Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Komunikacja ZTM
Forum Mieszkańców Dąbrowy Górniczej > Dąbrowa Górnicza > Nasze Miasto
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
:)
w tym pdf już trochę lepsze, minimalistyczne, ale wyglądają bardziej miejsko.
Zamieszali z tymi różnymi wizualizacjami. A te z pdf to też nie wiem czy jakiś przykład. Gdyby chcieli przedstawić to musiałoby być kilka różnych wersji i typów, długości, w tym wersje np bez boków, stawiane na wąskich chodnikach itp.
Oby ostatecznie w mieście wymienionych wszystko i ujednolicono. No i postawiono wiaty, tam gdzie ich nie ma, a takich przystanków jest ogromna liczba.
Teraz przy remoncie linii tramwajowej w DG będą byle jakie najtańsze wiaty. Oby to było przemyślane i właśnie ostatecznie stanęły już te nowe, a nie za chwilę wymieniać
warius
Nocne linie DG - Kato od 8 maja.



Cały rozkład linii M2 (połączone 801 i 831)

https://rj.metropoliaztm.pl/rozklady/1-m2/

edit:

Również od 8.05 ulega likwidacji linia 811, a 808 będzie jeździć częściej.
:)
^
oby w weekendy było tak samo.
Na tamtym rozkładzie nie ma nocnych kursów. To trzeba gdzieś szukać nocnych kursów na innych rozkładach?

Al Róż dodana ale Damel już nie
warius
CYTAT(:) @ wto, 27 kwi 2021 - 14:00) *
^
oby w weekendy było tak samo.
Na tamtym rozkładzie nie ma nocnych kursów. To trzeba gdzieś szukać nocnych kursów na innych rozkładach?

Al Róż dodana ale Damel już nie

Tu powinieneś widzieć wszystko, nocne są też w weekendy i święta.

https://rj.metropoliaztm.pl/rozklady/1-m2/71900/1/158199/
:)
^^^
jest, ładne takty.
Dziwne to zamieszanie z różnymi kursami - część kursów omija Skargi i do dworca. Że też nigdy nie może być przejrzyście. Pewnie UM w Katowicach coś mieszał. Oni najlepiej by chcieli, żeby wszyscy przyjezdni wysiadali najlepiej jeszcze na Zawodziu
warius
^^^ Do i z dworca jeżdżą tylko nocne, co może nie być złym rozwiązaniem.
:)
to całe szczęście, bo fatalne są rozwiązania z literkami i szukaniem objaśnień przy każdym kursie
warius
^^
bzenek
CYTAT(warius @ wto, 27 kwi 2021 - 12:19) *
Cały rozkład linii M2 (połączone 801 i 831)

Chyba pierwsza zmiana na lepsze od 30 lat kiedy weszły linie 8XX. smile.gif

Kursowanie przez całą dobę.
Wzmocnienia w szczycie.
Dodali przystanków w Dąbrówce i Strefie Kultury - 831 chyba je omijało.

CYTAT(warius @ wto, 27 kwi 2021 - 12:19) *
Również od 8.05 ulega likwidacji linia 811, a 808 będzie jeździć częściej.


W tej nędznej aglomeracji nie może być za dobrze.
Żeby nam się w głowach nie poprzewracało po informacji o M2. tongue.gif

Stary Gołonóg straci połączenie do Sosnowca.
A nowe 808 będzie se woziło powietrze na Kasprzaka.

"Zlikwidujemy odwieczny wyścig tramwaju i autobusu tą samą trasą".
Grzmiał prezydent Bazylak...
:)
CYTAT(bzenek @ czw, 29 kwi 2021 - 20:44) *
Chyba pierwsza zmiana na lepsze od 30 lat kiedy weszły linie 8XX. smile.gif


Nie wszystko najlepsze. Pogubili się całkowicie i całkowity brak konsekwencji. Te linie nie mają sensu.

Dlaczego nie zatrzyma się na przystanku Damel?

Czy to ma być szybka linia zamiast nieistniejącej SKM? Jeśli tak to powinna ruszać z Gołonoga i potem jeden przystanek w Centrum. I w te miejsca skomunikować inne linie.

Skoro zdecydowano jednak, że ma zbierać po DG pasażerów z kolejnych przystanków to bez sensu ominięcie Damelu, skoro na wszystkich innych zatrzyma się jak dawniej bez zmian. Jaka to oszczędność czasu przez ten jeden? Tylko odcięcie i pogorszenie połączeń. A do tego omijanie CA, a takie plany rozbudowy tych okolic, drugie centrum itp.

Gdzie tu sens, gdzie logika? Amatorka, ignorancja.



:)
CYTAT
GW

Ostateczne pożegnanie z KZK GOP. "Ze starego układu nie powinno zostać nic"

Odrzucamy to, co było do tej pory. Komunikację w mieście chcemy zbudować od nowa. Łamiemy schematy po to, by odpowiedzieć na nowe potrzeby mieszkańców - mówi prezydent Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Odrzucamy to, co było do tej pory. Komunikację w mieście chcemy zbudować od nowa. Łamiemy schematy po to, by odpowiedzieć na nowe potrzeby mieszkańców - mówi prezydent Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Ludzie mówili, że to antywizytówka miasta.
- I mieli rację, choć to nie my doprowadziliśmy budynek do ruiny. Racji nie mieli ci, którzy mówili, że wystarczy go tylko wyremontować. Niebawem dworzec zostanie odnowiony, ale stanie się też częścią centrum przesiadkowego i nowego układu komunikacyjnego. Zdajemy sobie też sprawę, że stworzenie infrastruktury to tylko połowa sukcesu. O wiele trudniejsze zadanie to przekonanie mieszkańców do porzucenia samochodów i przesiadki do transportu zbiorowego.

Dlaczego to takie trudne?
- Boli mnie to, że mieszkamy w gęsto zaludnionej konurbacji, a wszędzie jeździmy samochodami. Stało się tak, ponieważ przez wiele lat komunikacja i sposób jej funkcjonowania niemal w ogóle się nie zmieniły. Trudno powiedzieć, dlaczego tak się działo. Być może dlatego, że każda zmiana wymaga wizji, planu oraz przede wszystkim determinacji, by wprowadzać je w życie.

Mam czasem wrażenie, że KZK GOP, był dla władz niektórych miast wygodnym pretekstem, by nic nie robić. A samo KZK GOP było impregnowane na zmiany.
- W moim odczuciu mieliśmy komunikację publiczną, ale nie mieliśmy polityki mobilności. KZK GOP powstał lata temu, aby przejąć zadania po państwowych spółkach, utrzymać zatrudnienie oraz funkcjonowanie transportu publicznego w regionie.

Być może było to dobre na początek jako plan na ratowanie komunikacji publicznej po transformacji, ale już dawno przestało to wystarczać. Dzisiaj kluczem jest funkcjonalność i użyteczność. Oczywiście przy zachowaniu pełnej świadomości, że niesie to za sobą koszty, ale uważam, że komunikację należy traktować jako inwestycję, a nie wydatek.

Dzięki inwestycji w organizację transportu publicznego mamy szansę zwiększyć mieszkańcom dostępność do usług rozlokowanych w różnych częściach miasta czy regionu. Nie przy każdym osiedlu czy bloku jest basen, kawiarnia lub kino. Jeśli uda nam się doprowadzić do sytuacji, w której, aby dotrzeć to wszystkich tych miejsc, mieszkańcy nie będą potrzebowali samochodu, będziemy mogli mówić o prawdziwej mobilności.

Przez wiele lat nikt się tym nie przejmował. Krytyka była zbywana.
- Trudno mi się do tego odnieść. Dla mnie pracodawcą i klientem zarazem są mieszkańcy Dąbrowy Górniczej. Choć dużo mówię, to uwielbiam słuchać oraz pytać mieszkańców o zdanie. Nie boje się innych opinii i sam chętnie rewiduję własne.

Kiedy pytam mieszkańców o zdanie to nie oznacza, że nie mam własnego. Chcę poznać inne spojrzenie na problem, ponieważ rozmawiamy o naszej wspólnej przestrzeni. Ale podkreślam również, że zapraszając do współdecydowania, zapraszam też do współodpowiedzialności za wprowadzane zmiany. Stoisz z boku i nie masz zdania, to nie powinieneś mieć też pretensji, że ktoś za ciebie tych zmian dokonuje.

Na warsztatach mieszkańcy mówili nam, że w niektórych miejscach brakuje przystanków, czy dobrych chodników. Czekają na łączone przystanki autobusowo-tramwajowe.
- Każda taka uwaga jest dla mnie ważna, ale sam też przyglądam się naszemu miastu. Jestem przekonany, że na wszystko trzeba mieć plan. Nie zapominamy o mniejszych przestrzeniach czy niewielkich fragmentach chodników. Nawet jeżeli czegoś nie robimy od razu, nie oznacza to, że nie wpisujemy inwestycji w plan. Chodzi o to, by miasto zmieniać systemowo i w sposób spójny. Wolę unikać działania ad hoc, ponieważ wtedy kuszą tymczasowe rozwiązania problemów. Rzecz w tym, że potem kosztują one więcej niż powinny.

Wróćmy do wizji. Przebudowa dworca, jego okolicy i budowa centrów przesiadkowych nie sprawdzi się, jeżeli w Dąbrowie Górniczej nie zmieni się siatka połączeń autobusowych. Kiedy poznamy szczegóły w tej sprawie?
- Rozmawialiśmy na ten temat z mieszkańcami, którzy korzystają z komunikacji miejskiej, jak i z tymi, którzy jeszcze tego nie robią. Na podstawie tych rozmów stworzyliśmy społeczny model komunikacji miejskiej w Dąbrowie Górniczej, który przekazaliśmy Zarządowi Transportu Metropolitalnego. Obecnie wspólnie pracujemy nad tym, żeby za kilka miesięcy pokazać szczegóły.

Zmiany będą duże?
- Tak. Odrzucamy to, co było do tej pory i chcemy komunikację w mieście zbudować od nowa. Łamiemy schematy po to, by odpowiedzieć na nowe potrzeby mieszkańców. Dziś ludzie pytają mnie, dlaczego nie mogą dojechać szybko z jednego miejsca w drugie. Nie mogą, bo w ciągu lat zmieniło się miasto, zmieniły się potrzeby przemieszczania, a KZK GOP wolał nic nie zmieniać. Płaciliśmy za nieefektywną komunikację, a nie stać nas na to.

A na co stać?
- Na to, by mieć porządną i komfortową komunikację miejską, ale ze starego układu linii autobusów nie powinno zostać tak naprawdę nic. Chcę, żeby osoby, które z różnych powodów nie mają auta, mogły korzystać z miasta, a nie prosić innych o podwózkę samochodem. Dziś często się tak dzieje, ale mocno wierzę, że zmiana to tylko kwestia czasu.


szkoda, że nie było pytania czy tam gdzie nie ma wiat, to dalej trzeba będzie czekać pod gołym niebem. Czy są jakieś plany rozwiązania z ZTM, czy jedyna szansa to indywidualne zgłaszanie przez mieszkańców do budżetu partycypacyjnego :/
:)
CYTAT
transport publiczny

GZM: Więcej elektronicznych tablic ZTM do użytku pasażerów – w 11 miastach metropolii

Zarząd Transportu Metropolitalnego przechodzi do kolejnego etapu inwestycji związanego z rozbudową systemu informacji pasażerskiej. Zamontowano 57 nowych elektronicznych tablic informacyjnych w 11 miastach.

Dzięki nowym urządzeniom nie tylko można poznać rzeczywisty czas odjazdu autobusu, tramwaju, czy trolejbusu z przystanku, ale także uzyskać informacje dotyczące stanu powietrza, czy też zmian w organizacji ruchu. Warto przypomnieć, że najnowsze wersje tablic elektronicznych posiadają dodatkowe udogodnienia. Jest to m.in. wyświetlanie informacji po obu stronach urządzenia. Ponadto na każdym urządzeniu zamontowana jest kamera, która podnosi poziom bezpieczeństwa i przeciwdziała aktom wandalizmu.

– Rozwój systemu dynamicznej informacji pasażerskiej to jeden z najważniejszych elementów cyfryzacji, jaką obecnie przechodzi Zarząd Transportu Metropolitalnego. Jest to jednocześnie istotny punkt szeregu działań, które są ukierunkowane na ułatwianie podróży komunikacją miejską. Ponadto opracowywana jest także aplikacja, dzięki której pasażer będzie mógł m.in. na bieżąco śledzić pojazd na swoim telefonie – mówi Andrzej Stangret, zastępca dyrektora ds. handlowych w ZTM.

– Mimo pandemii, nie zwalniamy. Kolejne, nowe tablice tzw. systemu dynamicznej informacji pasażerskiej zostały zgłoszone do odbioru technicznego. Już w prawie 30 gminach na przystankach pasażerowie mogą na bieżąco sprawdzać, kiedy przyjedzie pojazd, na który czekają. Działa już 340 tablic elektronicznych. Jesteśmy coraz bliżsi zakończenia tego projektu. Naszym celem jest oddanie do użytku pasażerom 550 takich urządzeń – wskazuje Jerzy Orenowicz, naczelnik wydziału infrastruktury komunikacyjnej ZTM.

Tym razem sporo, bo aż 32 nowe tablice systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, pojawiły się w Tychach. Ponadto, urządzenia trafiły do Będzina, Dąbrowy Górniczej, Lędzin, Siewierza, Świętochłowic, Katowic, Rudy Śląskiej i Bierunia. Tablice zostały zamontowane w lokalizacjach o dużym potencjale frekwencji pasażerów.

Lokalizacje nowych tablic:
Będzin Zamek
Bieruń Plac Autobusowy
Bieruń Warszawska Skrzyżowanie
Bieruń Osiedle
Bieruń Osiedle
Bieruń Granitowa
Chorzów Rynek
Chorzów Rynek
Chorzów Rynek
Chorzów Rynek
Chorzów Rynek
Chorzów Rynek
Gołonóg Osiedle Kasprzaka
Katowice Burowiec
Katowice AWF
Katowice AWF
Osiedle Witosa Centrum
Lędziny Urząd Miasta
Halemba Park Wodny
Halemba Park Wodny
Siewierz Dom kultury
Siewierz Rynek
Zgoda Skrzyżowanie
Tychy Osiedle "O"
Tychy Osiedle "T"
Tychy Osiedle "T"
Tychy Targowisko
Tychy Targowisko
Tychy Plac Baczyńskiego
Tychy Rynek
Tychy Rynek
Tychy E.LECLERC
Tychy Hotelowiec
Tychy Pływalnia
Tychy Pływalnia
Tychy Harcerska
Tychy Browar
Tychy Urząd Miasta
Tychy Urząd Miasta
Tychy Hala Sportowa
Tychy Hala Sportowa
Tychy Piłsudskiego
Tychy Piłsudskiego
Tychy Skałka
Tychy Skałka
Tychy Gen. Grota-Roweckiego
Paprocany Pętla
Tychy Wyszyńskiego
Tychy Lodowisko
Tychy Szpital Wojewódzki
Tychy Żwakowska
Tychy L.LECLERC
Paprocany Pętla
Tychy Stoczniowców 70
Tychy Stoczniowców 70
Wojkowice Park
Wojkowice Park


U nas ich mało. Znalazłoby się jeszcze trochę przystanków, na których możnaby to zamontować.
Mam nadzieję, że są zarezerwowane u nas dla centrum przesiadkowego przy dworcu, bo potem gdy inwestycja się skończy, to już ZTM też będzie miał swój projekt zamknięty.
:)
CYTAT
ZTM

21 czerwca 2021 r. uruchomiona zostanie linia autobusowa 972 kursująca na trasie Gołonóg Osiedle – Tucznawa Strefa Ekonomiczna.

Trasa w kierunku Gołonoga: Tucznawa Strefa Ekonomiczna 01 – Ząbkowice Las nż 02 – Ząbkowice Starosiedle 02 – Tworzeń Skrzyżowanie nż 02 – Tworzeń Rozdzieńskiego 02 – Tworzeń Przejazd Kolejowy 02 – Tworzeń Huta Katowice 01 – Tworzeń Dworzec PKP 02 – Tworzeń Szkoła nż 01 – Gołonóg Aleja Piłsudskiego 01 – Gołonóg Dworzec PKP 02 – Gołonóg Osiedle 03;

Trasa w kierunku Tucznawy: Gołonóg Osiedle 03 - Gołonóg Osiedle 01 – Gołonóg Dworzec PKP 01 – Gołonóg Dworzec PKP 01 – Gołonóg Hotele 01 – Gołonóg Zajezdnia 01 – Tworzeń Dworzec PKP 01 – Tworzeń Huta Katowice 02 – Tworzeń Przejazd Kolejowy 01 – Tworzeń Rozdzieńskiego 01 – Tworzeń Skrzyżowanie nż 01 – Ząbkowice Starosiedle 01 – Ząbkowice Las nż 01 – Tucznawa Strefa Ekonomiczna 01;

Zibar
Nie wiem czy powinno być w tym temacie ale, taka ciekawostka:

CYTAT
Google Mapy w tramwaju

Od niedawna z nowej funkcji Google Map mogą korzystać także pasażerowie wybierający komunikację miejską. Aplikacja pokazuje bowiem faktyczne czasy przyjazdów i odjazdów autobusów i tramwajów.

Nowa funkcja do tej pory dostępna była jedynie w Warszawie. Teraz skorzystają z niej również podróżni na Górnym Śląsku i w Zagłębiu Dąbrowskim.

Źródło: bankier.pl


Sprawdzał ktoś?
Jestem ciekaw, jak te czasy mają się do tablic informacyjnych na przystankach?
:)
CYTAT
dg.pl

14 NOWYCH ?ELEKTRYKÓW? RUSZA W TRASĘ

14 nowych autobusów elektrycznych marki Solaris, zakupionych z unijnym dofinansowaniem, już jest w bazie Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu. ?Elektryki? w żółtym kolorze, który jest nowością w Zagłębiu, już zaczynają wyjeżdżać w liniowe trasy.

Dostawa warta 48 mln zł obejmowała dziewięć 12-metrowych autobusów oraz pięć 18-metrowych, przegubowych pojazdów, które będą nowością w PKM-ie. Każdy z autobusów jest wyposażony w kilka kamer monitoringu, klimatyzację, ładowarki USB, wi-fi, a także system zliczania pasażerów, elektroniczne tablice informacyjne i zapowiedzi głosowe oraz automatyczny system gaszenia pożaru.
Sosnowiecki PKM ma już doświadczenie w użytkowaniu autobusów elektrycznych, które w barwach spółki jeżdżą od trzech lat.

? Mamy trzy takie pojazdy, które niebawem w sumie pokonają barierę miliona przejechanych kilometrów. Użytkujemy niemal z równą intensywnością jak autobusy o konwencjonalnym napędzie ? mówi Marek Pikuła, prezes PKM-u Sosnowiec.

? Sosnowiecki PKM, to firma czterech miast Zagłębia. Każdy z nas jest z niej dumny. To chyba najlepsze tego typu przedsiębiorstwo w Polsce, wprowadzające wiele innowacji: system kontroli trzeźwości kierowcy, wielokamerowy monitoring, które sprawiają, że pasażerowie czują się bezpieczniej. Sam komfort podróżowania jest lepszy niż w samochodzie ? podkreśla Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.

? Nowością w pojazdach PKM Sosnowiec będzie inny kolor obicia miejsc dla osób z niepełnosprawnościami, seniorów oraz dzieci z opiekunami ? dodaje prezes Pikuła.

Standardem w każdym nowym zamawianym od 2015 roku przez sosnowiecki PKM Sosnowiec autobusie jest system kontroli trzeźwości kierowcy. Dla pasażerów nowością jest barwa pojazdów, zamiast dobrze znanych biało-czerwonych barw autobusy są koloru żółtego, zgodnego z wytycznymi ZTM.
? Na ulicach Zagłębia pojawia się coraz więcej ?zielonych tablic?, a tym samym tabor obsługujący naszych mieszkańców staje się coraz bardziej nowoczesny i ekologiczny. Jestem przekonany, że komfort oferowany przez nowe pojazdy PKM Sosnowiec, w połączeniu z planowanymi przez nas zmianami w siatce połączeń, pozytywnie wpłyną na jakość komunikacji w naszym regionie ? powiedział Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Oprócz autobusów umowa obejmuje montaż trzech ładowarek pantografowych oraz osiem ładowarek plug-in podobnych do tej, z której PKM korzysta obecnie przy ulicy Mościckiego.

Już wiadomo na jakich liniach będą kursowały nowe autobusy. W sumie będzie to 11 linii jeżdżących po Sosnowcu, Katowicach, Dąbrowie Górniczej, Będzinie, Czeladzi i Wojkowicach.

? Nowe pojazdy mają większe możliwości. Te, które obecnie użytkujemy na jednym ładowaniu pokonują ok 140 km, a nowe spokojnie przejadą 180 km przy założeniu, że pozostawimy w akumulatorach jeszcze 20% mocy ? tłumaczy Piotr Drabek, dyrektor techniczny PKM Sosnowiec.

? Ponad 10 lat temu zaczęliśmy pracować nad elektrykami, wtedy projekt takiego autobusu to było coś nadzwyczajnego, a dzisiaj to jest codzienność, normalność. Dzisiejsza uroczystość przekazania 14 nowoczesnych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ich ładowania to dla nas bardzo ważne wydarzenie i projekt. Plany inwestycyjne Sosnowca, jak i całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii to świetny przykład transformacji transportu publicznego na transport bezemisyjny ? podkreślił dr inż. Dariusz Michalak, członek zarządu firmy Solaris, który odpowiada za obszar rozwoju produktu i produkcji.

Z nowych pojazdów cieszą się również przedstawiciele Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

? Dzięki kolejnym programom i funduszom unijnym ZTM odmładza swój tabor, a komunikacja jest przyjaźniejsza dla podróżnych. Mam nadzieję, że wkrótce pochwalimy się umową na zakup 32 autobusów elektrycznych ? powiedział Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM.

Pierwsze z nowych pojazdów już jeżdżą na regularnych liniach, ostatni wyjedzie jeszcze we wrześniu.

Projekt zakupu autobusów współfinansowany został przez Unie Europejską z Europejskiego Funduszu Strukturalnego i Inwestycyjnego w ramach Programu Operacyjnego infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 ? VI. Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach; Działania: 6.1 Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach ?Czyste niebo nad Zagłębiem? ? wysokość dofinansowania na zakup 14 sztuk nowych autobusów z napędem elektrycznym wraz z infrastrukturą do ładowania wynosi 85%.


trafią na linie:

CYTAT
34: Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza;
90: Będzin, Sosnowiec;
88: Sosnowiec, Czeladź, Będzin;
100: Sosnowiec, Czeladź, Będzin, Wojkowice;
723: Sosnowiec, Czeladź;
182: Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza;
299: Sosnowiec;
818: Będzin, Sosnowiec, Katowice;
188: Sosnowiec, Będzin
160S: Sosnowiec;
902N: Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza, Czeladź.


i ładowarki:

CYTAT
ładowarki PLUG -IN ? 8 sztuk,
ładowarki pantografowe 250 kW- 2 sztuki
ładowarki pantografowa 190 kW ? 1 sztuka.


Widać, które miasto najbardzej skorzysta. Wiadomo, że to Sosnowiec ma najwięcej udziałów:

CYTAT
Gmina Sosnowiec - 213 540 - po 100,00 zł każdy, na łączną kwotę: 21 354 000,00 zł
Gmina Dąbrowa Górnicza - 92 633 - po 100,00 zł każdy, na łączną kwotę: 9 263 300,00 zł
Gmina Będzin - 56 668 - po 100,00 zł każdy, na łączną kwotę: 5 666 800,00 zł
Gmina Czeladź - 16 239 - po 100,00 zł każdy, na łączną kwotę: 1 623 900,00 zł


ale i tak dzieli wszystko od zawsze nieproporcjonalnie i niesprawiedliwie. DG Gołonóg jest zajezdnią drugiej kategorii, a Będzin dopóki istniał to był trzeciej. Tutaj wina naszego miasta i braku zainteresowania.

Żaden autobus do DG, ani żadna ładowarka.

Będą jeszcze autobusy z innego projektu, wspólnego metropolii dla kilku PKM. I stamtąd do PKM Sosnowiec ma trafić chyba 8 elektryków. Będą też ładowarki, ale żadna nie będzie zainstalowana w DG, więc wiadomo jak się zapowiada.
Będą też 18 metrowe MANy diesle - 5 sztuk (ewentualnie dokupienie 3) i ty były jakieś plotki, że może coś wreszcie tym razem do Gołonoga.

Z Zagórza do Gołonoga przerzucili na razie dwa stare Jelcze, z czego jeden przyszedł podobno niesprawny. A w Gołonogu autobusów jest na styk, i dużo sypiących się złomów, także trwa walka i męczarnia żeby nadążać z naprawami, żeby miało co wyjechać na linie. Teraz sytuacja się poprawi za sprawą złomów przerzucanych z Zagórza, ale zastąpią jeszcze gorsze, więc i tak w Gołonogu sytuacja się poprawi i z tego powinniśmy się cieszyć.
W Zagórzu lepiej wyposażona zajezdnia, więcej pracowników, którzy do tego mają mniej pracy, bo nowszy i lepszy tabor. W Gołonogu od lat brakuje również pracowników do utrzymania sprawności. W pierwszej kolejności ogłoszenia pracy i przyjęcia do Zagórza. W Gołonogu pracują za kilku.
Kto się teraz zajmuje PKM ze strony DG? Czy naprawdę wykonuje swoje obowiązki należycie? Czy świadomy sytuacji? Tak jest od zawsze, więc poprzednicy nie lepsi. Od rozpoczęcia wymiany taboru, pierwszych Solarisów. Potem pierwszych używanych 18 metrowców (zarząd PKM twierdził, że w Gołonogu za krótkie kanały, co było bzdurą. Zresztą po latach w końcu już tam trafiły i jakoś nie ma problemu)
Prezydent DG powinien się wstydzić występować na takiej imprezie PKM w zagórzu, z okazji przyjazdu elektryków. Nie dba zupełnie o interes Gołonoga, a to się przekłada na mieszkańców - pasażerów.
Władze DG pewnie wiedzę o Gołonogu czerpią z Zagórza biggrin.gif a tam mogą się lekko mijać z prawdą, koloryzować biggrin.gif
:)
z kolejnych info, jeszcze nie potwierdzonych na 100%, do Gołonoga przenieśli kolejne złomy - dwa 15-letnie Jelcze, i najgorszego Solarisa jeszcze pierwszej generacji - lat 16.
Gdy rozpadało się WPK Katowice, z perspektywy DG to był bardzo zły wybór wejść w skład PKM Sosnowiec (nawet nazwa dyskryminująca). Potem szybko trzeba było się odłączyć.
Z Gołonoga chcą chyba zrobić Izbę Tradycji Komunikacji Miejskiej jak już zrobili z Będzina. Z tym, że tutaj wciąż żywą. Pasażerowie na co dzień mogą obcować z zabytkami.

Ale cieszmy się, bo będzie co miało wyjechać z DG na linie. Jak psiałem sytuacja była często na styk.
:)
^^^ i dodam jeszcze. Władze DG powinny sobie zrobić zdjęcia z tym złomkami przesyłanymi teraz do Gołonoga, a nie z tymi sosnowieckimi elektrykami. Wtedy byłoby uczciwie wobec mieszkańców
:)
Miała miejsce dziwna sytuacja, która nie powinna mieć miejsca. Możliwe, że było to z akceptacją ZTM. Nie wiem kto był pomysłodawcą, ale można się domyślać, że co najmniej wspierał ją prezydent Sosnowca, znany z krajowej aktywności politycznej, a podobno ma teraz ambicje przewodniczenia regionalnym strukturom swojej partii. Nie wiem, czy władze DG też to zaakceptowały.
PKM Sosnowiec, w tym dąbrowski oddział zostały wykorzystane i wciągnięte do polityki. Wziął udział w akcji "zostańmy w UE" czy jakoś tak. Żeby nie było to nie jestem zwolennikiem opuszczania UE mimo, że wiele mi się w obecnym projekcie nie podoba (ale im większa struktura to każdy musi iść na większy kompromis co chyba jest jasne).
Były utrudnienia dla pasażerów - na wielu autobusach na wyświetlaczach były tylko numery linii, bez kierunku, a zamiast niego było prezentowane hasło akcji. Na przednich szybach (na dole od strony chodnika) były zasłaniające kierowcom kartki z flagą UE i hasłem. Ktoś chyba nawet nie pomyślał, że to neilagalne i policja mogła za to zatrzymywać wszystkie autobusy i rozdawać mandaty. Ciekawe, czy jacyś nerwowi przeciwnicy UE nie interweniowali biggrin.gif Gdyby doszło do wypadku, to odpowiedzialny byłby pewnie kierowca.
Chyba ktoś się zagalopował używając komunalnej spółki do takich celów.

Szkoda, że PKM nie uczestniczy nigdy w świętach narodowych, jak to się dzieje w innych miastach w PL. U nas tylko coś działają z tym w TŚ.


I inna sprawa. Do dąbrowskiego oddziału w sumie chyba trafiło 7 starych Jelczy, Mercedes i ten najstarszy Solaris, który możliwe, że zostanie już całkowicie odstawiony bo się do niczego nie nadaje. Tamte autobusy przyszły uszkodzone - niesprawne. Stały sobie odstawione w Zagórzu, a w DG niektóre trzeba najpierw naprawić i zajmie to nawet tygodnie.
:)
CYTAT
GW

To już niemal pewne. Większość miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii chce sprzedać swoje udziały w Tramwajach Śląskich. W ten sposób dostaną od metropolii kilkaset milionów na inwestycje w komunikację miejską.

Tramwaje Śląskie to wspólna spółka dwunastu miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Najwięcej udziałów, bo aż 47,05 proc., mają Katowice, pozostałe miasta mają od 11,5 proc. (Sosnowiec) do 0,38 proc. akcji (Siemianowice Śląskie).

Tramwaje Śląskie cały czas kupują nowe wagony i remontują torowiska. Spółka zajęła się też m.in. budową nowej linii tramwajowej w Sosnowcu (przedłużenie linii nr 15 do ronda Jana Pawła II) oraz planuje budowę tramwaju wzdłuż ul. Grundmanna w Katowicach.

Na to wszystko potrzeba ogromnych pieniędzy. Dlatego Tramwaje Śląskie niedawno podpisały umowę o emisji obligacji o wartości 496 mln zł. Za wszystkie inwestycje zapłacą jednak miasta, po których tramwaje jeżdżą.

Problem w tym, że w budżetach samorządów się nie przelewa. Tramwaje Śląskie od dłuższego czasu chce wesprzeć Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Chodzi o to, by tak jak w przypadku miejskich PKM-ów metropolia została udziałowcem Tramwajów Śląskich. Na to jednak nie ma zgody m.in. Katowic. Miastu zależy bowiem na utrzymaniu pełnej kontroli nad spółką. Szefem jej rady nadzorczej jest były prezydent Katowic Piotr Uszok.

Tramwaje Śląskie bez metropolii? Jest na to sposób
– Gdyby GZM został udziałowcem, wyłożyłby gotówkę potrzebną na inwestycję. Miasta mogłyby odetchnąć – mówi nam jeden z samorządowców.

Katowice są jednak nieugięte, wspiera je też Zabrze (8,32 proc.). Te dwa miasta razem mają ponad 50 proc. udziałów w TŚ.

Samorządowcy wpadli jednak na inny pomysł. Skoro Katowice blokują wejście nowego udziałowca, to dlaczego pozostałe miasta nie mają sprzedać swoich akcji metropolii?

– To nasza własność, nie musimy się oglądać na Katowice – mówi nam jeden z prezydentów.

Marcin Michalik, wiceprezydent Chorzowa, potwierdza, że samorządowcy złożyli metropolii ofertę kupna akcji Tramwajów Śląskich. Nie zrobiły tego tylko Katowice, Siemianowice Śląskie i Zabrze.

– Metropolia odpowiada za organizację transportu w regionie. Jest zatem naturalne, że powinna mieć udziały w Tramwajach Śląskich. Ustąpimy jej miejsca – mówi Michalik.

Katowice, Zabrze i Siemianowice Śląskie zapłacą za inwestycje same
Chodzi jednak przede wszystkim o pieniądze. W ciągu najbliższych kilku lat samorządy (jako właściciel spółki) muszą sfinansować inwestycje TŚ za ok. 700 mln zł. Jeżeli ich udziały kupi metropolia, to w większości przypadków pokryje całość lub znakomitą część wydatków. Chętne do sprzedaży miasta mogą dostać za swoje udziały około 480 mln zł. To wstępny szacunek.

– A to oznacza, że będzie nas stać na pokrycie inwestycji. Mamy pewność, że wydatki na transport nie wydrenują nam budżetu, bo de facto zapłacimy pieniędzmi metropolii. To, że nie będziemy już właścicielami spółki, nie ma większego znaczenia. Przecież to my tworzymy metropolię – mówi Marcin Michalik.

Krzysztof Mejer, wiceprezydent Rudy Śląskiej, potwierdza ten plan. Dodaje jednak, że najpierw trzeba będzie wycenić spółkę, zaproponować pierwokup Katowicom, Zabrzu i Siemianowicom Śląskim. – Uważam też, że należy przeprowadzić rzetelny i w pełni niezależny audyt spółki. Samorządy muszą mieć jasność o jej dochodach i wydatkach – podkreśla.

Inwestycje w Tramwajach Śląskich. Miasta nie dostaną pieniędzy od razu
Kazimierz Karolczak, przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, mówi, że odkup akcji to najlepszy pomysł na zapewnienie miastom pieniędzy na rozwój komunikacji miejskiej. – Wszyscy wiemy, że na inwestycje trzeba kilkuset milionów. Ja tych pieniędzy w budżetach wielu miast nie widzę. Rolą metropolii jest budowa sprawnego transportu. Transakcja wydaje się czymś oczywistym – mówi.

Przypomina, że wcześniej GZM deklarował, że jest gotowy sfinansować wszystkie wydatki inwestycyjne Tramwajów Śląskich, ale właśnie warunkiem była zgoda na wejście kapitałowe i emisja nowych akcji. Według nowego planu przekaże gotówkę tylko tym miastom, które je sprzedadzą.

Wiadomo też, że miasta nie dostaną pieniędzy od razu. Będą one przekazywane transzami, tak by mogły na bieżąco finansować inwestycje na swoim terenie.
danielmdc
CYTAT(:) @ wto, 12 paź 2021 - 15:02) *
Miała miejsce dziwna sytuacja, która nie powinna mieć miejsca. Możliwe, że było to z akceptacją ZTM. Nie wiem kto był pomysłodawcą, ale można się domyślać, że co najmniej wspierał ją prezydent Sosnowca, znany z krajowej aktywności politycznej, a podobno ma teraz ambicje przewodniczenia regionalnym strukturom swojej partii. Nie wiem, czy władze DG też to zaakceptowały.
PKM Sosnowiec, w tym dąbrowski oddział zostały wykorzystane i wciągnięte do polityki. Wziął udział w akcji "zostańmy w UE" czy jakoś tak. Żeby nie było to nie jestem zwolennikiem opuszczania UE mimo, że wiele mi się w obecnym projekcie nie podoba (ale im większa struktura to każdy musi iść na większy kompromis co chyba jest jasne).
Były utrudnienia dla pasażerów - na wielu autobusach na wyświetlaczach były tylko numery linii, bez kierunku, a zamiast niego było prezentowane hasło akcji. Na przednich szybach (na dole od strony chodnika) były zasłaniające kierowcom kartki z flagą UE i hasłem. Ktoś chyba nawet nie pomyślał, że to neilagalne i policja mogła za to zatrzymywać wszystkie autobusy i rozdawać mandaty. Ciekawe, czy jacyś nerwowi przeciwnicy UE nie interweniowali biggrin.gif Gdyby doszło do wypadku, to odpowiedzialny byłby pewnie kierowca.
Chyba ktoś się zagalopował używając komunalnej spółki do takich celów.

Szkoda, że PKM nie uczestniczy nigdy w świętach narodowych, jak to się dzieje w innych miastach w PL. U nas tylko coś działają z tym w TŚ.

I inna sprawa. Do dąbrowskiego oddziału w sumie chyba trafiło 7 starych Jelczy, Mercedes i ten najstarszy Solaris, który możliwe, że zostanie już całkowicie odstawiony bo się do niczego nie nadaje. Tamte autobusy przyszły uszkodzone - niesprawne. Stały sobie odstawione w Zagórzu, a w DG niektóre trzeba najpierw naprawić i zajmie to nawet tygodnie.


Buspas bo tak można nazwać cara z Sosnowca ma osiągnięcia nie małe laugh.gif Z głównych dróg na których nie było korków uczynił "armagedon" w imię lewackiej ideologii. Utworzył aleje ku czci prezydenta z "małej Sycylii" co to dorobił się mieszkań z pensji i miał kilkadziesiąt kont bankowych laugh.gif Buduje na górce Środulskiej kompleks sportowy który nigdy się nie spłaci jak nasze Nemo. O 50 milionach władowanych w Zagłębie Sosnowiec w którym bawią się jego koledzy od grilla nie wspomne ;)
:)
CYTAT
naszemiasto

Na ulicach Zagłębia pojawi się 16 nowych autobusów hybrydowych. PKM Sosnowiec wybrał się na kolejne zakupy

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Sp. z o. o. w Sosnowcu kupi 16 nowych autobusów. Będą to pojazdy ekologiczne, a jednocześnie pierwsze typu hybryda plug-in, które pojawią się w zasobach zagłębiowskiego przewoźnika. Całe przedsięwzięcie możliwe jest dzięki udziałowi PKZ w projekcie ”Czyste niebo nad Zagłębiem – Zakup autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ładowania” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Postępowanie podzielone jest na dwa zadania. Pierwsze obejmuje dostawę 8 autobusów hybrydowych o długości między 11,8 metra a 12,15 metra oraz tyle samo pojazdów o długości między 17,5 m do 18,75 m. W obu przypadkach dostawa dotyczy także systemu ładowania magazynu energii hybrydowego układu napędowego.

Nowe pojazdy obsłużą linie 16, 35, 800, 808 oraz 817. Będą więc poruszać się po terenie: Katowic, Sosnowca, Czeladzi, Będzina, Dąbrowy Górniczej.

PKM Sosnowiec od kilku lat ma w swojej flocie klasyczne autobusy hybrydowe. Hybrydy typu plug-in będą nowością w sosnowieckim PKM-ie. Pojazdy będą miały najwyższy standard wyposażenia.

- Klimatyzacja, ładowarki USB, Wi-Fi, elektroniczne tablice informacyjne i zapowiedzi głosowe oraz automatyczny system gaszenia pożaru. Nie zabraknie systemu zliczania pasażerów oraz kontroli trzeźwości kierowcy – wylicza Piotr Drabek, dyrektor techniczny PKM Sosnowiec.
Podobnie jak 14 autobusów elektrycznych, hybrydy również będą w kolorze żółtym, zgodnie ze standardami ZTM.

Przewoźnik pamiętał również o monitoringu. W pojazdach 12-metrowych będzie minimum 8, a w przegubowcach minimum 9 kamer. W każdym pojeździe przynajmniej 5 kamer będzie obserwowało wnętrze pojazdu, 2 kolejne będą obserwowały drogę przed i za pojazdem, a 2 bok autobusu.

– Szczególnie w autobusach 18-metrowych przydają się kamery zewnętrzne boczne. Kierowcy jeżdżący przegubowymi elektrykami bardzo sobie je chwalą. Pomagają, szczególnie na przystankach autobusowych, gdy autobus musi się nieco „złamać” – wyjaśnia Piotr Drabek.

Zakupy będą możliwe dzięki pozyskaniu blisko 30 mln zł. z Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 - „Czyste niebo nad Zagłębiem” – Zakup autobusów hybrydowych.

- Dziękuję Urzędowi Marszałkowskiemu za te fundusze. To rezultat naszej dobrej współpracy, której efektem będzie większa dbałość o środowisko, ale też komfort pasażerów - mówi prezydent Sosnowca, Arkadiusz Chęciński.


Jakiś cud, nie wiem czy była jakaś interwencja czy co. Do Gołonoga przeniesiono elektryka. Nie z tej dostawy, ale starszego. Do tej pory był tylko jeden. Tam są chyba tylko 2 stanowiska do ładowania. W Zagórzu oczywiście zainwestowali, ciągnęli z daleka nową linię energetyczną.

Za to jakiś czas temu zabrano z Gołonoga nowego Solarisa, a w zamian przysłano z Zagórza starego.
warius
CYTAT
PKM Sosnowiec szykuje nowe autobusy na linię nr 808


Spółka, której udziałowcami są Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza, Będzin, Czeladź i Górnośląsko-Zagłębiowska-Metropolia zamierza kupić 8 autobusów 12-metrowych i tyleż samo pojazdów 18-metrowych.

– W zasadzie zamówienie skierowane jest do Dąbrowy Górniczej, dlatego w tamtejszej zajezdni stacjonować będzie 11 z 16 nowych autobusów – zapowiada Piotr Drabek, dyrektor ds. technicznych w PKM-ie Sosnowiec.

W praktyce oznacza to, że linię nr 808 na wszystkich kursach będą obsługiwać nowe pojazdy, przede wszystkim przegubowe. Poza tym hybrydy zobaczymy także na obsługiwanych przez dąbrowską zajezdnię liniach 16, 800 i 817, a także na linii 35.

– Zależy nam jak najszybszej dostawie, dlatego w przetargu dodatkowo punktowany będzie każdy miesiąc skracający maksymalny termin z 11 miesięcy do pół roku – podkreśla Piotr Drabek.

Nowe pojazdy – hybrydy typu plug-in, czyli z możliwością ładowania z zewnątrz – w ścisłych centrach miast wykorzystywać będą silniki elektryczne, zaś poza nimi silniki spalinowe.

W wyposażeniu zwracać będzie uwagę inna tapicerka niż w dotychczasowych pojazdach na siedzeniach dla osób z niepełnosprawnościami i rodziców z dziećmi. Zaskoczeniem natomiast nie będzie już barwa autobusów – znana choćby z prezentowanych we wrześniu nowych elektryków – biało-czerwony kolor zgodnie z wytycznymi Zarządu Transportu Metropolitalnego zastępuje żółty.

Poza tym najwyższy standard wyposażenia: klimatyzacja, Wi-Fi, ładowarki USB, elektroniczne tablice informacyjne i zapowiedzi głosowe oraz automatyczny system gaszenia pożaru, a także kamery monitoringu obserwujące wnętrza, drogę przed i za oraz bok pojazdów.

Na zakup hybrydowych autobusów PKM Sosnowiec otrzymał prawie 30 mln zł dofinansowania z Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.
:)
^^^
wow cud kolejny po przeniesieniu elektryka. Czyżby jakaś interwencja?
I tak już też nie mają wyjścia. Chyba w przyszłym roku planowany jest jakiś wielki przetarg ZTM na obsługę wszystkich linii. Muszą ustalić jakieś minimalne standardy, a zaniża je teraz przecież Gołonóg. Pozbędą się najstarszych wozów
Ciekawe co będzie z malowaniami pojazdów już po przetargu ZTM - czy będzie już wymagane żółte i trzeba będzie przemalować czy okleić wszystkie stare czy inaczej rozwiążą i będzie powolna zmiana, wraz z wymianą taboru..

Te hybrydy z tego przetargu to pług-in. Ciekawe czy będą musieli wreszcie zainwestować w zajezdnię w Gołonogu. Docelowo w DG powinny kiedyś powstać punkty do ładowania na końcowych przystankach np przed HK
warius
Przetarg ZTM właśnie trwa ale dotyczy on tras do tej pory nieobsługiwanych przez PKM.
ZTM wszedł do władz wszystkich PKM w ostatnim roku aby zlecenia na obsługę przewozów przez PKM realizować w formule in-house (bez zewnętrznych przetargów).
Jeśli idzie o PKM to nie będzie malowania starych autobusów, żółty kolor tyczy się tylko nowo zakupionych pojazdów, nie wiem jak to się ma do obsługi tras z przetargu.

Co do zajezdni w Gołonogu i Zagórzu, to obecnie powstaje program funkcjonalno użytkowy na utworzenie w obu stacji tankowania CNG. To jeszcze nie znaczy, że taka powstanie ale jest to dobry prognostyk, może wiązałoby się to z unowocześnieniem całej zajezdni?
Sebastian22
Trochę nowości co do tramwajów:

Dąbrowa Górnicza: Jest nowy wykonawca przebudowy torowiska. Poprzedni zrezygnował

Z gazetki SilesiaTram News:
CYTAT
w Dąbrowie Górniczej:
 Wzdłuż ul. Piłsudskiego i Królowej Jadwigi przekazano wykonawcy plac budowy. W dniach 13-14.11. będą zabudowywane rozjazdy technologiczne i rozpoczną się roboty demontażowe.
Sebastian22
Początek prac w Dąbrowie Górniczej

Co ciekawe:
CYTAT
– W międzyczasie uprawomocnił się także wybór wykonawcy w przetargu na realizację drugiego odcinka torowisk w Dąbrowie Górniczej, od ronda przy alei Róż do granicy z Będzinem. W tym przypadku również generalnym wykonawcą została wybrana firma ZUE S.A., z którą pod koniec listopada planujemy podpisać umowę – informuje Andrzej Zowada.
:)
CYTAT
transport publiczny

Wielki przetarg przewozowy w GZM. ZTM w Katowicach z ofertami

Zarząd Transportu Metropolitalnego otworzył oferty w przetargu na obsługę połączeń komunikacyjnych na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Zamówienie, obejmujące okres 2022-2029, jest podzielone na siedem części. Skala projektu obejmuje 166 milionów wozokilometrów i ponad 300 autobusów.

Przedmiotem zamówienia sektorowego jest świadczenie usług autobusowego transportu publicznego. Zamówienie jest podzielone na siedem części. Przewoźnicy mogą startować w maksymalnie dwóch częściach. ? To największy przetarg w historii Zarządu Transportu Metropolitalnego i jeden z największych w kraju, jeśli chodzi o branżę transportową. Projekt obejmuje 166 milionów wozokilometrów i ponad 300 autobusów. Jako jednostka budżetowa zachowujemy wysoki standard całego procesu. Zapraszamy do składania ofert ? mówi Małgorzata Gutowska, dyrektor ZTM. Metropolia przeznacza na ten cel 1,365 mld zł.

Segment Zachód B (I) obejmuje Bytom, Gierałtowice, Gliwice, Knurów, Ornontowice, Orzesze, Pilchowice, Pyskowice, Ruda Śląska, Sośnicowice, Tarnowskie Góry, Toszek, Tworóg, Wielowieś, Zabrze, Zbrosławice. W sumie, w okresie od 2022 do 2029 r. przewidziano 25 733 836 wozokm z podziałem na cztery typy pojazdów ? z możliwością zmniejszenia w każdym roku o 15%.

O zamówienie to ubiega się konsorcjum firm Kłosok i Nowak Transport, które zaproponowało 186,9 mln zł brutto. Mieści się to w budżecie określonym na 219,1 mln zł.

Segment Wschód B (II) obejmuje Będzin, Bobrowniki, Bytom, Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Katowice, Łazy, Mierzęcice, Ożarowice, Piekary Śląskie, Psary, Siemianowice Śląskie, Siewierz, Sławków, Sosnowiec, Świerklaniec, Tarnowskie Góry, Wojkowice. W sumie, w okresie od 2022 do 2029 r. przewidziano 28 774 914 wozokm z podziałem na trzy typy pojazdów ? z możliwością zmniejszenia w każdym roku o 15%.

Wpłynęły dwie oferty. PKS w Grodzisku Mazowieckim wyceniło usługę na 185,8 mln zł brutto, a konsorcjum firm LZ Lazar, PKS Południe, Irex, Meteor, Irex-1 i Irex-2 na 196,8 mln zł brutto. Budżet na ten cel wynosi 208,2 mln zł.

Segment Północ B (III) obejmuje Bobrowniki, Bytom, Gliwice, Katowice, Miasteczko Śląskie, Mierzęcice, Ożarowice, Piekary Śląskie, Pyskowice, Radzionków, Siemianowice Śląskie, Świerklaniec, Tarnowskie Góry, Tworóg, Wielowieś, Wojkowice, Zabrze i Zbrosławice. W sumie, w okresie od 2022 do 2029 r. przewidziano 21 258 246 wozokm z podziałem na trzy typy pojazdów ? z możliwością zmniejszenia w każdym roku o 15%.

O to zlecenie ubiegają się dwa podmioty. Konsorcjum Nowak Transport, PKS Południe i LZ Lazar wyceniło je na 167,4 mln zł, a PKS w Grodzisku Maz. na 173,0 mln zł. Budżet na ten cel wynosi 194,6 mln zł.

Segment Bytom (IV) obejmuje Będzin, Bytom, Chorzów, Czeladź, Piekary Śląskie, Pyskowice, Radzionków, Siemianowice Śląskie, Tarnowskie Góry, Zabrze, Zbrosławice. W sumie, w okresie od 2022 do 2029 r. przewidziano 19 470 321 wozokm z podziałem na dwa typy pojazdów ? z możliwością zmniejszenia w każdym roku o 15%.

Wpłynęła jedna oferta ? od konsorcjum Usługi Transportowe Krzysztof Pawelec i Kłosok na kwotę 149,4 mln zł. Budżet na ten cel wynosi 143,6 mln zł.

Segment Katowice B (V) obejmuje Katowice, Mikołów, Mysłowice, Sosnowiec. W sumie, w okresie od 2022 do 2029 r. przewidziano 18 493 328 wozokm z podziałem na cztery typy pojazdów ? z możliwością zmniejszenia w każdym roku o 15%.

O zadanie to ubiega się konsorcjum firm Transgór i A21, które proponuje 143,3 mln zł. Budżet na ten cel wynosi 148,2 mln zł.

Segment Centrum B (VI) obejmuje Bytom, Chorzów, Imielin, Katowice, Mikołów, Mysłowice, Piekary Śląskie, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Świętochłowice, Tychy. W sumie, w okresie od 2022 do 2029 r. przewidziano 24 959 416 wozokm z podziałem na cztery typy pojazdów ? z możliwością zmniejszenia w każdym roku o 15%.

Wpłynęły dwie oferty. Konsorcjum Irex, Meteor, Irex-1, Irex-2 i Transgór proponuje 213,5 mln zł, a Mobilis ? 221,5 mln zł. Budżet na ten cel wynosi 206,2 mln zł.

Segment Centrum C (VII) obejmuje Bytom, Chorzów, Katowice, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Świętochłowice, Zabrze. W sumie, w okresie od 2022 do 2029 r. przewidziano 26 849 582 wozokm z podziałem na cztery typy pojazdów ? z możliwością zmniejszenia w każdym roku o 15%.

O to zlecenie ubiegają się również dwa podmioty. Konsorcjum firm Usługi Transportowe Krzysztof Pawelec i A21 proponują 225,2 mln zł, a Mobils ? 247,8 mln zł. Budżet na ten cel wynosi 244,6 mln zł.

O wyborze zdecydują cena (60%), wiek pojazdów (15%), klimatyzacja (15%), monitoring (10%). Punktowane będzie zaoferowanie pojazdów z klimatyzacją i monitoringiem wcześniej niż data wymagana w postępowaniu. Oferenci mogą zgłosić maksymalnie 12-letnie pojazdy w momencie rozpoczęcia świadczenia usługi. W projekcie umowy założono też wpisanie maksymalnego oraz średniego wieku pojazdów w kolejnych latach świadczenia usługi.


Też dotyczy DG, bo jak wiadomo, nie wszystkie linie to PKM. Czasem oferty sporo poniżej budżetu. Zobaczymy jaki będzie tabor. Miasta się ucieszą, bo wiadomo, że z tym od czasu KZK GOP się u nas nie zmieniło i wielu chce utrzymywać byle najniższym kosztem. Potem będą problemy z brakiem kierowców.
Ciekawe co będzie, jeśli wygra ten PKS z Grodziska. Czy znajdzie sobie lokalnych podwykonawców, czy swój tabor itp. I jeśli swoje autobusy to w swoim malowaniu?
No i czy tabor wreszcie się poprawi, czy będą na takich liniach dziwne wynalazki, do tego każde w innym malowaniu.
Chyba gdzieś czytałem, że maksymalny wiek zgłoszonych pojazdów to 12 lat.
To i tak będą nowsze niż w PKM Sosnowiec, gdzie i tak bardzo wiele sztuk było z wielkiego programy unijnego - Solarisy i Jelcze. Nie pisząc o innych kupionych jako używane. Jeszcze długo potrwa zanim się to znacznie poprawi. Pewnie pozbędą się tych używanych, a te pierwsze unijne zostaną jeszcze na długo
Rokko31
Obawiam się że na 634, 140, 637 nadal się nic nie zmieni i będą jeździć graty jak teraz, już dwa razy z nich uciekałem bo się zapaliły a te czeskie SOR (choć myślałem że to białoruskie) czy jakoś tak to dramat.
:)
dla wnikliwych snf (51).gif https://miniportal.uzp.gov.pl/Postepowania/...2c-193665124397

nie mam czasu teraz szukać potwierdzenia ale podobno przewoźnicy będą mieli 3 miesiące na przemalowanie w nowe barwy od czasu rozpoczęcia świadczenia według nowej umowy.
Normy co do taboru są zaostrzane w kolejnych latach trwania umowy - rok produkcji, normy spalania, klimatyzacja. Także na początku będzie słabiej ale z upływem lat będą musieli sukcesywnie odnawiać tabor
Sebastian22
Ciekawe jak w praktyce będą wyglądały realizacje tych celów.
Obklejenie taboru w barwy ZTM nie powinny stanowić problemu, reszta wyjdzie w praniu smile2.gif
warius
CYTAT
metropoliaztm.pl

Nowa taryfa ZTM – integracja oferty ze spółką POLREGIO i przedłużenie sprzedaży biletu „Sieć 180”

Od 12 grudnia zacznie obowiązywać nowa taryfa. Nowością dla pasażerów jest przystąpienie spółki POLREGIO do zintegrowanego systemu taryfowo-biletowego, dzięki czemu na odcinku Katowice – Sławków będą obowiązywać bilety „24+Kolej” oraz Metrobilety „Czerwone” oraz „Cała Metropolia”.

Bilet „24h+Kolej” i wybrane Metrobilety na obsługiwanym przez POLREGIO odcinku Katowice – Sławków

Bilet 24-godzinny dotychczas obowiązywał na całej sieci ZTM oraz na wszystkich liniach kolejowych Kolei Śląskich na obszarze GZM. Od 12 grudnia będzie można również podróżować na tym bilecie na obsługiwanym przez POLREGIO odcinku Katowice – Sławków. Na tym odcinku można podróżować również wybranymi Metrobiletami („Czerwony” oraz „Cała Metropolia”). Dodatkowo w związku z uruchomieniem, przez przewoźnika kolejowego, współfinansowanego przez GZM połączenia Gliwice – Bytom, w pociągach Kolei Śląskich na tym odcinku będą obowiązywać niektóre Metrobilety („Żółty”, „Cała Metropolia”), a także bilety „24h+Kolej”.





warius
Chyba trzeba zmienić nazwę wątku na ZTM?

CYTAT
Do dąbrowskiej zajezdni PKM-u Sosnowiec przyjedzie jedenaście nowych autobusów
Drukuj

Pierwszymi w historii PKM-u Sosnowiec autobusami hybrydowymi typu plug-in będą pojazdy firmy Solaris Bus&Coach. 11 z 16 nowych autobusów stacjonować będzie w dąbrowskiej zajezdni.

Spółka, której udziałowcami są Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza, Będzin, Czeladź i Górnośląsko-Zagłębiowska-Metropolia zaplanowała zakup 8 autobusów 12-metrowych i tyleż samo pojazdów 18-metrowych.

W środę okazało się, że jedyną ofertę złożyła firma Solaris Bus&Coach z Bolechowa, która dostawę 8 pojazdów 12-metrowych wyceniła na 18 697 000 zł, zaś autobusów przegubowych na 23 124 000 zł. Niemal dokładnie tyle PKM Sosnowiec planował wydać na nowe pojazdy.

Wiadomo, że nowe autobusy będą kursować na obsługiwanych przez dąbrowską zajezdnię liniach nr 16, 800, 808 i 817 oraz na linii nr 35.

– W zasadzie zamówienie skierowane jest do Dąbrowy Górniczej, dlatego w tamtejszej zajezdni stacjonować będzie 11 z 16 nowych autobusów – zapowiada Piotr Drabek, dyrektor ds. technicznych w PKM-ie Sosnowiec.

Pierwsze w historii PKM-u hybrydy typu plug-in będą miały najwyższy standard wyposażenia. – Klimatyzacja, ładowarki USB, Wi-Fi, elektroniczne tablice informacyjne i zapowiedzi głosowe oraz automatyczny system gaszenia pożaru. Nie zabraknie systemu zliczania pasażerów oraz kontroli trzeźwości kierowcy – wylicza Piotr Drabek. I podkreśla, że w ścisłych centrach miast autobusy będą wykorzystywać silniki elektryczne, zaś poza nimi silniki spalinowe.

Pojazdy – każdy w odcieniu żółtego zgodnie ze standardami ZTM – zostaną także wyposażone w kamery monitoringu obserwujące wnętrza, drogę przed i za oraz bok pojazdów.

– Autobusy zostaną dostarczone w ciągu 10 miesięcy od dnia podpisania umowy. Jest zatem szansa, że zobaczymy je na trasach jeszcze w tym roku – zapowiada Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.

Na zakup 16 autobusów PKM Sosnowiec otrzymał prawie 30 mln zł dofinansowania z Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.


Rokko31
Gdzie jeżdżą po Dąbrowie 35, 800 oraz 817, jakie to trasy?
:)
CYTAT(warius @ śro, 12 sty 2022 - 11:55) *
Chyba trzeba zmienić nazwę wątku na ZTM?


Odświeżyłeś stary historyczny wątek KZKGOP. Mamy już nowy aktualny o ZTM i przeniosłem post.

No wreszcie coś drgnęło w Gołonogu, zmniejszą się trochę te gigantyczne dysproporcje.

Tymczasem do Gołonoga trafiły właśnie nowe (pierwsze tutaj w żółtym malowaniu) MANy - 18m diesle z wcześniejszego zamówienia, które miało chyba obejmować łącznie 5 sztuk. Nie wiem ile z nich będzie w Gołonogu. Były na pewno przynajmniej 3.
Jeszcze trochę potrwa zanim pojawią się na liniach

snf (51).gif http://phototrans.pl/14,1123583,0.html
snf (51).gif http://phototrans.pl/14,1123576,0,MAN_NG33...ity_18_600.html

Były jakieś plotki, że PKM zrezygnuje z obsługi kilku linii.

W tym roku ma zostać uruchomiona nowa linia metropolitalna DG - Psary - Bobrowniki. Muszą najpierw skończyć remont Letniej i tunel w centrum, a może i centrum przesiadkowe. Nie wiem czy będzie kończyła przy dworcu PKP czy w centrum.
:)
CYTAT
DZ

Trzy nowe metrolinie powstaną w Katowicach, Gliwicach i Piekarach. Sprawdź rozkład jazdy M100, M104 i M28

M100, M104 i M28 ? to nowe metrolinie, które 12 lutego wyjadą na ulice Metropolii. M-ki kursować będą przez sześć gmin Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. - Niezależnie od prac nad systematycznym uruchamianiem kolejnych linii, w lutym zostanie ogłoszony przetarg na firmę, która zapewni obsługę wszystkich pozostałych, zaplanowanych połączeń. Docelowo system metrolinii składać się będzie z 31 linii autobusowych - informuje Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Metropolitarnego.

Jak przypomina Zarząd Transportu Metropolitarnego, do tej pory uruchomionych zostało 12 linii metropolitalnych, które połączyły 24 miasta GZM. Wkrótce, bo od soboty (12 lutego), w trasę wyjadą trzy kolejne. M28 połączy Piekary Śląskie z Katowicami. Bezpośrednie połączenia pojawią się też pomiędzy Gliwicami a gminą Pilchowice (M104) i Sośnicowicami (M100).

? Współpracując z gminami, stopniowo uruchamiamy kolejne połączenia metropolitalne, których celem jest usprawnienia podróżowania po Metropolii. Metrolinie z założenia to połączenia, które mają zapewnić większa liczbę kursów, w równych odstępach czasu niemal przez całą dobę ? mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu Metropolii.

Niestety ze względu na bardzo duże problemy kadrowe wśród kierowców zawodowych, z którymi mierzą się przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej, proces uruchomienia wszystkich 31 linii, zwolnił w połowie zeszłego roku. Niemniej podejmując różnego rodzaju działania, aby maksymalnie ograniczać ryzyka z tym związane, wkrótce zostanie ogłoszony przetarg na obsługę części z pozostałych zaplanowanych metrolinii. Pozwoli to na to, by uruchomić je najpóźniej w ciągu pół roku od podpisania umowy ? wyjaśnia.

Nowe linie to odpowiedź na oczekiwania mieszkańców

Trzy nowe połączenia, które wkrótce zostaną uruchomione, to również odpowiedź na zgłaszane przez mieszkańców oczekiwania, które dotyczyły m.in. usprawnienia funkcjonowania komunikacji miejskiej pomiędzy gliwickimi osiedlami oraz pomiędzy mniejszymi miejscowościami.

Sporo korzyści dla mieszkańców mniejszych miejscowości, m.in. bezpośrednie połączenie Pilchowic z Gliwicami Linia M104 połączy Gliwice ze Stanicą leżącą w gminie Pilchowice. Oprócz regularnych kursów w dni robocze ta M-ka będzie jeździć również w dni wolne od pracy. Wcześniej podróż komunikacją miejską do i ze Stanicy m.in. w weekendy była niemożliwa. Teraz metrolinie połączą mniejsze miejscowości z większymi miastami i uzupełnią luki komunikacyjne.

Od soboty pasażerowie będą mogli korzystać również z metrolinii M100, o którą zabiegali mieszkańcy różnych dzielnic Gliwic, w tym Ostropa i Wilczego Gardła. ? W Gliwicach uczy się, studiuje i pracuje wielu mieszkańców okolicznych gmin, dlatego cieszy pomysł uruchomienia przez metropolię linii dowozowych M100 z Sośnicowic oraz M104 z Pilchowic. To duże ułatwienie szczególnie dla uczniów i studentów. Liczymy, że częstsze, szybsze i nowocześniejsze połączenia autobusowe z Gliwicami będą atrakcyjną alternatywą dla jazdy samochodem, zwiększając w przyszłości potencjał transportowy budowanego za dworcem PKP Centrum Przesiadkowego ? podkreśla Adam Neumann, prezydent Gliwic.

Oprócz M-ek w drogę ruszy także sfinansowana przez miasto Gliwice linia 693, która połączy Żerniki z osiedlami Waryńskiego, Kopernika i Obrońców Pokoju. Pasażerowie będą mogli szybciej dotrzeć z osiedli do pracy w strefie ekonomicznej.

Do Zarządu Transportu Metropolitalnego w Katowicach już od jakiegoś czasu wpływały wnioski o uruchomienie bezpośrednich połączeń z Trynku na targowisko i na Cmentarz Lipowy. Dlatego zmieni się trasa linii 60, która od 12 lutego będzie przejeżdżać od Trynku, przez centrum aż na gliwickie Zatorze. Oprócz tego częściej pojadą linie 59 i 202.

Jedna metrolinia, trzy duże miasta

Tego samego dnia na ulice Metropolii wyjedzie linia M28, która zapewni mieszkańcom Piekar Śląskich bezpośrednie połączenie z Siemianowicami Śląskimi i Katowicami. Ta M-ka również będzie jeździć przez siedem dni w tygodniu, w dni wolne co godzinę. M28 dowiezie pasażerów na popularne przystanki w Piekarach Śląskich, tj. Osiedle Wieczorka Dworzec, czy Piekary Bazylika, na katowicki Plac Wolności i na Sokolską. M-ka wzbogaci siatkę połączeń. Uzupełni trasę linii 5, 185, czy 168, która kursuje z Piekar Śląskich przez Siemianowice Śląskie, dociera do Katowic, na Koszutkę, Józefowiec i Plac Wolności.

Jeszcze w lutym przetarg na kolejne metrolinie

Zarząd Transportu Metropolitalnego jednocześnie zapowiada, że jeszcze w tym miesiącu zostanie ogłoszony duży przetarg na obsługę autobusowych połączeń komunikacji miejskiej. Umożliwi to uruchomienie w ciągu pół roku m.in. kolejnych linii metropolitalnych. Według założonego planu będą to M15, M17, M25, M26 i M103.

Ich trasy mają przebiegać przez Bobrowniki, Bytom, Czeladź, Dąbrowę Górniczą, Imielin, Katowice, Lędziny, Mysłowice, Piekary Śląskie, Psary, Siemianowice Śląskie, Sławków, Sosnowiec i Tychy. Pozostałe metrolinie będą uruchamiane w kolejnych miesiącach niezależnie od tego przetargu. Docelowo wszystkich ma być 31.


M26 - DG - Sławków
M103 - Bobowniki - Psary - DG

Po wbudowaniu centrum przesiadkowego naturalne byłoby, żeby taki M26 nie kończył w centrum, a pod owocem PKP.
A co z takim M103 - też najlepiej byłoby pod dworcem PKP, z tym, że wtedy trzeba byłoby dojść ten kawałek na nogach do centrum hmmm, więc może jednak do przystanku DG PKZ
warius
CYTAT
"D-tka", najbardziej popularna prywatna linia komunikacyjna w naszym regionie, od 30 lat wozi pasażerów z Dąbrowy Górniczej, Sosnowca i Katowic. Teraz jednak grozi jej upadek z powodu pandemii.


https://sosnowiec.wyborcza.pl/sosnowiec/7,9...c-pandemii.html
:)
nie mam dostępu do artykułu.

Tabor niestety od zawsze był tam tragiczny i trochę nieuczciwa konkurencja. Podobnie jak inne tego typu linie nie jeździł według jakiegoś swojego rozkładu, ale żeby zabrać jak najwięcej pasażerów, to przed samymi autobusami z PKM, nawet często blokując im przystanki. A wiadomo, że to najbardziej rentowne linie, bo gdzie indziej by im się nie opłacało, a miasta i tak muszą dopłacać do funkcjonowania "pozostałych' linii.
warius
Też nie mam dostępu, nagłówek mówi o możliwym upadku, choć w necie wyczytałem już, że D-tka nie kursuje od początku roku i to samo spotkało linię K kursującą do Mysłowic.
Rokko31
Ludzie wolą jechać do Katowic M-ką, wygodnym nowym autobusem i najszybszą trasą niż starym gratem tłuc się przez Sosnowiec ale właściciel tego nie rozumie i biadoli jak jest źle.
warius
Jeśli macie uwagi co do nazw przystanków komunikacji publicznej w mieście, to prowadzone są konsultacje i można zaproponować zmiany:

https://www.dabrowa-gornicza.pl/aktualnosci...e-twoje-zdanie/
:)
CYTAT(warius @ pon, 14 mar 2022 - 12:44) *
Jeśli macie uwagi co do nazw przystanków komunikacji publicznej w mieście, to prowadzone są konsultacje i można zaproponować zmiany:

https://www.dabrowa-gornicza.pl/aktualnosci...e-twoje-zdanie/


Jak dla mnie ogólnie na plus. Widać jakąś konsekwencję i chęć usystematyzowania.

Przydałoby się też jakieś upublicznienie planów nowej siatki połączeń.
Stachu
Witam. Orientuje się może ktoś co to za nowe linie i jak mają kursować co ZTM chcę uruchomić w Dąbrowie(641,612,628,M26,M103 plus 49 pszekształcone w linię minibusową)? Czyżby to był początek głośno zapowiadanej przez władzę miasta nowej siatki połączeń? https://bip.metropoliaztm.pl/artykul/452/15...ie-b-informacje na dole strony jest plik pdf do pobrania z rozpiską tych linii.
:)
^^^
no ciekawe. Pewnie związane z planowaną nową siecią, którą tak zapowiadają, ale jeszcze nic nie upublicznili.
I jeszcze 243

Znane z tego były linie metropolitalne M26 i M103, które mają być uruchomione w to lato. Dla tych 2 były schematy, ale niedokładne i nie wiadomo, czy będą kończyły w centrum czy przy dworcu w nowym centrum przesiadkowym, co by było chyba najbardziej naturalne. Dla M103 trzeba otworzyć tunel i skończyć remont Letniej, bo ze schematu wyglądało jakby przez Letnią.
Stachu
CYTAT(:) @ śro, 20 kwi 2022 - 15:29) *
^^^
no ciekawe. Pewnie związane z planowaną nową siecią, którą tak zapowiadają, ale jeszcze nic nie upublicznili.
I jeszcze 243

Znane z tego były linie metropolitalne M26 i M103, które mają być uruchomione w to lato. Dla tych 2 były schematy, ale niedokładne i nie wiadomo, czy będą kończyły w centrum czy przy dworcu w nowym centrum przesiadkowym, co by było chyba najbardziej naturalne. Dla M103 trzeba otworzyć tunel i skończyć remont Letniej, bo ze schematu wyglądało jakby przez Letnią.


Według tej rozpiski linie te miały by ruszyć 1 lipca, przetarg na te linie już był ale po otwarciu ofert mogą to unieważnić znacznie przekroczony budżet. A ciekaw jestem na jakich trasach te linie będą kursować np M26 ma zastąpić 634 ale czy tą samą trasą ciężko powiedzieć podobno ma jeździć szybciej i częściej od 634.
Rokko31
CYTAT(Stachu @ śro, 20 kwi 2022 - 21:34) *
CYTAT(:) @ śro, 20 kwi 2022 - 15:29) *
^^^
no ciekawe. Pewnie związane z planowaną nową siecią, którą tak zapowiadają, ale jeszcze nic nie upublicznili.
I jeszcze 243

Znane z tego były linie metropolitalne M26 i M103, które mają być uruchomione w to lato. Dla tych 2 były schematy, ale niedokładne i nie wiadomo, czy będą kończyły w centrum czy przy dworcu w nowym centrum przesiadkowym, co by było chyba najbardziej naturalne. Dla M103 trzeba otworzyć tunel i skończyć remont Letniej, bo ze schematu wyglądało jakby przez Letnią.


Według tej rozpiski linie te miały by ruszyć 1 lipca, przetarg na te linie już był ale po otwarciu ofert mogą to unieważnić znacznie przekroczony budżet. A ciekaw jestem na jakich trasach te linie będą kursować np M26 ma zastąpić 634 ale czy tą samą trasą ciężko powiedzieć podobno ma jeździć szybciej i częściej od 634.

Skąd info, że M26 ma zastąpić 634?
Stachu
CYTAT(Rokko31 @ śro, 20 kwi 2022 - 23:55) *
CYTAT(Stachu @ śro, 20 kwi 2022 - 21:34) *
CYTAT(:) @ śro, 20 kwi 2022 - 15:29) *
^^^
no ciekawe. Pewnie związane z planowaną nową siecią, którą tak zapowiadają, ale jeszcze nic nie upublicznili.
I jeszcze 243

Znane z tego były linie metropolitalne M26 i M103, które mają być uruchomione w to lato. Dla tych 2 były schematy, ale niedokładne i nie wiadomo, czy będą kończyły w centrum czy przy dworcu w nowym centrum przesiadkowym, co by było chyba najbardziej naturalne. Dla M103 trzeba otworzyć tunel i skończyć remont Letniej, bo ze schematu wyglądało jakby przez Letnią.


Według tej rozpiski linie te miały by ruszyć 1 lipca, przetarg na te linie już był ale po otwarciu ofert mogą to unieważnić znacznie przekroczony budżet. A ciekaw jestem na jakich trasach te linie będą kursować np M26 ma zastąpić 634 ale czy tą samą trasą ciężko powiedzieć podobno ma jeździć szybciej i częściej od 634.

Skąd info, że M26 ma zastąpić 634?


https://bedzin.naszemiasto.pl/slawkow-bedzi...a/ar/c1-8749801
warius
CYTAT
Uruchomimy nową linię autobusową z zielonych dzielnic do centrum miasta

Skrócenie trasy autobusów linii 603 i 606 do przystanku Gołonóg Osiedle to tymczasowa niedogodność. Komunikację zielonych dzielnic z centrum Dąbrowy Górniczej chcemy bowiem usprawnić dzięki nowej linii autobusowej nr 612, o której uruchomienie występujemy do Zarządu Transportu Metropolitalnego.

Autobusy linii nr 603 i 606 kończą i rozpoczynają trasę na przystanku Gołonóg Osiedle od 4 maja. Możliwość kontynuowania podróży w kierunku centrum miasta zapewnia w tym miejscu dziewięć linii autobusowych: 18, 55, 140, 175, 635, 637, 807, 814 i M2. Szczególnie linia metropolitalna M2, kursująca w godzinach szczytu co 10 min, wydaje się dobrym rozwiązaniem do kontynuowania szybkiej podróży w kierunku centrum Dąbrowy Górniczej i Katowic.

Powody skrócenia trasy linii 603 i 606 wyjaśnialiśmy dwa dni przed wprowadzeniem zmian. Powszechnie znany problem z brakiem kierowców autobusów sprawił, że ZTM-owi nie udało się rozstrzygnąć przetargów na obsługę autobusowej komunikacji zastępczej T-21: w trzech kolejnych postępowaniach nie wpłynęła żadna oferta.

– W tej sytuacji zaproponowaliśmy skrócenie trasy linii autobusowych nr 603 i 606 do przystanku Gołonóg Osiedle oraz zawieszenie kursowania linii nr 605. Dzięki temu możliwe było wygospodarowanie dwóch autobusów i skierowanie ich w dni robocze do obsługi linii T-21 – wyjaśniał Marcin Pająk z Wydziału Infrastruktury Miejskiej w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej.

Przyspieszymy uruchomienie nowej linii z zielonych dzielnic

Problem z obsługą autobusowej komunikacji zastępczej T-21 przyspieszył decyzję o skróceniu trasy linii nr 603 i 606. Docelowo w przygotowywanej przez nas nowej siatce połączeń – po zakończeniu modernizacji torowiska tramwajowego i budowy centrum przesiadkowym w centrum i Gołonogu – obie linie miały bowiem kończyć i rozpoczynać kursowanie na przystanku Tworzeń Huta Katowice.



We wspomnianej nowej siatce połączeń skróceniu tras linii 603 i 606 miało towarzyszyć jednoczesne uruchomienie nowej linii nr 612. To ma być zupełnie nowa jakość w komunikacji zielonych dzielnic z centrum Dąbrowy Górniczej. W dni robocze linia będzie kursować co 40 min i zapewni mieszkańcom nie tylko szybsze połączenie z centrum miasta, ale i bezpośredni dojazd do Zagłębiowskiego Centrum Onkologii oraz w wybranych kursach do Będzina i Szpitala Wojewódzkiego im. św. Barbary w Sosnowcu.

– Bardzo uważnie wczytywaliśmy się we wszystkie komentarze, opinie i głosy w dyskusji, które pojawiły się po skróceniu tras linii 603 i 606. W efekcie w poniedziałek wysłaliśmy pismo do Zarządu Transportu Metropolitalnego o wprowadzenie już teraz zmiany, którą planowaliśmy na przyszły rok, po oddaniu centrum przesiadkowego przy dworcu PKP. To uruchomienie nowej linii 612, która połączy Błędów, Okradzionów, Łękę, Łosień oraz Kazdębie z centrum, szpitalem na Mydlicach, a w wybranych kursach z Będzinem i Szpitalem Wojewódzkim św. Barbary – mówi prezydent Marcin Bazylak.

Wnioski do ZTM-u dotyczą również: tymczasowej obsługi przez linię M2 przystanku Damel, w pobliżu którego znajdują się m.in. Zespół Szkół Ekonomicznych i Techniczne Zakłady Naukowe oraz korekty porannego kursu linii 606, co ułatwi przesiadkę i dojazd do szkół na godz. 8 .
:)
^^^
Idea dużej częstotliwości i przesiadki wydaje się ok. Poprawa czasu i ekonomia. Nie da się zbiorową komunikacją przewieźć każdego bezpośrednio z punku A do B jak taxi. Może najgorszy problem z mniejszymi dziećmi, które poruszają się samodzielnie.
A jak wyjdzie w realizacji to się okaże. Nawet jeśli się uda to jest ryzyko, bo kto wie co będzie za kilka lat, czy ktoś zacznie sprawdzać napełnienia i stwierdzi, że za często i poszuka oszczędności, a przesiadki by zostały.

Fajna ta trasa 612. Miała by większą popularność gdyby przez Strzemieszyce zamiast DK94, ale znowu czas dojazdu dłuższy, a do tego żeby zachować częstotliwość może potrzebne byłyby dodatkowe kursy. Może planowana linia metropolitalna ze Sławkowa obsłuży Strzemieszyce.
Nie wiemy ile kursów do szpitala górniczego. Wreszcie przy okazji powstałoby połączenie między ZCO i górniczym. Często pacjenci są odsyłani z jednego do drugiego, a gdy ktoś nie ma samochodu i dla ludzi starszych to kłopot.

M2 powinno wrócić pod Damel na stałe, a nie tymczasowo. Na wszystkich innych się zatrzymuje tylko tu poszukali nie wiadomości jakiej oszczędności czasowej, kosztem ludzi.

W tamtym artykule jest zdjęcie 603 obsługiwanej (jak kiedyś pisałem) przez kogoś innego. Malowanie podobne jak warszawskie. Czy PKM to oddał czy to jakiś czasowy podwykonawca do pomocy hmm
Sebastian22
Jak malowanie warszawskie to wydaje się to być PKS Grodzisk Mazowiecki, który ostatnio wygrał obsługę jakiś linii w regionie - na pewno min. na linię 79 więc wielce prawdopodobne że na tą także.
:)
^^^
na 79 już jeżdżą nowe w barwach metropolii, lepsze niż dawne "łamane" wynalazki.

Na stronie ZTM przy 603 jest info, że linię obsługuje PKM Sosnowiec, więc dziwne. Może tymczasowe, bo w PKM braki, nie tylko w DG muszą zastępować tramwaje, ale i w Sosnowcu. Może się jakoś dogadali. Tamten przetarg PKS nie obejmował konkretnych kursów ale łączne wozokilometry, więc może im przydzielili tymczasowo
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.