więcej
CYTAT
dg.pl
30 marca 2021
KOREAŃSKI PRODUCENT ROZWIJA SIĘ W TUCZNAWIE. ZDECYDOWAŁ O NOWEJ INWESTYCJI
Spółka SK ie technology rozbuduje w Dąbrowie Górniczej fabrykę separatorów do akumulatorów litowo-jonowych, wykorzystywanych w samochodach elektrycznych. Dzięki inwestycji, wartej 1 mld dolarów, zakład w Polsce będzie największą fabryką spółki na świecie.
W Dąbrowie Górniczej powstaną dwie nowe fabryki separatorów baterii wykorzystywanych w samochodach elektrycznych. Uzupełni to już istniejący kompleks inwestora na terenie strefy gospodarczej w Tucznawie. W związku z nowym projektem, zatrudnienie znajdzie 450 osób.
? Decyzję zarządu SK ie technology przyjmujemy z ogromną satysfakcją, ponieważ potwierdza ona, że Dąbrowa Górnicza jest miastem, w którym inwestorzy mogą liczyć na samorządowe wsparcie. Budujący jest również fakt, że tak potężny koncern działający w innowacyjnej branży elektromobilności wiąże swoją przyszłość z naszym miastem ? podkreśla Marcin Bazylak, prezydent miasta.
Koreańska spółka planuje rozpocząć budowę nowych zakładów w trzecim kwartale tego roku. Produkcja ma ruszyć pod koniec 2023 roku. Szacuje się, że roczna zdolność planowanych nowych zakładów wyniesie łącznie 860 mln m2 separatorów ? po 430 mln m2 każdy. Separatory będące rdzeniem akumulatorów litowo-jonowych wpływają na ich bezpieczeństwo i wydajność w pojazdach elektrycznych. Stanowią nawet 20 proc. kosztów produkcji baterii. To kluczowy element wzrostu sektora pojazdów EV i akumulatorów.
SK ie technology powstała w 2019 r. z wydzielenia części separatorowej z SK Innovation, jednej z największych południowokoreańskich firm z sektora energetyczno-chemicznego. Zajmuje się przetwarzaniem substancji ropopochodnych, produkuje środki chemiczne, a także baterie do samochodów elektrycznych oraz ich komponenty. W Polsce działa od 2018 roku. Dzięki nowej inwestycji, zakład w Dąbrowie Górniczej będzie największą fabryką spółki na świecie, a całkowite nakłady inwestycyjne przekroczą 1,5 mld EUR (prawie 7 mld złotych).
O inwestycji powiedzieli:
Jarosław Gowin, Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Rozwoju, Pracy i Technologii:
Kolejny etap rozwoju spółki SK Hi-Tech Battery Materials Poland potwierdza, że nasz koreański partner nastawiony jest na ciągły rozwój i globalną ekspansję na rynku baterii litowo-jonowych. Cieszę się, że dziś możemy potwierdzić, że firma swoje plany rozwoju wiąże z naszym krajem i po raz kolejny stawia na Polskę. Przypomnijmy, że spółka jako pierwsza w Korei i trzecia na świecie opracowała LiBS, czyli separator do akumulatorów litowo-jonowych będący kluczowym składnikiem akumulatorów. Firma, dzięki wykorzystaniu zaawansowanych technologii dostarcza klientom na całym świecie nowoczesne i niestandardowe rozwiązania. A my szeroko otwieramy drzwi dla inwestorów, którzy wzmacniają ekosystem gospodarczy Polski o zaawansowane i najwyższej jakości technologie.
Krzysztof Drynda, Prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu:
Kolejna już inwestycja koreańskiej spółki w Polsce to dowód na to, że nasz kraj umacnia się na pozycji lidera elektromobilności. Jesteśmy tym bardziej zadowoleni, że inwestor zdecydował się na kolejne etapy inwestycji bez ubiegania się o pomoc publiczną. Pokazuje to, że Polska jest obecnie świetną lokalizacją do realizacji inwestycji z sektora elektromobilności, a z innymi lokalizacjami konkurujemy czynnikami takimi jak czas realizacji i łatwość procesu inwestycyjnego, świetnie wykształceni pracownicy ale też kompleksowo zorganizowanemu procesowi wsparcia projektów inwestycyjnych. Jako PAIH, włączyliśmy się w pracę z inwestorem na bardzo wczesnym etapie jego działalności w Polsce. Pod koniec 2019 podczas misji do Korei, do udziału w której zaprosiliśmy również naszych regionalnych partnerów, przekonywaliśmy władze spółki, że to z Polską powinna wiązać swoją przyszłość. Cieszy nas fakt, że firma zdecydowała o rozszerzeniu inwestycji w Dąbrowie Górniczej. SK IE Technology to strategiczny inwestor w regionie. To znak, że nawet w dobie kryzysu wywołanego pandemią pozostajemy wiarygodnym parterem w biznesie. E-mobilność to teraz globalny trend. Polska jest niezmiernie ważnym ogniwem w łańcuchu dostaw do samochodów elektrycznych.
Dr Janusz Michałek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej S.A.:
Niezmiernie się cieszę z decyzji SK ie tech o dalszym rozwoju działalności na terenie KSSE. Niesamowite tempo inwestycji realizowanych przez SK ie tech w Dąbrowie Górniczej, bo warto przypomnieć, że od zakupu nieruchomości na terenie KSSE w Tucznawie nie upłynęły jeszcze dwa lata, jest oszałamiające dla wszystkich, w tym i dla mnie. Również charakter i skala inwestycji, zarówno tych obecnie realizowanych (2,5 mld zł, 700 miejsc pracy) jak i właśnie ogłoszonych (4 mld zł i kolejne kilkaset miejsc pracy) ma znaczenie strategiczne nie tylko dla KSSE i Dąbrowy Górniczej, ale dla województwa śląskiego i Polski. Chciałbym podkreślić, że warto inwestować pieniądze w przygotowanie terenów inwestycyjnych, gdyż efekty mogą pojawić się bardzo szybko, czego przykład mamy właśnie na terenie KSSE w Dąbrowie Górniczej-Tucznawie.
***
W Tucznawie jest już sześciu dużych inwestorów. Oprócz SK ie technology, działa tam japońska fabryka NGK Ceramics, od 2017 r. produkująca filtry cząstek stałych, robionych z węglika krzemu i stosowanych w samochodowych układach wydechowych. Działki inwestycyjne posiadają także Schade Polska (magazyny i logistyka), Outokumpu Distribution Polska (wyroby stalowe), Convert Paper (produkcja tektury) i Instanta (produkcja kawy).
Strefa gospodarcza w Tucznawie stanowi ważny filar rozwoju miasta, a jej uruchomienie było strategiczną decyzją dąbrowskiego samorządu. Inwestorzy to nie tylko nowe miejsca pracy, ale także zastrzyk gotówki do miejskiej kasy, wpływającej m.in. z opłat i podatków oraz ze sprzedaży nieruchomości.
Aktualności dla prowadzących działalność gospodarczą w mieście, a także informacje dla inwestorów zainteresowanych pozyskaniem w Dąbrowie Górniczej nowych terenów do prowadzenie biznesowych przedsięwzięć, na stronie dabrowa-gornicza.com
CYTAT
wnp.pl
Koreańczycy wybrali Polskę. To ich największa inwestycja w historii

SK IE Technology już ?sprzedało? całą produkcję pierwszego zakładu polskiej fabryki separatorów, która ma ruszyć w trzecim kwartale tego roku. Podjęto decyzję o budowie w Polsce dwóch kolejnych zakładów o mocach produkcyjnych równych całkowitym mocom, jakimi obecnie dysponuje koncern na całym świecie.
Budowa zakładów 3 i 4 ruszy w tym roku, a produkcja w 2023.
Inwestycja ma mieć wartość ok. 850 mln euro.
W sumie moce produkcyjne zakładów w Polsce mają sięgnąć 1,54 mld m2 separatorów.
SK IE Technology jest częścią koncernu południowokoreańskiego koncernu SK Innovation, produkującego m.in. baterie do samochodów elektrycznych, oraz komponenty do nich, takie jak separatory - elementy mające zapobiegać zwarciom między elektrodami baterii.
SK IE Technology to spółka z grupy SK Innovation. Budowa zakładów ma ruszyć w trzecim kwartale tego roku, a produkcja w końcu 2023 roku. Obecnie budowany zakład nr 1 ma uruchomić produkcję w trzecim lub czwartym kwartale tego roku (w różnych miejscach w tej samej informacji SK podaje różne terminy), a zakład nr 2 w pierwszym kwartale 2023 r.
Nakłady na budowę na zakładów 3 i 4 w Polsce to 1,13 bln wonów południowokoreańskich, czyli niemal 850 mln euro. Koncern deklaruje, że to jego największa jak dotąd pojedyncza inwestycja.
Ponad trzykrotne zwiększenie mocy na świecie
Według zapowiedzi roczna produkcja zakładów 3 i 4 może sięgać 430 mln m2 separatorów rocznie w każdym z nich, uzupełniając moce zakładów 1 i 2 planowane łącznie na 680 mln m2. W sumie polskie zakłady będą więc wytwarzać 1,54 mld m2 separatorów. Koncern ma dziś w Korei i Chinach zakłady o mocy ok. 860 mln m2, a dzięki budowie 4 zakładów w Polsce do roku 2024 chce rozwinąć produkcję do 2,73 mld m2. W końcówce tego roku moce zakładów mają sięgnąć 1,37 mld m2, a na koniec 2023 już 1,87 mln m2.

Popyt na separatory rośnie z produkcją baterii
Koncern poinformował, że nowe inwestycje to wynik szybko rosnącego popytu na baterie do samochodów elektrycznych. Deklaruje także, że ma już zakontraktowaną całą produkcję zakładu nr 1, który powinien ruszyć w tym roku, a także zakładu nr 2 w chińskim Changzhou, który jest na etapie uruchamiania produkcji.
Separatory to elementy mające bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo i efektywność baterii samochodów osobowych. Ich wartość w całym koszcie produkcji baterii wynosi ok. 15-20 proc.
Bezpieczeństwo to zasługa technologii
SK Innovation deklaruje przy okazji, że produkowane przez koncern separatory ani razu nie zostały jeszcze uznane za przyczynę pożaru samochodu elektrycznego. Uszkodzenie separatora jest uważane za jedną z przyczyn pożarów tych aut, które miewają co jakiś czas miejsce. ?Do tej pory w akumulatorach, w których zastosowano separatory produkowane przez SK IE Technology, nigdy nie wystąpił pożar? ? napisała firma w komunikacie i zaznaczyła, że dzięki temu jej separatory uważane są za wyroby premium.
Według firmy to zasługa stosowanych technologii, takich jak technologia zwana ?sekwencyjne rozciąganie?, zapewniająca równą jakość przy jednoczesnym kontrolowaniu grubości separatora, czy technologia powlekania separatora, która minimalizuje odkształcenia nawet pod wpływem ciepła i wstrząsów. SK Innovation twierdzi, że zauważane przez kontrahentów bezpieczeństwo separatorów produkowanych przez koncern to jedna z przyczyn wysokiego poziomu zamówień.
Biznes bateryjny rośnie w szybkim tempie
Według SK Innovation gwałtowny wzrost zapotrzebowania na akumulatory do elektrycznych aut ciągnie w górę także zapotrzebowanie na separatory. W ubiegłym roku wielkość produkcji sięgała 4 mld m2, a w 2025 r. ma już być czterokrotnie wyższa. Mimo to koncern przewiduje, że w roku 2023 można się spodziewać niedoboru separatorów na rynku. Nowo planowane zakłady w Polsce prawdopodobnie wejdą więc na rynek także już z pełnym portfelem zamówień.
W ubiegłym roku bateryjny segment biznesu SK Innovation zwiększył przychody ponad dwukrotnie, z 690,3 mld wonów do 1,61 bln wonów (ok. 1,2 mld euro). Wciąż jednak pozostaje nierentowny, ze względu na wysokie koszty rozpędzania produkcji w nowych zakładach. Segment materiałowy, do którego należy produkcja separatorów, także zanotował spadek zysków, związany z kosztem inwestycji, szczególnie w wyposażenie produkcyjne startującego właśnie zakładu w Chinach.
a być może nie jest to ich ostatnie słowo