Z drugiej strony przy Powiatowym Urzędzie Pracy powstaje nowe rondo, przez środek którego prowadzi linia tramwajowa. By ta część nowego miejskiego układu drogowego była wykonana w całości, najlepiej byłoby więc zacząć wymianę torowiska na ul. Sobieskiego. Jak będzie w rzeczywistości? O tym przekonamy się już za kilka tygodnia. To, co już pewne, to fakt, że kierowców i pieszych czekać będą kolejne utrudnienia. Finalnie, kiedy powstanie cała nowa infrastruktura komunikacyjna, wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe, nowe, zaplanowane ronda, ma jeździć się po mieście lepiej. Na to przyjdzie nam jednak poczekać co najmniej kilkanaście miesięcy.

Rewolucyjna zmiana, to będzie zupełnie inny układ drogowy w całym mieście

Wspólne przedsięwzięcie miasta i Tramwajów Śląskich ma odmienić cały układ komunikacyjny w mieście, w połączeniu z już trwającymi zmianami, czyli budową centrum przesiadkowego w centrum (potem też w Gołonogu), tunelem pod torami kolejowymi oraz budową nowej, alternatywnej drogi dojazdowej do śródmieścia, która powstaje za Hutą Bankową.

W ramach planowanych zmian Tramwaje Śląskie m.in. wymienią 10 kilometrów toru pojedynczego na odcinku od pętli tramwajowej przy ul. Sobieskiego aż do ulicy Kasprzaka. Powstanie nowy przystanek tramwajowy w rejonie Centrum Handlowego Pogoria, a dwa inne przystanki staną się wspólnymi, zintegrowanymi autobusowo-tramwajowymi. Będą to przystanki na Redenie (aleja Róż) oraz Manhattanie. Projekt zakłada również m.in. budowę rond na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego z Chopina oraz Piłsudskiego i Morcinka. Większość pozostałych rond zostanie natomiast przebudowana.

Zlikwidowane zostaną też kładki dla pieszych w rejonie Huty Bankowej oraz Centrum Handlowego Pogoria a także przejścia podziemne przy ul. Chopina, Granicznej oraz Kasprzaka. Zastąpią je przejścia przez jezdnię. Cztery inne przejścia podziemne zostaną przebudowane (Kościuszki, al. Róż, Reymonta, Manhattan). Wzdłuż linii tramwajowej wymienione zostanie oświetlenie. Powstanie też na całym odcinku torowiska tramwajowego nowa ścieżka rowerowa.

Co zrobią Tramwaje Śląskie, a co miasto?

Na odcinku Kasprzaka – al. Róż (Piłsudskiego, Królowej Jadwigi) po stronie Tramwajów Śląskich zadanie obejmuje przebudowę torowiska o długości ok. 2,6 km, przejazdów (poza skrzyżowaniami z ul. Majakowskiego i Tysiąclecia) i sieci trakcyjnej.

Po stronie miasta zadanie obejmuje:

budowę i przebudowę infrastruktury pieszo-rowerowej (chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, drogi dla rowerów oraz zieleńce);
częściowe zmiany geometrii istniejącego układu drogowego, szczególnie przebiegu jezdni i pasów dzielących;
przebudowę oświetlenia drogowego;
przebudowę skrzyżowania ul. Piłsudskiego z ul. Morcinka na rondo turbinowe;
przebudowę pozostałych skrzyżowań;
przebudowę istniejących zjazdów;
budowę zintegrowanego przystanku tramwajowo-autobusowego w miejscu istniejącego przystanku „Gołonóg Manhattan”;
budowę przystanków „Reden”, „Gołonóg Damel” oraz „Gołonóg Centrum”;
przebudowę przejścia podziemnego na Redenie
rozbiórkę przejścia podziemnego przy przystanku „Gołonóg Damel”;
rozbiórkę przejścia podziemnego pomiędzy przystankiem „Gołonóg Centrum” a skrzyżowaniem ul. Piłsudskiego z ul. Kasprzaka.
Na odcinku al. Róż – pętla przy Urzędzie Pracy (Królowej Jadwigi, Sobieskiego), po stronie Tramwajów Śląskich zadanie obejmuje przebudowę torowiska, pętli i sieci trakcyjnej.

Po stronie miasta zadanie obejmuje:

budowę i przebudowę infrastruktury pieszo-rowerowej (chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, drogi dla rowerów oraz zieleńce);
częściowe zmiany geometrii istniejącego układu drogowego, szczególnie przebiegu jezdni i pasów dzielących;
przebudowę oświetlenia drogowego,
przebudowę skrzyżowania ul. Sobieskiego z ul. Chopina na rondo turbinowe;
przebudowę ronda na skrzyżowaniu Sobieskiego/Kościuszki;
przebudowę ronda Merkury;
przebudowę pozostałych skrzyżowań;
przebudowę istniejących zjazdów;
budowę przystanków „Dąbrowa Górnicza Huta Bankowa”, „Dąbrowa Górnicza Centrum” oraz nowego przy CH Pogoria;
budowę wyniesionego przejścia dla pieszych w rejonie CH Pogoria oraz przystanku „Dąbrowa Górnicza Centrum”;
rozbiórkę konstrukcji przejścia podziemnego przy przystanku „Dąbrowa Górnicza Huta Bankowa”;
rozbiórkę kładki przy przystanku „Dąbrowa Górnicza Sienkiewicza”;
rozbiórkę przy kładki przy CH Pogoria;
przebudowę przejścia podziemnego w centrum;
przebudowę przejścia podziemnego pod rondem Merkury;
budowę zintegrowanego przystanku tramwajowo – autobusowego w miejscu przystanku „Dąbrowa Górnicza Aleja Róż”.
Planowana inwestycja to część szerszych działań w Dąbrowie Górniczej, nastawionych na rozwój transportu publicznego i rozbudowę sieci dróg rowerowych. Dzięki temu autobus, tramwaj i rower przy poruszaniu się po mieście mają stać się alternatywą dla samochodu.


nie ma jeszcze umów, to taki termin to pewnie przekazanie placu budowy, a nie realne prace. Wykonawcy nie zorganizują się tak z dnia na dzień.
warius
CYTAT
Marcin Bazylak - Prezydent Dąbrowy Górniczej
15tSp oncisgoltgdozeodrmed. ·
Właśnie mija 10 miesięcy od rozpoczęcie przebudowy układu komunikacyjnego przy dworcu kolejowym w centrum miasta i budowy centrum przesiadkowego.
Choć za nami dopiero 1/3 czasu przewidzianego na realizacje tej inwestycji, połowa prac została już wykonana. M.in. w całości wykonany został strop i ściany przyszłego tunelu na przedłużeniu ul. Kościuszki łączący tę ulicę z ul. Limanowskiego. Gotowa jest też konstrukcja wiaduktu i ślad nowej drogi, która połączy centrum przesiadkowe z ul. Perla i Moniuszki. Niemal gotowe są również nowe perony, a także nowe przebiegi ul. Kolejowej i łącznika ul. Limanowskiego z Robotniczą i Korzeńcem.
Jednak jak na każdej budowie zdarzają się trudności, z którymi musimy się mierzyć. Jedną z nich jest wstrzymanie przez Wojewodę Śląskiego tzw. decyzji ZRID czyli Zezwolenia Realizacji Inwestycji Drogowej.
Z czego wyniknął ten fakt?
To efekt odwołania się od wydanego jeszcze w zeszłym roku zezwolenia na budowę, przez właścicieli garaży, po terenie których przebiegać będzie nowa droga pomiędzy centrum przesiadkowym, a rejonem urzędu pracy.
Planując inwestycję Wydział Inwestycji Drogowych złożył wniosek o wydanie zezwolenia, które nie tylko pozwoliłoby na realizację zaprojektowanej już drogi, ale również zabezpieczyło tzw. „rezerwę terenową” pod budowę w przyszłości drugiej nitki jezdni. Z tym zamysłem nie zgodzili się właściciele garaży i odwołali się do Wojewody Śląskiego. Co szczególnie ważne – Wojewoda, mimo wszczęcia postępowania i rozpatrywania wniosku właścicieli garaży, zezwolił na realizację inwestycji i prowadzenie prac w terenie.
Co się z tym faktem wiąże?
Obecnie prowadzone są działania zmierzające do wydania zmienionego pozwolenia, a na placu budowy prowadzone są prace służące zabezpieczeniu już wykonanego zakresu. Wykonywane są również prace, które odbywają się w oparciu o inne pozwolenia, m.in. związane z przebudową peronów i linii kolejowej czy budową parkingów.
Niezależnie jednak od powyższego, we wrześniu rozpoczną się pierwsze prace w rejonie dworca w Gołonogu, gdzie również przebudowane zostaną perony, tory i cały układ komunikacyjny. W połowie września musimy się też liczyć z zamknięciem przejazdu kolejowego i dodatkowymi utrudnieniami na ul. Konopnickiej.
Jestem przekonany, że tempo prac zostanie utrzymane, a wszystkie utrudnienia potrwają najkrócej jak to możliwe.
PS. Do 3 września PKP S.A. czeka na oferty na remont budynku dworca w centrum.


Najciekawszy wyboldowany fragment, miasto chciało zabezpieczyć rezerwę terenową pod drugą jezdnię. Mimo sprzeciwu myślę, że jak zajdzie taka konieczność i znajdzie się kasa to możemy się doczekać dalszej rozbudowy tej mini "obwodnicy"
:)
też zwróciłem na to uwagę i właśnie wszedłem o tym napisać wink.gif
O ile od Sobieskiego do pierwszego ronda przy dworcu to nie będzie problem, to już dalej wszystko do przebudowy, łącznie, z tymi rondami. I tam to pewnie szansa za kilkadziesiąt lat.
No chyba, że poszerzenie w przyszłości tylko od Sobieskiego do dworca.
Ciekawe jak z własnością terenów dawnej KWK Paryż. Jak to wszystko kiedyś zagospodarować. Będą fundusze na transformację i czy da się coś z tego skorzystać. Na razie przynajmniej przy okazji jest likwidowana ta wielka hałda, ale być może nie cała, tylko część kolidująca z inwestycją.
warius
CYTAT
Pora na kolejną odsłonę komunikacyjnej rewolucji w Dąbrowie Górniczej

Przed mieszkańcami Dąbrowy Górniczej kolejna odsłona trwającej w mieście komunikacyjnej rewolucji. Tym razem przebudowywana będzie główna komunikacyjna oś miasta, którą kursują tramwaje.

W poniedziałek 27 września podpisana została umowa z generalnym wykonawcą przebudowy ul. Piłsudskiego i części ul. Królowej Jadwigi. Odcinek między aleją Róż a skrzyżowaniem z ul. Kasprzaka za niemal 62 mln zł netto przebuduje firma ZUE SA z Krakowa.

Nowe drogi rowerowe i rondo turbinowe przy skrzyżowaniu z ul. Morcinka

– Warto podkreślić, że to będzie wspólna inwestycja Dąbrowy Górniczej i Tramwajów Śląskich. Środki, które przekażemy z budżetu miasta mają sprawić, że to będzie projekt kompleksowy, zapewniający łatwy dostęp do tramwajów i do przesiadki na autobus, a także dający alternatywę do przyjaznego i sprawnego poruszania się przez miasto pieszym i rowerzystom – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

W miejskim zakresie inwestycji jest m.in. przebudowa układu drogowego i oświetlenia ulicznego, budowa ronda turbinowego na skrzyżowaniu ul. Piłsudskiego z ul. Morcinka, budowa i przebudowa chodników, ciągów pieszo-rowerowych, drogi dla rowerów oraz zieleńców, budowa przystanków autobusowych, przebudowa przejścia podziemnego na Redenie i likwidacja przejść podziemnych przy przystanku Gołonóg Damel i w pobliżu przystanku Gołonóg Centrum.

Dwa przystanki po przebudowie będą miały charakter zintegrowanych

Bolesław Knapik, prezes Tramwajów Śląskich: – Myślę, że przebudowane wcześniej torowisko na ulicy Kasprzaka jest dobrym przykładem podnoszenia jakości komunikacji tramwajowej. Teraz pora na kolejny odcinek w stronę centrum miasta. Chcemy, by po modernizacji torowisk w Dąbrowie Górniczej na liniach pojawiły się nowe niskopodłogowe tramwaje.

Przeznaczony do modernizacji odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma ok. 2,6 km długości. Torowisko zostanie wykonane w konstrukcji klasycznej na podkładach strunobetonowych, a na przejazdach przez jezdnię oraz przy przystankach tramwajowych ułożone zostaną prefabrykowane płyty torowe. W obu przypadkach zastosowane zostaną nowoczesne systemy elastycznego montażu szyn, ograniczające emisję hałasu i drgań.

Przebudowanych zostanie 10 peronów przystankowych. Wyróżnikiem inwestycji będą zintegrowane przystanki tramwajowo-autobusowe Gołonóg Manhattan i Dąbrowa Górnicza Aleja Róż: w tych lokalizacjach autobusy zjeżdżać będą z wewnętrznych pasów jezdni na torowisko.

Zgodnie z umową prace między aleją Róż i ul. Kasprzaka mają potrwać do końca 2022 roku.

Powyższa inwestycją jest częścią „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską. Na rozstrzygnięcie czeka jeszcze drugi przetarg dotyczący Dąbrowy Górniczej: przebudowa odcinka od alei Róż do pętli przy dawnej kopalni Paryż.


pasqudek
A kiedy zacznie się przebudowa?
warius
CYTAT(pasqudek @ pon, 27 wrz 2021 - 16:41) *
A kiedy zacznie się przebudowa?


Przekazanie placu budowy + jakieś przygotowanie wykonawcy = obstawiam minimum 4 do 8 tygodni
pasqudek
Dziękuję za odpowiedź
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.