CYTAT
transport publiczny
Wielki przetarg przewozowy w GZM. ZTM w Katowicach z ofertami
Zarząd Transportu Metropolitalnego otworzył oferty w przetargu na obsługę połączeń komunikacyjnych na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Zamówienie, obejmujące okres 2022-2029, jest podzielone na siedem części. Skala projektu obejmuje 166 milionów wozokilometrów i ponad 300 autobusów.
Przedmiotem zamówienia sektorowego jest świadczenie usług autobusowego transportu publicznego. Zamówienie jest podzielone na siedem części. Przewoźnicy mogą startować w maksymalnie dwóch częściach. ? To największy przetarg w historii Zarządu Transportu Metropolitalnego i jeden z największych w kraju, jeśli chodzi o branżę transportową. Projekt obejmuje 166 milionów wozokilometrów i ponad 300 autobusów. Jako jednostka budżetowa zachowujemy wysoki standard całego procesu. Zapraszamy do składania ofert ? mówi Małgorzata Gutowska, dyrektor ZTM. Metropolia przeznacza na ten cel 1,365 mld zł.
Segment Zachód B (I) obejmuje Bytom, Gierałtowice, Gliwice, Knurów, Ornontowice, Orzesze, Pilchowice, Pyskowice, Ruda Śląska, Sośnicowice, Tarnowskie Góry, Toszek, Tworóg, Wielowieś, Zabrze, Zbrosławice. W sumie, w okresie od 2022 do 2029 r. przewidziano 25 733 836 wozokm z podziałem na cztery typy pojazdów ? z możliwością zmniejszenia w każdym roku o 15%.
O zamówienie to ubiega się konsorcjum firm Kłosok i Nowak Transport, które zaproponowało 186,9 mln zł brutto. Mieści się to w budżecie określonym na 219,1 mln zł.
Segment Wschód B (II) obejmuje Będzin, Bobrowniki, Bytom, Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Katowice, Łazy, Mierzęcice, Ożarowice, Piekary Śląskie, Psary, Siemianowice Śląskie, Siewierz, Sławków, Sosnowiec, Świerklaniec, Tarnowskie Góry, Wojkowice. W sumie, w okresie od 2022 do 2029 r. przewidziano 28 774 914 wozokm z podziałem na trzy typy pojazdów ? z możliwością zmniejszenia w każdym roku o 15%.
Wpłynęły dwie oferty. PKS w Grodzisku Mazowieckim wyceniło usługę na 185,8 mln zł brutto, a konsorcjum firm LZ Lazar, PKS Południe, Irex, Meteor, Irex-1 i Irex-2 na 196,8 mln zł brutto. Budżet na ten cel wynosi 208,2 mln zł.
Segment Północ B (III) obejmuje Bobrowniki, Bytom, Gliwice, Katowice, Miasteczko Śląskie, Mierzęcice, Ożarowice, Piekary Śląskie, Pyskowice, Radzionków, Siemianowice Śląskie, Świerklaniec, Tarnowskie Góry, Tworóg, Wielowieś, Wojkowice, Zabrze i Zbrosławice. W sumie, w okresie od 2022 do 2029 r. przewidziano 21 258 246 wozokm z podziałem na trzy typy pojazdów ? z możliwością zmniejszenia w każdym roku o 15%.
O to zlecenie ubiegają się dwa podmioty. Konsorcjum Nowak Transport, PKS Południe i LZ Lazar wyceniło je na 167,4 mln zł, a PKS w Grodzisku Maz. na 173,0 mln zł. Budżet na ten cel wynosi 194,6 mln zł.
Segment Bytom (IV) obejmuje Będzin, Bytom, Chorzów, Czeladź, Piekary Śląskie, Pyskowice, Radzionków, Siemianowice Śląskie, Tarnowskie Góry, Zabrze, Zbrosławice. W sumie, w okresie od 2022 do 2029 r. przewidziano 19 470 321 wozokm z podziałem na dwa typy pojazdów ? z możliwością zmniejszenia w każdym roku o 15%.
Wpłynęła jedna oferta ? od konsorcjum Usługi Transportowe Krzysztof Pawelec i Kłosok na kwotę 149,4 mln zł. Budżet na ten cel wynosi 143,6 mln zł.
Segment Katowice B (V) obejmuje Katowice, Mikołów, Mysłowice, Sosnowiec. W sumie, w okresie od 2022 do 2029 r. przewidziano 18 493 328 wozokm z podziałem na cztery typy pojazdów ? z możliwością zmniejszenia w każdym roku o 15%.
O zadanie to ubiega się konsorcjum firm Transgór i A21, które proponuje 143,3 mln zł. Budżet na ten cel wynosi 148,2 mln zł.
Segment Centrum B (VI) obejmuje Bytom, Chorzów, Imielin, Katowice, Mikołów, Mysłowice, Piekary Śląskie, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Świętochłowice, Tychy. W sumie, w okresie od 2022 do 2029 r. przewidziano 24 959 416 wozokm z podziałem na cztery typy pojazdów ? z możliwością zmniejszenia w każdym roku o 15%.
Wpłynęły dwie oferty. Konsorcjum Irex, Meteor, Irex-1, Irex-2 i Transgór proponuje 213,5 mln zł, a Mobilis ? 221,5 mln zł. Budżet na ten cel wynosi 206,2 mln zł.
Segment Centrum C (VII) obejmuje Bytom, Chorzów, Katowice, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Świętochłowice, Zabrze. W sumie, w okresie od 2022 do 2029 r. przewidziano 26 849 582 wozokm z podziałem na cztery typy pojazdów ? z możliwością zmniejszenia w każdym roku o 15%.
O to zlecenie ubiegają się również dwa podmioty. Konsorcjum firm Usługi Transportowe Krzysztof Pawelec i A21 proponują 225,2 mln zł, a Mobils ? 247,8 mln zł. Budżet na ten cel wynosi 244,6 mln zł.
O wyborze zdecydują cena (60%), wiek pojazdów (15%), klimatyzacja (15%), monitoring (10%). Punktowane będzie zaoferowanie pojazdów z klimatyzacją i monitoringiem wcześniej niż data wymagana w postępowaniu. Oferenci mogą zgłosić maksymalnie 12-letnie pojazdy w momencie rozpoczęcia świadczenia usługi. W projekcie umowy założono też wpisanie maksymalnego oraz średniego wieku pojazdów w kolejnych latach świadczenia usługi.
Też dotyczy DG, bo jak wiadomo, nie wszystkie linie to PKM. Czasem oferty sporo poniżej budżetu. Zobaczymy jaki będzie tabor. Miasta się ucieszą, bo wiadomo, że z tym od czasu KZK GOP się u nas nie zmieniło i wielu chce utrzymywać byle najniższym kosztem. Potem będą problemy z brakiem kierowców.
Ciekawe co będzie, jeśli wygra ten PKS z Grodziska. Czy znajdzie sobie lokalnych podwykonawców, czy swój tabor itp. I jeśli swoje autobusy to w swoim malowaniu?
No i czy tabor wreszcie się poprawi, czy będą na takich liniach dziwne wynalazki, do tego każde w innym malowaniu.
Chyba gdzieś czytałem, że maksymalny wiek zgłoszonych pojazdów to 12 lat.
To i tak będą nowsze niż w PKM Sosnowiec, gdzie i tak bardzo wiele sztuk było z wielkiego programy unijnego - Solarisy i Jelcze. Nie pisząc o innych kupionych jako używane. Jeszcze długo potrwa zanim się to znacznie poprawi. Pewnie pozbędą się tych używanych, a te pierwsze unijne zostaną jeszcze na długo