Ze Sprawozdania z realizacji „OgÓlnej strategii zrÓwnowaŻonego rozwoju
DĄbrowy GÓrniczej do roku 2006” za 2004 rok:
Priorytet strategiczny nr 4
ROZBUDOWA I UNOWOCZEŚNIENIE SYSTEMU KOMUNIKACYJNEGO I TRANSPORTOWEGO W MIEŚCIE ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM DZIELNICY CENTRUM ORAZ OSIĄGNIĘCIE W MIEŚCIE WYSOKICH STANDARDÓW W ZAKRESIE INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ.
Cel strategiczny 4
Modernizacja lokalnych ukŁadÓw komunikacyjnych, wodociĄgowych, i kanalizacyjnych, zapewniajĄcych wysoki poziom usŁug Świadczonych odbiorcom wewnĘtrznym i zewnĘtrznym.
Kierunek 1
PoŁĄczenie w perspektywie wieloletniej, lokalnego systemu przewozu osÓb i towarÓw z transeuropejskĄ sieciĄ komunikacyjnĄ.
Kierunek 2
UdroŻnienie ukŁadu komunikacyjnego miasta i jego integracja z ukŁadem komunikacyjno – transportowym regionu.
1.Budowa zatoki centrum – poszerzenie zatoki dla autobusÓw. Przedmiotowa praca byŁa podyktowana faktem, Że poprzednia zatoka autobusowa byŁa zdolna jednoczeŚnie obsŁuŻyĆ tylko dwa pojazdy komunikacji zbiorowej, oraz byŁa umiejscowiona bezpoŚrednio przy skrzyŻowaniu o ruchu okrĘŻnym. Taka sytuacja w godzinach szczytu
powodowaŁa sytuacjĘ, Że autobusy w oczekiwaniu na wolny peron przystankowy blokowaŁy skrzyŻowanie o ruchu okrĘŻnym, co w znacznym stopniu utrudniaŁo ruch koŁowy w centrum miasta. Dlatego teŻ wykonano zatokĘautobusowĄ, ktÓra zostaŁa przesuniĘta od skrzyŻowania i w znacznym stopniu zostaŁa wydŁuŻona, co pozwoliŁo na obsŁugĘwiĘkszej iloŚci autobusÓw jednoczeŚnie.
2.W zwiĄzku z bardzo zdegradowanĄ nawierzchniĄ ulic, potwierdzonĄ raportami Policji, jak rÓwnieŻ duŻĄ iloŚciĄ zdarzeĹ drogowych, polegajĄcych na wjechaniu w ubytek jezdni co skutkowaŁo uszkodzeniem pojazdÓw, w roku 2004 wymieniono nawierzchniĘna n/w ciĄgach:
- ul. Kr. Jadwigi (na odcinku od ul. Wojska Polskiego do Al. RÓŻ),
- Al. J. PiŁsudskiego ( od ul. WiŚniowa do ul. Piecucha),
- DK-1 (odcinkowo),
- DK- 94 (odcinkowo),
- ul. Jaworowa
Kierunek 3
Poprawa stanu istniejĄcych drÓg i wiaduktÓw w mieŚcie oraz budowa nowych odcinkÓw drÓg uzupeŁniajĄcych istniejĄcĄ sieĆ drogowĄ.
Na terenie gminy DĄbrowa GÓrnicza systematycznie przeprowadzane sĄ prace zwiĄzane z poprawĄ stanu technicznego istniejĄcych drÓg. Prace te polegajĄ na wymianie najbardziej zdegradowanych nawierzchni poprzez wykonywanie nakŁadek asfaltobetonowych. W roku 2004 nakŁadki wykonano na n/w ulicach:
- ul. Kr. Jadwigi (na odcinku od ul. Wojska Polskiego do Al. RÓŻ),
- Al. J. PiŁsudskiego ( od ul. WiŚniowa do ul. Piecucha),
- DK-1 (odcinkowo),
- DK- 94 (odcinkowo),
- ul. Jaworowa,
- ul. PodŁĘknicka
Na wnioski mieszkaĹcÓw w roku 2004 wykonano utwardzenia nawierzchni ulic:
- Malinowe GÓrki,
- Konopnickiej,
- Zapolskiej,
- Letnia,
- Marianki
Kierunek 4
UnowoczeŚnienie i rozbudowa systemÓw sterowania ruchem w celu poprawy bezpieczeĹstwa ruchu w mieŚcie.
1.Budowa sygnalizacji Świetlnej na skrzyŻowaniu ulic LegionÓw Polskich – Jaworowa. PowyŻsza sygnalizacja zostaŁa wybudowana ze wzglĘdu na bardzo duŻĄ liczbĘwypadkÓw i kolizji drogowych w tym rejonie. Bardzo duŻe natĘŻenie ruchu w ciĄgu ul. LegionÓw Polskich nie pozwalaŁo na bezpieczne wŁĄczenie siĘdo ruchu pojazdÓw jadĄcych
z kierunku ul. Jaworowej i Struga. Od chwili zbudowania w/w sygnalizacji nie odnotowano Żadnych zdarzeĹ drogowych w tym rejonie, a ruch koŁowy i pieszy jest stabilny i pŁynny.
2.Modernizacja sygnalizacji Świetlnej na skrzyŻowaniu ulic PiŁsudskiego – TworzeĹ, zabudowa pĘtli indukcyjnych, zmiana ukŁadu sterowania ze staŁo czasowego na akomodacyjny. Zabudowa przedmiotowych pĘtli i zmiana ukŁadu sterowania pozwoliŁa na poprawĘpŁynnoŚci ruchu koŁowego na w/w skrzyŻowaniu. Zastosowany wczeŚniej ukŁad staŁo czasowy wydŁuŻaŁ niepotrzebnie czas oczekiwania na zielone ŚwiatŁo, co w godzinach szczytu doprowadzaŁo do korkowania siĘdojazdu do przedmiotowego skrzyŻowania.
3.Modernizacja sygnalizacji Świetlnej na skrzyŻowaniu ulic Katowickiej – 11-go Listopada, zabudowa pĘtli indukcyjnych, zmiana ukŁadu sterowania ze staŁo czasowego na akomodacyjny. Zabudowa przedmiotowych pĘtli i zmiana ukŁadu sterowania pozwoliŁa na poprawĘpŁynnoŚci ruchu koŁowego na w/w skrzyŻowaniu. Zastosowany wczeŚniej ukŁad staŁo czasowy wydŁuŻaŁ niepotrzebnie czas oczekiwania na zielone ŚwiatŁo, co w godzinach szczytu doprowadzaŁo do korkowania siĘdojazdu do przedmiotowego skrzyŻowania.
Kierunek 5
Zapewnienie podrÓŻujĄcym komunikacjĄ miejskĄ odpowiednich standardÓw bezpieczeĹstwa poprzez dostosowanie przystankÓw autobusowych do wymogÓw ustawowych oraz dokonanie niezbĘdnej przebudowy ukŁadu drogowego w Centrum Miasta celem wyznaczenia pasÓw ruchu typu „BUS”.
W celu zapewnienia podrÓŻujĄcym komunikacjĄ miejskĄ odpowiednich standardÓw bezpieczeĹstwa w roku 2004 wykonano:
- wydŁuŻenie peronu zatoki autobusowej w ul. Kr. Jadwigi- Centrum,
- wybudowano perony przystankowe w ul: Olszowa, Parkowa
- systematycznie dokonywana jest wymiana nawierzchni przystankÓw autobusowych.
Kierunek 6
Rozwijanie sieci ŚcieŻek rowerowych w mieŚcie i popularyzacja komunikacji rowerowej w mieŚcie jako alternatywnego Środka transportu.
Walory turystyczno-krajobrazowe DĄbrowy GÓrniczej predestynujĄ rejon do uprawiania rÓŻnorodnych form turystyki, a w szczegÓlnoŚci coraz powszechniejszej turystyki rowerowej. ZrÓŻnicowane formy krajobrazowe, takie jak lasy, ŁĄki, waŁy Czarnej Przemszy, parki oraz zbiorniki wodne Pogoria, przyciĄgajĄ nie tylko mieszkaĹcÓw miasta ale rÓwnieŻ turystÓw z odlegŁych stron. Miasto posiada, obok obiektÓw o znaczeniu historycznym (Kopalnia ParyŻ, Huta Bankowa), takŻe nowoczesna HalĘWidowiskowo-SportowĄ a w niedalekiej przyszŁoŚci Centrum SportÓw Letnich oraz Centrum SportÓw Zimowych. Przekazanie do uŻytku ciĄgu pieszo-rowerowego biegnĄcego obok tych obiektÓw stanowiĆ bĘdzie jednĄ z gŁÓwnych form promocji miasta DĄbrowy GÓrniczej.
WydziaŁ Sportu, Rekreacji i Turystyki wspÓlnie z Centrum Sportu i Rekreacji opracowaŁ projekt trasy rowerowo pieszej, ktÓra umoŻliwi pÓĹşniejsze poŁĄczenie z istniejĄcymi ŚcieŻkami w kierunku ŚwierklaĹca i NakŁa-ChechŁa, Morska i Podlesic, OgrodzieĹca, Pilicy i Smolenia oraz BŁĘdowa, ChechŁa i Klucz.
DŁugoŚĆ trasy wyniesie ok. 30 km. Przebieg trasy: od Hali Widowiskowo-Sportowej przez ul. DĘbowĄ, ul. SiemoĹskĄ, Stadion ZagŁĘbianki, ul. Zielona, Park Zielona. Pogoria III, pomiĘdzy PogoriĄ II i PogoriĄ I, wyremontowany wiadukt w ZĄbkowicach, tereny obok Kopalni Dolomitu w ZĄbkowicach, Las Bienia, ŁĘkĘ, Wypaleniska, ObrzeŻe Pustyni BŁĘdowskiej. Przewidywany przebieg trasy poŁĄczy centrum DĄbrowy GÓrniczej z JurĄ Krakowsko-CzĘstochowskĄ. Od tej trasy w przyszŁoŚci moŻna bĘdzie tworzyĆ mniejsze pĘtle rowerowe do interesujĄcych miejsc w naszej gminie.
W maju 2004 roku BPR Inwestprojekt opracowaŁ koncepcjĘŚcieŻek rowerowych od pĘtli tramwajowej przy Hucie Bankowej do jeziora Pogoria I w DĄbrowie GÓrniczej. Koncepcja ta uwzglĘdnia istniejĄcy Trakt Paryski.
Istnieje rÓwnieŻ koniecznoŚĆ:
• utworzenia w DĄbrowie GÓrniczej Punktu Informacji Turystycznej w centralnym punkcie miasta,
• zainstalowania podŚwietlanych map miasta z zaznaczeniem najciekawszych miejsc zwiĄzanych ze sportem, kulturĄ, rekreacjĄ i turystykĄ, obiektami noclegowymi i gastronomicznymi w centrum DĄbrowy GÓrniczej, w GoŁonogu, w Parku Zielona itp.
• zredagowanie i wydanie Informatora Turystycznego DĄbrowy GÓrniczej wraz z mapkami w celu rozdawania osobom przyjezdnym np. na stacjach benzynowych – istnieje moŻliwoŚĆ, Że osoby bĘdĄce tylko przejazdem zostanĄ na dŁuŻej, ew. wrÓcĄ ponownie. Koszt takiego informatora moŻna obniŻyĆ lub zminimalizowaĆ do zera poprzez umieszczenie na jego stronach pŁatnych ogŁoszeĹ reklamujĄcych dĄbrowskie przedsiĘbiorstwa.
Koszty powyŻszych przedsiĘwziĘĆ bĘdzie moŻna oszacowaĆ po dogŁĘbnym przeanalizowaniu potrzeb w zakresie, zarÓwno odnowienia szlakÓw turystycznych, jak i budowy trasy rowerowej i utworzenia profesjonalnej informacji turystycznej w mieŚcie.
W II pÓŁroczu 2004 roku powoŁany zostaŁ zespÓŁ przedstawicieli UrzĘdu Miasta, Centrum Sportu i Rekreacji oraz oddziaŁu dĄbrowskiego PTTK, ktÓry dokonaŁ wstĘpnego wytyczenia trasy rowerowej, ŁĄczĄcej centrum miasta z terenami zielonymi. Trasa ta powinna zostaĆ zweryfikowana przez WydziaŁ gospodarki Komunalnej oraz WydziaŁ Gospodarki NieruchomoŚciami pod wzglĘdem statusu prawnego gruntÓw, przez ktÓre planowane jest poprowadzenie trasy.
Podstawowymi problemami jakie wiĄŻĄ siĘz tym przedsiĘwziĘciem jest ustalenie wŁasnoŚci gruntÓw, na jakich zostanĄ wytyczone ŚcieŻki oraz oddanie wszystkich tras rowerowych w rĘce jednego administratora.
W Wieloletnim Programie Inwestycyjnym na lata 2005 – 2008 dla gminy DĄbrowa GÓrnicza zaplanowano 7.500 tys. zŁ. na stworzenie i rozwÓj tras rowerowo-pieszych w gminie. Kwota ta jest przeznaczona na koszty wykonania projektu, ktÓre planowane jest na rok 2005, natomiast na lata 2006 – 2008 planowane jest wykonanie ŚcieŻek rowerowych.
---------------------------------------------------------------------------
Co to za centrum sportow zimowych :?: Lepiej zrobic chyba porzadnie jedno - sporty letnie + porzadnie zagospodarowac zbiorniki wodne i miejsca zielone a tak chca wszystko na raz byle jak

Moze to zimowe centrum to bedzie wypozyczalnia sanek zeby sobie zjechac w Parku Hallera
I co to za utwardzanie nawierzchni ulic na wniosek mieszkancow? Ja tam nic takiego na podanych ulicach w 2004 roku nie zauwazylem...