Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Zielona mobilność
Forum Mieszkańców Dąbrowy Górniczej > Dąbrowa Górnicza > Nasze Miasto
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Pieczaraa_
CYTAT(Sebastian22 @ czw, 18 maj 2023 - 21:58) *
Z Gołonoga do Centrum coraz bardziej będzie się opłacać jechać przez Al. Zagłębia Dąbrowskiego, Konopnicką i Limanowskiego niż przez Reden, zwłaszcza po wybudowaniu drogi z wiaduktu wzdłuż torów do Ronda Konopnickiej x Kolejowej.

Dokładnie takie było założenie budowy tych dróg - aby można było uniknąć jazdy przez główną oś miasta
:)
^^^
tylko, że już teraz czasami jest korek od okolic Folwarcznej i Lidla do ronda na Granicznej
Pieczaraa_
^^
Możliwe, że po wybudowaniu łącznika ul. Kolejowej z Graniczną korek w tamtym miejscu choć trochę zmaleje
Pieczaraa_
Z FB Prezydenta:
CYTAT
Planujemy jutro po południu wprowadzić zmianę w organizacji ruchu na ulicy Sobieskiego. Da to możliwość korzystania ze wszystkich relacji na rondzie przy Powiatowym Urzędzie Pracy.
Co się zmieni? Przede wszystkim między skrzyżowaniem z ulicą Chopina a rondem przy PUP ruch wraca na jezdnię w kierunku Będzina. Kierowcy wjadą na przebudowany już lewy pas, co umożliwi przebudowę prawego pasa. Z tym drogowcy powinni się uporać dość szybko, bo czasochłonna w budowie kanalizacja deszczowa powstała pod lewą stroną drogi.
Ponieważ między rondem przy PUP a skrzyżowaniem z ul. Chopina ruch jezdnią w kierunku centrum nie będzie już odbywał się dwukierunkowo, rozpoczniemy przebudowę lewego pasa.
Jak zawsze proszę o szczególną ostrożność, bo jezdnie i torowisko plac to budowy.
Sebastian22
Pewno bedzie demontaż reszty kładki przy Hucie Bankowej. Ciekawe kiedy rozbiorą kładkę przy CH Pogoria.
Pieczaraa_
CYTAT(Sebastian22 @ śro, 24 maj 2023 - 17:48) *
Ciekawe kiedy rozbiorą kładkę przy CH Pogoria.


Obstawiam że jakoś przy końcówce remontu, jak by mieli np. teraz rozbierać tą kładkę, to od strony 3-maja trzeba by było się przeciskać przez plac budowy
:)
Dobrze, że to rondo obok PUP wreszcie będzie normalnie działało. Więcej ruchu przeniesie się na nową obwodnicę. Teraz drogowskazy przekreślone chociaż dopuszczony był skręt, ale wielu pewnie myślało że jeszcze nie można.
W szczycie dalej korkuje się rondo w centrum i odcinek Kościuszki od ronda w centrum do Przybylaka i w przeciwną stronę od dworca. Częściowo jest to wina tego, że nie można skręcać w Augustynika od strony centrum. Docelowo też nie będzie można. Teraz od tej strony jeżdżą przez to przez Kościuszki. Ci od Będzina mogą też obwodnicą. Przypuszczam, że idea tego była taka, żeby do osiedli przy Augustynika jeździć od Kolejowej i zmniejszyć ruch przed PKZ, gdzie będzie przejście dla pieszych. Jest też tego taki minus, że nie będzie tego ruchu przed PKZ ale za to część poza Kolejową jest też na tym krętym łączniku między PKZ, a FPŻ, a tam powinien być tylko ruch do parking PKZ i FPŻ a nie taki dodatkowy "tranzyt".

Niestety perony przystankowe dla tramwajów przed PKZ będą takie jak wszędzie ze zwykłej betonowej kostki. Powinny być z kamiennych płyt, tak samo jak i kiedyś w przyszłości po przebudowie na placu przed PKZ. Podobne przystanek przy 3 Maja. No w centrum będzie takie dalsze dziadowanie.
Oby też barierki przy tych wszystkich przystankach były ok, a nie szpeciły.
Pieczaraa_
CYTAT(:) @ czw, 25 maj 2023 - 13:15) *
W szczycie dalej korkuje się rondo w centrum i odcinek Kościuszki od ronda w centrum do Przybylaka i w przeciwną stronę od dworca. Częściowo jest to wina tego, że nie można skręcać w Augustynika od strony centrum. Docelowo też nie będzie można. Teraz od tej strony jeżdżą przez to przez Kościuszki.

Moim zdaniem, w miejscu obecnego ronda obok aldi na Przybylaka powinno zostać wybudowane pełnowymiarowe rondo, najlepiej turbinowe.
Paulus77
CYTAT(Pieczaraa_ @ czw, 25 maj 2023 - 16:59) *
Moim zdaniem, w miejscu obecnego ronda obok aldi na Przybylaka powinno zostać wybudowane pełnowymiarowe rondo, najlepiej turbinowe.


No zdecydowanie tam należy coś zrobić. Latem ruch na pogorię i zieloną będzie 5x większy. Pamiętam korki w wakacje od nieistniejącego już przejazdu kolejowego do ronda w centrum.
zielak
Czy mi się wydaje czy na wysokości ul. Augustynika zostało stare torowisko tramwajowe?
:)
CYTAT(Pieczaraa_ @ czw, 25 maj 2023 - 16:59) *
Moim zdaniem, w miejscu obecnego ronda obok aldi na Przybylaka powinno zostać wybudowane pełnowymiarowe rondo, najlepiej turbinowe.


Jak dla mnie minimum na przyszłość i jest na to miejsce, to poszerzenie ulicy Kościuszki od ronda w centrum do Przybylaka i przebudowa na jednojezdniową ale w przekroju 2+1. Dwa pasy w stronę ronda z Przybylaka i nowe rondo, gdzie jest miejsce bo zburzonym dawno temu budynku. Tylko wyjaśnić kwestie własnościowe bo chyba były tam jakieś problemy i zburzyli bez zgody właściciela.
I wtedy lewy pas przed rondem do "skrętu" w lewo w Przybylaka, a prawy prosto w stronę dworca i do FPŻ. Samo rondo przesunięte trochę w kierunku dworca i połączone z drogą do FPŻ.
Tylko to nie jest przewidziane i teraz będą budować jeszcze drogę rowerową po stronie Aldi, a potem byłby z nią problem, albo od razu trzeba by było wybudować z rezerwą.

A kiedyś w planach Kościuszki do torów i jej przedłużenie po drugiej stronie miało być dwujezdniowe. PO drugiej stronie torów bez sensu ale tu by się przydało, ale na to za późno.

CYTAT(Paulus77 @ pią, 26 maj 2023 - 07:21) *
No zdecydowanie tam należy coś zrobić. Latem ruch na pogorię i zieloną będzie 5x większy. Pamiętam korki w wakacje od nieistniejącego już przejazdu kolejowego do ronda w centrum.


A w zwykły dzień pracy w ciągu roku to od początku Kolejowej przy wyburzonym dworcu. W drugą stronę zdarzało się, że właściwie już zaczynał się przy wyjeździe z parkingu przy Pogorii III jeszcze przed rondem na Olszowej i tak przez całą Konopnickiej aż do przejazdu.


I potwierdzenie planowanych zmian:

CYTAT
RONDO PRZY PUP PRZEJEZDNE WE WSZYSTKICH KIERUNKACH

W czwartek zmieniła się organizacja ruchu na fragmencie ul. Sobieskiego. To, co szczególnie pozytywnie odczują kierowcy, to możliwość jazdy we wszystkich kierunkach na nowym rondzie przy Powiatowym Urzędzie Pracy.

Między nowym rondem a skrzyżowaniem z ul. Chopina ruch odbywa się już obiema jezdniami. Na każdej z nich do dyspozycji kierowców jest po jednym pasie, a na drugim prowadzone są prace budowlane.

W kierunku Będzina jeździ się lewym pasem, pod którym wykonano kanalizację deszczową. W stronę centrum do ruchu przeznaczony jest prawy pas.

Najważniejsza zmiana to możliwość korzystania ze wszystkich relacji na rondzie przy PUP. Jadąc od Będzina, szczególnie ważne jest dopuszczenie skrętu w lewo, co pozwala na wjazd na nową drogę, prowadzącą za hutą Bankową w rejon dworca i ul. Kościuszki. Dzięki temu można m.in. ominąć odcinek ul. Sobieskiego, na którym trwają roboty drogowe, a także szybko dojechać do tunelu pod torami.
Nowa droga za hutą, a także centrum przesiadkowe przy stacji PKP oficjalnie do użytku oddane zostały w połowie kwietnia.


więcej ruchu przeniesie się na obwodnicę. Skręt od strony Będzina wcześniej był możliwy, na co pozwalało tymczasowe oznakowanie poziome. Był tam kawałek tymczasowej linii przerywanej do skrętu.
:)
CYTAT
UM

ZMIANY NA ULICY KRÓLOWEJ JADWIGI. MINIRONDO ZAMIAST SYGNALIZACJI NA REDENIE

W poniedziałek (29 maja) po południu na skrzyżowaniu ul. Królowej Jadwigi z ul. Wojska Polskiego zostanie tymczasowo wprowadzony ruch okrężny.

Wyłączenie sygnalizacji świetlnej i ustawienie minironda na skrzyżowaniu z ul. Wojska Polskiego ma związek z poszerzeniem placu budowy. W poniedziałek zamknięta dla ruchu zostanie bowiem jezdnia w kierunku centrum na 800-metrowym odcinku ulicy Królowej Jadwigi między targowiskiem a aleją Róż.

Tymczasowe rondo umożliwi utrzymanie ruchu we wszystkich kierunkach, natomiast wjazd i wyjazd z ul. 1 Maja będzie możliwy tylko od strony ul. Augustynika. Natomiast przystanek autobusowy w kierunku centrum zostanie zlokalizowany na wysokości stacji paliw Lotos.

– Ruch w obu kierunkach będzie odbywał się jezdnią w kierunku Gołonoga. Kierowcy jadący w stronę centrum wjadą na tę jezdnię z tymczasowego ronda przy targowisku, zaś na jezdnię w kierunku centrum powrócą przed skrzyżowaniem z aleją Róż z wykorzystaniem przejazdu przez torowisko – mówi Bartosz Szewczyk z Wydziały Infrastruktury Miejskiej.

W poniedziałek (29 maja) po południu na skrzyżowaniu ul. Królowej Jadwigi z ul. Wojska Polskiego zostanie tymczasowo wprowadzony ruch okrężny.

Wyłączenie sygnalizacji świetlnej i ustawienie minironda na skrzyżowaniu z ul. Wojska Polskiego ma związek z poszerzeniem placu budowy. W poniedziałek zamknięta dla ruchu zostanie bowiem jezdnia w kierunku centrum na 800-metrowym odcinku ulicy Królowej Jadwigi między targowiskiem a aleją Róż.

Tymczasowe rondo umożliwi utrzymanie ruchu we wszystkich kierunkach, natomiast wjazd i wyjazd z ul. 1 Maja będzie możliwy tylko od strony ul. Augustynika. Natomiast przystanek autobusowy w kierunku centrum zostanie zlokalizowany na wysokości stacji paliw Lotos.

– Ruch w obu kierunkach będzie odbywał się jezdnią w kierunku Gołonoga. Kierowcy jadący w stronę centrum wjadą na tę jezdnię z tymczasowego ronda przy targowisku, zaś na jezdnię w kierunku centrum powrócą przed skrzyżowaniem z aleją Róż z wykorzystaniem przejazdu przez torowisko – mówi Bartosz Szewczyk z Wydziały Infrastruktury Miejskiej.
:)
CYTAT
nasze miasto

Dąbrowa Górnicza w przebudowie. Nowe przystanki w śródmieściu i torowisko. Co jeszcze się teraz zmienia?

(...)
Przebudowę zamkniętego odcinka ulicy Królowej Jadwigi poprzedzi budowa nowej kanalizacji deszczowej. Prace obejmą także m.in. budowę nowej zatoki autobusowej, która powstanie bliżej targowiska – na wysokości wjazdu w ulicę Korczaka. Nowością będą także zjazd i wyjazd na ulicę Królowej Jadwigi z ulicy Orzeszkowej.

– Nowy zjazd z ulicy Królowej Jadwigi powstanie na wysokości ulicy Orzeszkowej, natomiast wyjazd na Królowej Jadwigi zostanie ulokowany na wysokości ulicy Kołłątaja – mówi Zbigniew Kubik, naczelnik Wydziału Inwestycji Drogowych.

Nowe rondo turbinowe przy ul. Tysiąclecia powinno być gotowe przed końcem czerwca, natomiast rondo u zbiegu alei Majakowskiego i Poniatowskiego przed końcem tego roku.

- Podobne terminy zakładamy w przypadku zintegrowanych przystanków. Ten na Manhattanie będzie gotowy do połowy roku, natomiast przystanek zintegrowany przy al. Róż powstanie przed końcem tego roku – zapowiada Piotr Purzyński z Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.
(...)
:)
postępy od nddg snf (51).gif https://www.dabrowa.pl/DG_FOTO_ALBUM/ALBUM/...29_A/index.html
Pieczaraa_
Zdjęcia z przebudowy głównej osi miasta: https://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/w-da...009/zd/82763501
:)
Takie zmiany:

CYTAT
Promowanie zielonej mobilności na terenie Gminy Dąbrowa Górnicza - Etap III: Urząd Miejski 203.280.727,56 zł, PKP PLK S.A 32.399.163,80 zł, Tramwaje Śląskie S.A. 1.057.800,00 zł
Lata realizacji 2020-2024
Rok 2023 zwiększa się poziom finansowania o kwotę 35.000.000,00 zł,
Rok 2024 zmniejsza się poziom finansowania o kwotę 16.416.000,00 zł.
Wprowadza się do planu, z przeznaczeniem na realizację projektów obejmujących: budowę centrum przesiadkowego w rejonie dworca kolejowego PKP Gołonóg w Dąbrowie Górniczej oraz budowę dróg rowerowych i przebudowę infrastruktury drogowej w ciągu ulic: Królowej Jadwigi i Piłsudskiego oraz Sobieskiego i Królowej Jadwigi środki z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
:)
CYTAT
fb MB

Kilometrowy odcinek al. Piłsudskiego – od ronda Budowniczych Huty Katowice do skrzyżowania z ul. Srokowskiego – zyskał właśnie ostatnią, czyli ścieralną warstwę nawierzchni. Ładnie to wygląda, m.in. za sprawą zastosowanej w tym miejscu przez Drogopol nawierzchni z mieszanki SMA, bardziej wytrzymałej i odpornej na różne warunki atmosferyczne 🌨❄🌞🌦
Oczywiście w sieci pojawiły się też heheszki i narzekania. „Głowa boli od takiej roboty” 🤯, „ciekawe, jak to będą naprawiać”, „Dąbrowa Górnicza będzie miała piękną drogę z bijącymi studzienkami”.
Powyższe uwagi dotyczą widocznego na pierwszym zdjęciu włazu studzienki, osadzonego poniżej poziomu ostatniej warstwy ścieralnej. Od razu wyjaśniam, że głowa od tego widoku mnie nie boli i nic nie trzeba będzie naprawiać 🙃 Dlaczego?
Wykonawca stosuje na al. Piłsudskiego tzw. włazy samopoziomujące w technologii bezkołnierzowej. To technologia, która wciąż rozwija się na naszym rynku. Główną jej cechą jest regulacja włazu po ułożeniu ostatniej warstwy bez naruszania jej. Jak? Za pomocą specjalnego podnośnika hydraulicznego.
Sami wiemy, jaką zmorą bywają włazy studzienek kanalizacyjnych. Ta technologia ma temu zapobiegać, a efektem jej stosowania jest wyjątkowa równość warstwy ścieralnej. A dla zainteresowanych – link do filmiku w komentarzu ⬇⬇⬇
PS Włazy za pomocą podnośników będą regulowane w przyszłym tygodniu. Niebawem więc droga zostanie Wam udostępniona


kilka zdjęć snf (51).gif https://www.facebook.com/photo/?fbid=839755...mp;locale=pl_PL

od Gołonoga po Damel już powoli widać jakieś "światełko" smile2.gif
Za to pewnie niedługo wezmą się za rondo w centrum, gdzie pewnie i czekali na wakacje, i mniejszy ruch.
:)
zdjęcia z postępów snf (51).gif https://www.dabrowa-gornicza.pl/galerie/pra...wskich-ulic-11/

nie widać na nich jak przed zasypaniem torów do szyn montują jakieś elementy chyba wyciszające.
szer
Jeszcze wincyj zmian na głównej osi miasta

CYTAT
Marcin Bazylak - Prezydent Dąbrowy Górniczej

Z przebudowywanej właśnie głównej osi miasta znikną istniejące sygnalizacje świetlne 🚦
To oznacza, że poza (wy)budowanymi już rondami, powstaną jeszcze dwa dodatkowe:
➡ na skrzyżowaniu ul. Królowej Jadwigi z ul. Wojska Polskiego
oraz
➡na skrzyżowaniu al. Piłsudskiego z ul. Graniczną 👷👷‍♂
W sumie na niemal 6-kilometrowym odcinku – od granicy z Będzinem do Ronda Budowniczych Huty Katowice – będziemy mieć 10 skrzyżowań o ruchu okrężnym.
Zdecydowaliśmy się na takie rozwiązania, bo ronda w miejscu klasycznych skrzyżowań to najlepszy sposób na usprawnienie i upłynnienie ruchu.
PS Uprzedzając pytania: tak, w kilku miejscach, m.in. przy targowisku, zostawimy sobie techniczną możliwość regulowania ruchu pieszego z użyciem sygnalizatorów.
:)
^^^
to już jakieś szaleństwo biggrin.gif
Swoją drogę kolejne zmiany w projekcie, jak z przejściami podziemnymi.

We wszystkim rozsądny jest jakiś umiar, a tu będą a tu będziemy mieli co 200-300 m. Ronda to super rozwiązania ale nie zawsze i nie wszędzie. I co rozumiemy przez płynność? Na rondach płynność to chyba będzie w nocy. W wielu dużych miastach da się ustawić sygnalizację świetlną tak, że na głównym ciągu można i przejechać nawet kilkanaście skrzyżowań z rzędu na zielonym. Czy lepiej raz na jakiś czas zatrzymać się i ruszyć i jechać dalej czy lepiej przed każdym rondem posuwać się powoli do przodu, zatrzymując i ruszając po jednym samochodzie, i takie powtórki co kilkaset metrów? Do tego wielu niezdarnych kierowców nie potrafiących płynnie poruszać się po rondach i włączać do ruchu + "eLki".
Do tego nie wiemy czy na przejazdach tramwajowych będzie wzbudzana sygnalizacja przejazdowa, jak w Gołonogu (normalnie migająca). Jeśli nie to tramwaje sobie też postoją co kawałek, a wielu kierowców będzie robiło zamieszanie i będzie przepuszczało tramwaje, wtedy gdy nie mają one pierwszeństwa. Nie wiem jak można mieć prawko i nie ogarniać w którym miejscu ronda tramwaj ma pierwszeństwo, a wielu myśli że przed rondem też ma i się zatrzymują.
Cały czas było info, że przejścia dla pieszych naziemne będą też w tych miejscach gdzie są już sygnalizacje i to nie kłopot dla płynności je dodać. A teraz się odmieniło. W wielu miejscach i tak powinny być sygnalizacje dla pieszych. Na pewno nie tylko przy targowisku, ale i w centrum. Tylko jaki ma sens rondo przy Poniatowskiego skoro i tak będzie sygnalizacja dla pieszych? Przecież gdy zaraz za rondem będzie czerwone to całe rondo stanie, a przypadku skrzyżowania byłby dalej ruch tylko na innym kierunku. Nie wiem gdzie tu sens, gdzie logika.
I co to za komfort takie krążenie co kawałek? Szczególnie "przyjemne" dla pasażerów przechylających się na rondach autobusów. Starsza osoba ledwo się może utrzymać na nogach.
Obyśmy nie cierpieli przez dobry "PR" - "zlikwidowaliśmy wszystkie sygnalizacje, upłynniliśmy ruch".
Nie jestem przeciwnikiem rond, ale tu może już być chyba przesada.

Te pozostałe nowe ronda to pewnie turbinowe. Oby przez to ne zwężali przed nimi dróg, tam gdzie jeszcze miały być wcześniej odcinki po 3 pasy.

A na skrzyżowaniach z Wojska Polskiego i Graniczną już przecież zrobiono przejazdy przez torowiska jak dla zwykłych skrzyżowań, a w drugim przypadku są i krawężniki. Będą to teraz rozwalać, bo nagle zmieniono zdanie? Torowiska tez już tam zrobione. Nawet jak zachowają i dołożą przejazdy obok to już nie będzie to symetryczne i takie prowizorki na stałe. Jedynie to rozwalić to co zrobione, żeby miało to ręce i nogi. Chyba nie wpadlii na pomysł, że to rondo będzie od Granicznej aż do zjazdu do komendy i trzeba by było tak nadrabiać.
W stronę Gołonoga po stronie Damelu można spokojnie zrobić 2 pasy do jazdy prosto, a lewy do "skręcania".


i

CYTAT
naszemiasto

Dąbrowa Górnicza: powrót tramwajów do miasta przesunięty. Finał inwestycji jednak blisko. Co jeszcze trzeba zrobić?

o największa od lat 70. minionego wieku inwestycja tramwajowa w Dąbrowie Górniczej. Trwa wymiana prawie 5 km torowiska (10 km toru pojedynczego), przebiegającego przez środek miasta. Prace powoli zmierzają do końca. Ustaliliśmy też, że planowany na sierpień powrót składów tramwajowych nieco się opóźni. Kiedy zatem pasażerowie znów skorzystają z tego środka transportu?

Nowe torowisko tramwajowe w Dąbrowie Górniczej ułożone prawie w całości

Przebudowa całego torowiska tramwajowego to duże wyzwanie, zwłaszcza, że trzeba wymienić szyny w obie strony (w stronę Będzina i byłej Huty Katowice) na odcinku wspomnianych 5 kilometrów, od pętli przy ul. Sobieskiego aż do ul. Kasprzaka. Do tego cała inwestycja toczy się na głównej osi komunikacyjnej miasta, gdzie ruch pojazdów osobowych oraz autobusów komunikacji miejskiej jest największy.

Inwestycja rozpoczęła się jesienią 2021 roku od usunięcia starych torów. Na odcinku od pętli przy ul. Sobieskiego do Alei Róż aktualnie trwają prace związane z montażem sieci trakcyjnej. Nowe torowisko jest już ułożone, poza odcinkiem na rondzie w centrum, gdzie prace nadal trwają. W ramach robót drogowych do wymiany jest przejazd w śródmieściu.

W ramach drugiego zadania, obejmującego odcinek od Alei Róż do ul. Kasprzaka, rozwieszona została natomiast cała sieć trakcyjna.

- Pozostaje jeszcze kwestia końcowej jej regulacji, co zostało zaplanowane na sierpień. Torowisko jest ułożone, pozostały kwestie wykończenia torowiska na niektórych odcinkach, czyli wkładki w komory łubkowe szyn, zasypka tłuczniem ? mówi Joanna Olszówka, kierownik działu public relations w spółce Tramwaje Śląskie.

Wymieniane jest tutaj także torowisko na rondach, do wykonania pozostało torowisko na rondzie Tysiąclecia.

W lipcu i sierpniu zajmująca się całością tej inwestycji krakowska firma ZUE będzie wykonywała prace związane z siecią trakcyjną i jej regulacją, budową peronów i torowisk na skrzyżowaniach.

Nowe torowisko tramwajowe w Dąbrowie Górniczej poprawi komfort podróżowania

Nowe torowisko, nowe perony oraz dwa nowe, wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe zdecydowanie mają poprawić komfort podróży dla pasażerów

- Nowe torowisko oznacza, że będzie ciszej i bezpieczniej. Przebudowane zostaną perony przystankowe co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z tramwaju. To również wiąże się to z podniesieniem bezpieczeństwa i komfortu dla pasażerów ? tłumaczy Joanna Olszówka.

Zostaną też przebudowane przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerów. Pojawią się nowe wiaty przystankowe.
A kiedy w takim razie tramwaje wrócą do Dąbrowy Górniczej. Początkowo było to zapowiadane na sierpień, ale te ustalenia nie są już aktualne.

- Planowany termin wznowienia ruchu tramwajowego to początek września ? deklaruje Joanna Olszówka.

Zakończenie wszystkich prac zostało natomiast zaplanowane w sierpniu.

Nowe torowisko tramwajowe w Dąbrowie Górniczej: ile to wszystko kosztuje?

Inwestycje w Dąbrowie Górniczej realizowane są w ramach projektów pn.: ?Zintegrowany Projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko - Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego ? etap I oraz etap II? współfinansowanych przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Pierwsze z tych przedsięwzięć trwało od stycznia 2019 do sierpnia 2020 roku. Wówczas przebudowane zostało torowisko tramwajowe w ciągu ul. Kasprzaka w Dąbrowie Górniczej, od skrzyżowania ul. Piłsudskiego i ul. Kasprzaka do skrzyżowania ul. Kasprzaka i ul. Zaplecze. Całość prac kosztowała 53 mln 604 tys. 717,50 zł, a dofinansowanie z UE wyniosło 65 procent.

Dwa kolejne zadania właśnie trwają i zmierzają do końca. Przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ul. Sobieskiego i ul. Królowej Jadwigi w Dąbrowie Górniczej, od pętli KWK Paryż do Al. Róż ma kosztować 26 mln 296 tys. 666,02 zł. Dofinansowanie z UE wyniesie około 65 procent wszystkich kosztów.

Z kolei przebudowa torowiska wydzielonego w ciągu ulicy Królowej Jadwigi i ul. Piłsudskiego w Dąbrowie Górniczej na odcinku od Al. Róż do ul. Kasprzaka to wydatek w wysokości 20 mln 177 tys. 403,55 zł, a dofinansowanie z funduszy UE też ma wynieść około 65 procent.

- W związku z rozliczeniem powykonawczym zadań jeszcze trwających całkowita wartość inwestycji wraz z dofinansowaniem będzie znana po ich zakończeniu i końcowym rozliczeniu ? wyjaśnia Joanna Olszówka.


"Zakończenie wszystkich prac zostało natomiast zaplanowane w sierpniu." - to chodziło pewnie o torowe, żeby mogły wrócić tramwaje


Żeby mogły do nas wjechać potem nowe tramwaje to równie ważne jest, aby wymieniono tory w Będzinie na Kołłątaja. Na odcinku Od Koszelewa do Sienkiewicza w Będzinie po rozebraniu jednego toru wszystko stanęło chyba już dłużej niż od roku. Tam są chyba jakieś problemy z pozwoleniami i spór. Będzin wydał zgodę, a droga wojewódzka w powiecie ziemskim nie jest zarządzana przez powiat, a województwo.
Za to w weekend na innym odcinku Kołłątaja od zamku w stronę DG robili przekierowanie z 2 torów na jeden, co oznacza pewnie wkrótce rozpoczęcie prac. Tu się jakoś dogadali? To może i na tamtym opuszczonym też się zacznie?
Sebastian22
^^ No oby oby bo co z tego jak w DG będą fajne tory jak w Będzinie ciągle rozkopane. Kiedyś Prezydent wspominał że Będzin obiecał że się wyrobią ale wiadomo jak to bywa z obietnicami.
To chyba na dniach zniknie reszta kładki przy H. Bankowej oraz w końcu zapowiadana likwidacja kładki do CH Pogoria.
Zibar
Ja jestem na NIE. Nie podoba mi się ten pomysł i jego realizacja.

CYTAT
Znika "kultowa" kładka do CH Pogoria! Początek wyburzania we wtorek 11 lipca. Jak to będzie wyglądało?

Kładka do Centrum Handlowego Pogoria w Dąbrowie Górniczej przechodzi do historii! We wtorek 11 lipca rozpoczyna się jej rozbiórka, która ma potrwać do czwartku 13 lipca. Wejście na górę nie będzie już możliwe, ma pojawić się zastępcze przejście w poziomie jezdni. - Szkoda, wielka szkoda, że tak się to kończy – podkreślają zgodnie dąbrowianie, którzy w przeważającej większości są przeciwni rozbiórce kładki i skierowaniu ruchu pieszego na jezdnię.

Kładka do Centrum Handlowego Pogoria: rozbiórka kawałek po kawałku

Kładka pomiędzy ul. 3 Maja i Sobieskiego przez prawie 15 lat zdążyła wpisać się na stałe w miejski krajobraz. Teraz rozbierana będzie kawałek po kawałku. 11 lipca ma się rozpocząć rozbiórka schodów, od strony ulicy 3 Maja.

- W pierwszym etapie kładka zostanie „rozcięta” w obrębie dylatacji i połączeń montażowych. Tak przygotowane segmenty zostaną za pomocą żurawi budowlanych przeniesione na stronę rozebranego dojazdu do CH Pogoria. Tam elementy betonowej wylewki na przęsłach zostaną rozkute, zaś stalowa konstrukcja zostanie rozebrana na mniejsze elementy – mówi Piotr Purzyński, p.o. rzecznika prasowego Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.

- Następnie zostaną rozcięte oraz zdemontowane podpory kładki, winda oraz fundamenty podpór. Ostatnie zostaną rozkute za pomocą koparek uzbrojonych w osprzęt wyburzeniowy – dodaje.

Cała operacja wygląda na dość skomplikowaną, ale podczas prac ruch ma odbywać się normalnie. Część całego przedsięwzięcia została zaplanowana na godziny nocne, kiedy samochodów i pieszych jest na ulicach znacznie mniej. Choć pojawią się pewnie pewne ograniczenia, co będzie też wynikało z konieczności demontażu głównych elementów całej konstrukcji.

Kładka do Centrum Handlowego Pogoria: „kładka” się przyjęła, dąbrowianie ją polubili

Centrum Handlowe Pogoria po raz pierwszy otworzyło swoje podwoje w listopadzie 2008 roku, a dwa lata później klienci mogli zrobić pierwsze zakupy w sąsiednim OBI. Kilka razy modernizowana była infrastruktura tego obiektu, był m.in. rozbudowywany. Zmieniała się także przez te wszystkie lata liczba i układ miejsc parkingowych.

Zawsze jednak stałym elementem była kładka, dzięki której bezkolizyjnie piesi i klienci CH Pogorii mogli się tam dostać, bez konieczności wchodzenia na jezdnię, między pojazdy oraz tramwaje, które poruszają się dołem. Aż w końcu tak właśnie się stanie i nadeszła ta zapowiadana przez miasto zmiana.

Wielu dąbrowian miało nadzieję, że do tego jednak nie dojdzie, czemu dawali i dają cały czas wyraz w licznych sondach, konsultacjach, komentarzach w mediach społecznościowych. Jak podkreślają, kładka to estetyczny i przede wszystkim bezpieczny element organizacji ruchu pieszego w śródmieściu.

- Wystarczy wejść na kładkę od strony ul. 3 Maja i bezpośrednio wchodzimy do Centrum Handlowego Pogoria. Człowiek nie musi się martwić, czy jadą samochody, czy jedzie tramwaj, zdążę, nie zdążę przejść przez jezdnię. Przez tyle lat kładka służyła wszystkim z powodzeniem, że nie widzę powodu, by ją teraz rozbierać – podkreśla Adam Jaroszewski, mieszkaniec śródmieścia.

Dąbrowianie argumentują m.in. że przejście w poziomie jezdni, które ma zastąpić kładkę, spowoduje w śródmieściu większe korki, a co się z tym wiąże samochody w nich stojące będą zatruwać powietrze w ścisłym centrum. A tam też, m.in. przy ul. Sobieskiego czy Kościuszki mieszka wiele rodzin. Poza tym przechodzenie przez jezdnię nie jest ich zdaniem bezpieczne, a na przejściach dla pieszych często dochodzi do wypadków i niebezpiecznych sytuacji. Szczególnie tam, gdzie codziennie przejeżdża kilka tysięcy samochodów. A tak właśnie jest w centrum. Tam nie tylko mieszkają dąbrowianie, ale także są liczne instytucje kultury, jak Pałac Kultury Zagłębia, Miejska Biblioteka Publiczna, Kino Helios w CH Pogoria, Fabryka Pełna Życia, która ma stać się nowym śródmieściem. Mają tam powstać nowe mieszkania, atrakcje dla mieszkańców. Nie mówiąc już o tym, co podkreślają dąbrowianie, że do ścisłego śródmieścia muszą dojechać handlowcy, zaopatrzenie sklepów, taksówki.

Niektórzy nie mają jednak większego sentymentu do tego sporego, charakterystycznego dla miasta obiektu inżynierskiego. - Nie będzie już kładki? A to może i lepiej. Łatwiej będzie przejść na drugą stronę, bez schodów – przyznaje pani Maria, którą spotkaliśmy w śródmieściu.

Miasto uważa, że kładka do Centrum Handlowego Pogoria jest zbędna, a lepsze będzie przejście naziemne

Miasto nie dało się jednak przekonać. Postawiło na całkiem inną wizję, tego, jak ma teraz wyglądać poruszanie się w centrum. Władze lokalne nie kryły i nie kryją tego, że chcą, by kierowców w ścisłym centrum było po prostu mniej.
Temu właśnie służy m.in. nowa obwodnica, dzięki której od kilku miesięcy można dojechać od strony Będzina do dworca kolejowego czy CH Pogoria, całkowicie omijając ulicę Sobieskiego. Dalej można jechać w kierunku ul. Poniatowskiego, nie wjeżdżając do centrum.

Właśnie dlatego zamiast kładki nad ulicą Sobieskiego miasto zaproponowało wyniesione przejście dla pieszych, które w poziomie jezdni będzie prowadziło bezpośrednio z ul. 3 Maja do OBI oraz sklepów w dąbrowskiej galerii handlowej. Do tego dojdzie częściowa zmiana geometrii istniejącego układu drogowego, szczególnie przebiegu jezdni i pasów dzielących. Skrzyżowanie ul. Sobieskiego z ul. Chopina zostanie całkowicie przebudowane na rondo. A do tego przebudowane zostaną przystanki „Dąbrowa Górnicza Huta Bankowa” i „Dąbrowa Górnicza Centrum”, a całkiem nowy przystanek tramwajowy powstaje przy Centrum Handlowym Pogoria.

- Likwidując tę kładkę, a także kilka przejść podziemnych w mieście, a niektóre z nich nie były wcale uczęszczane przez przechodniów, likwidujemy bariery architektoniczne. Łatwiej będzie teraz dostać się z ul. 3 Maja do Centrum Handlowego Pogoria osobom starszym, osobom z niepełnosprawnościami a także rodzicom z wózkami - argumentuje zmiany Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

- Dotychczas, by przejść kładką do CH Pogoria, trzeba było pokonać 100 metrów oraz 100 schodów, a po zmianach będzie to tylko 30 metrów. Po drodze będzie też przystanek tramwajowy - dodaje.

Okazuje się jednak, że nikt nie może tak naprawdę przewidzieć, jak będzie wyglądała komunikacja w centrum, po skierowaniu ruchu pieszego na ul. Sobieskiego. Być może faktycznie będą się tworzyły korki, będą utrudnienia, więc miasto już teraz ma plan B. Jest nim zamontowanie w miejscu byłej wkrótce kładki sygnalizacji świetlnej przy przejściu dla pieszych.

- Zostawiamy sobie taką możliwość, ale tylko dla ruchu pieszych - zapowiada Marcin Bazylak.

W centrum pojawia się też coraz więcej ścieżek rowerowych, co także ma zachęcić dąbrowian do podróżowania jednośladami. Nowe torowisko tramwajowe, które powstało w całym mieście (tramwaje mają wrócić na tory we wrześniu) to z kolei bardziej komfortowe przejazdy tym środkiem komunikacji. Miasto zachęca też do przesiadki z samochodów do komunikacji miejskiej.
Grzegorz-dg
Mnie też ta decyzja o wyburzeniu kładki się nie podoba powinna zostać. A co do remontów torów w Będzinie ich stan techniczny taki jest że musi być remont generalny całego odcinka.
:)
Ja już wiele razy pisałem co o tym myślę. Do tej pory nie znalazłem żadnego racjonalnego wytłumaczenia tej decyzji z UM angry2.gif
Mógł być wybór, tym bardziej, że w planach przejście dla pieszych nawet nie będzie w tym miejscu gdzie kładka ale obok. Wystarczyło zlikwidować kłopotliwą windę, dodać przejście dla pieszych, a dla sprawnych fizycznie zostawić wybór. Rozwiązania mogły współistnieć. Do tego na przejściu dla pieszych byłby wtedy mniejszy ruch. I jak wyliczyli te 30 vs 100 m ? biggrin.gif Pewnie wliczone dla kładki od początku schodów do wejścia do drzwi wejściowych do CH, a dla przejścia sama szerokość jezdni i torowiska a reszta to teleportacje. Takie tłumaczenia to obraza inteligencji odbiorców.
Jedyny problem jaki widzę, to po przesunięciu jezdni i torowiska na północ, w stronę Będzina byłby pod kładką 1 pas prosto, a prawy do wjazdu do CH bo inaczej nie byłoby miejsca. Ale to by od tej strony wystarczyło a dla pieszych nawet lepiej i bezpieczniej. A za kładką pas włączający z wyjazdu z CH Pogoria przywracałby znowu 2 pasy w stronę Będzina. Tak bym to rozwiązał.
No to znika jeden z niewielu charakterystycznych elementów w tym smutnym mieście. Zniszczona przy tym koncepcja architektoniczna CH, w której ten krąg stanowił całość z kładką. Teraz to będzie taki "kikut".

A remont torowiska w Będzinie to własnymi siłami TŚ. Wymiana torowiska ale to najważniejsze i w najgorszym stanie. Zakres bez porównania z tym co się dzieje w DG, gdzie wszystko nowe.
Pieczaraa_
Moim zdaniem powinna być i kładka, i przejście dla pieszych. Jeśli ktoś by chciał od razu się dostać na piętro +1 Pogorii, to mógłby bezkolizyjnie przejść kładką nad drogą. Z kolei jeśli ktoś chciałby się dostać na przystanek tramwajowy, parter Pogorii, lub w stronę parku śródmiejskiego, mógłby skorzystać z przejścia dla pieszych. Takie rozwiązanie z mojej perspektywy wydaje się być najbardziej rozsądne.
:)
Będzie się można chwalić dla PR jak radykalnie i bezkompromisowo uporano się ze wszystkimi przejściami podziemnymi, sygnalizacjami (chociaż za to będą musiały pewnie powstać inne na przejściach), kładkami. No wzór zarządzania i nowoczesności. A po wszystkim powiedzą, że jest ekstra, mieli rację ze wszystkim, a wszyscy wcześniej krytykujący przyznali teraz rację i niepotrzebnie się obawiali. Są trendy, a reszta zacofani i pewnie boją się zmian, i do jednego worka, że nie chcieli nowoczesnego miasta z ograniczeniem samochodów w centrum itp biggrin.gif A w rzeczywistości nowe chodniki węższe niż tamte po PRL.
Z tą kładką miałem do końca nadzieję na jakąś refleksję i otrzeźwienie, ale zabrnęli i doprowadzili do końca. Demontaż kładki to też koszt.
Sebastian22
To że kładka będzie rozbierana mówiono od samego początku - dla mnie ani nie jest to ładne ani praktyczne.
luket
Ta kładka od początku była sierotą. Ani miasto, ani Pogoria nie czuły się za nią odpowiedzialne, więc przez te 15 lat ani winda nie działała, a sama konstrukcja stała się niebezpieczna (na całej długości jest obecnie zabezpieczona siatką od spodu). W takiej postaci - niech znika. Jeśli faktycznie oczekiwania się sprawdzą i będzie tam mniejszy ruch aut, będzie naprawdę lepiej dla pieszych.
Pieczaraa_
CYTAT(luket @ śro, 12 lip 2023 - 14:23) *
Ta kładka od początku była sierotą. Ani miasto, ani Pogoria nie czuły się za nią odpowiedzialne, więc przez te 15 lat ani winda nie działała, a sama konstrukcja stała się niebezpieczna (na całej długości jest obecnie zabezpieczona siatką od spodu). W takiej postaci - niech znika. Jeśli faktycznie oczekiwania się sprawdzą i będzie tam mniejszy ruch aut, będzie naprawdę lepiej dla pieszych.

To prawda - kładka od długiego już czasu była w fatalnym stanie technicznym, mam wrażenie że wszelkie remonty tylko pogarszały sprawę. Prędzej czy później trzeba by było ją rozebrać bo nie została by dopuszczona do użytku. Miasto pewnie woli ją zniszczyć i mieć problem z głowy.
:)
^^^
co takiego fatalnego? Bez przesady z kosztami naprawy takiego kawałka nawierzchni.

CYTAT
naszemiasto

Dąbrowa Górnicza. Demontaż kładki do CH Pogoria - zdjęcia. Będą utrudnienia dla kierowców. Popierasz jej likwidację? SONDA

Dąbrowa Górnicza. Trwa demontaż kładki prowadzącej do Centrum Handlowego Pogoria nad ruchliwą ulicą Sobieskiego w centrum miasta. W środę 12 lipca wycięty i usunięty został jeden z jej fragmentów. Główne prace planowane są w nocy z czwartku na piątek (z 13 na 14 lipca), co będzie związane z utrudnieniami dla kierowców.

Kładka do Centrum Handlowego Pogoria znika. Będą utrudnienia dla kierowców

Kładka pomiędzy przez prawie 15 lat prowadziła z ulicy 3 Maja wprost do Centrum Handlowego Pogoria. Można było od razu, nie schodząc w dół, wejść na pierwsze piętro galerii handlowej, gdzie mieści się między innymi strefa gastronomiczna oraz kino Helios. Obecnie kładka jest już niedostępna. We wtorek 11 lipca rozpoczął się demontaż tego obiektu.

Na początek wycięty został fragment konstrukcji pomiędzy schodami od strony ul. 3 Maja a dalszą częścią w kierunku CH Pogoria. Cały teraz został ogrodzony i odpowiednio oznakowany. Widnieją tam tablice, informujące o tym, że to teraz plac budowy.

- W pierwszym etapie kładka zostanie ?rozcięta? w obrębie dylatacji i połączeń montażowych. Tak przygotowane segmenty zostaną za pomocą żurawi budowlanych przeniesione na stronę rozebranego dojazdu do CH Pogoria. Tam elementy betonowej wylewki na przęsłach zostaną rozkute, zaś stalowa konstrukcja zostanie rozebrana na mniejsze elementy ? informował wczoraj Piotr Purzyński, p.o. rzecznika prasowego Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.

- Następnie zostaną rozcięte oraz zdemontowane podpory kładki, winda oraz fundamenty podpór. Ostatnie zostaną rozkute za pomocą koparek uzbrojonych w osprzęt wyburzeniowy ? dodał.

Główna część prac przy demontażu kładki zaplanowana została na godziny nocne z czwartku na piątek (z 13 na 14 lipca). Wtedy ogromny dźwig uniesie pocięte fragmenty konstrukcji, odstawiając je we wcześniej przygotowane miejsce. Cała operacją będzie skomplikowana, a to oznacza utrudnienia dla kierowców. Kierowani będą wówczas objazdami, a przejazd ulicą Sobieskiego nie będzie możliwy.

Kładka do Centrum Handlowego Pogoria: 15 lat i koniec. Teraz przejście przez jezdnię

Centrum Handlowe Pogoria po raz pierwszy otworzyło swoje podwoje w listopadzie 2008 roku, a dwa lata później klienci mogli zrobić pierwsze zakupy w sąsiednim OBI. Kładka przez te wszystkie lata służyła pieszym i klientom CH Pogoria, bowiem bezkolizyjnie mogli się dostać na drugą stronę ulicy i do galerii handlowej, bez konieczności wchodzenia na jezdnię.

Teraz wszystko się zmieni, a ruch pieszy zostanie skierowany właśnie na ulicę Sobieskiego. Miasto zaproponowało- w zamian wyniesione przejście dla pieszych, które w poziomie jezdni będzie prowadziło bezpośrednio z ul. 3 Maja do OBI oraz sklepów w dąbrowskiej galerii handlowej. Do tego dojdzie częściowa zmiana geometrii istniejącego układu drogowego, szczególnie przebiegu jezdni i pasów dzielących. Skrzyżowanie ul. Sobieskiego z ul. Chopina zostanie całkowicie przebudowane na rondo. A do tego przebudowane zostaną przystanki ?Dąbrowa Górnicza Huta Bankowa? i ?Dąbrowa Górnicza Centrum?, a całkiem nowy przystanek tramwajowy powstaje przy Centrum Handlowym Pogoria.

- Likwidując tę kładkę, a także kilka przejść podziemnych w mieście, a niektóre z nich nie były wcale uczęszczane przez przechodniów, likwidujemy bariery architektoniczne. Łatwiej będzie teraz dostać się z ul. 3 Maja do Centrum Handlowego Pogoria osobom starszym, osobom z niepełnosprawnościami a także rodzicom z wózkami ? argumentował wczoraj zmiany Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.
- Dotychczas, by przejść kładką do CH Pogoria, trzeba było pokonać 100 metrów oraz 100 schodów, a po zmianach będzie to tylko 30 metrów. Po drodze będzie też przystanek tramwajowy ? dodał.

Okazuje się jednak, że nikt nie może tak naprawdę przewidzieć, jak będzie wyglądała komunikacja w centrum, po skierowaniu ruchu pieszego na ul. Sobieskiego. Być może faktycznie będą się tworzyły korki, będą utrudnienia, więc miasto już teraz ma plan B. Jest nim zamontowanie w miejscu byłej wkrótce kładki sygnalizacji świetlnej przy przejściu dla pieszych.

- Zostawiamy sobie taką możliwość, ale tylko dla ruchu pieszych - zapowiada Marcin Bazylak.

W Dąbrowie Górniczej trwa demontaż ogromnej kładki nad ulicą Sobieskiego w centrum miasta

Takie rozwiązanie może też zostać zastosowane przed rondem u zbiegu ulic Poniatowskiego, Piłsudskiego i al. Majakowskiego, które zastąpi tam skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. Dlaczego? Bo w dni targowe setki, a czasem tysiące osób pokonują ul. Piłsudskiego, by dostać się na Targowisko Miejskie.


zdjęcia snf (51).gif https://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/likw...019/zd/83457455

Myślą - pokrzyczą chwilę i zapomną. I właściwie mają z tym rację, bo tak przecież będzie.

Mimo wszystko, czasami mam inne zdanie na niektóre tematy ale obecny prezydent DG ma swoją wizję i nie ulega presji. I ta cecha mi się podoba. Bez tego nie da się robić wielkich zmian i iść do przodu. Im większa zmiana tym zawsze też większa krytyka. To co się w miastach staje później ich symbolem i tez jest niebanalne, na początku spotyka się z powszechną krytyką. Mam nadzieję, że zostanie to wykorzystane w przyszłości dla rozwoju maista i powstanie coś, dzięki czemu miasto się wyróżni. Mam na myśli przyszłość centrum i i jego zabudowę.
danielmdc
W światku budowlanym krąży informacja że odcinek będziński będzie remontowany. Wersje są dwie. Pierwsza od "Nerki" do granicy z Dąbrową a druga od M1 do granicy z Dąbrową. Nawet kwota przetargu się przewija coś koło 120 mln. Zobaczymy czy to prawda.
luket
CYTAT(:) @ pią, 14 lip 2023 - 13:51) *
^^^
co takiego fatalnego? Bez przesady z kosztami naprawy takiego kawałka nawierzchni.


Na praktycznie całej długości kładka była zabezpieczona siatką od spodu. Wszystko się sypało. Oznacza to, że praktycznie cała nawierzchnia nadawała się do gruntownej i natychmiastowej wymiany. Po tych latach chyba nie powinno to tak wyglądać. Do tego winda. Bądźmy szczerzy, jeśli od 15 lat kładka nie miała gospodarza, to raczej nie było co liczyć na to, że ktoś się za nią weźmie.
:)
^^^
no właśnie sama nawierzchnia. Winda inny temat i można było zdemontować. I tak nie ma co już dyskutować "nad rozlanym mlekiem"

CYTAT
fb MB

W poniedziałek rozpocznie się budowa drugiej połówki ronda na skrzyżowaniu al. Piłsudskiego z ulicą Tysiąclecia. Przy tej okazji udostępnimy Wam przebudowaną już jezdnię w kierunku centrum od ulicy Kasprzaka do ulicy Morcinka 🙂
🔜 Niebawem, bo z początkiem sierpnia, udostępnimy Wam kolejny przebudowany odcinek jezdni w kierunku centrum - od ulicy Morcinka do alei Poniatowskiego.
Natomiast z powodu wspomnianej na wstępie budowy ronda, drogowcy zamkną jutro 🚧 wlot w ulicę Tysiąclecia (w kierunku WORD-u). Objazd 🚘🚍 w kierunku ulicy 11 Listopada zostanie wytyczony przez ulice Kasprzaka i Kosmonautów


zdjęcia snf (51).gif https://www.facebook.com/photo/?fbid=848892...mp;locale=pl_PL
Zibar
CYTAT
Dąbrowa Górnicza. Nowy fragment al. Piłsudskiego otwarty dla kierowców. Budują rondo, są też kolejne objazdy

Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej: kierowcy pojadą nową drogą

Rozpoczęcie prac przy budowie drugiej części nowego ronda w dąbrowskiej dzielnicy Gołonóg będzie wiązało się ze sporymi zmianami dla zmotoryzowanych użytkowników dróg. Będą mogli jechać przebudowaną już jezdnią w kierunku centrum od ulicy Kasprzaka do ulicy Morcinka.

Niebawem, bo z początkiem sierpnia, udostępnimy kolejny przebudowany odcinek jezdni w kierunku centrum - od ulicy Morcinka do alei Poniatowskiego -informuje Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Budowa wspomnianego ronda spowoduje natomiast zamknięcie wlotu w ulicę Tysiąclecia, w kierunku Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego. Objazd w kierunku ulicy 11 Listopada zostanie wytyczony przez ulice Kasprzaka i Kosmonautów.

Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej: trwa przebudowa całego układu komunikacyjnego

Prace drogowców w Dąbrowie Górniczej-Gołonogu są częścią przebudowy całego układu komunikacyjnego na głównych drogach prowadzących przez miasto, a więc ul. Sobieskiego, Królowej Jadwigi i Piłsudskiego. Jednocześnie Tramwaje Śląskie modernizują na tym prawie 5-kilometrowym odcinku całe torowisko. Zostało ono już wymienione na nowe, trwają prace przy montażu trakcji i budowie wspólnych przystanków autobusowo-tramwajowych. Składy tramwajowe mają się natomiast pojawić w mieście ponownie we wrześniu.

W ramach Zadania 2.5 (od pętli tramwajowej przy PUP do alei Róż) i 2.6 (od al. Róż do ronda Budowniczych Huty Katowice) zostanie przebudowany ciąg komunikacyjny w ulicach: Jana III Sobieskiego, Królowej Jadwigi i Józefa Piłsudskiego wraz z linią tramwajową, znajdująca się w pasie rozdzielającym. Przebudowywane są chodniki i obiekty inżynieryjne, budowane są drogi dla rowerów.

Wykonywana jest już część rond: Morcinka, Tysiąclecia, Merkury, Graniczna. W ramach wprowadzonych tymczasowych organizacji ruchu przystanki autobusowe zostały przeniesione, tak aby znaleźć się w pobliżu dotychczasowych lokalizacji. Pasażerowie korzystają z komunikacji autobusowej.

- Przywrócenie komunikacji tramwajowo-autobusowej i uruchomienie wspólnych przystanków planuje się na ostatni tydzień sierpnia lub pierwszy tydzień września. Na wybranych odcinkach będą kontynuowane roboty drogowe, w tym brukarskie, co może powodować lokalne utrudnienia w dostępie do infrastruktury komunikacyjnej – informuje Piotr Purzyński, p.o. rzecznika prasowe Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.

Ruch samochodowy aktualnie jest prowadzony jedną jezdnią dwukierunkowo naprzemiennie. Umożliwia to prowadzenie robót na zamkniętej jezdni i utrzymanie ruchu na drugiej. Przejazd z jednej jezdni na drugą odbywa się poprzez przejazdy wykonane w pasie rozdzielającym. Przejazd w obrębie przebudowywanego ciągu komunikacyjnego jest utrzymany na całości budowy. Brak jest dodatkowych objazdów, kierujących ruch bypassami.

Wszystkie prace mają się zakończyć w 2023 roku. Będą kosztowały łącznie ponad 95 mln zł. Projekt współfinansowany jest z funduszy budżetu UE (w ramach RPO WSL na lata 2014-2020). Kwota dofinansowania zgodnie z zawartą umową to 87 mln 833 tys. 468,20 zł


Powiedzcie mi co ma być z remontem/przebudową przejścia podziemnego w centrum?
Burzą wejście zlikwidowanego przystanku, wymurowali ścianki, ale równocześnie przykręcili jakieś ohydne blachy przy stropie nad a obok uzupełniają jakimś betonem ubytki w nawierzchni. Czyżby nie planowano na dniach generalnej przebudowy? Przecież to przejście to jest dramat. Nadaj się tylko do wyburzenia i ponownego wybudowania jak na Manhattanie.
:)
CYTAT(danielmdc @ pią, 14 lip 2023 - 18:33) *
W światku budowlanym krąży informacja że odcinek będziński będzie remontowany. Wersje są dwie. Pierwsza od "Nerki" do granicy z Dąbrową a druga od M1 do granicy z Dąbrową. Nawet kwota przetargu się przewija coś koło 120 mln. Zobaczymy czy to prawda.


Ale to pewnie dotyczy przebudowy dróg bo taki temat jest już od kilku lat. Tory wzdłuż Kołłątaja to remontują TŚ własnymi siłami, chociaż z powodu sporu i procedur od bardzo dawna utknęło.
To o czym pisałem zostało wyjaśnione przez ZTM i nie chodzi o remont kolejnego odcinka ale:
CYTAT
W związku z remontem obiektów mostowych nad rzeką Przemszą i linią kolejową w Będzinie


A chyba niedługo szykują też remont wiaduktu tramwajowego nad DK86 i tam chyba całkiem zawieszona zostanie komunikacja tramwajowa do Czeladzi.

i wczorajsze:

CYTAT
fb MB

Przekierowaliśmy dziś ruch na przebudowany kilometrowy odcinek al. Piłsudskiego w kierunku centrum - między ulicami Kasprzaka i Morcinka.
Przy tej okazji bardzo Was proszę, zwracajcie uwagę na znaki. Od dziś na nowym rondzie, które powstało na skrzyżowaniu alei Piłsudskiego z ulicami Morcinka i Leśną, obowiązuje już ruch okrężny ??????????
Przypominam, że od dziś zamknięty jest ?? skręt w prawo z alei Piłsudskiego w ulicę Tysiąclecia. W kierunku WORD-u i ul. 11 Listopada można dojechać przez ulicę Kosmonautów.


foty snf (51).gif https://www.facebook.com/photo/?fbid=849805...mp;locale=pl_PL

CYTAT
nasze miasto

Nie ma już kładki do CH Pogoria w Dąbrowie Górniczej! Wejdziemy na I piętro galerii handlowej? Będą zmiany?

Dąbrowa Górnicza. Zdemontowana została kładka nad ruchliwą ul. Sobieskiego, prowadząca do CH Pogoria. We wtorek 18 lipca na miejscu trwa jeszcze usuwanie pozostałości całej konstrukcji. Jak zatem teraz klienci będą mogli korzystać z Centrum Handlowego Pogoria? Czy wejście na poziom pierwszego piętra będzie nadal dostępne?

Kładka do Centrum Handlowego Pogoria zniknęła. Tną ją na kawałki

Duża operacja logistyczna, jaką był demontaż ogromnej kładki do CH Pogoria, zakończyła się przed minionym weekendem. Konstrukcja była jednak ogromna, tak więc jej pocięcie na kawałki i wywiezienie zajmuje sporo czasu. We wtorek 18 lipca kolejna część usuniętej kładki była rozcinana i przygotowywana do transportu.

Dla pieszych wyznaczone zostało tymczasowe przejście przez ulicę Sobieskiego, na wysokości sklepu z artykułami elektrycznymi. Tak więc teraz można przedostać się na ulicę 3 Maja i w przeciwnym kierunku bezpośrednio dołem, pokonując jezdnię. Na razie nie jest to zbyt trudne i uciążliwe, bowiem trwa przebudowa całego układu komunikacyjnego w mieście, a co się z tym wiąże całkowicie wyłączona jest z ruchu jezdnia w kierunku Będzina. Nie jeżdżą również jeszcze tramwaje, które mają powrócić do miasta na początku września tego roku. Cały czas trwa bowiem przygotowywanie nowego torowiska, które ułożone zostało na odcinku prawie 5 kilometrów.

Do Centrum Handlowego Pogoria pójdziemy teraz przez ul. Sobieskiego

Kiedy wszystkie prace remontowe i budowlane na głównych ulicach prowadzących przez Dąbrowę Górniczą się zakończą ruch pieszy zostanie skierowany właśnie na ulicę Sobieskiego. Miasto zaproponowało w zamian wyniesione przejście dla pieszych, które w poziomie jezdni będzie prowadziło bezpośrednio z ul. 3 Maja do OBI oraz sklepów w dąbrowskiej galerii handlowej.

Do tego dojdzie częściowa zmiana geometrii istniejącego układu drogowego, szczególnie przebiegu jezdni i pasów dzielących. Skrzyżowanie ul. Sobieskiego z ul. Chopina zostanie całkowicie przebudowane na rondo. A do tego przebudowane zostaną przystanki ?Dąbrowa Górnicza Huta Bankowa? i ?Dąbrowa Górnicza Centrum?, a całkiem nowy przystanek tramwajowy powstaje przy Centrum Handlowym Pogoria.

- Łatwiej będzie teraz dostać się z ul. 3 Maja do Centrum Handlowego Pogoria osobom starszym, osobom z niepełnosprawnościami a także rodzicom z wózkami ? argumentuje te zmiany zmiany Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.
- Dotychczas, by przejść kładką do CH Pogoria, trzeba było pokonać 100 metrów oraz 100 schodów, a po zmianach będzie to tylko 30 metrów. Po drodze będzie też przystanek tramwajowy ? dodaje.

Zdaniem lokalnych władz takie zmiany to również likwidacja barier architektonicznych dla mieszkańców. Podobnie jak całkowite wycofanie z użytkowania kilku przejść podziemnych. Nie jest jednak wykluczone, że przy nowym przejściu dla pieszych przez ul. Sobieskiego pojawi się sygnalizacja świetlna. Może się tak stać, jeśli okaże się, że tworzą się korki na głównej drodze dojazdowej do śródmieścia.

Co z wejściem do Centrum Handlowego Pogoria? Będą zmiany?

Demontaż kładki do Centrum Handlowej Pogoria to także zmiany dla klientów tej galerii handlowej. Teraz nie wejdą bowiem górą bezpośrednio z ul. 3 Maja na pierwsze piętro. Czy będzie to nadal możliwe?

- Przeprowadzony sprawnie przez miasto, w nocy z 13 na 14 lipca, demontaż kładki nad ul. Sobieskiego nie przyniesie żadnych negatywnych skutków dla klientów CH Pogoria oraz osób odwiedzających kino Helios. Konstrukcja części rotundy po stronie Centrum Handlowego Pogoria będzie pełniła swoją dotychczasową funkcję tarasu widokowego. Natomiast zewnętrze wejście na pierwsze piętro obiektu, znajdujące się przy placu z fontanną, będzie normalnie otwarte dla klientów ? mówi Karolina Imiolska, Regional Marketing Manager CH Pogoria.

Tak więc klienci CH Pogoria będą mogli nadal wejść bezpośrednio z zewnętrznego tarasu do strefy gastronomicznej oraz kina.


zdjęcia snf (51).gif https://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/nie-...369/zd/83564609

CYTAT(Zibar @ wto, 18 lip 2023 - 12:08) *
Powiedzcie mi co ma być z remontem/przebudową przejścia podziemnego w centrum?


Na pewno jakoś odświeżą od wewnątrz i powstaną wjazdy dla dróg rowerowych i wewnątrz wydzielona droga rowerowa. Tak było w planach.

Miałem pisać, że w centrum szykują się zmiany i jest już tekst. I tak długo z tym czekali na otwarcie obwodnicy i potem na wakacje.

CYTAT
nasze miasto

Duże zmiany dla kierowców w centrum Dąbrowy Górniczej. Nowa organizacja ruchu, zwężone ulice i przeniesiony przystanek autobusowy

W czwartek 20 lipca w śródmieściu Dąbrowy Górniczej wprowadzona zostanie nowa organizacja ruchu. Inaczej będziemy wyjeżdżać z ulicy Konopnickiej od strony dworca kolejowego, zmieni się także lokalizacja przystanku autobusowego w stronę Będzina oraz osiedla Mydlice.
Przebudowa układu drogowego w centrum Dąbrowy Górniczej wkracza w kolejny etap. To oznacza kolejne zmiany dla kierowców, pieszych oraz pasażerów komunikacji miejskiej.

Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej: przystanek autobusowy przeniesiony

Zmian będzie kilka, a każda z nich bardzo istotna, tak więc warto przyswoić sobie wszystkie nowe zasady, jakie przez najbliższy miesiąc (może nawet dłużej) obowiązywać będą w trakcie poruszania się w ścisłym centrum Dąbrowy Górniczej.


Dotychczas zamknięty był dla kierowców odcinek Królowej Jadwigo od alei Róż do ulicy Górników Redenu, na jezdni prowadzącej w stronę centrum. W czwartek 20 lipca wyłączona zostanie z ruchu całkowicie kolejna część ul. Królowej Jadwigi. Tym razem od ul. Górników Redenu aż do ronda w śródmieściu. Cały ruch w obu kierunkach zostanie przeniesiony na ul. Królowej Jadwigi prowadzącą w stronę al. Róż, Redenu i Gołonoga.

Taka zmiana oznaczać będzie wyłączenie z obsługi przez autobusy komunikacji miejskiej przystanku w centrum miasta, po stronie Pałacu Kultury Zagłębia. Zostanie on tymczasowo przeniesiony na gotowy już częściowo peron tramwajowy w śródmieściu. Autobusy w stronę Będzina i osiedla Mydlice będą się zatrzymywać na jezdni i zabierać pasażerów z tego właśnie peronu. Wyznaczone zostanie także tymczasowe dojście do peronu.

Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej: zwężona ulica Kościuszki

Kolejna zmiana dotyczyć będzie wjazdu na rondo w śródmieściu od strony CH Pogoria i dworca kolejowego. Zamknięty dla kierowców zostanie fragment ulicy Kościuszki na odcinku od ALDI do ronda. Ruch skierowany zostanie na drogę wjazdową w ulicę Kościuszki (od ronda), obecnie częściowo o dwóch pasach ruchu. Po wprowadzonych zmianach to właśnie tędy ruch będzie odbywał się w obie strony. Będzie się tędy zarówno wjeżdżało na rondo od strony dworca PKP, jak i zjeżdżało w jego stronę z ronda.

Zawężona zostanie również ulica Kościuszki po drugiej stronie ronda. Wyłączone zostaną z ruchu wewnętrzne pasy jezdni na odcinku od Miejskiej Biblioteki Publicznej od ronda w centrum.

Ruch na rondzie będzie się odbywał tak jak dotychczas. By ułatwić zjazd w ulicę Sobieskiego tymczasowy asfaltowy łącznik zostanie przeniesiony bliżej ronda, co ułatwi ekipom drogowców prace w terenie.''

- Nowa organizacja ruchu zostanie wprowadzona w czwartek 20 lipca w godzinach popołudniowych. Zostanie poprzedzona montażem oznakowania, wskazującego aktualne kierunki jazdy. W czasie tych zmian wykonana zostanie na zamkniętych odcinkach ul. Królowej Jadwigi i Sobieskiego budowa kanalizacji oraz stabilizacja gruntu. Na koniec pojawi się nowa nawierzchnia asfaltowa ? mówi Piotr Purzyński, p.o. rzecznika prasowego Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.
Jak widać zmian będzie sporo i mogą powodować dodatkowe utrudnienia w poruszaniu się w centrum Dąbrowy Górniczej.


jeszcze to przetrwać (chociaż to potrwa i organizacja ruchu w centrum zmieni się nie raz) , a potem stopniowo będzie już lepiej na kolejnych odcinkach
warius
Takie odpowiedzi padły dziś na FB odnośnie przejścia podziemnego w centrum:

"Przebudowy nie planujemy, poza zlikwidowaną już klatką na stary przystanek tramwajowy. Przede wszystkim prace skupią się na naprawie i udrożnieniu kanalizacji deszczowej."

"Nie budujemy pochylni rowerowych, przejazdy rowerowe będą w poziomie jezdni."

Dave
No i cały misterny plan w pi..u! dry.gif
Rokko31
CYTAT(warius @ czw, 20 lip 2023 - 19:10) *
Takie odpowiedzi padły dziś na FB odnośnie przejścia podziemnego w centrum:

"Przebudowy nie planujemy, poza zlikwidowaną już klatką na stary przystanek tramwajowy. Przede wszystkim prace skupią się na naprawie i udrożnieniu kanalizacji deszczowej."

"Nie budujemy pochylni rowerowych, przejazdy rowerowe będą w poziomie jezdni."

Cóż, bardzo się zawiodłem, miało być zupełnie inaczej a teraz wszystko będzie nowe a przejście podziemne ruina? A po drugie, będą wyniesione przejścia dla pieszych na powierzchni to po jakiego grzyba trzymać przejście podziemne, kto tam będzie chodził teraz? Chyba, że przejścia dla pieszych na poziomie jezdni w centrum też już nieaktualne?
Zibar
To już lepiej to dziadostwo zasypać angry.gif

Też z FB 2020-12-15 czyli na początku przebudowy
CYTAT
Marcin Bazylak - Prezydent Dąbrowy Górniczej


⚙️ Modernizacja torów tramwajowych na odcinku 5 km od Gołonoga do granicy z Będzinem 🚋
⚙️ Budowa dróg rowerowych wzdłuż całej linii tramwajowej🚲
⚙️ Budowa 2 zintegrowanych przystanków autobusowo-tramwajowych na Mercurym i na Manhattanie 🚌
⚙️ Budowa rond na skrzyżowaniach ulic Piłsudskiego i Morcinka oraz Sobieskiego i Chopina🚦
⚙️ Likwidacja kładek dla pieszych przy CH Pogoria i w rejonie Huty Bankowej oraz likwidacja przejść podziemnych przy ulicach Chopina, Granicznej i Kasprzaka oraz zastąpienie ich przejściami w poziomie jezdni🚶🏻‍♀️🚶🏻‍♂️
⚙️ Przebudowa 4 przejść podziemnych, w tym budowa pochylni rowerowych 🏗
⚙️ Modernizacja oświetlenia ulicznego wzdłuż linii tramwajowej💡
To wszystko elementy wspólnego przedsięwzięcia spółki Tramwaje Miasto Dąbrowa Górniczaa Górnicza. Na oferty czekamy do 19 stycznia 🗓
Trzymajcie kciuki, bo to kolejne ważne zmiany w naszym mieście 👍🏻


To jak nie planowali. Z tego palny wypadło przejście na Reymonta, które zasypali to przy Alei Róż również a w centrum pozostanie. No niezła rewolucja fight (3).gif

:)
Ruch w centrum już zmieniony. Teraz nawet o tej porze jest gęsto. Po 1 pasie i jeszcze blokują autobusy na przystankach. W szczycie będzie niezłe zamieszanie, ale po kilku dniach pewnie się trochę poprawi bo ludzie zaczną korzystać z alternatywnych dróg jeśli będą mogli. W wakacje i tak trochę mniejszy ruch.

Koło Aldi w stronę ronda niektórzy totalnie pogubieni nie wiedzą jak jechać, stoją, blokują i zawracają...

A co do zmian z przejściem to już zostało tu napisane biggrin.gif



Co to był za projekt, że mało co zostało z oryginału. Czas na to poświęcony i środki a potem przeprojektowanie na każdym kroku.
Rokko31
Niestety od strony Parku Hallera nie ma przejścia przez jezdnie do nowej lokalizacji przystanku w stronę Katowic, trzeba iść przez przejście podziemne a potem przejść przez zamkniętą drogę i przystanek przy PKZ, bardzo to dziwnie jest zrobione, tak na około, mam nadzieję że poprawią.
Grzegorz-dg
Przejście podziemne w Centrum powinno zostać wyremontowane gruntownie przy milionach złotych jakie miasto dostało dofinansowania z UE na zieloną mobilność robić tylko drobne odświeżenie to za mało .
Sebastian22
trochę o tramwajach w DG - jednym słowem - w Bedzinie ma ruszyć w końcu przebudowa torowiska na całym odcinku i do września ma być zrobiony jeden tor....ale chyba nie na 1. września tylko gdzieś w drugiej polowie tak realnie patrząc.

https://www.skyscrapercity.com/threads/metr.../post-184599647
Sebastian22
Właśnie Pan Prezydent potwierdził że na 21 pojawią się Pesy po otwarciu torowiska w mieście jak tylko Będzin upora się choćby z jednym torem:
https://www.facebook.com/marcinbazylakoffic...QoEZ91PNruc71ul
krzyhu
Niezłe jaja na Sobieskiego między Sienkiewicza a rondem koło poczty.
Po obu jezdniach samochody jeżdżą w obie strony.
Z Pogorii w prawo (w jezdnię północną) wyjeżdżają po szerokim łuku i spotykają się z jadącymi tą jezdnią w stronę centrum.
Jadący od centrum jezdnią południową docierają do Sienkiewicza i głupieją, bo nie da się jechać dalej na Będzin.
Po prowizorycznym przejściu na jezdni północnej ludzie łażą jak po własnym ogródku.
Chyba na fajrant się chłopakom zapomniało wygrodzić to i owo...
luket
Fajnie, że ktoś przy poprzednim remoncie pomyślał o wyborze granitowych krawężników, rzekomo do powtórnego korzystania, ale to jak traktuje je aktualna ekipa budowlana, to jest niezłe marnowanie materiału. Na odcinku od Lidla do Sienkiewicza zdecydowana większość jest w mniejszym lub większym stopniu wyszczerbiona i wygląda bardzo nieestetycznie. Będzie to pięknie wyglądać przy odnowionym całym ciągu.
:)
^^^
a były w dobrym stanie, to w takim razie zniszczyli to wykonawcy. Trzeba się postarać, żeby zniszczyć taki granit ehhh

dla uzupełnienia wcześniejsze zdjęcia z postępów snf (51).gif https://www.dabrowa-gornicza.pl/galerie/pra...wskich-ulic-12/

@krzyhu
ostatnio tyle częstych zmian w organizacji ruchu, że widać że na tym już nie panują i często marnie oznakowują. Jeszcze trochę...

i z 4.08
CYTAT
fb MB

Udostępniliśmy Wam dziś kolejny przebudowany odcinek al. Piłsudskiego ? między ulicami Morcinka a aleją Poniatowskiego.
Przy tej okazji na właściwą jezdnię wrócił przystanek autobusowy w kierunku centrum ?? Autobusy tymczasowo zatrzymują się na prawym pasie. W nowej zatoce tężeje bowiem beton, dzięki któremu zapomnimy w przyszłości o koleinach znanych nam z wybrukowanych kostką zatok ??
Ważna informacja: od dziś możliwy jest już także wjazd i wyjazd na przebudowaną drogę z ulicy Zawidzkiej.
Pamiętajcie proszę, że otoczenie nowej jezdni to wciąż plac budowy: trwają prace przy torowisku, a także kończona jest budowa drogi rowerowej i chodników.
Wkrótce kolejne otwarcia przebudowanych odcinków


zdjęcia snf (51).gif https://www.facebook.com/photo/?fbid=858420...mp;locale=pl_PL
:)
CYTAT
nasze miasto

Tramwaje wracają do Dąbrowy Górniczej! Po dwóch latach duża inwestycja i nowe 5 km torowiska już na finiszu

INWESTYCJE. W Dąbrowie Górniczej powstaje niemal w całym mieście nowe torowisko tramwajowe. Coraz bliżej powrót tramwajów do tego zagłębiowskiego miasta, a na koniec sierpnia lub początek września planowany jest przejazd techniczny pierwszego składu po prawie dwuletniej przerwie. Sprawdziliśmy, jak dziś przebiegają prace przy tej ogromnej inwestycji i co jeszcze zostało do zrobienia.

Budowa torowiska tramwajowego w Dąbrowie Górniczej: ułożyli 10 km toru pojedynczego

To największa od lat 70. minionego wieku inwestycja „tramwajowa” w Dąbrowie Górniczej. Wymiana prawie 5 km torowiska (10 km toru pojedynczego), przebiegającego przez środek miasta, zmierza do końca. Przebudowa całego torowiska tramwajowego to duże wyzwanie, zwłaszcza, że trzeba było wymienić szyny w obie strony (w stronę Będzina i byłej Huty Katowice) na odcinku od pętli przy ul. Sobieskiego aż do ul. Kasprzaka. Do tego cała inwestycja toczy się na głównej osi komunikacyjnej miasta, gdzie ruch pojazdów osobowych oraz autobusów komunikacji miejskiej jest największy.


Przedsięwzięcie rozpoczęło się jesienią 2021 roku od usunięcia starych torów. Na odcinku od pętli przy ul. Sobieskiego do Alei Róż aktualnie trwają prace związane z montażem sieci trakcyjnej. W ramach prac przy torowisku dotychczas wykonane zostało torowisko tramwajowe wraz z podbudową w technologii podsypkowej na długości ok. 7 km oraz bezpodsypkowej na długości ok. 3 km. Zamontowane zostały cztery smarownice, 8 sztuk napędów, wykonana została regulacja torowiska oraz w 90 procentach gotowe są nowe perony.

Z kolei w ramach tzw. robót sieciowych zamontowane zostały słupy trakcyjne i trakcyjno-oświetleniowe na odcinku od ul. Kasprzaka do byłej KWK Paryż. Wykonana została sieć trakcyjna płaska na długości ok. 1,9 km i łańcuchowa na długości ok. 7,8 km. Zamontowano osprzęt sieciowy, ułożono kable trakcyjne i sterownicze od stacji Szopena do zasilaczy i izolatorów sekcyjnych.

Budowa torowiska tramwajowego w Dąbrowie Górniczej: kiedy tramwaje wrócą na tory?

Inwestycja zbliża się więc do finału. Co jeszcze zostało zatem do wykonania? Trzeba dokończyć budowę peronów, układanie kostki, ustawianie barier oraz montaż wiat peronowych.

- Przed nami także montaż brakujących odcinków torowiska, których nie można było dotąd wykonać w związku z przebudową układu drogowego realizowanego przez miasto Dąbrowa Górnicza. Pozostał też montaż torowiska tramwajowego na rondach i przejściach pieszo – rowerowych, w tym z płyt barwionych – informuje Joanna Olszówka, kierownik Działu Public Relations w Tramwajach Śląskich.

W miniony weekend 12 i 13 sierpnia trwało łączenie sieci trakcyjnej od strony Będzina na odcinku KWK Paryż do Centrum Dąbrowy Górniczej przy wyłączonym napięciu na pętli. Do połączenia sieci pozostanie fragment na Al. Róż, łączący dwa zadania.

Mieszkańcy Dąbrowy Górniczej po prawie dwuletniej przerwie czekają na powrót tramwajów do miasta.

- Termin przejazdu technicznego planujemy na przełamie sierpnia i września. W późniejszym terminie powiadomimy Państwa o dokładnej dacie i godzinie przejazdu. Wznowienie ruchu tramwajowego planowane jest natomiast w pierwszej połowie września – zapowiada Joanna Olszówka.

Przebudowa całego torowiska tramwajowego w Dąbrowie Górniczej została podzielona na dwa zadania. Przedsięwzięcie pn.: „Przebudowa torowiska wydzielonego w ciągu ul. Królowej Jadwigi i ul. Piłsudskiego w Dąbrowie Górniczej na odcinku od Al. Róż do ul. Kasprzaka" - zadanie nr 2.6 ma kosztować 20 mln 177 tys. 403,55 zł. Z kolei zadanie pn.: „Przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ul. Sobieskiego i ul. Królowej Jadwigi w Dąbrowie Górniczej, od Pętli KWK Paryż do Al. Róż” - zadanie nr 2.5 ma zamknąć się kwotą 26 mln 296 tys. 666,02 zł. Ostateczna wartość zadań zostanie jednak określona po zakończeniu i rozliczeniu zadań, co związane jest z realizacją tak zwanych rozliczeń powykonawczych.

Budowa torowiska tramwajowego w Dąbrowie Górniczej połączona z budową rond i przebudową dróg

W Dąbrowie Górniczej trwa jednocześnie przebudowa wszystkich głównych dróg, prowadzących przez miasto: ul. Sobieskiego, Królowej Jadwigi i Piłsudskiego.

Na głównych ulicach, prowadzących przez miasto pojawi się sześć nowych rond, a licząc z tymi, które już są będzie ich dziesięć.

Nowe ronda powstają na skrzyżowaniach ulic: ul. Sobieskiego i ul. Chopina, ul. Królowej Jadwigi i ul. Wojska Polskiego, ul. Królowej Jadwigi, al. Piłsudskiego, ul. Poniatowskiego i ul. Majakowskiego, al. Piłsudskiego i ul. Granicznej, al. Piłsudskiego i ul. Morcinka i ul. Leśnej oraz al. Piłsudskiego i ul. Tysiąclecia.

Nowe przystanki autobusowo-tramwajowe powstają natomiast w ciągu ul. Królowej Jadwigi na Redenie (przy rondzie obok al. Róż) oraz w dzielnicy Gołonóg w ciągu ul. Piłsudskiego (na wysokości osiedla Manhattan). Koniec tych prac drogowych planowany jest w 2023 roku.


zdjęcia snf (51).gif https://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/tram...333/zd/84028053
:)
Film z rowerowego przejazdu przez obie inwestycje (sprzed kilku tygodni ale fajny) snf (51).gif https://www.youtube.com/watch?v=uONkU6MYGqs
Grzegorz-dg
Szkoda że nie zrobili na całej długości słupów trakcyjno -oświetleniowych jak było dawniej.Są miejsca gdzie miasto stawia swoje słupy cienkie i za chwilę te stalowe w pasie torowiska brakuje spójności i jest taki nieład w przestrzeni miasta z tymi słupami.
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.