Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: D T Ś w Dąbrowie ???
Forum Mieszkańców Dąbrowy Górniczej > Dąbrowa Górnicza > Nasze Miasto
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
:)
CYTAT



Zrzutka na średnicówkę
dziś

Ta wiadomość spadła na Śląsk niczym grom z jasnego nieba - Drogowa Trasa Średnicowa nie jest już jedną z rządowych inwestycji.

Średnicówkę włączono teraz do zadań gminnych, a to oznacza całkowitą zmianę sposobu jej finansowania. W najtrudniejszym położeniu znalazło się Zabrze, gdzie budowa odcinków z1 i z2 rozpocznie się lada dzień.

Samorządy śląskich miast oraz województwa solidarnie zadeklarowały w tej sytuacji pomoc. Niektórzy mówią wprost: rząd wystawił samorządy do wiatru.


- Jeśli będzie trzeba, damy pieniądze - twierdzi Marek Jarzębowski, rzecznik gliwickiego magistratu. - Chodzi przecież nie tylko o solidarność z innymi samorządami, a także o fakt podstawowy: wszyscy zgadzamy się co do tego, że powinno nam zależeć na dokończeniu budowy Drogowej Trasy Średnicowej.

Teraz dwie gminy, Zabrze i Gliwice, gdzie DTŚ-ka już czeka na realizację, muszą znaleźć w swoich budżetach aż 50 proc. potrzebnej na budowę kwoty. To warunek konieczny, by gminy otrzymały całą niezbędną sumę z budżetu państwa.

Decyzję o zmianie sposobu finansowania Drogowej Trasy Średnicowej podjęła Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego. Informacja została przekazana śląskim samorządowcom podczas spotkania w Warszawie, na którym gminy miały się rozliczyć z wydania pieniędzy na budowę DTŚ-ki w 2007 r.

Rządowa decyzja najbardziej uderza w Zabrze, które niemal z dnia na dzień musiało znaleźć w budżecie blisko 21 mln zł, by otrzymać potrzebną na wybudowanie odcinków z1 i z2 kwotę ponad 40 mln zł. Władze miasta nie kryją oburzenia rządową decyzją.

- Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć, że DTŚ-ka to nie ulica w Zabrzu. To jest droga o znaczeniu ponadregionalnym. Nadal powinna to być inwestycja centralna, a nie gminna - uważa Adam Kurbiel, wiceprezydent Zabrza. - Nie zmienia się zasad w trakcie trwania gry. Nie możemy jednak i nie chcemy zablokować tej inwestycji, ale wystosujemy pismo, w którym wyrazimy protest wobec takiej decyzji władz - dodaje Kurbiel.

Na tym jednak nie koniec zabrzańskich problemów. Na całą średnicówkę miasto będzie musiało wyłożyć 64 mln zł. Jednak takich pieniędzy po prostu w kasie nie ma. Dlatego władze gminy ratunku upatrują w deklaracjach śląskich miast o pomocy we współfinansowaniu DTŚ-ki.

- To dla nas pozytywne sygnały i ogromna pomoc. Oczywiście we wszystkich miastach muszą zostać przyjęte stosowne uchwały. Mamy nadzieję, że tak się stanie - mówi Adam Kurbiel.

Najwięcej zadeklarowały Katowice, bo 1 mln zł, Gliwice 600 tys. zł, Ruda Śląska 420 tys. zł, Chorzów 350 tys. zł, zaś Świętochłowice 170 tys. zł. Pieniądze wyłoży też prawdopodobnie samorząd województwa śląskiego. Będzie to blisko 3,4 mln zł.

- Zarząd województwa podjął decyzję o przygotowaniu uchwały o pomocy dla Zabrza na dokończenie DTŚ-ki. Zostanie przedstawiona na najbliższym posiedzeniu Sejmiku - informuje Daniel Tresenberg z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego.
Maria Olecha
georgeb
To ja proponuje zamknąć już temat, o zagłębiowskim odcinku możemy pomarzyć

Uchwała o pomocy dla Zabrza na dokończenie DTŚ-ki - no mistrzostwo świata
mały
Dokładnie, chyba możemy się pożegnać z DTŚ. Ciekawe czy śląskie miasta tak samo chętnie wspierałyby DTŚ wschód? dry.gif
Mick
To ja bez kozery dam 10 zł!
Szkoda, że już po 30. kwietnia, bo może 1% bym Zabrzu zapisał smile2.gif
bzenek
CYTAT(georgeb @ pon, 05 maj 2008 - 15:27) *
To ja proponuje zamknąć już temat, o zagłębiowskim odcinku możemy pomarzyć

I bez tego na razie można marzyć, a wątek zamknąć na najbliższe 5 lat smile.gif

Jakaś zwariowana jest ta wiadomość. Przecież Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego nie zajmuje sie sprawami budowy tego czy innego. Ona jest ciałem doradczym dla rozważań prawnych. A już na pewno nie może niczego nakazać czy zakazać blink.gif

CYTAT
Dlatego władze gminy ratunku upatrują w deklaracjach śląskich miast o pomocy we współfinansowaniu DTŚ-ki.

A to prawo zezwala gminom na finansowanie infrastruktury będącej poza granicami ? Wydawało mi sie, że nie. Ta zrzutka to jakaś utopia jest, a RIO powinna za to się solidnie przejechać po tych hojnych miastach tongue.gif

Generalnie poczekajmy na jakieś bardziej wiarygodne informacje mellow.gif
Dave
Uważam, że nie ma co roztrząsać tematu w kategorii żalu i smutku, bo przecież o ewentualnym odcinku DTŚ Wschód od początku mówiło się, że jeśli ma już powstać, to tylko za samorządowe pieniądze! Więc żadna to dziś nowość, jedynie zaskoczenie i czar goryczy dla Zabrza, Gliwic i innych.
A swoją drogą - czemu o Katowic nic nie piszą? Te nie będą musiały już płacić?
Aaa! TO pewnie chodzi o te odcinki, co ich jeszcze nie ma ale lada chwila zostaną wybudowane?
kwintosz
CYTAT(bzenek @ wto, 06 maj 2008 - 09:08) *
A to prawo zezwala gminom na finansowanie infrastruktury będącej poza granicami ? Wydawało mi sie, że nie. Ta zrzutka to jakaś utopia jest, a RIO powinna za to się solidnie przejechać po tych hojnych miastach

Skoro Dąbrowa jakiś czas temu przekazała pieniążki na pomnik przy hali MTK, to czemu gmina nie mogłaby przekazać na drogę? Nie wiem, nie znam sie..

CYTAT(Dave @ wto, 06 maj 2008 - 09:37) *
Uważam, że nie ma co roztrząsać tematu w kategorii żalu i smutku, bo przecież o ewentualnym odcinku DTŚ Wschód od początku mówiło się, że jeśli ma już powstać, to tylko za samorządowe pieniądze! Więc żadna to dziś nowość, jedynie zaskoczenie i czar goryczy dla Zabrza, Gliwic i innych.
A swoją drogą - czemu o Katowic nic nie piszą? Te nie będą musiały już płacić?
Aaa! TO pewnie chodzi o te odcinki, co ich jeszcze nie ma ale lada chwila zostaną wybudowane?

A to prawda. Od dawna mówiło się bardziej lub mniej wiarygodnie, że jak chcemy budować tą drogę to z własnych pieniędzy bo województwo nam nie da, a z pieniądze centralne strasznie ciężko wyszarpać.
Tak Dave, dobrze myślisz. Chodzi o sfinansowanie odcinków których jeszcze nie ma a które mają powstać w najbliższej przyszłości (odc. zabrzański - na którym roboty miały się zacząć lada dzień, budynki juz tam sa wyburzone i w Gliwicach gdzie sa najwieksze problemy m. in. z protestami czesci mieszkancow)
bzenek
CYTAT(kwintosz @ wto, 06 maj 2008 - 10:15) *
Skoro Dąbrowa jakiś czas temu przekazała pieniążki na pomnik przy hali MTK, to czemu gmina nie mogłaby przekazać na drogę? Nie wiem, nie znam sie..

Tez sie nie znam ale pomnik to okazja hmm... okolicznościowa, a DTS to jednak kawał majątku trwałego. Chyba nawet w prywatnych firmach można trafić do pudła za finansowanie obcych przedsięwzięć.
:)
a jednak dostali pieniadze

CYTAT
Fundusze na "Średnicówkę"
Redaktor: Wydział Kontaktów Społecznych
03.06.2008.
Solidarne działania Marszałka Województwa oraz prezydentów śląskich miast dla pozyskania środków na kontynuację budowy Drogowej Trasy Średnicowej okazały się skuteczne. 30 maja na konto Urzędu Miejskiego Minister Finansów przekazał 24 mln zł. Fundusze pochodziły z rezerwy subwencji ogólnej przekazanej na realizację inwestycji drogowych w miastach na prawach powiatu.

- Środki te wraz z kredytem zaciągniętym przez rząd w Europejskim Banku Inwestycyjnym zostaną wykorzystane do sfinansowania rozpoczęcia realizacji Drogowej Trasy Średnicowej na odcinku zabrzańskim w roku 2008 – podkreśliła prezydent Małgorzata Mańka-Szulik.
Rozpoczęcie prac budowlanych zgodnie z deklaracjami DTŚ SA przewidziano na III kwartał tego roku.
Zibar
A takie coś znalazłem
CYTAT
Warszawa, dnia 23 kwietnia 2008 r.
Zbigniew Rapciak
TA2MK-0841-035-1481 /08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadajac na przesłana przy pismie Pana Marszałka nr SPS-023-2293/08 z dnia 2
kwietnia 2008 r. interpelacje Pana Posła Grzegorza Pisalskiego oraz Pani Poseł Bożeny
Kotkowskiej w sprawie kontynuowania budowy Drogowej Trasy Srednicowej z Katowic do
Dabrowy Górniczej wraz z jednoczesna modernizacji drogi krajowej nr 86 na terenie miast
Bedzina i Sosnowca pragne zapewnic, że Ministerstwo Infrastruktury w pełni rozumie role
jaka odgrywa DTS dla rozwoju infrastruktury drogowej na terenie aglomeracji katowickiej
oraz województwa slaskiego. Z drugiej strony, zadaniem Drogowej Trasy Srednicowej jest
obsługa ruchu lokalnego umiejscowionego na terenie miast na prawach powiatu co powoduje,
iż zadanie to nie jest realizowane przez Generalna Dyrekcje Dróg Krajowych i Autostrad w
ramach budowy sieci dróg krajowych. Także jej finansowanie, zgodnie z art. 19 ustawy z dnia
21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U.85.14.60) oraz art. 3 ustawy z dnia 16 grudnia
2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu ladowego (Dz.U.05.267.2251) nie należy do
kompetencji Ministerstwa Infrastruktury.
Uprzejmie informuje, ze „kontynuacja” omawianej inwestycji na wschód od Katowic
nie jest możliwa przy zastosowaniu mechanizmu obowiazujacego dla finansowania Drogowej
Trasy Srednicowej (pomiedzy Katowicami a Gliwicami), w tym ze srodków kredytowych
EBI. Istnieje natomiast możliwosc skorzystania w przyszłosci z rezerwy subwencji ogólnej
zgodnie z brzmieniem art. 26 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek
samorzadu terytorialnego (Dz.U.06.141.1011).
Ponadto pragne poinformowac, iż w bieżacym roku zostanie przeprowadzony remont
lewej jezdni drogi krajowej 86, a w roku 2009 planowany jest remont prawej jezdni. Obecnie
opracowywana jest dokumentacja na dostosowanie odcinka drogi krajowej nr 1, która
zarzadza miasto Dabrowa Górnicza, do paramentów drogi ekspresowej. Na rok 2010 z kolei
planowany jest remont drogi S1 (obie jezdnie) na odcinku Sulno- Jezor, który przebiega przez
przedmiotowe Miasto.

Z poważaniem
Z upoważnienia Ministra Infrastruktury
Zbigniew Rapciak
Podsekretarz Stanu


snf (51).gif do oryginału
bzenek
CYTAT(Zibar @ śro, 15 paź 2008 - 10:18) *
A takie coś znalazłem


Niezwykle dyplomatyczna odpowiedź o niczym. smile.gif

Ważne jest to, że realizacja zabrzańskich odcinków DTS odsuwa się w czasie. W zasadzie nie można powiedzieć kiedy trasa dotrze do Gliwic. Czyli zgodnie z pesymistycznym wariantem nie ma się co spodziewać DTS w Dąbrowie wcześniej niż za 10 lat.
Bartek
CYTAT
Województwo Śląskie
ul. Ligonia 46
40-037 Katowice

Ogłasza przetarg nieograniczony na
Usługa w zakresie zarządzania projektem pn.: „Stworzenie połączenia DTŚ z Dąbrową Górniczą – etap I połączenie DTŚ w Katowicach z Obrzeżną Zachodnią w Mysłowicach wraz z przebudową obiektów inżynierskich”.
Przedmiotem zamówienia jest Świadczenie przez Wykonawcę wybranych usług w zakresie zarządzania projektem pn.: „Stworzenie połączenia DTŚ z Dąbrową Górniczą – etap I połączenie DTŚ w Katowicach z Obrzeżną Zachodnią w Mysłowicach wraz z przebudową obiektów inżynierskich” zgodnie z opisem zawartym w siwz.


Data publikacji ogłoszenia: 2009-02-24 15:10:46

http://bip.silesia-region.pl/zamowienienew...enia=1235484220


smile.gif
Dave
Ależ to nic nowego i nic nie świadczy!
1) To tylko przetarg i to na "usługę w zakresie ZARZĄDZANIA PROJEKTEM..."
2) Obejmuje roboczą nazwę (i tylko nazwę!) połączenia DTŚ z DG, ale wykonanie PROJEKTU obejmuje etap I - połączenia DTŚ w Katowicach z ul. OZ w Masłowicach, który to projekt od dawna jest już ogłoszony i są realne szanse na to, że ta część DTŚ zostanie wydłużona a dalej... wielka KUPA!
:)
No wlasnie. Tyle, ze przy DTŚ coraz czesciej pojawia sie nazwa naszego miasta. Ten przetarg to jakis bardzo opozniony. Bardzo dawno temu przyznali kase.
Leszek
Na forum Sosnowca przeczytałem właśnie coś takiego:
CYTAT("hans")
Co do DTŚ to właśnie robiona jest koncepcja - po śladzie ulicy Ostrogórskiej - jest szansa że częściowo będzie to droga 2x2. Wstępny projekt przed wakacjami. Środki na budowę mają pochodzić z funduszy zewnętrznych( min schetynów
Informacje mam z wydziału inwestycji- kiedy pytałem czy na takim przebiegu nie ucierpi DG/Będzin usłyszałem że władze DG(prezydent) nie jest zainteresowany budową średnicówki bo jego zdaniem nie jest potrzebna.
Tak wiec wygląda na to że Sosnowiec będzie ostatnim miastem połączonym z DTŚ


Ciekawe, czy to prawda.
szer
To hans.... Jemu bym nie wierzył, bo on jakoś niechętny do DG jest.
Ale szczerze mówiąc nie dziwiłbym się gdyby to była prawda... Skoro do tej pory nikt nic nie zrobił w tej sprawie...
Master
Nie no przeciez remont dworca i jego okolic czeka własnie na koncepcje planu DTS wink.gif hehe
ZMK
@szer - Zastanawiam sie na czym znasz sie lepiej - na mojej osobie czy na DTŚ-wschód. Wygląda mi na to że ani na jednym ani na drugim. Więc proszę Cię ostrożniej wygłaszaj opinie na mój temat OK?

Co do DTŚ - Właśnie trwają prace koncepcyjne nad odnogą DTŚ w Sosnowcu- Pobiegnie ona od Ronda Gierka ulica Ostrogórską a w Mysłowicach - Sosnowiecką i Bończyka. Ta koncepcja będzie gotowa za 2-3 miesiące.
O finansowanie Sosnowiec będzie ubiegał sie min z funduszy zewnętrznych itp. Klamka zapadła i ta trasa w Sosnowcu zwyciężyła. Prezydent Górski w rozmowie ze mną nie wykluczał jednak drugiej nitki przez Mikołajczyka i Narutowicza- i dalej przez Będzin do Dąbrowy. Jednak planowane działania w obrębie tych dróg , min przebudowa skrzyżowań, budowa ronda sugerują że jest to mało realne. Najprawdopodobniej skończy sie to tym że powstanie jedna odnoga do Jaworzna i ta do Sosnowca o której pisałem. W rozmowie z panią naczelnik Pękalą zapytałem w związku z tym czy obranie takiej koncepcji nie kłóci sie ze współpracą miast Zagłębia, bo zamknie możliwości dla Będzina i Dąbrowy.I otrzymałem odpowiedz, DG nie jest obecnie zainteresowana budową DTS bo prezydent uważa że nie jest ona konieczna a wystarczy droga 94.
Jak dla mnie jest to dosyć jasna sytuacja, ale każdy może interpretować to po swojemu.

Co do współpracy Dąbrowy i Sosnowca, to wydział inwestycji zlecił właśnie opracowanie koncepcji węzła na 94 koło EXPO - jest odrobinę skromniejszy niż ten który kiedyś pokazywał Kolporter. W wakacje ma być ta koncepcja gotowa. Jednak realizacja tego projektu (min ubieganie sie o środki centralne) wymaga współpracy DG i Sosnowca(cyt za panią naczelnik) na tej inwestycji zyskałyby oba miasta miejmy nadzieję że uda sie ją zrealizować.

Rafał Siciński
bzenek
CYTAT(ZMK @ pią, 13 mar 2009 - 19:29) *
Co do DTŚ - Właśnie trwają prace koncepcyjne nad odnogą DTŚ w Sosnowcu- Pobiegnie ona od Ronda Gierka ulica Ostrogórską a w Mysłowicach - Sosnowiecką i Bończyka.

Ale to nie będzie odnoga DTS (samej w sobie) tylko poszerzenie Ostrogórskiej jako zwykłego łącznika mysłowickiej DTS z centrum Sosnowca.

CYTAT(ZMK @ pią, 13 mar 2009 - 19:29) *
Klamka zapadła i ta trasa w Sosnowcu zwyciężyła.

Nie zwyciężyła tylko jest to rozpaczliwa acz rozsądna proteza komunikacyjna wobec nierealności budowy DTS na terenie Zagłębia. Zapewni jako taki dostęp z Sosnowca do trasy.

CYTAT(ZMK @ pią, 13 mar 2009 - 19:29) *
Najprawdopodobniej skończy sie to tym że powstanie jedna odnoga do Jaworzna i ta do Sosnowca o której pisałem.

Pojawiają się pesymistyczne głosy, że DTS nie dotrze do Gliwic przed 2015. W świetle tych pogłosek odnoga do Jaworzna to niepoprawne science-fiction po 2025.

CYTAT(ZMK @ pią, 13 mar 2009 - 19:29) *
czy obranie takiej koncepcji nie kłóci sie ze współpracą miast Zagłębia,.

Współpraca miast Zagłebia nie istnieje na żadnej płaszczyźnie więc dlaczego miałaby zaistnieć akurat w sprawie nierealnej DTS ?
szer
CYTAT
DTŚ-ka marzeń

Przez lata istniał tylko na papierze, teraz pojawiła się szansa, że wreszcie zostanie wybudowany. Władze województwa zabrały się za budowę wschodniego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej. Szeroka, gładka jezdnia ma połączyć Katowice i Dąbrowę Górniczą. Na razie Urząd Marszałkowski szuka firmy, która załatwi formalności związane z budową. A my sprawdzamy, kiedy na drogę wyjadą pierwsze auta.

Kierowcy jadący z Katowic do Mysłowic już dawno przyzwyczaili się do dziur i wybojów, a to nie jedyna niedogodność. Ciężko się jeździ, szczególnie po godzinie 14 to zderzak przy zderzaku - przyznaje Czesław Florek, taksówkarz. Ale uwaga: Idzie lepsze - władze województwa po latach przygotowań zrobiły pierwszy krok do tego, by od gadania o wschodnim odcinku DTŚ-ki przejść do czynów. Postępowanie przetargowe jest w toku, niebawem będą składane oferty. Z tego że były zapytania można wnosić że zainteresowanie jest - mówi Jacek Stumpf. Zwycięzca przetargu przygotuje całą niezbędną dokumentacje. wybierze też projektanta i wykonawcę inwestycji. Inwestycji, z której już teraz cieszą się mieszkańcy Mysłowic. Czas najwyższy, bo to już jest tak zakorkowane, że nie da się przejechać - uważa Andrzej Żuracki, mieszkaniec Mysłowic. Stanisław Idzik, mieszkaniec Mysłowic. Chodzi jednak nie tylko o rozładowanie korków. Miasto liczy też, ze średnicówka przyciągnie nowych inwestorów. Wiążemy z tym naprawdę wielkie nadzieje, że w najbliższym okresie czasu będziemy wbijać pierwszą łopatę, a może i jeździć samochodem - mówi Wojciech Stalmach, UM Mysłowice.

A teraz na ziemię. Projektowanie wschodniego odcinka DTŚ-ki do Mysłowic skończy się w 2011 roku. Sama budowa zakończy się 2013 roku. W 2017 roku zakończą się prawdopodobnie przygotowania do budowy odcinka sosnowiecko-dąbrowskiego. A pierwsze samochody przejadą tamtędy najwcześniej w 2020 roku. Mimo, to władze województwa mówią o sukcesie i rozpoczęciu ważnego przedsięwzięcia: Będzie to stanowiło wspaniałe uzupełnienie istniejącego już odcinka zachodniego - stwierdza Łukasz Czopik, Urząd Marszałkowski. Z tym małym zastrzeżeniem, że odcinek zachodni w całości jeszcze nie istnieje, a zakończenie jego budowy ciagle się przesuwa. Ale to już dowód na dalekowzroczność władz, które nieistniejący odcinek już teraz uzupełniają nieistniejącym odcinkiem.

Maciej Leśnik - TVS

Materiał video
Leszek
CYTAT
Mimo, to władze województwa mówią o sukcesie i rozpoczęciu ważnego przedsięwzięcia: Będzie to stanowiło wspaniałe uzupełnienie istniejącego już odcinka zachodniego - stwierdza Łukasz Czopik, Urząd Marszałkowski. Z tym małym zastrzeżeniem, że odcinek zachodni w całości jeszcze nie istnieje, a zakończenie jego budowy ciagle się przesuwa. Ale to już dowód na dalekowzroczność władz, które nieistniejący odcinek już teraz uzupełniają nieistniejącym odcinkiem.


Ciekaw jestem, czy w intencji autora to zakończenie miało być pochlebne czy złośliwe?
Bo jak dla mnie, brzmi prześmiewczo laugh.gif
bzenek
CYTAT
A teraz na ziemię. Projektowanie wschodniego odcinka DTŚ-ki do Mysłowic skończy się w 2011 roku. Sama budowa zakończy się 2013 roku. W 2017 roku zakończą się prawdopodobnie przygotowania do budowy odcinka sosnowiecko-dąbrowskiego. A pierwsze samochody przejadą tamtędy najwcześniej w 2020 roku.

Czarno to widzę. Nie ma się co czarować. mellow.gif

Nie ma żadnych szans na wybudowanie tej drogi siłami województwa i gmin. Jeśli nie uda się się tego podrzucić na szczebel krajowy to DTS do Dąbrowy nie powstanie nigdy. mellow.gif
:)
CYTAT


DTŚ rusza na wschód. Czy dotrze do Zagłębia?
Tomasz Głogowski
2009-05-27, ostatnia aktualizacja 2009-05-27 22:38

Województwo śląskie przedłuży Drogową Trasę Średnicową do Mysłowic. To pierwszy krok, by w przyszłości DTŚ biegła także przez Sosnowiec aż do Dąbrowy Górniczej.

Gdy w latach 70. powstawała koncepcja budowy DTŚ, nikt nie myślał o przedłużeniu jej na terenie Zagłębia, bo wydawało się, że istniejący układ drogowy na długo wystarczy. Minęło 30 lat. W zachodniej części regionu powstała autostrada A4 i rozpoczęła się budowa A1. Nowych dróg w części wschodniej nie ma, a te, które są, mogą się korkować.

W sprawie przedłużenia DTŚ na wschód nic się jednak nie działo aż do wczoraj, kiedy w urzędzie marszałkowskim podpisano umowę z firmą Grontmij Polska. Przygotuje ona dokumentację dwukilometrowego przedłużenia trasy z Katowic, przez ul. Obrzeży Zachodniej w Mysłowicach, do węzła z autostradą A4.

Ten niewielki łącznik ma kosztować 160 mln zł. Powstanie w ciągu najbliższych pięciu lat i umożliwi w przyszłości przedłużenie Drogowej Trasy Średnicowej w stronę Sosnowca i Dąbrowy Górniczej. Spółka Grotomij zobowiązała się m.in. przygotować dokumentację potrzebną do ogłoszenia przetargu na wykonawcę łącznika oraz wyłonienie inżyniera kontraktu nadzorującego prace. - Choć trwa jeszcze budowa trasy do Gliwic, już musimy rozpocząć skomplikowaną procedurę umożliwiającą połączenie centrum aglomeracji z jej wschodnią częścią - mówił wczoraj marszałek Bogusław Śmigielski i dodał, że inwestycja otrzyma 25 mln euro unijnego dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Władze Mysłowic zadeklarowały 20 mln zł, resztę pieniędzy dołoży województwo.

Niestety, choć pierwszy krok do przedłużenia DTŚ w stronę Sosnowca i Dąbrowy Górniczej został zrobiony, dziś trudno nawet spekulować, kiedy droga będzie gotowa. Problemem są gigantyczne koszty, wstępnie oceniane na 1,6 mld zł! Co gorsza, pieniądze z własnej kieszeni muszą wyłożyć miasta i województwo, bo inwestycja nie może liczyć - tak jak budowa DTŚ z Katowic do Gliwic - na wsparcie z budżetu państwa. Przedłużenie drogi do Dąbrowy Górniczej jest już przedsięwzięciem w pełni samorządowym.

- Mamy nadzieję, że przedłużenie drogi do Mysłowic zdopinguje samorządy. Jeżeli uda się ustalić przebieg trasy przez poszczególne miasta, co ze względu na duże zurbanizowanie nie będzie proste, to przy unijnym wsparciu projekt ma szansę na realizację - zapewnia Ewa Mucha, pełniąca obowiązki dyrektora Wydziału Komunikacji i Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.

Szacuje się, że na samą tylko dokumentację techniczną miasta muszą wydać ponad 250 mln zł. Roboty budowlane będą dużo droższe.



"Hej mlody junaku, smutek zwalcz i strach. Przeciez na tym piachu za 30 lat, przebiegnie z pewnoscia jasna długa prosta, szeroka jak morze trasa..." dry.gif
aston
Moim zdaniem jeśli Dąbrowa ma finansować ten projekt z własnych środków, to lepiej pieniądze przeznaczyć na inne cele, bo obecnie jest dojazd do Katowic, do Mysłowic, do Pyrzowic, więc DTŚ nie jest nam niezbędna, a jak czytałem trzeba 1,6mld złotych aby dotarła do DG, z czego znaczną część będzie musiało wsiąść na siebie miasto, już lepiej przeznaczyć te pieniądze na przebudowę istniejących dróg, będzie w tego więcej korzyści a koszty będą niższe.
vacu
CYTAT(:) @ śro, 27 maj 2009 - 21:06) *
"Hej mlody junaku, smutek zwalcz i strach. Przeciez na tym piachu za 30 lat, przebiegnie z pewnoscia jasna długa prosta, szeroka jak morze trasa..." dry.gif

A jak na moje oko to gdyby za ułamek tych pieniędzy zlikwidować światła na Środuli, k. Makro i k. Reala oraz usprawnić "węzły" (nie pytajcie jak, niech specjaliści np. firma Gronostaj ;) opracują koncepcję) to trasa na Katowice starczyłaby jeszcze na parę lat. Owszem, rano czy po południu ruch tam jest spory ale jakby nie światła to by się jechało zamiast stać - ja tam bym wolał to niż bajanie o DTŚ (prędzej powstanie technologia teleportacji ludzi niż ta trasa laugh.gif )
bzenek
CYTAT(aston @ czw, 28 maj 2009 - 13:39) *
Moim zdaniem jeśli Dąbrowa ma finansować ten projekt z własnych środków, to lepiej pieniądze przeznaczyć na inne cele,

Bez obaw - nie ma się co martwić. Bez udziału środków krajowych budowa nigdy nie ruszy. Miasta i województwo nigdy nie udźwigną ciężaru takiej budowy.

Szanse na warszawskie pieniądze są. Ostatnio Kraków zdołał przekonać Ministerstwo Infrastruktury, że jedna z przyszłych obwodnic śródmieścia powinna mieć range drogi krajowej. W związku z tym będzie współfinansowana z budżetu centralnego. Może tym tropem warto iść.

CYTAT(vacu @ czw, 28 maj 2009 - 17:34) *
A jak na moje oko to gdyby za ułamek tych pieniędzy zlikwidować światła na Środuli, k. Makro i k. Reala oraz usprawnić "węzły" to trasa na Katowice starczyłaby jeszcze na parę lat.

Ale o ten ułamek też ciężko bez zdobycia środków dzielonych w Warszawie. mellow.gif
Leszek
CYTAT(bzenek @ czw, 28 maj 2009 - 20:33) *
Ale o ten ułamek też ciężko bez zdobycia środków dzielonych w Warszawie. mellow.gif


Jeśli chodzi o likwidację świateł koło auchana, to akurat nie w kosztach problem - tam są dwa proste rozwiązania, które albo całkowicie zlikwidowałyby (usunięcie świateł i przesunięcie przystanków bliżej przejścia podziemnego, przystanek w stronę Katowic mógłby być na drodze wyjazdowej z parkingu), albo znacznie zmniejszyły blokowanie (z tego, co parę razy miałem okazję obserwować - nie ma tam żadnego w zasadzie okresu opóźnienia dla wzbudzenia zielonego dla pieszych, kilkukrotnie widziałem sytuacją taką, że zielone dla samochodów świeciło się przez jakieś 20 sekund. Wprowadzić odstęp minutowy między kolejnymi zielonymi dla pieszych i od razu przepustowość wzrośnie znacząco).
Tylko że już raz próbowali zlikwidować tam światła i nic z tego nie wyszło, nie wiem, czy pamiętacie, ale pierwotnie to przejście miało być tylko tymczasowym rozwiązaniem do chwili zbudowania przejścia podziemnego, zgodnie z ustaleniami tylko do tego czasu auchan miał utrzymywać sygnalizację. Kiedy skończyli przejście i wyłączyli światła - ludzie się zaczęli burzyć, słać protesty do UM i auchan dla świętego spokoju włączył światła znów - typowo polityczna sytuacja.

Sensowność umiejscowienia przejścia podziemnego to już inna sprawa...
matidg
DTŚ tak, ale przyjazna miastu
Janusz Lewanda / sosnowiec.info.pl

Doniesienia medialne sprzed kilku dni o rychłym rozpoczęciu budowy odcinka DTŚ z Katowic do Mysłowic i tym samym zrobieniu pierwszego kroku do przedłużenia DTŚ w kierunku Sosnowca i Dąbrowy Górniczej potwierdzają dwie stare prawdy: pierwszą, że robi się nas permanentnie w tzw. trąbę i drugą - pomiędzy Urzędem Miejskim w Sosnowcu a Urzędem Marszałkowskim w Katowicach nie ma – od ponad 6 lat - komunikacji

Na początku maja br. prezydent Sosnowca i radni ustalili wspólne stanowisko w sprawie DTŚ – rezygnujemy z budowy nierealnej średnicówki - autostrady, takiej jaką zbudowano na Śląsku. Zamiast deteeśki w wydaniu śląskim będziemy dążyć do powstania w Sosnowcu średnicówki przyjaznej miastu i jego mieszkańcom.

REKLAMA


Władze Sosnowca będą więc zmierzać do modernizacji naturalnej średnicówki Zagłębia, czyli DK – 86 oraz DK – 94 lub modernizacji ulic: Mikołajczyka i Narutowicza w kierunku Będzina. Ponadto, radni z klubu PO stoją na stanowisku, że jeśli DTŚ ruszy z Mysłowic w kierunku Jaworzna, to Sosnowiec powinien się włączyć do tej trasy poprzez węzeł na S1.

Wspólne stanowisko władz Sosnowca dotyczy również kwestii finansowych - liczymy na rekompensatę za rezygnację z budowy średnicówki według starej koncepcji w postaci bardzo poważnego udziału finansowego Urzędu Marszałkowskiego w realizacji zagłębiowskiej DTŚ według nowej koncepcji i żądamy na to gwarancji.

Niestety, stanowisko władz Sosnowca nie zostało jak dotąd wyartykułowane oficjalnie, więc jeszcze do Katowic nie dotarło, a szkoda bo czas ucieka, a my kręcimy się w kółko i nawet boiska szkolnego na Konstantynowie nie możemy zbudować z powodu DTŚ, która nigdy nie powstanie.
bzenek
CYTAT(matidg @ śro, 03 cze 2009 - 16:47) *
Na początku maja br. prezydent Sosnowca i radni ustalili wspólne stanowisko w sprawie DTŚ

Wspólne z kim ? Z Będzinem ? Z Dąbrową ? Z Mysłowicami ?

I tak ostatecznie upadł sosnowiecki mit o szczególnym zaangażowaniu władz Sosnowca w obronę spraw Zagłębia. tongue.gif

CYTAT(matidg @ śro, 03 cze 2009 - 16:47) *
Wspólne stanowisko władz Sosnowca dotyczy również kwestii finansowych - liczymy na rekompensatę za rezygnację z budowy średnicówki według starej koncepcji w postaci bardzo poważnego udziału finansowego Urzędu Marszałkowskiego w realizacji zagłębiowskiej DTŚ według nowej koncepcji i żądamy na to gwarancji.

Jak dla mnie mistrzostwo świata. smile.gif

Pieniądze przeznaczone na zbudowanie drogi wydać na NIEzbudowanie drogi. celb (8).gif

I jeszcze gwarancji żądają. smile.gif
:)
CYTAT


Kilka miesięcy temu informowaliśmy Państwa o mglistych planach budowy Drogowej Trasy Średnicowej do Mysłowic. Teraz wydaje się, że mgliste plany nabierają realnych kształtów. Władze województwa właśnie szukają firmy, która przygotuje raport oddziaływania tej inwestycji na środowisko. Jego stworzenie da zielone światło do zapowiadanej od wielu lat budowy DTŚ w kierunku wschodnim,

Na razie jeżdżą tędy jedynie służby drogowe, a i to nie bez problemów. Ale szanse, że zamiast błota na trasie Katowice-Mysłowice powstanie szeroka, gładka DTŚ-ka rosną. - Zarząd województwa śląskiego ogłosił przetarg na wykonanie raportu dotyczącego oddziaływania tej inwestycji na środowisko - informuje Witold Trólka, Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego. To jeden z najważniejszych dokumentów potrzebnych do rozpoczęcia budowy. Jego opracowanie zajmie co najmniej rok i będzie kosztowało ponad milion złotych. Taka informacja cieszy szczególnie Józefa Leśniaka, kierowcę autobusu, który na co dzień jeździ po Mysłowicach. - My byśmy mieli większy luz. Po prostu nie mielibyśmy wtedy opóźnień, bo w tej chwili jest tak wszystko zakorkowane. Najgorzej w godzinach szczytu. Ciężko wjechać do miasta, ciężko wyjechać z miasta.

Ale szeroka droga w mieście to także nowi inwestorzy i większy komfort. - Dla mieszkańców Mysłowic to duże udogodnienia. Przede wszystkim odciążenie centrum miasta z ruchu tranzytowego i co za tym idzie odciążenie od hałasu - wyjaśnia Katarzyna Szymańska, UM w Mysłowicach. Tyle tylko, że budowę wschodniego odcinka DTS zapowiadano już kilka lat temu. I na obietnicach się kończyło. Tym razem ma być inaczej. - Mieszkańcy województwa śląskiego już się mogą powoli przygotowywać do tego, że niebawem tą trasą będą mogli spokojnie poruszać się do pracy - oznajmia Aleksandra Marzyńska, Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego.

Niestety niebawem, w tym przypadku niezupełnie jest "niebawem". Projektowanie wschodniego odcinka DTS-ki do Mysłowic skończy się w 2011 roku. Sama budowa w 2015 roku. Dwa lata później zakończą się prawdopodobnie przygotowania do budowy odcinka sosnowiecko-dąbrowskiego. A pierwsze samochody przejadą tędy najwcześniej w 2020 roku. Mimo, to specjaliści nie mają wątpliwości, że w tym przypadku lepiej późno niż wcale. - W sytuacji kiedy nie widać nadziei na zdecydowane inwestycje w transport zbiorowy, trzeba inwestować w drogi, trzeba inwestować w DTŚ - uważa prof. Robert Tomanek, specjalista ds. transportu, AE w Katowicach.

Zwłaszcza, że przykładów, że bez DTŚ-ki w aglomeracji zaczyna się komunikacyjny dramat nie trzeba daleko szukać.
Zibar
tak przy okazji dworca pkp mi się o DTŚ napisało, a tu jak na zawołanie za:
http://rpo.silesia-region.pl/?grupa=2&...&katrodzic=

CYTAT
Modernizacja i rozbudowa kluczowych elementów sieci drogowej - zmiana listy projektów wybranych do dofinansowania

Na projekty konkursowe umieszczone na listach rezerwowych działania 7.1.1. zostaną wykorzystane dodatkowe środki finansowe.

W związku z decyzją Zarządu Województwa Śląskiego w sprawie przeniesienia projektu kluczowego pn. „Stworzenie połączenia DTŚ z Dąbrową Górniczą - etap I połączenie DTŚ w Katowicach z Obrzeżną Zachodnią w Mysłowicach wraz z przebudową obiektów inżynierskich" na listę rezerwową projektów kluczowych uwolnione zostały środki finansowe (25 mln EUR, co stanowi 96 897 500 mln PLN[1]), które zostaną wykorzystane na projekty konkursowe umieszczone na listach rezerwowych działania 7.1.1.

W związku z powyższym, Zarząd Województwa Śląskiego Uchwałą nr 788/366/III/2010 o dokonał wyboru do dofinansowania projektów znajdujących się na liście rezerwowej dla naboru 07.01.01-063/09, w ramach Poddziałania 7.1.1. Modernizacja i rozbudowa kluczowych elementów sieci drogowej.

Zarząd Województwa Śląskiego wybrał do dofinansowania następujące projekty:

1. WND-RPSL.07.01.01-00-008/09, pt. Przebudowa ulic Świętochłowickiej i Łagiewnickiej w Bytomiu złożonego przez Miasto Bytom, wartość całkowita 24 787 614,88 PLN, wnioskowane dofinansowanie 21 069 472,64 PLN, poziom dofinansowania 85,00 %;

2. WND-RPSL.07.01.01-00-014/09, pt. Usprawnienie ruchu tranzytowego w Subregionie Zachodnim - budowa obwodnic w Rybniku i Żorach wraz z modernizacją DW 935. Budowa północnej obwodnicy miasta Żory w ciągu DW 935 - II etap złożonego przez Gminę Miejską Żory; wartość całkowita 38 528 490,00 PLN, wnioskowane dofinansowanie 32 749 216,50 PLN, poziom dofinansowania 85,00 %;

3. WND-RPSL.07.01.01-00-023/09, pt. Budowa odcinka trasy N-S od ul. 1-go Maja do Drogowej Trasy Średnicowej w Rudzie Śląskiej wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1-go Maja złożonego przez Miasto Ruda Śląska, wartość całkowita 94 458 342,08 PLN, wnioskowane dofinansowanie 43 073 003,98 PLN, poziom dofinansowania 45,60%.


[1] kurs Europejskiego Banku Centralnego z przedostatniego dnia roboczego miesiąca poprzedzającego miesiąc, wyboru do dofinansowanie projektów (według kursu 3,8759 PLN z marca 2010r.)


i to byłoby ponownie na tyle o DTŚ do DG
i link do uchwały i osób które tą decyzję podjęły snf (51).gif
vacu
CYTAT(Zibar @ pon, 19 kwi 2010 - 13:54) *
i to byłoby ponownie na tyle o DTŚ do DG
i link do uchwały i osób które tą decyzję podjęły snf (51).gif

Haha, i niech mi ktoś powie jeszcze raz, że te całe metropolie i związki to nie jest ZUO to mu się zaśmieję prosto w twarz. Bo podobno wcale tak nie ma, że pieniądze przeznaczone dla Zagłębia są przesuwane na Śląsk laugh.gif
dacik
Powalająca jest treść uzasadnienia do decyzji:
CYTAT
... Zarząd Województwa ma prawo dokonywać wyboru projektów i ewentualnych zmian na liście rankingowej, kierując się racjonalnością wydatkowania środków oraz biorąc pod uwagę przesłanki znane i zaistniałe w czasie wyboru.

Toż to zakrawa o kpinę. Mogli by chociaż napisać co jest nieracjonalne w tym projekcie lub jakie przesłanki zaistniały w czasie zmiany decyzji.
kursor
CYTAT
Modernizacja i rozbudowa kluczowych elementów sieci drogowej - zmiana listy projektów wybranych do dofinansowania

W związku z decyzją Zarządu Województwa Śląskiego w sprawie przeniesienia projektu kluczowego pn. „Stworzenie połączenia DTŚ z Dąbrową Górniczą - etap I połączenie DTŚ w Katowicach z Obrzeżną Zachodnią w Mysłowicach wraz z przebudową obiektów inżynierskich" na listę rezerwową projektów kluczowych uwolnione zostały środki finansowe (25 mln EUR, co stanowi 96 897 500 mln PLN[1]),

Zarząd Województwa Śląskiego wybrał do dofinansowania następujące projekty:

1. Miasto Bytom,
2. Rybnik i Żory,
3. Ruda Śląska.


"Nasz Radny Wojewódzki" działa aż szumi... same dobroci płyną z województwa dla Dąbrowy.

Wstyd Panie Stachowicz
bzenek
Oj Panowie, na szczęście można bez problemu rozwiać Wasze obawy fnd (2).gif

Odcinek DTS własnie skierowany na liste rezerwową z żadnym stopniu nie dotyczy Zagłębia. To tylko taka propagandowa nazwa biggrin.gif

Decyzję podpisał marszałek województwa czyli człowiek z Zagłębia.

Faktycznie, tak się składa, że tym razem wybrano 3 "śląskie" wnioski w ramach konkursu Modernizacja i rozbudowa kluczowych elementów sieci drogowej.

Ale wcześniej województwo wybrało do realizacji tylko i wyłącznie projekty "nieślaskie" z Zawiercia, Bielska Białej i Jaworzna. Tak więc teraz mamy remis 3:3 cool.gif

Prace nad ewentualnym przedłużeniem DTS do Dąbrowy blokuje brak entuzjazmu Sosnowca. A to przecie zagłębiowskie miasto, prawda ? smile.gif

CYTAT(kursor @ pon, 19 kwi 2010 - 21:43) *
"Nasz Radny Wojewódzki" działa aż szumi... same dobroci płyną z województwa dla Dąbrowy.
Wstyd Panie Stachowicz

Ale to raczej uwaga do tematu "Wybory 2010", prawda kursor ? smile.gif
kursor
CYTAT(bzenek @ sob, 24 kwi 2010 - 11:41) *
Odcinek DTS własnie skierowany na liste rezerwową z żadnym stopniu nie dotyczy Zagłębia. To tylko taka propagandowa nazwa biggrin.gif

Decyzję podpisał marszałek województwa czyli człowiek z Zagłębia.


no tak zgoda ale jeśli nie wyjdziemy z Katowic to nigdy do DG DTŚ'ka nie dojdzie, marszałek chyba jest z Jaworzna, a Jaworzno to chyba już nie Zagłębie, przynajmniej w opinii samych mieszkańców

CYTAT(kursor @ pon, 19 kwi 2010 - 21:43) *
"Nasz Radny Wojewódzki" działa aż szumi... same dobroci płyną z województwa dla Dąbrowy.
Wstyd Panie Stachowicz
Ale to raczej uwaga do tematu "Wybory 2010", prawda kursor ? smile.gif


masz rację bzenku to powinno znaleźć się w wątku "wybory 2010", tylko się trochę wkurzyłem jak to przeczytałem i postanowiłem skomentować działalność tego Pana
BARES
Zaraz po tym wypadku na dk 86 w strone Zagłębia pomyslałem że jest naoczny przykład że DTS-ka w stonę DG jest potrzebna nie tyklo nam ale także mieszkającym po drugiej stronie Brynicy, co wiecej powinna stac się priorytem komunikacyjnym województwa.


CYTAT


Śląsk stanął w korku, gierkówka to za mało


Tysiące samochodów utknęło w piątek rano w gigantycznym korku między Katowicami a Sosnowcem.
Zderzenie dwóch tirów (zginął kierowca), przy zjeździe z alei Roździeńskiego w ulicę Hallera na blisko sześć godzin całkowicie zablokowało ruch na trasie ekspresowej S86, jednej z najbardziej zatłoczonych dróg w całym regionie (przejeżdża tędy ok. 100 tysięcy samochodów na dobę). Kto odpowiednio wcześnie nie pomyślał nad objazdem przez Mysłowice, bądź Siemianowice i Czeladź, stracił czas, paliwo i nerwy

Jak to możliwe, że jeden wypadek paraliżuje ruch w całym regionie? - Komunikacja nie może wisieć na jednej nitce - odpowiada prof. Kazimierz Kłosek z Wydziału Budownictwa Politechniki Śląskiej. No właśnie, paraliżu dałoby się uniknąć, gdyby wreszcie przedłużono Drogową Trasę Średnicową. Na razie jednak nikt nie wie, kiedy to nastąpi. Wiosną 2009 roku urząd marszałkowski podpisał z firmą Grontmij Polska umowę na przygotowanie dokumentacji dla 2-kilometrowego odcinka "średnicówki" między ul. Bagienną w Katowicach a tzw. Obrzeżną Zachodnią w Mysłowicach (o dalszym przedłużeniu trasy wiadomo tyle, że ma prowadzić do Dąbrowy Górniczej, konkretny przebieg pozostaje jednak nieznany).

Droga miała być gotowa w roku 2015. Nadzieje kierowców prysły w kwietniu, kiedy to urzędnicy marszałka zabrali przeznaczone na ten cel unijne pieniądze i przekazali je na lokalne inwestycje drogowe w Żorach, Rudzie Śląskiej i Bytomiu. Witold Trólka z biura prasowego marszałka zapewnia, że prace nie zostały wstrzymane. - Wynajęta firma deklaruje, że dotrzyma terminu i w październiku 2011 roku dostarczy dokumentację inwestycji - mówi Trólka. Czy znajdą się wtedy pieniądze na budowę. Urzędnicy obiecują ich poszukać. Na razie pozostaje uczyć się objazdów.


Tysiące samochodów utknęło w piątek rano w gigantycznym korku między Katowicami a Sosnowcem.
Brakuje alternatywnych tras
Rozmowa z prof. Kazimierzem Kłoskiem z Politechniki Śląskiej


Tragiczny wypadek na Roździeńskiego sparaliżował w piątek aglomerację. Czy można było uniknąć tego paraliżu?
Na pewno można by go ograniczyć, gdyby przedłużono na wschód Drogową Trasę Średnicową. Komunikacja nie może wisieć na jednej nitce. Tymczasem u nas budując sieć dróg, w ogóle nie myśli się o zdarzeniach nadzwyczajnych. Nie da się uniknąć wypadków, można jednak dać kierowcom szansę na skorzystanie z alternatywnej trasy.

To słabość tylko wylotówki z Katowic do Sosnowca?
Skądże! A jak jest na trasie z Katowic do Bielska? Jeśli dojdzie tam do jakiegoś wypadku, to kierowca również nie ma szans, by uniknąć korka.

Co można zrobić już teraz?
Rozwijać transport publiczny. Tylko to może ograniczyć ilość samochodów na drogach. Ale u nas decydujący o komunikacji wciąż nie mają żadnej wizji jej działania.
xMarcinx
CYTAT(BARES @ nie, 05 gru 2010 - 12:30) *
Komunikacja nie może wisieć na jednej nitce - prof. Kazimierz Kłosek z Politechniki Śląskie.


Powiedzcie to tym od Królowej Jadwigi/Piłsudskiego..
Leszek
CYTAT(xMarcinx @ nie, 05 gru 2010 - 14:07) *
CYTAT(BARES @ nie, 05 gru 2010 - 12:30) *
Komunikacja nie może wisieć na jednej nitce - prof. Kazimierz Kłosek z Politechniki Śląskie.


Powiedzcie to tym od Królowej Jadwigi/Piłsudskiego..


Nie jest aż tak źle - alternatywą dla Sobieskiego jest Legionów, a dla Królowej Jadwigi/Piłsudskiego DK94.
Zibar
CYTAT
DTŚ coraz bliżej Mysłowic

Pierwsze kroki w stronę połączenia DTŚ z Dąbrową Górniczą zostały uczynione. Województwo śląskie wybrało firmę, która wykona projekt budowlany połączenia DTŚ w Katowicach z Obrzeżną Zachodnią w Mysłowicach.

Połączenie DTŚ w Katowicach z Obrzeżną Zachodnią w Mysłowicach, to I etap stworzenia połączenia DTŚ z Dąbrową Górniczą.
Projektowy odcinek drogi ma składać się z dwóch jezdni po trzy pasy ruchu.
Przetarg na wykonanie projektu budowlanego wygrała firma Egis Poland z Warszawy, a cena ich oferty wyniosła 1 157 170 zł brutto.
Termin realizacji zamówienia upłynie 30 września 2011 roku.


Źródło: TVS.pl / Informacje / DTŚ coraz bliżej Mysłowic
2011-01-28, TVS

Od pierwszego etapu czyli projektu do wykonania drogi w DG to jeszcze sporo wody w Brynicy upłynie.
Jeśli będą to robić etapowo (projekt) i nie zarezerwują gruntów pod przyszłą na całym odcinku to imho nic z tego nie wyjdzie, bo będzie jak z al. ZD w śladzie drogi powstanie osiedle domów, parking, park lub co tam komu do głowy wpadnie i nici z wszystkiego. Znowu projektowanie, zmiany koncepcji i kolejne latka upłyną.
BARES
CYTAT
Pierwszy krok średnicówki w stronę Sosnowca i Dąbrowy


Warszawska firma Egis Poland w ciągu ośmiu miesięcy przygotuje projekt budowlany i wykonawczy połączenia katowickiego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej z ul. Obrzeżną Zachodnią w Mysłowicach. To pierwszy etap inwestycji, która ma połączyć średnicówkę z Dąbrową Górniczą. Na razie trudno jednak spekulować, kiedy trasa przez Mysłowice, Sosnowiec do Dąbrowy Górniczej mogłaby być gotowa.


Wybrana w przetargu przez władze województwa firma Egis Poland projekt ma przygotować do końca września. - Jednocześnie wkrótce rozpoczną się rozmowy z samorządami w sprawie finansowania budowy - mówi Tomasz Żak z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.

Szacunkowy koszt 2-kilometrowego odcinka (od węzła Lwowska przez węzeł Janów do węzła Jasińskiego) to 162 mln zł. Jak mówi Tomasz Żak, na razie w budżecie województwa zarezerwowano około 1,1 mln zł na wspomniany projekt. Co dalej?

Kilkanaście miesięcy temu ówczesny marszałek Bogusław Śmigielski obiecywał, że w początkowym etapie inwestycja może otrzymać 25 mln euro dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Dziś te pieniądze nie są już takie pewne, bo inwestycja znalazła się na liście, ale rezerwowej. - Gdyby udało się uzbierać wkład własny, dofinansowanie wyniosłoby około 50 proc. - mówi Tomasz Żak.

Tym samym przynajmniej połowę pieniędzy musiałyby wyłożyć zainteresowane miasta, czyli Katowice i Mysłowice. - Niewykluczone jest także zaciągnięcie pożyczki, tak jak to było w przypadku finansowania wcześniejszych etapów budowy Drogowej Trasy Średnicowej - dodaje Żak. O tym wszystkim i możliwościach miast będą wkrótce rozmawiać z marszałkiem samorządowcy z Katowic, Mysłowic, Sosnowca i Dąbrowy Górniczej. Przypomnijmy, że kilkanaście miesięcy temu wstępny koszt całej inwestycji oceniano na ponad 1,6 mld zł.

gazeta.pl


Już widzę jak Ślązacy uwijają się jak w ukropie żeby DTŚ-ka szybko przebiegła przez Zagłębie.
:)
CYTAT




Znamy wykonawcę projektu nowego odcinka średnicówki

2011-02-01, Aktualizacja: wczoraj 08:42

Monika Chruścińska
Do końca września gotowy ma być projekt budowlany połączenia Drogowej Trasy Średnicowej w Katowicach z Obrzeżną Zachodnią w Mysłowicach. Urząd Marszałkowski wybrał już firmę, która go wykona. Kierowcy wyjadą przedłużoną DTŚ-ką jednak najwcześniej pod koniec 2014 roku. Docelowo szeroka, szybka trasa połączy stolicę regionu z Dąbrową Górniczą.

- W ciągu tygodnia powinna zostać podpisana umowa z wykonawcą projektu. Na razie jest jeszcze czas na składanie ewentualnych protestów - zapowiada Tomasz Żak z Urzędu Marszałkowskiego.

Niespełna 3 km trasy od węzła Lwowska w Katowicach do ul. Obrzeżnej Zachodniej zaprojektować ma Egis Poland z Warszawy, której oferta wyniosła 1 mln 157 tys. zł. Na drodze wybudowane zostaną dwa węzły - Janów i Jasińskiego. Pierwszym zjedziemy do centrum Mysłowic, a w przyszłości pojedziemy tędy także - będącym w dalekosiężnych planach odcinkiem DTŚ-ki - do Jaworzna. Drugim węzłem odbijemy natomiast na autostradę A4.

Za projekt zapłaci województwo. W kosztach budowy partycypować będą już jednak Katowice i Mysłowice. W jakich proporcjach? Jeszcze nie ustalono. Inwestycja wstępnie oszacowana jest na 160 mln zł. Z tego około 80 mln wyłoży marszałek. Projekt jest na pierwszym miejscu listy rezerwowej Regionalnego Programu Operacyjnego.

Jeżeli w RPO znajdą się oszczędności, niewykluczone, że w 2012 roku odbędzie się przetarg na wykonawcę. W międzyczasie muszą się dogadać jeszcze oba miasta. Mysłowice zapowiedziały, że mogą wyłożyć 20 proc. wartości inwestycji, pomniejszonej o dotację z RPO. Katowice zdradzają tylko, że rozmowy cały czas trwają.


DTŚ, czyli 1,6 km w ciągu roku
Dwa lata temu zapowiadano, że budowa pierwszego etapu wschodniego odcinka DTŚ-ki, od Katowic do Mysłowic, zakończy się jeszcze w 2013 roku. W 2017 r. natomiast miałyby zakończyć się przygotowania do budowy odcinka sosnowiecko-dąbrowskiego. Pierwsze samochody przejadą tamtędy najwcześniej w 2020 roku. Na jeszcze dalszą przyszłość planowane jest przedłużenie DTŚ od Mysłowic do Jaworzna.

Końca dobiega natomiast budowa średnicówki z Katowic do centrum Zabrza. Pierwsi kierowcy przejadą tędy w kwietniu 2011 roku. Dzięki trasie mieszkańcy Zabrza w kilkanaście minut dojadą do Chorzowa i Katowic.

A do Rudy Śl. i Świętochłowic jeszcze szybciej. Natomiast budowa odcinków od węzła de Gaulle'a do granicy z Gliwicami i połączenia z autostradą A1 ma się rozpocząć dopiero pod koniec roku, a zakończyć na przełomie 2012 i 2013 roku. Od Katowic aż do Gliwic trasa liczyć będzie 41 km. Miała być gotowa już w 2002 i kosztować prawie 100 mld zł przed denominacją (to 10 mln zł dzisiaj).

Statystycznie, powstaje zaledwie 1,6 km DTŚ-ki w ciągu roku. I tak od 25 lat. Pierwszy odcinek to była trasa między ul. Bracką w Katowicach a Rudą Śląską-Chebziem, na granicy ze Świętochłowicami.


Myslalem, ze pojdzie sladem DK79 a tu obok, chyba ze blad
:)
CYTAT
Protokół Nr 3/11 z posiedzenia Komisji Rozwoju i Promocji Miasta w dniu 31 stycznia 2011 roku

(...)
Przewodniczący Komisji – I. Zugaj:
Był taki pomysł, żeby wzdłuż linii kolejowej poprowadzić drogę, czy coś na ten temat może Pan powiedzieć?

Z-ca Naczelnika Wydziału Urbanistyki i Architektury – L. Jakubik:
Drogowa Trasa Średnicowa, jako instytucja buduje od Katowic w stronę Gliwic drogę i ta instytucja zaproponowała mam drogę od Katowic do Dąbrowy, ale u nas zachodziło niebezpieczeństwo, że jadąc wschodnią obwodową z góry będzie to skrót i ten cały transport nam ruszy tu, w związku z tym stwierdziliśmy, że nas interesuje taka droga po dawnych śladach ulic i ewentualnie uzupełnienia w rejonie Mydlic, ale nic więcej, czyli wyrażamy chęć, ale nie mamy na to pieniędzy i w ten sposób to umarło.

Przewodniczący Komisji – I. Zugaj:
Na pewno w perspektywie kilkunastu lat musimy myśleć o odciążeniu górnej osi komunikacyjnej miasta.

Z-ca Naczelnika Wydziału Urbanistyki i Architektury – L. Jakubik:
Tak, ale ona nie musi być jako skrót na Gliwice, może to być lokalnie przemyślane.

Przewodniczący Komisji – I. Zugaj:
Ale tutaj jakaś nitka powinna być przemyślana w tym planie, żeby potem nam to nie utrudniło działań.

Projektant – Pracownia Projektowa Urbanistyki i Architektury – PPUiA – ”ŁAD” –
A. Adamczyk:
Odpowiadając, ten ślad jest wzdłuż torów kolejowych, natomiast są tereny zamknięte tzw. tereny zamknięte na terenach kolejowych i ta zwłoka przy tym planie powodowana była tym, że miasto zaczęło rozmawiać z kolejarzami, ponieważ ma być przebudowywana trasa E-65
i żeby w końcu się zdecydowali, jaki im jest potrzebny korytarz, niech zrobią podział i resztę terenów niech uwolnią spod terenów zamkniętych, bo ustawa o zagospodarowaniu przestrzennym mówi, że ustaleń w planach zagospodarowania przestrzennego nie wprowadza się ustaleń dla kolejowych terenów zamkniętych, znaczy się je, natomiast nie wolno powiedzieć co tam się przewiduje i stąd na rysunku planu są takie różne pozostałości po bocznicy do dawnej Huty Bankowej, mnóstwo nieużytkowanych przez kolej terenów, ale wpisanych w kolejowe tereny zamknięte, tego nie można ruszyć. Dopiero zmiana zeszłoroczna doprowadziła do tego, że można wprowadzać zapisy na kolejowych terenach zamkniętych, ale żeby to wprowadzić, to Rada Miejska powinna podjąć nową uchwałę, anulując starą uchwałę o przystąpieniu do planu i cała procedura zaczyna się od nowa, ale nie wyobrażam sobie uzgodnień z kolejarzami, dlatego miasto się zdecydowało, że zawsze to można zrobić, zawsze można na bazie spec ustawy pociągnąć tą drogę.

(...)
BARES
Załączam jako suplement do tematu.

CYTAT
W ciągu pięciu lat średni ruch dobowy na polskich drogach wzrósł o 22 proc. W tym czasie autostrady i drogi ekspresowe wydłużyły się o 112 proc. – chwali się Generalna Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.


Co pięć lat GDDKiA sprawdza natężenie ruchu na wszystkich drogach krajowych i we wszystkich regionach kraju. Ostatnie, przedstawione wczoraj badania za 2010 rok pokazały, że w skali kraju dobowy ruch zwiększył się o blisko jedną piątą w stosunku do roku 2005. W ubiegłym roku średni ruch dobowy na polskich drogach wynosił 9,9 tys. pojazdów, czyli o 1,6 tys. więcej niż rok wcześniej. 70 proc. tej sumy stanowiły samochody osobowe, a 15 proc. ciężarowe z przyczepami.

Regionem kraju, który bije absolutne rekordy, jeżeli chodzi o liczbę pojazdów poruszających się po drogach, jest województwo śląskie, gdzie średni dobowy ruch przekraczał w ubiegłym roku 18,2 tys. pojazdów.

Najbardziej oblężoną trasą był odcinek S86 między Sosnowcem a Katowicami, który codziennie pokonywały aż 104 tys. aut. Polacy mają coraz więcej samochodów i coraz więcej nimi jeżdżą, ale – zdaniem GDDKiA – infrastruktura ich wyprzedza. – Autostrad i dróg ekspresowych mamy w Polsce 1540 km, podczas gdy w 2005 roku było ich 729 km. Daje to wzrost o 112 proc. – mówi Marcin Hadaj, rzecznik Dyrekcji.

Pewnie, gdybyśmy w 2005 roku mieli 10 km autostrad, a w 2010 „aż” 100 km, to GDDKiA nazwałoby ten 1000-procentowy wzrost skokiem cywilizacyjnym.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna
Zibar
CYTAT
Jesteśmy Metropolią? Jasne, chyba codziennych korków!

2011-09-06, Aktualizacja: 2011-09-06 13:47
Naszemiasto.pl Marcin Nowak

Świetna i najlepsza w Polsce komunikacja, mnóstwo dróg i doskonały system transportowy, ogromna ilość połączeń kolejowych. To nasza Metropolia Silesia? Akurat! Coraz częściej internauci wyszukują w google: Katowice korek, DTŚ wypadek, tunel utrudnienia, gdzie parkować...


(© Marcin Nowak)

Katowice stoją, pełzną, meandrują czy też przegrzewają się. Założę się, że każdy z Nas prawie codziennie tego doświadcza. A jeszcze kilkadziesiąt tysięcy studentów nie powróciło na Śląsk ze swoich rodzinnych stron. Za miesiąc powrócą. Szykujcie się...

- Oj przybyło samochodów na średnicówce w ciągu ostatnich kilku lat. Jak obserwuję to od początku - stwierdził dziś mój redakcyjny kolega, gdy wyjeżdżając z korka na Roździeńskiego z okazji Targów Górnictwa, wpadaliśmy w objęcia korka na DK86 przy sklepie IKEA.

Oczywiście, po otwarciu się DTŚ na Zabrze zapewne trzeba dodać kilka tys. samochodów na dobę więcej. Na razie nie musimy dodawać kolejnych kilku tys. kierowców z Gliwic.Obwieszczenie wojewody sprzed kilku dni, dotyczące ponownego rozpatrzenia oddziaływania na środowisko budowy DTŚ w kierunku zachodnim, de facto wstrzymuje ją o kolejne kilka - kilkanaście miesięcy. O pociągnięciu drogi w kierunku Zagłębia na razie możemy pomarzyć.

Patrząc na to co dzieje się co 2, 3 dni na drogach Konurbacji w godzinach szczytu, czytając codziennie na naszych serwisach internetowych o rekordowych "korkach tu i korkach tam", zastanawiam się - czy nie powinniśmy pomyśleć już teraz nad kolejną bezkolizyjną trasą Wschód - Zachód? Kilka dni temu padł rekord w iście meksykańsko-chińskim stylu. Po kolizji na DTŚ w Katowicach, korek objął… całą DTŚ aż do granicy Rudy Śl. Z Zabrzem. Kilkanaście kilometrów!

Z rozrzewnieniem czytam opinię pana posła W. Saługi, wypowiadającego się na temat przyszłości Metropolii Silesia w kontekście pomysłu stworzenia megapowiatu. Zakładam, że pan poseł, który nie potrafi poprawnie rozszyfrować skrótu GZM (twierdzi, że to Górnośląski Związek Miast) a konurbację śląską ogranicza do 14 miast (de facto zapomniał o kilkunastu kolejnych), nie należy do grupy, która wiedziałaby czym kolejny stwór administracyjny powinien się zajmować w przyszłości. Bo moim zdaniem powinien mądrym, przyszłościowym systemem komunikacyjnym. Nie takim "na teraz". Takim na rok 2020, 2030.

Jeszcze 10 lat temu twierdzono, że "u Was na Śląsku to macie świetne drogi, tyle ich jest". No cóż 10 lat temu akademiki pękały w szwach a studenci ewentualnie zrzucali się na paliwo, dojeżdżając w piątkę maluchem na uczelnię. Dziś ta piątka bije się o jedno miejsce parkingowe swoimi oplami czy innymi toyotami. Internauci na opiniotwórczym forum Skyscrapercity nie pozostawiają suchej nitki - DTŚ ma sporo wad - nie ma tablic z informacjami o wypadku czy korkach na konkretnym kilometrze, propozycji objazdów, każde miasto zarządza tylko swoim odcinkiem drogi. Zimą widać to najlepiej. Wszyscy są bardzo "zadowoleni".

Może warto zastanowić się czy już teraz nie szukać zaskórniaków na jeszcze jedną, alternatywną bezkolizyjną trasę na osi wschód - zachód? Aż prosi się modernizacja starej "czwórki" Gliwice-Zabrze-Bytom-Siemianowice-Czeladź-Będzin-Dąbrowa Górnicza, której wybudowana jeszcze przez Niemcy część, jest skutecznie wykorzystywana do dziś. Bytom kończy budowę szybkiej obwodnicy w śladzie tej trasy. Dzięki temu może 20-30% kierowców, pragnących dostać się z Gliwic i Zabrza do Zagłębia i na odwrót, mogłoby mieć alternatywę inną niż parking sklepu IKEA i osiedlowe drogi Bogucic.

Do tego jednak potrzeba Metropolii z prawdziwego zdarzenia i ludzi, którzy wiedzą, jak walczyć o pieniądze i na co je przeznaczyć. Taki gatunek rzadko występuje w naszej administracyjnej puszczy. Częściej decydują "ci, którzy wiedzą jak walczyć o pieniądze, ale nie wiedzą, na co je przeznaczyć" albo "ci, którzy wiedzą na co je przeznaczyć, ale nie wiedzą jak je wywalczyć". Albo "ci, którzy twierdzą, że śląski odcinek A1 nie jest formą obwodnicy" i każą płacić 4 zł na podróż na lotnisko czy do pracy z Gliwic do Rybnika! Toż to wizje jak w Dubaju!


Pisza o trzeciej alternatywie a DTŚ Wschód odkładana jest w nieskończoność. Właściwie za dwa tygodnie możemy spodziewać się szczytu komunikacyjnego na naszych drogach, zwężenie przy wiadukcie w Sosnowcu już daje popalić, a do tego dojdą na pewno kolejne remonty i przy mrozach ograniczenia na tych mostach nad Brynicą. Moim zdaniem brak alternatywy dla DK86 już niedługo wyjdzie nam bokiem.
bzenek
CYTAT(Zibar @ czw, 22 wrz 2011 - 08:32) *
Pisza o trzeciej alternatywie a DTŚ Wschód odkładana jest w nieskończoność.

Może to i dobrze. DTS Wschód straciła sens zanim powstała. Już teraz zderzenie dwóch skuterów w tunelu pod rondem w Katowicach korkuje całą aglomerację.

Nie warto wprowadzać kolejnej "autostrady" do Katowic. Trzeba myśleć jak Katowice ominąć.
matidg
CYTAT
DTŚ do Mysłowic? Projekt będzie dopiero w grudniu

2012-07-31, Aktualizacja: dzisiaj 06:59

Naszemiasto.pl Monika Chruścińska, MAO

Drogowcy rozpoczęli wczoraj prace na najbardziej zniszczonym odcinku Drogowej Trasy Średnicowej, w rejonie skrzyżowania z ul. Bytomską w Świętochłowicach.

Wymienią tu asfalt. W Zabrzu na trasie praca wre, a jeszcze w sierpniu rozpocząć ma się budowa odcinka średnicówki w Gliwicach.

Tylko DTŚ na wschód nie ma na razie jeszcze nawet na papierze! Jak dowiedzieliśmy się, projekt budowlany połączenia drogi w Katowicach z Obrzeżną Zachodnią w Mysłowicach będzie gotowy do 17 grudnia. Budowa najwcześniej rozpocznie się pod koniec 2014 roku.

Kiedy w latach 70. opracowywano koncepcję budowy DTŚ, nikt jeszcze nie myślał o poprowadzeniu jej do Zagłębia. Wtedy wydawało się, że istniejący tu układ drogowy na długo wystarczy. Minęło jednak ponad 30 lat i w zachodniej części regionu powstała autostrada A4.

Nowych dróg w części wschodniej nie ma, a te, które są, korkują się.

- Obecnie trasa z Katowic na wschód jest najbardziej obciążoną drogą w Polsce - zaznacza prof. Stanisław Krawiec z Wydziału Transportu Politechniki Śląskiej.

Urząd marszałkowski uspokaja: projekt trasy od węzła Lwowska w Katowicach do ulicy Obrzeżnej Zachodniej w Mysłowicach cały czas jest opracowywany.


Odcinek będzie miał ponad 2 km. Początkowo urzędnicy planowali na nim dwa węzły - Janów, którym odbijemy na autostradę A4 i Jasińskiego - do centrum miasta.

- Mieszkańcy Mysłowic postulowali jednak za rezygnacją z węzła Jasińskiego i władze miasta poparły postulat - wyjaśnia Witold Trólka z urzędu marszałkowskiego. Dwa nowe warianty przebiegu trasy będą gotowe w grudniu i do połowy 2013 roku ma je zaopiniować Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach.

Jak mówi Trólka, budowa mogłaby się rozpocząć na przełomie 2014 i 2015 roku. Przedłużoną na wschód DTŚ-ką kierowcy pojechaliby wówczas najwcześniej w 2017 roku.

Warunki są dwa: Katowice i Mysłowice muszą się porozumieć w sprawie partycypacji kosztów budowy, a urząd marszałkowski uzyskać dofinansowanie na realizację inwestycji. Jej wstępny koszt to 162 mln zł. Ile będą musiały wyłożyć miasta?

- Zależy od wysokości dofinansowania - mówi Trólka.

Budowa trwa

W czerwcu rozpoczęła się budowa kolejnych 3 km DTŚ-ki w Zabrzu.

Chodzi o fragment od węzła na de Gaulle'a w centrum do rogatek Gliwic i autostrady A1. Na tym odcinku zaplanowano cztery duże obiekty inżynierskie: tunel drogowy pod DTŚ w ciągu ul. Jaskółczej, most nad potokiem Guido, wiadukt nad koleją wraz z kładką pieszo-rowerową i wiadukt nad średnicówką, który połączy ją z ul. Roosevelta. W Gliwicach budowa odcinka do ul. Kujawskiej rozpocznie się w sierpniu.
szer
DTŚ w Dąbrowie to raczej już tylko czyste sci-fi. I tak nie ma jak jej poprowadzić. Bo niby jak do Dąbrowy by wjechała? Dąbskiego iść nie może, bo w Będzinie zrobili tereny inwestycyjne. Zresztą i u nas w mieście nie ma zbytnio jak jej poprowadzić więc można uznać, że DTŚ nie będzie.
Master
Pamietam artykuły z 2003/4 roku kiedy pisano ze w 2012 bedzie mozna DTS przejechac z Gliwic do DG Gołonoga smile.gif
BARES
CYTAT
Sosnowiec: Środki z UE na drogi i kolebkę polskiej kolei



Rozbudowa sieci dróg oraz rewitalizacja dzielnic - np. uznawanej za jedną z kolebek polskiej kolei dawnej osady kolejowej Maczki - to cele, jakie chciałby realizować samorząd Sosnowca, korzystając z nowych środków Unii Europejskiej.
Jak przekazał PAP prezydent Sosnowca Kazimierz Górski, w nowej unijnej perspektywie jednym z priorytetów tamtejszego samorządu będzie budowa nowych i odbudowa istniejących dróg. Górski przypomniał, że w poprzednim programowaniu miasto i całe Zagłębie Dąbrowskie zostało w tej kwestii pominięte.
"Mamy nadzieję, że teraz to się zmieni. Proszę pamiętać, że przez Sosnowiec przebiega najbardziej uczęszczana droga w Polsce S86, łącząca nasze miasto z Katowicami.Mamy również bardzo popularną drogę DK94, która jest alternatywnym połączeniem z Krakowem dla tych, którzy nie chcą korzystać z autostrady.
Mamy nadzieję, że zostaną zrealizowane obietnice i Drogowa Trasa Średnicowa w końcu dotrze do Zagłębia" - zaznaczył Górski.
Drogowa Trasa Średnicowa jest nazywana kręgosłupem komunikacyjnym aglomeracji śląskiej. Łączy obecnie Katowice z Zabrzem, w ub. roku rozpoczęły się prace nad brakującymi odcinkami w Zabrzu i Gliwicach, które doprowadzą trasę do drogi krajowej nr 88. Od kilku lat samorząd województwa przymierza się też do przedłużenia trasy na wschód, na razie do Mysłowic, z możliwością odnogi w kierunku Sosnowca.


Sosnowiecki samorząd chciałby też pozyskać środki na rewitalizację starych dzielnic miasta. "Udało nam się zrewitalizować prawie wszystkie tereny po dawnych zakładach. Dlatego teraz czas na zmianę starych dzielnic" - powiedział prezydent Górski.
Niedawno zaproponował on spółce PKP SA wspólny unijny projekt. Kolej posiada w Maczkach ok.200 ha gruntów. Projekt miałby się odnosić do założeń ochrony historycznego dziedzictwa kolei i rewitalizacji zdegradowanej dzielnicy.
Jak podkreśla prezydent, Maczki to dzielnica, gdzie narodziła się polska kolej - to właśnie tam podczas powstania styczniowego Polacy po raz pierwszy odbili Rosjanom dworce. Stoi tam również zrujnowana perła kolejowej architektury - dworzec na dawnej granicy Rosji i Austrii.
Leżące od 1975 r. w granicach Sosnowca Maczki rozwinęły się w połowie XIX w. jako osada kolejowa w pobliżu ówczesnego styku granic trzech mocarstw - Austrii, Prus i Rosji. W 1848 r. zbudowano tam ostatnią stację kolei warszawsko-wiedeńskiej po rosyjskiej stronie. Pod koniec XIX w. doprowadzono do niej też odnogę kolei z Dęblina do Dąbrowy Górniczej. Efektowny budynek stacji nazywanej przez lata "Granica" powstał w latach 1839-1848.
Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1918 r., wraz z przesunięciem granic, komunikacyjne znaczenie Maczek osłabło, choć nadal kursowały tamtędy pociągi. Ostatni osobowy zatrzymał się tam w 2009 r. Jednak już wcześniej dworzec - wraz z okolicą - zaczął ulegać degradacji. Przed groźbą bezpowrotnego zniszczenia tej części kolejowego i regionalnego dziedzictwa od lat ostrzegają społecznicy skupieni m.in. w oddziałach PTTK czy Forum Dla Zagłębia Dąbrowskiego.

Sosnowiec chce nadal stawiać na rozwój nowoczesnych technologii (w oparciu o zbudowany w ostatnich latach z unijnych środków Sosnowiecki Park Naukowo-Technologiczny), a także odbudowę historycznych obiektów. Wśród nich jest m.in. budynek po dawnej Szkole Realnej - gmach w stylu neorenesansu północnego, otwarty w 1898 r., który miasto otrzymało właśnie od Uniwersytetu Śląskiego. Obiekt wymaga gruntownego remontu.

Sosnowiec był jednym z dwóch polskich ośrodków - obok Bytomia - badanych w ramach szeroko zakrojonego unijnego projektu badawczego Shrink Smart, poświęconego wyludniającym się miastom. Według autorów raportu, choć oba miasta dotkliwie ucierpiały w efekcie transformacji ostatnich 20 lat, to Sosnowiec jest w nieco lepszej sytuacji.

"W ciągu ostatnich lat, dzięki polityce władz miasta i nowym inwestycjom problem stracił na sile. Nie bez znaczenia jest tu odpowiednie spożytkowanie funduszy przyznanych przez Unię Europejską oraz przynależność do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej" - napisano w raporcie.

Na koniec grudnia ub. roku w niespełna 215-tysięcznym Sosnowcu było 11.555 zarejestrowanych bezrobotnych (stopa bezrobocia 15,1 proc. wobec średniej w regionie 11,1 proc.). Wyższe bezrobocie odnotowano w regionie m.in. w Świętochłowicach (17,8 proc.) i Bytomiu (20 proc.).(PAP)


Górski się przebudził z snu zimowego czy to wpłynie na naszego dobrego gospodarza.

To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.