CYTAT
NaszeMiasto
Nowa S1 w Dąbrowie Górniczej prawie gotowa! Budują jeszcze wiadukt na węźle Pogoria. Pojawił się asfalt, finał prac blisko. Zobacz zdjęcia
W Dąbrowie Górniczej powstała nowa trasa ekspresowa S1. To ponad 6,5 kilometra równej jak stół trasy z bezkolizyjnymi wjazdami i zjazdami. Kierowcy chwalą sobie tę nowość, ale jadąc tędy wciąż napotykają na węźle Pogoria na utrudnienia w płynnej jeździe. Dlaczego? W ramach dodatkowego zamówienia GDDKiA buduje tu od nowa wiadukt, który jak się okazało nie nadawał się do dalszego użytkowania. Na szczęście prace zmierzają do końca i wkrótce wszystko ma być gotowe.
Nowa S1 w Dąbrowie Górniczej: dodatkowe prace na węźle Pogoria, budują od nowa wiadukt
Dodatkowe prace na węźle Pogoria w dąbrowskiej dzielnicy Ząbkowice mają potrwać jeszcze do końca tego roku. Ta część kontraktu została objęta dodatkowym zamówieniem, bowiem w trakcie całej inwestycji okazało się, że trzeba wyburzyć istniejący wiadukt drogowy w obrębie węzła drogowego Dąbrowa Górnicza Pogoria w ciągu drogi wojewódzkiej DW796, a w jego miejsce wybudować nowy i uzyskać niezbędne pozwolenia na użytkowanie.
W tym miejscu, do czasu zakończenia prac funkcjonuje tymczasowe, owalne rondo wraz z łącznicami węzła komunikującymi ulice Armii Krajowej i św. Antoniego. Tam też zawężono przekroje jezdni do jednego pasa w każdym z kierunków i wprowadzono limit prędkości do 40 km/h.
Obecnie zaawansowanie prac przy budowie wiaduktu przekroczyło już 80 procent, a zaawansowanie finansowe dodatkowego zlecenia jest wyższe niż 70 procent. Ostatnio pojawił się na drodze na wiadukcie asfalt. To pozwala mieć nadzieję, że wszystkie dodatkowe prace zostaną ukończone w terminie, a więc najpóźniej w grudniu tego roku. Wówczas będzie można już bez przeszkód pokonać całkiem nowy odcinek S1 od Podwarpia do węzła Pogoria.
Nowa S1 w Dąbrowie Górniczej zastąpiła dawną DK1
Nowy odcinek S1 na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wybudowała firma Budimex. Umowa na zaprojektowanie i przebudowę DK1 na odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza została podpisana 11 września 2020 r. Kolejnym krokiem było przekazanie placu budowy, które nastąpiło 11 lutego 2021 r. Dla tej inwestycji, 24 stycznia 2023 r., uzyskano zamienną decyzję ZRiD, co umożliwiło pełną realizację robót budowlanych przy utrzymaniu ruchu dwoma pasami ruchu w obu kierunkach.
Początkowo całość prac miała się zakończyć w 2023 roku, ale okazało się, że potrwają jednak dłużej, co ma związek ze wspomnianą odbudową wiaduktu na węźle Pogoria. Teraz prawie wszystko jest już gotowe i kierowcy bez przeszkód mogą poruszać się wszystkimi drogami, także tymi, które skomunikowały nową S1 z dąbrowskimi dzielnicami.
Po przebudowie dotychczasowa DK1 stała się „ekspresówką”. Można będzie nią po ukończeniu wiaduktu przejechać węzłem Pogoria, a już dziś można pokonać ją kładką pieszo-rowerową na ul. Kusocińskiego i Karsów, wiaduktem w rejonie ul. Konstytucji, nowym węzłem Ząbkowice, a także wiaduktami w rejonie ul. Krynicznej i Ujejskiej.
W ramach inwestycji powstał nowy dwujezdniowy odcinek drogi ekspresowej S1 o długości 6,61 km wraz z wybudowanym od podstaw węzłem Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Nowa droga przebiega w śladzie wcześniejszej DK1. Wybudowanych zostało aż 13 obiektów inżynierskich: dwa mosty, cztery wiadukty, dwie kładki dla pieszych oraz siedem przejść dolnych dla zwierząt. Zrealizowane zostały także drogi dojazdowe o łącznej długości około 5,8 km oraz 4,6 km dróg łącznikowych. Przebudowanych zostało 2,3 km istniejących lokalnych dróg.
Dzięki tej ogromnej inwestycji zyskali nie tylko kierowcy, bowiem wraz z budową dróg, powstało ponad 2,2 km ścieżek rowerowych, które znacząco usprawniły komunikację lokalną dla okolicznych mieszkańców. Za ograniczenie hałasu z ruchu komunikacyjnego odpowiada natomiast ponad 3,8 km wybudowanych ekranów akustycznych.
Nowa S1 w Dąbrowie Górniczej: bezpieczeństwo i roboty branżowe
Przybyło także wiele urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. - Zamontowaliśmy m.in. 27 kilometrów barier energochłonnych, 11 tysięcy metrów kwadratowych oznakowania poziomego, ponad 13 km ogrodzeń, w tym blisko 4 km wygrodzeń herpetologicznych dla zwierząt i innych urządzeń bezpieczeństwa ruchu – informuje katowicki oddział GDDKiA.
Doświetlone zostały nowo powstałe węzły i drogi łącznikowe za pomocą blisko 450 latarni, a woda opadowa z nowo powstałej kanalizacji deszczowej znajdzie swoje ujście m.in. w pięciu nowych zbiornikach retencyjnych wyposażonych w dwie przepompownie.
Jak informuje GDDKiA roboty branżowe objęły wykonanie sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej, przebudowę wielkośrednicowych wodociągów miejskich i wody przemysłowej należącej do Huty Katowice, a także przebudowę gazociągów przesyłowych należących do zewnętrznych operatorów. Przebudowano także kolidującą z realizowaną drogą ekspresową linię wysokiego napięcia, sieci teletechniczne oraz elektroenergetyczne.
Trasa S1 na odcinku od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej przebiega po istniejącym śladzie DK1. Docelowo cała droga S1 będzie mieć długość 135 km. Stanie się ona nie tylko ekspresowym połączeniem od autostrady A1 i międzynarodowego lotniska w Pyrzowicach do granicy państwa w Zwardoniu, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym.
- W realizacji jest ponad 40 km nowego przebiegu S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą oraz 8,5 km przygranicznego odcinka Przybędza – Milówka. Jesteśmy też na końcowym etapie opracowywania projektów przebudowy S1 od Dąbrowy Górniczej do Mysłowic - informuje katowicki oddział GDDKiA.
Nowa S1 w Dąbrowie Górniczej: finansowanie inwestycji
Wartość umowy podstawowej na wykonanie robót budowlanych to ponad 282 mln zł. Inwestycja została dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Całkowita wartość projektu to 312 mln 934 tys. 443,19 zł, przy czym dofinansowanie z UE wyniesie 168 mln 399 tys. 881,53 zł.
zdjęcia
https://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/nowa...409/zd/92066755