Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Zielona mobilność
Forum Mieszkańców Dąbrowy Górniczej > Dąbrowa Górnicza > Nasze Miasto
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
szer
W ogóle odnoszę wrażenie, że zupełnie inna ekipa wjechała na roboty (na pewno w centrum) i dlatego tak prace przyspieszyły. Ratują się podwykonawcami czy oddali kontrakt?
No takiego tempa prac to w sumie nie widziałem od bardzo dawna
Sebastian22
Tak, mają być PESY na 21 to już od dawna było wiadomo. Kwestia kiedy bo ja obstawiam nie w tym roku...
:)
taka ciekawostka, z ostatniej sesji RM:

CYTAT
Promowanie zielonej mobilności na terenie Gminy Dąbrowa Górnicza - Etap III: Urząd Miejski 185.921.098,27 zł, PKP PLK S.A 32.399.163,80 zł, Tramwaje Śląskie S.A. 1.057.800,00 zł
Lata realizacji 2020-2024
Rok 2023 zmniejsza się poziom finansowania o kwotę 17.359.629,29 zł.
Zadanie znajduje się w końcowej fazie realizacji. Pozostałe na zadaniu środki nie zostaną wykorzystane.


Niespotykane - ponad 17 mln zł taniej? czyżby efekt okrojenia inwestycji np te tunele?
:)
Po wpisie prezydenta MB na fb o tym pierwszeństwie tramwajów rozpętała się tam w komentarzach burza i zamieszanie. Ciekawe jak będzie finalnie i kto zatwierdzi organizację ruchu.
Z tego co zrozumiałem z wpisów pana prezydenta to najpierw powoływał się na jakiś artykuł mówiący o tym, że tramwaje zawsze mają pierwszeństwo. Kolejna wersja to dodanie - chyba, że oznakowanie wskaże inaczej.
Ostatnia wersja to dodanie przed torowiskiem znaków: "ustąp pierwszeństwa" i "uwaga tramwaj".

Jak dla mnie jest to dalej niejasne i chyba coś z tym nie tak. Przecież oznakowanie na różnych wlotach na skrzyżowaniu musi ze sobą współgrać. Nie może być tak, że z jednej strony ktoś ma pierwszeństwo, a z drugiej ktoś nie ma "ustąp" albo żadnego znaku i na jednej z krzyżujących się dróg obowiązuje zasada prawej strony. Albo z jednej strony ustawimy drogę jednokierunkową, a na drugim końcu z przeciwka nie postawimy nic.
Przed każdym wlotem naszych rond będą wspólnie znaki "rondo" i "ustąp pierwszeństwa" i one przecież też obowiązują tramwaje! I właśnie takie oznakowanie jednoznacznie "wskazuje inaczej" i znosi zasadę pierwszeństwa tramwajów. Kierowcy wjeżdżający na takie rondo są pewni, że każdy inny uczestnik ruchu na wlocie na takie rondo ma te same zasady, co jest przecież jasne. Nie można dodać tabliczki "nie dotyczy tramwajów". Może ktoś myślał, że przy torowisku takiego znaku nie postawi się osobno dla tramwajów. I tak te znaki będą obok i nic to nie zmieni. A pewnie nawet będą po lewej stronie jezdni między jezdnią a torowiskiem.
Najlepsza byłaby wzbudzana sygnalizacja w momencie przejazdy tramwaju, ale na takie zmiany to już teraz nie ma czasu.

Ogarniacie jakoś ten pomysł? wink.gif

CYTAT
naszemiasto

Dąbrowa Górnicza w przebudowie - czy to się kiedyś skończy?. Drogowcy budują ronda, chodniki, drogi rowerowe. Finał prac coraz bliżej

W Dąbrowie Górniczej do finału zmierza przebudowa całego układu komunikacyjnego na głównych drogach, prowadzących przez miasto. Kierowcy muszą uważać, bo wciąż układana jest nowa nawierzchnia, powstają nowe chodniki i ścieżki rowerowe, co skutkuje zwężeniami na jezdniach, a także zmianami w organizacji bieżącego ruchu.

Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej: nowe ronda i wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe

Cześć wyremontowanych dróg, głównie od strony dzielnicy Gołonóg, została już otwarta, ale nadal kierowcy i piesi trafiają na liczne utrudnienia w ruchu. Ciężki sprzęt pracuje niemal na wszystkich głównych ulicach, prowadzących przez miasto. Całkowicie przebudowywany jest bowiem odcinek od ul. Sobieskiego, przez Królowej Jadwigi i Piłsudskiego aż do ronda Budowniczych Huty Katowice. Co udało się wykonać dotychczas?

- Zakończona została przebudowa kanalizacji i infrastruktury podziemnej. Na większości odcinków ułożona została wierzchnia warstwa ścieralna asfaltu, na pozostałych odcinkach obecnie układane są krawężniki drogowe, w tym geometrie rond na skrzyżowaniach z ulicą Kościuszki, aleją Róż, Wojska Polskiego oraz aleją Majakowskiego. Jednocześnie wykonywane są drogi pieszo-rowerowe oraz oświetlenie drogowe. Na ukończonych odcinkach drogowych wprowadzane jest docelowe oznakowanie ? mówi Piotr Purzyński, p.o. rzecznika prasowego Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.

Całkowitą nowością dla kierowców oraz pasażerów komunikacji miejskiej będą dwa wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe. Pierwszy z nich powstał na wysokości osiedla Manhattan w dzielnicy Gołonóg na ul. Piłsudskiego, a drugi w dzielnicy Reden, na ul. Królowej Jadwigi, tuż za rondem, łączącym tę ulicę z aleją Róż.

Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej: prace mają zakończyć się w 2023 roku

Obecnie największe utrudnienia dla kierowców oraz pieszych czekają na ul. Królowej Jadwigi, na odcinku od ronda z al. Róż do al. Majakowskiego, gdzie z ruchu wyłączona jest droga w stronę dzielnicy Gołonóg i byłej Huty Katowice, a także w ścisłym centrum miasta oraz na ul. Sobieskiego. Tam powstaje m.in. nowa droga rowerowa oraz chodniki.

- Do wykonania zostały prace drogowe związane z układaniem krawężników i wierzchnich asfaltowych warstw jezdni, a także - na niektórych odcinkach - wykonanie oświetlenia i docelowego oznakowania ? wyjaśnia Piotr Purzyński.
Czy zatem w listopadzie planowane są jakieś zmiany w organizacji ruchu dla kierowców?

- W najbliższym czasie ruch samochodowy w kierunku byłej Huty Katowice na odcinku od Wojska Polskiego do alei Majakowskiego zostanie przełożony na jezdnię południową. W kolejnym etapie na jezdnię południową planuje się przełożenie ruchu od skrzyżowania z aleją Róż. Większość pozostałych prac drogowych w listopadzie i grudniu będzie prowadzona przy utrzymaniu zawężenia jezdni ? przyznaje Piotr Purzyński.

Wszystkie roboty budowlane, zgodnie z zapowiedziami władz lokalnych, mają się zakończyć jeszcze w tym roku. Jest też szansa, że w połowie grudnia, jeszcze przed Bożym Narodzeniem, do miasta wrócą tramwaje. Nie kursowały tutaj ponad dwa lata, bowiem Tramwaje Śląskie wymieniały na odcinku prawie 5 kilometrów, całe torowisko, biegnące środkiem ul. Piłsudskiego, Królowej Jadwigi i Sobieskiego, aż do ronda Budowniczych Huty Katowice.

Koszt całej inwestycji po stronie miasta (osobne koszty związane z przebudową torowiska tramwajowego ponoszą Tramwaje Śląskie) to 116 mln 414 tysięcy 746,37 zł, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi 87 mln 833 tys. 468,20 zł.


szkoda, że nie ma comiesięcznej aktualizacji i zdjęć na stronie UM.
Za to do tego tekstu są zdjęcia z okolic centrum i kawałka Redenu snf (51).gif https://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/dabr...845/zd/86007839


dzieje się ,spieszą się ale dalej ogrom prac. Dopiero zabierają się za ronda przy Majakowskiego i Wojska Polskiego.
Szybko nadrabiają na najbardziej opóźnionym odcinku przed DH Centrum - układają krawężniki i niedługo będą betonować zatokę autobusową.
Sebastian22
w kwestii rond :

https://www.youtube.com/watch?v=PjOADCltfRY

ogólnie czesto na tym kanale są aktualizacje z postepów w remontach w mieście.
Rokko31
A jak tam kwestia przystanków w centrum? Na razie te konstrukcje z kioskami nie rozwalają czyli one chyba pozostaną? Czy będą zwykłe wiaty jak przy dworcu czy coś planowane jest innego? Ktoś coś wie jakie są plany?
krzyhu
idzie masa na Królowej Jadwigi od Kościuszki na wschód! ciekawe, czy rondo też machną, skoro już maszyny na miejscu...
:)
^^^
Rondo w centrum jeszcze nie. Żeby je skończyć to najpierw ruch musi wrócić na południową jezdnię. Wtedy będą mogli ostatecznie je uformować i ułożyć wszystkie krawężniki.
To dopiero pierwsza warstwa. A zaraz gdy wylali nowy beton w zatoce od strony CH Centrum to ktoś tam wszedł i się zapadł. Ludzie się kręcą po placu budowy, byle krótsza droga.

CYTAT(Rokko31 @ wto, 14 lis 2023 - 21:13) *
A jak tam kwestia przystanków w centrum? Na razie te konstrukcje z kioskami nie rozwalają czyli one chyba pozostaną? Czy będą zwykłe wiaty jak przy dworcu czy coś planowane jest innego? Ktoś coś wie jakie są plany?


Pozostaną. Po stronie PKZ czasem nawet nie remontowali kiosków? W przyszłości są plany przebudowy Placu Wolności (wraz z FPŻ) i może wtedy z tym coś zrobią. Mam nadzieję, że wtedy pozbędziemy się tych jodeł z placu. To symbol kompromitacji decydentów biggrin.gif Jak można było kiedyś w mieście i to w centrum posadzić iglaki? Przecież w miastach robi się całkowicie odwrotnie. Iglaki zajmują dużą powierzchnię, a przy tym nie dają cienia. Powinny być drzewa liściaste, na dole tylko z pniem, a u góry z rozłożystą koroną. To co mamy to jest przecież obciach.

Oby przynajmniej od strony PKZ dodatkowo przy zatoce postawić dwie 4-modułowe wiaty metropolitalne, tak jak w Gołonogu przy dworcu. Tu dalej powinny być 2 stanowiska w każdym kierunku, więc jedna duża wiata na stanowisko. W sumie od strony DH Centrum też by się przydało, chociaż stare zadaszenie nie jest tam aż tak daleko.

Najwyższy czas zmienić nazwę przeniesionego przystanku "Sienkiewicza" zanim pojawią się nowe rozkłady i tramwaje np na "3 Maja" albo "Śródmieście".
krzyhu
CYTAT(:) @ czw, 16 lis 2023 - 10:08) *
^^^
Rondo w centrum jeszcze nie. Żeby je skończyć to najpierw ruch musi wrócić na południową jezdnię. Wtedy będą mogli ostatecznie je uformować i ułożyć wszystkie krawężniki.
To dopiero pierwsza warstwa.


Z grubsza to właśnie miałem na myśli- dokończyć krawężniki na południowej połówce ronda i pociągnąć ścieralną dalej na wschód południową jezdnią. Nie mówię, że miałoby się to wydarzyć dziś. ;)
:)
^^^
ale może się wydarzyć szybko. Przed DH Centrum jadą od razu z drugą warstwą. Potem pewnie wpusty i ścieralna, a po niej wyciągną spod powierzchni pokrywy studzienek tą nową metodą i już puszczą ruch.

Ja się boję trochę o trwałość i efekt końcowy. To co widać najbardziej jest robione teraz w pośpiechu. A potem widzimy przecież chodniki, drogi rowerowe, oznakowanie poziome, trawniki, barierki itp. Miasto musi odebrać w terminie i czy nie przymkną na coś oczu.
Miejscami po deszczu na jezdni w różnych miejscach stoi woda... Nic nie pisałem, bo gdy nie było ścieralnej to wpusty były powyżej. Tam gdzie jest już ostatnia warstwa to są dalej miejsca, gdzie stoją kałuże, a tego to się łatwo już nie poprawi i tak zostanie.

Chyba połowa krawężników po ustawieniu jest mniej lub bardziej przechylona. Poprawiają je przed ułożeniem ścieralnej, ale czy to będzie wtedy trwałe, jak tylko je popychają do pionu. Nic nie wzmacniają od zewnętrznej strony na którą się przechlają.
Inna sprawa to te krawężniki granitowe z odzysku, które nawet w centrum mieszają z betonowymi.
krzyhu
CYTAT(:) @ czw, 16 lis 2023 - 13:27) *
Chyba połowa krawężników po ustawieniu jest mniej lub bardziej przechylona. Poprawiają je przed ułożeniem ścieralnej, ale czy to będzie wtedy trwałe, jak tylko je popychają do pionu. Nic nie wzmacniają od zewnętrznej strony na którą się przechlają.
Inna sprawa to te krawężniki granitowe z odzysku, które nawet w centrum mieszają z betonowymi.


Poprawki krawężników przed ostatnią masą to standard przy robotach, które obejmują też chodniki. Prawie zawsze chodniki idą na koniec- przez wzgląd na to, że gdyby były gotowe przed zakończeniem ciężkich robót na jezdni, to niewiele by z nich zostało. ;) No a jak masz krawężniki bez oporu z drugiej strony, to byle maszyna się oprze i lecą...

Po zakończeniu robót krawężniki przy chodniku mają praktycznie wakacje, nawet te najazdowe- co najwyżej jakiś dostawczak czasem przyciśnie, to nie to co maszyny albo czteroośki w czasie budowy.

Mieszaniem granitu z odzysku oraz betonu też bym się nie przejmował, po pierwszej zimie wszystkie będą tak samo szare. ;) Granit z odzysku od nowego też będzie już nie do odróżnienia.

Dobrze, że pogoda pozwala robić grube rzeczy, ewentualne późniejsze poprawki drobiazgów bez ograniczania ruchu na jezdniach to jest pikuś.
:)
CYTAT
fb MB

Wspólnie ze Szwedzki witamy Was z przejścia podziemnego między Manhattanem a Broadwayem 🫣
Szwedzkiego wielu z Was przedstawiać nie trzeba. Na pewno nowy mural „połączy” oba osiedla.
Dziękuję firmie ZUE Kraków, że dała się namówić na sfinansowanie dzieła


Fajnie i może zapobiegnie to w tym miejscu jakiemuś pseudo graffiti.
Tylko po co będzie tam dodatkowe naziemne przejście dla pieszych, skoro jest to nowe z pochylniami.

Bardzo dawno nie byłem w przejściu podziemnym w centrum. Co zrobili z tym zasypanym wyjściem na przeniesiony przystanek tramwajowy? Powinni odzyskać płyty podłogowe i ze ścian tamtego wyjścia, i wykorzystać do wykończenia zaślepionej ściany oraz to wymiany starych popękanych płyt w przejściu oraz zostawić w zapasie na przyszłość. Czy tak się stało?

A z zapowiadanych bardziej bezpiecznych przejść dla pieszych to niewiele zostało. Tylko niektóre z nich będą wyniesione. A w centrum i przy 3 Maja miały być nawet jakoś podwójnie wyniesione i chwalili się, że to będzie unikatowe rozwiązanie. To przejścia to najlepiej powinny być aktywne, jak to na Al. Róż. Miało być takich w mieście więcej a tu na najważniejszych ciągu pewnie nic z tego nie będzie. Chociaż fajne byłyby po∂świetlane znaki jak na tamtym przejściu.
Mam chociaż nadzieję, że wszystkie zostaną dodatkowo doświetlone. To zupełne minimum.

A na budowie trwa walka z czasem, a mróz i chyba śnieg i już do nas się zbliża. Znowu przypomnę zatokę w Gołonogu, na której beton musiał dojrzewać przez pół roku, a w centrum ciężki sprzęt wjechał na nowy beton już po kilku dniach.
Na Kościuszki w stronę dworca - przed i za rondem ułożyli asfalt (oczywiście to jeszcze nie ścieralna), ale już nie będzie się ryzykowało uszkodzeniem samochodów. A ledwo walec zjechał to od razu wpuścili samochody, takie teraz tempo.
Grzegorz-dg
Niestety ale krawężniki betonowe w centrum i stare granitowe wygląda to fatalnie.Na Alei Róż zerwano stare granitowe i dano zwykłe betonowe gdzie mogli je zastosować .Wiele granitowych jest uszkodzonych a jest położona ostatnia warstwa asfaltu.Zostanie taka byle jakość wykonania na lata .Powinny być zakupione nowe granitowe przy takiej inwestycji .
:)
^^^

o tych krawężnikach pisał "krzyhu". One właśnie nie mają żadnego oporu z zewnątrz, bo prawie wszędzie będzie trawnik, ale można je było przecież inaczej zamontwać, ale to byłoby droższe. Przecież normalne jest, że układa się je na takich opaskach betonowych (nie wiem jak to się fachowo nazywa) i potem ten beton zasypuje ziemią. Wtedy by się to wszystko nie przechylało na zewnątrz.

CYTAT
NaszeMiasto

Dąbrowa Górnicza w przebudowie. Finał prac coraz bliżej. Powstają ronda, drogi, chodniki i ścieżki rowerowe

W Dąbrowie Górniczej w przebudowie nadal są główne drogi, prowadzące przez miasto. Kierowcy muszą uważać na zmiany w organizacji ruchu i zwężenia. Drogowcy spieszą się, bo wszystko ma być gotowe, zgodnie z deklaracjami lokalnych władz, do końca tego roku. Co zatem dzieje się teraz w mieście? Gdzie są utrudnienia?

Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej: nowe rondo i wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe

Roboty drogowe wciąż trwają na ulicach: Piłsudskiego, Królowej Jadwigi oraz Sobieskiego. Wiele dzieje się w dzielnicy Gołonóg, gdzie kierowcy natrafią na utrudnienia przy przejeździe przez rondo Budowniczych Huty Katowice, które dotychczas rondem było tylko z nazwy, a pierwszeństwo przejazdu mieli kierowcy poruszający się ul. Piłsudskiego, co było przyczyną wielu kolizji. Teraz się to zmienia. Rondo będzie prawdziwym rondem, ale zmiana jego geometrii, budowa nowych wjazdów, zjazdów oraz chodników powoduje, że możemy w tym miejscu natrafić na korki i zatory.

Gotowe jest natomiast prawie w całości nowe rondo, jakie powstało nieco dalej w stronę centrum miasta, a więc na skrzyżowaniu ul. Tysiąclecia i Piłsudskiego. Jest przejezdne, pozostały wokół jeszcze prace wykończeniowe. Kilkaset metrów dalej ekipy remontowe uwijają się przy nowym, wspólnym przystanku autobusowo-tramwajowym na Manhattanie, a także w połączonym z nim przejściu podziemnym, które zostało całkowicie odnowione i przebudowane.

Kolejne utrudnienia czekają na kierowców w rejonie targowiska miejskiego i alei Majakowskiego, gdzie też powstaje rondo, a do tego trwają prace przy wymianie nawierzchni na jezdni w kierunku Gołonoga. Uważać trzeba też w centrum, gdzie też korygowana jest geometria ronda, a do tego prace trwają na ul. Sobieskiego. Wzdłuż niej powstają teraz także chodniki i ścieżka rowerowa.

Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej: kiedy finał prac?

Dla kierowców obecnie udostępniony jest ruch na wszystkich relacjach na terenie przebudowy, z ograniczeniami w postaci zamkniętych kilku części jezdni. Ruch dwukierunkowy wprowadzony został na jezdni w kierunku Będzina, na odcinku od ul. Chopina do centrum, następnie od centrum do Al. Róż i od Al. Róż do ul. Majakowskiego. Z kolei od ul. Majakowskiego do ul. Kasprzaka ruch poprowadzony został jednokierunkowo, po jednym pasie na każdej jezdni. Powodem są roboty wykończeniowe oraz nasadzenia roślin.

Jak dowiedzieliśmy się w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej wszystkie prace mają się zakończyć w planowanym pierwotnie terminie, a więc do końca 2023 roku. W tym momencie termin zakończenia prac pozostaje bez zmian.

Koszt całej inwestycji po stronie miasta (osobne koszty związane z przebudową torowiska tramwajowego ponoszą Tramwaje Śląskie) to 116 mln 414 tysięcy 746,37 zł, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi 87 mln 833 tys. 468,20 zł.


zdjęcia snf (51).gif https://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/dabr...429/zd/86258375

W wielu miejscach nie ma żadnego tymczasowego oznakowania i jeździ się tak zwyczajowo. Gdy ktoś się pomyli, to zaraz za nim jedzie kilkuanastu innych nie tam gdzie powinni itp.
Nawet w centrum jeśli nic się nie zmieniło to nie ma znaków i jadąc w stronę Redenu nie ma żadnych znaków i barierek, aby nie jeździć jezdnią południową, a północną w obie strony. Jeśli ktoś nie jest tutejszy to skąd ma to wiedzieć.
Z tydzień temu pozapadała się mocno nowa jezdnia przed rondem w centrum po stronie PKZ. Zasypali to żwirem bo już byłoby nieprzejezdne.

Tyle lat obijania się bez ludzi i sprzętu a teraz mamy wcześniejszą zimę i jest problem. Asfalt kładli w dużym deszczu albo przy temperaturze poniżej 0 przy gruncie... Teraz muszą odśnieżać, żeby coś robić. Ciekawe jak z trwałością, już nie raz czytałem w takich sytuacjach, że wykonawcy przekazywali, ze wszystko ok np używają innej mieszanki asfaltowej a asfalt rozgrzewają do wyższej temperatury. Jednak fachowcy z branży uważają coś innego. Pewnie odbije się to na trwałości. Może przetrwa nawet okres gwarancyjni ale czy na pewno posłuży tyle lat, co gdyby robić to w odpowiednich warunkach?

A jeśli prognozy się sprawdzą, to lepiej może być dopiero od drugiej dekady grudnia.
Sebastian22
W oznakowaniu jest jakiś burdel, nie wiem jak dziś ale do niedawna był nakaz na RBHK aby jechać w Piłsudskiego gdzie wyjazd w Wiśniową był normalnie dostepny.
Do dziś natomiast jest znak nakazu jazdy w prawo przy nowym i już gotowym rondzie na skrzyżowaniu Tysiąclecia i Piłsudskiego, oczywiście nikt się do tej bzdury nie stostuje bo to czysta niedbałość pracowników aby po otwarciu ronda zdjąć ten znak.
krzyhu
Ruch na Królowej Jadwigi od ronda na Kościuszki idzie dwoma jezdniami. Widać uznali, że na ścieralną nie ma szans w najbliższym czasie i można tymczasowo odkorkować centrum. Brawo.
:)
^^^
no chyba przez warunki, bo dziwne, żeby od razu nie położyli tej ostatniej warstwy. Może to ze ścieralną właśnie największy problem i najbardziej wrażliwa. Ciekawe co będzie gdy będą ją kiedyś kładli. Idzie to szybko ale trzeba od razu na całej szerokości. Trudno wtedy będzie już przełożyć ruch i do tego ronda itp. Tu największy problem z komunikacją miejską, wiec nocami?
Wygląda na to, ze będzie tylko kilka lepszych dni w połowie grudnia, a jutro czekają nas wielkie opady śniegu. Jest problem.

Teraz będą za to mogli dokończyć ronda - wyprofilować braki i ułożyć krawężniki w centrum i Cieplaka.

Po przeniesieniu przystanku przed DH Centrum w docelowe miejsce z torowiska zniknął chyba największy problem z tramwajami. Jeszcze skończyć objazd przez zintegrowany przystanek Al Róż i właściwie tramwaje mogą wracać.
Sebastian22
Czyli szanse że remont zakończy się w tym roku - spadły. Tak samo jak uruchomienie tramwajów.
:)
Czy coś teraz robią czy całkiem zeszli z budowy i czekają na lepsze warunki?
Sebastian22
Lepsze warunki wracają od następnego tygodnia więc jeśli nawet mają pauzę to nie na długo. Lepiej jak nie robią w takich warunkach bo mogłoby się to odbić na jakości.
krzyhu
Wczoraj poszła wiążąca na rondzie koło PKZ, dziś dwa rozściełacze od rana w akcji- rondo i południowa jezdnia Królowej Jadwigi. Robi się! biggrin.gif
:)
no od wczoraj na dobre wrócili, bo pod koniec poprzedniego tygodnia to pracowali punktowo w ograniczonym zakresie.
W najbliższych dniach pewnie asfalt będzie się ostro lał. W sumie w tym roku na inwestycjach w DG sporo go zużyli, w tym na inwestycje związane np z S1.
Grzegorz-dg
Chodnik po stronie Huty Bankowa zostawiony jest stary odcinek za przystankiem autobusowym,krawężniki na rondzie w Centrum betonowe już popękane te na obwolucie ronda albo przy montażu uszkodzili lub autami.Latarnie od stacji Shell do granicy z Będzinem zostawione stare sodowe słupy ciekawe czy na nowe wymienią.
Sebastian22
na kamerce widać że w centrum na jezdni w kierunku Gołonoga nawet już oznakowanie poziomie już namalowali.
:)
Od Shella do granicy miasta to już jest poza kontraktem, ale jednak chyba tam robili drogę rowerową. Oby kiedyś chociaż te stare słupy pomalowali i wymienili oprawy na LED np na te z odzysku z Królowej Jadwigi bo tam nowe słupy.
Dopiero w ostatnich dniach wymienili słupy na Redenie, a jeszcze w wielu innych miejscach brakuje pojedynczych. Wiele z tych nowych na całej inwestycji jest przechylonych w różne strony. Masa różnych niedoróbek do poprawek i do skończenia. Bardzo dużo chodników i dróg rowerowych. W niektórych miejscach na jezdniach nie ma jeszcze wcale asfaltu a najgorzej przy przyszłym przystanku zintegrowanym Al Róż w stronę Gołonoga i na rondzie przy Wojska Polskiego.
Na początku tego miesiąca nawet UM nie opublikował comiesięcznej relacji ze zdjęciami z postępów. Teraz pewnie wykonawcy i UM modlą się, żeby zima nie wróciła, a nawet bez tego będzie bardzo trudno zrobić wszystko bez fuszerek.

A wczoraj od ronda w centrum do Al Róż położyli ścieralną i ledwo co zjechały walce, a od razu malowali linie, a to powinno się chyba odczekać ale na lepsze warunki nie ma co liczyć, ani czasu. Po zmroku nie rozpoznałem czy to grubowarstwowe ale możliwe, że tylko zwykła farba. I tak to nie będzie trwałe i na wiosnę trzeba będzie odmalować. Do tego zupełnie bez oznakowania zostawili tam pokrywy studzienek kilka cm niżej niż jezdnia. Będą dopiero wyciągać tą nową metodą ale do tego czasu się w to wpada a do tego narusza krawędzie tego świeżego asfaltu.

Słabo wyglada wyjście z przejścia podziemnego na przystanki tramwajowe w centrum. Nie dobduwoali dodatkowego, a tamto stare będzie służyć w obu kierunkach, a zaraz za wyjściem zrobili zwężenie chodnika zamiast zostawić szersze przynajmniej do wiaty. Z barierkami wygląda marnie jak jakaś szykana.
:)
CYTAT
UM

DROGOWCY UKŁADAJĄ NOWE NAWIERZCHNIE ULIC. UTRUDNIENIA NA GŁÓWNEJ OSI MIASTA

W piątek i w poniedziałek (15 i 18 grudnia) kontynuowane będą prace przy układanie ostatniej ścieralnej warstwy nawierzchni na głównej osi miasta.

W piątek prace będą prowadzone na jezdni w kierunku Będzina na odcinku od ul. Augustynika do ronda w centrum, natomiast w poniedziałek na jezdni w kierunku Gołonoga na odcinku od alei Róż do alei Majakowskiego.

Drogowcy będą pracować także w weekend, prowadząc prace m.in. przy układaniu dolnych warstw nawierzchni na rondzie przy ul. Wojska Polskiego.

Przepraszamy za utrudnienia i w miarę możliwości sugerujemy omijanie rejonu prac drogami alternatywnymi.


Częściowo zamknięte rondo w centrum, zamieszanie
warius
Lepiej tak, niż jakby mieli nic nie robić do wiosny.
:)
Jak nie robić do wiosny jak musza rozliczyć w tym roku dofinansowanie.
Centrum i np rondo przy Poniatowskiego miało być chyba zrobione w wakacje, żeby było mniej utrudnień. A teraz brak czasu i nawet nie mogą poczekać na sobotę.
Kierują ruchem i jednocześnie puszczają tylko 1 z 4 stron. Chyba najgorsze utrudnienia i korki od początku tej inwestycji, ale to już ostatki takich utrudnień i za tydzień będzie tylko lepiej.

Może jakiś prezent przed Świętami w postaci powrotu tramwajów?
Sebastian22
^^ Wątpie aby w tym roku wróciły tramwaje, a już na pewno nie przed świętami.
Prezydent pisał że czeka aż skończą się prace budowlane a wg ostatnich doniesień do dokończenia na "po świętach" zostaną 3-4 ronda i inne drobne prace więc tramwaje jak wrócą to przed samym końcem roku lub dopiero po nowym roku.
szer
Nie było wrzucane, ale w PD i na stronie miasta jest artykuł o pierwszeństwie tramwajów, wrzucę jeden fragment wypowiedzi zastępcy naczelnika WRD w KMP

CYTAT
Asp. ŁUKASZ LEŚNY, zastępca naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego w Komendzie Miejskiej Policji w Dąbrowie Górniczej: ? Przepisy ruchu drogowego jak najbardziej umożliwiają ustanawianie na rondach pierwszeństwa przejazdu dla tramwajów. W praktyce przy wjazdach na takie skrzyżowanie należy ustawić znaki A-7, czyli ustąp pierwszeństwa, a także C-12, czyli ruch okrężnych. Wówczas pojazd wjeżdżający na skrzyżowanie musi ustąpić pierwszeństwa pojazdowi, który znajduje się na rondzie. Żeby tramwaj mógł korzystać z pierwszeństwa na całym rondzie, przed przecięciami jezdni z torowiskiem należy ustawić znak ustąp pierwszeństwa, a także A-21, czyli ?uwaga tramwaj?. Warto od razu zwrócić uwagę na to, że znaki ustąp pierwszeństwa przed torowiskami, niejako wewnątrz ronda, odnoszą się tylko do najbliższego miejsca przecięcia się ruchu. W tym wypadku chodziłoby o torowiska. A zatem kierowca zobligowany byłby do ustąpienia pierwszeństwa tramwajowi, ale dalej ? po przejechaniu torowiska ? sam miałby pierwszeństwo przed pojazdami wjeżdżającymi na rondo.


Ciekawe co na to ci wszyscy znawcy co tak jechali prezydenta miesiąc temu na FB jak wrzucił info o tym rozwiązaniu. Generalnie z popcornem można było czytać te komentarze, a ile to się człowiek naśmiał z tych "mądrości". Wprawdzie lepsza byłaby sygnalizacja wzbudzana, ale pewnie tańsze jest ustawienie kilkunastu znaków.
:)
Podsumowanie tego co się ostatnio działo i dzieje:

CYTAT
NaszeMiasto

Dąbrowa Górnicza na nowo! Wkrótce zakończenie ogromnej inwestycji. Nowe drogi, parkingi, chodniki i przystanki. Zdjęcia

W Dąbrowie Górniczej trwa wyścig z czasem. Do końca tego roku ma się bowiem zakończyć jedna z największych w historii tego miasta inwestycja drogowa, dzięki której przebudowana zostanie całkowicie główna sieć komunikacyjna, prowadząca przez miasto, a więc ul. Piłsudskiego, Królowej Jadwigi i Sobieskiego. Prac pozostało jeszcze sporo, ale wykonawcy wykorzystują w miarę dobre warunki pogodowe, by zmieścić się w zaplanowanym harmonogramie.

Inwestycje w Dąbrowie Górniczej: nowe drogi, ronda, drogi pieszo-rowerowe

Większość odcinków ulicy Piłsudskiego od strony dzielnicy Gołonóg, po ułożeniu nowej nawierzchni, jest już przejezdna, wraz z nowymi rondami, jakie tam powstały, zastępując tradycyjne skrzyżowania. Na włączenie do nowej sieci transportowej czeka także jeden z dwóch przystanków autobusowo-tramwajowych, który powstał na wysokości osiedla Manhattan. Tam mieszkańcy i pasażerowie skorzystają również z całkowicie przebudowanego przejścia podziemnego.

W piątek 15 grudnia prace przy układaniu ostatniej, ścieralnej warstwy asfaltu trwać będą na odcinku ul. Królowej Jadwigi od ul. Augustynika do ronda w centrum (kierunek Będzin) a w poniedziałek 18 grudnia na odcinku od alei Róż do alei Majakowskiego (kierunek Gołonóg). W tych dniach miasto zaleca korzystanie z innych miejskich dróg.

Cały czas trwają natomiast prace przy przebudowie ronda Budowniczych Huty Katowice, które rondem było dotychczas tylko z nazwy, a obowiązywały tu inne zasady poruszania się. Po przebudowie rondo ma stać się pełnoprawnym rondem, z obowiązującymi w przypadku takiego rozwiązania komunikacyjnego przepisami ruchu drogowego.

Ciężki sprzęt pracuje także nadal na powstającym, kolejnym rondzie. Tym razem zastąpi ono skrzyżowanie ul. Królowej Jadwigi, al. Majakowskiego oraz Piłsudskiego przy targowisku miejskim. Przy ul. Królowej Jadwigi układany jest nowy chodnik, w ostatnich dniach montowana była również nowa wiata przystankowa.

Mnóstwo koparek, walców i innego ciężkiego sprzętu pracuje też w ścisłym śródmieściu, gdzie na rondzie układane były w ostatnich dniach kolejne warstwy asfaltu. Tu również do ułożenia pozostały też m.in. chodniki. Kierowcy mogą natomiast już jechać przebudowaną ul. Sobieskiego w stronę Będzina. Aktualnie nadal wykonywane są nadal brakujące drogi pieszo-rowerowe oraz oświetlenie drogowe. Na ukończonych odcinkach drogowych wprowadzane jest docelowe oznakowanie. Przy okazji drogowych prac powstawała też kanalizacja deszczowa.

Inwestycje w Dąbrowie Górniczej: nowe torowisko, lepszy komfort dla pasażerów

Wszystkie roboty budowlane, zgodnie z zapowiedziami władz lokalnych, mają się zakończyć jeszcze w tym roku. Tramwaje Śląskie wymieniły także na odcinku prawie 5 kilometrów, całe torowisko, biegnące środkiem ul. Piłsudskiego, Królowej Jadwigi i Sobieskiego, aż do ronda Budowniczych Huty Katowice. Zajmująca się całością tej inwestycji krakowska firma ZUE wykonała prace związane m.in. z montażem nowej sieci trakcyjnej i jej regulacją, budową peronów i torowisk na skrzyżowaniach.

Koszt całej inwestycji po stronie miasta (osobne koszty związane z przebudową torowiska tramwajowego ponoszą Tramwaje Śląskie) to 116 mln 414 tysięcy 746,37 zł, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi 87 mln 833 tys. 468,20 zł.


zdjęcia snf (51).gif https://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/dabr...451/zd/86739649

Te zdjęcia były zrobione wcześniej niż umieszczony tekst, tydzień temu i od tego czasu na szczęście sporo się zmieniło. Jest szczęście, że zima ustąpiła i nie zapowiada się, że wróci. Jedynie ma być sporo opadów. Wczoraj i dzisiaj wymarzona pogoda dla drogowców jak na tę porę roku.

CYTAT
fb MB

Koniec przebudowy głównej osi miasta jest już naprawdę bliski.
Ostatnie i najbliższe dni były i będą szczególnie trudne, bo drogowcy wykorzystują dosłownie każde okno pogodowe, by na przebudowanych odcinkach układać ostatnią ścieralną warstwę nawierzchni. Dzień jest krótki, więc pracują zarówno poza godzinami szczytu, jak i wtedy, gdy wracacie z pracy i ze szkół.
By zakończyć prace na drogach w tym roku drogowcy będą pracować także w weekendy, gdy ruch w mieście jest mniejszy. Zarówno wtedy, jak i w tygodniu w miarę możliwości korzystajcie proszę z przejazdu alternatywnymi drogami.
Wszyscy jesteśmy już zmęczeni tą przebudową i tak samo jak Wy z utęsknieniem wyczekuję chwili, gdy od granicy z Będzinem przez centrum do Gołonoga przejedziemy bez żadnych utrudnień.
Dziękuję Wam za dotychczasową cierpliwość i proszę o wyrozumiałość jeszcze na ten ostatni, bardzo intensywny czas prac.


CYTAT
UM

DROGOWCY UŁOŻĄ WE WTOREK NAWIERZCHNIĘ NA OSTATNIEJ PROSTEJ

Na wtorek 19 grudnia drogowcy zaplanowali układanie ostatniej ścieralnej warstwy nawierzchni na ul. Królowej Jadwigi: prace będą prowadzone na 400-metrowym odcinku między al. Poniatowskiego a ul. Wojska Polskiego. Ruch w obu kierunkach będzie się w tym czasie odbywał jezdnią w kierunku Gołonoga.

400-metrowy odcinek ul. Królowej Jadwigi jest ostatnim prostym odcinkiem wzdłuż głównej osi miasta, na którym brakuje jeszcze warstwy ścieralnej.

– Kończymy przebudowę jezdni na głównej osi miasta. Jeśli pozwolą na to warunki atmosferyczne, układanie ostatniej warstwy nawierzchni zaplanowaliśmy jeszcze między świętami a Nowym Rokiem na trzech rondach: przy al. Róż, przy ul. Wojska Polskiego oraz na połówce ronda w centrum – mówi Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika Wydziału Inwestycji Drogowych.
Do końca roku prace wykończeniowe prowadzone będą także na chodnikach i drogach rowerowych. Natomiast wiosną wykonane zostanie grubowarstwowe poziome oznakowanie ulic.


^^^
a tu pewne rozbieżności, między tym co pisał prezydent MB. Wszystko ma być skończone do rozliczenia a tu jakaś wątpilowśc z tymi rondami. Co. by było gdyby tamte zimowe warunki nadal trwały?
Z tym gruborwatwowym oznakowaniem to tak przypuszczałem, że teraz z tego pewnie nic nie będzie.
:)
CYTAT(szer @ nie, 17 gru 2023 - 15:16) *
Nie było wrzucane, ale w PD i na stronie miasta jest artykuł o pierwszeństwie tramwajów, wrzucę jeden fragment wypowiedzi zastępcy naczelnika WRD w KMP

CYTAT
Asp. ŁUKASZ LEŚNY, zastępca naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego w Komendzie Miejskiej Policji w Dąbrowie Górniczej: ? Przepisy ruchu drogowego jak najbardziej umożliwiają ustanawianie na rondach pierwszeństwa przejazdu dla tramwajów. W praktyce przy wjazdach na takie skrzyżowanie należy ustawić znaki A-7, czyli ustąp pierwszeństwa, a także C-12, czyli ruch okrężnych. Wówczas pojazd wjeżdżający na skrzyżowanie musi ustąpić pierwszeństwa pojazdowi, który znajduje się na rondzie. Żeby tramwaj mógł korzystać z pierwszeństwa na całym rondzie, przed przecięciami jezdni z torowiskiem należy ustawić znak ustąp pierwszeństwa, a także A-21, czyli ?uwaga tramwaj?. Warto od razu zwrócić uwagę na to, że znaki ustąp pierwszeństwa przed torowiskami, niejako wewnątrz ronda, odnoszą się tylko do najbliższego miejsca przecięcia się ruchu. W tym wypadku chodziłoby o torowiska. A zatem kierowca zobligowany byłby do ustąpienia pierwszeństwa tramwajowi, ale dalej ? po przejechaniu torowiska ? sam miałby pierwszeństwo przed pojazdami wjeżdżającymi na rondo.


Ciekawe co na to ci wszyscy znawcy co tak jechali prezydenta miesiąc temu na FB jak wrzucił info o tym rozwiązaniu. Generalnie z popcornem można było czytać te komentarze, a ile to się człowiek naśmiał z tych "mądrości". Wprawdzie lepsza byłaby sygnalizacja wzbudzana, ale pewnie tańsze jest ustawienie kilkunastu znaków.


To tak jak sam tu pomyślałem o takim rozwiązaniu, gdy wspomnieli o jakiejś kampanii i jeszcze przed dyskusjami na fb prezydenta.
Zacytuje siebie
CYTAT(:) @ wto, 31 paź 2023 - 14:10) *
No chyba że dadzą ustąp dla samochodów przed torowiskami, ale to byłby niezły ewenement zamieszanie. Ludzie by zgłupieli i nie wiedzieli czy to dotyczy tylko tramwajów i zatrzymywaliby się też zaraz za torami, żeby wpuszczać na rondo samochody heh.
Jedynie to sygnalizacja świetlna wzbudzana przez tramwaje, taka jak wzdłuż Kasprzaka.


I całe szczęście, że była potem tamta dyskusja i wielu miało w niej przecież rację. To pod wpływem tej dyskusji władze zaczęły zgłębiać temat i przyznali się do błędu. Jeśli nic nie jest usunięte to można sobie przejrzeć jak było. Pod wpływem krytyki i wątpliwości z czasem w kolejnych wpisach prezydenta pierwotny pomysł ewoluował do obecnego kształtu.
Pierwsza powtarzana wersja to powoływanie się na przepis, że tramwaj ma zawsze pierwszeństwo, chyba że znaki stanowią inaczej, a przecież właśnie w tych przypadkach stanowią inaczej ze względu na rondo i "ustąp pierwszeństwa" przed wlotami. Potem dla wyjaśnienia dopisywano, że tramwaj nie będzie miał żadnego znaku przed rondem i to rozwiąże sprawę biggrin.gif
Ja mam dalej wielkie wątpliwości co do takiego rozwiązania. Znak "ustąp pierwszeństwa" też przecież obowiązuje tramwaje! Przed wlotami na ronda w głównym ciągu będą 2-pasmówki, a więc znaki "rondo" i "ustąp pierwszeństwa" będą po obu stronach jezdni, w tym także między jezdnią, a torowiskiem i przecież obowiązują też tramwaje. Inaczej jest w centrum w kierunku Będzina, gdzie między torami, a jezdnią jest wejście do przejścia podziemnego. Wszędzie, gdzie znak jest przy torowisku to obowiązuje tramwaje.

Czytając ten wywiad z PD z przedstawicielem komendy to włos na głowie się jeży. Po tym nie można mieć żadnego zaufania, a nawet wprowadzają tam w błąd czytelników. Podają tam przykład będzińskiej "nerki" jako podobieństwo do przyszłych rozwiązań w DG ignorując podstawową sprawę, że "nerka" nie jest rondem...
W dalszej części zacytuję fragment o rowerzystach przecinających jezdnie:
CYTAT
W tych miejscach obowiązują zasady analogiczne do tych, które dotyczą przejść dla pieszych. W tym wypadku możemy jednak mówić o swego rodzaju dodatkowej trudności, bowiem rowerzysta przemieszcza się szybciej niż pieszy, więc szybciej pojawi się też w rejonie przejazdu czy na nim. Dlatego zarówno kierowcy, jak i rowerzyści muszą zachowywać szczególną ostrożność, kierujący muszą ustępować pierwszeństwa rowerzystom, zaś oni nie mogą wyjeżdżać wprost przed maskę.


Pogrubiłem te brednie. Przecież w przepisach jest zupełnie inaczej i nie jest to analogiczne. Rowerzysta nie ma pierwszeństwa przed wjazdem na jezdnię, a dopiero gdy się na niej znajduje. Kierowcy nie muszą ustępować pierwszeństwa rowerzystom. Niestety w przepisach jest tak, że kto pierwszy na przecięciu ten lepszy. Niebezpieczne ale tak właśnie jest.
Sebastian22
Nowe zdjęcia z przebudowy głównej osi miasta.
Oficjalna strona DG:
https://www.dabrowa-gornicza.pl/galerie/pra...wskich-ulic-14/

Więcej zdjęć na stronie Pana Darka Nowaka (NDDG):
https://www.dabrowa.pl/DG_FOTO_ALBUM/ALBUM/...19_A/index.html
Dave
Obserwują końcówkę prac i teraz nawet ja zauważam coraz więcej minusów.
I tak: spierd...o połozenie przystanku autobusowego Reden Komenda Policji (d. Damel) w stronę Gołonoga. Przesunięto go dalej w stronę Redenu, zamiast bliżej przejścia dla pieszych na równi z tramwajem. Będziesz czekał na autobus a ujrzysz, że nadjeżdża tramwaj? No to siup nielegalnie przez ulicę i od tyłu po torach na przystanek tramwajowy!
:)
^^^
jakoś w tym miesiącu z dużym opóźnieniem, ale są smile2.gif

CYTAT
fb MB

Bardzo cieszy mnie ten widok ??
Po pierwsze, dlatego że Drogopol wraz z podwykonawcami spisał się na medal i z przebudową ronda, którą planowaliśmy dopiero w 2024 roku, uporał się w dwa miesiące w tym roku.
Po drugie, Rondo Budowniczych Huty Katowice nie jest już rondem tylko z nazwy. Bacznie zwracacie uwagę na znaki, więc zapewne zauważyliście, że ruch okrężny obowiązuje tu od dwóch tygodni.
Wiosną, gdy zazielenią się trawniki i skończymy nasadzenia, ten widok będzie cieszył jeszcze bardziej


Ruch okrężny jest tam już od dawna.
Niestety widoki (piszę o całych inwestycjach a nie tylko o tym rondzie) to cieszą ale z daleka, szczególnie z góry. Z bliska jest bardzo źle. Wiadomo, że dopiero gdy uporządkują teren, a na wiosnę się zazieleni to będzie zupełnie inaczej.
Problem w tym, że wykonanie jest słabe i tak już zostanie. Przecież nie będą zrywać asfaltu ani chodników i układać od nowa. Chodniki krzywe i miejscami pozapadane. W wielu miejscach lekko ale słabo to wygląda. Łączenie asfaltu na drogach rowerowych i chodnikach fatalne i inne poziomy, a asfalt nachodzi na kostkę. Mają jakieś problemy z grubością warstwy asfaltu i krawężnikami oraz wpustami. Marnie wyglądają też krzywe pokrywy tego koryta między chodnikiem i drogą rowerową od 3 maja do poczty i spasowanie tego z asfaltem i chodnikiem itp itd. Jeśli coś kiedyś poprawią to tylko punktowo, aż resztą zostaniemy do kolejnego remontu za xx lat. Przy dworcu i nowej obwodnicy tez nie poprawili i tak zostało.

A do tego po zmroku znowu marne oświetlenie. Jeszcze nie wszystkie lampy działają, ale nawet z nimi nie będzie dobrze. Przy rondzie w centrum zostały stare wysokie słupy. Na wiosnę powinno się je pomalować, żeby nie straszyły.
CYTAT
UM

KONIEC ROKU TO KONIEC PRAC WZDŁUŻ GŁÓWNEJ OSI MIASTA

W piątek 22 grudnia oraz przez cztery dni po świętach (27-30 grudnia) drogowcy będą kończyć układanie nawierzchni na drogach rowerowych i chodnikach oraz na czterech rondach wzdłuż głównej osi miasta. Może się to wiązać z utrudnieniami.

W czwartek 21 grudnia wiążące warstwy nawierzchni zostały ułożone na rondzie przy skrzyżowaniu al. Piłsudskiego z ul. Wojska Polskiego. Potem prace przeniosły się na rondo u zbiegu alei Majakowskiego i Poniatowskiego. W piątek 22 grudnia prace na tym skrzyżowaniu będą kontynuowane.

Po świętach, czyli 27-30 grudnia, drogowcy chcą wykorzystać korzystne warunki pogodowe i ułożyć ostatnią ścieralną warstwę nawierzchni na czterech rondach: w centrum, przy al. Róż oraz przy ul. Wojska Polskiego i przy alejach.

W tych samym czasie prace wykończeniowe prowadzone będą także na chodnikach i drogach rowerowych. Natomiast na wiosnę wykonane zostanie grubowarstwowe poziome oznakowanie ulic. Do tego czasu drogi zostaną tymczasową oznakowane malowaniem cienkowarstwowym.

Szczególnie 30 grudnia, gdy ostatnie warstwy nawierzchni układane będą na rondzie w centrum, prace mogą wiązać się z utrudnieniami przy przejeździe przez Śródmieście.



CYTAT
Dąbrowskie tramwaje nie wrócą na tory w tym roku. Kiedy pasażerowie wsiądą więc do wagonów w Dąbrowie Górniczej?

Tramwaje czekają na powrót na tory w Dąbrowie Górniczej. Do końca 2023 roku ma się zakończyć ogromna inwestycja związana z przebudową całego układu komunikacyjnego w mieście, więc istniała szansa, że czerwone wagony znów będą wozić pasażerów najpóźniej w grudniu. Teraz okazało się, że te terminy także nie są już aktualne.

Tramwaje w Dąbrowie Górniczej nie pojadą jednak przed Bożym Narodzeniem

Na początku października tego roku na ulicach Dąbrowy Górniczej, po dwóch latach przerwy, znów pojawiły się tramwaje. Był to tylko przejazd techniczny, ale dający pasażerom i mieszkańcom nadzieje, że znów będą mogli podróżować szynowymi pojazdami jeszcze w tym roku.

Takie były faktycznie plany, ale wszystko uzależnione było od postępów prac drogowych na głównych ulicach prowadzących przez miasto: Sobieskiego, Piłsudskiego i Królowej Jadwigi, wzdłuż których wymienione zostało całe torowisko tramwajowe. Krakowska firma ZUE, odpowiedzialna za całą inwestycję, musiała wymienić torowisko na odcinku prawie 5 km ? od pętli przy ul. Sobieskiego aż do ronda Budowniczych Huty Katowice w Gołonogu (to prawie 10 km toru pojedynczego w dwóch kierunkach).

Początkowo mówiło się o powrocie tramwajów do miasta nawet w październiku lub listopadzie, a najnowsze informacje ostrożnie wskazywały połowę grudnia. Skąd te zmiany? Wprowadzenie na tory tramwajów przy wciąż trwających pracach drogowych nie byłoby bezpieczne. Zarówno dla drogowców, jak i pasażerów oraz kierowców czy pieszych. A, że prace te trwają nadal, więc powrót tego środka komunikacji wciąż się opóźnia.

Czerwone wagony mają wozić znów pasażerów w styczniu 2024 roku

Inwestycja drogowa jest na ukończeniu, tak więc tym razem wszystko wskazuje już na to, że tramwaje wrócą do Dąbrowy Górniczej w styczniu 2024 roku, a dokładniej w pierwszej połowie tego miesiąca.

- W ostatnich dniach układane były warstwy ścieralne asfaltu na ostatnich fragmentach ulicy Królowej Jadwigi, tak więc nowe nawierzchnie pojawiły się już na całej długości przebudowywanych dróg. Po świętach Bożego Narodzenia zaplanowane zostały jeszcze prace na czterech rondach. W centrum miasta, gdzie asfalt ułożony jest na jego połowie oraz na rondach przy alei Róż, Wojska Polskiego oraz Poniatowskiego i al. Majakowskiego. Kiedy tam wszystko będzie gotowe, wówczas tramwaje będą mogły wrócić znów do miasta ? mówi Piotr Purzyński, p.o. rzecznika prasowego Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.

Zanim to się stanie ostatnie prace na peronach tramwajowych muszą też zakończyć Tramwaje Śląskie.

- W tym przypadku chodzi o montaż słupków oraz elektronicznych wyświetlaczy z rozkładami jazdy. Dodatkowo, przed powrotem tramwajów na stałe trasy, zaplanowane zostały także kolejne przejazdy techniczne, które mają potwierdzić, że wszystko jest w porządku na całej trasie ? informuje Piotr Purzyński.
Część tych słupków i tablic została już zamontowana, ale jeszcze nie wszystkie. Tak więc patrząc realnie dąbrowianie mogą liczyć na ponowne podróże tramwajowe w styczniu przyszłego roku.

Kiedy tramwaje wrócą do Dąbrowy Górniczej pasażerowie będą mogli nimi dojechać (linie 21, 22) do Sosnowca, Będzina oraz Czeladzi (obecnie tylko do przystanku Osiedle Zamkowe Pętla w Będzinie), a także pod kombinat metalurgiczny ArcelorMittal Poland (była Huta Katowice). Warto też pamiętać, że nowy rozkład jazdy tramwajów na tych liniach zostanie wprowadzony 22 grudnia 2023 roku.

Tramwaje w Dąbrowie Górniczej zawsze będą miały pierwszeństwo!

Wraz z całkowitą przebudową układu komunikacyjnego pojawiło się w mieście na ulicach Sobieskiego, Piłsudskiego i Królowej Jadwigi osiem nowych rond, które zastąpiły dotychczasowe skrzyżowania. Pozostałe dwa ronda zostały natomiast przebudowane. Przez te wszystkie ronda przebiega torowisko tramwajowe. To bardzo istotne, bowiem kiedy tramwaje w styczniu 2024 roku znów pojawią się w mieście będą mieć całkowite pierwszeństwo na rondach przed innymi uczestnikami ruchu drogowego, a więc kierowcami samochodów, motocykli, rowerzystami. To będzie dość spore wyzwanie dla kierowców. Zwłaszcza, że ruch na wymienionych wyżej ulicach jest ogromny.

Okazało się, że warunkiem uzyskania dofinansowania przez Tramwaje Śląskie na modernizację torowiska w całym mieście było właśnie pierwszeństwo dla tramwaju. Tylko teraz nie będzie to wymuszone np. sygnalizacją świetlną, ale koniecznością wprowadzenia całkiem nowej organizacji ruchu w mieście. By każdy, także kierowcy, którzy po raz pierwszy pojawią się w mieście widzieli, jak jechać i kto ma pierwszeństwo na rondach, ma się pojawić widoczne, nowe oznakowanie.

- Wprowadzając pierwszeństwo dla tramwajów zastosujemy bardzo proste oznakowanie. Mianowicie ? żeby przypomnieć o zasadzie wyrażonej w art. 25 ust. 2 i 3 ustawy prawo o ruchu drogowym - na przecięciu linii tramwajowej z jezdnią zastosujemy znaki ?Uwaga tramwaj? (A-21) i ?Ustąp pierwszeństwa? (A-7). Wiem, że część kierowców miała dylemat czy i kiedy przepuszczać tramwaje. U nas reguła, by zawsze je przepuszczać, będzie jasna i potwierdzona oznakowaniem. Dodatkowo uważam, że zastąpienie sygnalizacji rondami wpłynie pozytywnie na ruch w mieście ? przekazał ostatnio Marcin Bazylak.

Miasto przygotowuje także kolejne analizy ruchu, mogące skutkować zamianą skrzyżowań na ronda.

- Obecne przepisy, dające pieszym pierwszeństwo na przejściach powodują, że w wielu miejscach ? jak na ulicach Legionów Polskich, 11 listopada czy na ulicy Kościuszki ? światła w mojej opinii są zbędne i będzie je można zastąpić rondami ? podkreślił prezydent Dąbrowy Górniczej.

Tramwaje mają także np. pierwszeństwo na "nerce" w Będzinie. Tam także nie ma dodatkowych sygnalizatorów świetlnych, zapalających się w momencie wjazdu na jezdnię pojazdu szynowego. Takie też rozwiązanie ma obowiązywać w Dąbrowie Górniczej.


"Zanim to się stanie ostatnie prace na peronach tramwajowych muszą też zakończyć Tramwaje Śląskie.
- W tym przypadku chodzi o montaż słupków oraz elektronicznych wyświetlaczy z rozkładami jazdy."

^^^ biggrin.gif Podziwiam, że tak można coś takiego napisać bez wstydu i zastanowienia. Takie słupki można postawić na całej trasie w 1 dzień. Ciekawe czy będzie nowy wzór, czy takie dalej nie dla peryferiów ZTM i dla nas znowu wyciągną jeszcze resztki starych z magazynów.
A co do tego maja tablice SDIP, zresztą chyba nigdzie nie będzie tam teraz nowych? Jakoś przy przebudowie trzeba przenosić SDIP dla autobusów, a autobusy mimo to jeżdżą wink.gif A w centrum od strony PKZ jeden wyświetlacz jest teraz daleko od zatoki poza przystankiem. Zabrakło czasu na przesunięcie...

I powielają te brednie o pierwszeństwie. Już o ty niedawno pisałem. Co ma "nerka" - zwykłe skrzyżowania do naszych rond?

"żeby przypomnieć o zasadzie wyrażonej w art. 25 ust. 2 i 3 ustawy prawo o ruchu drogowym - na przecięciu linii tramwajowej z jezdnią zastosujemy znaki ?Uwaga tramwaj? (A-21) i ?Ustąp pierwszeństwa? (A-7)."

^^^
taka zasada gdy nie ma innych znaków na zwykłych skrzyżowaniach. A tu wprowadzając ruch okręzny z "ustąp" przed wjazdami zasada taka przestaje obowiązywać. Nic nie daje "przypominanie" z jednej strony dla samochodów, gdy tramwaje też muszą się stosować do znaków.
Sebastian22
^^ Co do słupków to nie jestem pewien czy w ogóle takowe będą - DG oddała przystanki pod zarząd ZTMu i na wszystkich nowych przystankach rozkłady instalowane są już w gablotach pod wiatą.
Jeśli jednak miałby być słupki to nie wyobrażam sobie aby były jeszcze te stare, z logiem ZTMu, na wczoraj oddanym fragmencie 'nowej linii' wzdłuż Grundmanna w Katowicach są już nowe oraz na całym ciągu wzdłuż Chorozwskiej a także w Zabrzu jak kojarzę, ale jak to u nas bywa, nic nie jest pewne.
Mam też nadzieję że wraz z ponownym uruchomieniem tramwajów w DG, zgodnie z obietnicami, TŚ wstawią jakieś niskopodłogowce na 21, jak to było kiedyś obiecane przez Prezydenta. W końcu to główna linia na zagłębiowskim fragmencie sieci, wypada aby dać tam jakieś dobre wozy, zwłaszcza że stan torowiska już będzie na to pozwalał.
szer
^^
Ale przy okazji przebudowy zamontowali jakieś wiaty z dupy, to nie są metropolitarne które mają gabloty. W sumie patrząc na niedoróbki w niektórych miejscach (pozapadane krawężniki na Sobieskiego na wysokości Huty Bankowej, które już raz były poprawiane) to nawet pasują do tej bylejakości
Sebastian22
^^ Aha, no to faktycznie będą słupki, eech. Lata planowania....
To idealnie pasują w takim razie te stare tongue.gif
:)
właśnie ja nie jestem pewny nawet tych nowych słupków; )

Przy UP dawno temu zamontowali stare, ale to już było na długo po tym gdy metropolia chwaliła się i montowali w Katowicach nowe wersje. Zdjęcie duże, więc dla wygody wkleję link. Tu widać tamte stare snf (51).gif https://www.dabrowa-gornicza.pl/wp-content/...ramwajowego.jpg

Aż smutno wracać do tego tematu wiat, szczególnie tramwajowych. Czemu na przystankach tramwajowych nie mogą być wiaty metropolitalne? No i dlaczego są takie małe? Przynajmniej na autobusowych będą metropolitalne i 4-modułowe. Na głównej osi to tramwaj miał być najważniejszy a autobusy miały być dopełnieniem i dojazdy z innych miejsc. Widać, że coś z tym nie tak skoro nawet zaoszczędzili na 1-module dla tych najtańszych wiat.
Tych marnych wiat tramwajowych nie można podświetlić. Metropolitalne autobusowe powinny być podłączone do zasilania, ale pewnie tego nie będzie? Pamiętam z przetargu metropolii, że miały mieć możliwość podświetlenia gabloty reklamowej i rozkładów. Swoją drogą powinny być całe oświetlone na tym głównym ciągu, a minimum to gabloty choćby reklamowe, bo przy okazji ośweitlą trochę i przystanek.

Już nawet w Jaworznie na peryferiach montują podświetlane (sam wzór mają dalej niedzisiejszy i brzydki) snf (51).gif https://scontent.fktw1-1.fna.fbcdn.net/v/t3...amp;oe=6593FF9B

A u nas taka duża inwestycja i tyle niewykorzystanych możliwości i dalej będzie zapóźnienie - "dziadowskie oszczędności"
Dave
Tym bardziej, że w skali całej inwestycji i roboty a i kosztów, postawienie kilku lub max kilkunastu lepszych wiat pasujących do reszty to ani roboty więcej ani specjalnie dużo drożej.
Sebastian22
No jest po staremu jeśli chodzi o słupek przy UP ale co do wiat to w Katowicach na nowym łączniku na Grundmanna wiaty też są słabe ale słupki już nowe.
Jaworzno to zupełnie inna bajka - oni sami sobie robią komunikację i co do ich floty jak i infrastruktury to nam daleko....
To czekam na jakieś wieści o słupkach smile2.gif
Rokko31
W centrum praktycznie prace skończone, zostało już niewiele z prac drogowych, mam trochę zastrzeżenia do przejść dla pieszych, powinny być chyba bardziej wyniesione, niestety niektórzy potrafią piratować przez nie i się nie zatrzymać ani nie zwolnić. Po drugie ciekawe co z zadaszeniem przystanku od strony PKZ, zostało jak na razie tak jak było czyli ludzie czekający na przystanku nie mają gdzie się schować w czasie deszczu, mam nadzieję że są jakieś plany na to i nie zostanie po staremu po tak dużym remoncie.
Sebastian22
^^ Obawiam się że 'póki co' (czyli do nastepnego jakiegos remontu) tak zostanie jak jest.
Wg mnie takie wielkie węzły przesiadkowe jak w Centrum powinny być przebudowane choćby jak ten na Manhattanie czy Al. Róż.
Ogólnie cieszy skala remontu ale widać że w wielu miejscach można by zrobić lepiej....
kolek
Wczoraj zamontowali słupki na przystanku przy CH Pogoria - na szczęście instalują te nowe GZM. Aktualnie instalują przy Merkurym.
Sebastian22
W Centrum też już chyba są bo na kamerce jakby właśnie były te w czarnym kolorze nowe. Chociaż tyle.
:)
CYTAT(Rokko31 @ pią, 29 gru 2023 - 23:40) *
W centrum praktycznie prace skończone, zostało już niewiele z prac drogowych, mam trochę zastrzeżenia do przejść dla pieszych, powinny być chyba bardziej wyniesione, niestety niektórzy potrafią piratować przez nie i się nie zatrzymać ani nie zwolnić. Po drugie ciekawe co z zadaszeniem przystanku od strony PKZ, zostało jak na razie tak jak było czyli ludzie czekający na przystanku nie mają gdzie się schować w czasie deszczu, mam nadzieję że są jakieś plany na to i nie zostanie po staremu po tak dużym remoncie.


W centrum i chyba przy 3 Maja chwalili się, że będzie nowatorskie rozwiązanie i miały być podwójne wyniesienia, czyli 2 osobne takie progi. Jak z wieloma innymi zapowiedziami i rozwiązaniami nic z tego nie wyszło. Bardzo dużo zmieniono na etapie realizacji, głównie na minus, ale były też plusy jak np wydłużenie zatok autobusowych w centrum, gdzie w projekcie były tak krótkie, że chyba na jeden autobus. Szkoda że te przejścia nie są aktywne, a często nawet marnie oświetlone.
Przejścia tylko niektóre są wyniesione i pewnie nie zawsze się dało nawet jakby chcieli po zmianach w projekcie bo to i trzeba przewidzieć wiele innych spraw jak np odprowadzanie deszczówki, która mogłaby się zbierać przy takim wyniesieniu.
A na przejściach jak zawsze wielu wyprzedza zatrzymujące się pojazdy. Miałem tak niedawno przed PKZ. Gdy zatrzymałem się na prawym pasie to na lewym ktoś pędził rozpędzony nic nie robiąc sobie z tego wyniesienia i wyhamował dopiero za przejściem. Na szczęście pieszy uważny i zdążył uskoczyć.
Brakuje jeszcze wielu znaków, za to w Gołonogu gdzie więcej ich już ustawili wygląda to fatalnie. Miejscami jest bardzo gęsto i jedne blisko za drugimi. Naprawdę to jest paskudne.

Przed PKZ powinny stanąć obok siebie dwie poczwórne wiaty, po jednej dla każdego stanowiska. Po przeciwnej stronie zadaszenie jest bliżej przystanków i nie jest tak źle jak po stronie PKZ. Jeśli tego nie zrobią, to naprawdę będzie szok. Na głównym przystanku w mieście.

Całe szczęście na mini pocieszenie nowe słupki z nowym logo "M' od Transport GZM, a nie już ZTM. Brak konsekwencji w rebrandingu to już inna sprawa. Nawet nie zdążyli wszędzie w sieci zmienić na ZTM z KZKGOP, a już kolejna zmiana. Jest już na nich 21,22 i 28.
No i dlaczego przy tak długo trwającej inwestycji nie przeniesiono słupków SDIP w czasie prac. Czy są chociaż przyłącza, czy ktoś inny teraz będzie od nowa rozkopywał? Przed PKZ słupek jest teraz daleko od zatoki zupełnie poza przystankiem. Przy Al Róż jeszcze gorzej, bo przystanki przeniesione o wiele dalej.

Wracając jeszcze do zachowań kierowców to niektórzy wjeżdżają na nowe ronda bardzo szybko i przecinają pasy. Oczywiście bez kierunkowskazów, tak jakby przelatywali przez zwykłe skrzyżowanie mając pierwszeństwo. Duże pojazdy i autobusy zachodzą na tych rondach na sąsiedni pas i też ścinają ronda bo po prostu się nie mieszczą.

W Gołonogu dopięli swego i przed torowiskami ustawili te zapowiadane "ustąp pierwszeństwa". W centrum jest tylko "uwaga tramwaj". Czyżby niedopatrzenie, a może już się zorientowali że w kwestii znajomości przepisów się pogubili? Jak jednocześnie "ustąp pierwszeństwa" mogą mieć samochody i z drugiej strony tramwaje? Tramwaje ten znak też obowiązuje! Tylko w tym artykule ktoś z komendy wprowadzał w błąd myląc ronda ze zwykłymi skrzyżowaniami, tak samo jak myląc pierwszeństwo dla pieszych i rowerzystów. Tam się nieźle ośmieszyli razem z UM. Jeszcze to wydrukowali w PD i trzymają na stronie biggrin.gif

Do inny rzeczy odniosę się w kolejnym wpisie.
luket
W ogóle z przejściami jest lekka niekonsekwencja, bo o ile na Sobieskiego/Królowej Jadwigi są wyniesione, to na Redenie już nie.
Dodatkowo likwidacja przejścia podziemnego na Merkurym spowodowała, że już kolejny raz widzę przechodzących na dziko na wysokości technikum, bo z tamtego miejsca trzeba nadrabiać dobrych kilkaset metrów dokoła.
Rokko31
A pamiętacie jak na początku chwalili się, że będą centra przesiadkowe a teraz po remontach nie ma ani jednego, w Centrum przystanek autobusowy i tramwajowy miały być w jednym miejscu, miał być tunel dla rowerów w miejsce przejścia podziemnego a zostało wszystko po staremu, mnóstwo rzeczy pozmieniali, ucięli z kosztów remontu bardzo dużo-szkoda
kolek
Kilka uwag/niedoróbek które już zdążyłem zobaczyć:
- na rondzie przy Alei Róż beton który został wylany wokół ronda już się zaczął kruszyć (lali go w okolicach świąt i odrazu oddali do użytku).
- na rondzie przy targowisku już dziura powstała w betonie.
- wcześniej (okolice lata/jesieni) wszystkie ścieżki rowerowe robili z dwóch warstw asfaltu. W grudniu już wszystko kładli na pałę i tylko jedną warstwę...
- przy przejściu dla pieszych obok Merkurego beton przy torowisku też już zaczął pękać.
- jakość położonego asfaltu na rondzie przy Wojska Polskiego w kierunku Gołonoga - widać widoczną różnicę w wysokości między lewym a prawym pasem.


Najlepsze są wiaty na przystankach Manhattan i Aleja Róż... Jak jeszcze na Manhattanie da się schować przed deszczem w przejściu podziemnym tak na przystanku na Alei Róż (gdzie mamy w sumie połączone po 2 przystanki - bus + tramwaj) jest wiata na 8-10osób... W godzinach szczytu ten przystanek jest oblężony przez uczniów pobliskiego technikum. Szkoda również, że w/w przystanku nie przesuneli o 50-100m w kierunku Gołonoga. Jak wróci tramwaj to na pewno będzie dochodziło do sytuacji (w kierunku Gołonoga), że będzie stał na przystanku tramwaj + 2-3 autobusy blokując rondo...

Ogólnie takich tematów jest mnóstwo, miało być pięknie a wyszło bardzo słabo...
Pieczaraa_
Dziwi mnie, że nikt nie zwraca uwagi na jakoś kostki brukowej i sposób jej ułożenia na tej inwestycji. Nie wiem jak to wygląda na Redenie i Gołonogu, ale gdy miałem okazję przejść się kawałek po ulicach Sobieskiego i Królowej Jadwigi to aż przecierałem oczy ze zdumienia. Kostka jest poszczerbiona, jej krawędzie są w fatalnym stanie i w wielu miejscach się zapada. Studzienki są na innych wysokościach niż kostka, nie wspominając już o tym, że asfalt na ścieżkach rowerowych jest ułożony po prostu niechlujnie, w wielu miejscach jest on na wyższym poziomie niż krawężniki i kostka, przez co na nie "zachodzi". Czasami aż mam wrażenie, że chodniki będące w tych samych miejscach przed remontem wyglądały lepiej po kilkunastu latach ich użytkowania, niż wyglądają teraz, chwilę po oddaniu ich do użytku.
Podsumowując - jakość chodników i ścieżek rowerowych jest na fatalnym poziomie. Mam nadzieje, że inwestycja nie zostanie odebrana i przyjęta w takim stanie, a firma budowlana zajmująca się remontem będzie musiała za to srogo zapłacić, a najlepiej rozebrać te chodniki i ułożyć od nowa. To nie może tak wyglądać, szczególnie gdy mówimy o najważniejszej ulicy biegnącej przez sam środek miasta.
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.