idabrowa.pl
Nasze śmieci - nasza sprawa
1 lipca 2013 roku "startuje" nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w gminie. Mieszkańców i władze miasta czeka wiele zmian, do których wszyscy muszą się przygotować. Wprowadzone regulacje określane jako „rewolucja śmieciowa" to nie tylko nowoczesny, europejski sposób zarządzania odpadami, ale i realna szansa na czystą Polskę i czystą Dąbrowę Górniczą.
Na czym polega „rewolucja śmieciowa"?
Dzisiaj o sposobie zagospodarowania odpadów decydują firmy odbierające śmieci od właścicieli nieruchomości. Najtańszym sposobem unieszkodliwiania odpadów komunalnych jest składowanie ich na wysypisku śmieci, zatem odpady trafiają tam prawie wszystkie. Od lipca br. na wysypiska będzie można wywozić nie więcej niż 50 proc. odpadów ulegających biodegradacji. Z każdym rokiem normy będą ostrzejsze, a za ich nieprzestrzeganie grożą kary finansowe.
W nowym systemie gospodarowania odpadami, za odbieranie i właściwe zagospodarowanie wszystkich odpadów komunalnych oraz możliwość selektywnego zbierania odpadów odpowiadać będzie gmina. Odpady od mieszkańców odbierać ma wyłoniona w drodze przetargu firma, która obsługiwać będzie teren całej gminy. Za odbiór odpadów, niezależnie od wielkości wytworzonych śmieci, wszyscy mieszkańcy uiszczać będą jedną podstawową stawkę. Dzięki równej stawce nikomu nie będzie opłacało się podrzucać śmieci do lasu ani do sąsiadów, znikną dzikie wysypiska. Zniknie też powód, aby pozbywać się śmieci przez spalanie w domowych piecach - co mimo, że jest niezgodne z prawem, nadal stanowi problem.
Szczególne korzyści zyskają osoby segregujące śmieci - będą płacić mniej. Kiedy gmina wprowadzi nowy obowiązkowy system zagospodarowania odpadów, ci, którzy sortują śmieci i wyrzucają osobno: plastik, szkło i papier, będą płacić niższe rachunki.
Co „rewolucja śmieciowa" oznacza dla statystycznego mieszkańca?
po pierwsze - będzie wolny od wszelkich umów, które do tej pory musiał podpisywać z przedsiębiorcami odbierającymi jego śmieci - teraz zrobi to za niego gmina;
po drugie – będzie wiadomo, co zrobić ze starą pralką, zniszczoną szafą, przeterminowanymi lekami albo zużytymi bateriami - gmina będzie organizować i wskazywać mieszkańcom punkty odbioru takich odpadów; w Dąbrowie Górniczej od ub. roku funkcjonują już cztery takie punkty;
po trzecie – nie będzie poszukiwał najatrakcyjniejszej oferty wywozu śmieci - mieszkańcy będą wnosili do gminy opłaty zgodnie z jedną, wyznaczoną w drodze uchwały stawką, a w zamian za to gmina wybierze przedsiębiorcę, który opróżni ich śmietniki;
po czwarte – każdy, kto selekcjonuje odpady będzie robił to nie tylko z korzyścią dla środowiska, ale również dla siebie - za selektywną zbiórkę gmina będzie pobierać niższe opłaty.
Rewolucja śmieciowa w Dąbrowie Górniczej
Dąbrowa Górnicza od 1 lipca 2013r przejmuje obowiązki gospodarowania odpadami komunalnymi na swoim terenie. Nowy system obejmuje swoim zasięgiem właścicieli nieruchomości zamieszkałych (tj. domów jednorodzinnych i budynków wielolokalowych) oraz właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne (nieruchomości na których prowadzona jest działalność gospodarcza, jednostki organizacyjne itp).
Do czasu przejęcia przez gminę wspomnianych obowiązków ważne są dotychczasowe umowy, które właściciel nieruchomości zawarł z wybranym przez siebie przedsiębiorcą. Każdy właściciel nieruchomości ma prawo rozwiązać swoją umowę z dniem obowiązywania nowego systemu, bowiem od 1 lipca 2013r umowy te staną się bezprzedmiotowe.
Opłaty za odbiór śmieci
Do końca grudnia 2012 roku Rada Miejska w Dąbrowie Górniczej podjęła kilka ważnych decyzji. Jedną z nich było określenie wysokości „opłaty śmieciowej”, która w gminie zależeć będzie od liczby osób zamieszkujących gospodarstwo domowe. Opłata ta uwzględnia koszty odbioru, transportu, zbierania, odzysku i recyklingu odpadów. Efektem rewolucji śmieciowej jest bowiem nie tylko zmniejszenie ilości składowanych odpadów komunalnych – szczególnie tych, które ulegają biodegradacji a także uzyskanie odpowiednich poziomów odzysku i recyklingu.
W Dąbrowie Górniczej stawka opłaty uzależniona jest od selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych i tak:
dla nieruchomości zamieszkałych stawka podstawowa to 15 zł miesięcznie od mieszkańca, natomiast przy poprawnej segregacji obowiązuje niższa stawka w wysokości 10 zł miesięcznie od mieszkańca. Zatem opłata za odbiór śmieci stanowić będzie iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość oraz stawki opłaty,
dla nieruchomości niezamieszkałych stawki za jednorazowy wywóz odpadów przedstawiono w poniższej tabeli. Tutaj opłata z odbiór śmieci stanowi iloczyn ilości pojemników oraz stawki za pojemnik.

Przepisy zakładają, że wszyscy segregujemy śmieci. Zatem na początku obowiązują nas stawki niższe.
Deklaracje o wysokości opłat
Każdy właściciel nieruchomości zobowiązany jest do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Wyjątkiem są mieszkańcy zabudowy wielolokalowej, ponieważ taką deklarację złożą za nich osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną (np. administracja). Należy pamiętać, iż dla prawidłowego wypełnienia i złożenia deklaracji niezbędne są następujące informacje:
deklaracja składa się z trzech części: deklaracji podstawowej (część A), którą wypełnia każdy właściciel nieruchomości, załącznika (część

, który wypełnia dodatkowo właściciel więcej niż jednej nieruchomości zamieszkałej oraz załącznika (część C), który wypełnia dodatkowo właściciel więcej niż jednej nieruchomości niezamieszkałej,
pierwszą deklarację należy złożyć w terminie do 31 marca 2013r. W przypadku zmiany danych zawartych w deklaracji nową deklarację należy złożyć w ciągu 14 dni od dnia nastąpienia zmiany.
Terminy płatności
Zgodnie z przyjętą uchwałą RM termin wniesienia opłaty upływa 15 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Pierwszą wpłatę należy uiścić do 15 sierpnia 2013r za miesiąc lipiec.
W celu ułatwienia dokonywania opłat, każdemu właścicielowi nieruchomości został nadany indywidualny numer rachunku bankowego, na który należy dokonywać wpłat. Od połowy lutego w ramach prowadzonej akcji informacyjnej numer rachunku bankowego wraz z formularzem pierwszej deklaracji będą dostarczane właścicielom większości nieruchomości przez Miejski Zakład Gospodarowania Odpadami, który realizuje zadania gminy w zakresie gospodarowania odpadami. Formularz deklaracji wraz z indywidualnym numerem rachunku bankowego będzie niebawem dostępny na stronie internetowej www.mzgodg.pl i w każdym punkcie składania deklaracji.
UWAGA!
Nie otrzymanie formularza deklaracji nie zwalnia właściciela nieruchomości z obowiązku jego złożenia.
Ważne daty dla mieszkańców:
31 marca - termin złożenia pierwszych deklaracji. W razie zaistnienia zmian właściciel nieruchomości składa nowa deklarację w ciągu 14 dni od zmiany.
W drugim kwartale 2013r. zostanie rozstrzygnięty przetarg na odbiór i zagospodarowanie odpadów. Po zawarciu przez gminę umowy z wybranym wykonawcą wszyscy właściciele nieruchomości, którzy złożyli deklarację otrzymają harmonogramy odbioru odpadów.
Zalecane jest wypowiedzenie przez właścicieli nieruchomości do 30 czerwca 2013r. dotychczasowych umów na odbiór odpadów komunalnych.
Do 1 lipca 2013r. każdy właściciel nieruchomości zobowiązany jest wyposażyć swoją nieruchomość w pojemniki na zmieszane odpady komunalne.
1 lipca – rusza nowy system gospodarowania odpadami.
15 sierpnia – upływa termin płatności pierwszej opłaty.
Gdzie uzyskać informacje
Miejski Zakład Gospodarki Odpadami uruchomił pięć punktów informacyjnych na terenie gminy, w których każdy właściciel nieruchomości oraz mieszkaniec może dowiedzieć się, jak będzie działał nowy system, pobrać formularz deklaracji, indywidualny numer rachunku bankowego, uzyskać pomoc przy wypełnieniu deklaracji oraz złożyć wypełnioną deklarację.
Miejski Zakład Gospodarowania Odpadami, 41-303 Dąbrowa Górnicza, Al. Piłsudskiego 34c, tel. 32 264 46 23;
Gminny Punkt Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych, 42-530 Dąbrowa Górnicza, ul. Główna 144b, tel. 728 320 772;
Gminne Centrum Zbiórki Odpadów, 42-530 Dąbrowa Górnicza, ul. Szałasowizna 7, tel. 728 320 775;
Gminne Centrum Zbiórki Odpadów, 41-303 Dąbrowa Górnicza Al. Piłsudskiego 28a, tel. 728 320 775;
Gminne Centrum Zbiórki Odpadów, 42-520 Dąbrowa Górnicza Al. Zwycięstwa 27b, tel. 728 320 774.
Wkrótce uruchomiony zostanie szósty punkt informacyjny zlokalizowany w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej, ul. Graniczna 21.
Dodatkowo informacje można uzyskać pod numerem telefonu 32/264-46-23 lub za pośrednictwem skrzynki e-mail info@mzgodg.pl. Nadzór nad stanem realizacji zadań związanych z nowym systemem gospodarowania odpadami w gminie Dąbrowa Górnicza prowadzi Wydział Gospodarki Komunalnej Mieszkaniowej Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej, tel. 32 295 68 63
Zapraszamy do śledzenia strony internetowej portalu miejskiego www.dabrowa-gornicza.pl lub strony internetowej Miejskiego Zakładu Gospodarowania Odpadami www.mzgodg.pl, gdzie będą pojawiać się kolejne informacje o nowym systemie gospodarowania odpadami.