"Protokół nr 9/07 ze wspólnego posiedzenia Komisji Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska
z Komisją Rozwoju i Promocji Miasta odbytego w dniu 28 maja 2007r" - fragment
QUOTE
Przewodnicząca M. Trzewiczek zwróciła się z pytaniem, interesuje ją, na jakim etapie jesteśmy w gminie, jeżeli chodzi o pozyskanie środków unijnych. Jest ciekawa, kiedy będziemy mogli te środki otrzymać. Otrzymaliśmy materiał, ale nasze rozmowy zmierzały, aby te środki pozyskać jak najwcześniej.
Prezydent H. Zaguła odpowiedział, że w zakresie gospodarki wodno – ściekowej Dąbrowa Górnicza ze swoim programem została umieszczona na wykazie projektów kluczowych. Jest to akceptacja poziomu finansowania na lata 2010 – 2013. Komisja Europejska przedłużyła okres realizacji zadań a my mamy możliwość realizacji tego zadania w latach 2010 – 2015. Aby tak się stało musimy uzyskać wszystkie zgody, po czym wniosek musi być zaakceptowany przez Komisję Europejską. Organizacyjnie jesteśmy na etapie powołania odrębnej struktury do zarządzania tymi wnioskami tzw. Biuro Jednostki Realizującej Projekt. Do tej jednostki odeszła 1 osoba z tut. urzędu: p. Ilona Roter i jedna osoba z wodociągów p. R. Zwoliński. Został ogłoszony nabór na specjalistów do prac merytorycznych związanych z sieciami i na specjalistę ds. administracyjno – biurowych, łącznie z możliwością komunikowania się w języku angielskim. Aby aplikować wniosek trzeba mieć 40 % pozwoleń na budowę. Są odczytane przetargi na kolejne kontrakty dla projektowania dokumentacji technicznej i ma nadzieję pod koniec sierpnia będą już wymagane pozwolenia. Wymaga jeszcze korekty studium wykonalności, ale jeszcze komisja europejska nie zatwierdziła tzw. wytycznych, wg, których tworzy się studium wykonalności. Mają informacje, że w lipcu te wytyczne powinny już być wykonane. Przygotowują się do realizacji harmonogramu naszych działań. W tym zakresie do końca sierpnia ma sformować podstawowy skład Biura Jednostki Realizującej Projekt i rozpocząć szkolenia pracowników jednostki, jak również pracowników wydziałów tut. urzędu, którzy będą pracować przy realizacji tego zadania. Do końca września planowany jest wybór pomocy technicznej, czyli firmy, która będzie nam doradzać i przeprowadzać najbardziej skomplikowane procedury, które z różnych względów nie jesteśmy w stanie przeprowadzić służbami urzędu, ponieważ są skomplikowane.
Do końca tego roku chciałby skompletować dokumentację techniczną, uzyskać wszystkie pozwolenia na budowę i ustalić wstępne harmonogramy czasowe realizacji tego zadania. Również do końca tego roku chciałby złożyć wniosek i zweryfikować posiadaną dokumentację techniczną i dokonać wszystkich uzgodnień
z właścicielami. Okazuje się, że przy tak dużym zadaniu inwestycyjnym nie ma żadnych ustaleń w zakresie modernizacji inwestycji wszystkich właścicieli sieci urządzeń technicznych, które znajdują się w rejonie wykonywania tychże instalacji.
Na początek czerwca zwołane jest pierwsze duże spotkanie konsultacyjne z wszystkimi zainteresowanymi, od których będzie chciał zażądać, co do planu inwestycyjnego, szczególnie w okresie 2009 - 2015. Do końca 2008 roku będzie musiał skompletować dokumentację techniczną uzyskać pozwolenia na budowę, ustalić wstępne harmonogramy czasowe oraz wybrać tzw. inżyniera projektu, który będzie prowadził projekt od strony technicznej. Do 30 września 2009 chciałby rozstrzygnąć wszystkie przetargi na roboty budowlane i ustalić szczegółowe harmonogramy robót, te, które wynikają z rozstrzygnięć przetargowych, określić wszystkie punkty krytyczne i rozpocząć inwestycje w najbardziej skomplikowanych obszarach. Pojawi się obszar, na którym będzie trzeba rozpocząć budowę rurociągu tłocznego wraz z tłocznią w Strzemieszycach. Są po wstępnych ustaleniach z prezesem Malinowskim, ważnych, bo chodzi o cały system w przyszłości. Jest to bardzo ważne dla firmy, ponieważ równolegle z tym zadaniem musi zostać zmodernizowana oczyszczalnia Centrum, – dlatego uzgodnienie terminu, co do rozpoczęcia i zakończenia tego zadania jest bardzo istotne. Do 30 czerwca 2010 roku, czyli do połowy pierwszego roku jest zaakceptowany termin pomocy finansowej. Chciałby, aby te wszystkie pola inwestycyjne, osiągnęły pełny poziom centra inwestycyjnego. Do 30 listopada będą musiały być przygotowane wszystkie dokumenty, aby przy skomplikowanym procesie przekazać je swojemu następcy. Należy uzmysłowić sobie, że w przeciągu pięciu lat będziemy przerabiać urządzenia, które są w ziemi na około 100 milionów rocznie. Tj. sytuacja, w której będziemy wydawać w roku więcej środków na prace ziemne niż wydajemy w tej chwili na inwestycje. Część tych środków będą jako środki kwalifikowane przez Komisję Europejską. Zgodnie z nowymi wytycznymi mamy kłopot, fundusze, które przekazuje Komisja Europejska stają się dochodami Skarbu Państwa. Okres, który upłynie od zafakturowania do czasu uznania przez komisję Europejską jako kwalifikowane będzie wynosił około sześciu miesięcy. To wymaga posiadania w budżecie miasta na okres tych 5 lat realizacji, co najmniej 30 milionowego udziału własnego, czyli takiego poziomu, który ocenia około 30 milionów płynnych, czyli takie, które by były w obrocie do zapłacenia faktury i poczekać na zwrot poprzez budżet państwa i budżet miasta. I tak w obiegu będzie około 60 milionów złotych. Propozycja do takiego finansowania będzie dość skomplikowana przez wiele lat. Będzie próbował zawrzeć umowy z Bankiem Ochrony Środowiska gdzie konsorcjum obsługiwałby zadanie finansowe. Oprócz tego zastanawia się czy nie zaproponować rewizji aplikacji komunalnej, ale jest to wstępna koncepcja. Musi zwrócić uwagę, że to zadanie, zostaje w dość poważnym stopniu rozszerzone.
Mamy trzy oczyszczalnie ścieków, w najbliższym w Strzemieszycach zostaje zlikwidowana. Natomiast ta trzecia Błędowska i w oparciu o nią rozpoczynamy równolegle i z zamiarem wpisania tego zadania do podstawowego kontraktu – pn. „zrealizowanie i wykonanie gospodarki wodno-ściekowej” przy rozumieniu, że mamy na myśli wodę, ścieki, kanalizację burzową. Wracamy do tematu poprzedniej koncepcji, w której nie było terenów zielonych, ale nie ma też Wielkich Strzemieszyc od torów kolejowych w kierunku wschodnim – Sławkowa.
Tam jest też skomplikowany problem - przez potok i tory kolejowe. To zadanie musi być zrealizowane ze względu na ilość terenów, które trzeba zająć. To tyle, jeśli chodzi o ogólne wprowadzenie państwa w zakres przygotowania tego zadania. Chciałby również powiedzieć, że przy okazji tego zadania zostanie wprowadzony dość spory obszar modernizacji dróg, czyli przy okazji prac ziemnych, drogi będą przywracane do stanu poprzedniego i w pewnej części będą modernizowane – będzie podnoszona kategoria tych dróg.
Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek
„ Jest nadzieja, że coś zaczyna się dziać w tym temacie, szkoda tylko, że musimy tak długo czekać na te efekty, że to musi tak długo trwać, bo mieliśmy okazję (kilku radnych) być w tym roku w Parlamencie Europejskim w Strasburgu i musieliśmy się wstydzić za nasze samorządy zarządy za opieszałość i tak dalej. Mam jednak nadzieję, że w gminie będą podjęte takie działania, że będziemy w czołówce tych gmin, które pozyskują dużo środków.
I Z-ca Prezydenta Miasta H. Zaguła
„Przedstawiając Państwu pewien harmonogram, który sam dla siebie napisałem, bo jakby też chcę mieć cały czas świadomość tego, że o powodzeniu bądź niepowodzeniu tego zadania i możliwości absorpcji tych środków i to tak naprawdę decyduje poziom przygotowania tej inwestycji, poziom rozpoczęcia, właściwość oceny jakby najbardziej drastycznych punktów, umiejętność rozwiązywania konfliktów, które się pojawią. Proszę sobie wyobrazić ile rzeczy, czy ile konfliktów różnego rodzaju interesów powstanie w momencie, kiedy otworzymy inwestycję na pełnym obszarze, bo mamy energetykę, mamy gazowników, mamy telefony, mamy to wszystko, co będzie wymagać pewnych procedur, uzgodnień, pozwoleń na korzystanie z tego itd. Teraz przez najbliższe 2 lata muszę poświęcić na przygotowanie i logistykę tego przedsięwzięcia.”
Przewodniczący Komisji Rozwoju i Promocji Miasta I. Zugaj
„Ja jestem większym optymistą, niż kolega, bo wierzę, że w tym roku już program ten nabierze tempa i efektem tego za parę lat będzie majątek o olbrzymiej wartości,
z naszym wkładem własnym również olbrzymim, bo 60 milionów zł. i w związku z tym chciałem się dowiedzieć, jak wygląda sprawa z tym majątkiem. On będzie na pewno na początku na stanie gminy, aczkolwiek myślę, że w perspektywie trzeba go będzie kiedyś do spółki wprowadzić. W związku z tym nasuwa się pytanie, co myśli o tym wszystkim nasz wspólnik RWE AQUA. Mówię tutaj w perspektywie pojawienia się, za parę miesięcy nowego taryfikatora w zakresie usług związanych z dostarczaniem wody i z odbiorem ścieków, zyskamy przyszłościowo jakiś silny argument do negocjacji, że to jednak pewne elementy w umowie spółki i w porozumieniu wspólników zmienić, bo to nie tylko ten majątek, ale jakieś korzyści z niego, bo na pewno przychody spółki się zwiększą, ze względu na to, że spółka zyska nowych klientów, bo wejdziemy w obszary, które nie są skanalizowane i na pewno zamknie się to jakimś, myślę, że nawet dużym, przyszłościowym dochodem do spółki. Proszę mi powiedzieć Panie Prezydencie, czy już były jakieś rozmowy ze wspólnikiem na ten temat i czego możemy się spodziewać, gdyż temat jest dla mnie bardzo ważny.”
I Z-ca Prezydenta Miasta H. Zaguła
„Oczywiście rozmowy gdzieś się tam toczą tylko, że w finalizowaniu tych rozmów jest jedna, jakby główna przeszkoda, czyli ten majątek, który w wyniku pomocy europejskiej zostanie wytworzony, mimo że jakby miałby przynosić korzyści majątkowe. To jest cała procedura, która na razie, na tym etapie eliminuje, jako przyszłego właściciela naszą firmę. Na ile sytuacja by się zmieniła, gdyby wodociągi były 100% własnością gminy, to mówilibyśmy o możliwości odliczania podatku VAT. Na dzisiaj są jakby dwie takie podstawowe możliwości, z których korzystamy. Pierwsza to jest utworzenie nowej firmy, która będzie posiadać własność tego majątku, będzie z niego korzystać, będzie nim zarządzać. W momencie, kiedy będziemy aplikować środki, podpiszemy umowę z firmą PWiK o korzystanie odpłatnie z tego majątku i pojawia się taka koncepcja, żeby wartość tego czynszu dzierżawnego, czy użyczenia była zbliżona do wartości odpisu amortyzacyjnego, bo ten odpis obojętnie, kto będzie właścicielem on musi być dokonywany, po to żeby mieć fundusze na remonty i utrzymywanie. Ostatnia koncepcja ma jakby jedną bardzo dużą wadę, otóż w przypadku, kiedy gmina pozostaje właścicielem, poprzez swoje wydziały, to odpis amortyzacyjny w tym momencie, liczony jako czynsz dzierżawny, będzie dochodem budżetu miasta. Na dzisiaj rozpatrujemy koncepcje, czy możliwości, włączeni są również do dyskusji nasi partnerzy z RWE,
w najbliższym czasie oni też odpowiedzą a cały ten sposób, przy zarządzaniu tym majątkiem nie jest jeszcze w tej chwili tak do końca naglącym, żeby trzeba było już dzisiaj z nożem na gardle decydować”.
Radny K,. Woźniczka
„Jeśli można, ja mam gorącą prośbę do Pana Prezydenta, aby informować radnych w tym temacie na bieżąco.
Mam również pytanie, czy zrobiona została symulacja ewentualnych cen, cen za pobór ścieków i dostawę wody. Dlaczego proszę o te materiały, bo założenia są piękne, wszystko jest wspaniałe, jeżeli nie będzie potknięcia, bo jeżeli będzie jakiekolwiek potknięcie, to tak na dobrą sprawę w tej kadencji za bardzo wiele nie zrobimy Myślę jednak, że jest to zadanie na przyszłą kadencję?”
I Z-ca Prezydenta Miasta H. Zaguła
„Chciałem powiedzieć tak, że z samego harmonogramu, który Państwu wstępnie przedstawiłem, że moim zadaniem w tej kadencji i przygotowaniu się do przekazania następcy zadania, to będzie tak: ustalić logistykę, rozpocząć (mam nadzieję, że mi się uda) dobrze tą inwestycję i osiągnąć pełne rozwinięcie działań inwestycyjnych, reszta będzie realizowana w następnej kadencji, ale ja nigdy nie odnosiłem się przy tego typu zadaniach do efektów akurat tej kadencji. Moją ambicją jest, żeby przygotować maksymalnie dobrze ten proces, żeby rozpoczęcie i rozwinięcie tej inwestycji umożliwiło następcy zakończenie prac w terminie, bo to jest bardzo istotne. Co do tego harmonogramu, chciałem Państwu powiedzieć tak: z różnych względów, ale przede wszystkim przed zbliżającym się okresem przygotowania się do inwestycji, w Urzędzie Miasta jest takie pismo w obróbce, które się nazywa się wstępny proces inwestycyjny? Jest to pismo mojego autorstwa, piszę w nim o procesie inwestycyjnym, o sposobie przygotowania, odpowiedzialnych za przygotowanie inwestycji i to jest jedna część. W drugiej części piszę o realizowaniu w najbliższym czasie projektach w ramach RPO, bo zostaliśmy uwzględnieni w trzech projektach w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, czyli budowa szerokopasmowego internetu, ścieżki rowerowe i trzecia część, tutaj dajemy pewne terminy na realizację i wyznaczamy już konkretne osoby odpowiedzialne. To wszystko będzie omawiane na spotkaniu z Naczelnikami w dniu 4 czerwca jako przygotowanie do końcowego dokumentu i później Pan Prezydent Podraza podpisze końcowy dokument. Reasumując, musimy sobie z góry powiedzieć, że u schyłku tej kadencji będziemy tak naprawdę ruszać z tą inwestycją, u schyłku tej kadencji spotkamy się w newralgicznych punktach, bo będziemy zaczynać inwestycję od pól najbardziej zagrożonych, czyli od linii krytycznych, które będą trwać najdłużej, być może nawet przez cały okres realizacji tej inwestycji. Proszę zauważyć, że jak zaczniemy rozkopywać miasto to pojawią się korki, pojawią się kłopoty komunikacyjne, pojawią się wszystkie niedogodności z tym związane.
Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek
„Pani Prezydencie, nie ma przewidzianej do skanalizowania dzielnicy Łosień, nie znalazła się ona na poprzednich mapach w dużym projekcie, nie widziałam jej również na tej mapie do zlewni Błędów i nie wyobrażam sobie, żebyśmy zostawili taki odcinek. Również w Łęce nie uwzględniono kanalizacji sanitarnej, na końcówce ul. Przelotowej od nr 200 do nr 212 i do domów, które istnieją za kościołem w Łęce.”
I Z-ca Prezydenta Miasta H. Zaguła.
„Pani Przewodnicząca, proszę się nie martwić o Łosień, pokazałem Państwu ten schemat, że przystępujemy do studium wykonalności, w związku z tym z tego dokumentu wyjdzie jeszcze wiele rzeczy i proszę się tak bardzo nie przywiązywać do tych mapek, bo wiele z nich jest stworzonych raczej pod koncepcje, niż pod rozwiązania.”
Radny R. Majewski
„Ja Panie Prezydencie uważam, że jest to jedna z najważniejszych rzeczy, która będzie się działa w tej kadencji i dobrze byłoby aby radni raz na kwartał wiedzieli jak rzeczywiście idziemy, w stosunku do tego co wcześniej założyliśmy. Ja nie chcę mówić o żadnych szczegółach, czy coś jest ujęte, czy nie, ja doskonale zdaję sobie sprawę, że przy tak dużej inwestycji popełniony choćby jeden błąd skutkuje potem dużymi opóźnieniami, niż na etapie realizacji.”
Po omówieniu tematu gospodarki wodno-ściekowej Komisje: Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska oraz Komisja Rozwoju i Promocji Miasta złożyły wniosek w sprawie kwartalnego przedstawiania informacji dot. stanu zaawansowania prac nad realizacją projektu gospodarki wodno-ściekowej w gminie.
Powyższy wniosek przegłosowano i skierowano do Prezydenta Miasta.
Przewodniczący Komisji I. Zugaj
„Chciałem tylko powiedzieć, że Prezydent informuje nas na bieżąco o wszystkich nowościach, które zaszły w tym temacie i nie tylko, tak że myślę, że ta informacja wystarcza raz na miesiąc, a rzeczywiście raz na kwartał jakąś informację pisemną chcielibyśmy otrzymać.”
Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek
„Chciałabym również, aby w drugim półroczu tematem posiedzenia Komisji były sprawy związane z wodociągami, z ceną wody oraz renegocjacjami z RWE .”
Przewodnicząc Komisji I. Zugaj
„Zanim koleżanka Trzewiczek przejdzie do spraw Komisji Gospodarki Komunalnej, muszę stwierdzić, że niestety nie ma frekwencji, jeżeli chodzi o Komisję Rozwoju., brakuje nam jednej osoby, w związku z tym Komisja będzie się musiała spotkać jeszcze raz i proponuję spotkanie Komisji Rozwoju w dniu Sesji o godzinie 12.15.
w sprawie zaopiniowania projektów uchwał i przyjęcia priorytetów do budżetu miasta Dąbrowa Górnicza na 2008 rok.
Na tym wspólne posiedzenie zakończono.
trzeba mocno trzymac kciuki. Jesli sie uda to wkoncu sie zrehablituja. W ciagu tych 5 lat mielibysmy niezle rozkopane miasto a pzry oakzji ile remontow ulic