Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Zielona mobilność
Forum Mieszkańców Dąbrowy Górniczej > Dąbrowa Górnicza > Nasze Miasto
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Dave
Gdzie w Dąbrowie jest przejście podziemne na Kasprzaka? ohmy.gif
Leszek
W rejonie Kasprzaka, nie na Kasprzaka, zapewne chodzi o to: https://www.google.pl/maps/@50.3346093,19.2...33;8i6656?hl=pl
Zibar
Dokładnie. Ten długi blok ze sklepami to jest ul. Kasprzaka.
olo
CYTAT(Zibar @ czw, 21 gru 2017 - 13:13) *
Dokładnie. Ten długi blok ze sklepami to jest ul. Kasprzaka.

To przejście przy starej Kasprzaka od początku było zaprojektowane w złym miejscu i nigdy nie pojąłem tej lokalizacji. O ileż prościej i logiczniej było je wykonać w ciągu ulicy Kasprzaka właśnie.
:)
I projekt wykona ta sama firma, która wygrała wspólne przetargi z PKP. Może to i dobrze, bo drogi będą się łączyły. Trochę wprowadzają w błąd, jakby to prace budowlane, a nie projekt:

CYTAT
transport-publiczny.pl

Mosty Katowice wyremontują tory w centrum Dąbrowy Górniczej

Dąbrowa Górnicza i Tramwaje Śląskie rozstrzygnęły przetarg na modernizację blisko 5 km trasy tramwajowej w ciągu Sobieskiego, Królowej Jadwigi i Piłsudskiego. Przewidziano też budowę drogi rowerowej, co wymusi miejscami przebudowę całego pasa jezdni oraz kilku przejść podziemnych. Ponadto założono likwidację dwóch kładek oraz dwóch nieczynnych przejść podziemnych.

Dąbrowa Górnicza i Tramwaje Śląskie prowadzą wspólny przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej dla modernizacji infrastruktury tramwajowej i towarzyszącej. W ramach części tramwajowej przewidziano dwa zadania: przebudowę trasy w ciągu ul. Sobieskiego i ul. Królowej Jadwigi od pętli KWK Paryż do al. Róż oraz w ciągu ul. Królowej Jadwigi i ul. Piłsudskiego na odcinku od al. Róż do ul. Kasprzaka. Część miejska projektu obejmuje budowę dróg rowerowych i przebudowę infrastruktury drogowej w ciągu ulic: Sobieskiego, Królowej Jadwigi, Piłsudskiego.

Modernizacja trasy w ciągu ul. Sobieskiego i ul. Królowej Jadwigi od pętli KWK Paryż do al. Róż obejmie ok. 2200 m torowiska, czyli 4400 m toru pojedynczego. W ramach przebudowy trasy w ciągu Królowej Jadwigi i Piłsudskiego na odcinku od al. Róż do ul. Kasprzaka zmodernizowane zostanie ok. 2700 m torowisk, czyli 5400 m toru pojedynczego. Z prac wyłączone zostaną już zmodernizowane przejazdy drogowo-torowe. Niemniej jednak wszystkie przejazdy mają zostać zabezpieczone za pomocą sygnalizacji, gwarantującej pełny priorytet dla tramwaju. Przewidziano też tzw. przelotki umożliwiające zmianę toru jazdy.

W ramach miejskiej inwestycji powstanie wydzielona droga rowerowa na odcinku od granic miasta z Będzinem do skrzyżowania ulicy Piłsudskiego z ulicą Kasprzaka. Jej szerokość wyniesie 3 m. Wykonawca zobowiązany jest do przedstawienia dwóch koncepcji rozwiązań układu komunikacyjnego na odcinku od skrzyżowania ulicy Sobieskiego z ulicą Chopina do skrzyżowania ulicy Królowej Jadwigi z al. Róż wraz z analizą ruchową dla proponowanych rozwiązań do wyboru przez zamawiającego. Pierwszy wariant zakłada niezmieniony przekrój poprzeczny drogi, natomiast drugi wariant zakłada zmieniony przekrój poprzeczny drogi na 1/1 wraz z przebudową i zagospodarowaniem uwolnionej przestrzeni pasa drogowego. Na odcinku od ul. Sienkiewicza do ul. Kościuszki przewidziano przebudowę całej szerokości drogi – z uwagi na ograniczone miejsce i plan wytyczenia drogi rowerowej założono zbliżenie jezdni do torowiska. Powstać ma też dokumentacja dla przebudowy skrzyżowania Sobieskiego i Chopina. Na skrzyżowaniach Sobieskiego z Sienkiewicza oraz Królowej Jadwigi, Poniatowskiego, Majakowskiego i Piłsudskiego zaplanowano ronda.

Przewidziano powstanie trzech przystanków zintegrowanych Plac Wolności (rejon skrzyżowania ulicy Kościuszki z ulicą Królowej Jadwigi z uwzględnieniem przesunięcia przystanku tramwajowego zlokalizowanego przy Poczcie na kierunku do Gołonoga za skrzyżowanie z ulicą Kościuszki), Merkury (rejon skrzyżowania ulicy Królowej Jadwigi z Al. Róż z możliwością przesunięcia w kierunku al. Majakowskiego) oraz Manhattan (rejon przejścia podziemnego w ciągu ul. Piłsudskiego). Powstać mają też dokumentacje dla przebudowy przejść podziemnych Centrum, Merkury, Graniczna i Manhattan, do których ma także zostać wprowadzony ruch rowerowy. Przewidziano także likwidację kładki CH Pogoria (docelowo mają być przejścia w poziomie jezdni), a także likwidację przejść podziemnych w rejonie Huty Bankowej i Kasprzaka oraz kładki dla pieszych w rejonie skrzyżowania ulicy Sobieskiego z ulicą Sienkiewicza.

Jak się okazało w grudniu, jedyną ofertę na prace złożyła firma Mosty Katowice. Jej wartość wynosiła 2,989 mln zł brutto i o blisko 900 tys. zł przekraczała kwotę, jaką zamawiający planowali przeznaczyć na realizację przedsięwzięcia. Dzisiaj (22 stycznia) jednak wybrano ten podmiot jako wykonawcę zamówienia.
:)
CYTAT
gazeta.pl

Skończy się trwający już 40 lat wyścig tramwaju z autobusem

Kiedy w połowie 2015 roku pojawiła się szansa na przejęcie przez miasto terenów, na których przez lata funkcjonowała fabryka obrabiarek DEFUM, nie zdawałem sobie sprawy z tego, że ich rewitalizacja rozpocznie rewolucję w sposobie myślenia o komunikacji publicznej w Dąbrowie Górniczej.

Już podczas pierwszych spotkań roboczych, kiedy oficjalnie nie istniał jeszcze projekt „Fabryka Pełna Życia”, w naszych głowach rysowała się wizja zupełnie nowego śródmieścia – bez samochodów, z przyjaznymi przestrzeniami, po których bez przeszkód będą mogli poruszać się piesi.

Były to wizje bardzo kuszące, ale mając świadomość, że przez sam środek centrum Dąbrowy Górniczej przebiega droga wojewódzka, a kilkaset metrów obok linia kolejowa łącząca Katowice z Warszawą, były one też dosyć utopijne. Jednak w trakcie kolejnych warsztatów z mieszkańcami okazało się, że również oni wskazują na potrzebę zmian. Zmian, które doprowadzą do tego, że oferta komunikacji publicznej zostanie dostosowana do dzisiejszych potrzeb mieszkańców, a nie tych sprzed 40 lat. Utwierdziło nas to w przekonaniu, że trzeba spróbować, bo sprawne poruszanie się po mieście, zwłaszcza tak rozległym jak nasze, jest jednym z najważniejszych wyzwań, które przed nami stoją.

Dzisiaj, mniej więcej dwa lata od tamtego momentu, wspólnie z PKP PLK oraz Tramwajami Śląskimi zleciliśmy wykonanie dokumentacji projektowej, która pozwoli stworzyć szkielet dąbrowskiej komunikacji publicznej od nowa. Będzie to pierwszy krok w kierunku rewolucji komunikacyjnej w Dąbrowie Górniczej.

Będzie remont wszystkich torowisk
Cały poprzedni rok trwało opracowanie studium komunikacyjnego, dzięki któremu wiemy dziś, że nasze dyskusje sprzed dwóch lat i spostrzeżenia mieszkańców mają pokrycie w rzeczywistości. Okazało się, że wzdłuż linii tramwajowej (w odległości do 400 metrów od linii, czyli 4 minuty pieszo) mieszka 77 tysięcy osób, co stanowi 2/3 wszystkich mieszkańców miasta. Aby móc wykorzystać ten potencjał, w tym obszarze miasta stawiamy na tramwaj jako szybki i ekologiczny środek transportu.

Tramwaje Śląskie w ciągu najbliższych 3 lat wymienią na terenie Dąbrowy Górniczej wszystkie tory i dzięki temu nasze trasy będą mogły być obsługiwane przez nowoczesne wagony. Z kolei zintegrowane przystanki, umożliwiające przesiadkę z autobusu na tramwaj, dadzą szansę, żeby w przyszłości oferty autobusów i tramwajów wzajemnie się uzupełniały, a nie rywalizowały ze sobą.

Dzisiaj bowiem mamy do czynienia z taką sytuacją, że wzdłuż głównej arterii miasta możemy obserwować nieprzerwany od 40 lat wyścig tramwajów i autobusów, których przystanki zlokalizowane są obok siebie. Niestety odbywa się to kosztem oferty autobusowej w pozostałych częściach miasta.

Oknami na świat muszą być dworce
Mimo że sieć przystanków autobusowych mamy mocno rozbudowaną, obecna siatka połączeń wymusza przemieszczanie się wzdłuż danej linii i nie sprzyja podróżowaniu z jednego przystanku w wiele miejsc.

Chcemy to zmienić i to jest drugi krok w tej rewolucji. Nowe torowiska, przebudowane przystanki, centra przesiadkowe to „tylko” infrastruktura. Nie sprawdzi się ona bez odpowiedniej siatki połączeń i częstotliwości kursów, dlatego już teraz chcemy zacząć też to „miękkie” projektowanie. Dzięki temu będziemy gotowi na 2021 rok, w którym planujemy zakończyć inwestycję.

W ten sposób widzimy komunikację wewnątrz miasta, natomiast „oknami na świat” powinny być dworce kolejowe. Dzięki projektowi realizowanemu wspólnie z PKP PLK staną się one centrami przesiadkowymi, do których bez problemu dojedziemy autobusem, gdzie będziemy mogli zaparkować swój samochód bądź rower i skorzystać z pociągu.

Pełną dokumentację projektową na wszystkie te prace będziemy mieć już pod koniec tego roku i dzięki niej trzy dąbrowskie dworce, które przez lata stały zaniedbane, mają szansę na drugie życie. Liczymy też na to, że tak jak PKP PLK przebudowuje z nami tory i perony, również PKP S.A. zgodnie z deklaracjami zdąży na czas wyremontować budynki.

Centra ważne dla całego regionu
Wszyscy musimy mieć świadomość, że centra przesiadkowe w centrum Dąbrowy Górniczej, w Gołonogu i w Ząbkowicach to projekty ważne dla komunikacji publicznej w całym regionie. Tym bardziej, że, wybiegając w przyszłość, trudno wyobrazić sobie transport w Metropolii bez rozwoju kolei metropolitalnej.

Dla przykładu, dzisiaj podróż pociągiem Kolei Śląskich z centrum Dąbrowy Górniczej do centrum Katowic trwa około 22 minut. W momencie, kiedy zaczynają się szczyty komunikacyjne, pociąg staje się najszybszą alternatywą przemieszczania się pomiędzy miastami. Aby jednak w pełni można było z tych atutów korzystać, niezbędne są inwestycje w dodatkową infrastrukturę torową, bez której zwiększenie ilości i częstotliwości kursów pociągów nie jest możliwe. Dlatego też bardzo mocno trzymamy kciuki za projekt rozbudowy tej infrastruktury, o który w PKP PLK zabiega zarząd Metropolii. Lobbujemy też za przedłużeniem jej do stacji Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, która jest stacją węzłową i otwiera linię pomiędzy Częstochową i Gliwicami w kierunku Małopolski.

Dopełnieniem będą drogi rowerowe
Przy okazji stworzenia centrów przesiadkowych w centrum miasta i w Gołonogu chcemy rozwiązać jeszcze jeden problem. Chodzi o likwidację przejazdów kolejowych sąsiadujących z dworcami i zastąpienie ich tunelami drogowymi przebiegającymi pod torami, które nie tylko zdecydowanie podniosą poziom bezpieczeństwa, ale przede wszystkim upłynnią ruch pomiędzy przedzielonymi dzisiaj częściami miasta.

Dopełnieniem opisanych wyżej zamierzeń będą drogi rowerowe, które powstaną na tym samym odcinku, na którym modernizowana będzie linia tramwajowa, a także w miejscach, gdzie w najbliższych latach będziemy realizować nowe inwestycje drogowe. Do tej pory Dąbrowa Górnicza mogła pochwalić się siecią ścieżek i szlaków rowerowych, które sprzyjają rekreacyjnemu korzystaniu z roweru, ale nie pozwalają go w pełni wykorzystać jako codziennego środka transportu. Jest to naszą bolączką, ale jestem przekonany, że systemowe podejście do całej komunikacji, w tym rowerowej, pozwoli nam wdrożyć spójny pomysł na mobilność mieszkańców Dąbrowy Górniczej.

Metropolia to szansa
Tak wygląda nasz pomysł na transportową rewolucję. Obecnie trafił on do projektantów, którzy do końca roku przemienią go w gotowe projekty techniczne, a to pozwoli miastu, PKP oraz Tramwajom Śląskim rozpocząć prace budowlane. Wtedy też rozpoczniemy jeszcze jedno wyzwanie, z pewnością trudniejsze niż sama inwestycja – zmianę naszych przyzwyczajeń. Przyzwyczajeń, które nie dopuszczają dziś do nas świadomości, że komunikacja publiczna naprawdę może być atrakcyjną alternatywą dla prywatnych samochodów.

Jestem jednak przekonany, że jest to możliwe. Zwłaszcza teraz, kiedy miejsce KZK GOP zajmuje Metropolia z nowymi planami i nowym spojrzeniem na komunikację publiczną w regionie. Daje to nadzieję, że uda nam się wykorzystać tę szansę i zrewolucjonizować komunikację publiczną, której sprawne funkcjonowanie ma ogromny wpływ na jakość życia w naszych miastach.

Tekst pochodzi z miesięcznika „Miasta Idei”, dodatku do „Gazety Wyborczej”, autor jest wiceprezydentem Dąbrowy Górniczej.


skończy się wyścig i będą stać w rzędzie w korku do wspólnego przystanku
danielmdc
Jeżeli zielona debilność ma wyglądać tak jak w Sosnowcu na 3 Maja że prawy pas jest pusty a lewym pasem ciągną się wszystkie samochody to... ktoś zgarnie prawie 100 baniek za chorą wizję.
:)
no w Sosnowcu katastrofa, a tam na Środuli gdzie były 3 pasy to przed każdym zjazdem jest zwężenie do 1 pasa dla jadących prosto. Ale tam to wymyślili taki sposób aby dostać dofinansowanie, bo nie mieli za co wyremontować. Pewnie pozwolą jak najszerzej korzystać z buspasów (taxi, motocykle, samochody z więcej niż 2-3 osobami?).
U nas nie tylko obawiam się korków, ale spadku bezpieczeństwa, gdy wprowadzą te przejścia dla pieszych. W tej chwili tam gdzie są przejścia podziemne nie ma problemu z wypadkami z udziałem pieszych. Słyszeliście pewnie co się niedawno stało na 3-pasmówce w Będzinie przy placu zabaw na Warpiu.
:)
CYTAT
gazeta.pl

Budowa kilkudziesięciu kilometrów dróg rowerowych rozpocznie się od 3 km wzdłuż ul. Kasprzaka

Najpóźniej do lipca 2019 roku wzdłuż ul. Kasprzaka w Dąbrowie Górniczej powstanie droga rowerowa o długości prawie 3 km. To początek realizacji unijnego projektu, dzięki któremu w mieście powstanie kilkadziesiąt kilometrów dróg rowerowych.

W powszechnej opinii Dąbrowa Górnicza jest miastem przyjaznym rowerzystom. Gdyby jednak na chwilę zapomnieć o trasach wokół Pogorii III lub Pogorii IV, okazałoby się, nie że się okazać, że król jest nagi. W ostatnich latach w mieście wybudowano niewiele dróg rowerowych [m.in. wzdłuż części al. Piłsudskiego i ul. Morcinka – przyp. red.] do których jakości można by mieć sporo zastrzeżeń.

Sytuację ma całkowicie zmienić unijny projekt „Promowania zielonej mobilności na terenie Gminy Dąbrowa Górnicza", dzięki któremu w najbliższych latach w mieście powstanie kilkadziesiąt kilometrów dróg rowerowych. Zwiastunem inwestycji będzie budowa drogi rowerowej wzdłuż ulicy Kasprzaka: od skrzyżowania z al. Piłsudskiego i ul. Wiśniową (rondo Budowniczych Huty Katowice) do skrzyżowania z al. Piłsudskiego i ul. Zaplecze.

Budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Kasprzaka ma się zakończyć najpóźniej 1 lipca 2019

Projekt budowy drogi rowerowej równoległej do ulicy Kasprzaka na zamówienie dąbrowskiego magistratu przygotowała rybnicka spółka DMK Inżynieria. W czwartek miasto ogłosiło przetarg na budowę.

Z dokumentacji projektowej wynika, że po południowej stronie ul. Kasprzaka powstaną droga rowerowa z betonu asfaltowego o długości 2920 m i szerokości 2,5-3 m oraz chodnik o szerokości 1,5 m. Dokumentacja uwzględnia także m.in. przebudowę i dobudowę oświetlenia ulicznego wzdłuż ul. Kasprzaka. Od jezdni droga rowerowa zostanie oddzielona pasem zieleni lub pasem z kostki kamiennej.

– Podjęliśmy decyzję, że drogi rowerowe wykonywane będą z czarnej asfaltowej nawierzchni, co ma znaczenie w kontekście późniejszych remontów i odtworzeń: czarny asfalt jest dostępny o każdej porze roku – wyjaśnia Bartosz Matylewicz, rzecznik Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.
Budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Kasprzaka ma się zakończyć najpóźniej 1 lipca 2019. Za skrócenie tego terminu firmy mogą liczyć na dodatkowe punkty podczas postępowania przetargowego.

Wykonawcę prac powinniśmy poznać w listopadzie. W tym czasie powinna kończyć się rozpoczęta we wrześniu przebudowa kilometrowego odcinka ul. Kasprzaka. Te prace nie uwzględniają budowy infrastruktury rowerowej poza przejazdem na nowym przejściu dla pieszych, które ma powstać w pobliżu sklepu Biedronka.

Rondo musi jeszcze poczekać na budowę

Dokumentacja przygotowana przez firmę DMK Inżynieria obejmuje także projekt ronda na skrzyżowaniu ul. Kasprzaka z al. Piłsudskiego i ul. Zaplecze. – Nie przesądzam, że rondo na pewno powstanie. Zamawiamy projekt, by poznać szacunkowe koszty budowy – mówił nam we wrześniu zeszłego roku wiceprezydent Marcin Bazylak.

Zgodnie z tą zapowiedzią ogłoszony w czwartek przetarg dotyczy tylko budowy drogi rowerowej. Jak mówi Bartosz Matylewicz, rzecznik Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej, gotowy projekt ronda pozwoli miastu starać się o dofinansowanie inwestycji.
:)
CYTAT
UM

ZĄBKOWICE PRZYBLIŻĄ SIĘ DO CENTRUM
Zielona mobilność, zmiana układu komunikacyjnego, wprowadzenie równowagi między ruchem samochodowym, rowerowym, pieszym i transportem zbiorowym ? to nie puste słowa. W Dąbrowie Górniczej ruszają właśnie prace nad kolejnym elementem tej układanki.

Kluczowymi częściami nowego systemu będą przebudowane rejony dworców w centrum oraz w Gołonogu, a także ulokowane przy nich centra przesiadkowe. Zmieni się układ drogowy, powstaną m.in. tunele pod torami oraz łączniki i przedłużenia istniejących ulic. Przykładem jest oddane do użytku pod koniec ubiegłego roku rondo na skrzyżowaniu ul. Kolejowej i Konopnickiej oraz dobudowane połączenie z nim ul. Poniatowskiego.

Istotnym punktem nowej transportowej układanki jest również dworzec w Ząbkowicach. W drugiej połowie 2019 r. stanie się centrum przesiadkowym, połączonym ścieżkami rowerowymi z Gołonogiem i terenami inwestycyjnymi w Tucznawie. Nowa droga rowerowa w kierunku Gołonoga pobiegnie ul. Armii Krajowej, przy parku Brzozowym, ul. św. Antoniego (dawna Gwardii Ludowej) do ul. Żeglarskiej, a stamtąd wzdłuż torów aż do gołonoskiego dworca. Droga rowerowa do Tucznawy będzie wiodła ul. Sikorskiego, Gospodarczą, Szosową, gościńcem Pasieka, do ul. Inwestycyjnej.
Prace nad przedsięwzięciem powinny ruszyć pod koniec bieżącego roku. Koszt szacowany jest na 24 mln zł. Aktualnie trwa postępowanie na wyłonienie wykonawcy.











musieli się dogadać z PKP. Dawniej tłumaczyli, że przez PKP nie mogą poszerzyć Żeglarskiej, a teraz droga rowerowa zaraz obok torów. Tylko po co kostka na tej wizualizacji i taki wąski pas dla rowerów w jedną stronę
Yupi
widac jakis pociotek ma taka kostke na zbyciu - to sie ją gdzies wcisnie


Leszek
W końcu to tylko wstępna wizualizacja, a nie projekt.
Dla mnie głupszym pomysłem (nawet biorąc pod uwagę powyższe) jest chodnik z kratki betonowej.
warius
otwarto już oferty na budowę ścieżki rowerowej na odcinku Tucznawa - Ząbkowice - Gołonóg, z tego co widziałem parę ofert poniżej założonego budżetu więc nie powinno być kłopotu z wyborem wykonawcy.




mydliczek
Niestety nie mam całości

https://plus.dziennikzachodni.pl/dabrowa-go...iej/ar/13700744



Nie w tym roku, jak było to pierwotnie planowane, ale dopiero w I kwartale 2019 roku poznamy projekty nowego układu komunikacyjnego w Dąbrowie Górniczej, jaki opracowuje firma MOSTY Katowice.

Pierwotnie całość dokumentacji projektowej miała być gotowa w terminie 270 dni od 19 stycznia 2018 roku.
Już w październiku tego roku powinniśmy wiedzieć, jak wyglądać będą nowe centra przesiadkowe w śródmieściu i Gołonogu oraz drogi rowerowe i układ komunikacyjny wzdłuż całej linii tramwajowej od granicy z Będzinem do ronda Budowniczych Huty Katowice. Okazało się jednak, że termin ten został przedłużony.

- Wykonanie projektów przesunięte zostało ostatecznie na 30 marca 2019 roku, co spowodowane było między innymi dodatkowymi ustaleniami z dostawcami mediów, które przebiegają na terenie planowanych do przebudowy części naszego miasta - informuje Lucyna Stępniewska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.

Wielka rewolucja komunikacyjna w mieście

Dlaczego władze Dąbrowy Górniczej chcą diametralnie przebudować cały układ komunikacyjny w mieście?

- Ze szczegółowych analiz komunikacyjnych wynika, że jeśli nic nie zrobimy, liczba samochodów wjeżdżających do centrum nadal będzie rosła i za kilka lat Dąbrowa Górnicza stanie - podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej. - Dlatego powinniśmy zaprojektować i zbudować nowe drogi prowadzące przez śródmieście, które będą stanowiły alternatywę dla już istniejących, zbudować centra przesiadkowe przy dworcach kolejowych, połączyć tunelami komunikacyjnymi obszary znajdujące się z obu stron torów. Po to, by usprawnić transport publiczny i udostępnić przestrzeń w centrum pieszym i rowerzystom - dodaje.
:)
^ całość i wizualizacje (swoją drogą delikatnie mówiąc nie są najwyższej klasy)

CYTAT
naszemiasto

Oto nowa Dąbrowa Górnicza. Gotowe projekty już blisko

Nie w tym roku, jak było to planowane, ale dopiero w pierwszym kwartale 2019 roku poznamy projekty nowego układu komunikacyjnego w Dąbrowie Górniczej, jaki opracowuje zwycięska w przetargu firma MOSTY Katowice.

Pierwotnie całość dokumentacji projektowej miała być gotowa w terminie 270 dni od 19 stycznia 2018 roku, a więc już w październiku powinniśmy wiedzieć, jak wyglądać będą nowe centra przesiadkowe w śródmieściu i Gołonogu oraz drogi rowerowe i układ komunikacyjny wzdłuż linii tramwajowej od granicy z Będzinem do ronda Budowniczych Huty Katowice. Okazało się jednak, że termin ten został przedłużony.

? Wykonanie projektów przesunięte zostało ostatecznie na 30 marca 2019 roku, co spowodowane było między innymi dodatkowymi ustaleniami z dostawcami mediów, które przebiegają na terenie planowanych do przebudowy części naszego miasta ? informuje Lucyna Stępniewska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.

W ramach budowy centrum przesiadkowego przy dworcu kolejowym w centrum trzeba zaprojektować m.in. parking na minimum 180 miejsc od strony ul. Kościuszki oraz na 180 miejsc od strony ul. Limanowskiego. Rozwiązanie powinno również uwzględniać miejsce na lokalizację wypożyczalni rowerów jak również zadaszonego parkingu dla rowerów, zarówno od strony ul. Kościuszki jak i od strony ul. Limanowskiego. Po obu stronach torów kolejowych ma się zmieścić minimum 50 rowerów. Centrum przesiadkowe powinno być tak zaprojektowane, aby jednocześnie mogło być obsługiwane przez minimum pięć autobusów komunikacji zbiorowej. Musi też być bezpośrednio połączone z budynkiem dworca PKP.

Centrum przesiadkowe będzie wyposażone w monitoring, małą architekturę tj. ławki , automaty biletowe, kosze na śmieci oraz elektroniczne tablice informacyjne umożliwiające podawanie bieżących informacji dla korzystających z obiektów. Centrum przesiadkowe będzie bezpośrednio połączone z budynkiem dworca PKP oraz przejściem podziemnym które połączy dworzec z peronami oraz ulicą Limanowskiego. Układ drogowy zostanie w sposób bezkolizyjny połączony tunelem po torami PKP, który łączyć będzie ulicę Kościuszki z ulicą Limanowskiego. Projektant w realizowanym zadaniu wykona opracowanie połączenia drogowego od skrzyżowania wylotu z tunelu pod dworcem PKP i ulicy Limanowskiego odcinek ulicy do skrzyżowania ulicy Robotniczej z ulicą Korzeniec.
Podobne rozwiązania komunikacyjne mają się też pojawić przy dworcu kolejowym w Gołonogu. Tam parking będzie miał 200 miejsc i ma się pojawić od strony ul. Piecucha. Tutaj tunel dla pieszych i rowerzystów będzie nie tylko w ciągu ul. Podłęknickiej, ale również Granicznej.

Dąbrowianie czekają też na remont obu dworców (w centrum i Gołonogu), który przez ostatnie lata pozostawał tylko w sferze marzeń, ale tym razem ma być inaczej. Dlatego, że miasto porozumiało się konkretnie z PKP, co pozwoliło na wspólne ogłoszenie przetargu na projekty centrów przesiadkowych.
W ramach projektu nowego układu drogowego od granicy z Będzinem do Ronda Budowniczych Huty Katowice ma powstać przez całe miasto droga rowerowa, prowadząca od ul. Sobieskiego do skrzyżowania ul. Piłsudskiego z Kasprzaka. Wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe pojawią się z kolei w centrum w rejonie skrzyżowania ul. Kościuszki z Królowej Jadwigi (przystanek tramwajowy przy poczcie zostanie przesunięty za skrzyżowanie z ulicą Kościuszki), na Merkurym w rejonie skrzyżowania ul. Królowej Jadwigi z aleją Róż oraz na Manhattanie w rejonie przejścia podziemnego w ciągu ul. Piłsudskiego.

Dla ułatwienia komunikacji pieszej oraz korzystania z komunikacji miejskiej, w ciągu ulicy Sobieskiego w miejscach przystanków tramwajowych i autobusowych wyniesione zostaną przejścia dla pieszych w poziomie jezdni.
W tym zadaniu opracowana zostanie też dokumentacja dla przebudowy geometrii skrzyżowania typu rondo u zbiegu ulic Sobieskiego i Chopina oraz w rejonie ulic Piłsudskiego i Morcinka.

Opracowana zostanie również dla przebudowy infrastruktury pieszej:

Opracowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy przejścia podziemnego
?CENTRUM?z uwzględnieniem wykonania drogi rowerowej o szerokości min. 2,5 m z wykonaniem zjazdów. Pozostałą szerokość przejścia podziemnego należy utrzymać dla ruchu pieszego. Opracowana dokumentacja musi uwzględniać zachowanie wszystkich dotychczasowych relacji ruchowych.

Opracowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy przejścia podziemnego ? MERKURY? z uwzględnieniem wykonania drogi rowerowej o szerokości min. 2,5 m z wykonaniem zjazdów. Pozostałą szerokość przejścia podziemnego należy utrzymać dla ruchu pieszego. Opracowana dokumentacja musi uwzględniać zachowanie wszystkich dotychczasowych relacji ruchowych.

Opracowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy przejścia podziemnego ? MANHATAN? z uwzględnieniem wykonania drogi rowerowej o szerokości min. 2,5 m z wykonaniem zjazdów. Pozostałą szerokość przejścia podziemnego należy utrzymać dla ruchu pieszego. Opracowana dokumentacja musi uwzględniać zachowanie wszystkich dotychczasowych relacji ruchowych, oraz wykonana zostanie dokumentacja dla likwidacji przejść podziemnych w rejonie: Huty Bankowej, Kasprzaka oraz likwidacji kładki dla pieszych w rejonie Huty Bankowej.

? Ze szczegółowych analiz komunikacyjnych, które otrzymaliśmy niedawno, wynika m.in., że jeśli nic nie zrobimy, liczba samochodów wjeżdżających do centrum miasta nadal będzie rosła i za kilka lat Dąbrowa Górnicza stanie ? podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej. - Dzięki analizom demograficznym łatwo wysnuć wniosek, że musimy się otworzyć na pozyskiwanie nowych mieszkańców. Z badań dotyczących jakości życia i oczekiwań społecznych wiemy, że poszerzają się potrzeby i aspiracje dąbrowian. Dlatego powinniśmy zaprojektować i zbudować nowe drogi prowadzące przez śródmieście Dąbrowy, które będą stanowiły alternatywę dla już istniejących, zbudować centra przesiadkowe przy dworcach kolejowych, połączyć tunelami komunikacyjnymi obszary znajdujące się z obu stron torów, usprawnić transport publiczny, doprowadzić do zrównoważenia uczestników ruchu, udostępniając przestrzeń w centrum pieszym i rowerzystom, otworzyć miasto na napływ kapitału i rozwój przedsiębiorczości oraz stworzyć nowe, atrakcyjne przestrzenie miejskie ? dodaje.

Dlatego priorytetem jest także budowa nowej drogi, łączącej ul. Poniatowskiego i Kolejową z ulicą Perla. Ma to być główna droga, którą będzie można ominąć ścisłe centrum miasta. W stronę Pogorii III i Parku Zielona poprowadzi kierowców wspomniany nowy tunel pod torami w ciągu ul. Kościuszki, natomiast w ciągu ul. Konopnickiej pojawi się pod torami kolejowymi przejście tylko dla pieszych i rowerzystów.

? Po spotkaniach i konsultacjach z mieszkańcami wiemy, że mamy w centrum nadmierny ruch samochodów, za chwilę zakorkuje nam się centrum miasta. M.in. dlatego, że w 2010 roku mieliśmy w mieście zarejestrowanych 65 tys. samochodów, a dziś jest ich już 85 tysięcy. Śródmieście powinno być bardziej dostępne dla pieszych, rowerzystów, osób niepełnosprawnych. Dziś jest ono podzielone na cztery ćwiartki, rondem i przejściem podziemnym, które blokują płynne, łatwe poruszanie się po centrum ? mówi Wojciech Czyżewski, przewodniczący zespołu ds. Fabryki Pełnej Życia.







































Jak widać z planów zmieniło się bardzo dużo. Zrezygnowano lub zmieniono niektóre głupie nieprzemyślane propozycje.
Pojawił się jeszcze jeden dodatkowy tunel pod torami łączący Wróblewskiego z Al. Zagłębia Dąbrowskiego. Dodatkowe rondo, którego nie było na Piłsudskiego/Morcinka. Wygląda na to, że zrezygnowali z ronda na Piłsudskiego/Majakowskiego.
W centrum po przeniesieniu przystanku tramwajowego w stronę Gołonoga przynajmniej będzie nowe wyjście z tunelu, którego wcześniej miało nie być, co było beznadziejne. Na wizualizacji w centrum niewiele widać i z tego wiele nie wynika jak będzie. Jeśli będą tu wspólne przystanki to sobie nie wyobrażam kolejek tramwajów i autobusów czekających jeden za drugim. Teraz same autobusy na przystanku mogą się omijać.
Dobrze, że na Sobieskiego zostaną 2 pasy. Zniknęło też to śmieszne "centrum przesiadkowe" przy Urzędzie pracy.
Autobusy przy dworcu w Centrum będą sobie robiły dodatkową rundkę pod dworzec.
Dalej upierają się przy tych przejściach dla pieszych, a wiadomo jak to niebezpieczne na ulicach wielopasmowych. Brakuje nam potrąceń pieszych w miejscach, w których teraz ich nie ma.
No i otworzą się duże tereny dzięki drodze od Sobieskiego do Kolejowej.
KAMAZ
Mnie ciekawi skrzyżowanie Legionów Polskich z Grynia oraz odnoga prowadząca do Sobieskiego. W tym miejscu stoją domki więc zastanawiam się czy to tylko fantazja autora poniosła czy rzeczywiście plany są na tyle ambitne, że przewiduje się wyburzenia.
Leszek
A wiecie może, jak chcą rozwiązać w Gołonogu połączenie między peronami? Przejścia tam nie widzę, jeżeli rozwiązaniem ma być latanie dookoła pod wiaduktem i przez rondo, to trochę słabo.
No i te dziwne zwężenia na Redenie i przy skrzyżowaniu z III Powstania Śląskiego.
Nie bardzo też widzę miejsce na przesunięcie przystanku tramwajowego Sienkiewicza - wg wizki jest na wysokości wjazdu do Pogorii/3Maja, ale tam trochę chyba za wąsko jest.
kolek
Nierealne marzenia, ale najlepiej jakby w centrum drogę wraz z torowiskiem na wysokości pkz schować w tunelu. dobrze by to otworzyło przestrzeń pkz vs park dla ludzi.
Zibar
CYTAT(Leszek @ śro, 13 lut 2019 - 18:40) *
Nie bardzo też widzę miejsce na przesunięcie przystanku tramwajowego Sienkiewicza - wg wizki jest na wysokości wjazdu do Pogorii/3Maja, ale tam trochę chyba za wąsko jest.


Nie trochę, tylko w tym miejscu krawężniki jezdni są najbliżej torów tam nawet półmetrowe perony się nie zmieszczą. Wychodzi, że te gryzmoły powstały bez wizji lokalnej. Projekt dla projektu, jakich już wiele było.
:)
^tam niewiele można przesunąć jezdnie bo kładka. Ma powstać przejście dla pieszych. Zlikwidują kadkę kolo huty, ale mam nadzieję, że ta koło Pogorii pozostanie, bo bez tego dziwnie wyglądał by ten piętrowy krąg, który jest przecież elementem charakterystycznym tego CH.

CYTAT(Leszek @ śro, 13 lut 2019 - 17:40) *
A wiecie może, jak chcą rozwiązać w Gołonogu połączenie między peronami? Przejścia tam nie widzę, jeżeli rozwiązaniem ma być latanie dookoła pod wiaduktem i przez rondo, to trochę słabo.


miało być osobne przejście podziemne. Te wizualizacje słabe
kwintosz
Na Redenie przystanki A i T osobno? Boże, kto to wymyślił. W całym ciągu Królowej Jadwigi razem a tam walnęli sobie osobno.. gdzie tu konsekwencja?
:)
Wczoraj miał miejsce śmiertelny wypadek na przejściu dla pieszych na Kościuszki obok przystanków i Aldi. To miejsce, gdzie jest duży ruch pieszych przez jezdnię. A to odcinek jednojezdniowy.
Strach pomyśleć co będzie się działo, gdy w ramach tej "zielonej mobilności" powstaną przejścia przez główne ulice dwujezdniowe, 2 i 3 pasmowe. Nie wiem jak piesi będą szczególnie w szczycie przechodzili przez jezdnię. Samo przepuszczanie spowoduje korki i paraliż jak dawniej 1 listopada przy cmentarzu. A tu będzie dużo gorzej.
A co z bezpieczeństwem pieszych? W tej chwili nie mamy problemu z wypadkami z udziałem pieszych, tam gdzie są przejścia podziemne. Czy dla wygody warto ryzykować? Wcześniej czy później pojawią się tam tragiczne wypadki.
Od niedawna zauważono już u nas, jak niebezpieczne są przejścia przez wielopasmowe ulice, gdzie nie ma sygnalizacji. Na Piłsudskiego i Kasprzaka zwężono w takich miejscach jezdnię do jednego pasa i może to dobry pomysł bo ruch tam niewielki.
Może w innych miejscach z większym ruchem zastosować pomysł z Krakowa, który jest bardzo tani i szybki w realizacji, a zwraca uwagę kierowców i trochę ogranicza prędkość:

warius
Parę obrazków z Zielonej mobilności, które były prezentowane parę dni temu





:)
super wiadomość, na którą czekaliśmy. Wreszcie przetarg na przebudowę tych zrujnowanych ulic:

CYTAT
?Budowa dróg rowerowych i chodników wraz z korektą geometrii jezdni odcinków ulicy Aleja Zagłębia Dąbrowskiego i Tysiąclecia? w ramach zadania inwestycyjnego pn. ?Promowanie zielonej mobilności na terenie Gminy Dąbrowa Górnicza ? Etap I i Etap II?


snf (51).gif http://www.bip.dabrowa-gornicza.pl/5897/dokument/131930

Nareszcie też ścieżki rowerowe zaczną się powoli łączyć i gdzieś prowadzić. Ciekawe co z przebudową tunelu na Granicznej.
Sam troszkę inaczej bym zaprojektował rondo na końcu Al. Zagłębia Dąbrowskiego - nie kończyłbym pasa, a prawy skierował w prawo w Graniczną i byłby to łącznik omijający rondo, za którym dopiero łączyłyby się razem. Ciekawe czy skręcający w Konarskiego nie będą czasem blokować. Ale nie ma co wybrzydzać, niech to budują
:)
CYTAT
nasze miasto

Dąbrowa Górnicza: elektryczne skutery i hulajnogi na ulicach miasta. Zostaną na stałe?

Elektryczne skutery i hulajnogi, oferowane na minuty przez blinkee.city, pojawiły się także w Dąbrowie Górniczej. Na razie w formie testowej, ale być może zagoszczą w tym zagłębiowskim mieście na stałe.
W Dąbrowie Górniczej blinkee.city udostępniło 25 skuterów oraz 30 hulajnóg, które można wypożyczyć za pomocą mobilnej aplikacji.

- Strefy, w których dostępne są pojazdy blinkee.city są widoczne dla wszystkich użytkowników w aplikacji mobilnej – mówi Inga Ryfka z biura prasowego blinkee.city. - Jednoślady można wypożyczyć m.in. na obszarze obejmującym Plac Wolności, w okolicach Parku Wodnego Nemo oraz przy ulicy Malinowe Górki, prowadzącej do jeziora Pogoria III. W przypadku skuterów, strefy wyznaczone są również przy ulicy Mikołaja Kopernika i przy alei Józefa Piłsudskiego oraz Hali Widowiskowo-Sportowej Centrum – dodaje.

A czy można skuterem wyjeżdżać poza Dąbrowę Górniczą?

- Operator skuterów blinkee.city umożliwia przemieszczanie się na terenie Dąbrowy Górniczej, ale również wyjazd poza jej obszar i dojazd do Sosnowca oraz Katowic, które znajdują w bliskiej odległości od tego miasta – wyjaśnia Inga Ryfka.

Na razie nie wiadomo jeszcze, czy ekologiczne pojazdu na dłużej zagoszczą na ulicach Dąbrowy Górniczej, ale jest na to szansa. - Od września bieżącego roku usługa wypożyczania skuterów i hulajnóg blinkee.city jest w fazie testowej. Poziom zainteresowania ofertą operatora elektromobilności wśród użytkowników zdecyduje, czy pojazdy zostaną w Dąbrowie Górniczej na stałe – dodaje.

Jak zatem można skorzystać z elektrycznych nowości? To całkiem proste. Wystarczy pobrać bezpłatną aplikację blinkee.city, za pomocą której można wypożyczyć pojazdy. Trzeba potem załączyć zdjęcia dokumentu uprawniającego do jazdy. W kilkanaście minut wasze konto zostanie zweryfikowane i aktywowane.

Kolejny krok to znalezienie w aplikacji najbliższego skutera i rezerwacja. Macie 15 minut, aby spokojnie dotrzeć do pojazdu. Trzeba odblokować skuter w aplikacji. W kufrze znajduje się kask i nakładka higieniczna. Po uruchomieniu można już jechać przed siebie, pamiętając o tym, by zaparkować skuter w wyznaczonej strefie. Potem należy schować kask do kufra i zakończyć jazdę w aplikacji. Pojazd trzeba zaparkować w wyznaczonej strefie, w miejscu ogólnodostępnym. Na powinno się parkować skuterów pod wiatami, na parkingach oraz terenach zamkniętych.

Ceny i opłaty za korzystanie z systemu elektrycznego skutera miejskiego są w Dąbrowie Górniczej, takie jak w Warszawie, Wrocławiu, Białymstoku, Kielcach, Krakowie, Trójmieście (Gdańsku, Gdyni, Sopocie), Lublinie, Łodzi, Rzeszowie, Bydgoszczy, Serocku, Katowicach, Skawinie, Wieliczce, Tarnowie, Myślenicach, Toruniu, Gliwicach, Elblągu. Wynoszą 0,69 zł za minutę jazdy, jedna minuta postoju kosztuje 0,09 zł. Maksymalna opłata za cały dzień jazdy wynosi z kolei 89 zł. Pojazd można zmieniać po rozładowaniu a opłata maksymalna pozostanie wówczas bez zmian.

Ceny i opłaty za korzystanie z systemu elektrycznej hulajnogi miejskiej także są takie same jak w Warszawie, Krakowie, Trójmieście (Gdańsk, Gdynia, Sopot), Rzeszowie, Bydgoszczy, Poznaniu, Toruniu, Gliwicach, Elblągu i wynoszą z kolei: 2,5 zł opłata startowa, jedna minuta jazdy 0,49 zł, jedna minuta postoju 0,09 zł.

O tym, że ta forma miejskiego transportu cały czas zyskuje na popularności świadczy fakt, że 18 października br. blinkee.city przekroczyło granicę 500 tys. indywidualnych klientów.



ok 2 tyg temu zauważyłem pierwsze hulajnogi i trochę się zdziwiłem (ktoś przytargał z Katowic np. pociągiem), bo jeszcze nie było naszego miasta na ich stronie. Wkrótce też skutery. No i nie wyjaśniło
warius
Mam nadzieje, że zostaną z nami dłużej niż Trafficar wink.gif
kwintosz
Dziwne że na Gołonogu czy tam innym Manhattanie nie można zostawić hulajnogi, tylko skuter. Myślę że to błąd, tego brakuje.
warius
CYTAT(:) @ śro, 16 paź 2019 - 09:34) *
super wiadomość, na którą czekaliśmy. Wreszcie przetarg na przebudowę tych zrujnowanych ulic:

CYTAT
?Budowa dróg rowerowych i chodników wraz z korektą geometrii jezdni odcinków ulicy Aleja Zagłębia Dąbrowskiego i Tysiąclecia? w ramach zadania inwestycyjnego pn. ?Promowanie zielonej mobilności na terenie Gminy Dąbrowa Górnicza ? Etap I i Etap II?


snf (51).gif http://www.bip.dabrowa-gornicza.pl/5897/dokument/131930

Nareszcie też ścieżki rowerowe zaczną się powoli łączyć i gdzieś prowadzić. Ciekawe co z przebudową tunelu na Granicznej.
Sam troszkę inaczej bym zaprojektował rondo na końcu Al. Zagłębia Dąbrowskiego - nie kończyłbym pasa, a prawy skierował w prawo w Graniczną i byłby to łącznik omijający rondo, za którym dopiero łączyłyby się razem. Ciekawe czy skręcający w Konarskiego nie będą czasem blokować. Ale nie ma co wybrzydzać, niech to budują

Co do budowy tunelu, to jest uwzględniony w projekcie budowy centrum przesiadkowego dworca centrum.


Informacja z otwarcia ofert: budżet zamawiającego 15mln, 4 oferty wpłynęły wszystkie poniżej 10mln, aż dziwne, że tak mocno poniżej budżetu
:)
^
świetne wieści. Rzadko dziś spotykana sytuacja. Poniżej 10 mln wydaje się mało jak na przebudowę takich odcinków i 2 ronda. Może nie trzeba wiele z sieciami podziemnymi itp.
danielmdc
Co do zielonej debilności jest ktoś w stanie odpowiedzieć kiedy główna arteria miasta zostanie wyremontowana ? Od krzyżówki na Redenie do Manhattanu w obie strony jedzie się jak na rodeo. Jeszcze jedno pytanie kiedy miasto zacznie remontować drogi po wielkiej akcji "kanalizacji" laugh.gif
warius
Ciężko stwierdzić, pod zielona mobilność jest podciagniety co drugi projekt. Z tego co wiem, a wiem tyle co można sobie w internecie wyczytać. To w tym roku ma być ogłoszony przetarg na centrum przrsiadkowe w centrum, a tramwaje maja ogłosić przetarg na odcinek torów gołonóg do ronda królowej Jadwigi /aleja róż. Czy któryś z tych przetargów będzie uwzględniał remont dróg się okaże po ogłoszeniu przetergów.

Pachołki na królowej Jadwigi od tygodni to wsytd.
warius
CYTAT
W ostatnim takim konkursie Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 (RPO) w październiku br. między 10 inwestycji podzielono ponad 256 mln zł wsparcia.

Druga co do wielkości dotacja trafiła do Dąbrowy Górniczej. Już w pierwszym naborze, trwającym od kwietnia do sierpnia 2018 r., miasto to otrzymało dotację w wysokości 23,7 mln zł - do szacowanego na 28,1 mln zł I etapu projektu "Promowanie zielonej mobilności". Teraz dofinansowanie do jego drugiego etapu, szacowanego na 67,3 mln zł, sięgnie 56,6 mln zł.
:)
mamy potwierdzenie tych wspomnianych ofert

CYTAT
naszemiasto

Dąbrowa Górnicza: będą dwa nowe ronda w mieście. Tysiąclecia i al. Zagłębia Dąbrowskiego do przebudowy


Duże zmiany czekają mieszkańców Dąbrowy Górniczej i wszystkich kierowców na al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Tysiąclecia. Miasto będzie modernizować odcinki tych ulic, na których pojawi się wiele nowości.
Dziś poruszanie się nimi nie należy do przyjemnych, ale w drugiej połowie 2020 roku ma być lepiej. Po przebudowie poprawi się nie tylko nawierzchnia, ale powstaną też drogi rowerowe, chodniki i dwa ronda usprawniające ruch.

Zadanie obejmuje odcinek al. Zagłębia Dąbrowskiego od skrzyżowania z ul. Graniczną do skrzyżowania z ul. Tysiąclecia, a także fragment ul. Tysiąclecia od skrzyżowania z al. Zagłębia Dąbrowskiego do skrzyżowania z ul. Piłsudskiego. Ronda powstaną na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego/Graniczna i al. Zagłębia Dąbrowskiego/Tysiąclecia.

Na modernizowanych odcinkach, w obu kierunkach o łącznej długości ponad 3 km, zbudowane będą drogi rowerowe i chodniki. Po jednej stronie droga rowerowa będzie odseparowana od chodnika i wykonana przy użyciu nawierzchni bitumicznej. Po drugiej znajdzie się asfaltowa droga pieszo-rowerowa, po której będzie można poruszać się zarówno pieszo, jak i na jednośladzie. Poprzez zawężenia jezdni przy przejściach dla pieszych, wymuszające ograniczenie prędkości i zjazd na jeden pas, poprawi się bezpieczeństwo przechodniów.

– Poprawa stanu dróg i chodników oraz rozbudowa infrastruktury rowerowej to jedne z priorytetów tej kadencji. To duże wyzwania, wymagające sporych środków i czasu, jednak sukcesywnie je realizujemy. Ta inwestycja jest tego dobrym przykładem – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Do przetargu na wykonanie tych wszystkich prac zgłosiły się cztery firmy, spośród których miasto wybierze najkorzystniejszą ofertę. Najniższą ofertę, opiewającą na kwotę 8 mln 723 tys. 176,40 zł, złożyło Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe DOMAX Arkadiusza Miki z Boronowa. Najwyższa oferta to z kolei 9 mln 965 tys. 695,46 zł. Zaproponowała ją spółka Berger Bau Polska z Wrocławia. Pośrednie oferty złożyły natomiast Przedsiębiorstwo Miejskie MZUM.PL z Dąbrowy Górniczej oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg DROGOPOL-ZW z Katowic.

Wykonawca na realizację zadania będzie miał czas do końca maja 2020 r.
warius
CYTAT
Budowa centrum przesiadkowego w rejonie dworca PKP Centrum wraz z budową obsługującego układu komunikacyjnego w ramach zadania inwestycyjnego „ Promowanie zielonej mobilności na terenie gminy Dąbrowa Górnicza” Etap I i Etap II oraz przebudową infrastruktury kolejowej i drogowej w obszarze stacji Dąbrowa Górnicza, w tym likwidacji przejazdu kolejowo-drogowego kat. A w km 299,522 linii kolejowej nr 1 w ciągu ul. Konopnickiej, budowie wiaduktu kolejowego/tunelu drogowego na wysokości ul. Kościuszki i ul. Limanowskiego oraz budowie przejścia podziemnego pod torami łączącego perony z budynkiem dworca i Centrum Przesiadkowym, w ramach projektu pn: „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – etap III”.


CYTAT
I. Zakres rzeczowy realizowany na rzecz PKP PLK S.A.:

— budowa przejścia podziemnego pod linią kolejową łączącego perony z budynkiem dworca Dąbrowa Górnicza i projektowanym Centrum Przesiadkowym oraz parkingiem park&ride przy ul. Kościuszki i parkingiem przy ul. Limanowskiego (Przejście),

— przebudowa układu torów towarowych stacji Dąbrowa Górnicza umożliwiająca zastąpienie trzech torów jednym, równoległym do toru nr 2 linii kolejowej nr 1, z zachowaniem możliwości objazdu składu wagonów przez lokomotywę manewrową,

— przebudowa układu peronowo-torowego stacji Dąbrowa Górnicza z uwzględnieniem rezerwy terenowej pod planowane inwestycje,

— przebudowa sieci trakcyjnej, oświetlenia, elektrycznego ogrzewania rozjazdów, zmiany zasilania do ww. urządzeń, systemu sterowania ruchem kolejowym (srk) w obrębie stacji Dąbrowa Górnicza,

— likwidacja przejazdu kolejowo-drogowego kat. A w km 299,522 linii kolejowej nr 1 w ciągu ul. Konopnickiej,

— budowa wiaduktu kolejowego/tunelu drogowego na wysokości ul. Kościuszki i ul. Limanowskiego, w tym instalacji energetycznych i sanitarnych (Wiadukt),

— prace wynikające z projektu budowlanego, związane z budową konstrukcji obiektów pod linią kolejową przenoszących obciążenia od taboru kolejowego, usuwaniem kolizji na terenie PKP w związku realizacją obiektów, likwidacją przejazdów.

II. Zakres rzeczowy realizowany na rzecz Gminy Dąbrowa Górnicza:

— budowa drogi łączącej ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową wraz z budową Centrum Przesiadkowego oraz parkingu park&ride,

— budowa drogi wraz z ruchem pieszym i rowerowym w ciągu ul. Kościuszki do ul. Limanowskiego (pod Wiaduktem),

— powiązanie Wiaduktu z istniejącym układem dróg,

— przebudowa drogi wraz z odwodnieniem, oświetleniem, chodnikiem oraz trasą rowerową

W ciągu ul. Kolejowej, na odcinku od skrzyżowania z ul. Kościuszki do skrzyżowania z ul. Konopnickiej,

— budowa przejścia w ciągu ul. Konopnickiej w miejscu likwidowanego przejazdu kolejowo-drogowego kat. A w km 299,522 linii kolejowej nr 1

III.Szczegółowy zakres robót na rzecz Gminy Dąbrowa Górnicza określają projekty budowlane i wykonawcze, przedmiar robót, STWiOR – dokumentacja techniczna, która stanowi załącznik nr 11 do SIWZ.

Szczegółowy zakres robót na rzecz PKP PLK S.A określa program funkcjonalno-użytkowy – dokumentacja techniczna, która stanowi załącznik nr 12 do SIWZ.


info o przetargu

Stało się smile2.gif Oby oferty zmieściły się w budżecie.

warius
W dokumentacji nie ma niestety żadnej wizualizacji.

Zakres prac jeśli o układ drogowy


I sam układ centrum przesiadkowego


rondo turbinowe na Sobieskiego


przejazd na Konopnickiej zamieni się w tunel pieszo-rowerowy

Leszek
Drugi rysunek jest mocno nieczytelny - jednocześnie zaznaczone (nieznacznie tylko różniące się kolorem) tory istniejące i ich układ po przebudowie. Chwilę się zastanawiałem, dlaczego tory z huty idą skosem przez parking laugh.gif
warius
CYTAT(Leszek @ śro, 20 lis 2019 - 17:25) *
Drugi rysunek jest mocno nieczytelny - jednocześnie zaznaczone (nieznacznie tylko różniące się kolorem) tory istniejące i ich układ po przebudowie. Chwilę się zastanawiałem, dlaczego tory z huty idą skosem przez parking laugh.gif


jeszcze mamy coś takiego, bez starych torów wink.gif

:)
Teraz mamy 2 tematy dotyczące jednego przetargu. Może piszmy tutaj o części inwestycji realizowanej dla miasta tzn. o układzie drogowym, a część kolejowa w odpowiednim wątku.

Wciąż przy przetargach używane są jakieś bardzo stare mapy, ciekawe z jakiej przyczyny.

Super, że od razu realizują połączenie z Sobieskiego i będzie 3 droga alternatywna do zakorkowanych w szczycie Sobieskiego i Legionów. Może część autobusów jadąca z Będzina, żeby nie dublować z tramwajami zostanie skierowana tędy z obsługą dworca. Szykuje się tam też duży wiadukt.

Dla mnie jeszcze nie jest jasne, nie doczytałem dokładnie (co innego w tekście i na mapach) czy zbudują teraz połączenie tylko do Limanowskiego, czy od razu do skrzyżowania (nowego ronda) - Robotniczej/Korzeniec. Jest się z czym zapoznawać

CYTAT
Zakres rzeczowy realizowany na rzecz Gminy Dąbrowa Górnicza:
? budowa drogi łączącej ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową wraz z budową Centrum Przesiadkowego oraz parkingu park&ride,
? budowa drogi wraz z ruchem pieszym i rowerowym w ciągu ul. Kościuszki do ul. Limanowskiego (pod Wiaduktem),
? powiązanie Wiaduktu z istniejącym układem dróg,
? przebudowa drogi wraz z odwodnieniem, oświetleniem, chodnikiem oraz trasą rowerową
W ciągu ul. Kolejowej, na odcinku od skrzyżowania z ul. Kościuszki do skrzyżowania z ul. Konopnickiej,
? budowa przejścia w ciągu ul. Konopnickiej w miejscu likwidowanego przejazdu kolejowo-drogowego kat. A w km 299,522 linii kolejowej nr 1
warius
W dokumentacji też jest jeszcze nowa droga od planowanego ronda na Sobieskiego do Grynia/Legionów i tam również rondo jest rozrysowane. Ale mam wrażenie, że tego teraz nie będą robić, bo nie jest wymienione w zakresie na rzecz miasta, to samo może być z tym odcinkiem do Robotniczej.
Może to zależy od finansów? Co i czy w ogóle się uda pozyskać, no i przede wszystkim od tego czy oferty zmieszczą się w budżecie, jeśli tak to będą mogli poszerzyć zakres, gorzej jak trzeba będzie dosypać i jeszcze coś obetną. Zobaczymy.

CYTAT
Super, że od razu realizują połączenie z Sobieskiego i będzie 3 droga alternatywna do zakorkowanych w szczycie Sobieskiego i Legionów. Może część autobusów jadąca z Będzina, żeby nie dublować z tramwajami zostanie skierowana tędy z obsługą dworca. Szykuje się tam też duży wiadukt.

będzie też połączenie z Przybylaka od tej nowej drogi, co umożliwi dojazd do CH Pogoria od tej ulicy, to też powinno pozytywnie wpłynąć na ruch w centrum
warius
CYTAT
Projektanci z firmy Mosty Katowice przygotowali animację, na której widać, jak przy okazji budowy centrum przesiadkowego przy dworcu kolejowym zmieni się układ komunikacyjny w centrum Dąbrowy Górniczej.


LINK
:)
Podsumowanie ze strony UM

CYTAT
KOMUNIKACYJNA METAMORFOZA CORAZ BLIŻEJ
Metamorfoza układu drogowego w centrum Dąbrowy Górniczej nabiera realnych kształtów. 15 listopada ogłoszono przetarg na budowę centrum przesiadkowego, tuneli i przejść pod torami kolejowymi w centrum, nowej drogi łączącej ul. Kolejową i Kościuszki z ul. Sobieskiego, a także remont ul. Kolejowej. Zadanie obejmuje też przebudowę torowisk i peronów. Do 11 grudnia wykonawcy mają czas na składanie ofert.

– Komunikację publiczną trzeba dostosowywać do potrzeb mieszkańców, rozwijać ją i ułatwiać korzystanie z niej. Chodzi nam o takie rozwiązania, które pozwolą sprawnie przemieszczać się, dojechać do pracy, szkoły czy uczelni – zarówno w Dąbrowie, jak i w innych miastach aglomeracji. Mówiąc krótko: pociąg, autobus czy tramwaj muszą być łatwo dostępne, wygodne, docierać na czas w jak najwięcej miejsc, a przez to stanowić alternatywę dla samochodu. Zmiany w śródmieściu będą kolejnym krokiem w tym kierunku – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Przedsięwzięcie będzie realizowane wspólnie przez miasto i PKP PLK S.A. W jego ramach powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego(łącznie na 375 miejsc), tunel drogowy łączący te ulice, przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów, centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy, droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową, przejście podziemne w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej i Kolejowej, który zostanie zlikwidowany. W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont czeka ul. Kolejową, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie.

Szacunkowa wartość inwestycji wynosi 227 mln zł. Koszt zadań, które sfinansuje gmina opiewa na 163 mln zł, a leżących po stronie PKP na 64 mln zł. Miasto ubiega się o dofinansowanie w wysokości ponad 56,5 mln zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Przedsięwzięcia związane z infrastrukturą kolejową, kwotą 26 mln zł, wesprze Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Prace powinny ruszyć na początku przyszłego roku i potrwać do końca 2022r.

Dalszym etapem będzie przebudowa rejonu dworca w Gołonogu i utworzenie tam centrum przesiadkowego. Planowana jest także kompleksowa modernizacja głównej osi miasta – ul. Sobieskiego, Królowej Jadwigi i Piłsudskiego, gdzie m.in. powstaną zintegrowane przystanki, obsługiwane przez autobusy i tramwaje, drogi rowerowe, a także naziemne przejścia dla pieszych, ułatwiające przemieszczanie się między obiema stronami jezdni. W projekt zaangażowane jest miasto, a także PKP PLK S.A., Tramwaje Śląskie oraz Metropolia GZM.

Inwestycja w śródmieściu jest kolejnym elementem działań, zmierzających do wprowadzenia w mieście równowagi między ruchem samochodowym, rowerowym, pieszym i transportem zbiorowym. Do tej pory powstał m.in. tunel pieszo-rowerowy pod linią kolejową w Ząbkowicach oraz mini centrum przesiadkowe przy tej stacji w tej dzielnicy. Na zlecenie Tramwajów Śląskich trwa generalna przebudowa torowiska wzdłuż ul. Kasprzaka. Spółka ma w planach modernizację całego dąbrowskiego odcinka torów, aż do granicy z Będzinem. Przykładem jest też oddane do użytku pod koniec 2017 roku rondo na skrzyżowaniu ul. Kolejowej i Konopnickiej oraz dobudowane połączenie z nim ul. Poniatowskiego. W Dąbrowie powstaje sieć dróg rowerowych, która obejmie miasto od granicy z Będzinem, przez centrum, Reden, Gołonóg aż do huty „Katowice”, Ząbkowic i strefy inwestycyjnej w Tucznawie. Obecnie istnieje już 12 km takich dróg, realizowanych jest kolejnych 12 km, a następne 14 km zostało zaplanowanych.
warius
Nie spodziewałbym się otwarcia ofert w przetargu na centrum przesiadkowe w tym miesiącu (miało być 13 grudnia). Wpłynęło odwołanie na przetarg (na jakość przygotowanej dokumentacji)z firmy SKANSKA liczące skromne 36 stron, na którym wytykają rażące błędy w treści ogłoszenia, braku odpowiedniej dokumentacji itp. Jeśli połowa z tego co zarzucają jest prawdziwe, to wychodzi na to, że przetarg przygotowali jacyś kompletni amatorzy (mówiąc bardzo, bardzo grzecznie).
:)
Wykonawca dokumentacji to nie jakaś firma krzak. U nas projektowali też pozostałe zadania związane z "zieloną mobilnością" i chyba teraz też dla GDDKiA dla S1. Jeśli byłoby tak źle to wszystko by leżało.
W każdym razie nawet jeśli jest ok i będą odwolania to wszystko się przeciągnie, zanim się wybronią.
warius
Część uwag została uwzględniona przez KIO, nowy termin otwarcia ofert to 10.01.2020r.
:)
A wiecie już może czy już jest podpisana umowa na Al Zagłębia i Tysiąclecia i kto to będzie realizował?
warius
CYTAT(:) @ czw, 19 gru 2019 - 09:56) *
A wiecie już może czy już jest podpisana umowa na Al Zagłębia i Tysiąclecia i kto to będzie realizował?


Nazwa (firma), siedziba i adres wykonawcy, którego ofertę wybrano:
Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe
„DOMAX” Arkadiusz Mika,
ul. Grabińska 8, 42-283 Boronów

warius
CYTAT(warius @ czw, 19 gru 2019 - 09:26) *
Część uwag została uwzględniona przez KIO, nowy termin otwarcia ofert to 10.01.2020r.


Kolejne przesunięcie na 24.01
:)
^
jak już się uda oby potem nie było jeszcze odwołań
warius
CYTAT(warius @ śro, 08 sty 2020 - 15:19) *
CYTAT(warius @ czw, 19 gru 2019 - 09:26) *
Część uwag została uwzględniona przez KIO, nowy termin otwarcia ofert to 10.01.2020r.


Kolejne przesunięcie na 24.01


12.02 unsure.gif
:)
^jeszcze trochę i opóźni się cała inwestycja.

Za to w BIPie niedawno pojawił się plan ogłaszania przetargów na ten rok. Lepiej do tego podejść z dystansem bo to w zeszłym roku było bardzo orientacyjne i mało co się sprawdziło. Z tego co dotyczy "zielonej mobilności":

Budowa centrum przesiadkowego Gołonóg zad. B w ramach zadania inwestycyjnego pn. "Promowanie zielonej mobilności na terenie Gminy Dąbrowa Górnicza- Etap I i Etap II". - 45 812 256,29 - I kwartał 2020 r.

Budowa dróg rowerowych i przebudowa infrastruktury drogowej w ciągu ulic: Sobieskiego, Królowej Jadwigi, Piłsudskiego w ramach zad. inwestycyjnego pn."Promowanie zielonej mobilności na terenie Gminy Dąbrowa Górnicza- Etap I i Etap II". - 185 692 731,00 - I ? II kwartał 2020 r.

Budowa ścieżki rowerowej w Strzemieszycach Wielkich w ramach zadania inwestycyjnego pn." Promowanie zielonej mobilności na terenie Gminy Dąbrowa Górnicza- Etap I i Etap II". - 4 268 292,69 - I kwartał 2020 r.

Gdy to wszystko ruszy to będzie się w mieście działo. Do tego planowane kolejne etapy remontu torów z TŚ
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.