Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Polityka śmieciowa
Forum Mieszkańców Dąbrowy Górniczej > Dąbrowa Górnicza > Przyroda
Stron: 1, 2, 3, 4
Mały77
CYTAT(Leszek @ śro, 23 kwi 2014 - 23:16) *
I to może być w sumie przyczyną opisanego przez Ciebie podrzucania - może brakło miejsca, może śmieci były z kategorii mocno zapachowych, a do wywozu daleko?

Fajne podejście - u mnie śmierdzi to wywalę gdzie indziej - niech tam śmierdzi.
Leszek
Ze śmietników przy blokach/budynków wielorodzinnych śmieci są wywożone 3x w tygodniu, myślę, że ten dzień czy dwa można przeżyć... Sam mieszkam w bloku, żeby nie było.
Kamil_
CYTAT(Mały77 @ czw, 24 kwi 2014 - 06:32) *
CYTAT(Leszek @ śro, 23 kwi 2014 - 23:16) *
I to może być w sumie przyczyną opisanego przez Ciebie podrzucania - może brakło miejsca, może śmieci były z kategorii mocno zapachowych, a do wywozu daleko?

Fajne podejście - u mnie śmierdzi to wywalę gdzie indziej - niech tam śmierdzi.



Powiedział człowiek, który w innym temacie chce strzelać do ludzi.
Mały77
CYTAT(Kamil_ @ czw, 24 kwi 2014 - 11:45) *
Powiedział człowiek, który w innym temacie chce strzelać do ludzi.

I co to ma wspólnego ze śmieciami?
I wcale nie do ludzi, tylko do stadionowych bandytów ...
Bathurst
CYTAT(Leszek @ czw, 24 kwi 2014 - 11:23) *
Ze śmietników przy blokach/budynków wielorodzinnych śmieci są wywożone 3x w tygodniu, myślę, że ten dzień czy dwa można przeżyć... Sam mieszkam w bloku, żeby nie było.


przeżyć można ale co to za życie smile.gif - przynajmniej przy moim osiedlowym śmietniku.

Wracając do tematu - faktycznie, przyczyną podrzucania śmieci może być mała częstotliwość odbierania ich przez gminę. Rozmawiałem dzisiaj w pracy z kilkoma znajomymi, którzy mieszkają w domkach jednorodzinnych i po przedstawieniu im sytuacji o której sobie tutaj dyskutujemy właśnie jako przyczynę stanu rzeczy wskazywali problem z odbiorem śmieci.

Więc powstaje pytanie dlaczego tak jest? Gdyby zadeklarowali większą liczbę mieszkańców to śmieciarka przyjeżdżała by częściej? Nie zdążyłem dopytać - praca....
Leszek
CYTAT(Bathurst @ czw, 24 kwi 2014 - 16:17) *
Więc powstaje pytanie dlaczego tak jest? Gdyby zadeklarowali większą liczbę mieszkańców to śmieciarka przyjeżdżała by częściej?


Nie.
ko ko
CYTAT(Leszek @ czw, 24 kwi 2014 - 19:24) *
CYTAT(Bathurst @ czw, 24 kwi 2014 - 16:17) *
Więc powstaje pytanie dlaczego tak jest? Gdyby zadeklarowali większą liczbę mieszkańców to śmieciarka przyjeżdżała by częściej?


Nie.



Ale zawsze mogą wykupić większy pojemnik na śmieci co wiąże się tylko z jednorazową opłatą za zakup takiego śmietnika...
vacu

Nie wiem kto wymyślił te pojemniki ale wymyślić można każdą głupotę. Ale tego co zadecydował, że te pojemniki będą w użytku w DG skazałbym na dożywotnie czyszczenie tych kubłów, co weekend 2 x po 8 godzin, od śmietnika do śmietnika. Wyglądają pskudnie nawet jak są nowe ale to nic bo bardzo szybko się brudzą dzięki czemu wyglądają jeszcze gorzej, do szkła nie wrzucę większego słoika bo otwór za mały, do papieru gazety trzeba wrzucać pojedynczo również z uwagi na rozmiar otworu, na plastik natomiast pan mądry projektant wymyślił przewiewny siatkowy pojemnik dzięki czemu wrzucone do niego reklamówki radośnie fruwają potem po okolicy. No i to nieszczęsne niedomykanie od spodu błe :/ Do tego miasto chyba nie udźwignęło ciężaru wywozu bo obok mojego bloku pojemnik na plastik jest stale przepełniony jak na fotce.
JanekS.
CYTAT(vacu @ nie, 07 cze 2015 - 19:47) *

Nie wiem kto wymyślił te pojemniki ale wymyślić można każdą głupotę. Ale tego co zadecydował, że te pojemniki będą w użytku w DG skazałbym na dożywotnie czyszczenie tych kubłów, co weekend 2 x po 8 godzin, od śmietnika do śmietnika. Wyglądają pskudnie nawet jak są nowe ale to nic bo bardzo szybko się brudzą dzięki czemu wyglądają jeszcze gorzej, do szkła nie wrzucę większego słoika bo otwór za mały, do papieru gazety trzeba wrzucać pojedynczo również z uwagi na rozmiar otworu, na plastik natomiast pan mądry projektant wymyślił przewiewny siatkowy pojemnik dzięki czemu wrzucone do niego reklamówki radośnie fruwają potem po okolicy. No i to nieszczęsne niedomykanie od spodu błe :/ Do tego miasto chyba nie udźwignęło ciężaru wywozu bo obok mojego bloku pojemnik na plastik jest stale przepełniony jak na fotce.



nie wiem czy tez to zauwazyles, ale te pojemniki na papier rozwalaja menele , ktorzy od spodu wyciagaja zawartosc, aby potem sprzedac w skupie. Jezeli chodzi o pojemniki na butelki - na poczatku otwory miale gumowe zabezpieczenie, ale zostale one usuniete rowniez przez meneli , ktorzy siegaja bo butelczyny zwrotne po piwie. TU JEST MEGA PROBLEM!

a pojemniki na plastik to juz typowy niewypal, pewnie produkuje je jakis pociotek rzadzacego.
Mały77
CYTAT(JanekS. @ nie, 07 cze 2015 - 20:15) *
a pojemniki na plastik to juz typowy niewypal, pewnie produkuje je jakis pociotek rzadzacego.

a czy to czasem nie zarządca nieruchomości odpowiada za pojemniki na odpady?
tomekkmk
Witam

Miasto zwiększa częstotliwości wywozu odpadów zmieszanych z domów jednorodzinnych (niskiej zabudowy) a mianowicie raz na 2 tygodnie.
Więcej na http://mzgodg.pl/
:)
^
pozytywna zmiana.
I nie tylko to bo segregacja również. Brązowe worki w lato nawet 3 razy w miesiącu. Musiało chyba wielu naciskać
vacu
Właśnie dostałem od miasta jakąś gównianą torbę na odpady i po prostu info (8).gif mnie bierze fight (2).gif info (7).gif

To ja się proszę w kwietniu o pomalowanie pasów na przejściu dla pieszych i na to już nie ma środków ale na jakieś pieprzone, nikomu nie potrzebne torby środki się znalazły info (8).gif

Jestem ciekawy kto na tym zarobił a kto wziął łapówkę bo nie wierzę, że po prostu ktoś był na tyle głupi aby wydać publiczne pieniądze na takie gówno (w dodatku nadają się jedynie do wynoszenia gruzu jak ktoś akurat robi remont bo na pewno nie na śmieci). Żeby nie było że jestem stronniczy to powiem, że z ankiety przeprowadzonej w mojej klatce wynika, że nikt nie wie po co komu te torby i jakim prawem ktoś rozdaje reklamówki finansowane z podatków.
Chyba wybiorę się jednak na jakieś najbliższe wybory i jednak zagłosuję na byle kogo byle nie głupków, którzy są teraz.
mawwm
ten cud dotarł do kolejnych mieszkańców?
kamillll
To ja wam powiem lepszy numer. Dostałem torbę do segregacji odpadów mieszkając w bloku w którym funkcjonuje zsyp wink.gif i sm lokator nie widzi absurdu wink.gif
vacu
CYTAT(mawwm @ sob, 10 paź 2015 - 20:27) *

heh wtedy nie wiedziałem, że te torby dostają wszyscy, myślałem, że przy jakiejś okazji jako gadżet, a okazuje się, że dostaje każdy jak leci. Po co to komu? Jak ktoś chce segregować odpady to temat ma dawno ogarnięty i ta badziewna torba mu niepotrzebna a jak ktoś nie chce to go żadna torba nie przekona, tym bardzie tak nie funkcjonalna. Pieniądz wyrzucony w błoto. Ale zapewne kto miał zarobić to zarobił więc patrząc z tej perspektywy akcja udana.

@kamill: lokator chyba tylko ma rozdać, z tego co wypytałem to także dostały np. wspólnoty mieszkaniowe, mają rozdać a nie zastanawiać się czy to ma sens.
mawwm
CYTAT(vacu @ nie, 11 paź 2015 - 01:13) *
CYTAT(mawwm @ sob, 10 paź 2015 - 20:27) *

heh wtedy nie wiedziałem, że te torby dostają wszyscy, myślałem, że przy jakiejś okazji jako gadżet, a okazuje się, że dostaje każdy jak leci. Po co to komu? Jak ktoś chce segregować odpady to temat ma dawno ogarnięty i ta badziewna torba mu niepotrzebna a jak ktoś nie chce to go żadna torba nie przekona, tym bardzie tak nie funkcjonalna. Pieniądz wyrzucony w błoto. Ale zapewne kto miał zarobić to zarobił więc patrząc z tej perspektywy akcja udana.

@kamill: lokator chyba tylko ma rozdać, z tego co wypytałem to także dostały np. wspólnoty mieszkaniowe, mają rozdać a nie zastanawiać się czy to ma sens.

tak się składa, że siedząc przy komputerze (a spędzam przy nim duuużo czasu) mam widok na śmietnik z którego korzystają 4 Wspólnoty Mieszkaniowe - nie widziałem jeszcze nikogo z cud torbą.
Pozostaje pytanie - kto na tym zarobił?
Bathurst
Wraca temat toreb.
Szymon Widera ( radny) złożył interpelację w której pyta o ich koszt. Cytuje też wypowiedzi z naszego forum.
Jest odpowiedź na interpelację ( bardzo obszerna) niestety bez konkretnej odpowiedzi za to możemy się dowiedzieć z niej, że torby są nam bardzo potrzebne i pomysł jest przedni blink.gif

Leszek
Dałeś linki do swojego komputera smile2.gif
Bathurst
no to ładnie wink.gif



na BiP-ie wiszą w każdym razie: BiP - interpelacje - Interpelacja nr BRM.0003.587.2015
Grzegorz-dg
Projekt Uchwały do głosowania na sesji w listopadzie przez Radnych..

w sprawie zmiany Uchwały Nr V/90/2015 Rady Miejskiej w Dąbrowie Górniczej z dnia 18 marca 2015 roku w sprawie określenia metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki takiej opłaty oraz stawki za pojemnik o określonej pojemności;

Ustala się wyższą stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w wysokości 14,40 zł, jeżeli odpady komunalne są w sposób selektywny zbierane
i odbierane.Obecnie opłata taka wynosi 10 zł.

Ustala się wyższą stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z nieruchomości, na których
zamieszkują mieszkańcy w wysokości 20,00 zł, jeżeli odpady komunalne nie są w sposób selektywny zbierane . Obecnie opłata taka wynosi 15,00 zł

W wspomnianym projekcie Uchwały jest też przedstawione uzasadnienie co do wzrostu takiej opłaty ;
Dodatkowo, w myśl art. 6r ust. 2 wzmiankowanej ustawy, z pobranych od właścicieli
nieruchomości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina pokrywa koszty funkcjonowania
systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują koszty: odbierania, transportu, zbierania,odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych, obsługi administracyjnej systemu oraz edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami.
:)
CYTAT
naszemiasto.pl

DG: zapłacimy więcej za śmieci, a miały być jeszcze wyższe stawki!

DG. W nowym roku zapłacimy więcej za wywóz śmieci. Podwyżka nie będzie tak wysoka, jak proponowały władze miejskie, ale jednak z pewnością będzie można ją odczuć w domowych budżetach.
DG: zapłacimy więcej za śmieci, a miały być jeszcze wyższe stawki!


Zgodnie z planami miasta dotychczasowe stawki w wysokości 10 zł za wywóz odpadów segregowanych i 15 zł za śmieci niesegregowane miały zostać zastąpione odpowiednio kwotami w wysokości 14,40 zł oraz 20 zł. To jednak zdaniem większości radnych zbyt daleko idące zmiany, co w konsekwencji podczas środowej sesji Rady Miejskiej wywołało niekończącą się niemal dyskusje, a pomysłów i nagłych zwrotów akcji było mnóstwo. Prawie jak w dobrej fabule serialu sensacyjnego. Ostatecznie w przyszłym roku za wywóz śmieci segregowanych zapłacimy 12 zł od osoby, a za wywóz śmieci niesegregowanych aż 20 zł.

Już na początku sesji radny Grzegorz Jaszczura zgłosił wniosek, by zdjąć z porządku obrad ten punkt i pozostawić stawki na dotychczasowym poziomie, by nie robić mieszkańcom miasta na święta ?takiego prezentu w postaci podwyżek?. Pomysł ten przepadł jednak w głosowaniu, tak więc ostateczną kwotę mieliśmy poznać w czasie głosowania nad projektem uchwały. Potem okazało się, że stawka 14.40 zł za wywóz odpadów segregowanych miałaby zostać obniżona do 12 zł, a taką poprawkę zgłosił jeszcze podczas prac nad uchwałą w komisjach RM radny Zbigniew Łukasik. To jednak nie był koniec propozycji, ponieważ radny Kazimierz Woźniczka zaproponował w trakcie dyskusji zamianę 14,40 zł na 11,50 zł, a 20 zł na 17 zł. A Grzegorz Jaszczura zaproponował z kolei obniżenie opłat z 14,40 na 11 zł, a z 20 zł do 16 zł.

Skąd w ogóle pomysł na podwyżkę? Bo okazało się, że wcześniejsze stawki za wywóz śmieci okazały się zbyt niskie i niedoszacowane, a miasto musi w tym roku dopłacić do wywozu śmieci 5,5 mln złotych. Albo więc i tak na pokrycie tych niedoborów ?zrzucą się? z podatków i opłat mieszkańcy, albo po prostu będą więcej płacić za wywóz nieczystości.

By przekonać do swojej koncepcji miasto zaprosiło na sesję Janusza Nowińskiego, dyrektora Miejskiego Zakładu Gospodarowania Odpadami, który przekonywał m.in. że Dąbrowa Górnicza jest tak rozległym miastem, że koszty dojazdu po śmieci i ich wywozu od razu na wstępie są wyższe niż w innych miastach naszego województwa. ? Przejazd jednego kilometra w Chorzowie pozwala odebrać śmieci statystycznie od 815 osób, a w Dąbrowie Górniczej zaledwie od 299 osób. Podobne pod względem liczby mieszkańców Tychy są trzy razy gęściej zaludnione, a Chorzów aż sześciokrotnie. Tam koszty są więc niższe. Sosnowiec nie zbiera natomiast wszystkich frakcji selektywnie, co będzie wkrótce zabronione i z pewnością podniesie w tym mieście koszty wywozu odpadów. Nasz system jest szczelny, a pobieranie opłat za wywóz śmieci kształtuje się na poziomie 98 procent. Być może w przyszłości trzeba się będzie zastanowić nad częstotliwością wywozu śmieci, bowiem ustawodawca przewiduje wywóz śmieci z zabudowy wielkolokalowej raz w tygodniu, a my mamy trzy razy w tygodniu. To może w przyszłości dać szansę na niższe koszty obsługi miasta i wywozu śmieci ? mówił Janusz Nowiński. Podobne zdanie wyrażał także prezydent Zbigniew Podraza, który proponował przyjąć stawki 14,40 i 20 zł, co jak podkreślał wynikało z konkretnych wyliczeń. ? Ustawa o gospodarce śmieciowej jest tak skonstruowana, że koszty wywozu śmieci muszą być pokryte opłatami od mieszkańców. Przyjęte 2,5 roku temu na tej sali stawki okazały się niedoszacowane. Będziemy też szukać oszczędności w systemie i zamiast trzech wyjazdów po śmieci wystarczą dwa w tygodniu ? przekonywał prezydent Dąbrowy Górniczej.

? Gdybyśmy byli kwalifikowani jako gmina miejsko-wiejska to nie trzeba byłoby zmian, bo te koszty byłyby mniejsze. Mieszkańcy twierdzą, że odbiór śmieci z terenów zielonych dwa razy w miesiącu jest bez sensu, boi wywozi się po pół worka odpadów ? stwierdził radny Kazimierz Woźniczka. ? Biorąc pod uwagę rodziny wielodzietne to ta podwyżka da pokaźne kwoty. Z drugiej strony musimy natomiast dołożyć do tego z budżetu gminy. Zamiast na nowy chodnik, pieniądze pójdą na dopłaty do śmieci. I tak mieszkańcy to odczują. Warto więc następnym razem przy kalkulacjach i kwotach wziąć pod uwagę te duże rodziny, by im nieco ulżyć w tych opłatach. Bo kto ma pieniądze, to i tak zapłaci, i tego nie odczuje ? argumentował z kolei radny Edward Bober. ? Wolę dać te 5,5 mln zł mieszkańcom niż do Nemo Wodnego Świata. Zostawmy te stawki na starym poziomie i popracujmy nad tym. To wymaga więcej czasu ? apelowała radna Katarzyna Zagajska.

Ostatecznie propozycje radnych Grzegorza Jaszczury i Kazimierza Woźniczki przepadły w głosowaniu radnych. Pierwszą poparło 8 radnych, a 16 było przeciw. Drugą poparło 3 radnych, a 21 było przeciw. Za propozycją radnego Zbigniewa Łukasika głosowało natomiast 15 rajców, a 8 było przeciw. Ostateczną wersję projektu uchwały ze stawkami 12 zł i 20 zł poparło ostatecznie 15 radnych, a 9 było przeciw.

OTO PEŁNE UZASADNIENIE PROJKETU UCHWAŁY RM, W KTÓRYM STAWKA 14,40 ZŁ ZOSTAŁA OSTATECZNIE ZASTĄPIONA KWOTĄ 12 ZŁ, NATOMIAST PROPONOWANA STAWKA 20 ZŁ POZOSTAŁA BEZ ZMIAN.

1 lutego 2015 r. weszła w życie ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. o zmianie ustawy
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z dnia 17 stycznia
2015 r., poz. 87). Nowelizacja wprowadziła nie tylko najpilniejsze zmiany w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi ale również poszerzyła zakres obowiązkowych działań gminy w zakresie realizacji zadań związanych z szeroko rozumianą organizacją procesu odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Należy podkreślić, iżz miany obejmujące m.in.: zwiększenie częstotliwości odbioru odpadów od właścicieli nieruchomości zamieszkałych zlokalizowanych w zabudowie jednorodzinnej, poszerzenie katalogu odpadów, jakie winny być odbierane od właściciela nieruchomości lub przyjmowane do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, czy też finansowanie z opłat wnoszonych przez właścicieli nieruchomości działań obejmujących edukację ekologiczną w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami - generalnie wpływają na koszt funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami.
Wskazania wymaga, iż zgodnie z art. 6k ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz. 1399 j.t. z późn. zm.) Rada gminy dokonuje wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustala stawkę takiej opłaty, a także ustala stawkę opłaty za pojemnik o określonej pojemności. Dodatkowo, w myśl art. 6r ust. 2 wzmiankowanej ustawy, z pobranych od właścicieli nieruchomości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują koszty: odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych, obsługi administracyjnej systemu oraz edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami.

Należy podkreślić w pierwszej kolejności, iż system gospodarowania odpadami ma mieć
co do zasady charakter samobilansujący się. W konsekwencji determinuje to taki stan faktyczny, w którym określone stawki opłaty nie mogą istnieć w oderwaniu od rzeczywistych kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami. Przy ustalaniu stawki muszą być uwzględnione wszelkie elementy kosztowe wskazane w powoływanej ustawie w celu osiągnięcia systemowej optymalizacji, rozumianej jako wprowadzenie możliwie jak najlepszych rozwiązań ekonomicznych, logistycznych i funkcjonalnych.
Uchwałą Nr V/90/2015 z dnia 18.03.2015 r. w sprawie: określenia metody ustalenia opłaty
za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki takiej opłaty oraz stawki za pojemnik o określonej pojemności Rada Miejska w Dąbrowie Górniczej dokonała wyboru metody obliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne. W przedmiotowej uchwale ustalono stawki opłat dla poszczególnych rodzajów nieruchomości. Zgodnie z powoływanym aktem prawa miejscowego należna opłata stanowi, w przypadku nieruchomości zamieszkałych, iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość oraz stawki opłaty określonej w uchwale. Wysokość podstawowej stawki opłaty dla nieruchomości zamieszkałych ustalono w wysokości 10,00 zł., ustalając jednocześnie wyższą stawkę opłaty tj. w wysokości 15,00 zł., jeżeli odpady nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny. Wysokość stawki opłaty dla nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne jest uzależniona od parametru objętościowego pojemnika lub worka.

Przypomnienia w tym miejscu wymaga fakt, iż wskazana wyżej obowiązująca i nadal utrzymywana od 2012 r. wysokość stawek opłat dla nieruchomości zamieszkałych jest wynikiem ich obniżenia przez organ uchwałodawczy gminy w drodze autopoprawki podczas sesji Rady Miejskiej, która miała miejsce w dniu 17.12.2012 r. Wnioskowane wówczas przez Prezydenta Miasta w projekcie uchwały stawki opłat w wysokości odpowiednio 20,00 zł i 14,00 zł. przy selektywnym zbieraniu i odbierania odpadów - nie zostały zaakceptowane przez organ uchwałodawczy gminy. Rozbudowa elementów systemu w sektorze obejmującym procesy obsługi selektywnego odbioru, zbiórki odpadów w Gminnych Centrach Zbiórki Odpadów, częstotliwości odbioru odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych w zabudowie jednorodzinnej we wskazanym w ustawie okresie, obsługi administracyjnej, edukacji ekologicznej itp. stanowi dla gmin dodatkowe obciążenie, podnosząc koszt funkcjonowania całego systemu. Przy obowiązujących aktualnie stawkach opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi - w kontekście szerokiego wachlarza usług świadczonych na rzecz mieszkańców - wpływy z opłat nie wystarczają na pokrycie kosztów funkcjonowania systemu.
Przeprowadzona analiza aktualnych i prognozowanych kosztów funkcjonowania systemu wykazała konieczność zwiększenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Występujący deficyt i brak samofinansowania się systemu w pełni uzasadnia ustalenie podstawowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości zamieszkałych na poziomie 14,40 zł. od osoby za odpady zbierane i odbierane w sposób selektywny. W przypadku niepostrzegania obowiązku selektywnego zbierania proponuje się stawkę wyższą, mającą charakter motywacyjny i ?sankcyjny? na poziomie 20,00 zł. Opłaty dla właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne, ustalone wskazanymi w uchwale stawkami dla pojemników o określonej pojemności pozostają bez zmian. W sposób szczególny warto podkreślić fakt, iż systemy gospodarowania odpadami komunalnymi, mające charakter dynamiczny, podlegające ciągłym przeobrażeniom i modyfikacjom nie powinny powiększać obszaru deficytu, ale zachować status neutralny. W przypadku zatem, gdy wysokość stawki opłaty pozwoli na zbilansowanie wpływów i kosztów, wynik będzie neutralny. Wynik ten nikogo nie obciąży ani nie będzie wymagał dofinansowania z innych źródeł budżetu gminy. Gdyby stawka została przyjęta na poziomie zbliżonym do generowanego poziomu kosztów możemy mówić o zbliżaniu się do stanu zgodnego z celem ustawodawcy, jakim było dążenie do samofinansowania się systemu. Jeśli jednak wysokość stawki, a tym samym suma opłat, nie będzie pokrywała kosztów systemu, wówczas pojawi się wynik ujemny, wymagający wyrównania z innych źródeł dochodu budżetu.
Szczególnego znaczenia w kontekście braku samofinansowania się systemu nabiera sprawozdanie z kontroli, którą w 2015 r. Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła w 24 gminach i 2 spółkach miejskich w zakresie wdrażania w gminach nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi. W ocenie NIK kontrolowanym gminom nie udało się zrealizować określonej w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zasady bilansowania dochodów z opłat i kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami. Według organu kontrolnego taka sytuacja winna m.in. skłaniać do analiz zasadności wielkości poszczególnych składników ponoszonych kosztów. Nie ulega żadnej wątpliwości, iż prawidłowo oszacowana stawka za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi jeden z elementów ?samofinansowania? systemu gospodarki odpadami w gminie.

Podkreślenia zatem wymaga fakt, iż w przypadku stawek, które nie będą w stanie pokryć kosztów systemu będzie on niestabilny. Brak mechanizmów finansowania takiego deficytu powoduje, iż jedynym stabilizatorem systemu jest budżet gminy, co z kolei jest sprzeczne z założeniem samofinansowania się systemu. Nie sposób wreszcie nie zwrócić uwagi na wydaną w dniu 20.10.2015 r. przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Warszawie instrukcję w zakresie poprawnego oszacowania projektu budżetu na 2016 r. Organ przypomina, że dochody z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gminy powinny bilansować się z wydatkami związanymi z obsługą systemu gospodarki śmieciowej. Z tego tytułu zaleceniem RIO jest, że gdy dochody z opłaty śmieciowej nie bilansują się z wydatkami na system należy to wyjaśnić w projekcie uchwały budżetowej.


Bardzo dobrze, że od niedawna z zabudowy jednorodzinnej jest częstszy wywóz śmieci mieszanych (2 razy w miesiącu) i selekcji. Wszyscy sąsiedzi zadowoleni. Tamten Pan coś bredzi. Ile można gromadzić i przetrzymywać śmieci wokół domu. Szczególnie fajnie jest przetrzymywać śmieci przez miesiąc w letnie upały.
Jednak nikt w tym mieście nie zmądrzał, tylko narzucili nowelizacją.
danielmdc
O ile zakład że co roku będą podwyżki ? Lobby śmieciowe pięknie kupiło głosy osłów z wiejskiej co by przygotowali im ustawę. Jak miasta nie będą się godzić na podwyżki skończy się jak w Neapolu czyli syfem na ulicach.

-----------
poprawione
olo
CYTAT(danielmdc @ pią, 18 gru 2015 - 16:21) *
O ile zakład że co roku będš podwyżki ? Lobby œmieciowe pięknie kupiło głosy osłów z wiejskiej co by przygotowali im ustawę. Jak miasta nie będš się godzić na podwyżki skończy się jak w Neapolu czyli syfem na ulicach.

Daruj sobie znaki diakrytyczne, czytać się tego nie da
signaal
CYTAT
Na granicy Sławkowa i Dąbrowy Górniczej od kilku miesięcy zalegają dziesiątki ton odpadów. Zalesiony teren, na którym skrupulatnie ułożono podłużny nasyp ze śmieci, należy do PKP SA. O usunięcie wysypiska walczą władze samorządowe, prokuratura, policja, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska i mieszkańcy. Jak dotąd bez skutku.
Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu prenumeraty cyfrowej

Historia zaczęła się, gdy na podstawie zezwolenia RDOŚ spółka Rekult miała prowadzić przy ulicy Okradzionowskiej w Sławkowie zbiórkę i magazynowanie odpadów innych niż niebezpieczne. W pozwoleniu określono konkretne działki należące do PKP. Trafiające tam odpady miały służyć do „wypełniania wyrobiska poeksploatacyjnego po wydobywaniu kamienia”.

- To, że coś z tymi śmieciami jest nie tak, było widać gołym okiem. Nad składowiskiem krążyły ptaki, a wokół unosił się straszny fetor, szczególnie latem - mówi Barbara Klimczyk, przewodnicząca Rady Osiedla Okradzionów.

20 ciężarówek w cztery dni

W lipcu wydawało się, że skargi mieszkańców i interwencja Rafała Adamczyka, burmistrza Sławkowa, przyniosły efekt: RDOŚ cofnął firmie zezwolenie na wywóz odpadów i nakazał usunięcie składowiska. Tyle że spółka, która początkowo siedzibę miała w Zawierciu, a potem w Krakowie, jakby rozpłynęła się w powietrzu: nie można się z nią skontaktować. A mimo to w pobliżu ulicy Okradzionowskiej wciąż kursowały ciężarówki ze śmieciami.

W październiku, w wyniku wspólnej akcji policji i sławkowskich strażników miejskich, doszło do zatrzymania na gorącym uczynku jednego z kierowców. - Odwiedziliśmy ten teren cztery dni temu. Od tamtej pory przybyła tu ogromna ilość śmieci, przynajmniej ze 20 samochodów ciężarowych. Część pryzm jeszcze parowała - mówił wówczas Maksym Pięta, inspektor do spraw ochrony środowiska sławkowskiego urzędu.

Jak się okazało, właściciel terenu zabezpieczył wjazd na teren wysypiska jedynie kłódką, która dla kierowców ciężarówek nie stanowiła żadnej przeszkody. W tym czasie burmistrz Rafał Adamczyk regularnie monitował PKP o właściwe zabezpieczenie działek i podjęcie działań w celu usunięcia odpadów.

Ze względu na zagrożenie sanitarne burmistrz domagał się też wystawienia tytułu wykonawczego do decyzji RDOŚ, nakazującej firmie Rekult usunięcia odpadów, i skierowanie go na drogę egzekucji do wojewody śląskiego. Takie działanie umożliwiłoby zastosowanie tzw. wykonania zastępczego, czyli usunięcia odpadów przez wojewodę. Podobny apel wystosował też Zbigniew Podraza, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Końca nie widać

Ostatecznie w grudniu kolej zabezpieczyła działki przy ul. Okradzionowskiej i w okolicach bocznic przy stacji Dąbrowa Górnicza Towarowa. Zniknął przejazd na teren głównego wysypiska, pojawiły się za to rowy, uniemożliwiające ciężarówkom wjazd w okolice dzikiego wysypiska.

W tym samym czasie RDOŚ przekazała wojewodzie śląskiemu wniosek o wszczęcie postępowania egzekucyjnego wobec firmy Rekult. Jak na razie dotyczy on jedynie śmieci nawiezionych już po cofnięciu firmie zezwolania na zbieranie i przetwarzanie odpadów.

W stosunku do Rekultu toczyło się jeszcze jedno postępowanie. Chodziło o śmieci, które firma wwoziła bez zezwoleń. Także te odpady RDOŚ nakazała firmie posprzątać.

- Termin realizacji określony został na 15 grudnia 2015 roku. Nie uzyskaliśmy informacji o usunięciu odpadów, więc zgodnie z przepisami wysłaliśmy upomnienie wzywające do wykonania nałożonych obowiązków. Jeśli spółka nie podejmie działań, decyzja musi trafić do egzekucji do wojewody śląskiego - mówi Małgorzata Zielona, rzecznik RDOŚ.

Na terenie PKP znaleziono jeszcze inne odpady, ale RDOŚ nie udało się ustalić, kto jest ich właścicielem. W tej sytuacji usunąć powinien je właściciel działki. - W związku z tym zwróciliśmy się jeszcze z pytaniem do prokuratury, czy ustaliła w trakcie swojego śledztwa, kto nawiózł odpady na tereny PKP. Nasze kolejne decyzje będą zależały od uzyskanej odpowiedzi - informuje rzeczniczka.

Cały tekst: http://sosnowiec.wyborcza.pl/sosnowiec/1,9...l#ixzz3yxAf5e46
Zibar
Od kilku tygodni na profilach członków zarządu miasta pojawiały się wpisy opisujące podwyżki w okolicznych miejscowościach. Nie bez przyczyny. Po ostatniej sesji RM:

Od września obowiązywać będą nowe stawki za odbiór odpadów w zbiórce odpadów komunalnych selektywnej: podwyżka o 67% z 12 na 20 zł za osobę,
przy zbiórce odpadów zmieszanych podwyżka o 100% z 20 na 40 zł za osobę.

Projekt uchwały przeszedł stosunkiem głosów 16 za do 8 przeciw.

Dziękuję za uwagę.
warius
CYTAT(Zibar @ pią, 28 cze 2019 - 09:05) *
Od kilku tygodni na profilach członków zarządu miasta pojawiały się wpisy opisujące podwyżki w okolicznych miejscowościach. Nie bez przyczyny. Po ostatniej sesji RM:

Od września obowiązywać będą nowe stawki za odbiór odpadów w zbiórce odpadów komunalnych selektywnej: podwyżka o 67% z 12 na 20 zł za pojemnik,
przy zbiórce odpadów zmieszanych podwyżka o 100% z 20 na 40 zł za pojemnik.

Projekt uchwały przeszedł stosunkiem głosów 16 za do 8 przeciw.

Dziękuję za uwagę.


Za pojemnik to by było dobrze, stawki są od osoby.
:)
wytłumaczenie UM:

CYTAT
SEGREGACJA MUSI WYGLĄDAĆ LEPIEJ
Od września obowiązywać będą nowe stawki za odbiór odpadów ? 20 zł za odpady segregowane i 40 zł za odpady niesegregowane. Decyzja ta zapadła podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej. Z czego wynikają nowe stawki i dlaczego ważna jest segregacja śmieci, wyjaśnia Janusz Nowiński, dyrektor Miejskiego Zakładu Gospodarowania Odpadami.

Nowe stawki to konieczność?

Tak naprawdę stawka przyjęta podczas ostatniej sesji przez radnych to urealnienie ceny gospodarowania odpadami na terenie Dąbrowy Górniczej. Stawka obowiązująca do tej pory, czyli 12 zł od osoby, już od chwili przyjęcie generowała braki finansowe w systemie, które wynosiły ponad 600 tys. zł miesięcznie. Brakujące środki dopłacało miasto, co w skali roku dawało kwotę na poziomie ponad 7 mln zł. Co warte podkreślenia, mówimy tu tylko o perspektywie roku, a stawka ta obowiązywała w mieście od roku 2017. Równie istotne jest to, że wzrost cen odbioru śmieci nie dotyczy tylko Dąbrowy Górniczej, ale także innych miast. Cześć z nich, jak np. Będzin czy Ruda Śląska, już zdecydowała o podwyżce cen, a pozostałe miasta będą musiały się z tym zagadnieniem zmierzyć w najbliższej przyszłości.



Co w takim razie wpływa na wysokość opłaty za śmieci?

Wynika ona z ilości wytwarzanych w gminie odpadów komunalnych, a tym samym kosztów funkcjonowania całego sytemu ? odbioru, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych. To także utrzymanie punków selektywnej zbiórki odpadów, administrowanie systemem i prowadzenie edukacji ekologicznej. Odzwierciedleniem tych kosztów jest stawka za tonę odebranych i zagospodarowanych odpadów zawarta w umowie, jaką miasto zawiera z przedsiębiorstwem wyłanianym w przetargu. Wpływ na tę stawkę mają głównie czynniki rynkowe ? cena energii elektrycznej, paliwa, wysokość płacy minimalnej i opłata za składowanie odpadów na składowiskach, czyli tzw. opłata marszałkowska. Wpływ ma również poziom odzysku surowców i ich dalsza sprzedaż na rynku recyklingu, a od kilku lat ceny skupu tych surowców regularnie spadają. Trzeba też pamiętać, że zgodnie z regulacjami przyjętymi przez parlament, system musi być samobilansujący się, czyli pobrane opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi muszą pokrywać koszty funkcjonowania całego systemu.



W Sejmie trwają właśnie prace nad zmianą przepisów śmieciowych. Czego możemy się spodziewać?

Przede wszystkim jeszcze większego nacisku na segregację odpadów i sztywnych zapisów dotyczących wysokości opłat za odpady niesegregowane, które mają być dwukrotnie wyższe niż opłata za odpady segregowane. Według ustawodawcy, ma to zachęcić i zmotywować do selektywnego zbierania śmieci. Dziś często deklarowane jest segregowanie, aby płacić niższą stawkę, a w rzeczywistości śmieci trafiają zmieszane do jednego kontenera. To świadczy o konieczności ciągłego edukowania mieszkańców, pokazywania, jak ważne jest segregowanie odpadów. Szczególnie, że w naszym mieście od stycznia będą wdrażane przepisy rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie selektywnego zbierania odpadów, które nałoży na mieszkańców obowiązek oddzielnego gromadzenia odpadów kuchennych. Niezależnie od prac nad nowelizacją trzeba przypomnieć, że każde miasto, w tym i Dąbrowa Górnicza, ma nałożone konkretne obowiązki związane z poziomem recyklingu odpadów. W tym roku musimy zebrać i przygotować do recyklingu wagowo 40 proc. odpadów w formie selektywnej, a w przyszłym już 50 proc. W przeciwnym razie na gminę może zostać nałożona kara.

A jaki poziom segregacji uzyskujemy obecnie?

Mamy w tym zakresie jeszcze sporo do zrobienia. Kartony, puszki, butelki PET często są wrzucane do pojemników na odpady zmieszane. To powoduje, że muszą być poddane ponownej segregacji, a to generuje dodatkowe koszty. Bardzo często do pojemników na odpady wrzucane są rzeczy, które powinny być oddane do Eko-Punktów, np. baterie, akumulatory, telewizory lub farby.

Jaką infrastrukturę miasto udostępnia mieszkańcom, by ułatwić segregację?

W mieście działają 4 punkty selektywnej zbiórki odpadów komunalnych tzw. Eko-Punkty. W nich mieszkańcy mogą oddawać sprzęt elektroniczny i AGD, pozostałości farb, lakierów czy klei, zużytych opon i tekstyliów. Dodatkowo na terenie miasta istnieje rozbudowana sieć ogólnodostępnych pojemników do segregacji surowców wtórnych. Każde gospodarstwo domowe ma prawo do bezpłatnego oddania w Eko-Punkcie na ul. Głównej 144 B do jednej tony odpadów remontowo-rozbiórkowych rocznie. Ponadto ułatwiamy mieszkańcom składanie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami, co można zrobić w 6 punktach na terenie miasta, zarówno we wspomnianych Eko-Punktach, w siedzibie MZGO oraz w Urzędzie Miejskim, a także za pomocą platformy e-usług. Prowadzimy także system Info-SMS, za pomocą którego informujemy mieszkańców o terminach odbioru odpadów.

System musi być samobilansujący się, czyli pobrane opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi muszą pokrywać koszty gospodarowania śmieciami.

***


w bardzo wielu innych gminach muszą zmieniać zasady segregacji i wprowadzać dodatkowy podział i tym tłumaczą też podwyżki. U nas to akurat było ok
danielmdc
Wzrost opłaty marszałkowskiej jestem w stanie zrozumieć jako powód wzrostu cen ale co to jest "Wzrost poziomu recyklingu" ? I co do podwyżki ma "Wzrost płacy minimalnej" laugh.gif O jakimś ekspercie co to przewiduje w przyszłości wzrost cen energii elektrycznej to już nie mówię bo to k.rwa jest jawne i bezczelne plucie ludziom w twarz.
Leszek
Cieszy, że choć jedną rzecz jesteś w stanie zrozumieć.
Co do reszty: "wzrost poziomu recyklingu" - chodzi o zwiększony konieczny do uzyskania poziom odzyskiwania surowców. Więcej (nie nasza gmina, sporo tekstu, ale są też czytelne tabelki): http://www.przykona.pl/srodowisko/zagospod...u.html?pid=7483
W skrócie - skoro więcej musimy odzyskiwać, większy będzie koszt przerobu (ponieważ spora część mieszkańców nie ogrania podziału surowców wtórnych albo ma to odwłoku, co nie przeszkadza im ciskać się o podwyżki opłat).
Co ma do tego wzrost płacy minimalnej? W sumie nie mam się co dziwić, że nie kojarzysz związku między wzrostem płac a wzrostem cen. A przyszły wzrost cen energii elektrycznej jest nieuchronny, co najwyżej obecny rząd w ramach kiełbasy wyborczej zamrozi ceny na kolejny rok i podwyżka odsunie się w czasie.
danielmdc
laugh.gif Beka z ciebie. Stawki rosną dwukrotnie. Płaca minimalna wzrosła dwukrotnie ? Cena prądu jak mniemam też ? Czyli co segregować nie warto skoro tyyyyyyle roboty mają przy tym zaprzyjaźnione firmy. Może im jeszcze na wyspisko osobiście zawozić te śmieci mamy ? Na to wychodzi że ekodebilność to wyższe koszty niż wrzucanie wszystkiego do jednego wora jak to było kiedyś.
Yupi
na wysypisko jedziesz zaladowanym busem, smieci wszelakie, placisz 50 pln i wywalasz, dziekuje, do widzenia, zapraszam ponownie.

to samo smieciarze, dajesz 20 pln i zabiora z placu wszystko.


eko punkty to jakas pralnia brudnej kasy, fakt, przyjma co trza, ale tam siedzi 3-4 chlopa i grzeje stolki.
co podjade to leniwo wychodza z tej swojej kanciapy....

i jeszcze zle ze karton brudny, albo reklamowka zaolejona. No ludzie....
Leszek
CYTAT(danielmdc @ śro, 10 lip 2019 - 16:33) *
laugh.gif Beka z ciebie.


Po raz kolejny przekonuję się, że próba dyskusji z tobą to jak gra w szachy z gołębiem...
warius
CYTAT(Leszek @ nie, 07 lip 2019 - 13:08) *
W skrócie - skoro więcej musimy odzyskiwać, większy będzie koszt przerobu (ponieważ spora część mieszkańców nie ogrania podziału surowców wtórnych albo ma to odwłoku, co nie przeszkadza im ciskać się o podwyżki opłat).


Ja ogarniam podział surowców, ogarniam też kilka razy w roku wizytę w punkcie selektywnej zbiórki, a nawet w Lipówce z odpadami "niebezpiecznymi" i "się ciskam" o podwyżki. O ile rozumiem, że nie ma w tej zabawie nagród za dobrą selekcję, to nie rozumiem, dlaczego są kary, a za karę uznaję podwyżkę o niemal 70%.

W przyszłym roku znowu zrobią pokazówkę w postaci opróżnienia jednego śmietnika w 100 tyś mieście i stwierdzą, że wszyscy mieszkańcy źle segregują śmieci i cyk podwyżka o kolejne 70%, a może od razu o 200%? Nie ma to jak miejski monopol.
Leszek
Ja też ogarniam podział surowców i też się złoszczę z powodu podwyżek - nie pisałem, że złoszczą się tylko ci, którzy nie segregują (celowo napisałem "ciskają się", bo w ich przypadku pretensje są nieuzasadnione). Nagród nie ma - poza nieuzasadnionych lepszym samopoczuciem z powodu mniejszego szkodzenia środowisku...

CYTAT(Yupi @ śro, 10 lip 2019 - 16:53) *
eko punkty to jakas pralnia brudnej kasy, fakt, przyjma co trza, ale tam siedzi 3-4 chlopa i grzeje stolki.
co podjade to leniwo wychodza z tej swojej kanciapy....


Chyba raczej chodziło Ci o spalarnię kasy biggrin.gif
Ale nie ma wyjścia - w takim miejscu nie może być jednej osoby na zmianie. A przynajmniej w punkcie na Manhattanie w miarę szybcy są, kiedyś nawet nie zdążyłem wyjąć starego kompa z bagażnika, a już jeden wyszedł pomóc.
danielmdc
CYTAT(Leszek @ czw, 11 lip 2019 - 00:27) *
CYTAT(danielmdc @ śro, 10 lip 2019 - 16:33) *
laugh.gif Beka z ciebie.


Po raz kolejny przekonuję się, że próba dyskusji z tobą to jak gra w szachy z gołębiem...


Czyli na argumenty nie zagramy laugh.gif Pozostaje ci dwa razy tyle płacić ale za to będziesz mógł się dwa razy lepiej poczuć bo będziesz dwa razy lepiej segregował śmieci... a nie czekaj chyba nie laugh.gif Zielona debilność pożre bardzo szybko swoje dzieci laugh.gif
:)
CYTAT
UM

ODPADY KUCHENNE DO SEGREGACJI
Już za kilka miesięcy, a dokładnie od stycznia 2020 r., zostaje wprowadzony nowy rodzaj śmieci segregowanych ? odpady kuchenne.

Wcześniej, bo w listopadzie br., pracownicy ALBA MPGK będą dostarczać nowe pojemniki na odpady biodegradowalne, do których należy wrzucać m.in. pozostałości warzyw i owoców, kwiaty cięte oraz doniczkowe, resztki jedzenia pochodzenia roślinnego, skorupki jajek czy fusy po kawie i herbacie. Ważne ? odpady te należy wyrzucać nie w foliowanych workach, lecz w opakowaniach biodegradowalnych, jak papier czy ręcznik papierowy.

Kolejną nowością jest pomysł dąbrowskiego MZGO ? projekt ?Książka dla wszystkich?. Od listopada w 4 Eko Punktach na terenie miasta, będzie można oddać niepotrzebne książki, podręczniki oraz czasopisma, by mogły znaleźć swoich następnych właścicieli.


trochę to zahacza o obecne worki brązowe np. te kwiaty, może to lepiej wyjaśnią
:)
CYTAT
nasze miasto

Droższe śmieci w Dąbrowie Górniczej? Podwyżka opłat za ich wywóz coraz bliżej. Jakie stoją za tym powody?

W Dąbrowie Górniczej planowana jest podwyżka cen za wywóz odpadów. Duża podwyżka, bo trudno inaczej nazwać przeskok z 20 złotych za osobę do 29 złotych. Mieszkańcy już pytają, czemu tak drogo? Miasto odpowiada – ciągły wzrost kosztów i opłat niezależnych od samorządów lokalnych sprawia, że taniej być nie może.
Opłaty za wywóz nieczystości rosną ostatnio lawinowo. Mieszkańcy miast śląskich i zagłębiowskich wyrażają swoją dezaprobatę wobec podwyżek, bo przecież wszystko wokół drożeje. Listy protestacyjne z tysiącami podpisów sprzeciwu trafiają do władz samorządowych, jak ma to miejsce np. w Będzinie. Czy taki protest pojawi się też w Dąbrowie Górniczej i czy powinien być kierowany do władz lokalnych czy może do rządu RP i władz wojewódzkich? To okaże się już wkrótce.

TANIEJ BYĆ NIE MOŻE? KOSZTY STALE ROSNĄ

Fakty są dziś takie, że dziś cały pakiet uchwał (łącznie pięciu), dotyczący nowych opłat za wywóz odpadów w Dąbrowie Górniczej, ale także np. ulg finansowych, jakie mieszkańcy mogą uzyskać dzięki posiadaniu kompostowników, obecnie jest konsultowany. Zajmie się nimi także w najbliższych dniach Komisja Gospodarki Komunalnej w dąbrowskiej Radzie Miejskiej. Jeśli nic się nie zmieni w projektach uchwał, to 25 listopada br. trafią pod obrady Rady Miejskiej, a po ich zatwierdzeniu podwyżki w Dąbrowie Górniczej staną się faktem.

- Taka kwota, a więc 29 złotych, jest wypadkową analizy wszystkich kosztów, jakie związane są z systemem obsługi mieszkańców w zakresie odbioru odpadów. Opłata marszałkowska rośnie z roku na rok, a my, jako samorząd lokalny nie możemy zgodnie z przepisami dopłacić ani złotówki do kosztów wywozu i utylizacji odpadów. Cały system ma się równoważyć finansowo – tłumaczy Bartosz Matylewicz, naczelnik Wydziału Marki Miasta w dąbrowskim Urzędzie Miejskim.

– Podstawowym powodem zmiany stawki za odbiór odpadów powodem jest wzrost kosztów odbioru i zagospodarowania odpadów, czyli wzrost cen energii, wzrost płac, wzrost opłaty za składowanie śmieci na składowiskach. Czynniki te są niezależne od działań samorządów - mówi Janusz Nowiński, dyrektor Miejskiego Zakładu Gospodarowania Odpadami w Dąbrowie Górniczej. - W połączeniu z dodatkowymi narzucanymi wymogami dotyczącymi obioru i zagospodarowania śmieci – wzrost poziomu recyklingu, wprowadzanie dodatkowych rodzajów odpadów do odbioru z gospodarstw domowych (odpady kuchenne), dodatkowe ubezpieczenia składowisk (monitoring) – musi to generować postępujący wzrost cen stawek za odbiór śmieci. Rada Miejska uchwala stawkę za odbiór śmieci z uwzględnieniem tych wszystkich zależności. Aktualna stawka za odbiór śmieci w Dąbrowie Górniczej to 20 zł na mieszkańca i jest obecnie jedną z najniższych pośród gmin naszej Metropolii. Na 41 gmin zajmujemy 33. miejsce pod względem wysokości stawki – dodaje.

Z CZEGO SKŁADA SIĘ OPŁATA ZA WYWÓZ ŚMIECI?

Co zatem składa się na cenę odbioru śmieci, którą płaci mieszkaniec Dąbrowy Górniczej? Jak tłumaczy Janusz Nowiński jest to: ilość odpadów generowanych przez mieszkańców, ilość mieszkańców wskazana w deklaracjach odpadowych oraz ogólne koszty odbioru i zagospodarowania śmieci. Wszystkie te składniki są ściśle opisane w Ustawie o utrzymaniu porządku i czystości w gminach i są one brane przy ustalaniu obowiązującej stawki.

Czy te fundusze są wystarczające? – W myśl ustawy powinny być wystarczające, ale rzeczywistość nie jest tak optymistyczna. Ustawa mówi, że gospodarka śmieciowa na terenie gminy powinna się samobilansować. Oznacza to, że funduszy zebranych od mieszkańców w ramach opłaty śmieciowej powinno wystarczyć na pokrycie wszystkich kosztów zagospodarowania odpadów. Niestety w Dąbrowie Górniczej, podobnie jak w większości miast w Polsce, mamy niedobór dochodów w systemie odbioru odpadów. W przypadku Dąbrowy Górniczej są to braki na poziomie 6 mln zł rocznie – tłumaczy Janusz Nowiński.

Za 6 mln zł można np.: wybudować 17 placów, wyremontować 3,5 km drogi, wybudować 6 boisk wielofunkcyjnych lub przeprowadzić termomodernizację jednego dużego przedszkola

W 2015 roku Dąbrowa Górnicza wydała na gospodarkę odpadami 25,7 mln złotych, ale w 2019 roku już 35,1 mln złotych. Jeżeli miasto nie osiągnie natomiast wymaganego przez prawo poziomu posegregowanych odpadów będzie musiało zapłacić karę. Wysokość kary za 2020 rok może wynieść nawet 2 miliony złotych.

Przeciętny mieszkaniec Dąbrowy Górniczej wytwarza natomiast w ciągu roku 407 kg. To o prawie 100 kilogramów więcej niż średnia krajowa, która w 2019 roku wynosiła 332 kg na mieszkańca.

NA ZACHODZIE DOPŁACAJĄ NP. PRODUCENCI OPAKOWAŃ

Jak przekonują dąbrowscy urzędnicy, podwyżka ceny nie jest zależna od władz gminy, w wszystkie decyzje mające wpływ na podwyżkę cen śmieci podejmują rządzący, ustalając ogólnopolskie przepisy. Zmiany rozpoczęła, zapoczątkowana przez rząd w roku 2013 rewolucja śmieciowa, która zafundowała nam nowy system gospodarowania odpadami. W Polsce 100 procent kosztów transportu, odbioru i zagospodarowania odpadów ponoszą mieszkańcy. Co ciekawe, w krajach zachodnich 30–50 procent kosztów pokrywa przemysł (np. producenci opakowań), a mieszkaniec płaci tylko za śmieci zmieszane.

By obniżyć nieco opłaty za odbiór odpadów można będzie zadeklarować ich kompostowanie. Dzięki temu można będzie skorzystać z ulgi. Czteroosobowa rodzina w skali roku może uzyskać zniżkę w wysokości prawie 125 zł.

W REGIONIE RAZ TANIEJ, RAZ DROŻEJ

A jak sytuacja wygląda w innych miastach? W sąsiednim Będzinie mieszkańcy od września tego roku muszą płacić 36 zł od osoby za wywóz odpadów. Taka podwyżka nie spodobała się oczywiście mieszkańcom, którzy mocno protestują przeciwko tym zmianom. Zebrali ponad 5 tysięcy podpisów pod petycją, która trafiła do władz miejskich. Dotychczas będzinianie za wywóz segregowanych odpadów płacili 21 zł, więc podwyżka w wysokości 15 zł był sporym zaskoczeniem.

W Sławkowie cena wywozu odpadów wynosi 28 zł, w Psarach 27 zł, w Chorzowie 26,90 zł, w Mysłowicach 25 zł, w Świętochłowicach 26,50 zł, w Katowicach 21,30, w Bytomiu 21,50 zł. W Sosnowcu opłata ma wzrosnąć do 27,70 zł.
bzenek
CYTAT(:) @ nie, 15 lis 2020 - 21:30) *
Co ciekawe, w krajach zachodnich 30–50 procent kosztów pokrywa przemysł (np. producenci opakowań), a mieszkaniec płaci tylko za śmieci zmieszane.


30 lat demokracji...
7 lat wstawania z kolan...

Minęło jedno pokolenie, a w kraju na Wisłą nadal nie opanowano zwrotu butelek blink.gif

Czemu nie można zrobić kopiuj-wklej z jakiegoś działającego zagranicznego systemu ?
Czemu od 30 lat wymyślamy koło na nowo ??
danielmdc
Kasa, kasa, kasa. Tłuste ryje z UM się żywią ze śmieci. ALBA pierdnie o podwyżce i nie ma zmiłuj trzeba golić ciemny lud. Ktoś miał w tym interes żeby zrobić z nich monopolistę. Minie 100 lat śmiesznokracji a będzie to samo. Za dużo mord do wykarmienia mają lokalni kacykowie.
:)
CYTAT
dg.pl

NOWE STAWKI ZA ODBIÓR ODPADÓW
25 listopada, podczas sesji, radni podjęli uchwałę w sprawie nowych stawek za gospodarowanie odpadami.

Od 1 lutego 2021 r., w Dąbrowie Górniczej miesięczna opłata za odbiór odpadów segregowanych wyniesie 29 zł od osoby. W przypadku śmieci niesegregowanych będzie to 58 zł.
Za takim rozwiązaniem opowiedziało się 15 radnych, 7 było przeciw, 2 wstrzymało się od głosu.

– Przyjęcie stawek za odbiór śmieci jest naszym ustawowym obowiązkiem. Zgodnie z obowiązującym prawem, system gospodarowania odpadami komunalnymi musi być systemem samofinansującym się. Oznacza to, że wszystkie koszty związane z odbiorem i zagospodarowaniem odpadów z naszych domów muszą być pokryte z wnoszonych przez nas opłat. Wymaga tego od nas prawo i nie mamy możliwości pokrywać kosztów tego systemu z innych środków – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent miasta

– Jestem przekonany, że każdy z radnych był w pełni przygotowany do podjęcia merytorycznej decyzji dotyczącej stawki za śmieci. Podkreślam to, ponieważ podczas dyskusji nad tymi uchwałami, wiele osób uciekło się do populizmu, którego natężenie przekroczyło poziom przyzwoitości. Mam świadomość, że nie było to łatwe głosowanie, ale wiem również, że uchwała ta została dobrze przygotowana, sprawdzona i policzona. Podejmując decyzję w sprawie wysokości stawek, podjęliśmy decyzję świadomą i dziękuję wszystkim, którzy podchodzą do spraw Dąbrowy Górniczej odpowiedzialnie – dodaje prezydent.

Prezydent poinformował jednocześnie, że wspólnie z częścią radnych pracuje nad programem osłonowym dla najuboższych mieszkańców. Zostanie on przedstawiony podczas grudniowej sesji Rady Miejskiej, tak aby mógł zacząć obowiązywać równocześnie z obowiązywaniem nowych stawek za odbiór odpadów.

Folder informacyjny o kosztach zagospodarowania odpadów: Śmieci – to kosztuje snf (51).gif https://www.dabrowa-gornicza.pl/wp-content/...to-kosztuje.pdf


CYTAT
nasze miasto

W Dąbrowie Górniczej mieszkańcy zapłacą więcej o 9 lub 18 zł miesięcznie za wywóz odpadów

W przyszłym roku w Dąbrowie Górniczej więcej zapłacimy za odbiór odpadów. Opłata w przypadku opadów segregowanych wzrośnie o 9 złotych, a w przypadku, kiedy ktoś nie będzie chciał segregować śmieci o 18 złotych.
Przeskok cenowy jest spory, bowiem z 20 na 29 złotych od osoby dla odpadów segregowanych oraz z 40 na 58 złotych od osoby za niesegregowane. Jak podkreślała część dąbrowskich radnych to już kolejna podwyżka, bowiem jeszcze nie tak dawno opłaty te wynosiły odpowiednio 12 oraz 20 zł, a od września 2019 roku 20 oraz 40 zł. W sumie obecnie podwyżka wyniosła więc ich zdaniem 150 oraz 290 procent.

Radna zaproponowała 25 zł, ale to się nie udało

Dyskusja podczas środowej sesji 25 listopada, kiedy zatwierdzone zostały nowe stawki, była gorąca. Padało wiele argumentów, przemawiających za koniecznością podwyżki, a także wiele przykładów, mówiących o tym, że wcale nie musi być tak wysoka. Z propozycją obniżenia stawki z 29 do 25 złotych wystąpiła radna Katarzyna Zagajska, podkreślając, że ALBA (w której miasto ma 49 procent udziałów) dobrze sobie radzi na rynku, czego potwierdzeniem ma być m.in. 5 milionowa dywidenda, wpłacona do miejskiego budżetu. Poza tym podkreślała, że w 2021 roku ma wejść w życie opłata produktowa, a w 2022 r. system kaucyjny, który ma wpłynąć na obniżenie kosztów ponoszonych przez gminy w przypadku wywozu odpadów.

- To jest nieodpowiedzialne. Zaproponowana przez nas stawka oparta jest na konkretnych wyliczeniach, natomiast chciałbym poznać podstawy, jakie uprawniają radną do skalkulowania stawki na 25 zł – podkreślił Damian Rutkowski, wiceprezydent Dąbrowy Górniczej.
Ostatecznie propozycja obniżenia stawki opłat przepadła w głosowaniu. Poparło ją 5 radnych, 12 było przeciw, a 7 wstrzymało się od głosu.

Zderzenie z systemem, ale potrzebne szczegółowe koszty

Zanim jednak ostatecznie uchwalone zostały przez radnych nowe stawki wywozu odpadów toczyła się online (sesja rady miejskiej zorganizowana została zdalnie) ciekawa dyskusja. Radny Piotr Ślusarczyk ubolewał, że większość radnych nie opowiedziała się na posiedzeniu komisji RM za ujawnieniem szczegółowych kosztów, jakie ponosi ALBA MPGK obsługując teren Dąbrowy Górniczej. Bo – jak przyznał to tylko 116 tysięcy odbiorców a w sumie obsługuje, także w innych miastach, aż 290 odbiorców indywidualnych. Jego zdaniem wszyscy mieszkańcy, także radni powinni poznać więc szczegółowo, ile ALBA płaci za paliwo do swoich śmieciarek, ile za energię elektryczną, ile przeznacza na płace, szczególnie pracowników umysłowych. Dopiero wtedy znane byłyby wszystkie składowe, które sumują się na ostateczną cenę wywozu miejskich odpadów. Tego nie udało się ujawnić, ale jak zapowiedział przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Dąbrowie Górniczej Szymon Widera, podjęte zostaną działania, by taka kontrola w ALBIe została przeprowadzona i by te szczegółowe dane ujrzały światło dzienne.

Zdaniem prezydenta miasta Marcina Bazylaka, przerzucenie wszystkich kosztów wywozu odpadów na mieszkańców (bo miasto nie może dopłacać ani złotówki) sprawiło, że samorządy zderzają się z systemem. - Analizowaliśmy stawki za wywóz odpadów w innych miastach podobnej wielkości w całej Polsce. I te zaproponowane przez nas są adekwatne do kosztów ponoszonych w Dąbrowie Górniczej. Jeśli mielibyśmy taką możliwość prawną, to moglibyśmy rozważyć przeznaczenie 5 mln zł na gospodarkę odpadami. Niestety nie ma takiej możliwości, a z drugiej strony rośnie opłata marszałkowska, rosną ceny energii, rośnie wysokość płac. To nie jest łatwa decyzja, ale konieczna – podkreślał Marcin Bazylak.

Ostatecznie za podwyżkami cen opłat za wywóz odpadów do 29 zł oraz 58 zł opowiedziało się w głosowaniu 15 radnych, 7 było przeciwnych takiej decyzji, a dwóch wstrzymało się od głosu.

W sumie podczas środowej sesji rady miejskiej zaakceptowany został pakiet pięciu uchwał, który reguluje gospodarkę odpadami w Dąbrowie Górniczej. By obniżyć nieco opłaty za odbiór odpadów można będzie zadeklarować ich kompostowanie. Dzięki temu można będzie skorzystać od kwietnia 2021 roku z ulgi. Czteroosobowa rodzina w skali roku może uzyskać zniżkę w wysokości prawie 125 zł.

Prezydent Dąbrowy Górniczej poinformował jednocześnie, że wspólnie z częścią radnych pracuje nad programem osłonowym dla najuboższych mieszkańców. Zostanie on przedstawiony podczas grudniowej sesji Rady Miejskiej, tak aby mógł zacząć obowiązywać równocześnie z obowiązywaniem nowych stawek za odbiór odpadów.

W 2015 roku Dąbrowa Górnicza wydała na gospodarkę odpadami 25,7 mln złotych, ale w 2019 roku już 35,1 mln złotych. Jeżeli miasto nie osiągnie natomiast wymaganego przez prawo poziomu posegregowanych odpadów będzie musiało zapłacić karę. Wysokość kary za 2020 rok może wynieść nawet 2 miliony złotych.

Przeciętny mieszkaniec Dąbrowy Górniczej wytwarza natomiast w ciągu roku 407 kg. To o prawie 100 kilogramów więcej niż średnia krajowa, która w 2019 roku wynosiła 332 kg na mieszkańca.

Ceny za wywóz odpadów rosną wszędzie. Kiedy to się skończy?

A jak sytuacja wygląda w innych miastach? W sąsiednim Będzinie mieszkańcy od września tego roku muszą płacić 36 zł od osoby za wywóz odpadów. Taka podwyżka nie spodobała się mieszkańcom, którzy mocno protestują przeciwko tym zmianom. Zebrali ponad 5 tysięcy podpisów pod petycją, która trafiła do władz miejskich. Dotychczas będzinianie za wywóz segregowanych odpadów płacili 21 zł, więc podwyżka w wysokości 15 zł był sporym zaskoczeniem.

W Sławkowie cena wywozu odpadów wynosi 28 zł, w Psarach 27 zł, w Chorzowie 26,90 zł, w Mysłowicach 25 zł, w Świętochłowicach 26,50 zł, w Katowicach 21,30, w Bytomiu 21,50 zł, w Sosnowcu 27,70 zł.
:)
CYTAT
dg.pl

SENIORZY I NIEPEŁNOSPRAWNI ZAPŁACĄ MNIEJ
Podczas grudniowej sesji radni podjęli decyzję o wprowadzeniu programu osłonowego, który pomoże zagrożonym wykluczeniem mieszkańcom zmniejszyć wydatki za odbiór odpadów komunalnych.

Program został przygotowany i przyjęty w związku ze wzrostem kosztów związanych z zagospodarowaniem odpadów. Skierowany jest on do samotnie zamieszkujących seniorów począwszy od 60 roku życia i osób z niepełnosprawnościami całkowicie niezdolnych do pracy, którzy będą mogli skorzystać z dopłaty wynoszącej 50% kosztów obowiązującej stawki za odbiór odpadów. Dzięki temu, osoby które zostaną nim objęte, zapłacą za odbiór odpadów jeszcze mniej niż płaciły do tej pory, czyli przed wprowadzeniem nowej stawki.
– Wśród mieszkańców Dąbrowy Górniczej mamy 35 tysięcy mieszkańców w wieku 60+. Gdyby do programu zgłosiło się tylko 20% z nich oznacza to, że skorzysta z niego ok. 7 tysięcy osób. Wywóz nieczystości stanowi znaczne obciążenie domowych budżetów, a przygotowany program osłonowy daje możliwość obniżenia tych kosztów – podkreślała w trakcie sesji Bożena Borowiec, zastępczyni prezydenta miasta odpowiedzialna za zakres polityki społecznej.

Za realizację programu odpowiedzialny będzie Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej.

– Procedura ta wynika z ustawy o pomocy społecznej, która szczegółowo precyzuje zasady funkcjonowania programów osłonowych – podsumowała prezydent Borowiec.

Odpowiadając na pytania radnych wskazała również inne źródła pomocowe, z których mogą skorzystać pozostałe grupy społeczne nieobjęte programem osłonowym.

Program w przyjętym kształcie został przygotowany przez Wydział Polityki Społecznej, przy współpracy z grupą radnych w skład której weszli: Artur Borowicz, Piotr Chałuda, Krystyna Chrobot, Kamil Dybich, Robert Kazimirski, Bożena Kozak, Magdalena Miczko, Agnieszka Pasternak, Grzegorz Przewieźlik, Krystyna Stępień, Krystyna Szaniawska, Marek Węgrzynowicz, Szymon Widera, Robert Witecki i Sławomir Żmudka. Będzie on obowiązywał od lutego 2021 roku, kiedy wejdą w życie nowe stawki za odbiór odpadów komunalnych.

Informacja o nowych stawkach za gospodarowanie odpadami, które zaczną obowiązywać od lutego 2021 r., na stronie www.dabrowa-gornicza.pl/aktualnosci/nowe-stawki-za-odbior-odpadow/
:)
CYTAT
dg.pl

OPŁATY ZA ŚMIECI Z MIESZKAŃ I DOMÓW BEZ ZMIAN. UREALNIONO CENY DLA NIERUCHOMOŚCI NIEZAMIESZKAŁYCH

W przyszłym roku bez zmian pozostaną stawki za odbiór śmieci z mieszkań i domów w Dąbrowie Górniczej. Zmienią się te, które dotyczą m.in. zakładów, biur i sklepów. W środę zdecydowała o tym Rada Miejska.

– W latach 2013-2020 w Dąbrowie Górniczej stawki za śmieci z nieruchomości niezamieszkałych pozostawały na niezmienionym poziomie. W tym roku – zgodnie z ustawą o utrzymaniu porządku i czystości w gminach – obowiązywały obniżone ceny, które nie pokrywały faktycznych kosztów odbioru i zagospodarowania odpadów. Teraz ustawodawca urealnił je, umożliwił gminom ustalenia wyższych stawek, dlatego możemy wrócić do poziomu, jaki był we wcześniejszych latach – mówi Damian Rutkowski, wiceprezydent miasta.
Janusz Nowiński, dyrektor Miejskiego Zakładu Gospodarowania Odpadami w Dąbrowie Górniczej: – Zgodnie z ustawowymi założeniami system gospodarowania odpadami powinien się sam bilansować, czyli koszty z nim związane powinni pokrywać ci, u których śmieci powstają. Ustawowa obniżka spowodowała, że do systemu, w którym powstał deficyt w wysokości ponad 2 mln 280 tys., musiała dokładać gmina. Wyższe stawki ponownie pozwolą na pokrycie kosztów, jakie generuje odbiór i składowanie odpadów

Nieruchomości niezamieszkałe to m.in. zakłady produkcyjne, sklepy, bary i restauracje, biura czy punkty usługowe. Od kwietnia tego roku, po ustawowej obniżce, opłaty zaczynały się od 6,35 zł – tak było w przypadku 120-litrowego pojemnika czy worka. Opróżnienie kontenera 7 m3 kosztowało 370,41 zł. Teraz będzie to odpowiednio 24,5 zł i 730 zł.

Za takim rozwiązaniem opowiedziało się 17 radnych, 6 było przeciw, 1 wstrzymał się od głosu.

Stawki w 2022 roku za odbiór odpadów z nieruchomości niezamieszkałych

Śmieci segregowane

1) pojemnik lub worek o pojemności 0,12 m3 – 24,50 zł,

2) pojemnik o pojemności 0,24 m3 – 48,00 zł,

3) pojemnik o pojemności 1,1 m3 – 90,00 zł,

4) pojemnik o pojemności 3 m3 – 245,45 zł,

5) pojemnik o pojemności 4 m3 – 327,27 zł,

6) pojemnik o pojemności 5 m3 – 600,00 zł,

7) pojemnik o pojemności 7 m3 – 730,00 zł,

8) prasokontener o pojemności 7 m3 – 730,00 zł + 81,82 zł za każdy dodatkowy m3 za prasokontener o pojemności od 8 m3 do 32 m3.

za frakcje: papieru, szkła oraz tworzyw sztucznych wraz z odpadami opakowaniowymi wielomateriałowymi i metalem:

1) za każdy worek o pojemności 0,12 m3 – 10,00 zł,

2) za każdy pojemnik o pojemności 1,1 m3 – 45,00 zł.

Śmieci niesegregowane

pojemnik lub worek o pojemności 0,12 m3 – 73,50 zł,

pojemnik o pojemności 0,24 m3 – 144,00 zł,

pojemnik o pojemności 1,1 m3 – 270,00 zł,

pojemnik o pojemności 3 m3 – 736,35 zł,

pojemnik o pojemności 4 m3 – 981,81 zł,

pojemnik o pojemności 5 m3 – 1 800,00 zł,

pojemnik o pojemności 7 m3 – 2 190,00 zł,

prasokontener o pojemności 7 m3 – 2 190,00 zł + 245,46 zł za każdy dodatkowy m3 za prasokontener o pojemności od 8 m3 do 32 m3.

W 2022 r. opłaty za wywóz śmieci z mieszkań i domów nie zmienią się. Tak jak w tym roku wyniosą 29 zł od osoby w przypadku segregacji odpadów. Jeśli śmieci się nie segreguje, stawka wynosi 58 zł.
:)
CYTAT
UM

POJEMNIKI NA ŚMIECI SCHOWANE POD ZIEMIĄ. MZGO RUSZA Z PILOTAŻOWYM PROGRAMEM

W środę 1 marca Miejski Zakład Gospodarowania Odpadami uruchomi podziemny system zbierania odpadów, który powstał przy ul. Piłsudskiego i Wojska Polskiego. Nowe rozwiązanie ma kilka zalet, w tym powiadamianie o zapełnianiu się pojemników.

– Umieszczenie pod ziemią pojemników na szkło, papier, plastik i metal sprawia, że zaaranżowany pod nowy system teren wygląda estetycznie – mówi Roman Zalas, zastępca naczelnika Wydziału Infrastruktury Miejskiej.
W dwóch wybranych lokalizacjach – przy Piłsudskiego 30-32 oraz Wojska Polskiego 43 na powierzchni pozostały jedynie czytelnie oznakowane i przypominające kosze na śmieci wrzutnie.

Zaletą umieszczonych pod ziemią kontenerów jest także ich pojemność. Kontener na plastik i metal ma 5 m3, zaś te na szkło i papier po 3 m3. To dwa razy więcej niż mogły pomieścić tradycyjne „dzwonki”.

Większa pojemność sprawi, że ciężarówki rzadziej będą wjeżdżały na osiedle. Chyba że wcześniej zajdzie taka potrzeba.

– Nowa instalacja jest wyposażona w system powiadamiania o zapełnieniu się pojemnika. W praktyce oznacza to, że gdy kontener zapełni się w 80 proc., wykonawca otrzyma informację o konieczności wysłania pojazdu.
Umieszczone pod ziemią pojemniki będą opróżniane w sposób podobny do obecnego. Pojazd wyposażony w system HDS, czyli w wysięgnik z hakiem, będzie wyciągał spod ziemi kontener i opróżniał do komory zsypowej w pojeździe.

– Nowe rozwiązanie jest z powodzeniem stosowane w wielu krajach. My zdecydowaliśmy się na razie na pilotaż. Chcemy bowiem poznać opinie użytkowników. Jeśli będą pozytywne, zaplanujemy kolejne lokalizacje pod takie rozwiązania. Od mieszkańców także zależy, czy te nowe miejsce pozostaną estetyczne i czy będą użytkowane zgodnie z przeznaczeniem – mówi wiceprezydent Damian Rutkowski.

Zakup nowego systemu sfinansowała Alba w ramach bieżącej umowy z miastem na wywóz śmieci.

Po uruchomieniu 1 marca podziemnych pojemników, tradycyjne dzwonki pozostaną jeszcze w pobliżu do piątku. Potem znikną. Przy ul. Wojska Polskiego Spółdzielnia Mieszkaniowa „Lokator” zainstalowała także wiatę na odpady komunalne.





fajnie, estetycznie
Jeśli się sprawdzi, to oby docelowo było tak wszędzie od Gołonoga po Mydlice, a nie taki jednorazowy strzał jakich mieliśmy wiele.
:)
CYTAT
nasze miasto

Dąbrowa Górnicza. Planują podwyżki za wywóz odpadów. Gdzie w Zagłębiu są najniższe opłaty, a gdzie najwyższe?

Mieszkańcy Dąbrowy Górniczej od lipca 2023 roku będą musieli zapłacić więcej za wywóz odpadów. Takie są plany miasta, a stosowny projekt uchwały w tej sprawie ma trafić pod obrady na sesji dąbrowskiej Rady Miejskiej 17 maja. Na razie trwają jeszcze przez kilka dni konsultacje społeczne w tej sprawie, tak więc możecie wyrazić swoją opinię.

Opłata za wywóz odpadów w Dąbrowie Górniczej: ma być drożej

Miesiąc temu pytaliśmy władze samorządowe Dąbrowy Górniczej, Będzina i Czeladzi o to, czy mieszkańcy mogą spodziewać się w najbliższym czasie podwyżek za wywóz odpadów. Wówczas dowiedzieliśmy się, że w Dąbrowie Górniczej pozostają na dotychczasowym poziomie, ale… może się to zmienić. I wszystko wskazuje na to, że się faktycznie zmieni. Od 1 lipca 2023 roku opłaty mają wzrosnąć.

Dotychczas w Dąbrowie Górniczej stawka wynosi 29 zł od osoby za gospodarowanie odpadami komunalnymi z nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. 58 zł za osobę to z kolei podwyższona stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny.

Te stawki obowiązują od 1 lutego 2021 roku. Stawka podstawowa wzrosła wówczas z 20 zł na 29 zł. Kontrakt na usługę związaną z odbiorem i zagospodarowaniem odpadów od właścicieli nieruchomości realizuje obecnie w Dąbrowie Górniczej spółka ALBA MPGK w ramach zamówienia zawartego na okres od 13 marca 2023 r. do 31 grudnia 2023 lub do wyczerpania funduszy przeznaczonych na finansowanie umowy.

- Aktualnie trwają analizy pod kątem samobilansowania się systemu odpadowego w mieście w 2023 roku. Kiedy je poznamy, będziemy podejmować decyzje – wyjaśniał pod koniec marca tego roku Piotr Purzyński z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.

Analiza zakończyła się a jej efektem jest przygotowany pod obrady 17 maja projekt uchwały, zgodnie z którym podwyżka za wywóz nieczystości wyniesie 9 złotych - z 29 zł do 38 zł, a w przypadku braku segregacji odpadów z 58 zł do 76 zł.

Konsultacje społeczne trwają do 5 maja

Co o tym sądzicie? Jeśli nowe stawki opłat zostaną przyjęte będą najwyższymi w dużych miastach Zagłębia. Wspólnie z Czeladzią, gdzie od maja tego roku również obowiązuje taka właśnie stawka za wywóz odpadów.

Do 5 maja możecie wyrazić swoje zdanie na temat planowanych podwyżek. Elektroniczna wersja treści projektu jest dostępna:

www.bip.dabrowa-gornicza.pl w zakładce: „Konsultacje z organizacjami pozarządowymi”.
www.ngo.dabrowa-gornicza.pl w zakładce „Konsultacje aktów prawa miejscowego”
Papierowa wersja treści projektu jest dostępna w Wydziale Infrastruktury Miejskiej, 3 piętro, pok. 315, tel. (32) 295-67-86, e-mail: kskrzyniarz@dg.pl, mcisowski@dg.pl

Opinie i uwagi należy składać na załączonym wniosku w nieprzekraczalnym terminie do 5.05.2023 r. (decyduje data wpływu):

w formie pisemnej w Kancelarii Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej lub listownie na adres: Urząd Miejski w Dąbrowie Górniczej, ul. Graniczna 21, 41-300 Dąbrowa Górnicza, z dopiskiem „Konsultacje z organizacjami pozarządowymi”,
w formie elektronicznej na adres: konsultacje@dg.pl
Opłata za wywóz opadów w Sosnowcu. Tu mieszkańcy płacą najmniej

Sosnowiec jest najludniejszym miastem Zagłębia, ale okazuje się, że pomimo sporej produkcji wszelkiego rodzaju odpadów i śmieci, to właśnie tutaj mieszkańcy płacą dziś najmniej. 27,5 zł kosztuje ich opłata za odpady segregowane i 55,4 zł w wypadku, gdy śmieci są niesegregowane.

To dziś jedne z najniższych stawek w regionie Zagłębia Dąbrowskiego. Jak tłumaczą władze samorządowe Sosnowca, takie ceny te to efekt umowy, podpisanej w 2022 roku między gminą a firmą Remondis, zajmującą się wywozem odpadów na terenie miasta. Stawki te obowiązywać będą do marca 2024 roku. Tak więc nie zmienią się przez prawie cały najbliższy rok.

Opłata za wywóz odpadów w Będzinie. Podwyżek nie będzie

W Będzinie stawka za odbiór i zagospodarowanie odpadów segregowanych wynosi aktualnie 36 zł a więc jest o kilka złotych wyższa niż w Sosnowcu i Dąbrowie Górniczej. Obecna stawka opłaty obowiązuje od 1 września 2020 roku.

Odbiór odpadów komunalnych na terenie Będzina prowadzi konsorcjum firm, gdzie liderem jest Alba MPGK Sp. z o.o. z siedzibą w Dąbrowie Górniczej przy ul. Starocmentarnej, a partnerem PTHU Interpromex Sp. z o.o. z siedzibą w Będzinie, przy ul. Paryskiej 11. Umowa obowiązuje od 1 kwietnia 2022 roku i została zwarta na okres 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy.

- Miasto nie planuje w najbliższych miesiącach wprowadzenia podwyżki opłat za odbiór odpadów komunalnych – deklaruje Kinga Wesołowska-Bodzek, rzecznik prasowa Urzędu Miejskiego w Będzinie.

Opłata za wywóz odpadów w Czeladzi. Od maja opłata wzrośnie o 5 złotych

W Czeladzi, zgodnie ze stawkami obowiązującymi na 30 marca br. opłata za gospodarowanie odpadami wynosiła 33 zł za osobę za miesiąc w przypadku odpadów zbieranych selektywnie oraz 66 zł za osobę na miesiąc w przypadku zbierania odpadów w sposób niesegregowany.

W tym mieście ostatnia podwyżka wprowadzona została w lutym 2021 r. Opłata wzrosła wówczas z 24 zł do 33 zł za osobę za miesiąc w przypadku odpadów zbieranych selektywnie oraz z 48 zł do 66 zł za osobę za miesiąc w przypadku zbierania odpadów w sposób niesegregowany.

Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych realizowane jest w Czeladzi przez konsorcjum firm Alba, gdzie liderem jest Alba PGK w Czeladzi Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Wojkowickiej 14a. Umowa została zawarta 15 listopada 2021 r. Obowiązuje od 1 stycznia 2022 roku do 31 grudnia 2023 roku.
W Czeladzi mieszkańcy też będą musieli sięgnąć nieco głębiej do portfeli, bowiem zatwierdzone zostały już podwyżki opłat.

- Od 1 maja będzie obowiązywała nowa stawka za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Wynosić będzie 38 zł za osobę miesięcznie w przypadku odpadów zbieranych selektywnie oraz 76 zł za osobę miesięcznie w przypadku zbierania odpadów w sposób niesegregowany – informował osttanio Jakub Kubasik, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Czeladzi.
Zibar
Bez komentarza

CYTAT
W Dąbrowie Górniczej podwyżka opłat za wywóz odpadów od 1 lipca. Dlaczego znów trzeba sięgnąć głębiej do portfeli?

Mieszkańcy Dąbrowy Górniczej od lipca 2023 roku zapłacą o 9 złotych miesięcznie więcej za wywóz odpadów, co rocznie uszczupli ich portfele dodatkowo o 108 złotych. Podwyżki opłat zaakceptowane zostały na środowej (17 maja) sesji dąbrowskiej Rady Miejskiej. Poprawka do uchwały, zaproponowana przez radnego PiS Piotra Ślusarczyka, która miała dotychczasowe opłaty nawet obniżyć, nie zyskała aprobaty większości rajców.

Opłata za wywóz odpadów w Dąbrowie Górniczej: głosowanie przełożone?

Na początku sesji radny PiS Piotr Ślusarczyk zgłosił wniosek o wykreślenie z porządku obrad punktu związanego z procedowaniem projektu uchwały sprawie określenia metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki takiej opłaty oraz stawki za pojemnik o określonej pojemności. Argumentował to brakiem sprawozdania finansowego spółki ALBA MPGK, która zajmuje się wywozem odpadów z terenu miasta oraz toczącą się do 1 czerwca kontrolą CBA w Miejskim Zakładzie Gospodarowania Odpadami.

Wiceprezydent miasta Damian Rutkowski wyjaśnił, że sprawozdanie nie jest potrzebne, aby głosowanie mogło się odbyć, a stawka i wykonawca zostali wybrani w procedurze zamówienia publicznego. Propozycja zdjęcia projektu uchwały z porządku obrad zyskała jednak poparcie pięciu radnych z klubu PiS, a przeciwko niej zagłosowało 17 pozostałych rajców.

Opłata za wywóz odpadów w Dąbrowie Górniczej: od lipca będzie drożej

Dotychczas w Dąbrowie Górniczej stawka wynosiła 29 zł od osoby za gospodarowanie odpadami komunalnymi z nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. 58 zł za osobę to z kolei podwyższona stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny.

Takie stawki obowiązywały od 1 lutego 2021 roku. Stawka podstawowa wzrosła wówczas z 20 zł na 29 zł. Kontrakt na usługę związaną z odbiorem i zagospodarowaniem odpadów od właścicieli nieruchomości realizuje obecnie w Dąbrowie Górniczej spółka ALBA MPGK w ramach zamówienia zawartego na okres od 13 marca 2023 r. do 31 grudnia 2023 lub do wyczerpania funduszy przeznaczonych na finansowanie umowy.

Ostatecznie od 1 lipca 2023 roku cena za wywóz nieczystości wzrośnie z 29 do 38 zł (35,74 to koszty wywozu, a reszta – 2,26 zł to opłata administracyjna). W przypadku braku segregacji odpadów opłata wzrosła z 58 do 76 zł, natomiast z 24,5 zł do 29 zł w przypadku nieruchomości niezamieszkałych.

Dyskusja o wysokości opłat podczas sesji była długa, a radny Piotr Ślusarczyk złożył także poprawkę do projektu uchwały, zmieniającą proponowane, nowe stawki z 38 zł na 25 zł oraz z 76 zł na 50 zł. Ta propozycja poparta została przez pięciu radnych z klubu PiS: Grzegorza Jaszczurę, Piotra Ślusarczyka, Zbigniewa Piątka, Mateusza Stępnia oraz Jerzego Reszke. Radna Katarzyna Zagajska wstrzymała się od głosu, a pozostała 15 radnych była przeciwko zaproponowanym obniżkom opłat.

- ALBA świadczy też usługi m.in. w Łazach, Olkuszu i Sławkowie. Tam stawki są niższe. Wnieśliśmy do spółki ALBA MPGK aportem Lipówkę II, wybudowaną kosztem ponad 40 mln zł, a dziś nie mamy z tego żadnych korzyści. Tylko ALBA składa od lat ofertę na wywóz śmieci, nie ma żadnej konkurencji. Specyfikacja warunków przetargowych jest tak ustalona, że 60 procent to cena, do tego liczy się baza transportowa i zakład gospodarowania odpadów w mieście, czym ALBA dysponuje. Te firmy, które tego nie mają, musiałaby obniżyć znacząco cenę – dowodził radny Piotr Ślusarczyk.

- Te samorządy, które posiadają instalacje, zakład przetwarzania odpadów komunalnych, czy spalarnię, mają potencjał, by negocjować te stawki odbioru odpadów. Gmina Dąbrowa Górnicza ma duże pole manewru. Tak postępują np. w Bydgoszczy, gdzie stawka za wywóz wynosi 21 zł, Krakowie – 26 zł czy Zabrzu – 24 zł. Nie ma zasadności do podwyższenia cen, a jest do obniżenia, bo jak wspomniałem w Łazach, Olkuszu i Sławkowie jest mniejsza stawka. Na komisji usłyszeliśmy tymczasem wczoraj słowa, że spółka tak to wyliczyła i tak musi być – dodał.

Wiceprezydent Damian Rutkowski przypomniał, że w mieście obowiązuje dziś stawka za wywóz odpadów z 2020 roku.

- Gmina nie jest w stanie pokryć kosztów funkcjonowania tego systemu. Wzrost kosztów jest również konsekwencją zmian rynkowych, spowodowanych wzrostem cen usług, materiałów i paliw, wzrostem minimalnego wynagrodzenia oraz nienotowanym do tej pory, bardzo wysokim poziomem inflacji. W 2020 roku inflacja wynosiła 3 procent, dziś 14,7, gaz CNG do samochodów wywożących odpady kosztował 3,36 zł, a dziś 7,11. To wzrost o 111,6 procenta – argumentował konieczność podwyższenia opłat Damian Rutkowski.

Jak dodał, ustawodawca mówi jasno, system ma się zamobilansować, czyli wpływy muszą wystarczyć na zapłatę faktur.

- Stawka musi zasilić system w taki sposób, by nie musiał być dofinansowany przez samorząd lokalny. Samochody muszą pokonać w drodze po odbiór odpadów 430 km dróg publicznych, a do tego jest 1000 km dróg wewnętrznych, osiedlowych i prywatnych. Wszędzie trzeba dotrzeć. A jeśli chodzi o oferty, to Remondis też ma bazę w Dąbrowie Górniczej, a nie składa niestety ofert. Nie doprowadzimy do tego, by na terenie naszego miasta powstał śmietnik, bo niższe stawki oznaczają m.in. rzadszy odbiór odpadów, w tym wielkogabartytowych, a inne miasta decydowały się też na zaniechanie wywozu odpadów zielonych. Efekt? Szybko trzeba było weryfikować i zmieniać wszystko, by wszystko wróciło do normy – podkreślał Damian Rutkowski.

Ostatecznie za podwyżką opłat głosowało 16 radnych, a przeciwko była piątka radnych z klubu PiS.

Opłata za wywóz opadów w Sosnowcu. Tu mieszkańcy płacą najmniej

Sosnowiec jest najludniejszym miastem Zagłębia, ale okazuje się, że pomimo sporej produkcji wszelkiego rodzaju odpadów i śmieci, to właśnie tutaj mieszkańcy płacą dziś najmniej. 27,5 zł kosztuje ich opłata za odpady segregowane i 55,4 zł w wypadku, gdy śmieci są niesegregowane.

To dziś jedne z najniższych stawek w regionie Zagłębia Dąbrowskiego. Jak tłumaczą władze samorządowe Sosnowca, takie ceny te to efekt umowy, podpisanej w 2022 roku między gminą a firmą Remondis, zajmującą się wywozem odpadów na terenie miasta. Stawki te obowiązywać będą do marca 2024 roku. Tak więc nie zmienią się przez prawie cały najbliższy rok.

Opłata za wywóz odpadów w Będzinie. Podwyżek nie będzie

W Będzinie stawka za odbiór i zagospodarowanie odpadów segregowanych wynosi aktualnie 36 zł a więc jest o kilka złotych wyższa niż w Sosnowcu. Obecna stawka opłaty obowiązuje od 1 września 2020 roku.

Odbiór odpadów komunalnych na terenie Będzina prowadzi konsorcjum firm, gdzie liderem jest ALBA MPGK Sp. z o.o. z siedzibą w Dąbrowie Górniczej przy ul. Starocmentarnej, a partnerem PTHU Interpromex Sp. z o.o. z siedzibą w Będzinie, przy ul. Paryskiej 11. Umowa obowiązuje od 1 kwietnia 2022 roku i została zwarta na okres 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy.
- Miasto nie planuje w najbliższych miesiącach wprowadzenia podwyżki opłat za odbiór odpadów komunalnych – deklaruje Kinga Wesołowska-Bodzek, rzecznik prasowa Urzędu Miejskiego w Będzinie.

Opłata za wywóz odpadów w Czeladzi. Od maja opłata wzrosła o 5 złotych

W Czeladzi, zgodnie ze stawkami obowiązującymi na 30 marca br. opłata za gospodarowanie odpadami wynosiła 33 zł za osobę za miesiąc w przypadku odpadów zbieranych selektywnie oraz 66 zł za osobę na miesiąc w przypadku zbierania odpadów w sposób niesegregowany.

W tym mieście podwyżka wprowadzona została w lutym 2021 r. Opłata wzrosła wówczas z 24 zł do 33 zł za osobę za miesiąc w przypadku odpadów zbieranych selektywnie oraz z 48 zł do 66 zł za osobę za miesiąc w przypadku zbierania odpadów w sposób niesegregowany.

Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych realizowane jest w Czeladzi przez konsorcjum firm ALBA, gdzie liderem jest ALBA PGK w Czeladzi Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Wojkowickiej 14a. Umowa została zawarta 15 listopada 2021 r. Obowiązuje od 1 stycznia 2022 roku do 31 grudnia 2023 roku.

W Czeladzi mieszkańcy od 1 maja musieli jednak też sięgnąć nieco głębiej do portfeli, bowiem zatwierdzone zostały podwyżki opłat. Wynoszą dokładnie tyle, ile od 1 lipca będą wynosić w Dąbrowie Górniczej – a więc 38 zł za osobę miesięcznie w przypadku odpadów zbieranych selektywnie oraz 76 zł za osobę miesięcznie w przypadku zbierania odpadów w sposób niesegregowany.

żródło: Piotr Sobierajski/naszemiasto
krzyhu
Doładnie. Gównoburza o 30 groszy dziennie. laugh.gif
danielmdc
Ludzie przecież temat Alby jest od lat znany i to się nie zmieni. Takich spółek powiązanych dożywotnio z danymi miastami, gminami w Polsce jest mnóstwo. Sytuacja z tymi niższymi cenami dla Olkusza, Łaz czy Sławkowa to jest jawne zaśmianie się w twarz mieszkańcom Dąbrowy laugh.gif
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.