Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Zielona mobilność
Forum Mieszkańców Dąbrowy Górniczej > Dąbrowa Górnicza > Nasze Miasto
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
:)
Czy ja dobrze widziałem, że w Gołonogu na przystanku tramwajowym zamontowano "stare" miejskie wersje wiat, a nie metropolitalne? To byłby kolejny element na minus, żeby nie było zbyt pięknie wink.gif

A przecież nawet te wiaty metropolitalne to obecnie nie jest nic nadzwyczajnego. Żeby nie było, że wciąż narzekam, to bardzo mnie cieszy ta przebudowa linii tramwajowej i będzie ogromny przeskok w porównaniu z tym co było. Jednak chyba projektanci i miejscy decydenci nie bywają w dużych polskich miastach i zatrzymali się w dawnych czasach. Teraz robimy u nas to, co gdzie indziej standardem było z 20 lat temu. Teraz nowe perony, barierki i wiaty w wiodących miastach wyglądają już zupełnie inaczej niż to co my realizujemy. Do tego mała architektura powoduje w znacznej części to jak odbieramy miasto i jak się w nim czujemy.
Wracając do nieszczęsnych wiat to obecnie liderzy montują znacznie przestronniejsze z oświetleniem całego przystanku - ledowe na całej długości dachu. I to nie w centrum, ale i w peryferyjnych dzielnicach na mało obleganych przystankach.
U nas na głównym ciągu komunikacyjnym (na przystankach tramwajowych i autobusowych) przy tej przebudowie powinny być jako standard minimum zamontowane te wersje metropolitalne i wszędzie w wersji 4-modułowej, a nie mniejszej. Miałem nadzieję, że na tym ciągu podłączą je też do zasilania i przynajmniej będą podświetlane gabloty reklamowe, a najlepiej również rozkładowe bo do tego te wiaty są przystosowane.
Samo podświetlenie gabloty przy okazji oświetla trochę i przystanek. Takie montowano w kraju w latach 90-tych i jeszcze do nas nie dotarło. Ale nawet takiego problemu może nie być, jeśli wszędzie zamontują te stare miejskie wersje. Wtedy u nas dalej wczesne lata 90-te.
Rokko31
A czy ktoś Wie, jak mają być przebudowane przystanki w Centrum po obu stronach?, będzie coś spektakularnego czy raczej standard i wiaty jak przy dworcu PKP? huh.gif
Sebastian22
Ja to się obawiam że te duże wiaty gdzie są kioski to zostaną bez zmian, a na tramwajowych to pewno postawią jakieś standardowe. Niestety po tym co zrobili przy PKP i zaczynają stawiac to nic szczególnego się nie spodziewam.
Grzegorz-dg
Przy takiej inwestycji za miliony powinny być montowane wiaty metropolitalne te zwykłe miejskie wyglądają marnie.Tym bardziej że autobusowe wymieniają w mieście na metropolitalne ciekawe kto podjął taką decyzję w Urzędzie.Jedyny plus że wygrodzenia przystanków bariery montują solidne metalowe.
Rokko31
Nie wyobrażam sobie, żeby te rudery na przystankach zostały w centrum, nie spodziewam się jakiś fajerwerków, pewnie zwykłe wiaty tylko większe ale ciekawe czy będą kioski ruchu?, jak będą to może jakoś to inaczej rozwiążą? Po drugie przejście podziemne musi zostać albo zlikwidowane albo wyremontowane, wycofali się z pochylni dla rowerów to coś muszą z tym zrobić prędzej czy później, za chwilę wybory samorządowe to trzeba się postarać wink.gif
Sebastian22
^^ Prezydent mysle ze ma zwyciestwo i tak zapewnione tym co robi i jak DG sie zmienila przez ostatnie lata ale faktycznie ze w centrum przydalo by sie cos lepszego niz zwykle wiaty o ile te obecne maja byc rozebrane.
:)
Na przystankach tramwajowych przy CH Pogoria też postawili zwykłe wiaty starego typu i małe - 3 moduły. Ranga i ruch na tym przystanku znacznie wzrośnie i najważniejszy obok tego centrum przez PKZ.
Nie będzie więc gablot na rozkłady, a tym bardziej oświetlenia. Trzeba będzie jak dawniej postawić osobne słupki z rozkładami ehhh biggrin.gif
Przy takich inwestycjach za tyle milionów znowu na koniec mamy byle jakie oszczędności. Na całym ciągu dzięki temu nie wiem czy nawet zaoszczędzą w sumie kilkaset tys zł. Pewnie więcej kosztowały przeróbki tego co było już zrobione a co trzeba było potem rozbierać w związku ze zmianą projektów jak np gotowe torowiska na skrzyżowaniach na ronda.

A sam przystanek powinien zmienić nazwę na "3 Maja". Dziwne, że w nowym wykazie przystanków dalej było "Sienkiewicza"
muzzy
Ale wybór przystanków był chyba nie po stronie miasta, tylko Tramwajów Śląskich? - im chyba bardziej na torowiskach zależy, same przystanki potraktowali po macoszemu...
:)
^^^
No nie wiem czy tramwajowe też na pewno przekazali metropolii.
W każdym razie nie ma czegoś takiego jak standard wiat TŚ, bo w każdym mieście są inne.

Z dobrych wieści to wreszcie w Będzinie zgodnie z zapowiedziami układają nowy tor w miejsce tego dawno temu rozebranego i potem porzuconegu. I nawet szybko im to idzie.
Sebastian22
^^ O tym zapewnieniu prezydenta Będzina wspominał prezydent DG i jak widać zgodnie z tym co ustalili. Na pewno nie skończą wszystkiego tj calego odcinka od nerki do granicy z DG czy Koszelewa ale choć jeden tor żeby był przejezdny.
Rokko31
Czy ktoś Wie, po co nawieźli hałdy ziemi koło Aldi w Centrum? Będą jakieś ogrody robić czy coś w tym stylu?
Sebastian22
Było gdzieś info, chyba na SCC, że min. przed CH Pogoria ma zostać przearanżowana zieleń, może to to ?
:)
CYTAT(Sebastian22 @ pon, 28 sie 2023 - 18:34) *
^^ O tym zapewnieniu prezydenta Będzina wspominał prezydent DG i jak widać zgodnie z tym co ustalili. Na pewno nie skończą wszystkiego tj calego odcinka od nerki do granicy z DG czy Koszelewa ale choć jeden tor żeby był przejezdny.


To pewnie chodziło o odcinek Koszelew - Paryska. Gdy skończą, to pewnie zaraz zabiorą się za drugi tor na tym odcinku, a tramwaje do DG pojadą po tym jednym nowym.
Dalej w kierunku zamku i nerki to teraz jeden tor jest tez z powodu remontu wiaduktu. Powinni to też wykorzystać na ułożenie nowego toru. Tu pewnie będzie długo, no chyba, że jakiś mały zakres tego remontu wiaduktu.
Nigdy nie było słowa co z odcinkiem od Urzędu Pracy do Koszelewa. Okolice torowiska zarośnięte wysoką trawą, tak jak czasami bywa, że na czas inwestycji nie ma bieżącego utrzymania czy koszenia. Tam miejscami też jakoś poruszone kamienie, jakby coś robili. Może też były chociaż jakieś drobne poprawki TŚ.

Dostałem też dobre info (dzięki!), że TŚ wyremontują i odmalują wiatę przy pętli przed HK. Tam chyba z tego co pamiętam ktoś o to zabiegał i pisał do TŚ.


CYTAT(Rokko31 @ pon, 28 sie 2023 - 18:37) *
Czy ktoś Wie, po co nawieźli hałdy ziemi koło Aldi w Centrum? Będą jakieś ogrody robić czy coś w tym stylu?


Może podniosą teren, żeby zbudować drogę rowerową właśnie między ul Kościuszki, a Aldi na odcinku od centrum do Przybylaka, gdzie połączy się z drogą wybudowaną w ramach inwestycji centrum przesiadkowego.
W planie droga miała zjeżdżać pochylnią do przejścia podziemnego. Teraz nie wiem gdzie zbudują przejazd na powierzchni przez Sobieskiego. Może przy CH Pogoria?
Sebastian22
Nowe fotki z przebudowy głównej arterii.
https://dabrowa.pl/DG_FOTO_ALBUM/ALBUM/ROK_...0826/index.html

te przystanki tramwajowe wyglądają słabo....
:)
^^^
i była też część większych na snf (51).gif https://www.dabrowa-gornicza.pl/galerie/prz...-ekspresowa-25/

Wiaty w centrum już też są i jak jest to każdy widzi biggrin.gif Nie zauważyłem ale może chociaż są 4 modułowe a nie 3. Na całym odcinku linii tramwajowej od Urzędu Pracy do Gołonoga powinny być 4-modułowe, a w centrum po 2 wiaty w każdym kierunku.
Założenie jest takie, że tramwajami ma podróżować dużo więcej pasażerów niż dawniej. Tyle milionów a tu na podstawową sprawę - wiaty zabrakło śmiesznie małych kwot przy skali inwestycji.

Z wiatami w mieście to mamy problem od zawsze. Ogromna liczba przystanków autobusowych, które nie mogą się doczekać ich postawienia. Taka prosta i tania rzecz w skali miejskich inwestycji a nie można się doczekać. Takie struganie co jakiś czas z wymianą po kilkanaście sztuk. Dalej też dużo blaszanych na peryferiach.

Co do wyglądu i standardu już się nie będę powtarzał. Już po ptakach.

W Będzinie na odcinku Koszelew-Paryska nowy tor już ułożony ale nie wiem czy ostatecznie podbity. Szykują utrudnienia, komunikat ZTM:

CYTAT
W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu modernizacji torowiska tramwajowego w ciągu al. Kołłątaja w Będzinie występować będą niezależne od ZTM utrudnienia w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Zachęcamy pasażerów do zapoznania się z opisywanymi zmianami oraz sprawdzania rozkładów jazdy w Internecie przed wyjściem z domu na przystanek.

Od wyjazdów 9 września do zjazdów 10 września 2023 r. obowiązywać będą zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej
(...)


Pewnie wtedy przerzuca ruch na nowy tor, a zajmą się starym. Oby nowe tramwaje dały radę tymczasowo jeździć po starym torze na pozostałym będzińskim odcinku i od razu do DG powróciły tramwaje z niskopodłogowymi na 21. Pewnie tak by chciały władze, żeby od razu był efekt.
:)
CYTAT
nasze miasto

Dąbrowa Górnicza w TOTALNEJ przebudowie - spora inwestycja drogowa! Powstają ronda, torowisko tramwajowe, ścieżki rowerowe... - ZDJĘCIA

Dąbrowa Górnicza. Trwa przebudowa głównych ulic i modernizacja całego torowiska tramwajowego, prowadzącego przez miasto. Część wyremontowanych dróg została już otwarta, ale nadal kierowcy i piesi trafiają na liczne utrudnienia w ruchu. Jak dziś możemy zatem poruszać się po mieście? Co jeszcze pozostało do wykonania w ramach tej ogromnej inwestycji?


Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej: utrudnienia dla kierowców i pieszych

Dąbrowa Górnicza to dziś nadal jeden, ogromny plac budowy. Ciężki sprzęt pracuje praktycznie na wszystkich głównych ulicach, prowadzących przez miasto. Całkowicie przebudowywany jest bowiem odcinek od ul. Sobieskiego, przez Królowej Jadwigi i Piłsudskiego aż do ronda Budowniczych Huty Katowice. Z których odcinków dróg w przebudowie mogą dziś korzystać kierowcy, jak wygląda obecnie organizacja ruchu?

Dla kierowców obecnie udostępniony jest ruch na wszystkich relacjach na terenie przebudowy, z ograniczeniami w postaci zamkniętych kilku części jezdni. Ruch dwukierunkowy wprowadzony został na jezdni w kierunku Będzina, na odcinku od ul. Chopina do centrum, następnie od centrum do Al. Róż i od Al. Róż do ul. Majakowskiego. Z kolei od ul. Majakowskiego do ul. Kasprzaka ruch poprowadzony został jednokierunkowo, po jednym pasie na każdej jezdni. Powodem są roboty wykończeniowe oraz nasadzenia roślin.

Nowa organizacja ruchu pojawiła się też na rondzie przy Alei Róż, gdzie powstało tymczasowe rondo, a zamknięty został przejazd ul. Królowej Jadwigi aż do ul. Majakowskiego w kierunku Gołonoga. Tam trwa rozbiórka ostatniego segmentu przejścia podziemnego oraz budowa kanalizacji deszczowej.

Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej: nowe drogi, chodniki i drogi rowerowe

Prace w terenie są faktycznie intensywne. Utrudnienia w ruchu utrudniają płynną jazdę, ale część prac udało się ostatnio zakończyć. Powstały m.in. chodniki i ścieżki rowerowe na jezdni w kierunku centrum na ul. Sobieskiego, na odcinku od ul. Chopina do Sienkiewicza.

- Dodatkowe utrudnienia wynikają z ruchu sprzętu budowlanego po drogach oraz z funkcjonowania transportu publicznego, który powoduje chwilowe zatory ruchu. We wrześniu przewidujemy przebudowę połowy ronda Majakowskiego. Wtedy wprowadzone zostanie ręczne sterowanie ruchem, ze względu na trudne warunki terenowe. Wykonawca prac prosi o wyrozumiałość i cierpliwość ? mówi Zbigniew Kubik, naczelnik Wydziału Inwestycji Drogowych w dąbrowskim Urzędzie Miejskim.
Wykonane zostały warstwy asfaltowe dróg pieszo-rowerowych na ul. Królowej Jadwigi na stronie jezdni prowadzącej do Będzina, na odcinku od ul. Górników Redenu do ronda Aleja Róż. Są nowe warstwy nawierzchni drogi wraz z chodnikami na ul. Chopina. Kanalizacja deszczowa jest już na ul. Sobieskiego między ul. Sienkiewicza a Kościuszki na jezdni w kierunku Sosnowca. Rozpoczęły się roboty związane z przebudową kanalizacji w centrum.

Chodnik oraz podbudowa ścieżki rowerowej pojawiły się na ul. Królowej Jadwigi na odcinku od Alei Róż do ul. Wojska Polskiego na jezdni w kierunku centrum.

- Wykonawca ułożył także płyty przejazdowe na wszystkich nowo projektowanych rondach, takich jak Huta Bankowa, centrum, Aleja Róż, Wojska Polskiego, Majakowskiego, Graniczna i Tysiąclecia. Płyty przejazdowe są też już na przejściach i przejazdach przez torowisko w rejonie Huty Bankowej, Augustynika, Redenu, Majakowskiego, Granicznej, Gołonoga centrum, Kasprzaka ? wylicza Zbigniew Kubik.

Zakończyła się budowa chodnika oraz ścieżek rowerowych na wysokości Damelu. Trwają prace związane z budową ścieżek rowerowych oraz chodników na całej inwestycji praz układanie mieszanki betonowej w zatokach autobusowych oraz pierścieniach rond.

Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej: czym teraz zajmą się drogowcy?

Zmiany są widoczne, ale do planowanego zakończenia inwestycji zostało jeszcze kilka miesięcy, więc ekipy drogowe widoczne będą w terenie cały czas. Czego można się zatem spodziewać w najbliższych tygodniach?

Powstawać będą teraz chodniki, drogi pieszo-rowerowe i rowerowe na odcinku ul. Sobieskiego na odcinkach od Będzina do ronda Chopina, od Sienkiewicza do centrum, w centrum oraz od centrum do ronda Al. Róż po stronie jezdni w kierunku Sosnowca oraz po stronie jezdni w kierunku ArcelorMittal Poland na ul. Królowej Jadwigi i Piłsudskiego na odcinku od ronda Aleja Róż do ul. Granicznej.

Trzeba ułożyć warstwy nawierzchni na jezdni w kierunku Sosnowca na ul. Sobieskiego i Królowej Jadwigi na odcinku od ul. Sienkiewicza do ronda Al. Róż oraz od ronda Al. Róż do ronda Majakowskiego w kierunku do ArcelorMittal Poland. Konieczne będzie wybudowanie nowej kanalizacji deszczowej oraz zamontowanie nowego oświetlenia.

- W kolejnych tygodniach nastąpi przebudowa tarcz rond centrum oraz Alei Róż. Dla pieszych przewidujemy sukcesywne udostępnianie nowych chodników, ścieżek rowerowych, dróg pieszo-rowerowych i przejść czy przejazdów przez torowisko. Głównie chodzi tu o drogę dla pieszych i rowerów na odcinku od Górników Redenu po ul. Kasprzaka po stronie jezdni do Będzina oraz przejścia przez torowiska w obrębie peronów: Huta Bankowa, Reden, Merkury, Damel. Gołonóg Centrum ? zapowiada Zbigniew Kubik.

W Dąbrowie Górniczej trwa przebudowa i remont ponad 5-kilmetrowego odcinka głównych dróg, prowadzących przez miasto. Powstaje też nowe torowisko tramwajowe

Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej: ile to będzie kosztowało?

Jak dowiedzieliśmy się w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej wszystkie prace mają się zakończyć w planowanym pierwotnie terminie, a więc do końca 2023 roku. Koszt całej inwestycji po stronie miasta (osobne koszty związane z przebudową torowiska tramwajowego ponoszą Tramwaje Śląskie) to 116 mln 414 tysięcy 746,37 zł, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi 87 mln 833 tys. 468,20 zł.


zdjęcia snf (51).gif https://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/dabr...111/zd/84836179

a tramwaje mają podobno wrócić dopiero za kilka tygodni. Wcześniejsze zapowiedzi od razu wydawały się jakoś nazbyt optymistyczne. Zapowiadano próbny przejazd jeszcze na koniec sierpnia, a powrót trochę później na początku września. Dopiero co niedawno połączyli szyny w okolicach przejazdów, teraz krawężniki i ostatecznie wypełniają tłuczniem. Do tego przez wspólny przystanek Al Róż poprowadzony jest teraz objazd.

No i przez te ciągłe zmiany to i wykonawcy coraz mniej panują nad oznakowaniem. Kto się nie porusza na bieżąco może być czasami zdezorientowany i nie może liczyć na znaki których czasami nie ma.

Dobrze spisuje się obwodnica, która przejęła dużą część ruchu, czasem większą niż przez centrum. Teraz korki tworzą się na rondzie DOP ze wszystkich stron. Czasem autobusy 604 zamiast wyjechać w stronę Kościuszki to jadą dalej do kolejnego ronda i wracają przez Przybylaka.
Zibar
^^^
CYTAT
Zakończyła się budowa chodnika oraz ścieżek rowerowych na wysokości Damelu.


o to ciekawe czyli będziemy jeździć rowerami po piachu, żwirze i itp.?
zielak
Czy ja dobrze widziałem, że chodnik ułożony wzdłuż Królowej Jadwigi na ul. 1 Maja zamienia się miejscami ze ścieżką rowerową? Tzn. od 1 Maja w stronę Alei Róż biegnie bliżej jezdni a w stronę Wojska Polskiego dalej od jezdni (albo odwrotnie).

Jeśli jest potrzeba zamienić chodnik z DDR miejscami, to chyba robi się to chociaż te kilka metrów przed jezdnią a nie na niej.
menago
CYTAT(zielak @ wto, 26 wrz 2023 - 10:01) *
Czy ja dobrze widziałem, że chodnik ułożony wzdłuż Królowej Jadwigi na ul. 1 Maja zamienia się miejscami ze ścieżką rowerową? Tzn. od 1 Maja w stronę Alei Róż biegnie bliżej jezdni a w stronę Wojska Polskiego dalej od jezdni (albo odwrotnie).

Jeśli jest potrzeba zamienić chodnik z DDR miejscami, to chyba robi się to chociaż te kilka metrów przed jezdnią a nie na niej.


tak, podobno wykonawca popelnil blad. ma to zerwaac i polozyc prawidlowo...
Rokko31
CYTAT(menago @ wto, 26 wrz 2023 - 14:34) *
CYTAT(zielak @ wto, 26 wrz 2023 - 10:01) *
Czy ja dobrze widziałem, że chodnik ułożony wzdłuż Królowej Jadwigi na ul. 1 Maja zamienia się miejscami ze ścieżką rowerową? Tzn. od 1 Maja w stronę Alei Róż biegnie bliżej jezdni a w stronę Wojska Polskiego dalej od jezdni (albo odwrotnie).

Jeśli jest potrzeba zamienić chodnik z DDR miejscami, to chyba robi się to chociaż te kilka metrów przed jezdnią a nie na niej.


tak, podobno wykonawca popelnil blad. ma to zerwaac i polozyc prawidlowo...

Tak samo od skrzyżowania Augustynika do ronda przy Merkurym po stronie bazyliki tej słynnej teraz, zrobili chodnik razem ze ścieżką rowerową, sam asfalt a przecież tam ludzie idą do Kościoła i raczej nie powinni łączyć ze ścieżką rowerową, jakoś tak dziwnie a miejsca jest tam ciul
Zibar
Taka stara dąbrowska tradycja laugh.gif



Może to te same firmy co w Strzemieszycach.
:)
część tramwajowa blisko końca, ale blokuje ją część miejska. Moim zdaniem to chyba byłby cud gdyby skończyli część miejską do końca roku.

A w Będzinie po przeniesieniu ruchu na nowy tor na odcinku Koszelew - Paryska rozebrano już drugi.
Ciekawostka, że ten oddany już nowy tor otworzyli bez jego podbicia i jest bardzo pokrzywiony. Pewnie podbiją dopiero gdy będą gotowe oba.

Od PUP przy Shellu w stronę Będzina rozebrali chodnik. Pewnie będą budowali nowy z drogą rowerową.
Kiedyś powymieniali tam najgorsze podkłady. Trawy od dawna tam nie koszą, jakby było przekazane pod inwestycję. Czyli były takie drobne poprawki, żeby nowe tramwaje dały radę.
Oby od PUP do granicy z Będzinem wymusić na TŚ pomalowanie tych starych słupów. Od razu będzie inaczej. A z czasem wymienić oprawy na LED. Z Królowej Jadwigi mogliby tam przenieść, bo tu będą na nowych słupach.
Sebastian22
Filmik od Pana Adama Okunia z kanału KolejoweZagłębie - sytuacja w Gołonogu:
https://www.youtube.com/watch?v=KW8QeIbjof8

Z FB Prezydenta czytamy że jutro i pojutrze będzie kładzona ostatnia warstawa na Piłsudskiego.
:)
^^^ i tu ten tekst:

CYTAT
Dobre wieści z placu (prze)budowy alei Piłsudskiego ??
Na jutro i na środę drogowcy ?? zaplanowali układanie ostatniej warstwy nawierzchni na prawie 2-kilometrowym odcinku jezdni w kierunku huty - od stacji paliw BP ? do ulicy Kasprzaka.
Prace zostały podzielone na dwa etapy:
? we wtorek rozściełacze wyjadą na odcinek między BP a zintegrowanym przystankiem na Manhattanie;
? w środę drogowcy będą pracować na odcinku między zintegrowanym przystankiem na Manhattanie a ulicą Kasprzaka.
W trakcie prac ruch samochodów w obu kierunkach będzie się odbywał jezdnią w stronę centrum.
PS ?? Uprzedzając pytania o powrót tramwajów: jeśli wykonawca prac zakończy wszystkie niezbędne do tego prace, tramwaje wyjadą na tory w listopadzie.


CYTAT
NaszeMiasto

Powrót tramwajów do Dąbrowy Górniczej opóźniony. Inwestycja na finiszu, ale pasażerowie muszą jeszcze poczekać. Jak długo?

Mieszkańcy Dąbrowy Górniczej czekają na powrót tramwajów do miasta. Miały pojawić się znów po dwóch latach nieobecności we wrześniu tego roku, ale teraz okazuje się, że powrót znów się opóźni. Kiedy zatem możemy się spodziewać najwcześniej czerwonych składów, sunących po całkowicie nowym torowisku?
Inwestycje w Dąbrowie Górniczej: torowisko gotowe, trwają ostatnie prace

W Dąbrowie Górniczej trwa największa od lat 70. minionego wieku inwestycja ?tramwajowa?. W całym mieście wymienionych zostało prawie 5 km torowiska (10 km toru pojedynczego), przebiegającego przez środek miasta. Trzeba było wymienić szyny w obie strony (w stronę Będzina i byłej Huty Katowice), od pętli przy ul. Sobieskiego aż do ul. Kasprzaka. Do tego cała inwestycja toczy się na głównej osi komunikacyjnej miasta, gdzie ruch pojazdów osobowych oraz autobusów komunikacji miejskiej jest największy.


Przedsięwzięcie rozpoczęło się jesienią 2021 roku od usunięcia starych torów. Teraz zmierza do finału. Co ważne połączone jest z tak zwaną miejską częścią przebudowy całego układu komunikacyjnego w mieście, w ramach którego powstają nowe ronda, chodniki, drogi rowerowe, wymieniana jest nawierzchnia na głównych drogach prowadzących przez Dąbrowę Górniczą ? Sobieskiego, Królowej Jadwigi i Piłsudskiego.

- Zasadnicze prace budowlane w zakresie tramwajowym inwestycji są już wykonane, a generalny wykonawca skupia się w głównej mierze na realizacji zadań zakresu miejskiego. W zakresie tramwajowym generalny wykonawca realizuje prace wykończeniowe. To między innymi szlifowanie szyn, regulacja sieci trakcyjnej, podbijanie toru oraz zasypywanie torowiska tłuczniem. Po ich zrealizowaniu pozostaną do wykonania tylko prace porządkowe ? mówi Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.

Inwestycje w Dąbrowie Górniczej: przejazd techniczny, a potem powrót tramwajów

Przed powrotem tramwajów do regularnych kursów w Dąbrowie Górniczej konieczne będzie jeszcze przeprowadzenie tak zwanych przejazdów technicznych. Dzięki nim będzie wiadomo, czy wszystko działa jak należy, czy odpowiednia jest wysokość nowych peronów, czy jazda odbywa się płynnie.

- Jazdy próbne wykonuje się zwykle kilka do kilkunastu dni przez oddaniem torowiska do ruchu. Decyzja o wznowieniu ruchu tramwajów leży w gestii władz Dąbrowy Górniczej. Z najnowszych informacji wynika, iż jazda próbna może być przeprowadzana około połowy października. Wszystko będzie zależeć od postępu prac na zakresie miejskim inwestycji ? wyjaśnia Andrzej Zowada.

Takie jazdy miały zostać przeprowadzone już we wrześniu. Zatem zapowiadany powrót tramwajów trochę się opóźnia.

- Faktycznie wstępne plany mówiły o możliwości wznowienia ruchu tramwajowego we wrześniu, jednak prezydent Dąbrowy Górniczej podjął decyzję o przesunięciu wprowadzenia ruchu tramwajowego do miasta, tłumacząc to względami bezpieczeństwa związanymi z toczącymi się pracami drogowymi ? wyjaśnia Andrzej Zowada.
Jak dodaje, aby przywrócić ruch tramwajów w Dąbrowie Górniczej konieczne jest wykonanie jeszcze części prac w zakresie drogowym inwestycji, aby możliwe było bezpieczne korzystanie z tramwajów przez pasażerów.

- W tej chwili rozważana jest możliwość wznowienia ruchu tramwajowego na przełomie października i listopada, ale wiele zależy od postępu w budowie na zakresie drogowym tej inwestycji ? zapowiada rzecznik Tramwajów Śląskich.

Nowe torowisko tramwajowe w Dąbrowie Górniczej poprawi komfort podróżowania

Nowe torowisko, nowe perony oraz dwa nowe, wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe zdecydowanie mają poprawić komfort podróży dla pasażerów

- Nowe torowisko oznacza, że będzie ciszej i bezpieczniej. Przebudowane zostały perony przystankowe co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z tramwaju. To również wiąże się to z podniesieniem bezpieczeństwa i komfortu dla pasażerów ? tłumaczy Joanna Olszówka, kierownik działu public relations w Tramwajach Śląskich.

Zostały też przebudowane przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerów. Pojawiły się nowe wiaty przystankowe.

Nowe torowisko tramwajowe w Dąbrowie Górniczej: ile to wszystko kosztuje?

Inwestycje w Dąbrowie Górniczej realizowane są w ramach projektów pn.: ?Zintegrowany Projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko - Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego ? etap I oraz etap II? współfinansowanych przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Pierwsze z tych przedsięwzięć trwało od stycznia 2019 do sierpnia 2020 roku. Wówczas przebudowane zostało torowisko tramwajowe w ciągu ul. Kasprzaka w Dąbrowie Górniczej, od skrzyżowania ul. Piłsudskiego i ul. Kasprzaka do skrzyżowania ul. Kasprzaka i ul. Zaplecze. Całość prac kosztowała 53 mln 604 tys. 717,50 zł, a dofinansowanie z UE wyniosło 65 procent.

Dwa kolejne zadania właśnie trwają i zmierzają do końca. Przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ul. Sobieskiego i ul. Królowej Jadwigi w Dąbrowie Górniczej, od pętli KWK Paryż do Al. Róż ma kosztować 26 mln 296 tys. 666,02 zł. Dofinansowanie z UE wyniesie około 65 procent wszystkich kosztów.

Z kolei przebudowa torowiska wydzielonego w ciągu ulicy Królowej Jadwigi i ul. Piłsudskiego w Dąbrowie Górniczej na odcinku od Al. Róż do ul. Kasprzaka to wydatek w wysokości 20 mln 177 tys. 403,55 zł, a dofinansowanie z funduszy UE też ma wynieść około 65 procent.

- W związku z rozliczeniem powykonawczym zadań jeszcze trwających całkowita wartość inwestycji wraz z dofinansowaniem będzie znana po ich zakończeniu i końcowym rozliczeniu ? wyjaśnia Joanna Olszówka.


tego opóźnienia z tramwajami nie można było tłumaczyć tylko tym bezpieczeństwem bo na czas znowu nie zdążyli i nawet wszystkie tory nie były wtedy połączone w wielu miejscach. Zresztą do tej pory trwają prace i trudni byłoby je robić pod ruchem tramwajów.

i nowe zdjęcia snf (51).gif https://www.dabrowa-gornicza.pl/galerie/pra...wskich-ulic-13/

W ciągu kilku tygodni powinni całkowicie skończyć odcinek od Poniatowskiego do Kasprzaka w obu kierunkach wraz z chodnikami itp. Nie wiem jak z przejściem podziemnym na Manhattanie. Tam od początku ślimacze tempo. A co by było gdyby zgodnie z planem wyremontowali tez inne przejścia. Widać też przygotowania do przerobienia ronda Budowniczych HK na prawdziwe rondo, a nie tylko z nazwy. Dobrze, że to nie tylko oznakowanie ale zmiana geometrii wjazdów.
No i całe szczęście, że barierki są w podobnej kolorystyce do wiat i słupów, a nie jakieś pstrokate np żółto czerwone.
Ale żeby zdążyli do końca roku z resztą w stronę centrum i Będzina to tylko jakaś mega mobilizacja i dobra pogoda. Nie może przyjść zima, bo będzie problem z wykończeniem, a to właśnie do prac wykończeniowych potrzebna odpowiednia pogoda.
:)
Jednak wczoraj nie położyli ostatniej warstwy - ścieralnej od Manhattanu do Kasprzaka. Ale widać, że przygotowane, może dzisiaj
:)
Przed PKZ dzisiaj kładą pierwszą warstwę asfaltu, a chyba od jutra już przeniosą tam ruch i tymczasowe przystanki
Sebastian22
Tak, widać to na kamerce:
https://www.dabrowa-gornicza.pl/atrakcje/kamery-online/
Sebastian22
i faktycznie ruch odbywa się już jezdnią w stronę Będzina, jednocześnie zamknięta jest ta w stronę Gołonoga.
:)
Na szczęście jest kolejna zmiana w projekcie. Dobra zmiana wink.gif Też tu pisałem o tym, gdy zobaczyłem projekt. Zatoczki w centrum miały być bardzo krótkie, w zasadzie to na jeden autobus, a wiadomo ile ich potrafi jednocześnie podjechać. Nie tylko komunikacja miejska, ale jeszcze przewozy pracownicze, busy itp i jeszcze czasami wyjmują bagaże z bagażnika. Po ostatecznych zmianach tras być może coś tam ubędzie, ale raczej niewiele się zmieni. Może niektóre zamiast Centrum pojadą przez FPŻ.
Zatoczka w stronę Będzina jest na szczęście dłuższa niż miała być. Wejdą chyba jednocześnie dwa długie albo trzy krótkie. Będzie chyba w sam raz, bo teraz są zbyt długie. Ciekawe czy będą dalej dwa stanowiska.
Sebastian22
A czy przebudowane zostaną wiaty w centrum czy nadal bedą lata 90-te?
Rokko31
CYTAT(:) @ wto, 10 paź 2023 - 12:32) *
Na szczęście jest kolejna zmiana w projekcie. Dobra zmiana ;) Też tu pisałem o tym, gdy zobaczyłem projekt. Zatoczki w centrum miały być bardzo krótkie, w zasadzie to na jeden autobus, a wiadomo ile ich potrafi jednocześnie podjechać. Nie tylko komunikacja miejska, ale jeszcze przewozy pracownicze, busy itp i jeszcze czasami wyjmują bagaże z bagażnika. Po ostatecznych zmianach tras być może coś tam ubędzie, ale raczej niewiele się zmieni. Może niektóre zamiast Centrum pojadą przez FPŻ.
Zatoczka w stronę Będzina jest na szczęście dłuższa niż miała być. Wejdą chyba jednocześnie dwa długie albo trzy krótkie. Będzie chyba w sam raz, bo teraz są zbyt długie. Ciekawe czy będą dalej dwa stanowiska.

Poważnie jakiś cudowny projektant, chciał zrobić z centrum zatoczki na jeden autobus? Chciałbym jego nazwisko poznać i jaką szkołę skończył laugh.gif
:)
^^^
no tak maiło być:



To przejście dla pieszych będzie przez to węższe i bardzo dobrze. Powinno być dość szerokie ale to w projekcie to przesada. Potrzebny tu rozsądek. Czy nie ma normy na maksymalna szerokość? Przy tym w projekcie samochody zatrzymywałyby się na jego środku gdy nagle na takiej długości piesi mogliby wchodzić w różnych miejscach.

:)
jest pierwszy tramwaj smile2.gif przejazd techniczny

szer
Wzdłuż Sobieskiego przy shellu i ogródkach działkowych (przy pup) układają już nowy chodnik, nawet sprawnie im to idzie trzeba przyznać. W centrum rondo już jest "zarysowane" - krawężniki położone i wylano beton na wewnętrznym pierścieniu. Patrząc na to, że do końca roku mają tramwaje ruszyć to trochę się sprężają. Szkoda, że wcześniej nie narzucili takiego tempa
:)
^^^
ten beton to kończyli jeszcze ok godz 21. Zdarza się, ze jakieś małe ekipy zostają gdzieś i pracują do wieczora, a nawet w niedzielę. Trochę późno ten zryw. Więcej zaczęło się dziać po wakacjach a wyraźny zryw w ostatnich tygodniach. A co będzie gdy pogoda przeszkodzi, przyjdzie wcześniej zima? Niektóre prace wykończeniowe na koniec grudnia jak np grubowarstwowe ozanwoanie poziome może być trudne do wykonania. Oby to wszystko nie odbiło się na jakości i trwałości. Wszyscy chcemy mieć ładne wykończenie bez niedoróbek.

z fb MB przy okazji pierwszego przejazdu:

CYTAT
Po długiej przerwie tramwaj przejechał dziś przez Miasto Dąbrowa Górnicza🚊
Odbyliśmy pierwszy z co najmniej kilku zaplanowanych na najbliższe tygodnie przejazdów technicznych po przebudowywanym torowisku.
Pierwszy przejazd techniczny to znak, że wszystkie prace zmierzają już ku końcowi. Zgodnie z kontraktem inwestycja wzdłuż głównej osi miasta musi się zakończyć do końca tego roku. To w tej chwili nadrzędny cel, byśmy mogli rozliczyć pozyskane na inwestycję dofinansowanie.
Tramwaje zaczną regularnie kursować wtedy, gdy uznamy, że nie wprowadzają zamieszania na placu budowy i nie utrudniają dokończenia inwestycji.


zdjęcia snf (51).gif https://www.facebook.com/photo/?fbid=894181...mp;locale=pl_PL

dobrze, ze jasno to przekazali a nie znowu jakieś ściemy.

CYTAT
NaszeMiasto

Utrudnienia dla kierowców w centrum Dąbrowy Górniczej. Trwa przebudowa dróg, ronda i chodników

Dąbrowa Górnicza to dziś wciąż jeden ogromny plac budowy. Przebudowywane są główne drogi prowadzące przez całe miasto, od granicy z Będzinem aż do dzielnicy Gołonóg. Kierowcy muszą nadal uważać, bo przejazd jest utrudniony, szczególnie w ścisłym centrum.
Cześć wyremontowanych dróg od strony dzielnicy Gołonóg została już otwarta, ale nadal kierowcy i piesi trafiają na liczne utrudnienia w ruchu. Ciężki sprzęt pracuje na wszystkich głównych ulicach, prowadzących przez miasto. Całkowicie przebudowywany jest bowiem odcinek od ul. Sobieskiego, przez Królowej Jadwigi i Piłsudskiego aż do ronda Budowniczych Huty Katowice.

Ostatnio wiele dzieje się w ścisłym śródmieściu, gdzie wokół ronda i na nim pracuje ciężki sprzęt. Wjazd na rondo jest utrudniony, trzeba szczególnie uważać. Także na pieszych, którzy mają teraz wyznaczone tymczasowe przejście dla pieszych na wysokości Pałacu Kultury Zagłębia, by móc dostać się na tymczasowe przystanki autobusowe. Tramwaje nadal na razie nie będą jeździć w Dąbrowie Górniczej, choć w ubiegłym tygodniu odbył się przejazd techniczny kilku składów. Przebiegł pomyślnie, ale wciąż zbyt dużo ekip drogowców pracuje w bezpośredniej bliskości torowiska, by bezpiecznie można było wznowić ruch tramwajów w mieście. To ma nastąpić w listopadzie, ale także uzależnione będzie od postępu wszystkich prac.

Dąbrowa Górnicza: utrudnienia dla kierowców. Jak jedziemy przez miasto?

Dla kierowców obecnie udostępniony jest ruch na wszystkich relacjach na terenie przebudowy, z ograniczeniami w postaci zamkniętych kilku części jezdni. Ruch dwukierunkowy wprowadzony został na jezdni w kierunku Będzina, na odcinku od ul. Chopina do centrum, następnie od centrum do Al. Róż i od Al. Róż do ul. Majakowskiego. Z kolei od ul. Majakowskiego do ul. Kasprzaka ruch poprowadzony został jednokierunkowo, po jednym pasie na każdej jezdni. Powodem są roboty wykończeniowe oraz nasadzenia roślin.

Nowa organizacja ruchu pojawiła się też na rondzie przy Alei Róż, gdzie powstało tymczasowe rondo, a zamknięty został przejazd ul. Królowej Jadwigi aż do ul. Majakowskiego w kierunku Gołonoga. Tam trwa rozbiórka ostatniego segmentu przejścia podziemnego oraz budowa kanalizacji deszczowej.

- Dodatkowe utrudnienia wynikają z ruchu sprzętu budowlanego po drogach oraz z funkcjonowania transportu publicznego, który powoduje chwilowe zatory ruchu.Wykonawca prac prosi o wyrozumiałość i cierpliwość – mówił ostatnio Zbigniew Kubik, naczelnik Wydziału Inwestycji Drogowych w dąbrowskim Urzędzie Miejskim.

Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej: finał prac w 2023 roku

Powstawać będą teraz chodniki, drogi pieszo-rowerowe i rowerowe na odcinku ul. Sobieskiego na odcinkach od Będzina do ronda Chopina, od Sienkiewicza do centrum, w centrum oraz od centrum do ronda Al. Róż po stronie jezdni w kierunku Sosnowca oraz po stronie jezdni w kierunku ArcelorMittal Poland na ul. Królowej Jadwigi i Piłsudskiego na odcinku od ronda Aleja Róż do ul. Granicznej.

Trzeba ułożyć warstwy nawierzchni na jezdni w kierunku Sosnowca na ul. Sobieskiego i Królowej Jadwigi na odcinku od ul. Sienkiewicza do ronda Al. Róż oraz od ronda Al. Róż do ronda Majakowskiego w kierunku do ArcelorMittal Poland. Konieczne będzie wybudowanie nowej kanalizacji deszczowej oraz zamontowanie nowego oświetlenia.

- W kolejnych tygodniach nastąpi przebudowa tarcz rond centrum oraz Alei Róż. Dla pieszych przewidujemy sukcesywne udostępnianie nowych chodników, ścieżek rowerowych, dróg pieszo-rowerowych i przejść czy przejazdów przez torowisko. Głównie chodzi tu o drogę dla pieszych i rowerów na odcinku od Górników Redenu po ul. Kasprzaka po stronie jezdni do Będzina oraz przejścia przez torowiska w obrębie peronów: Huta Bankowa, Reden, Merkury, Damel. Gołonóg Centrum – zapowiada Zbigniew Kubik.

Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej: ile to będzie kosztowało?

Jak dowiedzieliśmy się w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej wszystkie prace mają się zakończyć w planowanym pierwotnie terminie, a więc do końca 2023 roku. W tym momencie termin zakończenia prac pozostaje bez zmian.

Koszt całej inwestycji po stronie miasta (osobne koszty związane z przebudową torowiska tramwajowego ponoszą Tramwaje Śląskie) to 116 mln 414 tysięcy 746,37 zł, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi 87 mln 833 tys. 468,20 zł.


zdjęcia snf (51).gif https://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/utru...765/zd/85412791
Zibar
Śmiesznie/żałośnie wyglądają te malutkie wiaty na tym przystanku zintegrowanym na Manhattanie. Jeśli tam pasażerowie mają się masowo przesiadać z autobusów na tramwaje i odwrotnie to nie mogli tego daszku z pochylni poszerzyć nad perony?

Np. takie coś:

Sebastian22
Ogolnie jesli chodzi o infrastrukturę w DG to zarówno przy PKP jak i w glownym ciagu komunikacyjnym te najbardziej widoczne rzeczy - czyli wiaty wygladaja jak z poczatku lat 2000 i niema tutaj nic na obronę, po prostu potraktowano to po macoszemu.
Rokko31
Powiem Wam, że nic nowoczesności nie będziemy mieć dzięki tym remontom całej arterii miasta, stare-nowe wiaty przystankowe, które wyglądają żałośnie, zaraz będą pewnie popisane i odrapane, przejście podziemne na perony dworca też za ciekawie nie wygląda w takim surowym stanie, windy tam zamontowane to chyba najtańsze jakie mogły być, głośnie i tak powolne że szkoda gadać a pewnie za chwilę będą nieczynne i co chwile naprawiane. Ja nie lubię takiej prowizorki po kosztach, oczywiście poczekajmy na koniec prac i wtedy będziemy to widzieli w całości ale nie wygląda to fajnie, miałem zupełnie inne wyobrażenie tego wszystkiego przed remontem.
:)
Od dawna tez piszę, że nie będzie się czym zachwycać, ale i tak będzie dość przyzwoicie. Przypominamy sobie te stare krzywe tory, dość mocno zarośnięte, ale to chyba nie o takie zielone torowiska chodziło wink.gif Do tego te stare pomazane słupy, krzywe kolorowe i pordzewiałe barierki, dramatyczne wiaty i perony tramwajowe, pozapadane, popękane i zarośnięte przez chwasty.
Nie wyznaczymy tu nic nowego zachwycającego, a tylko doczłapujemy do ogonów. To co najwyżej taka niższa klasa średnia. Nie będzie już wstydu ale na głównej osi można było lepiej. Na części odzyskane krawężniki granitowe, na pozostałej beton.
Dalej królować będzie wschodnioeuropejska kostka betonowa, wymysł lat 90-tych. Podobne stosuje się w krajach byłego ZSRR i bloku wschodniego, i na Bałkanach. Liderzy w kraju już dawno z tego rezygnują i stosują płyty betonowe albo kamienne w reprezentacyjnych miejscach.
A o wiatach już pisaliśmy nie raz. Jak dla mnie standardem absolutnie minimalnym powinny być 4-modułowe wersje metropolitalne, ale podłączone do prądu z podświetleniem gabloty reklamowej oraz rozkładu.
Oby chociaż na przystankach autobusowych w centrum zamontowali po dwie 4-modułowe w każdym kierunku, tak jak przy dworcu w Gołonogu.
A na Manhattanie to jak pisał Zibar aż się prosiło, żeby wypuścić zadaszenie przejścia nad perony.

Z plusów to jeszcze spowolnienie ruchu, sporo dobrych rozwiązań (w tym nowa geometria ronda w centrum, które wreszcie będzie przypominało rondo a nie inaczej oznakowane skrzyżowanie) no i drogi rowerowe, ale kosztem zbyt wąskich chodników. Jeżeli chcą być tacy nowocześni to pierwsi powinni być piesi, a nie rowerzyści.
No i na 21 wjadą nowoczesne tramwaje! Ogromna inwestycja, ale już na szczegółach wykończenia się nie skupili. Szkoda, gdyby dołożyć z kilkanaście mln mogło być WOW. A przecież tak już zostanie na kilkadziesiąt lat i się do tego nie wróci. Najwyżej w przyszłości wymiany małej architektury.

Widać, ze się spieszą i już na nową zatoczkę betonową przed PKZ wpuścili autobusy, a wcześniej utrzymywali, że ponad pół roku gdzie indziej to jeszcze dla betonu zbyt mało wink.gif

Zastanawialiśmy się co będzie z drogą rowerową w centrum, gdy zrezygnowano z puszczenia przejściem podziemnym. Coś grzebią wzdłuż jezdni przy rondzie na rogu po stronie pomnika. Może tamtędy pociągną od Kościuszki a potem przed PKZ na drugą stronę obok nowego przejścia dla pieszych.
Na Kościuszki miała być prowadzona po stronie Aldi, bo po drugiej mało miejsca i może na kawałek zmieni stronę a potem znowu powróci na wschodnią stronę za Przybylaka, gdzie kończy się odcinek zbudowany przy okazji centrum przesiadkowego. oznaczałoby to, że trzeba będzie na krótkim odcinku dwa razy przekraczać Kościuszki.

Sebastian22
^^ Miała być ścieżka więc będzie, kolejny ptaszek odhaczony wink.gif
Grzegorz-dg
Wyspy Rond robią zwykłymi krawężnikami betonowymi w centrum,przy Hucie Bankowa na części ulic mamy krawężniki nowe betonowe część stare granitowe.Jak można robić taki projekt za miliony złotych i popełniać takie błędy projektowe.Powinny być zastosowane krawężniki granitowe na całej długości inwestycji drogi.Część krawężników nowych betonowych jest już zniszczona.Takie coś zostanie na lata w mieście.
Zibar
CYTAT
25 października 2023
CZASOWE ZAMKNIĘCIA WLOTÓW NA CZTERECH SKRZYŻOWANIACH Z UL. SOBIESKIEGO

W środę 25 października na kilometrowym odcinku ulicy Sobieskiego układana jest ostatnia ścieralna warstwa nowej nawierzchni.
Warstwa ścieralna układana będzie na jezdni w kierunku centrum na odcinku od stacji Shell do skrzyżowania z ulicą Kościuszki. W trakcie asfaltowania wykonawcy prac będą zamykać także wloty skrzyżowań ulicy Sobieskiego z ulicami Chopina, Łukasińskiego, Żeromskiego i Sienkiewicza. Z tego powodu przepraszamy za czasowe utrudnienia w ruchu.


Szkoda, że nie informują po fakcie.
:)
^^^
wow, ale przyspieszenie. Omijam tamten odcinek przez nową obwodnicę, ale jeszcze niedawno od Sienkiewicza do Kościuszki była sama ziemia i resztki starej podbudowy plus wyrwane stare krawężniki.
:)
u sąsiadów, ale dla nas również istotne:

CYTAT
NaszeMiasto

Wymiana torowiska tramwajowego w Będzinie z dużym opóźnieniem. Kiedy ostateczny finał inwestycji i koniec utrudnień?

Opóźnia się wymiana torowiska tramwajowego w Będzinie. Inwestycja, która miała się zakończyć najdalej w 2022 roku dalej trwa. Na szczęście tramwaje z powodu ogromnej inwestycji drogowej w Dąbrowie Górniczej nie dojeżdżają do tego miasta, ale to ma się wkrótce zmienić. Czy pasażerowie będą się musieli zatem liczyć z utrudnieniami w codziennym kursowaniu w Zagłębiu?

Wymiana torowiska wzdłuż alei Kołłątaja w Będzinie to inwestycja własna Tramwajów Śląskich, nie będąca częścią projektu unijnego. Obejmuje modernizację torowiska tramwajowego na odcinku od przystanku Będzin Paryska do przejazdu drogowo – tramwajowego z ulicą Koszelew. Modernizowany jest odcinek o długości około 2440 metrów toru pojedynczego.

- Zadanie polega na wymianie podbudowy, wykonaniu rusztu torowego na podkładach strunobetonowych z bezstykowym połączeniem szyn oraz sprężystym przytwierdzeniem szyn, podbiciem i ułożeniem elementów profilu torowiska oraz końcowym szlifowaniem szyn. W zakresie modernizacji są również trzy przejazdy drogowo - tramwajowe, dwa przejścia dla pieszych, które wykonane zostaną w technologii bezpodsypkowej – informował po rozpoczęciu robót Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.

Prace wykonane są we współpracy jednostki wewnętrznej spółki - Zakładu Torów i Sieci z firmą zewnętrzną. To Firma Roka Katarzyna Krzyżanowska z Przezchlebia.

Po pracach torowych Tramwaje Śląskie planowały również wykonać modernizację sieci trakcyjnej. Szacunkowy koszt tej inwestycji wyceniany był na około 5 mln zł.

- Prawdopodobnie ostateczny koszt będzie niższy niż te szacowane 5 mln zł, ale poznamy go dopiero po zakończeniu wszystkich robót i podsumowaniu wszystkich poniesionych realnie kosztów – tłumaczy Andrzej Zowada.

Kiedy ostateczny finał inwestycji Tramwajów Śląskich w Będzinie?

W czasie prac ruch tramwajowy prowadzony jest w systemie mijankowym po jednym torze. Kiedy cała inwestycja będzie więc gotowa?

- Prace powinny zostać ukończone do końca listopada tego roku. Opóźnienie w pracach wynikało z przedłużających się uzgodnień robót z zarządcą drogi – tłumaczy Andrzej Zowada.
Jeśli udałoby się skończyć faktycznie inwestycję w Będzinie, to być może nie kolidowałoby z powrotem tramwajów do Dąbrowy Górniczej, co ma nastąpić w listopadzie lub grudniu tego roku.

- Obecnie tramwaje przejeżdżają przez miejsce robót, dzięki rozjazdom technologicznym jeżdżąc w dwóch kierunkach po jednym torze. W ten sam sposób odbywać się będzie ruch tramwajów po wznowieniu ruchu w Dąbrowie Górniczej. Nie ma tu żadnego zagrożenia – podkreśla rzecznik Tramwajów Śląskich.

Do tej pory wykonano tor południowy, po którym obecnie odbywa się ruch tramwajowy w dwóch kierunkach. Na torze północnym wymienione zostało podtorze i rozłożone zostały już podkłady. Do wykonania pozostało wpinanie i spawanie szyn na torze północnym a także podbicie torowiska w planie i profilu oraz korekcyjne szlifowanie szyn, jak również odtworzenie krawężników i humusowanie rozjeżdżonych pasów zieleni.


zdjęcia snf (51).gif https://bedzin.naszemiasto.pl/wymiana-torow...793/zd/85559959
Sebastian22
Spokojnie zdążą, obstawiam że do końca roku tramwajów w DG nie uruchomią.
Remont na Koszelewie wiemy wlecze się od lat ale ostatnio też były jakieś ruchy na odcinku od 'nerki' do Paryskiej, włącznie z robotami na wiadukcie nad linią kolejową. Wiadomo co tam się dzieje ?

No i jeszcze łącznik między DG a Będzinem zostaje bez remontu....


A przy okazji...czy remontowali odcinek od pętli przy HK do remontowanego odcinka w okolicach wiaduktu PKP ?
Dave
Nie, nie remontowali. Znaczy nie modernizowali, co najwyżej odświeżyli.
:)
Coś z tą ścieralną na Sobieskiego do Kościuszki to jakiś fake. W ciemności niedawno z daleka widziałem jakby tam było rozkopane i jeszcze bez żadnego asfaltu.

W Gołonogu od wczoraj zaczęli nakładać oznakowanie poziome.
A z fb MB:

CYTAT
Zgodnie z wcześniejszą deklaracją rondo Budowniczych Huty Katowice wkrótce nie będzie rondem tylko z nazwy, lecz rzeczywiście stanie się skrzyżowaniem o ruchu okrężnym. Z pewnością bezpieczniejszym niż obecne skrzyżowanie.
Początkowo planowaliśmy przebudować skrzyżowanie na rondo w przyszłym rok. Ostatecznie zdecydowaliśmy, żeby zrobić to jeszcze przed końcem tego roku. Być może zauważyliście, że z tego powodu drogowcy i brukarze uwijają się jak mrówki, żeby ze wszystkim zdążyć na czas ?? ?
Na skrzyżowaniu al. Piłsudskiego z ulicami Kasprzaka i Wiśniową trwa obecnie budowa jezdni w nowej geometrii, która wymusi wolniejszą jazdę, przebudowywane jest odwodnienie oraz układane są krawężniki, które nadadzą głównej wyspie nowego kształtu.
Oczywiście całe skrzyżowanie docelowo zyska nową nawierzchnię, co już wkrótce sami odczujecie


zdjęcia snf (51).gif https://www.facebook.com/photo/?fbid=905157...mp;locale=pl_PL

CYTAT(Sebastian22 @ śro, 25 paź 2023 - 18:03) *
Spokojnie zdążą, obstawiam że do końca roku tramwajów w DG nie uruchomią.


wykrakane, nie pomyliłeś się. kolejna obsuwa aż do samego końca wink.gif
Z najnowszego PD:
CYTAT
Piotr Purzyński: Mieszkańcy są ciekawi, kiedy do Dąbrowy Górniczej wrócą tramwaje?

Marcin Bazylak: Jak skończy się przebudowa głównej osi miasta. Termin zakończenia prac przewidziany w kontrakcie to koniec tego roku. Po drodze liczyliśmy, że tramwaje zaczną kursować wcześniej, ale analiza sytuacji, która jest przez nas prowadzona na bieżąco, przekonała nas do tego, żeby tramwaje wprowadzić dopiero wtedy, gdy zakończą się wszystkie prace.

Rozumiem, że chodzi przede wszystkim o bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu?

- Tak, bezpieczeństwo uczestników ruchu, ale także o sprawność prowadzenia prac. Dostrzegamy, że częste przekładanie frontów robót wprowadza niepewność u kierowców, więc dodatkowe wpuszczenie w środek tych prac tramwaju mogłoby spowodować zbyt duże niebezpieczeństwo. Chcemy, by wykonawcy sprawnie zakończyli wszystkie prace i wtedy wrócą tramwaje.

Czy możemy już pokusić się o podanie dokładnego terminu powrotu tramwajów?

- Zakładam, że będzie to połowa grudnia.


Dla przypomnienia - na początku nie przewidywano przerwy w ruchu tramwajowym. Tramwaje miały się poruszać po jednym torze parze cały okres realizacji inwestycji. Wiadomo, że jakieś przerwy musiały być np weekendowe przepięcia torów i na wieszanie nowej sieci itp.
Potem było info, że jednak wstrzymują ruch całkowicie ale dzięki temu będą intensywne szybkie prace. Ostatecznie zamknięte do samego końca.

Co do wspomnianych innych odcinków, to widać było, że od PUP do granicy z Będzinem były kiedyś jakieś poprawki i wymienili najbardziej zniszczone podkłady (drewniane).
A w Będzinie na wiadukcie nad torami chyba jedna strona jest gotowa, podobnie chyba na moście nad Przemszą? fatalne jest też torowisko na Kołłątaja od Paryskiej w stronę zamku. Takie kilkumetrowe odcinki szyn co kawałek wygięte w inną stronę. Chyba nowoczesny tramwaj po tym nie pojedzie, jeśli nie zrobią żadnych poprawek.

i jeszcze co ciekawe z nowego PD:

CYTAT
Lada moment tramwaje pojadą po zmodernizowanym torowisku, pasażerowie będą korzystać z nowoczesnych przystanków. Wyjątkiem na tej sieci będzie tylko przysta- nek Tworzeń Huta Katowice. Czy to się zmieni?

- Tak, to wyzwanie na najbliższy czas. Zamierzamy podpowiedzieć i zachęcić ArelorMittal Poland do zrealizowania centrum przesiadkowego przy hucie. Chcemy usprawnić przesiadanie się z autobusu na tramwaj oraz też sprawić, by na przystanku autobusowym w pobliżu głównej bramy huty mieszkańcy poczuli się bezpiecznie dzięki unowocześnieniu obecnej infrastruktury.


i

CYTAT
Wróćmy jeszcze do tematu tramwaj-rondo. Miasto przygotowuje się do kampanii informacyjnej z hasłem "W Dąbrowie Górniczej tramwaj zawsze ma pierwszeństwo". - To konieczność. Warunkiem uzyskania dofinansowania przez Tramwaje Śląskie na modernizację torowiska było pierwszeństwo dla tramwaju. W momencie, gdy zrezygnowaliśmy z sygnalizacji świetlnych, musieliśmy znaleźć rozwiązanie, które zagwarantuje tramwajom płynny przejazd.
Rozwiązaniem jest wprowadzenie takiej organizacji ruchu, która da tramwajom pierwszeństwo w każdym przypadku, czyli przy wjeździe na ronda i zjeździe z rond.


???
jakie to miałoby być rozwiązanie??? Jaka kampania? To przecież są przepisy drogowe, a na co kampania która dotrze tylko do części, nie mówiąc o przyjezdnych? Co oni kombinują?
Przecież nie może być tak, że wszyscy będą mieli "ustąp pierwszeństwa" przed wjazdami na ronda, a tramwaje takiego znaku by nie miały. No chyba że dadzą ustąp dla samochodów przed torowiskami, ale to byłby niezły ewenement zamieszanie. Ludzie by zgłupieli i nie wiedzieli czy to dotyczy tylko tramwajów i zatrzymywaliby się też zaraz za torami, żeby wpuszczać na rondo samochody heh.
Jedynie to sygnalizacja świetlna wzbudzana przez tramwaje, taka jak wzdłuż Kasprzaka.
krzyhu
"Coś z tą ścieralną na Sobieskiego do Kościuszki to jakiś fake."

żaden fejk, leży jak miała leżeć, może w ciemności i z daleka nie zauważyłeś, bo tak jakby czarna jest wink.gif
Dave
Uśmieszku! O jakich w ogóle "nowoczesnych tramwajach" tu od początku mowa? Bo przecież zmodernizowane NISKOWEJŚCIOWE (z niskim członek tylko w środku składu) pojazdy Moderus jeździły już przed remontem. A chyba nie liczycie na NOWE Pesy, takie jak na 15tce? Zdziwiłbym się. ale pozytywnie smile2.gif
:)
CYTAT(krzyhu @ wto, 31 paź 2023 - 14:21) *
żaden fejk, leży jak miała leżeć, może w ciemności i z daleka nie zauważyłeś, bo tak jakby czarna jest wink.gif


Opisywałem stan sprzed kilku dni zanim napisałem. Na pewno położyli w tamten dzień a nie później? jeśli jest już ścieralna to oczywiście super, bo pracy nadal ogrom ale kolejny odcinek do przodu.

CYTAT(Dave @ czw, 02 lis 2023 - 08:42) *
Uśmieszku! O jakich w ogóle "nowoczesnych tramwajach" tu od początku mowa? Bo przecież zmodernizowane NISKOWEJŚCIOWE (z niskim członek tylko w środku składu) pojazdy Moderus jeździły już przed remontem. A chyba nie liczycie na NOWE Pesy, takie jak na 15tce? Zdziwiłbym się. ale pozytywnie smile2.gif


Od 3 lat mówiło się, że po przebudowie na 21 będą jeździły tylko same niskopodłogowe. To najważniejsza linia w Zagłębiu. Ostatnio potwierdzone na fb przez MB gdzieś pod koniec lipca - ustalone z TŚ po spotkaniu z prezesem. Mają być właśnie Pesy.
A na 15 już się pozmieniało i teraz jeżdżą tam też wysokopodłogowe składy.
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.