Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Zielona mobilność
Forum Mieszkańców Dąbrowy Górniczej > Dąbrowa Górnicza > Nasze Miasto
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
:)
W nowym numerze PD sporo o zielonej mobilności. Niestety wypowiadający się, wyglądają na niekompetentnych ignorantów. Nie wiem co gorsze, czy że mogliby się nie znać, czy robią to umyślnie, żeby bronić rozwiązań projektu huh.gif
Dalej powtarzane te same bzdury. Aż odechciewa się to komentować i odnosić, bo za dużo głupot.

Można by się zgodzić, gdyby DG była wolnostojącym, zwartym i gęsto zabudowanym miastem. A to, że jesteśmy częścią aglomeracji to zasadnicza różnica.
Wielka część mieszkańców dojeżdża do sąsiednich miast (i to często nawet nie graniczących jak Katowice, i dalej w aglomeracji), po drodze odwożąc dzieci do szkoły i przedszkola. Do tego tylko część z nich mieszka w głównej części miasta Mydlice-Centrum-Gołonóg. Komunikacją miejską jest nie tylko niewygodnie, i tu się nie zmieni przyzwyczajeń, bo po prostu jest to niemożliwe, nawet gdyby się chciało. A tym ZTM to 3 razy dłużej, z przesiadkami i długimi wędrówkami. Zawsze spóźnienie do pracy z 2 h, jeśli wcześniej trzeba podwozić dzieci. Ci, którzy mogą sobie pozwolić na rower, albo ZTM, to wyjątki, w tym pewnie właśnie urzędnicy, którzy mają do pracy blisko. Chociaż nawet im tez się utrudnia, bo pod CA jedna linia (tylko teraz dzięki objazdom mają więcej), a pod Damelem okrojone linie, a nowa za nie M2 omja przystanek heh.
Z komunikacji miejskiej u nas przecież nie korzysta się ze względu na korzyści, a z braku innego wyjścia. Głównie są to dzieci, młodzież, emeryci i kto nie ma prawa jazdy.
Niektóre rozwiązania zmniejszą bezpieczeństwo. Zdecydowana większość i tak dalej będzie musiała poruszać się samochodami i tylko ich kosztem skorzysta mniejszość, która i tak ma bliskie miejsce docelowe i blisko do przystanków, i do tego porusza się w ramach głównej części miasta
Dave
CYTAT(warius @ wto, 28 wrz 2021 - 08:40) *
CYTAT(pasqudek @ pon, 27 wrz 2021 - 16:41) *
A kiedy zacznie się przebudowa?


Przekazanie placu budowy + jakieś przygotowanie wykonawcy = obstawiam minimum 4 do 8 tygodni


Przecież to "przekazanie placu budowy" i rozpoczęcie prac na Piłsudskiego miało się zacząć już w wakacje - pisano jakoś w maju czy czerwcu. Jest październik już! unsure.gif
warius
30 czerwca wybrano najkorzystniejszą ofertę, od tego czasu przez blisko 3 miesiące dokumentacja była sprawdzana przez Urząd Zamówień Publicznych. Dopiero po UZP można podpisać z wykonawcą umowę.

Tak samo drugi przetarg na Sobieskiego cały czas jest w UZP i dopóki ten urząd nie wyrazi aprobaty, to nie będzie podpisanej umowy.
TeodorMotor
CYTAT(:) @ wto, 05 paź 2021 - 14:43) *
(...) Głównie są to dzieci, młodzież, emeryci i kto nie ma prawa jazdy. (...)


Oraz zaszczana, zarzygana i śmierdząca żulia, której SM i Policja się boją...
:)
Dużo rozwiązań z tego projektu jest ok. Jasne jest, że konieczny jest remont linii tramwajowej, nowe oświetlenie. Wzrośnie przez to też estetyka, At o powinna być wizytówka miasta.
Będzie spowolniony ruch, te planowane ronda są ok, tak samo jak zmiana geometrii ronda w centrum. Do tego potrzebne drogi rowerowe.
Ale argumenty śmieszne. Powiedzieliby wprost, że chodzi głównie o uspokojenie i spowolnienie ruchu (i dobrze, że utrudnią takim, którzy dwukrotnie przekraczają prędkość, bez kierunkowskazów z lewoskrętów jeżdżą na wprost itp). A tu np. na silę wmawiają, że będzie lepiej, bliżej, wygodniej i bezpieczniej idąc z poziomu +1 CH Pogoria zejść po schodach na dół i przejść przez przejście dla pieszych - dwie jezdnie i tramwaje niż przejść górą i zejść po drugiej stronie. Z poziomu 0 CH Pogoria można wjechać schodami lub windą. Po stronie 3Maja można tą wadliwą windę zlikwidować, i zachować kładkę obok nowego przejścia. Kto nie chce od tej strony wchodzić to miałby przejście dla pieszych
Rokko31
Moim zdaniem ruch samochodów się nie zmniejszy, przejścia dla pieszych wyniesione spowodują tylko ogromne korki w Centrum i okolicach, komunikacja autobusowa w szczycie będzie jeździła poza rozkładem przez korki, obawiam się że będzie mnóstwo wypadków na tych przejściach, mało bezpieczne dla dzieci szkolnej. Powinni zrobić eksperyment z tymi przejściami i jeszcze nie burzyć przejść podziemnych i kładek bo może się okazać dramat potem. Burzenie kładki do Pogorii jest tylko stratą kasy, można ją zostawić jak jest nie przeszkadza ona w zrobieniu przejścia przez jezdnie.
warius
CYTAT
• Wzdłuż ul. Piłsudskiego i Królowej Jadwigi przekazano wykonawcy plac
budowy. W dniach 13-14.11. będą zabudowywane rozjazdy technologiczne
i rozpoczną się roboty demontażowe.


Za dwa tygodnie poczatek prac tramwajowych.
:)
^^^
pewnie podzielą na odcinki i na początek np od Kasprzaka do Damelu.
warius
CYTAT
Dąbrowa Górnicza: Jest nowy wykonawca przebudowy torowiska. Poprzedni zrezygnował

Witold Urbanowicz ⚫ 29.10.2021 ⚫ 0 Komentarzy ▶
Dąbrowa Górnicza: Jest nowy wykonawca przebudowy torowiska. Poprzedni zrezygnował
fot. Arro / fotopolska.eu
Wykonawca, który wygrał przetarg na przebudowę torów tramwajowych w Dąbrowie Górniczej na odcinku pętla KWK (Urząd Pracy) – al. Róż, nie przystąpił do podpisania umowy. W związku z tym Tramwaje Śląskie wybrały nowego wykonawcę: to firma ZUE, która niedawno zdobyła kontrakt na przebudowę dalszego odcinka torów.
Jak pisaliśmy, Tramwaje Śląskie, wspólnie z Dąbrową Górniczą, rozpisały przetargi na przebudowę trasy tramwajowej oraz układu drogowego wzdłuż Sobieskiego, Królowej Jadwigi i Piłsudskiego – na odcinku od granic z Będzinem do ul. Kasprzaka. Inwestycję podzielono na dwa odcinki. Pierwsze postępowanie dotyczyło trasy w ciągu ul. Sobieskiego oraz ul. Królowej Jadwigi od granic z Będzinem do Al. Róż wraz z pętlą tramwajową KWK (Urząd Pracy). Odcinek obejmuje ok. 4800 mtp. Przedmiotem drugiego przetargu jest przebudowa odcinka trasy tramwajowej w ciągu ul. Królowej Jadwigi i ul. Piłsudskiego od od Al. Róż do ul. Kasprzaka. To w sumie ok. 5200 mtp. Przystanki zmienią lokalizację, pojawią się też w wielu miejscach dodatkowe dojścia w poziomie terenu. Szczegółowo o zakresie prac pisaliśmy tutaj.

W każdym z przetargów wystartowało sześć firm, które potem mogły jeszcze rywalizować o zamówienie w aukcji elektronicznej. Pod koniec czerwca postępowania zostały rozstrzygnięte. Odcinek od al. Róż do Kasprzaka trafił do firmy ZUE, która była gotowa wykonać prace za 76,395 mln zł brutto. Umowę z wykonawcą podpisano pod koniec września.

Przetarg na remont odcinka od pętli KWK (Urząd Pracy) do al. Róż wygrała natomiast firma Silesia Invest z kwotą 75,900 mln zł brutto. Jak jednak informują Tramwaje Śląskie, wykonawca nie wniósł zabezpieczenia należytego wykonania zamówienia i odmówił podpisania umowy na warunkach przedstawionych w umowie. W piątek 29 października wybrano nowego wykonawcę – firmę ZUE, której oferta jako jedyna zachowała ważność. Krakowska firma jest gotowa zrealizować ten odcinek za 76 mln zł brutto.

Część tramwajowa miałaby zostać wykonana do końca sierpnia 2022 r., a miejska – do końca grudnia 2022 r. Prace miałyby zostać przeprowadzone przy założeniu utrzymania ruchu tramwajowego.
:)
CYTAT
UM

WKRÓTCE PRZEBUDUJEMY UL. PIŁSUDSKIEGO. SPRAWDŹ, CO DOKŁADNIE SIĘ ZMIENI

Modernizacja jednej z najważniejszych dąbrowskich ulic to wspólny projekt Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej oraz Tramwajów Śląskich. Wykonawcą pierwszego etapu inwestycji na odcinku od Ronda Budowniczych Huty Katowice do ronda przy alei Róż jest krakowska firma ZUE SA. Aby poznać szczegóły planowanej przebudowy, zaprosiliśmy Krzysztofa Serafińskiego, zastępcę naczelnika Wydziału Inwestycji Drogowych w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej, na rowerowy objazd trasy, gdzie wkrótce rozpoczną się prace. W tej części relacji prezentujemy zmiany, jakie planowane są na odcinku od skrzyżowania ulicy Piłsudskiego z ulicami Kasprzaka, Tysiąclecia i Morcinka.

Kiedy rozpocznie się przebudowa i czy mieszkańcy powinni spodziewać się w związku z tym utrudnień na drodze?

Krzysztof Serafiński: – Trwa opracowywanie organizacji ruchu, którą wykonawca będzie musiał zatwierdzić z policją i zarządcą drogi, czyli z miastem. Zakładamy, że w kluczowych etapach, gdzie niezbędne będzie wykonanie głębokich wykopów, prace będą prowadzone odcinkowo. To znaczy, że nastąpi wyłączenie fragmentu jezdni, a w tym czasie ruch obustronny prowadzony będzie drugą jezdnią. Na przebudowywanym odcinku w pierwszej kolejności ruszy remont torów i kanalizacji. Na tym etapie powinno więc wystarczyć zawężenie jezdni o jeden pas ruchu. Szacujemy, że prace rozpoczną się jeszcze w listopadzie i potrwają do końca przyszłego roku.

Jakich zmian po przebudowie powinni spodziewać się mieszkańcy?

– Jak widzimy, droga ma tu trzy pasy ruchu w obu kierunkach. To więcej niż autostrada do Krakowa, a jesteśmy przecież w Gołonogu. Dziś przedostanie się na drugą stronę ulicy nie jest prostym zadaniem. Zaplanowaliśmy więc, że w rejonie przejścia dla pieszych na wysokości ulicy Kasprzaka 4 i 6 jezdnia będzie miała dwa pasy w każdym kierunku. Dla mieszkańców oznacza to krótszy czas przejścia przez ulicę. Będzie też oczywiście bezpieczniej. Wyłączone fragmenty zewnętrznych pasów jezdni wykorzystamy na miejsca postojowe dla mieszkańców i klientów firm, które się tu znajdują. Powstaną one na odcinku od przejścia dla pieszych do wysokości ulicy Trzeciego Powstania Śląskiego po obu stronach jezdni. To oznacza, że dojazd do świateł na skrzyżowaniu z ulicą Tysiąclecia będzie znów po trzech pasach.

Czy na tym odcinku powstaną także rozwiązania dla osób poruszających się na rowerach?

– Początkowo zakładaliśmy, że przebudujemy tu jeden z najstarszych fragmentów drogi rowerowej w mieście. Ostatecznie jednak zdecydowaliśmy, że pieniądze na ten cel spożytkujemy w miejscu, gdzie tej infrastruktury nie ma jeszcze wcale. Przy przejściu dla pieszych powstaną przejazdy dla rowerów, a na szerokim chodniku przy jezdni w kierunku centrum pojawią się znaki dopuszczające ruch jednośladów. To oznacza że będzie można swobodnie i zgodnie z przepisami dojechać, nie zsiadając z roweru, z jednej strony ulicy na drugą. Warto też wspomnieć, że nieczynne od lat przejście podziemne, które stoi tu między blokami, zostanie zasypane. Do tego oczywiście wykonawca przebuduje torowisko, powstanie nowy przystanek tramwajowy dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Znajdujemy się teraz na skrzyżowaniu ulicy Piłsudskiego z ulicą Tysiąclecia. Co zmieni się w tym miejscu?

– Na każdym z czterech przejść dla pieszych pojawią się przejazdy rowerowe. Chcemy, aby to był standard: tam gdzie powstaje droga rowerowa, tam również powstają przejazdy przez jezdnię. Tu warto zwrócić uwagę na dwie rzeczy. Po pierwsze, prowadząc przejazd rowerowy przez ulicę, połączymy z drogą rowerową, która biegnie dziś w kierunku alei Zagłębia Dąbrowskiego oraz z ciągiem pieszo-rowerowym w kierunku ulicy Morcinka, który również będzie modernizowany. Po drugie, stoimy teraz w miejscu, gdzie w stronę centrum zbudowano kiedyś drogę rowerową i chodnik. Pas dla rowerzystów jest po lewej stronie, a pas dla pieszych biegnie od strony jezdni. W dodatku oba powstały z kostki. Zmienimy to. Część dla pieszych zbudujemy z kostki po lewej stronie, a część dla rowerzystów powstanie od strony jezdni z masy asfaltowo-betonowej.

Szerokość trasy rowerowej też będzie dostosowana do aktualnych wymogów?

– Przyjęliśmy, że o szerokości pasa dla rowerów zdecydują tutaj drzewa. To znaczy, że droga rowerowa w kierunku skrzyżowania z ulicą Morcinka będzie miała co najmniej dwa metry szerokości, a czasem więcej, w zależności od zieleni. Chodzi o to, aby zminimalizować wycinkę drzew i dostosować do nich powstającą infrastrukturę, a nie odwrotnie.

Stoimy teraz na wysokości bloku przy ulicy Piłsudskiego 36, przy przejściu podziemnym. Sporo się tu wydarzy.

– Za tym rzędem lip będzie zaczynała się pochylnia dla rowerów i wózków. Przejście podziemne kompleksowo wyremontujemy i zabezpieczymy. Na samej jezdni zaś wewnętrzny pas ruchu przed przystankiem tramwajowym zostanie wyłączony i posłuży nam jako zjazd dla autobusów. W ten sposób wjadą one na wyremontowane torowisko i zabiorą pasażerów ze zintegrowanego przystanku. Dalej kierowca autobusu też będzie miał swój pas zjazdowy, więc sprawnie włączy się do ruchu.

I tak dojechaliśmy do skrzyżowania z ulicą Morcinka.

– To skrzyżowanie, przez które kierowcy przemykają dziś ze zdecydowanie nadmierną prędkością. Za to piesi, dla których powstały tu kiedyś labirynty z barierek, próbują bezpiecznie przedostać się na drugą stronę. Odwrócimy teraz akcenty. Przede wszystkim zbudujemy w tym miejscy rondo turbinowe, a przed nim jezdnia zwęzi się do dwóch pasów. To oznacza, że z wewnętrznego pasa będzie można jechać tylko prosto lub w lewo, a z zewnętrznego – tylko prosto lub w prawo. Rozwiązanie to poprawi także warunki wyjazdu z dróg podporządkowanych, co szczególnie w godzinach szczytu jest mocno kłopotliwe. Częściowe zagospodarowanie wyspy centralnej zielenią skłoni kierowców do skoncentrowania się na bezpiecznym przejeździe. Na nowym przejściu dla pieszych pojawi się też przejazd rowerowy. I uwaga: na tym odcinku główny szlak dla rowerzystów przenosimy na drugą stronę, czyli w kierunku ulicy Granicznej. Jeśli rowerzysta zechce pozostać przy jezdni w kierunku huty, może tak zrobić, bo w kierunku alei Majakowskiego pozostawimy ciąg pieszo-rowerowy.

Tu zakończmy pierwszą część naszego rowerowego objazdu. Na kolejny odcinek – od ulicy Morcinka do alei Róż – zapraszamy wkrótce.
Dave
Za cholerę nie rozumiem tego opisu, jeśli wizualnie nie widzę, w którym miejscu panowie stali, do której strony ulicy i jezdni się odnosili.
TeodorMotor
CYTAT(Dave @ sob, 06 lis 2021 - 09:19) *
Za cholerę nie rozumiem tego opisu, jeśli wizualnie nie widzę, w którym miejscu panowie stali, do której strony ulicy i jezdni się odnosili.

Jak mniemam,
Mapy Google:
50.332220301628205, 19.220178976631605
warius
CYTAT
Rozpoczyna się przebudowa głównej osi miasta. Zostanie wstrzymany ruch tramwajów

Zabudową rozjazdów technologicznych rozpoczną się prace modernizacyjne torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Piłsudskiego i części ul. Królowej Jadwigi w Dąbrowie Górniczej. W sobotę i niedzielę (13-14 listopada) wstrzymany zostanie ruchu tramwajów, a komunikację zapewnią autobusy zastępcze.



Kompleksowa przebudowa torowisk obejmie odcinek od ul. Kasprzaka do granicy Dąbrowy Górniczej z Będzinem. Inwestycja jest podzielona na dwie części, a granicą między nimi jest rondo przy al. Róż. Umowa z firmą ZUE S.A., na modernizację odcinka od al. Róż do ul. Kasprzaka podpisana została we wrześniu. Teraz generalny wykonawca przystąpi do realizacji robót. ? Prace prowadzone będą etapami, przy utrzymanym ruchu tramwajów po jednym torze. W weekend zabudowane zostaną rozjazdy wprowadzając system mijankowy, dzięki któremu wykonawca będzie mógł przystąpić do pracy, a tramwaje będą w dalszym ciągu wozić pasażerów ? mówi Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie S.A. Aby tak się stało, w weekend czasowo ruch tramwajów zostanie wstrzymany. Od wyjazdów w sobotę, 13 listopada do zjazdów w niedzielę, 14 listopada nastąpią zmiany w organizacji ruchu tramwajowego:

tramwaje linii nr 21 będą kursować wg specjalnego rozkładu jazdy w relacji: Sosnowiec Milowice Pętla ? Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy;
tramwaje linii nr 22 będą kursować wg specjalnego rozkładu jazdy w relacji: Czeladź Dworzec ? Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy;
kursujące w soboty tramwaje linii nr 28 będą kursować wg specjalnego rozkładu jazdy w relacji: Będzin Osiedle Zamkowe Pętla ? Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy;
uruchomiona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza oznaczona jako T-21, kursując w relacji: Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy ? Tworzeń Huta Katowice.

Odcinek jednotorowy wprowadzony zostanie pomiędzy przystankami Dąbrowa Górnicza Reden a Gołonóg Centrum. Generalny wykonawca przystąpi do prac na torze południowym (w kierunku Huty), a ruch tramwajów prowadzony będzie w obu kierunkach torem północnym. Dwa przystanki znajdujące się na tym odcinku obsługiwane będą z platform tymczasowych w dotychczasowych lokalizacjach.

? W międzyczasie uprawomocnił się także wybór wykonawcy w przetargu na realizację drugiego odcinka torowisk w Dąbrowie Górniczej, od ronda przy alei Róż do granicy z Będzinem. W tym przypadku również na generalnego wykonawcę wybrana została firma ZUE S.A., z którą pod koniec listopada planujemy podpisać umowę ? informuje Andrzej Zowada. Zadania przebudowy torowisk w ciągu ulic: Sobieskiego, Królowej Jadwigi i Piłsudskiego w Dąbrowie Górniczej są elementami ?Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego" współfinansowanego przez Unię Europejską.


Oby ZUE podpisało umowę na drugi odcinek, po wycofaniu się pierwszego zwycięzcy, to jedyna opcja na zrealizowanie tego przetargu.

https://sosnowiec.wyborcza.pl/sosnowiec/7,9...osi-miasta.html
:)
CYTAT(Dave @ sob, 06 lis 2021 - 10:19) *
Za cholerę nie rozumiem tego opisu, jeśli wizualnie nie widzę, w którym miejscu panowie stali, do której strony ulicy i jezdni się odnosili.


Od Al. Róż do Gołonoga:

















warius
Pierwsze prace na torowisku tramwajowym. Zdjęcia:

https://www.dabrowa-gornicza.pl/galerie/pie...y-pilsudskiego/
:)
^^^
to był najgorszy odcinek, gdzie najczęściej dochodziło do wykolejeń. Od czasu budowy 2 torów chyba nigdy nie remontowany. Za to chyba był remont od Damelu do Al. Róż gdzieś na początku lat 90-tych.

No to zbliża się nam kumulacja wszystkich prac i utrudnień. Niech jeszcze podpiszą na pozostały odcinek. Zanim wejdą na same ulice to pewnie gdzieś na wiosnę i wtedy szczyt.
TeodorMotor
Z ostatniego rysunku wynika, że na południowej części IIIgo Powstania Śląskiego będzie zmiana kierunku...
:)
CYTAT
nasze miasto

Dąbrowa Górnicza: Rozbierają torowisko tramwajowe. To początek wielkiej inwestycji drogowej

Rozpoczęła się wymiana torowiska tramwajowego w Dąbrowie Górniczej. Podczas minionego weekendu zabudowane zostały nowe mijanki, tak więc tramwaje kursują dziś po jednym torze, a szyny drugiego toru są rozbierane. Na razie nie ma jeszcze utrudnień dla kierowców.

Aktualnie rozbierane jest torowisko prowadzące w kierunku Gołonoga i byłej Huty Katowice. To pierwszy etap dużej inwestycji, która ma odmienić całkowicie układ komunikacyjny także w tej części miasta.

Umowa z generalnym wykonawcą przebudowy ul. Piłsudskiego i części ul. Królowej Jadwigi wraz z całym torowiskiem tramwajowym podpisana została 27 września w dąbrowskim Urzędzie Miejskim. Odcinek między aleją Róż a skrzyżowaniem z ul. Kasprzaka za niemal 75,9 mln zł przebudowuje firma ZUE SA z Krakowa. Będzie to kolejny element gruntownych zmian komunikacyjnych w mieście, mających ułatwić pasażerom dostęp do przejazdów autobusami i tramwajami oraz poprawić komfort jazdy, a także umożliwić bezpieczne i bezkolizyjne poruszanie się rowerami.

Dlatego właśnie zmodernizowane torowisko tramwajowe oraz drogi i chodniki; nowe ronda, udogodnienia dla pieszych i rowerzystów; łatwiejszy dostęp do tramwajów i autobusów ma być efektem wspólnego przedsięwzięcia spółki Tramwaje Śląskie S.A. i miasta Dąbrowa Górnicza. Kompleksowa przebudowa obejmie odcinek od ul. Kasprzaka do granicy Dąbrowy Górniczej z Będzinem. Na etapie przetargu został on jednak podzielony na dwie części, a granicą między nimi jest rondo przy al. Róż.
Na początek prace obejmują odcinek od ul. Kasprzaka do alei Róż.

- To bardzo długi odcinek, który od początku swojego powstania, kiedy budowana była Huta Katowice, przechodził tylko drobne remonty, ale nigdy nie był w pełni zmodernizowany. Zauważyliśmy już, że tramwajem zaczęło podróżować coraz mniej mieszkańców, a wiemy, że ta inwestycja spowoduje, że tramwaje stanie się głównym środkiem transportu publicznego w tym rejonie – przyznaje Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Przeznaczony do modernizacji odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma około 2600 metrów długości, zatem przebudowa obejmie niemal 5200 metrów toru pojedynczego. Torowisko wykonane zostanie w konstrukcji klasycznej na podkładach strunobetonowych, a na przejazdach przez jezdnię oraz przy przystankach tramwajowych ułożone zostaną prefabrykowane płyty torowe. W obu przypadkach zastosowane zostaną nowoczesne systemy elastycznego montażu szyn, ograniczające emisję hałasu i drgań. Przebudowanych zostanie 10 peronów przystankowych (w tym cztery perony na zintegrowanych tramwajowo-autobusowych przystankach Gołonóg Manhattan i Dąbrowa Górnicza Aleja Róż), zamontowane smarownice torowe, przebudowane układy odwodnieniowe, przebudowana sieć trakcyjna wraz z układem zasilania.

- Ta inwestycja to znaczący element modernizacji torowisk w całym regionie, pozwalający na podniesienie świadczonych przez nas usług. Umożliwi wprowadzenie do Dąbrowy Górniczej taboru niskopodłogowego, a co za tym idzie zwiększy dostępność do przewozów dla pasażerów, także tych z ograniczonymi możliwościami poruszania się – mówi Bolesław Knapik, prezes zarządu spółki Tramwaje Śląskie.
Torowisko zostanie wymienione w nowych, proekologicznych technologiach, które ograniczą w znacznym stopniu emisję wibracji i hałasu. Na niektóre przystanki wjedzie także autobus, co sprawi, że łatwiej będzie się można przesiadać. Oczywiście wymienione zostaną też słupy trakcyjne, co w dużym stopniu poprawi zasilanie tej linii.

- Wprowadzenie niskopodłogowego, klimatyzowanego taboru zwiększa bowiem zapotrzebowanie na energię. Dlatego także musimy tutaj poprawić kwestie związane ze stabilnością zasilania. Koszt brutto po stronie Tramwajów Śląskich to niecałe 23 mln zł, a resztę wydatków poniesie miasto w związku z przebudową infrastruktury drogowej – dodaje Bolesław Knapik.

- Linia tramwajowa to jedno, ale obok niej zmodernizowana zostanie cała nakładka drogowa, pojawią się nowe ronda, zintegrowane przystanki, nowe oświetlenie, przystanki, przejścia dla pieszych, nowe miejsca parkingowe wzdłuż całej osi miasta. Dlatego właśnie przeznaczamy ponad 50 mln zł z budżetu miasta, by ta modernizacja była kompleksowa. Na pewno cała oś miasta będzie przejezdna, ale będą zawężenia jezdni, przekładka ruchu na jeden kierunek, przy zamknięciu drugiego – mówił Marcin Bazylak.

W miejskim zakresie inwestycji jest m.in. przebudowa układu drogowego i oświetlenia ulicznego, budowa ronda turbinowego na skrzyżowaniu ul. Piłsudskiego z ul. Morcinka, budowa i przebudowa chodników, dróg pieszo-rowerowych, drogi dla rowerów oraz zieleńców, budowa przystanków autobusowych, przebudowa przejścia podziemnego na Redenie i likwidacja przejść podziemnych przy przystanku Gołonóg Damel i w pobliżu przystanku Gołonóg Centrum.

Zgodnie z umową prace między aleją Róż i ul. Kasprzaka mają potrwać do końca 2022 roku. Wartość zadania wynosi niemal 62 mln zł netto (ok. 75,9 mln zł brutto) z czego część tramwajowa finansowana przez spółkę Tramwaje Śląskie S.A. wynosi ok. jedną trzecią tej wartości.


i kilka nowszych zdjęć snf (51).gif https://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/dabr...645/zd/67063389

na pewno cała nakładka?
Według tamtego projektu to miały być chyba tylko wymienione te wyszarzone odcinki z mapek które tu niedawno wrzucałem. I dalej miał pozostać ten zniszczony odcinek od Poniatowskiego w stronę Morcinka hmmm. Ale pewnie będą chcieli wszędzie ujednolicić i zwęzić pasy hmm
warius
W najnowszym Przeglądzie Dąbrowskim, pojawiło się info, że dodatkowo planowany jest wjazd i zjazd z ul. Orzeszkowej na ul K. Jadwigi przy okazji inwestycji tramwajowej.
:)
^^^ dobre wieści ale widać, że już tamto z przetargu nieaktualne. Ciekawe czym jeszcze zaskoczą. Ja bym chciał, żeby zaskoczyli pozostawieniem kładki przy CH Pogoria wink.gif I oby pozytywne zaskoczenia

Wrzucę kiedyś mapki dla drugiej części inwestycji. Ludzie się zdziwią i pewnie część się wkurzy, bo nie dotarło do nich, że Augustynika i Sienkiewicza będą częściowo zaślepione. Nie będzie przejazdu z nich przez tory tramwajowe. Dlatego tym lepsze to rozwiązanie z połączeniem Orzeszkowej.
warius
Niech tylko ZUE podpisze umowę i można wrzucać mapki wink.gif
:)
CYTAT
dg.pl

TRZY POCHYLNIE I NOWE LOKALIZACJE PRZYSTANKÓW UŁATWIĄ MIESZKAŃCOM PORUSZANIE SIĘ PO DĄBROWIE GÓRNICZEJ

Pochylnie umożliwiające rowerzystom wjazd i wyjazd z przejścia podziemnego, zintegrowany węzeł przesiadkowy w pobliżu targowiska na Redenie oraz równa jak stół droga – opisujemy, jakich udogodnień mieszkańcy mogą się spodziewać po przebudowie ul. Piłsudskiego i Królowej Jadwigi.

Modernizacja alei Piłsudskiego i ul. Królowej Jadwigi to wspólny projekt Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej oraz Tramwajów Śląskich. Wykonawcą pierwszego etapu inwestycji – od Ronda Budowniczych Huty Katowice do ronda przy alei Róż – jest krakowska firma ZUE SA. Aby poznać szczegóły planowanej przebudowy, na rowerowy objazd trasy zaprosiliśmy Krzysztofa Serafińskiego, zastępcę naczelnika Wydziału Inwestycji Drogowych w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej.

W poprzednim numerze „Przeglądu Dąbrowskiego” opisaliśmy, jak zmieni się odcinek od skrzyżowania z ul. Kasprzaka do skrzyżowania z ul. Morcinka. Dziś opowiemy w szczegółach, jakie zmiany czekają nas na trasie od skrzyżowania z ul. Morcinka do al. Róż.

Aleja Piłsudskiego: od ulicy Morcinka do ul. Granicznej

Z poprzedniej relacji wiemy już, że skrzyżowanie al. Piłsudskiego z ul. Morcinka zamieni się w rondo turbinowe. Przed nim jezdnia zwęzi się z trzech do dwóch pasów, co pozwoli na płynny, ale jednocześnie spokojniejszy ruch. Dzięki temu zwiększy się także bezpieczeństwo pieszych.

Od tego miejsca w kierunku ul. Granicznej po obu stronach jezdni zostanie wydzielona droga rowerowa. – W efekcie skrzyżowanie to będzie obsługiwało ruch rowerowy na wszystkich relacjach – zapowiada Krzysztof Serafiński.

Warto przypomnieć, że w zeszłym roku zmodernizowany został 700-metrowy odcinek alei Piłsudskiego – od skrzyżowania z ul. Srokowskiego do al. Poniatowskiego – teraz więc czas na przebudowę jezdni w kierunku huty.

Al. Piłsudskiego: od ul. Granicznej do al. Majakowskiego

Przejście podziemne przy Damelu czeka likwidacja. Istniejąca sygnalizacja świetlna zostanie o kilka metrów odsunięta od skrzyżowania i rozbudowana o przejście dla pieszych i przejazd rowerowy.

– W tym miejscu nie chcemy zmuszać rowerzystów do przejazdu na drugą stronę, dlatego między Graniczną a aleją Majakowskiego przy jezdni w kierunku huty istnieć będzie ciąg-pieszo rowerowy – mówi Krzysztof Serafiński.
Przy alejach kończymy z ciągiem pieszo-rowerowym po lewej stronie, bo nie ma możliwości technicznych, by kontynuować go przy jezdni w kierunku huty. Dzięki przejazdom rowerowym na wlotach skrzyżowań i na przejściach będzie można wjechać w istniejącą w alejach drogę rowerową oraz przejechać na drugą stronę jezdni. Tam drogą rowerową dojedziemy aż do alei Róż, wcześniej będzie można zjechać w budowaną właśnie drogę rowerową na plantach.

Ul. Królowej Jadwigi: od al. Majakowskiego do ul. Wojska Polskiego

Na tym odcinku najważniejsze zmiany będą dotyczyć nowej lokalizacji zatok autobusowych i peronów tramwajowych.

– Nowe zatoki autobusowe chcemy zrobić bliżej targowiska, przesuwając je w pobliże wlotu w ul. Korczaka. Natomiast przystanki tramwajowe – zlokalizowane w tej chwili przy skrzyżowaniu z ul. Wojska Polskiego – zostaną przeniesione na wysokość obecnych zatok autobusowych – wyjaśnia Krzysztof Serafiński.
– Jednym zdaniem: tam, gdzie kiedyś były autobusy, teraz będą tramwaje, tak aby te przystanki były możliwie najbliżej siebie – dodaje.

Istniejące na tym odcinku przejście podziemne zostanie kompleksowo wyremontowane, a wyjścia na perony tramwajowe – w związku z przenosinami przystanków – zlikwidowane. W efekcie zmian powstanie zintegrowany węzeł przesiadkowy: nie trzeba będzie zbiegać do przejścia podziemnego, by przesiąść się na autobus lub tramwaj, bo dobrą komunikację między przystankami zapewni nowe przejście dla pieszych w poziomie jezdni.

Przy okazji zmieni się także geometria jezdni: od Wojska Polskiego do nowego przejścia dla pieszych zostanie zawężona z trzech pasów do dwóch. Trzy pasy ponownie pojawią się przed sygnalizacją świetlną. Podobnie będzie na drugiej jezdni: dwa pasy od targu w rejonie ul. Reymonta i dalej ponownie trzy pasy.

Ul. Królowej Jadwigi: od ul. Wojska Polskiego do al. Róż

Na całym odcinku po stronie jezdni w kierunku centrum będziemy mieć nowy układ pieszo-rowerowy. Na tym odcinku planuje się rozszerzyć projekt o budowę wjazdu i wyjazdu z ul. Orzeszkowej na ul. Królowej Jadwigi. Siłą rzeczy w tym miejscu będziemy mieć przejazd rowerowy.

Komunikacja rowerowa na końcu naszej trasy będzie się odbywała przez nowo wybudowane pochylnie, którymi zjedziemy i wyjedziemy z przejścia podziemnego w kierunku alei Róż i parku Hallera. Pochylnie będą trzy: przy jezdni w kierunku centrum, po stronie Merkurego i przy Zespole Szkół Technicznych. Ta ostatnia pochylnia połączy się już z zakresem kolejnego zadania: przebudowy torowiska i drogi od alei Róż do pętli przy Urzędzie Pracy.

Na opisywanym odcinku – przy alei Róż – pojawi nam się drugi zintegrowany przystanek autobusowo–tramwajowy zorganizowany na tych samych zasadach co przy Manhattanie: w kierunku Gołonoga autobus wjedzie na torowisko z tarczy ronda, w kierunku centrum wjazd na torowisko odbędzie się z we-wnętrznego pasa.

Tu kończymy drugą część naszego rowerowego objazdu. Na kolejny odcinek – od al. Róż do pętli przy Powiatowym Urzędzie Pracy – zapraszamy w kolejnym numerze „Przeglądu Dąbrowskiego”.
warius
CYTAT(:) @ śro, 11 sie 2021 - 14:19) *
^^
i to świetna wiadomość, nie spodziewałem się już tak nagle zaczną. Bez remontu w Będzinie nowoczesne tramwaje nie wjadą do DG. Widziałem kiedyś, że coś tam zaczynali, myślałem, że będą wymieniali tylko niektóre podkłady. Ciekawe jaki zakres - pewnie minimalny i dotyczy tylko samych torów i to pewnie bez głębszej podbudowy. Zobaczymy czy podkłady drewniane czy betonowe. Może jeszcze perony bo na przystanku Koszelew też fatalne i tam chyba z tymi ułożonymi płytami. Strasznie wyglądał ten bieda patent TŚ. Jeszcze zostanie do nerki i Koszelew - pętla przy urzędzie pracy.


CYTAT
twojezaglebie.pl

Będzin czekają remonty torowisk tramwajowych. Te pomogą z kolei Dąbrowie Górniczej, by w przyszłości tamtejszymi torami poruszały się niskopodłogowe tramwaje.

Prace w Będzinie podzielono na kilka części. Jedna tyczy szyn wzdłuż ulicy Kołłątaja na wysokości Warpia. Ta część modernizacji już trwa. W pełni odpowiadają za nie Tramwaje Śląskie. Działania realizuje Zakład Torów i Sieci.

Kolejna to remont torowisk na długości od Koszelewa do ulicy Paryskiej. Następny etap to prace od wspomnianej ulicy aż do tak zwanej „nerki”, czyli charakterystycznego będzińskiego skrzyżowania
. Prace mają zakończyć się, zanim rozpocznie się przebudowa osi komunikacyjnej Dąbrowy Górniczej.

Obie modernizacje są ze sobą w pewien sposób połączone. Skorzystają na nich obie strony, a przede wszystkim pasażerowie. Remont w Będzinie nie tylko poprawi jakość swoich torowisk, ale także da możliwość Dąbrowie Górniczej, po zakończeniu swojej modernizacji, korzystania z niskopodłogowych tramwajów.


CYTAT
gazeta.pl
Tramwaje Śląskie własnymi siłami wyremontują torowisko prowadzące przez Będzin. Dzięki temu z czasem niskopodłogowe tramwaje pojadą także przez Dąbrową Górniczą.

Remont, który trwa wzdłuż ul. Kołłątaja – na wysokości dzielnicy Warpie – to zadanie własne Tramwajów Śląskie. Realizuje je Zakład Torów i Sieci – jednostka, która dba na co dzień o utrzymanie tramwajowej infrastruktury.

Torowisko w tym miejscu było w fatalnym stanie. – To torowisko jest w stanie śmierci technicznej – mówił nam wprost jeden z motorniczych. I dodawał, że od lipca 1978 roku, gdy linia wzdłuż alei Kołłątaja została oddana do użytku, nie przeszła generalnego remontu poza wymianą kawałków szyn.

– Bieżący remont zakłada wymianę rusztów torowych, podkładów i szyn – precyzuje Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich. Zadanie zostało podzielone na dwie części. Pierwszy odcinek obejmuje remont na długości od Koszelewa do przystanku przy ul. Paryskiej. Prace w ramach etapu potrwają do przyszłorocznych wakacji. Co ważne będą odbywać się przy utrzymaniu ruchu.

Niskopodłogowe tramwaje nie staną przed Dąbrową Górniczą

Drugi etap obejmie remont od ul. Paryskiej do będzińskiej „nerki". Rzecznik zaznacza, że prace zakończą się szybciej niż tramwajowa inwestycja w Dąbrowie Górniczej. To ważne, gdy w zagłębiowskim mieście rozpoczęła się już kompleksowa przebudowa torowiska. Zadanie obejmuje odcinek od ul. Kasprzaka do granicy Dąbrowy Górniczej z Będzinem. Inwestycja jest podzielona na dwie części, a granicą między nimi jest rondo przy al. Róż.

To wspólna inwestycja Dąbrowy Górniczej i Tramwajów Śląskich. Przeznaczony do modernizacji odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma ok. 2,6 km długości. Torowisko zostanie wykonane w konstrukcji klasycznej na podkładach strunobetonowych, a na przejazdach przez jezdnię oraz przy przystankach tramwajowych ułożone zostaną prefabrykowane płyty torowe. W obu przypadkach zastosowane zostaną nowoczesne systemy elastycznego montażu szyn, ograniczające emisję hałasu i drgań.

W miejskim zakresie inwestycji jest m.in. przebudowa układu drogowego i oświetlenia ulicznego, budowa ronda turbinowego na skrzyżowaniu ul. Piłsudskiego z ul. Morcinka, budowa i przebudowa chodników, ciągów pieszo-rowerowych, drogi dla rowerów oraz zieleńców, budowa przystanków autobusowych, przebudowa przejścia podziemnego na Redenie i likwidacja przejść podziemnych przy przystanku Gołonóg Damel i w pobliżu przystanku Gołonóg Centrum.

Prace mają z czasem doprowadzić do „otwarcia" miasta na wjazd niskopodłogowych tramwajów. Tyle że nie udałoby się tego osiągnąć, gdyby nie remont torowiska w Będzinie.

Chyba wyprosiłeś u samej matki tramwajowej anielskiej ;)

ps. w tym pierwszym cytowanym artykule chyba autor się zagmatwał i opisał trwający remont wzdłuż Kołłątaja dwa razy raz pisząc o Warpiu drugi raz o Koszelewie, chyba, że czegoś nie zrozumiałem.
:)
Tylko tymi własny siłami to strasznie powoli im to idzie. Odkąd to robią? Chyba z pół roku. Rozebrali stary tor, po kilku miesiącach przywieźli betonowe podkłady i sobie leżą. Ważne, że zrobią.

Cały czas jest cisza, co z brakującym odcinkiem - Koszelew - Urząd Pracy. On jest w takim dobrym stanie, że na razie zostawią po staremu?

Za to inwestycja w DG na razie też w ślimaczym tempie. Na całym odcinku najczęściej można spotkać z 2 osoby w koparkach, które powoli sobie rozbierają stary tor. Do tego czasami TŚ, 1 osoba (druga siedzi w samochodzie), która chyba sobie odzyskuje przed rozbiórka różne śruby itp. Wykonawcy chyba dostają zbyt dużo czasu na realizację. Najczęściej rzucają większe siły dopiero gdy goni termin, a i tak najczęściej są potem opóźnienia. Oby tu tak nie było.
W takim tempie tylko niepotrzebne utrudnienia. Mogli zacząć od razu szybko na wiosnę. Teraz okazuje się, że zmieniają takt na 21 z 20 min do 60 min. Dramat. Odstraszą pasażerów od tych tramwajów. To najważniejsza linia z DG, a sens tramwaju to właśnie duża częstotliwość. Ludzie znajdą alternatywę, zmienią przyzwyczajenia i potem ciężko żeby wrócili.
warius
CYTAT
Dotyczy: informacji o unieważnieniu czynności Zamawiającego w postępowaniu o zamówienie
publiczne numer sprawy UE/JRP/B/552/2020.
Działając w imieniu spółki Tramwaje Śląskie S.A. z siedzibą w Chorzowie oraz Gminy
Dąbrowa Górnicza jako Zamawiających w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
prowadzonego w formie przetargu nieograniczonego pn.: „Przebudowa torowiska
tramwajowego w ciągu ul. Sobieskiego i ul. Królowej Jadwigi w Dąbrowie Górniczej,
od Pętli KWK Paryż do Al. Róż” - zadanie nr 2.5 w ramach Projektu pn.: „Zintegrowany
Projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko -
Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego – etap II” współfinansowanego przez
Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego
Infrastruktura i Środowisko, zawiadamiam, że w związku z informacją pokontrolną Prezesa
Urzędu Zamówień Publicznych, Zamawiający unieważnia czynność wyboru oferty
najkorzystniejszej ZUE S.A.


Kładka przy CH Pogoria jeszcze trochę postoi...
:)
Całego przetargu jeszcze nie unieważnili. Jeśli musiałby być ogłoszony nowy to na pewno droższe oferty. Tylko wtedy może ktoś by się opamiętał z tą kładką. Koszty mniejsze, zostałaby a obok przejście. Byłby wybór, tak jak będzie w centrum


CYTAT
transport-publiczny

Dąbrowa Górnicza: Zamieszanie z remontem torowiska. Wybór nowego wykonawcy cofnięty

Tramwaje Śląskie unieważniły ponowny wybór wykonawcy przebudowy torów tramwajowych w Dąbrowie Górniczej na odcinku pętla KWK (Urząd Pracy) – al. Róż. Pierwszy wykonawca nie przystąpił do podpisania umowy, a czynność wyboru nowego zwycięzcy zakwestionował w czasie rutynowej kontroli prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

Jak pisaliśmy, Tramwaje Śląskie, wspólnie z Dąbrową Górniczą, rozpisały przetargi na przebudowę trasy tramwajowej oraz układu drogowego wzdłuż Sobieskiego, Królowej Jadwigi i Piłsudskiego – na odcinku od granic z Będzinem do ul. Kasprzaka. Inwestycję podzielono na dwa odcinki. Pierwsze postępowanie dotyczyło trasy w ciągu ul. Sobieskiego oraz ul. Królowej Jadwigi od granic z Będzinem do Al. Róż wraz z pętlą tramwajową KWK (Urząd Pracy). Przedmiotem drugiego przetargu jest przebudowa odcinka trasy tramwajowej w ciągu ul. Królowej Jadwigi i ul. Piłsudskiego od od Al. Róż do ul. Kasprzaka. Oba odcinki to w sumie ok. 10 tys. mtp. Przystanki zmienią lokalizację, pojawią się też w wielu miejscach dodatkowe dojścia w poziomie terenu. Szczegółowo o zakresie prac pisaliśmy tutaj.

Pod koniec września podpisano z firmą ZUE umowę na remont odcinka od al. Róż do Kasprzaka. Wartość oferty to za 76,395 mln zł brutto.

Komplikuje się za to wybór wykonawcy na drugim odcinku – od pętli KWK (Urząd Pracy) do al. Róż. Postępowanie wygrała firma Silesia Invest z kwotą 75,900 mln zł brutto, ale wykonawca odmówił podpisania umowy. W tej sytuacji Tramwaje Śląskie pod koniec października wybrały niewiele droższą ofertę firmy ZUE.

Teraz jednak zamawiający poinformował o unieważnieniu tej ostatniej czynności. Ma to związek z informacją pokontrolną prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. – Prezes w swojej decyzji nakazał unieważnić wybór najkorzystniejszej oferty i wezwać innego uczestnika przetargu, konsorcjum firm Estavel i Universal Energy, do przedłożenia przeliczonych kosztorysów. Przed wyborem oferty ZUE nie zrobiliśmy tego, bo wykonawca nie był związany ofertą – żaden z wykonawców, poza ZUE, nie przedłużyli ważności swojej oferty. Prezes UZP uznał jednak, że powinniśmy postąpić inaczej. Wykonawca ma czas do 20 grudnia, by wykonać ruch – mówi Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.
warius
Czyli jest jeszcze nadzieja na zgranie tych remontów w jednym czasie.
:)
CYTAT
PD

AUTOBUSY
PRZESTANĄ
DUBLOWAĆ SIĘ
Z TRAMWAJAMI

Duża częstotliwość kursowania tramwajów na głównej osi miasta ma sprawić, że – czy autobus przyjedzie punktualnie czy też spóźni się z jakiegoś powodu – na przesiadkę do tramwaju w ogóle nie trzeba będzie czekać.

– Na prośbę prezydenta Marcina Bazylaka przygo- towuje pan nowe rozkłady jazdy tramwajów i autobu- sów. Słyszałem, że w go- dzinach szczytu tramwaje będą podjeżdżać na przy- stanki co 4 minuty. Marcin Pająk*: – Tak, przy czym wraz ze zwiększeniem częstotliwości kursowania tramwajów, proponuję zmiany w układzie linii autobusowych. Ideą, jaka przyświeca tym zmianom, jest skierowanie większej liczby autobusów na tra- sy, które nie pokrywają się z tramwajami.
Przykład? Dwujezdniowa aleja Zagłębia Dąbrowskie- go. Osiedle Morcinka jest duże i części osób łatwiej by- łoby wsiąść w autobus przy alei niż dochodzić na przy- stanek przy Piłsudskiego.
– Czyli zamysł jest taki, by tramwaje stały się krę- gosłupem komunikacji w mieście, a autobusy nie dublowały się z nimi na tra- sie, lecz dowoziły do nich mieszkańców?
– Dokładnie tak. To jest kwestia alei Zagłębia Dą- browskiego, ulicy 11 Listo- pada, alei Majakowskiego czy osiedla Mickiewicza, skąd do tramwaju jest dale- ko. Stamtąd autobusy będą kursowały częściej. Zmiany nastąpią także w dzielnicach. Zasada jest taka, że z dzielnicy będzie przynajmniej jedna lub dwie linie główne, które będą jeź- dziły znacznie częściej niż obecnie i będą dojeżdżały do centrum. Niekoniecznie
jednak tak jak teraz wzdłuż ulicy Piłsudskiego.
Będzie też część linii, które będą skomunikowane na przesiadki, np. w centrum przesiadkowym w Ząbkowicach czy też w re- jonie stacji w Strzemieszycach Północnych, jak również w Go- łonogu i w centrum miasta.
– Przesiadki nie są najbardziej lubianym przez pasażerów sposobem podróżowania. Ja- kie warunki muszą być speł- nione, by stały się akcepto- walne?
– Duża częstotliwość kursowa- nia tramwajów na głównej osi miasta ma sprawić, że – czy au- tobus przyjedzie punktualnie czy też spóźni się z jakiegoś po- wodu – na przesiadkę do tram- waju w ogóle nie trzeba będzie czekać.
Jeśli chodzi o przesiadkę z au- tobusu do autobusu: rozkłady jazdy linii, które będą funkcjo- nowały na krótszej trasie, będą tak ułożone, żeby zawsze przyjeżdżały przed auto- busem, który jedzie dalej.
– Rozmawiamy o tramwajach kursu- jących w godzinach szczytu co 4-5 mi- nut. Wyjaśnijmy
od razu, jak można taką częstotliwość uzyskać.
– Dogęszczenie kursów bę- dzie dotyczyło przede wszyst- kim Dąbrowy Górniczej, czyli odcinka od Huty Katowice do pętli przy Powiatowym Urzędzie Pracy. Oczywiście trzy linie nadal będą kurso- wały w kierunku Będzina, Czeladzi i Sosnowca, ale tam częstotliwość będzie zależeć
od tego, czego sobie te miasta zażyczą. Nie będzie to miało jednak wpływu na komuni- kację w Dąbrowie.
– Jak więc konkretnie zostanie ułożony rozkład linii tramwa- jowych w mieście?
– Linia 21 co 20 minut, linia 22 w godzinach szczytu co 10 minut i linia 28 w godzinach szczytu również co 10 minut. Mamy w efekcie pięć kursów na 20 minut, czyli średnio tram- waj co 4 minuty. W godzinach szczytu do Będzina też plano- wane jest dogęszczenie kursów do co ok. 5 minut, bo takie też jest życzenie prezydenta tego miasta.
– Co poza częstotliwością za- chęci dąbrowian do podróży tramwajami?
– Modernizacja infrastruktury poprawi czas przejazdu. Obec- nie to dwadzieścia kilka minut, po modernizacji zyskamy 2-3 minuty. Na tak krótkiej trasie nie da się uzyskać więcej. Może
to mały kroczek, ale jednak kroczek.
– Atrakcyjna częstotli- wość i modernizacja infrastruktury, ale też nowe niskopod-
łogowe wagony.
– Myślę, że to będzie najważ- niejsza zmiana: nowe wagony z niską podłogą będą kursować w znacznie większej liczbie, tak żeby tramwaje starszego typu pojawiały się w mieście znacz-
nie rzadziej.
– Jeśli będziemy chcieli jechać do Katowic, dojedziemy tam metrolinią. Zakładamy jed- nak, że większość podróży powinna się odbywać koleją?

– Tak. Modernizacja stacji w centrum i w Gołonogu ma zabezpieczyć dodatkowe miej- sce pod tory dla pociągów w ruchu metropolitalnym. Jeśli uda się uzyskać odpo- wiednią ofertę – żeby pociągi jeździły w kierunku Katowic nie rzadziej niż co 15 minut, a może i co 10 – większość przemieszczeń rzeczywiście będzie można oprzeć na po- ciągu. Pociąg do Katowic z centrum Dąbrowy jedzie raptem 20 minut i to jest bar- dzo atrakcyjny czas przejazdu. Ale oczywiście musi być odpo- wiednia liczba pociągów.
– Wracamy siłą rzeczy do au- tobusów, którymi mieszkańcy będą mogli dojechać pod sam dworzec.
– Centrum przesiadkowe to bę- dzie duży obiekt. Kilka stano- wisk dla autobusów, duże par- kingi i łatwy sposób dostania się przejściem podziemnym na perony. To powinno zachęcać do podróży pociągiem. Oczy- wiście autobusy spod dworca też będą jeździły dosyć często, by nie trzeba było zbyt długo czekać.
– Kiedy przygotowywana przez pana siatka połączeń wejdzie w życie?
– Wszystkie zmiany będzie można wdrożyć po wybudo- waniu centrów przesiadkowych i po zakończeniu modernizacji linii tramwajowych i przyle- głych do nich dróg. Niektóre jednak będzie można wprowa- dzać wcześniej, by mieszkańcy mogli się z nimi spokojnie za- poznać i by ewentualnie móc zareagować, jeżeli pojawią się jakieś postulaty czy problemy z dojazdami.
– Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiał Piotr Purzyński


* Marcin Pająk – starszy specjalista
ds. strategii w Łódzkich Kolejach Aglomeracyjnych i inspektor w Wydziale Infrastruktury Miejskiej. Jako pracownik Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej zajmuje się problematyką transportu miejskiego. Głównym celem realizowanych zadań jest opracowanie nowej siatki linii komunikacji miejskiej, która wdrożona zostanie wraz ze zmianami w układzie komunikacyjnym naszego miasta.
warius
:)
^^^
pewnie znowu jeszcze kontrola w UZP przed podpisaniem umowy

Tymczasem nowa wizualizacja przy okazji tekstu o budżecie:

:)
CYTAT
UM

CENTRUM DĄBROWY GÓRNICZEJ BEZ KŁADEK I Z WYNIESIONYMI PRZEJŚCIAMI DLA PIESZYCH

Trzy pochylnie rowerowe, wyniesione przejście dla pieszych zamiast kładek i rondo turbinowe jako uspokajacz ruchu przy hucie ? opisujemy jakich udogodnień mieszkańcy mogą się spodziewać po przebudowie ul. Królowej Jadwigi i Sobieskiego.

Modernizacja alei Piłsudskiego i ul. Królowej Jadwigi to wspólny projekt Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej oraz Tramwajów Śląskich. W poprzednich numerach ?Przeglądu Dąbrowskiego? opisaliśmy, jak zmieni się trasa od skrzyżowania z ul. Kasprzaka do alei Róż. Teraz razem z Krzysztofem Serafińskim, zastępcą naczelnika Wydziału Inwestycji Drogowych, opowiemy w szczegółach, jakie zmiany czekają nas na trasie od ronda przy al. Róż do nowego ronda przy Powiatowym Urzędzie Pracy.

Ulica Królowej Jadwigi: od alei Róż do ul. Augustynika

Z poprzedniej relacji wiemy, że przy przejściu podziemnym przy al. Róż powstaną trzy pochylnie rowerowe: przy jezdni w kierunku centrum, po stronie Merkurego i przy Zespole Szkół Technicznych. Tą ostatnią pochylnią wyjedziemy na ciąg pieszo-rowerowy, który powstanie po tej stronie ul. Królowej Jadwigi.

? By uniknąć wycinki drzew nowy ciąg pieszo-rowerowy wpisze się w istniejące zadrzewienie ? podkreśla Krzysztof Serafiński.
Nim wspomnianym ciągiem dojedziemy do wejścia do parku Hallera naprzeciwko Pałacu Kultury Zagłębia, warto wspomnieć o zmianach na skrzyżowaniu z ul. Augustynika. ? W celu poprawy płynności ruchu, wjazd i wyjazd z ul. Augustynika zostaną utrzymane tylko w relacji prawoskrętnej ? zapowiada Krzysztof Serafiński.

Powyższe oznacza, że przy jezdni w kierunku Gołonoga zniknie pas do skrętu w lewo i przejazd przez tory. Istniejące przejście dla pieszych zostanie rozbudowane o przejazd rowerowy: w niedalekiej przyszłości ciąg pieszo-rowerowy powstanie także wzdłuż ul. Augustynika. Dojedziemy nim m.in. na planty i dalej na Pogorię III oraz do centrów przesiadkowych w centrum i Gołonogu.

? ?Obsługa? ulicy Augustynika nie ucierpi na tych zmianach, bo przy ul. Królowej Jadwigi planowany jest dodatkowy wylot i wlot w ul. Orzeszkowej ? dodaje zastępca naczelnika Wydziału Inwestycji Drogowych.

Centrum z udogodnieniami dla pieszych i rowerzystów

Dogodną komunikację na osi park Hallera ? Pałac Kultury Zagłębia zapewni mieszkańcom wyniesione przejście dla pieszych. Poprawi ono dostępność do przystanków tramwajowych, które w nowej lokalizacji znajdą się na wysokości istniejących przystanków autobusowych.

Wejścia do przejścia podziemnego w centrum czeka przebudowa. W efekcie przy trzech z nich powstaną pochylnie rowerowe: po stronie parku, przy poczcie oraz od strony CH Pogoria.

Plac po stronie parku przetnie wydzielona droga rowerowa, którą zjedziemy do przejścia, by przez kolejną pochylnię kontynuować jazdę drogą rowerową wzdłuż ul. Kościuszki w stronę centrum przesiadkowego przy dworcu i dwóch tuneli pod torami.

Także do granicy z Będzinem przez pochylnię przy poczcie dojedziemy wydzieloną drogą rowerową, która powstanie wzdłuż ul. Sobieskiego.

Ulica Sobieskiego: od ul. Kościuszki do nowego ronda przy Chopina

Obie kładki dla pieszych ? na wysokości CH Pogoria i przy przystanku tramwajowym Dąbrowa Górnicza Sienkiewicza ? zostaną zlikwidowane.

? Kładkę przy Pogorii zastąpi wyniesione przejścia dla pieszych, co z jednej strony uspokoi ruch samochodowy, a z drugiej sprawi, że piesi nie będą już musieli wspinać się po schodach ? wyjaśnia Krzysztof Serafiński.
Co ważne, w pobliże wyniesionego przejścia dla pieszych przeniesiony zostanie przystanek tramwajowy Dąbrowa Górnicza Sienkiewicza. A skoro już jesteśmy przy ul. Sienkiewicza: zniknie możliwość przejazdu przez tory dla samochodów.

Likwidacji ulegnie także nieczynne przejście podziemne przy Hucie Bankowej. Utrzymane zostanie natomiast przejście przez jezdnie, a na bezpieczeństwo pieszych pozytywnie wpłynie zmiana geometrii skrzyżowania z ul. Chopina i budowa w tym miejscu ronda turbinowego.

Warto też wspomnieć, że przystanek autobusowy po stronie huty nie zmieni lokalizacji, zyska natomiast zatokę. Nowa będzie także zatoka przystanku autobusowego po drugiej stronie ulicy.

Ul. Sobieskiego: nowe rondo przy PUP

Dojeżdżamy do nowego ronda przy Powiatowym Urzędzie Pracy. Tuż za jego tarczą ulokowane zostaną nowe perony przystanku tramwajowego. Na wysokości PUP powstanie także nowa zatoka przystanku autobusowego. Na starym miejscu pozostanie natomiast przystanek autobusowy w kierunku centrum, który także zyska nową zatokę.

Z ronda pojedziemy w kierunku Będzina oraz nową obwodnicą w stronę centrum przesiadkowego przy dworcu. Wcześniej można też będzie skręcić w kierunku Ksawery. Tylko wlot w kierunku ul. Legionów Polskich pozostanie na razie zamknięty. To przedłużenie doczeka się realizacji w następnej kolejności, gdy miasto otrzyma dofinansowanie do zaprojektowanej już inwestycji.

Przy granicy za Będzinem skończy się nowa droga rowerowa. ? Liczymy, że o kontynuację ? aż do granicy z Czeladzią ? zadba Zarząd Dróg Wojewódzkich podczas planowanej przebudowy drogi wojewódzkiej nr 910 ? mówi Krzysztof Serafiński.


Dowiedzieliśmy się, że jest już gotowy projekt połączenia Sobieskiego z Grynia.

Nie wiem kto tak w UM nie znosi tej kładki przy CH Pogoria. Tak się uczepili jej istnienia, a na projekcie przejście i tak będzie na zachód od niej, a nie na wprost 3 Maja, więc w czym problem, żeby pozostała. Komuś wydaje się, że wie najlepiej i chce zabrać możliwość wyboru mieszkańcom. Wystarczyłoby zlikwidować samą windę. Do tego odeszłyby koszty likwidacji. Zniszczą cały zamysł projektanta CH z tym kręgiem dwupoziomowym. I czemu ktoś ma się tak nią "wspinać"??? Jak nie chce, to mógłby przejściem obok, a w przeciwną stronę to zejście, a nie wspinaczka.
Komuś się wydaje, że te likwidacje przejść podziemnych i kładek to teraz takie modne. Zobaczycie sami, że ta "moda" minie. Co innego nie budować nowych i myśleć jak można inaczej rozwiązać, a co innego burzyć istniejące i zabierać wybór. Między innymi przez ten pomysł likwidacji kładki to mam bardzo mieszane uczucia co do tej części przebudowy. Nie raz pisałem co myślę o rozwiązaniach przez PKZ. Są dobre pomysły, jak nowy kształt ronda w centrum, rondo przy Chopina, przejazdy rowerowe przejściami w centrum, drogi rowerowe, likwidacja kładki przy Hucie Bankowej i fatalne, jak zniszczenie kładki przy CH Pogoria.
Przez to mam bardzo mieszane uczucia co do realizacji całego tego projektu. Może lepiej, żeby ten przetarg się nie udał? Może w nowym oferty byłyby dużo droższe iw ostatecznie oszczedzonoby na tej kładce wink.gif
W nowoczesnych zachodnich miastach i w szybko rosnących azjatyckich przeróżne kładki mają się świetnie. Buduje się coraz bardziej wymyślne, czasem z ruchomymi schodami albo z całą ruchomą powierzchnią.

W internecie widzę, że bardzo wielu też żałuje likwidacji tej kładki, nie tylko ja.

I nie wiem jak można pisać, że "obsługa" Augustynika nie ucierpi. Dobrze, że będzie nowy wjazd/ wyjazd ale pomoże tylko połowicznie - wyjeżdżającym z tamtych okolic. Dla jadących od centrum "obsługa" jednak ucierpi przez objazdy - albo do ronda do Al Róż i tam zawracać albo przedzieranie się przez parkingi między PKZ i FPŻ.
Nie będzie też przystanku dla linii, które obecnie jadą od strony Zagórza z Al Róż
:)
Wizualizacja z Gołonoga z fb prezydenta MB

snf (51).gif https://scontent.fktw4-1.fna.fbcdn.net/v/t3...amp;oe=61F5C6CF

nie ma co patrzeć na oznakowanie poziome. Według projektu lewe pasy na tym skrzyżowaniu tylko do skrętu w lewo i zawracania.
Ja jestem ciekawy jakie będą wiaty na przystankach tramwajowych. Jakieś specjalne konstrukcje czy zwykłe - według nowego projektu ZTM
:)
i następna wizualizacja snf (51).gif https://scontent.fktw1-1.fna.fbcdn.net/v/t3...amp;oe=61F7C17A

też się nie zgadza z projektem - wlot w Morcinka od Piłsudskiego według projektu miał mieć 1 pas, a rozszerzać się na drugi za przejściem dla pieszych
:)
kolejna wizualizacja - okolice Damelu snf (51).gif https://scontent.fktw4-1.fna.fbcdn.net/v/t3...amp;oe=61FE6411

podkreśla się, że mają być ułatwienia dla pieszych itp a chodniki takie wąskie :/
:)
i następna snf (51).gif https://scontent-frt3-2.xx.fbcdn.net/v/t39....amp;oe=620833C5
KAMAZ
CYTAT(:) @ śro, 09 lut 2022 - 12:07) *


Czy ja dobrze widzę że z Królowej Jadwigi nie ma wjazdu w Majakowskiego w stronę cmentarza tylko od razu trzeba będzie wjeżdżać w Przemysłową?
warius
CYTAT(KAMAZ @ śro, 09 lut 2022 - 13:22) *
CYTAT(:) @ śro, 09 lut 2022 - 12:07) *


Czy ja dobrze widzę że z Królowej Jadwigi nie ma wjazdu w Majakowskiego w stronę cmentarza tylko od razu trzeba będzie wjeżdżać w Przemysłową?


To tylko fantazyjnie pociągnięte linie na wizualizacji.
Rokko31
CYTAT(:) @ śro, 09 lut 2022 - 12:07) *

Prezydent pisał na FB, że przystanki będą bliżej targu ale jakoś tego nie widać na wizualizacji?
:)
na poprzedniej stronie tego tematu wrzuciłem kiedyś rysunki z projektu i lepiej opierać się na tamtym, chociaż brakuje tam jeszcze tego dodatkowego wyjazdu
:)
CYTAT
nasze miasto

Umowa na drugi etap przebudowy torowiska tramwajowego w Dąbrowie Górniczej coraz bliżej. Co się zmieni w całym mieście?

W Dąbrowie Górniczej trwa od jesieni 2021 roku trwa wymiana torowiska tramwajowego na odcinku od ul. Kasprzaka do alei Róż. Na rozpoczęcie czeka jednak także druga podobna inwestycja, a więc generalny remont torowiska tramwajowego na odcinku od alei Róż do pętli tramwajowej przy ul. Sobieskiego. Jak się właśnie dowiedzieliśmy jest szansa, że umowa na wykonanie tego przedsięwzięcia zostanie podpisana do końca lutego br.

Obie strony gotowe na podpisanie umowy

W Tramwajach Śląskich usłyszeliśmy, że spółka jest praktycznie gotowa na podpisanie umowy z miastem, które także ma do wykonania w ramach tej inwestycji swoją część, polegającą głównie na przebudowie infrastruktury drogowej oraz likwidacji dwóch kładek nad ulicą Sobieskiego. Te mają zostać zastąpione przejściami przez jezdnię.

Jak się okazuje miasto także deklaruje gotowość do podpisania umowy, co umożliwiłoby rozpoczęcie prac w terenie. - Wszystko jest przygotowane do podpisania umowy na drugą część tramwajowej inwestycji w Dąbrowie Górniczej. Mamy nadzieję, że do podpisania umowy dojedzie w najbliższych dniach, jeszcze w lutym ? mówi Bartosz Matylewicz, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.

Umowa powinna zostać podpisana już wcześniej, ale cała inwestycja napotkała na nieoczekiwane początkowo problemy. Przetarg na tę część przedsięwzięcia wygrała bowiem firma Silesia Invest. Zaproponowała kwotę 75 mln 900 tys. zł brutto. Ostatecznie jednak do parafowania dokumentów nie doszło, bo jak poinformowały Tramwaje Śląskie wykonawca odmówił ich podpisania na warunkach pierwotnie uzgodnionych. Wówczas wybrana została jako wykonawca spółka ZUE z Krakowa, która wygrała przetarg na pierwszą część tramwajowej inwestycji w Dąbrowie Górniczej i od kilku miesięcy pracuje już na terenie Gołonoga, gdzie trwa wymiana torowiska. Ona złożyła ofertę tylko nieco wyższą niż Silesia Invest, opiewającą na kwotę 76 mln zł.

Zgodnie z umową prace między aleją Róż i ul. Kasprzaka w Gołonogu mają potrwać do końca 2022 roku. Wartość zadania wynosi niemal 62 mln zł netto (ok. 75,9 mln zł brutto) z czego część tramwajowa finansowana przez spółkę Tramwaje Śląskie S.A. wynosi ok. 1/3 tej wartości. Wkrótce dowiemy się, jak długo potrwają natomiast prace na odcinku w śródmieściu, do ul. Sobieskiego.

Wspólne przedsięwzięcie miasta i Tramwajów Śląskich ma odmienić cały układ komunikacyjny w mieście, w połączeniu z już trwającymi zmianami, czyli budową centrum przesiadkowego w centrum i potem w Gołonogu, tunelem pod torami kolejowymi oraz budową nowej, alternatywnej drogi dojazdowej do śródmieścia, która powstaje za Hutą Bankową.

W ramach planowanych zmian (dwóch wspomnianych osobnych postępowań przetargowych) Tramwaje Śląskie m.in. wymienią 10 kilometrów toru pojedynczego na odcinku od pętli tramwajowej przy ul. Sobieskiego aż do ulicy Kasprzaka. Powstanie nowy przystanek tramwajowy w rejonie Centrum Handlowego Pogoria, a dwa inne przystanki staną się wspólnymi, zintegrowanymi autobusowo-tramwajowymi. Będą to przystanki na Redenie (aleja Róż) oraz Manhattanie. Projekt zakłada również m.in. budowę rond na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego z Chopina oraz Piłsudskiego i Morcinka. Większość pozostałych rond zostanie natomiast przebudowana.

Zlikwidowane zostaną też kładki dla pieszych w rejonie Huty Bankowej oraz Centrum Handlowego Pogoria a także przejścia podziemne przy ul. Chopina, Granicznej oraz Kasprzaka. Zastąpią je przejścia przez jezdnię. Cztery inne przejścia podziemne zostaną przebudowane (Kościuszki, al. Róż, Reymonta, Manhattan). Wzdłuż linii tramwajowej wymienione zostanie oświetlenie. Powstanie też na całym odcinku torowiska tramwajowego nowa ścieżka rowerowa.

Co zrobią Tramwaje Śląskie, a co miasto?

Na odcinku Kasprzaka ? al. Róż (Piłsudskiego, Królowej Jadwigi) po stronie Tramwajów Śląskich zadanie obejmuje przebudowę torowiska o długości ok. 2,6 km, przejazdów (poza skrzyżowaniami z ul. Majakowskiego i Tysiąclecia) i sieci trakcyjnej.

Po stronie miasta zadanie obejmuje:

budowę i przebudowę infrastruktury pieszo-rowerowej (chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, drogi dla rowerów oraz zieleńce);
częściowe zmiany geometrii istniejącego układu drogowego, szczególnie przebiegu jezdni i pasów dzielących;
przebudowę oświetlenia drogowego;
przebudowę skrzyżowania ul. Piłsudskiego z ul. Morcinka na rondo turbinowe;
przebudowę pozostałych skrzyżowań;
przebudowę istniejących zjazdów;
budowę zintegrowanego przystanku tramwajowo-autobusowego w miejscu istniejącego przystanku ?Gołonóg Manhattan?;
budowę przystanków ?Reden?, ?Gołonóg Damel? oraz ?Gołonóg Centrum?;
przebudowę przejścia podziemnego na Redenie
rozbiórkę przejścia podziemnego przy przystanku ?Gołonóg Damel?;
rozbiórkę przejścia podziemnego pomiędzy przystankiem ?Gołonóg Centrum? a skrzyżowaniem ul. Piłsudskiego z ul. Kasprzaka.

Na odcinku al. Róż ? pętla przy Urzędzie Pracy (Królowej Jadwigi, Sobieskiego), po stronie Tramwajów Śląskich zadanie obejmuje przebudowę torowiska, pętli i sieci trakcyjnej.

Po stronie miasta zadanie obejmuje:

budowę i przebudowę infrastruktury pieszo-rowerowej (chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, drogi dla rowerów oraz zieleńce);
częściowe zmiany geometrii istniejącego układu drogowego, szczególnie przebiegu jezdni i pasów dzielących;
przebudowę oświetlenia drogowego,
przebudowę skrzyżowania ul. Sobieskiego z ul. Chopina na rondo turbinowe;
przebudowę ronda na skrzyżowaniu Sobieskiego/Kościuszki;
przebudowę ronda Merkury;
przebudowę pozostałych skrzyżowań;
przebudowę istniejących zjazdów;
budowę przystanków ?Dąbrowa Górnicza Huta Bankowa?, ?Dąbrowa Górnicza Centrum? oraz nowego przy CH Pogoria;
budowę wyniesionego przejścia dla pieszych w rejonie CH Pogoria oraz przystanku ?Dąbrowa Górnicza Centrum?;
rozbiórkę konstrukcji przejścia podziemnego przy przystanku ?Dąbrowa Górnicza Huta Bankowa?;
rozbiórkę kładki przy przystanku ?Dąbrowa Górnicza Sienkiewicza?;
rozbiórkę przy kładki przy CH Pogoria;
przebudowę przejścia podziemnego w centrum;
przebudowę przejścia podziemnego pod rondem Merkury;
budowę zintegrowanego przystanku tramwajowo ? autobusowego w miejscu przystanku ?Dąbrowa Górnicza Aleja Róż?.
Planowana inwestycja to część szerszych działań w Dąbrowie Górniczej, nastawionych na rozwój transportu publicznego i rozbudowę sieci dróg rowerowych. Dzięki temu autobus, tramwaj i rower przy poruszaniu się po mieście mają stać się alternatywą dla samochodu.
warius
W styczniu też mieli nadzieje podpisać. Ciekawe co stoi na przeszkodzie.
:)
no trochę śmieszne to zgłaszanie gotowości i nic. Chyba też nie zależy im na szybkim starcie prac, bo wiadomo jak z opóźnieniami z obwodnicą. Nie wiem czy tam wreszcie rzucili większe siły i czy z garażami dalej też nic się nie dzieje.
:)
dramat, utrudnienia od tak dawna a to co zrobili można było zrobić teraz w tydzień, do tego im się zniszczył drugi tor...

CYTAT
UM

TRAMWAJE NIE KURSUJĄ. PRZEBUDOWA BĘDZIE MOGŁA NABRAĆ TEMPA

Na terenie miasta mocno ograniczono kursowanie tramwajów, które wkrótce w ogóle mają zniknąć z torów. Ma to związek z modernizacją torowiska, która po wyłączeniu drugiego toru będzie mogła nabrać tempa.

Jak podaje Zarząd Transportu Metropolitalnego, zmiany będą obowiązywać do odwołania. Z ruchu tramwajów wyłączono odcinek Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy ? Tworzeń Huta Katowice. Linie 21, 22 i 28, od strony Będzina dojeżdżają do pętli przy Urzędzie Pracy, a na odcinku do huty zastępują je linie 807 i 814.
Szczegółowe informacje o zmianach podawane są na stronie Zarządu Transportu Metropolitalnego.

Wysokie ryzyko wykolejenia

1 marca na odcinku Gołonóg Centrum ? Tworzeń Huta Katowice ZTM uruchomił tymczasową linię tramwajową 51. Docelowo ma ją zastąpić autobus (szczegóły poniżej).

Jesienią zaczęły się pierwsze prace, związane z modernizacją torowiska ? od ul. Kasprzaka do al. Róż. Polegały m.in. na demontażu jednego toru. Drugim cały czas kursowały tramwaje.

? Na skutek zimowych warunków pogodowych i mrozu, ucierpiała podbudowa torowiska, która została częściowo odkryta od stronuy wykopu pod zdemontowanym torem. Tramwaje miały coraz większe problemy z jazdą, istniało ryzyko wykolejenia. Dlatego ze względu na bezpieczeństwo pasażerów, które traktujemy priorytetowo, zdecydowaliśmy się na zawieszenie ruchu ? wyjaśnia Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.
Zdaniem rzecznika, dzięki temu ekipy remontowe wkrótce będą mogły wejść na całą szerokość torowiska i bez ograniczeń prowadzić prace modernizacyjne.

ZTM: PKM-om brakuje kierowców i taboru

Brak tramwajów to jednak utrudnienia dla pasażerów, tym bardziej że w pełni nie rekompensuje ich autobusowa komunikacja zastępcza.

? Do odwołania zadania komunikacji zastępczej przejęły linie 807 i 814. Linia 807 obsługuje dodatkowo tymczasowy przystanek Gołonóg Centrum, znajdujący się na wysokości przystanku tramwajowego o tej samej nazwie. Docelowo planujemy uruchomienie autobusowej linii zastępczej T-21, która jeździłaby wzdłuż torowiska na odcinku od huty do Urzędu Pracy ? wyjaśnia Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Metropolitalnego.
Jak wyjaśnia rzecznik, tu jednak trudnością jest wygospodarowanie przez któreś z Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej taboru i kierowców, pozwalających na realizację zastępczych kursów. Jeśli więc ZTM nie zdoła powierzyć tego zadania PKM-om, będzie musiał ogłosić przetarg na wyłonienie przewoźnika, który się tym zajmie. Stąd też na razie ciężko określić, kiedy taki autobus będzie mógł wyruszyć w trasę.

(...)
warius
CYTAT
ZUE ma umowy na prace w Dąbrowie Górniczej za łącznie 76 mln zł
ISBnews - Biznes
4 mar 2022, 10:40


Warszawa, 04.03.2022 (ISBnews) - ZUE zawarło z Gminą Dąbrowa Górnicza oraz Tramwajami Śląskimi umowy na przebudowę torowiska tramwajowego w ciągu ul. Sobieskiego i ul. Królowej Jadwigi za łącznie 61,8 mln zł netto (76 mln zł brutto), podała spółka. W związku z zawarciem umów spółki z grupy ZUE posiadają portfel zamówień o łącznej wartości ok. 1 562 mln zł.

"W ramach realizacji całości kontaktu pomiędzy spółką a ww. zamawiającymi zostały zawarte 2 odrębne umowy, których przedmiotem jest wykonanie przez spółkę robót budowlanych dla ww. zadania inwestycyjnego w tym:

1) umowa z Gminą Dąbrowa Górnicza (umowa 1) o wartości 36,6 mln zł netto (45 mln zł brutto) i terminem realizacji ustalonym na 580 dni od dnia podpisania umowy 1,

2) umowa z Tramwaje Śląskie sp. z o.o. (umowa 2) o wartości 25,2 mln zł netto (31 mln zł brutto) i terminem realizacji ustalonym na 367 dni od dnia podpisania umowy 2" - czytamy w komunikacie.

Spółka informowała o wyborze oferty jako najkorzystniejszej w postępowaniu przetargowym na przedmiotowe zadanie 22 grudnia 2021 r.

Głównym przedmiotem działalności grupy kapitałowej ZUE jest projektowanie oraz realizacja, w formule generalnego wykonawstwa, kompleksowych usług budowy i modernizacji linii tramwajowych oraz kolejowych, wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Spółka jest notowana na GPW od 2010 r. Skonsolidowane przychody ZUE wyniosły 901 mln zł w 2020 r.
:)
^^^
i to po takiej świeżej mega wpadce na Piłsudskiego
Ale można miasto zrozumieć, nowy przetarg to na pewno droższe oferty, nie wspominając o terminach.

Problem w tym, że zamiast tramwajów komunikacja zastępcza powinna jeździć z podobną częstotliwością jak tramwaje, a tu nie ma jej wcale. Za wszystko powinien zapłacić wykonawca. Na razie to wykonawca się ośmieszył z tym jak wygląda to na Piłsudskiego.

W centrum już chyba jakieś przygotowania do tego - wytyczają coś, zrobione pomiary
warius
MB napisał przy okazji informacji o podpisaniu kontraktu o wznowieniu pracy przy Urzędzie Pracy od poniedziałku.
:)
Wreszcie coś się dzieje na Piłsudskiego. Sporo pomiarów, przywożą szyny, widać przygotowane oznakowanie do zwężenia wewnętrznego pasa. Miejscami jakby przygotowanie do budowy/przeniesienia podziemnych instalacji
Dave
Niespodziewanie wróciły tramwaje na całej trasie. Nie wiem na jak długo, w jakiej formie i czestotliwości, ale nagle zaczęły jeździć.
:)
^^^
to pewne, na własne oczy widziałeś, że z pasażerami i zatrzymują się na przystankach?
Kursowały cały czas między Gołonogiem a HK i chyba pusto dojeżdżały między zajezdnią a trasą hmm
warius
Jest przetarg na budowę drogi od Konopnickiej do Granicznej i dalszą przebudowę Alei Zagłębia.
Aleja:


Nowa Droga:

To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.