"Protokół nr 8 / 07 z posiedzenia Komisji Rozwoju Miasta odbytego w dniu 18 kwietnia 2007" - fragment dotyczacy DTŚ:
QUOTE
(...)
1. Modernizacja układów drogowych miasta ze szczególnym uwzględnieniem Drogowej Trasy Średnicowej.
(...)
Ad. 1.
Na początku posiedzenia zabrał głos I Z-ca Prezydenta Miasta Henryk Zaguła, informując zebranych, że jako miasto zostaliśmy zobligowani do zarezerwowania terenu pod budowę Drogowej Trasy Średnicowej.
Do ciekawszych rozwiązań komunikacyjnych będą należały: przejazd bezkolizyjny na drugą stronę miasta przy ul Kościuszki, łącznie z wiaduktem od Centrum i ul. Łańcuckiego, przejazd pod torami oraz węzłami komunikacyjnymi jak np. na wysokości ulic Piłsudskiego, Kościuszki, węzeł Gołonoski a przy Morcinka – bezkolizyjnymi włączeniami, czyli możliwością zjazdu i wjazdu.
Nie jest jeszcze zabezpieczone finansowanie tego zadania. Dotychczas odbywało się ze środków budżetu Państwa. Było różnie adresowane: raz do realizatora DTŚ-SA, a po II etapie reformy administracji publicznej do powiatów leżących na trasie odcinków realizacji DTS – tj. terenów Chorzowa, Rudy Śląskiej, Katowice. Wszystkie miasta z tego rejonu w owym czasie zawarły Porozumienie z Zarządem Województwa Śląskiego, który pełnił rolę koordynatora i w imieniu tychże powiatów był odbiorcą dotacji celowej na realizację DTŚ. W ramach całej umowy z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, który był głównym dawcą ciągów drogi komunikacyjnej, Urząd Marszałkowski za zgodą Rady Sejmiku Województwa Śląskiego i poszczególnych Rad Powiatu podpisał też umowę na kredytowanie tego zadania. Budowa trasy została zakończona na rondzie w Katowicach.
Dalej do wykonania przewidywany jest odcinek, którym można by było dojechać do Mysłowic oraz włączyć się do przyszłej autostrady. I ten odcinek drogi jest finansowany wg powyższych zasad. Jeśli chodzi o naszą gminę Dąbrowa Górnicza oraz gminy Będzin i Sosnowiec zaproponowano nam, aby finansowanie odbywało się z własnych środków.
W związku z powyższym został przygotowany i wystosowany dokument do Premiera RP w tej sprawie z prośbą, by przy tego typu inwestycjach wszyscy byli traktowani tak samo.
Ma nadzieję, że zostanie podjęta pozytywna decyzja.
Według radnego Z. Wróblewskiego czas realizacji DTS jest jeszcze bardzo daleki, ale interesują go naturalne przeszkody, jak np.: przy ulicach Dąbskiego, Konopnickiej, Al. Zagłębia Dąbrowskiego (wysiedlenia, wyburzenia).
Pan Prezydent odpowiedział, że jest to przedsięwzięcie bardzo ważne dla rozwoju miasta, złożone i drogie w realizacji. W związku z tym nie przewiduje przeszkód tego typu, lecz rozwiązania wielu problemów, które się pojawią oraz ochronę przed hałasem tych, którzy pozostaną, co będzie uwzględniane w trakcie negocjacji. Natomiast, jeśli chodzi o organizacyjne przygotowanie tej inwestycji, to po zmianie ustawy w szczególnych warunkach realizacji. Co do tego typu dróg nie będzie problemu, – ponieważ od połowy grudnia ubiegłego roku decyzja lokalizacyjna i środowiskowa na taki przebieg kończy wszystkie sprawy wywłaszczeń - wszystkie procedury i zmiany prawa, na grunt właściciela, na który już została wydana decyzja. Z mocy prawa przestały obowiązywać wszystkie umowy - w tym umowy o najem. Z punktu widzenia logistyki tego zadania jest to znacznie uproszczone. Pozostają jednak problemy, z którymi będziemy musieli się borykać w momencie podjęcia decyzji o realizację. Mamy na razie wstępną lokalizację, przebieg, z którego wyciągamy tzw. pola konfliktów, które są powoli identyfikowane. Gdy otrzymamy dokładną ścieżkę lokalizacyjną, gdy będziemy mogli powiedzieć, których budynków czy nieruchomości to dotknie wtedy będziemy się zajmować
i liczyć, ile należy wybudować mieszkań na zamianę, ile wypłacić odszkodowań. Na razie prowadzony jest proces decyzyjny szczególnie w zakresie finansowania tej inwestycji.
Wiceprzewodniczący K. Woźniczka zapytał, czy prawdą jest, że część gruntu przy wyjeździe z tut. Urzędu przy trasie dwupasmowej należy do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej i że te grunty są przeznaczone do sprzedaży, oraz jakie są zamierzenia finansowe, czy będzie dopłacała nam UNIA oraz czy można określić % udział.
Pan Prezydent o terenach nie był poinformowany. Jeśli chodzi o finansowanie odpowiedział, że decyzja zapadła w kategoriach 100% gminy. Środki unijne są już rozdysponowane na lata 2007-2013. W części są środkami, w których biorą udział poszczególni zarządzający projektami Ministerstwa.
Podobnie jak nasz projekt gospodarki wodno-ściekowej, który został umieszczony na unikatowym wykazie projektów. Są też inne tego typu zadania w zakresie komunikacji, transportu, rozjazdów drogowych, które mają charakter krajowy. Budżet Unii Europejskiej ze środków programu operacyjnego współorganizuje układy komunikacyjne o charakterze krajowym – czyli autostrady i drogi szybkiego ruchu. Jest to jedno miejsce, w którym znajdują się fundusze. Innym rejonem funduszy są to części z 43 miliardów euro Regionalnego Programu Operacyjnego. W województwie śląskim zostały rozdysponowane szczególnie
w infrastrukturze. Jeżeli mówić o szansach zewnętrznego finansowania czy współ finansowania tej inwestycji, to, jeżeli nie będzie realizacji budżetem państwa, myśli, że w następnym okresie budżetowym 2014-2019 tego typu zadania znajdą się w Regionalnym Programie Operacyjnym lub w programach krajowych.
Radny Tomasz Skóra zapytał, co będzie z przedsiębiorstwami, w których kolizje wchodzi ta droga.
Pan Prezydent odpowiedział, że dzisiaj mówimy na razie o proponowanym śladzie, obszarze ogólności. Toczy się identyfikacja ilości miejsc, gdzie pojawią się problemy (jest to obszar rezerwy pod realizację ciągu komunikacyjnego). Ma świadomość, że będą to też obszary przemysłu, czy kwestia dogadania przebiegu, ustalenia strefy a w efekcie, że trzeba będzie zakład przenieść. Pokazał na mapie
i stwierdził, że może się okazać, że np. teren oznaczony kolorem pomarańczowym
z lekkim zapasem może zostać wyłączony z działalności inwestycyjnej. A gdy będziemy mieć już ten plan to będziemy rozmawiać z wszystkimi zainteresowanymi. Na dzień dzisiejszy ma za mało informacji. A co do różnicy między ingerencję w strefę budownictwa mieszkaniowego a strefę przemysłową zwrócił uwagę na fakt, który nie jest brany pod uwagę. W kolejnym miejscu w strefie zabudowy mieszkaniowej przy wyburzeniu 5-6 domów z obu stron trzeba będzie wybudować potężne ekrany akustyczne, bo Ci mieszkańcy, którzy pozostaną muszą mieć zabezpieczony komfort. Czyli koszt tej inwestycji będzie potężny, natomiast w strefie zabudowy przemysłowej zapłacą więcej za przejęcia terenów, ale wtedy nie będą potrzebne ekrany akustyczne. Może się też okazać, że w skrajnym przypadku takie posunięcia będą się bilansować.
Przewodniczący I. Zugaj zadał pytanie w kwestii odciążenia głównej osi komunikacyjnej miasta. Od wielu lat planowane były 1-2 nitki, które częściowo pokryły się z planowanym odcinkiem DTŚ. Ponieważ miasto musi się rozwijać, jest ciekaw, czy będziemy sami robić, czy czekamy na wsparcie finansowe.
Pan Prezydent odpowiedział, że jest to zadanie na poziomie 500 milionów złotych, jeszcze na ten temat będziemy rozmawiać. Jest spokojny, Dąbrowa Górnicza w Centrum jest miastem dość przejezdnym, gorzej jest na obrzeżach. Gdybyśmy chcieli uaktywnić np. obszar Tucznawy, to musimy przyjąć, że będzie się przemieszczać w tym kierunku 5-6 tys. ludzi na dobę. Zabiegamy o to, aby DTŚ została uwzględniona w planach województwa śląskiego. Ale oficjalne stanowisko dopiero będzie. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego
i w studium będzie pokazana, jako rezerwa terenu.
(...)
no wlasnie nie wiadomo ile lat bedziemy czekali na DTŚ a miasto musialo przez to zrezygnowac z tej planowanej "obwodnicy" centrum, ktorej miejsce zajmie DTŚ. Albo naciskac na stworzenie projektu i samemu starac sie o dofinansowanie z Unii i wtedy mzoe dolozy tez cos panstwo. Tak sie wszyscy zestarzejemy a DTŚ ciagle bedzie tylko w planach