Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Komunikacja ZTM
Forum Mieszkańców Dąbrowy Górniczej > Dąbrowa Górnicza > Nasze Miasto
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
:)
Łącząc artykuł z PD z wpisem prezydenta MB na fb i jego odp w komentarzach wychodź na to że:

- od 14.01 Dworzec PKP będą obsługiwały tylko linie 16, 79, 242 i nowe M103 i minibusowa 641

- kolejne linie pojawią się pod dworcem w ciągu kilku miesięcy i w sumie ma być ich co najmniej 16 (dobre info!)

- na Limanowskiego być może pozostanie ten tymczasowy przystanek w trochę zmienionej lokalizacji (stawiałbym, że jeśli już to pewnie "na żądanie")

- 604/644 i 716 będą na razie przejeżdżały obok dworca, ale omijały ten przystanek (to dziwne!).
Na obsługę tych linii jest ogłoszony przetarg, a dopiero po nim ma zwiększyć się częstotliwość 604 oraz wydłużenie wszystkich kursów do Gołonoga 716. Nie było mowy o 644 - przeoczenie czy będzie jak bardzo dawno temu jedna linia w obie strony z Łęknic (plus kiedyś gdy tak było na Łęknice jeździł "długi" 182), a nie okrężna? Ta okrężna to akurat bardzo dobre rozwiązanie, a do tego można się od strony Dziewiątego, Trzydziestego i Łęknic przesiąść przy dworcu w Gołonogu na autobusy w stronę HK. Z przetargu chyba teraz nic nie można się dowiedzieć, bo to na wozo/km, a dopiero potem ZTM zleca dokładnie które.
W każdym razie wygląda na to, że PKM Sosnowiec oddaje 604 i 716 i powoli zaczyna się zwijać z DG. Z tym 644 niejasne - albo też odda albo zachowa i wtedy w przeciwne strony bedą różni wykonawcy.

W PKM Sosnowiec od dawna źle się dzieje, a zajezdnię w DG traktują od zawsze jako drugą kategorię. Teraz na pocieszenie chociaż powinno się pojawić w Gołonogu większość z nowych Solarisów hybrydowych (na początku były problemy z odbiorem m.in. nie chciały się ładować).A te braki kierowców to wspólna wina i z powodu organizacji komunikacji w regionie wszystko się rozmywa. A odpowiedzialny jest i zarząd PKM, i władze miast udziałowców, i cała reszta władz miast z ZTM, którzy oszczędzają, a potem się dziwią, gdy kursy wypadają.
Oddadzą linie nie wiadomo komu i nie wiadomo jakimi wynalazkami będą nas wozić. To tego na pewno gorsza obsługa techniczna bez takiego zaplecza, nie wiadomo gdzie oddalona i problemy z podmianami itp itd.
Nie udało się nawet załatwić obsługi T-21. Przez to problemy z 604 i 644. Teraz nie wiadomo kiedy rozstrzygną przetarg i kiedy zajdą zmiany, a może to potrwać bardzo długo, bo już z innymi były problemy. Może nawet szybciej wrócą tramwaje i chociaż przywrócili by dawną częstotlwiość. Teraz co godzinę to mało komu pasuje i szybciej chodzić do centrum na nogach zamiast tyle czekać. Twoje serce przypomina - piechotą zdrowiej biggrin.gif

Zibar
Ciekawe jakie opóźnienia będą miały te linie w czasie popołudniowego szczytu (nie wiem jak rano), bo na razie to na Kościuszki od ronda w centrum do tego ronda za dworcem są solidne korki w obu kierunkach.
:)
^^^
niestety w szczycie jest źle. Dojazd na drugą stronę miasta, do CH Pogoria i OBI, FPŻ i teraz też dla mieszkańców okolic Augustynika jadących od centrum i Będzina. Ciekawe co będzie po otwarciu "obwodnicy". Część może omijać rondo w centrum i ten odcinek. Miasto tu się będzie rozwijało i będzie i tak coraz gorzej. Ja pisałem że widziałbym 2+1 od centrum do Przybylaka i przebudowę tego ronda.

Prezydent MB coś napisał na fb, że 242 od Limanowskiego będzie omijał dworzec, obsługiwał przystanek FPŻ, zawracał na rondzie i dopiero kończył przy dworcu. Pewnie z 79 będzie podobnie, a może ze wszystkimi z tamtego kierunku tu kończącymi.
I to logicznie powinno też oznaczać, że gdy zaczną od dworca to pojadą na rondo w centrum i obsłużą przystanek FPŻ w stronę Łęknic i Korzeńca.

Przejrzałem tamten przetarg i oczywiście z niego nic nie wynika bo nie jest przypisany do linii.Z tego co pamiętam to chyba z naszego rejonu dotyczy autobusów od 11,5 do 15 m (jedna wspólna kategoria więc trudno spodziewać się 15m skoro można 12m). Dawniej 15m mogło zastępować 18m.
Planowane rozpoczęcie świadczenia usług od czerwca, co za bardzo nie dziwi bo zwycięzca musi się do tego przygotować. Problem w tym, że kolejne pół roku z ograniczonymi co godz 604 i 644, a może i się jeszcze przeciągnie jak to z przetargami ehhhh...
Pierwszy rok będzie przejściowy i właściwie będzie tak mogło jeździć jakieś byle co (każdy pojazd wyprodukowany nie wcześniej niż w 2011 roku, spełniający normę emisji spalin nie niższą niż Euro 4, a ich średnia wieku nie przekracza 8 lat), a dopiero po roku ma spełniać wymogi (np. klimatyzacja i wiele innych). Do 3 miesięcy autobusy muszą mieć żółty kolor.


Z dobrych info - 0d 14.01 wraca stara (po przebudowie) lokalizacja przystanków Gołonóg Dworzec PKP.

i:

CYTAT
UM

NOWE NAZWY KILKUDZIESIĘCIU DĄBROWSKICH PRZYSTANKÓW

W połowie stycznia ZTM rozpocznie wymianę tabliczek na kilkudziesięciu dąbrowskich przystankach, które zmienią nazwy. Pierwsza jaskółka już jest: ?Srocza Góra? zastąpiła ?Stację Paliw?.

Do zmian podeszliśmy kompleksowo, analizując nazwy wszystkich przystanków w mieście, porządkując je i ujednolicając. Nowe nazwy precyzyjniej wskazują lokalizacje (dodaliśmy np. nazwy dzielnic i osiedli, a także ulice przy nazwie osiedli), odwołują się do charakterystycznych punktów w pobliżu albo nawiązują do historii miejsca. Ma to pozwolić na lepszą orientację zarówno mieszkańcom, jak i przyjezdnym.

W sumie nowe nazwy zyska 60 z ponad 200 istniejących w mieście przystanków. Dodatkowo część zmieni status ?na żądanie? na przystanek stały.

Zmiany poprzedziły przeprowadzone w marcu zeszłego roku konsultacje z mieszkańcami, a w październiku zatwierdzili je radni. Teraz zmiany wprowadzi w życie Zarząd Transportu Metropolitalnego.

Wspomniana na wstępie ?Srocza Góra? na razie widnieje bowiem jedynie na nowej wiacie zainstalowanej niedawno przy ul. Strzemieszyckiej. W systemie internetowym Zarządu Transportu Metropolitalnego ta i inne nowe nazwy pojawią się 14 stycznia. Wtedy też rozpocznie się ? zaplanowana na około 30 dni ? wymiana tabliczek na wymienionych poniżej przystankach.

NOWE NAZWY i STATUS PRZYSTANKÓW (w nawiasie stara nazwa lub poprzedni status)

Antoniów Konstytucji (Antoniów Autostrada)
Błędów Kościół (Błędów Kościół nż)
Dąbrowa Górnicza Liceum Żeromskiego (Dąbrowa Górnicza Górnicza)
Dąbrowa Górnicza Fabryka Pełna Życia (Dąbrowa Górnicza Pałac Kultury)
Dąbrowa Górnicza Muzeum Sztygarka (Dąbrowa Górnicza Szkoła Górnicza)
Dąbrowa Górnicza Jaworowa (Józef Jaworowa)
Dąbrowa Górnicza Liceum Zamojskiego (Józefów Piekarnia nż)
Gołonóg Aleja Piłsudskiego Szkoła (Gołonóg Szkoła)
Gołonóg Osiedle Spisaka (Gołonóg Hotele)
Gołonóg Centralna Kuchnia (Gołonóg Instal)
Gołonóg Wzgórze Gołonoskie (Gołonóg Kasprzaka)
Gołonóg Liceum Andersa (Gołonóg Liceum)
Gołonóg Wiadukt S1 (Gołonóg Podstacja)
Gołonóg Wiadukt S1 Pętla (Gołonóg Podstacja Pętla)
Grabocin Polna (Grabocin Polna nż)
Kazdębie Brama nż (Kazdębie I nż)
Kazdębie (Kazdębie II nż)
Kazdębie Strefa Ekonomiczna (Kazdębie nż)
Kolonia Piekło Pogoria III (Kolonia Piekło)
Kolonia Piekło Przejazd Kolejowy (Kolonia Piekło Cutiron)
Korzeniec (Korzeniec nż)
Łazy Błędowskie Niegowonicka (Łazy Błędowskie I)
Łazy Błędowskie Remiza (Łazy Błędowskie II)
Łęka Łaskowa Parking (Łęka Otaczarnia)
Łęka Remiza (Łęka Różyckiego)
Łęknice Pogoria III (Łęknice Osiedle)
Łosień Gołonoska Skrzyżowanie (Łosień Gołonoska nż)
Łosień Łaskowa Skrzyżowanie (Łosień Droga do Łęki)
Łosień Poboczna (Łosień Poboczna nż)
Mydlice Ludowa (Osiedle Mydlice)
Mydlice Grynia (Osiedle Mydlice Grynia I)
Mydlice Wolska (Osiedle Mydlice Grynia II)
Mydlice Mireckiego (Osiedle Mydlice Mireckiego)
Mydlice Pętla (Osiedle Mydlice Pętla)
Mydlice Szkoła (Osiedle Mydlice Szkoła)
Mydlice Szpital (Osiedle Mydlice Szpital)
Okradzionów Leśniczówka (Okradzionów Leśniczówka nż)
Okradzionów Cmentarz (Okradzionów Cmentarz nż)
Park Zielona Krzyż Powstańczy (Korzeniec Kopalnia Piasku)
Park Zielona Las ( Korzeniec Park Zielona)
Park Zielona Centrum Sportu (Korzeniec Park Zielona Basen)
Park Zielona Promenada (Korzeniec Rondo)
Pogoria III Graniczna (Korzeniec Pogoria III Graniczna nż)
Pogoria III Plaża (Korzeniec Pogoria III Plaża)
Pogoria I Żeglarska nż (Ząbkowice Pogoria Żeglarska nż)
Pogoria I Droga do Plaży (Ząbkowice Stara Pogoria nż)
Podbuczyny Cmentarz (Podbuczyny nż)
Reden Centrum Administracyjne (Dąbrowa Górnicza Urząd Miejski)
Reden Komenda Policji (Gołonóg Damel)
Sikorka Pomłynie (Sikorka Pomłynie nż)
Sikorka Wilgowa (Sikorka Wilgowa nż)
Staszic Świerkowa nż (Dąbrowa Górnicza Albert nż)
Staszic Katowicka (Dąbrowa Górnicza Katowicka)
Staszic Ziemby (Dąbrowa Górnicza Staszic)
Strzemieszyce Droga do Zakawia (Strzemieszyce Bar)
Strzemieszyce Składowa nż (Strzemieszyce Cegielnia nż)
Strzemieszyce Rybna nż (Strzemieszyce Grabocińska I nż)
Strzemieszyce Grabocińska (Strzemieszyce Grabocińska II nż)
Strzemieszyce DK94 (Strzemieszyce Granica)
Strzemieszyce Jamki (Strzemieszyce Przejazd Kolejowy I)
Strzemieszyce Ordona Przejazd Kolejowy (Strzemieszyce Przejazd Kolejowy II)
Strzemieszyce Narutowicza Przejazd Kolejowy (Strzemieszyce Przejazd Kolejowy III)
Strzemieszyce Wywierzyska (Strzemieszyce Sławkowska)
Strzemieszyce Srocza Góra (Strzemieszyce Stacja Paliw)
Strzemieszyce Puszkina (Strzemieszyce Strem)
Strzemieszyce Taśmociąg nż (Strzemieszyce Strzemieszycka nż)
Tucznawa Smardz (Tucznawa Smardz nż)
Tworzeń Budowlanych (Tworzeń Baza nż)
Tworzeń Wiadukt (Tworzeń Dworzec PKP)
Tworzeń Zaplecze (Tworzeń Polna)
Tworzeń Leśna (Tworzeń Skrzyżowanie nż)
Ujejsce Górka (Ujejsce Górka nż)
Ząbkowice Aleja Zwycięstwa (Ząbkowice Aleja Zwycięstwa nż)
Ząbkowice Rapackiego (Ząbkowice Spółdzielnia)
Ząbkowice Kino Uciecha (Ząbkowice Kino)
Ząbkowice Centrum (Ząbkowice Osiedle Robotnicze)
Ząbkowice Kusocińskiego (Ząbkowice Kusocińskiego nż)
Ząbkowice Las (Ząbkowice Las nż)
Ząbkowice Szosowa (Ząbkowice Szosowa nż)
Ząbkowice Wygiełzów (Ząbkowice Wygiełzów nż)


jak widać wiele też awansuje do zwykłego przystanku z n.ż.
Sebastian22
Gołonóg Liceum Andersa też już widnieje na przystanku, po wymianie na ten metropolitalny, choć jak pisalem wcześniej, była tam całkiem nowa wiata od czasów remontu ul. Tysiąclecia.
mydliczek
dabrowa-gornicza.pl

NOWA METROLINIA W DĄBROWIE GÓRNICZEJ. LINIE 16, 79 I 242 WRACAJĄ DO CENTRUM MIASTA

14 stycznia Dąbrowę Górniczą i Bobrowniki połączy metrolinia M103. Przy tej okazji do centrum miasta wrócą autobusy nr 16, 79 i 242, kursować tam będzie także nowa linia 641. Wszystkie wymienione jako pierwsze wjadą też na nowy przystanek pod dworcem PKP.
To będzie trzecia metrolinia w naszym mieście, po uruchomionej w maju 2021 roku linii M2 i kursującej od listopada linii M109. Pierwsza łączy Dąbrowę Górniczą z Katowicami, druga kursuje do Sławkowa.

Tym razem Zarząd Transportu Metropolitalnego postanowił połączyć Bobrowniki z Dąbrową Górniczą. W naszym mieście M103 kursować będzie niemal po tej samej trasie co linia nr 79, obsługując przystanki: Marianki, Marianki Letnia (nż), Park Zielona Krzyż Powstańczy (nż), Park Zielona Centrum Sportu, Park Zielona Las (nż), Park Zielona Promenada, Korzeniec Zielona, Fabryka Pełna Życia i Dworzec PKP [zobacz także ? nowe nazwy kilkudziesięciu przystanków w Dąbrowie Górniczej].

? Mimo że trasa nowej metrolinii prawie pokrywa się z trasą linii 79, zdecydowaliśmy o pozostawieniu tej drugiej, dzięki czemu mieszkańcy Marianek i Korzeńca zyskają więcej połączeń do i z centrum miasta ? podkreśla prezydent Marcin Bazylak.

Nowa linia z Ratanic do centrum Dąbrowy Górniczej
Szesnaście dodatkowych połączeń do i z centrum mieszkańcy Marianek i Korzeńca oraz Ratanic zyskają w dni robocze dzięki nowej linii minibusowej 641. W weekend liczba kursów wzrośnie do 24 dziennie.

Linia 641 uzupełni ?luki? w rozkładzie linii 242, co jednak istotne, do centrum nowa linia pojedzie nie przez Podłosie i Niepiekło, jak 242, lecz właśnie przez Marianki i Zieloną.

Z parku Zielona zostanie natomiast wycofana linia 716, która nad Pogorię III od 14 stycznia kursować będzie przez centrum miasto z alei Majakowskiego oraz w czterech wybranych kursach z Gołonoga. Docelowo wszystkie kursy 716 nad Pogorię III zaczynać się będą w Gołonogu. Będzie to możliwe od połowy roku, gdy ZTM rozstrzygnie ogłoszony niedawno przetarg na obsługę linii 716.

Pięć linii wjedzie 14 stycznia do centrum przesiadkowego
Wraz z uruchomieniem M103 wszystkie linie, które dziś kończą trasę na ul. Limanowskiego, będą obsługiwać przystanek Fabryka Pełna Życia (dawniej Pałac Kultury) w drodze do i z centrum przesiadkowego przy dworcu PKP.

Wszystkim wspomnianym liniom, a więc 16, 79, 242, 641 i M103 na przystanku przed dworcem dedykowane będzie stanowisko nr 2.

W centrum przesiadkowym trwają jeszcze prace wykończeniowe. W kolejnych miesiącach pod dworzec sukcesywnie kierowane będą kolejne linie. Docelowo pod dworcem zatrzymywać się będą także linie: 28, 55, 116, 140, 182, 604, 612, 637, 690, 928 i M109.
:)
Wreszcie kolejne konkrety, ale i pojawia się jeszcze więcej pytań. Ciekawy jestem nowej siatki połączeń. W stronę Będzina pewnie pojadą nową drogą, ale czy skrócą trasy tych które kończą przy PUP. I co pojedzie przez Poniatowskiego.
Większość z tych linii udanie przepowiedziałem i sam proponowałbym podobnie smile2.gif
To miejsce może stać się też takim hubem (z przesiadkami też i na pociąg) nie tylko dla DG ale i okolicznych miejscowości i dzielnic - M103 z północy, a inne linie z Ksawery (kiedyś DG, a przystanek tylko dla lokalnych KŚ), Warpia, Zagórza, Kazimierza, Sławkowa itp. Z Zagórza w stronę Zawiercia, Częstochowy, Warszawy wygodniej i szybciej z DG niż cofać się do Sosnowca.
Temat o ZTM, ale tym bardziej lepsze dla pozostawienia samochodu, gdzie tu będzie wygodnie, a w Sosnowcu problem. Tu nawet w stronę Katowic korzystniej.
To też ważne w kontekście przyszłej FPŻ. A im więcej pasażerów na stacji to szansa na więcej połączeń.

I chyba to już nie jest pomyłka - kolejny raz pominięty 644. Czyżby koniec linii okrężnych i wróci jak dawniej 604 w obie strony? Wtedy był jeszcze 182 na Łęknice. Pamiętam czasy gdy do przegubowego Ikarusa na 182 w szycie trudno się było dostać i stało opartym o drzwi. Dużo zmieniła budowa szkoły na Łęknicach, a kiedyś tylko do SP16 uczęszczało ponad 1 tyś dzieci. 604 planowany co 20 minut ale krótszym taborem (12 m, chociaż możliwy też 15, ale to nieekonomiczne dla przewoźnika, gdy może krótsze), a teraz na 644 - 15 i 18 m. Jasne, że lepiej krótsze, ale często, ale martwi kto ten przetarg może wygrać i bez takiego zaplecza jak PKM.
Sebastian22
Całkiem niezły zestaw linii. Pytanie co z 716?
:)
^^^
no właśnie to dobre pytanie.
Wiadomo, że teraz ma jeździć z Majakowskiego (kilka kursów z Gołonoga, a za pół roku nowo wyłoniony przewoźnik - wszystkie stamtąd) przez centrum na Pogorię III (skrócone z Zielonej) i cześciej.
Dziwne, że miałby omijać dworzec, jadać obok.
Teraz też dziwne, że pół roku będą czekać i 644 / 604 też będą omijały kilkadziesiąt metrów obok, jakby to były jakieś duże dodatkowe wozokilometry.
Sebastian22
^^ No dziwne to takie trochę, no i co z tymi wiatami - kiedy ma być ten przetarg? Słabo to będzie wyglądało bo mamy okres jaki mamy, pierwsze autobusy już od najbliższej soboty i ludzie będzie tam moknąć.
:)
^^^
no jeśli będzie przetarg to będą mokli na pewno całą zimę, a może też i wiosnę biggrin.gif
To omijanie 716, 644 i 604 to może z tego powodu, że nie chcą na razie jeszcze otwierać kolejnych stanowisk przed dworcem. Tamte linie będą kończyły przy dworcu, a te na pewno będą miały osobne stanowiska i to pewnie 2 - osobno dla przeciwnych kierunków.
604 (likwidacja 644?) jest wymieniana w przyszłości przy dworcu, ale czemu nie ma 716 - to chyba jest błąd. Sami w UM nie raz zachęcali, żeby z innych miast w sezonie albo przy okazji imprez (np. koncert Kult) nie przyjeżdżać swoimi samochodami. Z pociągu naturalnie można by się przesiąść na 716, które przecież obok i tak przejeżdża.

Są szczegóły na stronie ZTM:

CYTAT
Dąbrowa Górnicza ? zmiany w komunikacji w związku z uruchomieniem linii metropolitalnej M103

Dotyczy linii: M103, 16, 79, 242, 243, 641, 716

14 stycznia 2023 r. uruchomiona zostanie linia metropolitalna M103, która:

połączy Dąbrowę Górniczą z Psarami oraz Bobrownikami bez konieczności przesiadek;
będzie pierwszym regularnym połączeniem ww. gmin;
będzie kursowała przez cały tydzień, w dni robocze oraz wolne co 60 min, umożliwiając dojazd i powrót z miejsc pracy.
Trasa linii M103 w kierunku Dobieszowice Skrzyżowanie:

Dąbrowa Górnicza Dworzec PKP 02 ? Dąbrowa Górnicza Fabryka Pełna Życia 01 ? Korzeniec Zielona 01 ? Park Zielona Promenada 01 ? Park Zielona Las 01 ? Park Zielona Centrum Sportu 01 ? Park Zielona Krzyż Powstańczy nż 01 ? Marianki Letnia nż 01 ? Marianki 01 ? Preczów Remiza 03 ? Sarnów Nowa 01 ? Sarnów Główna 04 ? Psary Urząd Gminy 03 ? Psary Remiza 02 ? Strzyżowice Skrzyżowanie 02 ? Góra Siewierska Droga 913 01 ? Pomłynie Spółdzielnia nż 02 ? Pomłynie Leśniczówka nż 02 ? Dobieszowice Skrzyżowanie 02,
Trasa linii M103 w kierunku Dąbrowa Górnicza Dworzec PKP:

Dobieszowice Skrzyżowanie 02 ? Pomłynie Leśniczówka nż 01 ? Pomłynie Spółdzielnia nż 01 ? Strzyżowice Droga 913 01 ? Strzyżowice Skrzyżowanie 01 ? Psary Remiza 01 ? Psary Urząd Gminy 04 ? Sarnów Główna 03 ? Sarnów Nowa 02 ? Preczów Remiza 04 ? Marianki 02 ? Marianki Letnia nż 02 ? Park Zielona Krzyż Powstańczy nż 02 - Park Zielona Centrum Sportu 02 ? Park Zielona Las 02 ? Park Zielona Promenada 02 ? Korzeniec Zielona 02 ? Dąbrowa Górnicza Fabryka Pełna Życia 02 ? Dąbrowa Górnicza Dworzec PKP 02.

14 stycznia 2023 r. wprowadzone zostaną także zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej, polegające na korekcie rozkładów jazdy linii autobusowej 16, 79, 242, 243, 641 i 716:

nowy rozkład jazdy linii 79 zakłada zmiany godzin odjazdów, celem koordynacji z linią M103 oraz skierowanie linii do centrum Dąbrowy Górniczej wraz z obsługą przystanku przy Dworcu PKP,
linie autobusowe 16, 79, 242 i 641 zostają wydłużone do obsługi Dworca PKP w Dąbrowie Górniczej:
trasa linii 16, 79, 242 i 641 w kierunku Dąbrowa Górnicza Dworzec PKP:
(?) ? Dąbrowa Górnicza Konopnickiej 02 ? Dąbrowa Górnicza Fabryka Pełna Życia 02 ? Dąbrowa Górnicza Dworzec PKP 02,

trasa linii 16, 79, 242 i 641 w kierunku Będzina/ Ratanic:
Dąbrowa Górnicza Dworzec PKP 02 ? Dąbrowa Górnicza Fabryka Pełna Życia 01 ? Dąbrowa Górnicza Konopnickiej 01 ? (?),

Nowy rozkład jazdy linii 716 zakłada zmianę trasy przejazdu polegającą na wycofaniu linii z obsługi rejonu Parku Zielona i części dzielnicy Korzeniec. Po zmianie linia 716 kursować będzie na trasie Dąbrowa Górnicza Pogoria III Plaża - Reden Aleja Majakowskiego. W wybranych kursach linia będzie kursowała do przystanku Gołonóg Zajezdnia.
Trasa linii 716 w kierunku Pogoria III Plaża:
Reden Aleja Majakowskiego 01 ? Reden Aleja Majakowskiego 02 ? Reden 02 ? Dąbrowa Górnicza Aleja Róż 02 ? Dąbrowa Górnicza Centrum 01 ? Dąbrowa Górnicza Fabryka Pełna Życia 01 ? Dąbrowa Górnicza Konopnickiej 01 ? Dąbrowa Górnicza Długosza nż 01 ? Dąbrowa Górnicza Łącząca 01 ? Pogoria III Graniczna 01 ? Pogoria III Plaża 01,

Kurs wariantowy rozpoczynający się na przystanku Gołonóg Aleja Piłsudzkiego: Gołonóg Aleja Piłsudskiego 01* ? Gołonóg Dworzec PKP 02* ? Gołonóg Osiedle 02* ? Gołonóg Kosmonautów 02* ? Gołonóg Zakład Energetyczny* ? Reden Aleja Majakowskiego 02 ? (...),

Trasa linii 716 w kierunku Reden Aleja Majakowskiego:
Pogoria III Plaża 01 ? Korzeniec Pogoria III 02 ? Dąbrowa Górnicza Długosza nż 02 ? Dąbrowa Górnicza Konopnickiej 02 ? Dąbrowa Górnicza Fabryka Pełna Życia 02 ? Dąbrowa Górnicza Centrum 02 ? Dąbrowa Górnicza Aleja Róż 01 ? Reden 01 ? Reden Aleja Majakowskiego 01

Kurs wariantowy do Gołonóg Zajezdnia: (?) ? Reden Aleja Majakowskiego 01* ? Gołonóg Zakład Energetyczny 01* ? Gołonóg Kosmonautów 01* ? Gołonóg Osiedle 01* ? Gołonóg Dworzec PKP 01* ? Gołonóg Osiedle Spisaka 01* ? Gołonóg Zajezdnia 01*,

(*) ? oznaczenie kursu wariantowego.

przystanek Dąbrowa Górnicza Limanowskiego 01 i 02 zostaje zawieszony,
przystanek Dąbrowa Górnicza Korzeniec nż 03 i 04 ulega likwidacji,
stanowiska 01 i 02 przystanku Dąbrowa Górnicza Dworzec PKP zostają przeniesione w nową lokalizację, przed dworzec kolejowy.


i mapki dla nowych linii (duże więc lepszy link):

- M103 snf (51).gif https://rj.metropoliaztm.pl/media/uploads/m103_v2.png
- 641 snf (51).gif https://rj.metropoliaztm.pl/media/uploads/641_v4.png

Na szczęście rozwiane obawy z 641 i będzie jeździł przez Konopnickiej (obsługa szkoły z przedszkolem, CSiR i kościoła). SP16 to rejon rozbudowujących się Marianek i Ratanic.

M103 to właściwie nie do Wojkowic ale do Rogoźnika. Ciekawe.

Jest nowy rozkład 16, a inne pewnie pojawią się na stronie ZTM za chwilę. 16 będzie rzadziej ale za to fajnie, w równym takcie co godzinę, co jest przyjazne dla pasażerów i łatwo zapamiętać. Dla DG są nowe linie więc na terenie miasta mniejsza częstotliwość to nie problem. Za to odczuje Będzin, w tym Łagisza, ale tam pewnie w UM przyklasnęli bo lubią oszczędzić na komunikacji.

No i 716 stanie się ważną linią nie tylko dla dojazdu do Pogorii III, szczególnie w przyszłości gdy wszystkie kursy będą do Gołonoga. Dla mnie to się łączy w całość i może będzie tak, że zlikwidują linię 644, a część jej trasy przejmie 716. Tylko w takim przypadku powinno być tak, że już dwukierunkowa 604 z Mydlic przez Dziewiąty nie kończyła czasem już na Łęknicach a np przy dworcu PKP w Gołonogu, gdzie można się przesiąść.
Sebastian22
Linia M103 chyba jednak też będzie linią minibusową z tego wynika:

https://www.metropoliaztm.pl/pl/s/nowa-metr...ry-i-bobrowniki
:)
^^^
taki zamysł chyba był od początku. I dalsze rozdrobnienie - te nowe linie będzie obsługiwało Konsorcjum PKS Gostynin i PKS Tarnobrzeg. Ciekawe co tam puszczą, czy to co na tamtym zdjęciu. Pewnie coś podobnego jak na 242, a to fatalne rozwiązanie jeszcze z czasów KZKGOP. Zwykłe wysokopodłogowe busy. z wóżkiem nie wsiądziesz.
ZTM powinien wymagać np tego rodzaju 8 m:



a pojawiają się już nawet jakieś mniejsze wynalazki 6 m, ale w środku przynajmniej przypominają autobus:








i jeszcze raz info tym razem z UM:

CYTAT
AUTOBUSY WRACAJĄ NA STAŁY PRZYSTANEK PRZY STACJI PKP W GOŁONOGU

Od soboty 14 stycznia autobusy kursujące przez aleję Zagłębia Dąbrowskiego będą się zatrzymywać na przebudowanym przystanku Gołonóg Dworzec PKP.

Powrót autobusów na stały przystanek oznacza likwidację dwóch tymczasowych stanowisk na wysokości firmy Gühring oraz w pobliżu dawnego Uniwersalu.

Nowy przystanek po przebudowie części alei Zagłębia Dąbrowskiego wyróżnia się długością oraz betonową nawierzchnią zatoki.

? Klasyczne perony autobusowe mają 20 metrów długości. Na przystanku Gołonóg Dworzec PKP wydłużyliśmy je do około 80 metrów, by autobusy nie blokowały się wzajemnie ? wyjaśnia Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika Wydziału Inwestycji Drogowych.
Nowe zatoki na co dzień będą służyły dwunastu liniom autobusowym: 55, 140, 237, 604, 637, 638, 644, 656, 690, 814, 903N i M2

Wspomniany beton w zatokach ma zwiększyć wytrzymałość nawierzchni i zabezpieczyć ją w przyszłości przed powstawaniem kolein. ? Chcemy, by betonowe nawierzchnie zatok były już standardem na wszystkich nowych i przebudowywanych przystankach ? dodaje Krzysztof Serafiński.

Ponieważ w pobliżu stacji w Gołonogu wciąż trwa budowa nowego układu komunikacyjnego, formalnie to plac budowy. Wraz z końcem inwestycji, zaplanowanym na połowę 2023 roku, przystanki zostaną jeszcze wyposażone m.in. w podwójne wiaty.
(...)
szer
CYTAT
Mieszkańcy Dąbrowy Górniczej zebrali ponad 750 podpisów. Będzie nowa linia autobusowa do sanktuarium św. Antoniego i cmentarza

Nowa linia autobusowa 654 pojedzie na Wzgórze Gołonoskie w Dąbrowie Górniczej. Potwierdził to podczas czwartkowego (13 stycznia) spotkania z dąbrowianami prezydent miasta Marcin Bazylak. Jest też znana trasa, jaką pojedzie autobus. Przebieg trasy konsultowany będzie teraz z mieszkańcami dzielnicy Gołonóg. To właśnie oni zabiegali o bezpośredni dojazd do sanktuarium św. Antoniego Padewskiego oraz na cmentarz, do których trudno dotrzeć starszym osobom oraz rodzinom z dziećmi, bowiem trzeba się wdrapać na sam szczyt.

(...)

Prezydent przedstawił propozycję. Czeka na uwagi do końca stycznia

Po tym, jak petycja mieszkańców Dąbrowy Górniczej trafiła do władz miasta, ustalona została data spotkania na Wzgórzu Gołonoskim. W czwartek 12 stycznia zjawiło się tam po południu około 20 osób, którym prezydent Dąbrowy Górniczej Marcin Bazylak przedstawił propozycję uruchomienia nowej linii minibusowej o numerze 654.

- Byłaby to linia minibusowa, która kursowałaby na trasie Dąbrowskie Wodociągi – Tworzeń Cmentarz Komunalny, co rozwiązałoby też brak dojazdu do tego cmentarza. Po drodze obsługiwałaby dwa nowe przystanki na Górce Gołonoskiej - Gołonóg Kościół na Wzgórzu i Gołonóg Kościelna – mówił Marcin Bazylak.

- Nie wszystkie kursy wjeżdżałyby jednak na samą górę, pod sanktuarium. To wydłużałoby bowiem sam czas przejazdu, a do tego nie każdy kurs wymaga wjazdu na szczyt. Z pewnością takich kursów byłoby więcej w niedziele, kiedy są msze święte. Trzeba byłoby dopasować godziny ich przyjazdu i odjazdu, tak, aby wszystkim pasowały. W inne dni tygodnia wystarczyłyby może dwa, trzy takie wjazdy. Jestem otwarty na państwa propozycje. Jeśli macie swoje uwagi, przemyślenia, co do lokalizacji przystanków czy też liczby kursów na samo Wzgórze Gołonoskie, przekażcie je do końca stycznia. Wówczas ustalimy szczegóły i będziemy działać – dodał.

Mieszkańcy Dąbrowy Górniczej wstępnie zaakceptowali tę propozycję, bowiem jest dość konkretna. W zamyśle linia 654 nie tylko skomunikowałaby Wzgórze Gołonoskie z przystankiem Gołonóg Osiedle, a więc punktami handlowo-usługowymi, ale i z Urzędem Miejskim, i centrum miasta, a także dworcem PKP.

NaszeMiasto.pl
:)
^^^
wcześniej przeczytałem z fb prezydenta:

CYTAT
(...)
Trasa nowej linii nie jest przypadkowa: zyskaliby także mieszkańcy osiedla w pobliżu siedziby Dąbrowskich Wodociągów, gdzie nie kursuje obecnie żaden autobus. Nowością byłaby także możliwość dojazdu do cmentarza komunalnego w Tworzniu.
(...)


Czyli to byłby ten przystanek Limanowskiego w nowej lokalizacji zamiast już nieczynnego tymczasowego. Niektórzy się dopytywali o możliwość jego zachowania. Tamta lokalizacja to już jednak zupełnie inny temat, bo znaczne oddalenie od siebie.
Gdy tamto przeczytałem i info, że trasa będzie przez Limanowskiego to od razu pomyślałem, że przez Konopnickiej i wiadukt, co byłoby naturalne. Wtedy z bloków na Limanowskiego dzieci miałyby wreszcie dojazd do swojej szkoły - SP16 gdzie jest dość daleko. No chyba, że dalej w trosce o zdrowie dzieci wychodzi się z założenia, że lepiej dalej na nogach biggrin.gif Dawniej był skrót ścieżką przez łąki (za stadionem RKSu do Asnyka. Bardzo dziwna sytuacja, że zamiast trzymać rezerwę i kiedyś przedłużyć Asnyka, zaślepiono ją i ktoś na końcu zbudował sobie dom, odcinając tamtą drogę, uczęszczaną od stu lat i wszystkim komplikując i zamykając dojście.
Potem pojawiła się trasa, w artykule wyżej fragmentami zacytowanym:

CYTAT
(...)
Nowa linia 654 miałaby kursować co około 40 minut. Czas przejazdu całej trasy skalkulowany został na 23 minuty. Z przystanku Tworzeń Cmentarz Komunalny bus jechałby następnie na takie przystanki:

Tworzeń Szkoła
Gołonóg Zajezdnia
Gołonóg Kościelna
Gołonóg Kościół na Wzgórzu
Gołonóg Aleja Piłsudskiego Szkoła
Gołonóg Osiedle
Gołonóg Manhattan
Reden Centrum Administracyjne
Dąbrowa Górnicza Kraszewskiego
Dąbrowa Górnicza Dworzec PKP
Dąbrowa Górnicza Limanowskiego Osiedle
Dąbrowa Górnicza Wodociągi

Trasa powrotna wyglądałaby tak samo.


(...)


I to mnie zaskoczyło. trasa powinna biec przez Konopnickiej i wiadukt.
Na Kraszewskiego też by się coś przydało, bo brakuje tam komunikacji miejskiej, ale jakaś inna linia. Do tego, gdy tamtędy będzie coś jeździło to powinien powstać nowy przystanek w okolicy ronda Konopnickiej/Kolejowa/Poniatowskiego. Można by do niego dojść też tunelem z drugiej strony torów. Byłby też przyszłościowy i obsługiwał "tyły" przyszłej FPŻ.

i jeszcze inne info z tamtego tekstu:
CYTAT
Co do terminu uruchomienia linii, po uzgodnieniu z mieszkańcami trasy, przystanków i częstotliwości, wystąpimy do Zarządu Transportu Metropolitalnego o uruchomienie tej i dwóch innych linii minibusowych. Będzie wymagało to osobnego postępowania przetargowego, co sprawia, że termin oczekiwania na uruchomienie wszystkich linii wyniesie 4-5 miesięcy od momentu ogłoszenia przetargu ? wyjaśnił Piotr Purzyński.


A spotkanie w Gołonogu w tym samym terminie co nieudane TDF (tamtej działalności nawet nie komentuję, im mniej tu polityki to tym lepiej, ale w wielu sprawach następuje tam samozaoranie).


A pierwszego dnia M103 miał jakieś problem z wyświetlaczem - kursował w obie strony jako linia nr "1" i kierunek "Dworzec PKP" nawet bez DG.
Ciekawy jestem jak w tym busie w środku. Może nie jest tak źle i są chyba przystosowane do wózków i mają kawałek niskiej podłogi hmm.

Sebastian22
Slyszalem ze poki co M103 wozi glownie powietrze ale ludzie muszą "odkryć" ją bo nie każdy śledzi każdy ruch ZTMu.
Szkoda że nie zdecydowano się wydłużyć jej do lotniska - wreszcie DG nie byłaby gorsza niż np. Będzin który ma taką linię.
:)
^^^
no nie można tak od razu wyciągać wniosków i nie wiadomo jakie obłożenie na poszczególnych odcinkach. Do tego zaczęło się akurat od ferii. To jest zupełnie nowe połączenie, którego nigdy nie było, dlatego nagle nie przesiądą się pasażerowie z innych podobnych linii. Może minąć dobrych kilka miesięcy, żeby było zauważalnie lepiej. A docelowo to mijają nawet lata np. gdy jest takie stałe pewne połączenie to dopiero wtedy ktoś będzie brał pod uwagę szukanie pracy w DG czy szkołę średnią. Teraz są ludzie z Preczowa, Sarnowa i Psar dojeżdżający do pracy w DG. A kiedyś znałem dojeżdżającego jakoś komunikacją miejską do DG z Bobrownik https://www.youtube.com/watch?v=N4FvOqTdnPI
Po drodze w Psarach powstało też wielkie centrum logistyczne, w pobliżu którego przebiega ta linia. Będzie można też w sezonie dojechać do terenów rekreacyjnych w DG - i to z centrum DG, czy tamtych miejscowości.
Mało kto jedzie całą trasą, a linia będzie też zapewniała wymianę na różnych odcinkach między tamtymi mniejszymi gminami. W tych okolicach Rogoźnika to teraz za wiele nie ma.
Wiadomo, że lepiej byłoby na lotnisko, ale tam też jeszcze brakuje do niego spory kawałek. Na lotnisko będziemy mieli pociągi, ale nie wiadomo jak z częstotliwością i może kosztem obecnych połączeń. KŚ też nie mają jakiegoś zbędnego taboru. Więc taka linia autobusowa by się i tak chyba przydała.
Od końca trasy w sumie już blisko też do Piekar i może to tam powinni wydłużyć. Nie znaczy, że znalazłoby się wielu chętnych na takie podróże DG - Piekary, ale zapewniłoby więcej pasażerów po zachodniej stronie trasy.
Koszty dla minibusa są dużo niższe niż autobusu. Może nie będzie tak źle. Do tego w DG teraz możliwe przesiadki na pociąg dla tamtych gmin, nie tylko codzienne ale też i okazjonalne dalekobieżne.

Tymczasem potwierdzenie zapowiedzi:

CYTAT
UM

NOWE PRZEGUBOWE AUTOBUSY BĘDĄ OBSŁUGIWAĆ LINIĘ 808

Do zajezdni w Gołonogu trafiło aż 11 z 16 nowych autobusów hybrydowych zamówionych przez PKM Sosnowiec w fabryce Solarisa. Nowe pojazdy będą obsługiwać m.in. popularną linię 808. To nie koniec dobrych wiadomości, bo PKM przygotowuje już wymianę taboru na liniach 603 i 606.

Do dąbrowskiej zajezdni trafiło sześć pojazdów 12-metrowych i pięć 18-metrowych.

? Wszystkie przeguby zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami zostaną skierowane do obsługi linii nr 808 ? mówi Piotr Drabek, dyrektor ds. technicznych w PKM Sosnowiec.

To oznacza, że linia 808 ? uzupełniona o trzy zakupione nieco wcześniej przegubowe MAN-y ? będzie obsługiwana przez najnowocześniejsze pojazdy w taborze PKM-u Sosnowiec.

Pozostałe nabytki ? razem z dwoma pojazdami 12-metrowymi i trzema 18-metrowymi, która stacjonują w Sosnowcu Zagórzu ? obsługiwać będą linie 16, 35, 800 i 817.

Nowe pojazdy wyposażone są w: klimatyzację, Wi-Fi, ładowarki USB, elektroniczne tablice informacyjne i zapowiedzi głosowe oraz automatyczny system gaszenia pożaru, a także kamery monitoringu obserwujące wnętrza, drogę przed i za oraz bok pojazdów.

Zgodnie z zapowiedziami, we wnętrzu pojazdu uwagę zwraca inna, bo czerwona tapicerka na siedzeniach dla osób z niepełnosprawnościami i rodziców z dziećmi.

Na zakup 16 hybrydowych autobusów PKM Sosnowiec otrzymał prawie 30 mln zł dofinansowania z Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.

To nie koniec dobrych wiadomości. PKM Sosnowiec ogłasza właśnie kolejny przetarg na zakup sześciu 12-metrowych autobusów hybrydowych. Wszystkie trafią do zajezdni w Gołonogu i będą obsługiwać m.in. linie 603 i 606. Na ten etap projektu ?Czyste niebo nad Zagłębiem? PKM pozyskał 4 mln zł dofinansowania.


zdjęcia snf (51).gif https://www.dabrowa-gornicza.pl/aktualnosci...iwac-linie-808/

Nareszcie Gołonóg troszkę nadrobi do Zagórza. Do tej pory fatalnie traktowane, jako druga kategoria.
Kiedyś chyba 16 obsługiwała jeszcze zajezdnia w Będzinie. Po jej likwidacji linię przydzielono do Zagórza, chociaż łączy Będzin z DG i tak już zostało.
:)
Wyświetlacze w minibusach mieszczą maksymalnie 3 znaki na numer linii i jeżdżą teraz jako "M10"... To już chyba lepiej samo 103 bez M. Słabe to.

Z wypowiedzi prezydenta MB na fb w sprawie M109:

CYTAT
(...)
ZTM wybrał w zeszłym roku nowego przewoźnika na M109. Umowa zacznie obowiązywać w połowie tego roku, wtedy też na linii pojawią się nowe autobusy


CYTAT
(...)
M109 planujemy skierować pod dworzec aleją Poniatowskiego i ulicą Kolejową, ale zrobimy to dopiero po planowanej przebudowie Poniatowskiego(...)


CYTAT
(...)
Mydlice pozostaną przystankiem końcowym dla M109(...)
karola23
A mi się nawet podobają te nowe autobusy i tramwaje smile2.gif
:)
to jest ten przetarg, który dotyczy też DG.

CYTAT
DZ

Zarząd Transportu Metropolitalnego wybiera wykonawców obsługi połączeń autobusowych za ponad 300 mln zł

Zarząd Transportu Metropolitalnego wybiera wykonawców, którzy przez osiem lat blisko 40 autobusami obsłużą 17 linii przebiegających przez 16 miejscowości Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. W przetargu o wartości ok. 300 mln zł ZTM dostał cztery oferty.

To był jeden z największych przetargów w kraju

Ogłaszając przetarg w grudniu ub. roku ZTM akcentował, że to jedno z największych postępowań tego typu w kraju. Podzielono je na dwie części (obszary). Jak wynika z informacji na platformie zamówień Zarządu, w każdym z nich wpłynęły dwie oferty.

W pierwszej części, na sfinansowanie której ZTM przeznaczył 178,5 mln zł brutto, oferty złożyły konsorcja firm Lazar i PKS Południe (prawie 180 mln zł brutto) oraz PKS w Gostyninie i PKS w Tarnobrzegu (200,3 mln zł brutto). W drugiej części zamówienia - z budżetem niespełna 103,5 mln zł brutto - oferty złożyły firmy Kłosok (91,9 mln zł brutto) oraz Pawelec (89 mln zł brutto).

Zarząd szeroko informował o postępowaniu, zapraszając do składania ofert długoletniej współpracy przewoźników z Polski i spoza kraju.

Transport w ramach metropolii organizuje ZTM

Organizacja transportu publicznego to zadanie własne miast i gmin, w obrębie GZM przekazane przez samorządy członkowskie zrzeszającej je Metropolii. Utrzymywane jest ze składki zmiennej, opłacanej co roku przez gminy oraz z biletów.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia organizuje komunikację miejską poprzez swoją jednostkę budżetową - Zarząd Transportu Metropolitalnego. To jeden z największych organizatorów transportu zbiorowego w Polsce. Na ulice 41 miast i gmin Metropolii oraz 15 kolejnych z nią sąsiadujących wysyła 1,5 tys. autobusów, tramwajów i trolejbusów. Wszystkie te pojazdy, należące do kilkudziesięciu operatorów, obsługują ok. 450 linii i zatrzymują się na ok. 7 tys. przystanków.

W 2021 r. Metropolia objęła udziały największych tamtejszych operatorów komunikacji miejskiej, należących do samorządów miast Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej w Gliwicach, Katowicach, Sosnowcu i Tychach. Dzięki temu, podobnie jak w przypadku należącego w całości do Metropolii PKM Świerklaniec, spółki te dostają zlecenia w formule in-house, z pominięciem przetargów.

Poszerzają siatkę połączeń autobusowych w regionie

Pod kątem dotychczasowych pozostałych, prywatnych przewoźników, ogłaszane są postępowania, które m.in. mają pozwalać rozszerzać siatkę połączeń i uruchamiać kolejne tzw. linie metropolitalne. Są to linie finansowane bezpośrednio przez GZM, które mają uzupełniać ofertę transportową w regionie przed docelowym rozwojem sieci Kolei Metropolitalnej.

W ub. roku ZTM ogłaszał już takie przetargi, w większości rozstrzygnięte w częściach. Obecne postępowanie objęło co najmniej 25 mln wozokilometrów, do realizacji których potrzebnych będzie prawie 40 autobusów. Orientacyjną wartość zamówienia oszacowano na 308 mln zł. Dzięki podpisanym kontraktom zapewnione mają zostać połączenia na 17 liniach w 16 miejscowościach.

Zamawiana praca przewozowa ma być wykonywana m.in. w Chorzowie, Dąbrowie Górniczej, Gliwicach, Katowicach, Mikołowie, Mysłowicach, Orzeszu, Rudzińcu, Siemianowicach Śląskich, Sosnowcu, Świętochłowicach, Tychach, Wyrach oraz Zabrzu.

Przetarg obejmuje m.in. dwie nowe linie metropolitalne: M12, której trasa ma biec od Katowic przez Mikołów i Łaziska Górne do Wyr oraz M13, która ma łączyć Katowice i Mysłowice ze strefą ekonomiczną w Sosnowcu.

Przetarg ma też zabezpieczyć pulę pracy przewozowej na zaplanowane w tym roku zmiany w układzie połączeń ? tak na Śląsku, jak i w Zagłębiu. Kontrakty mają obowiązywać od 1 czerwca 2023 r. przez osiem lat. Przetarg zakłada prawo opcji ? zwiększenie łącznej pracy przewozowej.

Jako jeden z powodów ogłoszenia przetargu przedstawiciele ZTM wskazywali wolę odciążenia gminnych przedsiębiorstw komunikacji miejskiej - z racji ich trudnej sytuacji kadrowej w grupie zawodowej kierowców.

Aktualne przetargi ZTM uwzględniają poprawę standardów w komunikacji miejskiej. Nowe umowy przewozowe zobowiązują przewoźników do stopniowego upowszechniania w pojazdach m.in. monitoringu, klimatyzacji, WiFi, odpowiedniego oświetlenia i informacji pasażerskiej, alkoblokad czy urządzeń przytrzymujących rowery oraz wózki inwalidzkie i dziecięce.(PAP)

autor: Mateusz Babak


Nie wiem czy można być optymistą. Część już znana w regionie z marnej strony. I do tego znowu kolejne egzotyczne PKSy. Chyba że może jakieś kombinacje. Taki PKS zapewni tabor, a np porozumie się z jakaś lokalną na obsługę. Coraz większe rozdrobnienie.
W każdym razie nie mają zaplecza, takiego jako PKM, szybkiej możliwości reakcji, odległości od bazy, podmiany itp.
Jedyny plus to to, że ZTM wymusi poprawę standardu taboru, ale mogą pojawić się jakieś dziwne wynalazki, które to spełnią.
Ciekawe jak to skalkulowali i czy zaproponują kierowcom lepsze stawki niż PKM. Może się też okazać, że kierowcy z PKM w takim przypadku będą do nich uciekali. I w ten sposób obsługa i jakość się tylko pogorszy, a w PKM jeszcze gorsze problemy zamiast zwiększyć od razu stawki dla własnych PKM.
Sebastian22
^^ masakra...to by musiała wygrać firma pokroju ITS Michalczewski która obsługuje ZTM Warszawa by to miało sens, tak to znów jesteśmy skazani na "busiarstwo wszelakiej maści"
pasqudek
Dodatkowo nie wiem za co płacą kierowcom w PKM Gołonóg skoro M2 w stronę Katowic potrafi spóźniać się. I to mimo braku korków, złej pogody, itp.
:)
^^^
a może korki na Roździeńskiego w Katowicach?


CYTAT(Sebastian22 @ pon, 30 sty 2023 - 19:04) *
^^ masakra...to by musiała wygrać firma pokroju ITS Michalczewski która obsługuje ZTM Warszawa by to miało sens, tak to znów jesteśmy skazani na "busiarstwo wszelakiej maści"


Zaczęło się chyba od upadku PKM w Bytomiu i tamtych terenów. U nas dotyczyło do tej pory bardziej linii peryferyjnych, a nie typowo miejskich. Tymczasem teraz już mają im oddać nawet 604...
pasqudek
To niech z zajezdni puszczą wolny autobus. A tamten będzie mieć przerwę
:)
CYTAT
DZ / nasze miasto

Dąbrowianie niezadowoleni z nowych linii autobusowych i rozkładów jazdy. Zapowiadają blokady dróg

W Dąbrowie Górniczej jeździ od ubiegłego roku kilka nowych linii autobusowych, jednocześnie zlikwidowane zostały dotychczasowe „numery”, do których tras przyzwyczaili się mieszkańcy. Zmian było tak wiele i tak istotnych, że mieszkańcy wyrazili swój zdecydowany sprzeciw, w rezultacie czego miasto wycofało się z części zmian, przepraszając za komunikacyjny chaos. Okazuje się jednak, że mieszkańcy, w szczególności tak zwanych zielonych dzielnic, oddalonych od śródmieścia, nadal napotykają codziennie na wiele problemów w podróżowaniu. Boją się też kolejnych zmian. Czy słusznie?
Skala zmian komunikacyjnych w Dąbrowie Górniczej była faktycznie duża, a jeśli do tego dołączyć brak tramwajów w całym mieście, które czekają na zakończenie ogromnej inwestycji – wymiany całego torowiska na długości 5 kilometrów – to też mieszkańcy odczuwają do dziś, że nie wszystko działa tak, jak ich zdaniem powinno. Problemy zaczęły się we wrześniu 2022 roku, kiedy pojawiły się trzy nowe linie autobusowe, które miały umożliwić mieszkańcom tzw. zielonych dzielnic sprawną komunikację z sąsiednimi dzielnicami oraz centrum miasta. Pierwsze dni funkcjonowania nowych linii o numerach 612, 638 i 656 pokazały jednak zdaniem sporej grupy dąbrowian, że nowy rozkład jazdy wymaga dodatkowych korekt. Narzekali także na obsługę kilku przystanków, a w zasadzie jej brak, co sprawiło, że mają teraz dłuższą drogę do autobusu niż było to wcześniej. Korekty i poprawki zostały częściowo uwzględnione, ale nie rozwiązało to zdaniem dąbrowian wszystkich problemów.

W Ząbkowicach potrzebny większy tabor, wszyscy żałują linii 175

- Te zmiany nie wyszły nam na dobre. Zlikwidowany został autobus linii 175, który pasował wszystkim. Zastąpiony został liniami 140, 637, 638, 84, ale to tylko skomplikowało podróżowanie. Linia 84 jedzie tylko do byłej Huty Katowice. Zostały nam tylko trzy autobusy jadące do centrum Dąbrowy Górniczej, a w weekendy nie ma praktycznie jak dostać się tam po godzinie 20. Do tego linie 140, 637 jeżdżą znacznie rzadziej – mówi Marta Rozińska, mieszkanka dzielnicy Ząbkowice.

Ząbkowiczanie podkreślają też, że autobusy w godzinach szczytu komunikacyjnego są zbyt mocno przeładowane pasażerami. Panuje w nich ich zdaniem ścisk i tłok.

- Na wakacje można zawiesić jakieś kursy czy linię, ale nie wtedy, kiedy ludzie jadą do pracy i szkoły. Zależy nam też na tym, żeby częściej jeździł autobus w weekend, chociaż jeden. No i słyszeliśmy, że w maju ma zostać zlikwidowana linia 140. Wtedy to już nie wiem, jak będziemy komunikować się ze światem – dodaje ząbkowiczanka.

Co na to miasto? - Nie planujemy ponownego uruchomienia linii 175. Łącząc linie 635 i 175 udało się wprowadzić w Ząbkowicach 20-minutową częstotliwość kursowania tej linii w godzinach szczytu. Dodatkowo uruchamiając linię 656, skierowaliśmy ją do centrum Ząbkowic. Ta linia, jadąca kilka minut dłużej niż 638, także jest alternatywą dla osób jadących z Ząbkowic do centrum Dąbrowy Górniczej – tłumaczy Piotr Purzyński z Biura Prasowego w dąbrowskim Urzędzie Miejskim.

Jak dodaje, miasto wciąż oczekuje też na uruchomienie linii 639, które ma kursować z Ujejsca przez Osiedle Młodych Hutników i centrum Ząbkowic do byłej Huty Katowice. Na prośbę mieszkańców rozkład tej linii został dostosowany do godzin pracy w hucie, a także w zakładach wzdłuż ul. Roździeńskiego. Linia 639 ma zastąpić linię 275 i kursować także w weekendy.

- Z przekazanych nam informacji PKM Sosnowiec nie ma na razie kierowców do zapewnienia obsługi tej linii w weekendy. Nie zamierzamy natomiast likwidować linii nr 140, a jedynie zmienić numerację na 640. Pod koniec zeszłego roku na nasz wniosek ZTM ogłosił przetarg na obsługę linii 140/640. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, nowa umowa ma obowiązywać od 1 czerwca i pozwoli nam zwiększyć częstotliwość kursowania tej linii w dni robocze do 40 minut – wyjaśnia Piotr Purzyński.
Przy tej okazji miasto zamierza wprowadzić drobną korektę trasy: zamiast wzdłuż linii tramwajowej, z przystanku Gołonóg Osiedle autobusy linii 640 pojadą ulicą Prusa, Aleją Zagłębia Dąbrowskiego, obok urzędu miejskiego przy Granicznej i dalej od Damelu pod dworzec PKP.

A co z autobusami przegubowymi? - Nie trafiła do nas żadna petycja, w prawdziwym rozumieniu tego słowa, w sprawie zwiększenia rozmiaru taboru na liniach jadących przez Ząbkowicach. Niemniej jednak już w zeszłym roku – przy okazji akceptacji propozycji ZTM-u, by dodatkowy autobus przegubowy skierować na linię 27 - zawnioskowaliśmy o skierowanie do obsługi linii 638 szóstego autobusu przegubowego. Na razie wniosek nie został zrealizowany: obecnie linię 638 obsługuje pięć autobusów długich i dwa krótkie – mówi Piotr Purzyński.

Łosień i Strzemieszyce Wielkie też czekają na dobrą zmianę. A jak nie – to będą blokować drogi

Na dalsze zmiany, które usprawnią mieszkańcom dojazd do pracy, szkoły, szpitala czekają też mieszkańcy innych dzielnic, oddalonych od śródmieścia. Z wprowadzonych w ubiegłym roku nowości nie są zadowoleni też mieszkańcy m.in. Łośnia i Strzemieszyc.

- Jedynym autobusem, którym możemy bezpośrednio dojechać do śródmieścia czy osiedla Mydlice i szpitala jest linia 84. Jedzie się jednak długo, ale dobrze, że i ta trasa nie została skrócona np. do huty. Na przesiadkę, pod wspomnianą hutę, mamy bowiem tylko linie 606 i 603, ale jeżdżą za rzadko. Nie mamy jak dojechać do urzędu pracy, firm, Huty Bankowej. Kiedyś jechało się 35 minut, dziś jazda autobusem z przesiadkami zajmuje 1,5 do 2 godzin w jedną stronę. I tak codziennie 4 godziny w autobusie. Przecież to nie jest normalne w takim mieście, jak Dąbrowa Górnicza – podkreśla pani Małgorzata, mieszkanka Łośnia.

Jak dodaje w Łośniu nie są też obsługiwane przez autobusy wszystkie przystanki, a tylko część z 12. Tak jest np. w przypadku linii 612. To sprawia, że mieszkańcy dzielnicy czasem muszą na piechotę przejść 2,5 kilometra, by dostać się przy braku autobusu do sklepu, szkoły, biblioteki.

- Chodzi nam o to, żeby autobusy, może choć co drugi kurs, jechały przez Łękę i ul. Ząbkowicką oraz by jeździły regularnie przez Łaskową i Gołonoską. Teraz jesteśmy odcięci od świata. 612 przez ul. Ząbkowicką nie jedzie wcale, a linia 606 jeździ co 1,5 godziny w weekend. I to tylko do huty na przesiadkę. Przez 40 lat jeździły autobusy według starego rozkładu i było dobrze, a teraz wszystko się posypało – podkreśla mieszkanka Łośnia.

Podobnego zdania jest Krystyna Cieplińska ze Strzemieszyc Małych, która mieszka tutaj już 67 lat. Jak przyznaje zmiany na linii 84 zostały zawieszone warunkowo, a to jedyny autobus, który łączy kilka dzielnic z centrum miasta, od Pogorii I i Ząbkowic, przez Łosień, Strzemieszyce, Sulno aż do centrum i szpitala na Mydlicach.

- Jeśli coś złego stanie się z linią 84, będzie zmieniona, tak, że już w ogóle będziemy odcięci od centrum i szpitala, wówczas zablokujemy lokalne drogi, w tym ulicę Koksowniczą – zapowiada mieszkanka Strzemieszyc Małych.

Problemem dla mieszkańców tzw. zielonych dzielnic, w tym Strzemieszyc Małych, są też wspomniane przesiadki, które są uciążliwe szczególnie zimą, kiedy pogoda często daje się mocno wszystkim we znaki. Autobusy są opóźnione, wiele kursów wypada z rozkładu.

- Ludzie maja problemy z dojazdem do pracy, szkoły. Do ulicy Stacyjnej jakoś dojedziemy, ale tam trzeba czekać, żeby kolejny autobus zawiózł nas pod hutę.
To samo tyczy się sprawnego dojazdu do szpitala. W centrum muszę na trzeci autobus się przesiadać. To się mija z celem. Autobus linii 984 jeździ tylko cztery razy na dobę, nie jeździ w weekendy. Linia 612 jeździ z kolei co dwie godziny, a dwie minuty za nią jedzie linia 84. Potem znów jest duża przerwa – podkreśla przyznaje Krystyna Cieplińska.

Władze lokalne zapowiadają tymczasem, że w przypadku Strzemieszyc docelowe zmiany w transporcie publicznym zostaną wprowadzone po przedstawieniu ich oczekiwań.

- W grudniu zeszłego roku obiecaliśmy mieszkańcom Strzemieszyc Małych i Wielkich, przygotowanie zmian, które poprawią komunikację w dzielnicy. Czekamy wciąż jednak na uwagi i wnioski, które obiecał zebrać od mieszkańców radny Jerzy Reszke. Przygotowaliśmy też już wstępną propozycję zmian nie tylko dla Strzemieszyc Małych, ale i Zakawia, którą wkrótce przedstawimy mieszkańcom. Analizujemy także finansowe skutki zwiększenia liczby połączeń na linii 49, o co występują mieszkańcy – tłumaczy Piotr Purzyński.

Zmiany, które miasto planuje w tym roku, poza wspomnianym uruchomieniem linii 654 i zwiększeniem częstotliwości na linii 140/640, dotyczą m.in. połączenia Tucznawy z byłą Hutą Katowice. Wnioskują o to mieszkańcy, wskazując jako docelowy kierunek Poliklinikę Dąbrowską Prinn.

Usłyszeliśmy też, że właśnie na wniosek mieszkańców na ul. Ząbkowicką skierowanych zostało w dni robocze 14 kursów (po 7 w każdym kierunku), które zapewniają m.in. dojazd do Zagłębiowskiego Centrum Onkologii. Jeśli wpłynie do miasta taki wniosek od mieszkańców, to skierowane na ulicę Ząbkowicką będą te same kursy linii 612 także w weekendy.

- W połowie roku planujemy też uruchomienie kursów z Mydlic i centrum miasta do zakładów przy ul. Roździeńskiego oraz Strefy Ekonomicznej w Tucznawie. Taką relację uwzględnia m.in. ogłoszony w grudniu przez ZTM przetarg. Wtedy też linia 604 ma zacząć kursować co 20 minut – zapowiada Piotr Purzyński.

Mieszkańcy zastanawiają się także, czego mogą spodziewać się w najbliższych miesiącach? Czy będą kolejne zmiany w kursowaniu autobusów?

- Nie planujemy w najbliższych trzech miesiącach zmian w funkcjonowaniu komunikacji autobusowej. Zamierzamy natomiast w marcu wyznaczyć przystanki na Górce Gołonoskiej, które będzie obsługiwała nowa linia minibusowa 654, relacji Dąbrowskie Wodociągi – Tworzeń Cmentarz Komunalny. Z końcem marca wystąpimy do ZTM-u z wnioskiem o uruchomienie tej linii. Na razie wciąż czekamy na uwagi mieszkańców do przedstawionego w styczniu rozkładu jazdy – zapowiada Piotr Purzyński.


No niezły koncert życzeń. Jeśli to konieczne to trzeba po zmianach zrobić jeszcze jakieś poprawki, no ale bez przesady. Wielu nie rozumie roli zbiorowej komunikacji publicznej. Chcieliby mieć bezpośrednio co chwilę spod domu do miejsca docelowego. Coś się pomieszało z taxi.
Wszyscy narzekali na KZKGOP, że z dużych miast najgorzej w kraju. Gdy próbuje się coś zmienić (zmiana tras i dostęp dla tych którzy do tej pory nie mieli w pobliżu komunikacji miejskiej i zwiększanie częstotliwości kosztem przesiadek), to teraz nagle chwalą, że wcześniej było super.
Do tego przy różnych okazjach mieszkańcy peryferiów mają jakieś wygórowane oczekiwania. Wiecznie wydaje im się, że są na każdym kroku poszkodowani. Są zalety ale i wady takiego zamieszkiwania, a chcieliby mieć spokój, a mimo to wszystkie zalety mieszkania w centrum. Jeśli nie należeliby do DG to mieliby się znacznie gorzej, a chyba nie zdają sobie z tego sprawy. Takie rozproszenie do ogromne obciążenie dla miasta i to właściwe "centralne miasto" ich utrzymuje, a nie odwrotnie. Nie tylko komunikacja miejska, ale utrzymanie dróg, sieci, szkół, odbiór odpadów itp. Są obciążeniem, ale tego widać wielu nie rozumie. Wydaje im się, że to oni utzrymują centrum ze swoich mega podatków.
Komedia biggrin.gif

Dziwi, że w najbliższych 3 miesiącach nie będzie zmian. Przecież w przyszłym miesiącu kończą inwestycję CP przez dworcem w centrum. To kiedy tamte wcześniej zapowiadane zmiany?
luket
Jeden bezpośredni autobus do centrum z każdej dzielnicy to nie jest wygórowane żądanie. Absurdalne skrócenie 84 do Strzemieszyc pozbawiało bezpośredniego dojazdu do centrum trzech dzielnic. Niestety, ale ludzie starsi nie będą jeździć z przesiadkami, gdy one nie będą skomunikowane, a dobrze wiesz jak skomunikowania u nas wyglądają. Ludzie nie jeżdżą autobusami dla przyjemności, tylko muszą dojeżdżać do szkół i pracy.

Łosień jeszcze dodatkowo dostał po głowie, bo już jakiś czas temu wycięto 603 i 606, które jeździło do centrum, a zamiast tego jest 612, do którego ma blisko jakieś 1/4 mieszkańców dzielnicy. Te 2,5 km na przystanek to nie jest przesada. Zmiany dotyczące tych dzielnic wymyślał chyba ktoś, kto nigdy nie spojrzał na mapę tej części Dąbrowy.
Rokko31
Ja proponuje przy każdym domu w Strzemieszycach przystanek autobusowy ba nawet tramwajowy tak żeby każda babka miała do przystanku góra 3 metry a jak nie to będzie blokada dróg i torów kolejowych laugh.gif
pasqudek
A propos komunikacji. Nie wiem czy mnie wzrok nie myli. Ale tuż przy skręcie do C.H. Pogoria widać krzywo położone tory.
Sebastian22
Przeciez torowisko nie zostało jeszcze ukończone a na pewno nie było podbijane więc normalna sprawa że jest krzywe. Spokojnie będzie proste.
:)
Na trasy wyjechały wreszcie pierwsze hybrydowe Solarisy od PKM. To chyba zupełnie nowe modele i pierwsze takie od Solarisa. Były jakieś problemy z ich odbiorami i nie wszystko działało jak powinno.
:)
CYTAT
ZTM

ZTM ZAMAWIA 132 SOLARNE AUTOMATY BILETOWE

Zarząd Transportu Metropolitalnego niemal podwoi liczbę automatów biletowych. Nowo zamawiane urządzania będą umożliwiać pasażerom m.in. zakup wszystkich biletów papierowych i elektronicznych, zasilenie konta pieniądzem elektronicznym, czy też zapoznanie się z taryfą.

ZTM ogłosił dziś przetarg na „Elektroniczne systemy sprzedaży biletów na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii”. Pod nazwą tego zamówienia kryją się 132 solarne automaty biletowe.
Finalizując ten projekt podwojona zostanie liczba automatów biletowych. To rozwiązanie dobre pod wieloma względami. Po pierwsze urządzenia te są punktami sprzedaży działającymi przez całą dobę i 7 dni w tygodniu. Po drugie jest to rozwiązanie efektywne finansowo, ponieważ dzięki temu, że są to automaty solarne, unikamy kosztów związanych chociażby z koniecznością budowy i utrzymania przyłączy elektrycznych. Po trzecie - elastyczność, tzn. ewentualna relokacja urządzenia nie będzie stanowić większej trudności. Po czwarte urządzenia będą przyjazne osobom z niepełnosprawnościami. Ekran, otwory wrzutowe, czytnik kart płatniczych, miejsce odbioru biletów, znajdować się będą na wysokości pomiędzy 70 a 120 cm. To ważne m.in. dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Co istotne z automatów swobodnie będą mogli korzystać obcokrajowcy, ponieważ zaimplementowany zostanie język angielski, niemiecki i ukraiński.

Nowo zamawiane automaty solarne będą miały zdecydowanie więcej funkcjonalności niż ich wcześniej instalowane wersje. W przypadku tych urządzeń będzie można w nich kupić wszystkie bilety papierowe i elektroniczne oraz będzie można zapłacić za nie zarówno kartą płatniczą i BLIK, jak i monetami. Ponadto urządzenia będą umożliwiać m.in. zasilenie konta pieniądzem elektronicznym, zapoznanie się z taryfą, czy też sprawdzenie swoich danych w systemie.

Solarne automaty są eko

Wśród wszystkich zalet nowych urządzeń warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt: ekologia.
Automaty solarne będą wykorzystywać wyłącznie „czystą energię" pozyskaną z paneli fotowoltaicznych umieszczonych na daszku. Dzięki wbudowanym akumulatorom/bateriom, będą działać również w niesłoneczne dni i w nocy.

Termin i dokładna lokalizacja automatów nie są jeszcze znane

Organizator transportu na razie nie wskazuje potencjalnych terminów oddania do użytku nowych urządzeń. Będzie to uzależnione od dnia rozstrzygnięcia postępowania przetargowego oraz podpisania umowy z wykonawcą. Jeśli chodzi o lokalizacje automatów to wiadomo, że będą brane pod uwagę dwa kryteria – będą to miejsca, gdzie ruch pasażerów jest największy, a dostępność biletów niska. Szacunkowa wartość zamówienia, uwzględniające m.in. dostawę, montaż i uruchomienie urządzeń, ich integrację z systemem informatycznym oraz 10-letnie utrzymanie, to ok. 16 mln zł brutto.

Na obszarze GZM znajduje się obecnie 135 automatów biletowych sprzedających bilety na komunikację miejską ZTM. Ich lokalizacje są wskazane na stronie internetowej w zakładce „Kup bilet lub ŚKUP”. Po sfinalizowaniu projektu liczba urządzeń zostanie niemal podwojona – wzrośnie do 267.


w DG mamy teraz tylko 5:

- Dąbrowa Górnicza Centrum (przystanek autobusowy, kier. Katowice, ul. Królowej Jadwigi)
- Dąbrowa Górnicza Centrum (przystanek autobusowy, kier. Gołonóg, ul. Królowej Jadwigi)
- Reden (przystanek autobusowy, kier. Katowice, ul. Królowej Jadwigi)
- Gołonóg Manhattan (przystanek autobusowy, kier. Katowice, Al. Piłsudskiego)
- Gołonóg Osiedle (przystanek autobusowy, kier. Katowice, ul. Wiśniowa)

a w Sosnowcu 24...

no zobaczymy jak o ten temat zadba nasz UM.

Moje propozycje:

- Dworzec PKP
- Gołonóg dworzec PKP
- Huta Katowice
- Mydlice Szpital
- Fabryka Pełna Życia
- Aleja Róż
- Reden Komenda Policji (dawny Damel)
- Reden Aleja Majakowskiego
- 1 gdzieś w Ząbkowicach
- 1 gdzieś w Strzemieszycach



:)
Te nowe hybrydy Solarisa to niestety porażka. PKM był chyba ich pierwszym klientem i coś to wyszło niedopracowane. Dlatego tyle minęło, zanim pojawiły się na trasach. Z ekologią nie ma nic wspólnego. Zaletą jest to, że chyba UE już na diesle nie daje dofinansowania, a tu tak. Podobno wersje 18 m tych nowości paliły na początku 99 litrów/100 biggrin.gif a może i więcej, ale komputer już tego nie mógł pokazać. Muszą pracować na wysokich obrotach, żeby się ładować. Producent je przeprogramował i chyba zeszli z 20 litrów, ale to i tak dalej więcej niż zwykłe diesle. Takie te hybrydy...
Kiedyś przede mną ten najnowszy nabytek ruszał z przystanku i tak zakopcił, że świata nie było widać. Nie widziałem chyba czegoś takiego nigdy w Ikarusach.

I jeszcze ciekawostka w sprawie "pełnych" elektryków w PKM. One też mają i tak dodatkowe silniki spalinowe, które zasilają ogrzewanie, bo same by nie dały rady siebie ogrzewać.

Chyba nie za taką elektromobilność "ekolodzy" walczyli. Technologia nie nadąża.
:)
CYTAT
fb MB

Czekaliśmy, czekaliśmy, aż w końcu się doczekaliśmy 🙂 Otrzymaliśmy informację z PKM Sp z o. o. w Sosnowcu, że sytuacja kadrowa pozwala na uruchomienie nowej linii autobusowej 639 🚌 Mamy już potwierdzenie z ZTM Info, że stanie się to w poniedziałek 17 kwietnia.

Przygotowany przez nas rozkład jazdy uwzględnia prośby mieszkańców osiedla Młodych Hutników i został dostosowany do systemu 4-brygadowego w hucie ArcelorMittal Poland. Linia 639 zastąpi linię 275 🚍, a liczba kursów wzrośnie z 18 do 28 dziennie. Co ważne, linia 639 będzie kursowała także w soboty i niedziele.

Teraz ważne wyjaśnienie. Wiemy, że Budimex SA, który na zlecenie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad [GDDKiA] przebudowuje dąbrowski odcinek DK1 do parametrów drogi ekspresowej, planuje wkrótce zamknięcie skrzyżowania ulic Konstytucji, Ujejskiej i Zwycięstwa. W tym miejscu powstanie rondo. Z tego powodu linia 639 będzie kursowała na trasie Osiedle Młodych Hutników – Tworzeń Huta Katowice 🚏 Po wybudowaniu ronda wydłużymy trasę linii 639 do Ujejsca.


Niedawno też na fb MB pojawiło się info, że linia 644 zostaje, ale będzie miała nową trasę i nie będzie obsługiwała dworca.Takie zmiany od 1 czerwca, wtedy gdy 604 ma kursować co 20 minut i zmieni się obsługująca ja frma.
Wciąż nie było informacji i można się z różnych wypowiedzi tylko domyślać. Może 604 będzie kursowała jak w dawnych czasach na odcinku Mydlice - Łęknice w obie strony? Może te dwie linie przestaną być okrężne?
Pojawiały się jakieś informacje, że ma być połączenie Łęknic z HK, i chyba to już z Mydlic - może ta 644 ? Jeśli ominie dworzec a będzie na Łęknice to może przez Reden, obok CA i przez wiadukt na Łęknice i dalej nowym tunelem na HK hmm? Gdy był objazd przez wiadukt, to tez było nareszcie połączenie z Redenem itp.

Z moich okolic bardzo się pogorszyło. To, że rzadko teraz jest przejściowe więc jakby nie ma tematu. Problem w tym, że dawniej można się było przesiąść z 604 (i w drugą stronę 644) przy dworcu w Gołonogu w stronę HK, a teraz ciężko tam znaleźć na co się przesiąść po zmianach. Do tego 18 dworzec w Gołonogu omija.
:)
CYTAT
transport publiczny

PKM z Sosnowca rozstrzygnął ponowiony przetarg na dostawy sześciu 12-metrowych autobusów hybrydowych i zaakceptował jedną jedyną ofertę złożoną przez Solarisa. Zakup jest współfinansowany ze środków unijnych.

Przedmiotem zamówienia jest dostawa 6 autobusów hybrydowych o długości około 12 metrów. Główny silnik spalinowy o mocy minimum 150 kW, który będzie spełniał normę emisji Euro VI, będzie wspierany przez silnik bądź silniki elektryczne o mocy co najmniej 130 kW. Silniki te będą zasilane z magazynu energii w postaci akumulatorów lub superkondensatorów.

Oferty poznaliśmy 10 marca. Wystartował ponownie jedynie Solaris z ofertą na kwotę 16,439 mln zł brutto. To mniej niż poprzednio (18,155 mln zł brutto), ale dalej więcej niż budżet, określony na kwotę 14,760 mln zł brutto.

Ostatecznie zamawiający postanowił dopłacić i dziś (4 kwietnia) zaakceptował ofertę. Pojazdy mają zostać dostarczone do zamawiającego w ciągu 8 miesięcy od dnia podpisania umowy.
:)
CYTAT
UM

CZĘŚCIEJ ORAZ TAKŻE W WEEKENDY. LINIA AUTOBUSOWA 639 ZASTĄPI LINIĘ 275

Od poniedziałku 17 kwietnia linia autobusowa nr 639 zastąpi linię 275. W dni robocze będzie kursować częściej niż jej poprzedniczka, dodatkowo na trasę wyjeżdżać będzie także w weekendy i w święta.

Po zastąpieniu linii 275 przez linię 639 liczba kursów wzrośnie z 18 do 28 w dni robocze. Tyle samo kursów przewidzieliśmy w rozkładzie na soboty i niedziele oraz święta.

– Przygotowany przez nas i przesłany do Zarządu Transportu Metropolitalnego rozkład jazdy, uwzględnia prośby mieszkańców osiedla Młodych Hutników i został dostosowany do systemu 4-brygadowego w hucie ArcelorMittal Poland – mówi Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Nowa linia kursować będzie w relacji Ząbkowice Osiedle Młodych Hutników – Tworzeń Huta Katowice. To tymczasowa trasa ze względu na zapowiadane przez firmę Budimex zamknięcia skrzyżowania ulic Konstytucji, Ujejskiej i Zwycięstwa. W tym miejscu – w ramach realizowanej na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przebudowy DK1 do parametrów drogi ekspresowej – powstanie rondo i łącznica z nowym węzłem Ząbkowice.

Po wybudowaniu ronda trasa linii 639 zostanie wydłużona do Ujejsca.


trasa snf (51).gif https://www.dabrowa-gornicza.pl/wp-content/...04/trasa639.png

W kwietniu planowane jest też wyznaczenie przystanków dla planowanej nowej linii z Limanowskiego na Wzgórze Gołonoskie.

Żeby nie było tak pięknie to, to co zrobiono z przystankiem Gołonóg Dworzec PKP to jakieś kuriozum i to w momencie gdy ma tu być centrum przesiadkowe. Przystanek właśnie niedawno przestał być przesiadkowym.
M2 zastąpiło inne linie, ale w godzinach 9-13 nie kursuje do Huty Katowice, a pozostałym liniom 807 i 18 zmieniono trasy tak, że omijają to "centrum przesiadkowe" i nie ma już żadnego połączenia do HK w tych najbardziej potrzebnych godzinach.
Dlatego po tym bardzo zwątpiłem w kompetencje tego człowieka zatrudnionego w UM do tych zmian i mam obawy co będzie dalej. Gościowi przystanek Huta Katowice kojarzy się chyba z hutnikami podążającymi do pracy i nie wie, że tam jest coś jeszcze. Do pracy to akurat zdecydowana większość dojeżdża tam samochodami. Za to do położonych tam największych przychodni zdrowia w mieście nie ma w tych godzinach dojazdu. Tam też (Gołonóg dworzec) przesiadały się Łęknice, Dziewiąty, Trzydziesty, Korzeniec, Piekło. I to zabrali chorym, w dużej części emerytom i masie ludzi korzystającym też np z rehabilitacji, gdzie muszą dojeżdżać codziennie. I to oni głównie korzystają tam z komunikacji miejskiej. Widać, że tego nikt nie analizował i nie sprawdził.
Ignoranci z UM!
fight (2).gif
:)
CYTAT
fb MB

Ponownie mam dobre wieści z PKM Sp z o. o. w Sosnowcu. Po tym, jak do dąbrowskiej zajezdni trafiło 11 nowych hybrydowych Solarisów, które obsługują m.in. linie 808 i 16, spółka sfinalizowała właśnie kolejny zakup 🛒😉
Rafał Zajas, dyrektor ds. sprzedaży w fabryce Solaris Bus & Coach i prezes PKM-u Marek Pikuła podpisali dziś umowę na dostawę sześciu 12-metrowych hybrydowych autobusów 🚌 Wszystkie trafią do Dąbrowy Górniczej przed końcem tego roku i będą służyć m.in. mieszkańcom zielonych dzielnic na liniach 603 i 606 oraz 84.
Autobusy standardowo wyposażone będą w: klimatyzację, Wi-Fi, ładowarki USB, elektroniczne tablice informacyjne i zapowiedzi głosowe oraz automatyczny system gaszenia pożaru, a także kamery monitoringu obserwujące wnętrza, drogę przed i za oraz bok pojazdów. Wkrótce kolejne dobre wiadomości dla pasażerów 🚌🙂


wreszcie kolejne dobre info dla Gołonoga. Cóż to się stało? Czy DG jako współwłaściciel zainteresowało się tymi gigantycznymi dysproporcjami miedzy zajezdniami i wreszcie takie efekty? Albo już są zmuszeni, bo tabor w DG całkiem się rozsypuje.
Sytuacja z wiekiem wcale nie jest taka fajna. Autobusy z największego pierwszego projektu unijnego z lat 2006-2007 (Jelcze i Solarisy) zdążyły się już zestarzeć i zużyć, a to ogromna ilość dla PKM i też już będą niedługo czekały w kolejce do wymiany.
Na liniach PKM coraz więcej kierowców obcokrajowców zatrudnianych przez zewnętrzne firmy. Są tacy, którzy nie znają zupełnie naszego języka. Z tym doganiamy Zachód. Każdemu się może zdarzyć, ale jeden podobno szybko poważnie rozbił jeden pojazd i koszty chyba większe niż może pokryć ubezpieczenie.
:)
kolejny etap

CYTAT
fb MB

Przy różnych okazjach często pytaliście mnie, kiedy kolejne linie autobusowe ?? będą zatrzymywać się w nowym centrum przesiadkowym ?? pod dworcem PKP. Mam już z ZTM Info potwierdzenie, że planowane przez nas zmiany zaczną obowiązywać od 1 czerwca, mogę więc podać Wam konkrety.
A zatem: do pięciu linii (16, 79, 242, 641 i M103), które pod dworcem zatrzymują się od stycznia tego roku, od 1 czerwca dołączą kolejne ??: 604, 637, 640 (zastąpi 140), 690 i 716.
I jeszcze jedna ważna informacja: jeszcze wcześniej pod dworzec ?? zacznie kursować linia 25. Co to za autobus? Do tej pory 25 kursowała z centrum Będzina do Grodźca i Wojkowic. Prezydent Będzina Łukasz Komoniewski zwrócił się do nas z prośbą, by wybrane kursy tej linii ? przez Warpie i Mydlice ? skierować pod dąbrowski dworzec. Zgodziliśmy się i już od 8 maja tak się stanie. To będzie 20 kursów w dni robocze - po 10 w każdą stronę.
O wszystkich planowanych od 1 czerwca zmianach będę Was szczegółowo informował ?? już po majówce.


Dobre wieści z tym 25. Im więcej ściągania pasażerów z okolic tym lepiej (a i nowe połączenia w drugą stronę dla mieszkańców DG) smile2.gif
To wszystko ze sobą powiązane. Podstawa to dobre autobusowe skomunikowanie dworca. Bez tego nie może być pełnego sukcesu. To jedyna szansa na zmianę przyzwyczajeń i zachęcenie też do pociągów. Znowu im więcej pasażerów korzystających ze stacji DG (statystyki) to tym łatwiej o zatrzymywanie pociągów które obecnie możemy sobie obejrzeć w trakcie przejeżdżania przed nosem. Do tego lepiej dla planów związanych z FPŻ.

I w sprawie 604 - będzie kursował co 20 minut w obie strony Łęknice - Trzydziesty - Mydlice co 20 min, a co 40 min kursy wydłużone do HK! To wreszcie jakieś super wieści i zmiana jakości smile2.gif
Co w takim razie z 644 - czy dalej będzie istniał ale z inną trasą (np druga połówka tych do tej pory okrężnych tras)?
Może też nie będzie wydłużonych wariantów do tej bramy gosppodarczej w Będzinie, bo obsłuży ją ten 25. Za dużo wariantów tras to tez nie jest dobrze, a powinno być jasno i przejrzyście. Przy więcej niż 2 wariantach jest już zamieszanie.

I to chyba powinno znaczyć, że przetarg na zmianę wykonawcy jest rozstrzygnięty, a umowa podpisana.
Więc miło by było, gdybyśmy poznali nazwę firmy / konsorcjum. Ja mam obawy przez te przeciągające się procedury czy będą przygotowani na 1 czerwca z docelowym taborem? Czy okaże się, że na początek rzucą pościągane na szybko cokolwiek i każdy w innym kolorze i będzie gorzej, żeby było później lepiej.
Może też być tak, że standard samego taboru się poprawi - wiek, klimatyzacja itp. ale będą to jakieś autobusy budżetowe, jakie już teraz można spotykać w DG - jakieś chyba tureckie, w tym te Iveco to też chyba produkowane w Turcji na biedniejsze rynki.

No i kiedy można się spodziewać wiat przed dworcem oraz kiedy pozostałe planowane linie - wraz z powrotem tramwajów?
Sebastian22
A co mają tramwaje do wiat przy PKP? wink.gif
Pan Prezydent przemilczał moje pytanie o wiaty, chętnie odpowiedział wyłącznie na pytanie o linie czyli przetargu jeszcze niema i pewno wiaty pojawią się w okolicach jesieni. Tak myślę.
:)
^^^
zrobiłem za duży skrót w jednym zdaniu. Oczywiście chodziło mi tam o drugą jego część czyli pozostałe planowane linie.

Dziwne to milczenie w sprawie wiat. Może zmieniają się koncepcje. A może w całości zadaszą te przystanki?
Sebastian22
Oby były jakieś w miare fajne jak np. w Chorzowie na rynku a nie zwykłe przystanki bo to zepsuje cały efekt.
:)
jest nowy rozkład 25 spod dworca PKP snf (51).gif https://rj.metropoliaztm.pl/rozklady/1-25/80325/1/184929/
Sebastian22
^^ już jakiś czas jest, jak zapowiadał Prezydent - 10 par kursów.
:)
CYTAT
UM

NOWA LINIA AUTOBUSOWA W DĄBROWIE GÓRNICZEJ

Od poniedziałku 8 maja trasa linii 25 kursującej obecnie z Będzina do Grodźca i Wojkowic, w godzinach szczytu zostanie wydłużona do Dąbrowy Górniczej. To nie jedyna zmiana: na prośbę mieszkańców Łośnia, dodatkowe przystanki zacznie także obsługiwać linia 612.

– Prezydent Będzina Łukasz Komoniewski zwrócił się do nas z prośbą, by wybrane kursy linii 25 – przez Warpie i Mydlice – skierować pod dąbrowski dworzec. Zgodziliśmy się i tak się stanie właśnie 8 maja. To będzie 20 kursów w dni robocze – po 10 w każdą stronę – mówi Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Ze szczegółowym rozkładem jazdy linii 25, który zacznie obowiązywać od 8 maja, można już zapoznać się na internetowej stronie ZTM-u.

Druga zmiana, która zostanie wprowadzona od 8 maja, to korekta trasy linii 612, do której obsługi zostaną włączone przystanki Łosień Gołonoska Skrzyżowanie oraz Łosień Koksownicza.

– To bardzo ważna zmiana dla mieszkańców ulicy Gołonoskiej, którzy dzięki niej zyskają nie tylko bezpośrednie połączenie z centrum naszego miasta, ale jednocześnie z Będzinem i Szpitalem św. Barbary w Sosnowcu – podkreśla Dariusz Osmólski, mieszkaniec Łośnia, na którego wniosek miasto wystąpiło do Zarządu Transportu Metropolitalnego o zmiany na linii 612.
Rozkład jazdy linii 612, który będzie obowiązywał od 8 maja, jest już dostępny na stronie ZTM-u.

Trzecia zmiana, która zostanie wprowadzana 8 maja, to uruchomienie w godzinach porannych dodatkowej pary kursów na linii 716 – o godz. 7.10 z przystanku Pogoria III Plaża oraz o godz. 6.48 z przystanku Reden Aleja Majakowskiego.

To nie koniec zmian na linii 716, bo od 1 czerwca we wszystkich kursach jej trasa zostanie wydłużona do przystanku Gołonóg Dworzec PKP.
Rokko31
Wiecie jakich połączeń dotyczy ta umowa w DG? Nie czasem M109,140,637...?
https://www.metropoliaztm.pl/pl/s/umowy-na-...snych-autobusow
:)
^^^
Prawdopodobnie. Teraz podglądając dokumentację przetargów ZTM nie wiadomo czego dotyczą. Nie ma już numerów linii, a tylko rejony i wozokilometry, żeby mogli w ramach tego elastycznie dokonywać zmian.

PKM straci też 604 i 716 na rzecz nowego wykonawcy usług.

Jeśli teraz podpisali umowy to czy 1.06 będą już nowe autobusy? Żeby "tymczasowo" przez wiele miesięcy nie wypuścili na linie jakiegoś złomu.

CYTAT
Od połowy przyszłego roku pojazdy te nie będą mogły być starsze niż 8 lat


czyli tam gdzie zejdzie PKM pewnie się pogorszy, przynajmniej początkowo. A co będzie przez pierwszy rok? Może być dramat. Kiedyś z PKM nowe Solarisy i Jelcze, teraz różnie ale też pojawiają się w weekendy Volvo i nowe Solarisy

A patrząc na sam wygląd (poza PKM) i malowanie to nawet jeśli mają już nowe żółte barwy to resztę mają już gdzieś. Numery taborowe dają gdzie chcą, nie ma nazw przewoźników. A przecież ZTM jasno opisał jak to ma wyglądać.
Jeśli tacy przewoźnicy nie mają gdzieś blisko sprawnej bazy i zaplecza technicznego to "zamienił stryjek siekierkę na kijek" biggrin.gif

i szykują się wielkie utrudnienia - remont (a właściwie pewnie budowa nowego?) mostu nad Przemszą przy granicy miasta:

CYTAT
ZTM

W związku z budową mostu drogowego w ciągu ul. Szkolnej w Preczowie występować będą niezależne od ZTM utrudnienia w funkcjonowaniu komunikacji. Zachęcamy pasażerów do zapoznania się z opisywanymi zmianami oraz sprawdzania rozkładów jazdy w Internecie przed wyjściem z domu na przystanek.

Aktualizacja II: wprowadzenie zmian nastąpi 15 maja 2023 r.

Aktualizacja I: wprowadzenie zmian zostaje odwołane. Nowy termin zostanie podany wkrótce.

12 kwietnia 2023 r. wprowadzone zostaną zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej:

Trasa linii metropolitalnej M103 w kierunku Dobieszowic:
(?) ? Park Zielona Las 01 ? Łagisza Droga do Podłosia 03 ? Podłosie nż 01 ? Niepiekło nż 01 ? Niepiekło Pętla 01 ? Preczów Dębowa nż 01 ? Preczów Remiza 03 ? (?),

Trasa linii metropolitalnej M103 w kierunku Dąbrowy Górniczej:
(?) ? Preczów Remiza 04 ? Preczów Dębowa nż 02 ? Niepiekło Pętla 02 ? Niepiekło nż 02 ? Podłosie nż 02 ? Łagisza Droga do Podłosia 02 ? Park Zielona Las 02 ? (?).

Wyłączone z obsługi zostają przystanki: Park Zielona Centrum Sportu, Park Zielona Krzyż Powstańczy nż, Marianki Letnia nż oraz Marianki.

Do obsługi linii włączone zostaną przystanki: Łagisza Droga do Podłosia, Podłosie nż, Niepiekło nż, Niepiekło Pętla, Preczów Dębowa nż.

Trasa linii 641 w kierunku Ratanic:
(?) ? Park Zielona Las 01 ? Łagisza Droga do Podłosia 03 ? Podłosie nż 01 ? Podleśna nż 01 ? Niepiekło nż 01 ? Niepiekło Pętla 01 ? Preczów Dębowa nż 01 ? Preczów Brzeźna nż 01 ? Preczów Remiza 03 ? (?),

Trasa linii 641 w kierunku Dąbrowy Górniczej:
(?) ? Preczów Remiza 04 ? Preczów Brzeźna nż 02 ? Preczów Dębowa nż 02 ? Niepiekło Pętla 02 ? Niepiekło nż 02 ? Podleśna nż 02 ? Podłosie nż 02 ? Łagisza Droga do Podłosia 02 ? Park Zielona Las 02 ? (?).

Wyłączone z obsługi zostają przystanki: Park Zielona Centrum Sportu, Park Zielona Krzyż Powstańczy nż, Marianki Letnia nż, Marianki.

Do obsługi linii włączone zostaną przystanki: Łagisza Droga do Podłosia, Podłosie nż, Podleśna nż, Niepiekło nż, Niepiekło Pętla, Preczów Dębowa nż, Preczów Brzeźna nż.

Linia autobusowa 79 zostanie podzielona na linię 79 i 979. Linia 79 będzie kursowała w relacji Będzin Kościuszki ? Preczów Remiza, natomiast linia 979 w relacji Marianki ? Dąbrowa Górnicza Dworzec PKP.

Obie linie będą obsługiwały wszystkie przystanki dotychczas obsługiwane przez linię 79.

Na trasie linii autobusowej 979 uruchomione zostanie stanowisko tymczasowe Marianki 03 zlokalizowane w rejonie skrzyżowania ul. Marianki z ul. Szkolną.

Dostosowane zostaną odjazdy linii autobusowych 79 i 979 z przystanków Preczów Remiza oraz Marianki w celu umożliwienia przesiadki pasażerom jadącym tymi liniami.

W przypadku zaplanowania kolejnych zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej powyższy komunikat zostanie zaktualizowany.

Serdecznie przepraszamy za utrudnienia.
Sebastian22
Komunikat ZTM odnośnie zmian komunikacji miejskiej w DG od 1. czerwca, szykuje się rewolucja:

https://rj.metropoliaztm.pl/news/i/2684/
pasqudek
Czy to prawda, że na ul.Młodych i w okolicy WORDu mają powstać (powstają) przystanki autobusowe?
szer
Patrząc na grafikę linii 644 to tak: Gołonóg Podlesie i Gołonóg Młodych

Edit: 645 też tam będzie stawać
Sebastian22
Wczoraj zauważyłem że nowe słupki już stoją - przynajmniej na 11 listopada - na wysokości przystanku w stronę Centrum - przy PEPCO oraz przy zabytkowej wiacie.
Słupki chyba są z odzysku, gabloty z rozkładami póki co puste.
pasqudek
Dziękuje Wam za odpowiedź.
:)
Super z tymi nowymi zmianami smile2.gif Teraz tylko wszyscy muszą się do nich przyzwyczaić. Pewnie na początku może być narzekanie i czasami zaskoczenie. Najpierw narzeka się na to co jest i oczekuje poprawy na lepsze, a siła przyzwyczajenia powoduje, że nawet jak jakiekolwiek zmiany są korzystne to w pierwszej chwili i tak jest krytyka.
Dobrze, że obecne władze mają odwagę wprowadzać te zmiany. Ogromna zaleta to równe takty.
Ciekawy przebieg tej linii 645 i tu najbardziej jestem ciekawy czy się sprawdzi.
Ja mam obawę, czy na początku zmiana przewoźnika z PKM nie spowoduje pogorszenia taboru i pojawią się jakieś złomy. Na poprawę standardu mają chyba rok czasu z tego co pamiętam.
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.